انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 896 100 1

معنی غفلت در لغت نامه دهخدا

غفلت. [ غ َ ل َ ] (ع مص ) گذاشتن. فراموش کردن. (منتهی الارب ). سهو. (دهار). رجوع به غفلة شود. || بی خبر گشتن. (منتهی الارب ). نادانستن چیزی و توجه نداشتن به چیزی. (فرهنگ نظام ). بی خبری و فراموشی. بی تمیزی و نادانی و بی تدبیری و بی پروایی. تهاون و سهل انگاری و عدم اعتناء. کاهلی و سستی. (ناظم الاطباء). بی خبری. غرارت. غرة.ناآگاهی. غافل بودن. رجوع به غفلة شود :
جهان سر به سر حکمت و عبرت است
چرا بهره ٔ ما همه غفلت است.
فردوسی.
روز کین با خدنگ و نیزه ٔ او
دشمنش را چه غفلت و چه حذر.
فرخی.
وز بستر غفلت تو کنی ما را بیدار.
منوچهری.
و در عموم احوال از غفلت و کاهلی تجنب واجب شناسد. (کلیله و دمنه ). در اظهار آن با تو تأملی میکردم که مگر... از خواب غفلت بیدار شوی. (کلیله و دمنه ). هرکه از ناصحان در مشاورت... برخصت و غفلت راضی گردد از فواید رأی راست... بازماند. (کلیله و دمنه ).
من رستم کمانکشم اندر کمین شب
خوش باد خواب غفلت افراسیابشان.
خاقانی.
به غفلت گر ز خاقانی گناهی در وجود آید
به استغفار آن خرده بزرگی عذرخواه آمد.
خاقانی.
در رکعت نخست گرت غفلتی برفت
اینجا سجود سهو کن و در عدم قضا.
خاقانی.
کی به غفلت چو دام و دد پویان
شیر مرغان غیب را جویان.
نظامی.
ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند
تا تونانی به کف آری و به غفلت نخوری.
سعدی (گلستان ).
چنان خواب غفلت برده اند که گویی... مرده اند. (گلستان سعدی ). مروت نباشد همه در تسبیح و من به غفلت خفته. (گلستان سعدی ).
- بی غفلت ؛ باخبر. آگاه. آنکه غفلت نکند :
گیتی به سان خاطر بی غفلت
پرنور نفعو خیر ازیرا شد.
ناصرخسرو.

غفلة. [ غ َ ل َ ] (ع مص ) غافل شدن. (تاج المصادر بیهقی ) (مصادر زوزنی ) (ترجمان علامه ٔ جرجانی ). گذاشتن و فراموش کردن چیزی. (از منتهی الارب ). بی تیمار شدن. (دهار). بیخبر گشتن. (منتهی الارب ). ناآگاه بودن از چیزی ، و سرشار صفت اوست. (آنندراج ): غفل عنه غفولاً و غفلةً و غفلاً؛ ترکه و سها عنه. (اقرب الموارد). صاحب اقرب الموارد به نقل از مصباح آرد: غفلة، غایب شدن چیزی از خاطر انسان و به یاد نداشتن آن است ، و گاهی درباره ٔ کسی استعمال کنند که چیزی را از روی اهمال و اعراض ترک کند. ج ، غَفَلات. - انتهی : و انذرهم یوم الحسرة اذ قضی الامر و هم فی غفلة. (قرآن 39/19)؛ یعنی بترسان این کافران را و اعلام کن از حدیث روز حسرت ؛ یعنی روز قیامت و شداید و عقوبات آن ، چون کار بازگذارند و ایشان در غفلت و به ناکامی باشند. || کفایت کردن کسی را در حالی که او غافل است و توجه ندارد. (از اقرب الموارد). || بی داغ کردن ستور را. (منتهی الارب ) (آنندراج ). || غفلة الشی ٔ؛ پوشیدن آن را. (از اقرب الموارد). (المنجد). || غفلة کسی را؛ غافل کردن او را. (از اقرب الموارد). || (اِمص ) بیخبری و فروگذاشت. (منتهی الارب ). || در تداول عرفان برحسب گفته ٔ جرجانی در تعریفات : غفلة پیروی نفس است بر آنچه بدان تمایل دارد. و به قول «سهل » باطل کردن وقت به بطالت است ، و گفته اند: غفلة ازچیزی آن است که آن چیز به دلش خطور کند. - انتهی.
- علی الغفلة ؛ غفلةً. ناگهان : علی الغفلة علیشاه با سپاه نصرت پناه به سروقت آنها رسیده. (مجمل التواریخ گلستانه ص 22).

معنی غفلت به فارسی

غفلت
فراموش کردن، ازیادبردن، بی خبری، فراموشکاری، سهوواهمالغفله:غافلانه، بدون تامل، بناگاه
۱ - ( مصدر ) فراموش کردن ۲ - بی خبر گشتن نادانستن چیزی ۳ - ( اسم ) فراموشی نسیان ۴ - نادانی .
( صفت ) آنکه پیوسته غفلت کند .
( مصدر ) غفلت کردن غافل بودن .
غفلت زده بودن حالت شخص غفلت زده
( صفت ) آنکه غافل باشد .
( مصدر ) سهو دانستن اشتباه دانستن .
( صفت ) جای غفلت غفلت خیز : نهال های شهوات و خوش طبعی را می خواهی تا در زمین ناحق و غفلت لان نشانی .
( صفت ) غافل بی خبر .
غافلی بی خبری نا آگاهی .
( مصدر ) غفلت کردن بی خبر شدن .
( صفت ) آنکه پیوسته غفلت کند غفلت پیشه .
( مصدر ) غفلت ورزیدن غفلت داشتن .
غفلت خواب خرگوش
که غفلت نکند . بدون غفلت و بیخبری . هوشیار.

معنی غفلت در فرهنگ معین

غفلت
(غِ لَ) [ ع . غفلة ] ۱ - (مص م .) فراموش کردن ، اهمال کردن . ۲ - بی خبر شدن . ۳ - (اِ مص .) فراموشی .

معنی غفلت در فرهنگ فارسی عمید

غفلت
۱. فراموش کردن، از یاد بردن.
۲. بی خبری.
۳. فراموش کاری، سهو و اهمال.
* غفلت داشتن: (مصدر لازم) بی توجه بودن.
* غفلت شدن: (مصدر لازم) بی توجهی شدن.
* غفلت کردن: (مصدر لازم) غفلت داشتن، غفلت ورزیدن، غافل شدن، غافل بودن.
* غفلت ورزیدن: (مصدر لازم) =* غفلت کردن

غفلت در دانشنامه اسلامی

غفلت
«غفلت» ضدّ توجه و تفکر است. رذیله ای است بسیار پست که انسان را به سقوط می کشاند؛ و به قول قرآن شریف، انسان را تا سرحدّ حیوان، بلکه پست تر تنزّل می دهد.
رذیله «غفلت» ضدّ توجه و تفکر است. از نظر اخلاق، هر چه «توجه و تفکر» عالی و بالا باشد و موجب تعالیِ انسان می شود، «غفلت» رذیله ای است بسیار پست که انسان را به سقوط می کشاند؛ و به قول قرآن شریف، انسان را تا سرحدّ حیوان، بلکه پست تر تنزّل می دهد: «وَلَقَدْ ذَرَاْنا لِجَهَنَّمَ کَثیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْانْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ اَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَلَهُمْ اذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها اوُلئِکَ کالاَنْعامِ بَلْ هُمْ اَضَلُّ اوُلئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ؛ تحقیقاً (گروه) کثیری از جنّ و انس را (گویا) برای جهنم آفریدیم؛ (زیرا) اینان قلب دارند، ولی حقایق را نمی فهمند؛ و چشم دارند، ولی نمی بینند. که سرانجام نافرمانی خدا چیست؛ و گوش دارند ولی نمی شنوند؛ (و خود را به کری می زنند) اینان همچون چهارپایان بلکه گمراه ترند؛ آنها غافلند. و غفلت شان از شنیدن و دیدن انسانی و تفکر محرومشان کرده است.»افرادی که غفلت بر دلشان حکم فرماست چشم دارند اما نمی بینند؛ گوش دارند اما نمی شنوند؛ دل دارند اما نمی فهمند؛ و این ها حیوانند، از حیوان هم پست ترند؛ و اگر درباره ی غفلت جز این آیه ی شریفه چیزی نداشتیم، بس بود تا بگوئیم که صفت غفلت، صفت مذمومی است.در آیه دیگر می فرماید: «غفلت دل را مهر می کند؛ چشم و گوش را مهر می کند.» افرادی که غفلت دارند دل ندارند؛ دلشان قفل شده است؛ دلی که بفهمد، گوشی که حق را بشنود و چشمی که حق را ببیند ندارند، و بالاخره مُهرِ غفلت این ها را تا سرحدّ حیوانیت رسانده است.صفت غفلت بر عکس صفت توجه، انسان را به سقوط می کشاند. نمی گذارد دنیا و آخرت داشته باشد. این غفلت نظیر توجه و تفکر، مراتب دارد. ما فعلاً کار به آن نداریم.
اقسام غفلت
بحث درباره غفلت است به اعتبار متعلق آن نه مراتب آن که عبارتند از:
← غفلت از دشمن
 ۱. ↑ اعراف/سوره۷، آیه۱۷۹.    
...
غفلت
غفلت بی توجهی و یا کم توجهی انسان به سرنوشت و سعادت دنیا و آخرت خود است؛ به گونه ای که فرد غافل، رفتار و اعمال خویش را بدون دقت و آینده نگری دنبال می کند و به حقایق دنیا و آخرت توجهی ندارد.
غفلت در مقابل «ذکر» به هرگونه بی خبری، بی توجه بودن و توجه نداشتن به چیزی از واقعیت های فعلی و آینده و گذشته گفته می شود. در قرآن ۳۵ مرتبه کلمه غفلت به کار رفته است. از نشانه های انسان های غافل:اشتباه کردن، پند نگرفتن از حوادث دنیا،هدردادن اوقات و همنشینی با فاسدان است. در روایات اسلامی غفلتی مزمت شده که در مقابل نشانه های الهی عبرت گرفته نشود.
در آیات قرآن دو مصداق مهم برای غافلان ذکر می شود:
غفلت
غفلت حالتی است که بر قوای ادراکی انسان عارض می شود و کارایی آنها را مختل می سازد. معمولاً هر غفلت ناشی از یک توجه است. یعنی هرگاه قوای ادراکی انسان به شدت متوجه یک امر باشند، از امور دیگر غافل می شوند. اگر قوای ادراکی کسی تحت اختیار او باشد و او بتواند توجه خود را از چیزی منصرف کند و به چیز دیگری روی آورد، در حقیقت یک مهارت نفسانی را دارا شده است. این مهارت نفسانی، به خودی خود دارای ارزش اخلاقی نیست؛ نه می توان کسی را که دارای چنین مهارتی است مدح کرد و نه می توان فاقد این مهارت را نکوهش نمود.
با این توضیحات غفلت را به دو نوع تقسیم می کنیم:
غفلت نوع اول را می توان نوعی بیماری شمرد. این بیماری البته می تواند ریشه در غفلت نوع دوم داشته باشد، ولی لزوماً چنین نیست؛ بلکه ممکن است حوادث زندگی و مصائب و مشکلات، کسی را به مشکل عدم تمرکز مبتلا سازد؛ چنین عدم تمرکزی می تواند به حرکت کمالی انسان آسیب برساند، ولی در صورتی که این غفلت ناشی از غفلت نوع دوم نباشد، شخص غافل در برابر آسیب های احتمالی معذور خواهد بود.
غفلت نوع دوم ریشه در بینش و روش زندگی فرد دارد؛ به عبارت دیگر غفلت از امور اصیل و ارزشمند حیات می تواند ناشی از نگرش نادرست به حقایق عالم باشد و نیز می تواند از رفتار ناموافق و نامطابق فرد با عقایدش ریشه گیرد.
کسی که از آگاهی فطری خویش به خداوند و از قوه خداداد عقل، بهره مناسب را در جهت تکمیل خداباوری نمی برد و از پروردگار خویش غافل می شود، توجه خود را به دنیا به معنای وسیع آن معطوف می نماید و از حقیقت عالم چشم می پوشد و همه قوای ادراکی خود را متوجه عمران دنیای خود می کند. او از توانایی های خود برای لذت حیوانی و کسب قدرت و شهرت استفاده می کند و دیگر نمی تواند قوای خویش را برای سنجیدن مصالح خود در رابطه با آخرت بکار گیرد. به عبارت دیگر قوای او از فرط اشتغال به امور غیراصیل، از موضوع اصلی حیات غافل می شوند و کارایی خود را از دست می دهند.
همچنین است کسی که به رتبه معرفت خداوند می رسد و به آخرت معتقد می شود و به دین الهی اقرار می کند؛ ولی علی رغم آن عقاید، در جهت رضای خداوندو عمران آخرت خویش عمل نمی کند و از دین الهی تخلف می کند. چنین فردی نیز اندک اندک از توجه به امور اصیل حیات، یعنی ذکر خدا، عمل برای او و اصلاح آخرت غافل می شود و همه قوای ادراکی او متوجه دنیا می گردد.
قرآن کریم تأثیر غفلت را بر ناتوانی قوای ادراکی و در نهایت اختلال خرد انسان بارها ذکر کرده است:
هر انسان حق طلب درباره آخرت حساسیت ویژه ای دارد، چنان که یقین به آخرت در آیه «... بالأخِرة هُم یوقِنون» از صفات انسان های پاک سرشت دانسته شده است،
قرآن به اندیشه درباره آخرت و حوادث مربوط به آن دعوت کرده ولی از آن جا که آخرت برای انسان ها نامحسوس است، به علل گوناگونی مورد غفلت و تکذیب قرار می گیرد که ذیلا بدان ها می پردازیم:
← سطحی نگری
 ۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۴.    
دانشنامه موضوعی قرآن کریم، برگرفته از مقاله «آخرت».    
...
کفار اصحاب قریه، در برابر منطق روشن و معجزات رسولان الهی تسلیم نشدند. آنان از شومی و بدبختی خود غافل شده، بر خشونت خود افزودند، و از مرحله تکذیب پا را فراتر نهاده، و رسولان الهی را تهدید، و با شدت عمل برخورد کردند و آنان را به فال بد گرفته، وجود این بزرگواران را شوم و مایه بدبختی شهر و دیارشان دانستند.
اصحاب قریه از شومی خویش غافل بودند، و این غفلت سبب تهدید انبیا و فال بد زدن به آنان شد: • «وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً أَصْحَابَ الْقَرْیَةِ إِذْ جَاءَهَا الْمُرْسَلُونَ؛ و برای آنها، اصحاب قریه (انطاکیه) را مثال بزن هنگامی که فرستادگان خدا به سوی آنان آمدند». • «قَالُوا إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَئِن لَّمْ تَنتَهُوا لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِیمٌ؛ آنان گفتند: «ما شما را به فال بد گرفته ایم (و وجود شما را شوم می دانیم)، و اگر (از این سخنان) دست برندارید شما را سنگسار خواهیم کرد و شکنجه دردناکی از ما به شما خواهد رسید!».
← دیدگاه تفسیر المیزان
 ۱. ↑ یس/سوره۳۶، آیه۱۳.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۳، ص۴۴۳، برگرفته از مقاله «غفلت اصحاب القریه».    
...
قصه اصحاب سبت در قرآن به اجمال آمده، و در اخبار و روایات بسط و تفصیل یافته است. پس از مدتی چون نافرمانی اصحاب سبت بالا گرفت، برخی با آگاهی از خطا بودن این عمل سکوت کردند و گروهی دیگر به نصیحت پرداختند و خطاکاران را از انجام دادن این عمل نهی کردند. ولی آنان به این نصایح توجهی نکردند.
در قرآن کریم به غفلت و بی اعتنایی اصحاب سبت به پندهای موعظه گران اشاره شده است آنجاکه می فرماید:و سـلهم عن القریة التی کانت حاضرة البحر اذ یعدون فی السبت اذ تاتیهم حیتانهم یوم سبتهم شرعا ویوم لایسبتون لاتاتیهم کذلک نبلوهم بما کانوا یفسقون(و از اهالی آن شهری که کنار دریا بود از ایشان جویا شو آنگاه که به حکم روز شنبه تجاوز می کردند آنگاه که روز شنبه آنان ماهی هایشان روی آب می آمدند و روزهای غیر شنبه به سوی آنان نمی آمدند این گونه ما آنان را به سبب آنکه نافرمانی می کردند می آزمودیم). و اذ قالت امة منهم لم تعظون قوما الله مهلکهم او معذبهم عذابا شدیدا قالوا معذرة الی ربکم ولعلهم یتقون(و آنگاه که گروهی از ایشان گفتند برای چه قومی را که خدا هلاک کننده ایشان است یا آنان را به عذابی سخت عذاب خواهد کرد پند می دهید گفتند تا معذرتی پیش پروردگارتان باشد و شاید که آنان پرهیزگاری کنند). فلما نسوا ما ذکروا... واخذنا الذین ظـلموا..(پس هنگامی که آنچه را بدان تذکر داده شده بودند از یاد بردند کسانی را که از کار بد باز می داشتند نجات دادیم و کسانی را که ستم کردند به سزای آنکه نافرمانی می کردند به عذابی شدید گرفتار کردیم).
غفلت حوا (علیهاالسّلام) از خداوند و توجه او به اسباب و عوامل طبیعی، پس از اعطای فرزند به آنان از آیه زیر استفاده می شود.
«فلما ءاتـهما صــلحـا جعلا له شرکاء فیما ءاتـهما فتعــلی الله عما یشرکون؛ اما هنگامی که خداوند فرزند صالحی به آنها داد، (موجودات دیگر را در این موهبت مؤثر دانستند؛ و) برای خدا، در این نعمت که به آنها بخشیده بود، همتایانی قائل شدند؛ خداوند برتر است از آنچه همتای او قرار می دهند». (در اینکه مرجع ضمیر فاعلی در «جعلا له شرکاء» چیست، دو احتمال وجود دارد: ۱. پدر و مادر از نوع ایشان ۲. آدم و حوا (علیهما السلام)، که در این صورت، منظور از شرک در آیه، توجه به اسباب طبیعی در تربیت فرزند و بازماندن از اخلاص در توجه تام به خداست.)
«غفلت» دارای مفهوم وسیع و گسترده ای است که هرگونه بی خبری از شرایط زمان و مکانی و از واقعیت های فعلی و آینده و گذشته خویش و از صفات و اعمال خود و از پیام ها و آیات حق و همچنین هشدارهایی که حوادث تلخ و شیرین زندگی، به انسان ها می دهد را شامل می شود.
«غفلت» دارای مفهوم وسیع و گسترده ای است که هرگونه بی خبری از شرایط زمان و مکانی (که انسان در آن زندگی می کند) و از واقعیت های فعلی و آینده و گذشته خویش و از صفات و اعمال خود و از پیام ها و آیات حق و همچنین هشدارهایی که حوادث تلخ و شیرین زندگی، به انسان ها می دهد را شامل می شود. بی خبری از این واقعیت های نداشتن موضع گیری صحیحی در برابر آنها، خطر بزرگی برای سعادت انسان ها است؛ خطری که هر لحظه ممکن است، دامان انسان را بگیرد و او را به کام نیستی فرو برد، خطری که می تواند زحمات سالیان دراز عمر انسان را در یک لحظه بر باد دهد. به همین دلیل علمای اخلاق، بحث های وسیعی درباره «غفلت» و ذکر و بیداری (که نقطه مقابل آن است) در کتاب های خود آورده اند و از عواملی که می تواند پرده های «غفلت» را کنار زند و انسان را از خواب «غفلت» بیدار کند، بحث نموده اند.
اهمیت غفلت در قرآن
با این مقدمه، به قرآن مجید مراجعه می کنیم و اهمیتی را که این کتاب بزرگ آسمانی بر این امر قایل شده، در آیات زیر مورد بررسی قرار می دهیم: ۱. «و لقد ذرانا لجهنم کثیرا من الجن و الانس لهم قلوب لایفقهون بها و لهم اعین لایبصرون بها و لهم آذان لایسمعون بها اولئک کالانعام بل هم اضل اولئک هم الغافلون؛ به یقین، گروه بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم، آنها دل ها (عقل ها) یی دارند که که با آن (اندیشه نمی کنند و) نمی فهمند و چشمانی که با آن نمی بینند و گوش هایی که با آن نمی شنوند؛ آنها همچون چهارپاینند، بلکه گمراهتر! اینان همان غافلانند، (زیرا با داشتن همه گونه امکانات هدایت، باز هم گمراهند!» ۲. «واقترب الوعد الحق فاذا هی شاخصة ابصار الذین کفروا یا ویلنا قد کنا فی غفلة من هذا بل کنآ ظالمین؛ و وعده حق (قیامت) نزدیک می شود، در آن هنگام چشم های کافران از وحشت، از حرکت باز می ماند، (می گویند) ای وای! بر ما که از این (جریان) در غفلت بودیم؛ بلکه ما ستمکار بودیم!» ۳. «واصبر نفسک مع الذین یدعون ربهم بالغداة والعشی یریدون وجهه ولا تعد عیناک عنهم ترید زینة الحیاة الدنیا ولا تطع من اغفلنا قلبه عن ذکرنا واتبع هواه وکان امره فرطا؛ با کسانی باش که پروردگار خود را صبح و عصر می خوانند، و تنها رضای او را می طلبند! و هرگز به خاطر زیورهای دنیا، چشمان خود را از آنها برمگیر! و از کسانی که قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم، اطاعت مکن! همان ها که از هوای نفس پیروی کردند و کارهایشان افراطی است.» ۴. «ان الذین لایرجون لقائنا و رضوا بالحیاة الدنیا و اطمانوا بها و الذین هم عن آیاتنا غافلون• اولئک ماواهم النار بما کانوا یکسبون؛ آنها که ایمان به ملاقات ما (و روز رستاخیز) ندارند و به زندگی دنیا خشنود شدند و بر آن تکیه کردند و آنها که از آیات ما غافلند (همه) آنها جایگاهشان آتش است، به خاطر کارهایی که انجام می دادند!» ۵. «یعلمون ظاهرا من الحیاة الدنیا و هم عن الآخرة هم غافلون؛ آنها فقط ظاهری از زندگی دنیا را می دانند و از آخرت (و پایان کار) غافلند!» ۶. «ساصرف عن آیاتی الذین یتکبرون فی الارض بغیر الحق وان یروا کل آیة لا یؤمنوا بها وان یروا سبیل الرشد لا یتخذوه سبیلا وان یروا سبیل الغی یتخذوه سبیلا ذلک بانهم کذبوا بآیاتنا وکانوا عنها غافلین؛ به زودی کسانی را که در روی زمین به ناحق تکبر می ورزند، از (ایمان به) آیات خود منصرف می سازم! آنها چنانند که اگر هر آیه و نشانه ای را می بینند آن را، راه خود انتخاب می کنند! (همه اینها) به خاطر آن است که آیات ما را تکذیب کردند و از آن غافل بودند!» ۷. «فانتقمنا منهم فاغرقناهم فی الیم بانهم کذبوا بآیاتنا و کانوا عنها غافلین؛ سرانجام از آنها انتقام گرفتیم و آنان را در دریا غرق کردیم، زیرا آیات ما را تکذیب کردند و از آن غافل بودند.» ۸. «فاذا رکبوا فی الفلک دعوا الله مخلصین له الدین فلما نجاهم الی البر اذاهم یشرکون؛ هنگامی که سوار بر کشتی شوند، خدا را باخلاص می خوانند (و غیر او را فراموش می کنند)؛ اما هنگامی که خدا آنان را به خشکی رساند و نجات داد، باز مشرک می شوند!» ۹. «و من یعش عن ذکر الرحمان نقیض له شیطانا فهو له قرین؛ و هر کس از یاد خدا روی گردان شود، شیطان را به سراغ او می فرستیم؛ پس همواره قرین اوست!» ۱۰. «ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون؛ هنگامی که پرهیزگاران، گرفتار وسوسه های شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) می افتند (در پرتو یاد او، راه حق را می بینند و) ناگهان بینا می گردند!» ۱۱. «لقد کنت فی غفلة من هذا فکشفنا عنک غطآئک فبصرک الیوم حدید؛ (به او خطاب می شود) تو از این صحنه (و دادگاه بزرگ) غافل بودی و ما پرده را از چشم تو کنار زدیم و امروز چشمت کاملا تیزبین است!» ۱۲. «و انذرهم یوم الحسرة اذا قضی الامر و هم فی غفلة و هم لایؤمنون؛ آنان را از روز حسرت (روز رستاخیز که برای همه مایه تاسف است) بترسان، در آن هنگام که همه چیز پایان می یابد و آنها در غفلتند و ایمان نمی آوردند!»
سرچشمه اصلی بدبختی ها
در دوازده آیه قرآن ریشه بدبختی انسان را غفلت معرفی می کند.
← نخستین آیه
...
نَفَق، ایجاد سوراخى در زمین است که راه رهایى داشته باشد -همانند سوراخ موش -
آثار غفلت منافقان از یاد خداوند با توجه به آیات قرآن عبارتند از:
← سوگند دروغ
علل غفلت منافقان از یاد خداوند عبارتند از:
← استیلای شیطان
غفلت منافقان از قدرت خدا، در پیروز ساختن مؤمنان متوکل بر او در میدان جنگ:إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دِینُهُمْ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ .
انفال/سوره۸، آیه۴۹.    
...
نفی احتمال غفلت متکلم از ذکر قرینه بر خلاف معنای ظاهر می باشد.
اصالت عدم غفلت، از اصول لفظی بوده و به این معنا است که هرگاه متکلم کلامی را بیان کند که در معنایی ظهور داشته باشد، گرچه ممکن است به علت احتمال غفلت وی یا ناقل کلام از آوردن قرینه، خلاف آن ظاهر احتمال داده شود، اما عقلا در این گونه امور با تمسک به اصالت عدم غفلت، به ظاهر کلام تمسک می کنند.هم چنین، هرگاه احتمال غفلت متکلم در آوردن مخصص یا ناسخ و امثال آن داده شود، این اصل جاری می گردد.
نکته
مدرک حجیت این اصل، بنای عقلا است و اصالت ظهور که یک اصل عقلایی است مبتنی بر اصالت عدم غفلت می باشد.
ساعت غفلت زمانی است که انسان باید از غفلت در آن ساعت مواظبت کند؛ از این عنوان به مناسبت در باب صلات سخن گفته‏اند.
فاصله زمانی بین نماز مغرب و عشا را ساعت غفلت می گویند.
معنای ساعت غفلت در کلمات فقها
در کلمات فقها به زمان بین مغرب و عشا «ساعت غفلت» اطلاق شده است؛ لیکن در اینکه مراد از بین مغرب و عشا، فاصله زمانی بین نماز مغرب و عشا است که در وقت فضیلتشان خوانده می‏شوند یا مراد، زمان بین مغرب و عشا؛ یعنی فاصله زمانی غروب خورشید تا غایب شدن سرخی در سمت مغرب (شفق) است، اختلاف می‏باشد.
بر پایه روایتی، امام محمد باقر علیه السّلام، فاصله زمانی بین سپیده صبح و طلوع خورشید را نیز از ساعت غفلت شمرده و می‏فرماید: ابلیس لشکریان شب خود را از زمان غروب خورشید تا ناپدید شدن شفق، و لشکریان روز خود را از طلوع فجر تا بر آمدن خورشید، پخش می‏کند.
وظیفه مومن در ساعت غفلت
خواندن دو رکعت نماز، هرچند سبک (اکتفا به حمد در هر رکعت) بین مغرب و عشا مستحب است؛ چنان که خواندن دو رکعت نماز غفیله نیز استحباب دارد.
برخی، تنها دو رکعت نماز غفیله را مستحب دانسته‏اند.
از بعضی نقل شده که تنها چهار رکعت نافله مغرب مستحب است که نماز غفیله نیز در آن مندرج می‏باشد، نه آنکه علاوه بر چهار رکعت، دو رکعت دیگر بین مغرب و عشا استحباب داشته باشد.



غفلت در دانشنامه ویکی پدیا

غفلت
غفلت فیلمی ساخته علی کسمایی - ۱۳۳۲
غفلت فیلمی ساخته کامران ملکی - ۱۳۶۸
غفلت (انگلیسی: Neglect) شکلی از سوءاستفاده است و جایی رخ می دهد که مجرم، که مسئولیت نگهداری از کسی را دارد که نمی تواند از خودش نگهداری کند، در انجام وظیفه اش دچار اهمال و غفلت شود. غفلت می تواند شامل نبود نظارت کافی بر تغذیه یا مراقبت های پزشکی و غفلت از انجام سایر نیازهایی باشد که خود قربانی نمی تواند برای خودش تأمین کند. این اصطلاح در مورد غفلت از نگهداری از حیوانات، گیاهان و حتی غیرجانداران نیز از سوی کسانی که مسئول نگهداری از موارد پیش گفته اند، به کار می رود. غفلت از نیازهای یک کودک می تواند اثرات طولانی مدتی مانند آسیب های جسمانی، عزت نفس پایین، اختلال توجه و رفتار خشونت آمیز داشته باشد و حتی باعث مرگ او شود.
غفلت نام فیلمی است به کارگردانی علی کسمایی که محصول سال ۱۳۳۲ می باشد.
غفلت (فیلم ۱۳۶۸) فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کامران ملکی ساختهٔ سال ۱۳۶۸ است.
غفلت یک سویه (به انگلیسی:"Hemispatial neglect" یا "Hemineglect") یک اختلال روانی است که در آن فرد معمولاً بر اثر آسیب به یکی از نیمکره های مغز توجه و آگاهی از یک سمت را به طور عمده از دست می دهد. این بیماری با ناتوانی در پردازش و درک محرک های یک سمت بدن شناخنه می شود. در اکثر مواقع سمت مقابل نیمهٔ آسیب دیدهٔ مغز دچار غفلت و نادیدگی می شود. (برای مثال آسیب به نیمهٔ چپ مغز منجر به غفلت از سمت راست بدن می شود)
غفلت یک سویه اغلب به دلیل آسیب به نیمکرهٔ راست مغز اتفاق می افتد که منجر به از دست رفتن آگاهی نیمهٔ چپ فرد می شود. اما غفلت یک سویهٔ نیمه راست فرد نادر است؛ زیرا ادراک سمت راست بدن به طور مشترک توسط نیمکرهٔ چپ و راست تشکیل می شود و آسیب به نیمکرهٔ چپ مغز به تنهایی نمی تواند منجر به اختال یک سویهٔ راست منجر شود.
برای مثال ضربه به لوب آهیانه ای راست مغز می تواند به اختلال میدان دید سمت چپ فرد منجر شود، به گونه ای که فرد آسیب دیده طوری رفتار می کند که انگار نیمهٔ چپی وجود ندارد. برای مثال اگر از چنین فردی خواسته شود که ساعتی را نقاشی کند، بیمار تنها شماره های ۶ تا ۱۲ را می کشد. یا اینکه فرد مبتلا هنگام خوردن غذا به نیمهٔ راست بشقاب خود دست نمی زند.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

غفلت در جدول کلمات

غفلت کننده
غافل
بی خبر | غفلت کننده
غافل

معنی غفلت به انگلیسی

default (اسم)
کوتاهی ، غیاب ، قصور ، غفلت
inadvertence (اسم)
سهو ، سرسری ، غفلت ، بی ملاحظگی ، بی توجهی ، عدمتوبه ، ندانستگی ، عدمتعمد
omission (اسم)
سهو ، حذف ، فروگذاری ، غفلت ، از قلم افتادگی
negligence (اسم)
مسامحه ، پشت گوش فراخی ، سرسری ، قصور ، غفلت ، اهمال ، فراموشکاری ، فرو گذاشت
neglect (اسم)
فروگذاری ، سرسری ، غفلت ، اهمال
inadvertency (اسم)
سهو ، سرسری ، غفلت ، بی ملاحظگی ، بی توجهی ، عدمتوبه ، ندانستگی ، عدمتعمد
laches (اسم)
قصور ، غفلت ، تنبلی ، سهل انگاری

معنی کلمه غفلت به عربی

غفلت
انس , اهمال
اهمال

غفلت را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Google Plus Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران درباره معنی غفلت

سینا ساعدی ١٦:١٣ - ١٣٩٧/٠٦/١٩
غفلت:
از یاد بردن و غافل شدن غیر عمدی فعل یا ترک فعلی راغفلت گویند.
غفلت:
فراموش کردن و غافل شدن غیرارادی از امر یا موضوع یا مطلبی را گویند.
|

کیانا ١٢:٣٦ - ١٣٩٧/٠٧/٠٦
غفلت از غافل می آید . یعنی نادان.
|

اسرا مهمدلو ١٧:٥١ - ١٣٩٧/٠٧/١٤
سستی
|

هومن دبیر ١٨:٢٤ - ١٣٩٧/٠٨/١٨
کوتاهی-فرو شماری
|

غزاله ١٦:٥٦ - ١٣٩٨/٠٢/٢٠
غفلت ورزیدن یعنی بی توجهی،بی اعتنایی کردن
|

شهریار آریابد ١٤:٤٨ - ١٣٩٨/٠٢/٢٤
در پارسی " پرناسی"
|

پیشنهاد شما درباره معنی غفلت



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• داستان در مورد غفلت   • عوامل غفلت در قرآن   • معنی غفلت   • غفلت چیست   • غفلت یعنی چه   • غفلت و عوامل آن   • انواع غفلت   • غفلت از خدا   • مفهوم غفلت   • تعریف غفلت   • معرفی غفلت   • غفلت یعنی چی  

توضیحات دیگر

معنی غفلت
کلمه : غفلت
اشتباه تایپی : ytgj
آوا : qeflat
نقش : اسم
عکس غفلت : در گوگل


آیا معنی غفلت مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )