انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

95 1066 100 1

زیارت جامعه کبیره

زیارت جامعه کبیره در دانشنامه اسلامی

زیارت جامعه کبیره
زیارت جامعه کبیره، توسط محمد الهادی">علی بن محمد الهادی امام دهم شیعیان بنا به درخواست یکی از اصحاب حضرتش در وصف و شناخت از معصوم (علیه السلام)">امام معصوم (علیه السلام) ایراد فرمودند.
مسئله امام شناسی یکی از آن معارف ناب است که هر کس توان رسیدن به آن را بدون راهنمای امام شناس ندارد و از آنجایی که شناخت امام یکی از مسلمات و ضروریات اسلام است، اگر مسلمانی، بدون شناخت امام از دنیا برود همانند مردان جاهلیت از دنیا رفته است. چنان که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرمود: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیه؛ این روایت به تعبیرهای مختلفی در کتاب های شیعه و سنی آمده است. هر که از دنیا برود و امام زمان خویش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است». بر این اساس در قدم نخست باید امام را شناخت و سپس از او پیروی نمود. خداوند این مقام رفیع و بلند را به عده ای انگشت شمار که تعداد آن ها از دوازده نفر فراتر نمی رود، اختصاص داده و پیامبر بزرگوار اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) ضمن ده ها روایت به نام مقدسشان اشاره کرده و برخی از معصومان (علیهم السّلام) همانند امام رضا (علیه السّلام) و امام هادی (علیه السّلام) به گوشه ای از اوصاف آن ها پرداخته اند.
سند محکم و قوی
در سند زیارت جامعه شبهه ای نیست. حضرت هادی (علیه السّلام) از فرصت ها بهره برداری نمود و گاه به صورت صریح و زمانی در پوشش دعا مسئله مهدویت را زنده نگهداشت.معارف ناب اسلامی چیزی نیست که بتوان آن ها را از دید یک انسان عادی تفسیر کرد و به کنه آن واقعیات رسید، بلکه باید به مفسران واقعی یعنی آنان که به اصل و ریشه این معارف الهی رسیده اند مراجعه کرد و از دریای بی کران آن سیراب شد.
آینه تمام نمای سیمای امام
زیارت جامعه که دارای مضامین بسیار عالی است و از زبان امام هادی (علیه السّلام) و در پاسخ به خواسته ی یکی از ارادتمندان اهل بیت (علیهم السّلام) صادر شده، اگرچه به شیوه خطابی و گفتاری است؛ اما در حقیقت بیانگر مقام والای امامت است که از طرف امام معصوم (علیه السّلام) بیان گردیده است. این زیارت را شیخ طوسی در تهذیب و صدوق در فقه و عیون اخبارالرضا به سند خود از شخصی به نام نخعی نقل کرده اند که گفت: به علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب (علیه السّلام) عرض کردم: ای فرزند رسول خدا، مرا گفتاری بیاموز که هر وقت خواستم هریک از شما را زیارت کنم همان سخن را در محضرش بگویم.امام هادی (علیه السّلام) در پاسخ وی فرمود: «هر زمانی که به آستان (امامی رسیدی) در آن جا بایست و شهادتین را درحال غسل و طهارت بر زبان جاری کن، وقتی نگاهت به قبر افتاد نخست سی مرتبه الله اکبر بگو و چند قدم راه برو، البته با کمال وقار و آرامش بسیار، گام های خود را کوتاه بردار و بار دیگر بایست و سی مرتبه تکبیر را بر زبان جاری کن، سپس نزدیک قبر شو و این بار چهل مرتبه تکبیر بگو تا یکصد مرتبه کامل شود آنگاه او را با جملات زیر زیارت کن...».
نکات قابل توجه در زیارت جامعه کبیره
...
زیارت جامعه کبیره
زیارت جامعه کبیره از مهم ترین زیارتنامه های امامان معصوم(ع). این زیارتنامه از طرف امام هادی(ع) در پاسخ به درخواست یکی از شیعیان صادر شده است. مضمون زیارتنامه باورهای شیعه درباره امامت، مقام ائمه اطهار(ع) و وظایف شیعیان در مقابل آنهاست. زیارت جامعه کبیره را می توان حاوی یک دوره مباحث امام شناسی به حساب آورد.
به زیارتنامه ای که ویژه زیارت امام خاصی نیست، «زیارت جامعه» می گویند و از آنجا که این زیارت متنی مفصل تر از بقیه زیارتنامه ها دارد به «زیارت جامعه کبیره» معروف شده است. متن زیارت جامعه کبیره به گونه ای است که می توان آن را هنگام زیارت هر یک از امامان(ع) از دور یا نزدیک قرائت کرد.
این زیارت را شیخ طوسی در تهذیب و ابن بابویه در من لایحضره الفقیه نقل کرده اند.
زیارت جامعه کبیره
واژه «زیارت» از ریشه «زور» به معنای میل کردن به چیزی و روی گردانی از چیزی دیگر است و از این رو، دیدارهایی که دارای این مضمون و حامل این پیام باشند، زیارت نامیده می شوند.
ابن فارِس در این باره می گوید: الزاء والواو والراء، أصل واحد یدلّ علی المیل والعدول... و من الباب الزائر لأنّه إذا زارک فقد عدل عن غیرک. زاء و واو و راء (زور)، از یک ریشه اند که بر تمایل و انصراف، دلالت می کنند... و زائر نیز از همین ریشه است زیرا وقتی زائر، تو را زیارت کند، از دیگری روی گردانده است.
ابن منظور نیز این معنا را تأیید کرده، می گوید: زار فلان فلانا أی مال إلیه والتزویر: کرامة الزائر و إکرام المزور للزائر. فلانی، فلانی را زیارت کرد؛ یعنی به او روی آورد. تزویر نیز به معنای بزرگ شمرده شدن زائر و اِکرام او توسط زیارت شونده است.
طُرَیحی هم می گوید: وَالزیارة فی العرف: قصد المزور إکراما له وَ تعظیما له وَاستئناسا به. زیارت در عرف، آهنگِ زیارت شونده را کردن، به منظور تکریم و بزرگداشت او و همدم بودن با اوست. گفتنی است که معنای عرفی «زیارت» نیز ریشه در اصل لغوی آن، یعنی میل و عدول دارد.
بنابراین مفهوم واژه «زیارت»، با معنای واژه هایی مانند: رؤیت، مشاهده و اِبصار، متفاوت است زیرا در این واژه ها، تنها مفهوم دیدار منظور است ولی در واژه «زیارت»، دیدار همراه با میل و محبت و اُنس و اِکرام، مورد توجه قرار دارد.
انسان، ذاتا موجودی اجتماعی است که با همنوع خود، اُنس می گیرد و رابطه اجتماعی برقرار می نماید. از این رو، دیدار همراه با میل و محبت انسانها با یکدیگر، ریشه در فطرت آنها دارد و زیارت، در واقع تأمین کننده یکی از نیازهای فطری انسان است. این نیاز فطری پس از مرگ محبوب انسان نیز ادامه دارد، هر چند ممکن است از شدت آن، کاسته گردد. به دلیل همین نیاز فطری، زیارت قبور دوستان و نزدیکان، کمابیش، در میان همه اقوام و ملل جهان مرسوم است.
از آنجا که اسلام، آیینی فطری است به موضوع زیارت توجه ویژه ای دارد. احادیث اسلامی به منظور بهره گیری هر چه بیشتر از این نیاز طبیعی انسان ها در جهت رشد و شکوفایی آنها و ساختن جامعه آرمانی، رهنمودهای ارزنده ای درباره زیارت، ارائه کرده اند. نکته قابل توجه این که با تأمّل در احادیث پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام، معلوم می شود که معیار توصیه و تشویق آنان به زیارت، میزان تأثیر و نقش آن در سازندگی فردی و اجتماعیِ انسان است و بدین سان هر چه زیارت برای ساختن جامعه توحیدی سودمندتر باشد، انجام دادن آن بیشتر مورد تأکید است و بر این اساس زیارت خویشاوندان، اهل ایمان، دانشمندان، اولیای الهی و به ویژه خاندان خاتم انبیا صلی الله علیه و آله در زندگانی و پس از مرگ آنها توصیه شده است.
زیارت اهل بیت علیهم السلام، آداب ظاهری و باطنی متعددی دارد که مهمترین آنها دارابودن «معرفت» است. از این رو، در بسیاری از روایات فضیلت زیارت امامان علیهم السلام، مقید به «معرفت به حق آنان» ـ یعنی شناخت منزلت آنان در عالَم و در پیشگاه خداوند ـ شده است.
اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ، وَمَوْضِعَ الرِّسالَةِ، وَمُخْتَلَفَ الْمَلائِکَةِ،
سلام بر شما ای خاندان نبوت و جایگاه رسالت و مرکز رفت و آمد فرشتگان
وَمَهْبِطَ الْوَحْیِ، وَمَعْدِنَ الرَّحْمَةِ، وَخُزّانَ الْعِلْمِ، وَمُنْتَهَی الْحِلْمِ، وَاُصُولَ
و جای فرود آمدن وحی (الهی) و معدن رحمت (حق) و گنجینه داران دانش و سرحد نهایی بردباری و اصول و اساس
الْکَرَمِ، وَقادَةَ الاُْمَمِ، وَاَوْلِیآءَ النِّعَمِ، وَعَناصِرَ الاَْبْرارِ، وَدَعآئِمَ الاَْخْیارِ
کرم و بزرگواری و پیشوایان ملت ها و در اختیاردارندگان نعمت ها و ریشه و اصول نیکان و استوانه های خوبان
وَساسَةَ الْعِبادِ، وَاَرْکانَ الْبِلادِ، وَاَبْوابَ الاْیمانِ، وَاُمَنآءَ الرَّحْمنِ
و زمامداران بندگان و پایه ها و ستون های شهرها و بلاد و درهای ایمان و امین های خدای رحمان
زیارت جامعه کبیره یکی از معروف ترین زیارت نامه های ائمه (علیهم السّلام) است که از وجود گهربار هادی اُمت (علیه السّلام) تراوش کرد. امام هادی (علیه السّلام) در این زیارت، منشور بلند امامت رابا بیانی شیوا و مثال زدنی به ره جویان مکتب امامت آموخته است. مطالب این نوشتار در دو ساحت بررسی سندی زیارت جامعه و جمع آوری قرائن و شواهد احراز صدور متن آن، تنظیم شده است.
آنچه ما را به نگارش مقاله پیش رو واداشت، انکار یا دست کم تردید برخی، پیرامون سند این زیارت و در مرحله بعد، صدور آن از امام هادی (علیه السّلام)، است.در این نوشتار کوشش مختصری شده تا اعتبار سند این زیارت و احراز صدور آن از امام هادی (علیه السّلام) را نتیجه گیرد.
سند زیارت
زیارت جامعه امام هادی (علیه السّلام) اولین بار توسط شیخ صدوق ره، با سند زیر به ثبت رسیده است. عالمان و محدثان بعد از صدوق ره، به اتفاق این روایت را از او دریافت نمودند.علیّ بن احمد بن موسی و محمّد بن احمد السنانیّ و الحسین بن ابراهیم بن احمد بن هشام المکتّب- رضی اللّه عنهم- عن محمّد بن ابی عبد اللّه الکوفیّ عن محمّد بن اسماعیل البرمکی قَالَ حَدَّثَنَا مُوسَی بْنُ عَبْدِ اللَّهِ النَّخَعِی قَالَ قُلْتُ لِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَی بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ اَبِی طَالِبٍ ع عَلِّمْنِی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَوْلًا اَقُولُهُ بَلِیغاً کَامِلًا اِذَا زُرْتُ وَاحِداً مِنْکُم ...
صدوق، محمد بن علی، (متوفای۳۸۱ه)، من لا یحضره الفقیه، ج۲ ص۶۰۹، تحقیق:علی اکبر الغفاری، ناشر:جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.    
پیش از آنکه سلسله راویان زیارت جامعه را مورد بررسی قرار دهیم، خوب است دیدگاه برخی عالمان پیرامون سند زیارت جامعه را بازگو کنیم.علامه مجلسی (ره) درباره درستی سند و متن زیارت جامعه می گوید:«انها اصح الزیارات سندا وافصحها لفظا وابلغها معنی؛
مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج ۱۰۲، ص۱۴۴، تحقیق:محمد الباقر البهبودی، ناشر:مؤسسة الوفاء - بیروت - لبنان، الطبعة:الثانیة المصححة، ۱۴۰۳ه - ۱۹۸۳م.    
...

زیارت جامعه کبیره در دانشنامه ویکی پدیا

زیارت جامعه کبیره
زیارت جامعه که از زبان امامعلی النقی، امام دهم شیعیان، و در پاسخ به خواستهٔ یکی از شیعیان صادر شده، اگرچه به شیوهٔ خطابی و گفتاری است؛ اما درحقیقت بیانگر جایگاه امامت در تشیع است. این زیارت را شیخ طوسی در تهذیب و صدوق در فقه و عیون اخبارالرضا به سند خود ازشخصی به نام نخعی نقل کرده اند که گفت: به علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا، مرا گفتاری بیاموز که هر وقت خواستم هریک از شما را زیارت کنم همان سخن را درمحضرش بگویم.» پاسخ امام هادی چنین بود: «هر زمانی که به آستان (امامی رسیدی) در آنجا بایست و شهادتین را درحال غسل و طهارت بر زبان جاری کن، وقتی نگاهت به قبر افتاد نخست سی مرتبه الله اکبر بگو و چند قدم راه برو، البته با کمال وقار و آرامش بسیار، گام های خود را کوتاه بردار و بار دیگر بایست و سی مرتبه تکبیر را بر زبان جاری کن، سپس نزدیک قبر شو و این بار چهل مرتبه تکبیر بگو تا یکصد مرتبه کامل شود آنگاه او را با جملات زیر زیارت کن…».
اولین ویژگی این زیارت آن است که امام هادی، شیعیان را با آداب سخن گفتن با امام آشنا می کند که نخست با سلام و درود بر آن امام شروع می شود و پس از برشمردن برخی مناقب و اوصاف او، با جمله «و رحمت الله و برکاته» به پایان می رسد.
در این زیارت، به رابطهٔ امامان با خداوند و به جایگاه خدا در نظر امامان شیعه پرداخته شده است.
عملکرد امامان در اجرای دین اسلام اشاره می شود.
بیان دیگر امام علی النقی این است که حق، همراه امامان است و هرگز از آنان جداشدنی نیست و هرکه از آنان دور شود گمراه خواهدشد.
امام علی النقی با اشاره به جایگاه امامان در اسلام و بین مسلمانان، تصریح می کند که آنان شاهراه و راه راست و گواهان در دین و آن امانتی هستند که حفظش بر مردم واجب است.
براساس مضمون این زیارت، شیعیان جهت دفاع از امامان ترغیب شده اند.
امام علی النقی دراین زیارت اشاره می کند به این که تمام اعمال به پیروی از امامان مقبول می افتد.
برخی از متفکرین این زیارت را مانیفست شیعه نامیده اند.
زیارت های جامعه گونه ای از آثار دعایی مذهب شیعه است که در تقابل با زیارت های خاصه قرار می گیرد. در این گونه از ادعیه، زیارت می تواند برای هر کدام از امامان مذهب شیعه به تنهایی یا همگی آن ها خوانده شود.محمدباقر مجلسی شمار ۱۴ زیارت نامه را با عنوان جامعه گردآوری کرده است.
دلایل بسیاری برای وصف این گونه زیارت ها به عنوان «جامعه» ذکر شده است. این معیارها عبارتند از جامعیت کاربردی، جامعیت زمانی و مکانی و جامعیت مضمونی. بر اساس جامعیت کاربردی، این زیارت به عنوان جامعه توصیف شده چرا که در مقام زیارت مقام هر امامی قابل استفاده است. بر اساس جامعیت زمانی-مکانی، این زیارت به عنوان جامعه توصیف شده است چرا که به زمان و مکان یا امام خاصی اختصاص ندارد. بر اساس جامعیت مضمونی، این دعا شامل تمامی صفات ائمه و توصیف مفصل فضائل ایشان است.سید بن طاووس معیار وصف این نوع زیارت به واژه «جامعه» را، نام بردن نام یکایک اهل بیت می داند. اصطلاح «زیارت اصطلاح زیارت جامعه رابرای اولین بار شیخ صدوق معروف به ابن بایویه برای اشاره به زیارت جامعه کبیره بکار برده است.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با زیارت جامعه کبیره

زیارت جامعه کبیره را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

رضا > کرتیلان
اجاقی > اجاقی
Mahdi > شربت (دارو)
Behnaz > guidelines
مهدی ورمزیار > ورمزیار
دینا حسین پناهی > بر می خیزد
ماد > ریناز
ناهید > establishing

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی زیارت جامعه کبیره   • مفهوم زیارت جامعه کبیره   • تعریف زیارت جامعه کبیره   • معرفی زیارت جامعه کبیره   • زیارت جامعه کبیره چیست   • زیارت جامعه کبیره یعنی چی   • زیارت جامعه کبیره یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی زیارت جامعه کبیره
کلمه : زیارت جامعه کبیره
اشتباه تایپی : cdhvj [hlui ;fdvi
عکس زیارت جامعه کبیره : در گوگل


آیا معنی زیارت جامعه کبیره مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 95% )