انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 1078 100 1

شاه اسماعیل

/SAh'esmA'il/

معنی شاه اسماعیل در لغت نامه دهخدا

شاه اسماعیل. [ اِ ] (اِخ ) امیر اسماعیل. از یاران ملک فخرالدین کرت و همان کسی است که ملک فخرالدین وی را با دویست تن مأمور گردانید که مصاحب جمال الدین محمد سام باشند. (از ذیل جامع التواریخ ص 25).

معنی شاه اسماعیل به فارسی

شاه اسماعیل
از یاران ملک فخرالدین کرت و همان کسی است که ملک فخرالدین وی را با دویست تن مامور گردانید که مصاحب جمال الدین محمد سام باشند .
موسس سلسله صفویه
از شاهان صفویه
از پادشاهان صفویه است پسر سید مرتضی و مادر او دختر سلطان حسین اول صفوی است .

شاه اسماعیل در دانشنامه ویکی پدیا

شاه اسماعیل
در ایران دو پادشاه با عنوان شاه اسماعیل صفوی حکومت کرده اند
شاه اسماعیل یکم، مؤسس سلسله صفویه
شاه اسماعیل دوم، سومین پادشاه سلسله صفوی
شاه اسماعیل سوم، از پادشاهان اسمی و تشریفاتی سلسله صفوی در زمان کریم خان زند
در ایران دو پادشاه با عنوان شاه اسماعیل صفوی حکومت کرده اند
شاه اسماعیل یکم، مؤسس سلسله صفویه
شاه اسماعیل دوم، سومین پادشاه سلسله صفوی
شاه اسماعیل سوم، از پادشاهان اسمی و تشریفاتی سلسله صفوی در زمان کریم خان زند
عالم آرای عباسی نوشته اسکندر بیگ ترکمان، چاپ سنگی، تهران، ۱۸۹۶ میلادی
کتاب احسن التواریخ نوشته حسن بیگ روملو، جلد اول (متن فارسی) به کوشش سدان (C. N. Seddon) بارودا، ۱۹۳۱ میلادی (چاپی)
تاریخ حیدری (کتاب درسی تاریخ عمومی) نوشته حیدر بن علی حسینی رازی، جلد دوم نسخه خطی کتابخانه ملی پروس در برلین
تاریخ عباسی نوشته جلال الدین محمد منجم یزدی محل نگهداری موزه بریتانیا
خلاصه مقال نوشته محمدطاهر بن محمد یوسف قزوینی، نسخه خطی کتابخانه بادلیان در آکسفورد
ریاض الفردوس نوشته محمد میرک بن مسعود الحسینی، نسخه خطی کتابخانه انجمن سلطنتی آسیایی در لندن
روضة الصفویه نوشته میرزا حسن بن حسین جنابذی نسخه خطی محل نگهداری موزه بریتانیا
زبدة التواریخ نوشته جلال الدین محمد منجم یزدی، نسخه خطی کتابخانه انجمن سلطنتی آسیایی در لندن
تاریخ مرآت جهان نما نوشته شیخ محمدبقا نسخه دست نویس کتابخانه ملی پروس در برلین
شرفنامه بدلیسی نوشته شرف بن شمس الدین بدلیسی
شاه اسماعیل دوم زاده ۲۸ مه ۱۵۳۷ میلادی (۹۴۳ ه‍. ق) و درگذشته ۲۵ نوامبر ۱۵۷۷ میلادی (۹۸۴ ه‍. ق) سومین پادشاه سلسله صفوی بود. او از سال ۱۵۷۶ میلادی (۹۸۳ ه‍. ق) تا سال ۱۵۷۷ میلادی (۹۸۴ ه‍. ق) به مدت یک سال و نیم بر ایران حکمرانی کرد. از دیدگاه مورخان شاه تهماسب یکم پدر وی به دلایل مختلف همچون نگرانی از دست دادن تاج و تخت و جنگ طلبی های فرزندش علیه امپراتوری عثمانی، به منظور دور کردن پسرش از دربار، او را به حاکمیت هرات منصوب کرد اما خودسری و ناسازگاری اسماعیل با حاکم هرات، دستور جهت جمع آوری سپاه از طوایف و برنامه ریزی برای لشکرکشی به عثمانی با توجه به پیمان آماسیه، بیشتر شدن محبوبیت اسماعیل میرزا پس از پیروزی های مختلف بر عثمانی ها نزد مردم به خصوص سپاه قزلباش، حسادت یا نگرانی شاه تهماسب از ترس گرفتن منصب پادشاهی توسط اسماعیل میرزا و به ستوه آمدن شاه از ولنگاری و عیاشی های شاهزاده اسماعیل باعث گردید شاه تهماسب یکم، اسماعیل میرزا را حدود بیست سال در زندان حبس کند.
۲۲ اوت ۱۵۷۶ا
شاه اسماعیل دوم پس از مرگ پدر در مبارزه برای کسب جانشینی و همچنین پس از تاجگذاری و به منظور تثبیت قدرت، کشتارهای بسیاری انجام داد و بسیاری از خاندان سلطنتی را به قتل رساند. او با وجود انجام منکرات، فردی مذهبی و پیرو مذهب شیعه بود. وی در جوانی در محضر عالمان شیعه قواعد و اصول مذهب شیعه را آموخته بود. وی چون یک پادشاه بود و حفظ حکومت برایش از مهم ترین امور محسوب می شد، در سرآغاز سلطنتش برای کوتاه کردن دست علمای پرقدرت تشیع در آن مقطع زمانی، آنان را تحقیر، زندانی یا تبعید کرد و به روحانیون اهل سنت اهمیت زیادی داد و از آنان حمایت کرد اما از آنجا که مذهب تشیع در آن هنگام کیش رسمی و عرفی جامعه بود و در میان قزلباشان و عامه مردم محبوبیت داشت، شاه اسماعیل دوم قادر نبود بیش از پیش بر سیاست تساهل و مسامح خود با سنیان پافشاری کند لذا با یک تاکتیک سیاسی تغییر خط مشی داد و کوشید اعتقاد خود به مذهب تشیع را آشکار دارد. در دوره شاه اسماعیل دوم مرزهای کشور آرام و جان و مال مردم از گزند گذر سپاهیان و یورش بیگانگان در امنیت بود. شاه اسماعیل دوم به دلیل اینکه از نفوذ و قدرت سران طوایف قزلباش در هراس بود، دست بسیاری از آنان را از کارهای لشکری و دولتی کوتاه ساخت و جوانان خام و کم تجربه را به جای ایشان منصوب نمود. او در دوران زمامداریش، هیچ جنگی برپا نکرد و جز ازبکان که یک بار به نیشابور حمله کردند و شکست خوردند، هیچ نیروی بیگانه ای به شهرها و روستاهای ایران تجاوز نکرد. در دوران پادشاهی او بین عثمانی و ایران هرگز جنگی اتفاق نیفتاد و پیمان آماسیه همچنان پا بر جا بود اما روابط دو دولت همواره متشنج بود و صلح بیشتر به آتش بس شبیه بود. شاه اسماعیل دوم برای نخستین بار نماد شیر و خورشید را به رنگ طلایی بر روی پرچم ایران سوزن دوزی کرد. این پرچم تا آخر دوره صفوی نیز درفش رسمی ایران بود.
شاه اسماعیل دوم صفوی عنوان کتابی است از والتر هینتس که درهٔباره زندگی شاه اسماعیل دوم است. این کتاب را کیکاووس جهانداری به زبان فارسی ترجمه کرده است.
عالم آرای عباسی، نوشتهٔ اسکندر بیگ ترکمان، چاپ سنگی، تهران، ۱۳۱۴ قمری/ ۱۸۹۶ میلادی: بهترین منبع فارسی برای تاریخ شاه اسماعیل دوم تاریخ عالم آرای عباسی نوشتهٔ اسکندر بیگ ترکمان (اسکندر منشی) است. اسکندر ترکمان از منابع کتبی ای که در دست داشته، با دقت و احتیاط بهره برده است. از آن گذشته، شخصاً در بسیاری از رویدادهای مربوط به زمان حکم رانی شاه اسماعیل دوم شرکت داشته است و خود نیز این نکته را در صفحهٔ ۹۲ عالم آرای عباسی چاپ سنگی تهران گفته است. ازاین روی، چون اسکندر ترکمان کتاب عالم آرای عباسی را در دوران شاه عباس یکم نوشته، هیچ جبری نبوده که از توضیح و تاریخ نگاری حقایق بیم به خود راه دهد، به ویژه که شاه عباس یکم، البته با دلایلی موجه، خاطرهٔ خوشی از عموی خود شاه اسماعیل دوم نداشته است.
کتاب احسن التواریخ، نوشتهٔ حسن بیگ روملو، جلد اول (متن فارسی)، به کوشش سدان (C. N. Seddon) بارودا، ۱۹۳۱ میلادی (چاپی): کتاب احسن التواریخ، نوشتهٔ حسن بیگ روملو از دیگر آثار دربارهٔ تاریخ دورهٔ شاه اسماعیل دوم است. حسن روملو، که در بیشترِ نبردهای شاه تهماسب یکم حضور داشت، احسن التواریخ را در اصل در سال ۱۵۷۲ م (در ۳۵سالگی شاه اسماعیل دوم و ۴ سال پیش از شروع سلطنت وی) تألیف کرد و بعد آن را در سال ۱۵۷۷ (دوران پادشاهی شاه اسماعیل دوم) تکمیل نمود و در دیباچه، کتاب را به شاه اسماعیل دوم (شاه وقت) اهدا کرد. هرچند که حسن بیگ روملو به عنوان یکی از هم عصران شاه اسماعیل دوم دربارهٔ رخدادها مطالبی نوشته است، باز ناگزیر بوده است که در آن شرایط و اوضاع، محافظه کار باشد، و بدین ترتیب باید گفت احسن التواریخ ممکن است ازلحاظ موضوعات دربارهٔ شاه اسماعیل دوم، همیشه قابل اعتماد نباشد.
تاریخ حیدری (کتاب درسی تاریخ عمومی)، نوشتهٔ حیدر بن علی حسینی رازی، جلد دوم نسخهٔ خطی کتابخانه ملی پروس در برلین: حیدر بن علی حسینی رازی در کتاب درسی تاریخ عمومی که در عصر پادشاهی شاه عباس یکم نوشته شده است، جزئیات دقیق و مهمی را ذکر می کند که در دیگر کتب تاریخ نظیر آن دیده نمی شود.
تاریخ عباسی، نوشتهٔ جلال الدین محمد منجم یزدی، محل نگهداری موزهٔ بریتانیا: تاریخ عباسی به تاریخ ایران بین سال های ۹۸۴ تا ۱۰۲۰ هـ. ق/ ۱۵۷۶ تا ۱۶۱۱ م می پردازد.
خلاصهٔ مقال، نوشتهٔ محمدطاهر بن محمد یوسف قزوینی، نسخهٔ خطی کتابخانهٔ بادلیان در آکسفورد
ریاض الفردوس، نوشتهٔ محمد میرک بن مسعود الحسینی، نسخهٔ خطی کتابخانه انجمن سلطنتی آسیایی در لندن
روضة الصفویه، نوشتهٔ میرزا حسن بن حسین جنابذی، نسخهٔ خطی، محل نگهداری موز بریتانیا
زبدة التواریخ، نوشتهٔ جلال الدین محمد منجم یزدی، نسخهٔ خطی کتابخانهٔ انجمن سلطنتی آسیایی در لندن
تاریخ مرآت جهان نما، نوشتهٔ شیخ محمدبقا، نسخه دست نویس کتابخانهٔ ملی پروس در برلین
شرفنامهٔ بدلیسی، نوشتهٔ شرف بن شمس الدین بدلیسی (Scheref-Nameh ou Histoire des Kourdes par Scheref, Prince de Bidlis, publiee par V. Veliaaminof-Zernof, vol. I-II, St. Petersburg 1860 & 1862.)
والتر هینتس مهمترین منابع و مراجعی که برای پژوهش خود در کتاب شاه اسماعیل دوم صفوی مورد استفاده قرار داده، در همان کتاب به شرح زیر آورده است:
شاه اسماعیل سوم صفوی (۱۱۴۶ یا ۱۱۵۵–۱۱۸۷ ه‍.ق) ۲۴ سال پادشاه ظاهری ایران بود. او کمتر از ۴ ماه پس از سرنگونی شاه سلیمان دوم بر تخت نشست.
سرنگونی صفویان
بینش و ایدئولوژی صفویان
شهرستان آباده
کریم خان زند
شجره نامه مرعشیان اصفهان
شاه اسماعیل سوم فرزند صدرالصدور «میرزا سید مرتضی خلیفه سلطانی» و «مریم بیگم» (یا شاید «خان آغابیگم») دختر شاه سلطان حسین بود. پدرش فرزند «میر سید علی خلیفه سلطانی» و نوهٔ «میر سید حسین خلیفه سلطان» (علاءالدین حسین مرعشی) بود. شهاب الدین مرعشی نجفی نسب او را چنین می داند: میرزا ابوتراب، پسر میرزا سید مرتضی پسر میرزا سیدعلی و او پسر میر سید حسین خلیفه سلطان. میر سید حسین در دو نوبت وزیر اعظم سه تن از شاهان صفوی (شاه عباس یکم، شاه صفی و شاه عباس دوم) بود. برادر شاه اسماعیل سوم به نام میرزا احمد نیازی از شاعران سدهٔ ۱۲ هجری است که با عصمت بیگم دختر شاه تهماسب دوم ازدواج کرد.
در دوران پس از قتل نادر شاه افشار، ایران دست خوش آشوب شد. گماشتهٔ افشاریان و شاه سلیمان دوم در اصفهان فردی به نام ابوالفتح خان بختیاری بود. از سوی دیگر یکی دیگر از خان های بختیاری یعنی علیمردان خان به قصد تصرف اصفهان، در منطقهٔ مورچه خورت با ابوالفتح خان درگیر می شود اما شکست می خورد. علیمردان خان برای تصرف اصفهان با کریم خان زند متحد می شود و این دو می توانند بدون درگیری شدید و با تسلیم ابوالفتح خان و پیوستنش به اتحاد، اصفهان را بگشایند.
این سه سردار جهت مشروعیت دادن به قدرت خویش یکی از دخترزادگان شاه سلطان حسین به نام «میرزا ابوتراب خلیفه سلطانی» را با نام «شاه اسماعیل سوم» در ۲۵ رجب ۱۱۶۳ ه‍.ق (۲۹ ژوئن ۱۷۵۰ م.) به پادشاهی بر گزیدند. برخی منابع سن او را در آغاز پادشاهی ۸ و برخی دیگر ۱۷ سال ذکر کرده اند. شایان ذکر است که او برادران بزرگ تری هم داشته است. در این اتحاد علیمردان خان با شرط خارج نشدن از اصفهان به سمت «وکیل الدوله» (نایب السلطنه) برگزیده شد. ابوالفتح خان حاکم اصفهان گشت و وظیفهٔ لشکرکشی و فتح نواحی دیگر بر دوش کریم خان گذاشته شد.
اسماعیل بن شیخ حیدر بن شیخ جنید ملقب به ابوالمظفر بهادرخان حسینی معروف به شاه اسماعیل (زاده ۱۷ ژوئیه ۱۴۸۷ - درگذشته ۲۳ مه ۱۵۲۴) پایه گذار سلسله پادشاهی صفوی است. حکم رانی شاه اسماعیل به دو دلیل نقطه عطفی در تاریخ ایران است. دلیل نخست اینکه پس از گذشت نهصد سال از نابودی شاهنشاهی ساسانیان؛ یک فرمانروایی پادشاهی متمرکز ایرانی توانست بر سراسر ایران آن روزگار فرمانروایی نماید. بعد از اسلام، چندین پادشاهی ایرانی مانند صفاریان، سامانیان، طاهریان، زیاریان، آل بویه و سربداران روی کار آمدند، لیکن هیچ کدام نتوانستند تمام ایران را زیر پوشش خود قرار دهند و میان تمام نواحی و مناطق جغرافیایی ایران در آن دوران یکپارچگی پدیدآورند.دلیل دوم، اعلام رسمی مذهب شیعه دوازده امامی بود. شاه اسماعیل شاعری پرکار بود که با تخلص ختایی شعر می سرود وی پس از عمادالدین نسیمی، ادبیات آذربایجانی را گسترش داد. علاوه بر ترکی آذربایجانی به زبان فارسی نیز شعر می سرود که تنها چند نمونه از اشعار فارسی وی به جا مانده است.محمد زکریا کوجوجیمحمود دیلمیمیرزا حسین اصفهانیجلال الدین محمد تبریزی
شاه اسماعیل یکم در خلال ۱۰ سال، پس از حرکت از لاهیجان، سراسر ایران را از کرمان و فارس و خراسان تا خوزستان و عراق عرب زیر پرچم دولت واحدی درآورد و ملوک الطوایفی را از ایران برانداخت و سیاست تمرکز را مستقر ساخت.
تبار اسماعیل به شیخ صفی الدین اردبیلی (۷۱۳–۶۳۱ خورشیدی) می رسد. او تبارش به زرین کلاه کرد میرسد. اسماعیل فرزند شیخ حیدر است و مادرش مارتا یا عالمشاه بیگم، دختر سلطان اوزون حسن آق قویونلو و تئودورا (دسپینا خاتون) دختر شاه طرابوزان ترابوزان بود تیودورا به این شرط با اوزون حسن ازدواج کرد که دین خود را نگاه دارد و تا آخر عمر از آزادی دینی برخوردار باشد. به همین دلیل به همراه خود یک کشیش و چند موعظه گر و ندیم مسیحی به ایران آورد و در شهر آمِد یک کلیسا بنا کرد تا یکشنبه ها برای عبادت برود. بعدها و با دست یابی اوزون حسن به بخش بزرگ ایران و پایتخت شدن تبریز، تئودورا کلیسای باشکوهی در تبریز ساخت و کشیشان و مبلغان مسیحی را به آن جا آورد. در ارزنجان نیز که بیشتر ارمنی بودند دو کلیسا با نام های سیمون و یحیی ساخت، البته بنای این کلیساها به اوزون حسن نسبت داده شد .
اسماعیل در ۲۵ رجب سال ۸۹۲ در مشگین شهر متولد شد. او در یک سالگی (رجب ۸۹۳) پدرش را از دست داد. پس از مرگ حیدر، صوفیان صفویه در اردبیل جمع شدند و سلطان علی پادشاه، پسر ارشد حیدر را به جانشین پدر تعیین کردند و اندک زمانی بر پیروان صفویه در اردبیل افزوده شد. پدرش شیخ حیدر به همراه مریدان خود - که به دلیل بر سر داشتن کلاه قرمز رنگ قزلباش (سر طلا به زبان ترکی) خوانده می شدند برای جهاد علیه مسیحیان چرکس به نواحی قفقاز حمله کردند. توسعه طلبی حیدر باعث شد که با شروانشاهان وارد جنگ شود. سلطان یعقوب آق قویونلو در این جنگ به کمک شروانشاهان رفت و نهایتاً حیدر تیر خورد و به اسارت درآمد و جان خود را در این مبارزه از دست داد و فرزندانش نیز به اسارت درآمدند. در این زمان اسماعیل کودکی شیرخوار بود. بر اساس نوشته های احمد کسروی، اجداد صفویه به احتمال قوی تا شیخ حیدر، اهل تسنن و شافعی بوده اند.
بقعه شاه اسماعیل مربوط به دوره ایلخانی است و در شهرستان دشتی، بخش مرکزی، دهستان کبکان، روستای کبکان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۱۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
امامزاده شاه اسماعیل، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فسا در استان فارس ایران است.
این روستا در دهستان جنگل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳ نفر (۵خانوار) بوده است.
منزل شاه اسماعیل مربوط به دوره قاجار است و در آباده، خیابان آیت الله کاشانی، پشت مسجد جامع واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۸۰۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
مجموعه تپه های زیارت شاه اسماعیل مربوط به سدهٔ ۷ و ۸ ه‍.ق است و در شهرستان زابل، بخش میانکنگی، روستای علی خان زمان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۷۴۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با شاه اسماعیل

شاه اسماعیل در جدول کلمات

جنگ شاه اسماعیل با سپاه عثمانی
چالدران
جنگ شاه اسماعیل صفوی با سپاهیان عثمانی
چالدران
سپاه شاه اسماعیل صفوی
قزلباش
مادر شاه اسماعیل صفوی
مارتا

شاه اسماعیل را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• جنایات شاه اسماعیل صفوی   • شاه طهماسب   • شاه عباس اول صفوی   • شاه اسماعیل دوم   • علت مرگ شاه اسماعیل صفوی   • فیلم شاه اسماعیل صفوی   • شاه اسماعیل صفوی جنگ چالدران   • شاه بیگی خانم   • معنی شاه اسماعیل   • مفهوم شاه اسماعیل   • تعریف شاه اسماعیل   • معرفی شاه اسماعیل   • شاه اسماعیل چیست   • شاه اسماعیل یعنی چی   • شاه اسماعیل یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی شاه اسماعیل
کلمه : شاه اسماعیل
اشتباه تایپی : ahi hslhudg
آوا : SAh'esmA'il
نقش : اسم خاص اشخاص
عکس شاه اسماعیل : در گوگل


آیا معنی شاه اسماعیل مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )