انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 1071 100 1

سجاد

/sajjAd/

مترادف سجاد: سجده کننده، بسیارنمازخوان، سجده گر

معنی اسم سجاد

اسم: سجاد
نوع: پسرانه
ریشه اسم: عربی
معنی: (تلفظ: sajjād) (عربی) بسیار سجده کننده، (در اعلام) لقب امام چهارم زین العابدین ابن حسین (ع) - بسیار سجد کننده، لقب امام چهارم شیعیان

معنی سجاد در لغت نامه دهخدا

سجاد. [ س َج ْ جا ] (ع ص ) بسیار سجده کننده. (اقرب الموارد) (آنندراج ). مبالغه در سجود.

سجاد. [ س َج ْ جا ] (اِخ ) لقب ابومحمدعلی بن عبداﷲبن عباس بن عبدالمطلب مکنی به ابومحمد. از اعیان تابعین است و به کثرت عبادت و نماز مشهور است او را لقب سجاد داده اند بسال 40 هَ. ق. متولد شد و در سال 118 هَ. ق. در شام در گذشت. رجوع به علی بن عبداﷲبن عباس و ابوالاملاک و اعلام زرکلی ص 678 شود.

سجاد. [ س َج ْ جا ] (اِخ ) علی بن حسین بن علی معروف به سجاد و مکنی به ابوالحسن و ملقب به زین العابدین. امام چهارم شیعیانست. رجوع به ابوالحسن علی بن حسین بن علی و علی بن حسین شود :
سپس ِ باقر و سجاد روم در ره دین
تو بقر رو سپس عامه که ایشان بقرند.
ناصرخسرو.

سجاد. [ س َج ْ جا ](اِخ ) لقب محمدبن ذکران. از اصحاب امام صادق است.

معنی سجاد به فارسی

سجاد
لقب امام چهارم زین العابدین بن حسین ۴
بسیارسجده کننده، لقب زین العابدین علی بن الحسین
( صفت ) بسیار سجده کننده .
لقب محمد بن ذکران از اصحاب امام صادق است .
لقب امام علی بن الحسین علیه السلام است .

معنی سجاد در فرهنگ معین

سجاد
(سَ جّ) [ ع . ] (ص .) بسیار سجده کننده .

معنی سجاد در فرهنگ فارسی عمید

سجاد
کسی که سجده بسیار کند، بسیارسجده کننده.

سجاد در دانشنامه اسلامی

سجاد آیدنلو در سال 1359ش در ارومیه متولد شد.
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم تبریز و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ارومیه بوده که به قلم وی تاکنون، 92 مقاله در حوزه شاهنامه پژوهی در مجلات و مجموعه های معتبر داخل و خارج کشور منتشر است.
از جمله موفقیت ها و مقام های علمی او می توان به مدال طلا و نفر اول المپیاد دانش آموزی سال 1376ش، دانشجوی نمونه کشور در مقطع کارشناسی سال 1380ش، انتخاب یکی از مقالات به عنوان مقاله شایسته در دومین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی، منتقد کتاب برگزیده حوزه ادبیات در نخستین جشنواره نقد کتاب سال 1383ش، دانشجوی نمونه ایران در مقطع کارشناسی ارشد سال 1383ش، دانشجوی پژوهشگر نمونه استان آذربایجان غربی در سال 1383ش و کتابخوان نمونه کشور در سال 1385ش اشاره نمود.
مقالات وی، در نشریاتی مامله مطالعات ایرانی، نامه فرهنگستان، پژوهش های ادبی، ایران شناسی، نامه پارسی و آموزش زبان و ادب فارسی منتشر شده است.
رساله حاضر در مورد سجایای اخلاقی امام سجاد علیه السّلام سخن می گوید، تا برای جویندگان انسانیت بحقیقت چراغی روشن باشد.
و عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما. و الذین یبیتون لربهم سجدا و قیاما. و الذین یقولون ربنا اصرف عنا عذاب جهنم ان عذابها کان غراما. ساءت مستقرا و مقاما. اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما... و الذین لا یشهدون الزور و اذا مروا باللغو مروا کراما). بندگان رحمان که در زمین آرام راه می روند. و چون نادانان با آنان نابخردانه سخن گویند به نیکوئی بدانها پاسخ دهند. و آنانکه شب را بر پای و در سجده بسر می برند. و آنانکه میگویند پروردگارا عذاب دوزخ را از ما بگردان! که عذاب دوزخ پایان نیافتنی است، و بد آرامگاه و بد جای اقامتی است. و آنانکه چون انفاق میکنند، نه اسراف میکنند و نه بر خود تنگ میگیرند و میانه را می گزینند، و آنانکه بدروغ گواهی نمیدهند و چون ناپسندی ببینند بزرگوارانه از آن می گذرند. آیه هایی که نوشتیم در پایان سوره فرقانست. خدا در این آیات صفت مؤمنان گزیده را شمرده است. از آنچه در فصل های آینده خواهید خواند، می بینید همه نشانه هایی را که برای بندگان کامل پروردگار «عباد الرحمن» معین شده در علی بن الحسین علیه السّلام آشکار است. در چنان دوره تاریک برای جویندگان انسانیت بحقیقت چراغی روشن بود. با رفتار و گفتار خود سیرت فراموش شده جد و پدر و خاندان رسالت را زنده کرد. و مردمی که سالها با عصر نبوت فاصله داشتند نمونه تربیت اسلامی را بچشم خود دیدند. پرستش خدا، نرم خوئی، محاسبه نفس تا حد ریاضت. خود شکنی برای حق، دستگیری مستمندان، بخشش، پرهیزگاری. و...
امام سجاد در کلام جاحظ
جاحظ در رساله ای که در فضائل بنی هاشم نوشته در باره او گفته است:اما علی بن الحسین علیه السّلام ، در باره او خارجی را چون شیعه و شیعه را چون معتزلی ومعتزلی را چون عامی و عامی را چون خاص دیدم و کسی را ندیدم که در فضیلت او شک داشته باشد و یا در مقدم بودن او سخنی گوید او نه تنها با خویشان، دوستان، آشنایان، بزرگوارانه رفتار می کرد، مهربانی وی بدان درجه بود که بر دشمنان درمانده نیز شفقت داشت، و بر جانوران سایه مرحمت می افکند. داستان پناه بردن مروان پسر حکم بدو و پذیرفته شدن خواهش وی از جانب امام در فصل گذشته نوشته شد.
سخن طبری
طبری نوشته است چون خبر مرگ یزید به حصین بن نمیر رسید، به شام بازگشت. سر راه خود خسته و کوفته و نگران به مدینه آمد. اسب او ناتوان و سوار از اسب ناتوان تر. در مدینه علی بن الحسین علیه السّلام از او پذیرائی کرد
سیره امام سجاد در ماه رمضان
...
استناد به قرآن در سیره امام سجاد
در این مقاله برخی از مواردی که امام سجاد علیه السلام به قرآن کریم استناد کرده اند، ذکر می شود.
امام سجادعلیه السلام و سایر اسیران را در شام ، در آستانه درب مسجد، نگه داشتند؛ در آن هنگام فردی سالخورده نزدیک آنان آمد و گفت: سپاس خداوندی که شما را کشت و مردم را از شوکت شما آسوده ساخت و یزید را بر شما مسلط کرد. امام خطاب به وی فرمود: ای پیر! آیا قرآن خوانده ای؟ گفت: آری. امام فرمود: آیا این آیه را خوانده ای که می فرماید: «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی» ؛ گفت: خوانده ام. امام فرمود: ما «قربی» هستیم. و افزود آیا آیه «و آت ذوی القربی حقه» را در سوره بنی اسرائیل خوانده ای؟ او گفت: آری. امام فرمود: ما «ذوی القربی» می باشیم. سپس فرمود: آیا این آیه را خوانده ای «واعلموا انما غنمتم من شی ء فان لله خمسه و وللرسول ولذی القربی»؟ گفت: آری. امام فرمود: ما مصداق همان «قربی» هستیم. آنگاه امام از وی پرسید: آیا آیه «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» را خوانده ای؟ آن پیر مرد پاسخ داد: خوانده ام. امام فرمود: ای پیر! ما اهل بیتی هستیم که خداوند آیه طهارت را به ما منحصر نموده است.آنگاه آن مرد شامی لحظه ای ساکت و نادم ماند و گفت: خدایا! از آنچه به او گفتم و از بغضی که از این ها داشتم، به تو پناه می برم. خدایا! من از دشمن محمد و آلش بیزارم.
امام و طاووس یمانی
طاووس یمانی می گوید: وقتی وارد مسجد شدم، دیدم امام سجاد علیه السلام در آنجا مشغول عبادت است، عرض کردم: شما را در حالتی دیدم که زیاد سوز و گداز داشتید و حال آن که سه مایه امیدواری برایتان وجود دارد: اول آن که فرزند رسول خدایی، دوم: مشمول شفاعت جدت هستی، سوم: رحمت پروردگار شامل حالتان خواهد شد.امام فرمود: فرزند فرستاده خدا بودن برایم امنیت به وجود نمی آورد. زیرا خداوند در قرآن می فرماید: «فلا انساب بینهم یومئذ و لا یتساءلون» ؛ ( روز قیامت ) هیچ خویشاوندی یا میانشان نماند و هیچ از حال یکدیگر نپرسند. و اما شفاعت جدم نیز همان گونه است که خداوند می فرماید: «ولا یشفعون الا لمن ارتضی» ؛ و شفاعت نمی کند مگر کسانی را که خداوند رضایت دهد. و اما رحمت پروردگار: «ان رحمت الله قریب من المحسنین» ؛ و رحمت خداوند به نیکوکاران نزدیک است. ولی من نمی دانم که جزء محسنین هستم یانه؟
امام و مجلس ابن زیاد
ابن زیاد، مجلس بزمی تشکیل داد و اهل بیت امام حسین علیه السّلام را در آن محفل حاضر نمود. سپس نگاهی به امام سجادعلیه السلام کرد و گفت: تو کی هستی؟ فرمود: علی بن الحسین. گفت: مگر خدا، او را نکشت؟ امام پاسخ داد: برادری داشتم که نامش علی بود و شما او را کشتید و روز رستاخیز از این بابت بازخواست می شوید. عبیدالله بن زیاد گفت: نه، خداوند او را کشت. امام در جوابش این آیات را قرائت فرمود: «الله یتوفی الانفس حین موتها» ؛ «وما کان لنفس ان تموت الا باذن الله کتبا مؤجلا» که اشاره دارد به این واقعیت که اگر چه فرا رسیدن مرگ افراد به اذن خداوند است و قبض روح را خداوند انجام می دهد؛ ولی مرگ، عوامل دیگری می تواند داشته باشد.
در عصر امامت امام زین العابدین (علیه السّلام) جامعه اسلامی در یک بحران فکری و عقیدتی وحشت زا فرو رفته بود. بی تردید از پیش عوامل مختلفی در این بحران نقش داشتند، امام سجاد (علیه السّلام) در راستای هدف بزرگ الهی خود که هدایت و رهبری جامعه اسلامی می باشد، در مقابل این انحرافات سکوت اختیار نکرد و با توجه به شرایط و اوضاع حاکم بر جامعه به مبارزه علیه این انحرافات پرداخت.
در عصر امامت امام زین العابدین (علیه السّلام) (۶۱- ۹۵ ه) جامعه اسلامی در یک بحران فکری و عقیدتی وحشت زا فرو رفته بود. بی تردید از پیش عوامل مختلفی در این بحران نقش داشتند که در این میان چند عامل از همه مهمتر به نظر می رسد:۱- فاصله گرفتن جامعه از مکتب اهل بیت (علیه السّلام) و محدودیتهای سیاسی برای امامان (علیهم السّلام) از طریق منع نقل و نوشتن حدیث، مگر احادیث خاصی که خلفای قبل اجازه داده بودند.۲- توطئه دستگاه جبار اموی در جهت دامن زدن به اختلافات فکری و مشغول کردن مردم به مسائل غیر مهم و بهره برداری سیاسی از آن، که در نتیجه فرصت تبیین و تحقیق در این مسائل از دست می رفت.۳- گسترش دامنه فتوحات و مسلمان شدن سریع و بدون برنامه اقوام و ملل گوناگون با فرهنگهای متفاوت.امام سجاد (علیه السّلام) در راستای هدف بزرگ الهی خود که هدایت و رهبری جامعه اسلامی می باشد، در مقابل این انحرافات سکوت اختیار نکرد و با توجه به شرایط و اوضاع حاکم بر جامعه به مبارزه علیه این انحرافات پرداخت.مهم ترین فعالیتهای امام (علیه السّلام) در این زمینه به این شرح می باشد:
← هشدار نسبت به عقاید غالیان
امام سجاد (علیه السّلام) که خطر این سر رشته داران ناشایست فکری و فرهنگ در جامعه عصر خویش یعنی محدثان، مفسران، قراء و قضات درباری را جدی می دید، مبارزه ای شدید را علیه آنان آغاز کرد.حضرت ابتدا با برخوردهای نصیحت گرانه بنا داشت زهری را از این کار ناشایست باز دارد، لذا به طور غیر مستقیم به او فهماند که دنیاطلبی ریشه همه گناهان و ستمها است و هیچ چیز نزد خدا بعد از توحید و ایمان به نبوت مثل بغض دنیا نیست و توضیح داد که دنیا خواهی شعبه های فراوان دارد از جمله: کبر، حسد، عشق به زنان، حب ریاست، راحت طلبی، بزرگ خواهی، دوست داشتن ثروت. اینها نقاط ضعف زهری بود و حکومت هم با انگشت گذاردن بر همین نقاط ضعف، او را به خدمت گرفته بود. همچنین زمانی زهری همراه امام (علیه السّلام) بود، حضرت دست به دعا و مناجات برداشت و ضمن آن به زهری فهماند: «ای نفس، تا کی به دنیا دل می بندی و تکیه ات را آبادانی آن قرار می دهی؟ آیا از نیاکانت عبرت نمی گیری؟» امام (علیه السّلام) با این اندرزها سعی داشت او را به خطاهایش متوجه کند و به راه حق بازگرداند. سرانجام حضرت با نوشتن نامه ای تند او را به شدت توبیخ کرد و راه و روشش را نکوهش نمود. به فرازهایی از این نامه توجه فرمایید: «خدا ما و تو را از فتنه ها نگه دارد و بر تو نسبت به آتش جهنم ترحم کند، چه اینکه در حالتی به سر می بری که بر هر کس که این حالت تو را بداند، شایسته است بر تو رحم آورد....ببین که فردا در پیش خدا چه وضعی خواهی داشت، وقتی از تو در مورد نعمتهایش بپرسد که چگونه آنها را رعایت کردی؟ و حجتهایش که چگونه آنها را ادا نمودی؟ مپندار که خدا عذرهای تو را می پذیرد و بر تقصیر و کوتاهی تو راضی است؟، دور است، این چنین نیست. خداوند در کتابش از علما عهد گرفته که: «حجتها را برای مردم آشکارا بیان کنند و آنها را کتمان نکنند.» بدان کم ترین چیزی که کتمان کرده و سبک ترین باری که برداشته ای، این است که وحشت ستمگران را به انس تبدیل کرده ای و با نزدیک شدن به آنان و اجابت دعوتشان، هرگاه خواستند راه ستمگری را برایشان هموار کرده ای. چقدر می ترسم که فردا قرین گناهت شوی و همنشین خائنان شوی و از آنچه به خاطر کمک بر ظلم ظالمان گرفته ای و اموالی که به ناحق از عطایای آنان کسب کرده ای، سؤال شوی.چیزهایی که حق تو نبود، وقتی به تو دادند، گرفتی. به کسی نزدیک شدی که نه حقی را به صاحبش باز گرداند و نه باطلی را رد کرد. تو دوستدار دشمن خدا شدی! آیا چنین نبود که آنان با نزدیک کردن تو به خودشان، تو را قطب آسیاب ظلم، پلی برای عبور به سوی کارهای خلاف و پله ای برای رسیدن به گمراهی اشان ساختند؟ تو به سوی گمراهی آنان دعوت می کردی و رونده راه آنان بودی. به وسیله تو علما را در نظر مردم مورد شک قرار دادند و دلهای جاهلان را با وجهه تو به سوی خویش جذب نمودند. نزدیک ترین وزرای آنان و قوی ترین یارانشان به قدری که تو فساد آنان را در چشم مردم اصلاح جلوه دادی، نتوانست برایشان مفید باشد. تو بر فساد کاریهای آنان سرپوش می نهی و پای خاص و عام را به دربارشان می گشایی.چه ناچیز است آنچه به تو می دهند در برابر آنچه از تو می گیرند و چه بی ارزش است آنچه برای تو آباد می کنند در برابر آنچه ویران می کنند، پس به حال خود بیندیش که دیگری به حال تو نیاندیشد، و به حساب خود برس که تو انسان مسئولی هستی.اینک (اگر خواهی از این بدبختی نجات یابی) از هر چه (مال و مقام) داری، روی گردان تا به شایستگان بپیوندی... ما شکایت غم و غصه خویش و آنچه را که در تو می بینیم، به خدا می بریم و مصیبتهایی را که از تو به ما رسید، به حساب خدا می گذاریم...بسیار بیمناکم که تو از آن گروه باشی که خدای متعال فرموده: «نماز را ضایع کردند، به دنبال شهوتها رفتند، و به زودی به (کیفر) گمراهی خود می رسند» خدا بار قرآن را به دوش تو نهاده و علم آن را به تو سپرده، اما تو تباهش کرده ای، شکر خدایی را که ما را از آن بلاهایی که تو را بدان گرفتار کرده، در امان داشت. والسلام»
امام و حسن بصری
حسن بصری در منی مشغول موعظه مردم بود، در همان حال امام سجاد (علیه السّلام) از آنجا عبور کرد و به وی فرمود: آیا از این وضعی که هم اکنون داری، بین خود و خدای خود راضی هستی که اگر در همین حال مرگت فرا رسد هیچ نگران نباشی؟ حسن بصری گفت: نه، راضی نیستم.حضرت فرمود: آیا به خود حدیث نفس می کنی تا تغییر وضع دهی و از این وضعی که راضی نیستی، بیرون آیی و که از آن راضی هستی، وارد شوی؟حسن چند لحظه ای سرش را پایین انداخت، سپس گفت: من آن را خلاف واقع عرض کردم!امام (علیه السّلام) فرمود: پس انتظار می کشی بعد از حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) پیغمبری که با او سابقه رفاقت داری، بیاید؟- نه، چنین انتظاری ندارم.- پس انتظار داری به جایی غیر از این دنیا که در آن هستی، وارد شوی تا در آنجا وظایف را انجام دهی؟- نه جایی غیر از دنیا برای عمل سراغ ندارم.- آیا کسی را سراغ داری که ذره ای عقل داشته باشد و در عین حال در این دنیا از خودش راضی باشد؟ تو که می گویی به پیامبری جز محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) امید نبسته ای و جایی غیر از همین دنیا که در آن هستی سراغ نداری که بتوانی عملی انجام دهی و از این حالی که در آن هستی، راضی نیستی، پس چرا به جای آنکه خود را نصیحت کنی، مردم را پند می دهی؟چون حضرت از پیش حسن بصری رفت، حسن پرسید: این آقا که بود؟گفتند: او علی بن الحسین (علیه السّلام) بود.حسن گفت: او از خانواده علم و دانش است. پس از آن زمان، دیگر حسن بصری مردم را موعظه نکرد.
احتجاج حضرت با عباد بصری
...



سجاد در دانشنامه ویکی پدیا

سجاد
ابومحمد علی بن حسین ملقب و مشهور به سجاد و زین العابدین چهارمین امام شیعیان بعد از پدرش حسین، عمویش حسن و پدر بزرگش علی بن ابی طالب است. او در مدینه به دنیا آمد و در جوانی پدرش را در صحرای کربلا همراهی می کرد، اما به دلیل بیماری در نبرد کربلا شرکت نکرد. پس از کشته شدن پدر و خویشانش به همراه اسرا به کوفه و سپس دمشق منتقل شد اما بعدها اجازه پیدا کرد تا به مدینه برگشته در آنجا انزوا اختیار کرده با عده محدودی از اصحابش رابطه داشت. زان پس زندگی زین العابدین به عبادت گذشت و تعلیماتش بیشتر شکل دعا و نیایش داشت. اثر معروف او صحیفه سجادیه است که در شکل نیایش نگاشته شده است.نبو
زین العابدین
الــلــهمحمد • علی • فاطمه • حسن • حسینسجاد • باقر • صادقکاظم • رضا • جواد • هادیعسکری • مهدی
کنیه های او؛ ابوالحسن، ابوالحسین، ابومحمد، ابوبکر، ابوعبدالله، زین العابدین، سجاد، زکی و ذو الثفنات (فردی که اعضای سجده او در اثر کثرت سجود پینه بسته است) که حاکی از زندگی زاهدانه وی در مدینه است.
عکس سجاد
سجاد نام عربی-ایرانی پسران است و ممکن است درباره افراد زیر به کار برود.
امام سجاد علی بن حسین چهارمین امام شیعیان.
سجاد مرادی
سجاد انوشیروانی
سجاد هاشمی آهنگری
سجاد آشوری (زادهٔ ۲۵ تیر ۱۳۷۳ - قائم شهر) یک بازیکن فوتبال اهل ایران است که در پست مهاجم برای تیم نساجی در لیگ برتر خلیج فارس بازی می کند.
تعداد بازی ها و گل ها فقط مربوط به بازی های لیگ داخلی است.
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به باشگاه فوتبال پارسه، باشگاه فوتبال پیکان و باشگاه فوتبال خونه به خونه اشاره کرد.
سید سجاد آقایی (زادهٔ ۲۸ اسفند ۱۳۷۷) اراک بازیکن فوتبال اهل ایران است که در پست مهاجم برای باشگاه فوتبال استقلال تهران بازی می کند.
تعداد بازی ها و گل ها فقط مربوط به بازی های لیگ داخلی است.
سجاد آقایی از بازیکنان تیم استقلال است که با قراردادی ۵ ساله به استقلال پیوست.
سجاد آقایی برای اولین بار در بازی فصل ۱۳۹۶–۹۷ مقابل پیکان در ترکیب قرار گرفت. همچنین او در سال ۱۳۹۷به تیم ملی ایران دعوت شد و اولین بازیش مقابل ونزوئلا بود و همچنین او موفق شد ۱ گل برای ایران در بازی دوستانه مقابل تونس به ثمر برساند.
سجاد آیدنلو (متولد ۱۳۵۹ در ارومیه) پژوهشگر ادبیات فارسی و دانشیار دانشگاه پیام نور ارومیه است. از او حدود چهارده کتاب و نزدیک دویست مقاله در حوزه شاهنامه شناسی منتشر شده است. آیدنلو به گواهی استادان و متخصصان فن جوان ترین شاهنامه شناس شاخص حال حاضر در دنیاست که اعتبار و تازگی نوشته های او به تأیید بسیاری از بزرگان ادب فارسی رسیده است. دکتر میلاد عظیمی در یکی از نوشته های ستون آویزه ها در مجله بخارا سجاد آیدنلو را برجسته ترین فرد نسل خود برای ادامه سلسله جلیله دانشمندان و ادبای آذربایجان معرفی کرده است. آیدنلو در بیش از شصت همایش و مجلس علمی در شهرها و دانشگاه های مختلف کشور دربارهٔ شاهنامه و ادب حماسی ایران سخنرانی کرده است و تا امروز چندین مقام و موفقیت علمی را کسب کرده است از جمله: چند بار برگزیدگی در جشنواره نقد کتاب و آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی، شایسته تقدیر در اولین دوره جایزه جلال و شایسته تقدیر در کتاب سال.
از اسطوره تا حماسه (هفت گفتار در شاهنامه پژوهی)، سجاد ایدنلو، محمدامین ریاحی (مقدمه)، ناشر: سخن
شاهنامه و ادب عامیانه کردی
دفتر خسروان
زرین قبانامه
شاهنامه (۱)
شاهنامه (۲)
آفتابی در میان سایه ای
پهلوان نامه گرشاسپ
رستم نامه
نارسیده ترنج
سجاد ابرقوئی نژاد (انگلیسی: Sajad Abarghouei Nejad؛ زادهٔ ۱۷ سپتامبر ۱۹۸۷) یک بازیکن فوتبال اهل ایران است.
تعداد بازی ها و گل ها فقط مربوط به بازی های لیگ داخلی است.
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به باشگاه فوتبال فولاد نطنز، باشگاه فوتبال ذوب آهن اصفهان و باشگاه فوتبال گیتی پسند اصفهان اشاره کرد.
سجاد استکی هندبالیست ایرانی است که برای باشگاه هندبال رنز متروپل فرانسه بازی می کند. استکی هم چنین در تیم ملی هندبال ایران بازی می کند و مرد سال هندبال ایران در سال ۱۳۹۴ شده است. سجاد استکی، برادر کوچکتر الله کرم استکی است.
بیروت ۲۰۱۰
منامه ۲۰۱۴ – 3   مدال برنز
منامه ۲۰۱۶
سپاهان اصفهان
ثامن الحجج سبزوار
بی فاو اشتوتگارت
سجاد افشاریان (متولد ۳۱ فروردین ۱۳۶۴ در شیراز) نمایش نامه نویس، بازیگر و کارگردان و تهیه کننده تئاتر و نیز نویسنده و بازیگر تلویزیون و طنزپرداز ایرانی است. او سرپرست نویسندگان برنامه خندوانه است. سجاد افشاریان علاوه بر این فعالیت ها در گروه نویسندگان سریال شمس العماره به عنوان نویسنده حضور داشته و مجموعه سریال گوشهٔ دل تهرون به نویسندگی و سرپرستی او نوشته شده است. سجاد افشاریان مدیریت هنری گروه موسیقی بمرانی را نیز برعهده دارد. بازی در مجموعه تلویزیونی نجوا که یکی از نقش های اصلی را در آن دارد از جمله بازی های او در سریال بود.
برادرجان (۱۳۹۷)
نجوا (۱۳۹۷)
می سی سی پی نشسته میمیره
او پس از جدایی از تیم نویسندگی خندوانه، عمده فعالیت خود را در بازیگری ادامه داد و در آخرین کار تلویزیونی خود تا این لحظه بازی در نقش آراز در سریال برادر جان را تجربه کرد که در ماه مبارک رمضان سال ۹۸ از شبکه ۳ سیما در حال پخش می باشد.
سجاد انوشیروانی (متولد ۲۲ اردیبهشت ۱۳۶۳ در اردبیل) وزنه بردار ایرانی دستهٔ فوق سنگین است.
یک ضرب: ۲۰۴ ک. گ (۲۰۱۲)
دوضرب: ۲۴۵ ک. گ (۲۰۱۲)
مجموع: ۴۴۹ ک. گ (۲۰۱۲)
وی در مسابقات جوانان آسیایی مالزی مقام سوم را کسب کرد او یکی از مدال های برنز اردوی تیم ملی ایران را در مسابقات آسیایی گوانگ ژو را کسب نمود. او در سال ۱۳۹۵ دانشجوی دکتری تربیت بدنی در دانشگاه محقق اردبیلی است. او در این مسابقات باتوجه به مصدومیت زانو مقام سوم را برای تیم ملی ایران کسب نمود.
وی چندین بار تصمیم به کنار گذاشتن وزنه برداری گرفت. انوشیروانی چند وقتی شاگرد لوله کش بوده است. وی با علی دایی رابطه فامیلی دارد. مادر همسر وی دخترخاله علی دایی است.
در مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۲ در کره جنوبی با مهار وزنه ۲۰۰ کیلوگرمی در یک ضرب و ۲۳۸ کیلوگرمی در دوضرب توانست به مقام دوم و مدال نقره دست یابد.
سجاد برزی (زادهٔ ۱۴ اسفنذ ۱۳۵۹) یک کشتی گیر فرنگی اهل ایران است.
سجاد بهروزی (انگلیسی: Sajjad Behrouzi) (زاده ۱۹۸۹ مرودشت) وزنه بردار ایرانی است، که در دسته ۶۹ کیلوگرم رقابت می کند.وی پسرعموی جابر بهروزی دیگر وزنه بردار ایرانی است.
یک ضرب: ۱۴۸ kg (۲۰۱۲)
دوضرب: ۱۷۶ kg (۲۰۱۱)
مجموع: ۳۲۳ kg (۲۰۱۲)
تپه مزار امام سجاد مربوط به هزاره ۵ تا ۳ قبل از میلاد - آغاز ادبیات است و در شهرستان خرم آباد، بخش مرکزی، دهستان رباط نمکی، روستای چنار حمام واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۸۳۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
مختصات: ۳۶°۲۰′۲۸.۵۴″ شمالی ۵۹°۳۱′۴۵.۲″ شرقی / ۳۶.۳۴۱۲۶۱۱° شمالی ۵۹.۵۲۹۲۲۲° شرقی / 36.3412611; 59.529222
دانشگاه صنعتی سجاد یکی از دانشگاه های غیردولتی ایران در مشهد استان خراسان رضوی قرار دارد.
وسیم سجاد (انگلیسی: Wasim Sajjad؛ زادهٔ ۳۰ مارس ۱۹۴۱) یک سیاست مدار اهل پاکستان است.
«Wasim_Sajjad». دریافت شده در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۴.
«وسیم سجاد» هشتمین رئیس جمهور پاکستان از ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۳ تا ۱۴ نوامبر ۱۹۹۳ بود. دوران او موقت بوده و بدلیل استعفاء غلام اسحاق خان و تا انتخاب رئیس جمهور جدید برای مدتی کوتاه به عنوان رئیس جمهور فعالیت کرد.
«وسیم سجاد» بار دیگر به عنوان رئیس جمهور موقت در پی استعفاء فاروق لغاری به قدرت رسید. وسیم سجاد دهمین رئیس جمهور پاکستان بوده است و دوران ریاست جمهوری وی از ۲ دسامبر۱۹۹۷ تا اول ژانویه ۱۹۹۸ طول کشید.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

سجاد در دانشنامه آزاد پارسی

رجوع شود به:امام زین العابدین (ع) (مدینه ۳۸ـ همان جا ۹۵ق)

نقل قول های سجاد

علی بن حسین (۶۵۹م - ۷۱۲م) مشهور و ملّقب به سَجّاد و زین ُالعابدین، پسر امام حسین بن علی و چهارمین امام شیعیان بود. کتاب «صحیفه سجادیه»، مجموعه ای ازنیایش های اوست.
• «آیه های قرآن، هر کدام گنجینهٔ علوم اند، هر گاه گنجی باز می شود شایسته است که خوب در آن بنگری. ‏» (به عربی:آیاتُ الْقُرْآنِ خَزائِنُ الْعِلْمِ، کُلَّما فُتِحَتْ خَزانَةٌ، فَیَنْبَغی لَکَ أنْ تَنْظُرَ ما فیها.) مستدرک الوسائل: ج ۴، ص ۲۳۸، ح ۳.
• «ای کسانی که حج نکرده اید، به آن حاجیانی که باز می گردند شما را مژده می دهم. آن ها دیدار کنید و دست بدهید تا در پاداش و ثواب حجّ آن ها شریک شوید. ‏» من لا یحضره الفقیه: ج ۲، ص ۱۴۷، ح ۹۷
• «کسی که عقلش، کاملترین چیزش نباشد، نابودی اش آسانترین چیزش است.» بحارالا نوار: ج ۱، ص ۹۴، ح ۲۶
• «کسی که علمِ خود را از دیگران پنهان دارد، و یا در برابرِ آن مزد بخواهد، هرگز آن علم برایش مفید نخواهد بود.» حلیة الأولیاء، نوشتهٔ «ابونعیم اصفهانی»، منبع غیر مسقیم: فی رحاب الأئمة الأهل البیت، نوشته: سید محسن امین، ج ۳، ص ۲۵۶
• «همهٔ خیر-و-خوبی این است که انسان خود را نگه دارد. (به عربی:اَلْخَیْرُ کُلُّهُ صِیانَةُ الانْسانِ نَفْسَهُ.) تحف العقول: ص ۲۰۱، بحارالا نوار: ج ۷۵، ص ۱۳۶، ح ۳.
• «به عزتت سوگند براى گناهانم جز تو آمرزنده اى نیابم و براى شکستگیم جز تو شکسته بندى نبینم و من بوسیله آه و ناله کردن بسوى تو بدرگاهت خاضع گشته ام و بسیار افسوس از شرمندگى و رسواییم و اى دریغ از کار بد و گناهانى که بدست آورده ام. خدایا به همان قدرتى که بر من دارى توبه ام بپذیر و به بردباریت از من بگذر و به همان علمت که به احوالم دارى با من مدارا کن. پس دعایم مستجاب کن و امیدم را درباره خودت به نومیدى مبدل مکن و توبه ام را بپذیر و گناهم را به کرم و مهربانى خود نادیده گیر اى مهربانترین مهربانان» از مناجات خمسه عشر - بخشی از مناجات اول: مناجات توبه کنندگان
• «خدایا پیش تو شکوه آرم از دلى سخت که بدست وسوسه ها بگردد و به زنگار خودبینى و خوى زشت پوشیده شده، و از دیده اى که به هنگام گریه کردن از خوف تو خشک است ولى براى نگریستن به مناظر خوش آیندش خیره و حریص است خدایا جنبش و نیرویى براى من نیست جز به نیروى تو و راه نجاتى از گرفتاریهاى دنیا ندارم.» از مناجات خمسه عشر - بخشی از مناجات دوم: مناجات شکوه کنندگان
• «از خشمت به سوى خوشنودیت گریخته و از خودت بدرگاه خودت فرار کرده ام و امید بهترین چیزى را که نزد تو است دارم و بر بخششهاى تو اعتماد و توکل کرده ام و نیازمند به سرپرستى و نگهدارى توام. خدایا خودت را به درگاهت شفیع آورم و از تو به خودت پناه برم به درگاهت آمده ام.» از مناجات خمسه عشر - بخشی از مناجات پنجم: مناجات مشتاقان
• «خدایا بخشش پى در پى تو، انجام دادن سپاسگزاریت را از یاد من برد. اینجا که من هستم جاى کسى است که اعتراف به وفور نعمتهاى تو و در مقابل آنها به کوتاهى کردن خود دارد و به اهمال کارى و تلف کردن عمر خویش گواهى دهد. احسانهایت گردن بندهایى به گردنم انداخته که باز نشود و هرگاه بگویم ستایش مخصوص تو است براى همین جمله لازم است دوباره بگویم ستایش مخصوص تو است.» از مناجات خمسه عشر - بخشی از مناجات ششم: مناجات سپاسگزاران

ارتباط محتوایی با سجاد

سجاد در جدول کلمات

به فرموده امام سجاد (ع) تمام خوبیها در ••• نهفته است
خویشتن داری
به فرموده امام سجاد (ع) هیچ عبادتی جز با شناخت عمیق••• ارزش ندارد
دین
نوعی بیماری که امام سجاد را از جنگ در کربلا معاف کر
تب

سجاد را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

عابدی ١٩:٥٠ - ١٣٩٧/٠٦/٠١
سجده کننده
|

سجاد ١٧:٤٤ - ١٣٩٧/١١/١٨
بسیار سجده کننده ونماز خوان
|

y ١٨:٥٤ - ١٣٩٧/١٢/٢٢
نمازخوان وسجده کننده
لقب امام چهارم
|

my ١٣:٣١ - ١٣٩٨/٠١/٠٢
شکر گذار
|

مریم ١٧:١٠ - ١٣٩٨/٠٣/٣٠
سجده کننده و بسیار مهربان
|

s[hn ١٥:٥٩ - ١٣٩٨/٠٤/٢٢
سجده کننده
|

سجاد ٠٢:٠١ - ١٣٩٨/٠٥/٣٠
بسیار عبادت کننده وبسیار سجده کننده
|

فروغی ٢١:٥١ - ١٣٩٨/٠٦/٠٦
تو کتاب عربی ما نوشته به معنی فرش هم هست حالا ربط دقیقش به بسیار سجده کننده رو نمیدونم شاید منظور نهایت خاکساری برابر پرودگار باشه
|

ستاره ٠٧:٤٠ - ١٣٩٨/٠٧/٢٦
اسم پسری که عاشقش بودم ولی اون هیچ حسی بهم نداشت،همه دوستام منو زلیخا میدونستن اونو یوسف.

معنی اسمش یعنی بسیار سجده کننده به عربی یعنی فرش
|

سجاد ١٢:٥٠ - ١٣٩٨/٠٨/١٣
امام سجّاد علیه السلام:

المُنتَظِرونَ لِظُهُورِهِ أفضَلُ أهلِ کُلِّ زَمانٍ.

منتظران ظهور امام مهدى علیه السلام، برترین اهل هر زمان هستند.

بحار الأنوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• ورود به سامانه سجاد   • رشته های دانشگاه علمی کاربردی   • دانشگاه علمی کاربردی تهران   • دانش آموختگان   • سامانه بتا   • رشته های دانشگاه علمی کاربردی تهران   • ثبت نام دانشگاه علمی کاربردی   • سایت سجا   • معنی سجاد   • مفهوم سجاد   • تعریف سجاد   • معرفی سجاد   • سجاد چیست   • سجاد یعنی چی   • سجاد یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی سجاد
کلمه : سجاد
اشتباه تایپی : s[hn
آوا : sajjAd
نقش : اسم خاص اشخاص
عکس سجاد : در گوگل


آیا معنی سجاد مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )