انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

97 1042 100 1

راوی

/rAvi/

مترادف راوی: داستانسرا، روایتگر، گوینده، محدث، ناقل

برابر پارسی: گوینده، بازگو (ینده)، داستان سرا

معنی راوی در لغت نامه دهخدا

راوی. (ع ص ، اِ) نگهبان اسبان. (منتهی الارب ) (اقرب الموارد). || آب دهنده ٔ حیوانات. (لغت محلی شوشتر، نسخه ٔ خطی متعلق بکتابخانه ٔ مؤلف ). آب آورنده. ج ، روات. راوون : روی علی اهله یا روی لهم ؛ یعنی برای آنان آب آورد. (از اقرب الموارد). || نقل کننده ٔ سخن. ج ، روات. راوون. (از اقرب الموارد).بازگوینده ٔ سخن از کسی. ج ، رُوات. (منتهی الارب ). روایت کننده. (آنندراج ) (غیاث اللغات ) (از منتخب اللغات ) (دهار) (مهذب الاسماء) (ناظم الاطباء). ناقل. محدث. ناقل سخن. خبرگزار. (یادداشت مؤلف ). در عرف محدثان کسی را گویند که با اسنادحدیث روایت کند. (کشاف اصطلاحات الفنون ). || در اصطلاح درایه کسی را گویند که روایت حدیث کند خواه مرسلا و خواه مسنداً از عادل و غیره :
گر ترا این حدیث روشن نیست
عهده بر روای است بر من نیست.
نظامی.
شنیدستم از روایان کلام
که در عهد عیسی علیه السلام.
(بوستان ).
ز راوی چنین یاد دارم خبر
که پیشش فرستاد تنگی شکر.
(بوستان ).
- راوی بازارخوان ؛ کنایه از مداحان فضائل و مناقب حضرت علی و آل علی است که در بازارها و کوچه ها و خیابانها بخواندن اشعاری از این قبیل می پردازند و آنان را درویش نیز خوانند :
ملحدان سنی شوند اندر طبس گر مدح تو
راوی بازارخوان خواند ببازار طبس.
سوزنی.
- امثال :
راوی سنی است . (امثال و حکم دهخدا ج 2).
|| بازگوینده ٔ شعر از کسی. ج ، روات. (از منتهی الارب ). کسی که قصیده ٔ شاعر را به الحان و خوش آوازی پیش ملوک خواند. (آنندراج ) (از منتخب اللغات ) (غیاث اللغات ). آنکه شعر شاعری را خواند در مجالس شاهان و بزرگان ؛ و شاعران بزرگ را همیشه راوی بوده است. (یادداشت مؤلف ) :
ز وصفت رسیده است شاعر بشعری
ز نعتت گرفته است راوی روایی.
زینبی.
بلبل شیرین زبان بر جوزبن راوی شود
زندباف زندخوان بر بیدبن شاعر شود.
منوچهری.
چو در سبز کله خوش آواز راوی
سراینده بلبل ز شاخ صنوبر.
ناصرخسرو.
اگر راست گویند گویند ما
همه راوی و ناسخ ناصریم.
ناصرخسرو.
ای دفتر شعر پدرت آنکه بهر بیت
راوی ز فروخواندن او چون دف تر ماند.
سوزنی.
راویان شعر من در مدح او
سخره بر اعشی و اخطل کرده اند.
خاقانی.
راویان را بر زبان تهنیت
مدحت شاه اخستان یاد آورید.
خاقانی.
راویانند گهرپاش مگر با لب خویش
کف شاهنشه خورشیدفر آمیخته اند.
خاقانی.
راویان کآیت انشاء من انشاد کنند
بارک اﷲ همه بر صاحب انشا شنوند.
خاقانی.
درآمد راوی و برخواند چون در
ثنایی کان بساط از گنج شد پر.
نظامی.
راوی روشندل از عبارت سعدی
ریخته در بزم شاه لؤلؤ منضود.
سعدی.
|| سیراب شونده. (آنندراج ) (غیاث اللغات ) (از منتخب اللغات ). || پیچنده و تابنده : روی الحبل ؛ ریسمان را پیچید و تابید. (از اقرب الموارد).

راوی. (اِخ ) فخرالدین محمدبن محمدبن عمر. از مفسران نامی و صاحب تفسیر معروف «اسرارالتنزیل » است. مرگ وی بسال 906هَ. ق. روی داده است. (از قاموس الاعلام ترکی ج 3).

راوی. (اِخ ) نام یکی از رودخانه های پنجگانه «پنجاب » که در سرزمین پنجاب بهم می پیوندند و رود سند را تشکیل میدهند و وجه تسمیه ٔ پنجاب نیز از همینجاست. این رودخانه از دامنه ٔ کوههای هیمالیا در ارتفاع 3880 گز سرچشمه میگیرد و بسوی شمال باختری سرازیر میگردد و پس از پیمودن 770هزار گز راه برود چیناب که از شعب شط سند است میریزد. (از قاموس الاعلام ترکی ).

معنی راوی به فارسی

راوی
روایت کننده، نقل کننده سخن یاخبرازکسی
( اسم ) ۱ - آنکه حکایتی از دیگری نقل کند روایت کننده . ۲ - کسی که قصیده شاعر را با آواز و لحن خوش نزد مملوک و بزرگان خواند جمع روات ( رواه ) . ۳ - آنکه اخبار و احادیث را روایت کند .
فخر الدین محمد بن محمد بن عمر . از مفسران نامی و صاحب تفسیر معروف (( اسرار التنزیل )) است . مرگ وی بسال ۹٠۶ ق روی داده است .
[narrator] [سینما و تلویزیون] گویندۀ گفتار متن
محمد متخلص به راوی و ملقب به فاضل از مردم گروس همدان و از طایف. بایندری ترکمان بود .
عبدالله بن عثمان بن عبدالرحمان بن قاسم بن محمد مقری مکنی به ابو محمد از راویان است . وی بسال ۵۱۹ ق بسمرقند وارد شد و از ابوالفضل جعفر بن محمد حدیث کرد .

معنی راوی در فرهنگ معین

راوی
[ ع . ] (اِفا.) روایت کننده . ج . روات .

معنی راوی در فرهنگ فارسی عمید

راوی
۱. کسی که خبر، حدیث، یا حکایتی از دیگری روایت می کند، نقل کنندۀ سخن و خبر از کسی، روایت کننده.
۲. بازگویندۀ شعر و سخن از کسی.
۳. کسی که قصیدۀ شاعری را با لحن خوش در محفلی می خواند.

راوی در دانشنامه اسلامی

راوی
ـــ نقل کننده احادیث معصومان علیهم السّلام را راوی می گویند.عنوان یاد شده اصطلاحی در علم درایه است و در آن علم، از آن سخن گفته اند. ـــ روایت کننده حدیث از معصوم علیه السّلام با سلسله سند را راوی می گویند.
راوی، در لغت به معنای روایت کننده و کسی است که خبر یا حدیث یا حکایتی را از دیگری روایت می کند.نزد محدثان، راوی کسی است که حدیث را با سلسله سند از معصوم علیه السّلام نقل می کند.در کتاب « کشاف اصطلاحات الفنون » آمده است:«و الراوی عند المحدثین ناقل الحدیث بالاسناد».
شرایط پذیرش خبر واحد از راوی
عالمان علم درایه پذیرش خبر واحد از راوی را مشروط به برخورداری وی از صفات ذیل دانسته اند.
← اسلام
خبر واحد به لحاظ صفات راوی همچون ایمان و عدم ایمان، وثاقت و عدم وثاقت و غیر آن به چهار قسم تقسیم می شود: حدیث صحیح حدیث حسن ، حدیث موثق و حدیث ضعیف که از اصول اقسام حدیث به شمار می روند.

...
حدیث قرطاس، یکی از اشکالات مهم و اساسی است که بر عمر بن خطاب گرفته شده است، این روایت ثابت می کند که او رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) را متهم به هذیان گویی کرده و اجازه نداده است که وصیت خود را مکتوب نماید. برخی از علمای اهل سنت معتقد هستند که حدیث قرطاس از لحاظ سندی ضعیف است. در این مقاله به بررسی سند حدیث قرطاس در منابع اهل سنت می پردازیم.
شیخ عبدالرحیم خطیب در کتاب شیخین و نویسنده کتاب سیمای فاروق اعظم و برقعی در کتاب رهنمود سنت معتقد هستند که حدیث قرطاس از سند ضعیف است.استاد طه در کتاب مرآة الاسلام می گوید: این خبر گرچه در کتب صحاح هم روایت شده ولی علماء برای ضعف و معلول قرار دادن حدیث به اموری استدلال می کنند از قرار ذیل است:از میان آن همه صحابه که در جلسه حضور داشتند به غیر از عبدالله بن عباس هیچ کسی روای حدیث قرطاس نیست و بنا به قول ابن عباس که می فرماید: «توفی رسول الله و انا ابن عشر سنین» (آن حضرت در حالی که من ده ساله بودم وفات کردند) معلوم می شود که در آن جلسه افراد خردسال حضور نداشته اند لذا ابن عباس در جلسه حضور نداشته و اگر پیامبر چنین سخنی را بیان می داشتند، حتماً صحابه دیگر آن را روایت می نمودند، عدم روایت دیگران بیانگر این است که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) چنین سخنی را بیان نداشته است.»
بررسی شبهه
حدیث قرطاس، یکی از اشکالات مهم و اساسی است که بر عمر بن خطاب گرفته شده است، این روایت ثابت می کند که او رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) را متهم به هذیان گویی کرده و اجازه نداده است که وصیت خود را مکتوب نماید.از نظر سندی نیز نمی توانند اشکال مهمی به این روایت بگیرند؛ چون در چندین جا از صحیح بخاری نقل شده است.
أبوعبدالله البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل، صحیح البخاری، ج۱، ص۳۴، ح۱۱۴، کتاب العلم، ب ۳۹، باب کِتَابَةِ الْعِلْمِ.    
 ۱. ↑ أبوعبدالله البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل، صحیح البخاری، ج۱، ص۳۴، ح۱۱۴، کتاب العلم، ب ۳۹، باب کِتَابَةِ الْعِلْمِ.    
...
برخی از وهابی ها ادعا کرده اند که خطبه شقشقیه تنها از طریق عکرمه غلام ابن عباس نقل شده که او هم از خوارج بوده است و چون از دیدگاه شیعه سخن خوارج حجت نیست؛ بنابراین این خطبه طبق مبنای خود شیعیان، فاقد سند و بدون مدرک است. این مقاله به پاسخ این شبهه می پردازد.
خطبه شریف شقشقیه، بیش از هفت سند در کتاب های شیعه و سنی دارد که تنها دو طریق آن به عکرمه خارجی می رسد.
متن خطبه شقشقیه
خطبه سوم نهج البلاغه معروف به «خطبه شقشقیه» است که امیرمؤمنان (علیه السّلام) آن را بعد از این که به خلافت رسید و مردم با ایشان بیعت کردند، بیان فرموده است. متن خطبه این است:و من خطبة له وهی المعروفة بالشقشقیةاَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ وَ اِنَّهُ لَیَعْلَمُ اَنَّ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَی یَنْحَدِرُ عَنِّی السَّیْلُ وَ لَا یَرْقَی اِلَیَّ الطَّیْرُ فَسَدَلْتُ دُونَهَا ثَوْباً وَ طَوَیْتُ عَنْهَا کَشْحاً وَ طَفِقْتُ اَرْتَئِی بَیْنَ اَنْ اَصُولَ بِیَدٍ جَذَّاءَ اَوْ اَصْبِرَ عَلَی طَخْیَةٍ عَمْیَاءَ یَهْرَمُ فِیهَا الْکَبِیرُ وَ یَشِیبُ فِیهَا الصَّغِیرُ وَ یَکْدَحُ فِیهَا مُؤْمِنٌ حَتَّی یَلْقَی رَبَّهُ فَرَاَیْتُ اَنَّ الصَّبْرَ عَلَی هَاتَا اَحْجَی فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَیْنِ قَذًی وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا اَرَی تُرَاثِی نَهْباً حَتَّی مَضَی الْاَوَّلُ لِسَبِیلِهِ فَاَدْلَی بِهَا اِلَی فُلَانٍ بَعْدَهُ ثُمَّ تَمَثَّلَ بِقَوْلِ الْاَعْشَیشَتَّانَ مَا یَوْمِی عَلَی کُورِهَاوَ یَوْمُ حَیَّانَ اَخِی جَابِرِفَیَا عَجَباً بَیْنَا هُوَ یَسْتَقِیلُهَا فِی حَیَاتِهِ اِذْ عَقَدَهَا لِآخَرَ بَعْدَ وَفَاتِهِ لَشَدَّ مَا تَشَطَّرَا ضَرْعَیْهَا فَصَیَّرَهَا فِی حَوْزَةٍ خَشْنَاءَ یَغْلُظُ کَلْمُهَا وَ یَخْشُنُ مَسُّهَا وَ یَکْثُرُ الْعِثَارُ فِیهَا وَ الِاعْتِذَارُ مِنْهَا فَصَاحِبُهَا کَرَاکِبِ الصَّعْبَةِ اِنْ اَشْنَقَ لَهَا خَرَمَ وَ اِنْ اَسْلَسَ لَهَا تَقَحَّمَ فَمُنِیَ النَّاسُ لَعَمْرُ اللَّهِ بِخَبْطٍ وَ شِمَاسٍ وَ تَلَوُّنٍ وَ اعْتِرَاضٍ فَصَبَرْتُ عَلَی طُولِ الْمُدَّةِ وَ شِدَّةِ الْمِحْنَةِ حَتَّی اِذَا مَضَی لِسَبِیلِهِ جَعَلَهَا فِی جَمَاعَةٍ زَعَمَ اَنِّی اَحَدُهُمْ فَیَا لَلَّهِ وَ لِلشُّورَی مَتَی اعْتَرَضَ الرَّیْبُ فِیَّ مَعَ الْاَوَّلِ مِنْهُمْ حَتَّی صِرْتُ اُقْرَنُ اِلَی هَذِهِ النَّظَائِرِ لَکِنِّی اَسْفَفْتُ اِذْ اَسَفُّوا وَ طِرْتُ اِذْ طَارُوا فَصَغَا رَجُلٌ مِنْهُمْ لِضِغْنِهِ وَ مَالَ الْآخَرُ لِصِهْرِهِ مَعَ هَنٍ وَ هَنٍ اِلَی اَنْ قَامَ ثَالِثُ الْقَوْمِ نَافِجاً حِضْنَیْهِ بَیْنَ نَثِیلِهِ وَ مُعْتَلَفِهِ وَ قَامَ مَعَهُ بَنُو اَبِیهِ یَخْضَمُونَ مَالَ اللَّهِ خِضْمَةَ الْاِبِلِ نِبْتَةَ الرَّبِیعِ اِلَی اَنِ انْتَکَثَ عَلَیْهِ فَتْلُهُ وَ اَجْهَزَ عَلَیْهِ عَمَلُهُ وَ کَبَتْ بِهِ بِطْنَتُهُفَمَا رَاعَنِی اِلَّا وَ النَّاسُ کَعُرْفِ الضَّبُعِ اِلَیَّ یَنْثَالُونَ عَلَیَّ مِنْ کُلِّ جَانِبٍ حَتَّی لَقَدْ وُطِئَ الْحَسَنَانِ وَ شُقَّ عِطْفَایَ مُجْتَمِعِینَ حَوْلِی کَرَبِیضَةِ الْغَنَمِ فَلَمَّا نَهَضْتُ بِالْاَمْرِ نَکَثَتْ طَائِفَةٌ وَ مَرَقَتْ اُخْرَی وَ قَسَطَ آخَرُونَ کَاَنَّهُمْ لَمْ یَسْمَعُوا اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْاَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ بَلَی وَ اللَّهِ لَقَدْ سَمِعُوهَا وَ وَعَوْهَا وَ لَکِنَّهُمْ حَلِیَتِ الدُّنْیَا فِی اَعْیُنِهِمْ وَ رَاقَهُمْ زِبْرِجُهَااَمَا وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَاَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا اَخَذَ اللَّهُ عَلَی الْعُلَمَاءِ اَلَّا یُقَارُّوا عَلَی کِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَاَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَی غَارِبِهَا وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِکَاْسِ اَوَّلِهَا وَ لَاَلْفَیْتُمْ دُنْیَاکُمْ هَذِهِ اَزْهَدَ عِنْدِی مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ قَالُوا وَ قَامَ اِلَیْهِ رَجُلٌ مِنْ اَهْلِ السَّوَادِ عِنْدَ بُلُوغِهِ اِلَی هَذَا الْمَوْضِعِ مِنْ خُطْبَتِهِ فَنَاوَلَهُ کِتَاباً قِیلَ اِنَّ فِیهِ مَسَائِلَ کَانَ یُرِیدُ الْاِجَابَةَ عَنْهَا فَاَقْبَلَ یَنْظُرُ فِیهِ (فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ قِرَاءَتِهِ) قَالَ لَهُ ابْنُ عَبَّاسٍ یَا اَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَوِ اطَّرَدَتْ خُطْبَتُکَ مِنْ حَیْثُ اَفْضَیْتَ فَقَالَ هَیْهَاتَ یَا ابْنَ عَبَّاسٍ تِلْکَ شِقْشِقَةٌ هَدَرَتْ ثُمَّ قَرَّتْقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ فَوَاللَّهِ مَا اَسَفْتُ عَلَی کَلَامٍ قَطُّ کَاَسَفِی عَلَی هَذَا الْکَلَامِ اَلَّا یَکُونَ اَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السّلام) بَلَغَ مِنْهُ حَیْثُ اَرَادَ.
نهج البلاغة، خطب الامام علی، ج۱، ص۴۸.    
در این نوشتار، هفت سند را برای این خطبه گردآوری کرده ایم که در این قسمت به آنها اشاره می کنیم.
← سند اول
...
اجماع شیعه بر عمل به روایت راوی، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و از اسباب مدح راوی شمرده می شود.
ادعا شده است که طایفه شیعه به روایات برخی از راویان عمل کرده است، هم چون سکونی، حفص بن غیاث بن کلوب، نوح بن دراج، طلحة بن زید، عبدالله بن بکیر، سماعة بن مهران، بنی فضال، طاهریین، عمار ساباطی، علی بن حمزه، عثمان بن عیسی و…
مفاد
در مفاد این ادعا چند نظر است:۱- از اسباب مدح، قوت و قبول روایت است؛۲- از امارات وثاقت، مدح و قوت است؛۳- از اسباب توثیق و مدح است؛۴- دلیل بر موثق بودن آن شخص است لذا حکم شده است که علی بن حمزه و سکونی و تعداد دیگری از راویان ثقه هستند.از "اجماع شیعه بر عمل به روایت راوی" به "اتفاق شیعه بر عمل به روایت راوی" نیز تعبیر شده است.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع زیر استفاده شده است: • علیاری تبریزی، علی، بهجة الامال.• بروجردی، سیدعلی، طرائف المقال.• بهبهانی، وحید، الفوائد الحائریه.• حائری، محمد بن اسماعیل، منتهی المقال.
روایات دلالت کننده بر ترجیح حدیث به سبب صفات نیکوی راوی را اخبار ترجیح به صفات راوی گویند.
اخبار ترجیح به صفات راوی، اخباری است که ملاک رجحان یکی از دو روایت متعارض غیر متعادل را بر دیگری، وجود صفاتی خاص، نظیر اعدلیت، اصدقیت، اورعیت و.. . در راوی می داند.
روایات
در این مورد، دو روایت وجود دارد:
← مرفوعه زراره
 ۱. ↑ احسایی، محمد بن علی، عوالی اللئالی العزیزیة فی الاحادیث الدینیة، ج۴، ص۱۳۳.    
...
ازهدیت راوی به فزونی زهد و تقوای راوی، از اسباب ترجیح دو روایت متعارض اطلاق می شود.
زهد، اخص از ورع و به معنای ترک مشتبهات است و ازهدیت راوی به این معنا است که یک راوی، زهد و تقوای بیشتری نسبت به راوی دیگر دارد.ازهدیت راوی از مرجحات غیر منصوص است و در صورتی که در مقام تعارض دو خبر ، معتقد به تعدی از مرجحات منصوص باشیم، موجب ترجیح خبر است.
اصدقیت راوی راست گو تر بودن راوی؛ عامل ترجیح روایت، در وقت تعارض است.
اصدقیت راوی از مرجحات منصوص است، و طبق آن هر یک از دو حدیث متعارض که راوی آن راست گوتر از دیگری باشد بر دیگری ترجیح دارد.اصدقیت، از مرجحاتی است که موجب «اقربیت روایت به واقع» می شود؛ به خلاف موافقت با کتاب که سبب «اقوا بودن مضمون حدیث» می شود. البته بعضی بر این باورند که تمام مرجحات، به اقربیت به واقع برگشت می نماید.
اضبطیت راوی به قوی تر بودن راوی در حافظه ؛ عاملِ ترجیح روایتِ، هنگام تعارض اطلاق می شود.
اضبطیت راوی، از صفاتی است که باعث رجحان یکی از دو حدیث متعارض بر دیگری می گردد و عبارت است از این که راوی حدیث قوه حافظه قوی تری داشته و احتمال اشتباه و خطای او در نقل حدیث و جملات آن کمتر از راوی روایت معارض با آن می باشد، زیرا راویی که قوه ضبط و به خاطر سپردن او ضعیف است، ممکن است در اثر سهو ، بخشی از کلام معصوم علیه السّلام را نقل نکرده و حکم مسئله به این خاطر تغییر پیدا کند، یا عبارت حدیث مضطرب شود و یا این که روایت را از معصوم علیه السّلام نقل، ولی واسطه را فراموش کند، و موارد دیگری که هر کدام باعث اختلال در سند حدیث یا فهم مضمون آن می شود.
نکته
اضبطیت راوی، از مرجحات غیر منصوص در باب تعارض ادله است.



راوی در دانشنامه ویکی پدیا

راوی
راوی می تواند به این موضوعات اشاره داشته باشد:
راوی در اسلام کسی که روایت کنندهٔ حدیث است
راوی (رود) رودی به طول ۷۲۰ کیلومتر که از هند و پاکستان می گذرد
راوی (زبان) در ادبیات و داستان، یک شخصیت فرضی که ماجرای داستان از دیدگاه او و با زبان او روایت می شود
راوی (رپر)، رپر، خواننده، ترانه سرا، تولیدکننده و آهنگساز اهل کره جنوبی
کیم وون شیک (متولد ۱۵ فوریه ۱۹۹۳) شناخته شده با نام هنری راوی، رپر، خواننده، ترانه سرا، تولیدکننده و آهنگساز تحت فعالیت کمپانی جلی فیش در کرهٔ جنوبی است. او عضوی از گروه پسرانهٔ ویکس و زیرگروه ویکس ال آر می باشد. او کار سولوی خود را از ۹ ژانویه ۲۰۱۷ با اولین مینی آلبوم خود با عنوان R.EAL1ZE آغاز کرد.
رپر
خواننده
ترانه سرا
تولیدکننده
راوی یکی از ده شرکت کنندهٔ برنامهٔ مایدول بود که در نهایت به عنوان عضوی برای ویکس انتخاب شد و در سال ۲۰۱۲ با آهنگ Super Hero شروع به کار کرد. طی مایدول، راوی در موزیک ویدیوی Let This Die از Brian Joo و Shake It Up از سئو این گوک حضور داشت. او همین طور در نوشتن متن Super Hero هم همکاری داشته است.
در سال ۲۰۱۳، او همراه با دیگر اعضای گروه در قسمت چهارم سریال وارثان حضور داشت.
در سال ۲۰۱۴ راوی در آهنگ «دنیا رو بلرزون» از خوانندهٔ آمریکایی، چاد فیوچر حضور داشت.
راوی کسی است که قصه می گوید. فرض کنید در جاده اتومبیلی را دیده اید که تصادف کرده و از کسانی که شاهد ماجرا بوده اند یا رانندهٔ اتومبیل، ماجرای تصادف را می پرسید و هر کدام بنا به آنچه دیده اند و اطلاعاتی که دارند به شیوهٔ خود ماجرا را برای شما تعریف می کنند، کسی یا چیزی را که داستان به زبان او و از دید او برای خواننده/شنونده تعریف می شود راوی می نامیم. راوی آفریدهٔ نویسنده است و نه خود نویسنده. در واقع، راویِ روایت های داستانی را نباید با نویسنده یا نویسنده ی نهفته اشتباه بگیریم، هرچند در بعضی موارد تشخیص نظر آنان از نظر نویسنده ی نهفته دشوار است. بهتر است راوی را ابزاری بدانیم در دست نویسنده ی نهفته که با استفاده از آن قصه اش را روایت می کند. راوی های ناموثق زیادی وجود دارند که امکان ندارد آن ها را با نویسنده اشتباه بگیریم. برخی از روایت پژوهان افراطی می گویند تمایز بین راوی و نویسنده باید در تمام فرم های روایت وجود داشته باشد؛ از جمله فرم های غیرداستانی مثل تاریخ و حتی خودزندگی نامه.
پیرنگ
رخداد
شخصیت
توصیف
درون مایه
گفتگو
فضا
ساختار
موضوع
افت
اوج
کشف
گره گشایی
کشمکش
گره افکنی
راوی در داستان دارای ویژگی هایی است که بر شیوهٔ روایت و میزان تأثیر او بر روند داستان و طرز تلقی خواننده از داستان تأثیرگذار است. این ویژگی ها عبارتند از زاویهٔ دید، دانش تفسیری و ساختاره.
زاویهٔ دید و دانشِ تفسیری ذاتی و ساختاره عَرَضی است، بدین معنا که ویژگی های ذاتی جزو خصوصیات پایه ای و درونی راوی است و بر جریان آگاهی رسانی و روایت تأثیر مستقیم دارند ولی ساختاره با توجه به شرایط روایت و داستان به ویژگی های راوی افزوده می شود. به بیان دیگر زاویهٔ دید و دانشِ تفسیری است که بر شرایط روایت مؤثر هستند ولی ساختاره متأثر از شرایط روایت است. در یک داستان زاویهٔ دید و دانش تفسیری تغییر نمی کنند ولی ساختاره می تواند تغییر کند، مگر آنکه وظیفهٔ روایتگری داستان به شخص دیگری (چه درونِ داستان و چه بیرونِ داستان) منتقل شود.
هر کدام از این ویژگی ها امکانات و همچنین محدودیت هایی را در شیوهٔ روایت ایجاد می کنند. زاویهٔ دید و دانش تفسیری ویژگی خود راوی هستند و ساختاره؛ عامل نمود روای، این بدان معناست که راوی با زاویهٔ دید و دانش تفسیری تعریف می شود ولی با ساختاره تبدیل به یک گونهٔ روایتی (تیپ روایتی) می شود که می تواند داستان را روایت کند.
راوی رودی است که به چناب می ریزد. این رود از شمال شرقی کشور هند و شرق پاکستان می گذرد. طول آن ۷۲۰ کیلومتر (۴۵۰ مایل) است. راوی یکی از پنج شاخاب (رود فرعی) است که بر روی هم سیستم رودخانه ای ایندوس را تشکیل می دهند. راوی از رودهای ناحیه پنجاب محسوب می شود.
راوی رودی است به چناب می ریزد. این رود از شمال شرقی کشور هند و شرق پاکستان می گذرد. طول آن ۷۲۰ کیلومتر (۴۵۰ مایل) است. راوی یکی از پنج شاخاب (رود فرعی) است که بر روی هم سیستم رودخانه ای ایندوس را تشکیل می دهند. راوی از رودهای ناحیه پنجاب محسوب می شود.
راوی تاندون (هندی: रवि टंडन؛ زادهٔ ۱۷ فوریه ۱۹۳۵) یک کارگردان اهل هند است.
وی کارگردان فیلم هایی همچون مجبور و دروغگوی بزرگ بوده است.
راوی تجا (انگلیسی: Ravi Teja؛ زادهٔ ۲۶ ژانویهٔ ۱۹۶۸) یک هنرپیشه اهل هند است. وی از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده است.
از فیلم ها یا برنامه های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می توان به شوک اشاره کرد.
راوی جانکال (انگلیسی: Ravi Jhankal) بازیگر اهل کشور هند است.
وی بازیگر فیلم هایی همچون اوه عزیزم! اینجا هند است، فضا، مسیر آتش، پس ببخشید، زبیدا، ان.اچ.۱۰ و سمر بوده است.
راوی چوپرا (انگلیسی: Ravi Chopra) یک کارگردان و تهیه کننده فیلم اهل هند است
راوی چوپرا در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم ها
از فیلم های که توسط کارگردانی شده میتوان فیلم باغبان را اشاره کرد
راوی رویا (انگلیسی: Ravi Ruia) (زاده ۱۹۴۹) کارآفرین، بازرگان و مدیر ارشد اجرایی هندی است، که در سال ۱۹۶۹ گروه اسار را تأسیس نمود.
راوی شانکار (۷ آوریل ۱۹۲۰–۱۱ دسامبر ۲۰۱۲) آهنگ ساز و نوازنده هندی سیتار بود. همکاری او با ویولونیست بزرگ معاصر یهودی منوهین و با فیلم ساز مشهور هندی ساتیاجیت ری و نیز با گروه بیتل ها و جرج هریسون به شهرت او افزود. او پدر انوشکا شانکار نوازنده سیتار و نورا جونز خواننده و نوازندهٔ جز مدرن و برنده جایزه گرمی بود. راوی شانکار در طول دوران فعالیت هنری خودش برنده چندین جایزه گرمی شد. مانموهان سینگ نخست وزیر هند راوی شانکار را یک «گنجینه ملی» توصیف کرده است. شانکار پیش از انقلاب توسط فرح پهلوی، برای اجرای برنامه در جشن هنر شیراز به ایران دعوت شد.
علی اکبر خان
وودستاک
راوی شانکار روز سه شنبه ۱۱ دسامبر ۲۰۱۲ در سن ۹۲ سالگی درگذشت. در بیانیه ای که روی وب سایت وی منتشر شده گفته می شود که وی در خانه خود در حوالی شهر سن دیه گو در ایالت کالیفرنیا درگذشته و در آن لحظات همسر و جوانترین دخترش در کنار وی بوده اند. در توضیحات بعدی گفته شده است که وی از مشکلات تنفسی و بیماری قلبی رنج می برد و چندی پیش عمل جراحی دریچه قلب روی او انجام شده بود.
راوی رپر، ترانه سرا، تولیدکننده و آهنگساز تحت فعالیت کمپانی جلی فیش است. او کارش را به عنوان رپر در سال ۲۰۱۲ همراه با گروه ویکس آغاز نمود. و بعد از آن در سال ۲۰۱۵ زیرگروهی همراه با لئو به نام ویکس ال آر تشکیل داد. کار ترانه سرایی راوی با کمک در نوشتن متن آهنگ Super Hero آغاز شد. در نوامبر ۲۰۱۶، همراه با انتشار کانسپشن ۲۰۱۶، راوی اعلام کرد که تا کنون بیش از ۴۶ آهنگ نوشته و آهنگسازی کرده. او اخیراً به عنوان ترانه سرا و آهنگساز در صنعت موسیقی بسیار معروف شده است.
آهنگ های ضبط شده توسط ویکس
منبع تمامی اطلاعات پیج رسمی ویکس می باشد.
منبع تمامی اطلاعات پیج رسمی ویکس و ویکس ال آر می باشد.
پ
ایو راوی (به فرانسوی: Yves Ravey)، رمان نویس و نمایشنامه نویس معاصر فرانسوی است.
ایو راوی در ۱۵ دسامبر ۱۹۵۳ در بزانسون زاده شد. انتشارات گالیمار ناشر نخستین رمان او با عنوان میز میمونها در ۱۹۸۹ بود. اما پس از اینکه این انتشارات از ادامه همکاری با راوی سرباز زد، او بقیهٔ آثارش را به لطف انتشارات مینویی فرانسوی: Editions de Minuitمنتشر کرده است. سبک او در رمان نویسی شبیه ژرژ سیمنون و پاتریک مودیانو است. ترس، اضطراب و غافلگیری از مضامین بارز رمانهای کوتاه اوست.
تحصیل راوی (به انگلیسی: Ravi Town) یک منطقهٔ مسکونی در پاکستان است که در منطقه پنجاب واقع شده است.Kot Begum (UC 1) Kot Mohibbu (UC 2) Aziz (UC 3) Faisal Bagh (UC 4) Qaiser (UC 5) Dhair (UC 6) Shahdara (UC 7) Jia Musa (UC 8) Qila Lachhman Singh (UC 9) Palmandi (UC 10)Siddiquepura (UC 11)Bangali Bagh (UC 12)Siddiqia (UC 13)Bhamman (UC 14)Aandroon Dehli Gate (UC 27)Rang Mahal (UC 28)Androon Bhatti Gate (UC 29)Androon Texali Gate (UC 30)


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

راوی در دانشنامه آزاد پارسی

راوی (narrator)
شخصی در داستان، که داستان را روایت می کند. راوی در کنار نویسنده و خواننده (مخاطب)، از ارکان نقل داستان است. کار نویسنده آفرینش جهان داستان و افراد و وقایع آن است و کار خواننده فهم و تعبیر داستان. راوی در درون جهان داستان زندگی می کند و آن را به گونه ای نشان می دهد که خواننده بفهمد.
زاویۀ دید. راوی هر داستانی خصوصیت ها و محدودیت هایی دارد که تعیین می کنند نویسنده چگونه می تواند داستان را نقل کند. مهم ترین آن ها این است که راوی فقط می تواند چیزهایی را به خواننده بگوید که خود تجربه کرده است. زاویۀ دید بر چهار نوع است: اول شخص، دوم شخص، سوم شخص محدود، و سوم شخص دانای کل. سوم شخص و اول شخص متداول اند، ولی دوم شخص بسیار کم به کار می رود. راویِ اول شخص شخصیتی در خود داستان است. او کارهایی انجام می دهد، قضاوت هایی می کند، نظرها و گرایش هایی دارد و برحسب نگاهی که به رویدادها دارد، چیزهایی می گوید و چیزهایی نمی گوید. خواننده باید به شخصیت راوی پی ببرد تا از حقیقت سردر آورد. این راوی معمولاً با ضمیر اول شخص «من» شناخته می شود. راویِ دوم شخص ظاهراً خودِ خواننده است و خود را با ضمیر «تو» می نمایاند. این زاویۀ دید هرچند علی الاصول محال نیست، کارکرد مطلوبی ندارد. خواننده ای که برای خود روایت کند هرگز به خود «تو» نمی گوید و هرچه این راوی بگوید مورد تردید است. اما اگر راوی دوم شخص کارش را خوب انجام دهد، خواننده خودش را در بطن داستان خواهد دید. زاویۀ دید سوم شخص محدود با زاویۀ دید اول شخص شباهت زیادی دارد، با این تفاوت بارز که ضمیر سوم شخص جای ضمیر اول شخص را می گیرد. پیرنگ حول یک قهرمان یا شخصیت اصلی می چرخد و فقط آنچه که به او مربوط می شود دربر می گیرد. اما قهرمان راوی نیست. راوی حضور خارجی ندارد. کاری نمی کند، قضاوتی نمی کند، اظهار عقیده ای نمی کند. اصلاً وجود عینی در داخل یا خارج داستان ندارد. ولی از افکار و احساسات قهرمان ـ اما نه هیچ شخصیت دیگری ـ آگاه است. این راوی می تواند جزئیاتی نقل کند که قهرمان به آن ها برمی خورد ولی توجه نمی کند. راوی سوم شخصِ محدود از راوی اول شخص قابل اعتمادتر است. راوی دانای کل نیز حضور خارجی در داستان ندارد و خود کاری نمی کند. ولی همه چیز را می بیند، حتی چیزهایی را که هیچ کس دیگر در داستان نمی بیند. وی از گذشته، حال، آینده و از همۀ افکار و احساسات شخصیت های داستان آگاه است. از این رو داستان در هر لحظه می تواند روی هر شخصیتی، یا حتی واقعه ای که شخصیتی در آن حضور ندارد، تمرکز کند. راوی سوم شخص دانای کل معمولاً قابل اعتمادترین راوی است. این راوی ممکن است اظهارنظر و قضاوت هم دربارۀ رفتار شخصیت ها بکند.

ارتباط محتوایی با راوی

راوی در جدول کلمات

راوی
ماج
راوی رودکی
ماج
نام راوی اشعار رودکی
مج

معنی راوی به انگلیسی

narrator (اسم)
سخنگو ، گوینده ، راوی ، گوینده داستان
storyteller (اسم)
قصه گو ، نقال ، راوی ، داستان سرا

معنی کلمه راوی به عربی

راوی
راوي

راوی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

حسام ٠٣:٢٢ - ١٣٩٥/٠٦/٢٧
این واژه عربی است و پارسی آن اینهاست:
هیوالاک، هیوالار (هیوال از کردی: هه وال= روایت + پسوندهای یاتاکی (= فاعلی) «اک، ار»)
سورونار، سوروناک (سورون از اوستایی: سورون وَنت= روایت + پسوند «اک، ار»)
اَیوچیتو، اَیوچیتاک، اَیوچیتار (اَیوچیت از سنسکریت: اَیوچیتَ، اَیوچیتیا= روایت + پسوندهای «او، اک، ار»)
آمْنیاک، آمنیار (آمنیا از سنسکریت: آمنایا= روایت + پسوندهای «اک، ار»)
|

فرزان توانگر ١٧:٤٤ - ١٣٩٦/٠٥/٢١
مج
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی راوی   • مترادف راوی   • آهنگ راوی   • راوی ازدواج   • راوی تلگرام   • نام دیگر راوی   • راوی داستان   • سایت راوی   • مفهوم راوی   • تعریف راوی   • معرفی راوی   • راوی چیست   • راوی یعنی چی   • راوی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی راوی
کلمه : راوی
اشتباه تایپی : vh,d
آوا : rAvi
نقش : اسم
عکس راوی : در گوگل


آیا معنی راوی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 97% )