انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 948 100 1

زکریا

/zakariyA/

معنی اسم زکریا

اسم: زکریا
نوع: پسرانه
ریشه اسم: عبری
معنی: (تلفظ: zakariyā) (در اعلام) نام پیغمبری از بنی اسرائیل که پدر یحیی بود و نام او در قرآن آمده است - آن که خداوند او را ذکر می کند، نام یکی از آخرین پیامبران عهد قدیم، نام دانشمند و شیمیدان بزرگ ایرانی که کاشف الکل است، زکریای رازی

معنی زکریا در لغت نامه دهخدا

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) زکری. زکریاء. نام پیغامبری علیه السلام. (منتهی الارب ). نام نبی علیه السلام. (غیاث اللغات ) (آنندراج ). گویند که زکریا علیه السلام به اغوای شیطان به درخت پناه برده و غیرت الهی او را در زیر اره کشید. (آنندراج ). نام پیغمبری از بنی اسرائیل. (ناظم الاطباء). خواندمیر آرد: زکریابن ازان بن مسلم بن صدوق که نسبش به سلیمان بن داود می پیوست در آن زمان ، پیغمبر مقتدا و صاحب قربان بنی اسرائیل بود و پیوسته در مسجد اقصی به عبادت باری سبحانه و تعالی قیام می نمود و آن جناب را پسر عمی بود موسوم به عمران بن ماثان. این عمران پدر مریم است و او را دختری دیگر بود از مریم بزرگتر، اشیاع نام که در فراش زکریا (ع ) می غنود و منکوحه ٔعمران را، حنه ٔ بنت قافوذ می گفتند و این حنه در کبرسن... حامله شده به اتفاق عمران نذر کرد که چون آن فرزند متولد گردد، محرر باشد و معنی محرر آن است که به شغل دنیا اشتغال ننماید... چون اناث را بواسطه ٔ عذری که دارند قابلیت تحریر نیست عمران و حنه متفکر ومتحیر شدند، پس وحی الهی جهت قبول آن دختر و جواز محرر بودن او به زکریا نازل شد و عمران دختر خود را مریم نام نهاد... احبار رضا داده ، زکریا مریم را بخانه ٔ خود برد و همت عالی به تربیت او مصروف داشته. چون مریم قابلیت خدمت مسجد پیدا کرد، جهت او غرفه ای در آن مسجد تعمیر نموده و او را بدانجا آورد و هرگاه زکریا از مسجد اقصی بیرون می رفت در غرفه ٔ مریم را قفل می فرمود و در بعضی اوقات که نزد مریم می آمد در زمستان ثمار صیفی و در تابستان میوه های شتوی نزد او مشاهده می نمود... آنگاه زوجه ٔ زکریا اشیاع در نودوهشت سالگی... به یحیی حامله شد... بعد از حمل اشیاع یحیی ، مدت 3 روز زکریا بر تکلم قادر نگشت... روایت اکثر و اشهر در این باب ، آن است که چون مریم عذرا به عیسی حامله گشت و غیر از زکریا کسی با او ملاقات نمی نمود. یهود... جناب نبوی را به زنا متهم داشته ، قاصد قتل او شدند و زکریا این معنی را فهم کرده به طریق فرار از میان آن اشرار بیرون رفت و در اثنای راه از درختی آوازی شنید که یا نبی اﷲ به جانب من بیا و زکریا نزدیک آن درخت رفت و درخت شق شد، زکریا را در جوف خود جای داد و باز اجزایش بهم متصل گشت. شیطان گوشه ٔ جامه ٔ اورا بگرفت تا از درخت بیرون ماند و جمعی که از عقب زکریا متوجه بودند شیطان را بصورت انسان دیده ، پرسیدند که پیری به این صفات در این راه بنظر تو درآمد؟ ابلیس جواب داد که من شخصی ساحرتر از آن پیر ندیدم ، زیرا که به سحر این شجره را شکافت و در جوف آن پنهان شده و اینک گوشه ٔ جامه ٔ او بیرون مانده و قوم به تعلیم آن لعین ، زکریا(ع ) را با درخت به اره دو پاره کردند. اما اعتقاد وهب بن منبه آن است که شعیا (ع ) بر این موجب کشته گشته و زکریا به مرگ طبیعی درگذشته... (حبیب السیر چ خیام ج 1 صص 137 - 139) : فتقبلها ربها بقبول حسن و أَنبتها نباتاً حسناً و کفَّلهازکریا کلَّما دخل علیها زکریا المحراب وجد عندها رزقاً. قال : یا مریم انی لک هذا قالت هو من عنداﷲ ان اﷲیرزق من یشاء بغیر حساب. هنا لک دعا زکریا ربه قال رب هب لی من لدنک ذریة طیبة انک سمیع الدعاء. فنادته الملائکة و هو قائم یصلی فی المحراب. (قرآن 37/3).
بجای بد زکریا که کشته شد یحیی
گزیده ای که به پاکی بد از جهان اخیر.
ناصرخسرو.
چنین گویند که چهارساله بود تورات بیاموخت و چون هفت ساله شد یاد گرفته بود. (قصص الانبیاء).
حنه او را پیش گرفت و کوزه ٔ آبی و جاروبی بوی داد و در بیت المقدس آورد. زکریا در محراب نشسته بود. (قصص الانبیاء).
چه عقل را بدست امانی گرو کنم
چه اره بر سر زکریا برآورم.
خاقانی.
دم خنجر ز مژگانش لب اره از آن خنجر
به بسملگاه یحیی بوسه بر فرق زکریا زد.
حکیم زلالی (از آنندراج ).
از تیغ رخنه رخنه که بر تارک من است
افغان ز اره ٔ زکریا برآورم.
ملا شانی تکلو (ایضاً).
ز بعد او ، زکریا بماند هفتصد سال
بریده گشت بدو نیمه در میان شجر.
؟
رجوع به مجمل التواریخ و القصص ص 215، دائرة المعارف فارسی و ماده ٔ بعد شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) در قاموس کتاب مقدس آرد: انجیل لوقا1: 5 کاهنی از فرقه ٔ ابیا و او پدر یحیی تعمیددهنده بود که حکایت او و زوجه اش با کمال وضوح مذکور است و ایشان هر دو پرهیزکار و نیکوکردار و درجمیع اوامر الهی ساعی بوده ، در پی آن جد و جهد می نمود که روح القدس را داشته باشند. (انجیل لوقا 1: 6) وطریقه ٔ تولد یحیی بطور عجیب و اسلوب غریبی برای زکریا توضیح گشت و بجای خارق عادت بود که وی آن را تصدیق نتوانست نمود، لهذا محض تصدیق این مدعا در نفس خودطالب آیت و نشانی بود. بدین لحاظ گنگ شده تا روز هشتم بعد از تولد طفل ساکت و صامت بود و چون اهل خانه از او سؤال نمودند که طفل را به چه اسم بنامیم ، او بفرموده ٔ فرشته طفل را یحیی نامید و بدین وسیله مهر سکوت از زبانش برداشته به شکر حضرت سبحانی مشغول گردید... (قاموس کتاب مقدس ). روحانی یهودی ، کاهن هیکل اورشلیم شوهر قدسیه الیزابت «الیصابات » و پدر یوحنا معمد است. (فرهنگ فارسی معین ). رجوع به ماده قبل و دائرة المعارف فارسی شود.

زکریا. [زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) یکی از آخرین انبیای عهد قدیم (قرن ششم قبل از میلاد). وی در عهد ترمیم هیکل اورشلیم که به امر نبوکد نصر منهدم شده بود می زیست «نبوت زکریا» از اوست و وی به تجدید روحانیت اسرائیل در عهدمسیح بشارت داده. (فرهنگ فارسی معین ). رجوع به قاموس کتاب مقدس ذیل زکریای نبی و تورات کتاب زکریا و دائرة المعارف فارسی شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) (کسی که خداوند او را ذکر می فرماید)... پسر و جانشین یربعام دومین پادشاه اسرائیل است. دوم پادشاهان 14:29 که شش ماه سلطنت نموده از آن پس بدست شلوم گرفتار آمده مقتول گردید... (قاموس کتاب مقدس ) رجوع به دائرة المعارف فارسی شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) پسر یهویاداع است و قول صحیح و معتنابه آن است که نوه ٔ یهویاداع بوده در ایام آحز یا ویوآش به منصب کهانت رسید... (قاموس کتاب مقدس ). رجوع به همین کتاب و دائرة المعارف فارسی شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) مردی که در ایام عزیا در اراضی یهودا می زیست و ازاو شغل و خبری نداریم ، لکن همین قدر میدانیم که در رؤیاهای خدائی بصیر بود (دوم تواریخ 26:5) دور نیست که مراد از ذکر این کلام آن باشد که او شخصی بسیار متقی بود و یا اینکه نبوت مخصوصی می داشت... و او پدر ابی یاابیه مادر آحاز و جده ٔ حزقیا بود. (دوم پادشاهان 18:2 و دوم تواریخ 29:1). (از قاموس کتاب مقدس ).

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) پسر برخیا که اشعیای نبی او را فی مابین خود و نبیه شاهد گرفت و نبیه حامله شده ، پسری برای آن حضرت آورد، چنانکه در کتاب اشعیا 8:2 مذکور است قول صحیح آن است که او را بنی آساف می دانند. (دوم تواریخ 29:13). (از قاموس کتاب مقدس ). رجوع به زکریا پیغمبر بنی اسرائیل (ماده ٔ اول شود).

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) بطریرک بین المقدس در زمانی که ایرانیان آنجا را تسخیر و صلیب مقدس را تصرف کردند، وی تا زمان قتل کسری در اسارت بماند (614 - 627 م.). و با صلیب به بیت المقدس بازگشت و در سال 631 م. درگذشت. (فرهنگ فارسی معین ج 5).

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن ابی العباس احمدبن محمد اللحیانی. رجوع به ابویحیی... شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن احمدبن محمدبن یحیی بن عبدالواحدبن عمراللحیانی الهیتانی صاحب تونس. سیوطی در صفدی آرد که وی فقیه ، فاضل و در عربیت و غوامض معانی ادب بارع بود و در سرودن شعر سحر می نمود. مدتی وزارت عم خود المستنصر را داشت و سپس در سال 680 هَ. ق. پادشاهی یافت آنگاه خلع شد و در سال 718 حج کرد و با تقی بن تیمیه ملاقات کرد و به تونس بازگشت و چون صاحب تونس مرده بود او را پادشاهی دادند و لقب القائم بامراﷲ یافت و چون یکی از خویشاوندان وی با او به مخالفت برخاست ،پادشاهی را ترک گفت و به اسکندریه رفت و بدانجا بودتا در محرم 727 هَ. ق. درگذشت. ولادت او سال 640 و اندی بوده است. (از روضات الجنات چ گلبهار ص 299).

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن الخطاب بن اسماعیل بن عبدالرحمن بن حزم ابکلی محدث و اهل تطیلة است که در سال 293 هَ. ق. به مشرق به سفر حج رفت و در مکه کتاب النسب زبیربن بکار را از جرجانی استماع کرد. رجوع به الحلل السندسیه ج 2 ص 170 شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن داودبن بکر نیشابوری ، مکنی به ابویحیی و مشهور به خفاف است که حافظ حدیث و مفسر بود. او راست : التفسیر الکبیر. (از اعلام زرکلی ج 1 ص 334).

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن طیفوری در بغداد متولد شد و در آن شهر نشو و نما یافت. تحصیل صناعات طب را در نزد پدر نمود، اگرچه در جزء علمی طب مقامی بلند پیدا ننمود، در مقام عمل بر اکثر همگنان خود فائق و بگاه معالجت مرتبه ٔ تقدم و برتری داشت و زمان شهرت و ترقی وی مقارن با زمان المعتصم باللّه عباسی است و در نزد افشین که از امرای معتصم بود، قدر و قربی فراوان داشت و در جنگ افشین با بابک خرم دین رئیس اطبای لشکر افشین گردید. رجوع به نامه ٔ دانشوران ج 2 ص 404، تاریخ الحکماء ابن قفطی و عیون الانباء شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن عبداﷲبن یزید. رجوع به ابویحیی شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن عیسی شعبی محدث است. (منتهی الارب ).

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن منظور القرظی مدینی. رجوع به ابویحیی شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن نافع موئی الارسوفی. رجوع به ابویحیی شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن نداف که ابوحدیدة ناهض بن عریب و ابوعبداﷲ محمدبن اسماعیل بن امجد از وی روایت کرده اند. رجوع به الحلل السندسیة، ج 2 ص 160 و 181 شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن یحیی بن خلاد الساجی البصری ، مکنی به ابویعلی است که در بغداد اقامت داشت و از عبداﷲبن داود الخریبی و اصمعی حدیث کرد و محمدبن خلف بن مرزبان و قاضی ابوعبداﷲ المحاملی از وی روایت دارند. (از لباب الانساب ج 1 ص 520). او راست : کتاب فضائل البصرة. رجوع به معجم البلدان ج 2 ص 270 شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن یحیی بن صالح البلخی اللؤلؤی. از حفاظ حدیث بود و در سال 230 هَ. ق. در بلخ درگذشت. او راست : کتاب الایمان. (از اعلام زرکلی ج 1 ص 335).

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن یحیی بن صبیح. رجوع به ابومحمد شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن یحیی بن عبدالملک. رجوع به ابویحیی ناقد شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن یحیی بن نافع الازدی. عبداﷲبن حفص الطاحی از وی روایت کند. رجوع به عیون الاخبار ج 2 ص 326 شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) ابن یحیی الضبی البصری الساجی (220 - 307 هَ. ق.)، مکنی به ابویحیی الضبی. از محدثان و حفاظ بود. او راست : علل الحدیث. رجوع به اعلام زرکلی ج 1 ص 335 شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) قزوینی عمادالدین محمود (... 682 هَ. ق.). وی در ادب و شعر صاحب قریحه بود و به جغرافی آشنائی و علاقه ٔ تام داشت. از تألیفات اوست : عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات ، آثارالبلاد و اخبارالعباد. (فرهنگ فارسی معین ج 5). صاحب اعلام زرکلی آرد: زکریابن محمدبن محمود (605 - 682هَ. ق.). از سلاله ٔ انس بن مالک الانصاری النجاری. مورخ و جغرافی دان و از قضات بود. در (قزوین بین رشت و تهران ) متولد شد و به شام و عراق رفت و امر قضاء واسط و حلة را در دوران مستعصم عباسی بعهده گرفت و کتابهای فراوانی تصنیف کرد، از آنجمله... رجوع به حبیب السیر چ خیام ج 4 ص 620، لباب الالباب چ سعید نفیسی ص 643و 783، فرهنگ ایران باستان ص 297، از سعدی تا جامی ادوارد براون ترجمه ٔ علی اصغر حکمت ، چهارمقاله ٔ نظامی ،تاریخ مغول اقبال و احوال و اشعار رودکی ص 869 و 1041، شدالازار ص 69 و 311 و روضات الجنات ص 300 شود.

زکریا. [ زَ ک َ ری یا ] (اِخ ) مراغی ، مکنی به ابویحیی. او راست : العدد المعدودة. (یادداشت بخط مرحوم دهخدا). شیخ امام ابی یحیی زکریا المراغی از علمای صنف الثانی ازقرن ششم هجری. رجوع به کشف الظنون ج 2 ص 130 شود.

زکریا. [ زَک َ یا ] (اِخ ) مولتانی بهاءالدین و مشهور به بهاءالحق ، پیشوای طریقه ٔ سهروردی که نزدیک مولتان بسال 565هَ. ق. متولد شد. وی در بغداد به حلقه ٔ ارادت شیخ شهاب الدین سهروردی درآمد و بعدها خلیفه ٔ او گردید. زکریا در مولتان اقامت گزید و فخرالدین عراقی از مشاهیر شعرای ایران در هفده سالگی به مولتان رفت و قریب بیست ودو سال در خدمت شیخ زکریا بود و از او خرقه ٔ ارشاد گرفت و جانشین شیخ گردید. رجوع به فرهنگ فارسی معین ج 5، تاریخ مغول اقبال ص 538 و حبیب السیر شود.

معنی زکریا به فارسی

زکریا
زکریای مولتانی بهائ الدین و مشهور به بهائ الخلق پیشوای طریقه سهروردی (و. نزدیک مولتان ۵۶۵ ه.ق./ ۷٠ - ۱۱۶۹ م.) وی در بغداد بحلقه ارادت شیخ شهاب الدین سهروردی در آمد و بعدها خلیفه او گردید . زکریا در مولتان اقامت گزید و در آنجا آرامگاهی مجلل برای خود ساخت و در جنوب غربی پنجاب و سند شهرتی عظیم کسب کرد و هم اکنون در آن خطه نامبردار است .
مولتانی بهائ الدین و مشهور به بهائ الحق
ابن محمد زکریا انصاری السکنی المصری
از خلفائ شیخ صفی الدین اردبیلی
ده از بخش شبستر شهرستان تبریز
دهی است از دهستان سرشیو بخش مریوان

زکریا در دانشنامه اسلامی

زکریا
معنی زَکَرِيَّا: نام يکي از پيامبران الهي (که به دست قوم خود به شهادت رسيد)
معنی يَحْيَیٰ: نام يکي از پيامبران الهي و فرزند حضرت زکريا علي نبينا وعليهم السلام
معنی عِتِيّاً: سرکشي - فرتوتي (اينکه حضرت زکريا عرض کرد به "عتي "رسيدهام کنايه از بطلان شهوت ازدواج و نوميدي از فرزنددار شدن است . در اصل به معني "سرکشي "مي باشد از اين جهت که گويي به واسطه پيري اعضاء و جوارحش از او فرمان نمي برند )
ریشه کلمه:
زکريا (۷ بار)

از انبیای مشهور بنی اسرائیل. نام مبارکش هفت بار در کلام اللّه مجید آمده است . قرآن مجید او را از پیامبران و بندگان صالح می‏شمارد . دو قضیّه از وی در قرآن آمده است یکی تکفل مریم آنگاه که مریم را تحویل معبد بیت المقدس کردند درباره تکفل او قرعه کشی کردند . تا بالاخره کفالت مریم به عهده زکریّا واگذار شد و هر وقت پیش مریم می‏آمد در نزد وی رزق بخصوصی می‏دید و می‏گفت: این از کجاست مریم می‏گفت از جانب خدا زکریّا چون این بدانست با آنکه خودش پیر و زنش نازا بود از خدا فرزندی خواست خداوند یحیی را بوی عنایت فرمود . دوّم استجابت دعای اوست درباره فرزند خواستن از خدا که در سوره آل عمران از آیه 38 تا 41 یاد شده است و مشروح آن در سوره مریم چنین است: این خبر رحمت پروردگار با بنده خویش زکریاست. آن دم که خدایش را نهانی ندا کرد و گفت: پروردگارا من استخوانم سست شده و سرم از پیری سفید گشته «وَ اشْتَعَلَ الرّأْسُ شَیْباً» و در دعا کردن شقی و دست خالی نبوده‏ام در گذشته من دعا کرده‏ام و تو اجابت فرموده‏ای من از بعد خویش از اقوام و اقربایم بیم دارم و زنم گذشته از پیری همواره نازا بوده است. مرا به قدرت خویش فرزندی عطا فرما که از من و از خاندان یعقوب (طرف مادر) ارث ببرد و او را پسندیده گردان. خطاب رسید ای زکریا ما تو را مژده پسری می‏دهیم که نامش یحیی است و از پیش همنامی برای او قرار نداده‏ایم گفت: پروردگارا چگونه پسری خواهم داشت حال آنکه زنم از پیش نازا بوده و خودم از پیری به فرتوتی رسیده و خشک شده‏ام. فرشته‏ای او را ندا کرد و گفت: پروردگارت چنین گفته که آن بر من آسان است تو را از پیش آفریدم که چیزی نبودی. گفت خدایا برای من نشانه‏ای تعیین کن گفت: نشانه تو آن است که سه شب تمام با مردم نتوانی سخن گوئی پس از عبادتگاه به سوی قوم خود رفت و به آنهافهماند که: بامداد و شبانگاه خدا را تسبیح گوئید. (مریم :2-11). نا گفته نماند سلب قدرت تکلّم از زکریا علامت فرزند بود که فرموده «قالَ آیَتُکَ اَنْ لا تَکَلِّمُ النّاسَ ثَلثَ لَیالٍ سَوِیّاً» و در سوره . قید ایّام روشن می‏کند که مراد از «ثَلثَ لَیالٍ» فقط سه شب نیست بلکه روزها هم مراد است. و نیز کلمه «الناس - و اذْکُرْ رَبَّکَ» بدست می‏دهد که سلب تکلّم نسبت به مردم بود و گرنه نسبت به خدا و عبادت زبانش قدرت داشت. و «اَلّا تُکَلِّم» نشان می‏دهد که خدا قدرت را سه روز از او سلب فرمود. اینکه زکریّا از خدا علامت خواست معنی اش آن بود هر وقت زنش باردار شد با آن علامت باردار شدن آن را بداند؟ و یا برای آن بود که بداند این ندا از ملک ایت و از شیطان نیست؟ المیزان وجه دوّم را تأیید می‏کند و می‏گوید: آنچه سبب وحشت قوم از این وجه شده آن است که گفته‏اند: انبیاء در اثر عصمت باید کلام رحمانی را از شیطانی تشخیص دهند، جایز نیست شیطان آنها را به بازی گیرد که تشخیص از دستشان برود. این سخن حق است ولی باید دانست خداست که خداست نه مستقلاً از جانب خودشان و چون چنین است چه اشکالی دارد که زکریّا از خدا راجع به آن علامتی بخواهد که واقعیّت را تشخیص بدهد بلی اگر دعایش مستجاب نمی‏شد اشکال در جای خودش بود... آیه آن بود زبانش سه روز قادر به تکلّم نبود و زبانش جز به ذکر خدا بند میشد و این... تصرّف خاصّی است در نفس پیامبر و زبانش که شیطان به علت عصمت پیغمبر از آن عاجز است پس ندای فرزند دادن رحمانی بوده است تمام شد. در تفسیر عیاشی ذیل آیه 41 آل عمران از امام صادق علیه السلام نقل شده: زکریا چون از خدا خواست تا فرزندی به وی عطا کند ملائکه جواب استجابت را به او رساندند. خواست بداند که این ندا از جانب خداست خدا وحی فرمود که نشانه خدائی بودن ندا آن است که سه روز زبانش از تکلّم عاجز شد دانست که به سلب تکلّم جز خدا کسی قادر نیست. و آن است قول خدا «رَبِّ اجْعَلْ لی آیَةً قالَ آیَتُکَ اَلّا تُکَلِّمَ النّاسَ ثَلثَةَ اَیّامٍ اِلّا رَمْزاً». مجمع البیان آن را علامت حمل گفته که زکریّا با آن دانست زنش حامله شده است. قرآن مجید بیشتر از آنکه گفته شد درباره زکریّا چیزی نفرموده است ولی در اینجا مطالبی افسانه نیز درباره آن رسول گرامی نقل شده است که به طور فهذست اشاره می‏شود. 1- در المیزان ج 3 ص 200 گوید: حرفهائی از قدماء مفسّرین در اینجا نقل شده که غیر از قدماء مفسّرین در اینجا نقل شده که غیر معقول اند مثل آنکه از قتاده و عکرمه نقل شده: شیطان پیش زکریّا آمد و او را در اینکه بشارت فرزند از جانب خداست به شکّ انداخت و گفت: اگر این ندا از جانب خدا بود مخفی به تو می رسید چنانکه تو خدا را نهانی خواندی و در انجیل لوقا باب 1 بند 20 آمده که جبرئیل به زکریّا گفت: تو تا روزی که این خبر واقع شود گنگ و لال خواهی بود که سخن مرا باور نکردی. نگارنده به انجیل مراجعه کردم همانطور است که المیزان نقل کرده است. 2( در صحیح مسلم، بابی درباره فضادل زکریّا منعقد کرده مجموع آن باب را فقط یک روایت تشکیل می‏دهد و آن اینکه ابو هریره از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلم نقثل کرده که «کان زکریّا نجاراً» زکریّا نجّار بود. شاید این روایت درست باشد که روزی آن حضرت به مناسبتی این سخن را فرموده است ولی تشکیل این سخن را فرموده است ولی تشکیل چنین بابی با این سرمایه خنده‏آور است. 3- ابن اثیر در تاریخ کامل ج 1 ص 174 باب «ذکر قتل زکریا» می‏گوید: چون یحیی کشته پدرش زکریّا فرار کرد و داخل باغی در بیت المقدّس گردید پادشاه در پی او فرستاد. درختی زکریا را خواند و گفت ای پیامبر خدا پیش من بیا چون زکریّا آمد درخت از وسط پاره شد و زکریّا درون آن قرار گرفت سپس درخت به هم متصل گردید شیطان طرف لباس او را گرفته بیرون کشید تا مدرکی بر گفته‏خویش داشته باشد. آنگاه به مأموران شاه گفت: زکریّا میان این درخت رفته این هم حاشیه لباس اوست. درخت را با تبر دو نصف کردند و با منشار (ارّه بزرگ)آن را بریدند زکریّا مرد. عبد الوهاب نجّار ذیل این قصّه می‏گوید: این سخن افتراست چه فائده‏ای است در رفتن به درون درخت با آنکه طرف لباسش بیرون خواهد ماند. این بلا شکّ دسیسه‏ای است برای اعظام ابلیس و عجب اینجاست که این ناپسندها به کتب اسلامی راه یافته است آفرین بر قرآن عظیم که از هر گونهسخن سبک خالی است. نام زکریا در آیات قرآن به قرار ذیل است: آل عمران:37-38. انعام:85. مریم:2-7. انبیاء:89.
زَکَریا (در عبرانی زاخای و در زبان انگلیسی Zechariah) از انبیای بنی اسرائیل، پدر حضرت یحیی بود و کفالت حضرت مریم(س) را بر عهده داشت. داستان پدر شدن او در سن کهنسالی و کفالت حضرت مریم(س) از جمله جریانات زندگی ایشان است که در قرآن کریم مطرح شده است.
در عبرانی زاخای و در زبان انگلیسی Zechariah گفته می شود. در قرآن هفت بار نام او آمده است که به جریاناتی مانند کفالت حضرت مریم و دعای او برای فرزند دار شدن اشاره دارد. قرآن او را از انبیاء، صاحب حکمت و دارای مقام قضاء برمی شمرد. زکریا نجار بود و در معبد سلیمان به عنوان خادم، هدایا و نذورات معبد را سرپرستی می کرد. از آنجا که پیامبران دیگری از بنی اسرائیل با نام زکریا وجود داشته اند به ایشان زکریای سوم پدر حضرت یحیی گفته می شود.
زکریا پسر برخیا از نسل لاوی پسر یعقوب نبی و از نوادگان دختری حضرت داود است. پدرش از احبار دوازده گانه ای بود که در بابِل زندانی بود و بعد از آزادی به فلسطین آمد.
«زکریا بن آدم بن عبدالله اشعری قمی» از خاندان اشعری در کوفه و از اصحاب با وفای امام رضا و امام جواد علیهما السلام است.
مالک بن عامر، نیای بزرگ خاندان اشعری از بزرگان کشور یمن بود. او همزمان با طلوع اسلام به مدینه شتافت و در محضر پیامبر اسلام ایمان آورد. با راهنمایی های مالک، دیگر بستگان او و طوایف یمن اسلام آورده، با پیامبر صلی الله علیه و آله بیعت کردند. خدمات مالک بن عامر به پیامبر به گونه ای بود که مورد لطف پیامبر رحمت قرار گرفته و آن بزرگوار درباره مالک دعا کرده فرمود: اللهم اغفر للاشعریین: خدایا اشعریان را مورد رحمت خود قرار ده. همچنین فرمود: خدایا فرزندان اشعریان را افزایش ده. حدود 370 سال پس از دعای پیامبر جمعیت این عده به حدی افزایش یافت که نوادگان و فرزندان یکی از آنان بالغ بر شش هزار نفر گردید.
عبدالله و احوص فرزندان سعد بن مالک بن عامر اشعری، اولین افرادی بودند که در سال 94 ق از این خاندان مهاجرت کرده و از کوفه به قم مهاجرت کردند.
درباره علت مهاجرت آنان آمده است: سائب بن مالک، عموی عبدالله و احوص که از بازوان پرتوان مختار ثقفی بوده و در قیام مختار، به خونخواهی امام حسین(ع) قیام کرده بود، به دست حجاج بن یوسف به شهادت رسید. پس از او فرزندش، محمد بن سائب به مبارزه پرداخت و به شهادت رسید.
حجاج پس از شهادت محمد بر اشعریان کوفه سختگیری کرده، آنان را به قتل تهدید کرد. عبدالله و احوص با دیدن رفتار ددمنشانه حجاج با شیعیان به ویژه اشعریان، بر آن شدند تا برای نجات جان خود و خاندان خویش از کوفه مهاجرت کنند.
به دنبال این تصمیم ابتدا احوص و سپس عبدالله به همراه خانواده و بستگان خویش که حدود هفتاد نفر بودند به سوی قم حرکت کردند. آنان پس از رسیدن به این منطقه، به نبرد با غارتگران و راهزنان پرداخته و متجاوزان را شکست دادند. سکنان بومی قم، با دیدن شجاعت و دلاوری این عده، از آنان درخواست کردند تا حتماً در این منطقه سکونت گزینند.
پس از سکونت، آنان به ساخت و تهیه خانه پرداخته و با استقرار کامل در قم به فعالیت های مذهبی و عمرانی مشغول شدند و از این رهگذر دستاورد سیاسی ثمربخشی نصیبشان شد.
پیشرفت های مذهبی اشعریان بر عده ای از بومیان گران آمده، بنای ناسازگاری با اعراب اشعری نهادند. این ناسازگاری ها به درگیری های نظامی تبدیل شده و اشعریان توانستند با شکست غیرمسلمانان حکمیت سیاسی خود را بر آن شهر محکمتر نمایند.
زکریا بن آدم اَشْعَری قمی محدث امامی قرن دوم و سوم هجری، از اصحاب امام صادق(ع)، از راویان امام کاظم(ع) و وکیل امام رضا(ع) و امام جواد(ع) در شهر قم. وی در قبرستان شیخان قم دفن است.
ابویحیی زکریا بن آدم از خاندان اشعریون است که از کوفه به قم مهاجرت کردند. پدر او آدم بن عبدالله بن سعد اشعری است که شیخ طوسی او را از اصحاب امام صادق شمرده است. آدم بن عبدالله حدیثی از امام رضا را به روایت پسرش زکریا نقل کرده است.
برادر او اسحاق بن آدم از راویان امام رضا(ع) و پسر عموی او زکریا بن ادریس نیز از راویان امام صادق و امام کاظم و امام رضا بوده اند.
کلید واژه: فرقه واقفیه، زکریا بن ادریس، کتاب الحدیث زکریا بن ادریس،
منبع: ستارگان حرم، شماره 7، صفحه 74 تا 85
ابوجریر؛ زکریا بن ادریس قمی، محدث، عالم و شخصیتی وارسته از تبار شیعیان راستین اهل بیت وحی علیهم السلام بود که در سده دوم هجری، در شهر قم می زیست و از بزرگان آن دیار بشمار می رفت.
او از خاندان بزرگ اشعری - که پیشگام نشر و ترویج تشیع در شهر قم بودند. - شمرده می شد و نیکانش از برگان طایفه به حساب می آمدند و بارها مورد توجه خاص امامان معصوم علیهم السلام بودند.
امام صادق علیه السلام آنگاه که «عمران بن عبدالله» عموی ابوجریر، به خدمت ایشان رسید، چنین فرمود: «هذا نجیب من قوم نجباء.» این شخص فردی نیک نژاد و از طایفه نیک نژاد است. و نیز وقتی که دیگر عموی وی «عیسی بن عبدالله» به دیدار حضرت شتافت، امام علیه السلام در وصف او فرمود: «منّا اهل البیت»؛ او از ماست.
پسر عمویش «زکریا بن آدم» نیز از خواص یاران امام رضا علیه السلام بود که آن حضرت بارها از او تعریف و تمجید نمود. پدرش «ادریس بن عبدالله» روایت گری موفق و عالمی پرهیزگار بود که به حضور امامان عصر خود به ویژه حضرت امام صادق علیه السلام نائل آمد و با نقل روایت از آنان، در شمار یاران و راویان قابل اعتماد ایشان جای گرفت. عالمان شیعی شخصیت والای او را همواره ستوده اند.
زکریا بن ادریس در میان چنین خانواده ای، که همگی از پیروان راستین مکتب ولایت بودند، پرورش یافت و درس عشق و دلدادگی به مکتب را از ایشان، به ویژه پدر بزرگوارش، فرا گرفت.
زکریا بن ادریس بن عبدالله اشعری قمی معروف به ابوجریر قمی از محدثّان شیعه در قرن دوم و سوم هجری و از اصحاب امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) و امام رضا(ع). وی در قبرستان شیخان در قم دفن است.
زکریا بن ادریس از خاندان اشعریون است. پدر او ادریس بن عبدالله از اصحاب خاص امام رضا(ع) بوده است.
شیخ طوسی در رجال خود او را از اصحاب امام صادق و امام کاظم و امام رضا شمرده است. او چندین حدیث از ایشان روایت کرده است. همچنین مکاتبه ای از او با امام کاظم(ع) درباره مسئله ای فقهی نقل شده است.
تاجُ الدّینِ بْنِ زَکَریّا، عَبشَمی نقشبندی حنفی سنبهلی (د ۱۰۵۰ق / ۱۶۴۰م)، نوادۀ سلطان عثمانی ، صوفی مشهور و از مشایخ سلسلۀ نقشبندیۀ هند بود.
وی در سنبهل هند به دنیا آمد و در همان جا مقدمات علوم را فرا گرفت.پس از آن، در جست و جوی شیخ طریقت به شهرهای مختلف هند سفر کرد و با اقامت در اجمیر و ناگور، از روحانیت مشایخ و بزرگان طریقۀ چشتیه ، نظیر خواجه معین الدین چشتی و حمیدالدین ناگوری بهره برد و در ناگور مدت ها به ریاضت و چله نشینی پرداخت و چنان که از خود وی منقول است، با استفاده از روحانیت شیخ نجم الدین کبری ، آداب ذکر و اصول طریقۀ کبرویه را نیز فراگرفت و دربارۀ آن رساله ای نیز نوشت. وی آن گاه نزد شیخ الله بخش شطّاری ، از خلفای سیدعلی بن قوام هندی رفت و پس از آن که ۳ ماه به دستور او به خدمت در مطبخ خانقاه پرداخت، از او تلقین ذکر طریقۀ عشقیه را یافت و پس از طی مراتب سلوک، از شیخ خود در طریقه های عشقیه، قادریه ، چشتیه و مداریه اجازۀ ارشاد گرفت.مدت سلوک و اقامت تاج الدین نزد شیخ الله بخش ظاهراً ۱۰ سال بود و پس از آن برای ارشاد مریدان به سنبهل رفت. پس از درگذشت شیخ اللّٰه بخش و تقریباً مصادف با بازگشت خواجه محمدباقی باللّٰه نقشبندی از سفر ماوراءالنهر به هند ، تاج الدین به دیدار او شتافت و دست ارادت به وی داد.باقی بالله نیز از او به نیکی استقبال کرد و شیوۀ ذکر و اصول طریقۀ نقشبندیه را به او آموخت.ظاهراً تاج الدین مراتب سلوک این طریقه را به سرعت طی کرد و نخستین کسی بود که از باقی بالله اجازۀ ارشاد گرفت پس از آن به سنبهل بازگشت، اما همچنان به مدت ۱۰ سال با خواجه باقی بالله مکاتبه و مصاحبت داشت و گاه و بی گاه در دهلی به دیدار او می رفت.برخی مکتوبات باقی بالله به تاج الدین در این دوران در منابع آمده است.
محدود کردن هدایت سالکان به طریقه نقشبندیه
با آن که تاج الدین از طریقه های متعددی اجازۀ ارشاد یافته بود و در ابتدا هر مریدی را به طریقه ای که طالب آن بود، هدایت می کرد، اما پس از چندی به دستور باقی بالله، ارشاد خود را به طریقۀ نقشبندیه محدود کرد و تنها به این شیوه به هدایت سالکان پرداخت.
شاگردان
پس از مرگ خواجه باقی بالله، تاج الدین که دستخوش اندوه شدید بود ــ به باور برخی از محققان، به سبب پاره ای اختلافات بر سر جانشینی خواجه ــ به کشمیر، عراق و سرانجام به حرمین شریفین سفر کرد و در مکه مجاور شد. در اثنای این سفرها نیز مریدان بسیار به او روی آوردند که از جملۀ آنان شیخ محمد علان (د ۱۰۳۱ق) بود که به پرهیزگاری و علم و ریاضت شهرت داشت.از دیگر مریدان وی نیز می توان به استاد احمد ابوالوفاء و فرزندش موسی، سیدمحمود بن اشرف حسنی ، داماد شیخ و صاحب کتاب تحفةالسالکین فی ذکر تاج العارفین، محمدمیرزا فرزند محمد معروف سروجی دمشقی، امیر یحیی بن علی پاشا ، شیخ ابراهیم بن حسن حنفی احسایی ، شیخ ابوبکر حضرمی و شیخ عبیدالله بن محمد باقی دهلوی اشاره کرد.
وفات
...
حضرت زکریا(ع) یکی از پیامبران الهی است،که پنج هزار و پانصد سال بعد از هبوط آدم متولد شد.مردم را به شریعت حضرت موسی(ع) دعوت می کرد، عمر با برکت خویش را در راه دعوت به خدا پرستی و خدمت در بیت المقدس سپری نمود.
یکی از پیامبران حضرت زکریا(ع) است، که نام مبارکش در قرآن هفت بار در سه سوره آمده است، زکریا بن برخیا(ع) از پیامبران بنی اسرائیل بود، که سلسله نسبش به حضرت داود(ع) می رسد، او رییس راهبان و خدّام بیت المقدس بود و مردم را به شریعت حضرت موسی(ع) دعوت می کرد.
ازدواج زکریا(ع)
در میان بنی اسرائیل دو خواهر بر جسته و بزرگ زاده وجود داشتند، یکی به نام «حَنّه»(در بعضی از روایات او با نام «حنّانه» خوانده شده که مادر حضرت یحیی(ع)بود.) و دیگری به نام «اَشْیاع»، زکریا(ع) از اَشْیاع خواستگاری کرد، و عمران که یکی از راهبان و بزرگ بنی اسرائیل بود (و طبق نقلی از پیامبران بنی اسرائیل بود) از «حَنّه» خواستگاری نمود، سرانجام اشیاع همسر زکریا(ع) گردید، و حَنّه همسر عمران شد. به این ترتیب زکریا و عمران، دو شخصیت بزرگ بنی اسرائیل، با جناق همدیگر شدند، و علاوه بر رابطه مکتبی، رابطه خویشاوندی نیز پیدا کردند. چند سال از این ماجرا گذشت، عمران صاحب دختری به نام مریم شد، ولی زکریا(ع) دارای فرزند نشد، زیرا همسرش نازا بود.(منظور از این عمران غیر از عمران پدر موسی (ع)است، و میان آنها ۱۸۰ سال فاصله وجود داشت.
سرپرستی زکریا (ع) از مریم(س)
سالها از زندگی عمران و همسرش حَنّه گذشت آنها دارای فرزند نشدند، حَنّه همچون زنان دیگر آرزو داشت که دارای فرزند شود، و با دیدن کودکی احساساتش برای داشتن فرزند به جوش می آمد. تا این که روزی در زیر درختی نشسته بود، پرنده ای را دید که به جوجه های خود غذا می دهد، مشاهده این محبّت مادرانه آتش عشق به فرزند را در دل او شعله ور ساخت، و از صمیم دل از خدا تقاضای فرزند کرد، چیزی نگذشت که دعای خالصانه او اجابت شد و او باردار گردید. طبق بعضی از روایات، از سوی خدا به عمران وحی شد که به زودی خداوند پسر پر برکتی که می تواند بیماران غیر قابل درمان را درمان کند و مردگان را به فرمان خدا زنده نماید به تو عنایت خواهد کرد، عمران این مطلب را به همسرش حَنّه خبر داد.حَنّه وقتی که باردار شد، تصور می کرد که فرزند مذکور، همان است که در رحم دارد (غافل از آن که منظور از آن پسری که خداوند به عمران وحی نمود، نوه عمران به نام عیسی(ع) است، که حَنّه برای مادر او (مریم) باردار می باشد.)به همین دلیل حَنّه نذر کرد که کودک پسر خود را وقتی که بزرگ شد خدمتگذار مسجد بیت المقدس قرار دهد. ولی وقتی که فرزندش متولد شد دید دختر است، نگران شد که چه کند، زیرا خدمتگذاران مسجد را از میان پسران انتخاب می کردند، از این رو گفت: «پسر همانند دختر نیست.» سپس افزود: خدایا من نام دختر را مریم می گذارم، و او و فرزندانش را از وسوسه های شیطان رجیم، در پناه درگاه تو قرار می دهم. مریم(ع)به معنی عبادت کننده و خدمتگذار است. از آن جا که حَنّه می خواست او را خدمتگذار مسجد و عبادت کننده در مسجد بیت المقدس قرار دهد، نام او را مریم نهاد.کم کم مریم(ع)بزرگ شد و با این که دختر بود، خداوند او را به عنوان خدمتگذار مسجد بیت المقدس پذیرفت.مطابق تواریخ، عمران پدر مریم(ع)، قبل از تولد مریم(ع)از دنیا رفت، از این رو وقتی که مریم(ع) خدمتگذار مسجد شد، نیاز به سرپرست داشت، حَنّه مریم را که کودک بود به بیت المقدس نزد علما و دانشمندان یهود آورد و گفت: «این کودک هدیه به بیت المقدس است، سرپرستی او را یک نفر از شما برعهده بگیرد.»چون آثار عظمت از چهره مریم(ع)دیده می شد، گفتگو در میان دانشمندان بنی اسرائیل در گرفت، هر کدام از آنها می خواست این افتخار نصیب او شود. سرانجام تصمیم گرفتند قرعه کشی کنند، به کنار نهری آمدند. حضرت زکریا(ع) نیز جزء آنها بود. قلم ها و چوبها یی را که به وسیله آنها قرعه می زدند حاضر کردند، نام هر یک از داوطلبان سرپرستی مریم(ع)را روی آن چوبها نوشتند و آن قلم ها را در میان آب انداختند، هر قلمی که در میان فرو می رفت، با زنده بود و تنها قلمی که روی آب ماند، قلمی بود که نام زکریا روی آن نوشته شده بود. به این ترتیب سرپرستی زکریا(ع) نسبت به مریم(ع) قطعی شد، و در واقع حضرت زکریا(ع)از همه شایسته تر به سرپرستی مریم(ع)بود، زیرا علاوه بر مقام نبوت، شوهر خاله مریم(ع)نیز بود. حضرت زکریا(ع) هم چنان سرپرستی حضرت مریم(ع)را بر عهده گرفت تا مریم(ع) بزرگ شد.
غذاهای بهشتی
...
ابوبکر محمد بن زکریای رازی ، یکی از اثرگذارترین پزشکان در گستره ی دانش پزشکی اسلامی است. رازی این شهرت و افتخار را در حال حاضر و یا طی دو سه سده ی گذشته که شناسایی و بررسی نقش پزشکی و پزشکان اسلامی در غرب و به وسیله ی خاورشناسان آغاز گشته، به دست نیاورده است. وی از آغاز دوران زندگی و مدت کوتاهی پس از آن مشهور شده بود. دلیل این گفته، فهرستی است که یکی دیگر از بزرگ ترین دانشمندان اسلامی، ابوریحان محمد بن احمد بیرونی
تقریبا یک سده پس از زندگی رازی فراهم آورده است. علاقه ی وافر بیرونی به رازی و اینکه وی خود را از پیروان او می دانسته، با مطالعه کتاب «فهرست کتاب های محمد بن زکریای رازی» بیرونی روشن می شود. امروزه بخش اعظم دانسته های ما درباره ی رازی نیز از طریق نوشته های بیرونی به دست آمده است. به نوشته ی بیرونی، «رازی در اول شعبان 251، در ری به دنیا آمد. به کار کیمیا اشتغال داشت، هیچ گاه از خواندن غافل نمی شد و کتاب خود را بر دیوار تکیه می داد تا هرگاه هنگام خواندن به خواب رفت با صدای افتادن کتاب از خواب بیدار شده و خواندن را ادامه دهد. کار با آتش و پرداختن به تحقیقات شیمیایی که بوی تند مواد شیمیایی را با خود داشت و همچنین مطالعه شبانه روزی، موجب بیماری چشمان او شد. وی برای درمان چشمان خود به پزشکی پرداخت و پزشکی بزرگ و کارآمد شد، رازی در پایان عمر چشمانش آب آورد و به یکی از شاگردانش که از طبرستان برای درمان چشمان او آمده بود، به دلیل دردهایی که این درمان در پی داشت، اجازه ی ادامه ی مداوا نداد. پس از این بیماری چندان نزیست و در زادگاه خود، شهر ری در 5 شعبان 313 در 62 سالگی درگذشت»
این خلاصه ای اجمالی از زندگی رازی است که بیرونی آن را نقل کرده است.
بیرونی در ادامه، نام 184 کتاب از آثار رازی را در 11 دسته، شامل کتاب های پزشکی، آثاری در طبیعیات، منطقیات، ریاضیات و نجوم، تفسیرها و تلخیص هایی بر آثار دیگران، آثار فلسفی، مابعدالطبیعه، الهیات، کیمیا و آثار کفریات و فنون گوناگون برشمرده استبا گذشت ایام، آگاهی های دیگری نیز از زندگی رازی در آثار و نوشته های دیگران راه یافت. ابن ندیم، بزرگ فهرست شناس و زندگی نامه نویس اسلامی، افزوده است که او به شهرهای گوناگون سفر و با نویسندگان و دانشمندان بسیاری نامه نگاری کرده استابن ندیم همچنین خود فهرستی از آثار رازی را برشمرده که اگرچه به جامعیت فهرست بیرونی نمی رسد، ولی چند کتاب در آن وجود دارد که در فهرست بیرونی نیامده است
گزارش ابن ابی اصیبعه نیز حاوی آگاهی هایی است که دیگران ذکری از آن نکرده اند، از جمله آنکه رازی در شعر و شاعری نیز دستی داشته استابن ابی اصیبعه همچنین دو بیت از اشعار رازی را به عربی ضبط کرده است
مفصل ترین گزارش از آثار رازی نیز توسط ابن ابی اصیبعه نوشته شده است. او فهرستی از آثار رازی را برشمرده که شمار آن ها به 238 عنوان می رسداین بیشترین تعداد کتاب است که نویسنده ای از رازی گزارش کرده است.
حضرت زکریا (علیه السّلام) همیشه اهل دعا و راز و نیاز بود، شهادتش جانسوز و سخت بوده است.
هنگامی که حضرت مریم (علیهاالسّلام) به قدرت الهی بدون شوهر باردار شد (چنان که شرح حالش در زندگی عیسی (علیه السّلام) ذکر می شود) شیطان وسوسه گر به میان بنی اسرائیل رفت و این تهمت ناجوانمردانه و بسیار زشت را به مردم القاء کرد که اگر مریم (علیهاالسّلام) باردار شده، کار زکریا (علیه السّلام) است.همین تهمت ناجوانمردانه باعث شد که عده ای از اشرار تصمیم گرفتند حضرت زکریا را به قتل برسانند. (و از بعضی از تواریخ استفاده می شود که: طاغوت عصر زکریا، حضرت یحیی (علیه السّلام) پسر زکریا (علیه السّلام) را به خاطر نهی از منکری که نموده بود، کشت (چنانکه شرح آن خواهد آمد) زکریا از قتل یحیی با خبر شد، خود احساس خطر کرد، چرا که طاغوت می خواست او را نیز بکشد، زکریا گریخت و به بوستانی که در نزدیک مسجد بیت المقدس بود وارد شد و در آن جا تنة درختی باز شد و به زکریا پناه داد، و سرانجام با راهنمایی ابلیس، ماموران طاغوت آمدند و آن درخت را قطعه قطعه نموده و در نتیجه حضرت زکریا با وضع دلخراشی به شهادت رسید.به نقل ازتاریخ کامل ابن اثیر . بنابراین علت قتل زکریا، تهمت مذکور نبوده است.) به همین منظور به سوی او هجوم بردند. او از دست آنها گریخت. در بیابان به نزدیک درختی رسید. آن درخت به زبان آمد و گفت: «ای پیامبر خدا! نزد من بیا.» زکریا کنار آن درخت رفت، درخت شکافته شد، زکریا به داخل تنة درخت رفت، سپس تنه درخت به هم پیوست و به این ترتیب آن درخت به زکریا (علیه السّلام ) پناه داد. ابلیس به آن جا رسید و گوشه ای از عبای زکریا (علیه السّلام ) را گرفت و در بیرون درخت نگه داشت، سپس دید گروهی در جستجوی کسی هستند، از آنها پرسید در جستجوی چه کسی هستید؟ گفتند: در جستجوی زکریا (علیه السّلام) هستیم. ابلیس گفت: او کنار این درخت آمد و جادو کرد، بر اثر سحر و جادوی او تنه این درخت شکافته شده او به درون این درخت رفت. نشانه اش همین قسمت عبای او است که در بیرون درخت مانده است.آنها تبر تهیه کردند و هم چنین اره آوردند و آن درخت را قطع کرده سپس با اره قطعه قطعه کردند، به این ترتیب حضرت زکریا (علیه السّلام) مظلومانه در میان آن درخت به شهادت رسید.
غضب خداوند
خداوند بر آن سنگدلان جاهل غضب کرد، بدترین خلق خود را بر آنها مسلط نمود، که انتقام خون حضرت زکریا (علیه السّلام) را از آنها گرفت. پس از شهادت زکریا (علیه السّلام) خداوند فرشتگان را کنار پیکر مطهر او فرستاد. آنها آمدند و بدن زکریا (علیه السّلام) را غسل دادند و کفن کردند، و سه روز پشت سر هم آمدند و نماز بر آن خواندند، سپس او را به خاک سپردند.
عناوین مرتبط
حضرت زکریا ؛ پیری زکریا (قرآن)؛ بشارت به زکریا (قرآن).
قصه حضرت زکریا علیه السلام به سرگذشت حضرت زکریا علیه السّلام یکی از پیامبران بنی اسرائیل ، مذکور در قرآن اطلاق می شود.
حضرت زکریا علیه السّلام از پیامبران الهی است که نامش هفت بار در چهار سوره قرآن کریم ذکر شده است: (ذکر رحمة ربک عبده زکریا) نیز به این مطلب اشاره ای دارد.
کفالت حضرت مریم
قرآن کریم ضمن داستان کفالت مریم و بشارت به تولد یحیی علیه السّلام از آن حضرت یاد کرده است. هنگامی که مادر مریم علیه السّلام ، وی را به خدمت معبد گماشت، برای کفالت و سرپرستی او قرعه زدند و قرعه به نام حضرت زکریا علیه السّلام درآمد. او مرتب به محراب مریم علیه السّلام سر می زد؛ ولی هرگاه وارد می شد، در محراب غذایی می دید. وقتی آن بزرگوار از مریم سلام الله علیهم درباره این موضوع می پرسید، پاسخ می شنید: «هو من عندالله».
داستان ولادت یحیی
اما داستان ولادت یحیی: حضرت زکریا علیه السّلام در تنهایی و هنگام راز و نیاز با خداوند چنین عرضه داشت: «بارالها! استخوان هایم سست و موهای سرم سپید شده است» و سپس تقاضای فرزندی کرد.هنگامی که فرشتگان الهی مژده فرزنددار شدن را به او دادند، در شگفت شد که چگونه ممکن است در سن پیری او و همسرش، صاحب فرزند شده باشند. فرشتگان الهی نیز پاسخ دادند: «پروردگارت چنین گفته که این (کار) برای من آسان است».
قصه وفات جناب زکریا
...

زکریا در دانشنامه ویکی پدیا

زکریا
زکریّا یا زَکَریا (عبری: זְכַרְיָה)، به معنی «یهوه به یاد آورد» است. زکریا از نوادگان ابیا بود که در دوران پادشاهی هیرودیس، از کاهنان معبد سلیمان در اورشلیم بود. مسیحیان و مسلمانان معتقد به پیامبری زکریا هستند امّا یهودیان پیامبری او را انکار می کنند. نام زکریا در انجیل لوقا و انجیل های غنوصی و نیز در سوره مریم و آل عمران در قرآن ذکر شده است.
پاپ زَکَریا (پاپ) (به انگلیسی: Zachary) یکی از پاپ های کلیسای کاتولیک رم بود که در یونان به دنیا آمد و از ۷۴۱ تا ۷۵۲ میلادی پاپ بود.
زکریا احمد، (به انگلیسی: Zakariyya Ahmad)، یک موسیقی دان و آهنگساز مشهور مصری (۱۳۴۰- ۱۲۷۵ هجری خورشید) (۱۹۶۱-۱۸۹۶ میلادی)است.
وی قطعاتی برای فیلم ها و ام کلثوم (خواننده) ساخته است.
زکریااخلاقی روحانی و از شاعران معاصر استان یزد می باشد.
زکریا الاغا (عربی: زكريا الآغا‎؛ زاده: ۱۳ ژانویهٔ ۱۹۴۲(1942-01-13)) سیاستمدار فلسطینی و عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین است؛ و عضو کمیته مرکزی جنبش فتح از سال ۱۹۹۴ می باشد. او مسئول بسیج نیرویی و تشکیلات جنبش فتح در نوار غزه و رئیس اداره امور پناهندگان در سازمان آزادیبخش فلسطین می باشد.
شیخ زکریا انصاری (۱۲۷۹ ه. ق- رجب ۱۳۳۱ ق ) ملقب به نصیرالاسلام از مجتهدان شیعه دوازده امامی از رهبران مشروطه ایران بود.
زکریا ایستروم (دانمارکی: Zachariae Isstrøm) یک یخچال طبیعی بزرگ در شمال شرق گرینلند است که در مختصات ۷۸ درجه شمالی و ۳۰ درجه غربی واقع شده است. Isstrøm (ایس استروم) در زبان دانمارکی به معنای «جریان یخ» است.
یخچال زکریا ایستروم بر ستیغی در بستر دریا قرار داشت اما در سال ۲۰۱۲ از آن جدا شده و حرکت آن به سمت دریاها شتاب گرفته است. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که سرعت گرفتن روند ذوب شدن یخچال طبیعی 'زکریا ایستروم' می تواند سطح آب دریاها را نیم متر بالا بیاورد. این یخچال اکنون هر سال پنج میلیارد تن یخ وارد اقیانوس می کند.
یخچال زکریا ایستروم هم از بالا به دلیل آب های گرم اقیانوسی و هم از پایین به دلیل چند دهه افزایش مداوم دمای هوا به سرعت در حال ذوب شدن و تبدیل شدن به قطعات کوچکتر است. یخچال عظیم دیگری موسوم به یخچال ۷۹ در نزدیکی زکریا ایستروم در حال ذوب شدن است اما نه به سرعت یخچال ذکریا، چرا که تپه های خشک مجاور آن را محافظت می کنند.
زکریا باکالی (متولد ۱۹۹۶ ژانویه ۲۶) یک فوتبالیست بلژیکی مراکشی تبار که در حال حاضر برای پی اس وی آیندهوون و او همچنین برای تیم ملی فوتبال بلژیک بازی می کند او جوان ترین بازیکن تیم ملی بلژیک است
زکریا برکدیش (عربی: زکریاء برݣدیش‎؛ زاده ۷ ژانویهٔ ۱۹۸۹(1989-01-07)) یک بازیکن فوتبال اهل فرانسه است.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال مراکش بازی کرده است.
زکریا بن آدم اشعری از محدثان شیعه امامی و افراد برجسته خاندان اشعری و از اصحاب جعفر بن محمد (پیشوای ششم شیعیان)، موسی بن جعفر (پیشوای هفتم شیعیان)، علی بن موسی الرضا (پیشوای هشتم شیعیان) و محمد بن علی الجواد (پیشوای نهم شیعیان) بوده است.
وی در زمره کسانی بود که وکیل و متولی و عهده دار امور امامان شیعه بودند و نماینده علی بن موسی الرضا (پیشوای هشتم شیعیان) و محمد بن علی الجواد (پیشوای نهم شیعیان) در قم بود. مدفن وی در مقبره شیخان قم می باشد.
زکریا بن ادریس اشعری قمی ملقب به ابوجریر استاد محدثین از یاران جعفر بن محمد (پیشوای ششم شیعیان)، موسی بن جعفر (پیشوای هفتم شیعیان) و علی بن موسی (پیشوای هشتم شیعیان) بود. گروهی از بزرگان شیعی، او را یکی از افراد تأثیرگزار در رشد دین اسلام دانسته اند. شیخ طوسی ضمن شمردن حدود ۳۳۰۰ نفر از راویان و اصحاب جعفر بن محمد (پیشوای ششم شیعیان)، از زکریای اشعری نام برده است.
زکریا سامی (عربی: زکریا سامی السودانی‎؛ زادهٔ ۲۷ ژوئیهٔ ۱۹۹۲(1992-07-27)) یک ورزشکار اهل عربستان سعودی است.
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به باشگاه فوتبال هجر عربستان سعودی و باشگاه فوتبال الاهلی عربستان سعودی اشاره کرد.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال Saudi Arabia U23 بازی کرده است.
زکریا ستچین (به روسی: Заха́рия Си́тчин); (به ترکی آذربایجانی: Zaxariya Sitçin) (زاده ۱۱ ژوئیه ۱۹۲۰ – ۹ اکتبر ۲۰۱۰) محقق و باستان شناسآمریکایی-آذربایجانی که پدیدآور کتاب ریشه های انسان مربوط به فضانوردان باستان می باشد. وی ایجاد فرهنگ باستانی سومری را به آنوناکی نسبت داد. ستچین معتقد است: یک فعالیت باستانی از سوی هوشمندان برونزمینی تأیید کننده وجود تمدن های متعدد در طول تاریخ سیاره زمین می باشد.
زکریا شهاب (انگلیسی: Zakaria Chihab; ۵ مارس ۱۹۲۶(1926-03-05) – دهه ۱۹۹۰) کشتی گیر اهل لبنان بود.
از افتخارات وی میتوان به کسب مدال نقره کشتی فرنگی در بازی های المپیک تابستانی ۱۹۵۲ اشاره کرد.
زکریا عبدالله (به کردی: زەکەریا عەبدوڵڵا)، موسیقی دان، خواننده و آهنگساز کرد اهل اربیل است.
زکریه علوی (عربی: زکریة علوی‎) (زاده ۱۷ ژوئن ۱۹۶۶) بازیکن سابق فوتبال اهل مراکش بوده است.
وی در تیم ملی فوتبال مراکش ۷ بازی انجام داده است و عضو این تیم در جام جهانی فوتبال ۱۹۹۴ بوده است.
زکریا لبیض (عربی: زكريا لبيض‎؛ زادهٔ ۹ مارس ۱۹۹۳(1993-03-09)) بازیکن فوتبال اهل مراکش است.
زکریا محیی الدین (عربی: زکریا محیى الدین‎؛ ۵ ژوئیهٔ ۱۹۱۸(1918-07-05) – ۱۵ مه ۲۰۱۲(2012-05-15)) یک سیاست مدار اهل مصر بود.
زکریا هاشمی نویسنده، کارگردان، بازیگر و فیلمبردار ایرانی است.
زکریا یوسفی (زاده: ۱۷ شهریور ۱۳۶۲ در پاوه) نوازنده کردتبار سازهای کوبه ای چون دف است.
آرامگاه امامزاده زکریا مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان قائم شهر، بخش مرکزی، روستای واسکس واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۶۸۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آستان امامزاده زکریا مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان قم، بخش خلجستان، روستای عیسی آباد واقع شده است. این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۴۲۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
احمد ابراهیم زکریا (انگلیسی: Ahmed M. Ibrahim؛ زادهٔ N/A) یک ورزشکار است.
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به باشگاه ورزشی زمالک اشاره کرد.
مختصات: ۳۵°۳۴′۲۰″ شمالی ۵۳°۲۳′۴۶″ شرقی / ۳۵.۵۷۲۲۶۹° شمالی ۵۳.۳۹۶۰۴۹° شرقی / 35.572269; 53.396049
امامزاده زکریا مربوط به دوره قاجار است و در سمنان، محله کدیور از محلات ثلاث سمنان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۶۲۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
امامزاده محمد زکریا مربوط به سدهٔ ۸ و ۹ ه. ق. است و در شهرستان نور، بخش چمستان، روستای لاویج واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۳۶۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بنای زکریا مربوط به سدهٔ ۸ ه. ق. است و در شهرستان چالوس، بخش کلاردشت، دهستان کلاردشت، روستای شکرکوه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۶۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سحر زکریا (زادۀ ۲ مهرماه ۱۳۵۲ در اراک) بازیگر ایرانی است.
دنیس زکریا (انگلیسی: Denis Zakaria؛ زادهٔ ۲۰ نوامبر ۱۹۹۶(1996-11-20)) یک بازیکن فوتبال اهل سوئیس است.
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به باشگاه فوتبال سروت ۱۸۹۰ و باشگاه ورزشی یانگ بویز برن اشاره کرد.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال سوئیس بازی کرده است.
شهرک زکریا (به لاتین: Zakariya Town) یک شهر در ناحیه ملتان است که در پنجاب واقع شده است.
غار زکریا در نزدیکی شهر استهبان قرار دارد. این مکان در ابتدای ورودی تنگه ای به نام تنگ توده واقع شده است. در ادامه این مسیر، یعنی در ارتفاعات بعد از غار زکریا نیز مکان دیگری با نام غار کیمیا در سمت راست تنگه وجود دارد که درسال ۱۳۶۱ مورد بازدید و شناسایی گروه آرش قرار گرفته است.
این غار عمق چندانی ندارد و با یک شیب ملایم رو به پایین به حوضچه ای منتهی می گردد. اینگونه حوضچه ها معمولاً فصلی هستند و در سالهای پر باران قابل مشاهده می باشند.
نوع ساختار زمین شناسی و جنس سنگ ها در منطقه استهبان، احتمال وجود غارهای دیگری را در تنگ توده و رشته کوه ما بین استهبان و تنگ کرم (قمپ آتشکده) افزایش می دهد. در این میان می توان از غارهای چله خانه، چم زرد و گبر به عنوان نمونه نام برد که گزارش و کروکی آنها نیز موجود می باشد.
طاهر زکریا (انگلیسی: Taher Zakaria؛ زادهٔ ۲۲ اوت ۱۹۸۸(1988-08-22)) یک بازیکن فوتبال اهل قطر است.
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به باشگاه ورزشی السد، باشگاه ورزشی الشمال، باشگاه ورزشی الریان، و باشگاه ورزشی الاهلی قطر، باشگاه ورزشی الریان، و تیم ملی فوتبال قطر اشاره کرد.
وی همچنین در تیم ملی فوتبال قطر بازی کرده است.
طلعت زکریا محمد یوسف (زادهٔ ۱۸ دسامبر ۱۹۶۰ در اسکندریه) بازیگر نقش های کمدی اهل کشور مصر است. وی فارغ التحصیل از آکادمی هنر مصر است. این هنرمند در فیلم ها نقش های کوچکی را بازی می کرد تا اینکه در فیلمی نقش اصلی مقابل یاسمین عبدالعزیز به وی واگذار شد. بازی در این فیلم او را به بازیگری بزرگ در سینمای مصر تبدیل کرد.
فرید رفیق زکریا (به انگلیسی: Fareed Rafiq Zakaria) متولد ۱۹۶۴ در بمبئی، هندوستان، خبرنگار، مقاله نویس، ویراستار نشریه تایم، نظریه پرداز، و از اساتید شناخته شده مسائل سیاست خارجی در آمریکا است. او مجری برنامه شبانگاهی GPS در سی ان ان است. وی همچنین بعنوان کارشناس مسائل سیاستگذاری در کانال های تلویزیونی سراسری سی ان ان، پی بی اس، و شبکه ای بی سی نیز حضوری پر تعداد داشته است. وی دکترای خود را از دانشگاه هاروارد زیر نظر ساموئل هانتینگتون دریافت نمود. وی تا قبل از اشتغال در نشریه نیوزویک، از ویراستاران نشریه فارن افرز بوده است جایی که برای اولین بار از واژهٔ دموکراسی غیرلیبرال نام می برد. زکریا در خانواده ای مسلمان بزرگ شده است.
مؤمن زکریا (عربی: مؤمن زکریا‎؛ زادهٔ ۱۲ آوریل ۱۹۸۸(1988-04-12)) یک ورزشکار اهل مصر است.
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به باشگاه ورزشی الاهلی مصر، باشگاه فوتبال المصری، باشگاه ورزشی زمالک، و تیم ملی فوتبال مصر اشاره کرد.
وی همچنین در تیم های ملی فوتبال مصر ۴ ژوئن ۲۰۱۶ بازی کرده است.
مریم زکریا (به انگلیسی: Maryam Zakaria) خواننده و مدل ایرانی-سوئدی است. که در سینمای بالیوود و تلوگو دیده می شود.
مریم با حضور در موزیک ویدئوی گلی خوشگلی از سعید شایسته، در ایران شناخته شد.
مفدی زکریا (عربی: مفدي زكرياء‎؛ زادهٔ ۱۲ ژوئن ۱۹۰۸ – درگذشته ۱۷ اوت ۱۹۷۷) شاعر انقلاب الجزایر و سراینده سرود ملی «قسم» سرود حماسی و جاودانه الجزایر است.
میلاد ذکریاپور (زادهٔ ۲۰ مهر ۱۳۵۶ خورشیدی / ۱۲ اکتبر ۱۹۷۷ میلادی) معروف به میلاد زکریا مترجم ایرانی است.

چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با زکریا

زکریا در جدول کلمات

سریالی اپیزودیک از قاسم جعفری با بازی پژمان بازغی | یکتا ناصر | روشنک عجمیان | سحر زکریا | امیرحسین صدیق و •••
کاشانه
فرزند حضرت زکریا (ع)
یحیی

معنی زکریا به انگلیسی

zechariah (اسم)
زکریا

زکریا را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Google Plus Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران درباره معنی زکریا

زکریا ١٦:٠٩ - ١٣٩٦/١٢/٢٢
به نظر من زکریا یعنی ذکر کننده
|

ایمان ١٣:٣٢ - ١٣٩٧/٠٨/١٥
عشق پاک
|

ذکریا ٢٢:٢٥ - ١٣٩٧/٠٩/٠٢
کسی معنی درست و روشنی نگفته حتی فرهنگ لغات..!!
|

پیشنهاد شما درباره معنی زکریا



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• زندگی نامه حضرت زکریا   • حضرت زکریا و یحیی   • نام مادر حضرت زکریا   • پسر زکریا در جدول   • حضرت زکریا و مریم   • پسر زکریای رازی   • زکریا رازی   • معنی اسم زکریا   • معنی زکریا   • مفهوم زکریا   • تعریف زکریا   • معرفی زکریا   • زکریا چیست   • زکریا یعنی چی   • زکریا یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی زکریا
کلمه : زکریا
اشتباه تایپی : c;vdh
آوا : zakariyA
نقش : اسم خاص اشخاص
عکس زکریا : در گوگل


آیا معنی زکریا مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )