انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

99 1011 100 1

عایشه

/'AyeSe/

معنی اسم عایشه

اسم: عایشه
نوع: دخترانه
ریشه اسم: عربی
معنی: (تلفظ: āyeše) (عربی) زن نیکو حال، (در اعلام) دختر ابوبکر و همسر رسول الله (ص) - دارای حال نیکو، نام دختر ابوبکر و همسر پیامبر (ص)

معنی عایشه در لغت نامه دهخدا

عایشة. [ ی ِ ش َ ] (اِخ ) رجوع به عائشه شود.

معنی عایشه به فارسی

دختر ابوبکر و زوجه محمد ( ص ) ( و.۹ ق .ه./۶۱۳ م.- ف. ۵۸ ه.ق./۶۷۸ م .)
دهی است از دهستان جوانرود بخش پاوه شهرستان سنندج .
[ گویش مازنی ] /aayeshe gar gilidez/ از غارهای تاریخی در منطقه ی سوادکوهبرخی محققین بر این عقیده اند که این غار همانست که اسپهبد خورشید در پس حیله ی خلیفه، زن و فرزندان خود را در آنجا پنهان ساخت و خود جهت جمع آوری سپاه به گیل و دیلم رفت
بیخ نباتی است زرد تیره رنگ گزندگی جانوران را نافع است و آن را کف مریم نیز گویند .

عایشه در دانشنامه اسلامی

عایشه
عایشه (درگذشت ۵۸ق) دختر ابوبکر بن ابی قحافه، همسر پیامبر اسلام(ص). در میان همسران پیامبر، عایشه به دلیل فعالیت ها و جهت گیری های سیاسی و همچنین نقش بارزی که در روایت از پیامبر(ص) داشته، شهرت فراوانی دارد. اهل سنت با استناد به روایاتی که از فضایل عایشه و محبوبیت او نزد پیامبر خبر می دهند، برای او جایگاه ارزشمندی قائلند. در مقابل، شیعیان به دلیل موضع گیری های خصمانه او در دوران خلافت امام علی(ع) و تاثیرگذاری او در شکل گیری جنگ جمل نقدهای زیادی به رفتار و سیره وی مطرح کرده اند.
عایشه دختر ابوبکر و از خاندان «تیم» و مادرش امّ رومان دختر عمیر از قبیله بنی کنانه بود. زمان دقیق ازدواج عایشه با پیامبر دانسته نیست. بنابر روایتی این ازدواج بعد از رحلت حضرت خدیجه(س)، دو یا سه سال پیش از هجرت پیامبر(ص) به مدینه رخ داده است. برخی از گزارش های مشهورتر، ازدواج پیامبر با سوده را قبل از ازدواج با عایشه دانسته اند.
مهریه عایشه مانند مهریه اکثر زنان پیامبر اکرم مهرالسنه یعنی پانصد درهم تعیین شد
عایشه
عایشه دختر ابوبکر بن ابی قحافه سومین زنی بود که به همسری رسول خدا صلی الله علیه و آله افتخار یافت. عایشه به مدت نه سال با پیامبر صلی الله علیه و آله زندگی کرد و به هنگام رحلت آن حضرت هیجده ساله بود. پس از پیامبر صلی الله علیه و آله به مدت چهل و هفت و یا چهل و هشت سال زندگی کرد و سرانجام در 66 سالگی و در هفدهم رمضان سال 57 و یا 58 قمری در مدینه وفات یافت و ابوهریره، جانشنین مروان بن حکم بر وی نماز گذارد و در بقیع به خاک سپرده شد.
عایشه یک سال و به قول طبری دو سال و نیم پیش از هجرت به مدینه، از سوی پدرش ابوبکر به نامزدی پیامبر صلی الله علیه و آله درآمد و کمتر از یک سال پس از هجرت آنان به مدینه منوره در سن نه سالگی، همسر پیامبر صلی الله علیه و آله شد و به خانه آن حضرت منتقل گردید.
گفتنی است وی به مانند حفصه بنت عمر در ایام حیات رسول خدا صلی الله علیه و آله با درخواست ها و انتظارات بی جا از پیامبر صلی الله علیه و آله و فخرفروشی بر سایر همسران رسول خدا صلی الله علیه و آله رنجش خاطر آن حضرت را فراهم می کرد و حتی آن حضرت به خاطر رفتار نکوهیده آنان به مدت یک ماه از آنان کناره گیری کرد و به صورت تنها در حجره ای بسر می برد.
عایشه، هم سن و سال حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله بود و چون عشق و علاقه زیاد رسول خدا صلی الله علیه و آله به دخترش و دامادش علی علیه السلام و فرزندانشان حسن علیه السلام و حسین علیه السلام را می دید، در باطن ناراحت و عصبانی می شد و چون خود دارای هیچ فرزندی نشده بود، وجود فرزندان فاطمه زهرا سلام الله علیها برایش بسیار دشوار بود. برای جبران این کمبود روحی، خواهرزاده اش عبدالله بن زبیر را به نزد خویش آورد و او را از خردسالی نگهداری کرد و بدین جهت به "ام عبدالله" معروف شد.
او گاهی ناراحتی های خویش را نسبت به امام علی علیه السلام و همسرش زهرا سلام الله علیها آشکار می کرد. چنانچه روایت شده است علیّ بن ابی طالب علیه السّلام خدمت پیامبر صلی اللَّه علیه و آله وارد شد در حالی که عایشه پشت سر حضرت نشسته بود، و خانه پر از جمعیّت بود. حضرت مکانی برای نشستن پیدا نکرد. پیامبر صلی اللَّه علیه و آله به او اشاره کرد که «اینجا» یعنی پشت سر آن حضرت بنشیند. علی علیه السّلام آمد و بین پیامبر صلی اللَّه علیه و آله و عایشه نشست و مانند اعرابی ‏ها زانوان را در بغل گرفت. عایشه آن حضرت را کنار زد و غضب کرد و گفت: «برای نشستنت جایی جز بغل من نیافتی»؟!!! پیامبر صلی اللَّه علیه و آله با شنیدن این سخن بر عایشه‏ غضب کرد و فرمود: ساکت باش ای حمیرا! در باره برادرم علی مرا اذیّت مکن. او امیر المؤمنین و آقای مسلمانان و صاحب لوای حمد و پیشرو پیشانی سفیدان در روز قیامت است. خداوند اختیار پل صراط را به او می‏سپارد و او آتش را تقسیم می‏کند. دوستانش را داخل بهشت و دشمنانش را داخل آتش می‏ نماید.
عایشه پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله به خاطر برخورداری از امتیاز همسری رسول خدا صلی الله علیه و آله و دختر خلیفه وقت بودن به موقعیت های اقتصادی و اجتماعی دست یازید. وی مخالف سرسخت عثمان بن عفان (سومین خلیفه مسلمین) بود و مردم را بر ضد وی می شورانید. ولیکن پس از قتل عثمان به دست انقلابیون و انتخاب حضرت علی علیه السلام به خلافت اسلامی، با آن حضرت نیز از در ناسازگاری وارد شد و به بهانه خونخواهی عثمان، جنگ بزرگ جمل را به راه انداخت و در این راه از اصحاب معروف رسول خدا صلی الله علیه و آله مانند طلحه و زبیر بهره جست و ده ها هزار تن از مسلمانان اعم از موافقان و مخالفان خویش را به کشتن داد و سرانجام با شکست فضاحت بار مواجه و با سرافکندگی به مدینه برگشت.
حضرت علی علیه السلام در جریان جنگ جمل، نامه ای برای عایشه نوشت و شخصیت وی را بدین گونه توصیف کرد: اما بعد فانک خرجت من بیتک عاصیه لله تعالی و لرسوله صلی الله علیه و آله تطلبین امرا کان عنک موضوعاً، ثم تزعمین انّک تریدین الاصلاح بین النّاس فخبّرینی ما للنّساء و قود العساکر؟ و زعمت انک طالبه بدم عثمان و عثمان رجل من بنی امیه و انت امراه من بنی تمیم بن مره، ولعمری ان الذی عرضک للبلاء و حملک علی المعصیه لأعظم الیک ذنباً من قتله عثمان، و ما غضبت حتی اغضبت و لاهجت حتی هیّجت، فاتقی الله یا عایشه! و ارجعی الی منزلک و اسبلی علیک سترک، والسلام.
نزول آیات آغازین سوره تحریم(66) درباره توطئه و آزارهای وی و حفصه، علیه پیامبر صلی الله علیه و آله دانسته شده که خداوند ضمن افشای آنها به زنان در برابر هر گونه اقدامی علیه پیامبر صلی الله علیه و آله هشدار داد.
عایشه ممکن است اشاره به اشخاص ذیل باشد: • عایشه بسطامی، دختر محمد بن حسین و خواهر مؤید و موفق، از افراد غیر مشهور خاندان بسطامی• عایشه دختر یوسف بن احمد، دختر یوسف بن احمد بن ناصر، معروف به «باعونیّه»، بانویی فقیه و شاعر و مورخ و ادیب و عارف از خاندان باعونی• عایشه همسر رسول اکرم، دخترابوبکر بن ابی قحافه و یکی از همسران پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم)• عایشه عبدالرحمان بنت الشاطی، بانوی مؤلّف و محقّق مصری در ادبیات عرب و علوم قرآنی• عایشه بنت موسی بن جعفر، یکی از دختران امام کاظم (علیه السلام)• ام احمد عایشه بنت عیسی ، از شخصیت های آلِ قُدامه
...
عایشه ممکن است به یکی از اشخاص زیر اشاره داشته باشد:
عایشه بسطامی از خاندان بسطامی است که در اواخر قرن چهارم تا اوایل قرن ششم زندگی می کردند.
عایشه، دختر محمدبن حسین و خواهر مؤید و موفق، نیز از افراد غیر مشهور خاندان بسطامی است.وی از خفاف و دیگران روایت کرده و اسماعیل بن مؤذن، زاهر شمامی، وجیه شمامی و محمدبن حمّویه از او روایت کرده اند.
بنت الشّاطی، عایشه عبدالرّحمان، بانوی مؤلّف و محقّق مصری در ادبیات عرب و علوم قرآنی می باشد.
در ۱۳۳۱/۱۹۱۳ در دمیاط مصر متولد شد و در همانجا رشد یافت. تحصیلات بنت الشّاطی او نزد پدرش که از تربیت یافتگان الازهر بود ادبیات عربی و قرآن آموخت. با وجودِ مخالفت پدر، تحصیلات غیر دینی خود را در مدارس مصر گذراند و در جوانی در مجله النهضة آغاز به نشر شعر و مقاله کرد و مدتی بعد منتقد ادبی روزنامه الاهرام شد. در ۱۳۱۵ش/۱۹۳۶ به دانشکده ادبیاتِ دانشگاه فؤاد اول (دانشگاه قاهره کنونی) وارد شد. در ۱۳۲۹ ش/۱۹۵۰ دکتری خود را با گذراندن پایان نامه ای درباره ابوالعلاء معرّی (متوفی ۴۴۹) از همان دانشگاه دریافت کرد. دلیل انتخاب نام بنت الشّاطی بنت الشّاطی برای تحصیلات غیر دینی هویت خود از پدرش پنهان کرد و نام مستعارِ بنت الشّاطی (دختر ساحل) را برگزید. تدریس بنت الشاطی بنت الشّاطی سال ۱۳۲۹ ش/۱۹۵۱، مدرّس زبان و ادبیات عرب در دانشگاه عین شمس قاهره شد. پس از بازنشستگی در اواخر دهه چهل شمسی/پایان دهه شصت میلادی، استاد مطالعاتِ عالیِ قرآنی در دانشگاه قرویین در شهر فاس مراکش گردید و این مقام را تا زمان مرگ در آذر ۱۳۷۷/دسامبر ۱۹۹۸ حفظ کرد. ازدواج بنت الشّاطی پیشینه ها و علایق ادبی بنت الشّاطی سبب شد که وی در دوران تحصیل در دانشکده ادبیات دانشگاه قاهره علاقه مند و تا حدّی شیفته درس های امین خولی (متوفی ۱۳۴۵ش/۱۹۶۶) شود و در مطالعات قرآنی بعدی خود روش و مکتب ادبی را در تفسیر برگزیند که بنیانگذار آن امین خولی بود. بنت الشّاطی در ۱۳۲۴ ش/۱۹۴۵ با امین خولی ازدواج کرد و همواره از او متأثر ماند، به گونه ای که غالبِ تألیفات خود را به وی اهدا کرد. تمایز تفسیر بنت الشّاطی با سایر تفاسیر پیروی از روش امین خولی، بنت الشّاطی را یکی از چهار یا پنج قرآن پژوهِ مبرِّز در مکتب ادبی در تفسیر گردانده است، اما او با دیگر شاگردان امین خولی چون شُکری محمد عَیّاد و محمد احمد خَلَف اللّه که همین روش را در مباحث مختلف تفسیر قرآن به کار گرفته اند تفاوت هایی دارد. بنت الشّاطی در نوشته های تفسیری خود محتوای هر آیه را به گونه موضوعی و با دقت در همه آیات مشابه آن و نیز با توجه به سبک های ادبی، در قرآن بررسی می کند، ترتیب نزول آیات مشابه را در نظر می گیرد، به جستجوی قرائن و شواهدِ همراهِ آیات می پردازد، به تأویل های خلاف ظاهر و اسرائیلیّات توجه نمی کند، اکتشافات علمی و اقوالِ نحویان، بلاغیان و مفسّران را بر الفاظ و آیات قرآن تحمیل نمی کند و می کوشد که معنای اصلی هر واژه را با نظرداشتِ دیگر کاربردهای قرآنی بیابد و تنها یک معنا، و نه وجوه و احتمالات متعدّد، در تفسیر آیات عرضه کند وی با تکیه بر این روش، چند سوره از جزء آخر قرآن را در التفسیر البیانی للقرآن الکریم، که در دو مجلد در سال های ۱۳۴۱ـ۱۳۴۷ ش/ ۱۹۶۲ـ ۱۹۶۸ به چاپ رسیده است، تفسیر می کند، اما در برخی از دیگر کتاب هایش از این روش کمتر بهره می گیرد. شرکت در محافل علمی و کنفرانس های جهانی بنت الشّاطی از معدود زنان مسلمان مصری عصر خویش است که در سطوح دانشگاهی شهرت و مقبولیت نسبی یافت. وی در محافل علمی و کنفرانس های جهانی بسیاری شرکت جست، استاد میهمان چند دانشگاه در کشورهای عربی بود و آثارش بارها در مصر و دیگر کشورهای عربی مورد تقدیر قرار گرفت. دیدگاه بنت الشاطی درباره حقوق زنان با رواج گرایش های فمینیستی در میان زنان تحصیل کرده جهان عرب، بنت الشّاطی کتاب و مقالاتی در این باره تألیف کرد. او در کتاب المفهوم الاسلامی لتحریر المرأة تساوی زن و مرد به مفهوم جدید آن را نمی پذیرد، اما بر اینکه زن و مرد یکدیگر را کامل کرده و برای تحقق بخشیدن به کمال وجودی خود به همدیگر نیاز دارند، تأکید می کند. به اعتقاد وی، هر چند مطابق آیات قرآن، مردان بر زنان حق سرپرستی دارند، اما هیچ یک از این دو، مسئول اعمال دیگری نیست و تفاوت نسل جدید زنان با گذشتگان در این است که زنان امروز از حقوق خدادادی خود باخبرند و می دانند که باید این حقوق را بگیرند و بطلبند، نه آنکه با لطائف الحیل آنها را به عنوان هدیه از چنگ مردان به درآورند. علت شهرت بنت الشاطی بخشی از شهرت بنت الشّاطی در جهان اسلام و بویژه در ایران به سبب نوشته های او درباره زندگی پیامبر اسلام و زنان خاندان اوست. این نوشته ها، گرچه بر استنادهای تاریخی مبتنی است، پردازش هنری و داستانی بسیار دارد و همین موضوع، آنها را از غالبِ دیگر تألیفات سیره نویسی معاصر چون آثار طه حسین و محمد حسین هیکل متمایز می کند. آثار بنت الشّاطی از بنت الشّاطی، جز مقالات پراکنده ای که در برخی مجلات و روزنامه ها نوشته، بیش از شصت عنوان کتاب و رساله کوچک و بزرگ درباره اعجاز قرآن، تفسیر، ادبیات عرب، مسائل اجتماعی روز و زندگینامه پیامبر و زنان خاندان او به جا مانده است که مهمترین آنها، علاوه بر التفسیر البیانی للقرآن الکریم، عبارت است از: الاعجاز البیانی للقران الکریم و مسائل ابن ازرق. ← کتاب الاعجاز البیانی للقران الکریم کتاب الاعجاز البیانی للقران الکریم در سال۱۳۴۱ ش/۱۹۶۲، چاپ شد و چاپ جدید آن با اضافات در ۱۳۶۳ ش/۱۹۸۴انجام شد. در این کتاب پس از بررسی تاریخچه بحث اعجاز بیانی و بلاغی قرآن، آن را تنها و مهمترین نوع اعجاز مورد اتّفاق در میان دانشمندان می داند و سپس می کوشد با ذکر نمونه هایی از بلاغت قرآن نشان دهد که هیچ ترادفی در واژگان قرآن یافت نمی شود و جایگزینی کلمات با یکدیگر امکان ندارد؛ هیچ حرفی زائد یا صرفاً مؤکّد نیست و یا برای پیوند کلمات یا تصحیح وزن کلام نیامده است، بلکه همه حروف نقشی معنایی دارند و تنها به دلیل همان معنا به کار رفته اند. ←← ترجمه فارسی کتاب الاعجاز البیانی للقران الکریم حسین صابری این کتاب را با عنوان اعجاز بیانی قرآن به فارسی ترجمه کرده است (چاپ ۱۳۷۶ ش). ← کتاب مقال فی الانسان و الشخصیة الانسانیة مقال فی الانسان: دراسة قرآنیة، ۱۳۴۸ش/۱۹۶۹؛ الشخصیة الانسانیة: دراسة قرآنیة، ۱۳۵۲ ش/۱۹۷۳. بنت الشّاطی در این دو کتاب چندان بر روش ادبی و بیانی در تفسیر تکیه نمی کند، بلکه بیشتر به سبک اجتماعی و هدایتی در تفسیر ـ یعنی روش عبده، رشید رضا و سید قطب ـ نزدیک می شود و با نثر ویژه خود می کوشد تا مسائل انسان شناختی و ارتباط انسان با مفاهیم اساسی دین را در پرتو آیات قرآن بشکافد. ← کتاب القرآن و التفسیر العصری القرآن و التفسیر العصری، ۱۳۴۹ ش/۱۹۷۰، مجموعه ای از مقالات وی در الاهرام است به نقد دیدگاه های عثمان امین در مجله صباح الخیر و بویژه آرای دکتر مصطفی محمود در کتاب القرآن محاولة لفهم عصری می پردازد و به کارگیری اکتشافات جدید علمی در فهم قرآن و تحمیل آنها بر آیات قرآن را سخت مردود می شمارد. ← کتاب تراجم سیّدات بیت النبوة این کتاب مجموعه پنج کتاب کوچکتر اوست که در شرح حال زنان خاندان پیامبر اکرم (صلّی اللّه علیه وآله وسلّم) مادر، زنان و دختران پیامبر، زینب عقیله بنی هاشم، و سکینه دختر امام حسین - تألیف کرده و غالب آنها به فارسی ترجمه شده است. ←← عنوان های ترجمه کتاب تراجم سیّدات بیت النبوة عناوین پاره ای ترجمه ها چنین است: آمنه مادر پیامبر؛ آمنه مادر پیغمبر اسلام (صلی الله علیه و آله)؛ زنان پیامبر؛ بانوی کربلا، زینب دختر زهرا(علیها السلام)؛ شیرزن کربلا یا زینب دختر علی (علیه السلام)؛ قهرمان کربلا، زینب دختر علی (علیها السلام)؛ زینب بانوی قهرمان کربلا، سکینه دختر سیدالشهدا (علیه السلام) ستاره درخشان سرزمین وحی. ← کتاب مع المصطفی (علیه الصلاة والسلام) مع المصطفی علیه الصلاة والسلام، که سید محمد رادمنش آن را با عنوان با پیامبر به فارسی ترجمه کرده است (چاپ ۱۳۷۷ ش). ← اسامی برخی آثار بنت الشّاطی کتاب القرآن و قضایاالانسان؛ الاسرائیلیات فی الغزو الفکری؛ القرآن و حریة الارادة؛ القرآن و حقوق الانسان؛ کتابنا الاکبر؛ من اسرار العربیة فی البیان القرآنی؛ مع ابی العلاء فی رحلة حیاته؛ الحیاة الانسانیة عند ابی العلاء؛ ابوالعلاء معرّی از مجموعه کتاب های «اعلام العرب»؛ الخنساء: الشاعرة العربیة الاولی؛ تراثنا بین ماض و حاضر؛ لغتنا و الحیاة؛ قیم جدیدة للادب العربی، القدیم و الحاضر؛ علی الجسر: اسطورة الزمان و چاپ جدید آن با عنوان علی الجسر: بین الحیاة و الموت، سیرة ذاتیة که زندگینامه خودنوشت اوست؛ رجعة فرعون: روایة مصریة؛ سیدالعزبة: روایة مصریة واقعیة؛ ارض المعجزات: رحلة فی جزیرة العرب؛ الغفران: دراسة نقدیة، که پایان نامه دکتری اوست؛ جدید فی رسالة الغفران. ← تصحیح و تحقیق چند اثر مهم ادبی و حدیثی وی همچنین چند اثر مهم ادبی و حدیثی را تصحیح و تحقیق کرده است: رسالة الصاهل والشاحج از ابوالعلاء معری، قاهره ۱۹۷۵؛ رسالة الغفران ابوالعلاء معرّی همراه با رسالة ابن القارح، قاهره ۱۹۶۹؛ مقدمة ابن الصلاح فی علوم الحدیث همراه با محاسن الاصطلاح سراج الدین عمر بلقینی، قاهره ۱۹۷۴. منابع جهت مطالعه • عایشه بنت الشاطی، الاعجاز البیانی للقرآن الکریم و مسائل ابن ازرق، قاهره ۱۹۶۲. • عایشه بنت الشاطی، التفسیر البیانی للقرآن الکریم، قاهره ۱۹۶۲ـ ۱۹۶۸. • دایرة المعارف الاسلامیه، (تاریخ مقدمه ۱۹۶۹)، ذیل «تفسیر» (از امین خولی). • علی سفعان، المنهج البیانی فی تفسیر القرآن الکریم، قاهره ۱۹۸۱. • رضوان سید، «بنت الشاطی و الاسلامیة الجدیدة»، السفیر، سال ۲۵، ش۸۱۸۴، ۲۵ دسامبر ۱۹۹۸. • عفت محمد شرقاوی، الفکر الدینی فی مواجهة العصر: دراسة تحلیلیه لاتجاهات التفسیر فی العصر الحدیث، قاهره (۱۹۷۶). • محمد ابراهیم شریف، اتجاهات التجدید فی تفسیر القرآن الکریم فی مصر، قاهره ۱۴۰۲/۱۹۸۲. • ماهر شفیق فرید، «بنت الشاطی راهبة فی محراب أبی العلاء»، الهلال، سال۱۰۷ (رمضان ۱۴۱۹/ژانویة ۱۹۹۹؛ • Valerie J. Hoffman-Ladd, "Polemics on the modesty and segregation of women in contemporary Egypt", International Journal of Middle East studies , vol. ۱۹, no. ۱, (February ۱۹۸۷), ۲۳-۵۰. • Johannes J. G. Jansen, The Interpretation of the Koran in modern Egypt , Leiden ۱۹۷۴. • The Oxford encyclopedia of the modern Islamic world , ed. John L. Esposito, New York ۱۹۹۵, s. v. " ـ Abd al-Rah ¤ ma ¦ n, ـ A ¦ Ý ishah" (by Valerie J. Hoffman-Ladd)؛ Yudian Wahyudi, "Ali Shari ـ ati and Bint A l-Sha ¦ t ¤ i ف on free will: • a comparison", Journal of Islamic Studies , IX, I (Jun ۱۹۹۸).
عایشه دختر محمد بن عبدالهادی، یکی از شخصیت های آل عبدالهادی می باشد؛ این خاندان، شاخه ای از خاندان آلِ قُدامه می باشد، که به یوسف نوادۀ قدامة بن مقدام منتسب می شوند. آل قدامه خاندانی علمی، فلسطینیُ الاصل هستند، که در گسترش مذهب حنبلی تأثیر بزرگی به جای نهادند.
عایشه دختر محمد بن عبدالهادی (۷۲۳-۸۱۶ق/۱۳۲۳-۱۴۱۳م).
اساتید
وی در ۴ سالگی در درس ابوالعباس حجّار شرکت کرد. صحیح بخاری، جزء ابی الجهم و امالی و قرائت ابن عفّان و احادیث دیگر را از حجّار شنید. هم چنین صحیح مسلم را از شرف الدّین عبدالله بن حسن و سیره ابن هشام را از عبدالقادر بن ملوک فرا گرفت.
سخاوی، محمد بن عبدالرحمن، الضوء اللامع، ج۱۲، ص۸۱، قاهره، ۱۳۵۵ق.    
عمری دراز یافت و احادیث بسیاری روایت کرد. به ویژه محدثّان پرسفر از او حدیث کردند. خطیب ابوعمر حنبلی بخشی از ذَمّ الکلام هروی را از او شنید و ابن حجر و ابوالفتح عثمانی از وی روایت کردند. او مسند روزگار خود بود.
ابن عماد، عبدالحی، شذرات الذّهب، ج۹، ص۱۷۸، قاهره، ۱۳۵۱ق.    
...
استوانه عایشه نام ستونی در مسجدالنبی می باشد.
این ستون از ستون های روضة النبی است که از سوی منبر پیامبر (صلی الله علیه و اله) و قبر شریف رسول خدا (صلی الله علیه و اله) ستون سوم به شمار می آید و کنار محراب فعلی قرار دارد. به دیگر سخن، استوانه عایشه وسط استوانه های اصلی قرار دارد و میان آن تا منبر پیامبر (صلی الله علیه و اله) دو ستون و میان آن و قبر شریف نیز دو ستون و نیز میان قبله تا محراب کنونی دو ستون فاصله است و از هر طرف سومین ستون به شمار می آید و در کنار ستون توبه و سریر قرار دارد.
وجه تسمیه
در وجه نام گذاری آن اختلاف است. مشهور آن است که چون عایشه درباره فضیلت نماز گزاردن کنار آن روایتی از پیامبر (صلی الله علیه و اله) گزارش کرده، به این نام خوانده شده است. شاید هم به این سبب باشد که عایشه از آن خبر داده و مکانش را معین کرده است. برخی نیز بر این باورند که این نام پس از عایشه برگرفته شده است.
نام های دیگر استوانه
نام دیگر این ستون «قرعه» است. سبب این نام گذاری را چنین دانسته اند که عایشه از پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) روایت کرده است: در مسجد من، نزد این ستون، جایگاهی است که اگر مردم پاداش و فضیلت نماز در آن را بدانند، برای نماز خواندن در آن جا قرعه خواهند زد. این ستون به نام «استوانه مهاجران» نیز شناخته می شود؛ زیرا مهاجران مکی کنار آن به گفت و گو می نشستند. از این رو، آن جا را «مجلس مهاجران» نیز می گفتند. برخی از آن به «استوانه مخلقه» یاد کرده اند؛ زیرا این ستون نیز مانند ستون مخلقه، با «خلوق» خوشبو می شده است. اکنون بالای آن به خطی زیبا عبارت «هذه اسطوانة عایشه» نوشته شده است.
احکام
...
در منابع روایی اهل سنت از طریق عایشه از حضرت زهرا (سلام الله علیها) روایت صحیح السندی نقل شده که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم)، امیرمؤمنان (علیه السّلام) را نخستین مسلمان معرفی می کند.
دولابی در کتاب «الذریة الطاهرة النبویه» روایت را با این سند معتبر نقل کرده است: حدثنا احمد بن یحیی الاودی حدثنا ابو نعیم ضرار بن صرد التمیمی حدثنا عبدالکریم ابو یعفور عن جابر عن ابی الضحی عن مسروق عن عائشة قالت حدثتنی فاطمة قالت قال لی رسول الله صلی الله علیه وسلم زوجک اعلم الناس علما واولهم اسلاما وافضلهم حلما.
دولابی، محمد بن احمد بن حماد (متوفای ۳۱۰ه)، الذریة الطاهرة النبویه، ج۱، ص۱۰۳، تحقیق:سعد المبارک الحسن، ناشر:الدار السلفیة - الکویت، الطبعة:الاولی، ۱۴۰۷ه.    
این روایت از نظر سند حسن است برای اثبات این مطلب، راویان سند را بررسی می نماییم:
← احمد بن یحیی الاودی
طریق این روایات یکی است که از عایشه از حضرت زهرا (سلام الله علیها) نقل شده ولی راویان سند آن متفاوت است. برای اثبات اعتبار این روایت تنها سند اول را بررسی کردیم و در نهایت همه راویان از نظر علمای رجال اهل سنت موثق هستند و روایت معتبر است.
حسادت از آن دسته رذائل اخلاقی بشمار می رود که در دین و شریعت اسلامی به شدت مورد نکوهش واقع شده است. حسادت و تکبر بود که ابلیس را به نافرمانی از امر خداوند کشاند و موجب کفر وی شد. بروز حسادت در شخصیتهای تاریخی می تواند بازتاب اجتماعی خاصی را دنبال کند و نیز روشن کننده بسیاری از حقائق شود. در این مقاله به این صفت رذیله در شخصیتی می پردازیم که در چند فتنه نقش اصلی را بازی کرده و حسادتهای او نفاق را در دلش بارور نموده، یعنی عایشه دختر ابوبکر. برخی با جانب داری از عایشه در فتنه ها، او را مجتهدی دانسته اند که به علم خود عمل کرده و احتمال خطاء را در وی نفی نکرده اند؛ اما با شناخت مقداری از کردارش به این نتیجه می رسیم که او اساسا با تصمیمات احساسی خود در برابر حق ایستادگی و مخالفت می کرده.
عایشه دختر ابوبکر چنین زندگانی پر ماجرائی در دوران حضور پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) داشت و بعد از آن حضرت از بزرگترین فتنه گرانی شد که سیاستهای ضد ولایت را رهبری می کرد. فتنه جمل از بزرگترین معضلاتی بود که با حضور او به نبردی خونین تبدیل شد و مصیبتی بر دامن جامعه اسلامی نشاند. کردار و حسادتهای عایشه مقدمه ای برای شناخت اعمال وی در فتنه جمل است.
عناوین مرتبط
منشأ حسادت؛ آثار حسادت؛ مصحف عایشه بنت ابی بکر.
حفصه در طول زندگی همراه و پشتیبان عایشه بود. چنان چه پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) از همان ابتدا و در روز اخوت، بین او و عایشه عقد اخوت جاری ساخت.
حفصه در طول زندگی همراه و پشتیبان عایشه بود. چنان چه پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) از همان ابتدا و در روز اخوت، بین او و عایشه عقد اخوت جاری ساخت. بین خانۀ حفصه و عایشه راهی بود که از طریق آن در خانه خود سخنانشان را با هم رد و بدل می کردند. و همراه هم برای سایر زنان توطئه می چیدند. چنان چه در مورد ماریه آنقدر به دست و پای حضرت پیچیدند تا پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) او را بر خود حرام کرد. طی این جریان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) رازی را با حفصه در میان گذاشت که حفصه آن را برای عایشه بازگو کرد. خداوند پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) را از این قضیه آگاه می کند و آیات اول سوره تحریم نازل می شود.
← نزول آیات
در دوره بیماری پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) وی و عایشه هر کدام برای جانشینی پدر خود زمینه چینی می کردند. پس از وفات پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) و با خلافت ابوبکر راه برای توطئه و انحراف وی بیشتر شد. به طوری که هنوز چیزی از وفات رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) نگذشته بود که با شهادت، علیه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) وی را از میراث خود محروم ساختند. عایشه و حفصه شهادت دادند که رسول خدا فرمود: «ما گروه انبیاء چیزی به ارث نمی گذاریم. ترکۀ ما صدقه است» در حالی که در دورۀ عمر بخشی از خیبر بین آنها تقسیم شد، و از بیت المال دوازده هزار درهم دریافت کردند. البته در دورۀ زمام داری عثمان که رابطۀ خوبی بین آنها نبود، زمانی که حفصه و عایشه برای طلب میراثشان از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) که دست عثمان بود نزد او رفتند، عثمان شهادت آنها و دروغی را که به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) نسبت داده بودند یاد آور شد، به شکلی که آن دو با گریه بازگشتند.
مخالفت با امام علی
حفصه در دورۀ خلافت امیرالمؤمنین (علیه السّلام) به پیروی از عایشه به مخالفت با حضرت پرداخت و در جریان خروج عایشه و واقعۀ جمل نظر خود را تابع رای عایشه اعلام نمود. و در حرکت به سمت بصره با وی هم نظر شد. اما برادرش عبدالله بن عمر مانع او شد. ولی با این حال از طریق نامه در جریان اخبار جمل قرار می گرفت. عایشه طی نامه ای به حفصه چنین می نویسد: اما بعد خبرت دهم که علی (علیه السّلام) در «ذوقار» فرو آمده و زمانی که از عِده و عُده ما آگاه شد در همانجا وحشت زده و ترسان مستقر شد. او به منزلۀ اسب سُرخ مویی است که اگر جلو آید زخمی می شود و اگر بازگردد ذبح می گردد. حفصه با شنیدن این خبر همسایگانش را دعوت کرد که بخوانند و دف بزنند و در شعرشان چنین بخوانند: «ما الخبر ماالخبر، علی فی السفر، کالسّفر الاشقر، اِن تَقدّمَ عُقِر، و اِن تاخّر نَحر» دختران آزادشدگان (طلقا) با شنیدن این آواز در خانه حفصه جمع شدند. ام کلثوم دختر علی (علیه السّلام) از جریان با خبر شد و در لباس ناشناس وارد مجلس شد سپس چهره خود را نمایاند. حفصه با شناختن او خجالت کشید و استرجاع گفت. ام کلثوم گفت: «اگر شما دو نفر امروز علیه علی (علیه السّلام) یکدیگر را یاری می دهید قبل از آن علیه برادرش چنین کردید و خداوند دربارۀ شما آنچه را نازل نمود، که می دانید». حفصه گفت: «خدا خیرت دهد بس است».
یکی از شبهاتی که اهل سنت در رابطه با عایشه مطرح می کنند این است که عایشه برای اصلاح امت اسلامی به بصره رفته و جنگ جمل پیش آمده است، و الا اگر غیر این باشد چرا حضرت علی (علیه السلام) با او برخورد نکرد و وی را مجازات نکرده است، بلکه وی را محترمانه به مدینه انتقال داده است. در ادامه پاسخ تفصیلی از کتب اهل سنت به شبهه می دهیم.
اگر آن طور که شیعیان ادعا می کنند، ام المؤمنین عائشه در جنگ جمل مقصر بوده و باعث کشته شدن هزاران نفر از مسلمانان شده است، چرا علی (علیه السّلام) با او برخورد نکرد؟ چرا او را مجازات نکرد؟رها کردن عائشه و حتی انتقال محترمانه او به مدینه، نشانگر این است که عائشه برای اصلاح امت اسلامی به طرف بصره رفته و قصد جنگ و فتنه نداشته است.
انگیزه عایشه از خروج
آیا عائشه به قصد اصلاح، خارج شده بود؟تردیدی نیست که هدف عائشه از برپایی فتنه جمل، جنگ با امیرمؤمنان (علیه السّلام) بوده، ایجاد اختلاف و تفرقه در جامعه اسلامی و اخلال در نظم و امنیت حکومت نوپای امیرمؤمنان (علیه السّلام) بوده است وگرنه دلیلی نداشت که برخلاف دستور صریح خداوند، حریم رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) را ترک و همراه با هزاران مرد نامحرم از این دیار به آن دیار، از این شهر به آن شهر، از این معرکه به آن معرکه حرکت و مسلمانان را یکی پس از دیگری قربانی ریاست طلبی طلحه و زبیر نماید.ما در این مقاله تلاش می کنیم که ابتدا به صورت کوتاه درباره انگیزه عائشه از به راه انداختن جنگ جمل صحبت و در آخر به این سؤال پاسخ دهیم که چرا امیرمؤمنان (علیه السّلام) عائشه را مجازات نکرد؟اما پیش از ورود به اصل بحث، باید این مساله ثابت شود که فرمانده جنگ جمل چه کسی بوده است؟ آیا عائشه تقصیری داشته یا خیر؟
عائشه فرمانده جنگ جمل
بی تردید، مقصران اصلی جنگ جمل، عائشه، طلحه و زبیر بودند. از این میان تقصیر عائشه بیش از دو نفر دیگر می تواند باشد؛ چرا که اگر او طلحه و زبیر را همراهی نمی کرد، مردم برای این نبرد حاضر نمی شدند و شاید فتنه جمل اصلا شکل نمی گرفت. مردم وقتی دیدند که ناموس رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرمانده این لشکر است، دچار شک و تردید شدند و از طرف دیگر عده زیادی گول همین قضیه را خوردند و به جنگ امیرمؤمنان (علیه السّلام) آمدند.امیرمؤمنان (علیه السّلام) در خطبه ۱۳ نهج البلاغه، روز جمعه سال ۳۶ هجری پس از پایان جنگ جمل در مسجد جامع شهر بصره در نکوهش مردم بصره فرمود:کُنْتُمْ جُنْدَ الْمَرْاَةِ وَ اَتْبَاعَ الْبَهِیمَةِ رَغَا فَاَجَبْتُمْ وَ عُقِرَ فَهَرَبْتُمْ اَخْلَاقُکُمْ دِقَاقٌ وَ عَهْدُکُمْ شِقَاقٌ وَ دِینُکُمْ نِفَاقٌ وَ مَاؤُکُمْ زُعَاقٌ وَ الْمُقِیمُ بَیْنَ اَظْهُرِکُمْ مُرْتَهَنٌ بِذَنْبِهِ وَ الشَّاخِصُ عَنْکُمْ مُتَدَارَکٌ بِرَحْمَةٍ مِنْ رَبِّهِ کَاَنِّی بِمَسْجِدِکُمْ کَجُؤْجُؤِ سَفِینَةٍ قَدْ بَعَثَ اللَّهُ عَلَیْهَا الْعَذَابَ مِنْ فَوْقِهَا وَ مِنْ تَحْتِهَا وَ غَرِقَ مَنْ فِی ضِمْنِهَا.
امام علی (علیه السّلام)، نهج البلاغه، ص۵۶.    
...



عایشه در دانشنامه ویکی پدیا

عایشه
عایشه (زاده سال ۹ پیش از هجرت، مکه - درگذشته ۵۸ (قمری)) دختر ابوبکر، نخستین خلیفه از خلفای راشدین و سومین همسر محمد پسر عبدالله، پیامبر اسلام است. مادرش ام رومان از قبیله کنانه بود. محمد به عایشه کنیه ام عبدالله، به خاطر نام خواهرزاده اش عبدالله پسر زبیر داده بود.
جنگ جمل
نقد محمد
نام کامل وی عایشه بنت ابی بکر بن ابی قُحافه بن عامر بن عَمرو بن کعب بن سعد بن تیم بن مرة بن کعب بن لؤی است. «ام المؤمنین»، «أم عبدالله» و «حمیرا» از القاب اوست.
موقعیت او به عنوان زن اصلی محمد تا حدی به موقعیت پدرش در جامعه وابسته بود.
داستان ازدواج او با محمد به پیش قدم شدن خویله دخت حکیم همسر عثمان پسر مظعون برای ازدواج محمد برمی گردد. احتمالاً خویله دخت حکیم در مسائل داخلی (خانوادگی) محمد به او کمک می کرده است. مدتی بعد از مرگ خدیجه دخت خویلد، به محمد پیش نهاد داد تا با عایشه دختر ۶ ساله رئیس پیروانش یا سوده دخت زمعه، بیوه حدوداً ۳۰ ساله ای که شوهرش به حبشه مهاجرت کرد و در همان جا از دنیا رفت ازدواج کند. محمد از او خواست از هر دو خواستگاری کند. قبلاً توافق شده بود که عایشه با جبیر پسر مطعم، پسر مشرکی که با مسلمانان دوست بود ازدواج کند. با توافق مشترک - به هر حال - این نامزدی لغو شد و عایشه نامزد محمد شد. نظر به اینکه محمد در بسیاری از ازدواج هایش هدف سیاسی داشته، به نظر می رسد در این مورد، هدف محکم کردن گره خود با ابوبکر رهبر پیروانش بوده است. ازدواج محمد و عایشه پس از هجرت (شوال سال ۱ یا ۲ ه‍.ق /آوریل ۶۲۳ یا ۶۲۴ میلادی) روی داد. عایشه برای زندگی به حجره (اتاقک) در خانه محمد و سپس به مسجد مدینه رفت. نباید در آن زمان بیش از ۱۰ سال سن داشته باشد. او اسباب بازی هایش را به خانه جدید برد. محمد هر از گاهی با عایشه در بازی هایش با آن ها (اسباب بازی ها) شرکت می کرد.
عکس عایشه
عایشه یک نام برای زنان در زبان عربی است و نام افراد سرشناس زیر است:
عایشه دخت ابوبکر
عایشه صفار نیشابوری
عایشه آژدا پکان
عایشه قذافی
عایشه (به فرانسوی: Aïcha) نام آهنگی است که توسط شاعر و خواننده فرانسوی ژان-ژاک گلدمن نوشته شده است. عنوان عایشه در اینجا اشاره دارد به نام زن عربی. نسخه فرانسوی این آهنگ هرگز در آلبومی منتشر نشد. اما نسخه دو زبانه این آهنگ توسط خواننده الجزایری خالد در سال ۱۹۹۶ در آلبوم صحرا منتشر شد. متن قسمت های عربی این آهنگ توسط خالد نوشته شده است. موزیک ویدئو این آهنگ خالد را سارا مون کارگردانی کرده است.
عایشه یا آیشا (عربی: عائشة‎؛ آوایش فصیح: Āʾisha، همچنین با آوایش ها گوناگون) نامی مؤنث عربی به معنای «زنی که خوش می زیَد» یا «زنانه وار» است. عایِشَه (با استاندارد لاتین Ayesha) آوایش رایج در جهان عرب است و و به طور جهانی در کشورهای با جمعیت بالای مسلمانان سنی مانند ایالات متحده، در رتبهٔ ۲٬۲۰۰ از ۴٬۲۷۵ نامِ برگزیده شده برای دختران، در سرشماری دهه ۱۹۹۰م قرار گرفت. نام عایشه در جهان انگلیسی زبان پس از آنکه در اثر اچ. رایدر هگرد با عنوان «او: تاریخچهٔ ماجراجویی» آمد، محبوب شد.
عایشه باعونیه، (؟ -۱۵۱۶م) صوفی و شاعر شامی
عایشه بنت فضل صوفی، (؟ -۱۱۵۱م) محدث خراسانی
عایشه صفار، محدث مسلمان ایرانی
عایشه کمسانی، (۱۰۶۸–۱۱۳۵م) محدث و فقیه ایرانی خراسانی
عایشه بنت ابراهیم دمشقی، (۱۲۴۷–۱۳۱۸) محدّث شامی
عایشه بالسی، (؟ -۱۴۰۰م) محدث شامی
عایشه حلبی، (۱۴۰۰–۱۴۹۴م) محدث شامی
عایشه منوبی، (۱۱۹۳–۱۲۶۷م) صوفی، نیکوکار و قاری مغربی
عایشه حرانیه، (۱۲۴۹–۱۳۳۶) محدث شامی
عایشه شرایحی دمشقی، (۱۳۵۸–۱۴۳۸) محدّث شامی
عایشه انصاریه، (۱۱۹۵–۱۲۱۰م) محدث برجستهٔ مصری
عایشه بنت ابراهیم صدیق، (۱۲۶۲–۱۳۴۰) قاری، حافظ قرآن و محدّث شامی
عایشه بنت علی مصری، (۱۲۶۶–۱۴۳۷) محدث، خوشنویس و تاریخ دان مصری
عایشه بنت مستنجد، (۱۱۶۴–۱۲۴۲) امیربانو عباسی و نیکوکار عراقی
عایشه بنت عیسی مقدسی، (؟ -۱۲۹۸)محدث فلسطینی
عایشه بنت عبدالرحمان هاشمی، (۱۱۴۷–۱۴۲۰م) محدث و نیکوکار حجازی
عایشه بنت محمد بغدادی، (؟ -۱۲۴۳) محدث، نیکوکار، فقیه و واعظ عراقی
عایشه شان، خواننده کردتبار ترکی
سیارک ۳۵۸۴ (به انگلیسی: 3584 Aisha، نامگذاری:1981TW) سه هزار و پانصد و هشتاد و چهارمین سیارک کشف شده است که در ۵ اکتبر ۱۹۸۱ کشف شد.
قدر مطلق سیارک برابر ۱۲٫۱۰ است.
عایشه آباد ، روستایی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان ایران است. این روستا در بین مردم بومی با نام تیاو (به دلیل ساحلی بودنش) شناخته میشود.
فهرست روستاهای ایران
با اینکه در این روستا از مدت ها پیش ساکنانی از دیگر روستاها و مناطق جزیره قشم وجود داشت دلیل نام این روستا را می توان به حدود70 سال پیش نسبت داد که در ان زمان زنی با نام عایشه بخشی از مردم روستای اطراف را به این روستا سوق داد و بعد از ان در این منطقه شروع به سکنی کردند.
این روستا در دهستان دولاب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۷ نفر (۱۸خانوار) بوده است.
عایشه انصاریه (۱۱۹۵ - ۱۲۱۰م) (نسب: عایشه بنت مَعمَر بن فاخر) بانوی محدث برجستهٔ مصری در سدهٔ ششم هجری بود. محمد بن عبدالواحد مقدسی از شاگردان او بود. جمال الدین قفطی دربارهٔ او در النجوم الزاهرة نوشته است.
عایشه باعونیه (؟ -۱۵۱۶) بانوی صوفی و شاعر عرب زبان شامی در دورهٔ مملوکی بود.
الفتح الحنفی: سخنان صوفیان.
الملامح الشریفة والآثار المُنفیه: قصیده های صوفیانه.
دُر الغائض فی المعجزات و الخصائص: قصیده ای دراز.
نسب کاملش «ام عبدالوهاب عایشه بنت یوسف بن احمد بن ناصرالدین بن خلیفه» ذکر شده است. در هشت سالگی قرآن را حفظ کرد. نزد اسماعیل خوارزمی و سپس علی بن یحیی ارموی به طریقت گرایید. به قاهره رفت و آنجا بسیار آموخت و اجازهٔ فتوا و تدریس برگرفت. سپس به دمشق برگشت و در ۲۱ دسامبر ۱۵۱۶/ ۱۵ ذی القعده ۹۲۲ق درگذشت.
عایشه بالسی لقب گرفته به ضوء الصباح (به معنای: پرتوی بامداد، نور صبح) (؟ -۱۴۰۰م) (نسب: عایشه بنت محمد بن احمد بن عمر بن سلیمان) بانوی محدث شامی در سدهٔ هشتم هجری بود. نزد علی بن ابی بکر حرّانی حدیث فراگرفت. بزرگانی همچون شمس الدین سخاوی از شاگردانش بودند.
عایشه بعد از پیغمبر کتاب رمانی است که نوشته کورت فریشلر با ترجمه ذبیح الله منصوری، نشر امیر کبیر، سال ۱۳۴۳ خورشیدی است. کتاب فوق ترجمه کتابی است با عنوان آلمانی «عایشه همسر محبوب محمد» (به آلمانی: Aischa Mohammeds Lieblingsfrau). این کتاب که نویسنده آن را از زبان ثابت بن ارطات که پلیس مخفی معاویه پسر ابوسفیان بوده نگاشته است، مربوط به تحقیقات «ثابت» در مورد عایشه، (همسر محمد پسر عبدالله، پیامبر اسلام و دختر ابوبکر، اولین خلیفه بعد از درگذشت محمد ابن عبدالله) می باشد. به طوریکه از مطالب کتاب می فهمیم عایشه در تمام وقایع سیاسی بعد از درگذشت پیامبر اسلام، مستقیم و غیر مستقیم دست داشته است.
اسماء بنت ام عمرو (ام عمرو قابله ام رومان مادر عایشه بود).
شنفره شاعر عرب که شغلش شاعری و راهزنی بود.
عنتر غلام خدیجه همسر محمد و بعداً غلام فاطمه دختر پیامبر اسلام.
لبید شاعر مشهور عرب که پسر عموی عایشه بود.
موسی بن عبداللات خادم کعبه در دوران جاهلیت و بعثت.
سوده دومین زن محمد.
عمرو بن فحیل که شبان بود و به مخفی شدن محمد و ابوبکر در غار کمک کرد.
موسی بن ایسکر روحانی ارشد یهودیان مدینه.
زید غلام پیامبر اسلام.
عمرو غلام عمر بن خطاب و بعداً غلام عایشه و پیامبر اسلام
حسین بن علی سومین امام شیعیان
ابوعباس فرزند عباس عموی پیامبر اسلام
ابن هشام کاتب عمر بن خطاب دومین خلیفه اهل سنت
سلمان فارسی صحابی ایرانی الاصل پیامبر اسلام
یلال صراف عایشه
ثابت بن ارطات برای کسب اطلاعات درباره زندگی عایشه و گزارش به معاویه از اشخاص زیر تحقیق می کند:
اساسا در ترجمه های منصوری حتی اگر از نسخه های اصل و افراد حقیقی باشند هم ، نمی توان تکیه بر اعلام ، نامجای ها و روایت داستان داشت . خصوصا در مورد این کتاب که نویسنده آن Karl Frischler به کلی خیالی است . هرچند شایان ذکر است نسخه ی زبان آلمانی کتاب موجود می باشد .
عایشه بنت ابراهیم ممکن است به افراد زیر اشاره داشته باشد:
عایشه بنت ابراهیم دمشقی: (۱۲۴۷ - ۱۳۱۸م)
عایشه بنت ابراهیم صدیق: (۱۲۶۲ - ۱۳۴۰م)
عایشه شرایحی دمشقی: (۱۳۵۸- ۱۴۳۸م)
ابراهیم بن محمد بن عبدالوهاب بن ابراهیم امام، شهرت یافته به ابن عایشه (؟ -۸۲۵م) امیر عباسی بود. علیه مأمون قیام کرد و برای بیعت با ابراهیم بن مهدی تلاش کرد. مأمون او را دستگیر کرد، تازیانه زد، زندانی نمود و سرانجام به صلیب کشید. عزالدین بن اثیر او را نخستین فرد عباسی نامیده که در اسلام مصلوب شد.
بی بی عایشه (انگلیسی: Bibi Aisha؛ با زادنام عایشه محمدزی) یک زن افغانستان است که چهره وی برای نخستین بار با بینی بریده بر روی مجله تایم منتشر شد.
http://www.bbc.com/persian/afghanistan/2010/08/100806_l09_bibi_aisha_us. دریافت شده در ۲۵ آوریل ۲۰۱۷. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
http://www.pezeshk.us/?p=25057. دریافت شده در ۲۵ آوریل ۲۰۱۷. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
http://www.salamatnews.com/news/23943/. دریافت شده در ۲۵ آوریل ۲۰۱۷. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
http://www.dw.com/fa-af/مرد-متهم-به-بریدن-گوشی-و-بینی-عروسش-دستگیر-شد/a-6307643. دریافت شده در ۲۵ آوریل ۲۰۱۷. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
http://fararu.com/fa/news/83676/عامل-بریدن-گوش-و-بینی-دختر-افغانی-آزاد-شد. دریافت شده در ۲۵ آوریل ۲۰۱۷. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
http://da.azadiradio.com/a/24262146.html. دریافت شده در ۲۵ آوریل ۲۰۱۷. پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
بینی و گوش های وی توسط شوهرش بریده شده بود. وی توسط نیروهای آمریکایی در کوهستان اروزگان پیدا شده و برای درمان ابتدا به کابل و سپس به ایالات متحده منتقل شده بود.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

عایشه در دانشنامه آزاد پارسی

عایشه (مکه ۸/۹پ ق ـ مدینه ۵۷ق)
سومین همسر پیامبر اسلام (ص) و دختر ابوبکر. مادرش ام رومان نام داشت. بنابه برخی روایات، پیامبر اکرم (ص) پس از وفات خدیجه و زمانی که عایشه ۷ ساله بود، او را به عقد خود درآورد و بنابر قولی هجده ماه پس از هجرت در سن ۹ یا ۱۰ سالگی به خانۀ آن حضرت وارد شد. او تنها دختری بود که با پیامبر ازدواج کرد، برای همین بین همسران پیامبر به باکره بودنِ خود مباهات می کرد. گفته اند که او به اظهار محبت پیامبر نسبت به برخی از دیگر همسرانش حسادت می ورزید. آورده اند که پس از رحلت رسول اکرم (ص)، او و حفصه نزد عثمان بن عفان رفتند و حق خود را از میراث آن حضرت مطالبه کردند، اما عثمان برآشفت و گفت: مگر شما نبودید که وقتی فاطمۀ زهرا فدک را از ابوبکر مطالبه کرد، شهادت دادید که پیامبر گفته است ما پیامبران پس از خود میراثی باقی نمی گذاریم و هرچه بماند صدقه است؟ بروید که چیزی به شما نمی رسد. از این رو، عایشه با عثمان سخت مخالف بود. او و طلحه و زبیر بیش از همه مردم را علیه عثمان برمی انگیختند، ولی چون پس از قتل عثمان مردم با امام علی (ع) بیعت کردند، تغییر عقیده داد و گفت که عثمان را مظلومانه کشتند، پس با همراهی طلحه و زبیر جنگ جمل را در مقابل آن حضرت به راه انداختند. چون عایشه در این جنگ سوار بر شتری بود، این نبرد به جنگ جمل (شتر) شهرت یافت. در دورۀ معاویه هدایا و مستمری زیادی به عایشه می رسید. چون امام حسن (ع) به شهادت رسید و خواستند پیکر مطهرش را نزد پیامبر اسلام دفن کنند، او مانع از انجام این کار شد. قبر عایشه در قبرستان بقیع است. عایشه زنی باهوش، خوش بیان و جاه طلب بود و به اشعار و تاریخ عرب آگاهی داشت. در حدود ۱۲۰۰ روایت از او نقل شده که برای اهل سنت بسیار مهم و معتبر است. عایشه حافظه ای نیرومند داشت و در تدوین و مکتوب ساختن قرآن، از سوره ها و آیاتی که او از حفظ داشت، استفاده شد.

نقل قول های عایشه

عایشه زاده سال ۴ پس از بعثت، سال ۹ پیش از هجرت - درگذشته ۵۷ (قمری) از همسران حضرت محمد پسر عبدالله پیامبر اسلام و دختر ابوبکر اولین خلیفه از خلفای راشدین بود.
• من و صفیه به یکدیگر دشنام می دادیم! من به پدر او دشنام دادم؛ او نیز به پدر من دشنام داد! رسول خدا (صلی الله علیه وآله) سخن او را شنیده و فرمودند: ای صفیه! به ابوبکر دشنام می دهی؟!
• هیچ کس را داناتر از عایشه به حلال و حرام، علم، شعر و طب ندیده ام.
• یک چهارم احکام شریعت از سیده عایشه نقل شده است.
• هیچ مشکلی در حدیث برای ما اصحاب رسول الله پیش نمی آمد که چون از عایشه می پرسیدیم؛ مگر آنکه نزد او علمی از آن حدیث را می یافتیم.

ارتباط محتوایی با عایشه

عایشه را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران درباره معنی عایشه

صمیم ١١:٣٩ - ١٣٩٧/٠٦/٢٠
نام همسر حضرت محمد ص و به معنی پاک منزه و مهربان
|

احمد ٠٨:٣٣ - ١٣٩٧/٠٧/٢٢
عایشه یعنی زن پاکدامن،زن دارای صفات نیکو
|

سهیلا ١٣:٤٨ - ١٣٩٧/٠٨/١٧
عایشه به معنی پاکدامنی ونیکوکاری و مهربان
|

عایشه ٠١:٤٦ - ١٣٩٧/٠٩/١٠
صبور ومهربان
جسور وقدرتمند
|

عایشه ١٢:٠٣ - ١٣٩٧/٠٩/١٨
عایشه به معنای یک زن نیکو حال پاکدامن و مخصوصااا شجااع
|

لیلا ١٠:١٠ - ١٣٩٧/١٢/٢١
بهترین اسم دختر وپاک دامن و مهربان صبور
|

سمیه ١٧:٠٨ - ١٣٩٨/٠١/١٤
زن خوب و پاک دامن
|

نازنین ٢٣:٤٢ - ١٣٩٨/٠١/٢٢
دارای نصف علم پیامبر
خوشحالم که اسم اصلیم عایشه است
|

عایشه ٠٠:٤٣ - ١٣٩٨/٠٣/٠٢
زنی با صفات نیکو، صالح، دل پاک
|

هاشم ١٨:٢٤ - ١٣٩٨/٠٣/٠٤
عایشه همسر پیغمبر بود ولی ملاک حال فعلی افراد است این شخص بعد از پیغمبر اعمال ناشایستی انجام داد و باعث قتل عثمان شد در ادامه در دوران حضرت علی(ع) باعث ایجاد جنگ و اختلاف بین مسلمانان شد برای خوب بودن تنها همسر پیغمبر بودن کافی نیست و دلیلی برای رستگار شدن نیست اگر گمراه شدی و اعمال ناشایست انجام دادی خود پیغمبر هم از تو بیزاری میجوید خداوند خودش بهترین قاضی برای بندگانش خواهد بود
|

امید ١٥:٣٣ - ١٣٩٨/٠٤/٠٥
جناب هاشم برای خوب بودن حضرت عایشه همین بس که خداوند ازش به نیکی وپاکی یادکرد وفرمود انهایی که تهمت زدند جزای سنگینی دارند
شما هم لطفا بیشترتحقیق کنید خداوند عالم غیب هست ومیدونست بعدپیامبرهم ایشان خوب خواهند بود
حضرت علی هم برای حضرت عایشه احترام خاصی قائل بودند واین اراجیف را منافقین درست کردنپ
|

عایشه ٠٥:٣٧ - ١٣٩٨/٠٤/٣١
نام عایشه از کلمه عیش به معنی زندگی کردن سرچشمه میگرد وبه خاطر ة اخرش برای زن معنا میشود
|

فرج ٠٣:٣٣ - ١٣٩٨/٠٦/٠٢
ازکلمه عیش یعنی لذت و خوشی گرفته شده .عایشه یعنی خوش گذران.وبزرگ شده درناز ونعمت
|

عایشه ٠٦:٤٩ - ١٣٩٨/٠٦/٢١
عایشه یعنی پاکدامن
|

سما ١٣:٠٨ - ١٣٩٨/٠٦/٢١
عایشه : نیکوحال ، خوش .
عایشه به خاطر جنگ جمل از محبوبیتش کم شد.
وچون سواربراسب سرخ موی در جنگ جمل شده شده بود لقب حمیرا داشت. عایشه فرزندی نداشت.
|

یمنا ١٣:١٩ - ١٣٩٨/٠٦/٢١
حمیرا لقب عایشه بود شنیدم که چون سواربرشتری سرخ موی بوده درجنگ جمل لقب عایشه گرفته . شاید هم چون سفیدپوست وسرخگون بوده لقبش حمیرا بوده . عایشه هم خوب بوده و هم بد بوده حسادت جنگ جمل و..
اسم عایشه اصلا ندیدم ونشنیدم فکرکنم اسم عایشه دربین سنی مذهب ها رایج باشه.
|

نگار ١٣:٢٨ - ١٣٩٨/٠٦/٢١

رابطه حفصه با عایشه
حفصه در طول زندگی همراه و پشتیبان عایشه بود. چنان چه پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) از همان ابتدا و در روز اخوت، بین او و عایشه عقد اخوت جاری ساخت.
حفصه در طول زندگی همراه و پشتیبان عایشه بود. چنان چه پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) از همان ابتدا و در روز اخوت، بین او و عایشه عقد اخوت جاری ساخت. بین خانۀ حفصه و عایشه راهی بود که از طریق آن در خانه خود سخنانشان را با هم رد و بدل می کردند. و همراه هم برای سایر زنان توطئه می چیدند. چنان چه در مورد ماریه آنقدر به دست و پای حضرت پیچیدند تا پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) او را بر خود حرام کرد. طی این جریان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) رازی را با حفصه در میان گذاشت که حفصه آن را برای عایشه بازگو کرد. خداوند پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) را از این قضیه آگاه می کند و آیات اول سوره تحریم نازل می شود.
← نزول آیات
در دوره بیماری پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) وی و عایشه هر کدام برای جانشینی پدر خود زمینه چینی می کردند. پس از وفات پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) و با خلافت ابوبکر راه برای توطئه و انحراف وی بیشتر شد. به طوری که هنوز چیزی از وفات رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) نگذشته بود که با شهادت، علیه فاطمه زهرا (سلام الله علیها) وی را از میراث خود محروم ساختند. عایشه و حفصه شهادت دادند که رسول خدا فرمود: �ما گروه انبیاء چیزی به ارث نمی گذاریم. ترکۀ ما صدقه است� در حالی که در دورۀ عمر بخشی از خیبر بین آنها تقسیم شد، و از بیت المال دوازده هزار درهم دریافت کردند. البته در دورۀ زمام داری عثمان که رابطۀ خوبی بین آنها نبود، زمانی که حفصه و عایشه برای طلب میراثشان از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) که دست عثمان بود نزد او رفتند، عثمان شهادت آنها و دروغی را که به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) نسبت داده بودند یاد آور شد، به شکلی که آن دو با گریه بازگشتند.
|

Amir Mahdi Amiri ١١:٥٦ - ١٣٩٨/٠٦/٢٤
دختر ابوبکر خلیفه ی اول مسلمین زن سوم پیامبر
|

پیشنهاد شما درباره معنی عایشه



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

ا.امين > دادرسان
کورش شیرازی > یاقچی یول
فرشاد > paraphrase
کورش شیرازی > یاقچی
پیمان > nonchalance
zb > cross
نعمت الله سیادت مقدم شاعر > وقاهت
Ali > سخن بیهوده

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• عایشه فاحشه   • مرگ عایشه   • فرزندان عایشه   • عایشه خواننده ترکیه   • عایشه جهاد نکاح   • سن عایشه در زمان ازدواج   • عایشه زن پیامبر   • معنی عایشه   • مفهوم عایشه   • تعریف عایشه   • معرفی عایشه   • عایشه چیست   • عایشه یعنی چی   • عایشه یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی عایشه
کلمه : عایشه
اشتباه تایپی : uhdai
آوا : 'AyeSe
نقش : اسم خاص اشخاص
عکس عایشه : در گوگل


آیا معنی عایشه مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 99% )