انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

95 1049 100 1

فدک

/fadak/

معنی فدک در لغت نامه دهخدا

فدک. [ ف َ دَ ] (اِخ ) دهی است از دهستان بالاخواف بخش خواف شهرستان تربت حیدریه ، واقع در 36 هزارگزی شمال باختری قصبه رود و 5 هزارگزی جنوب باختری شوسه ٔ عمومی تربت حیدریه به سلامی. ناحیه ای است واقع در جلگه و گرمسیر که دارای 408 تن سکنه است. آب آن از قنات تأمین میشود. محصولاتش غلات ، پنبه ، زیره و بنشن است. اهالی به کشاورزی ، گله داری و کرباس بافی گذران میکنند. راه مالرو دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).

فدک. [ ف َ دَ ] (اِخ ) ده کوچکی است از دهستان انار شهرستان رفسنجان ، واقع در 38 هزارگزی شمال باختری رفسنجان و 5 هزارگزی خاور شوسه ٔ رفسنجان به یزد. دارای چهل تن سکنه است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8).

فدک. [ ف َ دَ ] (اِخ ) قریه ای در حجاز که از آنجا تا مدینه دو روز راه است ، و گویند سه بخش بوده است و هنگامی که رسول اکرم خیبر و قلاع آن رافتح کرد، سه قلعه پایداری کردند و محاصره ٔ آنها به دشواری گرایید، و اهل فدک قاصدی نزد رسول خدا فرستادند که اموال و میوه های خود را به نصف ، تقسیم و مصالحه نمایند، و رسول (ص ) این غنیمت جنگی را پذیرفت. در این ناحیه چشمه ها و نخلستانهایی بود و سپس عمر بر آن دست انداخت و هنگامی که فتوح مسلمین وسعت یافت آن را به ورثه ٔ رسول اکرم بازداد. بر سر این ده بین علی و عباس بن عبدالمطلب اختلاف بود. علی میگفت : آن را رسول اکرم در زمان خود به فاطمه بخشیده است و عباس آن را ملک رسول میدانست و خود را وارث او میشمرد و سرانجام عمربن عبدالعزیز در زمان خلافت خود به والی مدینه دستور داد که آن را به فرزندان فاطمه واگذارد. درباره ٔ این ده سخن بسیار است و در اینکه بعد از رسول اکرم کار آن به کجا کشید اختلاف روایت موجود است. (از معجم البلدان ). دهی که پیغمبر (ص ) در آنجا باغ خرما داشت. (غیاث از صراح ). این در خیبر بود و رسول اکرم آن را به فاطمه علیهاالسلام بخشید و ابوبکر از او بازگرفت. (یادداشت بخط مؤلف ). دهی است به خیبر، و از آن ده است فدکی. (منتهی الارب ). و این ده را به نام فدک پسر حام بن نوح خوانده اند. (منتهی الارب ) :
لعنت کنم بر آن بت کز فاطمه فدک را
بستد به قهر تا شد رنجور و خوار و غمگین.
ناصرخسرو.

فدک. [ ف َ دَ ] (اِخ ) نام پسر حام بن نوح ، و فدک خیبر به نام او خوانده شده است. (از منتهی الارب ).

معنی فدک به فارسی

فدک
نام پسر حام بن نوح و فدک خیبر به نام او خوانده شده .

فدک در دانشنامه اسلامی

فدک
«فدک» دهکده ایست در حجاز، و در نزدیکی مدینه است.
«فدک» دهکده ایست در حجاز، که فاصله ی آن تا مدینه دو یا سه روز، در فاصله چند کیلومتری در شرق خیبر، در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) بوده است. این منطقه ، با آب و هوای خوش و محصولات فراوان کشاورزی، در نزدیکی خیبر واقع و محل سکونت یهودیان در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) بوده است.
فتح فدک
پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) در سال هفتم هجری برای جنگ با یهودیان منطقه ی خیبر فرمان جهاد صادر نمودند. پس از فتح خیبر، پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) اهالی فدک را که از هم پیمانان خیبریان بودند به اسلام دعوت کرد. آنان نیز که از سرانجام هم کیشان خیبری خود آگاهی یافته بودند و توان مقابله با مسلمانان را در خود نمی دیدند با پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) به صلح نشستند. مردم فدک از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) خواستند که اگر مال و جانشان محفوظ باشد، هر شرطی را می پذیرند. بدین ترتیب فدک بدون جنگ به پیامبر (صلی الله علیه وآله) واگذار شد. با واگذاری نیمی از اراضی فدک به رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) نیمی دیگر در تملک یهودیان باقی ماند.
فدک در زمان رسول الله
از آنجا که فدک بدون دخالت لشگریان اسلام و به صورت مصالحه به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) واگذار گردیده بود؛ لذا طبق آیین الهی اسلام ملک خاص حضرت گردید و مسلمانان را حقی در آن نبود.
اعطای فدک به فاطمه
...
فدک
فدک، دهکده ای در منطقه حجاز عربستان که مزارع و نخلستان های وسیعی داشت و در غزوه خیبر به دست مسلمانان افتاد. شُهرت فدک به سبب نزاعی است که پس از وفات پیامبر(ص)، بین ابوبکر و فاطمه(س) بر سر مالکیت این منطقه درگرفت. ابوبکر وقتی به خلافت رسید فدک را که پیامبر پیش از وفات به فاطمه بخشیده بود، به نفع خلافت مصادره کرد. این منطقه پس از خلفای نخستین و امام علی(ع)، در زمان امویان و عباسیان نیز در دست خلفا بود. برخی از این خلفا از جمله عمر بن عبدالعزیز و مأمون این منطقه را به فرزندان فاطمه برگرداندند؛ اما خلیفه بعدی آن را از آنان گرفت. بنابر گزارشی در تاریخ ۱۳۷۸ش این منطقه امروزه به نام «وادی فاطمه» شناخته می شود و باغ های آن و مسجدی که در آن وجود دارد به بستان و مسجد فاطمه مشهور است.
فدک سرزمینی در منطقه حجاز و به فاصله حدود ۱۶۰ کیلومتری مدینه بوده که امروزه شهری آباد به نام «الحائط» است. این شهر تا سال ۱۹۷۵م شامل ۲۱ روستا بوده و بنابر سرشماری سال ۲۰۱۰م حدود ۱۴۰۰۰ ساکن داشته است.
فدک در زمان صدر اسلام، محل سکونت یهودیان بود و با توجه به موقعیت استراتژیکش، این منطقه محلی برای اتکای نظامی یهودیان حجاز بود. بنابر منابع، تا دوره خلیفه دوم، یهود در فدک سکونت داشتند؛ اما او آنان را مجبور به ترک این منطقه کرد.
فدک
فدک سرزمینی تاریخی در صحرای حجاز و در اطراف مدینه است که که پس ازفتح خیبر و انتشار خبر سقوط آن، یهودیان ساکن فدک به خاطر پیشگیری از لشگر کشی سپاه اسلام بدانجا نیمی از حاصل باغات و اراضی آن را به پیامبر مصالحه نمودند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز آن را به دختر خود؛ فاطمه زهرا سلام الله علیها بخشید اما پس از وفات پیامبر این سرزمین توسط دستگاه خلافت غاصبانه به تصرف درآمد.
گذر بر تاریخ پرماجرای فدک و مناقشات آن همواره مورد توجه عالمان، محدثان، مورخان و پژوهشگران شیعه و سنی بوده است.در حالی که پیروان اهل بیت مصادره فدک به وسیله نظام حاکم، پس از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را ظلم مضاعفی در حق خاندان پیغمبر پس از غصب خلافت امیرمؤمنان علیه السلام می دانند. نظریه پردازان عامه در مقام توجیه این اقدام برآمده اند و بر مستندات غاصبان صحه گذاشته و آن را اقدامی مشروع جلوه داده اند!
مسأله فدک پیش از آن که بار اقتصادی داشته باشد، بار معنوی و سیاسی داشته که با گذشت زمان به مسائل اعتقادی پیوند خورده است.
فدک از جمله قرا و قصبات حجاز و حوالی خیبر است که با مدینه طیبه دو یا سه روز طی مسافت فاصله دارد که به مقیاس زمان ما به 130 کیلومتر می رسد. سرزمینی بوده آباد و به لحاظ داشتن آب کافی، از نخلستان های فراوان و محصول برخوردار بوده است. اشتغال مردم این سرزمین را امر کشاورزی و کارهای دستی تشکیل می داده و خرمای آن مشهور بوده و از بافته های فدک در کتب تاریخی سخن به میان آمده است.
فدک با پیشینه تاریخی منزلگاه طایفه «بنو مُرّه» از قبیله بزرگ و مشهور عرب «غطفان» است. به گفته طبری مادر نعمان بن منذر پادشاه حیره از اهالی فدک بوده که سند معتبری در قدمت تاریخی سرزمین فدک به شمار می رود.
و به گفته برخی دیگر: فدک نام پسر حام بن نوح بوده و این قریه به نام وی موسوم گشته است. فدک با خیبر ده کیلومتر فاصله دارد و به لحاظ این که خیبر مرکز عمده یهودیان بوده، مردم آن از نظر اجتماعی و مذهبی تابع یهودیان خیبر بوده اند. قلعه مشهور قدیمی فدک به «الشمروخ» شهرت داشته که در حقیقت حصن و قلعه فدک بوده است.
فدک، با دیرینه ممتد تاریخی و موقعیت ویژه اش به عنوان یک سرزمین پرآب و در نتیجه دارای نخلستان ها، نامی مشهور بوده که علیرغم کوچکی اش از اهمیت تاریخی و جغرافیایی برخوردار است. در قرن سوم هجری، این قریه مسیر و منزلگاه مسافران مدینه بوده که در حال حاضر این موقعیت را از دست داده است.
بنا به نوشته مؤلف کتاب مدینه شناسی که خود از محل فدک دیدن کرده است، این منطقه امروزه به «الحائط» موسوم است که تابع امارت «حائل» است و در مغرب «الحُلیفه» و جنوب «ضرغد» قرار دارد. دقیقا در مرز شرقی خیبر دارای موقعیت مشخصی است. به گفته مؤلّف فوق الذکر، تا پایان سال 1975 میلادی، این منطقه شامل 21 روستا و دارای 11000 نفر جمعیت بوده و سکنه «الحائط» بیش از 1400 نفر نبوده است. فدک سرزمینی است پوشیده از نخلستان ها و برخوردار از امکانات کشاورزی و در عین حال مجاور سرزمین های خشک حره و تابش آفتاب گرم.
فدک
‏فدک، نوشته سید جاسم هاتو موسوی، کتابی است در جهت پاسخ به شبهاتی که «احسان الهی ظهیر» نویسنده وهابی پاکستانی در کتاب الشیعة و أهل البیت(ع) درباره موضوع فدک وارد کرده است. این کتاب به زبان عربی، در زمان معاصر و در یک جلد به نگارش درآمده است.
کتاب، متشکل است از: مقدمه، مدخل، سه فصل و خاتمه.
نگارنده در مقدمه اشاره می کند به اینکه وهابیت که با آراء ابن تیمیه آغاز شده و محمد بن عبدالوهاب آن را گسترش داد، هنوز هم کسانی را می پروراند که همچون اسلاف خویش همه را کافر بدانند و برای هیچ مسلمانی حرمتی قائل نشوند. یکی از این وهابیان، احسان الهی ظهیر، نویسنده وهابی پاکستانی است که به تعصب در عقاید وهابیت شهرت دارد. او برای فتنه در عالم اسلام دست به تألیفاتی زد که بیشتر آن ها در رد شیعه است و از جمله آن ها می توان به «الشیعة و السنة»، «الشیعة و أهل البیت»، «الشیعة و التشیع»، «الشیعة و القرآن»، «الإسماعیلیة»، «البابیة»، «القادیانیة»، «البهائیة»، «الباطنیة»، «التصوف» و غیره اشاره کرد. این کتاب ها به قدری انحراف دارد که برخی از متفکرین از اهل سنت در نقد و رد آنها دست به قلم شده اند. این نویسنده وهابی که در کتاب های خود به هیچ وجه جانب آداب اسلامی، دوری از تعصب و تمسک به اخلاق را رعایت نکرده است، خصوصاً در کتاب «الشیعه و أهل البیت(ع)» که از روش تحقیق در مسائل اختلافی به کلی خارج شده و هیچ ارزشی برای کتاب باقی نگذاشته است؛ خصوصاً در موضوع فدک که در آن، صورت حقیقت را بسیار دور از واقع نشان داده است.
مدخل این کتاب با عنوان «أموال الدولة الإسلامیة» آغاز شده است. مؤلف در این مدخل ابتدا از اهمیت منابع مالی دولت اسلامی و اهتمام شارع مقدس به تعیین تکلیف این منابع به نفع جامعه اسلامی و صرف آن ها در جهت مصالح کلی نظام اسلامی سخن می گوید. از جمله منابع مزبور انفال، فیء، غنائم جنگی و صدقات پیامبر اکرم(ص) است که برای هرکدام، یک حکم خاص و واضحی در شرع اسلام وجود دارد.
فدک از نظر تمام صاحب نظران جهان اسلام از جمله اموالی است که تماماً مختص به رسول اکرم(ص) بود و در مالکیت آن هیچ شخص یا گروهی شراکت نداشتد و در اثبات آن هیچ اختلافی بین شیعه و سنی وجود ندارد. به اجماع علمای شیعه حضرت رسول اکرم(ص) فدک را به دختر گرامی اش حضرت فاطمه زهرا(س) هدیه کردند و بدین ترتیب از ملکیت حضرت خارج شده و داخل در ملک حضرت زهرا(س) گردید.
فصل اول کتاب با عنوان «إرث الأنبیاء فی النصوص الشیعیة و تاریخیة فدک» شامل دو مبحث: «السیر التاریخی لفدک» و «عدم وراثة الأنبیاء(ع) فی المرویات الشیعیة» می شود. نویسنده در مبحث اول این فصل به سیر اتفاقات و تبادلاتی در مورد فدک اشاره می کند؛ در مرحله اول ابوبکر فدک را از اهل بیت(ع) ظالمانه غصب کرد. در مرحله بعد عمر آن را به اهل بیت(ع) بازگرداند؛ البته از باب نظارت نه اینکه ارث ایشان باشد. سپس عثمان دگرباره آن را پس گرفت و به مروان سپرد و پس از آن یک به یک بین خلفای بنی امیه دست به دست شد.
فدک دهکده ایست در حجاز، و در نزدیکی مدینه واقع شده است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) آنرا به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بخشیده بود ولی متصدیان خلافت آنرا از حضرت گرفتند. برخی شبهه کرده اند که چرا حضرت علی (علیه السّلام) بعد از به دست گرفتن حکومت، فدک را بر نگرداند؟ در این جا پاسخ این شبهه را بررسی خواهیم کرد.
حضرت علی (علیه السّلام) به خاطر جو ناسالمی که توسط خلفای پیشین فراهم شده بود و در جامعه بسیاری از بدعت ها جای سنت ها را گرفته بود و بسیاری از حقایق اسلامی دستخوش تغییر شده بود، احساس نمود که اگر چنان که بخواهد ناهمواری های گذشته را اصلاح نماید و بدعت ها را برگرداند جامعه آن روز تاب تحمل آن را ندارند.
← دیدگاه امام شافعی
 ۱. ↑ شافعی، محمد بن ادریس، الام، ج۱، ص۲۶۹..    
موسسه ولی عصر، برگرفته از مقاله «چرا حضرت علی بعد از به دست گرفتن حکومت فدک را بر نگرداند؟».    
...
فدک در فراز و نشیب، اثر سید علی حسینی میلانی (متولد نجف، 1367ق) است که در آن، به چند پرسش و شبهه درباره ماجرای فدک و ارتباط حضرت فاطمه(س) و حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) با آن به صورت مستند، تحلیلی و انتقادی پاسخ داده است.
نام کامل این اثر عبارت است از: «فدک در فراز و نشیب: پژوهشی در مورد فدک در پاسخ به یک دانشور سنی». نویسنده، اثرش را به زبان عربی نوشته و کتاب حاضر ترجمه فارسی آن است که توسط هیئت تحریریه مرکز حقایق اسلامی صورت گرفته است.
کتاب حاضر، از مقدمه مرکز حقایق اسلامی، مقدمه نویسنده و متن اصلی (شامل 4 بخش) تشکیل شده است.
روش نویسنده در این اثر، عالمانه، انتقادی و تاریخی - کلامی است و از کتاب، سنت، تاریخ و عقل استفاده کرده است.
نویسنده برای تولید اثر حاضر از منابع معتبر و متعددی از اندیشمندان قدیم و جدید (71 کتاب) بهره برده است.
فَدَک فِی التّاریخ کتابی به زبان عربی نوشته سید محمد باقر صدر (متوفای ۱۳۵۹ش). وی در این اثر، به مسئله تاریخی فدک پرداخته و مطالب آن را در پنج فصل گردآوری کرده است. مولف در این بخش ها سرگذشت فاطمه زهرا(س) پس از درگذشت پیامبر اسلام (ص)، گوشه هایی از سخنان وی و گفت وگوهایش با خلیفه اول درباره میراث انبیاء را مطرح و نیز تاریخچه جغرافیایی و سیاسی فدک وارزش مادی و معنوی این سرزمین را بیان کرده است.
سید محمد باقر صدر(زادهٔ ۱۳۵۳ق/۱۳۱۳ش و درگذشتهٔ ۱۴۰۰ق/۱۳۵۹ش)، مرجع تقلید و متفکر شیعه و فعال سیاسی عراقی. او علوم دینی را نزد آیت الله خویی و برخی از علمای نجف آموخت، تحصیلاتش را پیش از ۲۰ سالگی به اتمام رساند و در حوزه علمیه نجف به تدریس علوم دینی پرداخت. کتاب های فلسفتنا، اقتصادنا، دروسٌ فی علم الاصول(مشهور به حلقات) از مهم تـرین آثار او است.
کتاب فدک فی التاریخ کتابی تحلیلی است و نویسنده آن تلاش کرده است کتاب را بی طرف بنویسد و تحت تأثیر گرایش های فرقه ای و مذهبی قرار نگیرد. به نظر شهید صدر، نویسنده کتاب، ماجرای فدک اختلاف بر سر مالکیت فدک نیست، بلکه موضوعی کاملا سیاسی است؛ بنابراین او در این کتاب به ابعاد سیاسی این واقعه پرداخته است.
کتاب «فدک و العوالی او الحوائط السبعة فی الکتاب و السنه و التاریخ و الادب» تألیف سید محمد باقر حسینی جلالی در موضوع فدک و حوادثی است که در طول تاریخ بر آن گذشته است.
کتاب مشتمل بر ده باب است که در این ابواب به مباحثی چون ملکیت پیامبر بر فدک، محدوده آن، فدک در قرآن، فدک در تاریخ، فدک در خطبه حضرت زهرا و تظلم آن حضرت پرداخته شده است.
باب هشتم با عنوان محکمه فدک خود مشتمل بر شش فصل است.
در مجموع این اثر مشتمل بر مباحث مهم و جامع در خصوص فدک است که مؤلف با تکیه بر منابع شیعه و اهل سنت و به شیوه ای احتجاجی به موضوع پراخته است.
مطالعه کتاب فدک و العوالی او الحوایط السبعة فی الکتاب و السنة و التاریخ و الادب در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور
السقیفة و فدک تألیف أحمد بن عبدالعزیز از محدّثان اهل سنت در قرن چهارم هجری است. او مورخ و ادیب و شاعر توانایی بود و در علم حدیث نیز تبحر داشت و از جمله محدثان مشهور آن عصر به شمار می آمد.
کتاب السقیفة و فدک چنانکه از نام آن پیداست، حاوی مطالبی درباره دو واقعه مهم تاریخی صدر اسلام است. این کتاب اکنون موجود نیست؛ اما ابن ابی الحدید معتزلی در کتاب گران سنگ خود به نام شرح نهج البلاغه، بخش هایی از این کتاب را نقل نموده است.
اصل کتاب از دو قسمت اصلی و یک قسمت فرعی تشکیل شده است که دو قسمت اصلی ابتدا تحت عنوان سقیفه و سپس فدک گرد آمده است. قسمتی که مصحح و گردآورنده ارجمند این کتاب آقای دکتر محمدهادی امینی به اصل کتاب افزوده اند و تحت عنوان محلقات می باشد، شامل خطبه حضرت زهرا(س) و مطالبی دیگر درباره این خطبه می باشد که این خطبه از کامل ترین نسخ که در دست مصحح بوده، انتخاب و به طور کامل ذکر شده است.
کتابی که اکنون به نام السقیفه و فدک، از احمد بن عبدالعزیز جوهری، وجود دارد، در اصل، مطالب جمع آوری شده، از شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید است. جوهری بخش هایی از خطبه حضرت را به دو طریق با ذکر سلسله اسناد آورده است.
از کتاب مهم السقیفة و فدک اثر احمد بن عبدالعزیز جوهری (متوفی 323)، ادیب و اخباری بصره و بغداد و از شاگردان محمد بن زکریا غلاّبی، که برخی او را به خطا در شمار نویسندگان شیعی یاد کرده اند، قطعاتی در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید باقی مانده که تدوین و منتشر شده است.
در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده است که حضرت زهرا (سلام الله علیها) جهت مطالبه فدک، نزد ابوبکر رفت و پس از گفتگو و اقامه شاهدان، ابوبکر نامه ای را برای عاملش در فدک جهت برگشت آن برای حضرت زهرا (سلام الله علیها) نوشت؛ اما عمر آن را از حضرت زهرا (سلام الله علیها) گرفت و پاره کرد.روایات فریقین در گزارش اصل این ماجرا (یعنی پاره شدن سند به دست عمر) موافق هستند. در روایات شیعه جزئیات دیگری نیز نقل شده که با مطالعه متون روایات، مطلب بیشتر روشن خواهد شد، از این رو، ضروری است که موضوع مورد سؤال را در هر دو منبع بررسی نماییم.
سبط بن جوزی از علمای اهل سنت می گوید: پس از این که ابوبکر سخنان شاهدان حضرت زهرا (سلام الله علیها) را شنید، نامه رد فدک را برای آن حضرت نوشت؛ اما عمر از راه رسید و آن نامه را پاره کرد. حلبی شافعی در کتاب «السیرة الحلبیه» سخنان سبط ابن جوزی را این گونه نقل کرده است:«وفی کلام سبط ابن الجوزی رحمه الله انه رضی الله تعالی عنه کتب لها بفدک ودخل علیه عمررضی الله تعالی عنه فقال ما هذا فقال کتاب کتبته فاطمه بمیراثها من ابیها فقال مماذا تنفق علی المسلمین وقد حار بتک العرب کما تریثم اخذ عمر الکتاب فشقه.» «در کلام سبط بن جوزی آمده است که ابوبکر برای فاطمه ((سلام الله علیها)) سند و نامه ای برای ایشان درباره فدک نوشت. در همین هنگام، عمر بر ابوبکر وارد شد و گفت این چیست؟ ابوبکر گفت: نامه ای است که برای فاطمه در مورد میراثش از پدرش نوشته ام. عمر گفت: از کدام منبعی برای مردم انفاق خواهی کرد در حالی که عرب علیه تو بپا خواسته اند؟ سپس نوشته را از فاطمه گرفته و آن را پاره کرد.»
الحلبی، علی بن برهان الدین متوفای۱۰۴۴ ق، السیرة الحلبیة فی سیرة الامین المامون، ج۳، ص۵۱۲.    
روایاتی که در منابع شیعه نقل شده، نیز تصریح دارند بر این که عمر سند فدک را از دست حضرت زهرا (سلام الله علیها) گرفت و پاره کرد.
← روایت امیرمؤمنان
در منابع اهل سنت موارد دیگری نیز نقل شده است که عمر قرار دادهای دیگری را نیز بعد از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) پاره کرد، گویا کار او پاره کردن قرار دادها و سندها بوده است:
← پاره کردن نامه سهم افراد مؤلفة القلوب
...
فدک، سرزمینی حاصل خیز در حجاز می باشد.
فدک از قصبه های حجاز است که در فاصله حدود ۱۳۰ کیلومتری مدینه و ده کیلومتری خیبر واقع شده است و امروزه شهر «الحائط» در این منطقه قرار دارد.
← پیشینه فدک
از منظر فقهی سرزمینهایی که بدون لشکر کشی و جنگ به تصرف مسلمانان در آید از جمله فدک جزء انفال به شمار رفته و ملک خالص پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله) و پس از ایشان، ملک امامان معصوم (علیهم السّلام) است.
شأن نزول آیه ذی القربی
بسیاری از مورخان و مفسران شیعه و سنی تصریح کرده اند که با نزول آیه شریفه «فَٔاتِ ذَا القُرْبَی حَقَّهُ» رسول خدا (صلّی اللّه علیه و آله) فدک را به دخت گرامی اش حضرت فاطمه (سلام اللّه علیها) بخشید و از آن پس فدک ملک آن حضرت شد و تا زمانی که پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله) زنده بود، در تصرف حضرت زهرا (سلام اللّه علیها) بود؛ لیکن بعد از رحلت آن گرامی، دست اندرکاران حکومت وقت به ستم آن را از دست اهل بیت (علیهم السّلام) درآوردند و در طول دوران حکومت امویان و عباسیان دستخوش تحولات و جابه جایی هایی شد.
فدک یکی از مهمترین اسناد زنده مظلومیت حضرت زهرا (علیهاالسّلام) و امام علی (علیه السّلام) در طول تاریخ اسلام است، که دلیلی محکم بر غصب حقوق اهل بیت پیامبر (علیهم السلام) است.
داستان فدک یکی از غم انگیزترین و پرغوغاترین داستان های زندگی فاطمه بانوی اسلام (علیهاالسّلام) خصوصا، و اهل بیت (علیهم السلام) عموما و تاریخ اسلام به طور گسترده و عام است، که آمیخته با توطئه های سیاسی، و فراز و نشیب های فراوانی می باشد و دریچه ای است برای حل قسمتی از معماهای مهم تاریخ صدر اسلام.
مکان فدک
«فدک» بطوری که بسیاری از مورخان و ارباب لغت نوشته اند: قریه ای آباد و حاصلخیزی بود در سرزمین حجاز نزدیک «خیبر» که میان آن و مدینه دو یا سه روز راه بود، بعضی این فاصله را یکصد و چهل کیلومتر نوشته اند، و در آن چشمه ای جوشان و نخل های فراوانی بود.
حموی، یاقوت بن عبدالله، معجم البلدان، ماده فدک، ج۴، ص۲۳۸.    
در این که چگونه «فدک» این آبادی خرم و سرسبز به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و اله وسلّم) منتقل شد، معروف چنین است که رسول خدا (صلی الله علیه و اله وسلّم) بعد از آن که از فتح خیبر بازگشت خداوند رعب و وحشت را در قلوب اهل فدک که از یهودیان سرسخت بودند، افکند، آنها کسی را خدمت رسول خدا (صلی الله علیه و اله وسلّم) فرستادند و با او صلح کردند در برابر این که نیمی از «فدک» را به آن حضرت (صلی الله علیه و اله وسلّم) واگذار کنند، پیامبر (صلی الله علیه و اله وسلّم) از آنها پذیرفت و این صلح را امضا فرمود.به این ترتیب «فدک» خالصه رسول الله (صلی الله علیه و اله وسلّم) شد،
حموی، یاقوت بن عبد الله، معجم البلدان، ج۴، ص۲۳۸.    
...
پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم)، امام علی (علیه السّلام) را به همراه صد تن در ماه شعبان سال ششم هجری به سوی قبیله «بنی سعد» در ناحیه «فدک» که روستایی در حجاز است که بین آن و مکه به اندازه دو روز فاصله است، اعزام فرمود.
"سریه" در اصطلاح به قطعه ای از سپاه گفته می شود که به دستور رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) به سوی مکانی و برای انجام ماموریتی اعزام می شدند، بدون آنکه پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) همراه آنان باشد.
اعزام امام علی
پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم)، امام علی (علیه السّلام) را به همراه صد تن در ماه شعبان سال ششم هجری به سوی قبیله «بنی سعد» در ناحیه «فدک» (روستایی در حجاز است که بین آن و مکه به فاصله دو روز فاصله است) اعزام فرمود.
علت وقوع سریه
دلیل وقوع این سریه آن بود که به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) خبر رسید که «بنی سعد» جمع شده و می خواهند، یهودیان ساکن در خیبر (خَیبرُ: شهری است معروف که در فاصلۀ ۱۶۵ کیلومتری شمال مدینه در راه شام واقع شده است. ) را برای جنگ با مسلمانان یاری کنند؛ لذا به دستور پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم)، امام علی (علیه السّلام) و همراهانش به سوی سرزمین بنی سعد به راه افتادند. آنان شبها در راه حرکت کرده و روزها در کمین به سر می بردند تا آنکه به «همج» (آبی است میان خیبر و فدک) رسیدند. در آنجا جاسوسی از دشمن را دستگیر کرده و از او در مورد نسبش و همچنین اطلاع یا عدم اطلاعش از بنی سعد سوال کردند. او در پاسخ آنان اظهار بی اطلاعی کرد. مسلمانان بر او سخت گرفتند، تا به ناچار اقرار کرد که جاسوس بنی سعد است و بنی سعد او را به خیبر فرستاده اند، تا آمادگی اهل فدک را به منظور جنگ با مسلمانان به اطلاع آنها برساند؛ مشروط بر اینکه یهودیان خیبر هم برای آنها سهمی در محصول خرمای خود منظور کنند، به علاوه آنکه به یهودیان اطلاع دهند، که به زودی بنی سعد به نزد آنان خواهند رفت. مسلمانان به جاسوس گفتند، بنی سعد در کجا هستند؟ گفت: دویست نفر به فرماندهی "وبر بن علیم" جمع شده اند. مسلمانان گفتند، همراه ما بیا و ما را به سوی مکان آنها راهنمایی کن. جاسوس گفت: به شرط آنکه در مورد جانم به من امان دهید. مسلمانان گفتند: اگر ما را به آنها و گله آنها راهنمایی کنی به تو امان می دهیم.
غنائم
...



فدک در دانشنامه ویکی پدیا

فدک
فدک قریه ای است در منطقه حجاز که از آنجا تا مدینه نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر راه بود که در عصر پیامبر بسیار آباد بوده و مزارع و نخلستان ها و چشمه های آبی در خود داشته است. در نزدیکی فدک دژی به نام «شمروخ» وجود داشته که هم اکنون در آنجا روستایی بزرگ با نام «حائط» وجود دارد که دارای نخل های فراوان است.نبو
یهودیان که از مسلمانان در جنگ های مختلفی شکست خورده بودند در جریان فتح فدک ناچار به صلح با محمد (پیامبر اسلام) شدند و فدک بدون جنگ تسلیم مسلمانان شد و طبق قوانین اسلام چون بدون جنگ تصرف شده بود، ملک شخصی محمد گشت و با نزول آیهٔ ۲۶ سورهٔ اسراء، طبق دستور خدا محمد فدک را به عنوان صدقه به دخترش فاطمه بخشید. پس از رحلت محمد و تعیین ابوبکر به عنوان خلیفه ی وقت در جلسهٔ معروف به سقیفه، کشمکشی بین او و مخالفان سقیفه که علی بن ابی طالب را خلیفهٔ منصوب از طرف خدا و پیامبر می دانستند به وجود آمد. ابوبکر فدک را با این گفته که محمد به او گفته است اموال پیامبران به ارث نمی رسد و باید صرف صدقه شود، از فاطمه پس گرفت و اوضاع آشفته شد. در جریان این کشمکش، فاطمه و عباس بن عبدالمطلب (عموی محمد) بر سر فدک با ابوبکر به جدال پرداختند. فاطمه با استدلال و شهادت شاهدان مدعی بود که پیامبر در زمان حیات، فدک را به وی بخشیده است و ادعای تملک این اموال را می کرد. عباس نیز از او حمایت می کرد. اما ابوبکر زیر بار نرفت و از بازگرداندن این اموال به آنان سر باز زد.
فدک در نزدیکی خیبر قرار داشت و با توجه به موقعیت استراتژیک خود نقطه اتکاء یهودیان حجاز به شمار می رفت. پس از آنکه سپاه اسلام، یهودیان را در «خیبر» و «وادی القری» و «تیما» شکست داد، برای پایان دادن به قدرت قوم یهود، سفیری به نام «محیط» به نزد سران فدک فرستادند. سران فدک صلح و تسلیم را بر جنگ ترجیح دادند و تعهد کردند که هر سال نیمی از محصولات فدک را در اختیار پیامبر قرار داده و از این به بعد زیر سلطه اسلام زندگی کنند.
فدک مملؤ از درختان نخل و چشمه های جوشان بود. زمین های حاصلخیزی داشت و از منابع مهم درآمد در منطقه حجاز محسوب می شد. ارزش درختان نخل این ناحیه در آن زمان با ارزش درختان نخل شهر کوفه در قرن هفتم برابر بود. همچنین زمانی که عمر تصمیم گرفت یهودیان را از عربستان خارج کند، مبلغ ۵۰ هزار درهم را بابت ارزش نصف فدک به آنان پرداخت کرد. بعد از فتح خیبر نصف سرزمین خیبر برای مسلمانان شد و بعد از آن، پیامبر ابن رواحه را برای محاسبه خرمای خیبر فرستاد و او خرمای خیبر را چهل هزار بار شتر تخمین زد.
عکس فدک
فدک ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
فدک
فدک (شبکه تلویزیونی)
السقیفة و فدک (کتاب)
فدک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان انار در استان کرمان ایران است.
این روستا در دهستان حسین آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است.
مختصات: ۳۴°۴۵′۳۸″ شمالی ۵۹°۴۹′۳۰″ شرقی / ۳۴٫۷۶۰۵۶°شمالی ۵۹٫۸۲۵۰۰°شرقی / 34.76056; 59.82500
فدک، روستایی است از توابع بخش سلامی و در شهرستان خواف استان خراسان رضوی ایران.
این روستا در دهستان بالاخواف قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن (۵۵خانوار) ۱۸۹نفر بوده است.
مختصات: ۳۳°۱۶′۵۳″شمالی ۴۷°۰۶′۵۵″شرقی / ۳۳٫۲۸۱۴°شمالی ۴۷٫۱۱۵۲۱°شرقی / 33.2814; 47.11521
فدک (بدره)، روستایی از توابع بخش هندمینی شهرستان بدره در استان ایلام ایران است.
این روستا در بخش هندمینی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۶ نفر (۲۹خانوار) بوده است. این روستا لر زبان هستند.
فدک فاطمیه (آران و بیدگل)، روستایی از توابع بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان ایران است.
این روستا در دهستان کویرات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است.
مختصات: ۳۵°۴۳′۳۵″ شمالی ۵۱°۲۸′۳۳″ شرقی / ۳۵٫۷۲۶۳۹°شمالی ۵۱٫۴۷۵۸۳°شرقی / 35.72639; 51.47583
خط اتوبوس ۳۱۲ ميدان قيام به ميدان رسالت در مسیر جنب پارک کوثر-م قیام-خ مولوی-خ مصطفی خمینی-سید رضی-خ مردم-مجاهدین اسلام-خ بهارستان-م ابن سینا-انقلاب-خ .شهيد مدنی - متروي فدك - ادامه خيابان مدني - جانبازان شرقی-ميدان هلال احمر-خ جانبازان-خ مدنی- م رسالت
ایستگاه متروی فدک، یکی از ایستگاه های خط ۲ متروی تهران است. این ایستگاه در خیابان شهید مدنی روبروی ساختمان های دادگستری، بین دو ایستگاه گلبرگ و سبلان (نارمك) واقع شده است. نام این ایستگاه که در محلهٔ نارمك تهران واقع شده، تا پیش از سال 1387 ایستگاه نظام آباد بود.
این ایستگاه که در ۱۸ مهر ۱۳۸۵ تأسیس شده دارای ۲۲۸۹ متر مربع فضای سرپوشیده و ۱۲۳۰۰ متر مربع فضای باز می باشد.
از خطوط اتوبوسرانی عبوری از مجاور این ایستگاه فقط يك خط بشرح ذیل می باشد:
باغ فدک در سال ۱۳۷۵ به وسعت ۸۵ هکتار در شمال شرق اصفهان احداث شد. از جمله دلایل اهمیت باغ فدک وجود ۴۷ هزار اصله درخت و درختچه شامل کاج تهران، کاج شهری، توت، زبان گنجشک، سرو نقره ای، سرو شیرازی، سرو نوش، اقاقیا، ارغوان، نارون، وسک، دادی، به ژاپنی جهت تلطیف هوای شهر می باشد. سطح چمن کاری شده پارک شامل تپه، تپه چینی و اطراف ساختمان اداری حدود ۱۲۵۰۰مترمربع است. این مجموعه علاوه بر ارایه خدمات گردشگری، رفاهی و تفریحی به شهروندان به عنوان کمپینگ و محل اسکان میهمانان و مسافران در طول ایام سال می باشد. از جمله امکانات موجود در این باغ وجود زمین های ورزشی در جنوب غربی باغ، کتابخانه و سالن مطالعه، زمین اسکیت با وسعت ۱۲۰۰متر مربع، سایت بازی کودکان، در مرکز و غرب باغ و باغ بانوان است. از زیبایی های منحصر به فرد این باغ می توان به دریاچه مصنوعی به وسعت ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ مترمربع در شرق باغ اشاره کرد که فضایی دلنشین و با طراوتی ایجاد کرده است.
دشت فدک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کاشان در استان اصفهان ایران است.
این روستا در دهستان خرم دشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است.
شرکت فدک، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بردسیر در استان کرمان ایران است.
مزرعهٔ فدک روستایی در دهستان پلنگ آباد شهرستان اشتهارد استان البرز ایران است. در سرشماری سال ۱۳۸۵ به وجودش اشاره شده ولی به جمعیت آن اشاره نشده است.

چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

فدک در دانشنامه آزاد پارسی

فَدَک
شهری کوچک و قدیم نزدیک خیبر، در شمال حجاز، واقع در عربستان سعودی. از این محل جز نام، اثری باقی نمانده است؛ اما برخی آن را با دهکدۀ کنونی حُویط در کنارۀ حَرّا در خیبر منطبق می دادند. ساکنان واحۀ فدک یهودی بودند، و به کشت خرما و غلات و بافتن زیراندازهایی از لیف خرما اشتغال داشتند. زمانی که پیامبر اسلام بنی قریظه را مغلوب کرد (۵ق/۶۲۷م)، یهودیان خیبر و فدک نگران شدند و با طایفۀ حَیّ اتحادی نهانی برقرار کردند. محمد (ص) ۱۰۰ تن را به سرکردگی حضرت علی برای تنبیه حَیّ فرستاد (۶ق) و سال بعد به خیبر لشکر کشید. عمرو بن عبدود، پهلوان یهود، در نبرد خیبر به دست علی (ع) کشته شد و با فتح خیبر، یهودیان فدک از بیم جان حاضر شدند همۀ مایملک خود را بگذارند و به سلامت مهاجرت کنند، امّا حضرت رسول با گرفتن اموال ایشان مصالحه کرد. سرانجام، فدک به محمد (ص) تعلق گرفت و او درآمد آن جا را صرف ابناء السبیل و ضعفای بنی هاشم کرد و فدک را به دخترش فاطمه بخشید. پس از رحلت پیغمبر، بین ابوبکر از یک سوی و حضرت فاطمه و علی (ع)، دخت و داماد آن حضرت، از سوی دیگر بر سر این ملک اختلاف افتاد. ابوبکر می گفت که باید ترتیب زمان حیات پیغمبر همچنان باقی بماند، حال آن که فاطمه (ع) اصرار داشت که فدک را به گفتۀ پدر به ارث می برد و علی (ع) و زنی به نام اُمّ اَیمَن را به شهادت نزد خلیفۀ اول برد. ابوبکر شهادت دو مرد یا یک مرد و دو زن را طلب کرد و روایتی نیز از قول پیامبر آورد که «ما گروه پیغمبران چیزی به ارث نمی گذاریم»، و افزود که خود از پیغمبر شنیدم که فرمود فدک چیزی بود که خداوند در زندگی به من بخشید، و چون من درگذرم، از آن مسلمانان خواهد بود. به نوشتۀ مورخان اهل سنت، فاطمه (ع) و علی (ع) منصرف شدند؛ امّا مؤلفان شیعی نوشته اند که فاطمه (ع) به آیۀ نمل و ارث بردن داود از سلیمان استدلال کرد و فرمود که پیامبران نیز ارث باقی می گذارند. در خلافت عمر، یهودیان فدک و خیبر مجبور به مهاجرت شدند. خیبریان چیزی نگرفتند، امّا به اهل فدک غرامتی برابر با ارزش املاکشان داده شد. عُمَر فدک را به علی (ع) و عباس (ع) واگذاشت تا عواید آن را بین خود تقسیم کنند، امّا بعدها دیگر از عباس و اخلافش نامی به میان نمی آید. معاویه فدک را به مروان بن حکم به اقطاع داد و مروان آن جا را به پسرانش، عبدالعزیز و عبدالملک، واگذار کرد. عمر بن عبدالعزیز سهم برادر را از وارثان او خرید و مالک تمامی فدک شد و سپس آن را به اولاد فاطمه (ع) سپرد. یزید بن عبدالملک آن را پس گرفت، امّا سَفّاح، اولین خلیفۀ عباسی، دوباره ملک را به فرزندان فاطمه (ع) داد. بعد از قیام محمد نفس زکیه و برادرش ابراهیم، منصور، خلیفۀ عباسی، آن جا را مصادره کرد. در خلافت مهدی عباسی، این واحه به خاندان علی (ع) بازپس داده شد، لیکن هادی، خلیفۀ عباسی، پس از واقعۀ فَخّ آن را غصب کرد. سرانجام، در ۲۱۰ق/۸۲۶ مأمون عبّاسی به درخواست اعقاب فاطمه (ع)، فدک را به ایشان بازگردانید و حتی دستور به ثبت آن در دیوان خویش داد. پس از مأمون، بار دیگر متوکل عباسی این ملک را به همان وضع دورۀ خلفای راشدین درآورد. از آن پس تاکنون، قضیۀ فدک جزئی لاینفک از اختلاف نظر بین مورخان و فقیهان شیعه و سنی بوده است.

ارتباط محتوایی با فدک

فدک را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

هلیا ٠٢:٢٦ - ١٣٩٥/٠٨/٢٦
فدک قریه ای است در منطقه حجاز که از آنجا تا مدینه نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر راه بود و مزارع و چشمه آبی در خود داشت.[۱] در نزدیکی فدک دژی به نام «شمروخ» وجود داشت که هم اکنون در آنجا روستای بزرگی به نام «حائط» با نخل های فراوان وجود دارد.[۲]
فدک‏ در نزدیکی خیبر قرار داشت و با توجه به موقعیت استراتژیک خود نقطه اتکاء یهودیان حجاز به شمار می رفت.[۳] پس از آنکه سپاه اسلام، یهودیان را در «خیبر» و «وادی القری‏» و «تیما» شکست داد، برای پایان دادن به قدرت قوم یهود، سفیری به نام ‏«محیط‏» به نزد سران فدک فرستادند. سران فدک صلح و تسلیم را بر جنگ ترجیح دادند و تعهد کردند که هر سال نیمی از محصولات فدک را در اختیار پیامبر قرار داده و از این به بعد زیر سلطه اسلام زندگی کنند.[۴]
ویژگی و ارزش
فدک مملؤ از درختان نخل و چشمه های جوشان بود. زمین های حاصلخیزی داشت و از منابع مهم در آمد در منطقه حجاز محسوب می شد.[۵] ارزش درختان نخل این ناحیه در آن زمان با ارزش درختان نخل شهر کوفه در قرن هفتم برابر بود.[۶] همچنین زمانی که عمر تصمیم گرفت اهل یهود را از عربستان خارج کند، مبلغ ۵۰ هزار درهم را بابت ارزش نصف فدک به آنان پرداخت کرد.[۷]
بخشش فدک به فاطمه
مدارک اهل تسنن
ذیل آیه ۲۶ سوره اسراء
این کتب در شأن نزول این آیه به انتقال فدک از سوی پیامبر به فاطمه زهرا تصریح می کنند:
حاکم حسکانی در کتاب «شواهد التنزیل» (ج۱، صص۴۳۸ و ۴۴۲)
کاندهلوی در کتاب «حیاه الصحابه» (ج۲، ص۵۱۹)
رازی در کتاب «الجرح و التعدیل» (ج۱، ص۲۵۷)
قندوزی در کتاب ینابیع الموده (صص ۱۱۹ و ۴۳۹)
خوارزمی در کتاب «مقتل الحسین» (ج۱، ص۷۰)
سیوطی در تفسیر خود که از دو صحابی «ابو سعید خدری» و «عبدالله بن عباس» بخشش فدک را متذکر می شود. (ج۲، ص۱۵۸ و ج۵، صص۲۷۳_۲۷۴)
ابن ابی حاتم در تفسیرش که «ابن تیمیه» آن را خالی از هر حدیث جعلی می داند.[۸]
متقی هندی در کتاب «کنز العمال» (ج۲، ص۱۵۸ و ج۳، ص۷۶۷)
علی بن ابی طالب
علی به آن تصریح می کند.[۹]
یاقوت حموی
یاقوت حموی در «معجم البلدان» چون به کلمه «فدک» می رسد در توضیح آن به این بخشش اذعان می کند.[۱۰]
بلاذری و حکایت مأمون عباسی
بلاذری در کتاب خود، سندی از دوران خلافت مأمون عباسی دارد که به این امر تصریح کرده است.[۱۱]
خطبه فدکیه
در خطبه فدکیه، فاطمه خطاب به ابوبکر ضمن تصریح بر مالکیت خود بر فدک از وی حق خود را مطالبه می کند که متن این خطبه در منابع اهل سنت یافت می شود.[۱۲]
غصب فدک
چند روز پس از واقعه سقیفه ابوبکر اعلام کرد، فدک ملک شخصی نیست و نباید در نزد دختر پیامبر بماند. به همین جهت عاملان فاطمه زهرا را از فدک بیرون کرد. فاطمه زهرا ناچار نزد ابوبکر رفت و میان آنان گفتگویی رخ داد:
نوشتار اصلی: خطبه فدکیه
ابوبکر! وقتی تو بمیری ارث تو به چه کسی می رسد؟
زنان و فرزندانم.
چه شده است که حالا تو وارث پیغمبری نه ما؟
دختر پیغمبر! پدرت درهم و دیناری زر و سیم به جا نگذاشته.
اما سهم ما از خیبر و صدقه ما از فدک چه می شود؟
از پدرت شنیدم که‏ «من تا زنده هستم در این زمین تصرف خواهم کرد و چون مردم مال همه مسلمانان خواهد بود».
ولی پیغمبر در زندگانی خود این مزرعه را به من بخشیده است.
گواهی داری؟
آری. شوهرم علی و ام ایمن گواهی می دهند.
دختر پیغمبر! می دانی که ام ایمن زن است و گواهی او کامل نیست. باید زنی دیگر هم گواهی دهد. یا مردی را گواه بیاوری.[۱۳]
و بدین ترتیب فدک به تصرف ابوبکر در آمد. اگر چه فاطمه به روایت ابوبکر اذعان نکرد و همچنان بر گرفتن عطای خویش از پیامبر پای فشاری به خرج می داد.
حدیث ارث نبردن پیامبران [ویرایش]سنت، تنها ابوبکر ادعا می کند که این روایت را از پیامبر شنیده است.[۱۴] از این رو مورد مخالفت عده ای قرار می گیرد:
اهل بیت
برخلاف پافشاری ابوبکر بر شنیدن حدیث «از ما پیامبران ارث برده نمی شود» از پیامبر اهل بیت به مخالفت با آن پرداخته و وجود چنین حدیثی را زیر سؤال بردند.[۱۵] کار بدان جا می کشد که حتی عمر به این موضوع اذعان می کند که علی بن ابی طالب و عباس عموی پیامبر، ابوبکر را دروغگو می دانستند.[۱۶]
جمعی از همسران پیامبر
غیر از اهل بیت و عباس عموی پیامبر، تعدادی از همسران پیامبر نیز به ابوبکر، به خاطر نسبت دادن این حدیث اعتراض می کنند.[۱۷]
دانشمندان اهل سنت
مفسران اهل سنت از جمله فخر رازی، جارالله زمخشری، طبری و بیضاوی در تفسیر آیات مربوط به ارث پیامبرانی چون داود، زکریا، یحیی و سلیمان، ضمن تأکید بر مادی بودن این ارثیه ها، سخن ابوبکر را نقض کرده اند.[۱۸]
دیدگاه اهل سنت
اهل سنت اعتقاد دارند که بدخواهی از جانب ابوبکر نسبت به هیچ کسی، و به خصوص نسبت به فاطمه نمی توانست وجود داشته باشد؛ او آماده بود میراث فدک را به فاطمه تسلیم کند، مشروط بر این که شاهدی عینی صحت حدیثی را که این کار را مجاز می داشت گواهی کند. اهل سنت عقیده دارند که ستاندن میراث فدک، به معنی کاملاً ظاهری بوده است؛ یعنی ابوبکر امکاناً و در سطح مادی و به حکم وظیفه کاملاً ظاهری اش به عنوان پاسدار اصول شرعی یا پاسدار رعایت شرع، به صورت انتزاعی اش بپذیرد. قضیه ارثی که به فاطمه داده نشد، تعارض میان یک امر انتزاعی اصولی و یک مورد واقعی را که از مدار بیرون می افتد، نشان می دهد.[۱۹]
اهل سنت استدلال کرده اند[نیازمند منبع] که اگر فدک به میراث رسیده بود، همسران و دختران دیگر پیامبر اسلام نیز از آن سهمی داشته اند؛ در حالی که ابوبکر سهمی از آن برای ایشان و حتی برای دخترش عایشه قائل نشد.[نیازمند منبع] در روایتی از اهل تسنن آمده است که پیامبران ارث بر جای نمی گذارند، و آن چه از ایشان بماند صدقه است.[۲۰] تنها راوی این حدیث نیز شخص ابوبکر است.[۲۱] در اصول کافی باب ثواب دانشمند و ...
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

غزل > cookpit
s.m > Caterpillar
مرتضی بزرگیان > misjudgment
jim potter > set up camp
Mostafa.Z > بزغاله
.. > slowly
حیدر نیک آیین > انتقادی
علی خراسانی > low income

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• فدک قطار   • قیمت بلیط قطار فدک   • فدک حسین طاهری   • قیمت قطار فدک   • فدک pcb   • معنی فدک   • سایت فدک   • باغ فدک حضرت فاطمه   • مفهوم فدک   • تعریف فدک   • معرفی فدک   • فدک چیست   • فدک یعنی چی   • فدک یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی فدک
کلمه : فدک
اشتباه تایپی : tn;
آوا : fadak
نقش : اسم خاص مکان
عکس فدک : در گوگل


آیا معنی فدک مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 95% )