انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

99 1013 100 1

عمره

/'omre/

معنی عمره در لغت نامه دهخدا

عمرة. [ ع ُ رَ ] (ع اِ) عمره. یکی از ارکان حج ، و آن از «اعتمار» مشتق شده است بمعنی زیارت کردن یا قصد مکانی آباد کردن. و در شرع آن را «حج اصغر» نیز گویند و آن را چهار عمل است : احرام ، طواف ، سعی بین صفا و مروه ، حلق. ج ، عُمَر، عُمُرات. (از منتهی الارب ) (از اقرب الموارد) :
آمده سوی مکه از عرفات
زده لبیک عمره از تعظیم.
ناصرخسرو.
یافته حج و عمره کرده تمام
بازگشته بسوی خانه سلیم.
ناصرخسرو.
خدمت بارگاه مجلس او
عمره و مروه و صفا باشی.
مسعودسعد.
پس چرا اندرو مرا نبود
حج مقبول و عمره ٔ مبرور.
مسعودسعد.
بزمزم و عرفات و حطیم و رکن و مقام
بعمره و حجر و مروه و صفا و منی.
ادیب صابر.
گر حج و عمره کرده اند از در کعبه رهروان
ما حج و عمره میکنیم از درخسرو سری.
خاقانی.
گر بخت باز بر در کعبه رسانَدَم
کاحرام حج و عمره مثنّی ̍ برآورم.
خاقانی (دیوان چ عبدالرسولی ص 251).
پس برای عمره کردن سوی تنعیم آمده
هم بر آن آیین که حج را ساز و سامان دیده اند.
خاقانی (دیوان چ عبدالرسولی ص 101).
استمتاع ؛ عمره گزاردن با حج. تمتع؛ عمره با حج آوردن. (از منتهی الارب ). || زفاف مرد با زن در خانه ٔ خود زن. و اگر مرد زن را بخانه ٔ خود آورد و زفاف کند، آن را عرس گویند. (از اقرب الموارد) (از ناظم الاطباء).

عمرة. [ ع َ رَ ] (ع اِ) آنچه بر سر نهند از عمامه و کلاه و جز آن. || مهره ای که بدان میان سلک مروارید فصل کنند. (منتهی الارب ) (از اقرب الموارد).
- ابوعمرة ؛ کنیه است برای افلاس و گرسنگی. (از منتهی الارب ) (از اقرب الموارد).

عمرة. [ ع َ رَ ] (ع اِ) یک دانه عَمر. یک درخت دراز. رجوع به عَمر شود.

عمرة. [ ع َ رَ] (اِخ ) بنت اسعدبن اسامة. از قوم عمالقة. زوجه ٔ اول حضرت اسماعیل (ع ) بود که به امر ابراهیم (ع ) وی راطلاق گفت. رجوع به حبیب السیر چ خیام ج 1 ص 55 شود.

عمرة. [ ع َ رَ ] (اِخ ) بنت افعی. از راویان حدیث بود و از ام سلمة روایت کرد. و عمار ذهبی از او روایت کرده است. (از تاج العروس ).

عمرة. [ ع َ رَ ] (اِخ ) بنت حارث خزاعیة. از راویان حدیث از پیغمبر اسلام (ص ). و برادرزاده اش محمدبن حارث از او روایت کرده است. رجوع به الاستیعاب و اعلام النساء شود.

عمرة. [ ع َ رَ ] (اِخ ) بنت حزم انصاریة. از راویان حدیث ازپیغمبر اکرم (ص ). و جابربن عبداﷲ از وی روایت کرده است. رجوع به الاستیعاب ، الاصابة و اعلام النساء شود.

عمرة. [ ع َ رَ ] (اِخ ) بنت رواحة. از شعرای عرب بود. و او را با نعمان بن بشیر انصاری حکایتی است که در عهد یزیدبن معاویة روی داده است. رجوع به الاغانی ، الاستیعاب و اعلام النساء شود.

عمرة. [ ع َ رَ ] (اِخ ) بنت صامت. از زنان فاضل و سخنور عهد خویش بود. و او را با حسان بن ثابت حکایتی است که در اغانی آمده است. رجوع به الاغانی و اعلام النساء شود.

عمرة. [ ع َ رَ ] (اِخ ) بنت طبیخ. از راویان حدیث از علی بن ابی طالب (ع ) بوده است. رجوع به طبقات ابن سعد و اعلام النساء شود.

عمرة. [ ع َ رَ ] (اِخ ) بنت عبدالرحمان بن سعدبن زراةبن عدس انصاریة. از بنی نجّار. از زنان فقیه در قرن اول هجری بود که بسال 21 هَ.ق. تولد یافت و در 98 هَ.ق. درگذشت. (از حبیب السیر چ خیام ج 2 ص 169 و الاعلام زرکلی ج 2 ص 727). رجوع به اعلام النساء، تاج العروس و طبقات ابن سعد شود.

عمرة. [ ع َ رَ ] (اِخ ) بنت علقمه ٔ حارثیة. از زنان شجاع و دلیر بود که در غزوه ٔ احد با همسرش که از بنی عبدالدار بود شرکت کرد. رجوع به سیره ٔ ابن هشام ، الاغانی و اعلام النساء شود.

عمرة. [ع َ رَ ] (اِخ ) بنت مرداس بن ابی عامر. مادر وی خنساء شاعر بود. عمرة نیز مانند مادرش شاعر بود و در مرگ دو برادر خود مرثیه های حزن آوری دارد. ابوتمام برخی ازاشعار عمرة را در دیوان حماسه ٔ خویش آورده است. وی در حدود سال 48 هَ.ق. درگذشت. (از اعلام زرکلی ). رجوع به الاغانی ، الحماسه ٔ ابی تمام و اعلام النساء شود.

عمرة. [ ع َ رَ ] (اِخ ) بنت نعمان بن بشر انصاریة. وی همسر مختار ثقفی و از زنان ادیب و شاعر بود. و بسال 67 هَ.ق. به امر مصعب بن زبیردر بین راه کوفه و حیرة بقتل رسید. (از الاعلام زرکلی ). رجوع به تاریخ طبری ، الاغانی و اعلام النساء شود.

عمرة. [ ع َ رَ ] (اِخ ) بنت زیدبن عبیده ٔ کلابیة. از همسران مطلقه ٔ پیغمبر اکرم (ص ) بود. رجوع به سیره ٔ ابن هشام ، الاصابة و اعلام النساء و العقد الفرید شود.

معنی عمره به فارسی

عمره
یکی ازاقسام حج که اعمال آن کمترازحج تمتع یاحج اکبروعبارت ازاحرام وطواف وسعی بین صفاومروه است
( اسم ) یکی از اعمال حج و آن اعمالی است که حاجیان در مکه انجام دهند حج اصغر جمع : عمرات عمر .
بنت زید بن عبیده کلابیه از همسران مطلقه پیغمبر اکرم ( ص ) بود
نام یکی ازغزوات رسول اکرم ( ص ) است که در سال هفتم هجرت رخ داد
( جمله فعلی دعایی ) خدا او را عمر دراز دهاد . مصنف و مولف این کتاب - محمدبن علی بن سلیمان الرواندی - عمره الله اندیشه کرد........
از شاعران رسا و توانای عرب بود و او را با ابو دهبل قصه ایست که در اغانی آمده
ابن محمد بن محمد بن ابی الخیر محمد بن محمد بن عبدالله بن فهد قرشی هاشمی مکی ملقب به نجم الدین و مشهور به ابن فهد
( جمله فعلی دعایی ) عمر او بر افزون باد .( پس از ذکر نام کسان در نامه ها و غیره آید ) .
گرد خانه کعبه گشتن هفت بار است بشرایط مخصوص و آن یکی از اعمال عمره است .

معنی عمره در فرهنگ معین

عمره
(عُ مْ رِ) [ ع . عمرة ] (اِ.) از اقسام حج که اعمال آن کمتر از حج تمتع می باشد.

معنی عمره در فرهنگ فارسی عمید

عمره
نوعی حج که اعمال آن کمتر از حج تمتع یا حج اکبر و عبارت از احرام، طواف، و سعی بین صفا و مروه است، حج اصغر.

عمره در دانشنامه اسلامی

عمره
عمره نوعی زیارت خانه خدا با کیفیتی خاص می باشد.
عمره در لغت به معنای زیارت آمده و در اصطلاح عبارت است از زیارت خانه خدا با انجام دادن اعمالی خاص نزد آن یا به جا آوردن اعمالی مخصوص در میقات و مکّه .
کاربرد فقهی
از آن در باب حج سخن گفته اند.
حکم تکلیفی
عمره همچون حج بر هر مکلف در طول عمر با دارا بودن شرایطی که برای حج بیان شده یک بار واجب می شود.
اقسام
...
عمره
عمره یکی از عبادات اسلامی و مربوط به زیارت خانه خدا (کعبه) است. این عمل به دو نوع عمره تمتع و عمره مفرده تقسیم می شود.
عمره در کاربرد لغوی به معنای قصد و زیارت آمده است و معنای اصطلاحی آن در فقه، زیارت خانه خدا با احکام و شرایطی خاص است.
دو نوع عمره در اسلام وجود دارد:
عمره
در لغت به معنای زیارت است که از عماره گرفته شده؛ زیرا زائر بیت اللّه به وسیله زیارت خانه، سبب آبادانی آنجا می شود و در اصطلاح فقهی، نام مناسک و اعمال مخصوصی است که در میقات و نیز در مکه انجام می گیرد، عمره دو قسم است:
اعمال مشترک این دو آن است که زائر از میقات محرم می شود و پس از ورود به مکه به طواف می پردازد و سپس نماز طواف گزارده، آنگاه سعی میان صفا و مروه به جا می آورد و پس از آن تقصیر می کند ولی حاضران در مکه برای انجام عمره مفرده از ادنی الحل محرم می شوند.
اما بهترین وقت آن در ماه رجب است که روایات زیادی در فضیلت و برتری آن وارد شده است.
عمره
معنی عُمْرَةَ: زيارت خانه خدا (عمرة هم به معناي عمارت ميآيد ، و هم به معناي زيارت خانه خدا ، حال اگر اين کلمه با کلمه خانه خدا استعمال شود ، ديگر معناي اول که مساله عمارت باشد به ذهن نميرسد )
معنی عُمُرِهِ: عمرش
معنی أَمْرِهِ: امرش
معنی تَمَتَّعَ: بهره برد (در جمله"فَمَن تَمَتَّعَ بِـﭑلْعُمْرَةِ إِلَی ﭐلْحَجِّ "يعني :پس هر کس تمتع ببرد به وسيله عمره تا حج يعني با عمره عمل عبادت خود را ختم کند ، و تا مدتي از احرام درآيد تا دوباره براي حج احرام بپوشد)
ریشه کلمه:
عمر (۲۷ بار)
ه‌ (۳۵۷۶ بار)
عمرة الاسلام به معنای عمره واجب به اصل شرع می باشد.
مقابل آن عمره مستحب و عمره ای که با نذر و امثال آن واجب می شود، قرار دارد.
واجب شدن با بودن شرایط
عمرة الاسلام، همچون حَجَّةُ الاسلام بر هر مکلّفی در طول عمر با دارا بودن شرایط یک بار واجب می شود.
فرق عمره واجب با عمره مفرده
عمرة واجب برای کسانی که وظیفه شان حج تمتّع است، به قول مشهور، عبارت است از عمره تمتّع که همراه حج تمتّع انجام می گیرد و برای کسانی که وظیفه آنان حج قِران یا اِفراد می باشد، عمره مفرده است.
عُمْرَةُ الْقَضاء حج عمره پیامبر(ص) و مسلمانان در سال هفتم هجری است. براساس صلح حدیبیه، مسلمانان اجازه داشتند یک سال پس از صلح، سه روز وارد مکه شده و حج عمره انجام دهند. پیامبر و مسلمانان نیز از این فرصت استفاده کرده و به حج عمره رفتند. پیامبر(ص) افراد مُسلحی را در بیرون مکه قرار داد که اگر اهالی مکه قصد حمله داشتند، مسلمانان بتوانند از خود دفاع کنند. پیامبر در این حج، طواف را در حالی که سوار بر شتر بود انجام داد و با عصای خود حجر الأسود را لمس کرد. آیه ۱۹۴ سوره بقره درباره این واقعه نازل شده است.
مسلمانان در ماه ذی القعده سال ششم هجرت، به منظور انجام عمره به سمت مکه حرکت کردند. اما به جهت مخالفت مشرکان مکه، موفق به انجام حج نشدند. در نهایت صلح حدیبیه میان مسلمانان و مشرکان مکه نوشته شد. براساس این صلح، مسلمانان در سال ششم اجازه انجام حج نداشتند اما در سال بعد (سال هفتم) می توانستند به مدت سه روز وارد مکه شده و عمره به جای بیاورند.
پیامبر اسلام به همراه بسیاری مسلمانان در ماه ذی القعده سال هفتم هجری برای انجام حج عمره به سمت مکه حرکت کردند. این حج، به جهت این که در حقیقت قضای حج سال قبل محسوب می شد؛ «عمرة القضاء» نامیده شد. همچنین با نام های مختلفی همچون «عمرة القضیة»، «غزوة القضاء»، «عمرة الصّلح»، و «عمرة القصاص» نیز شناخته می شود.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در ذی قعده سال هفتم، به دلیل ممانعت قریش از عمره مسلمانان در سال ششم، عازم «عمرة القضا» شد.
رسول خدا (ص) به یاران خود دستور فرمودند تا به منظور عمره ای که از ایشان قضا شده بود عمره بجای آورند، و هیچیک از کسانی که در حدیبیه شرکت داشته اند تخلف نکنند. هیچیک از کسانی که در خیبر شرکت کرده و جان سالم بدر برده بودند از این دستور تخلف نکردند. گروهی دیگر از مسلمانان هم که در حدیبیه شرکت نداشتند به قصد عمره گزاردن همراه رسول خدا (ص) بیرون آمدند. شمار مسلمانان در غزوه عمرة القضا دو هزار نفر بوده است.
آن حضرت دستور داد تا یکصد اسب و نیز سلاح فراوان آماده و حرکت کنند. حضرت درباره علت حمل سلاح با وجود معاهده حدیبیه فرمود: ما سلاحها را به داخل حرم نمی بریم و البته برای خطرات احتمالی باید سلاحها در دسترس ما باشد. آن حضرت سلاحها را تا نزدیکی محلی که علائم حرم نصب شده بود بردند. در آنجا دویست نفر را به نگاهبانی سلاحها گماشتند و وارد حرم شدند.
قریش ، مکرز بن حفص بن احنف را همراه تنی چند از قریشیان گسیل داشتند تا با پیامبر (ص) در بطن یأجج ملاقات کنند. پیامبر (ص) همراه اصحاب خود بودند که به یک دیگر رسیدند و آنها گفتند ای محمد، به خدا سوگند هیچگاه نه در دوران کوچکی و نه بزرگی معروف به غدر و مکر نبودی! حالا با اسلحه به حرم الهی و قوم خود وارد می شوی؟ و حال آنکه شرط کرده بودی که فقط با اسلحه مسافر و شمشیرهای غلاف- کرده وارد خواهی شد. پیامبر (ص) فرمودند: ما وارد مکه نخواهیم شد مگر به همان طریق. مکرز بن حفص همراه یاران خود شتابان به مکه برگشت و گفت: محمد با اسلحه وارد مکه نخواهد شد، او پای بند همان شرطی است که کرده است. قریش از مکه به قله کوهها رفتند، و گفتند به محمد و اصحاب او نگاه هم نمی کنیم.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در جمع یاران خویش و در حالی که سخت مراقب آن حضرت بودند، وارد مکه شد. عبد الله بن رواحه که لگام شتر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را در دست داشت چنین می خواند:
                      
مشرکان می گفتند: قومی به مکه می آیند که گرمای یثرب آنان را سست کرده؛ لذا رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) به اصحابش دستور داد تا در سه شوط طواف آهسته بدوند (هروله) تا مشرکین قدرت آنها را ببینند.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پس از طواف و سعی، وارد کعبه شد تا آنگاه که بلال بر بام کعبه اذان گفت. در آن لحظه عکرمه فرزند ابوجهل گفت: خداوند با کشته شدن پدرم، این کرامت را نصیب او کرد تا طنین صدای این بنده را در بالای کعبه نشنود. سهیل بن عمرو و چند نفر دیگر از رجال قریش که این صحنه را دیدند از خشم یا خجلت صورتشان را پوشاندند.
عمره تحلّل به معنای عمره موجب خروج از احرام حج یا عمره تمتّع است.
از احکام آن در باب حج سخن گفته اند.
منظور از عمره تحلّل
چنانچه حاجی پس از احرام بستن، به سببی چون عدم درک وقوف اختیاری و اضطراری عرفه و مشعر نتواند حج خود را به انجام رساند، به جا آوردن افعال آن از او ساقط می شود و باید با گزاردن عمره از احرام خارج گردد. این عمره از این جهت که موجب خروج از احرام و حلال شدن محرّمات ناشی از احرام می شود، عمره تحلّل و از این جهت که به سبب فوت حج یا عمره تمتّع واجب گردیده، عمره فوات نامیده شده است.
نبودن طواف نساء در عمره تحلّل
از اعمال عمره مفرده به قول مشهور، طواف نسا است؛ لیکن به قول برخی در عمره تحلّل طواف نسا نیست؛ هرچند احتیاط در به جا آوردن آن است. مفاد کلمات برخی وجوب به جا آوردن آن است. در اینکه احرام حج در صورت فوت آن به طور قهری به احرام عمره تبدیل می شود یا منوط به نیت عمره گزار است، اختلاف می باشد.
بودن عمره تحلّل پس از ایام تشریق
...
عمره تَمَتُّع از اقسام عمره است.
عمره تمتع در مقابل عمره مفرده از اجزای تشکیل دهنده حج تمتع است؛ بدین معنا که حج تمتع از دو بخش تشکیل یافته است: عمره و حج. بنابر این، بر خلاف عمره مفرده، عملی مستقل و جدای از حج نیست. از احکام آن در باب حج سخن گفته اند.
حکم
عمره تمتع وظیفه کسانی است که دور از مکّه زندگی می کنند (آفاقی). بر چنین افرادی در طول عمر به شرط حصول استطاعت یک بار واجب می شود
زمان
زمان گزاردن عمره تمتع ماههای حج؛ یعنی شوال، ذیقعده و ذیحجه است و به جا آوردن آن در دیگر ماهها صحیح نیست؛ چنان که احرام بستن پس از دهم ذیحجه نیز صحیح نمی باشد.
اعمال
...
عمره تَمَتُّع یکی از اقسام عمره است. عمره تمتع در مقابل عمره مفرده قرار دارد و از اجزای تشکیل دهنده حج تمتع است. به این معنا که حج تمتع از دو عمل ترکیب شده است؛ عمره تمتع و حج تمتع. عمره تمتع در شکل، همانند عمره مفرده است ولی تفاوتهایی با آن دارد.
در عمره تمتع پنج عمل واجب است که به ترتیب این گونه اند:
در اعمال عمره تمتع، طواف نساء و نماز طواف نساء وجود ندارد.
منبع: خاتم پیامبران صلی الله علیه و آله و سلم، ج 3، ص 383 تا 385
رسول خدا صلی الله علیه و آله هنگامی که مکه را فتح کرد با احرام عمره وارد این شهر نشد، بلکه به عنوان فتح این شهر و البته بی آن که قصد جنگ داشته باشد به قصد پیوند و ارتباط با آن مردم و تجدید دوستی و اعلام برادری - پس از یک دوره جدایی - به این شهر رفت و با آنان دوستی و مهربانی ورزید، زیرا دوستی و مهربانی دل های گریزان را جذب می کند و اندیشه های پشت کرده را به دامان خویش فرامی خواند. البته هر چند رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از فتح، طواف به جا آورد اما آن طواف، طواف مناسک عمره و گرامی داشت کعبه نبود.
هنگامی که فتح مکه پایان یافت آن حضرت به کار خاندان جذیمه و خشنود کردن آن مردم و مداوای زخم هایی که خالد بن ولید بر دل آنان نهاده بود مشغول شد و پس از آن نیز هنگامی که هوازن در اندیشه هجومی علیه سپاه آن حضرت برآمد مقابله با آنان ضرورت یافت و آن رویارویی تلخ ولی با نتایج درخشنده (یعنی نبرد حنین و اوطاس ) رخ داد و در پی آن نیز رسول خدا صلی الله علیه و آله در تعقیب گریختگان این خاندان و مقابله با ثقیف قصد طایف کرد (و بدین ترتیب در تمام این مدت برای انجام عمره توفیق نیافت).
هنگامی که پیامبر در آستانه ماه های حرام قرار گرفت و هنگامی که ماه ذی القعده فرارسید، به جعرانه بازگشت و از آنجا که یکی از میقات های حج است. احرام عمره بست و به قصد زیارت عمره وارد مکه شد.
این عمره در ماه ذی القعده صورت گرفت و پس از آن رسول خدا صلی الله علیه و آله به سوی مدینه بازگشت و شش روز مانده به پایان این ماه به مدینه رسید. آن حضرت در این سال یعنی سال هشتم هجرت نه خود حج به جای آورد و نه کسی را برای انجام حج به نیابت گماشت، (بلکه به همان عمره بسنده کرد و) البته آیین حج را بر همان وضعیتی که اعراب تاکنون به جای می آوردند باقی گذاشت. ناگفته نماند که عتاب بن اسید که در مکه مانده بود، حج مسلمانانی را که خواستار حج بودند و در مکه ماندند رهبری کرد.
رسول خدا صلی الله علیه و آله هنگامی که قصد بازگشت به مدینه را داشت عتاب بن اسید را به عنوان امیر مکه منصوب کرد. او که - بنابر آنچه در شرح المواهب الدینیه آمده است - در این زمان بیست سال داشت. از نیتی خالصانه و از کرداری پربرکت و نیز از قناعت به آنچه در دست داشت، بهره مند بود و آزمندی و طمع در او نبود و به اندکی سیر می شد. پیامبر صلی الله علیه و آله هنگام ترک او در مکه برای او به ازای هر روز یک درهم حقوق تعیین فرمود و او نیز بی آن که خواهان افزایش آن شود. به همین مقدار بسنده کرد و در دعوت مردم به قناعت نیز می گفت: «ای مردم، آیا خداوند شکم کسی را که به یک درهم بسنده کرده، گرسنه نگه داشته است؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله برای هر روز من یک درهم روزی مشخص کرده و بنابراین مرا نیازی نیست».
لازم به یادآوری است که پیامبر صلی الله علیه و آله هنگام بازگشت به مدینه، معاذ بن جبل حافظ قرآن و راوی سنت را در کنار عتاب بن اسید در مکه باقی گذاشت تا اسلام را به مردم بیاموزد و آنان را در دین آگاه سازد و قرآن را به اندیشه های آنان بسپارد، زیرا آنان به چنین چیزی نیاز داشتند. چون نه مانند مردم مدینه مدت زمانی را در سایه قرآن زیسته بودند بلکه هر چند سخنوران و ادیبان آن قوم از منزلت و جایگاه قرآن آگاهی داشتند و می دانستند قرآن برتر است و برتری بر آن امکان ندارد اما مدتی را در مخالفت و دشمنی با آن سپری کرده بودند و هنوز دیر زمانی از جاهلیت آنان نمی گذشت.
70 نکته فقهی و اخلاقی مورد احتیاج در حج و عمره، از آثار آیت الله حسین مظاهری است که به منظور بهره مندی حجاج از این نکات اساسی، تهیه و منتشر شده است.
از نکات اخلاقی که در این کتاب برای حجاج توصیه شده است می توان به موارد ذیل اشاره کرد: عظمت سفر حج، تفکر در آموزه های دینی، محاسبه نفس، توبه، اجتناب از گناه، ذکر، دعا، توسل، اخلاص، اغتنام فرصت، حضور قلب و حسن خلق.
در نکته اخلاقی اول، تأکید شده است: کسانی که به حج تمتع یا عمره مفرده مشرف می شوند، قبل از هر چیز باید به عظمت و معنویت این سفر روحانی، توجه داشته باشند. توجه به اینکه به چه سفری می روند و این سفر عرفانی چه برکات و فوایدی را می تواند برای آنان به همراه داشته باشد، ضروری است. «توجه داشتن و غافل نبودن»، اولین گام در سیر و سلوک است. بدین ترتیب زائر خانه خدا باید با هوشیاری و توجه کامل، از فریضه انسان ساز حج، کمال بهره برداری را بنماید تا علاوه بر اینکه عبادت او مورد پذیرش حضرت حق واقع شود، پیشرفت قابل ملاحظه ای نیز در سیر و سلوک داشته باشد .
در این کتاب، نکات اخلاقی، مزین به آیات قرآن و روایات معصومین شده و در پایان هر آیه و روایت منبع آن ذکر شده است.
در بخش دوم کتاب، مسائل فقهی مبتلابه حجاج؛ یعنی همان اموری که حجاج، مأمور به انجام یا ترک آن ها هستند و در رساله توضیح المسائل نیز آمده است و شامل قبل، حین و بعد اعمال حج می شود، خاطرنشان شده است؛ مسائلی همچون رعایت عفاف و پوشش اسلامی، پرهیز از هر عملی که موجب وهن شیعه و بی احترامی به پیشوایان بزرگوار این مذهب شود، شرکت در نماز جماعت اهل سنت و...
مطالعه کتاب ‏70 (هفتاد) نکته فقهی و اخلاقی مورد احتیاج در حج و عمره در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور
آشنایی با احکام، اسرار و معارف عمره، اثر روزبه برکت رضایی (متولد 1352ش) است که نویسنده در آن، یک دوره آداب و احکام و مناسک عمره را با بیانی روان و شیوا توضیح داده است.
کتاب حاضر، مقدمه ندارد و از 7 بخش تشکیل شده است.
نویسنده این اثر را به صورت متنی آموزشی برای دانش آموزان نوشته است.
برخی از نکات جالب و آموزنده این اثر عبارت است از:
برای کتاب حاضر، فقط فهرست تفصیلی مطالب در آغاز آن ذکر شده، ولی متأسفانه فهرست های فنی و حتی فهرست منابع نیز فراهم نشده است.
ارکان عمره به شماری از مناسک اصلی عمره گفته می شود. به باور فقیهان امامی و برخی فقهای اهل سنت مقصود از ارکان عمره، بخش هایی از مناسک آن است که ترک عمدی آن ها موجب بطلان یا فساد عمره می گردد. به تعبیر برخی از فقیهان، ارکان عمره بخش هایی از آنند که تحقق ماهیت عمره وابسته به ادای آن ها است.
از ویژگی های ارکان عمره به باور فقیهان امامی، آن است که با ترک رکن به سبب فراموشی یا اشتباه، جبران آن بر شخص عمره گزار واجب می شود و تنها در صورت دشواری این کار یا ناتوانی عمره گزار، می توان آن را به نایب سپرد. ولی اگر جزء فراموش شده رکن نباشد، از آغاز می توان به نایب واگذاشت. همچنین به باور مشهور فقیهان اهل سنت، ترک رکن برخلاف غیر رکن، موجب از دست رفتن عمره می گردد و با کفاره جبران پذیر نیست؛ ولی واجبات غیر رکن با ادای کفاره جبران می شوند.
به باور مشهور فقیهان حنفی، تنها رکن عمره، طواف است. برخی از آن ها سعی را نیز رکن عمره شمرده اند. حنبلیان و مالکیان افزون بر آن دو، احرام را نیز رکن دانسته اند. نظر مشهور در فقه امامی نیز همین است؛ هر چند برخی از فقیهان، نیت و برخی واجبات دیگر را بر این ها افزوده اند. بیشتر شافعیان افزون بر احرام، طواف و سعی، حلق یا تقصیر و ترتیب را نیز از ارکان عمره به شمار آورده اند.
اسرار عرفانی عمره، اثر محمدتقی فعالی، پژوهشی است پیرامون اسرار عرفانی اعمال، مناسک و مکان های مربوط به عمره که به زبان فارسی و در دوران معاصر، نوشته شده است.
کتاب با مقدمه نویسنده آغاز و مطالب در سه بخش، در قالب نه فصل، تنظیم شده است.
نویسنده در ابتدا، به اسرار عرفانی و جایگاه عمره، کعبه و احرام اشاره نموده و سپس، به بیان اسرار عرفانی طواف، نماز طواف و سعی و تقصیر پرداخته و در پایان، فضایل مدینه منوره، مسجد النبی(ص) و بقیع را بیان نموده است.
در مقدمه، به اسرار باطنی عمره، اشاره شده است. اولین این اسرار، فهم است؛ به این معنی که عمره گزار باید بداند که اگر می خواهد به دیدار حق نایل شود، باید از شهوات دل برکند، از لذات منقطع شود و فقط به اندازه ضرورت نصیبی از دنیا برگیرد. سزاست در تمامی حرکات و سکنات، خود را برای خدا خالص کند، سلوکی خالصانه در پیش گیرد، انس بیشتری با خدا گیرد و نفس خود را به مجاهدت عادت دهد .
بخش اول، اختصاص به حرم دارد و خود دارای سه فصل است که به ترتیب به شهر مکه مکرمه، مسجد الحرام و اسرار عرفانی کعبه پرداخته است.
عبادت، فلسفه آفرینش انسان است و اگر با شرایط و آدابش انجام شود، رابطه ایمانی و عبودیت انسان با خدا را تحکیم می بخشد. نتیجه مثبت عبادت همان «تقوا» است که روح و قلب عبادت است و عبادت بی تقوا، پیکری بی جان است. همه عبادت ها از جمله حج، از همین رمز و راز برخوردارند و با تأمین روحیه تعبد و تسلیم، سیر انسان را هماهنگ با مجموعه هستی در مسیر هدف خلقت و کمال وجود، تنظیم می کنند. برای روشن شدن این هدف و بهره نهفته در حج، باید در برابر یکایک برنامه حج درنگ و تأمّل داشت.
کعبه نشانه هایی از بهشت دارد؛ از روایات چنین بر می آید که «حجرالاسود» از بهشت نازل شده و کعبه نیز مکانی بوده که در آنجا خیمه ای بهشتی برپا شده و منطقه حرم، درخشش عمود آن خیمه بوده است. حج و زیارت کعبه، یاد آور بازگشت انسان به بهشت موعود است؛ همان گونه که در صحنه قیامت مردم گروه گروه در موقف حساب و محضرخداوند حاضر می شوند: و لقد جئتمونا فرادی کما خلقناکم اول مرة؛ در حالی که فارغ از عناوین و تشخصات، خاشع و فروتن و در انتظار رحمت پروردگار هستند: وجوه یومئذ ناضرة الی ربها ناظرة. در زیارت کعبه حاجیان ازهر سو گروه گروه، لبیک گویان به مقصد نزدیک تر شده و با وصول به آن، پروانه وار به گرد آن می چرخند.
ایجاد دارالسلام و شهر امن
همان گونه که بهشت دارالسلام است و واردشوندگان به آن در امنیت کامل هستند: ادخلوها بسلام آمنین. کعبه، نیز خانه امن و واردشوندگان به آن در امنیت هستند و من دخله کان آمنا. حضور حاجی و معتمر در کنار کعبه جلوه ای از حضور موحدان در دارالسلام الهی است.
تقویت روح عبادی
معرفت و توجه به خداوند و پرستش او، بستر همه کمالات و غایت خلقت است: و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون و نیز: اعبدوا ربکم الذی خلقکم و اتقوا الله لعلکم ترحمون. بنابراین عبادت، زمینه ساز تقوا پرهیزگاری و آن هم موجب جلب رحمت الهی و تقرب به خداوند است. هر عبادتی دارای خصوصیاتی است که به انسان در مسیر کمال و قرب الهی مدد می رساند. حج بدان جهت که جامع ترین عبادت ها است، خواص دیگر عبادت ها را نیز در خود دارد. از همین رو رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) به شخصی که با انفاق کردن خواهان رسیدن به فضیلت حج بود، فرمود: «فلو اباقبیس لک ذهبة حمراء انفقته فی سبیل الله ما بلغت ما یبلغ الحاج» و در جمله دیگرفرمود: «انی لک ان تبلغ مابیلغ الحاج.» صاحب جواهر در آغاز کتاب الحج می نویسد: «الذی هو من اعظم شعائر الاسلام، وافضل ما یتقرب به الانام الی الملک العلام لما فیه من اذلال النفس و اتعاب البدن و هجران الاهل و االتغرب عن الوطن و رفض العادات و ترک اللذات و الشهوات و المنافرات و المکروهات و انفاق المال و شد الرحال و تحمل مشاق الحل و الارتحال و مقاساة الاهوال و الابتلاء بمعاشرة السفله و الانزال». پس هر آنچه که در عبادات بدنی و اخلاقی و ریاضت های نفسانی وجود دارد، در حج حاصل است.
حج و غفلت زدایی
...


عمره در دانشنامه ویکی پدیا

عمره
عمره تمتع یکی از سلسله اعمال حج است و مختص کسانی است که از راه های دور برای مراسم حج می آیند. با این تفسیر کسانی که از بیرون مکّه (تا فاصله ۱۶ فرسخ یا بیشتر) برای انجام حج می روند، باید قبل از اعمال حج «عُمره تَمتُّع» بجا بیاورند.
وبگاه آموزش اعمال حج
عمره مفرده یکی دیگر از انواع عمره است که به تنهایی و بدون انجام حج انجام می شود و اساساً مستحب است و نه واجب و لذا در هر زمانی امکان پذیر است.
اعمال عمره تمتع عبارت است از:
عکس عمره
عُمره بنت عبدالرحمن نوهٔ صحابی محمد، اسد بن زراره انصاری بود که به عقیدهٔ صحیح بخاری، عمره «همچون یک منشی» به عایشه خدمت می کرد و او را «غوطه ور در عمق بحر دانش» توصیف می کند. مالک بن انس گفته است که عمره اشتباهات برادرزادهٔ خود را که قاضی القضات شهر مدینه بود، تصحیح می کرد.
عمره در سال ۷۲۳ میلادی در سن ۷۷ سالگی درگذشت.
عمره سیت، روستایی از توابع بخش نمشیر شهرستان بانه در استان کردستان ایران است.
این روستا در دهستان بوالحسن قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۴ نفر (۱۸خانوار) بوده است.
عمره (به عربی: العمرة)، روستایی از توابع شهرستان ابو تشت در استان قنا و کشور مصر است.
فهرست شهرهای مصر
براساس سرشماری سال ۲۰۰۶ مصر، جمعیت آن ۱۲۰۹۳ نفر(۵۷۲۷ مرد و ۶۳۶۶ زن) بوده است.
جاتی عمره (به انگلیسی: Jati Umra) یک منطقهٔ مسکونی در پاکستان است که در پنجاب واقع شده است.
فهرست شهرهای پاکستان
چک عمره (به انگلیسی: Chak Umra) یک منطقهٔ مسکونی در پاکستان است که در ناحیه چکوال واقع شده است.
فهرست شهرهای پاکستان
مختصات: ۳۱°۴۸′۴۸″ شمالی ۳۶°۳۶′۰۸″ شرقی / ۳۱٫۸۱۳۳۳°شمالی ۳۶٫۶۰۲۲۲°شرقی / 31.81333; 36.60222
نام اظهارشده در فهرست میراث جهانی یونسکو
کاخ عَمْره (به عربی: قصر عمرة) یا کاخک عمره (به عربی: قُصَیر عمرة) کاخی بود که خلیفهٔ اموی ولید بن عبدالملک در بادیهٔ اردن، شرقِ نوکِ شمالی دریای مرده ساخت که برای دیوارنگاری هایش شهرت یافته. یکی از دیوارهایش، نگاره های چهار فرمانروای آن عصر را نشان می دهد که گویا حکومت هایی اند که مسلمانان برآنان چیره شدند، قیصر روم، کسرای فارس، نجاشی حبشه و رودِریک اسپانیا. دیواری دیگر، مردی ریش دار با هاله ای از نور در پیرامونش را نشان می دهد که بر عرش نشسته؛ گویا خود خلیفه است.
این قصر به عنوان یکی از مهم ترین نمونه های از هنر و معماری اسلامی، اولیه که با با تلفیقی از هنرهای ساسانی و بیزانسی ساخته شده است. این ساختمان در واقع باقی ماندهٔ یک مجموعه بزرگتر بوده است که تنها پایه و اساس آن باقی مانده است. این ساختمان به خاطر نقاشی ها، الهام گرفته از نگارگری های ساسانی به جا مانده به روی دیوارها و داخل سقفش مورد توجه است، که شامل نقش هایی از شکار، زنان برهنه و نقاشی هایی از زودیاک است.
این مکان در سال ۱۹۸۵ در فهرست میراث جهانی در کشور اردن به ثبت رسید.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

عمره در دانشنامه آزاد پارسی

عُمرِه
میقات: مسجد شجره
مناسکی مخصوص که در مکه و اطراف آن به جا آورده می شود و برای همۀ عمر، یک بار برای مکلف مستطیع واجب است؛ اما تکرار عمره، مانند تکرار حج مستحب است. به عقیدۀ بسیاری باید فاصله زمانی دو عمره، کمتر از یک ماه نباشد. عمره بر دو نوع است: تمتّع و اِفراد. عمره تمتع که حجاج پیش از حج تمتع به جا می آورند، ابتدا با احرام در یکی از میقات ها آغاز می شود. سپس به مکه می روند. هفت بار طواف دور کعبه و دو رکعت نماز طواف، هفت بار سعی بین صفا و مروه، سپس تقصیر می کنند. با تقصیر تمام محرمات احرام، حلال می شود و عمرۀ تمتع پایان می پذیرد. عمرۀ مفرده نیز که پس از حج افراد به جا آورده می شود جز با سه فرق به همین ترتیب است: ۱. در عمرۀ تمتع فقط با تقصیر از احرام به در می آیند، ولی در عمرۀ مفرده مُخَیَّر بین حلق و تقصیرند؛ ۲. عمرۀ تمتع به نظر بسیاری فقیهان طواف نسا و نماز طواف نسا ندارد، به خلاف عمرۀ مفرده؛ ۳. در عمرۀ تمتع در یکی از میقات های معروف مُحرم می شوند، ولی در عمرۀ مفرده، بین آن میقات و ادنی الحل مخیرند. طواف نسا و نماز آن در عمرۀ مفرده بعد از تقصیر به جا آورده می شود.

عمره در جدول کلمات

یکی از میقاتهای عمره مفرده
تنعیم
از اعمال حج عمره مفرده
نماز طواف

عمره را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد شما درباره معنی عمره



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

جهانگير دره شورى > گوميچشن
عسلی > Sour
Ali mohammadi > Dances with wolves
فرزانه > Im not big on
الینا > involved in
مونا > meant to do sth
رامین حنیفه > privacy in family
elham > cooperative

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• ثبت نام حج عمره دانشجویی   • اولویت حج عمره بانک ملت   • عمره زن مختار   • هزینه ثبت نام حج عمره   • ثبت نام حج عمره 95   • ثبت نام حج عمره 94   • عمره مختار   • عمره همسر مختار ثقفی   • معنی عمره   • مفهوم عمره   • تعریف عمره   • معرفی عمره   • عمره چیست   • عمره یعنی چی   • عمره یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی عمره
کلمه : عمره
اشتباه تایپی : ulvi
آوا : 'omre
نقش : اسم
عکس عمره : در گوگل


آیا معنی عمره مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 99% )