انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

99 928 100 1

معنی رهبری در لغت نامه دهخدا

رهبری. [ رَ ب َ ] (حامص مرکب ) راهبری. دلالت و هدایت و راهنمایی و ارشاد. (ناظم الاطباء) :
هرکه را رهبری کلاغ کند
بیگمان دل به دخمه داغ کند.
عنصری.
کسی را کند سجده دانا که یزدان
گزیدستش از خلق مر رهبری را.
ناصرخسرو.
راهبر تو چو یکی گمرهست
از تو نیابد دگری رهبری.
ناصرخسرو.
رجوع به راهبری شود.

رهبری. [ رَ ب ُ ] (حامص مرکب ) راه بُری. رجوع به راه بری شود.

معنی رهبری به فارسی

رهبری
عمل راهبر هدایت ارشاد .
دلالت و هدایت و راهنمایی و ارشاد
[visionary leadership] [آینده پژوهی و آینده نگری] روشی مشارکتی در رهبری راهبردی برای هدایت و تحول سازمان به سوی آینده ای پویا از طریق توان یابی ذی نفعان
هدایت کردن و ارشاد نمودن

معنی رهبری در فرهنگ معین

رهبری
(رَ بَ) (حامص .) راهبری .

معنی رهبری در فرهنگ فارسی عمید

رهبری
۱. راهنمایی، هدایت.
۲. (سیاسی) دارندۀ بالاترین مقام در جمهوری اسلامی ایران، رهبر.

رهبری در دانشنامه اسلامی

رهبری بر فراز قرون، ترجمه کتاب بحث حول المهدی(ع) اثر آیة الله شهید محمد باقر صدر می باشد که به اهتمام آقای مصطفی شفیعی صورت گرفته است.
اثر تلاشی است، در جهت پاسخ گویی به شبهات مطرح شده، درباره شخصیت مهدی موعود(ع)، مهدویّت و قیام جهانی آن حضرت به شیوه استدلال عقلی و به صورت تحلیلی و بدون استناد به منابع. شاید بتوان گفت که شهید صدر با تالیف این اثر، بنیان گذار شیوه ای نو در موضوع مهدویّت و منجی گرایی است.
شهید صدر این اثر را به هدف این که مقدّمه ای بر موسوعة الامام المهدی(عج) که به قلم سید محمد صدر نگارش یافته بود، تدوین نمود؛ ولی به جهت اهمیت فوق العاده آن به صورت مستقل به چاپ رسید.
نگارش این اثر در روز سیزدهم جمادی الثانی 1379ق آغاز و در عصر روز هفدهم همان ماه خاتمه یافته است.
اثر حاضر از مقدّمه ناشر، مقدّمه طولانی محقق اثر، عبدالجبار شراره و متن ترجمه کتاب شهید صدر که شامل، مقدّمه و هشت گفتار می باشد، تشکیل یافته است.
رهبری بر فراز قرون، ترجمه کتاب بحث حول المهدی علیه السّلام اثر آیة الله شهید محمد باقر صدر می باشد که به اهتمام آقای مصطفی شفیعی صورت گرفته است.اثر تلاشی است، در جهت پاسخ گویی به شبهات مطرح شده، درباره شخصیت مهدی موعود علیه السّلام ، مهدویت و قیام جهانی آن حضرت به شیوه استدلال عقلی و به صورت تحلیلی و بدون استناد به منابع.
شاید بتوان گفت که شهید صدر با تالیف این اثر، بنیان گذار شیوه ای نو در موضوع مهدویت و منجی گرایی است. شهید صدر این اثر را به هدف این که مقدمه ای بر موسوعة الامام المهدی عجّل الله فرجه الشریف که به قلم سید محمد صدر نگارش یافته بود، تدوین نمود؛ ولی به جهت اهمیت فوق العاده آن به صورت مستقل به چاپ رسید. نگارش این اثر در روز سیزدهم جمادی الثانی ۱۳۷۹ ق آغاز و در عصر روز هفدهم همان ماه خاتمه یافته است.
ساختار عناوین
اثر حاضر از مقدمه ناشر، مقدمه طولانی محقق اثر، عبدالجبار شراره و متن ترجمه کتاب شهید صدر که شامل، مقدمه و هشت گفتار می باشد، تشکیل یافته است.
گزارش محتوا
مقدمه ناشر به معرفی ترجمه حاضر که با تحقیق دکتر عبدالجبار شراره منتشر شده است، می پردازد. مقدمه طولانی محقق. از بحث اعتقاد به مهدویت که مساله ای بنیادین در باور مسلمانان است واین موضوع از زمانی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم مژده وجود ایشان را داد، ذهن مسلمانان را به خود مشغول داشته است، آغاز می شود. در ادامه مؤلف به ذکر دلائل کسانی که مساله مهدویت را مورد انکار قرار داده اند، می پردازد. و این دلائل را تفکر مادی گرایی، تعصب فرقه ای و بی خبری منکرین مهدویت از صدها روایت که در کتب حدیث (صحاح، مسانید و سنن) از طریق شیعه و اهل سنت آمده است، می داند؛ از جمله این اشخاص دکتر احمد امین است که در اثر خود المهدویة فی اسلام مطرح می کند ادعای مهدویت از جانب فرصت طلبان دلیلی بر مخدوش بودن اعتقاد به مهدی علیه السّلام و تردید در اصالت آن می باشد. سپس محقق، روش های پژوهشی در مساله امام زمان علیه السّلام را دو گونه تقسیم بندی می نماید. یکی روش شک آوران که در وجود و قیام امام زمان علیه السّلام ، پیوسته در صدد شک اندازی و ایجاد شبهه و تردید بوده اند، و دیگری روش موافقان که از دو روش عقلی و نقلی پیروی می کنند.
← استدلال در روش اول
...
خداوند پرده از روی اراده و مشیت خود در مورد مستضعفان برداشته و پنج امر را در این زمینه بیان می کند که با هم پیوند و ارتباط نزدیک دارند. نخست اینکه ما می خواهیم آنها را مشمول نعمتهای خود کنیم، دیگر اینکه ما می خواهیم آنها را پیشوایان نمائیم، سوم اینکه ما می خواهیم آنها را وارثان حکومت جباران قرار دهیم، چهارم اینکه ما حکومت قوی و پا بر جا به آنها می دهیم، و بالاخره پنجم اینکه آنچه را دشمنانشان از آن بیم داشتند و تمام نیروهای خود را بر ضد آن بسیج کرده بودند به آنها نشان دهیم، چنین است لطف و عنایت پروردگار در مورد مستضعفین.
پیشوایی بنی اسرائیل در انجام دادن کارهای خیر ، نعمتی بزرگ از سوی خداوند بر آنان بوده است: «ونرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمة...» اراده ما بر این قرار گرفته است که به مستضعفین نعمت بخشیم، و آنها را پیشوایان ... روی زمین قرار دهیم! (امامت در آیه یاد شده به معنای امامت در کارهای خیر است. )
← معنای منت
گفتیم آیات فوق، هرگز سخن از یک برنامه موضعی و خصوصی مربوط به بنی اسرائیل نمی گوید، بلکه بیانگر یک قانون کلی است برای همه اعصار و قرون و همه اقوام و جمعیتها، این بشارتی است در زمینه پیروزی حق بر باطل و ایمان بر کفر، این بشارتی است برای همه انسانهای آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور، نمونه ای از تحقق این مشیت الهی، حکومت بنی اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود. و نمونه کاملترش حکومت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم و یارانش بعد از ظهور اسلام بود، حکومت پا برهنه ها و تهیدستان با ایمان و مظلومان پاکدل که پیوسته از سوی فراعنه زمان خود مورد تحقیر و استهزاء بودند، و تحت فشار و ظلم و ستم قرار داشتند.
← مراد از مستضعفان
نه تنها فرعون بود که برای اسارت بنی اسرائیل مردان آنها را می کشت، و زنانشان را برای خدمتکاری زنده نگه می داشت، که در طول تاریخ همه جباران چنین بودند و با هر وسیله نیروهای فعال را از کار می انداختند. آنجا که نمی توانستند مردان را بکشند مردانگی را می کشتند، و با پخش وسائل فساد، مواد مخدر، توسعه فحشاء و بی بندباری جنسی، گسترش شراب و قمار، و انواع سرگرمیهای ناسالم، روح شهامت و سلحشوری و ایمان را در آنها خفه می کردند، تا بتوانند با خیالی آسوده به حکومت خودکامه خویش ادامه دهند.اما پیامبران الهی مخصوصا پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم سعی داشتند نیروهای خفته جوانان را بیدار و آزاد سازند، و حتی به زنان درس مردانگی بیاموزند، و آنها را در صف مردان، در برابر مستکبران قرار دهند. شواهد این دو برنامه در تاریخ گذشته و امروز در همه کشورهای اسلامی به خوبی نمایان است که نیازی به ذکر آن نمی بینیم.
آیت الله سید علی خامنه ای در سال ۱۳۱۸ هـ. ش در مشهد مقدس در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. خاندان خامنه ای از سادات اصیل حسینی و از نسل پاک امام سجاد (علیه السّلام) هستند. ایشان دوران کودکی خویش را در همان دیار و در دامان خانواده ای اهل علم و زهد و تقوی سپری کرد، و به مراحل بالائی از علم و فضل نائل گردید.
ایشان پس از گذراندن دروس جدید تا مرحله دبیرستان وارد حوزۀ علمیه مشهد شد. هر چند خواندن دروس حوزوی را از همان دوران دبیرستان آغاز کرده بود؛ و دروس سطح حوزه را با نظارت پدر دانشمند و دلسوز خود و در محضر اساتید مهم مشهد در طی کمتر از ۶ سال سپری نمود و از سن ۱۸ سالگی در درس خارج آیت ا... میلانی (رحمة الله علیه) شرکت می نمود. در سال ۱۳۳۷ هـ. ش و تا سال ۱۳۴۳ هـ. ش در قم مشغول به ادامه تحصیلات عالی در فقه و فلسفه شدند. و از محضر بزرگانی چون آیت الله بروجردی، امام خمینی، شیخ مرتضی حائری و علامه طباطبائی استفاده وافر بردند. ولی بر اثر بیماری پدرشان و نابینا شدن ایشان به مشهد مراجعت کرد و ضمن پرستاری از پدر به تدریس و ادامه تحصیل پرداختند.
← سخنان علما
همانگونه که خود ایشان فرموده اند جرقه های انگیزش انقلاب اسلامی به وسیله نواب صفوی در ایشان شعله ور شد. و در همان سال های ۱۳۳۴ مبارزات را به نوعی شروع نمودند و به حرکت عظیم و خروش انقلابی حضرت امام (رحمة الله علیه) پیوستند. و نخستین بار در سال ۱۳۴۲ از سوی امام (رحمة الله علیه) ماموریت یافت که پیام ایشان را (در خصوص چگونگی برنامه های تبلیغاتی روحانیون در ماه محرم) به آیت ا... میلانی و علمای خراسان برسانند. و در پی مبارزات فرهنگی و افشاگری های فراوان و حتی تالیف کتاب های مختلف بر ضد نظام شاه، تا زمان پیروزی انقلاب شش بار توسط ساواک دستگیر و تحت شکنجه های فراوان قرار گرفت ایشان در سال ۱۳۵۶ به اتفاق عده ای از روحانیون قم و تهران بنیان جامعه روحانیت مبارز را پایه ریزی نمود و در همان روزهای ابتدائی انقلاب به دستور حضرت امام (رحمة الله علیه) در شورای انقلاب اسلامی عضویت یافت و تا زمان انتخاب ایشان به رهبری در مناصب مختلف حکومتی مثل سرپرستی سپاه پاسداران، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری ریاست شورای، تشخیص مصلحت نظام، نائب رئیس شورای بازنگری قانون اساسی، ریاست شورای سیاست گذاری کشور، امامت نماز جمعه تهران و... مشغول خدمتگزاری به نظام و مردم بودند.
شرائط زمان انتخاب رهبری
مروری بر شرائط زمانی که مقام معظم رهبری انتخاب شدند بیانگر اهمیت زیاد این انتخاب است. در خرداد ۱۳۶۸ هـ. ش امام امت به علت خونریزی گوارشی در بیمارستان بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفت. صدا و سیما هر شب گزارشی مفصل از معالجه حضرت امام پخش می کرد. در همه مساجد مراسم دعا و نیایش بر پا بود تا اینکه در عصر روز سیزدهم در حالی که تنها چند ساعت قبلش خبر گزارش پیاده روی روزانه امام (رحمة الله علیه) پخش شد. ناگهان به اطلاع مردم رسانده شد که حال عمومی امام (رحمة الله علیه) نامساعد است و لحظه به لحظه حال ایشان بدتر می شد تا اینکه در ساعت ۱۰شب شنبه سیزدهم خرداد ۶۸ پزشکان معالج ایشان اظهار ناامیدی کرده و فوت امام (رحمة الله علیه) را اعلام نمودند. خبر فوت امام در روز چهاردهم اعلام شد. همه جا سیاه پوش شد و مردم و مسؤلین با دلی غم بار از مصیبت وارده نگران آینده انقلاب بودند.شاید بتوان مهم ترین نگرانی ها را در محورهای زیر خلاصه کرد:۱. عدم پذیرش صلح توسط عراق و بی نتیجه ماندن مذاکرات ژنو که فقط منجر به پذیرش آتش بس شد و احتمال شروع مجدد جنگ منتفی نشده بود؛۲. تبعات عزل منتظری از قائم مقامی رهبری؛۳. خرابی های جنگ و لزوم بازسازی آن؛۴. صلح اعراب با اسرائیل؛۵. تغییر سیاست شوروی از تامین تسلیحاتی بعضی اعراب مثل سوریه و گرایش به استقرار صلح در منطقه که منجر به تحکیم جایگاه اسرائیل می شد؛۶. حکم امام (رحمة الله علیه) دربارۀ سلمان رشدی و واکنش سخت بعضی کشورها در فراخوانی سفر ایشان از ایران؛۷. تبلیغات زهرآگین رسانه های خارجی در ناامید کردن مردم بعد از فوت امام (رحمة الله علیه)؛
خبرگان و انتخاب معظم له
...
شیعه در دوران غیبت صغرا (۲۶۰-۳۲۹ ق) و غیبت کبرا (از ۳۲۹ تاکنون) با بحران نبود رهبری معصوم روبرو شد و فراز و نشیب هایی را طی کرد، اما هیچ چیز شیعه را از رشد و بالندگی باز نداشت. بلکه همواره تاریخ بشریت را تحت تاثیر قرار داده و خود را برای حکومت جهانی آماده می کرده است.
بنا به مقتضیات زمانی متعددی از زمان ائمه (علیهم السّلام) یک قشر خاص اجتماعی به نام «عالمان» در بین شیعه شکل گرفت که در ادامه به این دلایل اشاره می شود.
← عدم دسترسی به امام
 ۱. ↑ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۸، ص۱۰۵.    
سایت اندیشه قم، برگرفته از مقاله «رهبری دینی عالمان شیعی در آغاز دوره غیبت»، تاریخ بازیابی۹۷/۳/۱۷.    
...
متقین و اهل تقوا کسانی هستند که برای پیشوایی بر پارسایان لیاقت دارند.
عبادالرحمان، انسانهایی شایسته و لایق برای پیشوایی بر پارسایان هستند.وعباد الرحمـن... • ... واجعلنا للمتقین امامـا.بندگان (خاص خداوند) رحمان ، کسانی هستند که با آرامش و بی تکبّر بر زمین راه می روند؛ و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام می گویند (و با بی اعتنایی و بزرگواری می گذرند)؛ •و کسانی که می گویند: «پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایه روشنی چشم ما قرارده، و ما را برای پرهیزگاران پیشوا گردان!» .
دعای اهل تقوا
آنها چون زاهدان گوشه گیر و منزوی ، تنها گلیم خویش را از آب بیرون نمی کشند، بلکه سعیشان این است که بگیرند غریق را!لذا در پایان آیه می فرماید: آنها کسانی هستند که می گویند: پروردگارا ما را امام و پیشوای پرهیزگاران قرار ده (و اجعلنا للمتقین اماما).باز توجه به این نکته لازم است که آنها فقط دعا نمی کنند که تکیه بر جای بزرگان به گزاف زنند بلکه اسباب بزرگی و امامت را آنچنان فراهم می کنند که صفات شایسته یک پیشوای راستین در آنها جمع باشد، و این کاری است بسیار مشکل با شرائطی سخت و سنگین.
قرآن می فرماید که، مستضعفان مؤمن، خواهان رهبری از سوی خداوند برای سرپرستی خود می باشند، و قرار دادن مستضعفان بنی اسرائیل در مسند امامت و حکومت، نمادی از عنایت و اراده خاصّ الهی به آنان می باشد.
قرآن می فرماید که، مستضعفان مؤمن، خواهان رهبری از سوی خداوند برای سرپرستی خود، به این بیان می باشند: «وما لکم لاتقـتلون فی سبیل اللّه والمستضعفین من الرّجال والنّسآء والولدن الّذین یقولون ربّنآ أخرجنا من هـذه القریة الظّالم أهلها واجعل لّنا من لّدنک ولیًّا واجعل لّنا من لّدنک نصیرا » چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده اند پیکار نمی کنید؟، همان افراد (ستمدیده ای) که می گویند خدایا ما را از این شهر ( مکه ) که اهلش ستمگرند بیرون ببر و برای ما از طرف خود سرپرست قرار بده. و از برای ما از طرف خود یار و یاوری تعیین فرما .
← معنای آیه شریفه
قرار دادن مستضعفان بنی اسرائیل در مسند امامت و حکومت، نمادی از عنایت و اراده خاصّ الهی به آنان می باشد: «وأورثنا القوم الّذین کانوا یستضعفون مشـرق الأرض ومغـربها الّتی بـرکنا فیها وتمّت کلمت ربّک الحسنی علی بنی إسرءیل بما صبروا ودمّرنا ما کان یصنع فرعون وقومه وما کانوا یعرشون» و مشرقها و مغربهای پربرکت زمین را به آن قوم تضعیف شده (زیر زنجیر ظلم و ستم) واگذار کردیم و وعده نیک پروردگارت بر بنی اسرائیل ، بخاطر صبر و استقامتی که نشان دادند، تحقق یافت و آنچه فرعونیان از کاخهای مجلل می ساختند، و آنچه از باغات داربستدار فراهم ساخته بودند درهم کوبیدیم! .
← مراد از ارض
«ونرید أن نّمنّ علی الّذین استضعفوا فی الأرض ونجعلهم أئِمّة ونجعلهم الورثین • ونمکّن لهم فی الأرض ونری فرعون وهـمـن وجنودهما منهم مّا کانوا یحذرون » اراده ما بر این قرار گرفته است که به مستضعفین نعمت بخشیم، و آنها را پیشوایان و وارثین روی زمین قرار دهیم! •حکومتشان را پابرجا سازیم و به فرعون و هامان و لشکریان آنها آنچه را بیم داشتند از این گروه نشان دهیم. . (در این آیه اراده خداوند)به صورت یک قانون کلی و در شکل فعل مضارع و مستمر بیان شده است ، تا تصور نشود اختصاص به مستضعفان بنی اسرائیل و حکومت فرعونیان داشته ، می گوید: ما می خواهیم چنین کنیم ... یعنی فرعون می خواست بنی اسرائیل را تار و مار کند و قدرت و شوکتشان را درهم بشکند، اما ما می خواستیم آنها قوی و پیروز شوند. او می خواست حکومت تا ابد در دست مستکبران باشد اما ما اراده کرده بودیم که حکومت را به مستضعفان بسپاریم ! و سرانجام چنین شد. ضمنا تعبیر به « منت »چنانکه قبلا هم گفته ایم به معنی بخشیدن مواهب و نعمتها است ، و این با منت زبانی که بازگو کردن نعمت به قصد تحقیر طرف است و مسلما کار مذمومی است ، فرق بسیار دارد.
← پنج امر در اراده الهی
...
امام خمینی(ره) از دیدگاه مقام معظم رهبری ، اثر قدرت الله بهرامی، کتابی است که به بررسی شخصیت امام خمینی(ره) از دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخته است.
مطالب این کتاب، در پنج فصل تدوین شده است. فصل اول با عنوان جامعیت امام خمینی(ره) شامل «ابعاد روحی و معنوی»، «ابعاد فکری» و «ابعاد عملی - رفتاری» آن شخصیت بزرگوار می شود.
همین جامعیت او بود که میلیون ها نفر، مشتاقانه آمدنش را جشن گرفتند و هزاران نفر جان و مالشان را فدای راهش نمودند و همه سختی ها را به جان خریدند و سرانجام میلیون ها نفر در خرداد 68 در بزرگ ترین تشییع جنازه تاریخ بشریت، او را بدرقه کردند ....
جامع نگری امام خمینی، فصل دوم این کتاب است که به «شناخت کشورهای استکباری»، «شناخت جریان های انحرافی»، «شناخت تاریخ معاصر ایران» و «زمان شناسی امام» پرداخته است.
در فصل سوم با عنوان احیای ارزش های اسلامی توسط امام، به «احیای احکام الهی»، «احیای عزت اسلامی» و «بزرگداشت شعائر اسلامی» اشاره شده است.
منظور از احیای ارزش های اسلامی، طرح مجدد احکام الهی، عزت و شعائر اسلامی است که طی قرن های متمادی به دلایل گوناگون، به فراموشی سپرده شده اند. یکی از هنرهای بزرگ امام راحل که هدف انقلاب اسلامی نیز بشمار می رفت، احیای ارزش های اسلامی بود. واقعیت آن بود که طی صدها سال حکومت ستمگران بر این کشور، فقط نامی از ارزش ها و اصول اسلامی باقی مانده بود؛ تا جایی که در اواخر حکومت پهلوی، تاریخ هجری شمسی که نماد اسلامیّت کشور بود، حذف شد و تاریخ شاهنشاهی جای آن را گرفت و اگر وضع به همین صورت پیش می رفت، زمانی طول نمی کشید که نام اسلام نیز از این سرزمین رخت برمی بست ....
این صفحه مدخلی از فرهنگنامه نهادهای انقلاب اسلامی است
قانون اساسی مصوب ۱۳۵۸ در خصوص رهبری دو حالت را پیش بینی کرده بود:
اصل پنجم مقرر می داشت: در زمان غیبت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه در جمهوری اسلامی ایران، ولایت امر و امامت امت برعهده ی فقیه عادل و باتقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است که اکثریت مردم او را به رهبری شناخته و پذیرفته باشند و در صورتی که هیچ فقیهی دارای چنین اکثریتی نباشد، رهبر یا شورای رهبری مرکب از فقهای واجد شرایط بالا، طبق اصل یک صد و هفتم عهده دار آن می گردد.
اصل یکصد و هفتم قانون اساسی نیز که چگونگی و روند انتخاب رهبر توسط مجلس خبرگان رهبری را بیان داشته در پایان چنین مقرر می دارد: «...هرگاه یک مرجع را دارای برجستگی خاص برای رهبری بیابند، او را به عنوان رهبر به مردم معرفی می نمایند وگرنه سه یا پنج مرجع واجد شرایط رهبری را به عنوان اعضای شورای رهبری تعیین و به مردم معرفی می کنند».
عبارات دو اصل مزبور در انتخاب رهبر، اولویت را به انتخاب فرد واحد داده است و تنها در صورتی که فردی واحد در معرض گزینش و انتخاب مجلس خبرگان قرار نگرفت، سه یا پنج نفر از مراجع واجد شرایط به عنوان شورای رهبری، وظایف و صلاحیت های رهبری را عهده دار می گردند.
در فاصله ی تصویب قانون اساسی تا زمان بازنگری آن در سال ۱۳۶۸ مجالس برای طرح اصول مزبور و تشکیل شورای رهبری پیش نیامد و بعد از رحلت حضرت امام نیز همان حالت نخست یعنی انتخاب فرد واحد صورت گرفت.
در جریان بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ از جمله تغییراتی که در قانون اساسی صورت پذیرفت، حذف شورای مزبور بود. اصول پنجم و ۱۰۷ اصلاحی، در باب تعیین رهبری تنها انتخاب فرد واحد را مورد توجه قرار دادند. اصل ۱۰۷ که نحوه ی مجلس خبرگان رهبری در باب تعیین رهبر را بیان داشته، مقرر نموده است: «...خبرگان رهبری درباره ی همه ی فقهای واجد شرایط مذکور در اصول پنجم و ۱۰۹، بررسی و مشورت می کنند، هرگاه یکی از آنان را اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی و اجتماعی یا دارای مقبولیّت عامه یا واجد برجستگی خاص در یکی از صفات مذکور در اصل ۱۰۹ تشخیص دهند، او را به رهبری انتخاب می کنند و در غیر این صورت یکی از آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفی می نمایند».
اصل ۱۱۱ که در سال ۱۳۶۸ اصلاح شد، با هدف و کارکرد دیگری، شورای موقت رهبری را پایه ریزی کرد. بخشی از عبارت این اصل که شورای مزبور را پایه ریزی کرده به شرح زیر است: «...در صورت فوت یا کناره گیری یا عزل رهبر، خبرگان موظف اند در اسرع وقت، نسبت به تعیین و معرفی رهبر جدید اقدام نمایند. تا هنگام معرفی رهبر، شورایی مرکب از رئیس جمهور، رئیس قوه ی قضائیه و یکی از فقهای شورای نگهبان به انتخاب مجمع تشخیص مصلحت نظام، همه ی وظایف رهبری را به طور موقت به عهده می گیرد و چنانچه در این مدت، یکی از آنان به هر دلیل نتواند انجام وظیفه کند، فرد دیگری به انتخاب مجمع با حفظ اکثریت فقها در شورا به جای وی منصوب می گردد...».
مجلس خبرگان رهبری(تأسیس ۱۳۶۲ش) از نهادهای حکومتی در جمهوری اسلامی ایران که وظیفه اصلی آن انتخاب رهبر جمهوری اسلامی ایران است. هر دوره این مجلس ۸ سال است و اعضای آن را مردم انتخاب می کنند و شرط حضور در آن داشتن توانایی اجتهاد در حد تجزی است. این مجلس نخستین بار در سال ۱۳۶۲ش تشکیل شد و در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۴ انتخابات پنجمین دوره آن برگزار شد. مجلس خبرگان بعد از درگذشت امام خمینی، در ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ش آیت الله سید علی خامنه ای را برای رهبری جمهوری اسلامی انتخاب کرد.
در اصل های ۹۹، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۱۱ و ۱۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نام خبرگان رهبری ذکر شده است. اصل ۱۰۷ انتخاب رهبری را وظیفه خبرگان می داند و بر اساس اصل ۱۰۸ تعداد و شرایط خبرگان‏، کیفیت‏ انتخاب‏ آنها و آیین نامه‏ داخلی‏ جلسات‏ آنان‏ در صلاحیت‏ خود خبرگان قرار گرفته است . به این ترتیب اولین قانون انتخابات خبرگان شامل تعیین تعداد و شرایط انتخاب شوندگان و در اجرای اصل ۱۰۷ و ۱۰۸ قانون اساسی، در تاریخ دهم مهرماه ۱۳۵۹ توسط شورای نگهبان تدوین و تنظیم گردید و به تصویب امام خمینی رهبر وقت ایران رسید. برخی از مواد این قانون با اصلاحاتی همراه بوده است، تغییراتی که در جلسات ۲۴ و ۲۵ تیر ماه سال ۱۳۶۹ در مواد این قانون صورت گرفت از این جمله اند ، آخرین اصلاحیه مربوط به تاریخ ۱۱/ ۶/ ۱۳۹۴ است.
مطابق با ماده ۱ قانون انتخابات و آیین نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری (اصلاحی ۱۱/ ۶/ ۱۳۹۴) تعداد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری ۸۸ نفر است که پراکندگی آنان در سطح کشور به این شرح است:
نهج البلاغه گنجینه عظیمی است که به این سادگی حتی به موجودیت آن نمی شود دست یافت و آن را فهمید و بعد از اینکه چنین موجودی را شناختیم نوبت کار اصلی یعنی بهره برداری است. ما هنوز موجودیت نهج البلاغه را هم نشناخته ایم، البته بسیاری از منابع غنی اسلامی نیز همین وضعیت را دارند، اما نهج البلاغه با رتبه و پایه والایی که دارد در حقیقت یک استثنا است که باید به صورت یک گنجینه استثنائی با آن برخورد کرد.
اولا این کتاب یک کتاب دست اول اسلامی است و در این شرایط تاریخی ما که با صدر اسلام تقریبا ۱۴۰۰ سال فاصله داریم منابع دست اول و اصیل اهمیت ویژه ای دارد، علت این است که با طول زمان میل به تاویل و برداشتهای تاویل گونه افزایش پیدا می کنند و این یکی از آفات تفکرات الهی است، وقتی زمان از منبع جوشش دین قدری فاصله پیدا می کند، ذهنها، خلاقیتها، و ابتکارات و جوششهای درونی انسانهای هوشمند آنها را به استنباطهایی که بیشتر متکی به سلیقه هاست سوق می دهد، و همین امر به صورتی نامرئی ادیان را منحرف می کند. ادیان گذشته که منحرف شده اند یکی از اصلی ترین آفات آنها این بوده که متون اولی و اصلی شان به طور کامل و سالم باقی نمانده است. البته ما قرآن را دست نخورده داریم، و این خود امتیاز بسیار بزرگی است که موجب شده، محوری برای استنباطهای گوناگون اسلامی، با همه آفاق وسیع اختلاف سلیقه ها، وجود داشته باشد، یعنی بالاخره نقطه ای هست که آراء و عقاید مختلف به آن نقطه متکی باشند و آن قرآن است، لکن این کافی نیست که جلوی تاویل و اظهارنظرها و سلیقه گرائیها و احیانا هوی و هوس گرائیها را بگیرد. امیرالمؤمنین (علیه السّلام) به ابن عباس فرمود: «لاتخاصمهم بالقرآن فان القرآن حمال ذو وجوه؛ وقتی که با خوارج مباحثه کنی به قرآن استناد نکن.» راستی آیا با کسانی که «و من الناس من یشری نفسه ابتغا مرضاة الله». را که درباره امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) نازل شده با ابن ملجم تطبیق می کنند و این قدر ذهنشان از راه حق منحرف است با اینها می شود به قرآن استناد کرد؟! ما در زمان خود کسانی را که به آیات قرآن استناد می کردند اما با ابزاری از تاویل، مشاهده نمودیم در یک چنین شرایطی هر چه متون اسلامی و آثار رسیده از صدر اسلام بیشتر باشد، امکان محققان برای استنباط صحیح دین بیشتر است. در گذشته « مؤوله» و « التقاطیون» به روایات و احادیث کاری نداشتند، تا صحبت از حدیث به میان می آمد، می گفتند: شما قرآن را قبول ندارید؟، مثل اینکه بین اعتقاد به قرآن و استناد به حدیث تعارضی وجود دارد! اوایل ما تعجب می کردیم و خیلی حساس نبودیم بعد که دیدیم اینها با قرآن چه جور معامله می کنند و چه جور حدیث صحیح صریح را رد می کنند، آن وقت فهمیدیم که اینها علت مخالفتشان با حدیث چه بوده. در آنجا هم امیرالمؤمنین به ابن عباس می فرماید: که با خوارج به « سنت » احتجاج کن، زیرا که سنت قابل تاویل نیست، روشن است، اگر ما در شرایط کنونی جهان اسلام که مسلمانها اقطار وسیعی از جغرافیای عالم را گرفته اند و آراء و عقاید و نظرات، اجتهادها و مکتب های گوناگون بر ذهن و روحشان حاکم گشته است، اگر ما امروز بتوانیم متون صدر اسلام را احیا کنیم کمک زیادی به ایجاد یک محور اصلی برای این اجتهادها کرده ایم. به نهج البلاغه از این دیدگاه بنگرید، نهج البلاغه با این دیدگاه هرگز با کتاب حدیث فلان صحابی یا تابعی که پنجاه سال، شصت سال، صد سال، صد و چهل سال بعد از هجرت بوده قابل مقایسه نیست. نهج البلاغه کلام اولین مؤمن به وحی محمدی (صلی الله علیه و آله وسلّم) است، و کلام خلیفه پیغمبر، خلیفه ای که همه مسلمانان بر او اتفاق نظر دارند، و امامی که به اعتقاد شیعه و بسیاری از اهل سنت افضل صحابه است، یعنی انسانی در این حد از عظمت و اهمیت، سخنانش عینا باقی مانده است و این می تواند نشان دهنده متنی عظیم و اصیل از معارف اسلامی باشد، متنی که همه چیز هم در آن وجود دارد نبوت، فلسفه تاریخ، اخلاق، زهد، رهبری در جامعه، نظام سیاسی، اجتماعی و مسائل عرفانی و... و می توان پایه های اعتقاد کامل و جامع به اسلام را در این کتاب جست.
تالی قرآن
این کتاب وقتی در کنار قرآن قرار گیرد یقینا تالی قرآن است، یعنی ما دیگر کتابی نداریم که دارای این حد از اعتبار و جامعیت و قدمت باشد، لذا احیای نهج البلاغه تنها وظیفه شیعیان نیست، بلکه وظیفه همه مسلمانان است، همه مسلمانان به عنوان احیای یک میراث بی نظیر اسلامی باید نهج البلاغه را زنده کنند. و این احیا نه فقط به معنای کثرت چاپ - که خوب زیاد هم چاپ شده - بلکه به معنای تحقیق در آن است، همچنانکه روی قرآن کریم تحقیق شده، تفسیرهای زیادی نوشته شده است، روی نهج البلاغه هم باید این تحقیقات انجام گیرد، همان طوری که قرآن خوانده می شود نهج البلاغه هم باید خوانده شود چون تالی قرآن است، همان طوری که مسلمانها خودشان را موظف می دانند که با قرآن انس پیدا کنند و ندانستن قرآن را برای خود نقص می شمارند، ندانستن نهج البلاغه هم باید نقص به حساب بیاید. نکته دیگری که در اینجا فوق العاده مهم است و به نظر من تکلیف همه ما است، این است که ما موقعیت صدور این سخنان و احوال گوینده آنها را به خوبی بشناسیم و بدانیم که این آگاهی و شناخت برای درمان بسیاری از بیماری های جامعه ما شفایی عاجل است زیرا وقتی گوینده این سخن ها را مورد مطالعه قرار می دهیم می بینیم یک انسان عادی نیست بلکه دو خصوصیت دارد که سخن او را، به اهمیت فوق العاده ای می رساند. آن دو خصوصیت، حکمت و حاکمیت اوست، علی (علیه السّلام) اولا یک حکیم است از آن کسانی که «یؤتی الحکمة من یشاء». حکمت الهی به او داده شده، جهان و انسان و حقایق آفرینش و دقایق هستی را می شناسد، حکیم یعنی به حقایق جهان واقف است، حالا به عقیده کسانی که او را امام معصوم می دانند، به الهام من الله، و به عقیده آنهایی که او را معصوم نمی دانند به تعلیم از پیغمبر و از اسلام. بهرحال در اینکه یک انسان بصیر و حکیمی است از نوع حکمت پیغمبران، که به حقایق آفرینش و آنچه در گنجینه های خداوند است آشنا است کسی تردید ندارد.
حکومت در زمانی خاص
ثانیا آن حضرت در زمانی خاص حاکم جامعه اسلامی بود، و مسؤولیت حکومت را بعهده داشت. این دو خصوصیت، یعنی حکمت و حاکمیت که در امیرالمؤمنین (علیه السّلام) وجود داشته، سخنان او را از یک سخن حکمت آمیز معمولی بالاتر می برد، یعنی یک خصوصیت و بعد جدیدی به حرفهای او می دهد. اما راستی سخن او چیست؟ امیرالمؤمنین در سخنرانی های خود چه می گوید؟ این امیری که هم حاکم جامعه اسلامی است، و هم آنچنان پایه و مایه ای از حکمت را دارد چه گفته است؟ بدیهی است که سخن او مطابق با نیازهاست، آن چیزی را که نیاز قطعی آن مرحله از تاریخ اسلام، آن را طلب می کند می گوید، ممکن نیست که آن طبیب حاذق دلسوز نسخه ای بنویسد، سخنی بگوید، که بیمار او به آن احتیاج نداشته باشد، بنابراین از نسخه امیرالمؤمنین ما یک چیز دیگر را پیدا می کنیم و آن وضعیت آن روز جامعه اسلامی است. هیچ تاریخی این قدر گویا نمی تواند باشد، هیچ گزارشی این قدر دقیق نمی تواند باشد و بگوید که جامعه آن روز در چه شرایطی بوده چنان که علی بن ابیطالب (علیه السّلام) آن را بیان کرده است. ما امروز در دورانی زندگی می کنیم که مایلیم آن را به دوران صدر اسلام تشبیه کنیم یعنی ولادت دوباره اسلام. آن روز، روز ولادت نخستین اسلام بود، امروز روز ولادت دوم اسلام. آن روز احکام اسلامی عمل و اجرا شد، امروز هم ما داریم خودمان را به طرف احکام اسلامی می کشانیم، آن روز دشمنان اسلام یعنی دشمنان این معارف و این احکام، با مجتمع نبوی مخالف بودند، و آنهایی هم که با انقلاب ما مخالفت می کنند با واقعیت اسلام مخالفند، و این یک چیز ساده ای نیست. آنها حق دارند مخالف باشند، ابرقدرتها، سلطه گرها، زورگوها، استثمارگرها، تبعیض گرها، تحقیرکنندگان انسان، توطئه کنندگان علیه ارزش های بشری و انسانی، نفی کنندگان ارزش های الهی، اگر از اسلام، خائف و نگران نباشند جای تعجب است، چون این ضد همه آن جهت گیری ها است، و این خصوصیت آن روز هم وجود داشته است.
معرف بیماریهای صدر اسلام
...

رهبری در دانشنامه ویکی پدیا

رهبری
رهبری به عنوان «فرایند تأثیر اجتماعی که یک شخص می تواند کمک و حمایت دیگران برای انجام یک وظیفهٔ عمومی را برآورد» توصیف شده است، اگرچه تعاریف جایگزین نیز برای رهبری وجود دارد.
رهبری اصطلاحی در موسیقی است که به مدیریت اجرای قطعاًت موسیقی با استفاده از حرکات قابل مشاهدهٔ دست گفته می شود. وظیفهٔ اصلی رهبر هماهنگ کردن نوازندگان، تنظیم سرعت اجرا، آماده سازی و اجرای ضربات است. کار رهبر بدقت گوش سپردن به موسیقی نوازندگان و دادن شکل مطلوب به صدای گروه نوازندگان است.
رهبر ارکستر یا اپرا راهنمای اجرای اثر موسیقی است. رهبر قطعه موسیقی مورد نظر را انتخاب و مطالعه می کند، تنظیمات و تفسیر مورد نظر خود را در آن پیاده کرده و نتیجه را به گروه نوازندگان منتقل می نماید. رهبر همچنین می تواند در کارهای اداری مرتبط با اجرای موسیقی و نیز تمرین های گروه نوازندگان نیز نقش ایفا کند. ارکسترها، گروه های کر، ارکسترهای بادی و گروه های موسیقی نسبتاً بزرگ بوسیله رهبر مدیریت می شوند.
رهبری خدمتگزار یک فلسفه رهبری است.
رهبری خدمتگزار یک فلسفه باستانی است. متونی در رابطه با رهبری خدمتگزار در دائو ده جینگ موجود است که به لائوتسه نسبت داده شده است.
بالاترین نوع حاکم کسی است که مردم نسبت به حضورش به ندرت آگاهی دارند.
دیگری کسی است که او را دوست می دارند و ستایش می کنند. دیگری کسی است که مردم از او هراس دارند. دیگری کسی است که نسبت به او تنفر دارند و از وی فراری اند.
زمانی که شما فقدان ایمان داشته باشید دیگر کسی به شما ایمان نخواهد داشت.
حکیم فردی است خود مختار و کم گوی. زمانی که وظایفش به پایان رسیده باشد و تمام چیزها کامل شده باشد مردم چنین می گویند: 'ما خودمان موفق شدیم'.
رهبری (در برخی از متون هدایت) یکی از پنج وظیفه اصلی مدیران محسوب می شود. رهبری یعنی هنر نفوذ بر زیردستان به نحوی که آنها به صورت داوطلبانه و از روی رغبت فعالیت های از پیش تعیین شده ای را در چارچوب اهداف معینی انجام دهند. برخی از صاحب نظران، رهبری را یکی از وظایف مدیران قلمداد می کنند درحالی که در مقابل، برخی، رهبری را بسیار فراتر از مدیریت می دانند و معتقدند که رهبران سازمان ها الزاماً مدیران سازمان ها نیستند.
رهبری سیاسی متحد (عربی: القيادة السياسية الموحدة‎) در سال ۱۹۶۴ بین رئیس جمهور مصر و عراق (جمال عبدالناصر و عبدالسلام عارف) توافق شد و همچنین بین رئیس جمهور مصر و شمال یمن (عبدالناصر و عبدالله صالح) هر دو پروژه موازی و بدون ارتباط بودند. انتظار می رفت رهبری سیاسی متحد، نوعی دولت انتقالی باشد که باید در ادغام تدریجی عراق، مصر و شمال یمن با مصر در یک جمهوری جدید عربی متحد، آماده می شدند که در عمل موفق نشدند.
مدل رهبری موقعیتی یا نظریه رهبری موقعیتی یکی از نظریه های رهبری است که توسط پاول هرسی، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب رهبر موقعیتی و نیز کن بلانچارد، مربی رهبری و نویسنده کتاب مدیر یک دقیقه ای تدوین شده است. این دو نفر در هنگام کار برای نگارش ویرایش نخست از کتاب مدیریت رفتار سازمانی به این نظریه دست یافتند. این نظریه ابتدا با عنوان نظریه چرخه حیات رهبری ارائه شد. در طی اواسط دهه ۱۹۷۰، نظریه چرخه حیات رهبری به نظریه رهبری موقعیتی تغییر نام داد.
در اواخر سال های دهه ۱۹۷۰ و اوایل دهه ۱۹۸۰، هر یک از این دو نویسنده، مدلی ویژه خود را بر اساس نظریه رهبری موقعیتی تدوین کردند. به این ترتیب مدل پاول هرسی مدل رهبری موقعیتی و مدل بلانچارد و همکارانش نیز مدل رهبری موقعیتی دو نام گرفت.
نظریه رهبری موقعیتی بر این اصل استوار است که چیزی به عنوان «بهترین» سبک رهبری نداریم. رهبری مؤثر به تکلیف مورد نظر بستگی دارد و موفق ترین رهبران آنهایی هستند که می توانند سبک رهبری خود را با میزان بلوغ (ظرفیت تعیین اهدافی بزرگ ولی دست یافتنی، اشتیاق و توانایی برای پذیرش مسئولیت انجام تکلیف و نیز آموزش ها و/یا تجربیات مرتبط فرد یا گروه برای انجام یک کار) فرد یا گروهی که قرار است تحت رهبری یا تأثیر او قرار گیرند سازگار و هماهنگ سازد. رهبری مؤثر نه تنها به فرد یا گروهی که تحت فرمان رهبر قرار دارند بستگی دارد، بلکه به خود تکلیف و کاری که قرار است به انجام برسد هم وابسته است.
مدل رهبری موقعیتی هرسی- بلانچارد بر دو اصل بنیادین یعنی سبک رهبری و میزان بلوغ فرد یا گروه استوار است.
رهبری هزینه مفهومی است که توسط مایکل پورتر توسعه یافت و در استراتژی تجاری به کار گرفته شد. رهبری هزینه راهی برای بنا نهادن مزیت رقابتی است. رهبری هزینه، در مفهوم اساسی به معنی کمترین هزینه اجرای عملیات در صنعت است. رهبری هزینه اغلب تحت تأثیر عواملی چون کارآمدی سازمان، اندازه و مقیاس فعالیت، محیط و تجربه جمعی (منحنی یادگیری) قرار دارد. یک استراتژی رهبری هزینه به بهترین نحو، با بهره برداری مناسب از مقیاس تولید، حیطه کاری دقیق و دیگر عوامل اقتصادی، محصولاتی با استاندارهای بالا را بواسطه استفاده از تکنولوژی های پیشرفته تولید می کند. در سالهای اخیر شمار رو به افزایشی از شرکت ها ترکیبی از استراتژی ها را برای بدست آوردن رهبری بازار به کار می گیرند. این الگوها شامل موارد همزمان مانند استراتژی هزینه، استراتژی ارائه خدمات برتر به مشتری و استراتژی رهبری محصول می شود. رهبری هزینه مفهومی، متفاوت از رهبری قیمت است. شاید یک سازمان بتواند با کمترین هزینه تولید کند ولی قادر به ارائه محصولات و خدمات با کمترین قیمت نباشد، اگر سازمانی قادر به انجام چنین کاری می شد می توانست میانگین سود بیشتری نسبت به سطح متوسط داشته باشد. به هر حال شرکت های رهبر در هزینه، در عرصه قیمت هم به رقابت می پردازند و در راستای کسب ساختار و مدیریتی کم هزینه، مؤثر عمل می کنند.

کاریزماتیک (به انگلیسی: Charismatic) (رهبری کاریزماتیک) در اصطلاح سیاست به حکومت مبتنی بر فرمان برداری غیرعادی و استثنایی از یک فرد به خاطر تقدس دینی و الگو بودن وی می باشد.
احمد رهبری (زاده ۳ شهریور ۱۳۲۷، فامنین، همدان)، از خانواده ای مذهبی و روحانی و نماینده مردم رزن-فامنین وشراء در دورهٔ سوم مجلس شورای اسلامی و عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه هنر تهران است. وی دارای تحصیلات حوزوی و نیز تحصیلات دانشگاهی در سطح کارشناسی ارشد مرمت آثار باستانی از دانشگاه هنر اصفهان می باشد. احمد رهبری کاندیدای مشترک ۱۴ گروه اصلاح طلب از جمله مجمع روحانیون مبارز، جبهه مشارکت و دفتر تحکیم وحدت در انتخابات مجلس ششم از حوزه انتخابیه همدان بود، اما با اختلاف اندک از راهیابی به دور دوم باز ماند. وی در انتخابات دوره های دوم، سوم، چهارم، پنجم (میان دوره ای اصفهان) و ششم مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت و در دوره های چهارم (میان دوره ای)، پنجم، هشتم و دهم به دلایل سیاسی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده است.
انتخابات مجلس خبرگان رهبری ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
انتخابات مجلس خبرگان رهبری (۱۳۶۱)
انتخابات مجلس خبرگان رهبری (۱۳۶۹)
انتخابات مجلس خبرگان رهبری (۱۳۷۷)
انتخابات مجلس خبرگان رهبری (۱۳۸۵)
انتخابات مجلس خبرگان رهبری (۱۳۹۴)
مختصات: ۳۶°۲۶′۳۷″ شمالی ۴۸°۲۳′۵۴″ شرقی / ۳۶.۴۴۳۵۶° شمالی ۴۸.۳۹۸۴۵° شرقی / 36.44356; 48.39845
اینچه رهبری، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایجرود در استان زنجان ایران است.
جبهه پیروان خط امام (ره) ورهبری ائتلافی از ۱۷ گروه سیاسی محافظه کار در ایران معروف به اصول گرا است. حبیب الله عسگراولادی دبیرکل این جبهه بود که پس از درگذشت وی محمد رضا باهنر، نایب رییس جبهه پیروان، تا زمان برگزاری انتخابات در شورای مرکزی، ریاست جلسات را بر عهده خواهد داشت. همچنین سید کمال الدین سجادی سخنگوی این تشکل سیاسی است.
خانه رهبری مربوط به دوره پهلوی اول است و در ایرانشهر، خیابان ولایت، ولایت ۱۸، کوچه فرعی، بن بست منزل رهبری واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۳۲۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خودشیفتگی در رهبری (به انگلیسی: Narcissistic leadership)، یکی از سبک های رهبری است که در آن رهبر تنها به خود علاقه مند است. اولویت این گونه افراد خودشان است - که بهای آن را دیگران، و سایر اعضای گروه می پردازند. چنین رهبری ویژگی های یک خودشیفته را نشان می دهد: تکبر، سلطه خواهی و خودسری. این سبک رهبری به اندازهٔ کافی رایج است که نام یک شیوه رهبری را برای خود به دست آورده است. خودشیفتگی معمولاً به عنوان رفتاری ناسالم و مخرب توصیف می شود که: «ناشی از غرور، سرکشی، گستاخی و یک نیاز شخصی خودخواهانه برای قدرت و مورد تحسین قرار گرفتن» است. یک بررسی نشان می دهد: هنگامی که یک گروه در واقع بدون رهبر است، احتمالاً یک رهبر خودشیفته است که مسئولیت را بر عهده خواهد گرفت.
دورهٔ پنجم مجلس خبرگان رهبری یا خبرگان پنجم روز ۴ خرداد ۱۳۹۵ آغاز به کار کرد. دوره های خبرگان ۸ ساله است. انتخابات این دوره مجلس خبرگان در ۷ اسفند ۱۳۹۴ همراه با انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی برگزار شد. این دوره ۸۸ نماینده داشت.
احمد جنتی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در رقابت با سید محمود هاشمی شاهرودی و ابراهیم امینی با ۵۱ رای رئیس مجلس خبرگان شد.
دورهٔ چهارم مجلس خبرگان رهبری یا خبرگان چهارم از ۱۳۸۵ آغاز به کار کرد. دوره های خبرگان ۸ ساله است که این دوره در پی ادغام با انتخابات مجلس، حدود یک سال تمدید شد و تا خرداد ۱۳۹۵ ادامه یافت.
انتخابات مجلس در ۲۴ آذر ۱۳۸۵ همراه انتخابات شوراهای شهر سوم برگزار شد.
این دوره ۸۶ نماینده داشت.
دوره دوم مجلس خبرگان رهبری (۱۳۶۹-۱۳۷۷) در ۲ اسفند ۱۳۶۹ گشایش یافت. انتخابات آن نیز در ۱۶ مهر ۱۳۶۹ برای انتخاب 76 نماینده از 100 نامزد شرکت کننده برگزار شد. در کل 178 نفر ثبت نام کردند که ضمن انصراف و عدم تایید 62 نفر و به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد نامزدهای باقی مانده در گیلان و عدم تأیید نامزدهای خبرگان در بوشهر و به علت تعداد کم نامزدهای خبرگان در سیستان و بلوچستان، در این سه حوزه ها (4 کرسی) انتخابات برگزار نشد.
دوره سوم مجلس خبرگان رهبری (۱۳۷۷–۱۳۸۵) در ۴ اسفند ۱۳۷۷ آغاز به کار کرد. این دوره با حضور ۸۶ نماینده خبره طی ۱۶ جلسه فعالیت داشت.
دوره نخست مجلس خبرگان رهبری (۱۳۶۱–۱۳۶۹) در روز ۲۴ مردادماه ۱۳۶۲ گشایش یافت. انتخابات آن به موجب قانون اساسی در ۱۹ آذر ۱۳۶۱ برگزار شد. مجلس خبرگان رهبری نمونه تکامل یافته ای از مجلس خبرگان قانون اساسی بود و چهار سال پس از پیروزی انقلاب زمینه های شکل گیری اش فراهم شد.
شهرک رهبری، روستایی از توابع بخش بازفت شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.
علی رهبری (زاده ۱۳۲۷ در تهران)، موسیقی دان و رهبر ارکستر ایرانی است. او که در اتریش با نام الکساندر مشهور است، با رهبری بیش از ۱۲۰ ارکستر مطرح دنیا و ضبط حدود ۲۵۰ آلبوم اثر موسیقی کلاسیک جهانی با مهم ترین ارکسترها و اپراهای دنیا یکی از مطرح ترین چهره های موسیقی ایران است.
رئیسان مجلس خبرگان رهبری و نیز هیئت رئیسه کنونی آن در فهرست های زیر آمده است.
فهرست نمایندگان مجلس خبرگان رهبری دوره پنجم که طی انتخابات مجلس خبرگان رهبری (۱۳۹۴) که در ۷ اسفند ۱۳۹۴ برگزار شد انتخاب شدند. برای این دوره ۸۸ نماینده درنظر گرفته شده بود.
فهرست نمایندگان مجلس خبرگان رهبری دوره چهارم که طی انتخابات چهارمین دورهمجلس خبرگان رهبری که در ۲۴ آذر ۱۳۸۵ برگزار شد و تعدادی نیز در انتخابات میان دوره ای برگزیده شدند. جلسهٔ گشایش مجلس چهارم در ۱ اسفند همان سال انجام شد. برای این دوره ۸۶ نماینده درنظر گرفته شده بود.
فهرست نمایندگان مجلس خبرگان رهبری دوره سوم که طی انتخابات سومین دورهمجلس خبرگان رهبری که در ۱۳۷۷ برگزار شد و تعدادی نیز در انتخابات میان دوره ای برگزیده شدند. جلسهٔ گشایش مجلس سوم در ۱ اسفند همان سال انجام شد. برای این دوره ۸۶ نماینده درنظر گرفته شده بود.
اسامی نمایندگان دوره نخست مجلس خبرگان رهبری(۱۳۶۱-۱۳۶۹) که در روز ۲۴ مردادماه ۱۳۶۲ گشایش یافت؛ به شرح زیر می باشد:


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

نقل قول های رهبری

رهبری توانایی برای نفوذ و ایجاد انگیزه در افراد برای انجام کاری که دستیابی به اهداف را ممکن می سازد.
• «از پیشوا و راهنما، مساوات و عدالت خواسته شده است؛ اگر سخنی گفت راست باشد، اگر حُکم نمود عادل باشد، و نسبت به وعده هایش وفا نماید.» الدّرّة الباهرة، ص 37 -> علی رضا
• «برای هیچ رهبر سیاسی و مذهبی، اتصال به یک جبهه خاص درست نیست... رابطه خاص، مخالف مصالح است.» -> سید روح الله خمینی

رهبری در جدول کلمات

رهبری
رهنمون
اعمال قوه مجریه جز ً دراموری که در این قانون مستقیما برعهده رهبری گذارده | از طریق رئیس جمهور و••• است
وزرا
اعمال قوه مجریه جز در اموری که در این قانون بر عهده رهبری گذارده | از مستقیما ً طریق رئیس جمهور و••• است
وزرا
اعمال قوه مجریه جز در اموری که در این قانون بر عهده رهبری گذارده | از مستقیما طریق رئیس جمهور و••• است
وزرا
اعمال قوه مجریه جز در اموری که در این قانون مستقیما بر عهده رهبری گذارده | از طریق رییس جمهور ••••• است
وزرا
اعمال قوه مجریه جز در اموری که در این قانون مستقیما بر عهده رهبری گذارده | از طریق رئیس جمهور و••• است
وزرا
اعمال قوه مجریه جز در اموری که در این قانون مستقیماً بر عهده رهبری گذارده | از طریق رئیس جمهور و••• است
وزرا
اعمال قوه مجریه جز در اموری که در این قانون مستقیماً برعهده رهبری گذارده | از طریق رٔییس جمهور و••• است
وزرا
طبق قانون اساسی پس از رهبری بالاترین مقام رسمی کشور است
رییس جمهور
طبق قانون اساسی پس از رهبری بزرگترین مقام رسمی کشور است
رییس جمهور

معنی رهبری به انگلیسی

direction (اسم)
طرف ، مدیریت ، جهت ، رهبری ، سمت ، دستور ، قانون شرع ، قانون کلی ، هدایت ، مسیر ، خط سیر ، سو ، اداره جهت ، راه مسیر
lead (اسم)
راهنمایی ، سبقت ، رهبری ، تقدم ، سر پوش ، مدرک ، هدایت ، راه آب ، سرب ، شاقول گلوله ، پیش افت
aim (اسم)
راهنمایی ، عمد ، هدف ، منظور ، مقصود ، جهت ، مراد ، مرام ، حدس ، گمان ، رهبری ، مقصد ، نشان
guidance (اسم)
راهنمایی ، راهنما ، رهبری ، راهنمایی کردن ، هدایت ، رهنمود
leadership (اسم)
راهنمایی ، برتری ، رهبری ، تصدی ، سرکردگی
steer (اسم)
رهبری ، گوساله پرواری
apostolate (اسم)
رهبری ، مقام یا شغل پاپ ، رسالت
headship (اسم)
برتری ، تفوق ، رهبری ، بزرگی ، ریاست ، پیشوایی
conduction (اسم)
رهبری ، هدایت ، رسانایی ، انتقال ، بردن جریان
lead-off (اسم)
سر ، رهبری ، اغاز ، ضربت

معنی کلمه رهبری به عربی

رهبری
توجيه , عجل مخصي , قيادة , هدف
حافلة
رييس , طيار
ادر

رهبری را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Google Plus Twitter LinkedIn

پیشنهاد شما درباره معنی رهبری



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• نامه به رهبر   • ارتباط با رهبر   • آدرس بیت رهبری   • بیت رهبری کجاست   • رهبر بعدی ایران   • سخنان رهبری امروز   • شماره تلفن دفتر مقام معظم رهبری   • آخرین سخنرانی رهبر در سال 95   • معنی رهبری   • مفهوم رهبری   • تعریف رهبری   • معرفی رهبری   • رهبری چیست   • رهبری یعنی چی   • رهبری یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی رهبری
کلمه : رهبری
اشتباه تایپی : vifvd
آوا : rahbari
نقش : اسم
عکس رهبری : در گوگل


آیا معنی رهبری مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 99% )