سقط جنین
سقط جنین (به
انگلیسی: Abortion) به معنی از دست رفتن محصول حاملگی (جنین یا رویان) قبل از هفته ۲۰ بارداری است ولی پزشکان بیشتر از این اصطلاحات برای توصیف هر نوع ختم حاملگی در سه ماهه اول بارداری استفاده می کنند.
درمانی سقط در پزشکی هنگامی درمانی گفته می شود که برای حفظ جان زن باردار، پیش گیری از آسیب به سلامت جسمی یا روحیِ زن، دلالت نشانه ها بر بالا بودن احتمال ابتلای جنین به بیماری یا
مرگ پیش رس یا معلولیت، یا کاهش انتخابی تعداد جنین ها به منظور پایین آوردن احتمال خطر برای سلامت جنین در بارداری های چندگانه انجام شود.
انتخابی سقط انتخابی یا داوطلبانه سقطی است که بنا به خواستِ زن به دلایل غیرپزشکی به دست خود یا دیگری انجام شده باشد.
سقط جنین، به معنای پایان یافتن بارداری در هر مرحله ای است که زندگی نوزاد در جریان است، اگرچه غالباً به لحاظ فنی و تخصصی، خاتمه یافتن بارداری به واسطهٔ جراحی یا خارج کردن جنین یا
رویان از رحم (پیش از آنکه قادر به ادامه
حیات باشد) را سقط جنین می گویند. مرگ جنین اگر به صورت خود به خود رخ می دهد به آن
سقط خودبه خودی (ناخواسته) (به انگلیسی: Miscarriage) گفته می شود.
در
کشورهای توسعه یافته، مدت مدیدی است که سقط جنین خود خواسته و قانونی به لحاظ پزشکی از امن ترین فرایندها محسوب می شود. با این حال سقط جنین ناسالم (که توسط فرد، بدون آموزش مناسب یا خارج از محیط های پزشکی انجام می شود) سالانه حدود ۷۰ هزار مرگ مادر و ۵ میلیون
معلول، در سطح جهان به جا می گذارد. سالانه حدود ۴۲ میلیون سقط جنین انجام می شود که تخمین زده شده است که ۲۰ میلیون از آن ها به شکلی ناسالم انجام شده است. چهل درصد زنان حاملهٔ جهان از داشتن امکانات درمانی و حق انتخاب برای سقط جنین محروم هستند. سقط جنین عمدی (خواسته) دارای سابقهٔ تاریخی طولانی است و توسط روش های مختلفی چون سقط کننده های گیاهی، استفاده از ابزار تیز، آسیب جسمانی، و دیگر روش های سنتی انجام می شده است.
علم پزشکی معاصر با بهره گیری از داروها و روش های جراحی، سقط جنین را راحت کرده است. قانونی بودن، همه گیر بودن، وضعیت فرهنگی، و وضعیت مذهبی در نوع نگاه به سقط جنین، تفاوت قابل ملاحظه ای ایجاد می کند. در بسیاری از نقاط جهان، بحث های جنجالی بر سرِ قانونی و اخلاقی بودن، سقط جنین وجود دارد. از آنجایی که دست رسی به آموزش و خدمات
تنظیم خانواده برای
پیشگیری از بارداری در سراسر جهان، در حال افزایش است، سقط جنین به طور گسترده ای در حال کاهش است.
سقط جنین خود خواسته دارای سابقهٔ طولانی ای می باشد و می توان رده هایی از آن را در تمدن های مختلفی چون چین در زمان شننونگ (۲۷۰۰ قبل از میلادی)،
مصر باستان در زمان ابری های پاپیروس (۱۵۵۰ قبل از میلاد) و
امپراطوری روم در زمان جوونال (۲۰۰ قبل از میلاد) یافت. شواهد نشان می دهد که سقط جنین از طریق روش هایی چون گیاهان، ادوات تیز، استفاده از فشارهای شکمی و روش های دیگر انجام می شده است.
برخی از محققان پزشکی و مخالفان سقط جنین خاطر نشان می کنند که سوگند دانشجویان پزشکی در
یونان باستان، آن ها را از انجام سقط جنین منع می کرده است. با این حال دسته ای دیگر از پژوهش گران با این تفسیر مخالفند متون پزشکی مربوط به طب
بقراط، حاوی شرح روش های نافرجام و یادداشت هایی مربوط به خطرات ناشی از سقط جنینِ ناامن است. در
مسیحیت،
پاپ (۹۰–۱۵۸۵) به عنوان اولین پاپ اشاره کرد که سقط جنین بدون در نظر گرفتن این که در چه مرحله ای از حاملگی باشد، قتل محسوب می شود. کلیسا قبلاً بر سر این که آیا سقط جنین قتل محسوب می شود یا نه، مجزا شده بود و مخالفت با سقط جنین تا قرن ۱۹، به طور سرسختانه ای ادامه داشت. سقط جنین در اسلام تا زمانی مجاز است که به اعتقاد
مسلمانان روح در جنین دمیده نشده باشد. در زمانِ دمیده شدن روح در جنین، بین متکلمان اختلاف وجود دارد، عده ای معتقدند این زمان ۴۰ روز بعد از لقاح است و عده ای دیگر این زمان را ۱۲۰ روز بعد از لقاح در نظر گرفته اند. با این حال سقط جنین عمدتاً در مناطق اسلامی با اعتقاد بالا هم چون محدودهٔ خاورمیانه و شمال آفریقا، به شدت محدود می شود یا این که ممنوع است.
پیشرفت تکنیک های سقط جنین در اروپا و آمریکا، از قرن ۱۷میلادی آغاز شد. با این وجود، محافظه کاری اغلب پزشکان در رابطه با مسایل جنسی، از گسترش وسیع تکنیک های امن سقط جنین جلوگیری به عمل آورد. برخی پزشکان به تبلیغ خدمات خود دست زدند و فعالیت های آنان تا قرن ۱۹ یعنی زمانی که سقط جنین هم در آمریکا و هم در بریتانیا ممنوع شد، تحت کنترل و نظارت گسترده قرار نداشت. گروه های مرتبط با کلیسا و نیز پزشکان در جنبش های ضدِ سقطِ جنین شدیداً تأثیرگذار بوده اند. در آمریکا، تا حدود ۱۹۳۰سقط جنین از زایمان به مراتب خطرناک تر بود، در این زمان بهبود فزاینده شیوه های سقط جنین نسبت به زایمان، موجب امن تر شدن سقط جنین می شد.
اتحاد جماهیر شوروی (۱۹۱۹)، ایسلند (۱۹۳۵) و سوئد (۱۹۳۸) از اولین کشورهایی بودند که برخی یا همه اشکال سقط جنین را قانونی کردند. در آلمانِ نازیِ ۱۹۳۵، قانونی تصویب شد که به موجب آن سقط جنین برای کسانی که «به طور ارثی بیمار» تلقی می شدند، مجاز شمرده می شد، در حالی که زنانی که به نژاد آلمان تعلق داشتند، به ویژه، از سقط جنین منع می شدند.
سقط جنین گزینش جنسی شده به از بین بردن عمدی رویان در رحم مادر بر اساس جنسیت فرزند گفته می شود. در برخی کشورها همچون
جمهوری خلق چین، هند، پاکستان و قفقاز که جنس نر بر جنس ماده از نظر اجتماعی برتری دارد، عمل سقط جنین گزینشی بیشتر بر روی رویان های ماده صورت می پذیرد. این عمل می تواند
نسبت جنسی انسانی (نسبت تعداد جنس نر به ماده) را برهم زند.
کودک کشی
اوتانازی کودکان
در ایالات متحده آمریکا سقط جنین از ۲۲ ژانویه ۱۹۷۳ تحت عنوان «رو اند ویو» توسط دادگاه مطلقه، قانونی اعلام شد. بسیاری از مردم آمریکا بر این باور هستند که در قانونی بودن این کار باید تجدید نظر شود و هنوز این گروه از مردم نسبت به قانونی بودن آن معترض هستند. منتقدین سقط جنین این کار را خارج از اصول اخلاقی می دانند. در مورد آزادی سقط جنین مردم آمریکا به دو دسته تقسیم می شوند، گروهی اختیار سقط جنین را حق مادر می دانند و عده ای معتقد هستند انسانی که متولد نشده است و به صورت جنین است حق زندگی دارد و سقط جنین یک نوع قتل محسوب می شود.
جرج بوش در سال ۲۰۰۳ و به دنبال برخی آمارهای نگران کننده از تبعات قانون مذکور، دستور ابطال
حکم صادره توسط بیل کلینتون در راستای آزادی کامل در موضوع سقط جنین را صادر کرد. دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا نیز اعلام کرد از مخالفان قانون آزادی سقط جنین حمایت می کند.
سقط جنین در
ایالات متحده، در همه ایالت ها به جز آلاباما قانونی است. به طور خاص، سقط جنین در همه ایالت های ایالات متحده قانونی است و هر ایالت حداقل یک کلینیک سقط جنین دارد. با این حال، ایالت ها به صورت انفرادی می توانند استفاده از سقط جنین را در سه ماهه اول و دوم بارداری محدود کنند یا برای آن قوانینی وضع نمایند. در حال حاضر، شش ایالت - آرکانزاس، کنتاکی، لوئیزیانا، می سی سی پی، داکوتای شمالی و داکوتای جنوبی قوانینی با هدف مجازات کردن سقط جنین دارند.
در کشور ایران سقط جنین ممنوع است، مگر در صورتی که ادامه بارداری مادر، به مرگ جنین یا مادر منجر شود یا مشکلات جدی برای خانواده ایجاد کند، که در این صورت با دستور مقام قضایی یا درخواست زوجین یا معرفی نامه
پزشک معالج تا قبل از چهارماهگی، (که به باور
مسلمانان، زمان اضافه شدن روح به جسم است) قابل اجراست. برای تأیید این شرایط، ارائه حداقل دو مشاوره تخصصی در تشخیص الزامی است، بلکه در موارد خارج از فهرستِ اندیکاسیون های اعلام شده توسط سازمان
پزشکی قانونی، ارائه حداقل سه مشاوره تخصصی مبنی بر ناهنجاریِ منجر به مرگِ جنین یا خطر مرگ مادر ضروری می گردد.نبو
برای مثال هر بیماری دریچه ای که به نارسایی قلبی با درجه اختلال عملکردی ۳ و ۴ منجر شده و قابل برگشت نباشد، کبد چرب حاملگی، نارسایی کلیه و فشار خون غیرقابل کنترل با داروهای مجاز در دوران حاملگی از جمله شرایط مادر است که می تواند مجوز سقط دریافت کند. از اختلالات جنینی که مشمول اجازه سقط می شوند نیز می توان آلفا تالاسمی، تریزومی ۱۳ و ۱۸، آنانسفالی (عدم تشکیل بخشی از جمجمه) را نام برد.
سن ازدواج، تحصیلات دختران و شیوه تربیتی آن ها،
تجاوز جنسی خودخواسته، معلولیت های پنهان و آشکار در بین دختران از عوامل رخداد چنین پدیده ای است.
مردان موجب تحمل رنج و سختی سقط جنین برای زنان می شوند وگاه حتی هزینهٔ سقط را نیز پرداخت نمی کنند.
در بریتانیا سقط جنین از سال ۱۹۶۷ تحت عنوان «ابورشن اکت ۱۹۶۷»، قانونی اعلام شد. بسیاری از مردم بریتانیا بر این عقیده هستند که در قانونی بودن این کار باید تجدید نظر شود و هنوز این دسته از مردم نسبت به قانونی بودن آن معترض هستند. منتقدین سقط جنین این کار را خارج از اصول اخلاقی می دانند. در مورد آزادی سقط جنین مردم بریتانیا به دو گروه تقسیم می شوند، عده ای اختیار سقط جنین را حق مادر می دانند و گروهی فکر می کنند انسانی که متولد نشده است و به صورت جنین است حق زندگی دارد و سقط جنین یک نوع قتل به حساب می آید.
سقط جنین در
کره جنوبی در اغلب شرایط غیرقانونی است، اما سقط جنین غیرقانونی رواج دارد و معمولاً در بیمارستان ها و کلینیک ها انجام می شود. دادگاه قانون اساسی کره جنوبی در تاریخ ۱۱ آوریل سال ۲۰۱۹، ممنوعیت سقط جنین را غیرقانونی اعلام کرد و دستور داد تا پایان سال ۲۰۲۰ در قانون تجدید نظر شود.
سقط جنین بر پایه جنسیت، به دلیل ترجیحات فرهنگی برای پسر داشتن، رواج دارد. علی رغم بررسی مجدد قانون پزشکی در سال ۱۹۸۷ که پزشکان را از استفاده از آزمایشهای تشخیص پیش از
تولد برای نشان دادن جنسیت کودک منع می کرد، افزایش نسبت پسرها به دخترها هنگام
تولد، همچنان در دهه ۹۰ میلادی ادامه داشت. قانون سال ۱۹۸۷ توسط دادگاه قانون اساسی در سال ۲۰۰۸ غیرقانونی اعلام شد.
سقط جنین سه ماهه سوم به پایان بارداری در سه ماهه آخر آن گفته می شود. این نوع سقط جنین نسبت به بقیه انواع آن بحث برانگیزتر است چرا که جنین پیشرفته تر بوده و بعضاً امکان حیات مستقل را دارد. این نوع سقط جنین در بسیاری از کشورهای دنیا غیرقانونی است و فقط در موارد خاصی انجام می شود. کشورهایی که
سقط جنین سه ماهه سوم کاملاً قانونی است کانادا، چین و کره شمالی است.
جنبش های سقط جنین، همچنین به عنوان جنبش های طرفدار انتخاب، از دسترسی قانونی به خدمات القای سقط جنین حمایت می کنند. موضوع سقط جنین اقتضای زندگی اجتماعی است که با استدلال های تکراری بر سر آزاد سازی یا محدود کردن دسترسی به خدمات سقط جنین قانونی، همواره باقی است. خود حامیان سقط جنین اغلب بر اساس نوع خدمات سقط جنین، که باید در دسترس باشد، و شرایط سقط (مثلاً در سقط دیرهنگامِ جنین که ممکن است محدودیت دسترسی وجود داشته باشد)، تقسیم می شوند.
جنبش های ضد سقط جنین
بسیاری از اصطلاحات مورد استفاده در این بحث، اصطلاحات با ساختار سیاسی هستند که برای تأیید موضع خود، در حالی که اعتبار نظر مخالف را زیر سؤال می برد، مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، برچسب "طرفدار انتخاب (pro-choice)" و "طرفدار زندگی (pro-life)" مستلزم تأیید ارزش های گسترده ای مانند آزادی و اختیار است، و اعضای آن پیشنهاد می کنند که مخالفان، "ضد انتخاب" یا "ضد زندگی" (به جای "طرفدار مرگ" یا "طرفدار اجبار") نامیده شوند. این دیدگاه ها همیشه یک حالت دوطرفه را دنبال نمی کند؛ در یک نظرسنجی مؤسسه تحقیقات علمی عمومی، از هر ده آمریکایی، هفت نفر خود را "طرفدار انتخاب" و تقریباً دو سوم آنها خود را "طرفدار زندگی" توصیف کردند. آسوشیتد پرس به جای این عبارات، از اصطلاحات "حقوق سقط جنین" و "ضد سقط جنین" حمایت می کند.
فمینیست. های اواخر قرن نوزدهم اغلب مخالف قانونی کردن سقط جنین بودند. در انقلابی که توسط الیزابت کادی استنتون و سوزان آنتونی اداره می شد، ناشر ناشناس با امضای «A» در سال ۱۸۶۹ در مورد این موضوع بیان داشت که به جای تلاش صرف برای تصویب قانون علیه سقط جنین، باید ریشه این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد.
نویسنده اظهار داشت که تصویب قانون علیه سقط جنین، فقط سر علف های هرز را می ریزد، در حالی که ریشه باقی می ماند سوای انگیزه، عشق به آسایش یا میل به
نجات از درد و رنج بی گناهان متولد شده، به هر صورت زنی که مرتکب این اعمال شده به شدت مجرم است. این بار سنگین را وجدان او در زندگی به دوش خواهد کشید و روح او را در مرگ فرو خواهد برد. اما آه! کسی که با ناامیدی او را به سمت این گناه رانده سه برابر او مجرم است.
جنبش های ضد سقط جنین با انجام سقط جنین، چه از مسیر منعهای قانونی یا دیگر روشها مخالفت می کنند. جنبشهای مدرن ضد سقط جنین عموماً به عنوان ضد جنبشی در پاسخ به جرم زدایی و قانونی سازی سقط جنین اختیاری در کشورهای مختلف شروع شدند.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pro-life