انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

99 1089 100 1

علی حاتمی

علی حاتمی در دانشنامه ویکی پدیا

علی حاتمی
فیلم مادر ← «تلخی با قند شیرین نمیشه، شب رو باید بی چراغ روشن کرد»
فیلم کمال الملک ← دیالوگی از زبان مظفرالدین شاه «همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید»
فیلم سوته دلان ← «همه عمر دیر رسیدم»
فیلم سوته دلان ← «ساعت زنگ زده دیگه زنگ نمی زنه، چون زنگاشو زده»
فیلم مادر ← «خورشید دم غروب، آفتاب صلوت ظهر نمیشه»
فیلم مادر ← «مادر مرد، از بس که جان ندارد»
و ده ها دیالوگ ماندگار دیگر
علی حاتمی (۲۳ مرداد ۱۳۲۳ تهران - ۱۴ آذر ۱۳۷۵ تهران) کارگردان فیلم، فیلم نامه نویس و تهیه کننده سینما بود.
حاتمی (با اصالت تفرشی) در جایی متولد شد شبیه همان جایی که رضا خوشنویس در هزاردستان به مفتش آدرس می دهد؛ خیابان شاهپور، خیابان مختاری، کوچهٔ اردیبهشت. او دانش آموخته از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. علی حاتمی حداقل ۱۴ فیلم بلند سینمایی و مجموعهٔ تلویزیونی ساخته است. او از فیلم سازان پیشروی نسلی به شمار می رود که پیشگامان فصل جدید سینمای ایران از اواخر دههٔ ۱۳۴۰ به بعد از میانش برخواسته، از جمله ناصر تقوایی و بهرام بیضایی و مسعود کیمیایی و فریدون گله و داریوش مهرجویی. اولین اثر سینمایی حاتمی در سال ۱۳۴۸ با عنوان حسن کچل ساخته شد و آخرین فیلم نیمه تمامش با نام جهان پهلوان تختی که یکی از بزرگ ترین پروژه های سینمایی او بعد از مجموعهٔ هزاردستان بود، به علت مرگ ناشی از بیماری سرطان نافرجام ماند. پس از مرگش نیز دو فیلم مبتنی بر هزاردستان با تدوین واروژ کریم مسیحی (به نام های کمیتهٔ مجازات و تهران روزگار نو) ساخته شد.
علی حاتمی در روز پنجشنبه ۱۴ آذرماه ۱۳۷۵ بر اثر سرطان پانکراس در سن ۵۲ سالگی درگذشت. پیکر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. بر روی سنگ قبر وی که در طرفینش رقیه چهره آزاد (ملقب به مادر سینمای ایران و ایفاگر نقش مادر در فیلم "مادر") و رسام عرب زاده (طراح ممتاز فرش های ایرانی) دفن شده اند یکی از ماندگارترین دیالوگ های فیلم "حاجی واشینگتن" نقش بسته: "آیین چراغ خاموشی نیست".
عکس علی حاتمی


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

نقل قول های علی حاتمی

علی حاتمی (۱۹ اوت ۱۹۴۴، تهران – ۷ دسامبر ۱۹۹۶، تهران) کارگردان فیلم و کارگردان هنری، فیلم نامه نویس، طراح پوشاک سنتی و فیلم ساز ایرانی بود.
• «من دارم به یک سبک ایرانی قصه گویی و پرداخت سینمایی می رسم، یعنی امیدوارم برسم. من می خواهم به آن ظرافت سبکی، به آن ظرافت پرداخت و بافت و فرم برسم که در قالی ایرانی هست. من قالی می بافم.» -> در مصاحبه با مجلهٔ فیلم
• «آیین چراغ، خاموشی نیست» (نقش عزت الله انتظامی در حاجی واشینگتن) -> حاجی
سنگ نوشتهٔ آرامگاه اوست
• «مدرسهٔ هنر مزرعهٔ بلال نیست آقا، که هر سال محصول بهتری داشته باشد. در کواکب آسمان هم یکی می شود ستارهٔ رخشان، الباقی سوسو می زنند.» (نقش عزت الله انتظامی در کمال الملک) -> ناصرالدین شاه
• «علی حاتمی در سینما هم مادر بود هم پدر و …»
• «حاتمی نه تنها به بازیگران، بلکه به همه عواملی که درگیر ساخت و تولید فیلم او بودند بها می داد. او می گفت بازیگر مثل گوهر و جواهری است که نویسنده و کارگردان او را کشف می کنند و مسوولان صحنه و لباس و گریم هر کدام کاری روی آن انجام می دهند تا زیباتر باشد، درست مثل برخوردی که با یک الماس صورت می گیرد، چون بازیگر قرار است به زیباترین وجه ممکن به مخاطب تقدیم شود. حاتمی احترام فوق العاده ای برای بازیگر قائل بود. به قول عبدالله اسکندری که من هم همه جوره در زندگی مدیون او هستم، مرحوم حاتمی به گریم کلاس داد و کلاً گریم سینما مدیون این استاد است. او تنها کارگردانی است که به گریمور بها می داد، آن هم در روزگاری که دیگران هیچ زمانی برای آن صرف نمی کردند یا ارزش مالی چندانی به این هنر نمی دادند. چنین رفتار خوبی با طراح صحنه و لباس و تدارکات و … نیز توسط او صورت می گرفت در شرایطی که شاید در بسیاری از پروژه ها همه این امور را به شکل سطحی تنها یک نفر انجام می داد.»
• «علی حاتمی فوق العاده زندگی را دوست داشت. به او می گفتند شاعر سینما چون دیالوگ های مخصوص به خودش را داشت. چیدن صحنه و آکسسوار مورد استفاده اش نیز مخصوص به خودش بود و حتی در انتخاب لباس بازیگران هم طبق سلیقه خاص خودش عمل می کرد. در فیلم «دلشدگان» لباس نوازندگان در حقیقت پرچم ایران است و یک علامت قلب هم به معنای عشق در میان آن قرار دارد. این ها چیزهایی است که شاید هر کسی متوجه نشده باشد.»

ارتباط محتوایی با علی حاتمی

علی حاتمی در جدول کلمات

ساخته علی حاتمی فقید با حضور بهروز وثوقی | آفرین عبیسی | ناصر ملک مطیعی و ژاله علو
طوقی
ساخته مرحوم علی حاتمی در سال 49 با بازی بهروز وثوقی | آفرین عبیسی | ژاله علو و ناصر ملک مطیعی
طوقی
سریالی از زنده یاد علی حاتمی در سال 54 با حضور جمشید مشایخی | پرویز فنی زاده | زهرا حاتمی | ناصر ملک مطیعی | سعید نیکپور | مرتضی احمدی و •••
فیلمی از زنده یاد علی حاتمی با بازی بهروز وثوقی و ناصر ملک مطیعی
طوقی
از آثار زنده یاد علی حاتمی با حضور امین تارخ | اکبر عبدی | محمدعلی کشاورز | جمید جبلی | سعید پورصمیمی و مرحوم جلال مقدم
از آثار مرحوم علی حاتمی پیش از انقلاب با بازی زهرا حاتمی

علی حاتمی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

محمدحسین ٠٧:٥١ - ١٣٩٥/٠٩/٠٨
علی حاتمی (۲۳ مرداد ۱۳۲۳ در تهران - ۱۵ آذر ۱۳۷۵ در تهران) کارگردان و فیلم نامه نویس بود. حاتمی در جایی متولد شد شبیه همان جایی که رضا خوشنویس در هزاردستان به ‏مفتش آدرس می دهد؛ خیابان شاهپور، خیابان مختاری، کوچهٔ اردیبهشت.‏ او دانش آموخته از دانشکده هنرهای دراماتیک است. علی حاتمی حداقل ۱۵ فیلم بلند سینمایی و مجموعهٔ تلویزیونی ساخته است.‏
اولین اثر سینمایی حاتمی در سال ۱۳۴۸ با عنوان حسن کچل ساخته شد و آخرین فیلم نیمه تمامش با نام جهان پهلوان تختی که یکی از بزرگ ترین پروژه های سینمایی او بعد از مجموعهٔ هزاردستان بود، به علت مرگ ناشی از بیماری سرطان نافرجام ماند. پس از مرگش نیز دو فیلم مبتنی بر هزاردستان با تدوین واروژ کریم مسیحی (به نام های کمیتهٔ مجازات و طهران، روزگار نو) ساخته شد.
لیلا حاتمی و زری خوشکام، هنرپیشگان سینما، فرزند و همسر علی حاتمی هستند.
محتویات [نمایش]
فعالیت در تئاتر [ویرایش]
حاتمی کار هنری خود را با تئاتر در زمینهٔ نویسندگی آغاز کرد و نمایشنامه های «ساتن»، «قصهٔ حریر»، «ماهیگیر»، «حسن کچل»، «چهل گیس» و شهر «آفتاب و مهتاب» را برای تئاتر نوشت.علی حاتمی در کلاس های نمایشنامه نویسی اداره هنرهای دراماتیک واقع (درآب سردار) شرکت نمود و بعدها که این اداره به نام دانشکده هنرهای دراماتیک تغییر نام داد او در رشته ادبیات نمایشی تحصیلات خود را ادامه داد. او در سال ۱۳۴۴ نمایش دیب (دیو) را که از اولین نوشته های خود بود در تالار دانشکده و با کودکان موسسه آموزشی فرهنگ آرزو به اجرا در آورد و...نویسنده مهدی زرینی
دیالوگ های ماندگار حاتمی [ویرایش]
علی حاتمی همواره در آثار سینمایی خود پیوندی ناگسستنی بااصطلاحات و گویش های کوچه بازار داشت، بطوریکه کاربرد این دیالوگ ها به عنوان امضای وی در تقریبا تمامی آثار سینماییش حضور داشته و سینمای حاتمی را یک سینمای منحصر به فرد ساخته است. برخی ازاین دیالوگ های ماندگار عبارتند از:
فیلم "مادر" «تلخی با قند شیرین نمیشه، شب رو باید بی چراغ روشن کرد» فیلم "کمال الملک" دیالوگی از زبان مظفرالدین شاه «همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید» فیلم "سوته دلان" «همه عمر دیر رسیدم» فیلم "سوته دلان" «ساعت زنگ زده دیگه زنگ نمیزنه، چون زنگاشو زده» فیلم "مادر" «خورشید دم غروب، آفتاب صلوة ظهر نمیشه» و دهها دیالوگ ماندگار دیگه
مرگ علی حاتمی [ویرایش]
علی حاتمی در تاریخ پانزدهم آذرماه هفتادوپنج درگذشت. پیکر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا در فطعه66 به خاک سپرده شد. بر روی سنگ مزار وی که در طرفینش رقیه چهره آزاد( ملقب به مادر سینمای ایران و ایفاگر نقش مادر در فیلم "مادر") و رسام عرب زاده(طراح ممتاز فرش های ایرانی) دفن شده اند یکی از ماندگارترین دیالوگ های فیلم "دلشدگان" نقش بسته: "آیین چراغ خاموشی نیست"
حسن کچل (۱۳۴۸)
طوقی (۱۳۴۹)
باباشمل (۱۳۵۰)
قلندر (۱۳۵۱)
خواستگار (۱۳۵۲)
ستارخان (۱۳۵۳)
مجموعهٔ تلویزیونی مثنوی مولوی (۱۳۵۴)
سلطان صاحبقران (مجموعه تلویزیونی) (۱۳۵۴)
سوته دلان (۱۳۵۶)
هزاردستان (۱۳۵۸)
حاجی واشنگتن (۱۳۶۱)
کمال الملک (۱۳۶۳)
جعفر خان از فرنگ برگشته (۱۳۶۶)
مادر (۱۳۶۸)
دلشدگان (۱۳۷۱)
جهان پهلوان تختی (۱۳۷۳ - ۱۳۷۵) (پس از مرگ حاتمی به کارگردانی بهروز افخمی ادامه یافت)
کمیتهٔ مجازات (۱۳۷۷)
طهران، روزگار نو
مستند علی حاتمی [ویرایش]
مستندی سه گانه به کارگردانی : الهام قره خانی و امیرمهرتاش مهدوی می باشد که تولید آن از سال ۱۳۷۸ آغاز و در سال ۱۳۸۳ پایان یافت .
منابع [ویرایش]
خبرگزاری کتاب
وب گاه علی حاتمی
سازمان صداوسیما
پیوند به بیرون [ویرایش]
علی حاتمی
خبرگزاری فارس
این یک نوشتار خُرد پیرامون افراد است. با گسترش آن به ویکی پدیا کمک کنید.
این یک نوشتار خُرد پیرامون فیلم و سینما است. با گسترش آن به ویکی پدیا کمک کنید.
رده های صفحه: اهالی تهران درگذشتگان ۱۳۷۵درگذشتگان ۱۹۹۶ (میلادی)درگذشتگان به علت سرطان زادگان ۱۳۲۳زادگان ۱۹۴۴ (میلادی)فیلم نامه نویسان اهل ایرانکارگردانان اهل ایران مدفونان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا
قس کاتالان
Abbas Ali Hatami (en persa: عباس علی حاتمی) (Teheran, 1944 - Teheran, 1996) va ser un director, guionista i productor iranià.
Taula de continguts [mostra]
[modifica]Biografia
Abbas Ali Hatami va néixer a Teheran el 19 d'agost de 1944. Va estudiar cinema al Col·legi d'Arts Dramàtiques. Va debutar com a guionista per curtmetratges. El 1970 comença realment la seva carrera amb Hassan Kachal , amb Parviz Sayyad en el paper principal. El seu estil s'hi barrejarà diàlegs melodiosos, i una tradició d'ambient iranià.
Hatami va realitzar tres sèries televisades històriques, totes considerades com a obres eternes de la història de la televisió iraniana. Mentrestant, va fer construir una Ciutat de cinema Ghazali als antics barris de Teheran de l'època Qadjar i els començaments de la dinastia Pahlavi on rodà la telesèrie d'Hezar Dastan. El lloc ha estat utilitzat pel rodatge de nombroses pel·lícules i sèries televisades com Agència (1997), La Cinta vermella (1998), L'ona morta (2000), Altura baixa (2001) i d'altres.
Es casà amb l'actriu Zari Khoshkam. La seva filla, Leila Hatami és també actriu del cinema iranià.
[modifica]Filmografia
[modifica]Director
1970 : Hassan Kachal
1971 : Toughi
1971 : Khastegar
1971 : Baba Shemal
1972 : Sattar Khan
1972 : Ghalandar
1978 : Sooteh-Delan
1978 : Hezar Dastan
19 ...
|

محمدحسین ١٣:٥١ - ١٣٩٥/١٢/١١
علی حاتمی (۲۳ مرداد ۱۳۲۳ در تهران - ۱۵ آذر ۱۳۷۵ در تهران) کارگردان و فیلم نامه نویس بود. حاتمی در جایی متولد شد شبیه همان جایی که رضا خوشنویس در هزاردستان به ‏مفتش آدرس می دهد؛ خیابان شاهپور، خیابان مختاری، کوچهٔ اردیبهشت.‏ او دانش آموخته از دانشکده هنرهای دراماتیک است. علی حاتمی حداقل ۱۵ فیلم بلند سینمایی و مجموعهٔ تلویزیونی ساخته است.‏
اولین اثر سینمایی حاتمی در سال ۱۳۴۸ با عنوان حسن کچل ساخته شد و آخرین فیلم نیمه تمامش با نام جهان پهلوان تختی که یکی از بزرگ ترین پروژه های سینمایی او بعد از مجموعهٔ هزاردستان بود، به علت مرگ ناشی از بیماری سرطان نافرجام ماند. پس از مرگش نیز دو فیلم مبتنی بر هزاردستان با تدوین واروژ کریم مسیحی (به نام های کمیتهٔ مجازات و طهران، روزگار نو) ساخته شد.
لیلا حاتمی و زری خوشکام، هنرپیشگان سینما، فرزند و همسر علی حاتمی هستند.
محتویات [نمایش]
فعالیت در تئاتر [ویرایش]
حاتمی کار هنری خود را با تئاتر در زمینهٔ نویسندگی آغاز کرد و نمایشنامه های «ساتن»، «قصهٔ حریر»، «ماهیگیر»، «حسن کچل»، «چهل گیس» و شهر «آفتاب و مهتاب» را برای تئاتر نوشت.علی حاتمی در کلاس های نمایشنامه نویسی اداره هنرهای دراماتیک واقع (درآب سردار) شرکت نمود و بعدها که این اداره به نام دانشکده هنرهای دراماتیک تغییر نام داد او در رشته ادبیات نمایشی تحصیلات خود را ادامه داد. او در سال ۱۳۴۴ نمایش دیب (دیو) را که از اولین نوشته های خود بود در تالار دانشکده و با کودکان موسسه آموزشی فرهنگ آرزو به اجرا در آورد و...نویسنده مهدی زرینی
دیالوگ های ماندگار حاتمی [ویرایش]
علی حاتمی همواره در آثار سینمایی خود پیوندی ناگسستنی بااصطلاحات و گویش های کوچه بازار داشت، بطوریکه کاربرد این دیالوگ ها به عنوان امضای وی در تقریبا تمامی آثار سینماییش حضور داشته و سینمای حاتمی را یک سینمای منحصر به فرد ساخته است. برخی ازاین دیالوگ های ماندگار عبارتند از:
فیلم "مادر" «تلخی با قند شیرین نمیشه، شب رو باید بی چراغ روشن کرد» فیلم "کمال الملک" دیالوگی از زبان مظفرالدین شاه «همه چیزمان باید به همه چیزمان بیاید» فیلم "سوته دلان" «همه عمر دیر رسیدم» فیلم "سوته دلان" «ساعت زنگ زده دیگه زنگ نمیزنه، چون زنگاشو زده» فیلم "مادر" «خورشید دم غروب، آفتاب صلوة ظهر نمیشه» و دهها دیالوگ ماندگار دیگه
خاموشی علی حاتمی [ویرایش]
علی حاتمی در تاریخ پانزدهم آذرماه هفتادوپنج درگذشت. پیکر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا در فطعه66 به خاک سپرده شد. بر روی سنگ مزار وی که در طرفینش رقیه چهره آزاد( ملقب به مادر سینمای ایران و ایفاگر نقش مادر در فیلم "مادر") و رسام عرب زاده(طراح ممتاز فرش های ایرانی) دفن شده اند یکی از ماندگارترین دیالوگ های فیلم "دلشدگان" نقش بسته: "آیین چراغ خاموشی نیست"
حسن کچل (۱۳۴۸)
طوقی (۱۳۴۹)
باباشمل (۱۳۵۰)
قلندر (۱۳۵۱)
خواستگار (۱۳۵۲)
ستارخان (۱۳۵۳)
مجموعهٔ تلویزیونی مثنوی مولوی (۱۳۵۴)
سلطان صاحبقران (مجموعه تلویزیونی) (۱۳۵۴)
سوته دلان (۱۳۵۶)
هزاردستان (۱۳۵۸)
حاجی واشنگتن (۱۳۶۱)
کمال الملک (۱۳۶۳)
جعفر خان از فرنگ برگشته (۱۳۶۶)
مادر (۱۳۶۸)
دلشدگان (۱۳۷۱)
جهان پهلوان تختی (۱۳۷۳ - ۱۳۷۵) (پس از مرگ حاتمی به کارگردانی بهروز افخمی ادامه یافت)
کمیتهٔ مجازات (۱۳۷۷)
طهران، روزگار نو
مستند علی حاتمی [ویرایش]
مستندی سه گانه به کارگردانی : الهام قره خانی و امیرمهرتاش مهدوی می باشد که تولید آن از سال ۱۳۷۸ آغاز و در سال ۱۳۸۳ پایان یافت .
منابع [ویرایش]
خبرگزاری کتاب
وب گاه علی حاتمی
سازمان صداوسیما
پیوند به بیرون [ویرایش]
علی حاتمی
خبرگزاری فارس
این یک نوشتار خُرد پیرامون افراد است. با گسترش آن به ویکی پدیا کمک کنید.
این یک نوشتار خُرد پیرامون فیلم و سینما است. با گسترش آن به ویکی پدیا کمک کنید.
رده های صفحه: زادگان ۱۳۲۳زادگان ۱۹۴۴ (میلادی)درگذشتگان ۱۳۷۵درگذشتگان ۱۹۹۶ (میلادی)فیلم نامه نویسان اهل ایرانکارگردانان اهل ایراندرگذشتگان به علت سرطانمدفونان در قطعه هنرمندان بهشت زهرااهالی تهرا
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی علی حاتمی   • مفهوم علی حاتمی   • تعریف علی حاتمی   • معرفی علی حاتمی   • علی حاتمی چیست   • علی حاتمی یعنی چی   • علی حاتمی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی علی حاتمی
کلمه : علی حاتمی
اشتباه تایپی : ugd phjld
عکس علی حاتمی : در گوگل


آیا معنی علی حاتمی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 99% )