انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 1089 100 1

دینامیک

/dinmik/

برابر پارسی: پویاییشناسی، پویا

معنی دینامیک در لغت نامه دهخدا

دینامیک. (فرانسوی ، اِ) قسمتی از علم مکانیک که در آن از حرکت دستگاههای ذرات و اجسام تحت تأثیر نیروها بحث میشود. دینامیک با علل حرکت سر و کار دارد و حال آنکه سینماتیک در واقع بحث هندسی در حرکات است و ستاتیک یا تعادل شناسی علم تعادل نیروهاست. (ازدائرة المعارف فارسی ). || در تداول ، پر از نیرو. مملو از نیروی حیاتی. (فرهنگ فارسی معین ).

معنی دینامیک به فارسی

دینامیک
مربوطبه قوه، نیرویی، مبحث حرکت اجسام
۱ - ( صفت ) مربوط به قوه : واحد دینامیک . ۲ - پر از نیرو مملو از نیروی حیاتی . ۳ - ( اسم ) بخشی از مکانیک که روابط بین قوی و حرکات را مورد مطالعه قرار میدهد مبحث حرکت اجسام علم الحرکات .
[فیزیک] ← پویایی شناسی
[علوم جَوّ] ← پویایی شناسی جوّ
[computational fluid dynamics, CFD] [هوافضا] فن عددگذاری در معادلات دیفرانسیل جزئی حاکم بر شارش شاره و بسط دادن اعداد با متغیرهای زمان و مکان برای به دست آوردن توصیف عددی نهایی کل جریان شارش
[شیمی] ← پویایی شناسی مولکولی
[elastodynamics] [فیزیک] بخشی از دینامیک که در آن ویژگی ها و انتشار امواج کشسان بررسی می شود
[isodynamic] [ژئوفیزیک] ← خط هم شدت
[ژئوفیزیک] ← ← خط هم شدت

معنی دینامیک در فرهنگ معین

دینامیک
[ فر . ] (اِ.) ۱ - پر از نیرو، متحرک ، پویا. ۲ - بخشی از علم مکانیک که حرکات را مورد مطالعه قرار می دهد، مبحث حرکت اجسام .

معنی دینامیک در فرهنگ فارسی عمید

دینامیک
۱. دارای حرکت و پویایی، پویا.
۲. (اسم) شاخه ای از علم مکانیک که به بررسی چگونگی حرکت اجسام بر اثر نیروی وارده به آن ها می پردازد.

دینامیک در دانشنامه ویکی پدیا

دینامیک
دینامیک (به فرانسوی: Dynamique) یا پویایی از واژه لاتین به معنی حرکت شناسی گرفته شده است و شاخه ای از مکانیک و علوم مهندسی است که به بحث و مطالعه دلایل حرکت و به بیانی دقیق بررسی حرکت به کمک نیروها و قوانین مربوطه می پردازد.
سینتیک
سینماتیک
استاتیک
در حالت کلی حرکت یک ذره از دو دیدگاه مختلف می تواند مورد بررسی قرار گیرد به بیان دیگر می توان گفت، به طور کلی دینامیک که در آن حرکت اجسام مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد، شامل دو قسمت سینماتیک و سینتیک است. در بخش سینماتیک از علت حرکت بحثی به میان نمی آید و حرکت بدون توجه به عامل ایجادکننده آن بررسی می شود؛ بنابراین در سینماتیک حرکت بحث بیشتر جنبه هندسی دارد.
اما در سینتیک علتهای حرکت مورد توجه قرار می گیرند. یعنی هر ذره یا جسم همواره در ارتباط با محیط اطراف خود و متأثر از آن ها فرض می شود محیط اطراف حرکت را تحت تأثیر قرار می دهد. به عنوان مثال فرض کنید، جسمی با جرم معین بر روی یک سطح افقی در حال لغزش است. در این مثال سطح افقی به عنوان یکی از محیطهای اطراف جسم با اعمال نیروی اصطکاک در مقابل حرکت جسم مقاومت می کند.
حرکت یک ذره معین را ماهیت و آرایش اجسام دیگری که محیط ذره را تشکیل می دهند، مشخص می کند. تأثیر محیط اطراف بر حرکت ذره با اعمال نیرو صورت می گیرد؛ بنابراین مهم ترین عاملی که در حرکت ذره باید مورد توجه قرار گیرد، نیروهای وارد بر ذره و قوانین حاکم بر این نیروها می باشد.
دینامیک ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
دینامیک
آیرودینامیک
دینامیک شاره ها
دینامیک سیالات محاسباتی
دینامیک ملکولی
کرومودینامیک کوانتومی
الکترودینامیک کوانتومی
ترمودینامیک
سیستم دینامیک
برنامه ریزی پویا
پروین یوزباشی جهانی با نام هنری دینامیک بانوی خواننده موسیقی پاپ ایرانی دهه ۱۳۵۰ خورشیدی که در چندین فیلم بازی کرده و همچنین در چندین فیلم خواننده بود.
۱ - من نمی گم دلم میگه
۲ - نمک لبات
۳ - گریه امونم نمیده
۴ - دیگه بسه
۵ - نفسم میگیره
۶ - سایه ها
۷ - تلافی (چه بیهوده)
۸ - عروس پشت پرده
۹ - بهانه ها
۱۰ - بی آرام
۱۱ - آمدم
۱۲ - پل
۱۳ - قصه تلخ
۱۴ - نامه پران
۱۵ - کی میشه
وی در اوایل سال ۱۳۵۴ با مسعود امینی ازدواج نمود و پس از مدتی به خاطر اختلافات خانوادگی از وی جدا شد. دینامیک برای بار دوم ازدواج نمود که حاصل این ازدواج دو پسر و یک دختر می باشد.
دینامیک اجسام صلب (به انگلیسی: Rigid body dynamics) شاخه ای از علم مکانیک است که به مطالعهٔ حرکت سیستم های به هم پیوستهٔ تحت رفتار (کنش) نیروهای خارجی می پردازد. فرض صلب بودن جسم به این معنی است که اجسام بکار گرفته شده تحت تأثیر نیروهای بکار رفته تغییر شکل نمی دهند، و این برای ساده گردانیدن تحلیل؛ با کاهش دادن توصیف پارامترهایی که در مورد هر قطعه (جسم) در حالت های انتقال و دَوَران جسم آمده اند، است و آن توصیف ها را ساده می کند. این تعریف شامل اجسامی که رفتار سیال، الاستیک شدید و پلاستیک دارند نمی شود.
معادلات اویلر (دینامیک اجسام صلب)
جسم صلب
سیستم دینامیکی یک جسم صلب با استفاده از قوانین سینماتیک با استفاده از قانون دوم نیوتن (سینتیک) یا فرم مشتقاتی آن در مکانیک لاگرانژی توصیف می شود. حل این معادلات حرکت توصیفی از موقعیت، جابجایی (حرکت) و شتاب هر یک از اجزای سیستم و کل سیستم را به صورت تابعی از زمان ارائه می دهد. فرمول بندی و حل دینامیک اجسام صلب ابزار مهمی در شبیه سازی کامپیوتری سیستم های مکانیکی است.
دینامیک اجماع یا دینامیک توافقی، یک زمینه تحقیقاتی بر مبنای تئوری سیستمها و تئوری گراف است. شاخه ای که در آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته "مسئله اجماع" در سیستمهای چند عاملی است که فرایندهایی توسط انفعالات عاملها برای رسیدن به یک هدف مشترک را دنبال می کند. از مثالهایی که شبکه عاملها اطلاعات را به هم تبادل می کنند می توان به سیستمهای فیزیولوژیکی، شبکه های ژنتیکی، سیستمهای مقیاس گسترده و ناوگان های زمینی، هوایی و فضایی اشاره نمود. پروتکل توافقی یا پروتکل اجماع یک سیستم بدون اعمال نیروست که توپولوژی اتصالات داخلی و شرایط اولیه هر عامل، آن را کنترل می کند. باقی مسائل از جمله مسئله رندزووس، همگام سازی، حرکت گروهی، آرایش کنترل هستند که یک الگوی جواب آن بهینه سازی قید توزیع شده می باشد.
دینامیک ایرلاینز (به انگلیسی: Dynamic Airlines) یک شرکت هواپیمایی است که در ۱۹۸۰ میلادی تأسیس شده است. دفتر مرکزی دینامیک ایرلاینز در هلند واقع شده است و قطب این شرکت هواپیمایی در فرودگاه روتردام دی هیگ قرار دارد.
دینامیک پرواز علمی است که به بررسی نحوه جهت گیری وسایل پرنده در سه بعد می پردازد. این علم که در حوزهٔ پژوهش های مهندسی هوافضا قرار دارد، جهت گیری وسایل پرنده (نظیر هواپیما یا بالگرد) را حول گرانیگاهشان ارزیابی می کند.
محور طولی که از نوک هواپیما به سمت دم هواپیما امتداد دارد. چرخش حول این محور را «گردش» (به انگلیسی: roll) می نامند
محور عرضی که از انتهای یک بال به انتهاب بال مقابل هواپیما امتداد دارد. چرخش حول این محور را به «گام» (به انگلیسی: pitch) می نامند.
محور عمودی که از زمین به سوی آسمان امتداد دارد (یا از شکم هواپیما به سقف آن). چرخش حول این محور را «انحراف» (به انگلیسی: yaw) می نامند.
برای تحلیل حرکات یک هواگرد (نظیر یک هواپیما) در سه بعد، سه محور قراردادی نسبت به وضعیت هواگرد توصیف می شوند و حرکات به صورت چرخش هایی حول این سه محور توصیف می گردند:
در یک هواپیما، سکان باعث چرخش هواپیما حول محور عمودی می شود و برای تغییرمسیر هواپیما در ارتفاع کم با سرعت بالا به کار می رود. شهپرها باعث چرخش هواپیما حول محور طولی می شوند و برای چرخش هواپیما در ارتفاع های بالاتر به کار می روند. بالابر باعث چرخش هواپیما حول محور عرضی و تغییر زاویه حمله می شود و خلبان با استفاده از آن (در کنار عوامل دیگر نظیر برآافزا و قدرت موتور) تغییرات ارتفاع هواپیما را کنترل می کند.
دینامیک خودرو (به انگلیسی: Vehicle dynamics) دینامیک خودرو از جمله دانشهای بسیار با اهمیت در زمینه خودرو است. این دانش مرتبط با کارکرد کلی خودرو و حرکت شناسی است.
مهندسی خودرو
دینامیک پرواز
عملکرد خودرو
فرمان پذیری
کیفیت سواری
این علم به خودرو به عنوان یک سیستم پویا می نگرد و تلاش در آنالیز رفتار حرکتی و واکنش آن به راننده دارد. یک خودرو از زیربخش های بسیاری تشکیل گردیده است، که با هماهنگی زیادی با همدیگر کار می کنند. از میان این زیربخش ها، سیستم محرکه و سیستم تعلیق دینامیک حرکت خودرو را دیکته می نماید و عملکرد، فرمان پذیری و کیفیت سواری خودروها به این سیستم ها وابسته است.
دینامیک خودرو دانش گسترده ای است که در برگیرنده همه وسایل نقلیه از کشتیها، هواپیماها، قطارها خودروهای ریلی با مسیر مشخص تا خودروهای با تایرهای لاستیکی می باشد .
برای فهم دینامیک خودروهای جاده ای، دانش و آگاهی از نیروها و گشتاورهای تولیدی توسط تایرهای بادی لاستیکی بر روی زمین ضروری است.
دینامیک سازه ها (به انگلیسی: Structural dynamics) زیر شاخه ای ست از تحلیل سازه ها و تئوری ارتعاشات است که به آنالیز و مطالعه رفتار سازه ها تحت اثر بارهای دینامیکی می پردازد.
آنالیز مودی با استفاده از اف ای ام
مسئلهٔ مقادیر خاص
مهندسی زلزله
بارهای وارده بر سازه در بعضی موارد ممکن است از نظر مقدار، جهت و موقعیت تغییراتی نسبت به زمان داشته باشند. این بارها را اصطلاحاً بارهای دینامیکی گویند. در چنین حالتی رفتار سازه «مقادیر تغییر شکلها، نیروهای داخلی و تنشها» وابسته به زمان خواهد بود؛ بنابراین رفتار سازه در این حالت بر عکس رفتار استاتیکی آن جواب منحصربه فردی نخواهد داشت، بلکه در هر لحظه از زمان، رفتار خاصی برای آن موجود خواهد بود که به آن رفتار دینامیکی می گویند.
در اثر اعمال بارهای دینامیکی، تغییر مکان حاصله همراه با سرعت و شتاب خواهد بود. جهت مقابله با شتاب وارده، نیرویی به نام نیروی لختی در اثر جرم و جهت مقابله با سرعت، نیروی میرایی در اثر اصطکاک بین ذرات، لقی اتصالات و غیره به وجود می آید؛ بنابراین نیروهای داخلی سازه نه تنها می باید با بارگذاری اعمال شده بر آن در تعادل باشند، بلکه نیروهای لختی ناشی از شتاب و میرایی ناشی از سرعت نیز در تعادل مؤثر می باشند. از جمله اثرات دینامیکی وارد بر سازه ها و ساختمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
اجزای تشکیل دهنده یک سیستم ارتعاشی شامل جرم، فنر، میراکننده و نیروی محرک است که برای سیستم های حقیقی معمولاً پیوسته هستند؛ ولی در بیشتر مواقع با جایگزین کردن خواص پیوسته به صورت ناپیوسته ممکن است تجزیه و تحلیل را ساده تر نمود. بعد از آنکه خصوصیات مکانیکی هر جزء تعیین گردید، آنالیست در وضعیتی می باشد که می تواند یک مدل ریاضی تشکیل دهد که نمایانگر سیستم حقیقی است. با توجه به مطالب ذکر شده، سیستم های ارتعاشی را می توان بر حسب نوع مدل ریاضی به دو دسته طبقه بندی نمود؛ مدل های پیوسته دارای تعداد درجات آزادی معینی هستند، حال آنکه سیستم های ناپیوسته دارای بی نهایت درجه آزادی هستند. طبق تعریف درجه آزادی عبارتست از تعداد مختصات مستقل برای توصیف حرکت یک سیستم.
دینامیک سیالات محاسباتی یا سی اِف دی (به انگلیسی: (Computational fluid dynamics (CFD) یکی از شاخه های مکانیک سیالات است که با استفاده از آنالیز عددی و الگوریتم های عددی، مسائل مشتمل بر شاره های سیالاتی را تجزیه و تحلیل می کند. از کامپیوترها برای شبیه سازی بر هم کنش مایعات و گازها با سطوح شرایط مرزی استفاده می شود. این شاخه از مکانیک سیالات، مکانیک قدیم را به علوم رایانه و توانمندی های نوین محاسباتی آن در نیمهٔ دوّم قرن بیستم و در سدهٔ جدید میلادی وصل می کند.
روش اجزاء محدود
روش حجم محدود
روش تفاضل محدود
روش های طیفی
سرگذشت پیدایش و گسترش دینامیک سیّالات محاسباتی را نمی توان جدای از تاریخ اختراع، رواج، و تکامل کامپیوترهای ارقامی نقل کرد. تا حدود انتهای جنگ جهانی دوٌم، بیشتر شیوه های مربوط به حلّ مسائل دینامیک سیالات از طبیعتی تحلیلی یا تجربی برخوردار بود. همچون تمامی نوآوری های برجستهٔ علمی، در این مورد هم اشاره به زمان دقیق آغاز دینامیک سیّالات محاسباتی نامیسر است. در اغلب موارد، نخستین کار بااهمیت در این رشته را به ریچاردسون نسبت می دهند، که در سال ۱۹۱۰ (میلادی) محاسبات مربوط به نحوهٔ پخش تنش (stress distribution) در یک سد ساخته شده از مصالح بنّایی را به انجام رسانید.
در این کار ریچاردسون از روشی تازه موسوم به رهاسازی (relaxation) برای حلّ معادلهٔ لاپلاس استفاده نمود. او در این شیوهٔ حلّ عددی، داده های فراهم آمده از مرحلهٔ پیشین تکرار (iteration) را برای تازه سازی تمامی مقادیر مجهول در گام جدید به کار می گرفت.
در این روش با تبدیل معادلات دیفرانسیل پاره ای حاکم بر سیالات به معادلات جبری امکان حل عددی این معادلات فراهم می شود. با تقسیم ناحیه مورد نظر برای تحلیل به المان های کوچک تر و اعمال شرایط مرزی برای گره های مرزی با اعمال تقریب هایی یک دستگاه معادلات خطی بدست می آید که با حل این دستگاه معادلات جبری، میدان سرعت، فشار و دما در ناحیة مورد نظر بدست می آید. با استفاده از نتایج بدست آمده از حل معادلات می توان برآیند نیروهای وارد بر سطوح، ضرایب برا و پسا و ضریب انتقال حرارت را محاسبه نمود. در دینامیک سیالات محاسباتی از روش ها و الگوریتمهای مختلفی جهت رسیدن به جواب بهره می برند، ولی در تمامی موارد، دامنه مسئله را به تعداد زیادی اجزاء کوچک تقسیم می کنند و برای هر یک از این اجزاء مسئله را حل می کنند. پس از رسم یک ۱۰۰ ضلعی منتظم مشاهده خواهیم نمود که شکل حاصل مشابه دایره است. با افزایش تعداد اضلاع این شباهت بیشتر خواهد شد. در حقیقت این پدیده در مبحث سی اِف دی نیز مفهوم خواهد داشت.
دینامیک سیستم های چندجسمی (به انگلیسی: Multibody dynamics) شاخه ای از دینامیک است که به مطالعه نیرو و شتاب در سیستمهای صلب یا انعطاف پذیر که توسط اتصالاتی همچون پین، لولا، مفصل کشویی، مفصل همه کاره و ... به همدیگر وصل شده اند.
هوافضا
بیومکانیک
موتورهای احتراق داخلی
دینامیک خودرو
دینامیک ماشین
رباتیک
مطالعه این علم برای طراحی و تحلیل مکانیزمها ضروری می باشد.
یکی از نمونه های پرکاربرد این علم مکانیزم لغزنده-لنگ است. از مکانیزم لغزنده-لنگ هنگامی استفاده می شود که قصد داریم حرکت دورانی را به حرکت انتقالی خالص به صورت رفت و برگشتی تبدیل کنیم. برای این منظور به یک میله رابط (لینک) و یک میله دوران کننده متصل به موتور احتیاج است که این دو توسط مفصلی دورانی به همدیگر وصل می شوند. جسم متصل به میله رابط انتقال دهنده، به جهت محدودیت های مفصل کشویی، صرفا قادر به حرکت انتقالی شده است. در مجموع به لحاظ قیدهای اعمال شده میان اجزای مکانیزم لغزنده-لنگ، درجه آزادی این مکانیزم یک است.
الکتروکاردیوگرام دینامیک یا هولتر در پزشکی به روشی تشخیصی برای پایش و مونیتورینگ فعالیت قلب در تشخیص بی نظمی های تپش در قلب برای یک دوره زمانی بلندمدت از ۲۴ تا ۴۸ ساعت گفته می شود که به افتخار مخترع آن نورمن هولتر به این نام شناخته می شود.
هولتر شامل دو بخش جداگانه مانیتورینگ رجیستراتور و اسکنر است. پایشگر(مانیتورینگ) توسط تعدادی سیم به الکترودهای چسبی روی سینه بیمار وصل می شود و دستگاه نوار قلب بیمار را برای مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت می تواند ضبط کند. پس از این زمان بیمار نزد پزشک بازگشته و دستگاه ثبت هولتر را به اسکنر مربوط به آن متصل می کنند تااطلاعات ثبت شده در هولتر را آنالیز و قسمت های مهم آن روی نوار قلب ثبت می شود و بدین ترتیب٬ پزشک می تواند فعالیت قلب را در یک دوره زمانی بسیار طولانی تر از یک نوارقلب ساده کنترل نماید.
نوارقلب معمولی تنها قادر به ثبت وضعیت آنی بیمار است درحالی که گاهی انواع آریتمی در زمانی بیمار را آزار می دهد که در حال انجام کارهای روزانه است یا شب هنگام و زمانی که خواب است. مانیتورینگ هولتر این امکان را به پزشک می دهد که بتواند روند فعالیت قلبی بیمار را در یک دوره زمانی مشخص در دسترس داشته باشد. تشخیص انواع آریتمی حاد و فلوتر دهلیزی و دیس ریتمی لحظه ای توسط این روش امکان پذیر می گردد.
اعمال عضله (با توجه به اینکه همیشه عمل انقباضی ندارند) با اثر متقابل بین توسعه نیروی عضلانی و مقاومت خارجی مرتبط می باشد. اعمال نیرو اغلب با دستور حرکتی بدن مرتبط است، درعین حال اعمال عضلانی ممکن است به شکل تمرینات ایستا یا پویا نیز باشد. حرکات ایستا به کاربرد نیروی عضلانی بدون هیچ گونه حرکت یا تغییری در زاویه مفصل گفته می شود؛ یعنی کاری انجام نمی شود که به آن انقباض ایزومتریک نیز گفته می شود. انقباض هایی که دارای حرکت هستند به طور گسترده به دو شکل انقباض درون گرا (انقباض کانسنتریک)، هنگامی که طول عضله کوتاه می شود و انقباض برون گرا (انقباض اکسنتریک)، هنگامی که طول عضله زیاد می شود، تقسیم می شوند. انقباض های عضلانی ثابت (انقباض ایزوتونیک) در همهٔ زوایای سرعتی اندام (انقباض ایزوکینتیک) در طی فعالیت های ورزشی درگیر نیستند و کنترل این حرکات با استفاده از تجهیزات دینامومتری ویژه و با اعمال نیرو یا مقاومت خارجی با سرعت ثابت امکان پذیر است. به دست آوردن این شرایط یکنواخت درون عضلات در هنگام تمرین بعید است. در نتیجه وقتی که به اعمال عضله در تمرینات پویا برمی گردیم اصطلاحات ایزوکینتیک و ایزوتونیک (انقباض هم جنبش) توصیف کننده های مناسبی نیستند. بلکه، سیستم عضلات اسکلتی به وسیلهٔ ترکیبی از انقباض های درون گرا، برون گرا و کنش های ایزومتریک گروه های عضلانی موافق، مخالف و تثبیت کننده ها در طی ورزش عمل می کنند.
تعادل دینامیک در شیمی عبارت است از هنگامی که یک در واکنش برگشت پذیر ضرایب واکنش دهنده ها/محصولات تغییر می کند اما مواد با نرخ مشخصی در میان واکنش های شیمیایی جابجا می شود و به عبارت دیگر به صورت خالص تغییر ایجاد نمی شود. این تعریف یک نمونهٔ خاص از سامانه ای در حالت دایمی است. در ترمودینامیک، یک سیستم بسته هنگامی در تعادل ترمودینامیکی است که واکنش ها در چنان نرخ هایی اتفاق بیفتند که غلظت مخلوط با گذر زمان تغییر نکند.
شیمی تعادلی
تعادل مکانیکی
تعادل شیمیایی
تعادل تابشی
در یک بطری تازهٔ نوشابه، غلظت کربن دی اکسید در فاز مایع مقدار مشخصی دارد. اگر نیمی از مایع دور ریخته شود و بعد بطری بسته شود، کربن دی اکسید با سرعتی رو به کاهش از فاز مایع خارج می شود و فشار نسبی کربن دی اکسید در فاز گازی افزایش می یابد تا اینکه به تعادل برسد. در این نقطه به دلیل حرکت های گرمایی یک مولکول کربن دی اکسید ممکن است از فاز مایع جدا شود اما در همان لحظه یا زمان بسیار کوتاهی پس از آن یک مولکول کربن دی اکسید دیگر از فاز گاز وارد مایع می شود و برعکس. در تعادل، نرخ جابجایی کربن دی اکسید از فاز گاز به مایع برابر است با نرخ جابجایی از مایع به گاز. در این حالت غلظت تعادل کربن دی اکسید با کمک قانون هنری بدست می آید. این قانون می گوید که حلالیت یک گاز در یک مایع در ارتباط مستقیم با فشار نسبی آن گاز در بالای مایع است. این رابطه به صورت زیر نوشته می شود:
در این رابطه k یک ثابت وابسته به دما است و p فشار نسبی و c غلظت گاز حل شده در مایع است بنابراین تا زمانی که قانون هنری برقرار است فشار نسبی CO2 در گاز افزایش می یابد. غلظت کربن دی اکسید در مایع کاهش می یابد.
دیگر ثابت هایی که برای تعادل دینامیکی در تغییر فاز درگیرند عبارتند از: ضریب تقسیم و solubility product.
دامنه دینامیک یا دینامیک رنج (به انگلیسی: Dynamic range) یا محدوده دینامیکی عکس عبارت است از تفاوت مقدار روشنایی بین تاریک ترین نقاط و روشن ترین نواحی عکس که دارای جزئیات قابل تشخیص باشند. در برخی عکس ها نواحی تاریک یا روشن بعضاً دارای جزئیات هستند و در برخی قسمتها فاقد جزئیات یا بافت قابل تشخیص. محدوده دینامیکی عکس در واقع مشخص می کند که در عکس چه طیفی از روشنایی بین تاریک ترین قسمتهای حاوی جزییات تا روشن ترین قسمتها وجود دارد. هر چقدر این فاصله بیشتر باشد، عکس دارای محدوده دینامیکی بیشتری است و در آن نواحی بیشتری در قسمتهای تاریک و روشن دارای جزییات قابل تشخیص هستند. واحد سنجش دینامیک رنج، EV یا Exposure Value است. این مقدار محدوده دینامیکی در وسایل و مدیاهای مختلف، متفاوت است. مثلاً دوربین های عکاسی دیجیتال SLR دارای دینامیک رنج حدود ۶-۸ و چشم انسان دارای دینامیک رنج ۱۴EV است.
تصویربرداری دامنه دینامیک بالا
با تعریف فوق مشخص می شود که در بسیاری موارد دوربین قادر نیست عکسی بگیرد که کل نواحی عکس، چه نواحی تاریک و چه نواحی روشن، دارای جزئیات باشند و قابل دیدن شوند. راهی که برای حل این مشکل وجود دارد این است که چند عکس با نورسنجی های مختلف بگیریم و سپس از پردازش تلفیقی آن ها، به یک عکس برسیم که دارای دینامیک رنج بالا است و در آن همه نواحی دارای جزئیات قابل نمایش باشد. این مسئله اساس روش عکاسی HDR را تشکیل می دهد.
انسان قادر به شنیدن و دیدن دامنه دینامیک بسیار بالایی است که به طور حدودی دامنهٔ دینامیکی شنیداری انسان در شرایط عادی ۱۰۰ دسی بل تخمین زده می شود و دامنهٔ دینامیکی دیداری او در روز روشن به طور حدودی ۹۰ دسی بل تخمین زده می شود. برای مثال در برخی عکس ها نواحی تاریک یا روشن بعضاً دارای جزئیات هستند و در برخی قسمتها فاقد جزئیات یا بافت قابل تشخیص. محدوده دینامیکی عکس در واقع مشخص می کند که در عکس چه طیفی از روشنایی بین تاریک ترین قسمتهای حاوی جزییات تا روشن ترین قسمتها وجود دارد.
فشاردینامیکی در هواپیمایی کمیت عموماً تحت عنوان فشار دینامیکی شناخته می شود.البته تعریف جامع تری نیز برای فشاردینامیکی وجود دارد که ما با آن سروکار نخواهیم داشت. با وجود این که فشار دینامیکی، واحدی برابر با واحدفشار دارد، لکن در واقع، مبین انرژی جنبشی واجد حجم هوا است. نیروهای آیرودینامیکی، نظیر برآ و پسا، به طور مستقیم به فشار دینامیکی وابسته هستند. لذا فشار دینامیکی، پارامتری است که به دفعات مورد استفاده قرار می گیرد و برای سهولت اغلب با حرف q نمایش داده می شود.
example.com
P = 1 2 ρ V 2 {\displaystyle P={\frac {1}{2}}\rho V^{2}}
که در آن P فشار دینامیکی و ρ چگالی سیال و V سرعت سیال است.
WDR به فناوری پردازش تصویری گفته می شود که این امکان را در سامانه های نظارتی دوربین مدار بسته و دوربین های تحت شبکه ایجاد می کند که توان داشتن جزئیات بیشتری را در شرایط نوری گوناگون از سایه تا تابش مستقیم نور را، بسته به توان دوربین ایجاد کند.
در سامانه های نظارت تصویری و اساساً در هنگام تصویر برداری یا عکاسی یکی از مواردی که از داشتن تصویر مناسب جلوگیری می نماید وجود سطوح گوناگون با میزان نوری گوناگون خواهد بود. در این موارد بخشی از تصویر امکان ثبت در دوربین را خواهد یافت و سایر سطوح یا به صورت تیره یا شدیداً روشن در تصویر خود را نشان خواهند داد. برای جبران این کاستی به ویژه در سامانه های نظارت تصویری که جزئیات تصویر گاهی از اهمین بالایی برخوردار خواهد بود این امکان یعنی WDR به دوربین های مدار بسته، تحت شبکه یا دوربین های HD افزوده شده است. این امکان سطوح گوناگون نوری را نسبت به توان خود یکسان سازی می نماید و در نهایت تصویری یکدست به دست خواهد داد.
رنح نوری مورد سخن در بالا بر اساس سه پارامتر مشخص می شود: نخست، سنسور نوری، دوم، مدار پردازش سیگنال، سوم، نمایشگر.
می بایست در نظر داشت که دوربین مدار بسته یا سایر انواع دوربین نظارت تصویری بر اساس سنسورهای نوری گوناگونی طبقه بندی می شونداز جمله سنسورهای CCD و CMOS. توانانش نوری و میزان حساسیت این سنسورها به نور گوناگون است. صرف نظر از این مورد سخت افزاری می بایست به توضیح مدار پردازش سیگنال پرداخت:


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

دینامیک در دانشنامه آزاد پارسی

دینامیک (dynamics)
در مکانیک، بررسی ریاضی و فیزیکی رفتار اجسام، براثر نیروهایی که در آن ها تغییر حرکت پدید می آورند.

ارتباط محتوایی با دینامیک

دینامیک در جدول کلمات

دینامیک را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• دینامیک خواننده   • دینامیک جزوه   • دینامیک بازیگر   • دینامیک چیست   • دینامیک مریام   • خانم دینامیک   • دینامیک عمران   • تعریف دینامیک   • معنی دینامیک   • مفهوم دینامیک   • معرفی دینامیک   • دینامیک یعنی چی   • دینامیک یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی دینامیک
کلمه : دینامیک
اشتباه تایپی : ndkhld;
آوا : dinmik
نقش : صفت
عکس دینامیک : در گوگل


آیا معنی دینامیک مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )