انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 1065 100 1

سرپرستی

/sarparasti/

مترادف سرپرستی: پیشوایی، تیمار، ریاست، کفالت، مباشرت، نظارت، نگهداری، وصایت

معنی سرپرستی در لغت نامه دهخدا

سرپرستی. [ س َ پ َ رَ ] (حامص مرکب ) تیمار حال کردن. (غیاث )(آنندراج ). || ریاست. بزرگی :
سرپرستی رنج و خدمت آفت است
من فراق این و آن خواهم گزید.
خاقانی.
به خورسندی برآور سرکه رستی
بلایی محکم آمد سرپرستی.
نظامی.
رجوع به سرپرست شود. || مقامی است در وزارت فرهنگ که در کشورهای بیگانه برای مراقبت و مواظبت دانشجویان به اشخاص دهند: سرپرستی دانشجویان.

معنی سرپرستی به فارسی

سرپرستی
تیمار حال کردن یا بزرگی
[database administration] [رایانه و فنّاوری اطلاعات] وظیفه یا مسئولیتی که سرپرست دادگان بر عهده دارد
[data administration] [رایانه و فنّاوری اطلاعات] انجام وظایف مربوط به گردآوری و درونداد و ذخیره سازی و پردازش داده ها در سامانۀ اطلاعات یک سازمان
[network administration] [مهندسی مخابرات] فرایند پایش بار شبکه و نتایج خدمات و میزان سازی های لازم برای حفظ خدمات و هزینه ها در سطح هدف گذاری شده در طراحی

معنی سرپرستی در فرهنگ فارسی عمید

سرپرستی
۱. پرستاری.
۲. نگهبانی.

سرپرستی در دانشنامه اسلامی

این مقاله در مورد حق سرپرستی و نگهداری کودک بعد از فروپاشی خانواده نوشته شده است.
وقتی بنیان خانواده فرو می ریزد و آرامش روحی و روانی که زاده پیوند طبیعی زن و مرد است، تبدیل به دل نگرانی می گردد و زن و مردی که زینت یکدیگرند، سبب عذاب همدیگر می شوند و آن هنگام که طلاق پایه های زندگی را ویران می کند و یا مرگ گریبانگیر یکی از دو رکن خانواده می شود، قربانیان زیادی را به جا می گذارد که نمی توان با بی تفاوتی از کنار آنها گذشت از جمله قربانیان، کودکان خانواده ا ند که ناگزیر در گرداب حوادث دست وپا می زنند و یاری می خواهند. در برابر کودکان، که با آه و ناله، پدر و مادر را به زندگی فرا می خوانند، به راستی چه باید کرد؟ حال که کانون پرمهر خانواده و آغوش گرم پدر و مادر به آنها آرامش نمی دهد، کدام کانون برای آنان شایسته تر است؟باری، این کودکان را به چه کسی باید سپرد؟ پدر، مادر، خویشان یا جامعه؟این مسأله از زاویه های گوناگونی درخور بررسی است.البته فقیهان بزرگ، تلاشهای بسیار برای حل این مشکل کرده و آرای راهگشایی ارائه داده ا ند، امّا باید اعتراف کرد که دشواریها همچنان خودنمایی می کنند و برای برداشتن آنها از سر راه، نیاز به تلاش گسترده، و تجدید نظر در دیدگاههای فقهی است که این لازمه دانش پویا و زنده و جاودانه است. تکامل و بالندگیِ دیدگاههای فقهی، جز به تلاش همگانی و حرکت جدید، رخ نخواهد داد.دیدگاه ها در این که سرپرستی و نگهداری کودکان وظیفه چه کسی است، بسیارند و در این بین کشف دیدگاه ناب، کاری است دشوار.در این مقاله سعی شده است که بحث ( حضانت) ریشه یابی شود و مبانی روایی و روانی مسأله مورد توجه قرار گیرد و نظریه ا ی پیشنهاد شودکه راهگشای این مشکل درعصر حاضر باشد، بر عالمان و طالبان علوم اسلامی است که بر این امر همت گمارند و چراغی را برافروزند که در پرتو آن، راهیابی به حقیقت آسان گردد. امیدواریم که این مقال نیز ما را به این هدف نزدیک کند.
حضانت در لغت
حضانت، از حِضن گرفته شده و برابر فارسی آن، (پهلو) است، قسمت زیر بغل تا برآمدگی لگن. به معنای نگهداری چیزی می باشد، همچون پرنده ا ی که از تخمهای خود در زیر بال نگهداری می کند: (حضن الطائر بیضه). هنگامی که زنی، بچه ا ش را در آغوش می گیرد، گفته می شود: (حَضَنت وَلَدها.) در حدیث آمده است: (عجبت لقوم طلبوا العلم حتّی اذا نالوا منه صاروا حُضّاناً لابناء الملوک.)در شگفتم از گروهی که در پی دانش می روند و وقتی آن را به دست می آورند، تربیت فرزندان پادشاهان را بر عهده می گیرند.و به زنی که تربیت کودک را به عهده می گیرد، (حاضنه) می گویند.
حضانت در نزد اهل اصطلاح
فقیهان (حضانت) را برابر همان معنای لغوی، معنی کرده ا ند و حضانت دراصطلاح ایشان عبارت است از: (حق نگهداری و سرپرستی طفل که به شخصی واگذار می شود.)و از نظر توسعه مفهومی، همه گونه نگهداری از کودک را در بر می گیرد: پاکیزگی، خورانیدن غذا و برآوردن نیازهای غذایی، پوشش، تربیت، آموزش، یاد دهی آداب اجتماعی و….شهید ثانی در تعریف حضانت می نویسد: (الحضانة بفتح الحاء ولایة علی الطفل والمجنون لفائدة تربیته و مایتعلّق به ا من مصلحته من حفظه و جعله فی سریره و رفعه وکحله ودهنه و تنظیفه و غسل خرقه و ثیابه و نحو ذلک.) طریحی نیز، همین عبارت را یاد کرده و در پایان افزوده است: (وجمیع مصالحه غیر الرضاعة.) دکتر وهبة الزحیلی در تعریف حضانت می نویسد: (… وشرعاً هی تربیة الولد لمن له حق الحضانة او هی تربیته و حفظ من لایستقل بامور نفسه عما یوذیه لعدم تمییزه کطفل وکبیر مجنون و ذلک برعایة شؤونه و تدبیر طعامه و ملبسه و نومه تنظیفه وغسله و غسل ثیابه فی سنّ معیّنه و نحوها والحضانة نوع ولایة وسلطنة.) دیگر فقیهان نیز، بسان همین عبارات را در تعریف حضانت آورده ا ند که نیازی به یادآوری آنها نیست.
حضانت و رضاع
...
یکی دیگر از محاسن اخلاق سرپرستی ایتام و تفقّد و محبّت نسبت به آنان است. دین مقدس اسلام مسئله ایتام را به عنوان یک مسئله اساسی و مهم مطرح کرده و مسلمانان را نسبت به سرنوشت آنان از جمیع جهات (اقتصادی، عاطفی، آموزشی و تربیتی و...) مسئول دانسته است.
یکی دیگر از محاسن اخلاق سرپرستی ایتام و تفقّد و محبّت نسبت به آنان است. در زندگی انسان ها خلاها و کمبودهایی وجود دارد که جز از طریق محبّت و دوستی نمی توان آن را جبران کرد و در این میان، کودکان یتیم بیشترین نیاز را احساس می کنند زیرا آنها که در اثر از دست دادن پدر یا مادر از سرچشمه مهر و محبّت دور افتاده اند بیش از هر چیز به نوازش و محبّت محتاج اند و برای این احساس عاطفی و روحی خواه ناخواه در انتظار پاسخ هستند. از سوی دیگر، وجود چنین افرادی در هر جامعه غیر قابل اجتناب است، زیرا هیچ جامعه ای خالی از حادثه نیست به ویژه در جامعه اسلامی که جهاد و دفاع از اهمّ واجبات است و بدیهی است در اثر این حوادث خواه ناخواه گروهی پدران و یا مادران خود را از دست داده و بی سرپرست باقی می مانند. در چنین محیطی برای رفع این کمبودها باید پیش بینی های لازم را معمول داشت، بدین جهت دین مقدس اسلام مسئله ایتام را به عنوان یک مسئله اساسی و مهم مطرح کرده و مسلمانان را نسبت به سرنوشت آنان از جمیع جهات (اقتصادی، عاطفی، آموزشی و تربیتی و...) مسئول دانسته است.
تامین نیازهای عاطفی
در اینجا بحث تنها در تامین معاش نیست زیرا نیاز انسان ها تنها در آب و نان خلاصه نمی شود. انسان تشنه محبّت و سرشار از احساس و عواطف است؛ انسان موجودی است عاطفی که مایل است محبّت ببیند و به دیگران ابراز محبّت کند. عشق و محبّت در سرشت او نهفته است. او همانند یک چوب و یا یک سنگ و جماد نیست که از عشق و محبّت بیگانه باشد. جایی که بسیاری از حیوانات تحت تاثیر محبّت قرار می گیرند و پاسخ مثبت به آن می دهند انسان که سرشت او بر اساس مهر و محبّت نهاده شده است چطور می تواند به دور از محبّت زندگی کند؟ واقعاً هیچ چیز جز مهر و محبّت نمی تواند جای خالی پدر و مادر را پر کند و چقدر خوب است که هر خانواده یک یا دو یتیم را تحت تکفّل خویش قرار دهد و سرپرستی آنها را شخصاً به عهده بگیرد و تنها به تامین معاش آنها بسنده نکند. ساختن دار الایتام و کمک مالی به این گونه مؤسسات بسیار خوب است اما نمی تواند جانشین کانون گرم خانواده باشد، زیرا مربّی و خدمتگزار حقوق بگیر دارالایتام نمی تواند جای خالی پدر و مادر را پر کند، چون کودک پیش از هر چیز پدری مهربان و مادری دلسوز می خواهد. از این رو پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) که پیام آور رحمت و رحمة للعالمین است و خود نیز طعم تلخ یتیمی را چشیده نسبت به این موضوع شدیداً توصیه کرده و با بیانات مختلف در مناسبت های گوناگون مسلمانان را در تکریم یتیمان ترغیب و تشویق فرموده و مردم را به سرپرستی آنها امر کرده و خود نیز عملاً عهده دار نگهداری و سرپرستی از یتیمان بوده و در حدیثی از آن حضرت آمده است: «احبُّ البُیوتِ بیتٌ فیهِ یتیمٌ مُکرَّمٌ؛ محبوب ترین خانه آن خانه ای است که در آن کودک یتیمی با عزّت و احترام زندگی کند.»
ضرورت احترام به یتیم
با توجه با آنچه گفته شد ذکر این نکته لازم است که در فرهنگ اسلام بهترین وسیله برای رفع کمبودهای یتیمان آن است که کودکان یتیم جزء عائله انسان قرار گیرند بطوری که خود را در ردیف اعضای خانواده و فرزندان آنان به شمار آورند و مساعدت ها و کمک ها نسبت به آنان باید به قدری محترمانه و شرافتمندانه انجام شود تا آنها با سربلندی و سرافرازی زندگی کرده و هیچ گاه خود را حقیر و بیچاره و بینوا احساس نکنند.بنابراین، یتیم نوازی در صورتی مفید فایده است که برخورد با آنها توام با رعایت جمیع جهات مادّی و معنوی و عاطفی بوده باشد و در غیر این صورت ممکن است نتایج ناگواری به بار آورد و آنها را دچار عقده و کینه سازد.اکنون برای اینکه بیشتر به اهمیت این وظیفه دینی، انسانی و اخلاقی آشنا شویم مناسب است قسمتی از آیات و روایات وارده را برای شما بازگو کنیم.
قرآن و یتیمان
...

سرپرستی در دانشنامه آزاد پارسی

به معنای نگهبانی و پرستاری، و سرپرست، شخص بزرگسالی است که مسئولیت مراقبت و ادارۀ کودکی غیر از فرزند خود (قانون حمایت از کودکان بی سرپرست مصوب اسفند ۱۳۵۳) و یا محجوری (مادۀ ۱۲۱۸ قانونی مدنی و باب دوم از قانون امور حسبی) را برعهده می گیرد. سرپرست در این شکل به معنای قیم (← قیمومت) است. سرپرست ممکن است برای ادارۀ اموال یا بنگاهی معیّن شود.

سرپرستی در جدول کلمات

سرپرستی
سرپرستی | کفیل شدن
کفالت
سرپرستی نمودن
ولایت
سرپرستی یک مکان مذهبی
تولیت

معنی سرپرستی به انگلیسی

care (اسم)
توجه ، غم ، بیم ، مواظبت ، سرپرستی ، تیمار ، پرستاری ، مراقبت ، پروا ، دلواپسی غم
patronage (اسم)
حمایت ، سرپرستی ، سایه ، پشتیبانی ، قیمومت
attendance (اسم)
توجه ، رسیدگی ، حضور ، حضار ، ملازمت ، همراهان ، خدمت ، سرپرستی ، تیمار ، پرستاری ، ملتزمین
supervision (اسم)
سرپرستی ، نظارت ، برنگری
tutelage (اسم)
سرپرستی ، قیمومت ، للگی ، تعلیم سرخانه
superintendency (اسم)
سرپرستی ، نظارت ، مباشرت ، ریاست
superintendence (اسم)
سرپرستی ، نظارت ، مباشرت ، ریاست
wardship (اسم)
سرپرستی ، قیمومت ، اداره و یا مقام قیمومت
tutorship (اسم)
سرپرستی ، قیمومت ، للگی ، اموزانه ، معلمی
tutorage (اسم)
سرپرستی ، قیمومت ، للگی ، اموزانه ، معلمی
protectorship (اسم)
سرپرستی

معنی کلمه سرپرستی به عربی

سرپرستی
اشراف
إدارة البَعثَة
تراس
عراب

سرپرستی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• سرپرستی در جدول   • کتاب اصول سرپرستی   • جزوه اصول سرپرستی کاردانی   • تحقیق در مورد اصول سرپرستی   • اصول سرپرستی pdf   • اصول سرپرستی و مدیریت   • پاورپوینت اصول سرپرستی   • اصول سرپرستی چیست   • معنی سرپرستی   • مفهوم سرپرستی   • تعریف سرپرستی   • معرفی سرپرستی   • سرپرستی یعنی چی   • سرپرستی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی سرپرستی
کلمه : سرپرستی
اشتباه تایپی : sv~vsjd
آوا : sarparasti
نقش : اسم
عکس سرپرستی : در گوگل


آیا معنی سرپرستی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )