انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 1005 100 1

زیارت قبور

زیارت قبور در دانشنامه اسلامی

زیارت قبور
یکی از منابع دین، روایات است. روایات شیعه و سنی در رابطه با زیارت قبور، منشأ فتاوای مختلفی شده است؛ به همین خاطر در رویکرد دینی، بررسی روایات اهمیت بسزایی دارد.
در کتب شیعی روایات زیادی درباره تشویق به زیارت رفتن قبور وجود دارد . از این روایات، استحباب زیارت قبور، متوجه شدن و شاد گشتن روح میت نسبت به زیارت رفتن او، نحوه سلام دادن بر مردگان و دعا کردن برای آنها برداشت می شود:۱. در روایتی "محمّد بن مسلم" می گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم؟ آیا مردگان را زیارت کنیم؟ فرمود: بله. عرض کردم: آیا وقتی ما به زیارتشان می رویم، آنان صدای ما را می شنوند؟ فرمود: بله، به خدا سوگند، چنین است، مسلّما آنان از آمدن شما خبردار شده و شادمان می گردند و با شما انس می گیرند.محمد بن مسلم می گوید: عرض کردم: وقتی به زیارت ایشان رفتیم چه بگوییم؟فرمود: بگو:«بار خدایا زمین را از پهلوهای ایشان دور ساز (کنایه از آن که فشار قبر را از ایشان بگردان) و روان هایشان را به سوی خود بالا بِبَر، و از جانب خویش خشنودیت را پیشبازشان بفرست، و از رحمتت، همنشینی برای آنان بگمار که دلتنگی و تنهایی شان را مبدّل به أنس و آرامی کند و وحشتشان را مبدل به أمن ساز؛ چرا که تو بر هر چیز توانایی.» ۲. محمد بن مسلم از امام جعفر صادق و ایشان از امیر الم ؤمنین چنین نقل کرده اند که:به زیارت مُرده های خود بروید. آنها از زیارت شما شاد می شوند. ۳.محمّد بن احمد بن یحیی می گوید: من در «فید» (شهرکی است بین کوفه و مکّه) بودم و به همراه علی بن بلال به طرف قبر محمّد بن اسماعیل بن بزیع می رفتیم، علی بن بلال به من گفت: صاحب این قبر از حضرت رضا(ع) برای من نقل کرد که آن حضرت فرمودند: کسی که بالای قبر برادر مؤمنش رفته و دست روی آن گذارده و سوره «انّا انزلناه» را هفت مرتبه بخواند، از روز فزع اکبر در امان می باشد. ۴. "عبد الله بن سنان" می گوید: به امام صادق عرض کردم: سلام کردن بر مرده های گورستان روا است؟ ایشان فرمود: آری، به این صورت که می گوئی:«سلام بر خفتگان این سامان از مسلمانان و مؤمنان. شما طلیعه کاروان ما بودید و ما - اگر خدا بخواهد- به شما ملحق می شویم.» ۵. در کتاب «من لا یحضره الفقیه» چنین نقل شده: حضرت فاطمه(س) هر روز شنبه صبحگاهان به زیارت قبور شهدا می رفت و به سر قبر حمزه می آمد و از خداوند، طلب رحمت و مغفرت برای او می کرد. روایات شیعه، در باب زیارت قبور بسیار زیاد است که به جهت اختصار بر همین مقدار کفایت می شود.
روایات اهل سنت
روایات اهل سنت را می توان به چند دسته تقسیم کرد:o دسته اول:روایاتی که از آنها برداشت می شود در یک مقطع زمانی خاصی، اصل زیارت قبور ممنوع اعلام شده بود؛ اما پس از مدتی این منع توسط پیامبر برداشته شد. برخی از این روایات عبارتند از:بریده از پیامبر اکرم (ص) چنین نقل می کند:«من قبلاً از زیارت قبور نهیتان می کردم؛ اینک زیارتشان کنید.»
چند نکته
الف) در کتب اهل سنت این دسته از روایات، از افرادی مانند حضرت علی(ع)، ام سلمه، عایشه، انس بن مالک، جابر، ابو بریده، ابو سعید خدری نیز نقل شده است . ب) در کتب اصول فقه اهل سنت، یکی از مثال های رایج برای نسخ روایت توسط روایت دیگر، همین احادیث زیارت قبور می باشد. ج) بحث دیگری که راجع به این دسته از روایات در علم اصول، مطرح است این است که آیا امر پس از نهی ، دلالت بر وجوب دارد یا اینکه دال بر استحباب یا اباحه می باشد.این بحثی جدّی در علم اصول فقه می باشد که منشأ نظرات گوناگونی شده است. بنا بر هر مبنایی که پذیرفته شد حکم به وجوب و استحباب و اباحه زیارت قبور رفتن، مشخص می شود. د) در این احادیث نقل شد که در صدر اسلام، نهی از زیارت قبور وجود داشته است و سپس آن نهی برداشته شده است.
حکمت نهی از زیارت قبور در صدر اسلام
...
زیارت قبور
زیارت قبور، از سنت های اسلامی و شیعی که بنابر برخی از آیات قرآن کریم و روایات مختلف از پیامبر(ص) و معصومین، مستحب دانسته شده است. زیارت قبور، یکی از اعمال مورد اهتمام مسلمانان بوده و در این باره تفاوتی میان اهل سنت و شیعیان نیست. سیره پیامبر اکرم، عمل صحابه، سیره مسلمانان و همچنین فتاوای علمای مذاهب اربعه اهل سنت و مذهب شیعه، از واضح ترین دلایل فضیلت زیارت قبور است.
ابن تیمیه، با تمسک به روایت شدّ رحال، زیارت شرعی را محدود به سلام و دعا بر میت دانسته و سایر کارها از جمله سفر برای زیارت را بدعت و شرک قلمداد کرده است. بسیاری از علمای سنی و شیعه، نظریات ابن تیمیه را در آثار خود ردّ کرده و روایت شدّ رحال را به معنای فضیلت فراوان زیارت سه مسجد مذکور در حدیث دانسته اند.
توجه به آیات قرآن کریم، فتاوای اهل سنت و شیعه درباره زیارت، و همچنین اتکا به سیره عملی رسول خدا(ص)، اهل بیت، بزرگان صحابه، تابعین، علما و مسلمانان، نشان می دهد که زیارت قبور، به ویژه زیارت قبور صالحان و انبیا و در رأس آنان پیامبر اسلام، فضیلت دارد و بر آن تأکید شده است.
زیارت قبور
از جمله کارهای مستحب، زیارتِ قبور اولیا، شهدا، صالحان و مؤمنان است. برخی از آداب زیارت قبور مؤمنان چنین است:
«السَّلامُ عَلَی أَهْلِ الدِّیَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُوْمِناتِ وَالْمُسْلِمِینَ الْمُسْلِماتِ، أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ وَ انّا بِکُمْ إِنْشَاءَاللَّهُ لاحِقُونَ».
محمدحسین فلاح زاده ، احکام فقهی سفر زیارتی عتبات، نشر مشعر، تهران ، چاپ اول، ص43.
در رویکرد دینی، باید زیارت قبور در آینه قرآن، روایات، سیره و نظرات دانشمندان اسلامی بررسی شود. در این جا زیارت قبور در قرآن را بررسی می نماییم و در ادامه به یک دلیل از مثبتین زیارت قبور و به یک دلیل از مانعین آن اشاره می کنیم و در نهایت نتیجه می گیریم که قرآن، منعی از زیارت قبور ندارد و این عمل، از نگاه قرآن، جایز است.
یکی از مباحثی علمی ـ عملی ای که امروزه در جهان اسلام مطرح می باشد «زیارت قبور» است. ابن تیمیه و شاگردانش و به تبع آنها، وهابیت، با ایراداتی که راجع به این موضوع وارد کردند، دنیای اسلام را در مقابل خود قرار دادند. اولین واکنش ها در برابر این جریان، از سوی خود اهل سنت صورت گرفت که در کتب تاریخ و نقد وهابیت به این موضوع اشاره شده است.به نظر می رسد در اولین گام باید به اصل مساله «زیارت قبور» پرداخت و این بحث را از جوانب مختلف مورد بحث قرار داد و سپس وارد بحث های مربوط به قبور شد.این مقاله، به دنبال آن است که رویکرد دینی را به اصل زیارت قبور، در جهان اسلام، مطرح و بررسی نماید.
زیارت قبور
کلمه «زیارت» از ریشه «زور» است که معانی متعددی دارد؛ برخی می گویند: معنای اصلی این کلمه، رو بر تافتن و کناره گیری است. کلمه «زائر» از همین باب است که وقتی فردی، کسی را زیارت می کند، از غیر او روی گردانده است. برخی نوشته اند: «زور»، به قسمت بالای سینه گفته می شود. این معنا سپس به معنی ملاقات کردن و روبرو شدن به کار رفته است. طریحی این کلمه را به معنای «قصد» گرفته است و این دعای «اللهم اجعلنی من زوارک» را به معنای «من القاصدین لک، الملتجئین الیک» می داند. او در ادامه می نویسد: «زیارت در عرف یعنی قصد کردن زیارت شونده برای اکرام و تعظیم او و طلب انس گرفتن با او.» طبق این معنا به هر قصدی، «زیارت» گفته نمی شود؛ بلکه به قصدی اطلاق می شود که برای اکرام و تعظیم و انس گرفتن با زیارت شونده باشد. عرب به زیارت کننده مرد، «زائر» و به زیارت کننده زن، «زائرة» می گوید. جمع سالم «زائر»، «زائرون» می باشد و جمع سالم «زائرة»، «زائرات» می شود. به زیارت شونده، «مزور» گفته می شود.محل زیارت و زیارتگاه، «مزار» خوانده می شود. «قبور» جمع «قبر» است و «قبر» به محل دفن انسان می گویند. شاید عنوان «زیارت قبور» برگرفته از آیه دوم سوره تکاثر «حتی زرتم المقابر» باشد. این ترکیب در احادیث نبوی (صلی الله علیه و آله وسلّم) نیز آمده است؛ به عنوان مثال در منابع اهل سنت چنین می خوانیم: «نهیتکم عن زیارة القبور فزوروها». در کتب حدیثی نیز همین عنوان، برای اینگونه احادیث انتخاب شده است.
رویکرد دینی به زیارت قبور
درباره مسائل یک دین دو نگاه وجود دارد:۱. گاهی از درون دین به مسائل دین، نگاه می شود؛۲. گاهی از بیرون دین به آن مسائل نظر می شود.مساله زیارت قبور نیز چنین است؛ اما از جهتی نگاه درون دینی دارای اهمیت است؛ چون این مساله ـ چنانچه در مقدمه گفته شد ـ سبب اختلاف در بین مسلمانان شده است.منظور از رویکرد دینی در این نوشتار، نگاه به مساله زیارت قبور، در آینه قرآن، روایات، سیره و نظرات دانشمندان اسلامی می باشد.
زیارت قبور در قرآن
...
این نوشته، روایات شیعه و سنی را در رابطه با زیارت قبور، بررسی و طبقه بندی می کند. روایات اهل سنت در چهار بخش، تحلیل، و در آخر، نتیجه گرفته می شود که زیارت قبور بر طبق روایات شیعه و اهل سنت، مشروع می باشد.
یکی از منابع دین، روایات است. روایات شیعه و سنی در رابطه با زیارت قبور، منشا فتاوای مختلفی شده است؛ به همین خاطر در رویکرد دینی، بررسی روایات اهمیت بسزایی دارد.
روایات شیعه
در کتب شیعی روایات زیادی درباره تشویق به زیارت رفتن قبور وجود دارد. از این روایات، استحباب زیارت قبور، متوجه شدن و شاد گشتن روح میت نسبت به زیارت رفتن او، نحوه سلام دادن بر مردگان و دعا کردن برای آنها برداشت می شود:
← انس مردگان با زیارت
روایات اهل سنت را می توان به چند دسته تقسیم کرد:دسته اول:روایاتی که از آنها برداشت می شود در یک مقطع زمانی خاصی، اصل زیارت قبور ممنوع اعلام شده بود؛ اما پس از مدتی این منع توسط پیامبر برداشته شد. برخی از این روایات عبارتند از:"بریده" از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) چنین نقل می کند: «من قبلا از زیارت قبور نهیتان می کردم؛ اینک زیارتشان کنید.»
← چند نکته
...
در این مقاله، سیره صحابه و سایر مسلمانان در اعصار مختلف، مورد بررسی قرار می گیرد و سپس نظرات علمای شیعه و سنی، در رابطه با زیارت قبر توسط مردان و زنان، مطرح می شود.
رفتن به زیارت قبور، از مسایلی است که وهابیت به شدت به مخالفت با آن پرداخته است. بررسی سیره مسلمانان و نظرات علمای شیعه و سنی می تواند مؤید خوبی برای جواز این عمل باشد؛ علاوه بر اینکه در این مساله جایگاه نظر وهابیت در بین اهل سنت مشخص خواهد شد.
صحابه و زیارت قبور
در کتب تاریخی و روایی گزارش هایی از رفتن زیارت قبر، توسط مردان و زنان از صحابه پیامبر به چشم می خورد که حکایت از جواز این عمل نزد آنان دارد. به عنوان نمونه می توان به زیارت قبور رفتن مردانی چون حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام)، ابوبکر، عمر بن خطاب، عثمان، عبدالله بن عمر (فرزند خلیفه دوم) اشاره کرد. درباره زنان صحابی، می توان به زیارت قبور رفتن حضرت زهراء (سلام الله علیهم) و عایشه همسر پیامبر، اشاره کرد.علامه سید جعفر مرتضی ـ علاوه بر افراد مذکور ـ از واقدی نقل می کند که: از صحابه، سعد بن ابی وقاص، ابوسعید خدری، ابو هریره، ام سلمه و فاطمه خزاعیه به زیارت قبور شهدای احد می رفتند.
زیارت قبور توسط مسلمانان
به گزارش علامه امینی ، در جهان اسلام، قبوری وجود داشته و دارد که از دیرباز مورد توجه مسلمین بوده است و از راه دور و نزدیک به زیارت آنها می رفتند که نشان دهنده سیره مسلمین در طول اعصار و قرون بر زیارت قبور است. برخی از صاحبان آن قبور عبارت است از:بلال حبشی (م۲۰ق)؛ سلمان فارسی (م۳۶ق)؛ طلحة بن عبید الله (م ۳۶ق)؛ زبیر بن عوام (م۳۶ق)؛ ابو ایوب انصاری (م۵۲ق)؛ راس الحسین بن علی بن ابی طالب در مصر ؛ عمر بن عبد العزیز (م ۱۰۱ق)؛ ابو حنیفه نعمان بن ثابت (م۱۵۰ ق)؛ مصعب بن زبیر، (م۱۵۷ ق)؛ لیث بن سعد حنفی (م ۱۷۵ق)؛ مالک بن انس (م ۱۷۹ق)؛ امام موسی بن جعفر (علیهماالسلام)، (شهید در سال ۱۸۳ق)؛ امام ابو الحسن علی بن موسی الرضا (علیهماالسلام)؛ عبدالله بن غالب حدانی بصری (م ۱۸۳ق)؛ عبدالله بن عون، ابو عون الخراز البصری؛ علی بن نصر بن علی ازدی؛ ابو الحسن بصری (م۱۸۹ق)؛ معروف کرخی (م۲۰۰یا۲۰۱یا۲۰۴ ق)؛ عبید الله بن محمد بن عمر بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب؛ ابو عبدالله محمد بن ادریس الشافعی امام الشافعیة (م۲۰۴ق)؛ ابو سلیمان دارانی (م۲۰۵ق)؛ سیده نفیسه، دختر ابی محمد حسن بن زید بن علی بن ابی طالب (م۲۰۸ق)؛ احمد بن حنبل، امام حنبلی ها (م۲۴۱ق)؛ ذو النون مصری (م۲۴۶ق)؛ بکار بن قتیبة بن اسد ثقفی بکراوی بصری حنفی فقیه (م۲۷۰ق)؛ ابراهیم حربی (م۲۸۵ق)؛ اسماعیل بن یوسف ابو علی دیلمی؛ علی بن محمد بشار ابو الحسن (م۳۱۳ق)؛ یعقوب بن اسحاق ابو عوانة نیشابوری اسفراینی حافظ شهیر (م۳۱۶ق)؛ ابو محمد عبدالله بن احمد بن طباطبای مصری (م۳۴۸ق)؛ حافظ ابو الفضل صبح بن احمد تمیمی سمسار (م۳۸۴ق)؛ حافظ ابو الحسن علی بن محمد عامری (م۴۰۳ق)؛ ابو سعید عبد الملک بن محمد خرگوشی (م۴۰۶ ق)؛ محمد بن حسن ابو بکر بن فورک اصفهانی (م۴۰۶ق)؛ ابو جعفر بن موسی (م۴۷۰ ق)؛ ابو علی حسن بن ابی الهبیش (م۴۲۰ق)؛ المعتمد علی الله ابو القاسم محمد بن المعتضد اللخمی اندلسی (م ۴۸۸ق)؛ نصر بن ابراهیم مقدسی (م۴۹۰ق)؛ ابو الحسن علی بن الحسن المصری (م۴۹۲ق)؛ علی بن اسماعیل بن محمد (م۵۵۹ق)؛ خضر بن نصر اربلی (م ۵۶۷ یا ۵۶۹ق)؛ نور الدین محمود بن زنگی (م۵۶۹ق)؛ قاسم بن فیره شاطبی (م۵۹۰ق)؛ احمد بن جعفر خزرجی ابو العباس سبتی (م۶۰۱ ق)؛ محمد بن احمد حنبلی ابو عمرو مقدسی (م۶۰۷ق)؛ سیف الدین ابو حسن قمیری (م۶۵۳ ق)؛ اسحاق بن یحیی ابو ابراهیم اعرج (م ۶۸۳ق)؛ شیخ احمد بن علی بدوی (م ۶۷۵ق)؛ شیخ حسین جاکی (م۷۳۰ق)؛ شیخ محمد بن علوان؛ ابو عبدالله قرشی اندلسی ؛ ابو علی بن بیان؛ شیخ ابو بکر بن عبدالله عیدروس باعلوی (م۹۱۴ق).
زیارت قبور در کلام علما
...
در رویکرد دینی، باید زیارت قبور در آینه قرآن ، روایات ، سیره و نظرات دانشمندان اسلامی بررسی شود. در این جا زیارت قبور در قرآن را بررسی می نماییم و در ادامه به یک دلیل از مثبتین زیارت قبور و به یک دلیل از مانعین آن اشاره می کنیم و در نهایت نتیجه می گیریم که قرآن، منعی از زیارت قبور ندارد و این عمل، ازنگاه قرآن، جایز است.
یکی از مباحثی علمی ـ عملی ای که امروزه در جهان اسلام مطرح می باشد «زیارت قبور» است. ابن تیمیه و شاگردانش و به تبع آنها، وهابیت ، با ایراداتی که راجع به این موضوع وارد کردند، دنیای اسلام را در مقابل خود قرار دادند. اولین واکنش ها در برابر این جریان، از سوی خود اهل سنت صورت گرفت که در کتب تاریخ و نقد وهابیت به این موضوع اشاره شده است.به نظر می رسد در اولین گام باید به اصل مسأله «زیارت قبور» پرداخت و این بحث را از جوانب مختلف مورد بحث قرار داد و سپس وارد بحث های مربوط به قبور شد.
زیارت قبور
کلمه «زیارت» از ریشه «زور» است که معانی متعددی دارد؛ برخی می گویند: معنای اصلی این کلمه، رو بر تافتن و کناره گیری است. کلمه «زائر» از همین باب است که وقتی فردی، کسی را زیارت می کند، از غیر او روی گردانده است. برخی نوشته اند: «زور»، به قسمت بالای سینه گفته می شود. این معنا سپس به معنی ملاقات کردن و روبرو شدن به کار رفته است. طریحی این کلمه را به معنای«قصد» گرفته است و این دعای «اللهم اجعلنی من زوّارک » را به معنای «من القاصدین لک، الملتجئین إلیک» می داند. او در ادامه می نویسد: «زیارت در عرف یعنی قصد کردن زیارت شونده برای اکرام و تعظیم او و طلب انس گرفتن با او.» طبق این معنا به هر قصدی، «زیارت» گفته نمی شود؛ بلکه به قصدی اطلاق می شود که برای اکرام و تعظیم و انس گرفتن با زیارت شونده باشد. عرب به زیارت کننده مرد ، «زائر» و به زیارت کننده زن ، «زائرة» می گوید. جمع سالم «زائر»، «زائرون» می باشد و جمع سالم «زائرة»، «زائرات» می شود. به زیارت شونده، «مزور» گفته می شود.محل زیارت و زیارتگاه، «مَزار» خوانده می شود. «قبور» جمع « قبر » است و «قبر» به محل دفن انسان می گویند. شاید عنوان «زیارت قبور» برگرفته از آیه دوم سوره تکاثر «حتی زرتم المقابر» باشد. این ترکیب در احادیث نبوی (ص) نیز آمده است؛ به عنوان مثال در منابع اهل سنت چنین می خوانیم: «نهیتکم عن زیارة القبور فزوروها». در کتب حدیثی نیز همین عنوان، برای اینگونه احادیث انتخاب شده است.
رویکرد دینی به زیارت قبور
درباره مسائل یک دین دو نگاه وجود دارد:۱. گاهی از درون دین به مسائل دین، نگاه می شود؛۲. گاهی از بیرون دین به آن مسائل نظر می شود.مسأله زیارت قبور نیز چنین است؛ اما از جهتی نگاه درون دینی دارای اهمیت است؛ چون این مسأله ـ چنانچه در مقدمه گفته شد ـ سبب اختلاف در بین مسلمانان شده است.منظور از رویکرد دینی در این نوشتار، نگاه به مسأله زیارت قبور، در آینه قرآن، روایات، سیره و نظرات دانشمندان اسلامی می باشد.
زیارت قبور در قرآن
...
با تتبع و تحقیق در آیات قرآن و احادیث نبوی ثابت می شود که زیارت قبور نه تنها بدعت نیست، بلکه از سنت و سیره پیامبر و اصحاب و تابعین او بوده است و علما بر مشروعیت آن اجماع کرده اند؛ چنان که در بعضی روایات نیز آمده، فلسفه این عمل همان آثار سازنده اخلاقی و تربیتی آن است که مایه زهد و بی اعتنایی انسان ها به مظاهر فریبنده دنیا و یادآوری و تذکر سرای آخرت است.
وهابیان قائل اند که هرگونه زیارت قبور (پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و غیر ایشان)، بدعت و حرام بوده و موجب شرک است!یکی از اشکالات مهم وهابیت بر مسلمانان همین مسئله زیارت قبور است که در منابع خودشان از این عمل به عنوان یک عمل شرک آمیز، حرام و بدعت یاد می کنند.
← دیدگاه ابن تیمیه
آیات قرآن کریم و احادیث متواتر نبوی به زیارت قبور مخصوصاً زیارت قبور پیامبران، اولیا و صالحان تأکید کرده و بر آن فضیلت ها و پاداش هایی برشمرده اند. قبل از استدلال به قرآن و روایات فراوان در خصوص جواز زیارت قبور لازم است به مفهوم سنت و بدعت اشاره کنم:سنت در لغت به معنای «دستور، مقررات و قانون می باشد».
معنای اصطلاحی
و در اصطلاح به معنای «قول معصوم و فعل او و تقریر اوست».
معنای لغوی بدعت
...

زیارت قبور را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد شما درباره معنی زیارت قبور



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی زیارت قبور   • مفهوم زیارت قبور   • تعریف زیارت قبور   • معرفی زیارت قبور   • زیارت قبور چیست   • زیارت قبور یعنی چی   • زیارت قبور یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی زیارت قبور
کلمه : زیارت قبور
اشتباه تایپی : cdhvj rf,v
عکس زیارت قبور : در گوگل


آیا معنی زیارت قبور مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )