انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1047 100 1

سامانه اتوبوس تندرو

سامانه اتوبوس تندرو در دانشنامه ویکی پدیا

سامانه اتوبوس تندرو
سامانه اتوبوس تندرو (Bus rapid transit) نامش را از سامانه حمل و نقل تندرو گرفته است، که در آن برای حمل و نقل تند وسایل نقلیه عمومی از روش ها مختلفی همچون ایجاد روگذر و زیرگذر و خطوط ویژه استفاده می گردد. مدت زیادی است که در دنیا برای افزایش سرعت اتوبوس های درون شهری از روش های مختلفی مانند ایجاد مسیرهای ویژه اتوبوس رانی یا دادن اولویت به اتوبوس ها در گذر از تقاطع ها استفاده می شود.
مسیر ویژه:یکی از اصلی ترین ویژگی های یک سامانه اتوبوس تندرو اختصاص یک خط ویژه به آن است؛ که فارغ از ترافیک شهری بتواند فعالیت کند. این کار باعث می شود هم سرعت اتوبوس ها افزایش یابد و هم خطر تصادف با وجود آنکه سرعت افزایش یافته است، کاهش بیابد؛ و مزیت دیگر این کار این است که حتی رانندگان غیرحرفه ای نیز می توانند در این مسیر حرکت کنند و لازم نیست حتماً راننده خیلی مهارت داشته باشد.
پوشش کامل: در این صورت علاوه بر مسیر ویژه که برای این اتوبوس ها در نظر گرفته می شود. آنها می توانند در صورت نیاز از تمام خیابان های سطح شهر نیز استفاده کنند.
کارایی بالا: در صورتی که این سامانه سطح زیادی از شهر را پوشش بدهد می تواند حجم زیادی از مسافرین را در کمترین زمان ممکن و حتی در زمان ترافیک سنگین و با هزینه کم جابجا کند. در صورتی که یکی از موارد بالا در این سامانه رعایت نشود، سامانه اتوبوس تندرو نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد.
سامانه اولویت دادن به اتوبوس: سامانه اولویت دادن به اتوبوس ها در تقاطع ها به این شکل می باشد که اگر حرکتی که موجب شود اتوبوس حتی با سبز شدن چراغ راهنمایی با تأخیر حرکت کند، حرکت وسیله نقلیه ای که می خواهد به شمال یا جنوب حرکت کند با تأخیر انجام می شود تا اتوبوس به راحتی حرکت کند و وسایل نقلیه دیگر مانع حرکتش نشوند. برای این منظور حسگرهایی در اتوبوس و چراغ راهنمایی گذارده می شود تا چراغ راهنمایی از نزدیک شدن یک اتوبوس مطلع شود.
اما سامانه اتوبوس تندرو تلفیقی از تمام کارها بالا است. علاوه بر آن در این سامانه از امکانات رفاهی دیگری مانند استفاده از کارت اعتباری در پرداخت کرایه به جای ارائه بلیط یا ساخت ایستگاه های سرپوشیده مخصوص این سامانه و ساخت اتوبوس های هماهنگ با این ایستگاه ها نیز استفاده گردیده است.
در کشورها مختلف اتوبوس ها گوناگونی برای استفاده در این سامانه در نظر گرفته می شوند. دو نوع عمده این اتوبوس ها یکی اتوبوس چند کابینه است (دو یا سه کابینه) که نوع دو کابینه آن در تهران و تبریز استفاده می شود و یکی دیگر اتوبوس هایی است که به وسیله چرخی مخصوص روی مسیری ویژه راه می روند. نوع دوم فقط در کشورهای انگلیس، آلمان و ژاپن استفاده شده است.
این سامانه هم انعطاف پذیری سیستم حمل و نقل اتوبوسی و هم سرعت و اطمینان مترو را داراست. به این ترتیب که با وجود ایجاد راه های مختلف برای تسریع حرکت اتوبوس های این سامانه مانند تونل، زیرگذر، روگذر و مسیر ویژه یا چراغ های راهنمایی هوشمند این اتوبوس ها با خطر تصادف بسیار کم روبرو هستند؛ و همچنین به علت آنکه می توانند از راه های عادی نیز استفاده کنند به انعطاف پذیری آنها می افزاید. میانگین سرعت این سامانه در سطح دنیا بین ۱۹ تا ۴۸ کیلومتر در ساعت می باشد.
عکس سامانه اتوبوس تندرو
سامانه اتوبوس تندرو تبریز که با نام بی آرتی یا BRT (مخفف عبارت انگلیسی Bus Rapid Transit) هم شناخته می شود، پس از تهران دومین سامانهٔ اتوبوس از این دست در ایران است. مسیر این سامانه که در ابتدا حدفاصل میدان راه آهن در غرب تبریز تا چهارراه آبرسان در شرق تبریز بود در شهریور ۱۳۸۷ راه اندازی گردید و سپس تا نمایشگاه بین المللی تبریز (میدان بسیج) گسترش یافت.
خط ۲: پایانه چهارراه آبرسان - پایانه چهارراه شریعتی
با توجه به افزایش جمعیت در کلانشهرهایی مانند تبریز، لزوم ایجاد یک سیستم حمل و نقل سریع و منظم که بتوان با هزینه کمتری نسبت به سایر روش های متداول مانند قطار شهری راه اندازی گردد، مسئولان شهری تبریز را بر آن داشت که پس از مطالعات کارشناسی اقدام به ایجاد مسیر مجزا برای حرکت اتوبوس در شریان های اصلی شهر نمایند. سرانجام با نرده گذاری و ایجاد ایستگاه در خیابان های امام و ۲۲ بهمن، سامانه اتوبوس تندرو تبریز در سال ۱۳۸۷ آغاز بکار کرد. در ابتدا مخالفت های شدیدی با این طرح شد. از جمله می توان به اعتراض اصناف و کسبه خیابان هایی که نرده گذاری در آنها سبب از رونق افتادن کسب و کار این قشر می شد و همچنین نگرانی هایی از بابت بروز تصادفات به علت حرکت سریع اتوبوس ها، اشاره کرد.
عملیات ایجاد مسیر ویژه اتوبوس های تندرو از مرداد ماه ۱۳۸۷ آغاز گردید. اجرای نرده گذاری و ایجاد ایستگاه ها با سرعت پیش رفت. با احداث مسیر تندرو در خیابان امام خمینی، جهت تردد خودروهای شخصی که برای سالهای طولانی به صورت دوطرفه انجام می گرفت، به حالت یکطرفه و به سمت چهارراه آبرسان درآمده است. همچنین حرکت این خودروها در مسیر ویژه اتوبوس های تندرو از ساعت ۲۲:۳۰ تا ۶ صبح بلامانع است. در فرایند نرده گذاری این مسیر حدفاصل میدان قونقا تا میدان جهاد (نصف راه) به علت کم عرض بودن خیابان، کلیه درختان موجود در جدول کشی وسط خیابان قطع و آسفالت ریزی شد. در این مسیر ابتدا از نرده های زرد رنگ برای جداسازی استفاده می شد اما از سال ۱۳۹۳ به جای این نرده ها از جدول استفاده گردید. در حال حاضر از فلکه دانشگاه (میدان جانبازان) تا پل کابلی و همچنین از میدان استاد شهریار (هتل مرمر) تا میدان بسیج، به علت نسبتاً روان بودن ترافیک از جدول های جدا کننده برای مسیر ویژه اتوبوس استفاده نشده است و اتوبوس ها از لاین عمومی تردد می کنند. وضعیت ایستگاهای بی آر تی تبریز نیز به دلیل ظرفیت کم و عدم ایمنی مناسب همواره مورد انتقاد شهروندان بود که از دی ماه ۱۳۹۲ عملیات نوسازی ایستگاه ها آغار شد. ایستگاه های جدید علاوه بر ایمنی و ظرفیت بالا، با بهره گیری از پنل های خورشیدی انرژی مورد نیاز برای روشنایی ایستگاه در شب را نیز تأمین می کند.
سامانه اتوبوس تندرو تهران که با نام بی آرتی (مخفف عبارت انگلیسی bus rapid transit) هم شناخته می شود، یکی از نخستین سامانهٔ اتوبوس از این دست در ایران است. خط ۱ این سامانه که حدفاصل چهارراه تهران پارس در شرق تهران تا میدان آزادی در غرب تهران است، در مرداد ۱۳۸۶ راه اندازی گردیده و سپس به تدریج کامل شد.
فاز دوم: میدان آرژانتین (پایانه بیهقی) - پونکخط ۶: پایانه لاله - پایانه شهید افشارخط ۷: پایانه تجریش، چهارراه پارک وی، میدان راه آهن و پایانه معینخط ۸: پایانه خاوران - پایانه جنوبخط ۹: پایانه جوانمرد قصاب - پایانه لالهخط ۱۰: پایانه آزادگان، میدان آزادی، پایانه جنت آباد
به علت اصرار دولت بر ساخت مونوریل و به دستور محمدباقر قالیباف، شهردار وقت، کارشناسانی به بررسی گزارش های فنی سیستم مونوریل پرداختند. عدم وجود گزارش کارشناسی محکم و مناسب و نقاط ضعف فراوان در گزارش های موجود از یک طرف و از طرف دیگر پیشرفت ۳ درصدی پروژه ای که زمان اجرای آن طبق برنامه زمان بندی تمام شده بود و نیاز به اعتبارات چند ده برابر نسبت به هزینه برآوردی پروژه همه و همه نشان از ضعف های مطالعاتی و کارشناسی این پروژه داشت. به خصوص که هزینه و زمان آوردن یک تکنولوژی خاص و جدید به کشور نیاز به صرف زمان زیاد داشت. تمام این موارد باعث می شد که نسبت منفعت به هزینه این پروژه به شدت کاهش یابد و عملاً این پروژه مقرون به صرفه نباشد.
علی رغم تمام مشکلات و مسائل ایجاد شده بر سر راه این پروژه، شهرداری تهران با حمایت شورای شهر تصمیم به ادامه اجرا طرح گرفتند. علی رغم مصوبه مجلس در تبصره ۱۳ در خصوص حمایت از سامانه ها اتوبوسرانی، شهرداری تهران مجبور به خرید اتوبوس های دوکابین خارجی از محل اعتبارات خود شد. مهم ترین شاخصه این اتوبوس ها وجود درهای اتوبوس در سمت چپ است.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با سامانه اتوبوس تندرو

سامانه اتوبوس تندرو را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی سامانه اتوبوس تندرو   • مفهوم سامانه اتوبوس تندرو   • تعریف سامانه اتوبوس تندرو   • معرفی سامانه اتوبوس تندرو   • سامانه اتوبوس تندرو چیست   • سامانه اتوبوس تندرو یعنی چی   • سامانه اتوبوس تندرو یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی سامانه اتوبوس تندرو
کلمه : سامانه اتوبوس تندرو
اشتباه تایپی : shlhki hj,f,s jknv,
عکس سامانه اتوبوس تندرو : در گوگل


آیا معنی سامانه اتوبوس تندرو مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )