انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 1066 100 1

سگوند

معنی سگوند در لغت نامه دهخدا

سگوند. [ س َگ ْ وَ ] (اِخ ) نام یکی از طوایف ایل پشتکوه از ایلات کرد ایران است که شامل شعب ذیل میباشد سگوند حاجی علیخانی. سگوند رحیم خانی. پاپی. جودکی. (جغرافیای سیاسی کیهان ص 68).

سگوند. [ س َگ ْ وَ ](اِخ ) نام یکی از دهستانهای بخش زاغه شهرستان خرم آباد، این دهستان در جنوب بخش واقع و محدود است از خاور به بخش دورود، از باختر به دهستان ده پیر بخش حومه ،از شمال بکوه بلومان ، از جنوب به بخش پاپی. موقعیت طبیعی کوهستانی و جلگه و هوای قسمتی از دهستان معتدل و قسمت دیگر که در دامنه ٔ کوه ها واقع گردیده سردسیرمیباشد آب از سرابهای وفائی ، طویله ، شاه وزکه و باقله که تشکیل رود آبستان را میدهد. مرتفعترین قلل جبال در این دهستان کوه های شاه ماران میان روکان - کمرسیاه بلومان و کنگرزه است. مراتع مرغوبی در سینه و دامنه ٔ دهستان وجود دارد. این ده از 35 آبادی تشکیل گردیده ، جمعیت آن در حدود 6600 تن است. قراء مهم آن عبارتند از کریم آباد، باده ، کیان پائین و ساکنین از طایفه ٔ سگوند میباشند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6).

سگوند. [ س َگ ْ وَ ] (اِخ ) دهی از دهستان بن معلا بخش شوش شهرستان دزفول در دشت واقع شده و 1500 تن سکنه دارد. آب آن از رودخانه ٔ کرخه و محصول آن غلات ، برنج ، کنجد و شغل اهالی زراعت است. ساکنین آن از طایفه ٔ عشایر لر هستند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6).

معنی سگوند به فارسی

سگوند
ده از دهستان بن مغلا بخش شوش شهرستان دزفول در دشت واقع شده .

سگوند در دانشنامه ویکی پدیا

سگوند
سَکوند به قولی برگرفته از سَکا به معنی دلیر و شجاع یکی از بزرگترین ایل های لر ساکن غرب و جنوب غرب ایران است. گستره سکونتگاه ایل از جنوب استان کرمانشاه (منطقه سکاوند)، نواحی مرکزی استان لرستان تا شمال استان خوزستان می باشد. جغرافیای سکونت سکوندها در دوره قاجار تا دشت هُرو در جنوب بروجرد گسترده بوده است. جمعیت ایل سکوند به صورت طایفه های بزرگ و متعددی گسترش یافته است.گویش سکوندها به عنوان بخشی از باجلان ها، زبان لریاست. باجلانی یکی از شاخه های زبان کردی است. سکوندها هم اکنون به گویش های مینجایی و لهجه ی خاص سَکوَنونَه از زبان لری و زبان لکی سخن می گویند. هنری راولینسون سکوندها را از ایل باجلان و خاستگاه آنان را به همراه ایل بیرانوند، موصل عراق می داند و معتقد است بیرانوندها و باجلان ها را در قرن دوازدهم یعنی در اواخر حکومت صفویه یا در زمان افشاریه از نواحی موصل به لرستان آمدند.
حاجی خداداد خان کبیر
حاج عالی خان (حاجی وزیر)
حیدر خان
رحیم خان
مهدی خان
مهرعلی خان (سرتیپ پیشکار لرستان پیشکوه)
شیرمحمد خان ایلخانی
نامدارخان
عادل خان
اسدالله خان
محمودخان
اکبرخان
ایمانقلی خان
مرتضی خان
فاضل خان ایلخانی
صادق خان
محمد حسن خان
سردار خان
سرتیپ خان (تیپه)
داراب خان
عزیزالله خان
صیدمحمدخان
نصیرخان
محمد حسین خان (سیف نظام)
فتح الله پورسرتیپ
غلام حسین خان (غلام جهانشاه)
جهانشاه خان
باقر خان
فرج الله خان
خسرو خان
خانجان خان
حاجی خان
خانلر خان
محمد حسین خان
کریم خان
تقی خان
چنگیزخان
چراغ خان
حیدربک خان
طوایفی که در یک دوره خان ایل سکوند بوده اند شامل : علیدوست. مختوا. و پسران حاجی خداداد بوده افرادی که در کنار نامشان حرف خان (رئیس) قرار گرفته است.
طوایف ایل سکوند علاوه بر فرزندان حاجی خداداد خان، شامل ۹ طایفه اصلی دیگر نیز می باشد:
(مختوا، عین الوند)، (قلی)، (زینل)، (هاشم)، (پمه هر)، (علیدوست)، (فهلوان)، (سکوند خورده)، (حاجی مشه)
تپه سگوند مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام است و در شوش، شهرک بهرام واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

سگوند در دانشنامه آزاد پارسی

سَگْوَنْد
طایفۀ بزرگ لر، از طوایف باجولوند، گروه طوایف بالاگریوه، متشکل از دو شعبه به نام های رحیم خانی و عالی خانی. سردسیر این مردم، از غرب به شرق، از دو فرسخی خرم آباد تا کنار رودخانۀ سزار/دز امتداد داشت و مشتمل بر مناطقی نظیر آستان، ازنا، کیان/کیهان، گریت و مَمیل/مهمیل بود و گرمسیر آنان در حوزه های شوش و دزفول و کنار رودخانۀ کرخه و مناطقی نظیر حسین آباد، لور، زیربند، و دشت عباس قرار داشت. این طایفه بر اثر اختلافات خانزادگان سگوند، ظاهراً در ۱۳۱۹ق به دو گروه تقسیم شد. این تقسیم مانع از ادامۀ اختلافات و جنگ های طایفه ای نشد. از این پس، رحیم خانی ها اراضی گرمسیری را اشغال کردند و از کوچ سالانه به اراضی سردسیری دست کشیدند و گروه عالی خانی، اراضی سردسیری را تصرف کردند و عزیمت به گرمسیر را ترک گفتند و برای این منظور به جنوب خرم آباد و ناحیۀ چگینی اکتفا کردند. رحیم خانی ها نیز برای گرمسیر مراتع پشتکوه لرستان نظیر کوت کادیان، ریزبند، ماشاب، گورابدالان، تپک و غیره را برگزیدند و اطراف دزفول را سردسیر خود قرار دادند. سگوندها از طوایف سرکش به شمار می آمدند و بیشتر از سایر طوایف برای دولت مزاحمت ایجاد می کردند. سگوندها در ۱۲۴۲ق با طایفۀ ساکی درگیر جنگ شدند و از حسام السلطنه حاکم بروجرد کمک خواستند. در ۱۲۶۷ق طوایف متحد سگوند و جودکی و دلفان بر خانلرمیرزا احتشام الدوله شوریدند و عازم نواحی گرمسیری شدند. سگوندها سرانجام بر ساکی ها غلبه کردند و اراضی آنان را متصرف شدند. شیرمحمدخان ایلخانی سگوند عالیخانی و کریم بیگ ایل بیگی عالی خانی در آغاز عملیات قشون دولتی علیه عشایر لرستان از دولت حمایت کردند (۱۳۰۳ش)، اما کریم بیگ ایل بیگی پس از مدتی با عشایر شورشی همراه شد. جمعیت سگوندها در اواخر دورۀ قاجاریه بالغ ۴ هزار خانوار بود. غالب این مردم در نواحی گرمسیری و سردسیری خود اسکان گرفته اند. جمعیت چادرنشین سگوند به شدت کاهش یافته و به حدود ۲۴۸ خانوار رسیده است.

سگوند را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

سگوند ١٤:٣٩ - ١٣٩٧/٠٥/٣١
ایل لر سگوند از قوم لر است

کرد نام قوم نیست و شیوه ی زندگی کردن است

معنی کرد::کسی که کردین می پوشد
کردین ::لباس چوپانان


ایل سورانی حاکم بر کردستان عراق
و ساکن در ترکیه و سوریه
تمام ایلات قوم بزرگ لر آریایی
را کرد معرفی می کند؟؟

این در حالی است که
ایل بزرگ کرمانج نژاد خود را
از نسل بیژن پسر بختیار جد ایل بزرگ لر بختیاری
می داند

ایل کرد سورانی باقیمانده قوم آشور است
سرزمین آشور توسط هخامنشیان
تصرف شد و زبان پارسی به آنجا راه یافت
دولت آشوران::آسوران
کشور سوریه::آشوریه.آسوریه
|

فاطمه سعدوند ٢٣:٢٦ - ١٣٩٨/٠٣/٠٣
ایل سگوند قبل ازپراکندگی در لرستان و..توسط آقامحمدخان قاجار از فارس کوچانده شدند.این نقل سینه به سینه از خانواده پدری است که اولین بارشناسنامه ای که برای ایشان صادرشد سگوند _ سیکوند( کسر سین _ سکون یاء) بود .شاید به دلیل سرکشی هایی که در زمان خود داشتند اینگونه نامگذاری شدند .زیرا در تعیین نام خانوادگی برای اولین بار مشخصه شغلی ؛ یا دلایل سرشناسی ملاک بوده است. اماباگذرزمان وباتوجه به معنی قریب الوقوع درذهن ؛ برخی ازایشانکه ساکن تویسرکان بودند دردوره پهلوی دوم سگوند را به سعدوند تغییردادند .والبته ظاهرا" برخی ازایل سعادتمند نیز به سعدوند تغییر شهرت داده اند .اگر شرحی که درخصوص ایل سگوند آمده است کاملا" صحیح باشد پس شاخه ای ازایشان کردهای لک هستند که درچنددهه قبل ریشه در شهرستان هرسین گذاشتند .
|

کوروش رحیم خانی ١٨:٣١ - ١٣٩٨/٠٣/٠٤
طایفه سگوند از شجاع ترین طوایف قوم بزرگ لر آریایی ساکن در اندیمشک و دزفول و لرستان

هیچ نسبتی با طوایف مهاجر موصلی و عراقی ندارد
لطفا درباره طایفه ی ما الکی نظر ندهید.
|

کوروش رحیم خانی ١٨:٣١ - ١٣٩٨/٠٣/٠٤
طایفه سگوند از شجاع ترین طوایف قوم بزرگ لر آریایی ساکن در اندیمشک و دزفول و لرستان

هیچ نسبتی با طوایف مهاجر موصلی و عراقی ندارد
لطفا درباره طایفه ی ما الکی نظر ندهید.
|

فرشته ٠١:٢٦ - ١٣٩٨/٠٣/١٢
با احترام پیشنهاد می شود مقالات محققانه ای که درخصوص ایل سگوند به رشته تحریر درآمده است مطالعه بفرمائید.توضیحات مذکور قبل از یادداشت جناب آقای رحیم خانی شمه ای از مطالعات استقرایی ناقص یاتحقیق میدانی است ودربرخی مقالات مثل تاریخچه ایل سگوند و...مفصل به آن پرداخته اند.
درضمن به نظر کاربران درخصوص ایل سعدوند دردیکشنری آبادیس ...
|

پوریا ٠٣:٤٤ - ١٣٩٨/٠٣/٢٦
سَکَّ= sakka نام باستانی شهر سقز در زمان مادها. این نام، نام مردمی به نام سَکاها بوده که بخشی از آنها در لرستان ماندگار شدند و امروزه نام طایفه ای در این استان سَکوند است که بازماندگان همان سکاها می باشند. (پسوند وَند در زبان پارسی به معنی پور یا زاده است؛ و چون گفته می شود سَکوند، یعنی نوادگان سکاها؛ و یا مانند خداوند که به معنی زاده ی خود است؛ یعنی از کسی زاییده نشده است)
|

زمانی ٠٣:٥١ - ١٣٩٨/٠٣/٢٦
سگوند
منطقهء سکونت ایل سگوند از ابتدا در قسمت‏ پیشکوه لرستان یعنی در قسمت جنوبی لرستان‏ کنونی و نزدیک به خوزستان بوده که در دامنه‏های‏ شمالی ارتفاعات کیرف و کلا از رشته ارتفاعات‏ پهلو است و به علت همین نزدیکی به هر دو ناحیهء لرستان و خوزستان قشلاق خود را در خوزستان و ییلاق را در لرستان انجام می‏دهد.
وجه تسمیهء�سگوند�.دربارهء نام�سگوند�نظریات مختلفی وجود دارد،که به برخی از آنها اشاره خواهد شد.

برخی معتقدند این طایفه اصلا از اعراب بنی‏ کلاب می‏باشند(کلب به معنی سگ است)،و به‏ این علت به سگوند معروف شده‏اندگروهی‏ دیگر بر این باورند که چون در گذشته یکی از رهبران‏ این طایفه سگ شکاری،یعنی تازی نگهداری‏ می‏کرده،به سگوند(سگ‏بند)مشهور شده‏اند.

دکتر سکندر امان اللهی بهاروند که درباره ایلات‏ لرستان تحقیق کرده است،عقیده دارد که این‏ نظریات قانع کننده نیستند،زیرا اولا سگوندها و به طور کلی باجلانها لک هستند،نه عرب،و در گذشته به زبان لکی صحبت می‏کردند؛ثانیا اطلاق‏ نام سگوند بر این طایفه صرفا به خاطر آنکه یکی از رهبران آن تعدادی سگ تازی نگهداری می‏کرده، معقول بنظر نمی‏رسد.این نویسنده معتقد است که‏ واژهء سگوند مشتق و یا تحریف شدهء واژهء سیکه وند dnavadyaS است و آن هم نام تیره و یا قبیله‏ای‏ بوده که قبلا در منطقهء دلفان،دهستان چواری‏ سکونت داشته و هنوز هم دهی به همین نام در دهستان چواری(در شمال نورآباد)وجود دارد.از طرفی تیرهء مختوا avathkoM ،یکی از شعبات‏ مهم ایل سگوند،اصلا از سیکه‏وندها بوده و حاج‏ خدادادخان جد خوانین سگوندنیز خویشاوندی‏ بسیار نزدیک با مختواها(سیکه‏وندها)داشته‏ است.نکتهء جالب توجه اینکه سگوندهای ناحیهء تویسرکان هنوز خود را سیکه‏وند می‏نامند.بنابراین‏ آقای بهاروند معتقد است که احتمال دارد سگوندها و یا لااقل گروه با نفوذ این طایفه،در اصل از سیکه‏وندها بوده که با گذشت زمان به علت زندگی‏ در بین لر زبانان نام سیکه‏وند به سگوند مبدل شده‏ است.

در کتاب�جامعه شناسی ادیان�در بحث‏ توتمیسم و توتم پرستی،شادروان دکتر علی‏ شریعتی،ضمن تأکید بر وجود توتم و توتم پرستی‏ در میان برخی قبایل عرب و ایرانی،اندیشید که‏نام�سگوند�-و نظایر آن-به علت انتساب توتمی‏ طایفه به سگ بوده است.اما بنظر میرسد که وی‏ در این برداشت خود شتابزده عمل کرده و نظر مزبور -لااقل در مورد ایل سگوند-بر مستندات علمی و تاریخی استوار نمی‏باشد.گذشته از آن،آنچه در ابتدی نام سگوند آمده صرفا تشابه لغوی با نام سگ‏ دارد وبه احتمال قوی به آن هیچ ارتباطی نمی‏یابد.

بهتر است در این مورد خاطرنشان شود که اصولا در گویش لری به سگ،سی yaS (بر وزن ری) گفته می‏شود و قابل قبول نیست که بگوئیم در طول‏ زمان تلفظ�سی�به سگ تبدیل شده باشد،بلکه‏ باید دانست که اصلا تلفظ سگ در بین اقوام لر زبان به هیچ وجه رایج نبوده و نیست.

نگارنده،با استناد به شواهد و مدارک تاریخی و باستان شناختی،بر این باور است که واژهء�سگوند� برگرفته از نام قوم کهن آریایی سکامی‏باشد.با توجه به شواهد و مدارک باستان شناختی،جایگاه و محدودهء اقتدار سکاها در منطقهء شمال غرب و غرب ایران،یعنی مناطقی از کردستان و کرمانشاه و لرستان امروزی بوده استحتی امروزه‏ مکانهایی با عنوان�سکاوند�و�سکوند�در استان‏ کرمانشاه وجود دارد و این مکانها با قوم سکا مرتبط بوده‏اندمسیو چریکوف نیز در جای جای‏ سیاحتنامهء خود از این قوم بنام�سکوند�نام برده‏ است.در کتاب�جغرافیای استان لرستان�نیز در وجه تسمیه سگوند آمده است که شاید اجداد آنان از سکاها بوده‏اند و سپس اعقاب این قوم با تحریف این کلمه و اضافه نمودن پسوند،به این نام‏ مشهور شده‏اند و سک به مفهوم پاک و ارجمند، صفتی برای سکاها بوده است.برخی معتقدند که این کلمه به معنی�مردان�است و نیز به مفهوم‏ �نیرومند بودن�و�چیره دست�هم آمده‏ است.بهرحال،این احتمال که سگوندهای‏ امروزی بازماندگان قوم کهن سکا باشند،قویتر بنظر میرسد و کلمه سگوند نیز برگرفته از کلمه سکا سکه و سک بوده و بمرور زمان سک تبدیل به سگ‏ گشته است؛پسوند�وند�نیز انتساب بدان را نشان‏ می‏دهد.البته گفتنی است که در بعضی از منابع‏ حتی این قوم را سگا و فرمانروایان آنها را سگانشاه‏ نامیده‏ اند.
|

مصطفی ١٦:٤٦ - ١٣٩٨/٠٤/٠٦
پایتخت ایل سگوند در شمال خوزستان میباشد که ابتدا ب نام شهرک سگوند نام گذاری شد بعد بن معلا سپس خلخالی و اکنون ب اسم شهرک بهرام نام گذاری شده است ۹۰%جمعیت این شهرک سگوند میباشند و نام خانوادگیشان نیز سگوند میباشد که سگوند ها در زمان رضا شاه از لرستان ب خوزستان تبعید شدن و در این شهرک ذهنیت این است که بخاطر جنگ اهو دشت ب انها لقب سد بند داده شده ولی در کل هیچکس هنوز نتوانسته دلیل اینکه چرا سگوندنام ایل مارا گذاشتند را ثابت کند
|

خشایار ١٥:٢٢ - ١٣٩٨/٠٤/١٢
طایفه سگوند *سی وند*قوم بزرگ لر آریایی
قوم لر اصیل ترین قوم ایران
|

لک ٢٣:٢٥ - ١٣٩٨/٠٤/١٩
با سلام اگر در دایره المعارف بزرگ اسلامی که به معرفی ایل باجلان پرداخته مطالعه می شود عباس عزاوی محقق عراقی در معرفی ایل باجلان ساکن خانقین آنها را به دو تیره جمهور و قازانلو تقسیم کرده که این دو تیره به ۱۰ طائفه تقسیم شده که سکیه وند یکی از آنهاست که این احتمال را می دهد سکیه وند همان سکوند است و لک
|

امیر محمد ملکی ارا ١٧:١٠ - ١٣٩٨/٠٦/٣٠
با سلام . ایل سگوند یکی از بزرگترین ایلات قوم لر هست و دارای تیره های مختلف و زیادی است که از لرستان تا شهرستان شوش در خوزستان سکونت دارند . سگوند های عالیخانی و رحیم خانی در واقع ریشه در اسم دوبرادر دارند که فرزندان حاجی خداداد بزرگ سگوند بوده اند . بعدا طی درگیری هایی که در اطراف خرم اباد با یکدیگر داشتند سگوند های طایفه ی رحیم خانی به شمال خوزستان یعنی شوش و اندیمشک مهاجرت کردند . ولی به طور کلی سگوند چندین تیره ی بزرگ دارد که در زمان رضا شاه پهلوی به خاطر اتحادی که میان تمامی طوایف لر بود و قرار بود برای سرنگونی دولت پهلوی وارد جنگ با دولت شوند ولی متاسفانه این اتحاد فرو پاشید و گروهی از لرها که شامل بعضی طوایف و خانواده های سگوند میشد را به دستور شاه به شهر هایی مانند شیراز و داورزن و... تبعید شده اند ولی عمده سکونت آن ها در لرستان و خوزستان است.
|

احمد لطفی ١٤:٥٢ - ١٣٩٨/٠٧/٠٢

"در محفل سگوندهای سیمره"



نویسنده : احمد لطفی

مقدمه:
درغروب روزجمعه مورخ ۲۹ شهریورماه سال ۱۳۹۸ تازه از کوهنوردی آمده بودم، که دوست قدیمی و همکار فرهنگی ام جناب حاج حسن نوری مطلق از تیره ی مهدیخانی و طایفه آقا میرزا وابسته به یکی از ایلات سگوند و فرا ایل باجلان ِسکاوند، به نگارنده زنگ زدند، و فرمود در محفلی فامیلی که در منزل بهزاد زینی وند سگوند فرزند مرحوم حاجعلی زینی وند سگوند از بزرگان ماکنعالی شرکت نمایم، هرچه عذر آوردم که خسته هستم و تازه از کوهنوردی آمدم، اما حاج حسن نوری مطلق سگوند اصرار فرمودند، بنده نیز که به ایشان ارادت دارم، پذیرفتم که خدمت اقوام و دوستان، که همگی از سگوندهای شهرستان دره شهر و حومه بودند، برسم.
در ابتدا شاگرد سابق و استاد اکنونم، استاد فرزاد سگوند و برادر کوچکترش در محوطه ی حیاط منزل بهزاد سگوند به استقبالم آمدند.
بهزاد نیز از شاگردان سابقم بود و الان در همسایگی نگارنده و برادرزاده هایم سکونت دارند . البته همه ی ما و آن محله بطور ریشه ای فامیل و خویشاوند بوده، و بیشتر مان از وابستگان ساسانیان به حساب می آییم.
بعد از احوالپرسی با فرزاد ، در ضلع شمالی حیاط منزل بهزاد چند تازن که احتمالا" مادر فرزاد و بهزاد، و عروسهایش در حال تدارک شام بودند، ملاحظه گردید.
وقتی به اتاق پذیرایی بزرگی که میهمانان و مدعوین جمع شده بودند، چشمم به جمال اکابر سگوند سیمره روشن شد، ونگارنده به آنها ادای احترام کردم و به همه شان دست دادم.

حاج حسن نوری مطلق سگوند، مکانی برای نشستن بنده مهیا کرده بودند. درسمت چپم نیز مرد بزرگوار و شاعری خوش قریحه از سگوندهای عالیخانی به نام کربلایی جهانشاه باباییان نشسته بودند. در این محفل فرهنگی، کربلایی یونس بابائیان سگوند عالیخانی فرهنگی بزرگوار را نیز زیارت کردیم.
همچنین در این محفل برخی از سگوندهای رحیم خانی و عالیخانی و دالوند و مهدیخانی و کُرزبُر حضور داشتند که اسامی آنها به شرح زیر است؛

۱- اسماعیل رحیمی سگوند( رحیم خانی)
۲- شمس الدین رحیمی سگوند(رحیم خانی)
۳- جهانشاه بابائیان سگوند-طایفه صوفیوند( عالیخانی)
۴- یونس بابائیان سگوند- طایفه صوفیوند(عالیخانی)
۵- شادکام بابائیان سگوند- طایفه صوفیوند(عالیخانی)
۶- حسن نوری مطلق( قربانی) سگوند( مهدیخانی)
۷- حسین نوری مطلق(قربانی) سگوند( مهدیخانی)
۸- داور غلامی سگوند - طایفه سیفلان(دالوند)
۹- ناصر نوروزی سگوند( دالوند)
۱۰- مختار نوروزی سگوند( دالوند)
۱۱-خدابخش کریمی سگوند( دالوند)
۱۲- مرتضی زینی وند سگوند( چهار امیر عالیخانی)
۱۳- شاپور رزمخواه سگوند( کُرز بُر)
۱۴- تیمور فرزند تقی فاضلی سگوند( عالیخانی)
۱۵-بهزاد زینی وندسگوند(رحیم خانی)
۱۶- فرزاد زینی وند سگوند(رحیم خانی)



تصویر فرزاد زینی وند( سگوند)

دیدگاه فرزاد زینی وند سگوند در باره سگوندها:

ایشان نسبت به مدعوین و سگوندهای سیمره چنین اظهار نظر کردند؛
۱-آقای تیمور فاظلی از طایفه قلی سکوند میباشد

۲- فرزادو بهزاد زینی وند از طایفه ماکانعلی (ماکنالی)میباشند

۳- تمام طایفه های ایل باجول،باجلان ، باجولوند، که همگی به نام ایل سکوند شناخته میشوند از یک شاخه واحد به نام باجول میباشند
در شهرستان دره شهر (سیمره ) چند طایفه از ایل سکوند وجود دارد:
۱- طایفه ماکانعلی (ماکنالی) سکوند.
۲-مهدی خانی سکوند .
۳-رحیم خانی سکوند .
۴-عالی خانی سکوند .
۵-چهارمیر(امیر) سکوندعالخانی.
۶- فهلوان سکوند.
۷- قلی سکوند.
۸- صوفیوند سکوند عالی خانی.
۹- مختاری(مختوا) سکوند.
۱۰- نوکرمرا(نوکرامرا) سکوند.
۱۱- فقیرسکوند.
۱۲- دالوند عالی خانی سکوند.
۱۳- چکمه سی عالخانی سکوند.
۱۴- طایفه کاید رحمت سکوند عالی خانی

در حقیقت سگوندها و طوایف وتیره های قدیمتر و جدیدشان همگی از نسل شخصی به نام باجول می باشند، و در دورهای مختلف، به اسم های باجلان .باجولوند.و امروزه به اسم ایل سکوند شناخته شده و میشوند
خانوادهای نظری در شهرستان دره شهر و روستای جهانگیر اباد از طایفه کاید رحمت سکوند عالی خانی میباشند که از نسل بابا علی میباشند
خانوادهای منصوری .و رحمانی در شهرستان دره شهر، از نسل منصورخان فرزند عالیخان و طایفه عالی خانی میباشند
در روستای زرین دشت (دشت اباد) و گاومیشان و دره شهر افرادی از طایفه چهارا میر سکوند به شهرت های زینی وند ساکن میباشند که از نسل داراب و پنجه میباشند و یکی از شهدای سرشناس دره شهر که معلم قرآن نیز بودند به اسم شهید غلام رضا زینی وند از این طایفه میباشد
ماکنالی ها و کرزبرها دالوندها کاید رحمت ها ،قلی ها چهار میر ها ، از نسل باجول میباشند یعنی عموها ی رویچ و حاجی خداداد میباشند
داور غلامیان نیز از طایفه دالوند از ایل سکوند میباند از نسل سیفلان سکوند میباشند
ماکانعلی و صوفیوندها از درباریان هر دوره حکومت های وقت بودند و حدود ۲۵۰ سال پیش از سر پل ذهاب (زهاب) همراه ایل باجلان به بروجرد ،درود،زاغه ،خرم آباد مهاجرت کردند
طایفه صوفیوند سکوند از نسل شخصی به نام سیفی یا سیفلان میباشد

بعد از ملاحظه ی دیدگاه فرزاد زینی وند سگوند،
در ابتدای کار شمس الدین رحیمی فر شجره نامه ی قابل قبول و محکمی ازبرخی طوایف سگوندها را در دست داشتند، که حداقل دوازده پشت وی دقیق ذکر شده بود، بقیه با فاصله ای حدود سیصد سال به یکی از فرزندان حسام الدین خلیل اتابک و نهایت به یزدگرد سوم می رسند. بطور مثال شجره ی وی باتوجه به سکاوند بودن حسام الدین خلیل و لکی صحبت کردن حاج خداداد سگوند، که به سان خاندان حسام الدین خلیل با زبان لکی (زبان پهلوی) تکلم می کرده است، بنابر مقدمه ی فوق شجره ی شمس الدین رحیمی چنین است؛
ایما و سیما و مینا هرسه فرزندان شمس الدین فرزند عزیزخان فرزند کریم خان فرزند کاظم خان فرزند عزیز الله خان فرزندرحیم خان فرزند حاجی خداداد سگوند فرزند رویج فرزند فرزند آقامیرزا فرزند محسن بگ فرزند روتج باچند نسل به قرن سوم هجری به باجول فرزند هیجعالی فرزند سرایی فرزند جلاوی و به احتمال قوی نهایت به یزدگرد سوم ساسانی برسند.

خلاصه ی سخنان شمس الدین رحیمی سگوند:
۱- ایشان درباره ی سلاحورزی ها که جانشین شاهوردیخان آخرین اتابک لرستان شدند، گفتند؛ " سلاحورزی ها شعبه ای از سگوند می باشند."
باتوجه به سخن ایشان شجره ی حسام الدین خلیل و ردپای اعقاب ساسانیان در دست به دست شدن قدرت دربین آنها از آل بویه ، و صفاریان سکستانی و سرخاب عیار و اتابکان خورشیدی و اتابگان لر بزرگ و سلاحورزیهای ساسانی و حسام الدین خلیل که از نژاد سکاوند به حساب می آید، شعر درویش عبدعلی لرستانی نوه ی عارف مسلک و تحصیلکرده ی جناب حسام الدین خلیل، ساسانی بودن حاکمان و ایلات فوق را تایید می نماید. ایشان (درویش عبدعلی) گفته؛
ژه سوره میران تا داجی ونان
تا دیناوران، تا سلی ورزان
هومه نسلی کن ژه تخمه هومان
کل لری موشن ، لُری لُران*
ژه پیران اسی ، تا جودکانان
هومه مالی کن ژه دشت میشان
ژه زیناونان تا آلا هینان
هومیش جریشی ژه مال لران

۲- ایشان معتقد بود و تحقیق کرده بود جدش حاجی خدادادخان سگوند با زبان لکی تکلم می کرده است.
۳- ایشان گفت؛ در یک گفتگویی که بین فردی از طایفه میر با شخصی از طایفه سگوند به گفتگو می پردازد، می خواهد از تاریخ سگوندها بگوید، آن سگوند می گوید ما در همه نقاط ایران از شرق تا غرب شناخته شده هستیم، شما از خودتان و دره ی منگره بفرما، الان در این جا شکر خدا وضعیت اجتماعی و اقتصادی بهتری نسبت به اقوامتان در آنجا دست یافته اید. درتایید کلام جناب آقای رحیمی سگوند باید گفت سکاها و سکاوندها ریشه ی آنها به پیشدادیان بر می گردد ، و در ۱۵ قرن اخیر بزرگانشان بعد از فروپاشی ساسانیان به صورت قدرتهای منطقه ای تشکیل حکومت داده اند ازجمله حاکمان شرق و غرب و شمال ایران ردپای سگوندها در قالب سکستان و باجلان و سایر اعقاب نسل هومان که در شعر هم ذکر شد، همه از اهمیت خاصی برخوردارند و به جرئت می توان گفت قدرت در سلسله های ایرانی درکل کشور با ساسانیان و همجریش های آنها ربط دارد، ودر غرب کشور و مناطق زاگرس نشین بین دودمانهای اصیل چهار ستون لرستان و پنج ستون ایلام و بزرگان بختیاری و فارس که همگی ریشه درتاریخ هخامنشی و ساسانی دارند، قابل بررسی است و نام برخی از اجداد لربزرگ هم در نقاطی ازغرب کشور می توان یافت کدخدا گایار و سوار و چم تکله و قلعه باجلان و .... همه نام بزرگانی از سکاوندها و سوره میری ها و ریزه وندها و دینار وندها و چگنی ها و اتابکان لر کوچک و لر بزرگ و اردلان ها و جافهای ساسانی است بنابراین میرها و برادرانشان زینی وندها را هم در بین همین ایلات اعقاب ساسانیان جا داد، وگرنه از چهارستون لرستان که اساس و اکثریت لرستان را تشکیل می دهند، خارج می شوند.

بعد از جر و بحثهایی که پیش آمد سگوندها بنا را بر آن گذاشتند ، بجای اینکه خود را صرفا" بر مبنای تیره ها و طوایف زیر مجموعه ی سگوند، معرفی نمایند.بیشتر برروی نام باستانی و قدیمی طایفه ی قدیمی، یعنی ؛ سگوند متمرکز شوند.

دراین جلسه جهانشاه بابائیان سگوند، پیشنهاد کرد این جلسه ، با ید تداوم داشته باشد، و ما در شادی و شیون یکدیگر شرکت فعال داشته باشیم.
ما باید آنقدر در محافل اجتماعی با همدیگر انس و عُلقه داشته باشیم ، که همگی همدیگر را بشناسیم.
فرزاد زینی وند سگوند، محقق جوان که ترتیب این محفل واین نشست آشنایی، هم اندیشی را فراهم کرده بودند سخنان مبسوطی در راستای ریشه دار بودن سکاها گفتند. وی معتقد بود که باجلان یا باجول نامی در زمان اشکانی بوده، در سر پل ذهاب نیز قلعه ای به همین نام در عهد سلجوقیان وجود دارد. ایشان رستم سیستانی و سکاها در بین ترکها و کردها و شرق ایران را با سگوندهای ایران و عراق دارای پیوند نژادی می دانند و باجلانها و زیر مجموعه های ان در هرکجا باشند از یک تباری می باشند.
ایشان قصد دارد کتابی در باره ی تیره ها و طوایف سگوند بنویسد. در این جلسه قرار شد به سگوندهای سیمره و پشتکوه و لرستان و کرمانشاه و خوزستان درابتدا پرداخته شود،
فرزاد معتقد است شجره ی تیره های سگوند در منطقه را تا حدودی گرد آوری کرده است. ایشان علاقه دارد سگوندهای منطقه همه شناسایی شوند و هر چند ماه یکبار یا حداقل هرسال یکبار گرد هم آیی داشته باشند. این جوان تحصیلکرده با سگوندها را بطه ی خوبی دارند، درپاسخ به این سوءال، چرا خیلی از سگوندها فامیلی شناسنامه آنها نام برخی از طوایف دیگر است‌. ایشان دلیل این کار را سیاسی دانسته، و چون رضا شاه مردم سگوند را همراه برخی تیره ها و طوایف پیشکوه و پشتکوه به ساوه و قم و بجنورد تبعید می کنند، لذا در برگشت مجبور می شوند یا به نام پدر بزرگ خود و یا به نام طوایفی که مورد غضب حکومت نیستند، فامیلی خود را در شناسنامه اعلام نمایند به همین دلیل خیلی از سگوندها و سی سی ها و... فامیلی خود را زینی وند می گیرند از جمله پدر و پدر بزرگش نیز شهرت زینی وند را برمی گزینند.
نهایت جلسه قرار شد، که از فرمانداری یک مجوز برای گرد هم آیی سگوندهای سیمره در تالار مهرگان برپا کنند، و هزینه ی آن را گویا جناب اسماعیل رحیمی سگوند برعهده گرفته است. در پایان جلسه، داور غلامی سگوند و فرزاد زینی وند سگوند، و شاپور رزمخواه سگوند و جناب حاج اسماعیل رحیمی سگوند قرار شدکه به فرمانداری بروند و مجوز این نشست طایفه ای را اخذ نمایند.
حسین نوری مطلق سگوند ، به تبیین تاریخ خاندان خود از سگوندهای مهدیخانی پرداخت و "گاپیسه" را یک نامی مقطعی ذکر کردند. و شجره ایشان چنین است؛
حسین فرزند صید رستم فرزند قاسم فرزند قران ( قربان) فرزند حسین فرزند مهدیخان فرزند حاجی خداداد فرزند رویج فرزند آقا میرزا فرزند محسن بگ فرزند روتج.... فرزند باجول فرزند هیجعالی فرزند سرایی فرزند جلاوی .... فرزند هومان ... فرزند پیروز فرزند یزدگردسوم
به احتمال قوی بنی کلاب ربطی به سکاهای ایرانی ما ندارد ، و این یک خلط تاریخی و مشابهت اسمی است . هرچند در اسارت دختران ساسانی بسیاری به عقد اعراب و تازه مسلمانها در آمدند ، و هرگونه بدی ای که فرزندان آن زنان که مادرانشان جزو موالی و غلامان بوده اند، با توجه به مرد سالاری اعراب در آن زمان مسئولیت بدیهای آنها به عهده ی خود آن افراد می باشند.
حاجی خداداد، که از بزرگان فرا ایل سگوند به حساب می آید، و در دوران حاکمیت مستبدانه ی حسینقلی خان ساکی زندگی می کند، گویا این حاجی بزرگوار بدست آن حاکم ستمگر کشته می شود. البته حاجی خداداد دو زن داشته یکی از طایفه میر به نام زری نجف وند میر و دیگری کنیز زری از طایفه مختوا سگوند بوده است. مادر رحیم خان از آن بانوی مختوای سگوند بوده است
برخی معتقدند،که زری خوابی می بیند، و از شوهرش حاجی خداداد می خواهد ، که آن زن یا دختر که آشپز شان می باشد ؛ را به زنی بگیرد. حاجی خداداد همین کار را می کند، و خداوند از هر زن ۴ پسر نصیبش می گرداند. در اختلافی که بین میرها و حسینقلی خان ساکی و یا بین سگوندها و حسینقلی خان ساکی بوجود می آید. ضمن کشتن حاجی خدادادسگوند، در حق خانواده ی وی جفا کاری به خرج می دهد. برای دفاع از حریم خانواده ی حاجی خداداد، مردم منطقه و سگوندهای با شرف حق آن ظالم را کف دستش می گذارند، و حسینقلی خان ساکی را می کشند و از صفحه ی روزگار محو می کنند.
اسامی هشت پسر حاجی خدا اد عبارتند از؛
۱- رحیم خان
۲-حیدرخان
۳-مهدی خان
۴- حاجی عالیخان
۵- حاجی مِشَه
۶- خدا بخش
۷- کریم
۸- آقامیرزا
شجره ی یک فرد از سگوندهای شیخ مکان:
شادکام بابائیان فرزند جهانشاه فرزند آقاجان فرزند باباخان فرزند حاج علیخان فرزند حاجی خداداد فرزند رویج فرزند آقامیرزا فرزند محسن بگ فرزند روتج

شجره ی یکی از دالوندها یا سگوندهای دشت آباد ؛
داور غلامی و برادران و خواهرانش همگی فرزند شیخ علی فرزند ظفر فرزند غلام فرزند حسن فرزند صادق فرزند بگه میر فرزند امیدعلی فرزندامیدعلی فرزند خیرالله فرزند شرف فرزند خلف( سیف الله) دالوند
شجره نامه خدا بخش کریمیان اهل اسد آباد دره شهر:
خدابخش فرزندعبد علی فرزند کرم فرزندچراغعلی فرزندحسین فرزند علی حسین دالوند
شجره نامه شاپور رزمخواه:
شاپور فرزند غلام فرزند فرهاد فرزند سوخته فرزند سوزی فرزند فاضل فرزند قنبر علی فرزند سلیمان
اینها شاخه ای در باجول دارند و جزو صاحب منصبان ایل می باشند.
شجره ی ناصر نوروزی:
رسول و ناصر هردو پسران باقر فرزند اسماعیل فرزند حاجی ظهور فرزند حاجی شیر علی ( نوروز) دالوند
در این مقطع از زمان، این سلسله های علوی و ایرانی الاصل که به دنبال هویت خود هستند، و مقدمه ای برای آمادگی در جبهه بندیهای معنوی برای طرفداری از حکومت جهانی مهدی (عج) انسان را به یاد اشعار و سخنان ایل بیگی جاف می اندازد که هشدارهایش را متوجه ایل و اعقاب ایل خود میکند، و می گوید؛ من هرچه می گویم و می سرایم برای ایل و تبار خویش می گویم. بنابراین اعقاب یزدگرد سوم به عنوان اقوام و یاران ناجی حقیقی اسلام و انسانیت در حال آمادگی و نظم بخشی به هویت و خودسازی خویش هستند. همانطور که یزد گرد سوم به اعراب مهاجم زمانش گفته بود روزی ما برمی گردیم و نامی برزبان می آورد که امام صادق می گوید این نام مهدی است که به علت خویشاوندی یزدگرد با امام حسین(ع) نوه ی دختری او روزی به قدرت و حاکمیت سرزمین های از دست رفته می رسد.( الله اعلم)
والسلام - ۳۰ شهریور ماه سال ۱۳۹۸
|

احمد لطفی ٢٢:٢٠ - ١٣٩٨/٠٧/٠٣
سگوندها بسان لکها تفکر اهل حق و شیعه گری را در کارنامه خویش دارند . قبلا" زبان لکی داشتند ولی الان آنها که در اندیمشک و خرم آباد و پلدختر زندگی می کنند، با گویش لری تکلم می نمایند. سگوندها طایفه و ایلی محوری بوده اند، و یکسری از طوایف در اتحادیه ی ایلی آنان بوده اند آنها براثر فامیلی و هم تباری با زندیه همکاری جانانه داشته اند و باروی کار آمدن قاجاریه ، باجولوندها متلاشی می شوند و جمعی نیز در قالب سگوند و قائد رحمت و دالوند و آقامیر و رحیم خانی و عالیخانی و مختوا و ماکنالی و... در استانهای لرستان و خوزستان و کرمانشاه و همدان و ایلام و قزوین و... پراکنده هستند.
|

احمد لطفی ١٩:٥٤ - ١٣٩٨/٠٧/٢٤

"معرفی دودمانی از تیره ی رحیم خانی سگوند"



نویسنده: احمد لطفی

مقدمه:
نوشتن مطلب در باره ی تاریخ شفاهی مناطق غرب کشور، که بین تیره ها و دودمانها رقابت و خود برتر بینی تاحدودی حاکم است، بسیار دشوار است، اما ننوشتن نقل قولها هم کار پسندیده ای نیست، زیرا در بطن این نقل قولها، حقایقی چند نهفته است و حداقل خدمتش به شناسایی ایلات این است که، چنین نقل قولی در باره ی فلان تیره وجود دارد. و این گفته ها برای تحلیل محتوای محققان آینده روشنی بخش و یاری دهنده خواهد بود.
در این سطور به معرفی مختصر دودمان رستم خان فرزند رحیم خان سگوند پرداخته می شود.‌
رحیم خان فرزند حاجی خداداد،دارای فرزندانی چند می باشد که نام پنج نفر از آنها به شرح زیر است؛
۱- رستم خان
۲- صفرخان
۳-عزیزالله خان(جد رحیمی فر های دره شهر و سایر بستگانشان)
۴-حاجی
۵- آقا
آنچه مسلم است تعداد نفرات اعقاب آقا و حاجی، کم هستند، بیشتر در اندیمشک سکونت دارند.
رستم خان فرزندان زیادی داشته است، اما نگارنده نام شش تن از آنها را به شرح زیر می نویسد.
۱- گداخان
۲-حاجی شیر علی( حاجی نوروزی)جد نوروزی های دره شهر
۳- سردار خان
۴- صفر خان
۵-کوچک خان
گدا خان دو پسر معروف به نام حسن خان و حسین خان داشته است، وی دختر خود را به یکی از پسران حاجی نوروزی( حاجی شیرعلی)، که برادر زاده اش بود ، می دهد، گویا آن جوان تازه عروسی کرده بود، اما گداخان آن را به جنگ با دشمنانش می فرستد ، وی در جنگ کشته می شود.
جدال برای ریاست:
بعد از مرگ حاجی خدادادسگوند که از بزرگان لرستان بوده، پسر لایقش رحیم خان رهبر سگوندها می شود، بعد از مرگ رحیم خان پسرش رستم خان ده سال جانشین پدر می شود، بعد از مرگ رستم خان ، عموی کوچکش عالیخان سگوند ادعای ریاست می کند و زمام امور ایلی را بدست می گیرد، اما گداخان پسر بزرگ رستم خان ، خود را رئیس ایل می داند به همین خاطر بین اعقاب رحیم خان و اعقاب عالیخان در گیری و نزاع صورت می گیرد. از آن زمان سگوندها ی بین هرو و اندیمشک به دو تیره( دسته ی) رحیم خانی و عالیخانی تقسیم شدند.
در ادامه ی این نزاع ها و کشت و کشتاری که بین اعقاب این دوبرادر صورت گرفت، سگوندهای عالیخانی به دلیل کشتن افرادی از سگوندهای رحیم خانی، آنها بیشتر دربین هرو تا ویسیان رفت و آمد داشته اند. در زمانی که سیسیل جان ادموندز از لرستان عبور کرده بود، رهبر سگوندهای عالیخانی تمایل به صلح با رهبر سگوندهای رحیم خانی که در آن زمان( سال ۱۹۱۷ میلادی) جناب سرتیپ خان سگوند بود، و در خوزستان به سر می برد، را به اطلاع آن مستشار با نفوذ می رسانند [ اقتباس از کتاب دوسفرنامه در باره ی لرستان ترجمه ی سکندر امان اللهی بهاروند و لیلی بختیار]

کوچ حاجی نوروزی( حاجی شیرعلی) سگوند به سیمره:
فرزندان حاجی نوروزی فرزند رستم خان فرزند رحیم خان فرزند حاجی خداداد سگوند ، در نزاعی که عمویشان گداخان برای بدست آوردن ریاست ایل سگوند به راه انداخته بود، و در این نزاع برادرشان کشته می شود ، راهی سیمره یا دره شهر می شوند. در سیمره مورد احترام بزرگان واقع می گردند، آنها و اعقابشان شهرت نوروزی را برای خود بر می گزینند.
فرزندان حاجی نوروزی:
۱-حاجی ظهراب
۲- داربلوط( که از وی دختری به نام خانزاده برجای می ماند.)
۳- اسماعیل
۴- جاسم ( بدون فرزند)
۵- جمشید ( بدون فرزند)
اعقاب حاج ظهراب و اسماعیل در سیمره شناخته شده هستند و با طوایف کرمشه و یارکه(دلفان) و زینی وند و زرگوش و کولیوند و میر و دالوند و بیرانوند، و..... خویشاوندی دارند. آنها شخصیتهای برجسته ای چون باقر، محمد ولی و علی اکبر و آزادی و بهروز و اسفندیار و ناصر و رسول و رحم خدا و کیومرث داشته و دارند.

فرزندان حاجی ظهراب:
۱- علی محمد ( بدون فرزند)
۲- عزیز
۳- خداکرم
فرزندان عزیز نوروزی سگوند:
۱- رحم خدا، که دارای دوفرزند پسر به نام های کیومرث و مختار و چند دختر شایسته هم دارند. کیومرث بازنشسته ی اداره ی برق دره شهر و مختار جزو فرهنگیان دره شهر هستند.
۲- محمدعلی( مَمده) نوروزی
ایشان دارای پنج پسر و چند دختر شایسته می باشند، که نام پسرانش به شرح زیر است؛
۱- بهروز نوروزی که از مدیران لایق استان ایلام بوده و سالها ریاست بانک کشاورزی دره شهر و نقاط دیگر استان و نهایت خدمت در سرپرستی و هیئت مدیره ی این بانک را در استان به عهده داشته است. وی دوپسر به نامهای مهدی و امیر محمد دارند.
۲- بهمن نوروزی از جوانان شایسته و ورزشکار بود، ایشان و برخی از برادرانش از جمله اسفندیار نوزوزی، و برخی از خواهرانش، نگارنده در زمان تحصیل در مقطع راهنمایی و دبیرستان در خدمتشان بوده است. بهمن نوروزی درجوانی از دنیا رفت و دارای پسری به نام علی رضا هستند.



تصویر اسفندیار نوروزی سگوند و پسرش محمد امین نوروزی

۳- اسفندیار نوروزی ؛ ایشان فرهنگی فرهیخته می باشند . فردی خوش اخلاق و مردمدار می باشند.ایشان یک پسر به نام محمد امین دارند.
۴- حسین نوروزی که یک پسر به نام محمد رصا دارند. ایشان دارای شغل آزاد می باشند.
۱- درویشکه نوروزی( اعقاب وی در روستای دشت آباد هستند)
۵- حجت نوروزی

فرزندان خداکرم نوروزی:
۱- درویشکه نوروزی( اعقاب وی در روستای دشت آباد هستند)
۲- قدمخیر نوروزی( ایشان همسر کدخدا علی احمد خدایاری از طایفه چگنی بوده، و دو فرزند به نامهای کربلایی اسکندر خدایاری و مرحومه ماه بانو خدایاری از ایشان برجای می ماند.
فرزندان اسماعیل فرزند حاجی نوروزی:
۱- ملک نوروزی ، که دارای دوپسر به نامهای هرمز و پرویز نوروزی هستند.
۲- باقر نوروزی، از ایشان نیز دوپسر به نامهای رسول و ناصر، و چند دختر ارزشمند برجای می ماند.
فرزندان رسول نوروزی:
۱- آزاد نوروزی؛ ایشان در جوانی فرمان حق را لبیک گفتند. وی فردی برجسته بود که در وزارت آموزش و پرورش خدمت می کرد، همچنین ورزشکار خوبی در دیار سیمره بودند.
۲- علی اکبر نوروزی؛ ایشان تکواندو کاری درسطح ملی بودند، و دارای پسری به نام آزاد می باشند. ایشان، احتمالا" به سبب علاقه ای که به برادرش آزاد نوروزی داشته ، نام فرزندش را آزاد گذاشته است.
شادروان رسول نوروزی از اولین کارکنان شریف و خدوم در اداره ی برق شهرستان دره شهر بودند که در اثر تصادف، خودش و همسرش در آن حادثه به ملکوت اعلی پیوستند.
باقر نوروزی برادری نا تنی به نام ظفر داشته که ظفر غلامی از طایفه دالوند می باشند. پسر ظفر، بسیجی و رزمنده ی هشت سال دفاع مقدس به نام حاجی شیخعلی غلامی می باشند ، که از ایشان چند پسر و دختر شایسته باقی مانده است. که همگی منشاء خیر و اثر نیکو برای جامعه هستند.
فرزندان ناصر نوروزی:
ایشان زن اولش دختر کدخدا حسین یاری دلفان سرناوه بوده، که همسرش در دهه ی پنجاه شمسی از دنیا رفت و اکنون زن دومش در قید حیات است. در مجموع شش پسر و چند دختر دارند که نام پسرانش عبارتند از؛
۱- محمد ولی نوروزی
۲- کلعلی //
۳- جهانشاه //
۴-محسن //
۵- امیر //
۶- رضا //
شجره یکی از نوروزی های رحیم خانی:
محمد فرزند اسفندیار فرزند محمدعلی( ممده) فرزند عزیز فرزند ظُهراب فرزند حاجی نوروزی( حاجی شیرعلی) فرزند رستم خان فرزند رحیم خان فرزند حاجی خداداد فرزند رویج فرزند آقا میر فرزند جیجه وند فرزند محسن بگ فرزند رویج اول .... فرزند باجول فرزند هیژالی فرزند سیرایی فرزند جلاوی .... فرزند هومان .... فرزند پیروز فرزند یزدگردسوم آخرین پادشاه ساسانی

اعقاب ساسانیان در شمال(طبرستان و ماوراءالنهر) و غرب( قیام بابک و مازیار و ... در آذربایجان) و شرق( سیستان و خراسان) و غرب و منطقه ی فارس و لرستان قدیم همه برای نجات از دست حاکمان اعراب بود، اما همه به نوعی ناکام شدند. وتلاش ساسانیان و پیروانشان برای نجات امپراطوری فایده نبخشید و آرزوی مجد عظمت ایران در قالب تفکر شیعه دوازده امامی درصورت تحقق عملی ، نجات از اعراب و مغول و تاتار را درپی خواهد داشت انشاء الله.
سگوندها و بیرانوندها طبق سفزنامه ی "بارون دوبد " از خانواده لک هستند.[1] و زبان اصلی شان لکی بوده، گرچه اکنون برخی از آنها با گویش لری سخن می گویند.




دیدگاهی شخصی در باره ی سکوندها یا سکاوندها:
به عقیده ی نگارنده اگر سگوندهای غرب کشور در قالب باجولوند را ریشه ی سگوندها بدانیم و سیستا ن یا سکستان یا سگزی را نامی در حد چهارده قرن بدانیم، سکاوندها به قوم سکا بر نمی گردند ، مگر آنکه در این ۱۵ قرن نامی از آنها اقتباس شده باشد . سگوند یا سکاوند اولا" شبیه شخص سلک در تاریخ ها نام شخص معروفی بوده ولی قرنها بعد به اعقابش سلگی می گویند، بنابراین سگوند اصلس سک یا سیک بوده است طبق آرشیو بالا سیکوند هم امده همینطور برخی محسن بگ در شجره را همان سگوند می دانند، اما این درست نیست چون حسام الدین خلیل کشته شده به سال ۶۴۰ قمری خودشان را وابسته به سکاوند دانسته؛ ما در سیمره سیکان و سکه سان را داریم از کجا این منطقه نامش به کمتر از ۱۳۰۰ سال برسد و این قلعه ها و این دره ی تاریخی سیکان جایگاه سکاوندهای ساسانی از نسل هومان نسل پنجم یزدگرد ساسانی نباشند.همچنین گذشته از این نامها با قدمت بیشتر بعدها جای کله مردها به ریاست آواختی و جایگاه دامداری مالمیرهای یوسفوند و یا مالمیر ایذه ای که خاستگاه سگوندها به قول نوه ی حسام الدین خلیل نباشد؟!
همانطور که سگوندها حق ییلاق- قشلاق از هرو و بروجرد تا خوزستان بوده است ‌ قلعه ی باجول نامی در دوران سلاجقه در قرن پنجم به احتمال همین باجول فرزند هیژالی فرزند سرایی فرزند جلاوی شاید بوده است باجولوندها کلان ایلی بودند که سکاوند و سیکوند و دالوند و قائد رحمت و... شعبات و طوایفی از آن هستند. این فرا ایل بدست صفویه و قاجاریه به سختی متلاشی شده تا آنجا که باجولها از ظلم حکومت مرکزی قاجارها به کردستان عراق می روند و خیلی از آنها مذهبشان را نیز عوض می کنند.
در هر صورت نگارنده احتمال می دهد سگوندها با دره ی سیکان و قلعه ی سکه سون رابطه ای منطقی دارند. هرچند مدارک لازم برای اثبات دیدگاهش ندارد.
۲۴ مهر ماه ۱۳۹۸ شمسی

پی نوشته و منابع:
[1]-َسیسیل جان ادموندز و بارون دوبُد و ولادیمیر مینورسکی - دو سفرنامه در باره ی لرستان و رساله ی لرستان و لرها- ترجمه سکند ر امان اللهی و لیلی بختیار -صفحه ۱۷۹ انتشارات بابک - سال ۱۳۶۲
۲- مصاحبه با اسفندیار نو روزی
۳- استفاده از آرشیو شهرام خسروی
۴- اشعار و نوشته ای مربوط به درویش عبدعلی دلفان، نوه ی حسام الدین خلیل
۵- استفاده از نطرات بزرگان سگوندهای دره شهر در اواخر شهریور سال ۱۳۹۸ شمسی
|

احمد لطفی ٢٠:١٧ - ١٣٩٨/٠٧/٢٧
آورده اند؛
هیژالی پدر باجول وبیرو از شاگردان بابا برزک بود که همراه وی از منطقه کرکوک عراق به لرستان امدن ودر منطقه کاکاوند دلفان سکونت گزیدن .بابامحمود یا همون بابابرزک مکتب خانه ای زد وبیشتر درمورد حضرت علی ع درس میداد جوری دلفانها شیفته او شدن که خیلی هاشون علی الایی شدن پس از مرگ بابا برزک هیژالی به کمک مردم گنبد کوچکی براش درست کرد ومتولیش شد وبا دختری از طایفه دلفان که پدرش با بودن بابابرزک نذر وی کرده بود ازدواج کرد که صاحب دو فرزند مذکور گردید این دو دریکی از جنگهای عثمانی شرکت کردن باجول د ر صف سواره وبیرو پیاده رشادتها از خود نشان دادن از اون به بعد فرزندان خودرا چنین تعلیم دادن باجول تعلیم سواری و بیرو تمرین تیر اندازی به همین خاطر میگن سوار سگون وتفنگچی بیرنن پس از پایان جنگ بخاطر خدمات ارزنده ای که در جنگ انجام دادن ازطرف شخص شاه جهت دریافت خلعت احضار شدن وقتی ازشون میپرسه که چه میخواهید بهتون هدیه کنم میگن ملک هررو شاه هم مینویسه وبهشون میده اونها هم از درب گنبد بابابرزک کوچ میکنن میرن ملک هر و .درمورد رویج خان لقب عمون حاجی خداداد سگونده پدر بزرگش هم همین لقب را داشته چون مادر زادی یک گوش داشتن اونها را رویج خواندن
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

P > Neighbors
Mehrdad > Carried out
Amir mhmd > non maskable
محدثه فرومدی > thriving
محدثه فرومدی > flourishing
محدثه فرومدی > flourishing
محدثه فرومدی > رونق
قادر شکوفان > Capish

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• شجره نامه طایفه سگوند   • سگوند خورده   • ایل سگوند مختوا   • سگوند رحیم خانی   • ایل سگوند طایفه قلی   • خوانین سگوند   • بزرگان ایل سگوند   • طایفه سگوند رحیم خانی   • معنی سگوند   • مفهوم سگوند   • تعریف سگوند   • معرفی سگوند   • سگوند چیست   • سگوند یعنی چی   • سگوند یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی سگوند
کلمه : سگوند
اشتباه تایپی : s',kn
عکس سگوند : در گوگل


آیا معنی سگوند مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )