انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

97 1081 100 1

غیبت کبری

غیبت کبری در دانشنامه اسلامی

غیبت کبری
با پاین یافتن غیبت صغری در سال 329 هـ.ق، غیبت کبری امام زمان آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. غیبت صغری زمینه ای بود تا شیعیان برای غیبت کبری آماده گردند.
آغاز غیبت کبری و قطع ارتباط با امام و حمله های اعتقادی مخالفان، موجب حیرت و سرگردانی شمار بسیاری از شیعیان شد؛ چنان که در روایات نیز پیش بینی شده بود. از این رو، علمای شیعه امامیه مجبور شدند کتاب هایی درباره غیبت امام علیه السلام بنگارند. از این گونه کتاب هایند: الغیبة نوشته نعمانی و کمال الدّین نوشته شیخ صدوق.
از اواخر قرن چهارم، علمای امامیّه در کنار احادیث از استدلال های کلامی و عقلی نیز برای اثبات سود بردند. شیخ مفید (م413ق) از پیشگامان این حرکت است. وی در کتاب الفصول العشرة فی الغیبة می کوشد تا وجود امام غایب را با دو اصل ثابت کند: یکی ضرورت وجود امام علیه السلام در هر دوره زمانی و دیگر، عصمت امام علیه السلام.
دانشمندان دیگر امامیّه، مانند سید مرتضی و شیخ طوسی شیوه او را پی گرفتند. شیخ طوسی کتابی به نام الغیبة نوشت و جدیدترین استدلال های روایی و کلامی را برای توجیه غیبت کبری بکار گماشت.
بنابر روایات، شیعیان در عصر غیبت دو گونه وظیفه دارند:
امام زمان علیه السلام در این روایت به صراحت فرموده است: «آنان حجّت من بر شمایند و من، حجّت خدا بر آنانم».(الاحتجاج، طبرسی/ 2- 1/ 470) فقهای عادل در عصر غیبت از سوی امام علیه السلام دارای نیابت عامّ اند.
آنان جز تبیین احکام دینی، وظیفه قضاوت و تأسیس حکومت دینی را نیز بر عهده  دارند. وظیفه تأسیس حکومت بر فقها در این عصر واجب کفایی است. (ولایت فقیه) اگر فقیهی در تأسیس حکومت توفیق یابد، پیروی از او بر فقهای دیگر واجب است. در صورتی که تأسیس حکومت اسلامی نیازمند حرکت و قیام همگانی است، قیام بر همه واجب است. چنانچه فقها در تشکیل حکومت توفیق نیابند، این ولایت برای آنان ثابت است. (کتاب البیع، امام خمینی2/466) بدین سان، شیعیان می باید در فراهم آوردن زمینه های حکومت اسلامی، فقها را یاری رسانند.
غیبت کبری
غیبت کبری اثر فارسی علی اصغر رضوانی، از مجموعه کتاب های «سلسله مباحث مهدویت» بوده که به مسائل مربوط به غیبت کبری؛ از جمله امکان تشرف به محضر امام زمان(عج) و رجعت پرداخته است.
کتاب با مقدمه ناشر در نقد کسانی که عقاید و افکار انحرافی را در جامعه ترویج می کنند، آغاز و مطالب در سه بخش ارائه گردیده است.
در طرح مباحث، از متن کامل و ترجمه آیات و روایات به عنوان مؤید استفاده شده است.
بخش اول، با بیان ویژگی های عصر غیبت کبری؛ از جمله جدا شدن مردم از رهبر و امام خود، گسترش ظلم و ستم در زمین و تأکید الهی بر امتحان امت، آغاز شده و بعد از مطرح کردن نظریاتی که درباره کیفیت غیبت حضرت مهدی وجود دارد، علت تأخیر در ظهور، از دیدگاه روایات بررسی شده است.
نویسنده مقصود از نیابت عامه را این می داند که امام(ع)، ضابطه ای کلی به دست می دهد تا در هر عصر، فرد شاخصی که آن ضابطه از همه جهات و در همه ابعاد بر او صدق می کند، نایب امام شناخته شده و نماینده امام در جامعه گردد.
«غیبت کبری» اثر فارسی علی اصغر رضوانی، از مجموعه کتاب های «سلسله مباحث مهدویت» بوده که به مسائل مربوط به غیبت کبری؛ از جمله امکان تشرف به محضر امام زمان عجّل الله فرجه الشریف و رجعت پرداخته است.
کتاب با مقدمه ناشر در نقد کسانی که عقاید و افکار انحرافی را در جامعه ترویج می کنند، آغاز و مطالب در سه بخش ارائه گردیده است.در طرح مباحث، از متن کامل و ترجمه آیات و روایات به عنوان مؤید استفاده شده است.
گزارش محتوا
بخش اول، با بیان ویژگی های عصر غیبت کبری؛ از جمله جدا شدن مردم از رهبر و امام خود، گسترش ظلم و ستم در زمین و تاکید الهی بر امتحان امت، آغاز شده و بعد از مطرح کردن نظریاتی که درباره کیفیت غیبت حضرت مهدی وجود دارد، علت تاخیر در ظهور، از دیدگاه روایات بررسی شده است.نویسنده مقصود از نیابت عامه را این می داند که امام علیه السّلام، ضابطه ای کلی به دست می دهد تا در هر عصر، فرد شاخصی که آن ضابطه از همه جهات و در همه ابعاد بر او صدق می کند، نایب امام شناخته شده و نماینده امام در جامعه گردد.وی معتقد است، جذب مردم و میل آن ها به امام زمان عجّل الله فرجه الشریف متوقف بر معرفت آن ها به آن حضرت بوده و انسان از دو طریق می تواند، به ملاقات ایشان شرفیاب شود:۱- از راه تحصیل کمالات روحی۲- عمل به برخی از دستورات وارده که در برخی روایات به آن اشاره شده است.مؤلف ضمن توضیح دو اصطلاح مهدی نوعی و شخصی، بر این نکته تاکید دارد که غیبت و دوری حجت خدا از بین مردم، امری تازه و جدید نیست؛ بلکه سنتی الهی بوده که در بین انبیا نیز پیدا شده و لذا به چند نمونه از این موارد، اشاره کرده و جریان آن ها را توضیح داده است؛ از جمله: حضرت ادریس ، صالح، ابراهیم، موسی، شعیب، الیاس، دانیال و عیسی علیه السّلام .وی معتقد است، ظهور حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف، متعلق بداء واقع شده و قابل تقدیم و تاخیر می باشد و یکی از عوامل تعجیل، دعا کردن است.
← بخش دوم
فهرست مطالب در ابتدای کتاب آمده است. پاورقی ها به ذکر منابع اختصاص دارد.
منبع
...
تاریخ تشیع از پیدایش تا عصر غیبت کبری، اثر غلامحسن محرمی، پژوهشی است پیرامون تاریخ مکتب تشیع، از آغاز تا انتهای غیبت صغری که به زبان فارسی و در دوران معاصر نوشته شده است.
این کتاب یک مرتبه توسط انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تحت عنوان «تاریخ تشیع (از آغاز تا پایان غیبت صغری)» منتشر شده و از آنجا این چاپ کتاب شناسی شده و در نرم افزار موجود است، در این نوشتار به معرفی نسخه ای پرداخته شده که توسط مرکز نشر هاجر (وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران) چاپ شده است.
تفاوت چندانی میان این دو چاپ وجود ندارد جز اینکه در ابتدای این نسخه، مقدمه مختصری از معاونت پژوهش مدیریت تدوین متون و منابع آموزشی آمده است. در این مقدمه، پس از تعریف اجمالی واژه «شیعه»، به این نکته اشاره شده است که شناخت اسلام و درک مفاهیم اسلامی با شناسایی تاریخ اسلام، خصوصا سیره پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) و بررسی تاریخ تشیع، ارتباطی تنگاتنگ دارد و این موضوع در طول قرون گذشته، در مراکز علمی و حوزه های علمیه شیعی مورد توجه و اهتمام جدی بوده است.
مانند نسخه پیشین، فهرست مطالب در ابتدای کتاب آمده و در پاورقی ها، علاوه بر ذکر منابع.، به توضیح برخی از مطالب متن پرداخته شده است.
تاریخ تشیع از آغاز تا پایان غیبت صغری
مطالعه کتاب تاریخ تشیع از پیدایش تا عصر غیبت کبری در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور
با شروع غیبت کبری و قطع ارتباط مردم با پیشوایان معصوم، مسؤولیت و نقش فقیهان و دانشمندان دینی در راه تقویت و سازمان دهی فعالیت های نهاد تاریخی حوزه و حراست از آن بیشتر شد. جایگاهی که فقهای دینی بر اساس تصریحات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) و ائمه معصوم (علیهم السّلام) از آن برخوردارند، ایجاب می کرد که دانشمندان دینی، بیش از پیش در زمینه های ابلاغ پیام مکتب نبوی و پیشبرد حوزه جعفری و ایجاد پایگاه های علمی تلاش کنند و در این زمینه ها به صورت جدی فعال باشند. بدین سان، در شهر ها و نواحی گوناگون، با تلاش و توجه فقها، مراکز تعلیمی و نهاد های آموزشی به وجود آمد یا تقویت گردید.
از نظر تاریخی، سازمان روحانیت شیعه، در صدر اسلام ریشه داشته است. نخستین ماموریت های تبلیغی و آموزشی علوم دینی برای تازه مسلمانان، از سوی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) صادر شد. سپس گروه قاریان و حافظان قرآن کریم پدید آمد که به مردم دانش قرآنی آموزش می دادند. برخی از آنان در ایام غیبت پیامبر، برای مردم مدینه اقامه نماز می کردند و مسائل دینی به آنان می آموختند. بنیاد اصلی گروه آموزش و تبلیغ در مدینه، با نازل شدن آیه ۱۲۲ سوره توبه شکل پیدا کرد. (منظور، آیه مشهور به نفر است)بر اساس ضرورت تعلیم و تعلم و آموزش گروه های تازه مسلمان و گسترش قلمرو اسلام، به تدریج حافظان، معلمان، قاریان، محدثان و فقیهان به وجود آمده و توسعه پیدا کردند.امامان شیعه نیز در تداوم خط پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) تلاش می کردند تا با پرورش شاگردان، محدثان، مفسران، فقیهان و تعیین نمایندگان و نایبان، زمینه تدریجی پیدایش تشکیلاتی را پدید آورند که اعضای آن در علوم آل محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) متبحر بوده و رسالت آن ها، ترویج و تبلیغ این دانش ها در میان پیروان اهل بیت باشد. بر پایه اسناد و مدارک تاریخی، در عصر غیبت صغری نیز رهبری و سازمان دهی این مراکز آموزشی به عهده امام معصوم بوده است که از سوی نمایندگان و وکیلان آنان انجام می شد.
حوزه های علمیه پس از غیبت کبری
با شروع غیبت کبری و قطع ارتباط مردم با پیشوایان معصوم، مسؤولیت و نقش فقیهان و دانشمندان دینی در راه تقویت و سازمان دهی فعالیت های این نهاد تاریخی و حراست از آن بیشتر شد. جایگاهی که فقهای دینی بر اساس تصریحات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) و ائمه معصوم (علیهم السّلام) از آن برخوردارند، ایجاب می کرد که دانشمندان دینی، بیش از پیش در زمینه های ابلاغ پیام مکتب نبوی و پیشبرد حوزه جعفری و ایجاد پایگاه های علمی تلاش کنند و در این زمینه ها به صورت جدی فعال باشند. بدین سان، در شهر ها و نواحی گوناگون، با تلاش و توجه فقها، مراکز تعلیمی و نهاد های آموزشی به وجود آمد یا تقویت گردید.تشکیلات دینی پس از عصر ائمه با محرومیت از رهبری مستقیم معصوم، وظیفه خود را عمدتاً تحت زعامت یکی از فقهای طراز اول حفظ نموده و در زمانها و ادوار مختلف گاهی در بغداد، زمانی در نجف و گاه در قم یا دیگر مراکز و شهر ها از قبیل اصفهان و ری متمرکز بوده است. از این رو، می بینیم که هم زمان با غیبت صغری، قم و بغداد به عنوان دو مرکز مهم علمی به شمار آمدند که فقها و رجال علمی معتبر در آن حضور داشتند.
حوزه های علمیه قم و ری
لازم است درباره دو مرکز مهم علمی آن وقت (قم و ری) که هم زمان با عصر غیبت صغری و آغاز غیبت کبری از جمله مراکز علمی و خاستگاه فقیهان و محدثان بزرگ بودند، درحد ضرورت توضیحاتی ارائه دهیم و در ادامه، به بغداد و اوضاع حوزه های علمیه آن در قرن چهارم بپردازیم.این دو حوزه در این مقطع تاریخی، مرکز و خاستگاه فقیهان و دانشمندان بزرگی مثل کلینی و صدوق بوده اند. کتاب های مهم این دو شخصیت علمی، به ویژه دو کتاب کافی و من لا یحضره الفقیه در این دوره نگارش یافته که از معروف ترین و مهم ترین کتب شیعه امامیه می باشند.آثار به جا مانده از شخصیت های علمی این دو حوزه در این عصر، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در تربیت شخصیت علمی فقیهان و استادان حوزه علمیه بغداد ـ که از آن ها به عنوان «پایه گذاران سازمان روحانیت شیعه» یاد می کنیم ـ اثر گذار بوده است. کما اینکه رسول جعفریان در همین زمینه می نویسد:حوزه علمیه شیعه، در بغداد از دو منبع بهره برد: نخست، مکتب حدیثی شیعه که بخش مهم آن از ایران (قم و ری) به بغداد رفت و به جز آثار صدوق، آثار دیگر چندان محل اعتنا نبود؛ دوم، از سوی مکتب عقلی شیعه که در کوفه و خود بغداد ریشه داشت. حوزه علمیه شیعه در بغداد به پشتوانه آن چه از کوفه و قم برگرفته بود، نیرومند بود؛ به ویژه از زمانی که آل بویه در آن جا قدرت یافتند.
جعفریان، رسول، مقالات تاریخی، دفتر چهارم، ص۶۷.
...
فساد و بیدادگری بنی عباس و نهضت های پی در پی علویان، ارکان حکومت عباسیان را سست نموده و زمینه را برای ظهور دولت های انقلابی و شیعی آماده کرد و برای شیعه آزادی تبلیغ مذهب را به همراه داشت. در این زمان نهضت های شیعی در نقاط مختلف جهان اسلام تشکیل شد.
در قرن چهارم، شیعیان بسیاری در سراسر دنیای اسلام زندگی می کردند. در مدت ۵ قرن (از قرن پنجم تا قرن نهم هجری قمری) شیعه به گسترش خود ادامه داده و دولت هایی شیعی نیز بر سر کار آمد. در این مدت اتفاقاتی نیز روی داد که مهم ترین آنها عبارتند از:۱. «اسماعلیان» در اواخر قرن پنجم در ایران در حال استقلال کامل می زیستند. ۲. سادات مرعشی در «مازندران» و «قزوین» از نیمه قرن هشتم تا پس از قرن نهم سلطنت کردند. ۳. نفوذ علامه حلی و فرزندش در دربار «سلطان محمد خدابنده» باعث تشیع او و ترویج و رشد آن مذهب حق شد. ۴. «آق قویونلوها» در «تبریز» حکومت کرده و قلمرو آنان تا «فارس» و «کرمان» هم کشیده شد. ۵. شهید اول (محمد بن مکی عاملی)، صاحب «لمعه» که یکی از نوابغ علمی شیعه بود، در سال (۷۸۶) در دمشق به جرم «تشیّع» به شهادت رسید.به طور کلی، شیعه در این ۵ قرن، از لحاظ رشد جمعیت در افزایش و از لحاظ قدرت و آزادی مذهبی تابع حکومت و قدرت سلاطین وقت بود. در این برهه در هیچ یک از مناطق اسلامی، شیعه، مذهب رسمی اعلام نشد.
رشد مذهب شیعه
در آغاز قرن دهم هجری قمری، شاه اسماعیل صفوی که شیعه مذهب بود، قیام خود را از «اردبیل» شروع کرد و ایران را به شکل یک کشور واحد در آورد. او مذهب شیعه را در قلمرو حکومت خود رسمیت بخشید.هم اکنون در جهان بیشتر از ۱۰۰ میلیون شیعه وجود دارد. بر اساس آماری که در سال (۱۳۴۶ هـ. ش) علامه طباطبائی اعلام کرده است، در آن تاریخ جمعیت شیعه جهان حدود ۱۰۰ میلیون نفر بوده است. طبیعی است که در مدت ۳۱ سال اخیر این تعداد، رشد روز افزون و چشمگیری داشته است.در طلیعه قرن پانزدهم هجری و پس از مبارزه طولانی با استبداد داخلی و استعمار فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خارجی، یک حکومت اسلامی تمام عیار بر اساس نظریه مترقی «ولایت فقیه» جامع الشرایط ـ با تدارک کلیه نقاط ضعف انقلاب های گذشته در مبارزه بی امان با استبداد و استعمار ـ در ایران شیعه نشین به وجود آمد و آثار و برکات معنوی و مادی این انقلاب به شرق و غرب جهان اسلام گسترش پیدا کرد و چون خاری در چشم دشمنان اسلام، از تمام نهضت های اسلامی در جهان حمایت نموده و مایه امیدواری و عاملی بزرگ در پیروزی این نهضت ها به شمار می رود. این نهضت، جهان را به عصری جدید وارد نموده و تمام ابر قدرت ها نیز برای مبارزه با مذهب شیعه اثنی عشری بسیج شده اند، در حالی که مبانی و نظرات شیعه به سرعت در تمام جهان اسلام و در شرق و غرب جهان رو به گسترش می باشد.
نهضت های شیعی
نهضت های شیعی از همان آغاز انحراف در سطح زمامداری و رهبری اسلامی، پس از وفات پیامبر (صلّی الله علیه و آله)، تلاش انقلابی خود را آغاز نموده و با حرکتی بی امان در مرکز جهان اسلام و سایر مراکز کلیدی و در سراسر دوران ائمه (علیهم السّلام) و با راهنمائی آن بزرگوارران، پرچم مبارزه را بر علیه طاغوت و طاغوتیان برداشته و یک سلسله متصل و پیوسته از نهضت ها را تا دوران غیبت کبری و تا عصر حاضر با گذشتن از فراز و نشیب های گوناگون به راه خود ادامه داده و گاهی این نهضت ها شکست خورده و گاهی نیز به ثمر نشسته و دولت های انقلابی در گوشه و کنار جهان اسلام و گاهی نیز در مراکز مهم و حیاتی جهان اسلام به وجود آورده در این شش قرن اخیر، شیعه همواره در مرکز تشیع و در «ایران» اسلامی از قدرت مذهبی و سیاسی خوبی برخوردار بوده و پیام خود را به جهانیان ابلاغ نموده است.بسیاری از نهضت های شیعی در «عراق» (در قرن های اول و دوم هجری، قیام های: توابین، مختار، زید بن علی فرزند امام سجاد، ابراهیم بن عبدالله بن حسن، عیسی فرزند زید بن علی و محمد بن ابراهیم حسنی، در مناطق مختلف عراق بوده است.) و «حجاز» (قیام سرور آزادگان، حسین بن علی (علیه السّلام) و قیام اهل مدینه پس از شهادت امام حسین (علیه السّلام) و قیام محمد بن عبدالله بن حسن و قیام حسین بن علی «صاحب فخ» در حجاز بوده است، قیام یحیی، فرزند زید بن علی نیز در گرگان و قیام محمد بن قاسم در خراسان بوده است.) بوده و در برابر قدرت خلفا نیز دولت هائی در شرق و غرب مرکز خلافت به پا داشته و هیچ گاه سنگر مبارزه را رها ننموده و همواره شعار عدالت و امامت را به عنوان اصلی ترین پیام وحی به دوش کشیده است و تا تحقق نهایی این دو اصل، مبارزه با تمام قدرت های ظالم را بر خود واجب دیده، و بخشی اجتناب ناپذیر از ایمان می داند.
پیشتازی شیعیان
...

غیبت کبری در دانشنامه آزاد پارسی

رجوع شود به:امام مهدی (عج) (سامرا ۲۵۵ق)

غیبت کبری را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی غیبت کبری   • مفهوم غیبت کبری   • تعریف غیبت کبری   • معرفی غیبت کبری   • غیبت کبری چیست   • غیبت کبری یعنی چی   • غیبت کبری یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی غیبت کبری
کلمه : غیبت کبری
اشتباه تایپی : ydfj ;fvd
عکس غیبت کبری : در گوگل


آیا معنی غیبت کبری مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 97% )