انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

95 1095 100 1

شبهات

/SobahAt/

معنی شبهات در لغت نامه دهخدا

شبهات. [ ش ُ ب ُ ] (ع اِ) ج ِ شبهة. (از منتهی الارب ) (اقرب الموارد). یکی از مباحث مهم اصول فقه بحث در شبهات است و در آنجا اغلب مرادف با شک و تردید و مقابل با ظن و قطع آمده است و اقسامی دارد:
- شبهات بدویه ؛ که حکمی ندارد.
- شبهات تحریمیه ؛ در شبهات تحریمیه ٔ حکمیه اصل برائت جاری کنند به حکم قبح عقاب بلابیان و تکلیف مالایطاق و «لایکلف اﷲ نفساً الا وسعها » و «... الاماآتیها» و «الناس فی سعة مالایعلمون ».
- شبهات حکمیه ٔ وجوبیه ؛ در این مورد نیز برخی اصالت برائت را جاری دانند. برخی احتیاط و برخی میان عام البلوی و غیره فرق گذارند.
- شبهات محصوره و غیرمحصوره ؛ شبهات موضوعه در موضوعات محصور و نامحصور باشد. محصور مانند آنکه ظرف نجسی مابین بیست ظرف باشد که به حکم اصالت طهارت ، هر یک طاهرند و برخی گویند باید از همه اجتناب کرد. اما در شبهات غیرمحصوره که حتماً ارتکاب آنها روا باشد چون احتیاط کامل ممکن نیست و قاعده ٔ کلی در شبهه ٔ محصوره و غیرمحصوره عرف است. خلاصه در شبهات اقوال و آرایی است و گویند شک و شبهه در احکام واقعی بدون ملاحظه ٔ حالت سابقه که مراجعه به اصول شود یادر نفس تکلیف است که آیا الزام هست یا نه و بر فرض وجود الزام حرمت است یا وجوب اگر نفس الزام معلوم باشد و شک در وجوب و حرمت باشد و یا آنکه وجوب و حرمت هم معلوم باشد لکن شک در متعلق آن باشد. و به هر تقدیر در شبهات حکمیه اصل برائت جاری است و در شبهات موضوعیه در صورت نامحدود بودن اصل حلیت و طهارت جاری است و در صورت محصور بودن و امکان اجتناب از همه اصل احتیاط جاری شود. (از فرهنگ علوم سجادی ).

معنی شبهات به فارسی

شبهات
جمع شبهه

معنی شبهات در فرهنگ معین

شبهات
(شُ بُ) (اِ.) جِ شبهه .

معنی شبهات در فرهنگ فارسی عمید

شبهات
= شبهه

شبهات در دانشنامه اسلامی

شبهات
شبهات جمع شبهه به معنای مشابهت و پوشیدگی است. معانی دیگری چون اشتباه، احتمال اشکال و شک نیز دارد و همچنین چیزی که حق و باطل در آن معلوم نیست را شبهه می نامند.
شبهات، جمع شبهه، (اسم مصدر از اشتباه )، به معنی شک و تردید ، پوشیدگی کار و همانند بودن دو چیز است به گونه ای که تشخیص را مشکل یا غیر ممکن کند.

معنای اصطلاحی شبهات
معنای شبهات در اصطلاح، تردید بین امور حلال و حرام، خطا و ثواب و حق و باطل است.
غزالی میگوید: مراد ما از شبهه، جز این نیست که کار آن بر ما مشتبه شود.
ابن عربی معتقد است: شبهه یعنی چیزی که شبیه محرماتی است که مطابق نص صریح کتاب، سنت و اجماع تحریم شده است.

اهمیت و جایگاه پرهیز از شبهات
در آموزه های دینی، به مقوله ی شبهه و پرهیز از آن، اهمیت فراوانی داده شده است. واژه های تقوی، ورع، احتیاط و مانند آن، جایگاه و وسعتِ تأثیرگذاری آن را به خوبی بیان می کند. علمای اخلاق و عرفان چنین گفته اند:
«تقوی مراتبی دارد که بالاترین مرتبه ی آن، پرهیز از شبهات و مکروهات است.» یعنی در این مرحله، انسان نه تنها از محرمات قطعی و گناهان واضح اجتناب می کند، بلکه خود را از امور مشتبه نیز دور نگه می دارد که مبادا به گناه آلوده شود. به همین دلیل امیرمؤمنان(علیه السلام) می­فرمایند:
«هیچ ورعی از نظر رفعت، مانند توقف در امور مشتبه نیست.»

درجات مسلمین در پرهیز از حرام
...
شبهات اعجاز قرآن، برخی از شبهات درباره معجزه بودن قرآن را می گویند.
شبهات مطرح شده درباره اعجاز قرآن و پاسخ به آن ها، از مباحث وابسته به اعجاز قرآن است. در ادامه به برخی از این شبهات اشاره می شود:
شبهه اول
درک اعجاز قرآن، همگانی نیست.
← پاسخ
برخی قواعد ادبی قرآن با ادبیات عرب هماهنگ نیست.
← پاسخ
...
«شبهات الملحدین و الإجابة عنها»، اثر شیخ محمدجواد مغنیة (بیروت 1322- 1400ق نجف)، مشتمل بر پاسخ به شبهاتی درباره خداشناسی و الحاد، ارتباط علم و دین، اسلام، قرآن، پیامبر(ص)، تشیع و مانند آن است. هر چند آغاز و انجام نگارش این اثر، به صورت دقیق مشخص نشده ولی همین مقدار معلوم است که در سال 1974م آماده انتشار بوده است.
کتاب حاضر حاوی مقدمه نویسنده و متن اثر است. نویسنده در این کتاب شبهاتی را که از منابع مختلف شفاهی و کتبی گردآوری کرده بدون دسته بندی خاصی مطرح و به شیوه کلامی و جدلی پاسخ داده است.
گفتنی است که کتاب حاضر به زبان عربی معاصر نوشته شده است و در آن برخی از تعابیر و اصطلاحات امروزی رایج در جوامع عرب زبان مشاهده می شود که در عربی قدیم وجود نداشته است؛ از جمله واژه «فیتو» به معنای وتو است . همچنین «نیتشه» یعنی «نیچه» فیلسوف آلمانی- .
درباره محتوای کتاب به چند مطلب اشاره می شود:
1. نویسنده در مقدمه در توضیح تکراری بودن مطالب کتاب چنین می نویسد: ممکن است پرسیده شود که شما در این موضوع بسیار نوشته ای و برای هر اصلی از اصول دین کتاب ویژه ای تألیف کرده ای حال در این کتاب هم دوباره همان مطالب را نوشته ای؟! جواب این است: شبهه الحاد در نظر صاحبانش مبتنی بر ادله متعددی است که برخی از آن را قبلاً نقد کردم و بعد از آن متوجه این نکته شدم که آنان بیشتر بر روی این مطلب متمرکز می شوند که دانش جدید با ایمان به خدا ناسازگار است و مناقشات خود را بر پایه فرآورده های علوم طبیعی و زیست شناسی و روان شناسی به پندار خودشان عرضه می دارند و کتاب حاضر، این بافته ها را پنبه می کند. از سوی دیگر ملحدان از تکرار و دوباره و چندباره گویی خودداری نمی کنند و ما هم پاسخ می دهیم .
به شبهات مربوط به تحریف قرآن اطلاق می شود.
شبهات تحریف، به ادله ای گفته می شود که موهم تحریف قرآن بوده و از سوی عده بسیار قلیلی، طرح گردیده است. از آن جایی که اکثریت قریب به اتفاق علمای اسلام به عدم تحریف قرآن معتقد هستند، این شبهات را با پاسخ های مستدل، رد نموده اند و چون این ادله با نص صریح قرآن منافات دارد به آنها شبهه، اطلاق گردیده است.
طرح یک شبهه
یکی از این شبهات، این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم در روایتی فرمود: «شما ای امت من! سنت امت های پیشین را پیروی خواهید کرد و پای خود را جای پای آنان خواهید گذاشت»، این در حالی است که یکی از کارهای یهود آن بود که کتاب های خود را تحریف کرد.جواب آن است که در اصل حدیث شکی وجود ندارد، اما این حدیث نمی فهماند که شما در تمام مسائل حتی در تحریف مثل آنها هستید، بلکه باید دید آن حضرت در چه مقامی سخن گفته است، زیرا عدم توجه به این نکته نتایج خوبی به دنبال ندارد؛ برای مثال، آنها گوساله پرستی کردند و مدت ها در بیابان سرگردان بودند، ولی امت اسلامی چنین نکرد و دچار آن عذاب نیز نشد.
در کتب کلامی در مسئله اختیار انسان شبهاتی نقل شده است که عده ای با استناد به آن ها به عقیده جبر گرویده اند. این شبهات به برخی از آموزه ها و اصول کلامی و اعتقادی استناد داده شده است. به طور کلی این شبهات، عبارت اند از: ۱. قضا و قدر و علم ازلی خدا و اختیار انسان؛ ۲. اراده خداوند و اختیار انسان؛ ۳. توحید در خالقیت و شبهه جبر؛ ۴. عمومیت قدرت الهی و اختیار انسان؛ ۵. هدایت ها و ضلالت های الهی و اختیار انسان.
اصول کلامی ای که طرف داران جبر به آن ها استناد کرده اند، عبارت اند از:۱. قضا و قدر الهی یا سرنوشت؛۲. علم و اراده ازلی خداوند؛۳. توحید در خالقیت؛۴. عمومیت قدرت خداوند؛۵. هدایت ها و ضلالت های الهی.اینک به تحلیل شبهات جبرگرایان، بر پایه اصول یادشده می پردازیم:
شبهه اول
شبهه اول: قضا و قدر و علم ازلی خدا و اختیار انسان (با توجه به این که شبهه جبر ـ بر پایة اصل قضا و قدر الهی، در حقیقت به علم پیشین خداوند به اشیا باز می گردد، هر دو را با هم ذکر نمودیم و توضیحات داده شده پاسخ هر دو به شمار می رود).تفسیر عامیانه و جبرآلود قضا و قدر الهی این است که دست سرنوشت به عنوان یک عامل نامرئی و مرموز، گریبان هر انسانی را گرفته و از بدو تولد تا لحظه مرگ او را به همان جهتی که می خواهد سوق می دهد، طرف داران این نظریه از عقل و نقل نیز برای اثبات سخن خود بهره گرفته، می گویند:چون همه حوادث قبل از پیدایش، مقدر و محتوم شده است، وقوع آن ها قطعی و تخلف ناپذیر خواهد بود. کارهای اختیاری انسان نیز از این حکم کلی مستثنا نبوده و تحقق آن ها قطعی و حتمی خواهد بود. فرض قطعیت و حتمیت، با اختیار منافات دارد؛ چنان که قرآن کریم نیز با صراحت اعلام می دارد که:«ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلاَّ فِی کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسِیرٌ»؛ «هیچ رخدادی در زمین و در زندگی شما رخ نمی دهد، مگر این که از قبل در کتابی ثبت شده است، این کار برای خداوند آسان است».
تفسیر درست قضا و قدر
در تفسیر قضا و قدر، نخست معنای هریک از واژگان قضا و قدر را بیان می کنیم:
← مراد از قضا
...
در باب حقوق زنان ، متفکران، صاحب نظران و مصلحان، بسیارگفته و نوشته اند.
بحث از این مقوله در غرب، پس از انتشار اعلامیه جهانی حقوق بشر ، به سال ۱۹۴۸ میلادی، از سوی سازمان ملل ، بسیار اوج گرفت و از زوایایی که فهم و درک و دانش و نیاز جامعه و گرفتاری های خود غربیان ایجاب می کرد، مطرح شد.از آن جا که در غرب، وضع زنان ازنظر آزادی ها و برابری ها، بسیار مرارتبار بود، در مورد حقوق زنان، سخن از (آزادی) و (تساوی) فراتر نرفت و به دیگر جنبه های آن، توجه نشد و وقتی که این نهضت، در دیگر سرزمین ها پرتوافکند، به تقلید از غرب ، همین دو مشکل، مشکل زنان این جامعه ها پنداشته شد و همان نسخه را برای زنان دردمند این جامعه ها پیچیدند که بسیار زیان به بار آورد و نتوانست درد زن شرقی را درمان کند و جایگاه واقعی و انسانی او را به او بازشناسد و بازگرداند.
منشأ شبهه ها
پس از انقلاب اسلامی ، در ایران، به حقوق زنان از زاویه های دیگر توجه شد و این نگاه، بسیار ژرف و همه سویه و راهگشا و کمال آفرین بود و با آنچه غرب می گفت و در پی گستراندن آن به دیگر سرزمین ها بود، فرق اساسی داشت.این نگاه ویژه انقلاب اسلامی به حقوق زنان و به آزادی و تساوی آنان، سبب شد شماری از باورمندان به فرهنگ و نهضت غرب، برانگیخته شوند و این حرکت را با آن قالبی که می شناختند سازگار نیابند و بپندارند که حقوق زنان در این حرکت نادیده گرفته می شود.با این که آنچه ایران اسلامی در پی آن بود و طرح و به اجرا گذاشت نادیده انگاری حقوق زنان نبود، بلکه نگاه ویژه و متفاوت با نگاه غرب به حقوق زن بود که البته برای غرب باوران ناشناخته و شگفت انگیز می نمود و برای کسانی که مأموریت داشتند زن شرقی را با لباس زن غرب بیارایند، مانع و سدّی بود بزرگ و جلوی دست اندازی به حقوق زنان و به بند کشیدن آنان را می گرفت.در این گیرودارها و برخوردها و گفت وگوها، پرسش ها و شبهه هایی به میان آمد و در رسانه ها بازتاب یافت که انتظار می رفت از سوی عالمان دین، پاسخ های درخوری داده شود و از جایگاه بلند و مقدسی که اسلام برای زنان در نظر گرفته و کرامت و شرافتی که برای آنان باور دارد، دفاع عالمانه و دقیق بشود که این انتظار، آن گونه که باید برآورده نشد و روز به روز دامنه شبهه ها گسترده تر شد و شمار بیش تری از ناآشنایان به معارف اسلامی را در کام خود فرو برد.اکنون، همان پرسش ها و شبهه های کهنه و گاه جدید یا در جامه و شکل جدید، مطرح می شود که اهل نظر و عالمان دین و آشنایان به مبانی دین، بایدفرصت را غنیمت بشمارند و از این فضایی که به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شده و بسیاری از حقیقت جویان، آماده اند، تا سخن اسلام را در برابر شبهه ها، پرسش ها، بشنوند، کمال استفاده را بکنند و به گونه عالمانه و سنجیده و به دور از شعار و ادبِ دین و اخلاق، سخن ناب اسلام را برای جویندگان حقیقت، بازگویند.ما بر این باوریم که این حرکت ایجاد شده به دفاع از (حقوق زن) به هر انگیزه و هدف، اگر در مسیر درستی هدایت شود و عالمان دین، دیدگاه های عالمانه خود را ابراز دارند و از سرچشمه، آب زلال برگیرند و به تشنگان حقیقت بچشانند، پیروزی و توفیق دیگری است برای اسلام و مسلمانان و شکستی برای کسانی که بر این پندارند، با شبهه آفرینی و سروصدا در پیرامون این مقوله، می توانند به هدف های شوم خود، که همانا بد جلوه دادن چهره تابناک انقلاب اسلامی و جدا کردن گروه عظیمی از زنان از بدنه انقلاب است، برسند و از این جریان، به سود خود بهره برند.
استقبال از پرسش ها و شبهه ها
اگر کسی اندک آشنایی با اسلام داشته باشد، اعتراف می کند که هیچ آیینی، همانند اسلام، انسان ها را به تفکر و اندیشیدن و فهم درست، فرا نخوانده است.قرآن کریم ، در آیات بسیاری، مسلمانان را به تفکر در آفاق و انفس و اندیشیدن در احکام فرا خوانده و از همگان می خواهد به ژرف کاوی در پدیده ها بپردازند و آگاهی و فهم و درک و دانش خویش را بالا برند. و بر این اساس، پرسش که لازمه جدایی ناپذیر اندیشیدن است، در این مکتب، ارزش می یابد و با پرسش گران با احترام و با منطق برخود می شود.در بخش مهمی از احادیث، به بیان علل احکام و شرایع پرداخته شده که این ها همه، در پاسخ به پرسش افراد بوده است.
← نمونه های تاریخی
...
شیعه شناسی، آشنایی با مذاهب اسلامی، وحدت اسلامی و پاسخ به شبهات، اثر عبدالکریم بی آزار شیرازی (متولد شیراز، 1323ش) است که نویسنده در آن، موضوعات مهمی - مانند شیعه از منظر قرآن و حدیث، تفاوت های امامت و سیره حاکمان، توسل و وسیله و پاسخی به کتاب منهاج السنة نوشته ابن تیمیه و وحدت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره) - را به صورت آموزشی برای کارگزاران حج و زیارت توضیح داده است.
کتاب حاضر، از مقدمه ناشر و نویسنده و متن اصلی (شامل نُه درس) تشکیل شده است.
کتاب حاضر، به صورت آموزشی، تنظیم شده است و به همین جهت، برای هر درس، نخست هدف آن مشخص شده و بعد از عرضه متن درس، خلاصه آن ذکر شده و بعد نمونه سؤالات (تشریحی و تستی) آمده و در پایان هر درسی صفحاتی برای یادداشت پیشنهادات و نظرات مخاطبان در نظر گرفته شده است.
روش نویسنده در این اثر، نقلی، تحلیلی و انتقادی با استفاده از کتاب و سنت و علم فقه و کلام است.
مؤلف برای تولید این کتاب از منابع معتبر و متعددی (91 منبع) از آثار اندیشمندان قدیم و جدید استفاده کرده است.
«شیعه شناسی و پاسخ به شبهات»، تألیف علی اصغر رضوانی، در موضوع شیعه و پاسخ به شبهاتی که به این مذهب می شود، به زبان فارسی نوشته شده است.
این کتاب که به سفارش معاونت آموزش و پژوهش بعثه مقام معظّم رهبری تألیف شده، شامل یک پیش گفتار و هفده قسمت است. عناوین سرفصل های آن عبارتند از: شیعه شناسی؛ اعتقادات؛ صفات الهی؛ نبوّت؛ قرآن؛ امامت؛ صفات امام؛ امام علی(ع)؛ اهل بیت(ع)؛ مهدویت؛ مرگ و معاد؛ احکام اذان؛ احکام نماز؛ متعه، حج تمتع و متعه زنان؛ وهّابیت؛ حکمت ها و متفرقات. نویسنده، در هر قسمت، پس از بحث در مورد آن عنوان، سعی کرده به شبهه هایی که پیرامون آن موضوع مطرح شده اند، پاسخ دهد.
از آن جا که بیشتر مبلغان، منابع مفصل کلامی همچون«الغدیر» را در اختیار ندارند و یا فرصت وافی مطالعه مآخذ را ندارند، این اثر می تواند به عنوان حلال بسیاری از شبهات، کنار دست آنان باشد.
کتاب، در دو جلد، پیرامون شیعه شناسی شامل تاریخ شیعه، رافضی و عبد الله سبا می باشد. بحث بعدی اعتقادات است که شامل توحید و شرک، تبرک و توسل و استمداد و قسم و نذر می باشد. در بحث صفات الهی، مباحثی پیرامون رؤیت خدا، تجسیم و بداء می باشد. در امامت، مباحثی شامل اکثریت، بیعت، شوری، اجماع، عهد و وراثت می باشد. بحث بعدی در باره صفات امام است که شامل عصمت، برتری، جانشینی، غلو و اطاعت از ستم گر می باشد. بحث بعدی در جلد اول در باره امام علی(ع) است که شامل مباحثی چون نصب امام، غدیر، برتری امام بر سایرین، ایمان حضرت ابو طالب و خواستگاری امام از دختر ابو جهل می باشد.
جلد دوم به مباحث مهمی چون اهل بیت، مهدویت، مرگ و معاد، احکام، وهابیت، حکمت ها و متفرقات می باشد که متفرقات آن شامل، سنت و بدعت، حصر اجتهاد، مراسم جشن و تقیه است.
غدیر شناسی و پاسخ به شبهات، نوشته علی اصغر رضوانی، کتابی است که به تفصیل به موضوع ولایت امیرالمومنین علی(ع) در آیات و روایات؛ خصوصا آیات و روایات مرتبط با واقعه غدیر خم، و برتری ایشان بر سایر صحابه پرداخته است؛ این کتاب به زبان فارسی، در زمان معاصر و در یک جلد تألیف شده است.
کتاب به هدف خنثی کردن توطئه ها و پاسخگویی به شبهات دشمنان نوشته شده است
کتاب دارای مقدمه ای کوتاه از مؤلف و متن در یازده بخش است. نویسنده در بیان مطالب از آیات، روایات و اقوال علماء بهره برده است.
مؤلف در بخش اول، به موضوع وحدت و ابعاد گوناگون آن در بین مسلمانان می پردازد. در حقیقت مفهوم «وحدت» - و به عبارت صحیح تر«اتحاد»- آن است که با حفظ عقاید قطعی خود در مقابل دشمن مشترک موضع واحدی داشته و از او غافل نباشیم و این بدان معنا نیست که از بحث و گفتگوی علمی محض پرهیز کنیم، زیرا همه امور در حقیقت برای حفظ شریعت اسلامی است؛ از این رو است که امام علی(ع) در بحبوحه جنگ صفین، از وقت نماز سؤال می کند و بعد از آن که از او سؤال می شود که اکنون در اوج نبرد چه وقت نماز است؟ در جواب می فرماید: مگر ما برای غیر از برپایی نماز می جنگیم؟ لذا نباید هیچ گاه هدف، فدای وسیله گرددآیات بسیاری از قرآن کریم نیز به اهمیت این موضوع اشاره دارد همانجایی که می فرماید: «وَ لا تَکُونُوا کَالَّذینَ تَفَرَّقُوا وَ اخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْبَیِّناتُ وَ أُولئِکَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ»(آل عمران: 105)؛ «و شما مانند کسانی نباشید که بعد از آنکه آیات روشن به سویشان آمد، اختلاف کردند و دسته دسته شدند و برای آنان عذابی بزرگ خواهد بود»
نویسنده در ادامه به نقل اقوال علمای اهل سنت درباره وحدت و نیز اقوال مستبصرین درباره شیعه اختصاص داده است. سپس به ارزش و اهمیت واقعه غدیر می پردازد. او دراین باره می گوید: بحث از امامت و خلافت بعد از پیامبر(ص) اگرچه از جهتی تاریخی است، ولی همین تاریخ صدر اسلام است که انسان ساز است. بحث از امامت بعد از پیامبر(ص) در حقیقت بحث از این موضوع است که امام باید قابلیت امامت داشته باشد و از جانب خداوند منصوب گردد. بحث از این که امام بعد از پیامبر(ص) چه کسی بوده، در حقیقت بحث از این است که چه کسی باید تا روز قیامت برای جامعه اسلامی، بلکه جامعه بشریت الگو باشد؟بحث از امامت در این زمان در حقیقت بحث از الگو در تمام زمینه ها است: در زمینه عبادت، نظام خانواده، وظائف فردی و اجتماعی... این الگوها هستند که آینده انسان را ترسیم کرده و ورق می زنند
نویسنده در بخش بعدی، به موضوع ضرورت تعیین جانشین برای پیامبر اکرم(ص) می پردازد. با توجه به علم غیب خداوند و رسولش از آینده و اینکه امت پس از پیامبر در مسائل گوناگونی دچار اختلاف و تفرقه می شوند، ضروت لطف الهی اقتضا می کند که پیامبر(ص) جانشین شایسته ای را پس از خود تعیین کند تا مانع اختلافات شود و جامعه را در مسیر حقیقی خود پیش برد. اینکه اهل سنت براین باور که پیامبراکرم(ص) در این زمینه نظری نداده و این امر را به امت واگذاشته، دچار اشکالات زیادی است، از جمله اینکه لازمه این نظریه این است که پیامبر اکرم(ص) در مهمترین امر مسلمین که ولایت و جانشینی باشد اهمال کرده باشد و حال آنکه پیامبر اکرم(ص) قطعا از این نقیصه بزرگ مبراست
«مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات» در سال 1379 جهت به منظور پاسخ گویی حوزوی به سؤالات و شبهات دینی تأسیس شده است.
پایگاه اندیشه قم به آدرس: http://www.andisheqom.com
بنا به گفته مدیران سایت این پایگاه با بیش از 50 بخش، هزاران مقاله و مطلب علمی را در خود جای داده است که به لحاظ کمی و کیفی یکی از برترین پایگاه های پاسخ به شبهات دینی، محسوب می گردد.
این نرم افزار شامل بیش از 8000 پرسش و پاسخ است. مجموعه حاضر حاصل بخشی از فعالیت های علمی ده ساله مرکز است که برای استفاده در نرم افزار آماده شده است.
سؤالات این نرم افزار با ساختار موضوعی در 13 عنوان: علوم و معارف قرآن، کلام، حدیث، دین پژوهی، ادیان و مذاهب، تاریخ و سیره، اخلاق، تربیت و مشاوره، فقه، عرفان، فلسفه، سیاست و حقوق مرتب و ارائه شده است.
موعودشناسی و پاسخ به شبهات اثر علی اصغر رضوانی، با موضوع پاسخ به شبهات مسأله مهدویت است که به زبان فارسی و در سال 1388ش نوشته شده است.
انگیزه مؤلف، پاسخ عقلی و نقلی به شبهات مطرح شده در حوزه مهدویت و جبران کاستی هایی موجود در کتب گذشته است.
کتاب با پیشگفتار مؤلف در بیان نکاتی پیرامون کتاب آغاز شده است.
اگرچه کتاب از تبویب و فصل بندی خاصی پیروی نمی کند اما شاید بتوان مطالب کتاب را در چهار بخش دسته بندی نمود: موعود و مهدویت، حضرت مهدی(عج) در نگاه آیات و روایات، بررسی وجود امام(ع) از دیدگاه های مختلف، غیبت و مسائل بعد از ظهور.
روش نویسنده تجزیه و تحلیل شبه هاست و با تمسک به استدلال عقلی درصدد ردّ آنها برآمده است. به گفته نویسنده از آنجا که در عصر حاضر، شبهات مطرح شده بیشتر جنبه کلامی دارد، جواب به آنها نیز باید با دلایل عقلی همراه باشد و سپس با استفاده از دلایل تاریخی و نقلی مسأله مهدویت به صورت شفاف بیان شود.


شبهات را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• شبهات روز   • شبهات قرآن   • شبهات دینی اعتقادی   • شبهه های دینی   • پاسخ به شبهات شیعه   • پاسخ به شبهات سیاسی   • شبهات دین اسلام   • پاسخ به شبهات وهابیت   • معنی شبهات   • مفهوم شبهات   • تعریف شبهات   • معرفی شبهات   • شبهات چیست   • شبهات یعنی چی   • شبهات یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی شبهات
کلمه : شبهات
اشتباه تایپی : afihj
آوا : SobahAt
نقش : اسم
عکس شبهات : در گوگل


آیا معنی شبهات مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 95% )