انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 896 100 1

معنی فرات در لغت نامه دهخدا

فرات. [ ف ُ] (ع ص ، اِ) خوشترین آب. (ترجمان علامه جرجانی ترتیب عادل بن علی ). آب صاف شیرین خوشگوار. (فهرست مخزن الادویه ). آب شیرین. (یادداشت بخط مؤلف ). آب بسیار گوارا، یا آبی که از فرط گوارایی عطش را بشکند، و در مفرد و جمع یکی است چنانکه گوییم : ماء فرات و میاه فرات ، و بندرت بصورت فِرْتان جمع بسته شود. (اقرب الموارد). آب خوش و نیک شیرین. (منتهی الارب ) :
دیده از دیدنش نگشتی سیر
همچنان کز فرات مستسقی.
سعدی.
روان تشنه برآساید از کنار فرات
مرا فرات ز سر برگذشت و تشنه ترم.
سعدی.
|| دریا. (منتهی الارب ). بحر. (اقرب الموارد).

فرات. [ ف ُ] (اِخ ) نهر عظیمی است که با دجله پیوندد و هر دوی آنها یک نهر شوند در عبادان و به خلیج فارس ریزند. (اقرب الموارد). حمزة گوید: فرات معرب است ، و نام دیگرش فالادرود است زیرا در کنار دجله مانند اسب جنیبتی (یدک کش ) است ، و در پارسی جنیبت را فالاد گویند. سرچشمه ٔ فرات را در ارمنیه دانسته اند و سپس از قالقیلا که در نزدیکی خلاط است و آن کوهستان را دور میزند و سپس وارد ارض الروم میشود و بسوی کَمْخ می آید و از آنجا بسوی ملطیه راه می پیماید و بطرف سمیساط میرود. نهرهای کوچکی در آن میریزند که عبارتند از نهرهای سنجة، کیسوم ، دَیْصان و بلیخ. فرات پس از آن به قلعة نجم میرسد که در مقابل منبج است و سپس راه خود را از نقاط دَوْسَر، الرقة، رجة مالک بن طوق ، عانه و هیت ادامه میدهد و به نهرهای کوچکتری تقسیم میشود و مزارع سواد را مشروب میکنند. از جمله ٔ این نهرهای کوچکتر نهر سورا است که بزرگتر آنها شمرده میشود و دیگر نهرالملک. نهر صرصر، نهر عیسی بن علی و کوثا، نهرسوق اسد و الصراط، نهر کوفه ، فرات عتیق و نهر حلة بنی مزید است که همان نهر سورا باشد. پس از سیراب شدن مزارع قسمتی از آنها بالای واسط و برخی دیگر میان واسط و بصره به دجله می پیوندند و سرانجام دجله و فرات یکی میشوند و نهرعظیمی تشکیل میدهند که عرض آن نزدیک یک فرسخ است. فرات را فضائل بسیار است ، از جمله گفته اند چهار نهر فرات ، نیل و سیحون و جیحون از بهشت اند. (معجم البلدان ). اکنون فرات به سه نهر تقسیم میشود: البوکمال ، الرقة و المیادین و رشته ٔ مرکزی آن دیرالزور. طول این رودخانه 2165 کیلومتر است. (اعلام منجد). یکی از نهرهای مشهور و معظم آسیای غربی است که منبعش در کوههای آسیای صغیر و در ارض روم میباشد و از آنجا به جنوب امتداد می یابد و از حدود شام میگذرد و تا حلب 800 میل راه می پیماید و در این فاصله نهرها و رودهای فرعی بدان وارد میشود. در روی آن کشتیهای بزرگی تا 70 میلی مصب حرکت میکنند. (از قاموس کتاب مقدس ) :
تیغ تو از کلات فرودآورد هزبر
تیر تو از فرات برآرد نهنگ را.
دقیقی.
ز پیش همایش برون تاختند
به آب فرات اندر انداختند.
فردوسی.
آب زمزم داد بطحایی تو را
از فرات آبی به بطحایی فرست.
خاقانی.
ریگ تو را آب حیات از کجا
بادیه و فیض فرات از کجا.
نظامی.
فالاد. فالادرود. رجوع به فالاد شود.

فرات. [ ف ُ ] (اِخ ) دهی است از دهستان مهتاب رستاق بخش صیدآباد شهرستان دامغان ، واقع در پنجاه هزارگزی جنوب صیدآباد و هفت هزارگزی ایستگاه امروان. ناحیه ای است واقع در جلگه و معتدل که دارای 450 تن سکنه است. آب آنجا از قنات تأمین میشود. محصولاتش غلات ، پنبه ، پسته ، انگور و حبوب است. اهالی به کشاورزی و گله داری گذران میکنند. صنایع دستی زنان کرباس بافی است. یک باب دبستان و راه فرعی به شوسه دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3).

فرات. [ ف ُ ] (اِخ ) ابن فرات ، کنیه ٔ چهار تن از وزراست. (اعلام المنجد). رجوع به ابن فرات شود.

فرات. [ ف ُ ] (اِخ ) ابوکریمه. تابعی و محدثه است. رجوع به ابوکریمه شود.

فرات. [ ف ُ ] (اِخ ) ابن ابراهیم بن فرات کوفی. صاحب تفسیر کبیری است که به شیوه ٔاخبار تألیف شده و بیشتر اخبارش از زبان ائمه است.محدث نیشابوری نام فرات را در کتاب رجال خود آورده و گفته است : مجلسی اخبار او را معتبر دانسته و حسن ضبط آن را تمجید کرده است. (از روضات الجنات ص 511).

فرات. [ ف ُ ] (اِخ ) ابن حیان العجلی. از بنی سعد است و در زمان جنگ حُنَین اسلام آورده است. وی از معاصران رسول اکرم بوده است. رجوع به تاریخ گزیده ص 242 و امتاع الاسماء ص 112 و 265 شود.

فرات. [ ف ُ ] (اِخ ) ابن السائب الجزری ، مکنی به ابوسلیمان. تابعی است ، و نیز مکنی به ابوالعلی است. رجوع به ابوسلیمان شود.

فرات. [ف ُ ] (اِخ ) ابن شحناثا الیهودی. طبیب عیسی بن موسی بود و در زمان منصور و خلیفه ٔ عباسی درگذشت. وی از شاگردان ثیاذوق یا ثاذون طبیب مخصوص حجاج بن یوسف بوده است. (از تاریخ علوم عقلی تألیف صفا حاشیه ٔ ص 38).

فرات. [ ف ُ ] (اِخ ) ابن عبداﷲ مصری. او را سی ورقه شعر است. (ابن الندیم ).

فرات. [ ف ُ ] (اِخ ) قزاز، مکنی به ابوعبداﷲ.تابعی و از روات حدیث است. رجوع به ابوعبداﷲ شود.

معنی فرات به فارسی

فرات
شطی است در مغرب کشور عراق و مشکل است از دو شعبه [ قره سو ] و [ مرادچای ] که سرچشمه آنها نزدیک رود ارس در ارمنستان ترکیه است . موقعی که دو شعبه قره سو و مراد چای بهم میرسند فرات بدجله نزدیک میشود ولی مجددا دجله متوجه جنوب شرقی میگردد و فرات بسمت مغرب مایل میشود و سپس در نزدیکی خلیج فارس برود دجله می پیوندد و از آن پس مجموع این دو رود بنام شط العرب خوانده میشود و بخلیج فارس میریزد . سرزمینی را که بین دو رود دجله و فرات واقع است الجزیره میگویند. طول رودخانه فرات قریب ۲۹٠٠ کیلومتر است جریان فرات در بستری عریض میباشد . یگانه عامل حاصلخیزی خاک عراق و جلب جمعیت در جلگه خشک و گرم بین النهرین دو رود فرات و دجله میباشد. بابل پایتخت قدیم کشور بابل در ساحل فرات بنا شده بود .
قزاز . مکنی به ابو عبدالله تابعی است از روات حدیث است .
نام یکی از نهرهای فرعی فرات که در واسط و بطایح می نشیند و در زیر دیه مطاره از بطایح بیرون آمده به آب دجله ضم می شود .
اوراست کتاب تاریخ الدول و الملوک
رود فرات

فرات در دانشنامه اسلامی

فرات
فُرات (به معنی آب گوارا)، رودخانه ای که از ترکیه سرچشمه می گیرد و پس از گذشتن از سوریه و عراق، به خلیج فارس می ریزد. واقعه کربلا در کنار این رود رخ داده است. در روایات، فضیلت هایی برای این رودخانه بیان شده است.
طول رودخانه فرات تقریبا ۲۹۰۰ کیلومتر است و از مناطق شرقی ترکیه سرچشمه می گیرد، سپس از سوریه و عراق گذر می کند. فرات و دجله تقریباً به موازات همدیگر هستند. این دو رود، در نزدیکی خلیج فارس به هم می پیوندند و از آن پس شط العرب خوانده می شود و پس از اضافه شدن کارون به آن، اروندرود نام گرفته و مرز بین ایران و عراق را تشکیل می دهد. این رود از شهرهای دیر الزور، رقه، المیادین، حدیثه، هیت، رمادی، فلوجه، کوفه و ناصریه می گذرد.
فرات و دجله موجب شده اند در این منطقه، سرزمینی حاصل خیز شکل بگیرد که به بین النهرین مشهور است. این سرزمین از قدیمی ترین مراکز تمدن بشری بوده و در طول تاریخ، تمدن های متعددی در آن رشد و تکوین یافته است؛ برای مثال، بابِل، پایتخت قدیم کشور بابل، در ساحل فرات بنا شده بود.
فرات
نام نهری در سرزمین کربلا، که حادثه عاشورا نزدیک آن اتفاق افتاد و امام حسین علیه السلام و یارانش لب تشنه در کنار آب، شهید شدند. از این رو در فرهنگ شیعه نام این نهر یادآور تشنگی ابا عبداللَّه الحسین علیه السلام و یاران ایشان در روز عاشور است.
فرات شطی است در مغرب کشور عراق و متشکل است از دو شعبه «قره سو» و «مراد چای » که سرچشمه آنها نزدیک رود «ارس » در ارمنستان ترکیه است. موقعی که دو شعبه قره سو و مراد چای به هم می رسند، فرات به دجله نزدیک می شود ولی مجددا دجله متوجه جنوب شرقی شده و فرات به سمت مغرب مایل می شود و سپس در نزدیکی خلیج فارس به رود دجله می پیوندد و از آن پس مجموع این دو رود به نام «شط العرب » خوانده می شود و به خلیج فارس می ریزد.
سرزمینی را که بین دو رود دجله و فرات واقع است «الجزیره » می گویند. طول رودخانه فرات تقریبا 2900 کیلومتر است. جریان فرات در جلگه بین النهرین بسیار ملایم است و دارای بستری عریض می باشد. یگانه عامل حاصلخیزی خاک عراق و جلب جمعیت در جلگه خشک و گرم بین النهرین، دو رود فرات و دجله می باشد. بابل، پایتخت قدیم کشور بابل در ساحل فرات بنا شده بود.
فرات، نهر مقدس و بافضیلتی است که طبق روایات، دو ناودان از بهشت بر آن می ریزد و نهری پربرکت است و کودکی که کامش را با آب فرات بردارند، دوستدار اهل بیت علیهم السلام می شود.
در حدیث است که فرات، مهریه زهراست. مستحب است برای زیارت امام حسین علیه السلام از آب فرات غسل زیارت کنند که موجب آمرزش گناهان است. نوشیدن از آب فرات نیز مطلوب است.
امام صادق علیه السلام به سلیمان بن هارون فرمود: «ما اظن احدا یحنک بماء الفرات الا احبنا اهل البیت ». و نیز فرمود: «من شرب من ماء الفرات و حنک به فانه یحبنا اهل البیت »، هر کس از آب فرات بنوشد و کام را با آن بردارد، او دوستدار ما خاندان خواهد بود. در حدیث، از فرات به عنوان نهر مؤمن و نیز نهر بهشتی یاد شده است: «نهران مؤمنان و نهران کافران، فالمؤمنان: الفرات و نیل مصر...» «اربعة انهار من الجنة: الفرات...».
«فرات » یادآور عظیمترین حماسه خونین و ماندگارترین صحنه وفا و صبر است. شیر مردان عاشورایی در کربلا، در محرم سال 61 هجری توسط نیروهای «ابن زیاد» در محاصره قرار گرفتند و آب به روی اردوگاه امام حسین علیه السلام و اطفال و خیمه ها بسته شد.
سپاه دشمن می خواست با قرار دادن حسین علیه السلام در مضیقه بی آبی، او را به تسلیم وادارد اما آن حضرت مرگ شرافتمندانه و تشنه کامانه را برگزید.
فرات
معنی فُرَاتٌ: گوارا (اگر در مورد آب به كار رود منظور آبي بسيار خوش طعم مي باشديا آبي است که سوز عطش را ميشکند ، و يا آبي است که خنک باشد . )
ریشه کلمه:
فرت‌ (۳ بار)

«فرات» به معنای خوش طعم و خوشگوار است و به گفته «لسان العرب»، آبی است که در نهایت «عذوبت» (پاکیزگی و گوارایی) باشد.
. در «عذب» گذشت که عذب به معنی گوارا و فرات به معنی بسیار گوارا است در جوامع‏الجامع آن را البالغ فی العذوبة و در تفسیر جلالین شدید العذوبة گفته است این لفظ سه بار در قرآن آمده است: . . . یعنی او کسی است که دو دریا را به هم آمیخت این سخت گوارا و این شور و تلخ است.
فرات ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • آب فرات، آب نهر معروف در عراق• فرات بن ابراهیم کوفی، از شخصیت های دوران غیبت صغری• تفسیر فرات کوفی، تفسیری روایی به عربی از ابوالقاسم فرات بن ابراهیم بن فرات کوفی، محدّث و مفسر شیعی (زنده در ۳۰۷)
...
ابو القاسم، فرات بن ابراهیم بن فرات کوفی از شخصیت های دوران غیبت صغری می باشد. وی از راویان حدیث به شمار می آید و روایات فراوانی از مشایخ بزرگ شیعه روایت کرده و از معاصران ثقة الاسلام کلینی است.
فرات بن ابراهیم در کوفه به دنیا آمد و شاید به همین دلیل هم نام او را فرات گذاشته اند. کوفه در آن زمان مرکز علم و دانش بوده و شخصیت های علمی فراوانی را تحویل جهان اسلام داده که فرات بن ابراهیم نیز یکی از آنها است.
شخصیت فرات بن ابراهیم
فرات بن ابراهیم شخصیتی فاضل و اندیشمند بود و از علوم اجتماعی و فرهنگی فراوانی نیز بهره مند بوده است و همانگونه که شاگردش ابو القاسم علوی می گوید وی استاد محدثین دوران خود بوده است.
مذهب فرات بن ابراهیم
با توجه به تنها کتابی که از ایشان به دست ما رسیده، یعنی تفسیر فرات، به نظر می رسد که وی شخصیتی زیدی مذهب و یا حداقل علاقه مند به آنها بوده است. وی در کتاب خود از بسیاری از شخصیت های زیدی روایت نقل می کند و روایاتش بیشتر شبیه به روایات زیدیه است و در کتابش روایتی مبنی بر امامت دوازده امام نقل نکرده، اگر چه روایاتی دال بر امامت امام محمدباقر و امام جعفرصادق علیهماالسلام نیز در آن فراوان است؛ ولی در مقابل، روایتی نیز از زید دارد که عصمت را به جز پنج تن از اهل بیت از دیگران نفی می کند. شاید دلیل اینکه در کتاب های رجالی نامی از ایشان برده نشده نیز همین بوده که امامیه وی را از خود نمی دانستند و اهل تسنن هم همین گونه با او برخورد کرده اند، لذا مانند دیگر شخصیت های زیدیه به فراموشی سپرده شده است. البته شاید بتوان گفت با توجه به روایات فراوانی که فرات از حسین بن سعید اهوازی، از یاران امام جواد و امام هادی و امام عسکری علیهم السلام، نقل می کند و با توجه به روایات فراوانی که ابن بابویه، پدر شیخ صدوق و خود شیخ صدوق از فرات نقل می کنند و مضمون روایاتی که در کتاب های شیخ صدوق از فرات آمده، وی شخصیتی شیعه دوازده امامی باشد. گر چه با تحقیق در کتاب تفسیر وی احتمال زیدی بودن او تقویت می گردد. احتمال هم دارد بگوییم وی در آغاز زیدی بوده و سپس شیعه شده و یا اینکه از آن گروه از زیدیه است که به شیعه بسیار نزدیکند و با علما و روات شیعه رفت و آمد فراوان داشته اند.
کلام علما درباره فرات بن ابراهیم
...
آب نهر معروف در عراق را آب فرات گویند که احکام آن در بابهای طهارت، نکاح و احیاء موات به مناسبت آمده است.
آب فرات مانند سایر نهرهای بزرگ، ملک کسی نیست.
جواهر الکلام، ج۳۸، ص۱۲۶.    
باز کردن کام نوزاد
جواهر الکلام، ج۳۱، ص۲۵۲.    
 ۱. ↑ جواهر الکلام، ج۳۸، ص۱۲۶.    
...
فرات تا فرات، مجموعه مقالات و تحلیل هایی است که توسط محققان حوزوی در همایشی که توسط مرکز تخصصی مهدویّت برگزار گردیده، نوشته شده است:
مجموعه حاضر(دو مجلد)، در پاسخ به اقبال چشم گیر مخاطبان به کتب و مقالات پیشین بنیاد حضرت مهدی موعود(عج) طبع و منتشر شده است.
مقالات مربوط به فراخوان مرکز تخصصی مهدویّت در 1385 می باشد.
میان عاشورا و انتظار پیوندی ناگسستنی است. ارتباط عاشورا و مهدویّت و انتظار و تاثیر فرهنگی این دو ایده بنیادین شیعی در ایجاد تحوّلات ساختاری و اساس فکر بشری دیر زمانی است که افکار اندیشمندان و بزرگان را به خود مشغول داشته است. به همین جهت در این دو مجلد طی بیست مقاله به تشریح این پیوند و ارتباط از مناظر و ابعاد مختلف پرداخته شده است.
مجلد اوّل با مقاله آیت الله رضا استادی که به بازخوانی بررسی گونه های برخورد با نهضت عاشورا و انتظار می پردازد، آغاز می شود. ایشان معتقدند، دو گونه می توان با مساله پاس داشت عاشورا برخورد نمود: یکی عزاداری کردن و لعن و نفرین بر ظالمان فرستادن. این روش، اگر چه خوب و ارزشمند است؛ ولی روش کامل و درستی به شمار نمی آید، بلکه زمانی این عزاداری و زنده داشت، می تواند تاثیرگذار باشد که بتواند خط فکری صحیح را زنده نگه دارد و بستری را برای تحقق وعده الهی که همانا تحقق حکومت جهانی مهدوی است، فراهم آورد. در ادامه مقالات این مجلد از زوایای مختلف، به سلوک عاشورای نهضت حسینی و تا خیمه مهدی، عاشورا و انتظار در یک نگاه، نکاتی پیرامون عاشورا و انتظار، راه سبز و سرخ، عزّت در آینه عاشورا و انتظار، یاران حسینی، منتظران مهدوی، یاران امام حسین(ع)، الگوی یاران امام مهدی(عج) و جایگاه عناصر مکتبی در دو نهضت عاشورا و انتظار بحث شده است.
ابوالقاسم فرات بن ابراهیم بن فرات کوفی (متوفی اوایل قرن چهارم).
وی از اعلام عصر غیبت صغری و استاد محدثان زمان خود بود. او در عصر ثقه الاسلام شیخ کلینی و ابن عقده می زیسته و زادگاه وی کوفه بوده که در آن عصر مرکز دانش و نقل حدیث و ثقل دانشمندان بشمار می رفته است.
با نگاهی به زندگی و مشایخ و اسانید حدیثی وی روشن می گردد که وی زیدی مذهب بوده است؛ گرچه روایاتی از امام باقر علیه السلام و حضرت امام صادق علیه السلام نقل می کند؛ همچنان که بسیاری از روایات صدوق به فرات می رسد ولذا احتمال داده شده که وی شیعه اثنی عشری باشد، اما در آغاز زیدی بوده است. در هر حال، با این که این کتاب عمدتاً در فضایل اهل بیت علیهم السلام گردآوری شده، اما نکته ای دال بر دوازده امامی بودنش یافت نشده است.
تفسیر، با مقدمه ی کوتاهی آغاز می شود سپس با جمله ی« اما بعد هذا تفسیر آیات القرآن مروی عن الأئمة علیهم السلام» به 9 روایت در معرفی قرآن می پردازد. طبق ترقیم مصحح محترم کتاب، تفسیر فرات دارای 777 روایت می باشد. کتاب( با اندکی آشفتگی) به ترتیب فعلی سوره ها تنظیم شده است، بدون اینکه در تفسیر آیات ترتیبی رعایت شده باشد. برخی از سوره ها هم تفسیر نشده اند: الدخان، التغابن، نوح، المزمل، الإنفطار، البروج، الطارق، الاعلی، العلق، القارعة، الهمزة، الفیل، قریش، الماعون و المسد. اکثر روایات نقل شده در تفسیر، ناظر به مقام والای اهلبیت( علیهم السلام) می باشد و در این میان،« ولایت حضرت امیر المؤمنین( علیه السلام)» بیش از دیگران مورد توجه قرار گرفته است. البته این اهتمام بیشتر به پنج تن آل عبا منعطف است و با توجه به گرایش احتمالی مولف به زیدیه، تا امام سجاد( علیه السّلام) نیز کاملا مشهود است ولی در مورد سایر امامان( علیهم السلام) حجم روایات بسیار اندک می نماید.
این تفسیر به علل پیشگفته، کمتر در مجامع روایی و تفسیری امامیه مطرح بوده است. تا قبل از مرحوم مجلسی در کتاب بحار الانوار، چندان اعتنایی به این تفسیر نبود. ابو القاسم، عبید اللّه بن عبد اللّه بن احمد حسکانی معروف به حاکم حسکانی و مولف کتاب« شواهد التنزیل» تنها کسی است که فراوان از تفسیر فرات نقل می کند.
غیر از مرحوم مجلسی، شیخ حر عاملی در« وسایل الشیعة»، شیخ صدوق در« علل الشرایع» و« عیون اخبار الرضا» و« فضایل الاشهر الثلاثة» و« کمال الدین( یا اکمال الدین)» و« معانی الاخبار»، سید عبد الکریم بن طاووس در« فرحة الغری»، قطب الدین راوندی در« قصص الانبیاء» و سید بن طاووس در« مهج الدعوات» و« الیقین» از ابو القاسم فرات بن ابراهیم بن فرات کوفی و یا تفسیرش نقل می کنند.
کتاب را ابو الخیر، مقداد بن علی حجازی مدنی از ابو القاسم، عبد الرحمن بن محمد بن عبد الرحمن حسینی( یا حسنی) از فرات نقل کرده است.( همو، ص 621 و 46) مشکل حذف اسانید کتاب و ذکر آن در برخی نسخ، از معضلات تصحیح آن به شمار می رود، به حدی که می بایست دو کتاب به نام تفسیر فرات پنداشت، یکی اصل کتاب با اسانید و راویان و دیگری گزیده ای از تفسیر!
این تفسیر چندین بار با تصحیحات مختلف به طبع رسیده است:
تفسیر محمد بن فرات اثر محمد (م ۱۴۵ ق) فرزند فرات از روات و محدثین امامیه می باشد.
محمد بن فرات علوم قرآن و تفسیر و حدیث را از حضرت ابی جعفر محمد الباقر (علیه السّلام) اخذ کرد. و نیز عصر حضرت ابی عبدالله جعفر الصادق (علیه السّلام) را درک کرد و از حضرت صادق (علیه السّلام) روایت می نماید.کتب رجالی وی را توثیق نموده اند. کشی در رجال خود می نویسد که او اصبغ بن نباته را ملاقات نموده بود. سـپـس حـدیـثـی را که وی از اصبغ بن نباته و او از حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام) شنیده بود یاد می کند. وی غیر از محمد بن فرات جعفی می باشد که در عصر حضرت رضا (علیه السّلام) می زیست و کتب رجالی او را تضعیف کرده و کذاب می خوانند و امام هشتم (علیه السّلام) او را ذم نموده است.
معرفی اجمالی کتاب
تـفـسیر مورد بحث به زبان عربی و به شیوه روائی است و در طی کتب تفسیرهای شیعی و اسناد کتب معتبر حدیث امامیه نقل گردیده است. اکثر تفسیر او در فضائل حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام) و خاندان عصمت و طهارت می باشد.فرات کوفی در تفسیر خویش در تفسیر آیه ۱۴ سوره واقعة «ثلة من الاولین وقلیل من الآخرین» می نویسد که محمد بن فرات از امام جعفر صادق (علیه السّلام) در تفسیر آیه مذکور سؤال می کند. امـام (علیه السّلام) مـی فـرمایند قال: ثلة من الاولین: ابن آدم المقتول و مؤمن آل فرعون و حبیب النجار صاحب یس، و قلیل من الاخرین: امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السّلام) می باشند.وی بـا محمد بن فرات حرامی که شیخ طوسی در کتاب رجال خود از اصحاب حضرت ابی عبدالله جـعـفـر الـصادق (علیه السّلام) یاد کرده است متحد هستند و آیت الله خوئی نیز همین احتمال را در معجم رجال الحدیث داده است.
اِبْن ِ فُرات ، عنوان چند تن از دیوان سالاران و وزیران پرآوازه شیعه عراق و مصر در سده های سوم و چهارم قمری که خاندانی ذی نفوذ و سرشناس بودند و در طول یک قرن، مناصب حکومتی مهمی چون وزارت و منشی گری دربار عباسیان را بر عهده داشتند. در این خاندان، محدثان و راویانی نیز هستند.
به رغم شهرت این خاندان و نقش مهمی که بسیاری از افراد آن در یکی از بحرانی ترین ادوار تاریخ اسلام داشته اند، اطلاعات ما درباره خاستگاه پدران ایشان پراکنده و گاه متناقض است . چندان که برخی از آنان را فقط از رهگذر شباهت نام پدر و نیایشان می توان به یکدیگر پیوند داد، و از آن رو که در آثار مورخان متقدم شواهدی در تأیید برخی از نوشته های متأخر یافت نمی شود، تنظیم نسب نامه این خاندان و تعیین رابطه میان برخی از کسانی که بر پایه برخی منابع ، به نخستین نسل های آن تعلق دارند، بسیار دشوار است .
از خاندان ابن فرات این کسان شناخته شده اند:
اِبْن ِ فُرات ، عزّالدین عبدالرحیم بن محمد بن عبدالرحیم (۷۵۹- ۱۶ یا ۲۶ ذیحجه ۸۵۱ق /۱۳۵۷-۲۲ فوریه یا ۳ مارس ۱۴۴۸م )، محدث و قاضی حنفی مصر و فرزند ابن فرات مورخ می باشد. وی در قاهره چشم به جهان گشود و در همانجا رشد یافت .
اِبْن ِ فُرات ، ضمن حفظ قرآن، دو متن مهم فقه حنفی ، العمدة و البدایة را نیز حفظ کرد. از ۷۷۱ق به بعد دانش خود را بر فقیهان مذاهب اربعه اهل سنت عرضه داشت و از سراج الدین هندی و شمس الدین طرابلسی (از حنفیان)، بلقینی و ابن ملقن (از شافعیان )، ابن مرزوق کبیر و برهان الدین اخنایی (از مالکیان ) و علاءالدین کنانی و شمس الدین زرکشی (از حنبلیان ) اجازه دریافت کرد.
اساتید
او فقه حنفی را از قاضیان آن مذهب چون شرف الدین ابن منصور، جمال الدین ملطی و دیگران ، نحو را از محب الدین ابن جمال الدین ابن هشام و برهان الدین دجوی و شرح الفیة زین الدین عراقی را (در علم حدیث ) از خود او آموخت و نکت وی را نیز نزد ابن صلاح خواند. ابن فرات سخت تحت تأثیر شخصیت زین الدین عراقی بود، از او با لقب شیخ و امام یاد می کرد و بخش قابل توجهی از امالی او را نیز تحریر نمود. وی همچنین از حسین بن عبدالرحمان تکریتی ، مجدالدین اسماعیل حنفی ، جمال الدین رشیدی و دیگران استماع حدیث نمود و از قریب ۲۳۰ شیخ اجازه روایت گرفت که در روایت از اکثر این مشایخ متفرد است .با اینکه ابن فرات بسیاری را علم حدیث آموخت ، از وی کم روایت شده و از این رو سخاوی اصحاب وی را مورد نکوهش قرار داده است .
منصب قضا
ابن فرات از ۸۱۱ق به بعد به نیابت از امین طرابلسی عهده دار قضا گردید. همچنین از ظواهر امر برمی آید که به جانشینی مجدالدین اسماعیل نیز نایل آمده است .
آثار
...
ابوالحسن علی بن محمد بن موسی بن فرات (۵ رجب ۲۴۱- ۳۱۲ق / ۸۵۵ -۹۲۴م )، وزیر شیعی مشهور خلیفه المقتدر عباسی و نخستین شخص از خاندان ابن فرات که به وزارت رسید. وی سه بار به مقام وزارت رسیده است. در هر مرتبه تغییراتی در خوی و روش او پدید می آمد که به کلی با یکدیگر متناقض می نماید. او در نخستین دوره وزارت چندان به نیکی و عدالت رفتار کرد که موجب ستایش مردم شد. اما در دومین و به ویژه در سومین دورۀ وزارتش که محسن بن فرات بر دیوان ها ریاست یافت، به خشونت و قتل و ستم و مصادرۀ اموال مردم و دیوانیان سرگرم شد، تا آنجا که مردم چنان از او نفرت یافتند که به دستاویز هجوم قرمطیان به حاجیان، او را قرمطی خواندند و سنگبارانش کردند و سربازان به سختی توانستند او و کارگزارانش را از چنگ مردم برهانند.
برادر علی، ابوالعباس در دستگاه عباسیان، رئیس دیوان خراج و ضیاع بود و او کار دیوانی را زیر نظر برادرش آغاز کرد و پس از مرگ ابوالعباس احمد، به ریاست دیوان خراج منصوب شد. به هنگام مرگ خلیفه مکتفی در ۲۹۵ق او در دستگاه عباسیان فرد پر نفوذی بود چنانکه که عباس بن حسن جرجرائی وزیر با او دربارهٔ جانشینی مکتفی مشورت کرد.
ابوالحسن بن فرات با ابراز این نظر که نباید کسی را به خلافت نشانید که خود صاحب رأی باشد و امر و نهی کند، به طرفداری از خلافت المقتدر جعفر بن معتضد خردسال پرداخت، در حالی که خاندان ابن جراح به ابن معتز گرایش داشتند. سرانجام نظر ابن فرات چیره شد و مقتدرِ ۱۳ ساله به خلافت نشست، اما اندکی بعد طرفداران ابن معتز، مقتدر را از خلافت برکنار کردند و ابن فرات و نزدیکان خلیفه پنهان شدند.
ابوالفتح فضل بن جعفر بن محمد بن فرات (د ۳۲۷ق /۹۳۹م ) معروف به ابن حنزابه یکی از وزراء دستگاه خلافت عباسی از خاندان ابن فرات بود.
این خاندان، شیعه مذهب و با غالیان در ارتباط بودند. در این خاندان محدثان و راویانی نیز وجود دارد.
از زندگی فضل پیش از ورود به دستگاه خلافت خبری در دست نیست . پس از مرگ پدر به جای او به ریاست دیوان مشرق گمارده شد و در ۲۹۹ق همراه با ابوالحسن علی بن فرات وزیر معزول گشت .
ابواحمد مُحَسّن بن علی بن محمد بن موسی (۲۷۹- مق ۱۳ ربیع الاخر ۳۱۲ق /۸۹۲ -۱۹ ژوئیۀ۹۲۴م ) پسر ابوالحسن علی بن فرات وزیر عباسی بود. از زندگی و مشاغل او پیش از وزارت پدرش اطلاعی در دست نیست.
زمانی که ابوالحسن علی برای نخستین بار به وزارت رسید، برای محسن بن علی و دو تن از برادرانش حسین و فضل ، هر یک ۵۰۰ دینار ماهیانه تعیین شد و مدتی بعد در ۲۹۷ق /۹۱۰م پس از مرگ عمویش جعفربن محمد، به ریاست دیوان مغرب منصوب شد.
به نظر می رسد در دومین دورۀ وزارت پدرش نیز همان مسئولیت را داشته است؛ زیرا اندکی پس از عزل وزیر، وی را که ریاست دیوان مغرب داشت و گریخته بود، اسیر کردند. از این رو در سومین دورۀ وزارت ابوالحسن ، بر امور وزارت تسلط یافت و به وسیله مفلح خادم ، به رغم مخالفت پدر، از سوی خلیفه به ریاست دواوین منصوب شدو اموال بسیاری از دشمنان خود و کارگزاران دیوانی وزیر پیشین را مصادره کرد و برخی را کشت .
ناصرالدین محمد بن عبدالرحیم بن علی بن حسن بن محمد بن عبدالعزیز بن محمد مصری، اِبْن فُرات، حنفی (۷۳۵-۲۹ رمضان ۸۰۷ق/ ۱۳۳۵-۲ آوریل ۱۴۰۵م)، فقیه ، مورخ و خطیب مدرسه معزّیه قاهره می باشد.
وی در خانواده ای فقیر در قاهره زاده شد و همانجا درگذشت.
← اساتید ابن فرات
وی مسلمانی معتقد و مؤمن بود، ولی استعمال بعضی کلمات در نوشته هایش، نشانگر آن است که نسبت به پیروان سایر ادیان و مذاهب خشن بوده است.
← تاریخ ابن فرات
هریک از مجلدات موجود در وین و واتیکان برای سهولت در استفاده از آنها به دو بخش تقسیم شده است.
اصل نسخه
...

فرات در دانشنامه ویکی پدیا

فرات
فُرات (آشوری:ܦܪܬ) یکی از دو رود بزرگ منطقهٔ میان رودان (بین النهرین) است که از کوهستانهای شرق آناتولی در کشور ترکیه سرچشمه گرفته و به سوی کشورهای سوریه، عراق و خلیج فارس روان است. این رود در مغرب کشور عراق و متشکل است از دو شعبه «قره سو» و «مرادچای» که سرچشمه آنها نزدیک رود «ارس» در شرق آناتولی ترکیه است. موقعی که دو شعبه قره سو و مرادچای به هم می رسند، فرات به دجله نزدیک می شود، ولی مجدداً دجله متوجه جنوب شرقی شده و فرات به سمت مغرب مایل می شود و سپس در نزدیکی خلیج فارس به رود دجله می پیوندد و از آن پس مجموع این دو رود به خلیج فارس می ریزد. سرزمینی را که بین دو رود دجله و فرات واقع است، «بین النهرین» و یا «الجزیره» نامیده اند. طول رودخانه فرات تقریباً ۲۹۰۰ کیلومتر است. جریان فرات در جلگه بین النهرین، بسیار ملایم است و دارای بستری عریض می باشد. یگانه عامل حاصلخیزی خاک عراق و جلب جمعیت در جلگه خشک و گرم بین النهرین، دو رود فرات و دجله می باشد. بابِل، پایتخت قدیم کشور بابل در ساحل فرات بنا شده بود. این رود به همراه دجله دو رودی هستند که منطقهٔ میان رودان را مشخص و محدود می کنند. فرات در غرب دجله قرار دارد. نام این رودخانه از زبان اوستایی و از واژهٔ huperethuua به معنی «پایاب خوب» گرفته شده است. پایاب به محل کم ژرفای رودخانه گفته می شود.
فرات ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
فرات
فرات (دامغان)
فرات، یکی از روستاهای شهرستان دامغان در استان سمنان ایران است. این روستا در دهستان قهاب رستاق در بخش امیرآباد واقع است. فرات در ۲۷ کیلومتری جنوب دامغان جای دارد. فاصله این روستا تا جاده دامغان - اصفهان کمتر از ۱۰۰ متر می باشد. روستای فرات، مرکز دهستان قهاب رستاق می باشد(دهستان قهاب رستاق شامل ۳۵ روستا است). ارتفاع روستا از سطح دریا ۱٬۲۰۰ متر است. فرات از شمال به روستای صالح آباد، از غرب به روستای فخرآباد، از جنوب به روستای حسن آباد و از شرق به روستای قاسم آباد منتهی می شود
سیارک ۱۳۹۶۳ (به انگلیسی: 13963 Euphrates، نامگذاری:1991PT4) سیزده هزار و نهصد و شصت و سومین سیارک کشف شده است که در ۳ اوت ۱۹۹۱ کشف شد.
قدر مطلق سیارک برابر ۲۴.۵ است.
ابوالقاسم فرات بن ابراهیم بن فرات کوفی (وفات ۳۵۲ ه‍.ق) از مفسران قرآن در سدهٔ سوم و چهارم هجری است. مذهب او روشن نیست، برخی زیدی و برخی شیعهٔ امامی گفته اند و گروهی نیز به زیدی بودنش در آغاز و سپس بازگشتش به امامیه باور دارند. تفسیر او معروف به تفسیر فرات کوفی از کتاب های معتبر نزد شیعهٔ امامیه است. محمدباقر مجلسی دربارهٔ او می گوید: «باوجود این که در کتاب های رجال نامی از فرات بن ابراهیم نیست، اما با توجه به کتاب تفسیر او و همخوانی آن با روایات معتبری که به ما رسیده است و حسن نگهداری و ضبطی که در نقل احادیث داشته، حسن ظن نسبت به وی وجود دارد.»
فرات روسا (به ایتالیایی: Fratte Rosa) یک کومونه در ایتالیا است که در استان پزارو و اوربینو واقع شده است.
آتشفشان فرات (به عربی: بُرکان الفرات ) اتاق عملیات نظامی مشترک ارتش آزاد سوریه و یگان های مدافع خلق است که در جریان جنگ داخلی سوریه برای بیرون راندن دولت اسلامی از استان رقه در شمال سوریه تشکیل شده است. تشکیل این گروه در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۴ تشکیل شد و در ژوئن ۲۰۱۵ عملیات مهمی را برای تصرف شهر تل ابیض مهمترین گذرگاه مرزی داعش در مرز ترکیه به انجام رساند و در ۱۵ ژوئن موفق به تصرف این شهرک مهم شد.
اسد بن فرات فقیه و قاضی مسلمان و بنیان گذار سلسلهٔ کالبیدها در سیسیل بود. پس از وی ابن اغلب به حکمرانی رسید.
بنی فرات یا خاندان فرات یا آل فرات از خاندان های مشهور شیعه مذهب قرن سوم هجری و معاصر عصر غیبت امام دوازده شیعیان بودند.
این خاندان خاستگاه دو تن از وزیران عباسی بود که که نقش زیادی در تحولات سیاسی برای چند دهه ایفا کردند. بزرگ این خاندان، در قرن سوم هجری، ابوجعفر محمد بن موسی بن حسن بن فرات می باشد. ازتاریخ زندگانی او اطلاعات زیادی در دسترس نیست. نوبختی در شرح فرقهء نصیریه از وی به عنوان یار و پشتیبان نزدیک ابن نصیر، بنیانگذار فرقه نصیریه یاد کرده است. ظاهراً پیش از غیبت صغری، فعالیت های او در عرصه ی سیاسی و امور دولتی آغاز شد.او با واسطه دوستی با حسن بن مخلد بن جراح(م۲۶۳ق)٬ وزیر خلیفه المعتمد٬ در دستگاه دولتی مشاغلی یافت. او برای مدتی کارگزار دولتی در ماسبذان و نهاوند بود. تاریخ مرگ او به درستی معلوم نیست و احتمالاً در بین درگذشت حسن عسکری (م۲۶۰ق)و محمد بن نصیر (م۲۷۰ق)، از دنیا رفته است. پس از او چند تن از فرزندان ابوجعفر به ریاست دیوان ها و مقام وزارت دست یافتند.
اولین شخصیت برجسته ی سیاسی این خاندان در عصر غیبت صغری، ابوالعباس احمد(۲۳۶-۲۹۱ق)، فرزند بزرگ محمد بن محمد بن موسی بن فرات، و از یاران حسن عسکری٬ امام یازدهم شیعه دوازده امامی بود. ابولعباس روایاتی از امام یازدهم شیعه نقل کرده و دارای تألیفاتی می باشد. با روی کار آمدن المعتضد عباسی(خلافت ۲۷۹-۲۸۹ق) ریاست دیوان خراج و ضیاع را دریافت کرد. او دیوان جدیدی را به نام دیوان الدار تاسیس نمود که حاصل ادغام دیوان عالی ولایتی مشرق و مغرب و دیوان سواد بود. اوخود ریاست آن را به عهده گرفت و برادرش ابوالحسن علی را به نیابت خود گمارد. از مشهورترین چهره ی سیاسی این خاندان و شخصیت سیاسی شیعه در این زمان، ابوالحسن علی بن محمد بن موسی بن فرات وزیر(۲۴۱-۳۱۲ق)٬ وزیر معتضد عباسی بود. حضور ابوالحسن در دستگاه حکومت عباسی، زمینه را برای ورود شیعیان به عرصه های سیاسی و حکومتی فراهم ساخت.
از دیگر چهره های خاندان بنی فرات احمد بن فرات است که فقیهی شیعی بود و شاعر بود.
پتاسیم فرات (به انگلیسی: Potassium ferrate) با فرمول شیمیایی K۲FeO۴ یک ترکیب شیمیایی است. که جرم مولی آن ۱۹۸٫۰۳۹۲ g/mol می باشد. شکل ظاهری این ترکیب، جامد بنفش تیره است.
حوضه رودی دجله و فرات (انگلیسی: Tigris–Euphrates river system) به مجموعه رودهای دجله و فرات و کلیه آبراه های فرعی این دو رود اطلاق می شود. این سامانه رودی مساحتی حدود ۳۵/۶۰۰ کیلومتر مربع را در بر گرفته است و اصلی ترین سیستم رودخانه ای غرب آسیا است.
دی سدیم تتراکربونیل فرات (به انگلیسی: Disodium tetracarbonylferrate) با فرمول شیمیایی C۴FeNa۲O۴ یک ترکیب شیمیایی است. که جرم مولی آن ۲۱۳٫۸۷ g/mol می باشد.
دوپای فرات (نام علمی: Allactaga euphratica) نام یک گونه از خانواده موش های دوپا است.
سامانه رودخانه ای دجله و فرات به مجموعه رودهای دجله و فرات و کلیه آبراه های فرعی این دو رود اطلاق می شود. این سامانه رودی مساحتی حدود ۳۵/۶۰۰ کیلومتر مربع را در بر گرفته است و اصلی ترین سیستم رودخانه ای غرب آسیا است. رودهای این سامانه از سرزمین کوهستانی ارمنستان در شرق ترکیه سرچشمه گرفته و با گذشتن از سوریه و عراق به خلیج فارس می ریزند. این سامانه بخشی از ناحیه بوم شناختی دیرینه قطبی دجله–فرات است که عراق و بخش هایی از ترکیه، سوریه، ایران، عربستان سعودی، کویت و اردن را در بر می گیرد.
این منطقه از نظر تاریخی به عنوان بخشی از هلال حاصل خیز اهمیت دارد و اعتقاد بر این است که تمدن برای نخستین بار در این منطقه پدیدار شده است.
مداخله نظامی ترکیه در جنگ داخلی سوریه با عنوان عملیات سپر فرات (ترکی:Fırat Kalkanı Harekâtı) از تاریخ ۲۴ دسامبر ۲۰۱۶ از منطقه غربی رود فرات و بین مرز ترکیه-سوریه آغاز شده و شورشیان مورد حمایت ترکیه توانستند ابتدا با تصرف مناطق تحت کنترل داعش به جرابلس نفوذ و آنرا تصرف کنند. سپس پیشروی خود علیه نیروهای دمکراتیک سوریه (کردها) ادامه دادند اما بعداً با وجود موفقیت نیروهای شورشی تحت حمایت ترکیه در تصرف مناطق تحت کنترل نیروهای دمکراتیک سوریه، بعد از حصول آتش بس موقت بین نیروهای دمکراتیک سوریه محور عملیات خود را از پیشروی به جنوب (منبج) به غرب منعطف کردند تا بتوانند مناطق تحت کنترل داعش را تصرف کنند و مانع کمک رسانی به داعش از مرز ترکیه شوند.
یگان آزادی بین المللی
پشتیبانی:
 آمریکاa
جمهوری عربی سوریه (درگیری اندک)
پشتیبانی:
 روسیه
مرد فرات ((به ترکی استانبولی: Mert Fırat)؛ زادهٔ ۱۰ ژانویهٔ ۱۹۸۱(1981-01-10)) هنرپیشه و فیلم نامه نویس اهل کشور ترکیه است. وی از سال ۲۰۰۵ تاکنون در بیش از پنجاه فیلم سینمایی نقش آفرینی کرده است. از فیلم هایی که وی در آن نقش داشته است می توان به عشق به زبان دیگر، رویای پروانه اشاره کرد.

چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

نقل قول های فرات

فُرات یکی از دو رود بزرگ منطقهٔ میان رودان (بین النهرین) است که از کوهستان ارمنستان سرچشمه گرفته و به سوی آشور، سوریه، بابل و خلیج فارس روان است. این رود به همراه دجله دو رودی هستند که منطقهٔ میان رودان را مشخص و محدود می کنند. فرات در غرب دجله قرار دارد.
• «ای سوارگان بر شنزارهای سرزمین مِنا/ سواره بمانید و به نشستگان درّه ها و بلندی ها خبر دهید// به زائرانی که سپیده دمان به مانند رود خروشان فرات/ به سوی منا سرازیر می شوند// بگویید :اگر دوست داشتنِ اهل بیت رفض است/ جنّ و انس بدانند که من رافضی هستم.» دیوان الإمام الشافعی، ص۹۳، دار الکتب العربی، بیروت، ۱۴۱۴ ق -> محمد بن ادریس شافعی

فرات را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Google Plus Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران درباره معنی فرات

هرمز ١٩:٢٥ - ١٣٩٦/٠٨/٢٢
من درباره ی معنا (چم) واژه ی فرات چیزی نمیدانم اما با اطمینان میتوانم بگویم که این نام همانند نام دجله (تیگرا _تیگره) نامی غیر عربی میباشد_باتوجه به حضور و زیست اقام غیر عرب مانند ( اشوریان_ بابلیان _ سریانی ها _ ایرانیان _ نبطیان _ رومیان) در کنار یا نزدیکی این رود بزرگ _کارشناسان باید توجه کنند که پس از سلطه اعراب بر این منطقه بسیاری از نامها معرب گشتند و یا برایشان ریشه جعلی عربی ساخته شد ( که متاسفانه در این کار برخی پیشینیان خود باخته ما که برایشان پذیرش اسلام بزرگ و متعالی با عرب زدگی و معرب شدن یکی پنداشته شد و امر بر انان مشتبه شد در این کار با اعراب نو رسیده همکار و هماهنگ گشتند )
|

علیرضا سلیمی ١٧:١٤ - ١٣٩٧/١١/١٨
Euphrates
|

شهریار آریابد ٠٩:٢٧ - ١٣٩٨/٠١/١٩
در پهلوی " هوفراتو " در نسک : فرهنگ برابرهای پارسی واژگان بیگانه از ابوالقاسم پرتو .
|

پیشنهاد شما درباره معنی فرات



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• سرچشمه رود فرات   • سایت فرات   • رود فرات در کربلا   • فرات کربلا   • عمق رود فرات   • نقشه دجله و فرات   • نقشه رود فرات   • عکس رود فرات   • معنی فرات   • مفهوم فرات   • تعریف فرات   • معرفی فرات   • فرات چیست   • فرات یعنی چی   • فرات یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی فرات
کلمه : فرات
اشتباه تایپی : tvhj
آوا : forAt
نقش : اسم خاص مکان
عکس فرات : در گوگل


آیا معنی فرات مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )