انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

95 1047 100 1

علما

/'olamA/

برابر پارسی: دانشمندان

معنی علما به فارسی

علما
( صفت اسم ) جمع علیم دانایان دانشمندان . توضیح معمولا آن را جمع عالم گیرند .

معنی علما در فرهنگ فارسی عمید

علما
= عالِم

علما در دانشنامه اسلامی

علما
معنی رَبِّ: مخفف يا ربِّي - اي پروردگارمن - اي پرورش دهنده من(درعباراتی نظیر "رَّبِّ زِدْنِي عِلْماً "وکلمه رب بمعناي مالکِ مدبر است )
معنی مُسَحَّرِينَ: جادو شده ها -دارای شکمها - دارای ریه ها (قالوا انما انت من المسحرين يعني تو از کساني هستي که نه يک بار و دو بار ، بلکه پي در پي جادو ميشوند و تو را آن قدر جادو کردهاند که ديگر عقلي برايت نمانده . بعضي از علما گفتهاند : کلمه سحر به معناي بالاي شکم است...
معنی لُوطٍ: از پيامبران الهي و برادر زاده حضرت ابراهيم عليهم و علي نبينا السلام (لوط (عليهالسلام) رسولي بود از ناحيه خداي تعالي بسوي اهالي سرزمين مؤتفکات که عبارت بودند از شهر سدوم و شهرهاي اطراف آن ،که گفته شده چهار شهر بوده : 1 - سدوم 2 - عموره 3 - صوغر 4 - صب...
ریشه کلمه:
علم‌ (۸۵۴ بار)
عالمان دینی همواره نقش و جایگاه مؤثری در تعریف و حفظ فرهنگ شیعه داشته اند. آنان از ابزار های مختلف در این راه استفاده کرده اند. از جمله اقدامات علمای شیعه در راستای حفظ و ترویج فرهنگ شیعی می توان به تشکیل حوزه های علمی، تألیف کتب در موضوعات متنوع، تربیت و پرورش شاگردان برجسته، تأسیس کتابخانه ها و مساجد، برگزاری جلسات مناظره و نفوذ و حضور در مراکز قدرت سیاسی اشاره کرد.
فرهنگ عبارت است از مجموع عناصر عینیت یافته میراث مشترک اجتماعی نسل های متوالی گروه های انسانی که به سبب ماهیت عینی قابلیت انتقال و انتشار را در زمان و مکان دارد. به عبارت دیگر، فرهنگ شامل الگوهای رفتاری عینی و ذهنی است که از عناصر میراث اجتماعی به شمار می آیند، زیرا همه آن ها تولید تاریخی نسل های پی در پی انسان هاست.الگوهای نهادی شده رفتار به شیوه ای نمادی از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته اند. نهاد های اختصاصی هر فرهنگ با روی هم انباشته شدن تجربیات اشخاص کثیری در طی دوره ای طولانی ساخته شده اند. اشخاص می آیند و می روند امّا فرهنگ باقی می ماند، میراث فرهنگی از راه فرآیند های تربیتی و آموزشی انتقال می یابند.
کوئن، بروس، مبانی جامعه شناسی، ص۵۹، چ چهارم، تهران، سمت، ۱۳۷۲.
فرهنگ شامل علامت «ساخت» است که جامعه ها را از همدیگر متمایز ساخته و مرزها را مشخص می کند، فرهنگ یکی از استوارترین پایه های همبستگی اجتماعی را فراهم می کند، فرهنگ الهام بخش وفاداری و فداکاری در راستای اهداف جامعه است.
نیک گوهر، عبدالحسین، مبانی جامعه شناسی، ص۷۳، چ چهارم، تهران، انتشارات رایزن.
ساختن یک فرهنگ و پیدایش فرهنگ ها امری بسیار پیچیده است که زمان بسیار طولانی را می طلبد، فرهنگ پذیری جوامع یعنی انتقال یک فرهنگ و جایگزین کردن آن به جای فرهنگ موجود نیز یکی از مشکلات اساسی و از مراحل فرهنگ سازی است. اینجاست که قدرت اعجاز و معجزه محسوس است که پیامبران الهی خصوصاً پیامبر اکرم چگونه توانست آن فرهنگی را که در اعماق جان مردم جزیرة العرب رسوخ داشت و با زندگی آن ها کاملاً عجین شده بود آن را محو نموده و فرهنگ اسلامی را جایگزین کند؟ فرآیند تشکیل فرهنگ شیعه با توجه به وجود موانع جدی سیاسی و ستیزهای خون بار، کاری بسیار مشکل و طاقت فرسا بوده است.
جایگاه علما در حفظ فرهنگ شیعه
...
علما و دانشمندان، در اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. در قرآن کریم و روایات معصومین (علیهم السلام) ویژگی ها و امتیازاتی برای علمای راستین شمرده شده است.
توده های انسانی بی آنکه پیوسته آگاه باشند، از آثار وجود علماء و دانشمندان همیشه برخوردار بوده و برخوردارند و در پیمودن راه زندگی همواره از آنان یاری گرفته و می گیرند، چنان که مردمان، همه جا و همه گاه ـ بی آنکه پیوسته آگاه باشند ـ از خورشید بهره گرفته و می گیرند.در مکتب اسلام و خصوصاً در نظر ائمه شیعه نیز، علماء و دانشمندان از مقامی عظیم برخوردار و با اوصافی متعالی ستوده شده اند که بعد از پیامبران و امامان (علیهم السلام) کسی را یارای برابری با شأن و مرتبه آنان نیست. البته نه این که هر کس علمی از علوم رسمی را فراگرفت و اصطلاحاتی را به حافظه خود سپرد، واجد این مقام و مرتبه باشد، بلکه مراد عالمانی هستند که عمل را سرلوحه کار خود قرار داده و در مسیر حرکت به سوی حضرت حقّ (جل و علی) قدم برمی دارند و وجودشان سرشار از عشق به خدا، خدمت به بشریت و نمایاندن صراط مستقیم از کژراهه های ضلالت و گمراهی است.در اینجا با بهره گرفتن از کلام وحی و روایات معصومین (علیهم السلام) به برخی از مناقب دانشمندان راستین اشاره می کنیم.
ویژگی های علما در قرآن و روایات
امتیازات ویژه ای در قرآن
حجتی کرمانی، محمدجواد، آداب تعلیم و تربیت در اسلام، ص۵۳، چ۱۸.
 ۱. ↑ حجتی کرمانی، محمدجواد، آداب تعلیم و تربیت در اسلام، ص۵۳، چ۱۸. ۲. ↑ ر.ک:مکارم شیرازی، ناصر، پیام قرآن، تفسیر موضوعی قرآن، ج۱، ص۲۴.    
...
فلسفه وجودی تشکیل نهاد روحانیت، پیروی از حرکت انبیاء و نجات انسان ها از گرداب ضلالت و گمراهی بوده است، از این رو؛ روحانیّت تشیع در طی قرون متمادی، با مجاهدت و تلاش خستگی ناپذیر سعی در ترویج معارف دین و پاسداری از حریم آن نموده اند. عالمان دین در عصر غیبت، پرچم هدایت به دست گرفته و سکان دار کشتی نجات و رستگاری شده اند.این طلایه داران عرصه علم و دانش، با ترویج حقایق اسلام ناب محمدی و ژرف نگری در فقه آل محمد (صلّی الله علیه وآله) و معارف دین از مرزهای ایدئولوژیکی و جغرافیایی دنیای اسلام پاسداری نموده و فریادرسی دلسوز برای مظلومان و مستضعفان در سراسر گیتی بوده اند.در این گفتار کوتاه روحانیّت را در آیینه رهنمودهای حضرت امام خمینی (رحمةالله علیه) احیاء کننده اسلام ناب محمدی (صلّی الله علیه وآله) در عصر حاضر، باز می شناسیم.
۱-اینها (روحانیون) مظهر اسلام اند، اینها مبیّن قرآن اند، اینها مظهر نبی اکرم اند، مردم اینها را اینجور شناخته اند، مردم علاقه دارند به دین خودشان. علاقه دارند به اسلام خودشان، آن علاقه ای که به اسلام دارند، علاقه ای که به علمای اسلامی دارند.
خمینی، روح الله، صحیفه نور، ج۴، ص۹۳، (مجموعه رهنمودهای امام خمینی)، انتشارات سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، انتشارات سروش، ۱۳۶۹ چاپ اول.    
۱-اگر فقهای اسلام از صدر اسلام تا حالا نبودند الآن ما از اسلام هیچ نمی دانستیم. این فقهاء بودند که اسلام را به ما شناساندند و فقه اسلام را تدریس کردند و نوشتند و زحمت کشیدند و به ما تحویل دادند و ما باید این جهت را حفظ کنیم.
خمینی، روح الله، صحیفه نور، ج۱۵، ص۱۵۰، (مجموعه رهنمودهای امام خمینی)، انتشارات سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، انتشارات سروش، ۱۳۶۹ چاپ اول.    
روحانیون مبارز و متعهد به اسلام در طول تاریخ و در سخت ترین شرایط همواره با دلی پر از امید و قلبی سرشار از عشق و محبت به تعلیم و تربیت و هدایت نسل ها همت گماشته اند.
خمینی، روح الله، صحیفه نور، ج۱۰، ص۲۴۲، (مجموعه رهنمودهای امام خمینی)، انتشارات سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، انتشارات سروش، ۱۳۶۹ چاپ اول.    
...
روحانیت نهادی برخاسته از متن اسلام و ادامه دهنده رسالت رسولان الهی در امر هدایت خلق به سوی الله است. تلاش دقیق و ژرف علمی عالمانِ دین در طی اعصار گذشته، غنای فرهنگی تشیّع را بارور ساخته است. در این گفتار کوتاه، برای آشنایی بیشتر با نهاد روحانیت، جستاری از کلام رهبر معظّم انقلاب آیةالله خامنه ای انتخاب شده است.
آن کس که می گوید، اسلام منهای روحانیت، او اسلام را نمی خواهد؛ او چیزی را می خواهد که تلفیقی از افکار سلایق و عقاید شخصی خودش، با پشتوانه ای از کتاب و سنّت باشد.
بیانات رهبر انقلاب در جمع روحانیون عراقی مقیم قم، ۸/۱/۶۱.
اگر کسی خیال کند که به غیر از جامعه علمی روحانیت تشیّع، کسی خواهد توانست قرآن و اسلام را عَلَم کند و تبیین و تفهیم نماید در دنیا، ایمان و اعتقاد در دل ها به وجود بیاورد، ... تصور غلط و اشتباهی است.
بیانات رهبر انقلاب در جمع روحانیون آزاده، ۵/۸/۶۹.
بیش از هزار سال است که جامعه علمی شیعه و روحانیت شیعه به طور رسمی در دنیای اسلام مشغول کار است، یعنی از دوران آغاز فقاهت تا امروز ـ حدود یازده قرن ـ علما و فقهای ما و شاگردان آن ها و مبلّغان دین ـ در مراتب و درجات مختلف ـ تلاش و کار کردند و زحمت کشیدند و محصول زحمت آن ها، هزاران هزاران جلد کتاب و مطلب و فقه و تفسیر و حدیث و معارف و فلسفه است که در اختیار ما می باشد.نتیجه مهم تر کار آن ها، میلیون ها مسلمان معتقد به اهل بیت و مکتب آن هاست که در طول این سنین متمادیه بوده اند و زندگی و کار و تلاش کرده اند و عبادت خدا نموده اند و رفته اند. امروز ما قطعه ای دیگر از همین نوار تاریخی هستیم.
بیانات رهبر انقلاب در جمع علماء چهارمحال و بختیاری، ۱۵/۷/۷۱.
...
احترام به علما، یکی از مباحثی است که در قرآن و روایات به آن اشاره شده است. در دین مقدس اسلام و سیره عملی پیامبر و اهل بیت همواره بر تکریم علما و دانشمندان دین تاکید شده است.
یکی از ارزش های اسلامی در قرآن، «علم و دانش» است.«... هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ...؛ آیا دانایان و نادانان با هم برابرند؟».آیا کسانی که در تحصیل فضایل و آگاهی های مفید و مؤثر در کمال خویش گام بر می دارند، با گروهی که از حیات جز خواب و خوراک و... چیزی نمی دانند برابرند؟شکی نیست که برتری و ارجحیت، همانا از آن کسانی است که در راه تحصیل علم گام بر می دارند، و ساعت هایی را به تعلیم و تعلم سپری می سازند و از دیار جهالت ولو چند قدم در شبانه روز به سوی عالم علم و نور، هجرت می کنند:آن را که فضل و دانش و تقوا مسلّم است •••••• هر جا قدم نهد قدش خیر مقدم استدر پیشگاه علم مقامی عظیم نیست •••••• از هر مقام و مرتبه ای علم، اعظم استجاهل اگر چه یافت تقدّم مؤخر است •••••• عالم اگر چه زاد مؤخّر مقدّم استجاهل به روز فتنه ره خانه گم کند •••••• عالم چراغ جامعه و چشم عالم است
تکریم علما در اسلام
در دین مقدس اسلام و سیره عملی پیامبر و اهل بیت همواره بر تکریم علما و دانشمندان دین تاکید شده است. چنانکه امام موسی کاظم (علیه السّلام) فرمود: «عَظِّمِ الْعالِم لِعِلمِهِ وَدَعْ مُنازَعَتَهُ؛ عالم را به جهت علمش تعظیم و احترام کن و با او منازعه منما.»امام علی (علیه السّلام) فرمود: «مَنْ وَقَّرَ عالِماً فَقَدْ وَقَّرَ رَبَّهُ؛ کسی که به عالمی احترام نماید، به خدا احترام نموده است.»پیامبر (صلّی الله علیه و آله) فرمود: «اَکْرِمُوا الْعُلَماءَ فَاِنَّهُمْ وَرَثَةُ الْاَنْبِیاءِ فَمَنْ اَکْرَمَهُمْ فَقَدْ اَکْرَمَ اللهَ وَرَسُولَهُ؛ دانشمندان را گرامی دارید که آنها وارثان پیامبرانند و هر که آنان را احترام نماید، خدا و رسولش را احترام نموده است.»
انگیزه تکریم علما
این همه تکریم و احترام نسبت به عالمان در فرهنگ دین، بدین جهت است که آنان انسان های متعهد، راهنمای مردم، مخالف بدعت ها، پاسدار اندیشه های ناب، طرفدار حقوق محرومان، روشن کننده چراغ امید در دل آنان و... هستند وگرنه، این همه تکریم برای کسانی که از تعهد و مسئولیت بهره ای نبرده اند معنا ندارد. کسی که اندک آشنایی با تاریخ حوزه ها داشته باشد، می داند که تنها عالمان الهی بوده اند که از میان مردم برخاسته اند و همراه آنان زندگی کرده اند و در غم و شادی شریک آنان بوده اند و هرجا خطر و دشواری بوده است، خود را سپر بلا نموده و از شرافت و عزت مردم دفاع کرده اند. اینها و صدها ویژگی دیگر، زمینه تجلیل و تکریم از علمای صالح و راستین را فراهم نموده است.
چگونگی احترام
...
در قرآن جایگاه ویژه ای برای دانشمندان در نظر گرفته شده است.
قرآن کریم ، تساوی عالمان با غیر عالمان را نفی:«قُل هَل یَستَوِی الَّذینَ یعلَمونَ والَّذینَ لایَعلَمونَ» و به جایگاه ویژه و درجه برتر آنان اشاره کرده است:«یَرفَعِ اللّهُ الَّذینَ ءامَنوا مِنکُم والَّذینَ اوتُوا العِلمَ دَرَجت» چنان که تعبیر متواضعانه حضرت موسی در برابر حضرت خضر نشان از احترام ویژه دانش مندان دارد.
به نظر می رسد اعجاز معارفی آن گونه که شایسته است و در قرآن و سنت بر آن تاکید شده، در آرا و سخنان دانشمندان اسلامی منعکس نشده است؛ پنداری جنبه های زبانی زیبا و شگفت قرآن، عالمان و نویسندگان را چندان شیفته خود ساخته است که از پرداختن به جنبه های اعجاز محتوایی قرآن غفلت کرده و مقولاتی مانند فصاحت و بلاغت را وجه اعجاز آن دانسته اند.
جستو جو در سخنان دانشمندان مسلمان، اشاره ها و گاه مباحثی سودمند در باب اعجاز هدایتی قرآن یافت می شود. گفتنی است که بسیاری از عالمان شیعه و اهل سنت بر علوم و معارف قرآن به عنوان یکی از وجوه تحدّی و اعجاز، در کنار سایر وجوه، تاکید کرده اند و برخی به تحدّی قرآن از حیث علوم و معارف بسنده کرده و به جنبه های ادبی و زبانی اعجاز آن نپرداخته اند. از سوی دیگر باید توجه داشت که برداشت همه مدافعان اعجاز معارفی از اعجاز و چیستی علوم معجزه گر قرآن یکسان نیست.
قول ماوردی و غزالی و راوندی
ماوردی (م. ۴۵۰ق.) و سیوطی (م. ۹۱۱ ق.) یکی از وجوه اعجاز قرآن را جامعیت علمی آن دانسته اند که هیچ یک از دانشمندان امتها به علوم آن احاطه ندارند و هیچ کتابی آنها را در بر نمی گیرد. ابوحامد غزالی (م. ۵۰۵ ق.) با استناد به سخنی از امیر مؤمنان علیه السّلام، قرآن را اشاره کننده به کلیات همه دانشها (مجامع العلوم) دانسته است. راوندی (م. ۵۷۳ ق.) وجه سوم اعجاز قرآن را درستی معانی و هماهنگی آنها با نظر و استدلال و سازگار بودن با عقل می داند.
فرمایش مرحوم ابن میثم و قرطبی
ابن میثم بحرانی (م. ۶۷۹ ق.) مجموع فصاحت بالا، اسلوب و اشتمال بر علوم شریفه را وجه اعجاز قرآن دانسته و علوم قرآن را شامل علم توحید، اخلاق، سیاسات، چگونگی سلوک الی الله و احوال امتهای گذشته دانسته است. ابن میثم تاکید می کند که دانشها و مقاصد قرآن بسی بیشتر از فصاحت و اسلوب آن، از دسترس توانایی انسانها به دور است. قرطبی (م. ۶۷۱ ق.) در ضمن ۱۰ وجهی که برای اعجاز قرآن آورده، به دو وجه زیر نیز تصریح دارد: نخست، اشتمال آن بر دانشی که مایه قوام تمامی انسانها در مسائل احکام و حلال و حرام است. دوم، دارا بودن حکمتهای بالغه که عادتاً با این کثرت و شرافت از هیچ بشری صادر نمی شود.
فرمایش مرحوم ابن جزری و ملا صدرا
...
تعلیم و تعلم از محوری ترین برنامه های اساسی مکتب الهی اسلام است و آن علمی که بر تحصیل و تعلیم آن تأکید بیشتری شده، علوم و معارف دین است. در عصر حضور، ائمه (علیهم السّلام) بر تعلیم علوم دین و پرورش عالمان دین تأکید فروان داشتند و در عصر غیبت نیز علماء ربانی با تحمل تمام سختی ها و فشار ها، گاه با پیمودن فرسنگ ها راه و کشیدن مشقت های طاقت فرسا همان راه را ادامه داده و با آموختن علوم دین و بسط و گسترش آن از این میراث گران بها به خوبی پاسداری نموده و خود به درجات عالیه ای از علم و معرفت دست یافتند.
نخستین نغمه های آسمانی وحی در اسلام بیان کننده ارزش قلم، آموزش علم و دانش و فراگیری آن است که آن را یکی از نعمت های پروردگار بر بشر معرفی می کند. «اقْرَاْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ... اقْرَاْ وَ رَبُّکَ الْاَکْرَمُ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛
علق/سوره۹۶، آیه۱۵.    
بزرگان و علما در خصوص تحصیل و تدریس سخنان گوناگونی ایراد کرده اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.
← امام خمینی
تحصیل و تدریس در سیره عملی بزرگان ظهور و نمود داشته است که در ادامه به برخی از این سیره ها اشاره می شود.
← خواجه نصیرالدین طوسی
...
شکی نیست که یکی از مهم ترین و برترین صفات، تواضع و فروتنی است و در اثر همین منش و سجیه اخلاقی تواضع و فروتنی است که علم و تلاش علما به ثمر نشسته و برکت یافت و توانستند با عنایات الهی، هزاران هزار انسان را به سمت حقیقت رهنمون شوند و الگویی وارسته از شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) به جهانیان عرضه نمایند.
خداوند متعال در قرآن کریم به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) که عالی ترین مخلوقات اوست و هدف اصلی خلقت خداوند، پیامبر اکرم و اهل بیت (علیهم السّلام) می باشند، این طور امر می فرماید: «واخفض جناحک لمن اتبعک من المؤمنین؛
شعراء/سوره۲۶، آیه۱۲۵.    
علما و بزرگان در خصوص تواضع و فروتنی سخنان متعددی دارند که به برخی از این سخنان اشاره می شود.
← امام خمینی
در سیره عملی بزرگان تواضع و فروتنی آشکار است. در ادامه به نمونه هایی از این سیره اشاره می شود.
← امام خمینی
...


نقل قول های علما

علماء (جمعِ عالِم) اشاره به آن دسته از طبقه دانش آموختگان مسلمان دارد که در زمینه های گوناگونِ علوم و بررسی های اسلامی مطالعات دارند.
• «علما در روی زمین همچون ستارگان در آسمان اند، همان گونه که مردم از پرتوی ستارگان راهنمایی می شوند و اگر نورِ آنان پوشیده گردد، مردم سرگردان می گردند، به مانندِ این نیز، مردم از بودنِ عالمان راهیاب خواهند شد و در نبودِ آنان سرگردان و گمراه.» ابن جماعه، تذکرة السامع والمتکلم، ص۲۵ -> ابومسلم خولانی

علما در جدول کلمات

عنوان علما و پیشوایان مذهبی یهود
ربن

علما را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

اداذ ١٥:٥٧ - ١٣٩٧/١٢/١٨
دانشمندان
|

shjmf ١٥:٥٥ - ١٣٩٨/٠٢/٠٧
بزرگان
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

غزل > cookpit
s.m > Caterpillar
مرتضی بزرگیان > misjudgment
jim potter > set up camp
Mostafa.Z > بزغاله
.. > slowly
حیدر نیک آیین > انتقادی
علی خراسانی > low income

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• علمای شیعه که سنی شدند   • پوستر علما   • عکس علمای شیعه   • عکس علمای بزرگ   • زندگی نامه علما   • علما شیعه   • تصاویر علمای بزرگ شیعه   • معنی علما   • مفهوم علما   • تعریف علما   • معرفی علما   • علما چیست   • علما یعنی چی   • علما یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی علما
کلمه : علما
اشتباه تایپی : uglh
آوا : 'olamA
نقش : اسم
عکس علما : در گوگل


آیا معنی علما مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 95% )