انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 937 100 1

فاطمه زهرا

فاطمه زهرا در دانشنامه اسلامی

فاطمه زهرا علیها السلام، تألیف محمد عبده یمانی، با ترجمه فارسی محمدتقی رهبر، کتابی است پیرامون معرفی حضرت زهرا(س) و اشاره به گوشه هایی از زندگانی آن حضرت.
کتاب با مقدمه ای از مترجم آغاز و مطالب در عناوین متعددی، سامان یافته است.
اثر حاضر، در واقع ترجمه ای است آزاد از متنِ عربی کتاب «إنها فاطمة الزهراء(س)».
مترجم در مقدمه خود، به این نکته اشاره دارد که گزینش این کتاب برای ترجمه، افزون بر ارزش محتوایی که دارد، به این دلیل است که مؤلف آن، یکی از دانشمندان اهل سنت است که نسبت به اهل بیت(ع)، ارادتی خاص دارد و به دور از تعصبات مذهبی، به نگارش زندگی فاطمه زهرا(س) و بیان فضایل اهل بیت پیامبر(ع) پرداخته است که همین سبب، به کتاب، ویژگیِ خاص بخشیده است .
درباره زندگی بزرگ بانوی عالم، محققان بسیاری به تألیف و تحقیق پرداخته اند که آن همه آثار و حتی افزون بر آن، هرگز نمی توانند شخصیت و عظمت سیده زنان و مقامات معنوی بضعة الرسول را آن گونه که هست، بیان کنند و هریک برگی است از دفتر جاودان سیره مبارکه آن ودیعه الهی که هرکس به قدر دانش خود ادراک کرده است.
فاطمه زهرا (علیها السلام) شادمانی دل پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) (ترجمه)
فاطمه زهرا علیها السلام شادمانی دل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، ترجمه کتاب فاطمة الزهراء علیها السلام بهجة قلب المصطفی صلی الله علیه و آله و سلم اثر احمد رحمانی همدانی است که توسط سید حسن افتخارزاده صورت گرفته است.
این کتاب، ترجمه چاپ نخست کتاب مذکور از متن عربی به فارسی است. قابل تذکّر است که مستدرکات (جلد دوم) نیز به آن اضافه گردیده، ولی برخلاف متن عربی کتاب، ترجمه مستدرکات در انتهای هر فصل و به تناسب موضوع فصل آورده شده است .
ترجمه کتاب از نوع ترجمه معنوی است؛ یعنی در ترجمه، علاوه بر اینکه ترجمه مطابق با متن است به زبان مقصد و نحوه ترکیب کلمات در آن زبان نیز توجه شده است.
مترجم، سعی کرده متون عربی کتاب، به جز مواردی که نیاز به ذکر متن عربی آن است، مثل ادعیه، اشعار و برخی از آیات و روایات و موارد جزئی دیگر که به متن عربی آن نیاز بوده را در ترجمه نیاورد. و به ترجمه فارسی آن بسنده کند، ولی چون بخش اعظمی از کتاب شامل ادعیه و مواردی که ذکر شد، می باشد، لذا حجم ترجمه از اصل کتاب بیشتر است.
هرچند در این کتاب، نه مؤلف محترم را فرصت تحقیق و بررسی کلمات و فرمایش های حضرت زهرا(ع) و یا روایات واردشده از معصومین و یا تفسیر و تبیین بیشتری از آیات مربوط به مقام ولایت و عصمت آن حضرت بوده، نه صفحات کتاب را گنجایش تحقیق و پژوهشی بیشتر و نه مترجم را به همان دلایل، توفیق تعلیق و شرح و بسط و یا احیانا نقد و انتقاد برخی از مطالب نیازمند به بررسی بوده، امّا درعین حال گهگاهی به نقل شرح و بسط و یا نقد و انتقاد دیگر دانشمندان پرداخته است .
فاطمة الزهراء (سلام الله علیها) بهجة قلب المصطفی (صلی الله علیه و آله)
فاطمه زهرا سلام الله علیها، تألیف محمد عبده یمانى، با ترجمه فارسى محمدتقى رهبر، کتابى است پیرامون معرفى حضرت زهرا(س) و اشاره به گوشه هایى از زندگانى آن حضرت.
کتاب با مقدمه اى از مترجم آغاز و مطالب در عناوین متعددى، سامان یافته است.
اثر حاضر، در واقع ترجمه اى است آزاد از متنِ عربى کتاب «إنها فاطمة الزهراء(س)».
مترجم در مقدمه خود، به این نکته اشاره دارد که گزینش این کتاب براى ترجمه، افزون بر ارزش محتوایى که دارد، به این دلیل است که مؤلف آن، یکى از دانشمندان اهل سنت است که نسبت به اهل بیت(ع)، ارادتى خاص دارد و به دور از تعصبات مذهبى، به نگارش زندگى فاطمه زهرا(س) و بیان فضایل اهل بیت پیامبر(ع) پرداخته است که همین سبب، به کتاب، ویژگىِ خاص بخشیده است
درباره زندگى بزرگ بانوى عالم، محققان بسیارى به تألیف و تحقیق پرداخته اند که آن همه آثار و حتى افزون بر آن، هرگز نمى توانند شخصیت و عظمت سیده زنان و مقامات معنوى بضعة الرسول را آن گونه که هست، بیان کنند و هریک برگى است از دفتر جاودان سیره مبارکه آن ودیعه الهى که هرکس به قدر دانش خود ادراک کرده است.
مؤلف در این کتاب، کوشیده است زندگى حضرت زهرا(س) را که با سیره نبوى در همه ابعادش پیوند خورده، تبیین کند؛ زیرا آن گرامى، تربیت شده دامان نبوت است که از چشمه سار وحى سیراب گشته و در رنج هاى رسالت و دعوت به اسلام، همپاى پدر گام برداشته و با صبر و فداکارى و بى اعتنایى به زیورهاى زندگى دنیا، هستى خویش را در راه اهداف والاى پدر گرامى اش فدا کرده و مثل اعلاى استقامت و جهاد گردیده است
فاطمه زهرا علیهاالسلام شادمانی دل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، ترجمه کتاب فاطمة الزهراء علیهاالسلام بهجة قلب المصطفى صلى الله علیه و آله و سلم اثر احمد رحمانى همدانى است که توسط سید حسن افتخارزاده صورت گرفته است.
این کتاب، ترجمه چاپ نخست کتاب مذکور از متن عربى به فارسى است. قابل تذکّر است که مستدرکات (جلد دوم) نیز به آن اضافه گردیده، ولى برخلاف متن عربى کتاب، ترجمه مستدرکات در انتهاى هر فصل و به تناسب موضوع فصل آورده شده است
ترجمه کتاب از نوع ترجمه معنوى است؛ یعنى در ترجمه، علاوه بر اینکه ترجمه مطابق با متن است به زبان مقصد و نحوه ترکیب کلمات در آن زبان نیز توجه شده است.
مترجم، سعى کرده متون عربى کتاب، به جز مواردى که نیاز به ذکر متن عربى آن است، مثل ادعیه، اشعارو برخى از آیات و روایات و موارد جزئى دیگر که به متن عربى آن نیاز بوده را در ترجمه نیاورد. و به ترجمه فارسى آن بسنده کند، ولى چون بخش اعظمى از کتاب شامل ادعیه و مواردى که ذکر شد، مى باشد، لذا حجم ترجمه از اصل کتاب بیشتر است.
هرچند در این کتاب، نه مؤلف محترم را فرصت تحقیق و بررسى کلمات و فرمایش هاى حضرت زهرا(ع) و یا روایات واردشده از معصومین و یا تفسیر و تبیین بیشترى از آیات مربوط به مقام ولایت و عصمت آن حضرت بوده، نه صفحات کتاب را گنجایش تحقیق و پژوهشى بیشتر و نه مترجم را به همان دلایل، توفیق تعلیق و شرح و بسط و یا احیانا نقد و انتقاد برخى از مطالب نیازمند به بررسى بوده، امّا درعین حال گهگاهى به نقل شرح و بسط و یا نقد و انتقاد دیگر دانشمندان پرداخته است
خطبه به ضم خا به کلامی گفته می شود که مشتمل بر ستایش خدا و نعت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم باشد. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در پی اثبات و احقاق حق خویش مبنی بر ارث بردن از پدر خویش و اعتراض به اقدامات خلیفه اول و دوم، در طرح قضیه فدک و اعتراض شدید نسبت به غصب فدک و غصب منصب ولایت علی(ع) از طرف حکومت در میان جمعی از زنان بنی هاشم در مسجد پیامبر (ص) خطبه غرایی ایراد نمودند که به خطبه فدکیه مشهور است.
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در خطبه خویش از جملاتی استفاد نموده اند، که اقتباسی از آیات قرآن مجید می باشد، و خود این اقتباسات را می توان به دو گروه تقسیم نمود : ۱. اقتباسهای بدون تغییر. ۲. اقتباسهای همراه با تغییر.
اقتباسهای بدون تغییر
← آیه هشتادوپنج آل عمران
...
برای بانو حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) نام ها و القابی است که برخی آسمانی اند و از سوی آفریدگار تعیین شده و بعضی از سوی برگزیدگان الهی تعیین شده است.
نامگذاری نوزاد تنها رسمی دیرینه در میان بشر نیست، از سنت های خدایی است که با آفرینش نخستین آفریده، همراه بوده است. «آدم» و «حوا» اولین نام های بشری است. بعد از آن نیز لازم ترین و مهمترین چیزهایی که به آدمی آموخته شد اسم هایی چند بود. و علم آدم الاسماء (پروردگار به آدم اسم هایی آموخت.) پس از آن، بشر برای برقراری روابط خود هیچ راهی جز نامگذاری اشخاص و اشیا نداشت. چه اینکه گفتگوها و آموختن هایش جز از طریق شناخت نام ها میسر نمی شد.در این میان، نامگذاری افراد آدمی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و چنین معلوم می شود که بعضی اسم ها از سوی خدای متعال برای افراد نهاده شده است. از جمله نام فرزند حضرت زکریا است که پیش از تولد، از سوی خداوند، یحیی خوانده شد. فهب لی من لدنک...سمیا : پروردگارا، برایم یاور و جانشینی قرار ده که از من و آل یعقوب ارث برد و او را مورد رضایت خویش گردان. (خدای متعال به وی فرمود: ) تو را به داشتن فرزندی به نام یحیی بشارت می دهیم که قبل از او کسی را به این نام ننهاده بودیم.
نام های آسمانی حضرت زهرا
این در حالی است که برای بانو حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) نام ها و القابی است که برخی آسمانی اند و از سوی آفریدگار تعیین شده و بعضی از سوی برگزیدگان الهی.اما نام های آسمانی نه اسم است که در حدیث ذیل آمده است.امام جعفر صادق (علیه السّلام) فرمود: برای فاطمه (سلام الله علیها) نزد خدای (عزّوجلّ) نه اسم است: «فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه، زهرا» آنچه این نام ها را برای حضرت فضیلت قرار داده اینکه نام های حضرتش حاکی از صفتی والاست که در وی وجود داشته است و چون نام های دیگر افراد نیست که صاحب نام از معنی نام خود هیچ بهره ای نبرده باشد.
نام ها و لقب های حضرت زهرا
ما در ذیل، نام ها، لقب ها و کنیه های آن حضرت را به ترتیب حروف الفبا یاد می کنیم.
←  ام الائمه
...
حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) روز بیستم جمادی الآخر سال پنجم بعثت در مکه دیده به جهان گشود. آن زمان که حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ولادت یافت خداوند به فرشته وحی فرمان داد تا نام فاطمه را بر زبان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) جاری سازد و فاطمه را فاطمه نامیده شد، به خاطر آنکه خداوند عزوجل او و دوستدارانش را بر آتش جهنم حرام کرد.
کنیه های آن حضرت؛ ام الحسن، ام المحسن، ام الائمة، ام ابیها و ام المؤمنین می باشد و در آسمان ها آن حضرت را نوریه، سماویه، حانیه و منصوره می گویند. او در پیشگاه خداوند عزوجل ۹ نام داشت؛ فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، مرضیه، رضیه، محدثه، زهرا (سلام الله علیها).
فضائل حضرت فاطمه
او سبب بقای نبوت و امامت بود و با تمام وجود تلاش در حفظ و احیاء این دو اصل در جهان هستی و در میان جامعه اسلامی و انسانی داشت تا تمامی انسان ها از آنها فیض فراوان برند. حدیث قدسی، در این زمینه می فرماید: «لولاک لما خلقت الافلاک، و لولا علی لما خلقتک، و لولا فاطمة لماخلقتکما» «(ای رسول من) اگر قرار نبود تو آفریده شوی، جهان را خلق نمی کردم، و اگر علی آفریده نمی شد، تو را نمی آفریدم و اگر فاطمه آفریده نمی شد، تو و علی را خلق نمی کردم.» حضرت علی (علیه السّلام) هم در مورد شخصیت والای حضرت زهرا (سلام الله علیهم) می فرماید: «ان فاطمة بقیة النبوة و برزخ بین ب حر النبوة و الامامة» «فاطمه یادگار نبوت و برزخی بین دریای نبوت و امامت می باشد.» و رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) می فرماید: «فاطمة بضعة منی و انا منها» «فاطمه پاره تن من است و من از فاطمه هستم.» حضرت زهرا (سلام الله علیهم(، مادر فرزندانی چون امام حسن (علیه السّلام)، امام حسین (علیه السّلام) سیدالشهداء و حضرت زینب (سلام الله علیهم) عقیله بنی هاشم (سلام الله علیهم) است که توانستند اسلام و قرآن را جهانگیر نمایند و مردم دنیا را متوجه ارزش های اسلامی نمایند. تکریم حضرت زهرا توسط پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) دقیقا به خاطر این بود که آن حضرت مادر امامان و رهبران الهی خواهد بود و نسل ایشان است که محافظان شریعت الهی خواهند بود.
جایگاه حضرت فاطمه در قرآن
در قرآن کریم نام هیچ یک از معصومین (علیه السّلام) غیر از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) به طور صریح و روشن نیامده. اما آیات زیادی در شان اهل بیت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) است که حضرت فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) یکی از مصادیق بارز آن می باشد.
← نام گذاری به کوثر
...
حضرت فاطمه (سلام الله علیهم) دختر پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) و معصوم سوم، برترین زنان جهان است. در این نوشتار به مهم ترین وقایع دوران زندگی آن حضرت، و خصوصیات اخلاقی ایشان پرداخته شده است.
در سحرگاه روز جمعه بیستم جمادی الثانی پنجم بعثت در شهر مکه، دختری با نام فاطمه تولد یافت که از وی به عنوان برترین زنان جهان از آغاز خلقت تا پایان جهان یاد می شود. (تاریخ های غیر مشهور دیگری که سال تولد را به چند سال قبل از پنجم بعثت و حتی پیش از بعثت می رساند نیز آمده است.
ادامه دهنده نسل پیامبر
پدرش، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم)، خاتم پیامبران و مادرش خدیجه(سلام الله علیهم) از زنان بزرگ مکه و از اشراف و تجار جزیرة العرب است که پس از ظهور اسلام اول زنی بود که به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) ایمان آورد و ثروتش را در راه گسترش اسلام در اختیار ایشان گذارد. حضرت خدیجه (سلام الله علیهم)، دخترش را در حالی به دنیا آورد که زنان مکه به علت ازدواج وی با پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) که جزء ثروتمندان به شمار نمی رفت، با وی قطع رابطه کردند و در زمان ولادت حضرت فاطمه (سلام الله علیهم) نیز وی را تنها گذاردند. مخالفان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) که با ابتر خواندن حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) به علت نداشتن فرزند پسر و ادامه نیافتن نسل وی ایشان را استهزا می نمودند با تولد حضرت فاطمه (سلام الله علیهم) و نزول سوره کوثر از سوی خداوند ابتر خوانده شدند و نسل پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) از این دختر ادامه یافت.
خلقت نوری حضرت
در ابعاد معنوی وجود حضرت فاطمه (سلام الله علیهم) آمده است که خلقت نوری ایشان و سایر معصومین هزاران سال قبل از خلق دنیا، در حالی که در عرش به تسبیح خداوند مشغول بوده اند، است. سجده ملائکه بر آدم که در بزرگداشت خدا بود نیز به دلیل وجود این اشباح نورانی در صلب آدم بوده و کلماتی که خداوند بدان وسیله آدم و حوا را پس از رانده شدن از بهشت بخشید، اسمای پنج تن (حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم)، حضرت علی (علیه السّلام)، حضرت فاطمه (سلام الله علیهم) و حسنین (علیه السّلام) ) بوده است. از برکات وجودی حضرت فاطمه (سلام الله علیهم) این بود که در زمان حمل، با مادرش خدیجه انس داشته، با وی سخن می گفته است. در زمان ولادت نیز حضرت (حوا یا ساره همسرابراهیم (علیه السّلام)، آسیه همسر فرعون، کلثوم خواهر حضرت موسی (علیه السّلام) و مریم مادر حضرت عیسی (علیه السّلام) به اذن خداوند حضور داشته اند.
القاب
...
قبر حضرت فاطمه(علیها السلام) بنا به شواهدی در بقیع و بنا به شواهدی دیگر در خانه خود حضرت می باشد.
درباره محل دقیق قبر حضرت فاطمه زهرا و این که آیا در خانه خود مدفون شد یا در بقیع، نمی توان با قاطعیت اظهار نظر کرد.
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، آن حضرت در بقیع مدفون گردید، همان گونه که شواهدی حکایت از آن می کند که در خانه خود که اکنون در حجره شریفه قرار دارد، دفن شد.

محل دفن حضرت فاطمه از دیدگاه اهل سنت
سنیان، از قدیم الأیام محل دفن حضرت را در بقیع دانسته اند و تنها احتمال وجود دفن حضرت را در خانه اش مطرح نموده اند.

محل دفن حضرت فاطمه از دیدگاه شیعه
در احادیث امامان شیعه بیشتر محل دفن، خانه خود حضرت معرفی شده است.

← نقل از امام صادق
...
حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسّلام)، دختر نبی مکرّم اسلام در سال پنجم بعثت، هشت سال قبل از هجرت، در مکه به دنیا آمدند.
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) در آن سال که سال پنجم بعثتش بود در سخت ترین شرایط و حالات به سر می برد. اسلام منزوی بود، و مسلمانان اندک نخستین، شدیدا تحت فشار؛ محیط مکه بر اثر شرک و بت پرستی و جهل و خرافات و جنگ های قبایل عرب و حاکمیت زور و بینوایی توده های مردم، تیره و تار بود. پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به آینده می اندیشید، آینده ای درخشان از پشت این ابرهای سیاه و ظلمانی، آینده ای که با توجه به اسباب عادی و ظاهری بسیار دور دست و شاید غیر ممکن بود.در همین سال حادثه بزرگی در زندگی پیامبر رخ داد، به فرمان خدا برای مشاهده ملکوت آسمان ها به معراج رفت، و به مصداق (لنریه من آیاتنا)؛ «تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم» آیات عظیم پروردگار را در پهنه بلند آسمان با چشم خود دید، و روح بزرگش بزرگتر شد، و آماده پذیرش رسالتی سنگین تر توام با امید بیشتر.
انعقاد نطفه
در روایتی که اهل سنت و شیعه هر دو بر آن تاکید دارند می خوانیم: پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در شب معراج از بهشت عبور می کرد، جبرئیل از میوه درخت طوبی به آن حضرت داد، و هنگامی که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به زمین بازگشت نطفه فاطمه زهرا (علیهاالسّلام) از آن میوه بهشتی منعقد شد.لذا در حدیث می خوانیم که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) فاطمه (علیهاالسّلام) را بسیار می بوسید، روزی همسرش عایشه بر این کار خرده گرفت که چرا این همه دخترت را می بوسی؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در جواب فرمود: «من هر زمان فاطمه را می بوسم، بوی بهشت برین را از او استشمام می کنم». این حدیث را با مختصر تفاوتی «سیوطی» در «در المنثور» و «طبری» در «ذخائر العقبی» و «علی بن ابراهیم» در تفسیر خود نقل کرده اند. گرچه معروف است که معراج در سال های آخر توقف پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در مکه بوده، ولی بطوری که از بعضی روایات استفاده می شود معراج مکرر اتفاق افتاده است، بنابراین منافاتی با تولد بانوی اسلام در سال پنجم بعثت ندارد.و به این ترتیب این مولود بزرگ ازعصاره پاک میوه های بهشتی و از پدری همچون پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم)، و مادر ایثارگر و فداکاری همچون «حضرت خدیجه (علیهاالسّلام)» در روز بیستم جمادی الثانی گام به این دنیا نهاد، و طعن و سرزنش های مخالفین که پیامبر را بدون «نسل جانشین» می پنداشتند، همگی نقش بر آب شد، و به مضمون سوره کوثر فاطمه زهرا چشمه جوشان برای ادامه دودمان پیامبر و ائمه هدی و خیر فراوان در طول قرون و اعصار تا روز قیامت شد.پیامبر در وصف بانوی اسلام می فرمایند: «فاطمة بضعة منی و هی نور عینی و ثمرة فؤادی و روحی التی بین جنبی و هی الحوراء الانسیة؛ فاطمه پاره تن من است، و نور چشمان من، و میوه دلم، و روح من است و او حوری انسان صفت است».
اسامی حضرت
این بانوی بهشتی نه نام داشت که هر کدام از دیگری پر معناتر و بیانگر اوصاف و برکات وجود پربرکت اوست:۱ـ فاطمه۲ـ صدیقه۳ـ طاهره۴ـ مبارکه۵ـ زکیه۶ـ راضیه۷ـ مرضیه۸ـ محدثه۹ـ زهراهمین بس که در نام معروفش «فاطمه» بزرگترین بشارت برای پیروان مکتبش نهفته است، چرا که «فاطمه» از ماده «فطم» به معنای جدا شدن، یا بازگرفتن از شیر است، و طبق حدیثی که از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) روایت شده به امیرمؤمنان علی (علیه السّلام) فرمود: می دانی چرا دخترم، فاطمه نامیده شد؟ عرض کرد: بفرمایید. فرمود: برای آن که او و شیعیان و پیروان مکتبش از آتش دوزخ باز گرفته شده اند. این حدیث در بسیاری از کتب اهل سنت از جمله «تاریخ بغداد» و «صواعق ابن حجر» و «کنزالعمال» و کتب دیگر آمده است.از میان نام های او نام «زهرا» نیز درخشندگی و فروغ خاصی دارد، از امام صادق (علیه السّلام) پرسیدند: چرا فاطمه را «زهرا» می نامند؟ فرمود: زیرا زهرا به معنای درخشنده است و فاطمه چنان بود که چون در محراب عبادت می ایستاد نور او برای اهل آسمان ها پرتوافکن می شد، همان گونه که نور ستارگان برای اهل زمین پرتو افکن است، لذا زهرا نام نهاده شد.
تولد کوثر
...

فاطمه زهرا در دانشنامه ویکی پدیا

فاطمه زهرا
فاطمه بنت محمد (۶۱۵ م. در مکّه - ۶۳۲ م. در مدینه) دختر محمد و خدیجه، همسر علی بن ابی طالب و مادر حسن ابن علی و حسین ابن علی سه امام نخست شیعه و یکی از پنج عضو آل عبا است. او از شخصیت های بسیار محترم برای تمامی مسلمانان (به ویژه شیعیان) است. او نقش مهمی در رویداد مباهله داشت.
برخلاف منابع مذهبی بسیاری که در مورد فاطمه وجود دارد، گزارش های خالص تاریخی زیادی در مورد زندگی او وجود ندارد. اطلاعات خالص تاریخی در مورد فاطمه بسیار اندک می باشند و بیشتر گزارش ها تنها برگ هایی نامهم از زندگی وی را پوشش می دهد. منابع اهل سنت بر روی شخصیت فاطمه، به عنوان بانوی پرهیزکار با ایمان تأکید می کنند. این منابع به خصوص در مورد فاطمه به عنوان دختر پیامبر مسلمانان، زندگی زاهدانه او، و شخصیت او به عنوان الگوی تقوا تأکید دارند. وی یکی از چهارده معصوم در نزد شیعیان دوازده امامی است.
تسبیحات فاطمه زهرا ذکری است که مسلمانان معمولاً پس از هریک از نمازهای یومیه می گویند و برای شمارش آن از تسبیح استفاده می شود. باور بر این است که این ذکرها توسط محمد به دخترش فاطمه یاد داده شدند.
رویداد خانه فاطمه زهرا به واقعه ای اشاره می کند که ابوبکر پس از انتخاب شدن به عنوان خلیفه مسلمانان به همراه عده ای از همراهان از جمله عمر به قصد گرفتن بیعت به خانه علی می رود و در آنجا با مقاومت علی و فاطمه روبرو می شود. حتی اگر به این داستان شاخ و برگ داده شده باشد و جزئیاتی ساختگی به آن افزوده شده باشد. این داستان دارای ریشه ای تاریخی است.
تاریخ نگارانی مانند احمدبن ابی یعقوب در تاریخ یعقوبی، و مسعودی در مروج الذهب، و بلاذری در انساب الاشراف هنگام ذکر حوادث بعد از درگذشت پیامبر تا بیعت علی با ابوبکر به کشمکش لفظی بین طرفداران ابوبکر و علی، تهدید به آتش زدن خانه توسط عمر و خلع سلاح زبیر یا علی توسط عمر (یا همراهان او) سخن رانده اند.
محل دفن فاطمه مورد اختلاف در میان فرقه های مختلف اسلامی است. فاطمه دختر محمد و خدیجه، همسر علی بن ابی طالب و مادر حسن مجتبی و حسین بن علی بود. براساس منابع، علی بر اساس تصمیم فاطمه با هدف ابراز خشم خود به ابوبکر، فاطمه را در محلی ناشناخته دفن کرد. مکان های مختلف به عنوان محل دفن احتمالی فاطمه ذکر شده است. گفته می شود برخی از آن ها به واقعیت نزدیک است: بقیع، خانه اش و میان قبر و منبر محمد.
به گفتهٔ دانشنامهٔ اسلام، تقریباً تمام منابع موافق هستند که فاطمه در قبرستان بقیع دفن شده است و بعضی منابع محل قبر را نیز مشخص می کنند. به نوشتهٔ این منابع محل دفن فاطمه در کنار مسجد رقیه (نام زنی که مسجد را بنا کرده است) در گوشهٔ خانهٔ عقیل — برادر علی — به فاصلهٔ هفت ذراع از خیابان است. اما طبق گفتهٔ سایر منابع بعد از دفن یا مدتی پس از آن، دیگر محل دفن نامعلوم بود. مسعودی می نویسد مقبره ای وجود داشته است که در کتیبهٔ موجود در آن مقبره، نام فاطمه و سه نفر دیگر از خاندان علی به عنوان صاحبان مقبره نوشته شده بود. اما مسعودی تنها کسی است که چنین جزییاتی را بیان می کند. در این مقبره سه امام شیعه آرمیده اند و قبر دیگر امروزه به فاطمه بنت اسد منسوب است. مقدسی مقبرهٔ فاطمه را در فهرست مکان هایی قرار می دهد که در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد اما محتمل است که فاطمه «فی الحجره» دفن شده باشد. در منابع شیعه احتمال دفن در بقیع از اهمیت کمتری برخوردار است. به گفتهٔ سید مرتضی عسکری، آخرین احتمال دربارهٔ محل دفن فاطمه زهرا، خانهٔ اوست. این امکان با چندین سند معتبر پشتیبانی می شود. اسناد اصلی این ماجرا از اهل بیت دریافت می شود؛ زیرا آنان اعضای اصلی خانهٔ پیامبر هستند که دربارهٔ این موضوع بهتر از دیگران می دانند. برخی از پژوهشگران بر این باورند که براساس حدیثی از پیامبر، فاطمه در روضهٔ نبوی دفن است. این احتمال با احادیثی از جعفر صادق و علی بن موسی الرضا تقویت می شود. درمجموع، فقهای شیعه برای زیارت فاطمه زهرا سه مکان را در اولویت دانسته اند: نخست در روضهٔ نبوی میان قبر و منبر پیامبر، دوم در خانهٔ خود فاطمه زهرا که اکنون در مسجد قرار گرفته است؛ و سوم در قبرستان بقیع.
علل کشته شدن فاطمه زهرا از دیرباز مورد اختلاف شیعه و سنی بوده است.
می توان فاطمه را از محبوبترین شخصیت ها در نزد شیعیان نامید، بسیاری از شیعیان برای وی مقامی والا قائلند و معتقدند که فاطمه (درود خداوند بر او) جبرئیل را می دیده است و حتی پس از مرگ پدرش محمد، از او گونه ای از وحی را دریافت می نموده است که البته کیفیت این وحی با قرآن متفاوت بوده، تمامی آن، در مصحف فاطمه گرد آوری شده است که نزد امامان شیعه بوده است. از همین روی او را محدثه لقب می دهند، آنچنانکه مریم را نیز محدثه می نامند.
برخی از مسلمانان به وی لقب «مریم دوم» یا «مریم کبری» نیز داده اند. به عقیده بسیاری از مسلمانان خدیجه (سلام الله) مادر فاطمه (علیها سلام) نیز همچون فاطمه از بهترین زنان و مقدس ترین زنان تاریخ به شمار می آید. این دو در امور اسلامی و اخروی مربوط به زنان، نقش مهمی را ایفا می نمایند. همچنین امامان شیعه و سادات از طریق فاطمه و علی ابن ابی طالب از نسل محمد مصطفی به حساب می آیند. تا آنجا که در طول تاریخ به فرزندان فاطمه، «پسران رسول خدا» (ابن رسول الله)، گفته می شده است.
اینکه اهل بیت بعقیده شیعیان، فقط فاطمه و همسر و فرزندانش محسوب گردند یا به نظر اکثر اهل سنت شامل زنان محمد نیز گردد، به هرحال فاطمه را از تقدیس و طهارتی که قرآن برای اهل بیت برشمرده، مستثنی نخواهد کرد. این آیه از قرآن تأکید دارد که «خواست خداوند بر این است تا هرگونه پلیدی و ناپاکی را از اهل بیت دور نماید و ایشان را پاک ترین پاکان قرار داده است.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

نقل قول های فاطمه زهرا

این نوشتار یا بخش نیازمند ویکی سازی است. لطفاً با توجه به راهنمای ویرایش و شیوه نامه آن را ویکی سازی کنید و در پایان این الگو را بردارید.
• «روزه دار، اگر زبان و گوش و چشم و دیگر اعضایش را نگه ندارد، با روزه اش می خواهد چه کند؟.» دعائم الإسلام: ج ۱ ص ۲۶۸، بحار الأنوار: ج ۹۶ ص ۲۹۵ ح ۲۵
• «هر کس عبادت ها و کارهای خود را خالصانه برای خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و برکات خود را برای او تقدیر می نماید.» بحار: ج ۶۷، ص ۲۴۹، ح ۲۵
• «بگو به غایبی که در زیر لایه های خاک است / آیا صدای شیون مرا می شنوی؟// بر من سختی هایی فروریخت که / اگر بر روزها فرو می ریخت، به شب تبدیل می شد// همانا در سایهٔ محمد بودم / و از دشمنی و کینه ای نمی ترسیدم، و او یاورم بود// امروز در برابر فرومایه ذلیلم و می ترسم به من ستم شود / حال آنکه ستمگر را با پیراهنم دفع خواهم کرد// اگر در دلِ شب قُمری بر شاخه ای بگرید / در حقیقت برای من است که می گرید// پس از تو، حزن را مونسِ خود خواهم کرد / و اشک را برای خود حمایل می کنم.» ترجمه شده از عربی -> مرثیهٔ او پس از فوت پدرش
• «آفاقِ آسمان ها غبارگرفت و تیره گردید / خورشیدِ روز و بام-و-شام هر دو یکسان شد// و زمین پس از وفاتِ پیامبر دردمند شد / و از روی تأسف بر او می لرزد// پس باید که شرق و غرب گیتی بر او بگریند / و باید هر مصری و یمانی بر او اشک ریزند.» ، ترجمه شده از عربی -> مرثیهٔ او پس از فوت پدرش
• «بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد، و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.» کنزالعمال، ج ۷، ص۲۲۵
• «در خدمت مادر باش؛ زیرا که بهشت زیرِ گام های مادران است، نتیجه آن نعمت های بهشتی خواهد بود.» توضیح:اشاره به حدیثِ معروف: «الجنة تحت أقدام أمهات (بهشت، زیر گام های مادران است).»
• بحار الانوار: ج ۶۷، ص ۲۴۹، ح ۲۵٫
• «گواهی می دهم که معبودی جز خداوند نیست و شریکی ندارد، که این امر بزرگی است که اخلاص را تأویل آن و قلوب را متضمّن وصل آن ساخت، و در پیشگاه تفکر و اندیشه شناخت آن را آسان نمود، خداوندی که چشم ها از دیدنش بازمانده، و زبانها از وصفش ناتوان، و اوهام و خیالات از درک او عاجز می باشند. موجودات را خلق فرمود بدون آنکه از ماده ای موجود شوند، و آنها را پدیدآورد بدون آنکه از قالبی تبعیّت کنند، آنها را به قدرت خویش ایجاد و به مشیّتش پدیدآورد، بی آنکه در ساختن آنها نیازی داشته و در تصویرگری آنها فائده ای برایش وجود داشته باشد، جز تثبیت حکمتش و آگاهی بر طاعتش، واظهار قدرت خود، و شناسائی راه عبودیت و گرامی داشت دعوتش، آنگاه بر طاعتش پاداش و بر معصیتش عقاب مقرر داشت، تا بندگانش را از نقمتش بازدارد و آنان را بسوی بهشتش رهنمون گردد…
• «خداوند ایمان را برای پاک کردن شما از شرک قرار داد،
• «هر چه بیشتر زندگی کنی، روزگار چیزهای شگفتی به تو نشان خواهد داد…» در روز وفاتش. در بستر بیماری، منبع: احتجاج، از طبرسی؛ کشف الغمه.
• «ای ابا الحسن! همسرم! همانا رسول خدا با من عهد بست واظهار نمود: من اوّل کسی هستم از اهل بیتش که به او ملحق می شوم و چاره ای از آن نیست، پس تو صبر نما و به قضا و مقدّرات الهی خشنود باش .» بحارالا نوار: ج ۴۳، ص ۲۰۰، ح ۳۰.
• «بهترین چیز برای حفظِ زن آن است که مردی را نبیند و نیز مردان او را نبینند.» بحارالا نوار: ج ۴۳، ص ۵۴، ح ۴۸.
• «سه چیز از دنیا برای من دوست داشتنی است: تلاوت قرآن، نگاه به صورت رسول خدا، انفاق و کمک به نیازمندان در راه خدا..»
• «اول همسایه، سپس خانه …» علل الشّرایع: ج ۱، ص ۱۸۳، بحارالا نوار: ج ۴۳، ص ۸۲، ح ۴.
• «من از خدای خود شرم دارم که از تو چیزی را در خواست نمایم و تو توان تهیه آن را نداشته باشی .» اءمالی شیخ طوسی: ج ۲، ص ۲۲۸.
• «سوگند به خدا که فاطمه هیچ گاه مرا خشمگین نکرد و در هیچ کاری از من سرپیچی ننمود؛ و من هرگاه به فاطمه نگاه می کردم، غم و اندوه از من زدوده می شد .» بحارالانوار، ج ۴۳، ص 134 -> علی بن ابی طالب
• «هر جمعی که از دو دوست باشد، به ناچار به جدایی می انجامد/ و دوستی هایی که بی جدایی باشد، اندک است// از دست دادنِ فاطمه پس از پیامبر / دلیل آنست که دوستی نمانده است.» سرودهٔ پس از وفاتِ فاطمه، ترجمه شده از عربی، منبع:مستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری -> علی بن ابی طالب
• «هر کس فاطمه را حقیقتاْ بشناسد، بی گمان شب قدر را درک کرده است .» بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۶۵ -> جعفر صادق
• «من نام دخترم را گذاشتم، زیرا خدا او را و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است.» توضیح: معنی «الفاطمة»: دختربچهٔ دوساله ای که از شیر گرفته شده و او را از شیر مادرش دور نگه دارند. -> فاطمه
• به روایت علی رضا، عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۴۶
• «برای من در دختر پیامبر الگوی نیکویی است.» بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۸۰ -> محمد مهدی
• «فاطمه ستاره ای درخشان در میان زنان جهان است.» کافی، ج ۱، ص ۱۹۵ -> جعفر صادق
• «فاطمه در هر بامداد شنبه به مزار شهیدان می رفت .» وسائل الشیعة، ج ۲، ص ۸۷۹ -> جعفر صادق
• «حضرتِ زهرا، مجمعِ همهٔ فضایل انسانی است؛ حضرتِ زهرا معصوم است؛ او، در حدِّ کمال، واجدِ تمامی آن فضایلی است که یک انسان می تواند داشته باشد. حضرت زهرا یک قلّه است؛ قلّه ای که همهٔ انسان هایی که در راهِ کمال گام برمی دارند، در دامنهٔ آن حرکت می کنند و برای اینکه راه را گم نکنند و لحظه به لحظه کمال یابند باید به آن قلّه نظر داشته باشند. زهرا قلّه است، نه فقط برای زنان ما بلکه برای همهٔ مردان و زنانی که خواستارِ کسب فضایل انسانی و کمال هستند.» سخنرانی به مناسبت سالروز میلاد حضرتِ زهرا، استادیوم شهید شیرودی تهران، ۲۶ مهر ۱۳۷۶ -> محمد خاتمی
• «دخترم فاطمه را بدان جهت فاطمه نامیدند که خداوند عزوجل او و دوستانش را از آتش جهنم به دور نگه می دارد.»
• هادی

ارتباط محتوایی با فاطمه زهرا

فاطمه زهرا را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Google Plus Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران درباره معنی فاطمه زهرا

Ani ١٦:٠٠ - ١٣٩٧/١٠/٢٩
رانده شده از آتش ، چشم و معشوق درخشنده
|

سید محمد مهدی ٠٤:٣٨ - ١٣٩٨/٠١/٢٩
قشنگترین و زیباترین نام دختر جهان
چه نامی زیباتر از نام الگوهای ابدی دنیوی و اخروی زندگی مان
یعنی پاک و بریده شده ه از آتش
|

پیشنهاد شما درباره معنی فاطمه زهرا



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

مجید > آچمز
رضاخانی > substituted
منصورامامی.کردستان.سقز > تیام
تارا > یامین
نوال > آچمز
امیرحسین خفن زاده > dance on piano keyboard
AFSANE > گنگ
نازنین > god bless you

فهرست پیشنهادها | نگارش واژه نو

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی فاطمه زهرا   • مفهوم فاطمه زهرا   • تعریف فاطمه زهرا   • معرفی فاطمه زهرا   • فاطمه زهرا چیست   • فاطمه زهرا یعنی چی   • فاطمه زهرا یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی فاطمه زهرا
کلمه : فاطمه زهرا
اشتباه تایپی : thxli civh
عکس فاطمه زهرا : در گوگل


آیا معنی فاطمه زهرا مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )