انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

99 1102 100 1

سازه

/sAze/

مترادف سازه: عامل، فاکتور، ساختار، واحد ساختار، عناصر ساختار، واحد نحوی، مولفه درجمله

معنی سازه در لغت نامه دهخدا

سازة. [ زَ ] (اِخ ) قریه ای است در یمن از نواحی زبید. (معجم البلدان یاقوت ).

سازه. [ زَ / زِ ] (اِ) به لغت دری تبری به معنی جاروب است که خانه و فرش بدان روبند. (انجمن آرا) (آنندراج ). || در تفسیر ابوالفتوح در یک مورد بمعنی لیف خرما آمده و ظاهراً مصحف «سازو» است که سه بار در همان کتاب آمده است. رجوع به تفسیر ابوالفتوح چ 1 ج 4 ص 96 س 6 و سازو در این لغت نامه شود.

سازه. [ زَ/ زِ ] (اِ) در کتابهای جدید ریاضی بجای عامل معمول شده است. (فرهنگستان ).

معنی سازه به فارسی

سازه
ساز عامل فاکتور .
قریه ایست در یمن از نواحی زبید
[constituent] [زبان شناسی] هریک از اجزای تشکیل دهندۀ جمله در سطوح مختلف نحوی
[construct] [روان شناسی] فکر یا مفهوم پیچیده ای که از ترکیب افکار ساده تر شکل می گیرد
[structure] [مهندسی عمران] آنچه نظیر پل یا ساختمان که با تواناییِ تحمل بار طراحی و ساخته شود
[ گویش مازنی ] /saaze/ جارو & ارزن - گاورس
[constructivism] [علوم سیاسی و روابط بین الملل] رویکردی در مطالعۀ روابط بین الملل که بر روابط بین کارگزار و ساختار و تعامل این دو تأکید دارد
[structural] [مهندسی عمران] مربوط به سازه
[ گویش مازنی ] /saaze Khaal/ خلال های جارو و در تداول عامه خلال دندانی که از جارو گیرند
[ گویش مازنی ] /saaze Khaale/ خلال دندان جارو
[ گویش مازنی ] /saaze daar/ گیاه و بوته ی جارو & روستایی در کلیجان رستاق سارینام های دیگرش: ارزفون – ارزبون
[prosthodontist] [پزشکی-دندان پزشکی] دندان پزشکی که در زمینۀ سازه دندان پزشکی تخصص دارد متـ . متخصص بَرسازه های دندانی
[prosthodontics, dental prosthetics] [پزشکی-دندان پزشکی] شاخه ای از دندان پزشکی که به جانشین کردن دندان ها و بافت های مجاور آنها با اندام مصنوعی می پردازد به طوری که راحتی و ظاهر و سلامت بیمار حفظ یا به او بازگردانده شود متـ . دندان پزشکی بَرسازه ایprosthetic dentistry تخصص بَرسازه ه...
[ گویش مازنی ] /saaze sar/ سنبله ی گیاهی که از آن جارو می سازند
[constructivism , constructionism] [روان شناسی] دیدگاهی نظری مربوط به ادراک فعالانۀ افراد از جهان و تفسیر اشیا و رویدادهای پیرامون باتوجه به دانسته های قبلی
[buffet] [حمل ونقل هوایی] نوسان های تند و نامنظم سازۀ هواپیما براثر پسایۀ آشفته
[substation structures] [مهندسی برق] چارچوب ها یا قالب های سختی در پست برق برای آویختن و نگهداری رساناها و تجهیزات کلیدزنی (switchgear) و تجهیزات دیگر
[ گویش مازنی ] /saaze katin/ دسته ی جارو
[ گویش مازنی ] /saaze kating/ دسته ی جارو
[alveolar process] [پزشکی-دندان پزشکی] بخشی از استخوان فک که دربردارندۀ قوس دندانی است و آرَک ها در آن قرار دارند
بد رفتار بد سلوک .
[ گویش مازنی ] /palem saaze/ نوعی جاروی موقتی از گیاه آقطی
[ گویش مازنی ] /tali saaze/ جارویی که از شاخه های نازک نوعی خار یا سرشاخه ی درختان بافته شود
[platform as a service] [رایانه و فنّاوری اطلاعات] ارائۀ رسانۀ شبکۀ اجتماعی به فراهم سازان و کاربران با فراهم سازی مسیری جدید برای همکاری گسترده در زمینۀ نوآوری های بدون محدودیت درجهت برقراری ارتباط و همکاری اختـ . خاب PaaS
[tail boom] [حمل ونقل هوایی] سازه ای لوله ای که دُم هواگَرد را به بدنه یا بال ها متصل می کند

معنی سازه در فرهنگ معین

سازه
(زِ) (اِمر.) ۱ - ساختار، ساختمان . ۲ - عامل (ریاضی ). ۳ - واحد نحوی زبان (زبان - شناسی ).
( ~.) [ طبر. ] (اِ.) جاروب ، جارور.

سازه در دانشنامه ویکی پدیا

سازه
سازه (به انگلیسی: Structure) در معنای وسیع و کاربردی در علوم فنی، عبارتست از نوعی ساختار خلق شده به دست بشر که شامل اجزایی با روابط پیچیده باشد و اهداف مدنظر انسانی را محقق سازد. سازه در مهندسی سازه عبارت است از یک عضو یا مجموعه ای از اعضا که به منظور تحمل و انتقال نیرو به کار می رود.
بارهای مرده
بارهای زنده
بارهای اجرایی
بارهای برف، باران و یخ
بارهای باد
بارهای ناشی از تغییرات حجم مصالح
بارهای ناشی از انفجار
ترکیب بارها
مهمترین این اهداف شامل تعادلی پایدار با حفظ شکل هندسی و الگوی از پیش تعیین شده است. از دیگر اهداف مهم که معمولاً در نظر گرفته می شود شکل بهره برداری مطلوب آن است.
تفاوت ساختار با سازه در آن است که ساختار یک فرم طبیعی دارد و می بایست کشف یا مشاهده گردد؛ حال آنکه سازه دارای طراحی انسانی و مخلوق دست بشر است.
از اصطلاح سازه یا ساختار در علوم گوناگون مانند مهندسی سازه ،مهندسی مکانیک، مهندسی خودرو، مهندسی شیمی، زیست شناسی، ژنتیک، هوا فضا، اطلاعات رایانه ای، علوم فراساحل همانند کشتی سازی استفاده می شود.
سازه نوعی ساختار خلق شده به دست بشر است.
سازه (ساختمان)
سازه همچنین ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
به یک ساختار معماری یا مهندسی ثابت که مجزا از دیگر ساختارها قابل تشخیص باشد یک سازه یا ابنیهٔ فنی می گویند. سازه بخشی از حجم است که بارهای وارده را تحمل و به محیط اطراف منتقل می سازد. شایان ذکر است که در سازه های معماری نیروها (بارهای مرده، زنده، زلزله، برف و باد) ازطریق تیرچه ها به تیر اصلی و از تیر اصلی به ستون ها و از ستون ها به پی منتقل می شود و پی ها نیروها را به خاک منتقل می کنند؛ به عبارت دیگر، سازه حافظ فرم خارجی اجسام در برابر بارهای وارده است.
سازه یا آزاد است، یعنی اتصال مشخصی با زمین ندارد، مانند هواپیما که یک نوع سازه است، و یا ممکن است غیرآزاد باشد، یعنی اتصال مشخصی با زمین دارد.
سازه ممکن است دائمی باشد، مانند ساختمان ها، پل ها، سدها و دکل های برق، یا موقتی باشد، مانند چادرهای نمایشگاهی، دکل های تبلیغاتی و داربست های فلزی.امروزه مدل سازی اطلاعات ساختمان تغییر شگرفی در صنعت ساختمان کشورهای پیشرفته به وجود آورده است و بهره وری این بخش را افزایش داده است.
سازه انگاری یا برسازی (به انگلیسی: Constructivism) یکی از نظریه های روابط بین الملل محسوب می شود. این نظریه بر این عقیده است که جنبه های مهم روابط بین الملل در نتیجه سرشت انسان یا دیگر ویژگی های اساسی سیاست جهانی نیست، بلکه آن ها به طور تاریخی و اجتماعی برساخته شده.
ساختار جوامع انسانی غالباً به واسطه ایده ها و هنجارها شکل می گیرد و نه نیروهای مادی؛
هویت و منافع بازیگران در این سیستمها بر اساس بارورهای مشترک شکل می گیرد و نه طبیعت.
واژه (Constructivism) در زبان فارسی از سوی بسیاری از مترجمان و استادان رشته روابط بین الملل و علوم سیاسی همانند حمیرا مشیرزاده و حسین سلیمی به «سازه انگاری» ترجمه شده است. با این حال علیرضا طیب این واژه را به «برسازی» ترجمه کرده اند.
الکساندر ونت در مقاله آنارشی آن است که حکومت ها باور می کنند اصول سازه انگاری را این گونه بیان میکند:
به گفته ونت: .mw-parser-output blockquote.templatequote{margin-top:0}.mw-parser-output blockquote.templatequote div.templatequotecite{line-height:1em;text-align:right;padding-right:2em;margin-top:0}.mw-parser-output blockquote.templatequote div.templatequotecite cite{font-size:85%}
سازه انگاری پسامدرن یا کنستراکتیویسم پسامدرن یکی از شاخه های تفکر سازه انگاریست که ادعا می کند هیچ دیدگاه بی طرفی وجود ندارد که بتواند دانش های تحلیلی و اخلاقی را مورد سنجش قرار دهد. این شاخه معمولاً با شاخه اصلی سازه انگاری یعنی سازه انگاری مدرن مقایسه می شود.
سازه انگاری مدرن که به کنستراکتیویسم مدرن نیز معروف است شاخه اصلی و متداول سازه انگاری در نظریه روابط بین الملل محسوب می شود. این موضوع دارای تفاوت هایی با سازه انگاری پسامدرن است. سازه انگاری مدرن دارای مبنای اثبات گرایی می باشد.
سازهٔ پی گونه ای سازهٔ جابجاشدنی است که بویژه در مگس سرکه یافت می شود. سازهٔ پی کاربرد گسترده ای در جهش زایی دارد و همچنین در پژوهشهای ژنتیکی، برای پدید آوردن مگس هایی که ژن آنها دستکاری شده، آن را به کار می برند.
سازه پیش تنیده (به انگلیسی: Prestressed structure) سازه ای است که با ترکیب رشته ها یا میلگردهای فولادی (Tendon) و بتن ساخته شده که با تحت کشش قرار گرفتن کابل های فولادی باعث افزایش ظرفیت باربری بتن می گردد. میله های فولادی در پروسه ساخت یا پس از ساخت، تحت کشش (مثلاً با جک های هیدرولیک) قرار می گیرند. این تدبیر باعث می شود که بتن موجود در سازه تحت تنش فشاری قرار گیرد. از آنجا که مقاومت بتن در فشار بسیار بیشتر از مقاومت آن در کشش هست، اعمال این بارهای خارجی مذکور به سازه، موجب کاهش تنش کششی در بتن می شوند؛ بنابراین بتن موجود یا تحت تنش کششی قرار نمی گیرد یا مقدار بسیار کمی تنش کششی (کمتر از استحکام شکست بتن) تحمل می کند. این تدبیر باعث می شود که قابلیت تحمل بار سازه با بتن تحت فشار بسیار بیشتر از سازه مشابه بدون پیش تنیدگی باشد.
آزاد Unbonded
چسبیده (Bonded(grouted
برای درک بهتر مزایای پیش تنیدگی دانستن اطلاعاتی از خواص بتن مفید خواهد بود. بتن در برابر فشار بسیار مقاوم است، اما در برابر کشش ضعیف است. به عنوان مثال وقتی نیرویی کششی به مقطع بتنی اعمال شود، ترک می خورد. به طور متداول در سازه های بتنی وقتی باری شبیه به خودرو در یک پارکینگ بر روی دال بتنی یا تیرها قرار گیرد، تیر تمایل به انحنا و خم شدن دارد. این تغییر شکل خمیدگی باعث می شود پایین تیر اندکی دچار کشیدگی و ازدیاد طول (کرنش، Strain) شود. معمولاً همین مقدار اندک کشیدگی برای ایجاد ترک در بتن کافی است. میلگردهای تقویتی(bars) فولادی به صورت مدفون در بتن به عنوان تقویت کشش برای محدود کردن عرض ترک قرار داده می شود. میلگردها در این حالت وقتی فقط به صورت مدفون در بتن قرار داده می شود به صورت نیروهای Passive عمل می کند و تا زمانی که خیز در بتن به مرحله قبل از ایجاد ترک نرسیده است نیرویی را تحمل نمی کند. اما Tendon یا همان فولادهای پیش تنیدگی به صورت نیروهای Active در سیستم عمل می کنند. در سیستم پیش تنیدگی، فولاد به عنوان عامل مقاوم و مؤثر عمل می کند. به طوری که امکان به وجود آمدن ترک در بتن وجود نخواهد داشت. سازه های پیش تنیده حتی اگر تحت بارگذاری کامل قرار گیرند، می توانند طوری طراحی شوند که کمترین خیز و ترک در سازه ایجاد شود.
اجرای سیستم پیش تنیدگی در مراحل ساخت، سرهم کردن قطعات (مونتاژ)، برپاسازی و نصب در موقعیت به معلومات و دانش تخصصی و فنی نیاز دارد، ولی می توان مفهوم کلی کار را با مثال زیر توضیح داد: اگر تعدادی بلوک چوبی که درون آن ها سوراخی اجرا شده است و از میان سوراخ نوار لاستیکی عبور داده شود و دو طرف انتهای نوار لاستیکی را نگاه داریم، بلوک ها از قسمت پایین از هم جدا می شوند. در این شرایط پیش تنیدگی توسط قرار دادن یک جفت مهره در دو انتهای نوار لاستیکی قابل شرح است بطوری که با پیچاندن مهره ها کم کم بلوک ها در قسمت پایین به هم نزدیک شده و نهایتاً به طور محکم به هم فشار خواهند آورد. در این حالت اگر از دو قسمت انتهایی مجموعه را بلند کنیم این بار مجموعه بلوک ها از هم جدا نمی شود بلکه به طور مستقیم و در کنار هم موقعیت خود را حفظ می کنند. این نوارهای لاستیکی محکم شده در واقع همان Tendon (فولادهای پس تنیدگی) در مقیاس واقعی می باشند که توسط وسایل مهاری گوه ای شکل در محل انتهایی بسته می شوند.
در استفاده از تکنیک پیش تنیدگی توجه به نکته اساسی زیر بسیار حائز اهمییت می باشد :
سازه تزئینی نام سازه ای بر معیار هنر در معماری منظر است که در درجه اول برای آرایه گری و تزئین ساخته شده باشد.
سازهٔ جابجاشدنی به یک بخش یا توالی دی ان ای می گویند که می تواند جایگاه نسبی خود بر روی ژنوم یک یاخته پس و پیش کند. این جابجایی و پس و پیش شدن به دو روش می تواند روی دهد؛ هم می تواند به روش «رونوشت و چسبیدن» انجام پذیرد، هم از راه «برش و چسبیدن» می تواند رخ دهد.
یک سازه جداکننده عابران پیاده به هر نوع ساه یا ساختار معماری گفته می شود که باعث خروج عابران پیاده از یک مسیر ویژه وسیله نقلیه می شود.به عبارت دیگر این سازه ها عابران را از خودروها و وسایل نقلیه موتوری جدا می کنند.
تقاطع غیرهمسطح رایج ترین شکل این جداسازی است که عمدتاً به شکل پل عابر پیاده یا زیرگذر عابر پیاده مشاهده می شود. دسترسی عابران به این سطوح انتقالی از طریق راه پله، پله برقی، آسانسور یا سطح شیبدار صورت می گیرد.
علاوه بر گذرگاههای غیر هم سطح، پیاده رو هم ممکن است به عنوان یک جداکننده عابران در نظر گرفت؛ چرا که به نحو مناسب از مسیر سواره رو خیابان جدا می شود و قوانین عبور و مرور در آن حمایت کننده عابران پیاده است.
در بسیاری از مناطق، گذرگاه حیوانات ارائه شده در مناطق طبیعی اجازه می دهد تا وحوش بدون مشکل از عرض یک جاده عبور کنند.
ابر سازه (به انگلیسی: Megastructure) به سازه ای ساخته شده توسط انسان می گویند که بسیار بزرگتر از سازه های معمولی قابل تصور ساخته شده به وسیله بشر است. این واژه گاهی برای ساختمان های بزرگ و گاهی برای سازه هایی خیالی مانند سفینه یا کشتی های بزرگ فضایی استفاده می شود.مهندسی ابر سازه و مهندسی فضایی راه های ساخت ابر سازه ها را به گونه علمی مشخص می کنند.
برهم کنش میان سیال و سازه (به انگلیسی: Fluid–Structure Interaction) (به اختصار FSI) به مطالعه برهم کنش میان برخی از سازه های متحرک یا تغییرشکل پذیر با جریان سیال داخلی یا حول آن جسم می پردازد. برهم کنش میان سیال و سازه به صورت پایدار و به صورت ارتعاشی مورد مطالعه قرار می گیرد. در برهم کنش ارتعاشی، کرنش شکل گرفته در سازه جامد به گونه ای سازه را وادار به حرکت و تغییرشکل می کند که تصور می شود منبع ایجاد کرنش در حال کاهش است و سازه دوباره به شکل اولیه خود بازمی گردد (در واقع ماهیت پدیده های ارتعاشی در برهم کنش میان سازه و سیال به صورت الگوی تکرارشونده ای است).
دینامیک سیالات محاسباتی
مکانیک شاره ها
دینامیک سازه ها
درنظر گرفتن برهم کنش میان سازه و سیال از جمله مهم ترین ملاحظات در طراحی بسیاری از سیستم های مهندسی نظیر هواپیماها، موتورها و پل ها است. چشم پوشی از این برهم کنش به ویژه در وضعیت ارتعاشی آن عواقب ویرانگری به دنبال خواهد داشت. این وضع وقتی تشدید می شود که مصالح به کار رفته در سازه از منظر خستگی مکانیکی نیز آسیب پذیر باشند.
فاجعه پل تاکوما در ایالت واشینگتن آمریکا که در سال ۱۹۴۰ رخ داد بارزترین نمونه از نتایج عدم رعایت برهم کنش های میان سازه و جریان سیال به شمار می رود؛ در ابتدا دلیل اصلی این فاجعه عدم توجه به تشکیل «خیابان گردابه های فون کارمن» ناشی از جریان هوا حول پل و در نظر نگرفتن برابری فرکانس نوسانات این گردابه ها با فرکانس طبیعی پیچشی سازه عنوان می شد، اما بعدها مشخص شد که پدیده برهم کنشی دیگری به نام «هواکشسانی بال پرنده» (aeroelastic flutter) دلیل اصلی ریزش پل بوده است (در بخش بعدی توضیحات بیش تری راجع به این مورد آمده است). به هر روی هر دوی این پدیده ها در قلمرو برهم کنش میان سازه و سیال جای می گیرند و عدم رعایت آن ها در هنگام طراحی سازه های عظیمی هم چون پل نتایج تلخ و جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.
شاید اگر تجربه سفر هوایی و نشستن کنار پنجره ای نزدیک به بال هواپیما را داشته باشید متوجه اندک نوسانات بال هواپیما در حین حرکت شده باشید. این رفتارها ناشی از این واقعیت است که بال های هواپیماها، اجسامی کاملاً صلب نیستند و در صورت رویارویی با نیروهای آیرودینامیکی در سرعت های بالا دچار ارتعاش و نوسان می شوند. این پدیده از چندین منظر می تواند آثار منفی داشته باشد؛ باعث کاهش عمر مفید اجزا و بروز خستگی در بال و بدنه هواپیما می شود، به مرور زمان اتصالات بال و بدنه روی به باز شدن می آورند، مصرف سوخت افزایش پیدا می کند و از همه مهم تر احساس ناامنی و اضطراب شدیدی به مسافران القا می شود.
قابلیت اطمینان سازه یا قابلیت اعتماد سازه (به انگلیسی: Structural reliability) عبارتست از به کارگیری تئوری نظریه قابلیت اطمینان برای مدل سازی ایمنی سازه ها . قابلیت اطمینان سازه پیشامد متمم گسیختگی سازه است. به عبارت دیگر قابلیت اطمینان سازه برابرست با یک منهای احتمال گسیختگی. از سده بیستم از قابلیت اطمینان در طراحی و بهسازی سازه ها استفاده می شود.
گسیختگی در سازه هنگامی رخ می دهد که بار از مقاومت بیشتر شود. اگر بار و مقاومت توزیع های مستقل داشته باشند می توان احتمال گسیختگی را به صورت انتگرال زیر مدل کرد.
P f = ∫ 0 ∞ F R ( s ) f s ( s ) d s ( 1 ) {\displaystyle P_{f}=\int _{0}^{\infty }F_{R}(s)f_{s}(s)\,ds\qquad \mathrm {(1)} }
که در آن F R ( s ) {\displaystyle F_{R}(s)}  تابع تجمعی مقاومت (R) و f s ( s ) {\displaystyle f_{s}(s)}  تابع چگالی احتمال بار (s) است.
مهندس سازه(به انگلیسی: Structural engineer)، وظیفه تحلیل، طراحی، برنامه ریزی و پژوهش دربارهٔ اجزاء و سیستم های سازه ای را برعهده دارد تا به اهدافی همچون تضمین امنیت و آسایش کاربران و ساکنان دست یابد. وظایف مهندس سازه، در حوزهٔ ایمنی، فنی، اقتصادی و محیط زیست بوده و ممکن است شامل عوامل زیبایی شناسی و اجتماعی نیز باشد.
مهندسی سازه
مهندسی عمران
مهندسی زمین لرزه
معمار
امور مربوط به مهندسی سازه معمولاً در حوزهٔ مهندسی عمران نیز مطرح است. هم اکنون در ایالات متحده، مهندسان سازه، دارای مجوز مهندسی عمران هستند، البته این شرایط، در ایالت های مختلف متفاوت است. در بریتانیا، بیشتر مهندسان سازه در صنعت ساختمان اکثراً عضو مؤسسهٔ مهندسان سازه هستند تا مؤسسهٔ مهندسان عمران.
معمولاً سازه هایی از قبیل ساختمان ها، برج ها، استادیوم ها و پل ها توسط مهندسان سازه طراحی می شوند. سازه های دیگری نیز همچون سکوهای نفتی، ماهواره های فضایی، هواپیماها و کشتی ها ممکن است توسط مهندس سازه طراحی شود. بیشتر مهندسان سازه، در زمینه های صنعت ساخت و ساز، مشغول هستند. اگرچه برخی از آن ها در صنایع هوافضا، خودروسازی و کشتی سازی نیز کار می کنند. در صنعت ساخت و ساز نیز با همکاری معماران، مهندسان عمران، مکانیک، برق، نقشه بردارها و مدیران ساخت و ساز کار می کنند.
مهندسان سازه تضمین می کنند که ساختمان ها یا پل ها به حدی محکم و پایدار ساخته شده اند که می توانند بارهای سازه ای متداول (همچون گرانش زمین، باد، برف، باران، زمین لرزه، فشار زمین، تغییرات دما و رفت وآمد و ترافیک) را تحمل کرده و جلوی مرگ و آسیب دیدگی را بگیرند. آن ها همچنین سازه ها را چنان طراحی می کنند که به حدی محکم هستند که تغییر شکل و لرزش های نامتداول و بیشتر از محدودیت ها را نداشته باشند. آسایش مردم، موضوعی است که در این محدودیت ها در نظر گرفته می شود. ماندگاری نیز بحثی است که در طراحی پل ها و هواپیماها یا سازه های دیگری که در طول عمرشان تنش های زیادی به آن ها وارد خواهد شد، مورد بررسی قرار می گیرد. موضوع دیگر نیز، دوام و پایداری مصالح، در مقابل خرابی هایی است که می توانند موجب مختل شدن کارآیی شان در طول عمر سازه باشند.
مهندسی ابر سازه (به انگلیسی: Megascale engineering) گونه ای از مهندسی اکتشافی است که بر ساخت سازه هایی با مقیاس بسیار بزرگ تمرکز دارد. این سازه ها حداقل یک کیلومتر یا یک مگامتر طول دارند به عنوان مثال ابر سازه ها.
مهندسی سازه (به انگلیسی: Structural engineering) بخشی از مهندسی عمران و مهندسی هوافضا است. در مهندسی عمران، مهندسی سازه در مورد ساختارهای انتقال بار از اجزاء یک ساختمان یا بنا به محل تکیه گاهی آن مانند پی سازه صحبت می کند. مهندسی سازه گرایشی از مهندسی است که با طراحی سیستم های سازه ای به هدف تأمین باربری و ایجاد مقاومت در برابر نیروهای گوناگون وارد بر سازه سروکار دارد. مهندسی سازه عمدتاً با طراحی ساختمان ها و سازه های غیر ساختمانی سر و کار دارد و همچنین نقش ضروری ای در طراحی ماشین آلات در جاهایی که یکپارچگی سازه ای بر روی ایمنی و اطمینان پذیری ماشین تأثیر دارد بازی می کند. طراحی بسیاری از ساخته های دست بشر، از مبلمان تا تجهیزات پزشکی، از خودرو و ... نیاز به حضور مهندس سازه دارد.
ریاضیات عالی مهندسی
دینامیک سازه ها
تئوری الاستیسیته و پلاستیسیته
روش اجزاء محدود
سمینار
پایان نامه تز
پایداری سازه ها
بتن پیش تنیده
طراحی لرزه ای سازه های فولادی
طراحی لرزه ای سازه های بتنی
تاریخچه مهندسی سازه با آغاز یک جا نشینی بشر آغاز شد. اولین تاریخچه مدون مهندسی سازه با ساخت اهرام پله ای در مصر توسط آمون هوتپ، که اولین مهندسی که با نام شناخته می شود بازمی گردد. در این دوره سازه های عظیمی چون اهرام در مصر، زیگورات چغازنبیل و پارسه (تخت جمشید) در ایران نام برد.
اگر مهندسی سازه را متشکل از دو بخش تحلیل و طراحی بدانیم، سرسلسلهٔ روابط تحلیلی تئوری الاستیسیته و مرجع بخش طراحی استانداردها و قضاوت های مهندسی است. درتئوری الاستیسیته از جبر تانسورها استفاده می شود و با استفاده از قانون هوک، دستگاه معادلات دیفرانسیل جزئی تعادل و سازگاری تشکیل می شوند. مشهورترین روش حل عددی این دستگاه معادلات، روشی است به نام اجزا محدود.
یک مهندس سازه باید در هنگام طرح یک سازه به دو مسئله توجه کند: مسئلهٔ اول بررسی مقاومت سازه در برابر بارها ی وارد بر سازه که شامل بارهای زنده، بار باد، برف، انسان، اشیا و بار مرده و بار زمین لرزه و... است که با طراحی سیستم باربر ومحاسبه و کنترل مقاومت کافی اعضای سازه در برابر این بارها است. مسئلهٔ دوم بررسی کارایی سازه است یعنی سازه باید فاقد مواردی مانند لرزش و تغییر شکل های خارج از اندازهٔ مجاز آیین نامه باشد. زیرا این موارد در کاربری سازه مشکل زا هستند و باعث مشکلی مانند ترس در کاربران سازه یا مواردی مانند ترک خوردن دیوارها و نازک کاری ها می شوند.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با سازه

سازه در جدول کلمات

این برج با ۱۶۳ طبقه قابل استفاده و ۸۲۸ متر ارتفاع | در حال حاضر بلندترین سازه و آسما نخراش ساخته شده به دست انسان است
برج خلیفه

سازه را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

mmd ١٥:٤٧ - ١٣٩٦/٠٧/١٨
اسکلت,ساختمان
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• شرکت مهندسی سازه   • تعریف سازه   • سازه عمران   • سازه ساختمان   • انواع سازه   • سازه روانشناسی   • سازه چیست   • مفهوم سازه   • معنی سازه   • معرفی سازه   • سازه یعنی چی   • سازه یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی سازه
کلمه : سازه
اشتباه تایپی : shci
آوا : sAze
نقش : اسم
عکس سازه : در گوگل


آیا معنی سازه مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 99% )