انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

97 1089 100 1

سید رضی

سید رضی در دانشنامه اسلامی

سید رضی
او به سال ۳۵۹ ق. در محله شیعه نشین کرخ بغداد دیده به جهان گشود و نام زیبای «محمد» به خود گرفت.محمد که بعدها به «شریف رضی» و «سید رضی» شهرت یافت از خاندانی برخاست که همه از بزرگان دین و عالمان و عابدان و زاهدان و پرهیزکاران کم مانند روزگار بودند.پدر و مادر سید رضی هر دو از سادات علوی و از نوادگان سرور آزادگان حسین بن علی ـ علیه السّلام ـ بودند. نسبت وی از جانب پدر با پنج واسطه به امام هفتم می رسد. از این رو گاهی شریف رضی را «موسوی» می خوانند. و از طرف مادر نسبت وی با شش رابطه به امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ می رسد. در جلالت و عظمت شأن فاطمه مادر سید رضی همین بس که می گویند: شیخ مفید ـ رحمه الله علیه ـ کتاب «احکام النّساء» را برای او نوشته و در مقدمه کتاب از او به بانویی محترم و فاضله یاد کرده است.
سید رضی از همان اوایل کودکی با اشتیاق فراوان به تحصیل و فراگیری علوم رو آورد. وی علاوه بر جدّیت و پشتکاری، از نبوغی ذاتی و خدادادی برخوردار بود که پیشرفت علمی و ادبی او را سرعت می بخشید. در حقیقت در قرن چهارم و پنجم هجری تفرقه ها و تنش های مذهبی تا حدودی از بین رفته بود. از این رو دو فرقه بزرگ و نیرومند تشیع و تسنن در جوّی مسالمت آمیز زندگی می کردند و روح تفاهم و همبستگی باعث شده بود که دانشمندان هر دو فرقه به طور آزاد به ارائه افکار و اشاعه مذهب بپردازند. سید رضی از این فرصت استثنایی بهره های فراوان برد و علوم مختلف مانند قرائت قرآن، صرف و نحو، حدیث، کلام، بلاغت، فقه، اصول، تفسیر و فنون شعر و غیره را بیاموخت تا اینکه در بیست سالگی از تحصیل بی نیاز گشت و خود در صف استادان و محققان نامدار قرار گرفت.
اساتید
۱. ابواسحاق ابراهیم بن احمد طبری (متوفی ۳۹۳ ق.) فقیه و ادیب و نویسنده زبردست که سید رضی قرآن را در دوران کودکی نزد وی آموخت.۲. ابوعلی فارسی (متوفی ۳۷۷ ق.) نام آور دانش و ادب و پیشوای علم نحو در عصر خود.۳. ابوسعید سیرافی (متوفی ۳۶۸ ق.) دانشمند بزرگ و نحوی معروف که مسند قضاوت بغداد را به عهده داشت.۴. قاضی عبدالجبار بغدادی، متخصص علم حدیث و ادبیات.۵. عبدالرحیم بن نباته (متوفی ۳۷۴ ق.) از خطبای بلندآوازه و نامدار شیعه، مشهور به خطیب مصری. سید رضی مقداری از فنون شعر را از وی آموخت.۶. ابومحمد عبدالله بن محمد اسدی اکفانی (متوفی ۴۰۵ ق.) عالم فاضل و پرهیزکار و مسند نشین قضاوت در بغداد.۷. ابوالفتح عثمان بن جنّی (متوفی ۳۹۲ ق.) ادیب ماهر در علم نحو و صرف.۸. ابوالحسن علی بن عیسی (متوفی ۴۲۰ ق.) شعرشناس و پیشوای علم لغت و ادبیات.۹. ابوحفص عمر بن ابراهیم بن احمد الکنانی، محدّث ثقه که سید رضی از او حدیث فرا گرفت.۱۰. ابوالقاسم عیسی بن علی بن عیسی بن داوود بن جرّاح (متوفی ۳۵۰ ق.) لغت شناس و محدث بزرگ و مورد اعتماد.۱۱. ابوعبدالله مرزبانی (متوفی ۳۸۴ق.) محدث نامدار و صاحب چندین کتاب حدیث و مورد اعتماد شیخ صدوق ـ رحمه الله علیه ـ۱۲. ابوبکر محمد بن موسی خوارزمی (متوفی ۴۰۳ ق.) فقیهی سترگ و استاد حدیث که سید رضی و دیگران از وی فقه آموختند.۱۳. ابومحمد هارون تلعکبری (متوفی ۳۸۵ ق.) فقیهی جلیل القدر و صاحب کتاب جوامع در علوم دین.۱۴. ابوعبدالله محمد بن محمد بن نعمان مشهور به شیخ مفید (متوفی ۴۱۳ ق.)، از دانشمندان کم مانند عالم اسلام.
شاگردان
۱. سید عبدالله جرجانی، مشهور به ابوزید کیابکی.۲. شیخ محمد حلوانی.۳. شیخ جعفر دوریستی (متوفی حدود ۴۷۳ ق.).۴. شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق.).۵. احمد بن علی بن قدامه مشهور به ابن قدامه (م ۴۸۶ ق.).۶. ابوالحسن هاشمی.۷. مفید نیشابوری (م ۴۴۵ ق.).۸. ابوبکر نیشابوری خزاعی (متوفی حدود ۴۸۰ ق.).۹. قاضی ابوبکر عکبری (م ۴۷۲ ق.).۱۰ مهیار دیلمی.
اولین دانشگاه
...
سید رضی
محمد بن حسین بن موسی بن محمد بن موسی بن ابراهیم بن امام موسی کاظم(ع) (۳۵۹ق-۴۰۶ق) معروف به سید رضی از علمای بزرگ شیعه، گردآورنده سخنان امام علی(ع) با عنوان نهج البلاغه و برادر سید مرتضی.
سید رضی منصب های مهمی از جمله نقابت، قضاوت در دیوان مظالم و امیر الحاج در دوره آل بویه داشت. او از بزرگ ترین شاعران طالبیان و در زهد و تقوا مشهور و مورد احترام خاص و عام بوده است. سید رضی علاوه بر نهج البلاغه آثاری چون حقائق التأویل فی متشابه التنزیل، المجازات النبویة، خصائص الائمة و تلخیص البیان فی مجازات القرآن دارد. وی در بغداد درگذشت و در آنجا به خاک سپرده شد. بعدها برادرش سید مرتضی جسد او را به کربلا منتقل کرد. از مشهورترین استادان وی می توان محمد طبری، ابوعلی فارسی، قاضی سیرافی، قاضی عبدالجبار معتزلی، ابن نباته، ابن جنی، شیخ مفید و سهل بن دیباجی را نام برد.
محمد بن حسین بن موسی بن محمد بن موسی بن ابراهیم بن امام موسی کاظم مشهور به سید رضی و شریف رضی در ۳۵۹ق متولد شد. او از خاندانی بزرگ و از ساداتهاشمی و آل ابی طالب بود؛ از این روی به وی شریف می گویند. پدرش با پنج واسطه به امام کاظم(ع) امام هفتم شیعیان می رسد، مادرش نیز از نوادگان امام زین العابدین(ع) امام چهارم شیعیان است.
سید رضی
ابوالحسن محمد بن الحسین بن موسی (359-406ق) مشهور به سید رضی، فقیه و مفسر شیعه و استاد عصر خود در ادبیات عرب بود. مشهورترین اثر وی کتاب «نهج البلاغه» است.
ابوالحسن محمد بن الحسین بن موسی در سال ۳۵۹ ق. در محله شیعه نشین کرخ بغداد دیده به جهان گشود و نام زیبای «محمد» به خود گرفت. وی ملقب به «شریف رضی» و «ذوالحسبین» و... بوده و ما در زبان فارسی او را به نام «سید رضی» می شناسیم.
سید رضی از خانواده ای اصیل و از نسل ائمه معصومین علیهم السلام است و نسبش از طرف پدر به امام کاظم علیه السلام و از طرف مادر به امام زین العابدین علیه السلام می رسد. پدرش «حسین بن احمد» معروف به طاهر ذوالمناقب شخصیتی بزرگ داشت و مردی بلند آوازه بود. او به عنوان نامی ترین شخصیت علوی عصر بارها به منصب «نقابت» یعنی سرپرستی علویان و سادات دودمان ابوطالب و امارت حاج یعنی رسیدگی به امور زائران خانه خدا که مناصبی بس بزرگ بود رسید. همچنین خلفای عباسی و سلاطین آل بویه و حمدانی سوریه و... از وجود او که دارای عقل و تدبیری قابل تحسین و نفوذ کلامی زایدالوصف بود، برای میانجی گری استفاده کرده، و پیوسته برای تامین این منظور از جانب آن ها به سفارت می رفت.
به گفته ابن ابی الحدید معتزلی دانشمند نامی عامه در مقدمه شرح نهج البلاغه ضمن شرح حال سید رضی «مشکل نبود که در این میانجی گری ها به سرپنجه تدبیر و اندیشه او حل و فصل نگردد».
ما در سید رضی «فاطمه» دختر بافضیلت حسین بن احمد علوی معروف به «داعی صغیر» است. که از دانشمندان عصر بوده است. به گفته بعضی از دانشمندان، شیخ مفید مرجع اعلم عصر و پیشوای شیعیان آن روز کتاب «احکام النساء» را به خاطر آن بانوی دانشمند بافضیلت نوشته و در آغاز آن اشاره به شخصیت ممتاز وی نموده است.
فاطمه مادر سید رضی و همسر طاهر ذوالمناقب و دختر داعی صغیر، نوره ی حسن بن علی معروف به «ناصر حق» و «ناصر کبیر» است که از شخصیت های بزرگ علمی عصر و از قهرمانان خاندان پیغمبر بوده، و بیشتر مردم مازندارن و گیلان و دیلم و نواحی اطراف قزوین تا گیلان را به دین اسلام و مذهب پاک تشیع مشرف ساخت، و در حقیقت، اسلام و تشیع مردم مازندران و گیلان و رودبار یادگار جد مادری سید رضی است که مرد علم و شمشیر بوده، و با قیام خود مزدوران بنی عباس را که سیاه جامگان خوانده می شوند از آن جا بیرون کرد و سال ها با سامانیان که وابستگان به دربار خلافت آل عباس بودند، پیکارها نمود.
سید رضی از جانب پدر با چهار واسطه به حضرت موسی بن جعفر امام کاظم علیه السلام می پیوندد، و از طرف مادر نیز با شش واسطه به حضرت امام زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام نسبت می رساند. نیاکان پدری و مادری او تا امام معصوم همگی از اعلام دین و علمای مذهب و شخصیت های سرشناس شیعه و مردان دلیر و نامور و خدمتگذاران صمیمی اسلام بوده اند، به شرحی که در کتاب مفصل خود آورده ایم.
سید رضی با این نسبت کوتاه به ائمه ی طاهرین که از هر دو سوی نیز به سالار شهیدان امام حسین علیه السلام منسوب است، از افتخاری دیگر زائد بر افتخاراتش برخوردار می باشد. این معنی را ابوالعلای معری شاعر نابغه دانشمند معروف در شعری یادآور شده است.
«سید رضی» تالیف سید محمدمهدی جعفری به زبان فارسی است. نویسنده در این اثر تلاش کرده است که پرده های ابهام را از زندگی علمی، فرهنگی و سیاسی سید رضی کنار زده و اندیشه او را به جوانان امروز بهتر بشناساند.
کتاب در هشت فصل تنظیم شده که به ترتیب مشتمل بر این عناوین است: روزگار سید رضی، زندگانی سید رضی و خانواده، استادان و شاگردان، آثار و نوشته ها، میراث ادبی و هنری، در آئینه آثار، نقابت و خلافت، منزل آخر.
گزارش محتوا
نویسنده در پیش گفتار کتاب گرایش خود، به تالیف کتاب را این گونه تشریح می کند: «شناختن و شناسانیدن بنیانگذاران فرهنگ امروز و سازندگان فرهنگ بشری و والای اسلامی ، برای نسل جوان و برنامه ریزان فرهنگی، از نان شب واجب تر است». نگارنده از هنگام انس پیدا کردن با نهج البلاغه ، و افتخار بررسی و پژوهش در این اثر بزرگ، کوشید تا مؤثر را هم بشناسد، و برای برطرف کردن ابهام ها و زدودن تیرگی های راه رسیدن به نهج البلاغه، آن مرد بزرگ و دانشی سترگ و فرهیخته تاریخ ادب را بشناساند. دعوت و تکلیف دست اندرکاران «طرح نو» برای شرکت در معرفی چهره ای از «بنیانگذاران فرهنگ امروز» به جوانان این نسل، مشوق من در ترسیم چهره سید رضی رحمة الله علیه شد. و با وجود فراوانی منابع پیرامون زندگی و اندیشه و آثار سید، اما به علت اختلاف نظرها، به اثر بی نقاب و بی دروغ او، اشعار وی، برای شناسانیدن اندیشه و آرمان و زندگی کوتاه، اما پر بارش، دست یازیدم که گر چه طرحی است ابتدایی، لیکن امید است با همت بلند جوانان فرهنگدوست تکمیل و روشن گردد».
← تشبیه دانشمندان
 ۱. ↑ سید رضی ،جعفری،ص۱۰.
منبع
...
«سید رضی» تألیف سید محمدمهدی جعفری به زبان فارسی است. نویسنده در این اثر تلاش کرده است که پرده های ابهام را از زندگی علمی، فرهنگی و سیاسی سید رضی کنار زده و اندیشه او را به جوانان امروز بهتر بشناساند.
کتاب در هشت فصل تنظیم شده که به ترتیب مشتمل بر این عناوین است: روزگار سید رضی، زندگانی سید رضی و خانواده، استادان و شاگردان، آثار و نوشته ها، میراث ادبی و هنری، در آئینه آثار، نقابت و خلافت، منزل آخر.
نویسنده در پیش گفتار کتاب گرایش خود، به تألیف کتاب را این گونه تشریح می کند: «شناختن و شناسانیدن بنیانگذاران فرهنگ امروز و سازندگان فرهنگ بشری و والای اسلامی، برای نسل جوان و برنامه ریزان فرهنگی، از نان شب واجب تر است».
نگارنده از هنگام انس پیدا کردن با نهج البلاغه، و افتخار بررسی و پژوهش در این اثر بزرگ، کوشید تا مؤثّر را هم بشناسد، و برای برطرف کردن ابهام ها و زدودن تیرگی های راه رسیدن به نهج البلاغه، آن مرد بزرگ و دانشی سترگ و فرهیخته تاریخ ادب را بشناساند. دعوت و تکلیف دست اندرکاران «طرح نو» برای شرکت در معرفی چهره ای از «بنیانگذاران فرهنگ امروز» به جوانان این نسل، مشوق من در ترسیم چهره سیّد رضی(ره) شد. و با وجود فراوانی منابع پیرامون زندگی و اندیشه و آثار سید، اما به علت اختلاف نظرها، به اثر بی نقاب و بی دروغ او، اشعار وی، برای شناسانیدن اندیشه و آرمان و زندگی کوتاه، اما پر بارش، دست یازیدم که گر چه طرحی است ابتدایی، لیکن امید است با همت بلند جوانان فرهنگدوست تکمیل و روشن گردد».
جعفری دانشمندان را به پرچم های راهنمایی تشبیه می کند که پیوسته سالکان راه کمال و جویندگان رشد و تعالی را راهنمایی می کنند، و به فراز می خوانند. در این میان، تنگ نظری و باورهای کوتاه مذهبی و تعصب های کور فرقه ای مخالفان از یکسو و شدّت دوستی، و تحت تأثیر کار گران سنگ و بزرگ او قرار گرفتن موافقان از سوی دیگر، مانع روشن شدن حقیقت وجودی سید رضی(ره) نویسنده بزرگ نهج البلاغه شده ا ست.
آیت الله سید رضی شیرازی از خاندان میرزای شیرازی ومتولد ۱۳۰۷ش، می باشد.
آیت الله سید رضی شیرازی از خاندان میرزای شیرازی بزرگ است که فتوای تحریم تنباکو را صادر کرد و میرزای شیرازی دوم - آیت الله میرزا محمد تقی شیرازی (۱۲۷۰-۱۳۳۸ ق) یکی از شاگردان ممتاز میرزای شیرازی اول رهبر انقلاب ۱۹۲۰م. عراق (ثورة العشرین) بود و فتوای معروف جهاد بر ضد انگلیس را صادر کرد. این دو عالم مجاهد را می توان اسوه پاسداری از استقلال و عزت کشورهای اسلامی و مبارزه با ظلم و تجاوز و استعمار خارجی و مثالی برای آگاهی و ایمان عالمان شیعی دانست.
گلشن ابرار، شرح حال میرزای شیرازی اول و دوم.
سید رضی در سال ۱۳۰۷ (۱۳۴۵ ق) در نجف اشرف به دنیا آمد.
نقد و طرح اندیشه ها در مبانی اعتقادی، سید رضی شیرازی، انتشارات اسوه، چ اول ۱۳۷۱ش. ص۱۳ (سخن ناشر).
...
سید رضی مولف نهج البلاغه کتابی است به زبان فارسی در شرح زندگانی سید رضی، نوشته حجت الاسلام علی دوانی از نویسندگان معاصر.
مولف این کتاب را به مناسبت تشکیل کنگره هزاره نهج البلاغه در تهران در سال 1359ش. به نگارش درآورده است.
کتاب مشتمل بر پیش گفتاری به قلم مولف و سیزده بخش می باشد.
در بخش اول کتاب، مولف با اشاره به این که درباره زندگی این شخصیت ارزشمند کتاب هایی در روزگاران گذشته به نگارش درآمده؛ اما متاسفانه به دست ما نرسیده است، به معرفی برخی از آثاری که در این زمینه به نگارش درآمده و به دست ما رسیده، اشاره می کند و از آثاری چون: الشریف الرضی؛ نوشته کاشف الغطاء، الشریف الرضی؛ به قلم دکتر حسینعلی محفوظ، عبقریة الشریف الرضی؛ تألیف دکتر زکی مبارک یاد می کند.
در این بخش مولف همچنین به نحو اختصار درباره عصری که سید رضی در آن می زیسته؛ یعنی قرن چهارم هجری سخن می گوید.
سید رضی مولف نهج البلاغه کتابی است به زبان فارسی در شرح زندگانی سید رضی، نوشته حجت الاسلام علی دوانی از نویسندگان معاصر. مولف این کتاب را به مناسبت تشکیل کنگره هزاره نهج البلاغه در تهران در سال ۱۳۵۹ ش. به نگارش درآورده است.
کتاب مشتمل بر پیش گفتاری به قلم مولف و سیزده بخش می باشد.
گزارش محتوا
کتاب حاضر مشتمل بر پاورقی هایی به قلم مولف و فهرست مطالب در ابتدا و نیز و مآخذ در انتهای آن می باشد.
سید رضی در هفده سالگی در بغداد مدرسه یی به نام «دارالعلم» برای طلاب ترتیب داد که تمام نیازهای دانش پژوهان را تأمین می کرد و مکان درس و بحث و محلّ سکونت آنان را تشکیل می داد. و کتابخانه بزرگی نیز در کنار آن تاسیس نمود
این دارالعلم سومین مدرسه ی بغداد بوده است، نخستین مدرسه را هارون الرشید بنا نهاد و «بیت الحکمه» نامید و دومین مدرسه را شرف الدوله ابونصر وزیر در سال 381 تاسیس کرد و مدرسه ی سیدرضی سومین آنهاست.
بازشناسی منابع اصلی رجال شیعه ، محمد کاظم رحمان ستایش و محمدرضا جدیدی نژاد
فروغ فقه و ادب زندگینامه فشرده علامه شریف رضی، سید محسن دین پرور، ص 52
آسمان جهان تشیع ستارگانی تابناک دارد که هیچگاه افول نمی کنند و درخشش آنها همواره روشن کننده راه کسانی است که در ظلمتکده نفس به دنبال راه حقیقت می گردند که «وبالنجم هم یهتدون» . سید رضی «رحمة الله علیه» از جمله بزرگانی است که آوازه شهرتش به واسطه کتاب گرانبها و بی نظیر «نهج البلاغه» (که اخ القرآن نیز نامیده می شود) به گوش جهانیان رسیده و مهارت و چیرگی او در علوم مختلف همگان را به تحسین وا داشته است.
نامش «محمد» کنیه اش «ابوالحسن و القابش «شریف رضی» و «ذوالحسبین» است که ما او را «سید رضی» می نامیم. او در سال ۳۵۹ هـ. ق در محله شیعه نشین کرخ بغداد به دنیا آمد.
نسب
پدر و مادرش هر دو از سادات علوی و از دودمان پاک پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) و فاطمه زهرا (سلام الله علیهم) بودند. نسبت او از جانب پدر با پنج واسطه به حضرت موسی بن جعفر (علیه السّلام) امام هفتم شیعیان و از طرف مادر با هشت واسطه به حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) امام چهارم شیعیان می رسد.
برادر سید رضی
برادر بزرگترش سید مرتضی علم الهدی «رحمة الله علیه» از فقهاء و عالمان مشهور جهان تشیع است که در سال ۳۵۵ هـ. ق یعنی چهار سال قبل از سید رضی به دنیا آمده است.
معرفی پدر و مادر
...
کتاب «گردآورندگان سخنان امیرالمومنین علیه السلام قبل از سید رضی»، تالیف عزیز الله عطاردی به زبان فارسی است. در این اثر مجموعه ای از اشخاص که از زمان و عصر حضرت به جمع آوری سخنان امام(ع) مبادرت ورزیده اند، جمع آوری شده اند. با اینکه حجم صفحات کتاب بسیار کم است؛ ولی ایشان هفتاد نفر از اشخاصی که تا این زمان به ثبت و ضبط سخنان امام(ع) همت گماشته اند، را آورده و مجموعه نفیسی را ترتیب داده است.
کتاب شامل مقدمه و متن می باشد که مولف بعد از مقدمه کوتاه متن کتاب خویش را درباره شخصیت های قبل از سید رضی که هفتاد تن می باشد، را آورده است. ایشان در بیان شخصیت هر مولف به اختصار بسنده کرده است و در چند سطر هر شخصیت را معرفی کرده است.
مقدمه مولف درباره نهج البلاغه و اینکه از امام(ع) خطبه ها و سخن های فراوانی در کتب تاریخ و اخبار و آثار روایت شده است، علی(ع) بعضی از این خطبه ها را در منابر مدینه، بصره و کوفه ایراد نموده است و پاره ای دیگر را در میدان جنگ و هنگام پیکار با دشمنان برای لشکریان خویش خوانده و آن ها را از امور جاری آگاه نموده است. این خطبه ها در موضوعات مختلف وارد شده اند، بعضی در توحید و خداشناسی و صفات الهی ایراد گردیده اند و مسلمین را با خداوند متعال و فات ثبوتیه و سلبیه آشنا کرده و در حقیقت علم خداشناسی و معرفت پروردگار را به مردم آموخته اند...
متن کتاب این گونه آغاز می شود که از زمان امام علی (ع) گروهی خطابه های آن حضرت را ثبت نموده و در مجموعه هایی گرد آورده اند. هدف آن ها از چنین اقدامی آن بود که آیندگان را نیز از این سرچشمه های فضیلت و دانش سیراب نمایند و مسیر رشد و تکامل را برای آنان هموار سازند. تعدادی از این مجموعه ها تا زمان شیخ ابوجعفر طوسی و معاصرش ابوالعباس نجاشی در بغداد محفوظ و در دسترس مردم بوده است؛ اما متاسفانه این آثار هنگام ورود طغرل بیک سلجوقی به بغداد به علت جهالت و تعصب افراد جاهل به آتش کشیده شد و تعدادی از کتابخانه های شیعه از بین رفته است.
مولف سپس به بیان شخصیت هایی که در طول تاریخ از زمان حضرت به جمع آوری سخنان حضرت پرداخته است.

سید رضی در دانشنامه ویکی پدیا

سید رضی
ابوالحسن محمد بن الحسین بن موسی، معروف به سید رضی و شریف رضی، از شاعران و فقیهان قرن چهارم، شیعه و گردآورنده نهج البلاغه است. او نهج البلاغه را حدوداً چهارصد سال پس از زندگی علی بن ابی طالب گردآوری و تدوین کرده است.
ابواسحاق، ابراهیم بن احمد طبری (متوفی ۳۹۳ (قمری))
ابوعلی فارسی (متوفی ۳۷۷ (قمری))
ابوسعید سیرافی (متوفی ۳۶۸ (قمری))
عبدالرحیم بن نباته (متوفی ۳۷۴ (قمری))
ابومحمد عبدالله بن محمد اسدی اکفانی (متوفی ۴۰۵ (قمری))
ابوالفتح عثمان بن جنّی (متوفی ۳۹۲ (قمری))
ابوالحسن علی بن عیسی (متوفی ۴۲۰ (قمری))
ابوحفص عمر بن ابراهیم بن احمد الکنانی،
ابوالقاسم عیسی بن علی بن عیسی بن داوود بن جرّاح (متوفی ۳۵۰ (قمری))
ابوعبدالله مرزبانی (متوفی ۳۸۴ (قمری))
ابوبکر محمد بن موسی خوارزمی (متوفی ۴۰۳ (قمری))
ابومحمد هارون تلعکبری (متوفی ۳۸۵ (قمری))
ابوعبدالله محمد بن محمد بن نعمان مشهور به شیخ مفید (متوفی ۴۱۳ (قمری))،
در سال ۳۵۹ در شهر بغداد به دنیا آمد. پدر و مادر سید رضی هر دو از سادات علوی و از نوادگان حسین بن علی بودند. نسب وی از جانب پدر با پنج واسطه به موسی کاظم، امام هفتم شیعیان، می رسد. از این رو گاهی شریف رضی را «رضوی» می خوانند؛ و از طرف مادر نسب وی با شش رابطه به علی بن حسین، امام چهارم شیعیان، می رسد. شیخ مفید کتاب «کتاب النساء» را برای مادر سید رضی نوشته و در مقدمه کتاب از او به بانویی محترم و فاطمه یاد کرده است.
سید رضی نه تنها در میان شیعیان بلکه اهل تسنن هم دارای شهرت علمی و اخلاقی خاصی بود. عبدالملک ثعالبی، شاعر معاصر سید رضی در کتاب تحقیقی و ادبی خویش «یتیمة الدهر» در وصف سید می نویسد: «تازه وارد ده سالگی شده بود که به سرودن شعر پرداخت. او امروز سرآمد شعرای عصر ما و نجیب ترین سروران عراق و دارای شرافت نسب و افتخار حسب، و ادبی ظاهر و فضلی باهر و خود دارای همه خوبی هاست.» خطیب بغدادی در کتابش موسوم به «تاریخ بغداد» می گوید: «... رضی کتابهایی در معانی قرآن نگاشته است که مانند آن کمتر یافته می شود.» جمال الدین ابی المحاسن یوسف بن تغری بردی اتابکی در کتاب «النجوم الزاهره فی ملوک مصر و القاهره» می نویسد: «سید رضی موسوی، عارف به لغت و احکام و فقه و نحو و شاعری فصیح بود. او و پدرش و برادرش پیشوای شیعیان بودند.»
۱- تلخیص البیان عن مجازات القرآن ۲- حقایق التاویل فی متشابه التنزیل ۳- معانی القرآن ۴- خصایص الائمه ۵-الزیادات فی شعر ابی تمام ۶-تعلیق خلاف الفقهاء ۷-کتاب المجازات النبویه ۸-تعلیقه بر ایضاح ابی علی ۹-الجید الحجاج:برگزیده اشعار حسین حجاج شاعر شیعی مشهور قرن چهارم هجری؛ نام اصلی کتاب: الحسن من شعر الحسین؛ است. ۱۰-مختار شعر ابی اسحق الصابی ۱۱-کتاب «ما دار بینه و بین ابی اسحق من الرسائل» ۱۲-دیوان اشعار ۱۳- نهج البلاغة (خطبه ها و کلمات علی بن أبی طالب) ۱۴-دیوان شعری مشهور به الحجازیات
عکس سید رضی
سید رضی الدین فرزند سید عزالدین هزارجریبی سومین فرامانروا از خاندان عمادی مازندرانی است. او پس از مرگ پدرش که در ۸۲۷ ق رخ داد توانست قدرت را به دست گیرد و در سده ۹ (قمری) بر بخشی از مازندران یعنی هزارجریب فرمان براند.
پس از آنکه پسرعموی سید رضی الدین یعنی سید تاج الدین به دستور شاهرخ شاه به هرات فرستاده شد، او اقدام به تصاحب زمین های پسرعموی خود نمود. پس از بازگشت سید تاج الدین از هرات ، همین دست درازی باعث رخ دادن جنگی میان این دو تن شد که از دو سوی شماری نیز کشته آمدند تا آنکه این مسئله با پادرمیانی میر محمد خان مرعشی حل و فصل شد. شایان گفتن است سالها قبل خواهر سید رضی الدین به ازدواج یکی از فرمانروایان سادات مرعشی (مرتضی مرعشی) در آمده بود.
سید رضی شیرازی (زاده ۱۳۰۷ در نجف) در زمره فقها و حکمای الهی شیعی و از نوادگان میرزای شیرازی می باشد.نبو
وی به سال ۱۳۰۷ در نجف اشرف دیده به جهان گشود و تا سی سالگی در همان مکان به تحصیل مراحل علمی، اعم از مقدمات، سطح و خارج فقه و اصول پرداخت. برجسته ترین استادان ایشان در نجف بزرگانی همچون والدشان سید محمد حسین شیرازی، جد مادری ایشان شیخ محمد کاظم شیرازی و حسین حلی بوده اند. ایشان نخستین اجازه اجتهاد را در سالهای جوانی از شیخ محمد حسین کاشف الغطاء دریافت کرد.
پس از این دوره در تهران رحل اقامت افکند. خارج فقه را به مدت ۷ سال از شیخ محمد تقی آملی درک فیض نمود. کتب فلسفه و عرفان از قبیل شرح منظومه، اشارات، اسفار و شرح فصوص را نزد فلاسفه و فقهای مشهوری چون آقا میرزا مهدی الهی قمشه ای، آقا میرزا ابوالحسن شعرانی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، آقا میرزا احمد آشتیانی، فاضل تونی، میرزا محمد علی حکیم شیرازی و حائری سمنانی فرا گرفت.
وی از سال ۱۳۳۸ شمسی تاکنون به تدریس سطوح عالیه خارج فقه، اصول و فلسفه پرداخته است. حاصل این سال ها تربیت علمی و اخلاقی شاگردان متعدد و تألیف کتب علمی است. او در این مدت علاوه بر اشتغالات علمی به اقامه جماعت در مسجد شفاء تهران و تفسیر قرآن و بیان مباحث اخلاقی و تربیت جوانان و مشتاقان علوم اسلامی و بحث و گفتگو با اقلیتهای مذهبی اهتمام داشته است. طبق مستندات موجود، تاکنون بیش از ۵۰۰ نفر از پیروان ادیان مختلف در محضر ایشان به دین اسلام مشرف شده اند. همچنین وی در تیرماه سال ۱۳۵۸ مورد سوقصد قرار گرفت که جان سالم به در برد.
مولانا سید رضی عباس در سال ۱۹۴۲ در «بگره تهانه چونتره» از توابع راولپندی به دنیا آمد بعد از کلاس های ابتدایی به مدرسه دارالعلوم محمدیه سرگودها رفت و سپس وارد جامعه امامیه لاهور شد و در سال ۱۹۶۵ امتحان فاضل عربی داد و دروس را خدمت مولانا سید صفدر حسین نجفی به پایه کمال رساند. بعد از فارغ التحصیل شدن به مدت ده سال در باب العلوم مولتان تدریس کرد و در سال ۱۹۷۶ بنا به تشویق مولانا مفتی عنایت علی شاه به لیه رفت و در آنجا خطیب جامع مسجد شیعه شد و همان سال بنا به تشویق علامه سید محمد یار نجفی مدرسه ای به نام «جامعه القائم» تأسیس کرد که در آنجا به نشر علوم محمد و آل محمد اشتغال دارد.
«صوم و ماه صیام» و
«تعلیما ت دینی»
وی مؤلف و مترجم بعضی کتاب ها است از جمله؛
و الان وی در مدرسه جعفریه جند فرایض مدرس را انجام می دهد.
میر سید رضی لاریجانی مجتهد، عالم علوم عرفانی و پایه گذار مکتب تهران بود.
سیدحسین نصر در عرفان اسلامی در مورد سیدرضی لاریجانی می نویسد: «نخستین شخصیت برجسته دوران قاجار در زمینه عرفان که باید در اینجا از او یاد کرد.
میرزا طاهر تنکابنی آقا سیدرضی الدین لاریجانی از بزرگان حکما و عرفای عصر متأخر بوده و آن مرحوم از تلامیذ حکیم ملاعلی نوری بوده و از استاد خود، محمد رضا قمشه ای اصفهانی که از شاگردان سید مرحوم بوده، شنیده ام که این سید بزرگوار در زهد و وارستگی وحید عصر خود بوده و در اوایل عمر که از مازندران به اصفهان برای تحصیل علوم رفته بود، به واسطه کثرت فقر و پریشانی، در حمامهای اصفهان به کسب در ایام تعطیل می پرداخت و تحصیل معاش ایام تحصیل می نمود؛ و بعد از تکمیل مراتب تحصیلات، با زنی از خوانین مکرمات بستگان سببی خود ازدواج نموده و آن خاتون از طرف پدر خود بالارث متموله بوده و چون سید بزرگوار بدین وسیله، سعه در معاشش حاصل گردید، طریقه انفاق بر فقرا و ایثار مساکین را شیمه عالیه خود قرار داده به نحوی که گاهی در عبور و مرور در کوچه های اصفهان، عبا یا قبا یا شلوار خود را به فقرا و مساکین می بخشید و حالت بکاء و گریه زیاد داشت.
دربارهٔ اصلیت و چگونگی عزیمت لاریجانی به اصفهان آمده است که: «حاج سیدرضی رضوان الله علیه اصلاً از اهل لاریجان از توابع مازندران و از سادات عظیم الشأن آن سامان بود» پدر وی در زمره اهل علم و از طریق فلاحت امرار معاش می کرده است. وی در اوان بلوغ به ملاقات درویش کافی می رود و مورد توجه وی گردید. پس از چندی به علت عدم تجانس با اهالی آن سامان و پریشانی خاطری که از کشته شدن پدر داشت وطن مألوف را ترک و با مادر و برادر خود سید زکی الدین به عزم تحصیل علوم به صوب اصفهان رهسپار گردید» گفته اند که نسب آقا سیدرضی با بیست و چهار پشت به امامزاده حمزه فرزند موسی کاظم می رسد و از این نظر است که همواره او را از سادات به شمار آورده اند. تاریخ ولادت و مهاجرت لاریجانی به اصفهان به درستی روشن نیست. گمان می رود که وی در اواخر سده دوازدهم قمری زاده شده و در دهه های آغاز سده سیزدهم ترک یار و دیار کرده و به اصفهان رفته است. به نوشته عبرت نائینی، آقاسیدرضی در اصفهان «پس از تکمیل مقدمات علمیه و تحصیل یک دوره فقه، در مدرس آخوند ملاعلی نوری نورالله تربته و ملااسماعیل استاد به تحصیل حکمت جدید صدرالدین شیرازی مشغول و در نزد اساتید دیگر نیز حکمت مشاء را فراگرفت.» و در امر تحصیل تبرّز و مهارتی ویژه از خود نشان داد. پژوهشگران امروز از لاریجانی با القاب «سیدالعرفاء و سندالازکیاء» نام می برند و معاصرینش او را «عالم ربانی» می نامیدند.
از لاریجانی گویا آثار زیادی بر جای نمانده اسست. تنها نوشته ای که از او دیده شده، نسخه ای است خطی با عنوان «طرائف الحکمت» که امروزه در کتابخانه مرعشی نجفی نگهداری می شود. کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی. همچنین از او اجازه اجتهادی در دست است که به نام آقا سید محمد حسن مجتهد موسوی بعد از سال ۱۲۴۴ نوشته است. (تذکره القبور) با این همه، بسیاری از اندیشه ها و آموزه های عرفانی آقا سیدرضی را می توان در لابلای آثار و اشعار شاگردان مکتب وی از جمله محمد رضا قمشه ای و میرزا محمد تنکابنی و دیگران پیدا کرد.
سید رضی لاریجانی به خاطر احاطه اش بر علوم غریبه مشهور بوده است.
سید رضی کیا بن سید الامام سید علی کیا حسینی (درگذشتهٔ ۱ جمادی الاول ۸۲۹) چهارمین پادشاه کیایی بیه پیش است. سید حسین کیا، سومین پادشاه کیایی، در ۷۹۸ به دلیل بدرفتاری با مردم به زیر کشیده شد
مجالس المومنین، ج 2
زبده التواریخ، ج 2
تاریخ طبرستان و رویان و مازندران
و او که فرزند سید علی کیا بنیان گذار این حکومت بود، در ۷۹۸ بر لاهیجان تسلط یافت. حکومت آل کیا در دورهٔ او تثبیت شد. او موفق شد بر همهٔ بیه پس، از کوچصفهان تا نمک آبرودِ تنکابن، سلطه یابد. او با تیمور گورکانی صلح کرد
با روی کار آمدن وی، اختلافات خانوادگی و درگیری میان خاندان کیا شروع شد. و با قدرت خود، منطقه ای را که مردم رشت در تصرف داشتند، از دست آنان خارج نماید و پس از پایان جنگ های داخلی به آبادانی قلمرواش پرداخت. او پس از سی سال حکومت، در ۸۲۹ درگذشت. و سید حسین کیا دوباره پس از او تا ۸۳۳ به حکومت بیه پیش رسید.
او بر ارتفاعات دیلمان و الموت به طور کامل مسلط شد.
مختصات: ۳۶°۱۹′۲۱٫۱۴″ شمالی ۵۹°۳۱′۱٫۲۶″ شرقی / ۳۶٫۳۲۲۵۳۸۹°شمالی ۵۹٫۵۱۷۰۱۶۷°شرقی / 36.3225389; 59.5170167
ایستگاه قطار شهری سید رضی یکی از ایستگاه های خط ۱ قطار شهری مشهد است که در بلوار وکیل آباد، ابتدای بلوار سید رضی و هاشمیه قرار دارد.
۱۰  وکیل آباد-غدیر ۱۱  وکیل آباد-فردوسی ۱۸  آزادی -الهیه ۱۸/۱  آزادی -الهیه ۱۴  آزادی -الهیه ۹۴  آزادی -شهرک صابر ۹۶   آزادی -شهرک نیروی هوایی ۱۶/۱  آزادی -الهیه ۹۸/۱  آزادی -سرافرازان
از این ایستگاه ۹ خط اتوبوس رانی مشهد و حومه می گذرد.

چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با سید رضی

سید رضی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی سید رضی   • مفهوم سید رضی   • تعریف سید رضی   • معرفی سید رضی   • سید رضی چیست   • سید رضی یعنی چی   • سید رضی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی سید رضی
کلمه : سید رضی
اشتباه تایپی : sdn vqd
عکس سید رضی : در گوگل


آیا معنی سید رضی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 97% )