انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1053 100 1

روزنامه نگاری

/ruznAmenegAri/

معنی روزنامه نگاری در لغت نامه دهخدا

روزنامه نگاری. [ م َ / م ِ ن ِ ] (حامص مرکب ) عمل روزنامه نگار. شغل روزنامه نگار. روزنامه نویسی. رجوع به روزنامه نویسی شود.

معنی روزنامه نگاری به فارسی

روزنامه نگاری
عمل روزنامه نگار . شغل روزنامه نگار .

روزنامه نگاری در دانشنامه ویکی پدیا

روزنامه نگاری
روزنامه نگاری یا ژورنالیسم (به فرانسوی: Journalisme) رشتهٔ گردآوری، تجزیه و تحلیل، تأیید و ارائهٔ خبر مربوط به حوادث جاری، روندها، مسائل و مردم است. افرادی را که به این حرفه اشتغال دارند روزنامه نگار می گویند.
اقتصاد و تجارت
بهداشت و پزشکی
آموزشی
ورزشی
تفریح و سرگرمی
شیوه زندگی
خوراک و پوشاک
مسائل جنسی
از خبرنگاری خبر-محور، گاهی اوقات، تحت عنوانِ «نخستین پیش نویس تاریخ» (به گفته فیل گراهام) یاد می شود. چرا که خبرنگارها اغلب حوادث مهم را ثبت می کنند، و از این طریق در مهلتی اندک، مقالات خبری تولید می کنند. رسانه ها در حالی که تحت فشار هستند تا پیش از دیگران اخبار خود را منتشر کنند، با تکیه بر معیارهای دقت، کیفیت و سبک سازمان خود، معمولاً پیش از انتشار گزارش های خود، آن ها را ویرایش و نمونه خوانی می کنند. بسیاری از سازمان های خبری، از اینکه مقامات و موسسات دولتی را پاسخگوی عموم می دانند، به خود افتخار می کنند. در حالیکه منتقدان مطبوعات، مسائلی در مورد مسئول بودن خود مطبوعات، مطرح کرده اند.
موضوع خبرنگاری هر چیزی می تواند باشد، و خبرنگارها به نگارش در مورد حوزهٔ وسیعی از مسائل اشتغال دارد ازجمله:
خبرنگارها می توانند برای خروجی های خبری عمومی همچون روزنامه ها، مجلات خبری و رادیو تلویزیون؛ نشریات تخصصی کثیرالانتشار همچون مجلات تجاری و سرگرمی، یا برای نشریات و خروجی های خبری که دارای گروه خاصی از مشترکین هستند گزارش کنند.
روزنامه نگاری اجتماعی که روزنامه نگاری عمومی هم نامیده می شود، ایده یکپارچه کردن روزنامه نگاری با فرایند دموکراتیک است. رسانه نه تنها به عموم مردم اطلاع رسانی می کند بلکه در راستای ایجاد بحث و مناظره های عمومی و جذب شهروندان هم تلاش می کند.
جنبش روزنامه نگاری اجتماعی تلاشی است برای در نظر نگرفتن این باور که روزنامه نگاران و مخاطبان آن ها در فعالیت های سیاسی و اجتماعی تنها بیننده هستند. در این جایگاه، جنبش روزنامه نگاری اجتماعی تلاش می کند که خواننده ها و اعضای جامعه را به عنوان فعالان و شرکت کنندگان، تربیت کند. با یک دنبال کردن کوچک اما منسجم، روزنامه نگاری اجتماعی بیشتر به یک فلسفه تبدیل شده است تا اینکه یک فعالیت باشد.
روزنامه نگار ادبی به روزنامه نگاری گفته می شود که با دانش ادبی خود صفحه یا صفحه های ادبیات را در مطبوعات اداره می کند.
اولین نشریه ادبی در ایران با عنوان روزنامه ی ملت سنیه ایران در تاریخ نهم خرداد ۱۲۴۵ با مدیریت و سردبیری علیقلی میرزا اعتضادالسلطنه منتشر شد. اما بعد از سه شماره عنوان این نشریه به روزنامه ی ملتی تغییر کرد و تا ۲۶ شهریور ۱۲۴۹ نیز منتشر شد.
در این نشریه ادبی زندگی نامه شاعران و نمونه شعر و حکایت منتشر می شد. آخوندزاده به شیوه انتشار و مدیریت این نشریه انتقاد داشت. چاپ داستان و شعر در مطبوعات عهد ناصری و مظفری رواج یافت.
از مجله دانشکده به مدیریت محمدتقی بهار که در ۱۲ شماره در سال های ۱۲۹۷ و ۱۲۹۸ در تهران منتشر می شد و همین طور مجله بهار به مدیریت یوسف اعتصام الملک که در سال های ۱۲۸۹ و ۱۲۹۰ در تهران منتشر می شد به عنوان دو مجله پیشرو و اولین مجله های ادبی به معنای امروزی یاد می شود.
روزنامه نگاری اطلاعات محور یا روزنامه نگاری بر اساس داده، بحثی است که از سال ۲۰۰۹ مطرح شده و یک فرایند روزنامه نگاری را نشان می دهد که بر اساس تحلیل و فیلتر مجموعه داده های بزرگ به هدف ایجاد موضوع و داستانی جدید است. منابع اصلی این فرایند نرم افزارهای متن باز، انتشارات در دسترس و داده های باز هستند. این روش روزنامه نگاری نشان از تمرین های گذشته هم دارد که بیشتر در گزارش به کمک کامپیوتر دیده می شده که سال هاست در آمریکا استفاده می شود. سایر روش های مشابه روزنامه نگاری صریح است که در کتاب Philipp Meyer که در سال ۱۹۷۲ منتشر شد آمده است که در آن نویسنده از تکنیک های علوم اجتماعی در تحقیقات دفاع کرده است.
متن باز
دانش باز
قانونگذاری برای دسترسی آزاد به اطلاعات
روزنامه نگاری اطلاعات محور حتی یک روش گسترده تر دارد. در اصل این فرایند یک دسترسی روزافزون به داده های باز را ایجاد می کند. یعنی داده هایی که به طور رایگان و آنلاین در دسترس هستند و با ابزار متن باز تحلیل شده اند.
روزنامه نگاری اطلاعات محور تلاش می کند تا به سطح جدیدی از خدمات عمومی برسد، به مشتریان، مدیران و سیاستمداران کمک کند که الگوها را درک کنند و بر اساس یافته ها تصمیم گیری نمایند؛ بنابراین روزنامه نگاری براساس داده می تواند به روزنامه نگاران کمک کند که با راه جدیدی در نقشی وابسته به جامعه قرار گیرند. براساس پروژه هایی مثل MP Expense Scandal در سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ که توسط Offshore leaks منتشر شدند، روزنامه نگاری اطلاعات محور می تواند به عنوان یک نقش بازرسی فرض شود که با داده های نه چندان باز مثل داده های مخفی سروکار دارد.
روزنامه نگاری اقتصادی یا روزنامه نگاری تجاری شاخه ای از روزنامه نگاری است که تجارت، اقتصاد، فعالیت های مالی و تغییرات ایجاد شده در جامعه را دنبال، ضبط، تحلیل و تفسیر می کند. موضوعات به طور گسترده همهٔ موارد فعالیت های تجاری که وابسته به اقتصاد یک ملت هست را پوشش می دهد. این حوزه از روزنامه نگاری اخبار و ویژگی های افراد، مکان ها و موضوعات وابسته به بحث تجارت را پوشش می دهد. بیشتر روزنامه ها، مجلات، اخبار رادیویی و تلویزیونی یک بخش تجاری دارند. با این حال روزنامه نگاری تجاری که به شکل جزئی تر در انتشارات، کانال های رادیویی و تلویزیونی دیده می شود به طور خاص به تجارت و روزنامه نگاری مالی اختصاص داده می شود.
این حوره از روزنامه نگاری را اخبار و ویژگی های مقالات در مورد افراد و مکان ها و مسائلی که مربوط به حوزه کسب و کار است پوشش می دهد. اکثر روزنامه ها و مجلات و رادیو و تلویزیون اخبار یک بخش کسب و کار را نشان می دهد. اما به صورت دقیق و عمیق می توان روزنامه نگاری تجاری را در نشریات و رادیو و تلویزیون در ستون ها یا کانالی که به طور خاص برای کسب و کار و مالی اختصاص داده شده مشاهده نمود.
روزنامه نگاری بصری (انگلیسی: Visual journalism) فعالیتی از ترکیب کلمات با تصاویر برای انتقال اطلاعات است.
روزنامه نگاری سخن پراکنی
عکاسی خبری
روزنامه نگاری بصری روی نظریهٔ شتاب در تغییر و اینکه گاهی کلمات نمی تواند با مفهوم هماهنگ باشند، فرض شده است.
روزنامه نگاری بصری، نمادهای قدیمی را که بین مردم رد و بدل می شد در خود جا می دهد در بین فرهنگ ها و زمان و مفهوم را در سطح عمیقی می رساند. روزنامه نگاری بصری شاخه ای از فعالیت گرافیکی است و ضبط در اتاق های حقوقی، کنفرانس و سازمان های پژوهشی از ۱۹۷۰ با رهبری دیوید سیبت آغاز شد. اما ریشه های آن به غارنگارهها برمی گردد و مربوط به کار طراحان، معماران و مهندسان است.
اخیراً تجسم تعاملی از این دسته ها به استفادهٔ رایج همهٔ گروه های دیگر منجر شده است. پدر این نوع ارتباط دکتر روبرت هورن در دانشگاه استنفورد و نویسندهٔ کتاب زبان بصری است.
روزنامه نگاری پایگاه داده یا روزنامه نگاری ساخت یافته یک مدیریت اطلاعات است که از طریق آن محتوای خبری بر خلاف داستان های خبری، حول داده های ساخت یافته سازماندهی می شود.
انجمن روزنامه نگاری پایگاه داده Wiebke Loosen روزنامه نگاری پایگاه داده را چنین تعریف می کند: ذخیرهٔ پایگاه داده با مواد اولیه – مقالات، تصاویر و سایر محتویات- با استقاده از رسانه- سیستم های انتشار فلسفی- و بعد از آن در دسترس قرار دادن آن برای ابزارهای مختلف.
برنامه نویس کامپیوتر Adrian Holovaty مقاله ای با عنوان نمایش روزنامه نگاری پایگاه داده شامل چیست؟ را در سال ۲۰۰۶ نوشت. در این مقاله او شرح داده که بیشتر مواد اولیه که توسط روزنامه نگار جمع آوری شده، داده های ساخت یافته هستند، نوعی از اطلاعات که می توانند توسط کامپیوتر تقسیم و قطعه بندی شوند. برای او یک تفاوت کلیدی بین روزنامه نگاری پایگاه داده و روزنامه نگاری سنتی این است که مقالات تولید شدهٔ اخیر به عنوان محصول نهایی هستند در حالی که پایگاه داده های تولید شدهٔ اولیه از حقایق به طور پیوسته باقی مانده و بهبود می یابند.
روزنامه نگاری پزشکی ، انتشار اطلاعات مربوط به سلامت در بستر رسانه هاست. موضوعات پزشکی به شکل گسترده ای گزارش می شوند و این گزارش ها پزشکان، مردم عادی و دولت را تحت تأثیر قرار می دهند.
این پوشش خبری معمولاً به خاطر گمراه کردن و غلط بودن مورد انتقاد قرار می گیرد. تعدادی وب سایت و روزنامه، روزنامه نگاری پزشکی را مرور می کنند. دسترسی به اطلاعات سلامت هر ساله افزایش می یابد و تأثیرات مختلفی بر رفتار گیرندگان اطلاعات دارد.
اخبار پزشکی را می توان از منابع مختلفی استخراج کرد، مثل: برنامه های خبری تلویزیون، روزنامه ها، وب سایت های اینترنتی، روزنامه های علمی که اخبار مربوط به پزشکی و سلامت را منعکس می کنند.
روزنامه نگاری تجاری، فعالیت های دنیای تجارت را از طریق مقالات یا تحلیل ها گزارش می دهد. روزنامه نگاری تجاری به اخبار مختص صنعت مربوط است، و توجه انحصاری به کالاها مثل نفت و گاز و فلزات و بخش های دیگری مثل سفر و غذا و … دارد. بسته به نوع تجارت، از روزنامه نگاری تجاری انتظار می رود تفسیر درستی از تجارت و دادوستد بدهد.
روزنامه نگاری تحقیقی یا گزارشگری تحقیقی نوعی روزنامه نگاری است که در آن گزارشگران یک موضوع مورد علاقه، را که غالباً جرم، فساد سیاسی یا خطاکاری شرکت ها را در بر می گیرد عمیقاً مورد بررسی و تحقیق قرار می دهند. یک روزنامه نگار تحقیقی شاید ماه ها یا سال ها در حال جستجو و آماده سازی یک گزارش باشد. این نوع روزنامه نگاری از منابع اولیهٔ اطلاعات است. غالباً توسط روزنامه ها، سرویس های خبری یا روزنامه نگاران آزاد انجام می شود. در یک گزارش تحقیقی ممکن است ماه ها یا سال ها صرف تحقیق یا آماده سازی گزارش شود. گاهی روزنامه نگاری سگ نگهبان یا گزارش مسئولانه نیز در اشاره به آن بکار می رود.
بی طرفی
پژوهش محوری
دانش اجتماعی بالا
عدم نتیجه گیری و قضاوت
داشتن دانش، اطلاعات و بینش کافی برای تشخیص مسائل،
شناخت واقعیت ها
به شکل سنتی، اغلب گزارش های تحقیقی توسط روزنامه ها، سرویس دهنده های کابلی یا روزنامه نگاران مستقل انجام می شود. بسیاری از سرویس های خبری سنتی، به این خاطر که درآمدی از طریق آگهی ندارند، برای تأمین هزینه گزارش های تحقیقی که بسیار زمان بر و پرهزینه است تلاش های زیادی انجام می دهند. گزارش های تحقیقی به صورت فزاینده ای توسط بنگاه های خبری که با هم مشارکت می کنند حتی به شکل بین المللی (همان طور که در مورد اسناد پاناما یا اسناد پارادایس اتفاق افتاد) یا توسط سازمان هایی مثل پروپابلیکا، که پیش از این به عنوان یک رسانه خبری فعالیت نکرده و بیشتر فعالیت هایش بر پایه کمک های عمومی و خیریه است، انجام می شود.
گسترش ادغام های رسانه ای در آمریکا از دهه ۸۰، به صورت گسترده ای باعث قطع بودجه های روزنامه نگاری تحقیقی شد. یک تحقیق در سال ۲۰۰۲ نشان داد که «این روزنامه نگاری تحقیقی همه چیز دارد به جز این که از امواج تبلیغاتی ملی کنار گذاشته شده است». شواهد غیر علمی ای بر این مدعا وجود دارد که به تضاد منافع میان منابع مالی چندگانه رسانه ها و تقابل آن با افسانه یک رسانه بی غرض و بدون جهت گیری اشاره می کند: این که تبلیغات دهندگان، پرداختی های شان را به رسانه هایی که به جزئیات ناخوشایند زیاد ورود می کنند، کم می کنند. رسانه های بسیار بزرگ راه هایی را برای به دست آوردن مخاطبان بدون ریسک تهدیدات ذاتی آگهی دهندگان برای روزنامه نگاری تحقیقی را پیدا کرده اند.
استیو وینبرگ، استاد روزنامه نگاری دانشگاه میزوری روزنامه نگاری تحقیقی را این طور تعریف می کند: «گزارش دهی، به وسیله قریحه فردی یا محصول کاری یک نفر که نتیجه اهمیت دادن به خواننده، تماشاچی یا شنونده است.» در بسیاری از موارد، منابع تهیه گزارش ترجیح می دهند که ناشناس باقی بمانند. هم اکنون بخش هایی در دانشگاه ها وجود دارند که روزنامه نگاری تحقیقی تدریس می کنند. کنفرانس هایی هم برگزار می شوند که تحقیقاتی دربارهٔ روزنامه نگاری تحقیقی را بررسی می کنند.
اخلاقِ روزنامه نگاری و استانداردهای آن دربرگیرندهٔ اصولِ اخلاقی در رویارویی با چالش های خاصِ روزنامه نگاری است.
شهروند خبرنگار
فدراسیون جهانی روزنامه نگاران
روزنامه نگاری
دادآور
گزارشگران بدون مرز
خبرنگاری زرد
روزنامه نگاران کشورهای اسکاندیناوی در تهیه و تدوین مقرراتِ اخلاقیِ حرفهٔ روزنامه نگاری پیشگام بوده اند. کشورهای نروژ، سوئد و فنلاند، به ترتیب در سالهای ۱۹۱۲، ۱۹۱۶ و ۱۹۱۹ از مجموعه های مقرراتِ اخلاقیِ روزنامه نگاران برخوردار شده بودند. گردانندگانِ سندیکای ملی روزنامه نگاران فرانسوی در سال ۱۹۱۸، مجموعه ای از مقررات اخلاقی، با عنوان «منشور وظایف روزنامه نگاران» را تصویب کردند. این مجموعه، در سال ۱۹۳۸ اصلاح و تکمیل شد و اکنون مورد حمایت و احترام تمام سازمانهای حرفه ای روزنامه نگارانِ این کشور است. در ایالات متحده آمریکا هم مدیرانِ روزنامه ها در سال ۱۹۲۳ پیشگامِ تدوین و اجرای مقرراتِ اخلاقی روزنامه نگاری شدند و مجموعه ای با عنوانِ «اصول اخلاقی انجمن مدیران روزنامه های آمریکا» منتشر کردند.
دست کم از دهه ۱۹۷۰ میلادی بحث بر سر اخلاق رسانه ای جهانی بخشی از تلاش های بحث برانگیز در جهت استقرار یک «نظم نوین جهانی اطلاعاتی» بوده است. این حرکت ها بحث های مختلفی را در بر می گیرند؛ به طور مثال توزیع برابر فناوری کامپیوتر در سطح جهان یکی از این مباحث بوده است. کشورهای در حال توسعه و برخی آژانس های سازمان ملل مانند یونسکو رهبری این حرکت ها را در دست داشته اند، حرکت هایی که در اواخر دهه ۱۹۰۰، با مخالفت دولت و سازمان های خبری ایالات متحده و بریتانیا مواجه شدند. ترس این دولت ها از این بود که کشورهای غیر دموکراتیک جهان از اخلاق رسانه ای جهانی در جهت توجیه محدودیت های آزادی بیان و مطبوعات خود استفاده کنند. با این همه، رؤیای تنظیم مجموعه اصول اخلاق رسانه ای جهانی هنوز هم پابرجاست.
بی طرفی در روزنامه نگاری نگاری یک اندیشهٔ مهم مطابق بحث حرفه ای روزنامه نگاری است. بی طرفی در روزنامه نگاری به انصاف، بی غرض بودن، واقع گرایی و بی طرفی برمی گردد اما به ندرت همهٔ این کیفیت ها را شامل می شود. از زمان اولین استنتاج به عنوان یک تمرین در قرن هجدهم، تعداد زیادی مقالهٔ انتقادی و جایگزین اندیشه های آن زمان به وجود آمده که باعث تقویت بحث پویا و در حال پیشرفت دربارهٔ ماهیت ایده آل روزنامه نگاری شده است.
بیشتر روزنامه ها و ایستگاه های تلویزیونی برای مصالح خود وابسته به آژانس های خبری هستند و هرکدام از این چهار آژانس بزرگ جهانی یعنی خبرگزاری فرانسه، آسوشیتد پرس، رویترز و افه شروع به کار کرده و بر اساس فلسفهٔ ابتدایی تهیهٔ اخبار بی طرف منحصر بفرد اداره می شوند تا بتوانند همهٔ مجلات و روزنامه ها را تأمین کنند. همین است که آن ها خبرهای جداگانه ای برای روزنامه های آزادی خواه و محافظه کار تهیه نمی کنند. روزنامه نگار Jonathan Fenby این اندیشه را شرح داده است:
برای به دست آوردن چنین مقبولیت گسترده ای، آژانس ها از جانبداری آشکار خودداری می کنند. اطلاعات صحیح قابل شرح، سهام آن ها در بازرگانی و تجارت است. به شکل سنتی، آن ها در یک سطح پایینی از مسوولیت گزارش را ارائه می دهند و اطلاعات را به یک سخنران، انتشارات یا منابع نسبت می دهند. آن ها از قضاوت و حمایت واضح از تردید و ابهام خودداری می کنند؛ بنابراین بنیان گذاران این آژانس ها از کلمه استفاده نمی کنند، بی طرفی در واقع یک پایهٔ فلسفی برای سرمایه گذاری آن ها است یا در غیر اینصورت مقبولیت گسترده و نادر را از دست می دهند.
هدف بی طرفی در روزنامه نگاری کمک به مخاطبان برای داشتن نظر شخصی دربارهٔ یک موضوع است. یعنی حقایق را ارائه کرده و به مخاطبان این امکان را می دهد که تفسیر خودشان را داشته باشند. برای بی طرف ماندن در روزنامه نگاری، روزنامه نگاران باید حقایق را چه دوست داشته باشند یا نه و چه موافق باشند یا نه بیان کنند. گزارش بی طرف می خواهد موضوعات و وقایع را بدون جانبداری و تبعیض و علی رغم نظر نویسندگان و باورهای شخصی، به تصویر بکشد. وضع نامطلوب روزنامه نگاری جنجالی سبب شد که در ایالات متحده آمریکا علیه آن مخالفتهایی بر انگیخته شوند. به طوری که در دوره پس از جنگ جهانی اول ،«والتر لیپمن»روزنامه نگار و متفکر مشهور آن کشور، به دنبال یک تجزیه و تحلیل علمی در مورد مندرجات مطبوعات ، از عملکرد منفی روزنامه های آمریکایی در گزارش رویدادهای جنگ مذکور و انقلاب بلشویک روسیه ، به شدت انتقاد کرد. او مخصوصا جهت گیری های شخصی و مغرضانه برخی از خبرنگاران روزنامه «نیویورک تایمز» در این باره را یادآور شد و برای جلوگیری از تکرار آنها ، بر ضرورت دگرگونی روزنامه نگاری ذهنی گرای موجود و توجه به یک شیوه «روزنامه نگاری عینی» تاکید گذاشت. در همین دوره، وی در کتاب معروف خود به نام «افکار عمومی» که در سال 1922 انتشار یافت، نیز برای مقابله با روزنامه نگاری جنجالی و ذهنی گرا و حمایت از روزنامه نگاری واقعیت جو و عینی گرا، از تاثیر نامناسب «قالب های ذهنی» خبرنگاران در ارائه گزارش های خبری، نکوهش کرد. او در این کتاب، به تعریف «روزنامه نگاری عینی» طرف توجه خویش پرداخت و با تاکید بر لزوم جدایی بین ذهنیت فردی خبرنگار و عینیت واقعه یا مسئله مورد گزارش، تاثیر ندادن احساسات و تمایلات شخصی و رعایت بی طرفی کامل در کسب و انتشار اخبار را ، از اصول اساسی روزنامه نگاری مذکور ، معرفی نمود . گردانندگان «انجمن آمریکایی سردبیران روزنامه ها» هم به موازات کوشش های «والتر لیپمن» برای پشتیبانی از «روزنامه¬نگاری عینی» در سال 1923به تدوین اصول اخلاقی و شرافتی حرفه روزنامه نگاری، دست زدند. به موجب این اصول، حقیقت جویی و صحت گرایی و استقلال و بی طرفی و همچنین احترام به حیثیت فردی و نیز احساس مسئولیت دربرابر مصالح عمومی، از مهم ترین مبانی حرفه ای روزنامه نگاری شناخته شدند . از آن پس، برای جبران آثار منفی روزنامه نگاری جنجالی، به معرفی روزنامه نگاری آمریکایی در قالب اصول عینی¬گرایی و بر مبنای یک شیوه خاص حرفه ای، همراه با یک دیدگاه ویژه اجتماعی – سیاسی ، توجه فراوان مبذول گردید به همین جهت، تاکید شد که از لحاظ حرفه ای، برای تحقق عینیت اخبار، گزارش رویدادها باید بر مبنای عناصر مهم خبر _ که معمولا با پرسش های شش گانه که ؟کجا ؟ کی ؟ چه ؟ چرا؟ وچگونه ؟ ، جست وجو می شود _صورت گیرد . از لحاظ اجتماعی و سیاسی نیز با تکیه بر جایگاه خاص مطبوعات و سایر وسایل ارتباط جمعی به عنوان «رکن چهارم دموکراسی»، لزوم ایفای «نقش مقابله جویی ومخالفت گری » در برابر دولت و انجام وظیفه «نگهبانی» روزنامه نگاران از مصالح جامعه در مقابل سوء سیاست های دولتی، خاطر نشان گردید.(معتمد نژاد و معتمد نژاد، 1386: 204-200 )
مدرسهٔ روزنامه نگاری یک مدرسه یا گروهِ آموزشی در دانشگاه است که در آن روزنامه نگاران به مدت مشخصی برای آموزشِ روزنامه نگاری از آموزش های این مدارس یا کالج ها بهره می برند. بسیاری از روزنامه نگاران معروف و مورد احترام در گذشته و حال وجود داشته و دارند که هیچ آموزشِ رسمی در روزنامه نگاری نداشتد، اما مهارت خود را در کار به دست آوردند و اغلب به عنوان کاربران کپی شروع به کار می کردند. امروزه این آموزش ها شامل مهارت های پژوهشی، روش مصاحبه و مختصری مطالعات علمی در نظریهٔ رسانه، مطالعات و اخلاقِ فرهنگی است.
از لحاظ تاریخی، درانگلستان مورد استفاده آن اولین بار برای تکمیل یک دوره غیر رسانه ای دوره کارشناسی مرتبط، با حداکثر پهنای آموزشی، قبل از طی یک دوره کارشناسی ارشد از پیش ورود متخصص استفاده گردید.
اولین برنامه برای آموزش روزنامه نگاری توسط کنفدراسیون عمومی سابق، رابرت لی، در دوران ریاست جمهوری خود را در دانشگاه لی و واشینگتن، در لکسینگتون، ویرجینیا، در ۱۸۶۰ معرفی شد. هر دو مدرسه روزنامه نگاری میزوری در دانشگاه میسوری توسط والتر ویلیامز در سال ۱۹۰۸ تأسیس و اکول سوپریور د روزنامه نگاری در پاریس، فرانسه در سال ۱۸۹۹ را به عنوان اولین مدرسه روزنامه نگاری در جهان تأسیس نمود. گر چه مدرسه پاریس درهای خود را در سال ۱۸۹۹ پس از سه سال بحث های داخلی باز کرد، در میسوری از سال ۱۸۹۵ اتفاق افتاد. از آنجا که پس از آن استاندارد مدرسه روزنامه نگاری تبدیل شده است در بسیاری از دانشگاه های بزرگ مورد بحث قرار گرفت.
تلاش های مختلفی در مدارس روزنامه نگاری که رتبه شده اند وجود دارد، و این سؤال باقیست که بهترین یا بالاترین مدارس روزنامه نگاری کدام است که اغلب در اینترنت توسط دانشجویان مطرح شده است. تعداد زیادی از نهادهای ادعا می کنند که مدارس آنها پیشرو روزنامه نگاری، بوده است و به ناچار در این مورد که در آن معیارها مناسب ترین که با آن به ارزیابی مدارس روزنامه نگاری پرداخته اند به بحث بنشینند.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

نقل قول های روزنامه نگاری

روزنامه نگاری یک روش خبرگیری و سبک ادبی است که هدف آن فراهم کردن و نشر اخبار و اطلاعات دیگر به همگان است.
• «روزنامه نگار می تواند جامعه ای صالح بیافریند. چون آن گاه که مقاله ای منتشر می کند یا تحلیلی می نویسد یا تصویری را به چاپ می سپارد یا عنوانی را برجسته می کند یا به تفسیر رویدادی می پردازد، در حقیقت، در پیِ جهت دادن به فرد و جامعه است، و می تواند پدری راهنما و دلسوز و مخلص و هدایتگری فرزانه باشد، همچنان که می تواند خیانت کار یا گمراه کننده یا تحریفگرِ حقایق و اندیشه ها باشد.» -> موسی صدر
• «روزنامه نگاری فقط تشریح کننده و تداوم بخش چیزی است که به طور ضمنی در هستیِ یک زبانِ ملّی مانند انگلیسی، یعنی یک اجتماع ملّی، یک هویّت یا شخصیّتِ ملّی، وجود دارد.» در «Representations of the intellectual:the 1993 Reith lectures» ترجمه شده به فارسی با عنوان «نقشِ روشنفکر»، فصل «در استیصال نگه داشتنِ ملّت ها و سنّت ها ص 67 -> ادوارد سعید
• «شما هرگز ثروتمند نمی شوید، اما این فرصت را خواهید داشت که اخبار و رویدادهای جهان را به گوش مردم برسانید. چه کار دیگری تا این اندازه می تواند ارزشمند باشد؟.» -> مارک گریگوری هامبلی
• «مهمترین ویژگی یک روزنامه نگار خوب این است که ذهن جستجوگری داشته باشد. هر تعداد زبان خارجی بیشتر بداند، بهتر. دانستن عربی، انگلیسی و چینی بهترین حالت برای یک روزنامه نگار است. اما دانستن هر زبان خارجی درها را به فرهنگی متفاوت باز می کند و این به این معنی است که روزنامه نگار می تواند درک بهتری نسبت به کشوری که از آن خبر تهیه می کند، داشته باشد.» -> مارک گریگوری هامبلی
• «ذهنی باز، ذاتی جستجوگر، رفتاری دوستانه و توانایی نوشتن در مدت زمان اندک. این چهار ویژگی یا توانایی یک روزنامه نگار جوان را به موفقیت خواهد رساند..» -> مارک گریگوری هامبلی
• «روزنامه نگاران موظفند اطلاعات و اخبار درست را منتشر کنند. هر خبرنگاری باید با مراجعه به منابع و کارشناسان دریابد که ادعای مطرح شده درست است یا نادرست و زمانی که مطمئن شدیم خبر یا ادعایی نادرست است، وظیفه حرفه ای ما اقتضا می کند که نادرست بودن این ادعا را اعلام کنیم. روزنامه نگار باید جامعه را آگاه کند و باید به این وظیفه شغلی خود پایبند باشد و تفسیر درستی از رویدادهای جامعه را به مردم ارائه دهد.» «در مصاحبه با روزنامهٔ شرق»؛ چاپ ۱۱ مه ۲۰۱۷/ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ -> سیاوش صفاریان پور

روزنامه نگاری در جدول کلمات

در فرهنگ روزنامه نگاری و ارتباطات | یکی از سبک های خبری است

معنی کلمه روزنامه نگاری به عربی

روزنامه نگاری
صحافة
صحيفة

روزنامه نگاری را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

مرضیه > آرمیلا
یه کسی > Fatty
Mobina > Ride a bicycle
معصومه ع > warmth
فاطمه > آروشا
مرضیه > ابوالفضل
سارا > zealanders
فاطمه > آروشا

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• بازار کار رشته روزنامه نگاری   • معنی روزنامه نگار   • استخدام روزنامه نگاری   • دوره های روزنامه نگاری   • آموزش روزنامه نگاری   • انواع روزنامه نگاری   • روزنامه نگار در جدول   • نام دیگر روزنامه نگار   • معنی روزنامه نگاری   • مفهوم روزنامه نگاری   • تعریف روزنامه نگاری   • معرفی روزنامه نگاری   • روزنامه نگاری چیست   • روزنامه نگاری یعنی چی   • روزنامه نگاری یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی روزنامه نگاری
کلمه : روزنامه نگاری
اشتباه تایپی : v,ckhli k'hvd
آوا : ruznAmenegAri
نقش : اسم
عکس روزنامه نگاری : در گوگل


آیا معنی روزنامه نگاری مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )