انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

97 1068 100 1

زینت

/zinat/

مترادف زینت: آذین، آرایش، پیرایه، تزیین، حلیه، زیب، زیور

برابر پارسی: زیور، آذین، آرایه

معنی اسم زینت

اسم: زینت
نوع: دخترانه
ریشه اسم: عربی
معنی: (تلفظ: zinat) (عربی) زیور، زیب، پیرایه، آرایش - آنچه برای آرایش و زیبا کردن به کار می رود

معنی زینت در لغت نامه دهخدا

زینت. [ ن َ ] (ع اِ) زینة. آرایش. زیب. آراستن. حلیه. زبرج. پیرایش. پیرایه. زخرف. (یادداشت بخطمرحوم دهخدا). آرایش و پیرایش و بزک و پیرایه و طراز و جواهر و زیبائی و رونق و فروغ و لباس و هر چیزی که بپوشاند برهنگی را. و زینت با زر و سیم و جواهر را پرمون گویند. (ناظم الاطباء). آنچه که بدان آرایش کنند. پیرایه. زیور. (فرهنگ فارسی معین ) :
هر روز سحاب را مسیر دگر است
هر روز نبات را دگر زینت و رنگ.
منوچهری.
روز شنبه دهم ذی الحجه رسم عید اضحی با تکلفی عظیم بجای آوردند و بسیار زینت ها رفت. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 288). امیر چاشتگاهی فراخ برنشست و چهار هزار غلام بر آن زینت که پیش از این یاد کردیم ، روز پیش آمدن رسول پیاده در پیش رفت. (تاریخ بیهقی ایضاً ص 292). کوشک را بیاراستند و هر کسی آن روز آن زینت بدید، پس از آن هرچه بدید وی را به چشم هیچ ننمود. (تاریخ بیهقی ایضاً ص 550).
وز تو به مکر و افسون برباید
این فرو زیب و زینت و سیما را.
ناصرخسرو.
پیرامن آن بساط دو سماط از ممالیک و غلامان ترک با زینتی کامل بداشتند. (ترجمه ٔ تاریخ یمینی چ 1 تهران ص 332). از چه رهگذر است که لباس حداد در برگرفته اید و زینت و جمال خود را فروهشته. (ترجمه ٔ تاریخ یمینی ایضاً ص 455).
هر گلی را که زینت چمن است
ز سر طعنه در چمن شکنی.
عطار.
زینت او از برای دیگران
باز کرده بیهده چشم و دهان.
مولوی.
وگر بی تکلف زید مالدار
که زینت بر اهل تمیز است عار.
سعدی (بوستان ).
مکن از جامه ٔ کسان زینت
منما آنچه نیست در طینت.
اوحدی.
رجوع به زینه و زینة شود. || لفظهایی را گویند که به ترکیب حروف تنها دال نبود بل بمقارنت هیأتی یا مدی دال باشد چنانکه در خبر و استفهام گفته ایم در زبان پارسی. (اساس الاقتباس چ مدرس رضوی ص 595). رجوع به همین کتاب شود.

زینت. [ ن َ ] (اِخ ) دهی از بخش رامیان شهرستان گرگان است که 160 تن سکنه دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3).

زینة. [ ن َ ] (ع اِ) آرایش و آنچه بدان آرایند. (منتهی الارب ) (از آنندراج ) (ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد). آرایش . (ترجمان القرآن ) (دهار).
- امراض الزینة؛ نزد پزشکان بیماریهای پوست و ناخن و موی مانند کلف و نمش و مانند اینها است. (از اقرب الموارد). بیماری های موی و پوست و ناخن و اورام و بزرگی در آنجا که خردی مطلوب است و خردی در آنجا که بزرگی مطبوع است.(یادداشت بخط مرحوم دهخدا).
|| ثیاب : خذوا زینتکم عند کل مسجد ؛ ای ثیابکم لمواراة عورتکم. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء).
- یوم الزینة ؛ روز عید یا روز شکستن نهر مصر. (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). روز عید. (از اقرب الموارد) : قال موعدکم یوم الزینة و ان یحشر الناس ضحی. (قرآن 59/20). و منه قول الحریری : «ازمعت الشخوص من برقعید. و قد شمت برق عید. فکرهت الرحلة عن تلک المدینة او اشهد بها یوم الزینة». (اقرب الموارد).
|| گیاه. و منه فی صلوةالاستسقاء: انزل علینا فی ارضنا زینتها؛ ای نباتها. (منتهی الارب ) (آنندراج ) (از ناظم الاطباء).

معنی زینت به فارسی

زینت
آرایش، پیرایه، یور، خودرابا آن آراستن
( اسم ) آنچه که بدان آرایش کنند پیرایه زیور .
دهی از بخش رامیان شهرستان گرگان است که ۱۶٠ تن سکنه دارد .
[ornament, grace, grace note] [موسیقی] عنصر تزیینی پیش ساخته یا بداهه ای که به لحن تنوع و بیانگری و جذابیت می بخشد
بنت علی ابن ابی طالب از فاطمه علیها سلام .
آرایش دادن و آراستن آراستن و پیراستن کسی یا چیزی را .
زینت گر . زینت دهنده
زینت گر
زینت دهنده که زینت دهد
آرایش یافتن آراسته و پیراسته شدن
آرایش کردن و پیراستن و بزک کردن
بی زیور . بی آرایش . عاطل .

معنی زینت در فرهنگ معین

زینت
(نَ) [ ع . زینة ] (اِمص .) آرایش ، آن چه با آن آرایش کنند.

معنی زینت در فرهنگ فارسی عمید

زینت
۱. آرایش.
۲. آنچه با آن آرایش کنند، پیرایه، زیور.

زینت در دانشنامه اسلامی

زینت
قرآن زن را مکلف کرده است که باید خودش را بپوشاند ولی مرد را مکلف نکرده است، یعنی این تکلیف متوجه زن است نه متوجه مرد.
تعبیر قرآن این است: " زنان زینت خودشان را نباید آشکار کنند".البته زینت ولو جدا هم باشد مثل یک النگو که در کناری افتاده مقصود نیست بلکه زینت در حالی که در بدن است مقصود است چون (آشکار کردن آن) مساوی با دیدن خود زن است . زنان نباید زینت خودشان را ظاهر کنند، اعم از این که از نوع زینتی باشد که بشود از بدن جدا کرد مثل النگو و یا انگشتر، یا زینتی که چسبیده به بدن است مثل چیزهایی که به بدن می مالند مانند " گل گونه " به اصطلاح قدیم.

مواردی که زن می تواند زینت خود را آشکار کند
زن زینت خود را نباید ظاهر کند مگر در دو مورد. دو استثنا در اینجا وجود دارد: یک استثنا در مورد خود زینت است، یعنی مگر بعضی از زینت ها و به تعبیر قرآن زینت ظاهر، و استثنای دوم در مورد افراد است: و مگر برای بعضی از طبقات که در برابر آن طبقات که غیر شوهر او هستند (در مورد شوهر که محرز است) زن می تواند حتی زینت غیر ظاهر را آشکار کند، و آن ها پدران، پسران، برادر زادگان، خواهر زادگان، فرزندان شوهر (و چند طبقه دیگر هستند).

آیاتی درباره زینت
خداوند در سوره اعراف: می فرماید: «یا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِیَ لِلَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ، ای فرزندان آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود بردارید و بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی دارد.بگو چه کسی زینت های الهی را که برای بندگان خود آفریده و روزی های پاکیزه را حرام کرده است؟ بگو اینها در زندگی دنیا برای کسانی است که ایمان آورده اند (اگر چه دیگران نیز با آن ها مشارکت دارند) ولی در قیامت خالص (برای مؤمنان) خواهد بود اینچنین آیات (خود) را برای کسانی که آگاهند شرح می دهیم.در این آیات سخن از مساله پوشش تن و سایر مواهب زندگی و چگونگی استفاده صحیح از آن ها است.نخست به همه فرزندان آدم به عنوان یک قانون همیشگی که شامل تمام اعصار و قرون می شود دستور می دهد که" زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود داشته باشید" (یا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ).

احتمالات موجود درباره زینت که در آیات آمده است
...
زینت
زینة به معنای آرایش ، زیب ، زبرج ، زیور ،آرایش و آنچه بدان آرایند . زینت گویند . زینت سه گونه است: زینت باطنی مثل علم و اعتقادات خوب، زینت بدنی مثل نیرومندی و غیره، زینت خارجی مثل زیور و مال و غیرهاست .
زینت از منظر قرآن دو قسم است:
درونی و معنوی و دیگر برونی و مادی . درباره هر دو قسم آن آیات و روایات آمده است و لکنّ الله حبّب الیکم الایمان و زینه فی قلوبکم؛ و الخیل و البغال و الحمیر لترکبوها و زینة ؛ والمال و البنون زینة الحیوة الدنیا ؛ و یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کل مسجد ؛ و قل من حرّم زینة الله التی اخرج لعباده ؛ ای پیغمبر! به مردم بگو چه کسی زینتهای خدا را که برای بندگان خود آفریده حرام نموده و از مصرف روزی حلال و پاکیزه منع کرده . بگو این نعمتها در این جهان برای مؤمنان باشد و خالص اینها در آخرت خاص آنها می باشد .
قال موعدکم یوم الزینة و أن یحشر الناس ضحی ؛ . که مراد از یوم الزینة در اینجا ـ حسب تفاسیر ـ روز عید مخصوص مصریان است یا روز شکستن رود نیل . انا جعلنا ما علی الارض زینة لها لنبلوهم ایهم احسن عملا ؛ . «من کان یرید الحیوة الدنیا و زینتها نوفّ الیهم اعمالهم فیها» .
پیغمبر اکرم (ص) فرمود: زینت علم ، احسان به دیگران است .
امیرالمؤمنین (ع) فمرود: زینت مرد عقل او می باشد .
زینت السادات همایونی(متولد ۱۲۹۶ ش) مشهور به بانو همایونی از نزدیک ترین شاگردان بانو امین اصفهانی است.
همایونی نخستین زنی است که در دانشکده وعظ و تبلیغ تهران (دانشکده الهیات کنونی) تهران به فراگیری علوم دینی پرداخت. هرچند به همین دلیل این تحصیل نیمه تمام ماند. بانو همایونی مکتب فاطمه(س) را به منظور ایجاد محیطی اختصاصی برای تحصیل زنان در علوم دینی پایه گذاری کرد. زینت السادات همایونی در سال ۱۳۸۸ ش به عنوان چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. همچنین در سال ۱۳۹۰ در همایش امینه امین که در اصفهان برگزار شد، از مقام او تجلیل شد. آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در پیامی که برای این همایش ابلاغ کرده بود، بانو همایونی را از مفاخر جامعۀ زنان ایران اسلامی خواند. از بانو همایونی آثاری در زمینه علوم اسلامی و معارف اهل بیت منتشر شده است.
زندگی نامه
ازینت لسادات علویه همایونی، متخلص به علویه همایونی و مشهور به بانو همایونی، در سال ۱۲۹۶ هجری شمسی در اصفهان متولد شد. پدرش سید رحیم همایونی و مادرش سلطان آغا همایونی بود. سلطان آغا مادرخواندۀ همسرِ بانو امین بود که پس از فوت سید محمدتقی امین با سید رحیم ازدواج کرد. زینت السادات دومین فرزند او بود. بانو همایونی با محمد فیض –پدر دکتر جواد فیض که در ایران به طبابت اطفال شهره است- ازدواج کرد. شخصیت هایی همچون رحیم ارباب، حسینعلی صدیقین و عطاءالله امامی از دوستان محمد فیض بودند و به خانۀ او رفت و آمد داشتند.
آشنایی با بانو امین
بانو امین و سلطان آغا از دوستان نزدیک یکدیگر بودند، به همین جهت زینت السادات از شاگردان ویژۀ بانو امین شد. او اولین شاگرد بانو امین بود و پنجاه سال شاگردی بانو امین را کرد. تدریس هر روز بعد از ظهر در منزل بانو امین بود. منابع درسی ابتدا قرآن بود و به مرور به دعای کمیل و بعد جامع المقدمات و صرف و نحو و تصریف و شرح حادی عشر رسید. بعد از آن هم بانو همایونی نزد بانو امین اسرارالحکم سبزواری را خواند. گفته شده است که ارتباط بانو امین و بانو همایونی به گونه ای بود که بانو همایونی حتی یک روز را هم نمی توانست بی درس و ملاقات استاد بگذراند و هنگام وفات بانو امین، تنها کسی که بر بالین او حاضر بود بانو همایونی بوده است.
تحصیل
...
زینت السادات علویه همایونی مشهور به بانو همایونی (۱۲۹۶-۱۳۹۵ش)، از نزدیک ترین شاگردان بانو امین اصفهانی. وی نخستین دانشجوی زن دانشکده وعظ و تبلیغ تهران (دانشکده الهیات کنونی) بود. بانو همایونی «مکتب فاطمه(س)» را به منظور ایجاد محیطی اختصاصی برای تحصیل زنان در علوم دینی پایه گذاری کرد. وی در سال ۱۳۸۸ش به عنوان چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران انتخاب و در سال ۱۳۹۰ در همایش «امینه امین» در اصفهان، از مقام او تجلیل شد. از بانو همایونی آثاری در زمینه علوم اسلامی و معارف اهل بیت منتشر شده است.
زینت السادات علویه همایونی، متخلص به علویه همایونی و مشهور به بانو همایونی، در سال ۱۲۹۶ هجری شمسی در اصفهان متولد شد. پدرش سید رحیم همایونی و مادرش سلطان آغا همایونی بود. سلطان آغا مادرخواندۀ همسرِ بانو امین بود که پس از فوت سید محمدتقی امین با سید رحیم ازدواج کرد. زینت السادات دومین فرزند او بود. بانو همایونی با محمد فیض –پدر دکتر جواد فیض که در ایران به طبابت اطفال شهره است- ازدواج کرد. شخصیت هایی همچون رحیم ارباب، حسینعلی صدیقین و عطاءالله امامی از دوستان محمد فیض بودند و به خانۀ او رفت و آمد داشتند.
بانو امین و سلطان آغا از دوستان نزدیک یکدیگر بودند، به همین جهت زینت السادات از شاگردان ویژۀ بانو امین شد. او اولین شاگرد بانو امین بود و پنجاه سال شاگردی بانو امین را کرد. تدریس هر روز بعد از ظهر در منزل بانو امین بود. منابع درسی ابتدا قرآن بود و به مرور به دعای کمیل و بعد جامع المقدمات و صرف و نحو و تصریف و شرح حادی عشر رسید. بعد از آن هم بانو همایونی نزد بانو امین اسرارالحکم سبزواری را خواند. گفته شده است که ارتباط بانو امین و بانو همایونی به گونه ای بود که بانو همایونی حتی یک روز را هم نمی توانست بی درس و ملاقات استاد بگذراند و هنگام وفات بانو امین، تنها کسی که بر بالین او حاضر بود بانو همایونی بوده است.
کتاب زینة القرآن تألیف عبد الشکور فلاح می باشد که کتاب پیرامون آموزش تجوید نوشته شده است.
مؤلف که از نویسندگان کشور افغانستان می باشد و مدتهای زیادی در علم تجوید تدریس نموده با روشی نو و جدید مطالب علم تجوید را در این کتاب آورده است وی مطالب را در چهار بخش بیان کرده است: بخش اول مربوط است به قواعد علم تجوید که در آن مخارج و صفات حروف به صورت مشروح بحث شده است. در قسمتی دیگر از این بخش احکام نون ساکن و تنوین، احکام میم ساکن، مد و قصر همراه با مثالهای متعددی توضیح داده شده است. بخش دوم: این بخش شامل شش باب است که مطالب آن پیرامون وقف و ابتدا می باشد که پس از تعریف لغوی و اصطلاحی آنها، انواع و احکام هر کدام از آنها را بیان کرده است بخش سوم: این بخش در ۸ باب بیان شده که موضوعاتی همچون: آداب قرائت ، استعاذه، اهمیت بسم الله ، روشهای سه گانه قرائت قرآن ، قراء سبعه ، اوصاف و اسامی قرآن، توضیح داده شده است بخش چهارم: این بخش شامل ۳ باب است که پیرامون صوت و لحن سخن می گوید، که در ابتدا درباره کیفیت ایجاد صوت و سپس عوامل نارسایی در صدا، و در پایان چگونگی ایجاد سبک و آهنگ را تشریح می کند. وی این بخش از کتاب را با توجه به تجربیات و مطالعات شخصی خود ذکر نموده است با توجه به ویژگیها و مباحث بیان شده، کتاب حاضر، کتاب ارزشمندی است و می تواند به عنوان منبع درسی قرار گیرد
«زینت المجالس» تألیف مجد الدین محمد حسینی متلخص به مجدی (قرن یازدهم ق)،کتابی است تاریخی در موضوعات متنوع و گوناگون که به زبان فارسی و در سال (1004ق)تألیف گردیده است.
کتاب با مقدمه آقای احمد احمدی در اشاره ای مختصر به مباحث آغاز و مطالب‍ در ده جزء و هر جزء، در چندین فصل، تنظیم شده است.
مؤلف، در بیان مطالب، از اشعار و حکایات فراوانی استفاده کرده است.
وی در ابتدای هر جزء، عنوان ده فصول را بیان کرده و سپس هر کدام را شرح داده است.
نثر کتاب، ادبیات قدیم فارسی و تا حدودی نثر مسجع و آهنگین است.
«زینت المجالس» تالیف مجد الدین محمد حسینی متلخص به مجدی ( قرن یازدهم ق)، کتابی است تاریخی در موضوعات متنوع و گوناگون که به زبان فارسی و در سال (۱۰۰۴ ق) تالیف گردیده است.
کتاب با مقدمه آقای احمد احمدی در اشاره ای مختصر به مباحث آغاز و مطالب در ده جزء و هر جزء، در چندین فصل، تنظیم شده است. مؤلف، در بیان مطالب، از اشعار و حکایات فراوانی استفاده کرده است. وی در ابتدای هر جزء، عنوان ده فصول را بیان کرده و سپس هر کدام را شرح داده است. نثر کتاب، ادبیات قدیم فارسی و تا حدودی نثر مسجع و آهنگین است. چنین به نظر می رسد که مؤلف موفق به اتمام دو فصل آخر از جزء نهم نشده است. در بعضی از نسخ های کتاب، فصل نهم و دهم از جزء نهم، به عنوان ملحقات آورده شده است ولی در این نسخه، به این ترتیب بیان نشده و فصل نهم و دهم، جزء مطالب اصلی کتاب، آورده شده است.
گزارش محتوا
فصل اول از جزء اول، در بیان معرفت کردگار می باشد. مطالب فصول دیگر این جزء، به ترتیب زیر می باشد: پیرامون معجزات انبیا ، کرامات اولیا و مقامات اصفیا ، در ذکر ملوک عجم و سلاطین گذشته، تاریخ خلفا و آثار آن ها، پادشاهان اسلام هم عصر عباسیان ، خاصیت عدالت ، سیره ملوک ، لطایف و ظرایف سخنان اهل زمان خود، کیاست ملوک، عدالت آیین و... ابتدای جزء دوم، نامه ها و احکامی است که ملوک و سلاطین صادر می کردند. نویسنده در این رابطه، پیرامون فوائد تدبیرات سلاطین، فراست و زیرکی سلاطین و ملوک، مواعظ حکما نسبت به سلاطین، احکام غریب و عجیبی که سلاطین صادر می کردند توضیحاتی داده داده است.فصل نهم در بیان حکایات نادر دبیران و فصل دهم شمه ای از لطائف حکایت نما می باشد. مؤلف، در جزء سوم، پیرامون برخی از افراد و شغل آن ها از جمله: اطبا، منجمین، شعرا، مغنیان و معبران و همچنین مطالبی در مورد اخلاق پسندیده بیان کرده است. جزء چهارم در بیان صفات اخلاقی نیکو مانند ادب ، شفقت و رحمت ، توکل ، سخاوت ، شجاعت ، صبر و شکر ، زهد و حزم و دور اندیشی و... می باشد. برای بیان و شرح این جزء از اشعار و حکایات فراوانی استفاده شده است. مطالب جزء پنجم را می توان ادامه مطالب جزء قبل پیرامون صفات اخلاقی دانست. مؤلف، در این بخش، پیرامون فضیلت خاموشی، وفای به عهد ، اصلاح بین دو نفر ، کتمان راز ، فواید امانت ، مکارم اخلاق ، ثبات نیت ، فواید مشورت و اختلاف طبایع شرح و توضیح داده است. جزء ششم با مذمت اخلاق رذیله ، مخصوصا حسد آغاز گردیده است. حرص ، طمع ، دروغ ، بخل ، نقض عهد و خلف وعده ، و... صفات دیگری است که مؤلف در این جزء به توضیح آن ها ژرداخته است. هفتم، به بیان برخی از گناهان اختصاص یافته است؛ گناهانی مانند اسراف ، خیانت ، زنا ، کفران نعمت ، سعایت و... مطالب فصل نهم در بیان مردم بد اصل، و فصل دهم در ذ کر زنان پارسا و نیکو سیرت است. در جزء هشتم مطالبی در مورد فوائد خدمت ملوک ، عوائد خوف و فوائد رجاء، در بیان فر جبعد از شدت، مبتلایان به بلای عشق و... بیان گردیده و توضیحاتی پیرامون آن ها داده شده است. جزء آخر با مطالب عجیب و غریب پیرامون خلقت و طول عمر آدمیان شروع می شود. مؤلف در این بخش، حکایت هایی همراه با شعر پیرامون این موضوع ذکر کرده است. همچنین در این بخش، برخی مطالب غریب دیگر مانند غرایب و طلسمات ، غرایب طیور و... بیان شده است. مباحث دیگر این جزء عبارت است از: ممالک جهان و احوال بعضی از آن ها؛ بیان عمارات رفیعه ؛ ذکر حیوانات درنده مضر؛ در بیان سلطنت مغولان؛ ایلکانیان؛ سلطنت ملوک سربداران ؛ ملوک تیموریان . فصل دهم، پیرامون سلطنت صفویه و جلوس شاه طهماسب بر تخت سلطنت می باشد.
وضعیت کتاب
فهرست مطالب و موضوعات در ابتدای کتاب بیان شده است. کتاب فاقد پاورقی می باشد.
زینت کردن پاها از سوی زنان، امری رایج در صدر اسلام بود.
در زمان صدر اسلام زنان پاهای خود را با خلخال زینت می کردند.و قل للمؤمنـت... ولایضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن...(و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم کیششان، یا بردگانشان (کنیزانشان، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید! )
پوشاندن زینت پا
پوشاندن زینتهای پا، بر زنان مؤمن واجب است.و قل للمؤمنـت... ولایضربن بارجلهن لیعلم ما یخفین من زینتهن... زنان در رعایت عفت و دوری از اموری که آتش شهوت را در دل مردان شعله ور می سازد و ممکن است منتهی به انحراف از جاده عفت شود، آن چنان باید دقیق و سختگیر باشند که حتی از رساندن صدای خلخالی را که در پای دارند به گوش مردان بیگانه خود داری کنند، و این گواه باریک بینی اسلام در این زمینه است.
انواع زینت
مواضع زینت خود را برای اشخاص نامحرم ظاهر نکنند. بدیهی است که خود زینت را میشود نظر کرد. تنها وظیفه زن است که مواضع زینت، مثل گوش و سینه و... را بپوشاند. برخی گفته اند:زینت بر دو قسم است: آشکار و پنهان. زینت آشکار لازم نیست پوشیده شود و می توان به آن نظر افکند. در باره زینت آشکار و پنهان سه قول است:۱- زینت آشکار لباس و زینت پنهان خلخال و گوشواره و دستبند است.۲- زینت آشکار سرمه و انگشتری و خضاب کف است.۳- زینت آشکار صورت و کف دستهاست. در تفسیر علی بن ابراهیم می گوید: کف دستها و انگشتان است.
آیه زینت به آیه ۳۱ سوره اعراف اطلاق می شود.
← پوشاندن عورت در نماز و طواف
 ۱. ↑ اعراف/سوره۷، آیه۳۱.    
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۱، ص۱۹۵.    
...


زینت در جدول کلمات

زینت
زیب
زینت | پیرایه
زیور
زینت پر کاربرد لباس
دکمه
زینت دادن
اراستن
زینت دادن و آراستن
ارایش
زینت داده شده
مزین
زینت دهنده | مهمانی
بزمارا
زینت دهنده مهمانی
بزمارا
زینت رو
مو
زینت سر
مو

معنی زینت به انگلیسی

adornment (اسم)
زینت ، تزیین ، اراستگی ، پیراستگی ، زیور و پیرایه
ornament (اسم)
زینت ، ارایش ، پیرایه ، زیور

معنی کلمه زینت به عربی

زینت
حلية , زينة
نعمة
زين , هالة
ازدهار
زين , طابق

زینت را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

پارسا محسنی ١١:٥٥ - ١٣٩٦/٠٨/٠٤
زیبایی
|

تینا الفتی ١٨:٢٠ - ١٣٩٧/٠٧/٠٢
آزین بستن. ریشه ی این کلمه عربی میباشد
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

P > Neighbors
Mehrdad > Carried out
Amir mhmd > non maskable
محدثه فرومدی > thriving
محدثه فرومدی > flourishing
محدثه فرومدی > flourishing
محدثه فرومدی > رونق
قادر شکوفان > Capish

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• زینت در جدول   • معنی زینت و ارایش   • مترادف زینت   • معنی زینت و آرایش   • معنی زینت وآرایش   • فیلم زینت   • زینت و ارایش در جدول   • معني گلگون   • مفهوم زینت   • تعریف زینت   • معرفی زینت   • زینت چیست   • زینت یعنی چی   • زینت یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی زینت
کلمه : زینت
اشتباه تایپی : cdkj
آوا : zinat
نقش : اسم خاص اشخاص
عکس زینت : در گوگل


آیا معنی زینت مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 97% )