انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1077 100 1

شارع

/SAre'/

مترادف شارع: خیابان، شاهراه، گذرگاه، معبر

برابر پارسی: رهنمون، راهنمای راه، راهنما

معنی شارع در لغت نامه دهخدا

شارع. [ رِ ] (ع ص ، اِ) خانه ای که در آن بسوی راه نافذ باشد. (منتهی الارب ). بیت شارع ؛ ای قائم علی الطریق النافذ الذی یسلکه جمیعالناس. (اقرب الموارد). ج ، شوارع. (اقرب الموارد). || شاه راه. (مهذب الاسماء). راه بزرگ. (دهار) (منتهی الارب ). طریق. (اقرب الموارد). ج ، شوارع : تأکیدی رفت که از راههای شارع احتراز واجب بیند. (کلیله و دمنه ).
آن صدر جهانی تو که در شارع تعظیم
همراه دوم گشت حدوث تو قدم را.
انوری.
روباه گفت : آورده اند که روباهی در شارع راهی ماهیی دید. (سندبادنامه ص 47). او را بر شارع غرقه ٔ خون بگذاشتند و کشته انگاشتند. (ترجمه ٔ تاریخ یمینی ص 52).
چنگ در صلب و رحمها در زدی
تا که شارع را بگیری از بدی
چون بگیری شه رهی که ذوالجلال
برگشاده ست از برای انتسال.
(مثنوی چ نیکلسن دفتر 4 ابیات 2447 - 2446).
|| خیابان. رجوع به الحلل السندسیه و شارع عام شود. || پیداکننده ٔ راه بزرگ. (منتهی الارب ). پیداکننده ٔ راه دین. (یادداشت مؤلف ). و رجوع به السامی فی الاسامی ، الباب الرابع فی شرایع الاسلام. (شرع ) شود. صاحب شرع. (آنندراج ). صاحب شرع که تعلیم دین به مردم کند. (ناظم الاطباء). عالم ربانی و دانای ادب آموز. (منتهی الارب ). العالم الربانی العامل المعلم. (اقرب الموارد). مقنن. آئین گر. صادع. (یادداشت مؤلف ): فاصدع بما تؤمر. (قرآن 94/15). || هر قریب. (منتهی الارب ). کل قریب. (اقرب الموارد). || ستاره ای که قریب غروب است. (منتهی الارب ). الشوارع من النجوم. الدانیة من المغیب. ج ، شوارع. (اقرب الموارد). || شتر به آب درآینده. (منتهی الارب ). ابل شرع و شروع ؛ ای داخلة فی الماء. شُرَّع و شُروع. (اقرب الموارد). || ماهی سر دروا دارنده. (منتهی الارب ): حیتان شرع ؛ ای رافعة رؤوسها و ظاهرة علی وجه الماء. ج ، شُرَّع. (اقرب الموارد). || (اِخ ) لقب حضرت خاتم الانبیاء صلوات اﷲ علیه : و ان قال ذلک بسبب ان الشارع صلوات اﷲ علیه نهی عن ذلک و الشرع یفسد المنطق و لیس للمنطق ان یفسد الشرع بل الشرع یفسده. (تتمه ٔ صوان الحکمه چ لاهور ص 67). و رجوع به شارع مقدس شود.

شارع. [ رِ ] (اِخ ) کوهی است از کوههای دهناء. ذوالرمة و متمم بن نویره (در مرثیه ٔبرادرش مالک ) از آن یاد کرده اند. (معجم البلدان ).

معنی شارع به فارسی

شارع
پیداکننده، راه پیداکننده، راهنما، صاحب شرع، راه بزرگ، شاهراه، راه راست، خیابان، شوارع جمع
( اسم ) راه راه راست شاهراه جمع : شوارع . یا شارع عام . راهی که مردم از آن عبور کنند .
کوهی است از کوههای دهنائ ذوالرمه و متمم بن نویره از آن یاد کرده اند .
نام شارعی از شوارع بغداد
محله ای است به بغداد در نزدیکی مدینه المنصور که چون در راه انبار واقع بود باین نام نامیده شد .
نام یکی از شوارع بغداد
نام محله ای ببغداد در جانب شرقی بیرون رصافه و آن از شماسیه تا سوق الثلاثائ امتداد داشت و قصر ام حبیب دختر رشید در آن واقع بود .
نام محله ای ببغداد در کنار دجله و در قدیم آنجا برده می فروختند و آن در جانب غربی متصل به حریم الطاهری واقع بود و بازاری داشت .
شاه راه راه عمومی و کوچه ای که بن بست نباشد .

معنی شارع در فرهنگ معین

شارع
(رِ) [ ع . ] (اِفا.) آورندة دین .
( ~ .) [ ع . ] (اِ.) راه ، خیابان .

معنی شارع در فرهنگ فارسی عمید

شارع
۱. [جمع: شَوارِع] راه بزرگ، شاه راه، راه راست، خیابان.
۲. (صفت) صاحب شرع، راهنما.
* شارع عام: راه و کوچه ای که همه کس از آن عبور کنند.
* شارع مقدس: پیغمبر اسلام.

شارع در دانشنامه اسلامی

شارع
ــ به وضع کننده قوانین شرعی شارع می گویند که در اصطلاح به خداوند و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) اطلاق می شود. ــ مراد واضع قانون ؛ خدا و پیامبر است.
شارع به معنای وضع و تشریع کننده شریعت (مجموع تکالیف و فرامین الهی) خدای متعال و به معنای تبیین و تفسیر کننده شریعت، رسول اکرم صلّی اللَّه علیه و آله می باشد و در فقه شارع به هر دو معنا اطلاق شده است.
شارع در روایات
بر اساس روایات متعدد، مقام تشریع و وضع قوانین که از آن به ولایت تشریعی تعبیر می شود، از جانب خداوند به رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله عطا شده است؛از این رو، عنوان شارع بر آن حضرت نیز اطلاق می گردد.
تعریف
شارع یا قانونگذار اسلامی، کسی است که اصل دین را برای هدایت انسان ها آفریده و چون وی خالق انسان، طبیعت و رابطه میان انسان و طبیعت است، برای سعادت او قوانین و احکامی را انشا و اعتبار کرده است.در قرآن کریم آمده است: ﴿اِنِ الْحُکْمُ اِلاّ لِلّهِ﴾ یعنی تشریع و قانونگذاری فقط شایسته خداوند است، زیرا او هم مالک انسان و عالم و حکیم بوده و هم نسبت به آنها مهربان می باشد.البته خداوند بنا به مصالحی، وظیفه تشریع را به پیامبران نیز واگذار کرده است، اما شارع بودن خداوند اصیل و اوّلا و بالذّات است، ولی شارع بودن پیامبران در طول شارع بودن خداوند است، و به همین دلیل در اسلام «فرض الله» و «فرض الرسول» وجود دارد.درباره شارع بودن امامان معصوم علیهم السّلام اختلاف است.
بیان روایت از امام صادق علیه السلام
...

...
شارع النجاة فی احکام العبادات- شرح النجاة تالیف محمد باقر بن محمد حسین مرعشی استرآبادی ، مشهور به میرداماد از علمای شیعه در آغاز قرن یازدهم هجری و متوفای سال ۱۰۴۰ هجری قمری. فیلسوف، حکیم، متکلم، ریاضی دان، فقیه، اصولی و دانشمند بزرگ زمان خود بود.
این کتاب رساله عملیه علامه میرداماد به زبان فارسی و برای استفاده عموم می باشد. وی به سبک رساله های عملیه دوران خود و فارسی آن زمان این کتاب را نگاشته است. مؤلف در این کتاب علاوه بر نقل فتوا به آیات و روایات، معنای لغات روایات و گاهی استدلالهای کوتاه فقهی نیز اشاره دارد.
شارع النجاة فی احکام العبادات- شرح النجاة تالیف محمد باقر بن محمد حسین مرعشی استرآبادی ، مشهور به میرداماد از علمای شیعه در آغاز قرن یازدهم هجری و متوفای سال ۱۰۴۰ هجری قمری. فیلسوف، حکیم، متکلم، ریاضی دان، فقیه، اصولی و دانشمند بزرگ زمان خود بود.
این کتاب رساله عملیه علامه میرداماد به زبان فارسی و برای استفاده عموم می باشد. وی به سبک رساله های عملیه دوران خود و فارسی آن زمان این کتاب را نگاشته است. مؤلف در این کتاب علاوه بر نقل فتوا به آیات و روایات، معنای لغات روایات و گاهی استدلالهای کوتاه فقهی نیز اشاره دارد.
ارزش و اعتبار کتاب
این کتاب اثری ارزشمند برای آشنایی با فتاوای فقهی علامه میرداماد به زبان فارسی است.
مباحث کتاب
این کتاب رساله عملیه علامه میرداماد می باشد که به زبان فارسی و برای استفاده عموم نگاشته شده است. اما متاسفانه ناتمام و فقط کتاب الطهاره آن نگاشته شده است. وی در آغاز مقدمه ای درباره وجوب علم به واجبات مبدا و معاد می پردازد. سپس فروع دین ، اهمیت نماز ، کتاب الطهاره ، وضوی مستحبی و موارد آن، وضوی مکروه ، غسل مستحبی ، استحاضه ، مس میت ، تیمم ، حرمت ریش تراشیدن ، احکام حمام و دیگر احکام شرعی را مطرح می نماید. این کتاب در ۱۴۳ صفحه آمده است.
انگیزه نگارش
...
حق متعلق الزام شارع حقوقی مانند حق الله و حق الناس را در بر می گیرد. از حق متعلق الزام شارع در بابهای قضاء، شهادات، حدود و نیز به مناسبت در بابهایی نظیر حج سخن گفته‏اند. حق در این کاربرد به دو بخش حق اللَّه و حق النّاس تقسیم می‏گردد.
منظور از حق اللَّه متعلَّق الزام شرعی (امر و نهی) اعم از فعل و ترک است که الزام به آن نه به لحاظ منافع و مصالح دیگران، بلکه به لحاظ مصالح و منافع عام، یعنی ملاکات احکام می‏باشد، مانند گزاردن نماز و حج و گرفتن روزه و ترک شرب خمر، زنا و لواط.

حق الناس
مراد از حق النّاس چیزهایی است که الزام شرعی به آن به لحاظ مصالح و منافع‏ دیگران است، مانند حرمت تصرف در مال دیگری بدون اجازه وی، وجوب بازگرداندن امانت به صاحبش، وجوب پرداخت بدهی دیگری در صورت مطالبه او و وجوب ادای زکات و خمس.
برخی، حق اللَّه و حق النّاس را چنین تعریف کرده‏اند: آنچه متعلّق خطاب شارع قرار گرفته، چنانچه مصلحت آن برای مخاطب آن باشد، مانند نماز و حج، حق اللَّه است و چنانچه مصلحت آن مربوط به غیر مخاطب باشد، حق الناس (حق غیر) است؛ خواه آن غیر، فردی معین باشد، مانند وجوب ادای امانت به صاحبش و یا به اوصاف معلوم باشد، مانند دادن زکات و خمس به مستحقّان آن (البته زکات و خمس جنبه حق اللَّه نیز دارد و این دو فریضه مجمع هر دو حق اند). و چنانچه غیر نه به شخصش معلوم باشد و نه به وصف، حق از حقوق اللَّه به شمار می‏رود، مانند حدود و احکام سیاسی شریعت مقدس که مخاطب آنها حاکمان در راستای مصلحت عمومی جامعه‏اند.
برخی دیگر گفته‏اند: مراد از حق اللَّه یا امرهای خدا است که بیانگر طاعت او می‏باشد و یا خود طاعت پروردگار است.
بنابر اعتبار نخست، حقوق بندگان که خداوند امر به ادای آنها کرده، در بردارنده حق اللَّه خواهند بود، چون ادای آنها به امر خدا است؛ در نتیجه، حق الناس همواره توأم با حق اللَّه است؛ لیکن حق اللَّه بدون حق الناس وجود دارد، مانند امر به نماز.

تفاوتهای حق اللَّه و حق الناس
۱. در حق الناس دعاوی بدون بینه و اقرار شنیده می‏شود؛ زیرا صاحب حق می‏تواند از مدّعی‏ علیه بخواهد قسم بخورد و با ردّ قسم از مدّعی‏ علیه به مدّعی و قسم خوردن او ادعایش ثابت می‏شود؛ در حالی که در حق اللَّه چنین نیست و دعاوی بدون بینه یا اقرار شنیده نمی‏شود، مگر در حقوقی که آمیزه‏ای از حق اللَّه و حق النّاس است، مانند سرقت که سوگند نسبت به حق النّاس آن جاری می‏شود، لیکن نسبت به حق اللَّه (حدّ) جریان ندارد. در جریان سوگند در حق مشترک، مانند قذف اختلاف است. بیشتر فقها جانب حق اللَّه را غلبه داده‏اند و در نتیجه قسم در آن جریان ندارد.
۲. در حق اللَّه دعوای غیابی شنیده نمی‏شود؛ بر خلاف حق النّاس که دعوا علیه غایب مسموع است. بنابر این، حکم بر غایب در حق اللَّه همچون نوشیدن شراب و ارتکاب زنا نافذ نیست.
در صورتی که مدّعی‏ به مرکب از حق اللَّه و حق النّاس باشد، مانند سرقت، تنها نسبت به حق النّاس آن دعوای غیابی شنیده می‏شود.
۳. در حدودی که حق اللَّه به شمار می‏رود، مانند حدّ زنا، چنانچه حاکم علم به ثبوت آن پیدا کند، اقامه آن بر او واجب است؛ لیکن در بقیه حدود، از قبیل حدّ قذف، تنها در صورت مطالبه صاحب حق، حد اجرا می‏شود و بدون مطالبه او اجرا نمی‏شود.
۴. در حق النّاس و نیز بنا به قول برخی در حق اللَّه غیر حدود، شاهد فرع همچون شاهد اصل پذیرفته است؛ لیکن در حق اللَّه محض (حدود) مانند حدّ زنا، لواط و مساحقه پذیرفته نیست. بنابر قول مشهور، در سرقت و قذف که آمیزه‏ای از حق اللَّه و حق النّاس‏اند شاهد فرع پذیرفته نیست.
۵. در حق الناس، شهادت تبرعی بدون درخواست قاضی پذیرفته نیست؛ بر خلاف حق اللَّه که بنابر قول مشهور پذیرفته است و در حقوق مشترک اختلاف است.
۶. رویکرد اصلی در حق اللَّه تخفیفی است؛ بر خلاف حق الناس. از این رو، چنانچه گواهان پس از شهادت، فاسق گردند، شهادت آنان در حق الناس بنا بر قول برخی معتبر است و مبنای حکم حاکم قرار می‏گیرد؛ در حالی که در حق اللَّه، مانند زنا حاکم نمی‏تواند به استناد شهادت آنان، حکم کند.

جایگاه حق الناس
...

شارع در دانشنامه آزاد پارسی

شارِع
(در لغت به معنای راه راست، شاهراه و خیابان) صاحب شرع و شریعت را شارع نامند. شارع اصلی خداوند است؛ اما به پیامبر (ص) که بیان کنندۀ احکام شرع است نیز شارع گویند. البته مقرراتی نیز رأساً از سوی پیامبر اکرم (ص) وضع شده اند که با عنوان فرض النبی (ص) شناخته اند. سنت نیز که از منابع شریعت اسلامی است، مجموعه ای از گفتار، کردار و تقریرات ایشان است.

ارتباط محتوایی با شارع

شارع در جدول کلمات

شارع
خیابان
همان شارع خاص
شارع خاص

معنی شارع به انگلیسی

lawyer (اسم)
مدافع ، فقیه ، قانون دان ، حقوق دان ، مشاور حقوقی ، شارع ، وکیل دادگستری
lawgiver (اسم)
شارع ، مقنن ، قانون گزار ، واضع اییننامه

معنی کلمه شارع به عربی

شارع
محامي
طريق

شارع را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

فر کیانی > حکایت
فر کیانی > حال
مهسا > ارگانیک
فر کیانی > علاوه
فر کیانی > حرص
فر کیانی > جذب
فر کیانی > حذف
مریم مولاپرست > priority setting

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی شارع چیست   • معنی قذ   • معنی شارع مقدس   • معنی ساویز   • شارش یعنی چه؟   • معنی گارمون   • شارح   • تمکین   • مفهوم شارع   • تعریف شارع   • معرفی شارع   • شارع یعنی چی   • شارع یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی شارع
کلمه : شارع
اشتباه تایپی : ahvu
آوا : SAre'
نقش : اسم
عکس شارع : در گوگل


آیا معنی شارع مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )