انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 981 100 1

رسانه

/resAne/

معنی رسانه در لغت نامه دهخدا

رسانه. [ رَ / رِ ن َ / ن ِ ] (اِ) حسرت و افسوس و تأسف. (ناظم الاطباء) (فرهنگ فارسی معین ) (از برهان ). افسوس و تحسر و حسرت. (از شعوری ج 2 ص 10). حسرت و افسوس. (آنندراج ) (انجمن آرا) (فرهنگ جهانگیری ). اندوه و غم. تحسر. (یادداشت مؤلف ) :
پدرت و برادرت و فرزند و مادر
شدستند ناچیز و گشته فسانه
تو پنجاه سال از پس مرگ ایشان
فسانه شنیدی و خوردی رسانه.
ناصرخسرو.
ای رس بجزاز بهر تو نگردد
این خانه ٔ رنگین پررسانه.
ناصرخسرو.
|| ناله و زاری. (ناظم الاطباء).

رسانه. [ رَ / رِ ن َ / ن ِ ] (اِ) وسیله ٔ رساندن.
- رسانه های گروهی ؛ وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو و تلویزیون و مطبوعات.

معنی رسانه به فارسی

رسانه
هروسیله که خبری یامطلبی رابرساند، مانندرادیو
( اسم ) حسرت افسوس تاسف .
افسوس و تحسر و حسرت
[mass media] [جامعه شناسی] مجموعۀ رسانه های ارتباط جمعی به ویژه تلویزیون و رادیو و روزنامه و شبکه های رایانه ای که جمع کثیری از مخاطبان را پوشش می دهد
[medium access control frame] [مهندسی مخابرات] قابی که حامل اطلاعات واپایشی و اطلاعات شبکه است اختـ . قابک واد MAC frame
[medium access control layer] [مهندسی مخابرات] بخشی از معماری شبکه که ارتباطات یک رسانۀ مشترک را مدیریت و حفظ می کند اختـ . لایۀ واد MAC layer
[medium access control channel] [مهندسی مخابرات] مجرایی برای فعالیت های واپایش دسترسی رسانه که در پیوند رفت به سه مجرای فرعی و در پیوند برگشت به دو مجرای فرعی تقسیم می شود اختـ . مجرای واد MAC channel
[medium access control address] [مهندسی مخابرات] نشانی منحصربه فرد سامانۀ انتقال داده در لایۀ پیوند اختـ . نشانی واد MAC address
[medium access control, media access control] [مهندسی مخابرات] فرایندی برای واپایش دسترسی به بخش های یک سامانۀ ارتباطی اختـ . واد MAC

معنی رسانه در فرهنگ معین

رسانه
(رِ نِ) (اِ.) هر وسیلة انتقال دهنده .
(رَ نِ) (اِ.) اندوه ، حسرت .

معنی رسانه در فرهنگ فارسی عمید

رسانه
هر وسیله ای که مطلب یا خبری را به اطلاع مردم می رساند مانند رادیو، تلویزیون، و روزنامه.
۱. حسرت، افسوس.
۲. اندوه: تو پنجاه سال از پس عمر ایشان / فسانه شنودی و خوردی رسانه (ناصرخسرو: ۴۱).

رسانه در دانشنامه اسلامی

رسانه
ابزار اطلاع رسانی اعم از صوتی، تصویری، مکتوب و شبکه ای را رسانه گویند. عنوان رسانه از عناوین جدید است که از احکام مرتبط با آن در مسائل مستحدثه سخن گفته اند.
به هر وسیله ای که اخبار و اطلاعات را به مردم می رساند رسانه گویند؛ خواه صوتی باشد، مانند رادیو یا صوتی- تصویری، همچون تلویزیون یا مکتوب از قبیل روزنامه و مجله و یا شبکه ای، مثل اینترنت. از رسانه به رسانه جمعی، گروهی و همگانی نیز تعبیر می شود.احکام رسانه در دو بخش رسانه های صوتی یا صوتی- تصویری و رسانه های مکتوب بیان می شود.
احکام رسانه صوتی یا صوتی- تصویری
← اعتماد بر رسانه درباره اوقات شرعی و پخش اذان
← حقوق معنوی رسانه های مکتوب
...
رسانه شیعه؛ جامعه شناسی آیین های سوگواری و هیأت های مذهبی در ایران کتابی است به زبان فارسی، اثر محسن حسام مظاهری پژوهشگر مطالعات اجتماعی شیعه که در سال ۱۳۸۷ش منتشر شده است. این کتاب نخستین اثر مستقلی است که با موضوع بررسی جامعه شناختی آیین ها و مجالس عزاداری در ایران نوشته و منتشر شده است. رسانه شیعه حاصل پژوهشی پنج ساله است و ۹ فصل را شامل می شود.
نخستین فصل کتاب، تاریخ آیین ها و مجالس عزاداری است. فرضیه بنیادین کتاب، رابطه عزادار و تغییر و تحولاتش با وضعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هر عصر است. ازاین رو در این فصل، به تفصیل در باب بسترهای اجتماعی و فرهنگی که در هر عصر سبب ظهور یک آیین یا صورت جدید در عزاداری عاشورا شده، سخن گفته شده است. در خلال گزارش تاریخی، در این فصل همچنین به مدل های دین داری و گفتمان دینی هر عصر و نیز مناسبات بین نهاد دین و سیاست پرداخته شده است. این فصل، به ترتیب این دوره های تاریخی را شامل می شود:
بخش های واپسین این فصل هم به بیان تحولات سال های اخیر در جریان مداحی و عزاداری اختصاص یافته است.
بی شک رسانه ها، نقش تعیین کننده ای در ترویج سبک زندگی اسلامی بر عهده دارند. از این جهت می توان تهدیدات و فرصت های رسانه ها را در این زمینه مورد تاکید قرار داد، که در این مقاله به آن پرداخته می شود.
رسانه، اسم آلت و از مصدر رسانیدن است و به معنی وسیله رسانیدن به کار می رود و در اصطلاح علوم ارتباطات اجتماعی، مقصود از رسانه، وسیله رساندن پیام از پیام دهنده به پیام گیرنده است. امروز این وسایل جزء جدانشدنی زندگی ما شده اند و برای شناخت بهتر و بیشتر، می توان آنها را به رسانه های سنتی، مدرن و نوین تفکیک کرد. از سوی دیگر، واژه سبک زندگی که در چند سال اخیر با توجه ویژه مقام معظم رهبری، مورد تاکید قرار گرفته است، بیشتر یک واژه و مفهوم جامعه شناختی است. این مفهوم برای اولین بار در سال ۱۹۲۹ توسط آلفرد آدلر، روان شناس اجتماعی، مطرح شد و پس از یک دوره افول، مجدداً از سال ۱۹۶۱ مورد اقبال اندیشمندان به ویژه جامعه شناسان قرار گرفت. در ادبیات جامعه شناسی، از مفهوم سبک زندگی دو برداشت و مفهوم سازی وجود دارد؛ یکی مربوط به دهه ۱۹۲۰ که سبک زندگی معرف ثروت و موقعیت اجتماعی افراد و غالباً به عنوان شاخص تعیین طبقه اجتماعی به کار رفته است و دوم به عنوان شکل اجتماعی نوینی که تنها در متن تغییرات مدرنیته و رشد فرهنگ مصرف گرایی معنا می یابد. سبک زندگی، روش های متفاوت زندگی را نشان می دهد و همچنین می تواند مقایسه «شیوه های زندگی» کشف شده در میان گروه های متفاوت را در جامعه نشان دهد. تعریف مفهومی سبک زندگی عبارت است از: نحوه ساماندهی زندگی برای تحقق نیازها و خواسته هایی است که با به کارگیری مجموعه ای از رفتارها از طریق نحوه صرف زمان، پول و مواد در ابعاد، انتخاب اشیاء مصرفی، انتخاب علایق و ترجیحات (سلیقه) و انتخاب ادراک خاص از اشیاء مصرفی، رفتارهای مصرفی و سلیقه ای خاص انجام می گیرد. بنابراین، بررسی تهدیدات و فرصت های رسانه در ترویج سبک زندگی اسلامی اهمیتی ویژه می یابد که در این نوشتار به آن پرداخته می شود.
تهدیدات پیش روی رسانه
یکی از پیامدهای منفی رسانه ها و جهانی شدن ، تحت فشار قرار گرفتن دین و اعتقادات مذهبی، به ویژه در رفتار و سبک زندگی بر اساس آموزه های اسلامی است. در رسانه ها، سبک زندگی اسلامی تحت فشار سکولاریزم و نسبیت گرایی واقع می شود، که این پیامدها، اصول و ارزش های مطلق دینی را در شکل دهی سبک زندگی مطلوب تحدید می کنند. هجوم ضد ارزش های فرهنگ غرب از طریق رسانه ها به کشورهای جنوب با هدف مسخ فرهنگ های محلی و درواقع بی هویتی فرهنگی آن کشورهاست و ارزش های سنتی و دینی جوامع اسلامی به عنوان زیرساخت سبک زندگی اسلامی نیز روزبه روز دستخوش فرایند جهانی شدن قرار می گیرد. در چنین وضعیتی، فرد در مقابل واقعیت های دینی و فرهنگی خود دچار سرگردانی می شود و قادر به شکل دهی سبک زندگی خود بر اساس آموزه های اسلامی نیست.استفاده افراد از انواع ابزارهای الکترونیکی، نظیر اینترنت، ماهواره و رایانه، باعث گسترش «الگوهای رفتاری» مشابهی در سطح جهانی شده است که عموماً از آن با عنوان «هویت مجازی» یاد می شود. فرهنگ فعلی حاکم بر انواع ابزارهای ارتباطی به ویژه اینترنت و ماهواره، «هویت زا» است، نه «هویت ساز»؛ چرا که «ارزش های زندگی» که دین مطرح می کند، بر آن حاکم نیست و «هویت انسانی» قربانی «هویت ماشینی» می شود. در چنین حالتی، فرد دچار غفلت یا حاکمیت ناخودآگاهی می شود و سبک زندگی غیراسلامی را برمی گزیند.
← مصرف گرایی و مدپرستی
فرصت های موجود رسانه در ترویج سبک زندگی اسلامی:
← گفتمان دینی
...
نرم افزار کودک و رسانه پنجمین محصول از مجموعه نرم افزار های سبک زندگی فردی می باشد که حاصل تلاش پژوهشگران مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان در زمینه رسانه؛ فرصت یا تهدید برای تربیت کودکان می باشد.
برخی از امکانات کاربردی و ویژگی های علمی این نرم افزار به شرح زیر می باشد:
همچنین به همراه این نرم افزار کتاب «کودک و رسانه» که برگرفته از مباحث ذکر شده در نرم افزار «کودک و رسانه» است ارائه خواهد گردید. این محصول در مراحل نهایی تولید قرار گرفته است و به زودی در اختیار مخاطبان محترم قرار خواهد گرفت.

رسانه در دانشنامه ویکی پدیا

رسانه
انسان ها و جانوران توسط برخی از اندام های خود می توانند تغییرات محیط اطراف را به مغز منتقل کنند و سپس تصمیمات لازم را بگیرند. این اندام ها عبارتند از چشم، گوش، بینی، زبان و پوست. به هر یک از این اندام ها رسانه (به انگلیسی: Media) می گویند و جمع این کلمه مدیا است.
منبر، تریبون
عکس، کتاب، روزنامه
رادیو، تلویزیون، سینما
اینترنت
به وسایلی که موجب تغییر در هر یک از اندام های چشم، گوش، بینی، زبان و پوست انسان ها یا جانوران گردد، ابزار رسانه گفته می شود که به اشتباه، خلاصه شدهٔ آن یعنی رسانه نیز مصطلح شده است. در حالت کلّی منظور از رسانه، وسایل ارتباط جمعی (Mass media) از قبیل رادیو، تلویزیون، سینما، روزنامه و خبرگزاری و سایت خبری است که عموماً به عنوان رسانه از آن ها یاد می شود. به رسانه های اینترنتی و تعاملی و تحت موبایل مانند فیس بوک و تلگرام و غیره، شبکه های اجتماعی (Social media) می گویند.
برخی از ابزارهای رسانه را می توان به صورت زیر نام برد:
یادآوری می شود طبق تحقیقات انجام گرفته انسان ها و جانوران %۹۰ تغییرات محیط اطراف خود را توسط دو اندام 'چشم' و 'گوش' به «مغز» منتقل می کنند.
رسانه های اجتماعی (به انگلیسی: Social media) اصطلاح استفاده از فناوری های مبتنی بر وب، تلفن همراه و ارتباطاتی که به گفتگو تعامل داده می شود گفته می شود. رسانه های اجتماعی برنامه های کاربردی مبتنی بر اینترنت است که بر روی پایه های ایدئولوژیک و فناوری وب ۲.۰، به کاربران اجازه ایجاد و تبادل تولید محتوا را می دهد. رسانه های اجتماعی می تواند بر روی بسیاری از اشکال مختلف، از جمله تالار گفتگو، وبلاگ ها، وبلاگ اجتماعی، میکروبلاگینگ، ویکی، پادکست ها، عکس ها یا تصاویر، ویدئو، در قالب یک نوع امتیاز بر پایه مشارکت اجتماعی، محسوب شود.
«رسانه پیام است» (انگلیسی: The media is the message)، عبارت مشهوری ست از مارشال مک لوهان که پیام را از اساس به فرم رسانه نسبت می دهد نه آنچه توسط رسانه منتشر می شود.
مک لوهان، مارشال. برای درک رسانه ها. تهران: سروش (انتشارات صدا و سیما)
افکار مک لوهان که در کتاب «درک رسانه: امتداد انسان» منتشر شد تأثیر بسزایی در مطالعات رسانه ای داشت. او کتاب را با این بخش آغاز می کند: «رسانه پیام است».
مک لوهان اعتقاد داشت که رسانه ها وسیله ای برای بسط و گسترش بدن می باشند. به عنوان مثال اتومبیل راه رفتن را امتداد می دهد و روزنامه نطق را گسترش می دهد. رسانه نحوهٔ ارتباط با دنیا را تغییر داده و نگرش را به دنیا عوض می کند. در واقع نگاه ما به پیام رسانه و محتوای آن توجه ما را به خود آن از بین می برد. در نگاه مک لوهان به رسانه، محتوای آن تأثیر بسزایی ندارد و مهمترین پیام رسانه تأثیر آن در دیدگاه ما به زندگی است. همان گونه که چاپ به شکل گیری دولت ها منجر شد و ماشین به ایجاد شهرها و جاده ها، تلویزیون نیز به پایان دوران نوشتار و روزنامه می انجامد و ساختار دنیا را دگرگون می کند. مک لوهان که رسانه های الکترونیک را امتداد حواس (دستگاه عصبی) انسان می دانست، دنیای حاصل از ارتباط تلویزیونی را «دهکدهٔ جهانی» نامید.
رسانه جاری (به انگلیسی: Streaming media) به آن دسته از محتوای چندرسانه ای گفته می شود که همزمان با ارسالش از طرف فرستنده محتوا، توسط گیرنده محتوا قابل نمایش است. به بیان دیگر، گیرندهٔ محتوا نیاز ندارد که ابتدا تمام محتوا را بارگیری کند تا بتواند ان را نمایش بدهد، بلکه فرستنده می تواند محتوا را به صورت جاری ارسال کند، یا به اصطلاح «استریم» (به انگلیسی: stream) کند.
برخی انواع محتوا (نظیر کتاب یا سی دی) اصولاً نمی توانند جاری باشند (باید تمام محتوا موجود باشد تا بتوان آن را نمایش داد) و در مقابل برخی محتوا (نظیر برنامه های تلویزیونی) اصولاً همیشه جاری هستند. با این حال اصطلاح رسانهٔ جاری تنها از دهه ۱۹۹۰ میلادی رایج شد، چرا که در شبکه های اینترنتی، هر دو محتوای جاری و غیر جاری وجود داشت و اصطلاحی برای تمایز این دو لازم بود.
استریم زنده به محتوای اینترنتی گفته می شود که به صورت زنده و بی درنگ، در همان زمان که اتفاق می افتد، دریافت می شود. مانند پخش زنده تلویزیونی بر روی امواج و از طریق سیگنال تلویزیون. برای استریم زنده اینترنتی به یک منبع ( مانند دوربین ویدیویی، یک منبع صوتی، یا یک نرم افزار ثبت صفحه نمایش رایانه)، و یک رمزگذار (به انگلیسی: encoder) برای تبدیل محتویات آنالوگ به دیجیتال، یک منتشرکننده مدیا و یک CDN یا همان شبکه تحویل محتوا برای انتشار و تحویل محتوا نیاز است. استریم زنده لزوماً نباید در جای مشخصی ضبط و نگهداری شود، اگرچه معمولاً می شود.
رسانه جایگزین (انگلیسی: Alternative media) یا رسانهٔ تناوبی رسانه ای است که با انواع رسانه های رسمی و معمول در محتوا، تولید و توزیع فرق دارد.
دموکراسی نو!
رسانه گروهی
مطبوعات زیرزمینی
رسانهٔ تناوبی شکل های مختلفی مثل چاپ، صدا، فیلم، اینترنت و هنرهای خیابانی دارد. برخی نمونه ها شامل رسانه های نژادی و قومی مثل اولین شبکهٔ تلویزیونی در کانادا و سایت های روزنامه نگاری آنلاین امروزی مثل ایندی مدیا است. با اینکه مسیر اصلی رسانهٔ انبوه در کل، دولت و مصالح حقوقی را نشان می دهد، رسانهٔ تناوبی تمایل به پروزه های غیرتجاری دارد که از علاقه مندان این حوزه حمایت می کند که از مسیر اصلی محروم هستند مثلاً فقرا، اقلیت های قومی و سیاسی، کارگران و …
این رسانه ها عقاید محدود را منتشر می کنند، مثل آن هایی که در برنامه های خبری دموکراسی حال حاضر شنیده می شوند و ارتباط بین افراد و هویت ها را برقرار می کند مثل پروژهٔ گتس بتر که در یوتیوب برای واکنش به افزایش خودکشی در بین نوجوانان هم جنس گرا طراحی شده بود.
رسانهٔ تناوبی باورهای حاکم را به چالش می کشد و از یک فرهنگ ارزش می گیرد و به عنوان ضد تسلط توسط طرفداران نظریهٔ آنتونیو گرامسی دربارهٔ تسلط فرهنگی شناخته می شود. با این حال چون تعریف رسانهٔ تناوبی فقط به عنوان ضد رسانه های اصلی محدود می شود، برخی روش های مطالعهٔ رسانهٔ تناوبی به این سؤال برمی گردد که این رسانه ها چگونه و کجا پدید آمده اند مثل ارتباط پویا بین رسانه و شرکت کنندگان که ایجاد شده و از آن ها استفاده می شود.
رسانه جریان اصلی لفظی است که در اشارهٔ دسته جمعی به رسانه های گروهی بزرگی به کار می رود که تعداد زیادی از مردم را تحت تأثیر قرار می دهند، و جریان های فکری رایج را هم بازتاب می دهند و هم به آن ها شکل می دهند. این لفظ در تضاد با رسانهٔ جایگزین که ممکن است از آنجا که نظر رایج را بازتاب نمی دهد دارای فکر مخالف تر باشد به کار می رود.
نظریه برجسته سازی
رسانه شرکتی
مقررات زدایی
آزادی بیان
آزادی رسانه
جریان اصلی
سوگیری رسانه ای
ادغام رسانه ای
دستکاری رسانه ای
بی طرفی نت
مدل پروپاگاندا
این لفظ غالباً در اشاره به شرکت های بزرگ خبری از جمله روزنامه ها و سخن پراکنی ها، که دچار ادغام متوالی در کشورهای مختلف شده اند به کار می رود.
رسانه خانگی یا شبکه نمایش خانگی یا ویدئو رسانه به ناشر فیلم ویدئویی یا سریال گفته می شود. یک رسانه خانگی ممکن است دوبلاژ و توزیع یک فیلم را انجام دهد یا ممکن است خود دست به تولید بزند و محصول را توزیع کند.
مؤسسه قرن ۲۱
هنرنمای پارسیان
تصویر دنیای هنر
افق رسانه پاسارگاد
مؤسسه رسانه های تصویری
تصویرگستر پاسارگاد
پارس ویدئو
مؤسسه هنرهای تصویری سوره
گلرنگ رسانه
سروش سیما
هنر اول
فانوس خیال
جوانه پویا
پرده نقره ای
مؤسسه سرو رسانه پارسیان
هنر هشتم
سینما هفت
آوانمای سپهر (موسیقی و کنسرت خارجی)
به فیلم هایی که برای اکران در سینما و پخش در تلویزیون ساخته نشده اند، فیلم ویدئویی گفته می شود. مانند فیلم ویدئویی خیابان یک طرفه. فیلم های ویدئویی مستقلاً برای پخش در شبکه نمایش خانگی هستند؛ معمولاً فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی هم پس از پخش، وارد شبکه نمایش خانگی می شوند.
رسانه های خبری عناصری از مجموعه رسانه های جمعی هستند که هدف آن ها ارائه اخبار به عموم مردم یا جامعه هدف از مردم می باشد. این موارد شامل رسانه های چاپی (روزنامه، مجله های خبری)، اخبار برادکاست (رادیو و تلویزیون)، و اخیراً اینترنت (روزنامه های آنلاین، وبلاگ های خبری، و غیره).
این رسانه ها با پخش سیگنال های صوتی و ویدئویی (برنامه ها) برای شماری از دریافت کنندگان (اعم از "شنوندگان" یا "بینندگان") که متعلق به یک گروه بزرگ هستند فعالیت می کنند.
روزنامه یک نشریه بسیار سبک وزن و یکبار مصرف (و بطور خاص، نشریه دوره ای) است، و معمولاً بر روی کاغذهای کم هزینه به نام کاغذ روزنامه چاپ می شود.
در ارتباطات و رایانش، یک رسانه خوانا توسط ماشین (رسانه داده خودکار) یک رسانه است که قادر به ذخیره داده ها در فرمت قابل خواندن توسط دستگاه مکانیکی است (به جای اینکه قابل خواندن توسط انسان باشد).
نمونه هایی از رسانه های قابل خواندن توسط ماشین ها شامل رسانه های مغناطیسی مانند دیسک های مغناطیسی، کارت ها، نوارها و درام ها، کارت های پانچ و نوارهای کاغذی، دیسک های نوری، بارکد و بسیاری از نمونه های دیگر است.
This article incorporates public domain material from the General Services Administration document "Federal Standard 1037C".
رسانه ها در ایران، چه در مالکیت خصوصی باشند و چه عمومی، زیر نظر دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند.
«دادسرای فرهنگ و رسانه ارتباطی با دادگاه مطبوعات ندارد». خبرآنلاین. دریافت شده در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۲.
«دادگاه انقلاب و صلاحیت هایش». وبگاه تبیان. ۱۳ مهر ۱۳۹۰. دریافت شده در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۲.
مدنی، سیدجلال الدین. «هیئت منصفه مطبوعات در تاریخ معاصر». وبگاه زمانه. دریافت شده در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۲.
«تلویزیون "خصوصی" تحت نظارت سه قوه!». دویچه وله. ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱. دریافت شده در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۲.
«وزیر ارشاد ایران: مجوز تلویزیون خصوصی به هیچ کس داده نمی شود». بی بی سی فارسی. ۲ مه ۲۰۱۲. دریافت شده در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۲. در ویکی انبار پرونده هایی دربارهٔ رسانه در ایران موجود است.
مطبوعات ایران می توانند خصوصی یا دولتی باشند اما در هر دو حالت باید مجوز انتشار را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بگیرند.
شبکه های تلویزیونی و رادیویی ایران در حال حاضر دولتی هستند و نظارت بر آن ها وظیفهٔ «شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما» می باشد. رئیس صدا و سیما از سوی سیدعلی خامنه ای، رهبر ایران، نصب می شود.
تاکنون تلاش هایی به منظور ایجاد امکان تأسیس رادیو و تلویزیون خصوصی انجام شده است. از جمله مهدی کروبی، نامزد نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرده بود که قصد ایجاد یک شبکه خصوصی را دارد. قرار بود ادارهٔ این شبکه بر عهدهٔ بهروز افخمی باشد. علی مطهری نیز طرحی را به منظور تغییر در نحوهٔ اداره و نظارت رادیو و تلویزیون دولتی در ایران به مجلس هشتم ارائه کرد که می توانست راه را برای تأسیس شبکه های خصوصی باز کند. همهٔ این تلاش ها مغایر با قانون اساسی دانسته شد و ناکام ماند.
رسانه دیجیتال رسانه ای است که تبادل یا انتشار محتوا در آن، تنها به کمک ابزارهای مجهز به پردازشگر دیجیتال میسر باشد.
بسته نرم افزاری رسانه ای.
حامل دیجیتال، حاوی داده.
رسانه برخط .
طبق آیین نامه ساماندهی و توسعه رسانه ها و فعالیت های فرهنگی دیجیتال، رسانه دیجیتال عبارت است از رسانه مبتنی بر فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات، شامل گونه های زیر:
آزادی رسانه و مطبوعات همانند یک ضمانت نامه از جانب دولت ها به رسانه های عمومی، در مقابل مواجهه با روندهای محدودکنندهٔ ابراز نظر در جوامع، می باشد که حقوق قانونی رسانه ها و همچنین مراجع رفع اختلاف بین رسانه ها و شاکیان را مشخص می کند. این حقوق در بسیاری از کشورها به صورت قانونی و در چهارچوب قوانین اساسی آن کشور تعبیه شده است تا از آزادی مطبوعات حمایت به عمل بیاید.
گزارشگران بدون مرز تعداد روزنامه نگارانی که کشته شده، مورد آزار قرارگرفته یا حبس و زندانی شده اند را مورد بررسی قرار می دهد. این بررسی شامل میزان انحصار طلبی تلویزیون ها و رادیوها بعلاوهٔ سانسور و خودسانسوری رسانه ها و استقلال کلی رسانه های داخلی یا برون مرزی در مواجهه با مشکلات ایجاد شده، نیز می باشد.
کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (CPJ) از ابزارهای روزنامه نگاری برای کمک به خبرنگاران استفاده می برد. این روند شامل دنبال کردن آزادی مطبوعات از طریق موضوعاتی مانند تحقیقات مستقل، مأموریت های حقیقت یابی و تماس مستقیم با موضوعات که شامل محل کار روزنامه نگاران سرتا سر جهان می باشد.
در رابطه با اطلاعات دولتی، هر کدام از دولت ها خود تصمیم می گیرند کدام منابع و مواد اطلاعاتی عمومی یا حفاظت شده می باشند و نباید از جهت حساسیت عمومی یا طبقه بندی شدگی، افشا گردد. بسیاری از دولت ها سعی در تسلط یافتن بر قوانین مهم یا آزادی تبادل اطلاعات قانونی که برای تعریف حدود و ثغور علاقهٔ بین المللی کاربرد دارند، هستند تا از این طریق دید جهانی را منحرف کنند.
در کشورهای توسعه یافته آزادی مطبوعات و رسانه ها بر این امر تأکید می کند که تمام مردم حق ابراز نظر، گفتن و نوشتن در رسانه ها را دارا می باشند. اعلامیه جهانی حقوق بشر بر این امر تأکید می کند که هر کسی از نظر قانونی حق ابراز نظر دارد، این قانون مشتمل بر حق ابراز نظر بدون هیچ گونه مداخله از جانب دولت ها یا ذی نفعان می باشد .
این دیدگاه به طور معمول با وسائل اطمینان دهندهٔ قانونی از تمام رده های مختلف آزادی برای تحقیقات علمی، انتشار، رسانه ها همراه می شود و در به تصویر کشیدن عمق قوانین مخل سیستم قضایی یک کشور که سعی در برهم زدن آزادی قانونی رسانه ها دارد، می باشد. مفهوم آزادی بیان گاهی با وضع قوانین معالجاتی فردی و رسانه ای دروغین به عنوان آزادی مطبوعات، پوشانده می شوند.
آکادمی جهانی هنر، ادبیات و رسانه، (در انگلیسی: The World Academy of Arts، Literature، and Media) از زیرمجموعه های انستیتوی بین المللی مطالعات عالی است، که سازمان مادر آکادمی جهانی هنر، ادبیات و رسانه محسوب می شود.
برگزیدگان امسال (۲۰۰۶) جایزه شیر طلائی معرفی شدند متن خبر (بخش فارسی بی بی سی)
منتخبین جایزه شیر طلائی ایران اعلام شدند (۲۰۰۶) متن خبر (صدای آمریکا)
این سازمان هر ساله برگزیدگانی را در عرصهٔ هنر، ادبیات و رسانه که خدمات ارزنده ای را به جامعه و فرهنگ ایرانی ارائه کرده اند اعلام می کند و به حمایت و ترویج و توسعه هنرهای نمایشی، هنرهای زیبا، ادبیات، شعر، روزنامه نگاری حرفه ای و تولیدات رسانه ای می پردازد.
به برگزیدگان آکادمی جهانی هنر، ادبیات و رسانه، جایزه شیر بالدار طلایی که نمادی از فرهنگ و تاریخ ایران است، اهدا می شود.
گفتنی است که هم اکنون دکتر مصطفی دربیانی، ریاست انستیتوی بین المللی مطالعات عالی را به عهده دارد.
ارتباط با رسانه (انگلیسی: Press service) معمولاً یک بخش از یک سازمان است که فعالیت آن انتشار اخبار مطبوعاتی و استفاده از ابزارهای مختلف مانند سخنرانی های عمومی در کنفرانس های خبری، پاسخ دادن به سؤالات از طریق تلفن یا اینترنت است.
دبیر مطبوعاتی کاخ سفید
روابط عمومی
شخصی که اطلاعیه ها را تهیه می کند معمولاً معاون مطبوعاتی، مسئول ارتباط با رسانه یا سخنگوی مطبوعات است.
به عنوان مثال، یک سرویس مطبوعاتی برای پارلمان اروپا وجود دارد.
باستان شناسی رسانه ای ، شاخه ای است که از طریق بررسی دقیق گذشته و همچنین بررسی انتقادی روایت های مسلط رسانه های مانند فیلم و تلویزیون، تلاش می کند به درک جدیدی از رسانه های در حال ظهور دست یابد.
منشورِ پایشِ رسانه (به انگلیسی: Media Control Charts) جدول رسمی تک آهنگ های آلمان است.
دادسرای فرهنگ و رسانه یکی از دادسراهای تخصصی در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران است که به تحقیق و تعقیب در «حوزهٔ فرهنگ و جرایم مربوط به آن» می پردازد. این دادسرا در ماه بهمن سال ۱۳۸۹ تأسیس شد. به گفتهٔ عباس جعفری دولت آبادی، حوزهٔ فعالیت های دادسرای فرهنگ و رسانه در ده محور «میراث فرهنگی، چاپ و ادبیات هنری، هنرهای اجرایی، هنرهای تجسمی، سینما، رادیو، تلویزیون، طبیعت و مسائل مربوط به محیط زیست» است. عمدهٔ جرایم مطرح شده در این دادسرا جنبهٔ عمومی دارند و و با ارجاع دادستان تهران و تعیین شعبهٔ بدون شاکی خصوصی اعلام جرم انجام می شود.
مقر این دادسرا در میدان ۱۵ خرداد تهران و طبقه فرهنگ ساختمان مرکزی دادسرای عمومی و انقلاب تهران قرار دارد. سرپرست آن از زمان تأسیس امیر قطبی بوده است.
فناوری رسانه (به انگلیسی: Media technology) ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
پردازش سیگنال – رده:پردازش سیگنال
ضبط داده – رده:ضبط کردن
وسیله های ذخیره داده همچون رسانه های جداشدنی
فناوری رسانه هنری – رده:رسانه هنر
فناوری رسانه چاپ– رده:صنعت چاپ


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

رسانه در جدول کلمات

رسانه
مدیا
رسانه شنیداری
رادیو
رسانه صوتی
رادیو
رسانه همگانی
مدیا
جنگ رسانه ای
جنگ نرم
یک شرکت سرویس دهنده اینترنتی و رسانه ای
ایاوال
از رسانه ها
رادیو

معنی رسانه به انگلیسی

medium (اسم)
وسیله ، واسطه ، رسانه ، محیط کشت
vehicle (اسم)
حامل ، وسیله نقلیه ، ناقل ، رسانه

معنی کلمه رسانه به عربی

رسانه
عربة , وسط
الأجهزة الإعلاميه

رسانه را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران درباره معنی رسانه

امیرعلی ١٨:٠٠ - ١٣٩٥/٠٩/٠٣
هر چند جمع لاتین این کلمه، یعنی مدیا در استفاده روزمره ای که از این واژه در انگلیسی می شود، بخوبی به عنوان یک اسم مفرد جا افتاده است .یک رسانه مدیوم عبارتند است از ؛ هر ابزاری برای برقراری ارتباطات. رسانه حامل یا واسط پیام است .بدین ترتیب واسط در انگلیسی “مدیوم” هم رسانه و هم واسط معنی می دهد و در متن اصلی هم همین لغت به هر دو معنی به کار رفته است .
استفاده از واژه رسانه به این معنی است ،که کاربرد درست آن به شمار می رود .تلفن ،رایو،فیلم و تلویزیون (نقاشی یا مجسمه سازی به کنار)همراه با چاپ و صدای انسان همگی بطور هم ارز واسط به شمار می روند .
کتب مردم را ،آن گونه که اظهار می دارند ،از خود بی خود می کنند ،آنها را به خنده و گریه وا می دارند ،مردم در آنها گم می شوند و جذب آنها می گردند.با این وضعیت ،چقدر احتمال دارد که این مسئله در مورد فیلم و تلویزیون نیز صدق کند.این دو ادعا دارند که بیان را آنگونه “طبیعی می سازند” که همچون خود طبیعت به نظر می آیند .در فیلم ،در سینما ،چهره ها و صورتها ،چشم اندازها و حرکات ،آنگونه در چشم جلوه می کنند ،که گویی همه آنها زندگی واقعی هستند.اما البته ما تنها به خاطر انزوا در تاریکی نیست که چنین می کنیم، بلکه همچنین دامنه وسیعی از جلوه های سینمایی ،بر اساس اهداف و نیات فیلم ساز به شیوه دیدن تصاویر توسط ما سازمان می دهند .این وضع همچنین در مورد تلویزیون و حتی در بین جمعیت شاد و مسرور اطاق نشیمن نیز صدق می کند :
تلویزیون محل قدرتی است برای گروه های تولید ،و در ورای آنها شرکتهای بزرگی که به منظور دستیابی به پول و نفوذی که پول به همراه خواهد آورد ،به خرید توجه میلیونها نفر می پردازند.اینها تنها معدودی از فشارهایی هستند که در حول و حوش چهارچوب آنچه ما می شنویم و تماشا می کنیم به واژه واسط بودن چنین سنگینی می دهند.
وقتی ما در حال تماشای تلویزیون یا جواب دادن به تلفن هستیم ،روابط تولیدی مستقیماً وارد اطاق نشیمن ما می شوند .واژه “تل”خود لغتی است یونانی ،به معنی دور،و اندازه گیری دوری بین واسط(یا رسانه -مترجم) و پیام است که موضوع مورد بحث نظریه رسانه هاست.
● تاریخچه رسانه ها :
در نیمه قرن دوم نوزدهم ،بتدریج خود چاپ ،ابتدا تحت سیطره ارتباطات الکتریکی و سپس ارتباطات الکترونیکی قرار گرفت.در تاریخ رسانه ها و جنبش سه مرحله ای آنها :الفبا -چاپ-صفحات تصویر این سومین گسستگی اساسی به شمار می رود.درک حیاتی بودن این تغییر مستلزم سیاحتی کوتاه در حوزه ارتباطات و فعالیتهای حیرت آور آن است ،حوزه ای که بخشی از انقلاب صنعتی اواخر قرن نوزدهم را تشکیل می دهد.در سال ۱۹۰۰ ،تلگراف ،تلفن ،دوربین ،رادیو و اولین ابزارهای راهگشای تلویزیون الترونیک همگی کم و بیش پا گرفته و آن طور که انسان می تواند انتظار داشته باشد ،به شدت از پیوستگی دورنی برخوردار بوردند .این امری بالنسبه شناخته شده است که پیدایش دوربین با بخش مرکزی این تاریخ را تشکیل می دهد .در سال ۱۸۰۰ ،هامفری دیوی با فکر « نگارش بوسیله نور » ،سر و کله می زد، و نمایش تصاویر دوار مناظر را بر روی پرده ،از طریق یک نظام متشکل اط آینه ها در یک رصد خانه تاریک،معروف به اطاق تاریک جعبه عکاسی ،الگو و قالب ،لازم برای سبک مشهور نقاشی مناظر شهری را ،که کانالتوی نقاش مشهورترین استاد اولیه آنها به شمار می رود،فراهم آورد.
مشکل این نبود که لنزی ،قادر به نمایش تصویر بر روی پرده ساخته شود،بلکه مشکل این بود که تصویر بر روی سشسطحی که به نحو مناسب پذیرای آن باشد،تثبیت گردد.در ۱۸۳۹ داگر،این مشکل را حل کرده بود و عکس به ویژگی آشنایی در اطاقهای نشیمن دوره ویکتوریا ،و کار هنری رایج فرهنگ عامه جامعه صنعتی تبدیل شد.
تحولات مشکلتر ولی به همان اندازه ذی ربط و شگرف در عرصه تلگراف التکریکی روی دادند -حل این معما که چگونه به طور همزمان پیامهایی برای مسافات دور فرستاده شود .خود الکتریسته ،از ابتدای قرت هجدهم ،در مرکز علوم طبیعی (و بدین خاطر تغییرات فن شناسی)قرار داشت.در اوایل ۱۷۷۴ یک فرانسوی به نام لزاژ این تحقیقات را به سمت ارسال علامات بوسیله ضربه های گسیخته ای در طول یک سیم ،سوق داده بود و به اتفاق دیگران به تعمق در مورد شیوه های ثبت این ضربه ها ،در فواصل مناسب ،بر روی قطعات کاغذ پرداخته بود.در ۱۸۲۵ با نمایش کارکرد عقربه های مغناطیسی توسط یک انگلیسی به نام استرجن ،ساموئل مورس ،در آن طرف اقیانوس اطلس ،در وضعیتی قرار گرفت که بتواند به ابداع رمز ارتباطی مشهور خود بپردازد ،تا به وسیله آن بتوان پیامهای قابل خواندن را ،در قالب الفبایی تماماَ متشکل از ضربه های بلند و کوتاه ارسال نمود.در بتدا برد این پیامها بیست مایل بود اما مورس و شرکت وابسته اش به اختراع یک تقویت کننده پیام مبادرت کردند،که برد دیگری به پیام بخشید ،تا آنجا که واشنگتن توانست با بالتیمور تماس بگیرد.
● بررسی اثرات آسیب شناختی تلویزیون بر جامعه و خانواده:
تلویزیون خطری اساسی برای دموکراسی و آزادی است » « پژوهش های علمی و آماری نشان می دهد که تماشای مستمر تلویزیون ،قدرت انسجام فکر و اندیشه منطقی را از میان می برد .(بورستین) دنیای نقش بسته در صفحه تلویزیون ،دنیایی است دست دوم ،پرداخته شده و اغلب مخدوش ،تصویری که تلویزیون از جهان خارج به ذهن ما منتقل می کند ،با وافعیت خارجی یکسان نیست.این تصویر،انسان فعال و متفکر را به تماشا چی منفعل و راکد تبدیل می کند ،سرعت انتقال را از بین می برد ،عکس العمل دفاعی و دماغی بدن را در برخورد با اطلاعات ،تضعیف می سازد و ایدز فرهنگی را نصیب انسان و جامعه می نماید.بنا بر این می توان در یک جمله گفت که بهره گیری پیوسته از تلویزیون موجب تغییر و دگرگونی در ادراکات و دریافتهای انسانی می شود .
واژهٔ «اجتماع» ،حضور افراد جامعه در مکانی خاص را به ذهن متبادر می کند در حالیکه که «اجتماع» تلویزیون را افرادی تشکیل می دهند که دور از یکدیگر و خارج از محدوده دید ...
|

پیشنهاد شما درباره معنی رسانه



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

ممد > god speed
English woman > Roar
آرش پورسردار > cross border
Sahar azizi > time of day
آژوان > کردی
امید حسینی > Social reason
علیرضا > firm
English woman > Drip

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• اینترنت رسانه   • انواع رسانه   • رسانه چیست   • مقاله رسانه   • تعریف رسانه   • سامانه جامع رسانه   • تحقیق در مورد رسانه   • رسانه ها چیست   • معنی رسانه   • مفهوم رسانه   • معرفی رسانه   • رسانه یعنی چی   • رسانه یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی رسانه
کلمه : رسانه
اشتباه تایپی : vshki
آوا : resAne
نقش : اسم
عکس رسانه : در گوگل


آیا معنی رسانه مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )