انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1021 100 1

غیبت امام زمان

غیبت امام زمان در دانشنامه اسلامی

غیبت امام زمان
غیبت امام زمان (علیه السلام) به معنای پنهان شدن ایشان از انظار می باشد، و این عقیده از باورهای بنیادی شیعه است.
روایات فراوانی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) و دیگر معصومین (علیهم السلام) درباره غیبت امام دوازدهم (علیه السلام) نقل شده اند.این روایات، حقایقی را درباره غیبت، فلسفه آن، ویژگی های روزگار غیبت و وظایف شیعیان در این روزگار بیان می کنند.
تألیفات در زمینه غیبت
اهمّیّت غیبت و فراوانی روایات غیبت، علمای شیعه را واداشته است که حتّی در روزگار حضور امامان معصوم (علیهم السلام) نیز کتاب هایی در این باره تألیف کنند؛ مانند کتاب های الملاحم و القائم، نوشته علی بن مهزیار اهوازی، نزدیک امام نهم (علیه السلام) و کتاب مشیخه، نوشته حسن بن محبوب وجود این روایات موجب شده است که راه انکار امام غایب (علیه السلام) بسته گردد و شیعیان از نظر فکری و روحی، برای روزگار غیبت آماده شوند.
انواع غیبت
غیبت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) به دو دوره تقسیم می شود: «غیبت صغری» و «غیبت کبری».
← غیبت صغری
...
غیبت، در لغت به معنای پنهان شدن از دیدگان است و غایب به کسی گفته می شود که حاضر و ظاهر نیست. و در اصطلاح مهدویت به پنهان زیستی حضرت مهدی(عج) گفته می شود. در برخی روایات برای اشاره به غیبت از واژه حیرت استفاده شده است.
علمای شیعه درباره زمان پایان غیبت صغرا اختلاف نظر ندارند، ولی در اینکه غیبت صغرا از چه زمانی آغاز شده، میان آنان اختلاف وجود دارد. برخی معتقدند این غیبت با تولد امام زمان در سال ۲۵۵ هجری قمری شروع شده که بر این اساس مدت آن ۷۴ سال بوده، و برخی دیگر بر این عقیده اند که آغاز آن از روز شهادت امام حسن عسکری در سال ۲۶۰ قمری بوده است که در این صورت طول آن ۶۹ سال بوده است.
شیخ مفید (م ۴۱۳ه‍.ق) در کتاب الارشاد، نظریه اول را پذیرفته و می گوید:
غیبت امام زمان به معنای پنهان شدن آخرین و دوازدهمین امام و جانشین پیامبر اسلام(ص)، امام محمّد بنِ حسنِ عَسکری ملقب به «امام مهدی»، به اذن و اراده خدا است. غیبت از آموزه های بنیادی و ضرویات مذهب شیعه دوازده امامی است. درباره چرایی غیبت در روایات امامان شیعه نکاتی ذکر شده که از جمله آنها امتحان شیعیان است.
بنابر آموزه های شیعه، امام مهدی(ع) دو غیبت داشته است: غیبت صغری که شصت و نه سال طول کشیده و غیبت کبری که هنوز ادامه دارد. در دوران غیبت صغری امام زمان از طریق چهار نائب با شیعیان ارتباط داشته است ولی در دوران غیبت کبرا او ارتباطی با مردم ندارد و شیعیان برای امور دینی باید به فقها مراجعه کنند.
دانشمندان شیعه برای تبیین مساله غیبت کتاب های متعددی نوشته اند که مشهورترین آنها کتاب غیبت نعمانی و کتاب غیبت شیخ طوسی است.
بنابر معتقدات شیعه، خداوند همواره در زمین جانشینی دارد و زمین هیچ گاه از حجت و امام معصوم محروم نیست. پس از شهادت امام یازدهم(ع)به سال ۲۶۰ق،امامت به امام دوازدهم، حضرتِ محمّد بنِ حسنِ عَسکری(ع)سپرده شد که سالِ ۲۵۵ق به دنیا آمده است. او به اذن خدا و مصلحت الهی در سال ۳۲۹ق از انظار نهان شد و هم اکنون زنده است و سرانجام ظهور خواهد کرد و زمین را از ستم و جور می زداید و از قِسط و عَدل بهره مند می سازد.
واژۀ عربی غَیبَة، مصدر ثلاثی مجرد از ماده «غ ی ب»، بر خلاف «حضور» و در معناهایی مانند پنهان شدن از انظار و استتار به کار می رود.
مراد از غیبت صغری(=غیبت کوچک) مدتی است که امام مهدی(ع) پس از وفات پدرش امام حسن عسکری(ع) به سال ۲۶۰ق. تا ۳۲۹ق. در غیبت به سر برد. آن امام در این مدت به وساطت نمایندگان خویش که آنان را «نُوّاب خاص» می گویند، دستگیری معنوی و راهنمایی پیروان خویش را بر عهده داشت.
غیبت کبرا دورانی است که با وفات چهارمین نائب خاص امام زمان در سال ۳۲۹ق. آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. بین غیبت صغرا و کبرا فاصله زمانی وجود نداشت و تنها تفاوت آن است که بر خلاف دوره غیبت صغرا، امام (ع) در این دوره نماینده مشخصی در بین شیعیان ندارد و مردم باید برای راهنمایی در امور دینی به علمای شیعه مراجعه کنند. علت تقسیم غیبت امام زمان (ع) به دو دوره صغرا و کبرا نیز برای نشان دادن آن است که از دوره ای به بعد امکان ارتباط با امام زمان (ع) وجود نداشته است.
بنابر باورهای شیعه، هرچند امام معصوم در غیبت است، اما جهان و موجوداتش از فیض وجود او همواره بهره مندند و در واقع، جهان برای وجود خویش نیازمند وجود امام منصوب از سوی خداوند است و امام نه تنها ولایت تشریعی دارد بلکه به لحاظ تکوینی نیز بر جهان ولایت دارد. بدین رو، برخی از منابع مهم روایی شیعه، بابی با عنوان «انَّ الْأَئِمَّةَ هُمْ أَرْکانُ الْأَرْضِ»(امامان ارکان زمین اند)گشوده اند.
روایاتی که در موضوع غیبت حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) » وارد شده، برای آن حضرت دو غیبت را بیان کرده اند، غیبت صغری غیبت کبری. شبهه ای که مطرح شده این است که این روایات صحیح السند هستند یا ممکن است سند روایی نداشته باشد. در این مقاله به بررسی روایات مختلف در مورد غیبت حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) پرداخته می شود.
طبق بررسی انجام شده، روایاتی که موضوع غیبت امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را بیان می کنند، به دو دسته تقسیم می شوند:دسته نخست دو مقطع از غیبت (صغرا و کبرا) را پس از دیگری، برای آن حضرت ذکر کرده اند.دسته دوم نیز بیانگر غیبت طولانی برای ایشان است که طبعا اشاره به غیبت کبرای آن حضرت دارد.و نکته قابل توجه این که در هر دو دسته، روایات صحیح وجود دارد و روایات این موضوع در حد استفاضه است؛ از این جهت نیازی به بررسی سندی هم نیست ولی از آنجایی که نیاز هست، در هر دسته یک روایت را بررسی سندی کرده و از بررسی اسناد بقیه روایات به خاطر پرهیز از اطاله کلام صرف نظر شده است.
سخنان علمای شیعه در صحت روایات
اما قبل از بیان روایات، کلمات علمای شیعه را در صحت این روایات ذکر می کنیم:علمای شیعه بعد از این که روایات این موضوع را در کتابهای شان آورده اند، به صحت اسناد و متواتر بودن این روایات تصریح کرده اند. به سخنان برخی از بزرگان اشاره می کنیم.
← محمد بن ابراهیم نعمانی
نکته مورد توجه دیگر این است که روایات موضوع غایب شدن امام زمان (علیه السّلام) بعد از تولد، از ناحیه هر یکی از معصومین (علیهم السّلام) از وجود مبارک رسول خدا گرفته تا امام حسن عسکری (علیه السّلام) صادر شده و علمای شیعه آنها را در کتب شان نقل کرده اند.مرحوم قطب رواندی در این باره می نویسد:«وقد اخبر بغیبته رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) ثم امیرالمؤمنین (علیه السّلام) ثم الحسن ثم الحسین ثم علی بن الحسین، ثم محمد بن علی، ثم جعفر بن محمد، ثم موسی بن جعفر، ثم علی بن موسی، ثم محمد بن علی، ثم علی بن محمد، ثم الحسن ابن علی صلوات الله علیهم اجمعین؛
الراوندی، قطب الدین (متوفای۵۷۳ه)، الخرائج والجرائح، ج۲، ص۹۵۳، تحقیق ونشر:مؤسسة الامام المهدی (علیه السّلام) قم، الطبعة:الاولی، ۱۴۰۹ه.    
...
علل غیبت امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) سرّی از اسرار الهی است که حکمت آن بر بندگان پوشیده است و جز خدا و امامان معصوم (علیهم السّلام) کسی نسبت به آن اطلاع کافی و کامل ندارد، هر چند نمی توان به همه اسرار آن حضرت پی برد، امّا با استفاده از روایات معصومین (علیهم السّلام) به برخی از این علل و حکمتها اشاره می شود.
غیبت امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) از اموری است که عقل بشر به تنهایی از کشف همه اسرار آن ناتوان است و پیوسته مورد سؤال قرار گرفته و فکرها را مشغول نموده است، ولی باید توجّه داشت که بر اساس برخی روایات علّت و فلسفه واقعی غیبت امام مهدی (علیه السّلام) سرّی از اسرار الهی است که حکمت آن بر بندگان پوشیده است و جز خدا و امامان معصوم (علیهم السّلام) کسی نسبت به آن اطلاع کافی و کامل ندارد و تنها بعد از ظهور آن حضرت این مطلب روشن خواهد شد. لذا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) می فرماید: (یا جابر! انّ هذا لامر من امراللّه و سرّ من سرّ اللّه، مطوّی عن عباده فایّاک و الشّک فی امر اللّه فهو کفر) «ای جابر! (غیبت امام زمان) سرّی از اسرار الهی می باشد که بر بندگان پوشیده است، مبادا در امر خدا شک کنی، چرا که تردید در امر خدا کفر است.»و چنانکه عبداللّه بن فضل هاشمی روایت کرده که از امام صادق (علیه السّلام) شنیدم می فرمود: «همانا برای «صاحب الامر» غیبتی تخلف ناپذیر است، به طوریکه اهل باطل در آن تردید می کنند.عرض کردم: یابن رسول اللّه! چرا غیبت می کند؟فرمود: به علّتی که به ما اجازه نداده اند آشکار سازیم.عرض کردم: چه حکمتی در غیبت اوست؟فرمود: همان حکمتی که در غیبت حجّتهای پیش از او بوده است، حکمت غیبت قائم بعد از آمدن خود او ظاهر می شود، چنانکه حکمت سوراخ کردن کشتی توسط خضر و کشتن آن بچه و تعمیر دیوار، برای حضرت موسی (علیه السّلام) ظاهر نگشت، مگر موقعی که خواستند از هم جدا شوند.» (انّ لصاحب هذا الامر غیبة لابدّ منها یرتاب فیها کلّ مبطل، فقلت: و لم جعلت فداک؟ قال: لامر لم یؤذن لنا فی کشفه لکم قلت. فما وجه الحکمة فی غیبته؟ قال وجه الحکمة فی غیبته وجه الحکمة فی غیبات من تقدّمه من حجج اللّه ـ تعالی ذکره ـ ان وجه الحکمة فی ذلک لا ینکشف الاّ بعد ظهوره کما لم ینکشف وجه الحکمة فیما آتاه الخضر (علیه السّلام) من خرق السفینة و قتل الغلام و اقامة الجدار لموسی (علیه السّلام) الی وقت افتراقهما)
علل و حکمتهای غیبت
بنابراین هر چند نمی توان به همه اسرار آن حضرت پی برد، امّا با استفاده از روایات معصومین (علیهم السّلام) به برخی از این علل و حکمتها اشاره می کنیم:
← آزمایش مردم
غیبت امام زمان؛ امام زمان در روایات؛ عصر غیبت.
اگرچه در تمامی ادیان و مکاتب، اعم از الهی و غیرالهی، در زمینه ظهور مصلح و منجی جهان کم و بیش مطالبی به چشم می خورد؛ ولی براساس دلیل های متقن و معیارهای درستی که وجود دارد این حقیقت به اثبات رسیده است که، کامل ترین و قابل اعتمادترین اطّلاعات در مورد شخصیت و ابعاد گوناگون زندگی موعود جهانی نظیر: تولّد، غیبت، ظهور، حکومت و... در مجموعه روایات اهل بیت (علیهم السّلام) ارائه شده است. با توجّه به این حقیقت، در مقاله حاضر تلاش می شود مسئله غیبت منجّی عالم بشریت و علل و آثارش، به اختصار مورد بررسی قرار گیرد.
از آن جا که مسئله غیبت امام عصر (عجّل الله فرجه الشریف) از طرف ائمه اطهار (علیهم السّلام) مطرح شده است، از همان زمان این مسئله مورد بحث و گفت وگو قرار گرفته و راجع به علت آن از ائمه (علیهم السّلام) سؤال شده و ایشان پاسخ هایی را به آن داده اند که بدان اشاره خواهیم نمود؛ لیکن برای روشن شدن این پرسش لازم است، پیشاپیش نکاتی را یادآور شویم:
← نکته اول
سه نکته یاد شده، یعنی:۱. تشکیل حکومت عدل جهانی؛۲. آزمایش انسان ها؛۳. خوف از قتل.
← خوف از قتل
مسئله غیبت امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) را می توان از رازهای غیبی خدا دانست که آگاهی بر حقیقت و اسرار آن فراتر از توان و ظرفیت فکر بشری است، ولی با استناد به براهین عقلی و نقلی می دانیم که همه افعال الهی مشتمل بر حکمت ها و مصالحی است که تضمین کننده سعادت بشری می باشند، هر چند علم و آگاهی بشر از درک کامل آن ناتوان باشد.
← توان فهم حکمت و عدل الهی
...

غیبت امام زمان در دانشنامه ویکی پدیا

غیبت امام زمان
از زمانی که به عقیدهٔ شیعیان دوازده امامی حجت بن الحسن از دیده ها پنهان شده و در پس پرده غیبت زندگی خود را شروع کرده است، انبوهی از پرسش ها، پیرامون مسائل غیبت مطرح شده است که بسیاری از آن ها از یک پیشینه دیرینه ای برخوردار است، به گونه ای که بسیاری از این سؤال ها در نوشته های نویسندگان کتاب های مربوط به حجت بن الحسن در قرن چهارم و پنجم اسلامی مطرح گردیده و علما پاسخ های مناسبی به آن داده اند.
غیبت صغرا
غیبت کبرا
به عقیدهٔ شیعیان دوازده امامی اصولاً هر جامعه ای برای خود تشکیلات و سازمانی دارد، و برای بقا و ادامهٔ کار سازمان ها و به منظور تعقیب هدف، وجود رهبری لازم است. هرگاه این رهبر در دل اجتماع باشد، وجود و مداخله اش در رهبری و گردش تشکیلات و سازمان ها لازم و ضروری خواهد بود، ولی هرگاه که رهبر به عللی محبوس، یا تبعید و دور افتاده، یا بیمار باشد، وجود او برای پیگیری امور اجتماع و افراد، کافی خواهد بود؛ زیرا باز مردم به امید آن رهبر، دست به دست هم داده، کارها را ادامه می دهند. به عقیدهٔ برخی شیعیان اگر رهبر یک جنبش در میان مردم هم نباشد، وجود واقعی او می تواند الهام بخش معنوی و مایه امید، تحرّک باشد.
در ادبیات تشیع دو نوع پنهان شدن و غیبت از نظرها وجود دارد:
غیبت صغری در ادبیات شیعی به معنای غایب شدن کوتاه مدت است و بنابر آموزه های شیعی دورانی است که در آن حجت بن الحسن زندگانی مخفی و فقط از طریق نمایندگان چهارگانه خود با شیعیان ارتباط داشته است. این دوره از سال ۲۶۰ ه‍. ق (۸۷۴ م) آغاز و در ۳۲۹ ه‍. ق (۱–۹۴۰ م) پایان یافته است.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با غیبت امام زمان

غیبت امام زمان را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی غیبت امام زمان   • مفهوم غیبت امام زمان   • تعریف غیبت امام زمان   • معرفی غیبت امام زمان   • غیبت امام زمان چیست   • غیبت امام زمان یعنی چی   • غیبت امام زمان یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی غیبت امام زمان
کلمه : غیبت امام زمان
اشتباه تایپی : ydfj hlhl clhk
عکس غیبت امام زمان : در گوگل


آیا معنی غیبت امام زمان مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )