انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 1030 100 1

شهید ثانی

/SahidesAni/

معنی شهید ثانی در لغت نامه دهخدا

شهید ثانی. [ ش َ دِ ] (اِخ ) زین الدین بن علی بن احمدبن محمدبن جمال الدین بن تقی الدین بن صالح. از بزرگان فقهای امامیه که در 911 هَ. ق. متولد شد و در 965 بقتل رسید. وی از علی بن عبدالعالی و سید حسن بن علی سیدجعفر موسوی و شیخ احمدبن جابر و شمس الدین بن طولون حنفی و شهاب الدین محمد رملی شافعی و جز آنان علم آموخت. او در علوم معقول و منقول متبحر بود و نخستین کسی از امامیه است که در علم درایه تصنیف کرده. وی را تألیفات بسیار است که مشهورترین آنها عبارتند از: روضةالبهیه که شرحی است بر لمعه ٔ دمشقیه ٔ شهید اول و آن به «شرح لمعه » معروف است. مسالک الافهام که شرحی است بر شرائع. منیة المرید فی آداب المفید و المستفید. وی در عهد سلطان سلیم بقتل رسید. (فرهنگ فارسی معین ). رجوع به فیه مافیه ص 207، الاعلام زرکلی ج 2 ص 419 و ج 1 ص 1156، روضات الجنات ص 288، ارشاد ص 5، 13، 31 و 43 و تاریخ ادبیات ایران براون ص 247 و 277 و قصص العلماء تنکابنی ص 186 شود.

معنی شهید ثانی به فارسی

شهید ثانی
زین الدین بن علی بن احمد بن محمد ابن جمال الدین بن تقی الدین بن صالح از بزرگان فقهای امامیه ( و. ۹۱۱ ). وی از علی بن عبدالعالی و سید حسن بن سید جعفر موسوی و شیخ اجمد بن جابر و شمس الدین ابن طوبون حنفی و شهاب الدین محمد رملی شافعی و جز آنان علم آموخت . او در علوم معقول و منقول متبحر بود و نخستین کس از امامیه است که در علم درایه تصنیف کرده . ویرا تالیفات بسیاراست که مشهورترین آنها عبارتند از : روضه البیهه که شرحی است بر لمعه دمشقیه شهید اول و آن به [ شرح لمعه] (ه.م .) معروف است مسالک الافهام که شرحی است بر شرائع مینه المرید فی آداب المفید و المستفید . وی در عهد سلطان سلیم بقتل رسید.

شهید ثانی در دانشنامه اسلامی

شهید ثانی
شیخ زین الدین بن علی بن احمد عاملی جبعی (۹۱۱-۹۶۶ق)، معروف به شهید ثانی، از علما و فقهای بزرگ شیعه می باشد. این عالم سترگ شیعه، در دهکده «جبع»، از توابع جبل عامل، در سیزده شوال، پا به عرصه هستی نهاد. وی در نه سالگی قرآن مجید را ختم کرد. سپس قسمتی از ادبیات عرب و فقه را نزد پدر دانشمندش، نورالدین علی، آموخت. در سال ۹۲۵ ق، در چهارده سالگی، به قریه «میسِ» جبل عامل رفت. هشت سال نزد شیخ عبدالعالی میسی کتابهای شرایع محقق حلی، ارشاد علامه حلی و قواعد شهید اول را خواند. در اواخر سال ۹۳۳ به دهکده «کرک نوح» رفت و از محضر سید بدرالدین حسن بن جعفر اعرجی (مؤلف کتاب محجه البیضاء) کتاب قواعد ابن میثم بحرانی و تهذیب را خواند. در سال ۹۳۷ ق به دمشق رفت و از محضر فیلسوف شمس الدین محمد بن مکی استفاده نمود.
او بـه منظور ادامه تحصیلات علمی، مسافرتهای متعددی به نقاط مختلف جهان اسلام آغاز نمود، یـعـنی آنگاه که چندی در میس اقامت گزید، به کرک نوح رفت و نحو و اصول فقه را نزد سید جعفر کرکی، نویسنده کتاب المحجه البیضا فراگرفت، و در سال ۹۳۴ ه ق مجددا به جـبع بازگشت و تا سال ۹۳۷ ه ق در آنجاسرگرم مطالعه و تحقیق و مذاکرات علمی شد در هـمـین سال به دمشق مسافرت کردو قریب یک سال و اندی در آنجا به تحصیلات خود ادامه داد و نزد شیخ محمد بن مکی حکیم و فیلسوف بزرگوار، پاره ای از کتب طب و حکمت و هیات را قـرائت نـمـود و در مـحـضـر درس شیخ احمد جابر شرکت جست و کتاب شاطبیه را که در علم قرائت و تجوید است، بر او خواند.او بـه سـال ۹۳۸ هـ ق دوبـاره به جبع بازگشت، ولی نتوانست توقف خود را که موجب توقف علمی او می شد، چندان ادامه دهد، لذا مجددا آهنگ دمشق نمود تا ازآنجا به مصر برود البته مدتی کوتاه در دمشق درنـگ کـرد و کـتـاب صحیح مسلم و صحیح بخاری را در مدرسه سـلـیـمـیه نزد شمس الدین طولون قرائت کرد وسپس در نیمه ربیع الاول ۹۴۲ ه ق به صـوب مصر حرکت نمود مدت مسافرت او از دمشق به مصر، حدود یک ماه به طول انجامید و در میان راه کرامات و خوارق عاداتی از وی مشاهده شد که شاگردش ابن العودی آنها را بازگو کرده است در مصر نزدشانزده استاد برجسته و دانشمند به اندوختن ذخایر علمی در علوم عربی، اصول فقه،هندسه، معانی، بیان، عروض، منطق، تفسیر و سایر علوم دیگر سرگرم شد.پـس از آن بـه صوب روم شرقی عزم سفر کرد و در هفدهم ربیع الاول ۹۴۹ ه ق از طریق دمشق و حلب وارد قسطنطنیه گردید این دانشمند بلند همت و سخت کوش به گوشه ای پناهنده گشت و در طی مـدت هیجده روز دست اندر کار نگارش رساله ای شد که راجع به ده علم بود ده مبحث جالب آن را در آن رساله تحریر کرد و آن را نزد قاضی عسکر محمد بن محمد بن قاضی زاده رومی کـه خـود از دانشمندان برجسته آن دیار به شمار می رفت، فرستاد پس از ملاقات او با شهید ثانی، مـیـان آن دو در در مسائل مختلف مباحثات و مذاکرات علمی صورت گرفت و نوشته های شهید ثـانـی و نـیزمذاکرات علمی او، قاضی رومی را بر آن داشت که صورت برنامه ای که حاوی وظائف مـدارسی بود در اختیار او قرار داده و به او پیشنهاد کرد که در انتخاب مدرسه دلخواه خود مختار اسـت و مـی تـواند افاضات علمی و تدریسی خود را در هرمدرسه ای که مطابق سلیقه اوست اجرا نـمـایـد، و در ضـمـن با اصرار از او درخواست می کرد که در شام یا حلب به انجام وظیفه تدریس بپردازد شهید ثانی پس از استخاره،اقامت در مدرسه نوریه واقع در بعلبک را انتخاب کرد و از سوی قاضی مزبور، اداره امور این مدرسه به وی، واگذار شد.مدت توقف شهید ثانی در قسطنطنیه چهار ماه به طول انجامید و طبق معمول که لحظه ای را به هـدر نـمـی داد، در طـول ایـن مـدت کـوتـاه با سید عبدالرحیم عباسی،نویسنده کتاب معاهد الـتـنصیص آشنایی پیدا کرد و با او مجالست و آمد و شد آغازنمود و از محضرش از لحاظ علمی استفاضه می کرد.در یـازدهم رجب از طریق عراق به جبع بازگشت و در مسیر بازگشت خود به زیارت مراقد ائمه اطهار (ع) تـشـرف حاصل نمود و این مراجعت با نیمه صفر ۹۵۳ ه ق همزمان بود او سرانجام در بعلبک اقامت گزید.
شهرت علمی
او پس از اقامت در بعلبک، در سایه شهرت علمی، مرجعیت یافت ودانشمندان فرزانه و فضلای آن دیـار، از دوردسـت ترین بلاد برای استفاضه علمی به محضر او روی می آوردند و از برکات علمی و اخـلاقـی او بـهره کافی می گرفتند وی دراین شهر، تدریس جامعی را آغاز کرد، به این معنی که چـون نـسبت به مذاهب پنج گانه مذهب جعفری، حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی از لحاظ آگاهی علمی کـامـلا مـحیط و مسلطبود، بر اساس تمام این مذاهب پنجگانه تدریس می نمود و در حقیقت فقه مقارن وعقائد تطبیقی را تدریس می کرد و چنانکه سلف صالح او، یعنی شیخ طوسی (قدس سره) برای نخستین بار کتابی در زمینه فقه تطبیقی و حقوق تطبیقی اسلام تالیف کرده بود، شهید ثانی برای نخستین بار تدریس فقه تطبیقی را در شهر بعلبک بنیاد نهاد توده مردم نیز بر حسب مذهب خود، پاسخ استفتاآت خویش را از محضر او دریافت می کردند.
استادان
۱ ـ پدر او، احمد عاملی جبعی (م ۹۲۵ ه ق) در میس.۲ ـ شیخ علی بن عبدالعالی میسی (م ۹۳۸ ه ق) در میس.۳ ـ شیخ محمد بن مکی حکیم و فیلسوف، در دمشق.۴ ـ سید حسن بن جعفر کرکی، در کرک نوح.۵ ـ شیخ احمد بن جابر، در دمشق.۶ ـ شمس الدین طولون دمشقی حنفی، در دمشق.۷ ـ شیخ ابوالحسن بکری.۸ ـ شیخ شمس الدین ابواللطیف مقدسی، در بیت المقدس.۹ ـ سید عبدالرحیم عباسی، در قسطنطنیه.۱۰ ـ ملا حسن جرجانی.۱۱ ـ ملا محمد استرآبادی.۱۲ ـ ملا محمد علی گیلانی.۱۳ ـ شهاب الدین بن نجار حنبلی.۱۴ ـ زین الدین حری مالکی.۱۵ ـ شیخ ناصر الدین طلاوی کفعمی.
شاگردان
...
شهید ثانی
زین الدین بن نورالدین علی بن احمد عاملی جُبَعی(۹۱۱-۹۵۵ یا ۹۶۵ق) معروف به شهید ثانی، فقیه شیعی قرن دهم قمری. او از نوادگان علامه حلی است. وی نزد علمای شیعه و سنی به تحصیل پرداخت و از هر دو دسته تأییدیه هایی دریافت کرد. شهید ثانی مذاهب پنجگانه اسلامی را تدریس می کرد و طبق مبانی هر یک فتوا می داد.
معروف ترین اثر فقهی او اللمعة الدمشقیة (کتاب)">الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه می‎باشد. این کتاب از متون درسی حوزه های علمیه شیعه است. شهید ثانی در ۹۵۵ یا ۹۶۵ق به شهادت رسید.
شهید ثانی در ۱۳ شوال ۹۱۱ق در روستای جُبَع در منطقه شیعه نشین جَبَل عامل در لبنان به دنیا آمد. وی معروف به ابن حاجه نحاریری و مشهور به شهید ثانی است.
شهید ثانی
شیخ زین الدین بن علی بن احمد عاملی جبعی (911-966ق)، معروف به شهید ثانی، از جمله نوابغ نامی و مجتهدین شیعی که در قرن دهم هجری می زیسته است. از آثار ماندگار وی می توان به «روض الجنان» اشاره کرد.
شیخ زین الدین علی بن احمد معروف به شهید ثانی در سیزدهم شوال ۹۱۱ق در روستای جُبَع در منطقه شیعه نشین جبل عامل در لبنان به دنیا آمد.وی به ابن حاجه نحاریری معروف بوده و مشهور به شهید ثانی است.
شیخ زین الدین علی بن احمد معروف به شهید ثانی، از اعاظم فقهای شیعه است مردی جامع بوده و در علوم مختلف دست داشته است اهل جبل عامل است. جد ششم او صالح نامی است که شاگرد علامه حلی بوده است ظاهراً اصلاً اهل طوس بوده است، از این رو شهید ثانی، گاهی الطوسی الشامی امضاء می کرده است.
شهید ثانی در سال 911 متولد شده و در 966 شهید شده است مسافرت متعددی کرده و اساتید فراوانی دیده است به مصر و دمشق و حجاز و بیت المقدس و عراق و استانبول مسافرت کرده و از هر خرمنی خوشه هایی چیده است. تنها اساتید سنی او را دوازده تن نوشته اند به همین جهت مردی جامع بوده است.
وی همزمان با حیات پدر بزرگوارش، نورالدین علی بن احمد، تحصیلات مقدماتی را نزد او گذراند سپس به قریه میس رفت و نزد شیخ علی بن عبدالعالی میسی (م 938 ه.ق) تحصیلات خود را ادامه داد و کتاب های شرائع الاسلام محقق حلی، و ارشاد الاذهان علامه حلی، و کتاب قواعد علامه را نزد او خواند. علاوه بر فقه و اصول، از فلسفه و عرفان و طب و نجوم هم، آگاهی داشته است فوق العاده زاهد و متقی بوده است شاگردانش در احوالش نوشته اند که در ایام تدریس شب ها به هیزم کشی برای اعاشه خاندانش می رفت و صبح به تدریس می نشست مدتی در بعلبک به پنج مذهب (جعفری، حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی) تدریس می کرده است.
شهید تالیفات متعددی دارد معروفترین تالیف او در فقه، شرح لمعه شهید اول، و دیگر مسالک الافهام است که شرح شرایع محقق حلی است. شهید ثانی نزد محقق کرکی (قبل از آن که به ایران بیاید) تحصیل کرده است، شهید ثانی به ایران نیامد صاحب معالم که از معاریف علما پایان کتاب النفلیه با آن ها شهید ثانی که مورد تایید محدث قمی نیز قرار گرفته است. شیعه است، فرزند شهید ثانی است.
او یکی از اعیان و مفاخر فقهای نامدار شیعه، و یکی از اکابر متبحرین در علوم اسلامی و یکی از استوانه های فقهی و اجتهادی در طول ادوار فقه اسلامی می باشد که از نظر آثار و برکات وجودی کم نظیر می باشد. او در قرن دهم هجری می زیسته و باتلاش و کوشش خستگی ناپذیر فقه آل محمد صلی الله علیه و آله را به نقاط مختلف جهان بسط و انتشار داده است.
او به منظور ادامه تحصیلات علمی، مسافرت های متعددی به نقاط مختلف جهان اسلام آغاز نمود، یعنی آن گاه که چندی در میس اقامت گزید، به کرک نوح رفت و نحو و اصول فقه را نزد سید جعفر کرکی، نویسنده کتاب المحجه البیضاء فراگرفت، و در سال 934 ه.ق مجددا به جبع بازگشت و تا سال 937 ه.ق در آن جا سرگرم مطالعه و تحقیق و مذاکرات علمی شد در همین سال به دمشق مسافرت کردو قریب یک سال و اندی در آن جا به تحصیلات خود ادامه داد و نزد شیخ محمد بن مکی حکیم و فیلسوف بزرگوار، پاره ای از کتب طب و حکمت و هیات را قرائت نمود و در محضر درس شیخ احمد جابر شرکت جست و کتاب شاطبیه را که در علم قرائت و تجوید است، بر او خواند.
شیخ زین الدین بن علی بن احمد عاملی جبعی، فقیه و دانشمند بزرگ شیعه،معروف به شهید ثانی در سیزدهم شوال 911 هجری قمری، در خانواده علم و فقاهت زاده شد.
وی یکی از اعیان و مفاخر فقهای نامدار شیعه و یکی از اکابر متبحرین در علوم اسلامی و یکی از استوانه های فقهی و اجتهادی در طول ادوار فقه اسلامی می باشد که از نظر آثار و برکات وجودی کم نظیر است.
او که در قرن دهم هجری می زیست با تلاش و کوشش خستگی ناپذیر، فقه آل محمد صلی الله علیهم اجمعین را به نقاط مختلف جهان بسط و انتشار داد.
از برکات وجودی این شخصیت بزرگوار آن است که از وی فرزندی برومند همچون علامۀ بزرگوار و دانشمند پارسا و ژرف نگر، ابومنصور جمال الدین حسن (صاحب معالم) به ثمر رسید که آثار گرانبهایی همچون کتاب «معالم الدین فی الأصول» را برای جهان شیعه به یادگار نهاد.
این کتاب ارزشمند چند قرن است به عنوان کتاب درسی طلاب علوم دینی در حوزۀ علمی شیعه مورد استفاده قرار می گیرد و مانند کتاب پدر، یعنی «الروضة البهیة» همچنان جاویدان و پایدار است.
شهید ثانی پس از اقامت در بعلبک، در سایۀ شهرت علمی، مرجعیت یافت و دانشمندان فرزانه و فضلای آن دیار، از دوردست ترین بلاد برای استفاضۀ علمی به محضر او روی می آوردند و از برکات علمی و اخلاقی او بهره می گرفتند.
شهید ثانی یکی از علمای بزرگ شیعه می باشد. وی در ۹۶۵ ق در جبع از قرای جبل عامل به دنیا آمد و در نهایت با شهادت از دنیا رفت.آثار نفیسی در علوم مختلف اسلامی (در حدود هشتاد عنوان) از وی به یادگار مانده است که مورد توجه علمای اسلامی در قرون متمادی بوده است.
شهید ثانی، شیخ زین الدین (جبع ۹۱۱ استانبول ۹۶۵ ق) فرزند نور الدین علی عاملی جبعی شامی، معروف به ابن الحجة و مشهور به شهید ثانی، از استوانه های دین و اعاظم علمای امامیه و طرف اجازات. ولادت و نشأت وی در جبع، از قرای جبل عامل بود؛ پس از اخذ علوم و فنون ادب و پس از وفات پدرش (۹۲۵ ق) به شهر میس هجرت نمود و به حوزه درسی شیخ علی بن عبد العالی کرکی ملحق گردید و شرائع و ارشاد و قواعد علامه را نزد او تلمذ کرد. سپس در سال (۹۳۳ ق) راهی کرک نوح گشت و به حوزه درس همسر خاله خود شیخ علی میسی پیوست و همچنین از محضر سید حسن بن سید جعفر صاحب المحجة البیضاء کسب فیض کرد، تا این که به زادگاه خود جبع بازگشت (۹۳۴ ق) و به ارشاد و قضای حوایج مردم پرداخت. سپس به دمشق هجرت نمود (۹۳۷ ق) و به حوزه درس فیلسوف امامی شیخ شمس الدین محمد بن مکی پیوست و کتب طب و شرح الموجز النفیسی و غایة القصد و حکمة الاشراق سهروردی را نزد او تلمذ کرد و کتاب الشاطبیة و قراءات مختلف را نزد شیخ احمد بن جابر فرا گرفت. از آن جا ابتدا به حجاز (۹۴۴ ق) و سپس راهی عتبات مقدسه عراق (۹۴۶ ق) شد و از علمای آن دیار کسب فیض نمود و به درجه والای اجتهاد نایل گردید. او از کربلا به سوی قسطنطنیه حرکت کرد (۹۵۱ ق) و به ارشاد و تدریس پرداخت و در این هنگام بود که تولیت مدرسه نوریه بعلبک سوریه به او تفویض گشت و راهی این شهر شد و فقه مذاهب پنج گانه را در مدرسه نوریه تدریس می کرد. شهید جماعتی از مشایخ سنی خود را در اجازات خویش به شاگردانش نام برده است از جمله آن ها: شیخ شهاب الدین احمد شافعی، شیخ ملاحسین جرجانی، شیخ زین الدین مالکی و شیخ ناصر الدین شافعی و چند تن دیگر. شهید ثانی که سفرهای بسیاری به ممالک اسلامی داشته با علما و فلاسفه فریقین روابط دائمی برقرار کرده بود. رفته رفته آوازه بلندی در محافل علمی و مجامع دینی یافت و شیعیان از (۹۴۸ ق) در امر تقلید و مرجعیت به او رجوع نمودند؛ به طوری که مورد احترام کافه طبقات مردم بود و به نشر احکام دین کوشش فراوانی داشت و در امر تربیت طلاب و در راه ترویج تشیع و احیای مکتب اهل بیت: تلاش ورزید و مرجعیت عظمی و ریاست مذهبی تامه علمای شیعه را به خود اختصاص داد.
برخی از آثار
شهید ثانی مؤلفات گران قدر و مهمی در حدود هشتاد عنوان از خود به یادگار باقی گذاشته است که بعضی از آن ها به چاپ رسیده است در اعیان الشیعه، ۷۹ عنوان از مؤلفات او ضبط شده است. بعضی از آن ها عبارت اند از:کتاب الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیه در فقه که مکرر به طبع رسیده است و از کتب فقهی درسی حوزه های علمی شیعیان در جهان است؛تمهید القواعد الاصولیه؛فتاوی المختصر؛اسرار الصلاة؛منیة المرید فی آداب المفید؛بغیة المرید؛کفایة المحتاج فی مناسک الحاج؛کشف الریبة عن احکام الغیبه؛البدایة فی علم الدرایة؛جواهر الکلمات فی صیغ العقود و الایقاعات؛غنیة القاصدین فی اصطلاحات المحدثین؛انوار الهدی فی مسالة البداء؛الرسالة الاعتقادیة فی معرفة الله؛منظومة فی نحو؛حقائق الایمان؛منار القاصدین فی اسرار معالم الدین؛البدایة فی سبیل الهدایة؛مبرد الاکباد؛مسکن الفوائد؛اسرار الزکاة و الصوم و الحج.
احیاء الداثر، ص۹۰.
احیاء الداثر؛ طبقات الاعلام؛ اعیان الشیعة؛ امل الآمل؛ ایضاح المکنون؛ روضات الجنات؛ ریاض العلماء؛ شهداء الفضیله؛ فهرست اعلام الذریعة؛ لؤلؤة البحرین؛ معجم المؤلفین؛ منتهى المقال؛ نسیم قزوین؛ نقد الرجال؛ مراقد المعارف؛ دایرة المعارف تشیع، تهران: نشر شهید سعید محبى، ۱۳۸۳ ش، شهید ثانى، عبد الحسین شهیدى صالحى؛ریحانة الادب؛ شناخت نامه شهیدین؛ المصنّفات الأربعة؛ التنبیهات العلیّة؛الدر المنثور؛ فهرست خطى اشکورى؛ فهرست کتب فقهى خطى، آستان قدس رضوى؛تذکره علماى امامیّة پاکستان؛اسرار قلبى نماز؛ تذکره علماى پاکستان؛ على طاهریان (معرفى چهره ها) پیش شماره چهارم، تیرماه ۱۳۸۴؛ ایرج سعادتمند، ترشیز، نگاهى به تاریخ و جغرافیاى شهرستان کاشمر، چاپ اول، مشهد موسسه فرهنگى هنرى و انتشاراتى ضریح آفتاب، ۱۳۸۴ ش؛ سایت مشاهیر، سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى خراسان رضوى؛ مجله نامه آستان قدس؛ فهرست کتاب هاى چاپى عربى، خان بابا مشار؛ اسرار الصلاة، میرزا جواد آقا ملکى تبریزى، ۱۳۳۹ قمرى، چاپ سنگى؛ بحارالأنوار؛ مصباح الشریعة، منسوب به امام صادق، عبدالرزاق گیلانى، تصحیح رضا مرندى، چاپ اوّل، قم، پیام حق، ۱۳۷۷ ش؛ کشف الحجب والاستار؛ طبقات أعلام الشیعه، قرن ۱۲؛ مجلّه مکتب اسلام؛ فهرست کتابخانه آیت الله مرعشى؛ فهرست کتابخانه وزیرى؛ فهرست کتابخانه هاى رشت و همدان؛ فهرست کتابخانه آیت الله گلپایگانى؛ نقباء البشر؛ الذریعه الى تصانیف الشّیعه؛ فهرست کتاب هاى چاپى؛ مقدّمه ترجمة الصّلاة فیض کاشانى، سیّد محمّد على صفیر؛ فهرست کتابخانه مسجد اعظم؛ الکرام البررة؛ اسرار نماز، ترجمه اسرار الصلاة شهید ثانى، على اکبر مهدى پور، چاپ چهارم، ۱۳۸۲ ش، مؤسسه انتشارات رسالت.
تسلیة العباد، ترجمه فارسی «مسکّن الفؤاد عند فقد الاحبه و الاولاد»، شهید ثانی به قلم اسماعیل مجد الادبا است که توسط محمدرضا انصاری تصحیح شده است.
برای نخستین بار کتاب مسکّن الفؤاد توسط نویسنده ای به نام میرزا اسماعیل مجد الادبا، به فارسی ترجمه شده است که در منصب مستوفی دیوان اعلی و معارف و کارگزار اول خراسان در دوران سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، در دوره ولایت شاهزاده رکن الدوله علینقی میرزا، فرمانفرمای مملکت خراسان و سیستان بود، به فارسی ترجمه گردید.
مرحوم علّامه شیخ آقا بزرگ تهرانی در الذریعه می نویسد: «تسلیه العباد ترجمه مسکّن الفؤاد شیخ شهید توسط اسماعیل خان دبیر السلطنه ملقب به مجد الادبا از معاصرین و مجاور آستانه رضویه می باشد که در سال 1321ق پس از چاپ ترجمه در گذشته است.»
نثر ترجمه اگرچه با نثر جدید متفاوت است؛ اما خواننده را با مشکل مواجه نمی کند و لذا مصحح توضیح الفاظ و اصطلاحات را لازم ندانسته است. مترجم به ترجمه آیات و روایات بسنده نکرده و نص آنها را نیز ذکر کرده است. در متن عربی آدرس مطالب ذکر نشده که مصحح در پاورقی آدرس ها را ذکر کرده است.
در تحقیق کتاب از نسخه چاپ سنگی که هم اکنون در دسترس می باشد و در ذی الحجه سال 1326ق به خط عبدالحسین بن نصرالله، کتیبه نویس آستان قدس رضوی، نوشته شده استفاده نموده ایم. همچنین تمام متن فارسی ترجمه با متن اصل عربی آن که توسط مؤسسه آل البیت(ع) تحقیق و به صورت منقّحی به چاپ رسیده، مطابقت داده شده است. از آن جا که در بسیاری از موارد روایات و احادیث با کاستی ها و نقائصی همراه بود، بدین خاطر کلیه روایات را به خاطر حفظ امانت و جلوگیری از نقص یا زیادت در احادیث و روایات، آنها را از متن عربی و از منابع اولیّه آن نقل نموده ایم. در بعضی موارد که ترجمه نارسا یا ناقص بود، جهت استواری متن، ترجمه یا جملات یا کلمات اضافه شده را در میان علامت آورده ایم.
تفسیر شهید ثانی اثـر شـیـخ زین الدین (۹۱۱ - شهید ۹۶۶ ق) فرزند نورالدین علی عاملی معروف به شهید ثانی، از ارکان طائفه جعفریه و اعاظم علمای شیعه می باشد.
تفسیر مورد بحث در یک جلد به زبان عربی و شیوه روائی و کلامی است.مـفسر در این اثر به بیان معنی و شرح مبسوط بسمله سپس به تفسیر آیه (و السابقون الاولون من المهاجرین و الانصار و الذین اتبعوهم باحسان) پرداخته و در ۹۴۰ ق از تالیف آن فراغت یافته است.نسخه های این تفسیر امروزه در دست می باشد.
تمهید القواعد الأصولیة و العربیة لتفریع قواعد الأحکام الشرعیة کتابی از زین الدین بن علی بن احمد عاملی (معروف به شهید ثانی) در موضوع اصول فقه.
شهید ثانی در این کتاب به بررسی یکصد قاعده اصولی و دیدگاه های گوناگون و مبانی مختلفی که میان علمای اهل تسنن و تشیع در رابطه با آن وجود دارد و احکام فقهی که بر آنها مترتب می شود، پرداخته است.
وی در بخش دوم کتاب به بررسی یکصد قاعده عربی و معانی گوناگون لغات و دیدگاه های گوناگون و مبانی مختلفی که میان علمای علم صرف و نحو و لغت در رابطه با آن وجود دارد و احکام فقهی که مترتب بر آنها می شود، پرداخته است.
نویسنده به آراء اصولی شیعه و اهل تسنن و احکام فرعی آن اشاره کرده است. شهید ثانی در این کتاب میان دو فن تأثیر قواعد اصولی بر احکام فقهی و تأثیر قواعد عربی بر احکام فقهی جمع نموده و حقیقتاً این کتاب گران بهاترین اثری است که در این رابطه نگاشته شده است. با مقایسه این کتاب و آثار دیگری که در این باره نگاشته شده به راحتی درمی یابیم که شهید بر بسیاری از نقاط ضعف آن آثار آگاه بوده و در این کتاب با مهارتی کامل از آن اشتباهات پرهیز کرده است. مانند خروج از بحث و طرح مباحث جانبی که ربطی به موضوع ندارد و یا طولانی ساختن بی جهت مباحث و یا بیان فروعی که مترتب بر قواعد نیستند.
وی در این کتاب با رعایت اختصار به ذکر فروعی پرداخته که بر قواعد مترتب می شوند و گاهی نیز به ذکر دلیل پرداخته، همان گونه که در کتاب شرح لمعه عمل نموده و خواننده را برای استنباط احکام شرعی مهیا ساخته است. او در این کتاب به روایاتی که از طریق عامه وارد شده و در روایات خاصه نیز مضمون آن تأیید شده، اکتفا کرده است.
کتاب تمهید القواعد گنجینه ای ارزشمند است از قواعد اصولی و قواعد عربی و فقه و مسائل نادری که دیگر علما متعرض آن نشده اند. علاوه بر آن به یک سری وقایع و حوادث تاریخی نیز اشاره دارد.
این کتاب بسیار مورد توجه علما و فقهای شیعه قرار گرفته و با توجه به این که از معدود کتاب هایی است که توسط علمای شیعه در این باره به رشته تحریر درآمده، تاکنون شرحها و حواشی فراوانی بر آن نگاشته شده است.
مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، جامع فقه اهل البیت 2 : بخش کتابشناسی، معرفی "تمهید القواعد الأصولیة والعربیة لتفریع قواعد الأحکام الشرعیة".
کتابی است فقهی از زین الدین بن علی معروف به شهید ثانی که از اعاظم فقهای شیعه به شمار می رود.
کتاب رسائل الشهید الثانی در دو مجلد تحقیق شده است این کتاب شامل حدود چهل رساله کوتاه از شهید ثانی است که حدود نیمی از آن ها پیش از این، نشر نیافته بود.
در این تحقیق، رساله های گردآوری شده در چهارده بخش ـ به تعداد معصومان علیهم السلام ـ تنظیم و تحقیق شده اند. جلد اول شامل هفت بخش است که مباحث عمده آنها فقهی است و موضوعات جلد دوم متفاوت است: تفسیر، کلام، اخلاق، رجال و فواید متفرقه.
موضوعات بخش های چهارده گانه بدین قرار است:
فهرست های فنی هر دو جلد مثل فهرست آیات، احادیث، اعلام، مصادر تحقیق در پایان جلد دوم می آید. هر صفحه دارای دو شماره مسلسل است که شماره بالا مربوط به کل دو جلد است و شماره پایین صفحه، جداگانه به هر رساله اختصاص دارد.
کتاب حاضر در سال 1379 توسط م‍ک‍ت‍ب الاع‍لام الاس‍لام‍ی حوزه علمیه قم و در سال 1381 توسط بوستان کتاب قم به چاپ رسیده است.
پایگاه اطلاع رسانی حوزه، رسائل الشهید الثانی، (30 اردیبهشت 1391).



شهید ثانی در دانشنامه ویکی پدیا

شهید ثانی
شیخ زین الدین بن علی بن احمد عاملی جبعی، معروف به شهید ثانی، از بزرگان فقهنبو
زین الدین بن نورالدین علی بن احمد بن محمد بن علی بن جمال الدین بن تقی الدین بن صالح بن شرف النحاریری الجباعی الشامی؛ پدر وی «نورالدین علی» از عالمان جبل عامل بود. و جد ششم او (صالح) شاگرد علامه حلی بوده اسـت ظاهراً اصلاً اهل طوس بوده است، از این روشهید ثانی، گاهی الطوسی الشامی امضا می کرده است.
بسیاری از نیاکان و خاندان شهید ثانی در زمره دانشمندان و عالمان بوده، به همین سبب است که خاندان شهید ثانی به «سلسلة الذهب» یعنی زنجیره های طلایی معروف گردیده اند:
زین الدین شهید ثانی در روز ۱۳ شوال سال ۹۱۱ هجری قمری، برابر ۲۷ اسفند ۸۸۴، در دهکدهٔ جبع (یا جباع) جبل عامل، در یک خاندان علمی به دنیا آمد و در ۹۶۶ قمری، برابر ۹۳۸ خورشیدی، در سفر مکه به امر سلطان عثمانی بازداشت شد و بعد از 40 روز کشته شده است. در سال ۱۳۵۴ شمسی آیةالله دکتر محمد صادقی تهرانی بارگاه ایشان را با کمک مردم همان دهکده با مشقت و مشکلات زیاد اقدام به ساخت کرد.
عکس شهید ثانی


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با شهید ثانی

شهید ثانی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

مهدی احمدی > reflected
راحیل > بر
مرضیه > سیرت
محسن پالیزوان الیگودرز > زلقی
Fatemeh > A neat person
حمیدحسینی > نوروز
احسان جعفری > صدای بلند
حسنا > زمزم

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• شهید اول   • شهید اول لقب کیست   • شهید اول و ثانی کیست   • شهید رابع   • شهید ثالث   • کتاب شهید ثانی   • شهید ثانی کیست   • آثار شهید ثانی   • معنی شهید ثانی   • مفهوم شهید ثانی   • تعریف شهید ثانی   • معرفی شهید ثانی   • شهید ثانی چیست   • شهید ثانی یعنی چی   • شهید ثانی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی شهید ثانی
کلمه : شهید ثانی
اشتباه تایپی : aidn ehkd
آوا : SahidesAni
نقش : اسم خاص اشخاص
عکس شهید ثانی : در گوگل


آیا معنی شهید ثانی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )