انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 1092 100 1

عزیر

معنی اسم عزیر

اسم: عزیر
نوع: دخترانه
ریشه اسم: عربی
معنی: نامی که اعراب مسلمان به عزرا می دهند، عزرا

معنی عزیر در لغت نامه دهخدا

عزیر.[ ع َ ] (ع اِ) بهای گیاه دروده که علف زار فروخته شود. (منتهی الارب ). بهای گیاه دروده ٔ از علف زار. (ناظم الاطباء). بهای گیاه و علف هرگاه درو شود و مزارع آن فروخته شود. گویند: هل أخذت عزیر هذا الحصید؛ یعنی آیا بهای علف زار این حصید را گرفته ای ؟ (از اقرب الموارد). عَزْر. عَزائر. و رجوع به عزائر و عزر شود.

عزیر. [ ع ُ زَ ] (اِخ ) نام پیغمبری ، و آن منصرف است جهت خفتش ، هرچند اعجمی است. (از اقرب الموارد) (از منتهی الارب ). کاهن ورهبر عبرانیان در قرن پنجم ق.م. که نزد مسلمانان بعنوان پیغمبر مشهور است و نام اصلی او عِزْرا میباشد.(از فرهنگ فارسی معین ). نام پیغمبری است که صد سال مرده بود، پس خدای تعالی او را زنده گردانید. (ترجمان القرآن علامه جرجانی ). نام پیغامبری که در احیاء موتی شک کرد و خدای جان او و خرش بستد و پس از صد سال از نو زنده کرد و هنوز میوه های چیده ٔ او تازه مانده بود. و یهود او را پسر خدای گفتندی. (یادداشت مرحوم دهخدا). و در سبب اینکه یهود او را پسر خدای دانسته اند روایاتی چند است که در تفسیر ابوالفتوح رازی نقل شده است. رجوع به عزرا و تفسیر ابوالفتوح رازی ج 5 صص 160 - 164 شود : و قالت الیهود عُزَیرٌ ابن اﷲ (قرآن 30/9)؛ و یهود گفتند عزیر پسر خدا است.
چو دوزخ بدانست و راه بهشت
عزیر و مسیح و ره زردهشت.
فردوسی.
چو راه فریدون شود نادرست
عزیرو مسیحا و هم زند و اُست.
فردوسی.
چو خر سوار شوم جز خر عزیر و مسیح
همه خران به یکی چوب رانم از سودا.
سوزنی.

معنی عزیر به فارسی

عزیر
کاهن و رهبر عبرانیان و کاتب دینی یهود ( قر. ۵ ق .م .) که در دربار ایران صاحب جاه و مقام بود . وی معاصر اردشیر دراز دست هخامنشی بود. در سال ۴۵۷ ق . م . بسر کردگی و پیشوایی عده بسیاری از اسیران یهود که از بابل باورشلیم باز میگشتند ( حدود ۱۷۷۵ تن ) برگزیده شد و در اورشلیم به اصلاح دین و تلاوت متون مقدس اشتغال داشت و همچنین بنوشتن تاریخ و کتاب معروف [ عزرا ] و قسمتی از [ نحمیا ] سرگرم بود . گویند همه کتب عهد عتیق را وی جمع آوری و تدوین کرده است . عزرا در نویسندگی مهارت داشت و در آیین یهود اصلاحاتی کرده و کنیسه هایی تاسیس نموده است . توضیح مسلمانان او را بنام [ عزیر ] خوانند و از انبیای بنی اسرائیل شمارند .
نام پیغمبری و آن منصرف است جهت خفتش هر چند اعجمی است کاهن و رهبر عبرانیان در قرن پنجم قبل از میلاد که نزد مسلمانان بعنوان پیغمبر مشهور است و نام اصلی او عزرا میباشد
نام خر حضرت عزیر پیمبر است .

عزیر در دانشنامه اسلامی

عزیر
معنی عُزَيْرٌ: عزير که يهود او را به زبان عبري عزرا ميخواند، همچنانکه نام يسوع وقتي از عبري به عربي وارد شده به صورت کلمه عيسي درآمده ، و بطوري که ميگويند کلمه يوحنا ي عبري در عربي يحيي شده است . و اين عزرا همان کسي است که دين يهود را تجديد نمود ، بخت النصر مردان ي...
ریشه کلمه:
عزير (۱ بار)

. در کلام خدا راجع به هویّت عزیر مطلبی نیامده است ظاهراً عزیر همان است که در تورات عزرا نامیده شده و در تورات فعلی کتابی هست به نام کتاب عزرا مشتمل بر ده باب. و او کسی است که پس از مراجعت از بابل مقداری از کلمات تورات را پیدا کرد و نوشت. در «بنو- ابن» راجع به ابن الله بودن عزیر که آیا یهود او را فرزند حقیقی خدا می‏دانستند یا تشریفی؟ و نیز در بررسی «تورات» راجع به او توضیح داده‏ایم. در تفسیر عیّاشی از ابی سعید خدری از رسول خدا «صلّی اللّه علیه و آله و سلم» نقل شده: «اِشْتَدَ غَضَبُ اللّهِ عَلَی الیَهوُدِ حینَ قالوُا عُزَیرٌ ابنُ الله وَ اشْتَدَّ غَضَبُهُ عَلَی النَّصاری جینَ قالُوا الْمَسیحُ ابْنُ اللهِ وَ اشْتَدَّ غَضَبُ اللهِ عَلی مَنْ اَراقَ دَمی وَ آذانی فی عِتْرِتی». این حدیث در المیزان از درّ المنثور نیز نقل شده و در صدر آن هست: چون روز جنگ احد صورت آن حضرت زخمی شد و دندانش شکست برخاست و دستها را بلند کرد و می‏فرمود:«اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ اشْتَدَّ غَضَبُهُ الْیَهُودِ...»
عُزَیر از پیامبران قوم بنی اسرائیل. وی به امر خدا در سن جوانی از دنیا رفت و پس از صدسال زنده شد. در قرآن در سوره توبه ایه ۳۰ نام وی یک بار آمده است. اما در جای دیگر قرآن نیز به وی اشاره ای شده است. در دوره وی بخت النصر پادشاه بابل، بیت المقدس محل سکونت بنی اسرائیل را ویران کرد و آنان را به بابِل به اسارت برد. در یهودیت، عزیر احیاکننده تورات معرفی شده است.
عزیر از نسل هارون برادر موسی(ع) است. او و برادر دوقلویش عزیز از پدر و مادری که ساکن در بیت المقدس بودند به دنیا آمدند. در برخی منابع به ارمیا از وی یاد می شود. وی یکی از پیامبران قوم بنی اسرائیل معرفی شده است. در قرآن یک مرتبه به نام عزیر تصریح شده است. برخی مفسران آیه ۲۵۹ سوره بقره را نیز درباره عزیر دانسته اند. عزیر در دوران پادشاهی هخامنشیان می زیسته است. در زبان عبری و متون یهودی، عزرا خوانده می شود.
بر اساس قرآن و برخی منابع تاریخی عزیر در سن جوانی به امر خدا روح از بدنش جدا شد و پس از صد سال زنده شد. زندگی او در این مرحله سی سال طول کشید. این مسأله در جریان عبور عزیر از روستایی که ساکنان آن از دنیا رفته بودند اتفاق افتاد. عزیر با دیدن استخوان انسان های مرده با خود درباره چگونگی زنده شدن مردگان پرسید. به امر خدا او و مرکبش از دنیا رفتند و پس از صد سال زنده شدند. پس از زنده شدن عزیر از وی درباره مدت زمانی که بر او گذشت سؤال شد. عزیر تصور می کرد یک روز یا کمتر خوابیده است. به او گفته شد صد سال از جان دادنش گذشته است اما غذا و خوراکی که همراهش بود هنوز فاسد نشده است. سپس از سوی خدا به وی گفته شد به استخوان های مرکبش که همزمان با عزیر از دنیا رفته بود نگاه کند تا از چگونگی زنده شدن مردگان و معاد آگاه شود. او پس از این واقعه به توانا بودن خدا اقرار کرد. این ماجرا در سوره بقره ذکر شده است. مراغی از مفسران اهل سنت معتقد است عزیر قبض روح نشده بود بلکه در این مدت در حالتی شبیه بیهوشی به سر می برده است.
در قرآن به فاسدنشدن آب میوه عزیر علیه السّلام به رغم گذشت یک صد سال از آن اشاره شده است.
«او کالذی مر علی قریة... فاماته مائة عام... فانظر الی طعامک و شرابک لم یتسنه...»یا همانند کسی که از کنار یک آبادی (ویران شده) عبور کرد، در حالی که دیوارهای آن، به روی سقفها فرو ریخته بود، (و اجساد و استخوانهای اهل آن، در هر سو پراکنده بود؛ او با خود) گفت: «چگونه خدا اینها را پس از مرگ، زنده می کند؟! » (در این هنگام،) خدا او را یکصد سال میراند؛ سپس زنده کرد؛ و به او گفت: «چه قدر درنگ کردی؟» گفت: «یک روز؛ یا بخشی از یک روز.» فرمود: «نه، بلکه یکصد سال درنگ کردی! نگاه کن به غذا و نوشیدنی خود (که همراه داشتی، با گذشت سالها) هیچ گونه تغییر نیافته است! (خدایی که یک چنین مواد فاسدشدنی را در طول این مدت، حفظ کرده، بر همه چیز قادر است! ) ولی به الاغ خود نگاه کن (که چگونه از هم متلاشی شده! این زنده شدن تو پس از مرگ، هم برای اطمینان خاطر توست، و هم) برای اینکه تو را نشانه ای برای مردم (در مورد معاد) قرار دهیم. (اکنون) به استخوانها (ی مرکب سواری خود نگاه کن که چگونه آنها را برداشته، به هم پیوند می دهیم، و گوشت بر آن می پوشانیم! » هنگامی که (این حقایق) بر او آشکار شد، گفت: «می دانم خدا بر هر کاری توانا است».(طبق روایات مقصود از «کالذی مر علی قریة» عزیر نبی علیه السّلام و مقصود از «شراب»، آب میوه است.)
عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، نورالثقلین، ج۱، ص۲۶۷.    
 ۱. ↑ عروسی حویزی، عبدعلی بن جمعه، نورالثقلین، ج۱، ص۲۶۷.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۱۰۹، برگرفته از مقاله «آب میوه عزیر».    
...
در قرآن مجید به آشامیدنی عزیر اشاره شده است.
فاسد نشدن آشامیدنی عزیر پس از گذشت صد سال بر آن: او کالذی مر علی قریة وهی خاویة علی عروشها قال انی یحی هـذه الله بعد موتها فاماته الله مائة عام ثم بعثه قال کم لبثت قال لبثت یوما او بعض یوم قال بل لبثت مائة عام فانظر الی طعامک وشرابک لم یتسنه.... (مقصود از «کالذی مر» عزیر است.
مجمع البیان، ذیل آیه.    
 ۱. ↑ مجمع البیان، ذیل آیه.    
فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «آشامیدنی عزیر».































ورود به سامانه / ایجاد حساب کاربری


العربیة











آخرین مطالب اضافه شده
...

عزیر در دانشنامه ویکی پدیا

عزیر
عزیر (به عربی: عُزَیر) شخصیتی است که در قرآن، در آیه ۳۰ سوره توبه ذکر شده است، که بیان می شود او توسط یهودیان به عنوان «پسرِ خدا» مورد تقدیس قرار گرفته است. عزیر در غالب اوقات با عزرا در کتاب مقدس همسان دانسته می شود. تاریخ دانان امروزی این ارجاع را ارجاعی «توضیح ناپذیر یا سردرگم کننده» وصف می کنند، از آن جا که چنین دیدگاه هایی در منابع یهودی یافت نشده است. محققان اسلامی ارجاع قرآنی را به طُرُق گوناگونی تفسیر کرده اند، و برخی توجیه می آورند که این ارجاع به گروه بخصوصی از یهودیان اشاره دارد.
عاطف الزین، سمیح، داستان پیامبران علیهم السلام در قرآن، ترجمه علی چراغی، اول، تهران: ذکر، ۱۳۸۰، ISBN 9643071634
محمدباقر بن محمدتقی مجلسی (۱۳۷۷)، تاریخ انبیاء علیهم السلام (ویراست محمدرضا علی دوست)، تهران: نشر محراب، ص. ۱۳۳
عُزِیر (به معنی «یاری») نام یکی از شخصیت هایی است که در قرآن نامش ذکر شده است. قرآن صراحتاً او را یک پیامبر ندانسته است، ولی بسیاری از مفسران بر اساس احادیث، او را یکی از پیامبران می دانند. قرآن بیان می دارد که گروهی از یهود عُزیر را پسر خدا دانسته و کافر شدند. برخی مفسرین معتقدند این گروه از یهود که عزیر را پسر خدا می دانسته اند در یمن سکونت داشته اند.
بنا به روایت قرآن، شخصی که برخی آن را عزیر دانسته اند، در زمان ویرانی شهری که برخی مفسرین آن را بیت المقدس دانسته اند؛ به خواب رفت و پس از صدسال زنده شد، در حالی که رنگ خوراک و نوشیدنی او تغییر نکرده بود. زمانی که عزیر از خواب برخاسته بود، شهر قدس بازسازی شده بود.
بسیاری معتقدند عزیر مأخوذ از کلمه عبری عزرا می باشد، که یکی از پیامبران یهودیان است. برخی از روایات عزرا را برادر عزیر دانسته اند. برخی از پژوهشگران هم عزیر را نه عزرا(Ezra)، بلکه عزاریا(Azariah) می دانند.
عکس عزیر
عُزِیر حاجی بِیگُف یا عُزِیر حاجی بِیُف (به ترکی آذربایجانی: ئوزیر حاجی بَیُف، Üzeyir Hacıbəyov)‏ (زادهٔ ۱۸ سپتامبر ۱۸۸۵ - درگذشتهٔ ۲۲ نوامبر ۱۹۴۸) فرزند عبدالحسین. آهنگساز معروف آذربایجانی بود.
لیلی و مجنون - ۱۹۰۸
شیخ صنعان - ۱۹۰۹
رستم و سهراب - ۱۹۱۰
شاه عباس و خورشید بانو - ۱۹۱۲
اصلی و کرم - ۱۹۱۲
هارون و لیلا - ۱۹۱۵
کوراوغلو - ۱۹۳۶
فیروزه - ۱۹۴۵
وی متولد روستای آقجا بدیع در نزدیکی شوشا بود. عُزیر پسر عبدالحسین منشی روستا و شیرین خانم بود. او همچنین وزیر کشور جمهوری دمکراتیک آذربایجان (۱۹۱۸–۱۹۲۰) بود.
عزیر حاجی بیُف اولین آهنگساز شرق و اولین آهنگساز شوروی بود که به مدال هنرمند خلق شوروی نایل شد. وی همچنین نشان لنین را دریافت نمود.
وی تدوین کننده آهنگ سرود ملی فعلی جمهوری آذربایجان و آهنگ سرود دولتی جمهوری شوروی آذربایجان است.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

عزیر در دانشنامه آزاد پارسی

عُزَیر
یکی از بزرگان بنی اسرائیل که نامش تنها یک بار در قرآن آمده است. در این آیه، یهودیان که او را و مسیحیان که عیسی را پسر خدا می دانند توبیخ شده اند. (توبه، ۳۰). عُزیر را با عزرا که در کتاب مقدس نامش آمده است یکی دانسته اند و عدهّ ای معتقدند عزیر همان کسی است که روزی بر ویرانۀ شهری رسید و از خود پرسید چگونه خداوند اهل این شهر را پس از مرگ زنده می کند. خداوند او را قبض روح کرد و ۱۰۰ سال بعد زنده اش کرد تا حقیقت رستاخیز بر او آشکار شود (بقره، ۲۵۹). برخی از مفسران او را همان خضر و عده ای دیگر او را ارمیا فرزند خلیفا دانسته اند.

ارتباط محتوایی با عزیر

عزیر را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

رضا > کرتیلان
اجاقی > اجاقی
Mahdi > شربت (دارو)
Behnaz > guidelines
مهدی ورمزیار > ورمزیار
دینا حسین پناهی > بر می خیزد
ماد > ریناز
ناهید > establishing

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• قبر حضرت عزیر   • داستان حضرت عزیر(ع)   • خلاصه داستان عزیر پیامبر   • عزیر زنده می شود   • انیمیشن حضرت عزیر   • داستان عزیر پیامبر در سوره بقره   • زندگی نامه حضرت عزیر   • عزیر پسر خدا   • معنی عزیر   • مفهوم عزیر   • تعریف عزیر   • معرفی عزیر   • عزیر چیست   • عزیر یعنی چی   • عزیر یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی عزیر
کلمه : عزیر
اشتباه تایپی : ucdv
عکس عزیر : در گوگل


آیا معنی عزیر مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )