انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 1045 100 1

شیطان

/SeytAn/

مترادف شیطان: ابلیس، اهریمن، دیو، عفریت، عفریته، هرماس، هرمس، زبل، زرنگ، محیل، آتشپاره، بازیگوش، تخس، شرور

متضاد شیطان: آدم

برابر پارسی: اهریمن، دیو

معنی شیطان در لغت نامه دهخدا

شیطان. [ ش َ ] (ع اِ) هر سرکش و نافرمان از مردم و پری و ستور و جز آن. ج ، شَیاطین. (از منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). نافرمان. متمرد. (از فرهنگ فارسی معین ) (از اقرب الموارد). || دیو. (دهار) (مهذب الاسماء) (مجمل اللغة) (آنندراج ) (منتهی الارب ) (ترجمان القرآن ص 2). || دیو استنبه. (ناظم الاطباء). || دیو مردم. (دهار) (مهذب الاسماء). || بدخوی سخت دل. (از منتهی الارب ) (از اقرب الموارد). || نوعی از نبات. ج ، شیاطین. (مهذب الاسماء). نوعی از زقوم. (تحفه ٔ حکیم مؤمن ). || مار. (از منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). || (از ع ، ص ) در صفت بچه ٔ شریر بی آرام شوخ. تُخْس. بازیگوش. (یادداشت مؤلف ).

شیطان. [ ش َ ] (اِخ ) ابلیس. (ناظم الاطباء). (از ماده ٔ شطن شطوناً، یعنی دور شد دور شدنی ) و وجه تسمیه آن است که از درگاه حضرت آفریدگار مطلق رانده شده است. برخی گفته اند از ماده ٔ شاط شیطاً می باشد که به معنی هلاک شدن است ، بنابراین وزن آن فعلان است و وجه تسمیه نیز ظاهر است. در مجمعالسلوک گفته است که «شیطان آتشی است ناصاف که آمیخته به تاریکی کفر است در جسم و روان آدمی مانند جریان خون روان است ». علماء در تفسیر این لفظ از آیت مبارکه ٔ «شیاطین الانس و الجن » (قرآن 112/6) اختلاف دارند، واین اختلاف بر دو قول است : قول اول آن است که شیاطین همگی فرزند ابلیسند جز آنکه وی فرزندان خود را به دو قسمت ساخت ، قسمتی را مأمور وسوسه ٔ بنی نوع بشر ساخت و قسمت دیگر را مأمور وسوسه ٔ جن کرد، پس قسم اول شیاطین انس و قسم دوم شیاطین جنند. قول دوم آن است که شیاطین هر متمرد نافرمانی از نوع جن و انس را نامند و از این رو پیغمبر (ص ) به ابوذر فرمود: هل تعوذن باﷲ من شر شیطان الانس و الجن ؟ ابوذر گفت : مگر برای بنی آدم هم شیطان وجود دارد؟ فرمود: بلی شیاطین انس شریرتر از شیاطین جنند، و این قول ابن عباس است که امام فخر رازی در تفسیر بیان کرده است. (از کشاف اصطلاحات الفنون ). وجودی مظهر خبث و شرارت که موجب گمراهی و شرک و غرور و ظلم و بدبختی افراد بشر گردد. اهریمن. ابلیس. در قرآن و روایات اسلامی آمده که وی نخست فرشته بود و چون از امر الهی مبنی بر سجده کردن آدم (ع ) امتناع کرد از درگاه احدیت رانده شد و به اغوا و اضلال خلق پرداخت. (از فرهنگ فارسی معین ). رأس الکفر. جم. خابل. خیتعور. سفیف. سرفح. غَرور. ابلیس. ابوقرة. شر. اجدع. بلاز. شیخ نجدی. ابولبینی. ابوخلاف. خناس. حارث. دیو. باطل. ابومره. ابوالعیزار. عزازیل. اجدع. (منتهی الارب ). این کلمه با تیتان یونانیان شباهت دارد. عرب گمان کند که هر شاعری را شیطانی است و از جمله شیطان فرزدق شاعر معروف عمرو نام داشته است. (یادداشت مؤلف ). ابوالجن. ابوفزه. ابوکروس. ابولیلی. ابومخلد. الابیض. (المرصع). ترجمه ٔ لفظ یونانی دیاپوس می باشد که به معنی سخن چین است ، و آنرا ابدون و اپلیون یعنی هلاک کننده و فرشته ٔ جهنم نیز گویند. (از قاموس کتاب مقدس ) : به خبر اندر است که آن روز که عیسی از مادر جدا شد اندر آن ساعت... هرچه بر روی زمین شیطان بود بر ابلیس گرد آمدند، آن مهتران ایشان گفتند بر روی زمین حدیثی آمد و ندانیم که آن چیست ، ابلیس سه شبانه روز بر روی زمین همی گشت تا به عیسی رسید، او را دید که از مادر آمده دانست که این حدیث است.(ترجمه ٔ تاریخ طبری بلعمی ). چون دانست که [ خواجه حسن ] که کار خداوندش ببود... خویشتن را به دست شیطان نداد. (تاریخ بیهقی ). این نامه بدو رسید لختی هم شیطان در او دمیده بود. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 410).
به قول ، نده ٔ یزدان قادرند ولیک
به اعتقاد، همه امتند شیطان را.
ناصرخسرو.
گرگی تو نه میر مر خراسان را
سلطان نبود چنین ، تو شیطانی.
ناصرخسرو.
با قوت تو زمره ٔ کفار را چه قدر
شیطان چه پای دارد با حمله ٔ شهاب.
رشید وطواط.
ز نیرنگ هوا و از فریب آز خاقانی
دلت خلد است خالی ساز از طاوس و شیطانش.
خاقانی.
آدم از او به برقع همت سپیدروی
شیطان از او به سیلی حرمان سیه قفا.
خاقانی.
بس ای خاقانی از تلقین فاسد
که شیطان می کند تلقین سودا.
خاقانی.
ما ناوکی ودعوت ما تیر ناوکی
تیری کز او علامت شیطان دریده ایم.
خاقانی.
تو صاحب کار جبرئیلی
بدگوی تو نیمکار شیطان.
خاقانی.
بول شیطان مکن به قاروره
پیش چشم طبیب عقل مدار.
خاقانی.
خدایا هیچ درمانی و وقعی
ندانستیم شیطان و قضا را.
سعدی.
- امثال :
شیطان خانه ٔ خود را خراب نکند. (امثال و حکم دهخدا).
گوش شیطان کر. (امثال و حکم دهخدا).
- از خر شیطان پیاده شدن ؛ از قصدی سوء بازایستادن. از لجاج و عناد دست برداشتن. (یادداشت مؤلف ).
-شیطان الفلا؛ تشنگی. (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). عطش. (اقرب الموارد).
- شیطان در شیشه کردن ؛ در افسانه های ایرانی شیاطین و جادوها شیشه ای دارند که هرگاه کسی آنرا بشکند شیطان بمیرد. کنایه از غالب آمدن بر کسی یاچیزی یا کاری : هرکه درگاه ملوک لازم گیرد... و شیطان هوا را به افسون خرد در شیشه کند... هرآینه مراد خویش... او را استقبال واجب بیند. (کلیله و دمنه ). رجوع به شیشه ٔ عمر در ذیل ماده ٔ شیشه شود.
- شیطان رجیم ؛ شیطان رانده ٔ (درگاه خدا) :
طمع پیر و جوان باز چو شیطان رجیم.
اسکافی (از تاریخ بیهقی ).
- شیطان منظر؛ که منظری چون شیطان دارد : پس و پشت هر دو سماط هفتصد فیل هیون شکل کوه پیکر شیطان منظر بداشتند. (ترجمه ٔ تاریخ یمینی ص 333).

شیطان. [ ش َ ] (اِخ ) دهی است از بخش پشت آب شهرستان زابل. سکنه ٔ آن 696 تن. آب از رودخانه ٔ هیرمند. صنایع دستی زنان قالیچه و کرباس بافی. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 8).

شیطان. [ ش َ ] (اِخ ) ابن فرط ازدی. صحابی است و نبی (ص ) نام اورا تغییر داده به عبداﷲ موسوم کرد. (منتهی الارب ).

شیطان. [ ش َی ْی َ ] (اِخ ) دو زمین هموارند در صمان و در آن هر دو آبگیرهاست برای آب باران. (منتهی الارب ) (آنندراج ).

معنی شیطان به فارسی

شیطان
وجودی مظهر خبث و شرارت که موجب گمراهی و شرک و غرور و ظلم بدبختی افراد بشر گردد اهریمن ابلیس . توضیح در قر آن روایات اسلامی آمده که وی نخست فرشته بود و چون بامر الهی مبنی بر سجده کردن آدم امتناع کرد از درگاه احدیت رانده شد و باغوا و اضلال خلق پرداخت .
( اسم ) ۱ - دیو اهریمن . ۲ - نافرمان متمرد جمع : شیاطین . ۳ - ابلیس .
آنکه مانند شیطان در هر کاری وسوسه میکند
صفت شیطان خیال سوئ ظن
نامی است که در لاهیجان به زن زلخت دهند یا شیشان .
شیطان سوزنده که شیطان را آتش زند و بسوزد و نابود کند .
شیطان شکننده شیطان را بکشند و شکست دهند
شیطان صفت شیطان خوی دیو خوی
که صفت خوی شیطان دارد دیو سرشت
شیطان سرای جای دیو و ابلیس
سهام . لعاب شمس
قسمی قارچ

معنی شیطان در فرهنگ معین

شیطان
(شَ یا ش ) [ ع . ] (اِ.) ۱ - دیو، اهریمن . ۲ - نافرمان . ۳ - شرور. ، ~ را درس دادن بسیار حیله گر بودن .

معنی شیطان در فرهنگ فارسی عمید

شیطان
۱. [مجاز] روح پلید و خبیث.
۲. (صفت) [مجاز] متمرد، نافرمان.
۳. دیو، اهریمن.
۴. در اسلام، فرشته ای که چون از فرمان الهی در سجده کردن آدم خودداری کرد از بهشت رانده شد و به گمراه ساختن آدمیان پرداخت، ابلیس.
۵. (صفت) بازیگوش.

شیطان در دانشنامه اسلامی

شیطان
هر موجود سرکش و متمرد از فرمان خداوند متعال از جن و انس که دور از رحمت است و کارش وسوسه خلق است را شیطان می گویند. عنوان یاد شده به مناسبت در بسیاری از بابهای فقهی همچون طهارت، صلات، حج و نکاح آمده است.
شیطان به هر موجود طغیانگر و دور از رحمت خداوند متعال که کارش وسوسه خلق و دعوت آنان به بدیها است اطلاق می گردد؛ چنان که بر موجود سرکش و متمرد معروف؛ یعنی ابلیس که از سجده بر حضرت آدم (علیه السّلام) سر باز زد و نیز بر فرزندان او که از جنس جن می باشند اطلاق می شود.
موارد استحباب استعاذه
پناه بردن به خداوند متعال از شر شیطان با گفتن «أعوذ باللّه من الشّیطان الرجیم» و مانند آن در هرحال، بویژه اوقات زیر مستحب است: هنگام تلاوت قرآن کریم؛ پیش از قرائت در نماز؛ هنگام آمیزش؛ و زمان ورود به مستراح.
حالات حضور شیطان
برخی افعال و حالات در انسان، بستر و زمینه ساز حضور شیطان و نزدیک شدن او به انسان می گردد؛ از این رو، در روایات از چنین افعال وحالاتی نهی شده است و فقها به کراهت آنها حکم کرده اند، مانند: خضاب کردن در حال جنابت و حیض؛ تخلی بر روی قبر؛ ایستاده ادرار کردن در آب ؛ تنها بودن در خانه؛ به تنهایی مسافرت کردن؛ خلوت کردن زن و مرد اجنبی در یک مکان؛ نگهداری زباله در منزل در شب و بیرون نبردن آن در روز و راه رفتن در یک کفش.
عوامل دوری شیطان
...
شیطان
شیطان نامی است برای هر موجود شرور و سرکش. به عنوان اسم خاص، شیطان (یا ابلیس) نام موجودی است که بر آدم سجده نکرد و از درگاه الهی رانده شد. واژه شیطان و شیاطین ۸۸ بار در قرآن به کار رفته که در بسیاری از موارد، مراد از آن ابلیس است. شیاطین تاثیر تکوینی ندارند و تنها از راه تحریک هوای نفس و غرائز، در صدد منحرف ساختن انسان ها و مبارزه با راه پیامبران هستند. در قرآن و روایات به برخی از این جنبه ها اشاره شده است. سرانجام شیطان و پیروانش دوزخ خواهد بود.
در میان اهل لغت درباره پیدایش لفظ «شیطان» اتفاق نظر وجود ندارد. برخی آن را واژه ای اصیل در زبان عربی می دانند و عده ای واژه ای وارداتی و برخی آن را برگرفته از ریشه «شَطَنَ» به معنای دور شدن دانسته اند و گروهی آن را مشتق از ریشه «شیط» به معنای سوختن قلمداد کرده اند. عده ای شیطان را برگرفته از لغت عبری «هاشتطین» به معنی مخالفت و دشمنی دانسته اند و برخی نیز آن را از لفظ سریانی اش می دانند. همچنین کلمه شیطان به «تیتان» یونانیان شباهت دارد.
واژه «شیطان» ۸۸ بار در قرآن آمده است: ۶۴ بار به صورت مفرد و معرفه، ۶ بار به صورت مفرد و نکره و ۱۸ بار به صورت جمع. لفظ شیطان به تعداد لفظ ملائکه در قرآن آمده است. این واژه در بسیاری از موارد به معنای ابلیس است و در مواردی دیگر همان معنای عمومی شیطان اراده شده است.
شیطان
این صفحه مدخلی از فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام است
هر موجود سرکش و متمرد از فرمان خداوند متعال از جن و انس که دور از رحمت است و کارش وسوسه خلق است را شیطان می گویند. عنوان یاد شده به مناسبت در بسیاری از باب های فقهی همچون طهارت، صلات، حج و نکاح آمده است.
شیطان به هر موجود طغیانگر و دور از رحمت خداوند متعال که کارش وسوسه خلق و دعوت آنان به بدی ها است، اطلاق می گردد؛ چنان که بر موجود سرکش و متمرد معروف؛ یعنی ابلیس که از سجده بر حضرت آدم علیه السلام سر باز زد و نیز بر فرزندان او که از جنس جن می باشند، اطلاق می شود.
پناه بردن به خداوند متعال از شر شیطان با گفتن «أعُوذُ باللَّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَجیم» و مانند آن در هر حال، به ویژه اوقات زیر مستحب است: هنگام تلاوت قرآن کریم؛پیش از قرائت در نماز؛هنگام آمیزش؛و زمان ورود به مستراح.
برخی افعال و حالات در انسان، بستر و زمینه ساز حضور شیطان و نزدیک شدن او به انسان می گردد؛ از این رو در روایات از چنین افعال و حالاتی نهی شده است و فقها به کراهت آنها حکم کرده اند، مانند: خضاب کردن در حال جنابت و حیض؛ تخلی بر روی قبر؛ ایستاده ادرار کردن در آب. ؛ تنها بودن در خانه؛به تنهایی مسافرت کردن؛خلوت کردن زن و مرد اجنبی در یک مکان؛ نگهداری زباله در منزل در شب و بیرون نبردن آن در روز و راه رفتن در یک کفش.
برخی اعمال موجب دور شدن و فاصله گرفتن شیطان از انسان می شود، مانند: ناخن گرفتن؛ اذان گفتن در منزل؛ محافظت بر نماز و اوقات آن؛ نگهداری کبوتر در منزل؛ انگشتر جذع یمانی بدست کردن؛ و خوردن انار.
نام گذاری فرزند به یکی از اسم های شیاطین، مانند ضریس و صفات آنها مکروه است.
به تصریح برخی از اقسام سحر حرام و ممنوع، ارتباط با شیاطین و کشف چیزهای پوشیده و پنهان از راه ایشان است.
شیطان
معنی شَّيْطَانُ: موجودي سراپا شر
معنی إِبْلِيسُ: نام شيطان
معنی خَيْلِکَ: سواره هایت (در عبارت "وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِکَ وَرَجِلِکَ "ياوران شيطان ،گروهی که چابکتر و کار آمد ترند را به لشکر سواره شیطان تشبيه کرده و آنها که ضعیف تر و کم اثرترند، به لشکر پیاده )
معنی غَرُورُ: يکي از اسامي شيطان به معني بسيار فريبنده (غرة به معناي غفلت در بيداري است ، و کلمه غرار به معناي غفلت با چرت و فتور است و غرور به معناي هر چيزي است که آدمي را فريب ميدهد ، چه مال باشد ، و چه جاه ، و چه شهوت ، و چه شيطان ، چيزي که هست بعضي از مفسرين ک...
معنی هَمَزَاتِ: وسوسه ها (کلمه همزة به معناي شدت دفع است ، و حرف همزه ، يکي از حروف الفبا را هم از اين جهت همزه ناميدهاند که چون از ته حلق ادا ميشود و با فشار و شدت به خارج دفع مي گردد ، و همزه شيطان به معناي دفع او به سوي گناهان از راه گمراه کردن است . و در تفسير...
معنی طَائِفٌ: دور زن - گردنده - بلايي فراگير(طائف عذاب ، آن عذابي است که در شب رخ دهد و منظور از "طَائِفٌ مِّنَ ﭐلشَّيْطَانِ " وسوسه هاي شيطان است يا طائف از شيطان آن شيطاني است که پيرامون قلب آدمي طواف ميکند تا رخنهاي پيدا کرده وسوسه خود را وارد قلب کند يا آن وسو...
معنی قَرِينُهُ: همراهش (در عبارت " قَالَ قَرِينُهُ هَـٰذَا مَا لَدَيَّ عَتِيدٌ "منظور فرشته همراهش مي باشدو در عبارت"قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ وَلَکِن کَانَ فِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ " منظور شيطان است)
معنی رَجِلِکَ: پياده ات (کلمه رَجل - به فتح راء و کسر جيم - به معناي راجل پياده است همچنانکه حذر و حاذر و کمل و کامل به يک معنا است ، و رجل مقابل راکب به معني سواره است ، و در عبارت "وَأَجْلِبْ عَلَيْهِم بِخَيْلِکَ وَرَجِلِکَ "اين است مقصود لشکرپياده نظام است.ازي...
معنی غَرَّ: فريب داد (غرة به معناي غفلت در بيداري است ، و کلمه غرار به معناي غفلت با چرت و فتور است و غرور به معناي هر چيزي است که آدمي را فريب ميدهد ، چه مال باشد ، و چه جاه ، و چه شهوت ، و چه شيطان ، چيزي که هست بعضي از مفسرين کلمه غرور را به شيطان تفسير کردها...
معنی مَا: نيست ، نه (مانند:مَا هَـٰذَا بَشَراً:این بشر نیست)- با همه ي (مانند :ضَاقَتْ عَلَيْکُمُ ﭐلْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ :زمین با همه ی فراخیش بر آنان تنگ شد) - تا وقتيكه (مانند:وَأَوْصَانِي بِـﭑلصَّلَوٰةِ وَﭐلزَّکَوٰةِ مَا دُمْتُ حَيّاً :مرا سفارش کرده به ن...
معنی مَسِيحُ: لقب حضرت عیسی بن مریم علی نبینا و علیه السلام (مسيح به معناي ممسوح (مسح شده)است و اگر آن جناب را به اين نام ناميدند ، به اين مناسبت بوده که آن جناب ممسوح به يمن و برکت و ياممسوح به تطهير از گناهان بوده و يا با روغن زيتون تبرک شده ممسوح گشته ، چون ان...
ریشه کلمه:
شطن‌ (۸۸ بار)

«شیطان» از مادّه «شطن» گرفته شده، و «شاطن» به معنای خبیث و پست آمده است و شیطان به موجود سرکش و متمرّد اطلاق می شود، اعم از انسان و یا جنّ و یا جنبندگان دیگر، و به معنای روح شریر و دور از حق، نیز آمده است، که در حقیقت همه اینها به یک قدر مشترک بازگشت می کنند. باید دانست «شیطان» اسم عام (اسم جنس) است، و به عبارت دیگر «شیطان» به هر موجود موذی و منحرف کننده و طاغی و سرکش، خواه انسانی یا غیر انسانی می گویند.
مراد از «شیطان» در سوره «حجر» همان موجودات خبیثه متمردند که می خواهند به آسمانها بروند و گوشه ای از اخبار این عالم ما که در آسمانها منعکس است، از طریق «استراق سمع» (گوش دادن مخفیانه) در یابند، و به دوستان خود در زمین برسانند، ولی شهابها همچون تیر به سوی آنها پرتاب می شوند و آنها را از رسیدن به این هدف باز می دارند.
دور شده. متمرد. این کلمه به صورت مفرد هفتاد بار و به صورت جمع (شیاطین) هیجده بار در قرآن مجید آمده است (المعجم المفهرس) و بررسی در آن از چند لازم است. معنای لغوی‏ به عقیده طبرسی و راغب و ابن اثیر و دیگران نون شیطان اصل کلمه است و آن از شطن یشطن می‏باشد شطن چنانکه سه دانشمند فوق و جوهری گفته به معنی دور شدن است «شَطَنَ عَنْهُ:بَعُدَ» علی هذا شیطان به معنی دور شده از خیر است چنانکه در مجمع البعید من الخیر گفته است. به قول بعضی نون آن زاید و اصل آن از شاط یشیط است و آن به معنی هلاکت است وآن به معنی هلاکت یا شدّت غضب است (نهایه) ولی محققین این قول را قبول ندارند. آنگاه نگارنده: شیطان وصف است نه اسم خاص آن روح شریر و به مناسبت دوری از خیر و از رحمت حق تعالی وصف شیطان بر او اطلاق شده است چنانکه نظیر این کلمه در «بلس ابلیس» گذشت و توصیف آن با رجیم (مطرود) شاهد این مطلب است. شیطان از ملائکه است یا از جن؟ صریح آیه آن است که شیطان از نوع جنّ است و روایاتی در این باره نقل شده است از جمله در تفسیر عیاشی ذیل آیه 34 بقره از حضرت صادق علیع السلام نقل شده: جمیل بن درّاج از آن حضرت پرسید آیا ابلیس از ملائکه بود یا کاری از آسمان را عهده دار بود؟ فرمود: از ملائکه نبود و کاری از آسمان را مباشرت نداشت. از جنّ بود در میان ملائکه. فرشتگان چنان می‏دانستند که او از آنها نیست چون به سجده مأمور شد از او واقع شد آنچه واقع شد. در مجمع ذیل آیه 24 بقره از شیخ مفید رحمة اللّه نقل شده که گوید: او از جنّ بود و از ملائکه نبود در این باره از ائمه هدی علیهم السلام روایات متواتر نقل شده و این قول مذهب امامیّه است (تمام شد). از طرف دیگر ظهور استثناء در آیه . و آیات دیگر که این سیاق را دارند. آن است که او از ملائکه بود و گرنه دستور به او شامل نمی‏شد و جائی برای عتاب و طرد نداشت و حق داشت که بگوید خطاب شامل من نبود. در خطبه 190 نهج البلاغه صریحاً او را ملک گفته است و آن چنین است «کَلّا ما کانَ‏ِ اللّهُ سُبْحانَهُ لِیُدْخِلَ الْجَنَّةَ بَشَراً بِاَمْرٍ اَخْرَجَ بِهِ مِنْها مَلَکاً». در مجمع ذیل آیه فوق فرموده: شیخ طوسی ملک بودن او را اختیار فرموده وآن در ظاهر تفاسیر ما از امام صادق علیه السلام نقل شده. و از ابن عباس و ابن مسعود و قتاده منقول است (تمام شد). به نظر نگارنده‏چنانکه در «بلس» گذشت جنّ. ملائکه از یک حقیقت اند و اختلاف صنفی و وصفی دارند به «ابلیس» رجوع شود در این صورت اطلاق جنّ و ملک هر دو به او صادق است این مطلب را المنار نیز گفته و قول راغب در ذیل نقل خواهد شده اگر گوئی: درباره ملائکه هست . پس چطور شیطان نا فرمانی کرد؟ گوئیم: این سخن در «ملک» بررسی خواهد شد و اشکالی ندارد که صنف جنّ از ملائکه اهل گناه باشند. چنانکه در سوره جنّ هست. راغب در مفردات گوید: جنّ به دو وجه گفته می‏شود یکی روحانیّین که از دیده پنهان اند در این صورت ملائکه و شیاطین داخل در جنّ اند هر ملک جنّ است ولی هر جنّ ملک نیست (محل حاجت تمام شد). ولی اگر ملک و جنّ از یک حقیقت نباشد ناچار باید گفت: او از جنّ بود نه از کلائک زیرا آیه فوق الذکر در جنّ بودن او صریح و غیر قابل تأویل است. حدود تسلط شیطان در کیش ثنویت ایران قدیم اهریمن خالق مطلق بدی‏ها و شروز و آفات و موجودات زیان آور از قبیل مار، عقرب و غیره است، ممکن است بعضی خیال کنند: شیطان در قرآن و اسلام مرادف اهریمن در عقیده ایران باستان است. ولی این اشتباه محض است. شیطان و جنّ نقشی در کار خلقت ندارند. خالق تمام اشیاء خداوند است و کسی جز خدا در کار خلقت و تدبیر آن استقلالی ندارد چنانکه مفصلاً در «شرک» و و کلمه «اللّه» گذشت. قرآن در مقام ذمّ و ردّ چنین افکار باطل فرموده . ایضاً فرموده . آنچه به شیطان و اعوان او داده شده از حول و قوّه الهی است و آنهامطلقاً استقلالی ندارند گر چه در علت تفویض قدرت وسوسه به آنهاسخن بسیار است. حدود تسلّط شیطان و شیاطین فقط وسوسه قلبی و بهتر نمایاندن بدیها و بالعکس است و جز این تسلّط ندارند و در قرآن مجید هر چه در کار آنها گفته شده برگشت همه بر این اصل است. چنانکه شیطان خود در روز قیامت به مردم خواهد گفت . یعنی من بر ما تسلّطی نداشتم جزآن که شما را خواندم و از من قبول کردید. چنانکه در «سلطان» تحت عنوان تسلّط شسطان مفصلاً گذشت. و آیات ، ، ، . و آیات دیگر همه راجع به این مطلب اند. و این قدرت از جانب خدا اعطا شده ولی چند آیه هست که باید بررسی شوند. اول آیه . در «خبط» مفصلاً در این باره صحبت شد رجوع شود و گفته شد که المنار شیطان را در آیه میکرب دانسته و به عقیده المیزان: اشعار آیه به دخالت جنّ در بعضی از دیوانگان قطعی است. دوم آیاتیکه نسیان را به شیطان نسبت میدهند نحو . ایضاً آیه 42 یوسف، 63 کهف، 201 اعراف،. شاید این نسیان در اثر وسوسه‏های مخصوص باشد و شاید شیطان این تسلّط را نیز دارد. سوم آیه . در «ایّوب»احتمال دادیم که شاید منظور وسوسه رنج می‏داد نه اینکه شیطان سبب بیماری او بود. چهارم ، . در این دو آیه نیز تحریک شیطان و قرین بودنش به وسیله وسوسه است با اضافه اینکه خداوند در صورت کوری از ذکر خدا و کفر به آیات شیطان را مسلّط می‏کند. حکایت تمرد شیطان‏ حکایت عصیان این روح شریر در جاهای متعدد از قرآن کریم نقل شده ما آن را از سوره اعراف نقل می‏کنیم: ای بشر ما شما را اندازه گرفته به ادم سجده کنید (و اعتراف نمائید که او لایق خلافة اللّه در زمین است). ملائکه سجده کردند (و اعتراف کرده خاضع شدند) مگر ابلیش که از ساجدان نبود. خدا فرمود: ابلیس چه مانع شد تو را که سجده نکردی؟ گفت: من از او بهترم که مرا از آتش به خصوصی آفریده‏ای ولی او را از گل مخصوص (این استدلال از او بی جا و باطل بود که برتریّت در اثر استعداد و کار است و آدم استعداد خلافت خدائی داشت نه او). خدا فرمود: از آنجا فروش و تو را نرسد که در اینجا بزرگی کنی برون شو که تو از حقیران هستی. گفت:مرا تا روزیکه از نو زنده می‏شوند مهلت بده. فرمود: تو از مهلت شدگانی. (منظورش آن بود که مرا فعلاً از بین مبرو گرفتار منما خدا در جواب فرموده «اِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرینَ» گویا منظور این است که وجود تو طوری است که نخواهی مرد بلکه از زمره آنانیکه از مردن مهلت دادیم. شیطان چون این معلت را فهمید) گفت: پروردگارا در قبال اینکه مرا به فساد انداختی برای کمین آنهادر راه راست تو خواهم نشست سپس از جلو و پشت سرشان و از راست و چپ به سوی آنها خواهم آمد، طوری که بشتر آنها را بنده شکر گزار نخواهی یافت. خدا فرمود: «از اینجا مذموم و مطرود بیرون شو هر که از مردم پیروی تو کند حتماً حتماً جهنم را از شما پر خواهم کرد» اعراف:11-18. به نظر المیزان این حکایت و اغفال شدن آدم حاکی از روابط واقعی میان نوع انسان و ملائکه و ابلیس است که به صورت امر، امتثال، طرد، رجم، سؤال و جواب آمده است. غرض المیزان ظاهراً آن است که امر و نهی و خطاب به ابلیس و گفتگوی او با خدا در بین نبوده بلکه واقعیّت به این صورت ذکر شده است . در المنار ج 8 ص 329 گوید: آن (خطاب خدا و جواب شیطان و عصیان و نهی آدم) بیان واقعی صفت طبیعت بشر و طبیعت بشر شیطان و استعداد و کارهای آن دو است. سخن المنار و المیزان جواب اشکال بعضی مفسران که گفته‏اند: خدا چگونه به ابلیس خطاب کرد؟ آیا به وسیله ملائکه بود یا مطالب را در لوح محفوظ میدید؟ و آیا این عرضه را داشت که خدا او را طرف سؤال و جواب قرار بدهد؟ (مشروح اشکال مفسران). چرا این تسلط به شیطان داده شد؟ عالم ایجاد با همه وسعت و کثرت اجزاء، به هم دیگر مربوط و اخرش به اولش معطوف است. این ارتباط در حکمت الهی به طور ضرورت باید با تنافی و تضاد یا با کمال و نقص و وجدان و فقدان و رسیدن و حرمان باشد. اگر شرّ، فساد، رنج، فقدان، نقص، ضعف و امثال اینها در عالم نبود، برای خیر، صحت، راحت، وجدان، کمال و قدرت مصداقی نبود و چیزی از آنها درک نمی‏شد. اگر شقاوت نبود سعادت یافت نمی‏شد، اگر معصیت نبود طاعتی محقق نمی‏گردید و اگر قبح و ذمّ نبود مدح و حسن پیدا نمی‏شد و هر گاه عقاب نمی‏بود ثواب حاصل نمی‏شد. و اگر دنیا وجود نداشت آخرتی متکوّن نمی‏شد. اطاعت مثا امتثال امر خداست اگر عدم امتثال ممکن نبود فعل ضروری می‏شد و در آن صورت امر خدائی معنائی نداشت و تحصیل حاصل می‏شد. و آنگاه برای طاعت و عصیان، مدح و ذمّ و ثواب و عقاب باطل می‏گردید .و سپس دین، شریعت و دعوت وآنگاه نبوّت و رسالت و اجتماع و مدنیّت و انسانیّت سپس هر شی‏ء باطل می‏شد. از اینجا روشن می‏شود که وجود شیطان داعی بر شرّ و معصیت از ارکان نظام عالم انسانی است که بر سنت اختیار جاری است. شیطان مثل حاشیه‏ای در کنار صراط مستقیم که باید انسان آن را برود واقع شده است و کعلوم است که استقامت صراط با حاشیه‏ای که خارج از اوست معین می‏شود. (تلخیص از المیزان ج 8 ص 36-37). جنود و اولاد شیطان‏ شیطان در اضلال بشر تنها نیست بلکه اعوان و انصار دارد قرآن فرموده: شیطان و دارو دسته‏اش شما را از محلی می‏بینند که شما آنها را نمی‏بینید . و در جای دیگر فرموده: آیا او و ذریه‏اش را دوستان غیر از من می‏گیرید حال‏آن که آنها به شما دشمن اند . و در جای دیگر فرموده:بتها و اغواء شدگان و جنود ابلیس همه برو در آتش افتند . هکذا تمام آیاتیکه نسبت اضلال و اغفال را شیاطین می‏دهند. در این صورت همانطور که ملک الموت اعوان و انصار دارد و یک جا . و در جای دیگر فرموده . و میدانیم که دیگران اعوان ملک الموت اند همچنین شیطان نیز جنود و اعوان دارد و از عنوان «جنود ابلیس»بدست می‏آید که تمام ارواح شریره از ابلیس که رئیس آنهاست پیروی آنها است پیروی می‏کنند . روایات اهل بیت علیهم السلام در این باره زیاد است برای نمونه به سفینة البحار لفظ «بلس»و «شطن» رجوع شود. قسم به خدائیکه محمد صلی اللّه و علیه و آله و سلم را به حق فرستاد عفریت‏ها و ابلیس‏ها بر مؤمن بیشتر از زنبوران بر گوشت اند مؤمن از کوه محکمتر است، کوه را با تبر می‏توان تراشید ولی مؤمن از دین خود کم نمی‏کند. لفظ شیطان بانس گفته می‏شود. به انسانهای دور از حق و متمرّد شیطان اطلاق می‏شود در قرآن کریم نیز یافته است مثل ]بقره:14]. ایضاً . درست است که در اینگونه موارد شیاطین معروف نیز بدون الف و لام آمده است مثل . و مثل . در این صورت شاید مراد از الشیطان یا الشیاطین انسانها باشند باید در این باره در آیات دقت بیشتر کرد. مثلاً شاید مراد از ، . انسانهای متمرد باشند. نگارنده این احتمال را نزدیک به یقین می‏داند. خاتمه‏ مطالب دیگری درباره شیاطین و شیطان هست از قبیل رانده شدن از آسمانها، کار کردن برای حضرت سلیمان و غیره مثل . که در جنّ گذشت و در جاهای مناسب ذکر شده است.
هر موجود سرکش و متمرد از فرمان خداوند متعال از جن و انس که دور از رحمت است و کارش وسوسه خلق است را شیطان می گویند. عنوان یاد شده به مناسبت در بسیاری از بابهای فقهی همچون طهارت، صلات، حج و نکاح آمده است.
شیطان به هر موجود طغیانگر و دور از رحمت خداوند متعال که کارش وسوسه خلق و دعوت آنان به بدیها است اطلاق می گردد؛ چنان که بر موجود سرکش و متمرد معروف؛ یعنی ابلیس که از سجده بر حضرت آدم (علیه السّلام) سر باز زد و نیز بر فرزندان او که از جنس جن می باشند اطلاق می شود.
طباطبائی، سید محمدحسین، تفسیر المیزان، ج۲، ص۴۱۲.    
پناه بردن به خداوند متعال از شر شیطان با گفتن «أعوذ باللّه من الشّیطان الرجیم» و مانند آن در هرحال، بویژه اوقات زیر مستحب است: هنگام تلاوت قرآن کریم؛
نحل/سوره۱۶، آیه۹۸.    
برخی افعال و حالات در انسان، بستر و زمینه ساز حضور شیطان و نزدیک شدن او به انسان می گردد؛ از این رو، در روایات از چنین افعال وحالاتی نهی شده است و فقها به کراهت آنها حکم کرده اند، مانند: خضاب کردن در حال جنابت
بحرانی، یوسف، الحدائق الناضرة، ج۳، ص۱۴۸.    
...
شیطان که دشمن قسم خورده ما انسانهاست در غزوه بدر هم حضور داشته است.
← تجسم شیطان برای کافران
 ۱. ↑ انفال/سوره۸، آیه۴۸.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۶، ص۱۶۱، برگرفته از مقاله «شیطان در غزوه بدر».    
...
هر موجود سرکش و متمرد از فرمان خداوند متعال از جن و انس که دور از رحمت است و کارش وسوسه خلق است را شیطان می گویند. خداوند در قرآن کریم به وسوسه های شیطان اشاره کرده و از آنان حذر داده است.
شیطان در معنای اصلی، گویا مفهوم وصفی دارد یعنی «شریر»؛ در قرآن عزیز، شیطان به همین معنی بکار رفته است جز اینکه گاهی در مورد خود ابلیس و گاه با معنای عام در مورد هر موجود شریری که شرارت در او «ملکه راسخ» گردیده است.حتی در قرآن تصریح شده است که ممکن است شیطان از جن یا از انس باشد: «و کذلک جعلنا لکل نبی عدوا شیاطین الانس و الجن». «و چنین قرار دادیم برای هر پیامبری دشمنی از شیطان های بشری یا جن». پس چنین نیست که همه جن بد باشند همانطور که در آیات قبل دیدیم؛ «و انا منا المسلمون...». «البته گروهی از ما مسلمان (و گروهی ظالمند)». پس شیاطین دسته ویژه ای از جن یا انس هستند که کارشان شرارت است.
ابلیس
در میان شیاطین جن، فرد ممتازی وجود دارد که در شیطنت مقام عالی دارد و او ابلیس است؛ در مورد ابلیس در قرآن مباحث زیادی وجود دارد؛ در یک آیه به جن بودن او، تصریح شده است: «فسجدوا الا ابلیس کان من الجن». «پس سجده کردند جز ابلیس (که) از جن بود».
سوال و جواب
در اینجا این پرسش مطرح می گردد که اگر ابلیس از جن است چگونه مشمول فرمانی شد که برای فرشتگان در مورد سجده برای حضرت آدم صادر گردید که ظاهر آن دلالت دارد بر اینکه ابلیس هم از فرشتگان است.در پاسخ به این پرسش، بین مفسران بحث های زیادی شده است در این زمینه که آیا ابلیس فرشته بوده است یا جن؟شاید بهترین پاسخ، صورت جمع بین هر دو باشد با این توضیح که ابلیس به جهت بسیاری عبادت، در زمره فرشتگان به حساب می آمد و ملائکه خیال می کردند که او از خود ایشان است و خطاب هم که شد، گویی ابلیس، به همین دلیل، مشمول این خطاب بود و خودش هم می دانست که مشمول این خطاب هست.یا ممکن است بگوییم چون اکثر قریب به اتفاق مخاطبان خداوند در امر به سجده، ملک بودند؛ اینک در قرآن در مقام حکایت و نقل از آن خطاب می فرماید به ملائکه گفتم سجده کنید، همه سجده کردند جز ابلیس، و این نحوه بیان، نادر هم نیست.
توجیه ابلیس
...
ابراهیم علیه السّلام، شیطان را موجودی عصیان گر در برابر فرمان خدا می داند؛ به مسأله در برخی آیات قرآن اشاره رفته است.
شیطان، موجودی عصیان گر در برابر خدای رحمان از نظر ابراهیم علیه السّلام:«واذکر فی الکتـب ابرهیم...؛ یـابت لاتعبد الشیطـن ان الشیطـن کان للرحمـن عصیا؛
مریم/سوره۱۹، آیه۴۱.    
 ۱. ↑ مریم/سوره۱۹، آیه۴۱.    
فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «ابراهیم و شیطان».    
...
در کلام امیر المومنین امام علی (علیه السّلام) شیطان گناه را در چشم منافقان و دوستدارانش آراسته جلوه می دهد..
• «فی صفه الشیطان: اعترته الحمیه، و غلبت علیه الشقوه، و تعزز بخلقه النار، و استهون خلق الصلصال؛ در وصف شیطان می فرماید: تعصب او را فرا گرفت و بدبختی بر وی چیره گشت و به این که از آتش آفریده شده است مغرور شد و تکبر ورزید و حضرت آدم (علیه السّلام) را برای این که از پاره ای گل خشکیده آفریده شده بود، خوار شمرد.»
آراسته کردن گناه
• «الشیطان موکل به، یزین له المعصیه لیرکبها، و یمنیه التوبه لیسوفها؛ شیطان گماشته و همراه اوست،گناه را در نظرش می آراید تا آن را مرتکب شود و او را به توبه امیدوار می کند، تا در آن تعلل و تاخیر ورزد.»
یاری از خدا در دوری از شیطان
• «احمد الله و استعینه علی مداحر الشیطان و مزاجره، و الاعتصام من حبائله و مخاتله؛ خدا را می ستایم و در اموری که باعث راندن و دور کردن شیطان و محفوظ ماندن از دام ها و نیرنگ هایش می شود، از او یاری می طلبم.»
تنهایی و نفوذ شیطان
...
شیطان دشمن بزرگ انسان است.
از علل این دشمنی است:برتری آدم بر فرشتگان ، اکرام و احترام ویژه آدم در پیشگاه خدا و رجم شیطان از مقام قرب الهی و لعن او تا روز بازپسین.
سوگند شیطان
شیطان از روی همین دشمنی، سوگند یاد کرده است که فرزندان آدم را بفریبد و آنان را از رشد و تعالی باز دارد . او برای دست یافتن بدین هدف، وسایلی دارد که آنها را دام های شیطان گویند.
هشدار های قرآنی در مورد دام نیافتادن
خداوند متعال در قرآن کریم، پیوسته انسان را زنهار می دهد که فریب شیطان نخورد و در دام او نلغزد .
معنای فخ شیطان
...



شیطان در دانشنامه ویکی پدیا

شیطان
کلمه شیْطان از ماده «شطن» گرفته شده، و «شاطن» به معنای «خبیث و پست» آمده است، و شیطان به موجود رانده شده، سرکش و متمرد اطلاق می شود و به معنی روح شریر و دور از حق، نیز آمده است.
لاست
جن گیر
وکیل مدافع شیطان
مرشد و مارگاریتا
بچه رزماری
کنستانتین
فاوست
قلب آنجل
طالع نحس
مصائب مسیح
دروازه نهم
سریال سوپرنچرال
سریال Point Pleasant
دکتر هو
او یک فرشته بود(۱۳۸۴)
اغما(۱۳۸۶)
ملک سلیمان (۱۳۸۹)
سقوط یک فرشته (۱۳۹۰)
ضد مسیح
لوسیفر(سریال)
در عربی «شیطان» اسم عام (اسم جنس) است، در حالی که «ابلیس» (کسی که آدم را فریب داده است) اسم خاص (عَلَم) می باشد. به عبارت دیگر شیطان به هر موجود موذی و منحرف کننده و یاغی و سرکش، خواه آدمی یا غیرآدمی می گویند.
شیطان به موجود موذی و مضر گفته می شود، موجودی که از راه راست بر کنار بوده و در صدد آزار دیگران است، موجودی که سعی می کند ایجاد دودستگی نماید، و اختلاف و فساد به راه اندازد، و اینکه به ابلیس هم شیطان اطلاق شده بخاطر فساد و شرارتی است که در او وجود دارد.شیطان به موجودی اتلاق میشود که زمانی بهتر از میکائیل بود اما شرایط گردن کشی و دوری از حق اورا شیطان ساخت همیشه حق پرست باشید
براساس تفسیرهای کتب دینی اسلام، ابلیس یکی از جن ها بود که بر اثر پارسایی زیاد به درجه فرشتگان راه یافت و مقرب ترین نزد خدا گشت، اما برای سجده نکردن به آدم او از درگاه الهی رانده شد در این هنگام شیطان از خداوند برای خود مهلت خواست و خداوند نیز به او تا روزی معین مهلت داد در تاریخ طبری در روایاتی از ابن عباس نقل شده: ابلیس از فرشتگان بود و نامش عزازیل بود و در زمین ساکن بود. فرشتگان ساکن در زمین جن نام داشتند. ابلیس به عبادت همی کوشید و در دانش از همه پیش بود و به همین سبب مغرور شد و در برابر فرمان خدا عصیان نمود. در شاخه ای از عرفان به این نظر که شیطان فقط خدا را لایق سجده شدن می دانست و این امر به عشق بالای شیطان به خدا تعبیر شد، به نقلی بسیاری از عرفا به دنبال این سطح عشق نسبت به خدای متعال بودند. اما شیطان چون خودش را بالاتر از انسان می دید از روی تکبر و حسادت به او سجده نکرد؛ و بنا به نظر بسیاری از دانشمندان الهیات، پایه و اساس تفکر و ذات وجودی شیطان، از الهیات زرتشتی وارد ادیان ابراهیمی شده است. بخصوص بعد از تبعید یهودیان به بابل و آشنایی آنان پس از فتح بابل با آیین و فلسفه وجودی اهریمن در آیین زرتشت. با مطالعهٔ دقیق تورات و در نظر گرفتن بازهٔ زمانی به راحتی می توان متوجه شد که شیطان و ارواح پلید بعد از مراجعت یهودیان از تبعید در آیین یهودیت به متون تورات وارد گردید.
عکس شیطان
شیطان ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
شیطان (فیلم ۲۰۱۰)
شیطان (فیلم ۱۹۰۸)
شیطان (فیلم ۱۹۱۸)
شیطان (فیلم ۱۹۲۰)
شیطان (فیلم ۱۹۷۲)
شیطان (فیلم ۲۰۰۳)
شیطان (فیلم ۲۰۱۱)
شیطان (انگلیسی: The Devil) فیلمی به کارگردانی دیوید وارک گریفیت است که در سال ۱۹۰۸ منتشر شد.
۲ اکتبر ۱۹۰۸ (۱۹۰۸-10-۰۲)
شیطان (مجاری: Az ördög) فیلمی به کارگردانی مایکل کورتیز است که در سال ۱۹۱۸ منتشر شد.
شیطان (آلمانی: Satanas) یک فیلم صامت در سبک درام و ترسناک به کارگردانی فریدریش ویلهلم مورنائو است که در سال ۱۹۲۰ منتشر شد.
ژانویه ۱۹۲۰ (۱۹۲۰-01)
تکه هایی از این فیلم در آرشیو «سینماتک فرانسه» نگهداری می شود.
شیطان (انگلیسی: The Devil) فیلمی لهستانی در سبک تاریخی است که در سال ۱۹۷۲ منتشر شد.
شیطان (انگلیسی: Shaitaan) یک فیلم به کارگردانی فیروزه چینوی است. از بازیگران آن می توان به شارمیلا تاگور، بیندو و آریونا ایرانی اشاره کرد.
شیطان (سوئدی: Ondskan) فیلمی سوئدی در سبک درام به کارگردانی میکل هوفسترم است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. این فیلم بر اساس رمانی نیمه اتوبیوگرافیک به همین نام نوشته یان گیو ساخته شده است.
۱۶ مه ۲۰۰۳ (۲۰۰۳-05-۱۶) (کن)
۲۶ سپتامبر ۲۰۰۳ (۲۰۰۳-09-۲۶) (سوئد)
این فیلم در هفتاد و ششمین دوره جوایز اسکار نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد. این فیلم برنده سه جایزه گلدبگ شامل بهترین فیلم شد.
شیطان (به انگلیسی: Devil) فیلمی آمریکایی در سبک ترسناک فراطبیعی و فیلم دلهره آور است که بر اساس داستانی از ام. نایت شیامالان توسط برایان نلسون نوشته شده است و در سال ۲۰۱۰ اکران شد. این فیلم داستان چند نفر است که در درون آسانسور ساختمانی حبس شده اند و یکی از آن ها شیطان است.
«شیطان» (اسپانیایی: Diablo) فیلمی در ژانر درام آرژانتینی به کارگردانی Nicanor Loreti است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد.
۵ نوامبر ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-11-۰۵)
شیطان (انگلیسی: Shaitan) یک فیلم به کارگردانی بوجای نامبیار است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به راجیت کاپور، راجیو خاندلوال، کالکی کوچلین و پاوان مالهوترا اشاره کرد.
۱۰ ژوئن ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-06-۱۰)
Megha Ramaswamy
آینه شیطان فیلمی ترسناک به کارگردانیفرید ولی زاده محصول کشور ایران با بازی مرتضی ضرابی، غزاله نظر و فرید ولی زاده به زبان فارسی ساخته شده است.
نویسنده، کارگردان، تهیه کننده: فرید ولی زاده
قصه فیلم ترسناک آینه شیطان در رابطه با زوج های جوانی است که با وسوسه شیطان در آینه اعمال خود گرفتار می شوند
«ارباب: دوستی شیطان» (انگلیسی: Overlord: Fellowship of Evil) یک بازی ویدئویی در سبک بازی نقش آفرینی اکشن است که توسط کدمسترز و در سال ۲۰۱۵ و در پلت فرم مایکروسافت ویندوز منتشر شده است.
آرمی آو تو: کارتل شیطان (به انگلیسی: Army of Two: The Devil's Cartel) یک بازی ویدئویی در سبک تیراندازی سوم شخص است که توسط استودیو مونترال شرکت ویسرال گیمز و الکترونیک آرتس ساخته شده است. این بازی برای نخستین بار در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۳، برای دو کنسول پلی استیشن ۳ و اکس باکس ۳۶۰ عرضه شد. این بازی سومین قسمت از مجموعه بازی های آرمی آو تو محسوب می گردد و با موتور فراست بایت طراحی و ساخته شده است.
وبگاه رسمی
ارتش دو نفره: کارتل شیطان در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم ها (IMDb)
اسب شیطان (انگلیسی: The Devil Horse) فیلمی در ژانر وسترن به کارگردانی اوتو براور است که در سال ۱۹۳۲ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به هری کری اشاره کرد.
۱ نوامبر ۱۹۳۲ (۱۹۳۲-11-۰۱)
استادان شیطان چند گروه ابرتبه کارانه در سری کتاب های کامیک انتشارات مارول کامیکس می باشد. این تیم اولین بار در انتقام جویان شماره ۶ام (ژوئیه ۱۹۶۴) به وسیله استن لی، جک کربی و چیک استون ساخته شد.اعضا:اولتران بارون زیموافسونگرکلاگردبادابامیشن عقرب
استار علیه نیروهای شیطانی (به انگلیسی: Star vs. the Forces of Evil) یک انیمیشن سریالی است که توسط Daron Nefcy ساخته و Jordana Arkin و Dave Wasson توسعه یافته است از شبکهٔ دیزنی اکس دی پخش می شود. اولین سریال شبکه دیزنی XD که توسط یک زن ساخته شده و سومین سریال انیمیشنی در مجموعه انیمیشن های سریالی دیزنی می باشد. یک جانشین جوان سرکش برای تاج و تخت سلطنتی در سیارهٔ مونی، که به زمین فرستاده می شود تا تحصیلاتش را تکمیل کند و یاد بگیرد که چطور یک پرنسس شایسته باشد؛ و مارکو دیاز (Adam McArthur)، یک نوجوان که هم اتاقی و بهترین دوستش می شود، در همین منوال آنها زندگی روزمره خود را ادامه می دهند و به عبارت دیگر ماجراجویی های خود را دنبال می کنند.
کمدی
Adventure
استار علیه نیروهای شیطانی معمولاً از دو بخش «مستقل» ۱۱ دقیقه ای را در هر قسمت برای سه فصل اول دنبال می کند. فصل چهارم قسمت های نیم ساعتهٔ بیشتری از فصل های قبلی دارد. کمپانی سازنده سریال (گرین لیت) اولین قسمت سریال را در ۱۸ ژانویه در سال ۲۰۱۵ به عنوان پیش نمایش پخش کرد. سپس سریال به شبکه دیزنی ایکس دی درتاریخ ۳۰ مارس ۲۰۱۵ منتقل شد که در اولین قسمتش بیشترین بازدید را در میان سریال های انیمیشنی در طول تاریخ تلویزیون کسب کرد. فصل چهارم و پایانی این سریال در ۱۰ مارس ۲۰۱۹ روی تلویزیون رفت.
امتیاز شیطان (انگلیسی: Demons' Score) یک بازی ویدئویی ریتمی اکشن تک نفره برای سکو های آی اواس و اندروید می باشد که توسط این ایس توسعه و اسکوئر انیکس نشر پیدا کرده است.
انار شیطان، سمنگ، پرپوک (نام علمی: Tecomella undulata) گونه ای درخت کوچک از تیرهٔ پیچ اناریان است. این درختچه را با نام های محلی گل پرک، پرپوک، سمنگ، سونگ، حمید، فرفار و ساج بیابان هم می نامند.
کرمان پرس، بازدید: دسامبر ۲۰۰۸.
ولی، عباس علی، کشاورزی جنگل انار شیطان (Tecomella Undulata) درختی مناسب برای جنگل کاری در خشک بوم. در: زیتون، دوره: -، شماره: ۱۵۶، خرداد و تیر ۱۳۸۲، ص. ۵۰ تا ۵۳.
مظفریان ولی الله، شناخت گیاهان دارویی و معطر ایران
انار شیطان (سمنگ) در علامَرودشت فارس
انار شیطان بومی جنوب آسیا و از گونه های مهم مناطق بیابانی و خشک در جنوب ایران می باشد که در استان های فارس، بوشهر، خوزستان و هرمزگان به صورت توده های کوچک نسبتاً خالص پراکنش دارد. جنگلی به نام گلپرکی دلفارد در جیرفت از رویشگاه های معروف آن در ایران است.
انار شیطان درختی بسیار مقاوم به خشکی، یخ زدگی و آتش سوزی است و برگ های آن خوراک دام است. چوب آن زیبا محکم بادوام است و برای ساختن قنداق تنفگهای دست ساز و برخی چوبهای جادو خاص کاربرد دارد و نیز برای لوازم ظریف نیز بکار می آید.
معمولاً ارتفاع آن بین ۴ تا ۱۲ متر است. برگهای تقریباً همیشه سبز انار شیطان متقابل باریک و کشیده با کناره های صاف است. گلهای آن درشت بی بو و سرخ رنگ یا زرد مایل به قرمز و درازای جام گلها ۴ تا ۷ سانتیمتر و دارای شهد شیرین است. میوه باریک و دراز آن به طول ۲۰ سانتیمتر است. پرچمها از جام گل بلندتر، کیسه های بساک دو حجره ای، حجره ها واگرا. میوه کپسول خورجین مانند، خطی طویل، دوحجره ای، دو دریچه ای، تقریباً فشرده. دانه ها در جهت عرضی بالدار، بالها ضخیم و در نهایت با لبه ای تا حدودی غشایی.
باران شیطان (به انگلیسی: The Devil's Rain) فیلمی است محصول سال ۱۹۷۵ و به کارگردانی رابرت فوست است. در این فیلم بازیگرانی همچون ویلیام شاتنر، ارنست بورگناین، تام اسکریت، ادی آلبرت، جان تراولتا، انتان لاوی، آیدا لوپینو و کینن وین ایفای نقش کرده اند.
۲۰ ژوئن ۱۹۷۵ (۱۹۷۵-06-۲۰) (ایالات متحده)
بارگاه شیطان فیلمی به کارگردانی منوچهر قاسمی و نویسندگی عرب زاده ساختهٔ سال ۱۳۴۹ است.
عبداله بوتیمار
شهین
ابراهیم فخار
محمد بانکی
نرسی کرکیا
محسن آراسته
یدالله محمدی نژاد
منصوری
سیما
آنوشاوان هاروتیونیان
گیتی فروهر


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

شیطان در دانشنامه آزاد پارسی

(یا: ابلیس) در الهیات یهود و مسیحی روح اعلای شر (بعل زبوب، لوکیفر/لوسیفر، ابلیس)، یا روح شریر به طور عام. شیطان تنها درکتاب های جدیدتر عهد عتیق حضور دارد و در این زمان بود که شیطان در دین یهود اهمیت یافت. مفهوم شیطان از یهودیت به مسیحیت رسید و الهیات مسیحی، دست کم تا عصر آنسلم قدیس، آمرزش را اساساً خلاصی انسان از اسارت شیطان به واسطۀ مرگ عیسی مسیح می دانست. عیسی به واقعیت مُلکِ شر که شهریارش شیطان یا بعل زبوب بود پی برد. در قرون وسطا، شیطان در خرافات عامه به صفات خدایان شاخدار باروری در باور مشرکان متصف شد و خدای ساحران به شمار رفت. عقیده به شیطان متشخص در دوران اصلاح دینی قوت داشت و رهبر جنبش، لوتر، خود را آماج ایذای شخص شیطان می دید. با اوجگیری مذهب پروتستان لیبرال در قرن ۱۹ گرایشی شدید به انکار وجود حقیقی روح شر و توضیح شیطان به مثابۀ «چارچوبی» بر یک مفهوم پدید آمد. با این همه، کلیسای کاتولیک هرگز تعبیر سنتی را رها نکرد و متألهانی مانند کلایو استَپِلز لوئیس اعتقاد به وجود یک نیروی اهریمنی را حفظ کرده اند. در اسلام، شیطان نام کلی همۀ موجوداتی است که انسان را به نافرمانی خداوند می خوانند. شیطان لفظی عربی به معنای دور شده است. ابلیس اسم خاص و معرّب از دیابولوس یونانی است، هرچند برخی مفسران آن را نیز واژه ای عربی به معنای نومیده شده می دانند. نام های دیگری نیز برای ابلیس ذکر کرده اند، ازجمله عزازیل که به گفتۀ ابن عباس نام ابلیس پیش از نافرمانی از امر خداوند بوده است. لفظ شیطان بارها به صورت مفرد و جمع و معرفه و نکره و مضاف در قرآن به کار رفته است، گاه نیز شیطان به جای ابلیس به کار رفته است.ابلیس آفریده ای است از آفریدگان خدا،دارای اراده و شعور،که بشر را دعوت به شر نموده و او را به سوی گناه سوق می دهد. نام او در قرآن، نخستین بار در داستان آفرینش آدم آمده است. شیطان در شمار و در جمع فرشتگان بود و آنگاه که خداوند به ایشان فرمان داد به آدم سجده کنند شیطان به ادعای آن که خود از آتش آفریده شده پس برتر از آدم است، که از خاک آفریده شده بود، سرباز زد. خداوند او را رجیم خواند و از جمع فرشتگان بیرون راند. شیطان درصدد انتقام از آدم و نسل او برآمد و از خداوند برای این کار وعده خواست و خداوند تا «وقت معلوم» به او فرصت داد و شیطان قسم خورد تا آدم و فرزندانش را از راه راست منحرف کند. خداوند آدم را از فریب شیطان برحذر داشت. به نصّ قرآن، ابلیس از نوع جن بود اما در کنار فرشتگان، که همراه آنان عبادت پروردگار را می کرد، مأمور به سجده شد. در قرآن بارها و به ویژه در بقره، ۱۶۸ به خطراتی که از جانب شیطان انسان را تهدید می کند اشاره شده است. او تلاش می کند که در نزول وحی به پیامبر (ص) اخلال کند (حج، ۵۲). اما او راهی به تصرف در نفوس پیامبران ندارد. در قرآن آمده است که هرگاه شیطان بخواهد به عالم بالا راه یابد گرفتار شهاب آسمانی می شود و بدین وسیله از دست یابی به اسرار غیبی بازداشته می شود. شیطان یاورانی از فرزندان و جن و انس دارد که هرکدام به طریقی خاص دستورات او را اجرا می کنند امّا تصرفات آن ها طوری نیست که برای بشر محسوس باشد. این تصرفات در ادراک انسان تصرف طولی است نه در عرض تصرفات خود انسان، تا منافات با استقلال انسان در کارهای خود داشته باشد و معنی فریب شیطان نیز این است که آدمی گمراه شود اما نداند چه کسی او را گمراه کرده است (اعراف، ۲۷). از آیات مربوط به شیطان چنین استفاده می شود که میدان عمل شیطان ادراک انسانی، و ابزار کار او عواطف و احساسات بشری است. او اوهام کاذب و افکار باطل را در نفس انسان القا می کند (ناس، ۵) و زشتی ها و پلیدی ها را از راه میل و رغبتی که عواطف بشری به آن ها دارد در نظر آنان زینت می دهد تا به تدریج از قبح آن ها کاسته شده و زمینه برای ارتکابشان فراهم گردد (حجر، ۳۹؛ نحل، ۶۳). قرآن هر قدرت و تسلّطی را از ابلیس نفی نموده و فعالیت های او را تنها در کسانی مؤثر می داند که به میل خود از او پیروی کنند و ولایت او را پذیرا شوند (حجر، ۴۲). پس او فاقد تسلّط قهری و اجباری نسبت به انسان است و کار او در حدّ دعوت و وسوسه است (اسراء، ۶۵) و به همین دلیل، شیطان از فریب و اغوای پاکان و مخلَصین، ناتوان است (ص، ۸۳). در ادب فارسی و عربی داستان های بسیاری از اغواگری شیطان ذکر شده است. در ادبیات عرب اشعاری نیز به او نسبت داده اند.

نقل قول های شیطان

شیطان (عبری: שָּׂטָן به معنای «دشمن») اصطلاحی است و همچنین به عنوان نام یکی از چهره های نمایان شده در متون ادیان ابراهیمی است.
• «شیطان همواره فروگذارنده انسان است.»

ارتباط محتوایی با شیطان

شیطان در جدول کلمات

شیطان
اهریمن
شیطان بزرگ
امریکا
شیطان در جلد این خزنده آدم و حوا را فریب داد
مار
شیطان و ابلیس
هریمن
شیطان و اهریمن
ابلیس
شیطان و دشمن
اهرمن
شیطان و دیو
اویل
شیطان | اهریمن
ابلیس
ساخته ترسناک سام ریمی با نام اصلی شیطان مرده
کلبه وحشت
صفت آدم شیطان و پر جست و خیز
بازیگوش

معنی شیطان به انگلیسی

devil (اسم)
شیطان ، روح پلید ، عفریت ، ابلیس ، نویسنده مزدور ، خارخسک
archfiend (اسم)
شیطان ، دیو بزرگ
satan (اسم)
شیطان ، ابلیس
demon (اسم)
شیطان ، دیو ، روح پلید ، جنی ، اهریمن ، عفریت
lucifer (اسم)
شیطان ، ستاره صبح
fiend (اسم)
شیطان ، خونی ، دیو ، روح پلید ، عفریت ، ادم بسیار شریر
deuce (اسم)
شیطان ، جن ، عفریت ، دولو ، دوخال ، دوکور
beelzebub (اسم)
شیطان ، بعلزبوب
bogey (اسم)
شیطان ، دیو
bogie (اسم)
شیطان ، دیو ، جن
bogy (اسم)
شیطان ، دیو ، جن ، لو لو ، غول
daemon (اسم)
شیطان ، دیو ، روح پلید ، جنی ، اهریمن
tempter (اسم)
شیطان ، اغوا کننده ، وسوسه گر
mephistopheles (اسم)
شیطان ، مفیستوفل
papaw (اسم)
شیطان
pawpaw (اسم)
شیطان
disobedient (صفت)
خیره ، شیطان ، سرکش ، سرپیچ ، متمرد ، نامطیع ، عاصی ، گردن کش ، نا فرمان
arch (صفت)
اصلی ، فریبنده ، ناقلا ، شیطان
naughty (صفت)
شیطان ، نا فرمان ، بدذات
impish (صفت)
شیطان ، شیطان صفت ، جنمانند ، جن خو
maleficent (صفت)
شیطان ، شریر ، زیان اور ، تبه کار
puckish (صفت)
شیطان
mischievous (صفت)
خبیی ، شیطان ، موذی ، بدجنس ، بدسگال

معنی کلمه شیطان به عربی

شیطان
ابليس , شرير , شقي , شيطان , عربة , قوس , موذي
جهنمي
ارهاب
خيط رقيق

شیطان را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

مائده ٢٣:٠٣ - ١٣٩٥/١٢/٢٣
این واژه از اساس یونانى ست و تازیان (اربان) از واژه ى یونانى ساتانَس برداشته و معرب نموده و گفته اند: الشیطان ، شیطنة ، شیاطین شطن یشطن ، شیطانیة و ... !! شایسته ایرانیان نیست که واژه هاى یونانى ، رومى ، هندى ، مصرى و ... را از فیلتر و غربال تازى(اربى)
بیان کنند پس شایسته است که بگوییم و بنویسیم : ساتان ساتانى/ساتونى بجاى شیطانى/شیطونى ساتانِش Satanesh (یونانى-پارسى-پیشنهادى: ساتان + اِش (مصدرساز) : شیطنت ساتانیبود Satanibud (یونانى-پارسى-پیشنهادى: ساتانى (شیطانى) + بود(بودن) : شیطانیت ، شیطان صفتى
|

کوثر ٢١:٣٩ - ١٣٩٦/٠٢/١٨
ابلیس .دورو .حیله گر.دروغگو
|

افشین ٠٢:٢٨ - ١٣٩٦/٠٦/٢٧
لوسیفر
|

علی دوستی نوگورانی ٠٢:٢٥ - ١٣٩٧/٠٣/٠٥
خناس
|

واژگا ١٣:٣١ - ١٣٩٧/٠٥/٠٥
شیطان - ساطان-سیتان=دانای مطلق/ دانای به تمام وکمال
ساشان-ساسان-ساتان -شاتان-اشتان-استان-ایستان-ایسا-اوسا-استاد-وایسا-عیسی
پسوند چندین کشور ستان است که به همین معنی میباشد
افغان ستان= اوگان ستان=او خان ستان= آن دانا همه چیز می داند
اوزبکستان= او ز بک ستان =او از بک ستان=آب از بزرگ دانا
تر ک ستان=تر کوچک= تر =کر=پسر خدا همه چیز دانا

|

نیلی ١٤:٤٦ - ١٣٩٨/٠٣/٢٢
لوسیفر
جمع شیاطین
|

ستی ١٦:١٤ - ١٣٩٨/٠٣/٢٢
شرور،satan
|

Rashin Ansar2468i ٠٥:٥٨ - ١٣٩٨/٠٤/١٢
لوسیفر مورنینگ استار اسم اصلی شیطان و مرتبط با کار او وقتی فرشته بود است .
و در کل devil به معنی شیطانی و اهریمنی است و گاهی به منظور شیطان استفاده می شود .
منظور من از شیطان هم فقط همین کلمه نیست . منظورم تمام اسم های شیطان است که اگه بخوام بنویسم یک عالمه طول می کشد
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

غزل > cookpit
s.m > Caterpillar
مرتضی بزرگیان > misjudgment
jim potter > set up camp
Mostafa.Z > بزغاله
.. > slowly
حیدر نیک آیین > انتقادی
علی خراسانی > low income

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• شیطان واقعی   • شیطان در قرآن   • اسامی شیطان   • معنی شیطان   • شیطان در جدول   • شیطان کیست   • شیطان و خدا   • شیطان چیست   • مفهوم شیطان   • تعریف شیطان   • معرفی شیطان   • شیطان یعنی چی   • شیطان یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی شیطان
کلمه : شیطان
اشتباه تایپی : adxhk
آوا : SeytAn
نقش : اسم
عکس شیطان : در گوگل


آیا معنی شیطان مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )