انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1008 100 1

رمضان

/ramezAn/

معنی اسم رمضان

اسم: رمضان
نوع: پسرانه
ریشه اسم: عربی
معنی: سنگ گرم و سوزان، نام ماه نهم از سال قمری

معنی رمضان در لغت نامه دهخدا

رمضان. [ رَ م َ ] (ع اِ) ماه روزه. (از منتهی الارب ). ماه نهم از ماههای قمری بین شعبان و شوال. ج ، رَمَضانات ، رَماضین ، اَرْمِضاء، اَرْمِضة. (از اقرب الموارد). ماه صیام. و رمضان سنگ گرم است و از سنگ گرم پای روندگان می سوزد و شاید که بوقت وضع این اسم ماه صیام در شدت گرما باشد و یا مأخوذ است از رمض که بمعنی سوختن است ، چون ماه صیام گناهان را می سوزد لهذا به این اسم مسمی گشت و یا آنکه مشتق از رمض است و معنی رمض سوخته شدن پای از گرمی زمین ، چون ماه صیام موجب سوختگی و تکلیف نفس است. (از غیاث اللغات ). ماه نهم از سال هجری قمری بین شعبان و شوال و آن ماه روزه برای مسلمانان است و نام آن در لغت قدیم ناتِق است. (از متن اللغة). ماه مبارک. شهراﷲ. (یادداشت مؤلف ) : شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن. (قرآن 185/2).
ماه رمضان رفت و مرا رفتن او بِه
عید رمضان آمد، المنة لله.
منوچهری (دیوان چ دبیرسیاقی ص 99).
ملحد گرسنه در خانه ٔ خالی بر خوان
عقل باور نکند کز رمضان اندیشد.
سعدی (گلستان چ یوسفی ص 85).
کسان که در رمضان چنگ می شکستندی
نسیم گل بشنیدند و توبه بشکستند.
سعدی.
برگ تحویل می کند رمضان
بار تودیع بر دل اخوان.
سعدی (کلیات چ مصفا ص 721).
ماه فرخنده روی برپیچید
و علیک السلام یا رمضان
سعدی (کلیات چ مصفا ص 721).
زان باده که در میکده ٔ عشق فروشند
ما را دو سه ساغر بده و گو رمضان باش.
حافظ (دیوان چ قزوینی ص 184).
روزه دارم من و افطارم از آن لعل لب است
آری افطار رطب در رمضان مستحب است.
شاطر عباس صبوحی.

رمضان. [ رَ م َ ] (اِخ ) ابن عبدالمحسن ویزوی و معروف به بهشتی است. او راست : حاشیه ای بر حاشیه ٔ شرح عقاید النسفیة. (معجم المطبوعات ). رجوع به بهشتی و معجم المطبوعات و قاموس الاعلام ترکی ذیل بهشتی شود.

رمضان. [ رَ م َ ] (اِخ ) (افندی ) ابن محمد الحنفی. او راست : شرحی بر شرح عقاید النسفی علامه تفتازانی. (از معجم المطبوعات ).

رمضان. [ رَ م َ ] (اِخ ) از مردم تیره و معروف به سعیی است. (از قاموس الاعلام ترکی ). رجوع به سعیی و قاموس الاعلام ترکی ذیل سعیی شود.

رمضان. [ رَ م َ ] (اِخ ) ابن محمدبن علی بن رستم بن هروز فخرالدین بن الساعاتی الخراسانی برادر بهاءالدین علی بن رستم بن الساعاتی شاعر مشهور است. وی طبیبی فاضل و ادیبی شاعر بود و به منطق و علوم حکمی معرفتی کامل داشت و خطی در غایت جودت می نوشت. طب را از رضی الدین ابی الحجاج و علوم ادبی را از تاج الدین زید الکندی فراگرفت. در علم موسیقی مهارت داشت و عود را نیکو مینواخت و بسال 618 هَ. ق. درگذشت. از آثار او حاشیه هایی است بر قانون ابن سینا و تکمله ای بر کتاب قولنج وی. از اشعار اوست :
یحسدنی قومی علی صنعتی
لاننی بینهم فارس
سهرت فی لیلی و استنعسوا
لن یستوی الدارس و الناعس.
(از معجم الادباء چ مصر جزء 4 ص 211).

رمضان. [ رَ م َ ] (اِخ ) (شیخ...) در زمان ایلدرم بایزید منصب قضا و وزارت داشت. (حبیب السیر چ خیام ص 511).

معنی رمضان به فارسی

رمضان
ماه نهم ازسال قمری، ماه روزه، ماه صیام
( اسم ) ماه نهم از سال قمری ماه روزه
نام یکی از اصحاب دین مجوس بوده و باعتقاد او نور مختار است و ظلمت موجب
دهی است از دهستان میربیگ از بخش دلفان شهرستان خرم آباد
از خطاطان مشهور بود وی بسال ۱٠۹۱ درگذشت
نام وی محمد چلبی قانونی و از مردم مرزیفون و از رجال و مورخان عصر سلطان سلیمان خان بود
دهی است از دهستان مرکزی بخش حومه شهرستان دره گز
مولف مر آت البلدان نویسد : از مزارع قریه طایقان قم است .
دهی است از دهستان پائین ولایت بخش فریمان شهرستان مشهد واقع در ۸۲ هزار گزی شمال خاوری فریمان ناحیه ایست دامنه و دارای آب و هوای معتدل

معنی رمضان در فرهنگ معین

رمضان
(رَ مَ) (اِ.) ماه نهم از سال قمری .

معنی رمضان در فرهنگ فارسی عمید

رمضان
ماه نهم سال قمری، ماه روزه، ماه صیام، رمضان المبارک، ماه مبارک.

رمضان در دانشنامه اسلامی

رمضان
معنی رَمَضَانَ: ماه روزه - رمضان (در اصل يعني شدت حرارت از پیامبر صلیاللهعلیهوآله روایت است: إنّما سُمِّیَ رَمَضانُ؛ لِأَ نَّهُ یُرمِضُ الذُّنوبَ؛‌ این ماه را رمضان نامیدهاند: چون گناهان را میسوزاند)
تکرار در قرآن: ۱(بار)
رَمَضان یا رَمَضان المُبارَک نام نهمین ماه سال قمری که روزه در آن بر مسلمانان واجب است. بنا بر برخی آیات، قرآن در این ماه و در شب قدر نازل شده است. این ماه تنها ماهی است که نام آن به صراحت در قرآن کریم آمده و گرامی داشته شده است.
این ماه، نزد مسلمانان احترام و جایگاه ویژه ای دارد. از مهم ترین عبادت های این ماه، تلاوت قرآن، اِحیای شبهای قدر (شب زنده داری)، دعا و استغفار، افطاری دادن و کمک به نیازمندان است.
حضرت علی(ع)، نخستین امام شیعیان در بیست و یکم ماه رمضان به شهادت رسیده است.
سُوَیحلی، رمضان از رهبران مجاهدان لیبی در قرن چهاردهم هجری/ نوزدهم و بیستم میلادی است.
وی در ۱۲۹۷ ق/ ۱۸۸۰ در مصراته لیبی به دنیا آمد و در همانجا پرورش یافت و علوم دینی را آموخت.
فعالیت های سیاسی نظامی
و پس از شهادت حاج احمد منقوش (رییس مجاهدان مصراته)، به دست استعمارگران ایتالیایی، رهبری مجاهدان مصراته را در نبردی که از بزرگترین و افتخارآمیزترین نبردهای مجاهدان لیبیایی با اشغالگران ایتالیایی است و در ۱۹۱۵ روی داد، برعهده گرفت. نیروهای ایتالیایی به قصد پاکسازی مناطق قبله و سرت از وجود مجاهدان، در آغاز آوریل ۱۹۱۵ از مصراته به حرکت درآمدند. شمار این نیرو شش هزار تن، مرکب از سربازان ایتالیایی و افراد اریتره ای و لیبیایی بود و سرهنگ میانی فرماندهان آن را بر عهده داشت، در حالی که شمار مجاهدان به رهبری رمضان السویحلی تنها هزار و پانصد تن بود.نیروهای ایتالیایی در روز ۱۴ آوریل از پایاه خود در بئر القداحیه حرکت کردند و در ابوشناف با نیروهای پیشاهنگ مجاهدان درگیر شدند، سپس به سوی قرضابیه، که محل تجمع مجاهدان بود، پیش رفتند. به محض آنکه ایتالیایی ها به قرضابیه رسیدند، نیروهای مجاهدان بر آنها حمله کردند. ابتدا جناح چپ ایتالیایی ها را که مرکب از افراد محلی مسلاته و ترهونه بود مورد هجوم قرار دادند، و این افراد بلافاصله به نیروهای مجاهدان ملحق شدند، سپس مشترکاً به ستون اصلی نیروهای ایتالیایی یورش بردند. این هجوم چنان سخت و سریع بود که فرمانده ایتالیایی را سردرگم کرد و رشته کار از دست او خارج شد و شکست سنگینی بر آنان وارد آمد. شمار کشته شدگان ایتالیایی ها پانصد سرباز، هجده افسر و زخمی ها چهارصد و شصت و دو سرباز و بیست و پنج افسر، از جمله سرهنگ میانی، فرمانده نیرو بود و تعداد هزار قبضه تفنگ و یازده قبضه توپ و تعدادی تیربار و مقادیر زیادی مهمات به دست مجاهدان افتاد. بر اثر این نبرد نیروهای ایتالیایی از مناطق داخلی رانده شدند و تنها توانستند در شهرهای طرابلس و خمس و چند موضع ساحلی و کوهستانی در ایالت برقه باقی بمانند. در ۵ اوت ۱۹۱۵ ایتالیایی ها، مصراته را تخلیه کردند و از آن پس این شهر مرکز جنبش ملی به رهبری رماضن السویحلی گردید و بار دیگر سراسر بخش شرقی لیبی در تصرف سنوسی ها ـ که تا آن زمان رهبری جهاد دینی ـ ملی را برعهده داشتند ـ قرار گرفت.
پیمانی بر علیه سنوسی ها
ضرباتی که مجاهدان بر نیروهای اشغالگر وارد آوردند نه تنها ایتالیایی ها را وحشت زده کرد بلکه نگرانی دولت های انگلستان و فرانسه را هم از خطر گسترش مقاومت در سراسر افریقا برانگیخت و در ۱۹۱۶ دولت های ایتالیا و انگلیس پیمانی برای همکاری در جنگ با سنوسی ها منعقد کردند که دولت فرانسه نیز در ۱۹۱۷ بدان پیمان ملحق شد.پس از پایان جنگ جهانی اول، مجاهدان بخش غربی در نوامبر ۱۹۱۸ در ایالت طرابلس اعلام جمهوری کردند و شهر غربان را مرکز آن قرار دادند. رهبران نامدار جهادی در این منطقه، رمضان السویحلی، احمد المرید و عبدالنبی بلخیر بودند. رمضان السویحلی دولتی ملی به ریاست خود تشکیل داد و کارگاه های اسلحه سازی و یک مدرسه نظامی برای تعلیم افسران جزء، تأسیس کرد. وی سرانجام در حمله ای که به «ارفله»کرد، به شهادت رسید.
رمضان علی شریفی، مدرس و واعظ روشنفکر شیعه افغانستان در قرن چهاردهم هجری می باشد.
وی در ۱۳۰۷ در روستای «اوتقول» جاغوری از توابع غزنی متولد گردید. تعلیمات ابتدایی را در زادگاه خویش فراگرفت. سپس برای ادامه آن راهی حوزه علمیه مشهد مقدس شد و در مدت سه سال سطوح عالیه را به پایان رسانید. آنگاه به قصد دیدار خانواده، به وطن بازگشت ولی نیاز مبرم مردم به آموزش علوم اسلامی و اصرار طلاب جوان به ماندن در منطقه، سبب گردید که از ادامه تحصیل در مشهد چشم پوشی نموده، و به تعلیم و تربیت شاگردان و تدریس کتب حوزوی و ارشاد و موعظه در مدرسه علمیه او تقول بپردازد. وی در سایه نفوذ کلام و بیان، به زودی از جاذبه و محبوبیت فراوانی در میان مردم برخوردار شد.شریفی، خطیبی بود توانا، شجاع و آزاده و مدرسی بود کم نظیر که جذبه بیان و قدرت تفهیم وی شاگردان زیادی زا از اطراف به سوی حوزه علمیه او تقول که در آنجا تدریس می کرد، کشاند.
نمایندگی مجلس افغانستان
پس از تصویب قانون اساسی و ایجاد فضای نسبتاً آزاد سیاسی در کشور، گروهی از علما و بزرگان شیعه نامزد نمایندگی مجلس شدند. شریفی نیز در اثر اصرار بزرگان جاغوری برای شرکت در دوره دوازدهم مجلس شورای ملی خود را نامزد کرد و با اکثریت آراء به مجلس راه یافت و با طرح برنامه مفید و سازنده سعی نمود که توجه دولت را برای بهبود اوضاع اقتصادی و فرهنگی مناطق محروم کشور جلب کند و در سخنرانی و موضع گیری هایش در سنگر مجلس، همواره به بسط عدالت اجتماعی و گسترش دانش و بالا بردن میزان سواد عمومی و تأسیس مدارس جدید بخصوص در مناطق محروم افغانستان و مبارزه قاطع و همه جانبه علیه فساد اداری از جمله برخورد قاطع با رشوه خواری و تبعیض نژادی و زبانی تأکید داشت. او محمد ظاهرشاه، پادشاه افغانستان را ترغیب کرد تا به هزاره جات سفر نموده و فقر و مصایب مردم منطقه را از نزدیک مشاهده کند.از جمله خدمات ارزنده ای که در دوران وکالت انجام داد و مورد تحسین مردم بخصوص قشر روشنفکر قرار گرفت دفاع مستدل و سرسختانه او از زبان فارسی است، که زبان اکثریت مردم و زبان علمی و فرهنگی ملت افغانستان می باشد که در اثر تفکرات انحصارگرایانه دولت پشتونگرای آن زمان، از رسمیت افتاده بود و فرهنگی جریان داشت و شریفی با سخنان خود در مجلس شورا، همگان را تحت تأثیر قرار داد و دولت وقت مجبور شد که رسمیت آن را در کنار زبان پشتو مورد پذیرش قرار دهد.
شهادت توسط دولت مارکسیستی
پس از کودتای مارکسیستی اردیبهشت ۱۳۵۷ در افغانستان، وی کشور را ترک نکرد و در همانجا ماندگار شد، اما مورد تعقیب و آزار و اذیت مأموران رژیم قرار گرفت. او ناگزیر نزد وزیر مالیه از مأموران دولتی شکایت کرد. وی قول مساعد داد که در صورت پذیرفتن مسئولیت در دولت جدید، این آزارها نیز برطرف خواهد شد، اما شریفی هرگونه همکاری با دولت جدید را رد کرد. این امر خشم دولت مارکسیستی را برانگیخت، از همین رو مدتی بعد وی را در نزدیک خانه اش دستگیر کرده و سپس به شهادت رساندند.
شب آخر ماه رمضان شب بسیار مبارکی است و انجام چند عمل در این شب تاکید شده است:
ماه رمضان ماه عبادت مسلمانان است و در روایات بر عبادت در این ماه تأکید شده و اعمال و عبادت های مختلفی برای این ماه نقل شده است. برخی از این اعمال در تمام روزهای ماه رمضان مشترک اند و برای برخی از روزهای خاص نیز اعمالی جداگانه نقل شده است.
بهترین اعمال در شب ها و روزهای ماه رمضان، تلاوت قرآن است. اگر چه تلاوت قرآن در تمام اوقات ثواب دارد، ولی این ماه، بهار قرآن است و ثواب قرائت یک آیه در این ماه، معادل ثواب قرائت کل قرآن در سایر ماه ها است. از سنت های مسلمانان در این ماه قرائت روزی یک جزء قرآن و ختم آن در پایان ماه است. سایر اعمالی که در روایات برای هر روز این ماه مستحب دانسته شده عبارتند از:
ماه رمضان، بهار قرآن و هنگامه ی معطر شدن جان های مؤمنان با عطر دل نواز آیه های الهی است. رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه وآله وسلّم) عترت خود را همراه و قرین قرآن نامید، پس رمضان همان گونه که بهار قرآن است. باید بهار ولایت نیز باشد. به همین خاطر در این ماه آن چنان که از سوی پیشوایان دینی به قرآن دعوت شده است، جویندگان حقیقت به ولایت و امامت نیز فرا خوانده شده اند. این حقیقت را در ادعیه ای از ماه مبارک رمضان که در ارتباط با امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است به عیان می توان مشاهده کرد.
ما در اینجا برخی از این ادعیه را از کتاب شریف مکیال المکارم نقل می کنیم. در این کتاب در این رابطه چنین آمده است: یکی از زمان هایی که دعای برای (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در آن سفارش شده است، تمام ماه رمضان است. به خصوص در شب های آن ماه شریف، زیرا که این ماه بهار دعا کردن است، و این هم بهترین دعاها می باشد. از همین روی از خود آن حضرت ـ که خداوند فرجش را برساند ـ امر و اهتمام به دعای افتتاح در شبهای این ماه رسیده است. بنابراین از خواندن آن غافل مشو که جدّاً دعایی است نفیس، و جامع مطالب دنیا و آخرت می باشد.
← روایت از حضرت امام رضا
می گویم: در باب پنجم گفتیم که دعا برای تعجیل فرج و گشایش امر مولایمان حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از اقسام یاری و کمک می باشد، که در این جهت شریف یاری کردن مؤمن تاکید شده این که در این ماه مبارک به آن عمل گردد، و بدون شک یاری کردن امام (علیه السّلام) بهترین و تمام ترین اصناف یاری کردن است.
← روایت امام سجاد و امام باقر
از دعایی که در اقبال از کتاب محمد بن ابی قره نقل شده به دست می آید، دعا این است: «اللهم لک الحمد و الیک المشتکی اللهم انت الواحد القدیم و الآخر الدائم و الرّبّ الخالق و الدیان یوم الدین تفعل ما تشاء بلا مغالبة و تعطی من تشاء بلا منّ و تمنع ما تشاء بلا ظلم و تداول الایام بین الناس و یرکبون طبقاً عن طبق اسالک یا ذاالجلال و الاکرام و العزة التی لا ترام و اسئلک یا الله و اسئلک یا رحمن اسئلک ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تعجل فرج آل محمد و فرجنا بفرجهم و تقبل صومی و اسئلک خیر ما ارجو منک و اعوذ بک من شرّ ما احذر ان انت خذلت فبعد الحجة و ان انت عصمت فبتمام النّعمة یا صاحب محمد یوم حنین و صاحبه و مؤیده یوم بدر و خیبر و الموطن التی نصرت فیها نبیّک علیه و آله السلام یا مبیر الجبارین و یا عاصم النبیین اسئلک اقسم علیک بحق یس و القرآن الحکیم و بحق طه و سایر القرآن العظیم ان تصلی علی محمد و آل محمد و ان تحصرنی عن الذنوب و الخطایا و ان تزیدنی فی هذا الشهر العظیم تاییداً تربط به علی جاشی و تسدّ به علی خلّتی اللّهمّ انی ادرء بک فی نحور اعدائی لا اجدلی غیرک ها انا بین یدیک فاصنع بی ما شئت لا یصیبنی الاّ ما کتبت لی انت حسبی و نعم الوکیل؛ پروردگارا حمد مخصوص تو است و تنها به تو شکایت می آوریم، خدایا تو یکتای قدیم و آخرِ دائم هستی، و پروردگار آفریننده، جزا دهنده ی روز قیامتی (که هیچ عملی را از خیر و شر وامگذاری)، آنچه خواهی بی چون چرا انجام می دهی، و به هر که خواهی بدون منت می بخشی، و هر چه را بخواهی بدون این که ستم کرده باشی منع می کنی، و روزگار را بین مردم می گردانی، و آنها در پی یکدیگر احوال گوناگون می یابند، از تو می خواهم ای صاحب جلال و کرامت و عزّتی که جوینده ای برایش نیست، و از تو می خواهم ای الله و از تو می خواهم ای مهربان از تو می خواهم که بر محمد و آل محمد درود فرستی و اینکه فرج آل محمد را زودتر رسانی، و گشایش امر ما را با فرج آنان تعجیل فرمایی و روزه ام را بپذیری، و از تو مسئلت دارم بهترین چیزی را که از تو امیدوارم، و به تو پناه می برم از بدترین چیزی که از آن بر حذرم، اگر تو خوار کنی پس، از برپا نمودن حجت و دلیل است، و اگر حفظ فرمایی پس به جهت تمام نمودن نعمت می باشد، ای یاور محمد(صلی الله علیه و آله وسلّم) روز حنین و یاور و تایید کننده اش در روز بدر و خیبر و جاهایی که در آنها پیغمبرت را یاری کردی ـ بر او و آل او سلام باد ـ ای نابود کننده ی ستمگران و ای حفظ کننده ی پیغمبران و از تو می خواهم و تو را سوگند به حق یس و قرآن حکیم، و به حق طه و سایر (آیات) قرآن عظیم این که بر محمد و آل محمد درود فرستی، و مرا از گناهان و خطاها مصون داری، و در این ماه بزرگ تایید بیشتری به من بیفزایی که به آن اضطرابم را آرام سازی و کاستی هایم را جبران نمایی، خداوندا من به (قدرت) تو بر گلوی دشمنانم می زنم، برای خودم جز تو نمی یابم، اینک منم در پیشگاه تو پس آن چه می خواهی با من کن که جز آنچه تو بر من نوشته ای به من نرسد، تو مرا بسنده ای و بهترین وکیل هستی».
دعا در روز هشتم ماه رمضان
...



رمضان در دانشنامه ویکی پدیا

رمضان
رمضان یک مناسبت مذهبی است که در طول نهمین ماه قمری، ماه رمضان، رخ می دهد. مسلمانان معتقدند قرآن در این ماه بر پیامبر اسلام نازل شده است. در قرآن، مستقیماً به کسانی که ایمان آورده اند دستور داده شده که در این ماه روزه بگیرند.
بهتر از هزار ماه در سال
ثواب بیشتر اعمال نیک
ماه نزول قرآن
رمضان مشتق از «رَمَض» به معنای شدّت حرارت، و حرارت سنگ، بر اثر شدّت حرارت خورشید آمده است. همچنین گفته شده که از «حرّ» گرفته شده که به معنای برگشت از بادیه به شهر می باشد. بنابر این وقتی گفته می شود، ارْتِمَاضاً من الحزن؛ یعنی باطن آن مرد از غم و اندوه سوخت، یا وقتی گفته می شود، ارْتِمَاضاً لِفُلان؛ یعنی برای فلانی اندوهگین شد، و همچنین وقتی گفته می شود، ارْتِمَاضاً
این ماه به عنوان خجسته ترین و بهترین ماه در اسلام شناخته می شود. از این ماه به عنوان ماه میهمانی خدا نیز نامبرده می شود.
شب قدر شبی از شبهای ماه رمضان که از نظر مسلمانان مبارکترین شب سال می باشد، یکی از سوره های قرآن بنام سوره قدر به توصیف این شب پرداخته است ولی در قرآن به طور صریح به شماره شب آن در ماه رمضان اشاره نشده است.
عکس رمضان
رمضان٬ می تواند به موارد زیر اشاره داشته باشد:
رمضان، مناسبت در اسلام
رمضان (ماه)، نام نهمین ماه سال قمری
عملیات رمضان، نام یکی از عملیات های جنگ ایران و عراق
رمضان یا رَمَضان المُبارَک (به عربی: رمضان) نام نهمین ماه سال قمری است. در این ماه، روزه بر مسلمانان واجب شده است. ماه رمضان در دین اسلام ماهی مبارک است.
۱۰ - درگذشت خدیجه، همسر پیامبر اسلام (۳ سال قبل از هجرت)
۱۵ - ولادت حسن بن علی، دومین رهبر شیعه (۳ قمری)
۱۷ - معراج پیامبر اسلام (۶ ماه قبل از هجرت)
۱۸ - از شب های قدر
۱۹ - ضربت خوردن علی بن ابی طالب، خلیفۀ چهارم مسلمانان و رهبر اول شیعیان (۴۰ قمری)
۲۰ - از شب های قدر
۱۵ - فتح مکه به دست مسلمانان (۸ قمری)
۲۱ - درگذشت علی بن ابی طالب، خلیفۀ چهارم مسلمانان و رهبر اول شیعیان (۴۰ قمری)
۲۲ - از شب های قدر
۲۶ - از شب های قدر
در قرآن، از این ماه به عنوان ماهی که در آن قرآن نازل شده، یاد شده است. با توجه به آیۀ ۱۸۵ سورۀ بقره که نزول قرآن را در ماه رمضان می گوید و سورۀ قدر که نزول قرآن را در شب قدر می داند، مسلمانان معتقدند که شب قدر، در این ماه واقع است.
در این ماه، بر تمام مسلمانان واجب است که روزه بگیرند و افزون بر آن، اعمال مستحبی بسیاری وجود دارد که از جملهٔ آن ها می توان به تلاوت قرآن، خواندن ادعیه و همچنین افطاری دادن اشاره کرد. خواندن نماز تراویح نیز که زمان آن بعد از نماز عشاء است، از عبادات ویژۀ این ماه نزد اهل سنت می باشد.
رمضان آباچارائف (به روسی: Рамазан Арсланович Абачараев)(متولد ۹ آوریل ۱۹۸۸) کشتی گیر فرنگی کار تیم ملی روسیه است. وی برنده مدال طلا قهرمانی جهان ۲۰۱۶ بوداپست در وزن ۸۰ کیلوگرم شده است.
رمضان آباد (دلفان)، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان دلفان در استان لرستان ایران.شغل مردم آن بر پایه کشاورزی و دامپروری می باشد. این روستا دارای آب و هوای دلپذیر و چشمه های فراوان می باشد.
در زمان های دورتر این روستا به عنوان یکی از مراکز اصلی بخش میربگ به حساب می آمده است اما با کم لطفی مسئولان بسیاری از مردم آن مهاجرت کردند و جمعیت آن کاهش یافته است.
این روستا در دهستان میریگ شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۵ نفر (۳۳خانوار) بوده است.
رمضان اسعاد (به فرانسوی: Ramdane Issaad) نویسنده قرن بیستم میلادی اهل فرانسه است.
فهرست نویسندگان قرن بیستم میلادی فرانسه
فهرست نویسندگان فرانسه
رمضان اوزکان (انگلیسی: Ramazan Özcan؛ زادهٔ ۲۸ ژوئن ۱۹۸۴) بازیکن فوتبال اتریشی ترک تبار است که اکنون در پست دروازه بان برای هامبورگ بازی می کند.
تعداد بازی ها و گل ها فقط مربوط به بازی های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۲۳:۱۰, ۱۵ مه ۲۰۱۶ (UTC).
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به باشگاه فوتبال ردبول زالتسبورگ، باشگاه فوتبال هافنهایم، بشیکتاش، باشگاه فوتبال اینگولشتات ۰۴ و تیم ملی فوتبال اتریش اشاره کرد.
رمضان بشردوست (زاده سال ۱۳۴۰) نماینده پارلمان افغانستان (ولسی جرگه) و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در سال ۱۳۸۸ خورشیدی بود. بشر دوست فرزند محمد علی در ولسوالی قره باغ، ولایت غزنی در یک خانواده کارمند دولتی چشم به جهان گشود. دروه ابتدائی و متوسط را در ولایت غزنی و شهر میمنه به پایان رسانیده باقی را در کشورهای خارج از وطن به پایه اکمال رسانید. او پس از تحولات سال ۱۳۸۰و دولت نوین افغانستان وارد صحنه سیاسی کشور گردید. در دوشنبه ۱۸ حوت سال ۱۳۸۲ به صفت وزیر پلان در حکومت آقای کرزی شروع به کار نمود. در سال ۱۳۸۳ شروع به تدریس در دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دانشکده شرعیات دانشگاه البیرونی ولایت کاپیسا نمود. در سال ۱۳۸۴ به عنوان نماینده ملت در پارلمان انتخاب شد و تا امروز به عنوان نماینده مردم کابل و استاد افتخاری در دانشگاه البیرونی ایفای مسولیت می نماید.
داکتر رمضان بشردوست با ۲۴ هزار و ۴۵۰ رأی و کبوتر سپید رسماً وارد رقابت های انتخابات ریاست جمهوری شد! نوشته شده در وبگاه کابل پرس
بشر دوست دوره ابتدائی و متوسطه مدرسه را در افغانستان به پایان رسانید ه دو ماه بعد از کودتای ۷ ثور به ایران مهاجرت نمود. پس از گرفتن دیپلم از ایران به پاکستان هجرت نمود. در سال ۱۳۶۰ از پاکستان به فرانسه هجرت نموده درخواست پناهندگی سیاسی نمود. در سال ۱۳۶۱ شروع به آموختن زبان فرانسوی کرد. پس از دو سال تحصیل در دانشکده ادبیات شهر دیژن «تصدیق نامه عملی زبان فرانسوی» را حاصل نمود. در ۱۳۶۴ وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شهر گرونوبل فرانسه شد و در سال ۱۳۶۸ ماستری خویش را در رشته حقوق بدست آورد. در سال ۱۳۶۹ در در رشته دیپلوماسی موفق به اخذ «دیپلم تحصیلات عالی تخصصی» از دانشگاه ژان مونی پاریس شد؛ و پایان نامه اش را دربارهٔ دیپلوماسی و جنگ در آفریقای شمالی نوشت. در سال ۱۳۷۱ وارد دانشگاه تولوز شد و موفق به اخذ «دیپلم تحصیلات عمیق» (ما فوق ماستری) گردید. یک سال پس از ورود به این دانشگاه پایان نامه دوم خود را نوشت. در سال ۱۳۷۲ شروع به نوشتن تز دکترای خود کرد و در سال ۱۳۷۴ موفق به اخذ دکترای در رشته حقوق و علوم سیاسی از این دانشگاه شد. بشردوست از آکادمی زبان انگلیسی O.I.S.E آکسفورد و آکادمی زبان انگلیسی G.E.O.S برایتون گواهینامه های زبان انگلیسی دارد. در بین سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۲ در دانشگاه های پاریس به عنوان استاد تدریس می کرد؛ و همکاری هایی با دار وکاله ها پاریس هم داشت.
بشردوست در سال ۱۳۸۱ کارمند سفارت افغانستان در فرانسه شد. او به کشور عودت نموده به حیث معاون دپارتمانت سازمان ملل متحد در بخش کنفرانس های بین المللی گماشته شد و بعداً مدیر دپارتمانت سیاسی کشورهای اروپای غربی در وزارت امور خارجه شد. دراواخر سال ۱۳۸۲ به عنوان وزیر وزارت پلان (برنامه ریزی) حکومت کرزی مقرر گردید.
بشردوست پس از ده ماه کار خود در وزارت پلان گذاری مصمم شد تا به تعداد ۱۹۳۵ دفترهای سازمان های کمک کننده خارجی و سازمان غیردولتی (NGO) را انحلال نماید اما موفق به این کار نشد و در پی آن از وزارت برنامه ریزی استعفا داد. پس از آن برای مدت کوتاهی به تدریس حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه کاپیسا در شمال کابل پرداخت. در انتخابات پارلمانی ۱۳۸۴ شرکت کرد و با رأی بالایی به عنوان نماینده کابل به دور پانزدهم مجلس نمایندگان راه یافت. وی در ۱۳۸۹ برای دور شانزدهم مجلس نمایندگان خود را کاندید کرد و دوباره از سوی مردم کابل برای ۵ سال انتخاب شد. تا اکنون وی عضو مجلس نمایندگان استاد افتخاری دانشگاه البیرونی می باشد. آقای بشردوست از منتقدان سرسخت حکومت حامد کرزی و دولت موجوده است. او از موجودیت فساد در ادارات دولتی و پرداخت حقوق بالا به کارمندان ارشد دولتی و مشاوران خارجی به شدت انتقاد کرده است. بدین مناسبت او دیگر در دستگاه دولت راه نیافت.
رمضان بیجار، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لاهیجان در استان گیلان ایران است.
این روستا در دهستان لیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳ نفر (۷خانوار) بوده است.
رمضان جمال (به عربی: رمضان جمال) یک شهرداری در الجزایر است که در استان سکیکده واقع شده است.
فهرست شهرهای الجزایر
رمضان جمعه زاده (زاده ۱۳۵۷ ولسوالی شیبر ولایت بامیان) سیاستمدار افغانستان و نماینده مردم ولایت کابل در دوره شانزدهم مجلس نمایندگان است. وی در مجلس شانزدهم نمایندگان افغانستان عضو کمیسیون می باشد.
معاون برنامه بازسازی افغانها وابسته به کونسل منطقه ای آغاخان در پاکستان(۱۳۷۸–۱۳۸۰)
رئیس بورد اقتصادی کونسل ملی آغاخان برای افغانستان (۱۳۸۱ – ۱۳۸۴)
پروگرام دایرکتر مرکز برای متشبسینی خصوصی بین المللی وابسته به اتاقهای تجارت آمریکا (۱۳۸۴ – ۱۳۸۷)
کارشناس مسائل اقتصادی کمونکس اینترنشنال بخش USAID (۱۳۸۷ – ۱۳۸۸)
عضو هیئت مدیره فوکس افغانستان (۱۳۸۶ – ۱۳۸۸)
رمضان جمعه زاده زاده ۱۳۵۷ از ولسوالی شیبر ولایت بامیان می باشد. تحصیلات متوسطه خود را در لیسه پلخمری ولایت بغلان به اتمام رسانید و وارد دانشکده طب دانشگاه بلخ شد. وی در زمان حکومت طالبان به پاکستان مهاجرت کرد و تحصیلات خود را در دوره های آموزشی تجارت و تکنولوژی معلوماتی به پایان رسانید.
دیگر فعالیت های او:
۱ رمضان، اولین روز از ماه رمضان در تقویم هجری قمری است.
ابوعلی سینا
۱۰ رمضان، دهمین روز ماه رمضان در تقویم هجری قمری است.
۳ قبل از هجرت ‐ خدیجه بنت خویلد، همسر اول محمد پیامبر اسلام
در تقویم هجری قمری قراردادی این روز دویست و چهل و ششمین روز سال است.
۱۱ رمضان، یازدهمین روز از ماه رمضان در تقویم هجری قمری است.
در تقویم هجری قمری قراردادی این روزدویست و چهل و هفتمین روز سال است.
۱۲ رمضان، دوازدهمین روز از ماه رمضان در تقویم هجری قمری است.
در تقویم هجری قمری قراردادی این روز دویست و چهل و هشتمین روز سال است.
۱۳ رمضان، سیزدهمین روز از ماه رمضان در تقویم هجری قمری است.
۹۱۶ - جلال الدین بن هبةالله،قاضی، فقیه و شاعر شامی.
۱۳۶۸ - آنتون سعاده رهبر سیاسی، فیلسوف و روزنامه نگار لبنانی-سوری
در تقویم هجری قمری قراردادی این روز دویست و چهل و نهمین روز سال است.
۱۴ رمضان، چهاردهمین روز از ماه رمضان در تقویم هجری قمری است.
۳۵۹ - آغاز بنای دانشگاه الازهر در قاهره توسط فاطمیان
در تقویم هجری قمری قراردادی این روز دویست و پنجاهمین روز سال است.
۱۵ رمضان، پانزدهمین روز ماه رمضان در تقویم هجری قمری است.
۳ هجری قمری ‐ حسن بن علی، پنجمین خلیفهٔ مسلمانان و دومین امام شیعیان
در تقویم هجری قمری قراردادی این روز دویست و پنجاه و یکمین روز سال است.
۱۶ رمضان، شانزدهمین روز از ماه رمضان در تقویم هجری قمری است.
در تقویم هجری قمری قراردادی این روز دویست و پنجاه و دومین روز سال است.
۱۷ رمضان، هفدهمین روز از ماه رمضان در تقویم هجری قمری است.
۲ - غزوهٔ بدر، نخستین نبرد بزرگ دوران محمد میان مسلمانان و اهل مکه در ۱۷ رمضان سال دوم پس از هجرت در بدر (شهر) روی داد.
در تقویم هجری قمری قراردادی این روز دویست و پنجاه و سومین روز سال است.
۱۸ رمضان، هجدهمین روز از ماه رمضان در تقویم هجری قمری است.
در تقویم هجری قمری قراردادی این روز دویست و پنجاه و چهارمین روز سال است.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

رمضان در دانشنامه آزاد پارسی

(به معنای ریگ و سنگ گرم از لغت رمض به معنی سوختن) نهمین ماه سال در تقویم هجری قمری و تنها ماهی است که نامش در قرآن (بقره، ۱۸۵) آمده است. این ماه از چند لحاظ اهمیت دارد: ۱. ماه نزول قرآن؛ ۲. ماه روزه داری مسلمانان؛ ۳. به شهادت رسیدن حضرت علی (ع)؛ ۴. لیلةالقدر؛ ۵. میلاد امام حسن مجتبی (ع)؛ ۶. معراج حضرت محمد (ص) در شب بیست ویکم. روز نوزدهم، موسوم به روز ضربت، و روز بیست ویکم، روز شهادت امام علی (ع) از روزهای مهم عزاداری شیعیان است. این ماه را ماه سازندگی روحی و معنوی دانسته اند، از این رو دعا، تلاوت آیات و ختم قرآن، احسان و نیکوکاری، شب زنده داری و استغفار در این ماه مورد تأکید قرار گرفته است.

نقل قول های رمضان

رمضان نهمین ماه در تقویم هجری قمری است که از سوی مسلمانان سراسر جهان با توجه به باورهای آنان، ماهِ روزه گیری می باشد و نخستین روز وحیِ قرآن به محمد در آن گرامی داشته می شود.
• «تعهد مثل هر مفهوم دیگری، نه فقط برای من، می تواند کاملاً شخصی باشد. تعهد همان شیوهٔ زندگی است که هر فردی آگاهانه برای خود انتخاب می کند. وقتی بدیهی ترین کارهایی که انجام می دهی و شیوه ای که زندگی می کنی باعث می شود دیگران با تعجب نگاهت کنند، باید جایی سر شیوه هایت بایستی. مثلاً نماز، روزه، زیارت و دخیل بستن چرا باید عجیب باشد؟!»
• «من با سوء تفاهم ها و نگاه های سیاسی به مذهب رابطه ای ندارم، ولی به یک سری چیزهایی که لذت شان را کشف کرده ام، متعهدم.» -> شیوا ارسطویی
• «ماه رمضان ایامی است که جامعهٔ اسلامی نگاهی به درون خود بیندازد، و زشتی ها را هم از درون فرد و هم جامعه بزداید، آلودگی ها را رفع و نیات خیر را تقویت کند، خود را در جهت اقدامات و خدمت به بندگان خدا و نوع بشر و جلوگیری از تجاوز به حقوق بشر آماده کند.»
• «مهم ترین پیام ماه رمضان، نزدیکی بیشتر انسان با قرآن مجید و تعالیم آن است. بخشی از بنیاد تعلیم قرآن- آنچنان که مکرر تصریح شده و اساس بعثت پیامبران الهی و به ویژه شخص رسول اکرم (ص) بوده- اخلاق و ترویج آن است.»
• «به روزه داران عزیز در این ماه مبارک توصیه می کنم که قرآن و تعالیم اخلاقی آن را جدی بگیرید؛ از گمان های بد بپرهیزید، در کار دیگران تجسس نکنید، دنبال فاش کردن اسرار دیگران نباشید و عیب آنها را بازگو نکنید که این کار عین خوردن گوشت مردار برادر است.»
• «ماه رمضان، ایستگاه تقوا است؛ ایستگاه و مرکزی که در آن روزه داران، در این تابستان های بلند، لب از خوردن فرومی بندند و دست از کارهای زشت برمی دارند تا رضای خدا را از آن خود کنند. در چنین شرایطی است که کسی درمی یابد، همسایه اش، هم وطنش، فردی در قاره ای که او در آن زندگی می کند و چه بسا افرادی در کره زمین، گرسنه هستند.»
• «ماه رمضان باید ما را بیدار کند، باید متوجهمان کند به اولویت ها و تعالیم قرآن مجید و اگر این اتفاق میمون رخ دهد، هر رمضان، بلوغ انسانی تازه ای در ما ایجاد می کند.» -> حسین انصاری راد
• «برای مسلمانان، ماه رمضان زمانی است برای تأمل و برای به یاد آوردن این نکته که انضباط و از خودگذشتگی خمیرمایهٔ اصلی یک زندگی دین دارانه است؛ و برای همهٔ ما، صرفنظر از دینی که داریم، ماه رمضان یادآور این حقیقت است که ما دارای چه مشترکات زیادی با یکدیگر هستیم. ارزش صلح و نیکوکاری، اهمیت خانواده و جامعه- اینها ارزش هایی جهانی هستند. توصیه به دوست داشتن یکدیگر، پاسداری از عدالت و مراقبت از فرودست ترین افراد در میان ما- این ها پیوندهای مشترک میان سنت های دینی ما هستند.»
• «رمضان که ماهی است برای تأمل و از خود گذشتگی، همچنین فرصتی است که مسلمانان سراسر دنیا در آن تعهد خود را به کمک به آنان که استطاعت کمتری دارند، از جمله کسانی که به خاطر بدی اقتصاد یا نابرابری دچار مشکلند، تجدید می کنند.»
• «رمضان همچنین مسوولیت مشترک ما را به ما یادآوری می کند، که با دیگران چنان رفتار کنیم که می خواهیم با ما رفتار شود و اصولی که افراد را از ادیان مختلف به هم متصل می کند: عطش برای صلح، عدالت و برابری. در زمانی که مردم بسیاری در سراسر دنیا همچنان از درگیری و خشونت بی معنی در رنجند، این زمان مقدس تعهد مشترک ما را به دنبال کردن عدالت و صلح و احترام به شان هر انسان، به ما یادآوری می کند.»
• «ماه رمضان زمانی است که خانواده ها و جوامع در اجتماعات شادمانه ای که نشان گر سنت های غنی و متنوع جوامع و فرهنگ های اسلامی است، برای افطار و نیایش گرد هم می آیند.»
• «این ماه همچنین زمانی به غایت روحانی برای تأمل و تجدید عهد برای افزایش شکرگزاری و هوشیاری نسبت به بخشندگی پروردگار است. مسلمانان هر روز ماه رمضان را با روزه گرفتن به عنوان روز طاقت صبورانه، و هر شب این ماه را با نیایش و قدردانی گرامی می دارند. این ماه زمانی برای تقویت ایمان، همدردی و گذشت، و پایداری به هنگام ناملایمات است. در این ماهِ بخشش، مسلمانان در سراسر جهان دست یاری به سوی کسانی که گرفتار جنگ، گرسنگی، فقر و بیماری هستند دراز می کنند.» -> باراک اوباما
• «ماه رمضان است و هنگام درمان دردهای دوری و مهجوری از طبیب دل ها، با سیر و سفر به دیار دوست و دل بستن به قبله و قُرب او با قطب نمای کتاب، تا ره گم نکنیم و روی دل از آن سمت و سوی نگردانیم، باشد تا توشه ای برای بقیه سال و ادامه راه برگیریم و برای مقصد و مقصود نهائی خود را آماده سازیم.»
• «ماه رمضان است و هنگام جلب رضای خدا با رهائی از خود.» -> عبدالعلی بازرگان
• «طی این ماهِ روزه داری از سپیده تا غروب، بسیاری از مسلمانان در آمریکا و سراسر دنیا معنا و الهام را در اعمال خیرخواهانه و عبادت، که جوامع ما را مستحکم می کنند، می یابند.»
• «روح رمضان، در ذاتش، تقویت کننده آگاهی ما از تعهد مشترک ماست به رد خشونت، در پی صلح رفتن و بخشیدن به آن نیازمندانی است که از فقر و یا بحران در رنج اند.» -> دونالد ترامپ
• «هدف آفرینش اخلاق گونه است. انسان سعی می کند خداگونه شود و تقوا راه خداگونگی است و رمضان کانون تقویت تقوا در جامعه. اگر تقوا بدین معنا در عرصه اجتماعی جا بیفتد، آنگاه مردمی خواهیم داشت، ساخته شده بر درگاه حق وجامعه ای مبتنی بر حاکمیت دانایی وعدالت که در آن صورت، هم فرد وهم جامعه به درجهٔ بالایی از برخورداری های مادی و معنوی می رسند و جان خود را با خداوند پیوند خواهند داد.»
• «ماه رمضان، ماه خودسازی است و به تعبیر قرآن و عقل خودپرستی و هواپرستی مهمترین رنج ها و فلاکت هایی است که بشر در طول تاریخ با آن مواجه بوده است.».
• «از ماه رمضان برای غلبه بر هوا و هوس بهره گیرید.»
• «رمضان ماه روزه، ماه خودسازی، ماه انسان است. ماه خداست از آن جهت که انسانیت انسان در این ماه تقویت می شود.»
• «خودسازی که باید در ماه رمضان صورت بگیرد یعنی چه!؟ در تعبیری عارفانه و شاعرانه، زمین جنبهٔ مادی حیات است و زمینی کسی است که «خود» مادی و خودی که متعلق به این طبیعت است برایش اصل است و آسمان نماد آن معنویت و بلندی و والایی است. آن کس که «خود» معنوی اش را تقویت می کند انسان آسمانی است.»
• «ماه مبارک رمضان، ماه خودسازی است باید به آن توجه داشت و نیز متوجه بود که غرب در عین حال که دستاوردهای بزرگی دارد قبلهٔ آمال ما نیست و حتی خلاءهای بزرگی هم دارد.» -> خود برتر
• «لفظ در ذهن بسیاری از انسان ها در درجه اول تداعی کننده گرسنگی و تشنگی است و بعد هم بسیاری مبطلات دیگر که همه می دانند. از سوی دیگر از ماه مبارک رمضان به ماه میهمانی خداوند تعبیر شده است و سؤال اینجا است که خداوند باری تعالی با چه چیز از میهمانان خود میزبانی می فرماید؟ با گرسنگی؟! معمولاً وقتی صحبت از میهمانی می شود میزبان انواع خوردنی ها و نوشیدنی های مطلوب میهمان را فراهم می کند. آیا به راستی خداوند با گرسنگی و تشنگی از میهمان خود پذیرایی می کند؟ حقیقت چیست؟» -> روزه
• «آیا مراد اسلام از روزه پذیرایی از میهمانان این ضیافت با گرسنگی و تشنگی است یا هدف و منظور دیگری وجود داشته است؟»
• «ماه رمضان ماه میهانی خداست و سفرهٔ گستردهٔ الهی روزه است و طعام و بهره انسان از این سفره «تقوی» است و مگر تقوی جوهر انسانیت انسان نیست؟»
• «ما برای درک بهتر مسائل اعتقادی و احکام الهی باید ببینیم بینش ادیان الهی و به خصوص اسلام در مورد انسان چیست؟ ما اگر پاسخ این پرسش را در یابیم و بینش درستی در این مورد پیدا کنیم، زمینه ای برای کشف حقایق بسیار گستردهٔ عالم و ادیان الهی و پی بردن به معنای زندگی خواهیم یافت.» -> محمد خاتمی
• «ماه رمضان... همه باید خویشتن را برای استفاده از آن آماده کنیم. ماهی که ابواب رحمت الهی در آن گشوده می شود و طالبان معرفت بیش از هر زمان دیگر امید دارند تا با اجابت دعوت خداوند، به مطلوب خویش رهنمون شوند.» -> حسن خمینی
• «...رمضان، ماه عبادت و سازندگی، ماه تجدید قوای معنوی...»
• «در این ماه مبارک خودتان را تقویت کنید به قوّت های روحانی.»
• «ضیافت خدا در ماه رمضان یک شعبه اش روزه است، آن ضیافت خداست؛ یک شعبه اش روزه است و یک امر مهمش که مائده غیبی و آسمانی است قرآن است.
• «شما در ماه رمضان مهمان خدا هستید. مهماندارِ شما، شما را وادار کرده است به اینکه روزه بگیرید. این راه هایی که به دنیا باز است و شهوات است، این ها را سدش کنید تا مهیا بشوید برای لیلة القدر. ماه شعبان مقدمه است برای ماه مبارک رمضان که مردم مهیا بشوند برای ورود در ماه مبارک رمضان و ورود در .» روح الله خمینی -> ضیافة الله
• «ماه رمضان این فرصت را برای بندگان مخلص و باایمان خداوند فراهم می آورد تا بیش از پیش برای اخلاقی زیستن تلاش کنند.»
• «در این ماه مبارک، عمل به توصیه های اخلاقی، بسیار مهم تر از نخوردن و نیاشامیدن است چون اگر به ارزش های اخلاقی پایبند نباشیم، نخوردن و ننوشیدن هم عملاً بی فایده است و شرط عدم ابطال روزه، رعایت اخلاقیات است.»
• «رمضان ماهی برای اخلاقی زیستن و تمرینی است برای اینکه پیش وجدان و در خلوت خود، خودمان قاضی خودمان باشیم و تلاش کنیم تا بسیاری از دلخوری هایی که در مواقع دیگر ممکن است رخ دهد، پیش نیاید.» -> فاطمه راکعی
• «انسان از محدودیت هایی که مخالف فطرت او باشد استقبال نمی کند ولی بعضی از محدودیت ها را با استقلال خود می پذیرد مثلاً در ماه رمضان ما از خوردن و آشامیدن محروم هستیم و این نوعی محدودیت است ولی ما این امر را به صورت اجبار نپذیرفته ایم ولی اگر ماه رمضان نبود و کسی ما را از خوردن و آشامیدن که حق مشروع و قانونی ما است منع می کرد دچار ناراحتی می شویم پس نتیجه می گیریم وقتی کسی نمی پسندند که دیگران حق آزادی و انتخاب او را سلب کنند حق ندارد آزادی و انتخاب دیگران را سلب کند و این عالی ترین اصل اخلاقی است که در جوامع بشری مشاهده می کنیم.» -> سعید رضوی فقیه
• «هنر در صورتی تجلی می یابد که فضا، فضای آزاد و اخلاقی باشد همان طور که همه دین ما با هنر توأم است و زیبایی ظاهری و معنوی را می توان در همهٔ آیات قرآن، مناسک دینی نظیر اذان، افطار، مناجات و در همهٔ ماه مبارک رمضان مشاهده کرد.»
• «روزه تنها دست کشیدن از خوردن و آشامیدن نیست بلکه در ماه رمضان باید تمرینی برای پاکی زبان از دروغ، تهمت، افترا، بدگویی ها و تحقیر دیگران و اجتناب از دروغی که پیامبر اسلام (ص) آن را نامید، باشد.» -> ام المعاصی
• «ماه رمضان برای آن است که با مفهوم اجتماعی فقر و رنج جامعه بیشتر آشنا شویم؛ از خودخواهی به دیگربینی و دیگرخواهی برسیم و خود را جزئی از کل جامعه اسلامی بیابیم و ببینیم.»
• «هر رمضانی نسبت به رمضان گذشته برای انجام و وظایف مان آماده تر و به هدف نهایی روزه که پایبندی به قوانین اسلام و تقوا است نزدیک تر شده باشیم.» -> حسن روحانی
• «روزه گرفتن به خودی خود عبادت است اما همچنان که هیچ کار انسان بدون تأمل و تفکر ارزش ندارد، عبادت کردن آدمی هم بدون درک روشن از عبادت بهایی ندارد.» -> عبدالکریم سروش
• «با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان احساسی ژرف برگرفته از خاطرات الهام بخش و عبرت های ارزشمند این ماه و آثار و دستاوردهای روزه ­داری، ما را فرا می ­گیرد و فضایی پاک و هدایت گر و آکنده از درس و عبرت برای فرد مؤمن پدیدمی آورد.»
• «ماه رمضان زمانی است برای درنگ کردن. در این ماه مؤمن با قلبی سالم و عقلی روشن و بدنی پاک به گذشته­ اش می نگرد و از خود حساب رسی می­ کند و ارزیابی دوباره­ ای از کارنامهٔ خود صورت می دهد و، سپس، به آینده نگاه می کند تا برای آن برنام ه­ریزی کند و دوباره آن را بسازد و، بدین ترتیب، ماه رمضان ماهی سرنوشت­ ساز برای او خواهد بود.»
• «تنها ، که در آموزه­ های اسلامی برتر از عبادت شمرده شده است، می تواند روح عبادت را به آن بازگرداند و آداب و رسوم را به انگیزه­ایی برای خدمت انسان تبدیل کند و در کالبد شعایر روح بدمد و، بدین ترتیب، در ماه رمضان شبِ قدری رقم زند که بهتر از هزار ماه است.» -> تأمل
• «دگر بار، رمضان مبارک فرا رسیده است؛ با شب های الهام بخش، روزهای آموزنده و فضای آکنده از شمیم خاطرات و عبرت هایش که مایهٔ جدیت و نظم است. دگر بار، روزه می ‏ گیریم، شب زنده داری می ‏کنیم، شعایر را دو چندان می کنیم و سرانجام عید را با شادمانی و خشنودی جشن می گیریم و پس از آن به زندگی عادی بازمی گردیم. بدین سان سال‏ ها تکرار و بر حجم خاطرات افزوده می شود.»
• «اما بیم آن می ‏رود که روزه به عادتی بی ‏روح و شعایر آن به سنت هایی سرگرم کننده بدل و ماه رمضان از همهٔ معانی اصیلی اش تهی شده باشد. با نگاهی سریع در می ‏یابیم که این مشکل، یعنی مشکل و مسئلهٔ روزه و رمضان، مسئلهٔ همه عبادات و همهٔ مناسبت ‏هاست. این آفت به همهٔ عبادات و ایام راه یافته و اماکن مقدس و شعایر دینی و همهٔ آموزه های آسمانی را دربرگرفته است.»
• «روزهٔ ماه رمضان و دیگر عبادات و شعایر دینی تنها فعالیتی جسمانی نیستند، بلکه حرکاتی سرچشمه گرفته از عقل و دل اند که به قالب حس در می آیند و با آن در می ‏آمیزند، از همین رو هرگاه به دور از دخالت عقل و دل انجام گیرند، اعمالی خشک، کم رنگ و تقلیدگونه اند که ما را به خود مشغول می کنند، ولی تأثیری نمی گذارند.»
• «بر ماست تا در این تجربهٔ تازه و این ماه مبارک و در روزه اش، عقل و دل را در کنار جسم فعال کنیم. باید تفکر و تأمل کنیم، باید عشق بورزیم و حساس باشیم. باید این عشق و آن تأمل را در متن روزهٔ خود جاری سازیم.»
• «این ماه به ما روی آورده است تا جسم ما را دربرگیرد و تغییری ژرف در آن پدیدآورد و نظمی جدید به آن بدهد که در آن تمایلات و خواسته ها به ارادهٔ الهی گردن می نهند و اعضا و ارکان بدن از خداوند فرمان می پذیرند.» -> موسی صدر
• «بسا روزه دار که از روزهٔ خود جز گرسنگی و تشنگی بهره نبرد، و بسا بر پا ایستاده به نماز که از ایستادن جز بیداری و رنج بری نخورد. خوشا خوابِ زیرکان و افطارشان!» نهج البلاغه، کلمات قصار، ۱۴۵ -> علی بن ابی طالب
• «برای اینکه گرسنگی و تشنگی را بشناسند و به فقر و ناداری (خود) در آخرت پی ببرند و برای اینکه روزه دار (به درگاه الهی) خاشع، فروتن و خوار شود و نیازمندی نشان دهد، پاداش برد، حسابگر بار آید، در برابر سختی ها که از گرسنگی و تشنگی به او می رسد صابر باشد تا مستحق ثواب شود. علاوه بر این، در روزه چیزهای دیگری هست از قبیل شکستن شهوت ها، کنترل هوای نفس، پیشگیری از طغیان آن و اینکه در دنیا موجب پند و عبرت آنان شود و مایهٔ ریاضت و سخت کوشی و تمرینی برای آماده کردن آنان بر انجام تکالیف باشد، دلیل و راهنمای آنان بر سختی و شدت جهان دیگر شود و در پرتو روزه شدت فشار و سختی گرسنگی و تشنگی را بر فقیران و بینوایان در دنیا احساس و درک کنند و بشناسند و آنچه را خداوند در اموالشان برای مساکین و تهی دستان واجب کرده ادا کنند.» در پاسخ به فضل بن شاذان دربارهٔ روزه گیری -> علی بن موسی الرضا
• «در ماه میهمانی خداوند وقتی پای سفرهٔ او نشسته ایم، باید حواسمان به دیگری هم باشد. باید عباداتمان نه تنها برای جلب رضای خداوند که برای رساندن منفعت به زندگی این دنیایی دیگر انسان ها هم باشد. این همان رحمتی است که وقتی می گوییم ماه رمضان، ماه رحمت است، مدنظر است.»
• «انسان ها با دو عامل به یکدیگر وابسته و نزدیک می شوند؛ یکی ملیت و دومی دیانت. امروز مسلمانان جهان با ملیت های متفاوتی که دارند، از یکدیگر جدا و هریک شهروندی دولتی نامیده می شوند؛ اما عامل دیانت همچنان پابرجاست. این آیین و اعتقاد ماست که باید بین ما همدلی برقرار کند و ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای آن است.»
• «شاید برای مسلمانان ایامی به زیبایی ماه رمضان در زندگی نباشد؛ ماهی که آدمیان را از زمین برکنده و به آسمان ها برمی کشاند و در صف معراجیان قرار می دهد.»
• «دعاهایی که در این ماه برای ما آموزش داده اند فلسفه وجودی انسان را در ارتباط با خداوند و همنوع خود به زیبایی ترسیم می کند. جمال و جلال ماه مبارک رمضان در این است که اهداف و غایات آن در زندگی این جهانی محقق شود. تمام احکام اسلامی دارای هدف و غایتی این جهانی است.»
• «یکی از اهداف بزرگ و بلند این ماه تحقق تقوای الهی در روح و روان آدمیان است. با وجود تقواست که هوی های نفسانی که اغلب گرفتار آنیم کنترل می شود. کینه ها از سینه ها فرومی نشیند، خودخواهی و خودپرستی رها می شود، منافع فردی در منافع جمع دیده می شود، اغراض شخصی سرنوشت نوعی را هدف نمی گیرد.»
• «به ما آموخته اند روزه بگیریم تا به درد و رنج فقیران و محرومان پی ببریم. تفاوت طبقاتی و قطبی کردن جامعه به فقیر و غنی در اسلام محکوم است.
• «پیشوایان ما در دعاها به ما آموخته اند که رمضان ماه رحمت و شفقت و گذشت است. اگر این اهداف ذکر شده در این جهان محقق نشود در جهان آخرت هم نتیجه ای از ماه رمضان نخواهیم داشت.»
• «چه زیباست که هر مسلمانی فلسفه تشریع این ماه را بازخوانی کند.»
• «ماه رمضان تنها ماه دهن فروبستن نیست، اگر دهانی فروبسته می شود، دهان های عشق و ایثار باید باز شود. ماه رمضان تنها ماه برخورد با روزه خواران در کوچه و خیابان نیست. ماه رمضان ماه برگشت به ادای حق خدا و حقوق آدمیان است.»
• «اشتباه این است که به این ماه تنها نگاه معنوی و عرفانی دوخته شود و از بعد ایثار و انسانی آن غفلت به عمل آید.»
• «حتی تقوایی که به عنوان مهم ترین فلسفه روزه در قرآن بیان شده است، مراد از این تقوا تنها خودسازی فردی نیست. مهم ترین شاخصه خودسازی این است که انسان در کاهش رنج و مشکلات همنوعان خود بکوشد.»
• «بزرگ ترین شاخصه مسلمان بودن توجه به مشکلات مردمانی است که در رنج و عذاب دیگران گرفتارند؛ بنابراین مهم ترین فلسفه روزه ماه مبارک رمضان بعد از توجه به خداوند، توجه به انسان هاست؛ چه در مسئله فقر و غنا و چه در مسایل حقوق دیگر انسانی.» -> محمدتقی فاضل میبدی
• «روزه دار، اگر زبان و گوش و چشم و دیگر اعضایش را نگه ندارد، پس با روزه اش می خواهد چه کند؟» دعائم الإسلام: ج ۱ ص ۲۶۸، بحار الأنوار: ج ۹۶ ص ۲۹۵ ح ۲۵ -> فاطمه زهرا
• «ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده برای هدایت بشر و برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل، پس هر که دریابد ماه رمضان را باید آن را روزه بدارد، و هر که ناخوش یا در سفر باشد (به شماره آنچه روزه خورده است) از ماهای دیگر روزه دارد، که خداوند برای شما حکم را آسان خواسته و تکلیف را مشکل نگرفته، و خواسته تا اینکه عدد روزه را تکمیل کرده و خدا را به عظمت یاد کنید که شما را هدایت فرمود، باشد که (از این نعمت بزرگ) سپاسگزار شوید.»
• عربی: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَنْ کَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلَا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلَی مَا هَدَاکُمْ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ.» ، سورهٔ بقره، آیهٔ ۱۸۵ -> قرآن
• «ماه رمضان ماه خواب نیست، ماه نیایش است، شب های قدر شب های ویژهٔ عشق ورزی با خداوند است. عشق ورزی تمرین می خواهد و ادعیه ای چون دعای کمیل، دعای ابوحمزه ثمالی، صحیفه سجادیه و … مقدمات عشق ورزی ما هستند. این ها مترقی ترین بیاناتی هستند که با آن ها می توان به آسمان ها صعود کرد.» -> محسن کدیور
• «رمضان، ماه مقدس نمازگزاران، ماه روزه، ماه تفکر و کردارنیک اسلام یکی از مذاهب والای دنیا، منبع قدرتی ژرف و راهنمای میلیون ها آمریکایی مسلمان است.»
• «هر سال، رمضان وعده تولدی دوباره و امیدهای تازه برای جهان به ارمغان می آورد. من دعا می کنم در حالی که ماه جدید طلوع می کند، ما شاهد شروع عصری تازه از تحمل در سراسر جهان باشیم. همانگونه که پیروان اسلام، وحی کلمات الهی به محمد را جشن می گیرند، ما نیز خود را در افتخار دعوت این پیامبر به صلح و همسازی شریک می دانیم.» -> بیل کلینتون
• «انسان همان گونه که دارای نفس ناطقه است و این نفس همیشه انسان را به طرف تعالی و کمال رهنمون می کند، بعد حیوانی نیز دارد که شامل خصلتهای قدرت طلبی، مال دوستی، کینه و حسدورزی است و فلسفهٔ روزه مبارزه با این نفس حیوانی است.»
• «در حالی که انسان در روزهای دیگر به نفس حیوانی خود پاسخ مثبت می دهد و بندهٔ نفس است، در طول یک ماه از سال در ماه مبارک رمضان بر خوی حیوانی خود غلبه کرده و به رهایی نفس از قیود مادی می رسد و آن وقت است که انسان، تبدیل به یک انسان واقعی می شود.» -> محمد موسوی بجنوردی
• «ماه رمضان؛ ماه تقوا، پرهیزکاری، تزکیهٔ نفس و صفای باطن است. مستحبات را انجام ندادیم مهم نیست، به حرمت رمضان، خود را به گناه آلوده نکنیم. ‏» -> عبدالله نوری

ارتباط محتوایی با رمضان

رمضان در جدول کلمات

رسول خدا (ص) فرمودند : رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت است میانه اش مغفرت و پایانش آزادی از••••••••••••
آتش جهنم
رسول خدا صلی الله و علیه و آله فرمود: رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت است و میانه اش مغفرت و پایانش آزادی از •••
اتش جهنم
سریال ماه رمضان پارسال شبکه سه به کارگردانی جواد افشار
مادرانه
سریال ماه رمضان شبکه دوم به کارگردانی سعید آقاخانی
خروس
سریال مناسبتی پارسال ماه رمضان شبکه یک ساخته محمدحسین لطیفی
دودکش
سریال مناسبتی ماه رمضان پارسال شبکه سه به کارگردانی جواد افشار
مادرانه
سریالی از سیروس مقدم که ماه رمضان امسال پخش شد
مدینه
سریالی ساخته محمود معظمی با بازی ثریا قاسمی | عبدالرضا اکبری | کمند سلیمانی و ••• که ماه رمضان امسال از شبکه دو پخش شد
فاخته
فیلمی از احمد رمضان زاده
بشیر
یکی از خوارج که در سحرگاه روز ۱۹ رمضان سال چهلم هجری | در مسجد کوفه با شمشیر زهرآلودش ضربتی به حضرت علی (ع) زد
ابن ملجم

رمضان را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد شما درباره معنی رمضان



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

مهدی > selloape
toohid sharifi > reimburse
ریرا > entering
ایالات > فدایی
Mahsa > Arise
سیدمهدی حسینی > Spared no expense
امين منفرد > Would you mind
پ ص ر > abode

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• ماه رمضان عکس   • ماه مبارک رمضان 95   • فواید ماه رمضان   • تاریخ ماه رمضان   • ماه رمضان چیست   • رمضان مبارک   • معنی رمضان   • درباره ی ماه رمضان   • مفهوم رمضان   • تعریف رمضان   • معرفی رمضان   • رمضان یعنی چی   • رمضان یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی رمضان
کلمه : رمضان
اشتباه تایپی : vlqhk
آوا : ramezAn
نقش : اسم خاص اشخاص
عکس رمضان : در گوگل


آیا معنی رمضان مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )