انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

95 1055 100 1

فرهنگ اسلامی

فرهنگ اسلامی در دانشنامه اسلامی

فرهنگ اسلامی
برای فرهنگ تعاریف مختلفی کرده اند، به طور کلی فرهنگ، عبارت است از عقیده، برداشت و تلقی هر انسانی از واقعیات و حقایق عالم و نیز خلقیات فردی و خلقیات اجتماعی و ملی. در مقاله حاضر، اصول و ویژگی های فرهنگ اسلامی برشمرده شده است.
واژه «فرهنگ» در زبان فارسی از واژه های بسیار کهن است که نه تنها در نخستین متن های نثر فارسی دری، بلکه در نوشته های بازمانده از زبان پهلوی نیز یافت می شود.این واژه که در سده های اخیر، کمابیش از یادها رفته بود و فقط نامی برای کتاب های لغت بود، در سال ۱۳۱۴ با بنیان گذاری «فرهنگستان ایران» جانی تازه یافت و با تبدیل نام وزارت معارف به وزارت فرهنگ از فراموش خانه دیوان ها و کتاب های لغت به زندگی روزانه پای گذاشت. چنان که از این نام گذاری پیداست، کلمه فرهنگ با توجه به معنای اصلی آن، که ادب و تربیت باشد، برابر «اِجوکِیشن» (Education) در زبان های اروپایی اختیار شد و «فرهنگی» دیگر بار عنوان کسانی شد که کارشان آموزش بود. اما رواج کلمه «کالچر» (Culture) و مفاهیم مربوط به آن، نیاز به یافتن برابری را برای آن تجویز کرد و لذا کلمه «فرهنگ» در برابر «کالچر» به کار رفت و «آموزش و پرورش» برابر «اِجوکِیشن» نهاده شد.
ریشه واژه فرهنگ
صورت باستانی فرهنگ در اوستای کنونی و نوشته هایی که از فارسی باستان در دست داریم، دیده نشده است. صورت پهلوی آن «فرهنگ» (frahang) است. گمان می رود که این واژه از پیشوند «فر» («فر» علاوه بر پیشوند، اسم نیز هست و به معنی شکوه، درخشندگی و بزرگی در ادبیات به کار رفته است.) به معنی جلو، بالا و پیش، و «هنگ» ساخته شده باشد. «هنگ» از ریشه اوستایی «ثنگ» یا «سنگ» thang) یا (thanga به معنای کشیدن، سنگین و وزن است.این واژه مرکب از نظر لغوی به معنی بالا کشیدن، برکشیدن و بیرون کشیدن است. فرهنگ را از نظر لغوی اغلب به معنی عقل و دانش به کار برده اند، اما به معانی مختلف دیگر نیز آمده است، از جمله: نیکویی، تربیت و پرورش، بزرگی، عظمت، بزرگواری، فضیلت، وقار، شکوهمندی، حکمت، هنر، علم، معرفت، علم فقه، علم شریعت. با توجه به اینکه کلمه «فرهنگ» به جای کلمۀ «کالچر» به کار رفته است، لازم است قبل از بیان تعریف اصطلاحی فرهنگ، به واژه «کالچر» اشاره شود.واژۀ «کالچر» از زبان کلاسیک و شاید پیش از کلاسیک لاتین ریشه گرفته که به معنای کشت و کار یا پرورش بوده است. این کلمه با توجه به این معنی، در کلماتی مانند کشاورزی (agriculture)، باغداری (horticulture)، پرورش زنبور عسل (bee culture) به کار رفته است. مفهوم «کالچر»، دیرگاهی نیست که در مورد جوامع بشری و تاریخ به کار گرفته شده و احتمالاً در سال ۱۷۵۰. م نخستین بار در زبان آلمانی به این معنا به کار رفته است.زبان های دومانسی (زبان هایی که از زبان لاتین جدا شده اند مانند پرتقالی، اسپانیایی، فرانسه، ایتالیایی، رومانیایی و جز آن.) و زبان انگلیسی، در آغاز جنب و جوش خود تا دیرزمانی، واژه «سیویلیزاسیون» (civilisation) را به جای «کالچر» به کار می بردند. این اصطلاح به واژه های لاتین سیوس (Civis)، سیویتاس (Civitas)، سیویلیس (Civilis) و سیویلیزر (Civiliser) باز می گردد که معنای «سیاسی» و «شهری» دارند. بدین معنا که شهروند یک دولت سازمان یافته را در برابر مردم قبیله نشین قرار می دهد. واژه «سیویلیزاسیون» در لاتین کلاسیک وجود ندارد، چه بسا فرانسوی باشد و از فصل «سیویلیزه» (Civiliser) به معنای رسیدن به مرتبه آبادانی یا بهره مند شدن از آن، شهری وار گشتن و برگشتن، گرفته شده باشد!بدین سان، هر دو اصطلاح «کالچر» و «سیویلیزاسیون» از آغاز، اندیشۀ بهگشت و پیشرفت به سوی کمال را به دقت در بر داشته و هنوز نیز این معنا را در کاربردهای بسیار، چه عامیانه و چه روشنفکرانه، حفظ کرده اند.
تعریف فرهنگ
در پایان قرن هیجدهم و آغاز قرن نوزدهم که در کشور آلمان، برای «بازجست» تاریخ و شناخت نژادها و جامعه های انسانی تلاش چشمگیری شد. نخست آرمان ها، آیین ها و رسم ها، هنرها و دانش های جامعه ها و نژادها را بررسی کردند و سیر تاریخ را بر سیر تکامل منطبق ساختند، سپس واژه «فرهنگ» را برای روشن ساختن سیر تکاملی و تاریخی جامعه ها و ملّت ها و امور معنوی آنان، و «تمدن» را برای پاسخ گفتن به نیازهای مادی و امور شهری به کار بردند.
← آغاز فرهنگ با تایلور
...
با ظهور انقلاب اسلامی، پژوهش های دینی کشور وارد مرحله جدیدی از رشد و شکوفایی شد. در سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی رحمة الله علیه نهادی فرهنگی و تبلیغی در درون حوزه علمیه شکل گرفت که در سال های بعد به نام دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خوانده شد. این دفتر که وظیفه اصلی اش پر کردن خلاهای فرهنگی و تامین نیازهای دینی برآمده از تاسیس نظام جمهوری اسلامی بود، در کنار فعالیت های گوناگون تبلیغی، عرصه های آموزشی و پژوهشی را نیز به مجموعه فعالیت های خود افزود و به تدریج در زمینه های گوناگون علمی و تخصصی به تشکیل واحدها و گروه های مطالعاتی و تحقیقاتی اقدام کرد.
آنچه در سیر پویایی و شکوفایی فعالیت های پژوهشی دفتر قابل تامل است، شکل گیری فعالیت های پژوهشی، متناسب با شرایط ویژه و در پاسخ به نیازهای اجتماعی هر دوره از انقلاب اسلامی است. در سال ۱۳۶۲ ضرورت بازگشت به منابع اصیل و گران سنگ اسلامی و بازشناسی و بازسازی فرهنگ دینی متناسب با شرایط و نیازمندی های زمان، سبب شد تا نخستین مرکز پژوهشی دفتر با عنوان مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی شکل گیرد. این مرکز در روند تکاملی خود به تدریج توانست با ایجاد چهار پژوهشکده (فلسفه و کلام اسلامی ، فقه و حقوق ، علوم و اندیشه سیاسی، تاریخ و سیره اهل بیت علیه السّلام)، و سه مرکز پژوهشی (احیای آثار اسلامی، اصطلاح نامه علوم اسلامی و پاسخگویی به سئوالات دینی) فعالیت های گسترده ای را در دستور کار خود قرار دهد.
فعالیت در عرصه قرآن
خلا تحقیقات علمی در عرصه قرآن و معارف قرآن، دفتر تبلیغات اسلامی را بر آن داشت که مرکز مستقلی را بدین منظور پایه ریزی کند. این مرکز با جذب فضلای قرآن پژوه و انجام پروژه های بزرگ و متعدد، هم اکنون بزرگ ترین مرکز قرآن پژوهی کشور به شمار می آید.
تاسیس پژوهشکده مهدویت
همچنین با توجه به ضرورت انجام مطالعات علمی در موضوع مهدویت ، تاسیس نخستین مؤسسه حوزوی در این عرصه به نام پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی رقم خورد. این مؤسسه که از سال ۱۳۷۷ با عنوان «انتظار نور» آغاز به کار کرد، تاثیر بسزایی در گسترش مطالعات مهدوی عجّل الله فرجه الشریف در حوزه علمیه قم داشته است.
فعالیت دفتر تبلیغات در خراسان و اصفهان
...
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مرکز پژوهشی در زمینه علوم دینی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم. پژوهشگاه دارای پژوهشکده ها، مراکز و گروه های پژوهشی است. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیش از ۶۳۰ اثر پژوهشی منتشر کرده و ۱۸۰ جایزه آثار برگزیده در جشنواره ها و مجامع علمی کشور، کسب کرده است. در چهارمین جشنواره بین المللی فارابی در سال ۱۳۸۹، این پژوهشگاه، مؤسسه برتر پژوهشی معرفی شد.
در سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی نهادی فرهنگی و تبلیغی در درون حوزه علمیه شکل گرفت که در سال های بعد به نام دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خوانده شد. در سال ۱۳۶۲ نخستین مرکز پژوهشی دفتر با عنوان مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی شکل گرفت. این مرکز در روند تکاملی خود به تدریج توانست با ایجاد چهار پژوهشکده (فلسفه و کلام اسلامی، فقه و حقوق، علوم و اندیشه سیاسی، تاریخ و سیره اهل بیت(ع)، و سه مرکز پژوهشی (احیای آثار اسلامی، اصطلاح نامه علوم اسلامی و پاسخگویی به سئوالات دینی) فعالیت هایی را در دستور کار خود قرار دهد.
خلأ تحقیقات علمی در عرصه قرآن، دفتر تبلیغات اسلامی را بر آن داشت تا مرکز مستقلی را بدین منظور پایه ریزی کند و با توجه به ضرورت انجام مطالعات علمی در موضوع مهدویت، تأسیس نخستین مؤسسه حوزوی در این عرصه به نام پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی رقم خورد.
نام تورات ــ کتاب آسمانی نازل شده بر حضرت موسی (ع) ــ بارها در قرآن کریم آمده، و در فرهنگ ادیان سامی در طول تاریخ به همین نام شناخته شده است.
طی سده ها، متنی مرکب از ۵ سِفر (اسفار خمسه) نزد یهودیان و مسیحیان به عنوان تورات شناخته می شده، و بخش آغازین عهد عتیق محسوب شده است.اما مسلمانان متن موجود را تحریف شده تلقی می کرده اند و از دیدگاه آنان، تورات یاد شده در قرآن کریم اشاره به متن اصیلِ پیش از تحریف دارد.بدین ترتیب، نحوۀ ارتباط میان متن اصلی تورات و آنچه نزد یهودیان و مسیحیان از تورات شناخته است، همواره مسئله ای مهم نزد مسلمانان بوده است؛ مسئله ای که در حوزه های گوناگون ادبیات دینی از تفسیر گرفته تا ردیه های نوشته شده بر ادیان قابل پی جویی است.باور به اینکه، تورات موجود به نحوی مبتنی بر متن اصیل تورات است، زمینه ساز آن بوده است تا تورات یهود نزد مسلمانان همواره با احترام تلقی شود و در مواردی که مبانی کلامی آنان اجازه می داده، به عنوان منبع مورد استفاده قرار گیرد.
معنا
لغت شناسان و عالمان عرب ریشۀ واژۀ تورات را «وَری» به معنای «شعله را برافروختن» دانسته اند این در حالی است که احتمال عربی بودن واژه پذیرفته شود؛ چه، در صورت عبری بودن آن، بحث وزن و اشتقاق واژه معنا ندارد.
در قرآن
تورات در کنار نام برخی دیگر از کتاب های آسمانی همچون انجیل و زبور ، یکی از چند کتاب آسمانی است که در قرآن کریم آمده است و با ۱۸ بار بسامد، یکی از پرکاربردترین آن ها به شمار می رود.در این آیات به برخی از موضوعات توجهی ویژه شده است. ۴ بار یادکرد مستقیم از نزول تورات از سوی پروردگار ، آشکارترین شیوۀ تأیید و تصدیق آن توسط قرآن کریم است.حال آن که نه تنها تورات مورد تأیید الٰهی است، بلکه همچون اسماء آموخته به آدم (ع)، در شمار آموزش های باری تعالی قرار دارد و آموزش داده می شده است. در این مُنزَل الٰهی، هدایت و روشنایی جاری است و به عنوان وسیله ای برای حکم کردن در میان یهود، احکام و فرامین پروردگار در آن جاری است. بر همین اساس است که ضمن تصدیق ربانیون و خداشناسان، مورد استفادۀ انبیای بنی اسرائیل نیز قرار گرفته است.رویکرد تاریخ گونۀ قرآنی و توجه دادن به تقدم و تأخر در نزول تورات در برخی از آیات قابل پی جویی است.بر دین حنیف بودن ابراهیم (ع) و تقدم بر نزول تورات و نیز تبیین برخی احکام و محرمات توسط اسرائیل ( یعقوب ) پیش از تورات از همین دست آیات است.قرارگیری این منزل الٰهی در کنار مفهوم کتاب و حکمت که از آموزش های اٰلهی است، بیانگر ارزش و جایگاه آن در قرآن کریم است.
← رابطه تورات با انجیل
...
صرف نظر از آن چه به اشاره در قرآن یا به تفصیل و گاه جزءپردازی های اغراق آمیز در روایات ، در باره روز جمعه آمده است ، مهم ترین مشخصه و در عین حال کارکرد این روز ، نقش آن در نظام تقسیم روزهای ماه به واحدهای هفت تایی ( هفته ) به عنوان روز پایانی یا تعطیل هفتگی بوده است .
از همان اوایل شکل گیری جامعه مسلمانان در مدینه ، علاوه بر جنبه های عبادی و کارکرد دینی ـ اجتماعی جمعه ، نقش ها و ظرفیت های غیردینی (سیاسی، رسانه ای و اقتصادی) نیز در شمار مشخصه های هویتی این روز در آمد.

تفاوت جمعه با سبت یهودی
جمعه ، برخلاف شنبه ( سبت / شَباط ) یهودیان ، هرگز تعطیل مطلق و روز خودداری از کار کردن یا روز استراحتِ کامل به پیروی از استراحت خداوند پس از فراغت از کار خلقت نبوده است ، چه این حقیقت را به منزله اصالت و ابداعی بودنِ مفهوم جمعه در فرهنگ اسلامی بدانیم ، چه آن را حاصل تمایل پررنگ مسلمانان صدر اسلام به متمایز بودن یا دست کم احساس نیازِ هویت جویانه آنان به متمایز بودن از یهودیان و مسیحیان بینگاریم و چه حتی آن را ناشی از حزم و دوراندیشی بنیان گذاران سنّتِ اسلامی برای در امان ماندن از مایه های استهزای مفهوم یهودیِ «استراحت خداوند پس از شش روز آفرینش » تلقی کنیم .

پدیداری جمعه در نظر محققان غربی
گویتین و شاکد، دو محقق یهودی که هر دو ــ البته با تبیینی متفاوت جمعه مسلمانان را پدیداری دست دوم و اقتباسی از سنن پیش از اسلام دانسته اند، تفاوت های جمعه اسلامی را با سبت یهودی یا روزهای گردهمایی عرب جاهلی انکار نکرده اند، گو این که تبیین فرآیند اخذ و اقتباس جمعه از یوم هاکنستِ عبری (به معنی روز گردهمایی و روز بازار هفتگی) یا عروبتای آرامی از ریشه RB ـ (به معنی باهم آمیختن ) و یا آدینه فارسی (اگر اصلاً از ریشه y a به معنی آمدن باشد)، بسیار دشوار است .

تعطیلی روز جمعه
...

فرهنگ اسلامی در دانشنامه ویکی پدیا

فرهنگ اسلامی
فرهنگ اسلامی یک اصطلاح برای توصیف شیوه های فرهنگی مشترک به لحاظ تاریخی مسلمانان است. اوایل شکل های فرهنگ اسلامی، عمدتاً عربی بودند. با گسترش سریع امپراتوری های اسلامی، این فرهنگ، فرهنگ های فارسی، قفقازی، بنگلادشی، ترکی، مغولی، هندی، مالایی، مالایی، بربر، مصری، اندونزیایی، و مرو را تحت تأثیر قرار داده است.
فرهنگ اسلامی، عموماً تمامی اعمالی را شامل می شود که در اسلام هستند، شامل اعمال قرآنی از جمله نماز و … است
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مرکز علمی و پژوهشی در مباحث علوم اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است. این پژوهشگاه به همراه دانشگاه باقرالعلوم مجموعاً معاونت پژوهش و معاونت آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم هستند. نجف لک زایی استاد علوم سیاسی و معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.
الف. بنیادهای نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی
این پژوهشگاه در سابق با نام معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بود و در سال ۱۳۸۰ در ساختار جدید دفتر تبلیغات تصمیم بر این شد تا همه مراکز پژوهشی در یک پژوهشگاه ساماندهی شوند. در نهایت با تصویب چهار پژوهشکده در شورای عالی گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۴ مجوز پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اخذ شد.
تبیین معارف ناب اسلامي و پالایش فرهنگ دینی از پیرایه های جمود و التقاط؛
تبیین نظام مند اسلام و ارائه الگوهای كارآمد فردی و اجتماعی متناسب با نیازهای جهان معاصر از طریق توسعه، تعمیق و توانمندسازی علوم اسلامی؛ تأمین پشتوانه های علمی و نظري برای نظام بخشی وكارآمدسازی حكومت دینی و انقلاب اسلامی. رویکرد پژوهشگاهویرایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي جهت پاسخگویی به نیازها و مسائل جامعه هدف، رویکرد مسأله محوري را مورد بازخواني و تأکيد قرارداده است فعاليت هاي علمي پژوهشگاه در اجراي رويکرد مذکور در 4 محور اصلي و 13 ميز تخصصي به شرح ذيل ساماندهي شده است:
دفتر نشر فرهنگ اسلامی مؤسسه است فرهنگی، غیردولتی و غیرانتفاعی که در سال 1353 در ایران تأسیس شده است. هدف از تأسیس این مؤسسه نشر معارف اسلامی و شیعی می باشد . تا به حال حدود 2000 عنوان کتاب توسط این دفتر منتشر شده است و چون مؤسسه غیرانتفاعی است، قیمت کتابهایش بدون سود و حتی کمتر از قیمت واقعی است. در حال حاضر علاوه بر انتشار کتاب، انتشار مجله ماهانه فرهنگ اسلامی و نیز تولید رسانه های سمعی و بصری نیز جزء فعالیت های این دفتر می باشد .
سیدرضا برقعی
محمدجواد باهنر؛
سیدمحمد حسینی بهشتی
علی گلزاده غفوری؛
محسن چینی فروشان (مدیر عامل دفتر)؛
مهدی باقری (قائم مقام مدیر عامل دفتر)؛
علی اکبر اشعری (مدیر مسئول ماهنامه «فرهنگ اسلامی» وابسته به دفتر)؛
محمدحسن زورق (سردبیر ماهنامه «فرهنگ اسلامی» وابسته به دفتر).


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با فرهنگ اسلامی

فرهنگ اسلامی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی فرهنگ اسلامی   • مفهوم فرهنگ اسلامی   • تعریف فرهنگ اسلامی   • معرفی فرهنگ اسلامی   • فرهنگ اسلامی چیست   • فرهنگ اسلامی یعنی چی   • فرهنگ اسلامی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی فرهنگ اسلامی
کلمه : فرهنگ اسلامی
اشتباه تایپی : tvik' hsghld
عکس فرهنگ اسلامی : در گوگل


آیا معنی فرهنگ اسلامی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 95% )