انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

97 1093 100 1

سرنوشت

/sarneveSt/

مترادف سرنوشت: اقبال، بخت، تقدیر، طالع، قدر، قسمت، قضا، مقدر، نصیب، سرگذشت، ماجرا، سرانجام، عاقبت

معنی سرنوشت در لغت نامه دهخدا

سرنوشت. [ س َ ن ِ وِ ] (اِ مرکب ) حکم ازل و قضای ازل یعنی آنچه در روز ازل تقدیر شده باشد. (برهان ) (آنندراج ). قضا. قدر. نوشته :
از این دو برون نیستش سرنوشت
اگر دوزخ جاودان گر بهشت.
اسدی.
کیست کز سرنوشت طالع من
سرگذشتی به داور اندازد.
خاقانی.
نبینم جزآن چاره ای در سرشت
که سر برنگردانم از سرنوشت.
نظامی.
عیبم مکن به رندی و بدنامی ای حکیم
این بود سرنوشت ز دیوان قسمتم.
حافظ.
مرا از ازل عشق شد سرنوشت
قضای نوشته نشاید سترد.
حافظ.
محراب یهود اگر سرشت است
او راچه گنه که سرنوشت است.
امیر حسینی.
|| آنچه بر گوشه ٔ کمان نویسند و آن بیشتر نام کمانگر میباشد.(آنندراج ) :
نگاه گوشه ٔ ابرو خداشناسم کرد
بنام صاحب کار است سرنوشت کمان.
حسن بیک رفیع (از آنندراج ).

معنی سرنوشت به فارسی

سرنوشت
بخت، طالع، آنچه ازروزازل برای انسان مقدراست
( صفت ) آنچه که برای شخص مقرر گردیده بخت طالع نصیب قسمت .

معنی سرنوشت در فرهنگ معین

سرنوشت
( ~ . نِ وِ) (اِمر.) تقدیر.

معنی سرنوشت در فرهنگ فارسی عمید

سرنوشت
آنچه از روز ازل برای انسان مقدر شده، بخت، طالع.

سرنوشت در دانشنامه اسلامی

علیون نام کتابی است که سرنوشت ابرار در آن نوشته شده است.
سرنوشت ابرار در کتابی بلند پایه و جامع به نام علیون نوشته می شود.... ان کتـب الابرار لفی علیین؛ کتـب مرقوم («علیون» کتابی بلند پایه و جامع است که بسیاری سرنوشت ها از جمله سرنوشت ابرار در آن نوشته شده.)
بحث قضاء و قدر از مسائل دیرینه ای است که همواره بشر در قدیم الایام در تمام تمدن ها به صورت یک مسئله شاخص و بارز با آن روبه رو بوده است.
پس از ظهور اسلام در همان قرن اوّل هجری، در میان متکلمین اسلامی و حکماء بحث و گفت وگو در این مسئله رواج داشته است که از آن زمان تا به حال، عقاید و آراء متفاوت و متضادی در این زمینه ارائه شده است، که این خود سبب صف بندی ها و کشمکش ها و پیدایش فرقه های مختلف در جهان اسلام گردید تا آنجا که برخی از منتقدین اسلام بزرگ ترین علّت انحطاط مسلمین را اعتقاد به قضاء و قدر و مسئله سرنوشت قبلی دانسته اند.آرای همین مسئله موجب پیدایش دو طرز تفکر و رواج آن در نیمه دوم قرن اول شد:یک گروه قائل به اختیار و آزادی انسان شدند و به مفوّضه معروف گردیدند.در برابر این گروه، جمعی دیگر از متکلمین (اشاعره و اهل حدیث) معتقد به جبر شدند و اختیار و آزادی در اعمال و تعیین سرنوشت را از انسان سلب کردند.البته نظر حکماء اسلامی و علمای امامیه در این باب که دیدگاه حق و صحیح و کاملی است و برگرفته از منابع دینی و معارف اهل بیت ـ (علیهم السّلام) ـ است، عبارت است از «امر بین الامرین» یعنی نه جبر به تنهایی و نه اختیار به تنهایی بلکه هر دوی این ها و هر کدام به جهت خاص خودش و به معنای خودش یعنی این که انسان در حدی مجبور و در حدی مختار است.به این معنا که انسان، فاعل بالاستقلال نیست بلکه قدرت و حیات از طرف خداوند افاضه شده است، به نحوی که اگر این فیض الهی از انسان در یک لحظه قطع شود، حیات و قدرت انسان از بین می رود، امّا انسان، بالتبع فاعل مختار است.
شبهه جبر
برای این که بحث بهتر تبیین و تحلیل شود خوب است که ما با دو واژه قضاء و قدر آشنایی اجمالی پیدا کنیم، تا معنای صحیح قضاء و قدر را از معنای عامیانه آن تشخیص بدهیم.
← معنای عوامانه قضاء و قدر
و ده ها آیاتی دیگر که از آن ها فهمیده می شود که همه چیز مشمول تقدیر الهی است لکن تقدیر الهی تنها شامل امور غیر اختیاری و اشیاء خارجی نمی شود بلکه شامل افعال اختیاری انسان هم می شود برای روشن تر شدن بحث دانستن این مطالب ضروری است که: تقدیر دو معنا می تواند داشته باشد:۱.ایجاد اندازه و چیزی را به اندازه ایجاد کردن، یا اندازه برای چیزی قرار دادن؛ ۲.سنجش اندازه این دو معنا متناسب با دو نوع تقدیر است: ۱.تقدیر علمی؛ ۲.تقدیر عینی.
← تقدیر علمی
...
«مارتین هایدگر»، فیلسوف معروف آلمانی است. مسئلۀ اصلی هایدگر، مسئلۀ وجود است. از نظر او تاریخ فلسفۀ غرب، تاریخ غفلت از وجود و توجه به موجود است.
مارتین هایدگر در معرفی خود چنین جلوه می دهد که گویا از همان آغاز پرداختن به فلسفه، درگیر پرسش هستی بوده است. می گوید که خواندن رساله دکترای فرانتس برنتانو با عنوان «درباره معنای جداگانه هستنده از نظر ارسطو (۱۸۶۲)» در سال ۱۹۰۷ او را با مسئله هستی رودررو کرده است. او چنین می نماید که گویا این پرسش همواره مسیر فکری او را از آغاز تا «هستی و زمان» و از «هستی و زمان» به بعد تعیین کرده است.واقعیت این است که هایدگر در فضای فلسفی ای آغاز به اندیشه می کند که موضوع مرکزی آن بنیان گذاری علم است. فلسفه باید علمی شود و علم باید تفسیر فلسفی شود و همچون گذشته از فلسفه حرف شنوی داشته باشد.
دیدگاه های انسان شناسی
هایدگر نوپا تحت تاثیر فضای نوکانتی اطراف خود، نگران وضع و حال علوم است، نگران فلسفه است. او نیز همانند استاد خود، هوسرل می خواهد که علم و فلسفه از بحران درآیند و بر پایه مطمئنی استوار شوند. هوسرل هم چنان نگران علم است اما هایدگر نگران نگرانی است و همچون پدیدارشناسانی که حرکت به سوی امر مشخص یا به تعبیر دیگر «خودِ امور» را سرلوحه کارشان قرار می دهند، هایدگر نگران نگرانی، امر مشخصی را که باید به آن رجوع کرد، خود زندگی در نظر می گیرد و می کوشد از پدیدارشناسی یک فلسفه زندگی بسازد. او به دنبال فهم مسئله زندگی است.
← مفهوم زندگی
سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «سرنوشت انسان»، تاریخ بازیابی ۱۳۹۶/۱/۲۰.    
...
مسأله سرنوشت از جمله مسایل اساسی و بنیادین در زندگی انسان است که همواره توجّه اندیشمندان را به خود معطوف داشته است و عوامل متعدّدی را در رقم خوردن آن دخیل دانسته اند. یکی از مؤلّفه های مؤثّر در سعادت و یا شقاوت بشر، وراثت است.
مسأله سرنوشت از جمله مسایل اساسی و بنیادین در زندگی انسان است که همواره توجّه اندیشمندان را به خود معطوف داشته است و عوامل متعدّدی را در رقم خوردن آن دخیل دانسته اند. یکی از مؤلّفه های مؤثّر در سعادت و یا شقاوت بشر، وراثت است. صفات و خصوصیّات والدین از طریق ژن های تشکیل دهنده نطفه به فرزند منتقل می شود و در تعیین مسیر رشد و نموّ و شکل گیری شخصیّت کودک تأثیر می گذارد. از سوی دیگر، تربیت نیز نقش چشم گیری در تکامل شخصیّت دارد و از آن جا که اوّلین مکان برای رشد و نموّ بسیاری از زمینه های اخلاقی محیط خانواده است و کودک بسیاری از فضایل و رذایل اخلاقی را از افراد خانواده، به خصوص پدر و مادر، کسب می کند.یکی از مسایل مهمّ اعتقادی مسأله جبر و اختیار است که آن نیز با قانون وراثت ارتباط پیدا می کند. برخی با استناد به برخی آیات و احادیث بر این باورند که با وجود عامل وراثت، سعید یا شقی شدن انسان از اختیار و اراده او خارج است. در یکی از این گونه احادیث به نقل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) آمده است، «اَلشَّقیُ مَن شَقِیَ فی بَطنِ اُمّهِ و السّعِیدُ مَن سَعِدَ فی بَطنَ اُمّه؛
بحرانی ، سیّد هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، چاپ اوّل، قم، مؤسّسه بعثت، ۱۳۷۴، ج۲، ۵۲۹.    
یکی از حوزه های پژوهش در علم ژنتیک، ژنتیک رفتاری است که به مطالعه وراثت خصوصیّات رفتاری و شکل گیری رفتار بر اساس ژنوم (ژنوم (Genome)، مجموعه ژن هایی که در یک سلول انسان یا هر موجود زنده دیگر وجود دارد، ژنوم نامیده می شود. ژنوم یک کتاب دستورالعمل است که هر ژن در آن یک دستورالعمل جداگانه است. در هر یک از سلول های بدن (جز گلبول های قرمز خون) یک نسخه از این کتاب وجود دارد و به زبانی نوشته شده که فقط سلول ها می توانند آن را بخوانند. برای فهم اسرار ژن ها باید با تلاش فراوان این زبان را آموخت. این تلاشِ بین المللی، طرح یا پروژه ژنوم انسان نام دارد.
بیکر، کاترین، ژن ها و انتخاب ها، ترجمه خسرو حسینی پژوه، چاپ دوم، تهران، انتشارات مدرسه، ۱۳۸۷، ص۲۰.
به منظور تعیین جایگاه وراثت در سرنوشت انسان از دیدگاه قرآن و روایات، ابتدا نقش وراثت در شکل گیری صفات و خصوصیّات روحی و اخلاقی را بیان نموده، سپس تأثیر وراثت در سرنوشت به نحو اقتضا ثابت می شود و در نهایت، به نقش تربیت و اختیار در سرنوشت انسان به عنوان دو مؤلّفه مؤثّر بر صفات موروثی پرداخته می شود.
نقش وراثت در شکل گیری صفات روحی
...



سرنوشت در دانشنامه ویکی پدیا

سرنوشت
سرنوشت یا تقدیر اشاره دارد به یک سری اتفاقات از پیش تعیین شده (از سر نوشته شده) که معمولاً اشاره به آینده دارد، چه کلی و چه جزئی. ریشهٔ اعتقاد به سرنوشت در اعتقاد به این که اتفاقات جهان یک نظم طبیعی را دنبال می کند، است.
استفادهٔ سنتی تقدیر به عنوان یک قدرت تعیین کننده که دستور مسیر حوادث را تعریف می کند می باشد. تقدیر وقایع را به عنوان دستور یا «اجتناب ناپذیر» تعریف می کند. در اسلام، تقدیر یا قدر فرمان الله است.
استفاده از سرنوشت با توجه به قطعیت از وقایع به عنوان اینکه آن خود اتفاق می افتد می باشد، پیش بینی از آینده برای تبدیل شدن به جریان وقایع به عنوان اینکه آن ها خود کار خواهند کرد.
به عقیده جبرگرایان چون انسان به جبر آفریده شده و به جبر از دنیا می رود، تمام اعمالش جبری است. زیرا تک تک افعال در طول عمر انسان دخالت دارد و این در حالی است که بر اساس اعتقاد اغلب فرق و مکاتب مخالف و موافق جبرگرایی موضوع مرگ و تولد نوعی جبر تکوینی است در نتیجه هر آنچه با جبر آغاز و با جبر به پایان رسد با جبر در حال وقوع است. جبر گرایان معتقدند که اختیار انسان نه در افعال او بلکه در تفکر و جهانبینی اوست و بر پایه همین تفکر انسان ها به بهشت یا دوزخ می روند.
عبارت های «سرنوشت» و «تقدیر» اگر چه اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، دارای معانی مجزا می باشند.
«سرنوشت» آلبومی از استراتوواریوس است که در ۱۴ ژوئیه ۱۹۹۸ (۱۹۹۸-07-۱۴) منتشر شد.
سرنوشت (فیلم ۱۳۴۶) کارگردان حکمت آقانیکیان
سرنوشت (فیلم ۱۹۱۹)
سرنوشت (فیلم ۱۹۲۱) کارگردان فریتس لانگ
سرنوشت (فیلم ۱۹۳۸)
سرنوشت (فیلم ۱۹۴۴)
سرنوشت (فیلم ۱۹۷۷)
سرنوشت (فیلم ۱۹۹۷)
«سرنوشت» (به انگلیسی: Destiny) یک بازی ویدئویی در سبک تیراندازی اول شخص و اکشن نقش آفرینی است که توسط اکتیویژن و در سپتامبر ۲۰۱۴ برای پلت فرم های پلی استیشن ۳، پلی استیشن ۴، اکس باکس وان و اکس باکس ۳۶۰ منتشر شده است.
سرنوشت فیلمی به کارگردانی و نویسندگی حکمت آقانیکیان محصول سال ۱۳۴۶ است.
آرمان
مارلین اشمیت
همایون
عبداله بوتیمار
علی زندی
زهره قهرمانی
ناصر کوره چیان
مانوئل ماروتیان
غلامحسین نقشینه
جهانگیر غفاری
شهرام شکوفنده
محمدتقی کهنمویی
لیلا فروهر
پوری بنایی
حسین ملاقاسمی
رضا شفیع
صابر آتشین
مردی با زنی ازدواج می کند که قبلاً به وسیلهٔ برادرش فریب خورده است...
سرنوشت (آلمانی: Der müde Tod) فیلمی در ژانر فانتزی به کارگردانی فریتس لانگ است که در سال ۱۹۲۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به برنهارد گوتزکه، پل بینسفت و لوئیس برودی اشاره کرد.
۶ اکتبر ۱۹۲۱ (۱۹۲۱-10-۰۶)
«سرنوشت» (ایتالیایی: Il Destino) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی ماریو ماتولی است که در سال ۱۹۳۸ منتشر شد.
۷ فوریه ۱۹۳۸ (۱۹۳۸-02-۰۷)
«سرنوشت» (انگلیسی: Destiny (1942 film)) یک فیلم است که در سال ۱۹۴۲ منتشر شد.
«سرنوشت» (انگلیسی: Destiny (1944 film)) یک فیلم به کارگردانی ژولین دوویویه است که در سال ۱۹۴۴ منتشر شد.
۲۲ دسامبر ۱۹۴۴ (۱۹۴۴-12-۲۲) (United States)
«سرنوشت» (روسی: Судьба) یک فیلم درام روسی است که در سال ۱۹۷۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به یوری یاکوولیف اشاره کرد.
«سرنوشت» (عربی: المصير‎) فیلمی در ژانر زندگینامه ای به کارگردانی یوسف شاهین است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد.
۹ مه ۱۹۹۷ (۱۹۹۷-05-۰۹)
آقای سرنوشت (به انگلیسی: Dante's Peak) فیلمی کمدی است محصول سال ۱۹۹۰ و به کارگردانی جیمز اورر است. در این فیلم بازیگرانی همچون جیم بلوشی، لیندا همیلتون، جان لوویتز، هارت بوچنر، مایکل کین، رنه روسو، جی او. ساندرس، مائوری چایکین و کورتنی کاکس ایفای نقش کرده اند.
۱۲ اکتبر ۱۹۹۰ (۱۹۹۰-10-۱۲)
از مرگ تا سرنوشت (به انگلیسی: From Death to Destiny) سومین آلبوم استادیویی آلبوم گروه متال کور انگلیسی اسکینگ الکزندریا است که در ۶ اوت ۲۰۱۳ توسط سومریان منتشر شد. این آلبوم آخرین آلبوم گروه با صدای دنی ورسناپ بود. این آلبوم ۱۳ دارد.

تصویربرداری فیلم تلویزیونی «بازی سرنوشت» به کارگردانی «سعید عباسی»، قلم «امیرمهدی صادقی» در کوچه هایی در منطقه میرداماد تهران انجام گرفت.
بازی های عشق و سرنوشت (فرانسوی: L'Esquive) فیلمی به کارگردانی عبداللطیف کشیش است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. این فیلم برنده جایزه سزار بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر زن آینده دار شد.
سارا فورستیه
سابرینا اوزانی
عثمان الخراز
کارول فرانک
رشید حامی
بال های تلخ سرنوشت (به انگلیسی: Sad Wings of Destiny) عنوان دومین آلبوم استودیویی از گروه هوی متال بریتانیایی جوداس پریست است که در ۲۳ مارس، ۱۹۷۶ منتشر شد. این دومین و آخرین آلبومی بود که جوداس پریست با شرکت نشر گال رکوردز همکاری کرد و پس از حمایت کمی که از سوی ناشر انجام شد گروه تصمیم به لغو قرارداد با گال رکوردز گرفت و پس از آن قراردادی با شرکت کلمبیا رکوردز منعقد کرد. این آلبوم تا به امروز در نسخه ال پی و سی دی منتشر گشته است.
آل میوزیک پیوند
ببر خیزان، اژدهای پنهان: شمشیر سرنوشت (به چینی: 臥虎藏龍:青冥寶劍) یک فیلم اکشن رزمی آمریکایی-چینی به نویسندگی جان فوسکو و کارگردانی یون پو بینگ است، که بر اساس رمان شوالیهٔ آهنی، گلدان نقره ای به قلم دو لو وانگ ساخته شده است. از بازیگران آن می توان به دانی ین، میشل یئو، هری شام جونیور و جیسون اسکات لی اشاره کرد. این فیلم دنباله ای بر فیلم ببر خیزان، اژدهای پنهان در سال ۲۰۰۰ به شمار می رود. شمشیر سرنوشت در ۱۸ فوریه ۲۰۱۶ در هنگ کنگ، ۱۹ فوریه در چین و ۲۶ فوریه ۲۰۱۶ در ایالات متحده به نمایش درآمد.
۱۸ فوریه ۲۰۱۶ (۲۰۱۶-02-۱۸) (هنگ کنگ)
پسران سرنوشت داستانی نوشته دارن شان به ترجمه فرزانه کریمی از سری قصه های سرزمین اشباح(دوازدهمین و آخرین جلد)
رمان تخیلی نوجوانانه، کمی ترسناک
در ۲45 صفحه توسط انتشارات قدیانی(کتاب های بنفشه) چاپ و منتشر شده است.
دارن شان شخصیتی است نیمه شبح پس از فهمیدن اینکه داریوس، خواهرزاده اش است او را تبدیل به یک نیمه شبح می کند و در استادیوم فوتبال نبرد نهایی بین خیر و شر آغز می شود که در نبردی بین دارن و استیو، تقریباً استیو شکست می خورد که آقای دستینی به او می گوید که هر دو فرزندان دستینی(به فارسی معنی سرنوشت را می دهد ولی چون اسم خاص است تغییر نمی کند) هستند و او دوست داشت ببیند در این نبرد خونین چه کسی برنده می شود که دارن هم نقشه ای طراحی می کند تا استیو او را بکشد چون استیو هم به علت زخم های کاری به زودی می میرد .تا هردو به دریاچه ارواح بروند که بعد از چند هزار سال دستینی ، ایوانا را به کمک دارن شان می فرستد و او دارن شان را از دریاچه ارواح بیرون می کشد و او را پیش دستینی می برد ، دستینی او را تبدیل به آدم کوجولو می کند و به موقعی که دارن شان برای اولین بار با استیو به سیرک عجایب رفته بودند می فرستد. ایوانا به دستینی حقه می زند و خاطرات دارن شان را در لباس آدم کوچولویی دارن شان پنهان می کند، دارن شان این خاطراتو به آقای تال می دهد و بعد از آن برای همیشه می میرد .
پنجمین سوار سرنوشت فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سعید مطلبی محصول سال ۱۳۵۹ است.
«لیست کامل عوامل فیلم پنجمین سوار سرنوشت». سوره سینما. دریافت شده در ۳۰ اوت ۲۰۱۳.
دلیلی که باعث شد طی سی سال اکران نشد، بازی «ایرج قادری» در این فیلم بود.
محسن جوان ورزشکار، که در خانواده ای فقیر زندگی می کند، به گروهی مذهبی وابسته و به فعالیت های سیاسی کشیده شده است. ساواک برای نابود کردن او، با طرح نقشه ای محسن را به اعتیاد می کشاند. محسن یک شب در حال چاپ اعلامیه به محاصره مأموران می افتد و پس از درگیری دستگیر می شود. در زندان به دلیل اعتیاد اعضای گروهش را لو می دهد. پدر محسن برای یافتن فرزندش به تمام مراکزی که قاچاقچیان فعالیت دارند سر می زند، اما نشانی از او نمی یابد. چندی بعد او پسرش را با وضع فلاکت باری می یابد و پس از اظهار ندامت پسر، تصمیم می گیرد او را برای درمان به مشهد ببرد و از علی بن موسی الرضا برای درمانش استمداد بخواهد، اما در کوران انقلاب مشهد در اوج تظاهرات خیابانی است. پلیس در تعقیب گروهی از تظاهر کننده ها به حرم علی بن موسی الرضا یورش می برد و عده ای از آن ها دستگیر می کند. محسن نیز که به ضریح بسته شده دستگیر می شود. در زندان مبارزه ضد نظام سلطنتی را ادامه می دهد و پس از آزادی زندانی ها، محسن که اعتیادش را ترک کرده، به آغوش خانواده بازمی گردد
تسلیم سرنوشت فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی سعید بیباک ساخته سال ۱۳۹۱ است.
اصل حق ملت ها برای تعیین سرنوشت خود (از آلمانی: Selbstbestimmungsrecht der Völker) یا به اختصار حق تعیین سرنوشت از اصول اساسی حقوق بین الملل است که بنا بر سازمان ملل متحد به عنوان مرجع تفسیر هنجارهای منشور، الزام آور است.
این اصل اظهار می دارد که در احترام به اصل حقوق برابر و برابری منصفانهٔ فرصت ها ملت ها حق دارند حاکمیت و وضعیت سیاسی بین المللی خود را بدون هرگونه اجبار یا مداخلهٔ خارجی برگزینند که می توان سابقهٔ آن را تا منشور آتلانتیک که فرانکلین روزولت رئیس جمهور آمریکا و وینستون چرچیل نخست وزیر بریتانیا در ۱۴ اوت ۱۹۴۱ امضاء کردند و به هشت نکتهٔ اصلی منشور متعهد شدند تعقیب کرد. این اصل بیان نمی کند که تصمیم گیری یا نتیجهٔ آن چگونه باید باشد، خواه استقلال باشد، یا فدراسیون، تحت الحمایه، نوعی خودمختاری یا حتی همسان سازی کامل. نه بیان می کند مرزهای بین ملت ها چه باید باشد - یا نمی گوید چه چیز یک ملت را تشکیل می دهد. در واقع تعاریف و معیارهای حقوقی متعارضی برای تعیین گروه هایی که می توانند به طور مشروع ادعای حق تعیین سرنوشت بکنند وجود دارد.
در ۱۴ دسامبر ۱۹۶۰ مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامهٔ ۱۵۱4 (XV) را با عنوان اعلامیه اعطای استقلال به کشورهای و مردمان مستعمراتی را به منظور اعطای استقلال به کشورهای مستعمراتی و مردمان تصویب کرد تا بین تعیین سرنوشت و هدف استعمار زدایی آن یک پیوند حقوقی اجتناب ناپذیر برقرار شود، و یک حق نوین مبتنی بر حقوق بین الملل مبتنی بر آزادی تعیین سرنوشت اقتصادی را لازم بداند. در مادهٔ ۵ بیان می گردد: گام های فوری باید برای مناطق غیرخودگردان، یا همهٔ دیگر مناطقی که هنوز به استقلال دست نیافته اند برداشته شود تا همهٔ قدرت ها در انطباق با خواست آزادانه ابراز شدهٔ آنان بدون هرگونه تمایز نسبت به نژاد، تیره یا رنگ، بدون شرایط یا پیش فرض به مردمان آن مناطق منتقل شود تا آنان را قادر سازد از استقلال و آزادی کامل برخوردار شوند، اضافه بر این مجمع عمومی سازمان ملل در ۱۵ دسامبر ۱۹۶۰ قطعنامهٔ ۱۵۴1 (XV) را با عنوان اصولی که باید اعضا را در تعیین وجود یا عدم وجود الزام انتقال اطلاعات خواسته شده تحت مادهٔ ۷۳ئی منشور ملل متحد در مادهٔ سوم با ا لحاظ این که ناآمادگی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا آموزشی هرگز نباید زمینه ای برای تأخیر در استقلال شود تصویب کرد تا انطباق کامل استعمارزدایی با اصل تعین سرنوشت در ۱۵۴1 (XV) تضمین کند.
با بسط لفظ تعیین سرنوشت به معنای انتخاب آزاد کنش های شخصی بدون اجبار خارجی درآمده است.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

سرنوشت در دانشنامه آزاد پارسی

رجوع شود به:قضا و قدر

نقل قول های سرنوشت

قسمت، بخت و اقبال و تقدیر موضوع این نوشتار است.
• «افراد تهی مغز به قسمت عقیده دارند؛ افراد دانا و قوی به علت و معلول معتقدند.»
• «انسان نمی تواند مستقیما مقدرات خود را تعیین کند ولی می تواند با انتخاب صحیح افکار به طور غیرمستقیم بر مقدرات خویش تاثیر و نفوذ نماید.» جیمز آلن
• «اعتقاد به بخت و قسمت بدترین نوع بردگی است.» اپیکتت
• «بخت و اقبال اصطلاحی است که ضعفا به کار می برند و عذر و بهانه ای برای ارتکاب هر نوع اشتباه است. افراد توانا و فاضل به وجود سرنوشت عقیده ندارند.» راسفور
• «مردم اشتباهات زندگی خود را روی هم می ریزند و از آن غولی به وجود می آورند که نامش تقدیر است.» جان اولیور هانبز
• «هرکس در شاهراه سرنوشت به کسی غیر از خودش بر نمی خورد.»
• «همت بلند نیری محرکه ای است که آدمی را برمی انگیزد با سرنوشت خود گلاویز شده و آن را تغییر دهد.» ناشناس
• «هرچه ما را محدود می کند آن را بخت و اقبال می خوانیم.»

ارتباط محتوایی با سرنوشت

سرنوشت در جدول کلمات

سرنوشت
مقدر, تقدیر, قضا

معنی سرنوشت به انگلیسی

karma (اسم)
کار ، کردار ، سرنوشت ، مراسمدینی ، حاصل کردارانسان
die (اسم)
طاس ، مهره ، سرپیچ ، سرنوشت ، جفت طاس ، سر سکه ، قمار
lot (اسم)
سهم ، محوطه ، قسمت ، کالا ، تکه ، قطعه ، بخش ، پارچه ، توده انبوه ، قواره ، سرنوشت ، قرعه ، بهره ، قطعه زمین ، چندین ، جنس عرضه شده برای فروش
destiny (اسم)
سرگذشت ، تقدیر ، سرنوشت ، فلک ، ابشخور ، نصیب و قسمت
destination (اسم)
منزل ، مقصد ، تقدیر ، سرنوشت
fate (اسم)
تقدیر ، بخش ، بخت ، سرنوشت ، فلک ، نصیب و قسمت ، قضا و قدر
predestination (اسم)
تقدیر ، سرنوشت ، فلسفه جبری ، جبر و تفویض
hap (اسم)
سرنوشت ، قضا
doom (اسم)
ضلالت ، حکم ، سرنوشت ، فلک ، محشر ، سرنوشت بد ، حکم مجازات
foredoom (اسم)
تقدیر ، سرنوشت ، محکومیت قبلی
kismet (اسم)
قسمت ، سرنوشت

معنی کلمه سرنوشت به عربی

سرنوشت
اتجاه , قدر , قسمة , قطعة , مصير
موة
قدر
تحديد المصير ، تقرير المصير

سرنوشت را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

رصا ١٦:٣١ - ١٣٩٧/٠٥/٢٨
دست تقدیرهمان قضا وقدرالهی است.
|

رسم آزادی ١٦:٣٦ - ١٣٩٧/٠٥/٢٨
یعنی دست تقدیرهمان قضا وقدرالهی است.
|

امیر جان ٢٠:٥٣ - ١٣٩٧/٠٧/٢٣
منظور از سرنوشت اتفاق هایی است که قرار است برای ما اتفاق بیفتد و هیچوقت قابل تغییر نیستند چون آنها دیگر قابل پاک کردن و از سر نوشتن نیستن و باید با آنها روبرو شد
|

حسن بهارلو ٠١:٠٩ - ١٣٩٨/٠١/٠٨
تقدیر
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• سرنوشت سریال   • سرنوشت کره ای   • سرنوشت انسان   • حذفیات سریال سرنوشت نماشا   • سرنوشت چیست   • سریال سرنوشت قسمت اخر   • سرنوشت بدون سانسور   • سریال سرنوشت قسمت اول   • معنی سرنوشت   • مفهوم سرنوشت   • تعریف سرنوشت   • معرفی سرنوشت   • سرنوشت یعنی چی   • سرنوشت یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی سرنوشت
کلمه : سرنوشت
اشتباه تایپی : svk,aj
آوا : sarneveSt
نقش : اسم
عکس سرنوشت : در گوگل


آیا معنی سرنوشت مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 97% )