انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 955 100 1

سنی

/senni/

معنی سنی در لغت نامه دهخدا

سنی. [ س َ ن َ ] (اِ) آهن و فولاد. (برهان ) (آنندراج ).

سنی. [ س َ نی ی ] (ع ص ) رفیع. بلند. (آنندراج ) (غیاث ). مرد رفیع. (برهان ). بلند. (منتهی الارب ). بزرگ. گران قدر :
هست او شریف و همت او همچو او شریف
هست او سنی و همت او همچو او سنی.
منوچهری.
خدایگانا همواره قدر و همت تست
یکی سنی و رفیع و یکی بلند و خطیر.
مسعودسعد.
محلش سنی باد و دولت هنی
جهانش رهی باد و گردون غلام.
مسعودسعد.
و منزلت رفیع و درجت منیف و رتبت سنی او انحطاط و انحدار نپذیرد. (سندبادنامه ص 27). سلطان را آن فتح سنی و نجح هنی تمام گشت. (ترجمه ٔ تاریخ یمینی ). همگنان را در مجلس انس بنشاند و هر یک را به عوارف سنی و عواید جسیم بنواخت. (ترجمه ٔ تاریخ یمینی ).
من بدان افراشتم چرخ سنی
تا علو عشق رافهمی کنی.
مولوی.
پهلوان در ناله آمد کای سنی
مر مرا کشتی چه صورت می زنی.
مولوی.
من فقیرم از زر و از سر غنی
صدهزاران سر خلف داد آن سنی.
مولوی.
|| روشن و تابان. (غیاث ) (آنندراج ).

سنی. [ س ُن ْ نی ] (اِ) نوعی از ماهی باشد در ملتان و گوشت آن بغایت لذیذ میشود. (برهان ) (آنندراج ) (فهرست مخزن الادویه ).

سنی. [ س ُن ْ نی ] (ص نسبی ) اهل سنت و جماعت. (برهان ). منسوب به سنت. مقابل شیعی :
تا هست خلاف شیعی و سنی
تا هست وفاق طبعی و دهری.
منوچهری.
وین سنّیان که سیرتشان بغض حیدر است
حقا که دشمنان ابوبکر و عمرند.
ناصرخسرو.
سنیان گویند که حاشا و کلا بلکه این دست و پا محسوس سخن گوید. (فیه ما فیه چ دانشگاه ص 107). سنیان گویند که این وقتی باشد که او یک لون نماید. (فیه مافیه دانشگاه ص 113).

سنی. [ س ُن ْ نی ] (ص نسبی )منسوب به سنت که ضدّ بدعت باشد. (الانساب سمعانی ).

سنی. [ س ِ ] (اِ) مخفف سینی است و آن خوانی باشد که از طلا و نقره و مس و برنج سازند. (برهان ) (آنندراج ). || ریم آهن. (برهان ) (آنندراج ) (الفاظ الادویه ).

معنی سنی به فارسی

سنی
آهن، ریم آهن، سینی، منسوب به سنت، واحدسنیه، قائل بخلافت ابوبکر، رفیع، بلند، عالی، بلندمرتبه
( اسم ) ۱ - آهن . ۲ - ریم آهن .
مخفف سینی است و آن خوانی باشد که از طلا و نقره و مس و برنج سازند ریم آهن
[age class distribution] [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] چگونگی توزیع رده های سنی درختان جنگلی
[all-aged stand] [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] توده ای که درختان آن از تمامی رده های سنی، ازجمله سن قابل برداشت، تشکیل شده است
[age class forest] [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] جنگلی متشکل از رده های سنی
[all-aged forest] [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] جنگلی که درختان آن دارای سنین متفاوت از یک ساله تا سن بهره برداری باشد
امام ابوبکر محمد بن عبد الله موسی نسفی راغسر سنی . وی از سید ابو الحسن محمد بن محمد بن زید حسینی سماع حدیث کرد و ابو حفض عمر بن محمد بن احمد نسفی از او روایت دارد .
[age ratio] [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] نسبت درختان جوان به بالغ که ممکن است معیاری برای حاصلخیزی باشد
[age class interval] [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] ← مدت ردۀ سنی
[age class table] [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] مجموعۀ داده های مربوط به رده های سنی درختان جنگلی
[age class structure] [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] نحوۀ استقرار رده های سنی در یک جنگل
[ گویش مازنی ] /soo seni/ مرتعی در روستایرق چشمهی کتول
[age class period] [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] شمار سال ها در محدودۀ یک ردۀ سنی معین متـ . بازۀ ردۀ سنی age class interval
[age class] [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] هریک از تقسیماتی که درختان جنگل را براساس سن در آنها قرار می دهند
[ گویش مازنی ] /sele soni/ برف و باران – سرمای مداوم زمستان - زمستان هایی که در اثر بارش مکرر برف زمین به صورت پیاپی مستمر سیاه و سفید شود
دهی از دهستان ذهاب بخش سرپل ذهاب شهرستان قصرشیرین واقع در ۱۶ هزار گزی شمال ذهاب و ۳ هزار گزی تپانی .
یکی از دهستانهای بخش شاهپور شهرستان خوی واقع در شمال خاوری بخش کوهستانی و معتدل و سرد دارای ۱۵ آبادی و ۲۶۸٠ تن سکنه . محصول غله و محصولات دامی صنعت دستی جاجیم بافی .
[isochron, isotime line] [زمین شناسی] خطی بر روی نقشه یا نمودار که بخش های دارای بازه های زمانی یا سن های یکسان را به هم وصل می کند
[age gradation] [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] درجه بندی درختان در رده های سنی با تقریب یک سال یا چند سال
[ گویش مازنی ] /ghaf seni/ سینی قهوه – سینی

معنی سنی در فرهنگ معین

سنی
(سَ نِ یّ) [ ع . ] (ص .) رفیع ، عالی .
(سُ نّ) [ ع . ] (ص نسب .) ۱ - پیرو سنت پیغمبر. ۲ - پیرو فرقه ای از مسلمانان که قایل به خلافت ابوبکر و جانشینان اویند.
(س ) (اِ.) ۱ - آهن . ۲ - ریم آهن .

معنی سنی در فرهنگ فارسی عمید

سنی
رفیع، بلند، عالی، بلند مرتبه.
۱. آهن.
۲. ریم آهن.
۳. سینی.
کسی که پیرو اهل سنت پیغمبر و قائل به خلافت ابوبکر و جانشینان او است.

سنی در دانشنامه اسلامی

اِبْن ِ سُنّی ، ابوبکر احمد بن محمد بن اسحاق دینوری (ح ۲۸۰- ۳۶۴ق / ۸۹۳ - ۹۷۵م )، محدث ِ شافعی است .
خاندان او از موالی عبدالله بن جعفر بن ابی طالب بوده و سمعانی نسب او را ضبط کرده است . احتمالاً اصل او از دینور بوده است .
مسافرت برای کسب حدیث
ابن سنی برای کسب حدیث مسافرتهایی به نقاط مختلف از جمله بغداد، کوفه ، بصره ، حرّان ، دمشق ، عمان ، مصر و جزیرة ابن عُمر داشته است ؛ چنانکه ذهبی از او به عنوان رحّال یاد کرده است . تنوع مشایخ او در عمل الیوم و اللیلة احتمال سفرهای دیگری را نیز مطرح می کند. با توجه به یک سند ثبت شده در جامع الاصول مجدالدین ابن اثیر و با توجه به شاگردان ابن سنی می توان حدس زد که او پس از پایان سفرهایش به دینور بازگشته و در آن جا مسکن گزیده است . با توجه به اطلاع ما از اقامت او در ۳۶۳ق در دینور محتمل است که ابن سنی یک سال بعد در همان جا وفات یافته باشد.
مشایخ حدیث
ابن سنی از مشایخ بسیاری در بلاد مختلف اخذ حدیث کرده که در آن میان می توان از محدثان بزرگی چون نسائی ، ابویَعلی موصلی ، محمد ابن جریر طبری ، ابوبکربن ابی داوود سجستانی ، ابوالقاسم بَغَوی ، قاضی مَحاملی و احمد بن عُمَیر بن جوصای دمشقی نام برد. در این میان ابن سنی بیش از همه تحت تأثیر نسائی قرار داشته و در برخی منابع از او به عنوان صاحب نسائی یاد شده است .
عمده ترین راوی سنن نسائی
...
امام مهدی (عج) در احادیث شیعه و سنی اثر جمعی از محققان مرکز تخصصی مهدویت می باشد.
اثر، اندیشه مهدویت را از چشم انداز روایات معتبر مورد بررسی قرار داده است.
بنیاد فرهنگی حضرت موعود(ع) در راستای شناختن امام و راه، اهداف، جایگاه وی و وظایف شیعیان در قبال او اقدام به انتشار مجموعه ای به نام انتظار نموده تا به تبیین مباحث اندیشه و فرهنگ مهدویت بپردازد و این اثر در راستای همین هدف تهیه و عرضه شده است.
شناخت معارف اسلام همواره بر مسلمانان در همه عصرها به عنوان یک وظیفه تلقی شده است. این شناخت زمانی صحیح و معتبر خواهد بود که از طریق صحیح معرفتی بدست آمده باشد و پایه های این شناخت با توجه به تأکیدات شارع همانا خردورزی و تعقل و دیگری رجوع به قرآن و روایات صحیح اهل بیت (علیهم السلام) می باشد و از آن جا که اندیشه مهدویت یکی از معارف اصیل اسلام می باشد، به همین خاطر برای رسیدن به معرفت صحیح در این خصوص باید به کتب احادیث مختلف مراجعه نمود. مؤلف برای رسیدن به این هدف، اثر را در سه بخش ساماندهی کرده است: بخش اول به معرّفی منابع روایی شیعه و اهل سنت درباره حضرت مهدی (ع)، بخش دوم به تقسیم بندی احادیث مهدویت، تعداد احادیثی که هر یک از معصومین (ع) درباره ایشان دارند و بررسی راویان احادیث و بخش سوم به معرّفی امام زمان (ع) در پرتوی احادیث عام و خاص بطور جداگانه می پردازد.
اثر با تعریف حدیث از دیدگاه شیعه و سنّی و سپس تقسیم بندی احادیث به صحیح، حسن و تعریف هر کدام و در ادامه منظور از متواتر و صحاح سته مطرح می شود. در معرّفی منابع مهدویت آن ها را اوّل به دو دسته بندی کلی، شیعه و سنّی تقسیم و سپس منابع را به کتبی که قبلی از ولادت حضرت تدوین شده و سپس منابعی که بعد از ولادت ایشان نگارش یافته، تقسیم و در هر دو بخش جمعاً به معرفی 38 منبع از شیعه و از منابع اهل سنت می پردازد.
طلاق سنی عبارت است از طلاق مشروع و جایز.
این نوع طلاق بر دو قسم است:
← طلاق باین
 ۱. ↑ بحرانی، یوسف، الحدائق الناضرة، ج۲۵، ص۲۶۷.    
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج۱، ص۱۹۲.    
...
به نام مفسران اهل سنت براساس ترتیب تاریخی به همراه نوع تفسیر و نام تفسیر آنها اشاره می شود:
نام مؤلف/ تاریخ وفات/ نوع تفسیر/ نام تفسیر
1/ شافعی/ 204 ق/ فقهی/ تفسیر احکام القرآن
2/ دیلمی/ 207 ق/ لغوی/ معانی القرآن
3/ صنعانی/ 211 ق/ روایی/ تفسیر القرآن
4/ ابن قتیبه/ 276 ق/ لغوی/ غریب القرآن
5/ هواری/ 280 ق/ روایی/ تفسیر کتاب اللّه
6/ طبری/ 310 ق/ روایی/ جامع البیان
این مقاله روش سید شرف الدین در نقد فقه سنی را بررسی می کند.
فقه تطبیقی میان مذاهب اسلامی ، سابقه ای به درازای سابقه فقه دارد. امامان شیعه ، و به تبع آنان اصحاب ایشان، گاه آرای فقهای اهل سنت را در کنار آرای خود بیان می کردند. و حتی در دوره هایی، فقهای شیعه، کرسی درسی در فقه مذاهب مخالف داشتند. در سده اخیر نیز با تلاش های فراوانی که از سوی آیةالله بروجردی و علمای الازهر صورت گرفت، فقه تطبیقی گسترش بیشتری یافت و با پیروزی انقلاب اسلامی از یک سو و قدرت گرفتن وهابیان از سوی دیگر، فضای جدیدی در لزوم گسترش بیش تر آن به وجود آمد.فقه تطبیقی به فراخور اهدافی که دنبال می کند، گرایش های متفاوتی، و به تبع، روش های ویژه ای پیدا می کند. از بین این اهداف، می توان به امور زیر اشاره کرد:
← فقه تطبیقی به هدف استنباط حکم واقعی
سید شرف الدین از کسانی است که ناگزیر بود فقه تطبیقی را به هدف سوم و چهارم دنبال کند. تعبیر به ناگزیر، برای آن است که غالب آثار فقهی او در این زمینه به کسانی پاسخ می دهد که در برابر فقه شیعه، با همین هدف موضع گرفته اند و به زعم خود، آرای شیعه را ابطال کرده اند. این آثار چه با نام پاسخ به سؤال تدوین شده باشد، مانند:(اجوبة مسائل موسی جارالله)، (الی المجمع العلمی العربی) و (المراجعات)، و چه با این نام نباشد، مانند: (مسائل فقهیه) و مقدمه (المجالس الفاخرة) همه در برابر حملات اهل سنت به فقه شیعه نوشته شده است. البته او آثاری نیز دارد که در آن ها نخست به نقد فقه سنی پرداخته است، مانند: (النص والاجتهاد) و (ابوهریرة).و همچنین او در بسیاری از این آثار تأکید می کند که اگر چنین حملاتی به مکتب تشیع نمی شد، هرگز چنین مطالبی را علیه فقه سنی بیان نمی کرد. برای نمونه: در آخرین جمله ای که به رئیس مجمع علمی عربی می نویسد، می گوید:(ولعل النواصب یضطرّوننا إلی هذا فیثیروا بذلک عواناً من المعارک الفکریّة التی لا تحمد عقباها لکنإذ لم یکن إلاّ الأسنّة مرکباً فما حیلة المضطرّ إلا رکوبها… وقد أعذر من أنذر ولا حول ولا قوة إلاّ بالله العلی العظیم)؛ شاید ناصبی ها ما را به این کار مجبور کرده اند و این نزاع ها خاستگاه جنگ های دامنه دار فکری شده است جنگ هایی که عاقبت پسندیده ای ندارد اما:اگر جز چهار پای پیر مرکب دیگری نباشدچاره انسان مضطر جز سوار شدن آن چیست… همانا آن کس که هشدار داد عذر آورده است و توانی جز به خداوند بزرگ و عظیم نیست.و در پاسخ به یکی از سؤال های موسی جارالله، آن گاه که مجبور می شود ردّیّات علمای سنی را درباره ابوحنیفه و مالک و شافعی و احمد بن حنبل نقل کند، می گوید:(انّا لم نقصد إلی شیء من نشر هذه الصفحات، لولا ما اضطرّنا هذا الرجل إلی ذلک)؛ اگر این مرد ما را مجبور نمی کرد هرگز تصمیم به انتشار این صفحات نمی گرفتیم.
← اثبات رأی و ابطال نظرات همدیگر
سالم سازی فضای بحث در فقه تطبیقی، به ویژه با گرایش نقد فقه سنی، از مهم ترین ابزار روانی است. اگر ناقد با تحریک احساسات خواننده، غیرت مذهبی او را به خروش آورد، هرچند سخنانی مطابق حق بگوید، نمی تواند مخاطب خود را اقناع کند و ناخودآگاه مخاطب خود را در مقام دفاع احساسی قرار می دهد. اما با سالم کردن فضای بحث از تشنجات و تعصبات کور مذهبی، امکان فکر سالم را به مخاطب خود می دهد.سید شرف الدین در مباحث فقهی خود، از این روش بهره برده است. او در پایان بحث از آن دسته از روایات سنی که می تواند نظر شیعه را درباره (بسمله) اثبات کند، می نویسد:(إنّ هذه لایجرؤ علی القول به برّ ولا فاجر، لکن الائمة البررة، مالکاً والأوزاعی وأبا حنیفة، رضی الله عنهم، ذهلوا عن هذه اللوازم، وکلّ مجتهد فی الاستنباط من الأدلة الشرعیة معذور ومأجور، إن أصاب وإن أخطأ)، هیچ نیکوکار و فاجری جرأت گفتن چنین سخنانی را ندارد اما مالک، اوزاعی و ابوحنیفه-خدا از آنان راضی باشد-از این لوازم غفلت کرده اند؛ و هر مجتهدی در استنباط از ادله شرعی معذور و مأجور است؛ چه به حقیقت برسد چه خطا کند.
← شیوه تکریم سید از بزرگان اهل سنت
...
«همراه با مهدی منتظر(ع) بررسی تطبیقی مهدویت در اندیشه شیعه و سنی» اثر مهدی فتلاوی با ترجمه بیژن کرمی، به بررسی فکری، تاریخی و مقایسه ای موارد اتفاق و اختلاف اعتقادی و تاریخی بین شیعه و عامه درباره حضرت مهدی(عج) پرداخته است.
کتاب به زبان عربی و در سال 1416ق نوشته شده است.
کتاب با دو مقدمه از مترجم و مؤلف در توضیحاتی پیرامون ترجمه و متن، آغاز شده و مطالب در سه فصل و یک خاتمه ارائه گردیده است.
قبل از شروع فصول، مطالبی تحت عنوان «زمینه بحث» آغازگر مباحث می باشد.
نویسنده با بررسی جایگاه امام مهدی(ع) در اندیشه مسلمانان، ابتدا به علل توطئه چینی در باور مهدویت پرداخته و آن گاه به عقاید و دیدگاه مشترک بین مسلمانان در این حوزه و نیز زمینه های مورد اختلاف مسلمانان در این باره می پردازد.

سنی در دانشنامه ویکی پدیا

سنی
مذهب سُنّی یکی از مذاهب دین اسلام است. اهل سنت و جماعت معتقدند که محمد، پیامبر اسلام، پس از خود جانشینی تعیین ننموده است. باوجود این، احادیث پیامبر همچون حدیث منزلت و حدیث ثقلین و وقوع غدیر خم را رد نمی کنند، ولی مناسبت آن ها را در مورد تعیین جانشینی علی بن ابی طالب تأیید نمی نمایند و معتقدند باید مسلمانان با تشکیل شورا یکی از افراد جامعه را به عنوان خلیفهٔ خود برگزینند، هر چند که برای تعیین خلفای بعدی، این اصل زیر پا گذاشته شد و اجماع صورت نگرفت. از این رو پس از درگذشت محمد و قبل از تدفین وی، نخست با تشکیل شورا در سقیفه بنی ساعده، با اینکه همهٔ مسلمانان یا نمایندگان همهٔ مسلمانان در شورا شرکت نداشتند (از جمله عباس عموی پیغمبر و علی بن ابیطالب داماد ایشان)، طبق سنت شورا و بیعت، ابوبکر را که از صحابه (یاران) و نزدیکان محمد بود برای خلافت بعد از محمد بر جامعه مسلمانان انتخاب کردند.
ابوبکر
این چهار تن به همراه امام حسن که مدت خلافت کوتاهی داشته اند به خلفای راشدین معروف اند که به ترتیب عبارت اند از:
عمر
مسلمانان اهل سنت، قرآن را کتابی محفوظ می دانند و اسلام را در پیروی از قرآن و سنت محمد می دانند، هرچند که عمر (خلیفهٔ دوم) کتاب خدا و عمل به آن را کافی می دانست. آنان در مسایل فقهی، ابتدا قرآن و سپس احادیث محمد و بعد از آن احادیث معتبر صحابه و اجماع را مورد استفاده قرار می دهند.
عثمان
مذهب اهل سنت در دو مکتب اصولی اعتقادی (کلامی) یعنی اشعری و ماتریدی واز لحاظ علوم فقهی به چهار مذهب فروعی و عملی حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی تقسیم می گردد.
علی
سِنی (به کرواتی: Senj) شهری در ایالت لیکا-سنی کشور کرواسی است که جمعیت آن در سال ۲۰۱۱ میلادی ۷٬۸۴۰ نفر بوده است.
سنی بازار، روستایی از توابع بخش تلنگ شهرستان قصرقند در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
سنی ستیزی به ستیزه جویی با اهل تسنن و مذهب آنان اطلاق می شود.
آمریکایی ها برای جامعه رها از محدودیت های سنی (نام دیگر: آزادسازی جوانان آسفار) سازمانی است که به مبارزه برای افزایش حقوق جوانان در قانون آمریکا می پردازد. هدف اعلام شدهٔ آسفار اینچنین است: «دفاع و به پیش راندن حقوق مدنی و انسانی جوانان از طریق تبلیغ حذف و اصلاح قوانینی که آزادی و تصمیم شخصی جوانان در ایالات متحده را محدود می کنند و قدرت دادن به جوانان برای عمل از طرف خودشان در دفاع از حقوق و آزادی هاشان.» آسفار جزئی از جنبش حقوق جوانان است که طرفدار آزادی بیشتر برای جوانان و دفاع از حقوقشان در قانون است تا به آن ها نهایت قدرت اختیار را اعطا کند.
آسفار در ۱۹۹۶ تشکیل شده است و مقر آن در شیکاگو، ایلینوی است.
آنتونیو سنی (انگلیسی: Antonio Segni؛ ۲ فوریهٔ ۱۸۹۱(1891-02-02) – ۱ دسامبر ۱۹۷۲(1972-12-01)) یک سیاست مدار، و دیپلمات اهل ایتالیا بود. وی دانش آموخته رشته وکالات در حیطه قانون کشاورزی و تجارت بود.
وی دو بار بین سال های ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۷ و ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۰ ۳۴مین نخست وزیر این کشور شد.
سنی در تاریخ ۶ مه ۱۹۶۲ با کسب ۴۴۳ رای موافق از حد نصاب ۸۵۴ رای به عنوان چهارمین رئیس جمور ایتالیا برگزیده شد و در تاریخ ۷ اوت ۱۹۶۴ به علت خونریزی مغزی مجبور به استعفا شد. آنتونیو سنی در ۱ دسامبر ۱۹۷۲ در سن ۸۱ سالگی درگذشت.
اوله سنی روستایی در استان ریفت والی، کنیا می باشد.
ایلیا بن سِنی (؟ - ۱۰۴۶م) اسقف نسطوری عراقی و نویسنده عربی بود. او اسقف اعظم نصیبین (مطران) بوده است. التاریخ، المجالس و المعونة علی دفع الهم، البرهان فی تصحیح الإیمان و قاموس سریانی-العربی از آثار اوست.
دهستان کره سنی یکی از دهستان های شهرستان سلماس در استان آذربایجان غربی ایران است. این دهستان در بخش مرکزی شهرستان سلماس قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۲۲۳۰۰ نفر (در ۵۴۶۳ خانوار) بوده است.
سال ها پیش که مناطق کره سنی نشین کنونی،بیشتر مسیحی نشین بود.مردمانی از کشور ترکیه برای تجارت به این مناطق از کشور می آمدند و بیشتر آنها همان موقع برای همیشه در این مناطق ماندند و سکونت گزیدند.این گروه از مردم ترکیه،مسلمان و از مذهب اهل سنت بودند.آنها از ترک های اصیل ترکیه هستند و اکنون از یکی از اقشار ایرانی به شمار می آیند.
اسلام سنی و اسلام شیعی دو فرقه بزرگ اسلام هستند. تقسیمشان به جدایی ای در پی مرگ پیامبر اسلامی محمد در سال ۶۳۲ میلادی بر می گردد. مشاجره ای بر سر جانشینی محمد، به مانند یک خلیفه امت اسلامی به سرتاسر بخش های مختلف جهان کشیده شد، امری که منجر به جنگ جمل و نبرد صفین شد.
وحدت شیعه و سنی از اندیشه هایی است که خصوصاً در دوران معاصر و همزمان با استعمار و مشکلات سیاسی و بین المللی مسلمانان از سوی برخی اندیشمندان مطرح شد؛ و برای مقابله با مشکلات و دشمنان مشترک.
روژریو موکه سنی (به پرتغالی: Rogério Mücke Ceni) دروازه بان فوتبال اهل کشور برزیل است و در باشگاه فوتبال سائوپائولو در لیگ فوتبال برزیل بازی می کند. وی سابقه بازی در تیم فوتبال سیناپ برزیل و تیم ملی بزرگسالان برزیل را نیز دارد.
او بیش از دو دهه است که در تیم سائوپائولو بازی می کند و با این تیم ۱۴ بار به عنوان قهرمانی رسیده است. وی همچنین بیش از ۱30 گل تاکنون به ثمر رسانده که معمولاً روی ضربات ایستگاهی و پنالتی بوده است.
شهرستان لیکا-سنی (به لاتین: Lika-Senj County) یک شهرستان در کرواسی است که بخش بزرگی از منطقه لیکا و بخشی از ساحل شمالی دریای آدریاتیک را دربر می گیرد. شهرستان لیکا-سنی ۵٬۳۵۳ کیلومتر مربع مساحت و ۵۰٬۹۲۷ نفر جمعیت دارد.
مرکز این شهرستان شهر گسپیچ است.
قلعه سنی مربوط به دوره متاخر اسلامی دوره قاجار است و در ابرکوه، بخش مرکزی، محله بنادان، صحرای سنی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۹۰۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
گروههای سنی کودک و نوجوان: یک رده بندی خاص، برای تفکیک میان آثار مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. بر پایهٔ این رده بندی، کلیهٔ کتابهایی که در این سازمان برای کودکان به چاپ می رسند، بر اساس حجم کتاب و تعداد صفحات، میزان نقاشیها، نوع مطلب، و معیارهایی از این قبیل، به شش گروه مختلف تفکیک می شوند. شش گروه بدین شرح است:
گروه الف: سالهای قبل از دبستان.
گفتنی است که این طبقه بندی اندکی دچار تغییر و اصلاح شده است.
گروه ب: سالهای آغاز دبستان (کلاس های اول، دوم و سوم).
هر کتابی که کانون چاپ کند، رو و پشت جلدش نوشته شده که متعلق به کدام گروه سنی است. بدین ترتیب، مربیان کانون ـ هر گاه خودشان هم کتاب را نخوانده باشند ـ می توانند به سادگی دریابند که این کتابها هر یک برای چه مخاطبی مناسب، و قابل توصیه است. نیز، مسئولان و برنامه ریزان کانون هم می توانند برآوردی از کار خویش به دست دهند که هر سال، برای هر گروه سنی، چه آثاری منتشر کرده، و چه نیازهایی را تأمین کرده اند.
گروه ج: سالهای پایان دبستان (کلاس های چهارم و پنجم).
این طبقه بندی بعدها توسط ناشران دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت و البته، گهگاه نیز نقد شد.
گروه د: دورهٔ راهنمایی.
گرچه گاه کلی گویانه گفته اند این طبقه بندی بر اساس اصول روان شناسی کودکان صورت گرفته است، ظاهرا تا کنون مطالعهٔ دقیقی درباره اسباب و علل توجه به این طبقه بندی، یا کشوری که این شیوه از آن اقتباس شده، و مبنای نظری تفکیک کتابها صورت نگرفته است.
گروه هـ: سالهای دبیرستان.
گروه الف: آمادگی و سال اول دبستان
گروه ب: سالهای دوم و سوم دبستان
گروه ج: سال های چهارم، پنجم و ششم دبستان
گروه د: هفتم و هشتم و نهم دبیرستان
گروه هـ: دهم و یازدهم و دوازدهم دبیرستان
مانوئل سنی (انگلیسی: Manuel Senni؛ زادهٔ ۱۱ مارس ۱۹۹۲(1992-03-11)) دوچرخه سوار اهل ایتالیا است.
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به تیم بی ام سی و باردیانی–سی اس اف اشاره کرد.
مثلث سنی یک منطقه با پرجمعیت در شمال غربی بغداد در عراق است که بیشتر جمعیت آن را عربهای سنی مذهب تشکیل می دهند. طول هر یک از اضلاع این مثلث تقریباً ۲۰۰ کیلومتر است و سه رأس آن به طور تقریبی عبارتند از بعقوبه در شرق، رمادی در غرب و تکریت در شمال. شهرهای سامرا و فلوجه نیز در این مثلث قرار دارند.
پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ این ناحیه شاهد شورشهای مسلحانه علیه نیروهای ائتلاف بود. مردم این منطقه از صدام حسین حمایت می کردند و خود صدام نیز در تکریت متولد شده بود. سرانجام نیز نیروهای آمریکایی در ۱۳ دسامبر ۲۰۰۳ وی را در مخفیگاهی در حوالی تکریت به دام انداختند. در سال ۲۰۱۴ نیز نیروهای گروه جهادی سنی مذهب داعش موفق شدند که در این منطقه به سرعت پیشروی نمایند.
وحدت شیعه و سنی از اندیشه هایی است که خصوصاً در دوران معاصر و همزمان با استعمار و مشکلات سیاسی و بین المللی مسلمانان از سوی برخی اندیشمندان مطرح شد؛ و برای مقابله با مشکلات و دشمنان مشترک
کره سنی یکی از ایلات (ترک)، در جنوب غرب خوی است. بعضی از طوایف آنها در دهستان کره سنی بخش مرکزی شهرستان سلماس یکجانشین شده اند. ۱۷ روستا در اطراف سلماس، ۱۴ روستا در اطراف خوی و بیش از۲۰روستا در اطراف ارومیه کره سنی نشین هستند.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

نقل قول های سنی

سنی یکی از مذاهب دین اسلام است که اکثریت مسلمانان (۷۵٪) تا (۹۰٪) را در بر می گیرد.
• «فرقی بین شیعیان و اهل سنت وجود ندارد و همه مسلمانان و همه آنهایی که گوینده لااله الاالله و محمد رسول الله هستند، همه برادر و در کنار یکدیگر هستند.» -> حسن روحانی
• «افراد را نباید بر این اساس که سنی هستند یا شیعه مورد تبعیض قرار داد. دیگران را فارغ از این که چه دین یا اعتقادی دارند یا از چه فرقه ای هستند، باید به عنوان انسان دید. مردم به عنوان انسان دارای حقوق انسانی خود هستند و به عنوان شهروند، حقوق مدنی مشخصی متوجه آن ها است. به علاوه دین و فرقه افراد مانند ایدئولوژی های جدید سیاسی نیست. سنی ها نباید با شیعیان که دوستداران اهل البیت عزیز هستند، مشکلی داشته باشند. اصول دین ما اجازه نمی دهد هیچ کشوری به دلیل تفاوت های مذهبی و با هدف تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای دست به سرکوب و تضییع حقوق عده ای بزند.» -> فتح الله گولن
• «در ظاهر مشکل موجود تنش بین سنی-شیعه است، اما موضوع اصلی مربوط به اهداف سیاسی از قبیل استقرار هژمونی، بسط نفوذ و دستیابی به قدرت منطقه ای است. برخی از سیاستمداران و کشورها دین را به یک ایدئولوژی سیاسی تبدیل کرده و آن را به دیدگاه های بسته سیاسی خود محدود می کنند. به همین ترتیب، تمایلاتی وجود دارد که هویت های سنی و شیعی را به پله های پیشرفت این ایدئولوژی ها تبدیل کند.» -> فتح الله گولن
• «جلسات مبارزه با تکفیر، وحدت، جهان اسلام، امت واحده در قم یا در تهران و حتی در زاهدان ناکارآمد است... تا روزی که در آن ها دوربین وجود داشته باشد.» -> رضا امیرخانی
• «هر عالم مذهبی، از هر مذهبی باید احساس وظیفه کند و سالی یک بار به عالم هم نفس و هم سخن و هم شان خود در مذهب دیگر سر بزند. به همین سادگی.» -> رضا امیرخانی

سنی در جدول کلمات

بزرگ شدن قلب که شایع ترین دلیل آن نارسایی قلب است و بیشتر بیماران در گروه سنی 50 تا 80 سال قرار دارند
کاردیو مگالی
رده سنی پیش از جوان
نوجوان

معنی سنی به انگلیسی

sunni (اسم)
سنی ، اهل سنت ، پیرو مذهب سنت
sunnite (اسم)
سنی ، اهل سنت ، پیرو مذهب سنت

سنی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Google Plus Twitter LinkedIn

پیشنهاد شما درباره معنی سنی



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• دین سنی   • اختلاف شیعه و سنی   • ازدواج شیعه و سنی   • عقاید اهل سنت   • سنی های ایران   • اسامی امامان اهل سنت   • امامان اهل سنت به ترتیب   • اهل سنت کردستان   • معنی سنی   • مفهوم سنی   • تعریف سنی   • معرفی سنی   • سنی چیست   • سنی یعنی چی   • سنی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی سنی
کلمه : سنی
اشتباه تایپی : skd
آوا : senni
نقش : صفت
عکس سنی : در گوگل


آیا معنی سنی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )