انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

99 1015 100 1

فلسطین

/felestin/

معنی فلسطین در لغت نامه دهخدا

فلسطین. [ ف ِ ل َ / ل ِ ] (اِخ ) از اجناد شام است ، و نسبت بدان فلسطی و فلسطینی است. (اقرب الموارد). ناحیتی است به شام با کشت وبرز و میوه ها و خواسته ها و مردم بسیار. و رمله قصبه ٔ فلسطین است و شهر غزه و بیت اللحم وشهر مسجد ابراهیم و شهرک نابلس و ارنجا [ظ: اریحا] و شهر بیت المقدس از فلسطین باشد. (از حدود العالم ). صفحه ای است که همیشه مسکون بوده ، مردمان مختلف از نژادهای گوناگون از کنعانیان گرفته تا اقوام معاصر ما در اینجا بنوبت سکنی گزیده اند و بسا که روی تپه ای چندین شهر یکی بعد از دیگری بنا شده و اکنون در یک جا آثار تمدنهای مختلف از زیر خاک بیرون می آید. هر شهر که خراب می شده بر ارتفاع تپه ای می افزوده و شهر جدید را بر شهر خراب شده میساختند. گویند که عده ٔ چنین طبقات گاهی از ده و بیست تجاوز میکند، بنابراین عالم آثار عتیقه باید بسیار رنج برد تا آثار و علایم هر دوره یا عهدی را از دوره و عهد دیگر تمیز دهد و آن را به جا و طبقه ٔ خود نسبت دهد. (ایران باستان پیرنیا ص 58). محل هایی که در تورات ذکر میشود غالباً در فلسطین یا در شام است. (ایران باستان پیرنیا ص 57). ناحیتی است از شام ، و بیت المقدس قصبه ٔ این ناحیه است. شهرهای مشهورش عبارتند از: عسقلان ، رمله ، غزه ، ارسوف ، قیساریه ، نابلس ، اریحا، عمان ، مافا و بیت جبرین که اول اجناد شام است. ابتدایش از ناحیه ٔ غرب رفح و انتهایش لجون از ناحیه ٔ غَور است. (معجم البلدان ) :
آماج تو از بُست بود تا که به پنجاب
پرتاب تو از بلخ بود تا به فلسطین.
فرخی.
رجوع به فلسطون شود.

فلسطین. [ ف ِ ل َ / ل ِ ] (اِخ ) قریه ای است در عراق. (معجم البلدان ) (منتهی الارب ).

معنی فلسطین به فارسی

فلسطین
۱ - در ازمنه قدیم ناحیه ای در آسیای غربی در ساحل بحرالروم ( مدیترانه ) که از مشرق رود داردن به بشان و جلعاد ممتد میشود ۲ - در ازمنه جدید کشوری واقع بین رود اردنو بحرالروم ( مدیترانه ) که بین جمهوری لبنان سوریه و بحرالمیت قرار دارد و آن مقر سلطنت بنی اسرائیل و یهودیه بود . فلسطین از ۱۸۲۳ تا ۱۹۴۸ م . تحت تسلط بریتانیا قرار داشت و از ۱۹۴۸ بدو بخش تقسیم شد : الف - جمهوری اسرائیل .ب - سرزمین عرب نشین ( ناحیه غزه تحت حکومت مصر قرار گرفت ) و بخش غربی رود اردن جزو پادشاهی اردن ( سابقا ماورائ اردن شده ( ۱۹۵٠ م . ) جمعیت فلسطین مرکب است از ۱۷۴٠٠٠ کلیمی و ۷۶٠٠٠٠ مسلمان و بقیه مسیحی و دروز هستند . این ناحیه قرنها عرصه مبارزه میان یهودیان و مسلمانان بوده است . ناحیه ساحلی فلسطین که آباد ترین بخش آنست بدست یهود افتاده و پس از جنگ دوم جهانی کشوری جمهوری بنام [ اسرائیل ] در آن تشکیل گردید. شهر معتبر فلسطین اورشلیم یا بیت المقدس است که قبلا قسمتی از آن در دست مسلمانان بود ولی در حال حاضر تمام آن در تصرف کشور اسرائیل است . مرکبات غلات و پوست از فلسطین صادر میشود .یا فلسطین اول دوم سوم . فلسطین در ایام بیزانطین از قرن چهارم تا فتح عرب بسه بخش زیر تقسیم گردیده است : فلسطین اول شامل قیصریه ایلیا غزه . فلسطین دوم : شامل بیسان غدره طبریه . فلسطین سوم شامل بلاد جنوب که پایتخت آن صلع ( بترا ) بوده است .
از اجناد شام است و نسبت بدان فلسطی و فلسطینی است . ناحیتی است به شام با کشت و بزر و میوه ها و خواسته ها و مردم بسیار .
به روایت مولف نزهه القلوب - در ص ۲۷٠ از چاپ لیدن یکی از نواده های نوح است که ناحیت فلسطین بدو منسوب است .
بفارسی هندوانه و بهندی ترپوز نامند .

فلسطین در دانشنامه اسلامی

فلسطین
فلسطین مهد ادیان توحیدی بزرگ تاریخ و محل تلاقی تمدن هاست. سرزمین پربرکت و زیبایی که از لحاظ سوق الجیشی، سیاحتی و دینی یکی از مهم ترین نقاط دنیا است. فلسطین در منتهی الیه غرب قاره آسیا و در شرق مدیترانه واقع شده است. فلسطین علاوه بر جایگاه دینی که مهد انبیاء و ادیان آسمانی است، به دلیل قرار گرفتن در خاورمیانه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. قرار گرفتن فلسطین در میان تمدن های متخاصم کهن از یکسو و تشدید درگیری نیروهای مهاجم برای تسلط و تصرف آن از سوی دیگر اهمیت و حساسیت موقعیت آن را دو چندان کرده است.فلسطین از شرق به اردن، از غرب به دریای مدیترانه، از شمال و شمال شرقی به سوریه و لبنان و از جنوب به شبه جزیره مصر (سینا) و خلیج عقبه محدود می شود.
انسان های اولیه دوازده هزار سال قبل از میلاد مسیح در فلسطین زندگی می کردند. باستان شناسان در برخی از این مناطق استخوان های انسان های اولیه را یافته اند. شهرهای اریحا، مجد و غزه از کهن ترین شهرهای جهان به حساب می آیند. به دلیل وضعیت جغرافیایی، رونق کسب و کار و کشاورزی، مهاجرت به این سرزمین از چند هزار سال قبل از میلاد آغاز شد.نخستین گروه مهاجر، کنعانی ها بودند. کنعانی ها از تبار کنعان بن سام بن نوح علیه السّلام می باشند. این گروه ساکنان اصلی فلسطین محسوب می شوند و سرزمین فلسطین به واسطه نام آنها «ارض کنعان» لقب گرفت. کنعانی ها ساکنان اصلی فلسطین شدند و با اشتغال به کشاورزی، دامپروری و تجارت، در پی ریزی این تمدن کهن تلاش نمودند. کنعانی ها قریب به ۲۰۰ شهر از جمله شهرهای معروف قدس و نابلس را بنا کردند. در قرن سیزدهم پیش از میلاد قبایل جنگجویی از جزیره کرت و دریای اژه وارد فلسطین شدند که نام اصلی آنان pelest بود. پلست ها، دشت ساحلی از غزه تا حیفا را به تصرف خود درآوردند. پس از زمانی فلسطینی ها جذب آیین کنعانی شدند و الهه آنها (دایگون، بعل و عشتار) را می پرستیدند.فنیقی ها در حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد به فلسطین مهاجرت نمودند و شهر اورسالم را بنا نهادند. (قدس)پس از آن نبطی ها که فرقه ای عرب تبار بودند به فلسطین مهاجرت نمودند. این قوم قرن ششم پیش از میلاد از جزیرة العرب به این منطقه آمدند.حضرت ابراهیم علیه السّلام متعاقب شروع دعوت توحیدی اش، حوالی سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد به منظور صیانت از دین خود به همراه برادرزاده اش حضرت لوط به فلسطین مهاجرت نمود. حضرت ابراهیم در شهر الخلیل (هبرون) اقامت گزید. حضرت ابراهیم از همسر اول خود سارا صاحب فرزندی به نام حضرت اسحاق شد و قبل از آن نیز از همسر دوم خود هاجر، حضرت اسماعیل متولد شده بود.حضرت یعقوب فرزند حضرت اسحاق بود، از حضرت یعقوب فرزندانی متولد می شوند که یکی از آنان حضرت یوسف بود. حضرت یعقوب و فرزندانش در دوره پادشاهی حضرت یوسف به مصر عزیمت می کنند. فرزندان حضرت یعقوب در مصر باقی ماندند و سال ها بعد به همراه حضرت موسی علیه السّلام، پیامبر برگزیده خدا به فلسطین رجعت نمودند.پیامبران بنی اسرائیل در سرزمین فلسطین به ارشاد و هدایت مردمان آن بلاد مشغول می گردند. در زمان حضرت داود علیه السّلام و حضرت سلیمان علیه السّلام، قوم بنی اسرائیل به شوکت می رسند.پس از فوت حضرت سلیمان بین یهودیان و ساکنان آن دیار درگیری هایی رخ می دهد و دو حکومت یکی در شمال به نام اسرائیل و به پایتختی سامریا و دیگری در جنوب به نام یهودا به پایتختی اورشلیم تشکیل می گردد. جنگ و خونریزی میان این دو حکومت بالا می گیرد و ماجرا با تسلط آشوریان بر حکومت اسرائیل پایان می پذیرد. حکومت یهودا نیز توسط بخت النصر پادشاه کلدانی (بابل) سرنگون شد و یهودیان به بردگی و اسارت درآمدند.با سرنگونی حکومت بابل توسط کوروش هخامنشی، پادشاه ایران، فلسطین تحت فرمانروایی کوروش درآمد و وی به یهودیان اجازه بازگشت به فلسطین را داد. یونانی ها در سال ۴۷۹ قبل از میلاد، در نبرد دریایی «سلامین» در جنگ با جانشینان داریوش هخامنشی به پیروزی رسیدند و اسکندر مقدونی توانست حکومت ایرانی ها را پایان بخشد؛ از آن زمان قدس و فلسطین کاملا به اشغال یونانی ها درآمد. پس از یونانی ها، سلوکیان و پس از آن رومی ها فلسطین را به اشغال خود درآوردند. در دوره تسلط رومی ها حضرت مسیح علیه السّلام در شهر بیت اللحم دیده به جهان گشود. یهودیان در دربار حکام رومی علیه مسیح و حواریونش توطئه می کردند و در نهایت حضرت مسیح علیه السّلام به صلیب کشیده شد. پس از پیوستن رومی ها به دین مسیح و تجزیه امپراتوری روم، قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری روم شرقی شد و بیزانس نام گرفت. ملکه هلینا مادر امپراتور قسطنطنیه در سال ۳۲۶ میلادی از فلسطین دیدار و کلیسای قیامت را در قدس و کلیسای المهد را در بیت اللحم بنا نهاد.
فلسطین شهر اسلام
...
فلسطین
فلسطین کشور مسلمان و میزبان مسجد الاقصی است. کشور فلسطین با کشورهای لبنان، اردن، سوریه و مصر هم مرز است. پایتخت این کشور بیت المقدس است.
در طول تاریخ، سرزمین فلسطین محل سکونت مسلمانان، مسیحیان و یهودیان بوده است. اعتقاد به یگانگی خدا، با ورود حضرت ابراهیم(ع) به فلسطین آغاز شد. دین اسلام در زمان خلافت خلیفه دوم وارد فلسطین شد. پس از ورود اسلام به فلسطین، امویان، عباسیان، فاطمیان و عثمانیان بر این سرزمین مسلط بودند. پس از پیروزی مسیحیان بر مسلمانان در جنگ های صلیبی، مدتی حکومت فلسطین در اختیار مسیحیان قرار گرفت؛ امّا پس از مدتی مسلمانان فلسطین را پس گرفتند.
در سال ۱۹۱۷م فلسطین توسط بریتانیا اشغال شد و زمینه اشغال فلسطین توسط اسرائیل را فراهم نمود. سرزمین فلسطین در سال ۱۹۴۸م توسط اسرائیل اشغال شد و این اشغال همچنان ادامه دارد. این کشور در طی این دوره، شاهد جنگ ها، انتفاضه ها و قتل عام های فراوانی بوده است.
فلسطین
کشور فلسطین، کشوری عربی و اسلامی است.
فلسطین سرزمین کم وسعتی است که در ناحیه خاورمیانه و در شرق مدیترانه قرار دارد. این سرزمین همچون پلی سه قاره آسیا، افریقا و اروپا را به هم متصل می کند و قلب جهان عرب و حلقه اتصال شرق و غرب می باشد و الهام بخش سه دین بزرگ دنیا است.
چنین موقع مهم و خصوصیات ویژه، این کشور را به صورت یکی از مناطق استراتژیک جهان درآورده است اما اشغال آن توسط صهیونیست ها و با حمایت ابرقدرتها و نیز آواره شدن چندین میلیون فلسطینی موجب آن گشته تا قلب های مسلمین جهان محزون و متاثر گردد.
3500 سال قبل از میلاد اقوام سامی از قلب عربستان به سوی مصر، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین کوچ نمودند که 25 قرن ق.م، یکی از این اقوام که به کنعانیان معروف بودند. فلسطین را به عنوان محل سکونت خود برگزیدند. 20 قرن ق.م اولین دولت تحت عنوان کنعانیه در کشور مزبور تاسیس شد.
در سال 1225 ق.م، قوم بنی اسرائیل به رهبری حضرت موسی علیه السلام در فلسطین سکونت یافتند. حدود هزار سال ق.م، اقوامی بنام «فلسطین» که از جزایر دریای اژه آمده بودند به این ناحیه راه یافته و جای کنعانیان را گرفتند بنی اسرائیل به سرکردگی داوود نبی و بعد از او به رهبری سلیمان پیامبر در حدود ده قرن ق.م دولت عبرانی را در این کشور بوجود آورده که رقیب دولت اقوام فیلسطین بود.
فلسطین در سال 772ق م به تصرف آشور و به سال 539 ق م توسط کوروش اشغال شد. در اواسط نیمه دوم قرن چهارم ق.م اسکندر آن را تصاحب نمود. در سال 395 میلادی فلسطین به عنوان مستعمره روم غربی اداره می شد و از اواسط قرن هفتم تا شانزدهم فرمانروایان عرب بر آن استیلا داشتند.
در سال 1517م جزئی از خاک امپراطوری عثمانی بود که به مدت 4 قرن آن را در اختیار خود داشتند و تا سال 1917م بر آن حکومت می کردند. در سال 1897م اولین کنگره صهیونیسم در شهر بال سوئیس به سرپرستی هرتزل برگزار شد و هدف خود از این گونه مشخص نمود: «هدف صهیونیسم عبارت است از ایجاد یک وطن قومی برای ملت یهود در سرزمین فلسطین».
در نوامبر 1917م، بریتانیا اعلامیه مشهور بالفور را مبنی بر تاسیس وطن قومی برای لت یهود در فلسطین صادر کرد. جنگ جهانی اول پایان نیافته بود که یهودیان وعده تشکیل کشور یهود را از بریتانیا دریافت نمودند و انگلیس با مشارکت شریف حسین حکمران قت حجاز، دولت عثمانی را از فلسطین بیرون راند و مهاجرت یهودیان به این سرزمین آغاز شد و دولت انگلستان به قیمومیت خود در این کشور پایان داد.
فلسطین از منظر حضرت آیت الله خامنه ای، کتابی است به زبان فارسی، نوشته سعید صلح میرزائی، که حاوی نظرات و بیانات آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره مسأله فلسطین است. نویسنده، سخنان آیت الله خامنه ای را در مجامع عمومی و خطبه های نماز جمعه، پیرامون مسأله فلسطین طی سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۹۰ مورد بررسی قرار داده، و کتاب را به صورت موضوعی در هشت بخش تنظیم نموده است که شامل کلیات، شکست ها و پیروزی ها، مسئولیت ها، جنایات، راه حل ها، قهرمانان، روشنگری، و آینده روشن است. دکتر علی اکبر ولایتی، مشاور عالی آیت الله خامنه ای، مقدمه ای ۱۳ صفحه ای بر این کتاب نوشته و مسأله فلسطین را از منظر تاریخی و سیاسی مورد بررسی قرار داده است. این کتاب در ۴۱۴ صفحه و توسط انتشارات انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۰ به چاپ رسیده و تا کنون چندین بار تجدید چاپ شده است.
قریب به یک قرن است که مسأله اشغال فلسطین و تشکیل دولت یهود، از مسائل مهم جهان اسلام است. علمای مسلمان، فراخور مسئولیت شان و در موقعیت های اجتماعی و سیاسی، نسبت به این مسأله واکنش نشان داده اند. علمای شیعه نیز از همان ابتدای اشغال فلسطین، از این مسأله ابراز نگرانی کرده و با فلسطینیان هم دردی نشان داده اند؛ و بر مبارزه با اشغالگران تا آزادی سرزمین فلسطین تاکید کرده اند. گرچه در طی دهه های اول تشکیل دولت صهیونیستی در خاک فلسطین، پیشگامان مبارزه با اشغالگری، کشورهای عرب همسایه فلسطین، مانند مصر و سوریه بودند، اما شکست های پیاپی اعراب از اسرائیل، بیشتر این کشورها را از دایره حمایت از مبارزان فلسطینی خارج کرد و در نهایت بیشتر آنان تن به سازش با رژیم صهیونیستی دادند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی، مبارزه با اشغالگری صهیونیست ها و حمایت از فلسطین، به عنوان یک سیاست ثابت توسط مسئولان جمهوری اسلامی اعلام و اتخاذ شد. اکنون سخن عالمان شیعه مبنی بر ضرورت مبارزه برای آزادی فلسطین، با ابزار قدرت و سیاست که به دست انقلابیون مسلمان افتاده بود، به گوش مسلمانان منطقه و مردم جهان می رسید.
نویسنده کتاب، سعید صلح میرزائی، متولد ۱۳۵۸، طلبه جوانی است که تا کنون سه کتاب درباره دیدگاه های آیت الله خامنه ای در موضوعات مختلف نوشته است: «حوزه و روحانیت»(۱۳۹۰)، «فلسطین»(۱۳۹۱)، «حماسه اقتصادی» (۱۳۹۳). وی می گوید طرح کتاب فلسطین را در رمضان سال ۹۰ به انتشارات فرهنگ انقلاب اسلامی داده است. این انتشارات ناشر کتاب هایی درباره آیت الله خامنه ای و مواضع ایشان است.
دولت ایران در اواخر قرن ۱۹ اقدام به تاسیس دفتر کنسولی در فلسطین انگلستان که نگران مداخله در امور فلسطین بود مخالفت هایی را آغاز کرد و دولت ایران دچار سردرگمی گشته و مواضع شایسته ای در قبال مسئله فلسطین اتخاذ نکرد.به رغم اهمیت موضوع فلسطین در آن دوران و انتشار اعلامیه بالفور، از آنجا که جنگ اول جهانی و اشغال ایران در آن سالها صحنه سیاست خارجی و افکار عمومی ایرانیان را دست خوش بحران نموده بود، اینک اطلاعات و اسناد دقیقی در مورد موضوع یاد شده در آن دوران موجود نیست!
دولت ایران از اواخر قرن ۱۹م و در پی مهاجرت جمعی از تجار به آن سرزمین، اقدام به تاسیس دفتر نمایندگی نمود. این کارپردازی نخست به مسائل اقتصادی و تجاری بازرگانان ایرانی رسیدگی می کرد و سپس به موضوعات دیگری از جمله کمک به کاروان های زیارتی، تبلیغات فرهنگی، تهیه اطلاعات و گزارش های منطقه ای و... می پرداخت.
← مخالفت انگلستان
اوضاع آشفته ایران و سر در گمی در مسئله فلسطین:مجموعه این اقدامات سبب گشت تا دولتمردان ایران که خود به صورت غیرمستقیم درگیر تحولات جنگ جهانی اول شده و بواسطه مشکلات مالی، بسیاری از نمایندگی های ایران در خارج را تعطیل ساخته بودند، نسبت به امور فلسطین، شام، شرق اردن، بیروت و جده بی اعتنا شوند. در این میان تنها سر کونسولگری ایران در مصر بود که گاه گزارش هایی را برای تهران می فرستاد. در چنین شرایطی، وضعیت سیاسی ایران نیز دچار نوعی بحران و سر درگمی شده بود. انتشار خبر پایان جنگ و تشکیل کنفرانس صلح، آشکار شدن موضوع قرارداد ۱۹۱۹م میان ایران و انگلیس و مخالفت همه جانبه مردم با آن، ناامنی و فقدان ثبات سیاسی، پریشانی امور مالی، عدم امنیت شغلی و فقر و بیماری سبب شده بود تا زعم های دولت ایران بیش از آنکه به فکر تحولات منطقه ای و جهانی باشند به معضلات داخلی خود بیندیشند. متاسفانه حتی در سال های پایانی جنگ نیز که دیپلمات های ایرانی تا حدی به شرایط جهانی خو گرفته بودند و صحنه درگیری های نظامی از سرزمین های خاورمیانه و شمال آفریقا به مناطق اروپایی محدود شده بود، باز هم گزارش های منظمی ارائه نمی کردند. یکی از علل این بی توجهی بویژه در مورد فلسطین را باید در نامشخص بودن وضعیت سیاسی آن سرزمین جستجو کرد. مدیران وزارت خارجه نمی دانستند که آیا امور مربوط به فلسطین را باید سفارت ایران در لندن بر عهده بگیرد یا همچون گذشته کارگزاری های ایران در شام و مصر؟ آشکار نیست که در این سالها سرکونسولگری ایران در فلسطین کاملاً تعطیل بوده و یا اینکه فعالیت محدودی را دنبال می کرده است. در میان مهاجران یهودی، ۵۱ ایرانی نیز به چشم می خوردند افرادی که حتی سرکنسول ایران در مصر هم از عزیمت ایشان بی خبر بوده و چه بسا تحت تاثیر القائات مراکز وابسته به صهیونیسم بین الملل ایران (همچون آلیانس) و به امید نیل به سرزمین حاصلخیز و بهشت موعود دیار خود را ترک کرده و در نهایت تنگدستی راهی سرزمین غریب شدند.
بی توجی ایران
کنفرانس منطقه ای قاهره و بی توجهی دولت ایران به آن:چرچیل در سال ۱۲۹۹م به مقام وزیر مستعمرات بریتانیا برگزیده شد و سلیس صدراعظم ویلسن بریتانیا درباره این انتساب می نویسد: «چرچیل در آنجا با کمک لورنس عربستان دو کشور پادشاهی عراق و اردن بزرگ را بوجود آورد و شرایط لازم را برای تاسیس کشور ملی یهود در فلسطین فراهم آورد و در تمام مدت عمر از آن حمایت کرد». چرچیل از همان روزهای نخستین تصدیّش به این مقام کوشید تا امور سرزمین های تحت قیمومیت انگلستان در خاورمیانه را از وزارت امورخارجه بریتانیا به وزارت مستعمرات منتقل سازد. اقدام بعدی چرچیل تشکیل کنفرانس از کارگزاران سیاسی اطلاعاتی بریتانیا در خاورمیانه بود تا با همکاری آنها بتواند سیاست جدید لندن در خاورمیانه را اعمال کند. این گردهمایی که ۱۲ مارس ۱۹۲۱م با حضور قریب به چهل کارشناس سیاسی ـ اداری و نظامی انگلیس در قاهره کار خود را آغاز کرد، مورد توجه دیپلماتهای ایرانی مقیم مصر نیز واقع شد. فتح الله پاکروان سرکونسول وقت ایران در مصر بود. متاسفانه دولت سید ضیاء الدین طباطبایی هیچ گونه واکنشی نسبت به کنفرانس قاهره از خود نشان نداد و حتی مصوبات یا شایعات حاصل از آنرا دخالت در امور کشوری بی طرف چون ایران قلمداد ننمود.
تغییر ساختار قومی در فلسطین
...
ادبیات فلسطین به مجموعه ی آثار ادبی (اعم از شعر، داستان و ...) گفته می شود که توسط مردم فلسطین به وجود آمده باشد و در مفهوم عام تر به هر نوع نوشته ی ادبی که درباره ی مقاومت فلسطین باشد نیز، اطلاق می شود.
ادبیات فلسطین به مجموعه ی آثار ادبی (اعم از شعر، داستان و ...) گفته می شود که توسط مردم فلسطین به وجود آمده باشد و در مفهوم عام تر به هر نوع نوشته ی ادبی که درباره ی مقاومت فلسطین باشد نیز، اطلاق می شود؛ چراکه فلسطین از حد و چارچوب یک منطقه ی جغرافیایی خاص تجاوز کرده و به مسئله و موضوعی جهانی تبدیل شده است.
دوره های ادبیات فلسطین
برای بررسی بهتر و عملی تر موضوع، لازم است به پیشینه و گذشته ی ادبیات فلسطین توجه کنیم، از طرفی می دانیم فلسطین بیش از سایر کشورها، همواره در تلاطم و تصادم حوادث مختلف سیاسی بوده است، به این ترتیب، دادن تصویری از ادبیات این ملت، بدون پرداختن به حوادث سیاسی و تاریخی آن امکان پذیر نیست. بر ابن اساس، ادبیات فلسطین در قالب سه دوره ی تاریخی بررسی می شود. نکته قابل توجه ی دیگر این است که «شعر» بخش عظیم و عمده ی میراث ادبی فلسطین را تشکیل می دهد و نوع ادبی داستان تقریبا در انزوا قرار دارد، بر این اساس ادبیات فلسطین با توجه به حوادث سیاسی و تاریخی این کشور به چند مرحله تقسیم می شود:۱. دوره ی حکومت عثمانی ها در شام (که فلسطین بخشی از آن محسوب می شد.)۲. دوره ی قیومیت بریتانیا بر فلسطین.۳. دوره ی حکومت اسرائیل یا صهیونیست بر فلسطین و آغاز آوارگی فلسطینیان.
← دوره اول
← أ. آوارگان عرب فلسطینی
...
سازمان مارکسیست ـ لنینیست مبارزه با اشغالگری دولت اسرائیل ، که جورج حَبَش ( پزشک مسیحی فلسطینی) در ۱۳۴۶ ش/ ۱۹۶۷ آن را ایجاد کرد جبهه خلق برای آزادی فلسطین را ایجاد کرد.
اگرچه گروههای فلسطینی پیش از جنگ شش روزة ۱۳۴۶ ش/ ۱۹۶۷ برای مبارزه با اسرائیل فعال بودند، ابتکار اصلی مبارزه با اسرائیل در دست دولتهای عربی بود. در ۱۳۴۳ ش/ ۱۹۶۴، سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)، به عنوان سازمانی در بر گیرندة بسیاری از گروههای مبارز فلسطینی، شکل گرفت؛ اما، این سازمان در جنگ شش روزه نقش چندانی نداشت. این جنگ افزون بر زیانهای مادّی، ضربة روانی بزرگی به اعراب وارد کرد و ملی گرایی عربی را در بحران فرو برد و نقطة عطفی در تاریخ اندیشة عربی شد. این جنگ فلسطینیان را از دولتهای عربی ناامید کرد و آن ها را به سوی ایجاد سازمانهایی برای رسیدن به آمال خود رهنمون ساخت. از سوی دیگر، جوّ بین المللی انقلابی در دهة ۱۳۴۰ ش/ ۱۹۶۰ عموماً چپ گرایانه بود و گروههای انقلابی و مبارز متأثر از مارکسیسم ـ لنینیسم بودند. این تأثیرپذیری فراتر از پیروی در اندیشه بود و گروههای چپ از کمکهای مالی و تسلیحاتی و آموزشی و سیاسی اردوگاه چپ نیز بهره می بردند. این عوامل زمینه های شکل گیری گروههای چپ و مارکسیست را در بین فلسطینیان مبارز فراهم ساخت.
مؤسسین
جبهة خلق از درون جنبش ملی گرای عرب بیرون آمد، جورج حبش همراه با نایِفْ حواتْمِه ــ که هر دو از دانشجویان فلسطینی دانشگاه امریکایی بیروت بودند ــ این جبهه را تأسیس کردند. شعارهای این جبهه، اتحاد عربی، آزادی فلسطین و انتقام از صهیونیسم بود. شکست ۱۳۴۶ ش /۱۹۶۷ باعث از بین رفتن اعتماد جنبش به رژیمهای سوریه و مصر و کاهش اقتدار پان عربیسم شد ازاین رو، آنان در مقام ایجاد سازمان جدیدی برای پیگیری اهداف خود بر آمدند.در آبان ۱۳۴۶/ نوامبر ۱۹۶۷، با به هم پیوستن چند گروه فلسطینی، الجبهة الشَعبیة لتحریر فلسطین (جبهة خلق برای آزادی فلسطین) به رهبری جورج حبش شکل گرفت. این گروهها عبارت بودند از جبهة آزادیبخش فلسطین، که یک گروه کوچک فلسطینی به رهبری احمد جبرئیل بود؛. و رهبر آن، نایف حواتمه، عضو جنبش ملی گرای عرب بود. جبهة خلق پیرو اندیشه مارکسیسم ـ لنینیسم است و از دید آنان انقلاب فلسطین بخشی از انقلاب جهانی برضد امپریالیسم و صهیونیسم و ارتجاع است، ویلیام کوآنت، «ابعاد سیاسی و نظامی جنبش ملی معاصر فلسطین»، در تاریخ انقلاب فلسطین. اعضای این جبهه خواهان کشوری هستند که در آن یهودیان و غیریهودیان، بدون توجه به نژاد و رنگ و مذهب و جنسیت، حقوق مساوی داشته باشند. در گذشته، آنان بر عدم امکان هم زیستی با رژیم صهیونیستی و ضرورت نابودی آن، به عنوان تنها شرط برقراری صلح عادلانه و پایدار در منطقه، تأکید می کردند. به باور آنان تنها راه مبارزه با دشمن صهیونیستی مبارزة مسلحانه است. در عین حال، امکان جنگ فوری و همه جانبة اعراب با اسرائیل را، به سبب ضعف قوای نظامی اعراب در برابر اسرائیل، نفی می کنند و اندیشة جنگ طولانی مدت چریکی و فرسایشی با اسرائیل را تبلیغ می کنند
تلاش برای آزادی فلسطین
جبهة خلق ابتدا تلاش می کرد برای آزادی فلسطین جبهه ای ملی ایجاد کند. پیش از آن، ساف با چنین هدفی شکل گرفته بود، اما با قدرت گرفتن سازمان فتح، به رهبری عرفات، و این که ساف تحت رهبری فتح این نقش را به عهده گرفت، جبهة خلق از این هدف خود دست کشید. ساف، پس از سلطة سازمان فتح بر آن، عموماً منعکس کنندة سیاستهای عرفات و سازمان فتح بود. با این که جبهة خلق از آغاز عضو ساف بوده اما روابط آن با ساف فراز و نشیبهای فراوانی داشته است. تا پیش از حملة همه جانبة اسرائیل به لبنان در ۱۳۶۱ش/ ۱۹۸۲، که منجر به اخراج گروههای فلسطینی از آن شد، دفتر و پایگاههای اصلی جبهة خلق در لبنان بود و پس از آن به سوریه و سپس در ۱۳۷۹ ش/ ۲۰۰۰، به مناطق زیر نفوذ دولت خودگردان در داخل فلسطین منتقل شد.
پشتیبانان جبهه
...



فلسطین در دانشنامه ویکی پدیا

فلسطین
عکس فلسطین
فِلِسطین ممکن است به یکی از موارد زیر اطلاق شود:
دولت فلسطین، دولتی که در سال ۱۹۸۸ توسط سازمان آزادی بخش فلسطین اعلام استقلال کرد
منطقهٔ فلسطین، ناحیه ای تاریخی در غرب آسیا که کشور فلسطین در آن است
حکومت خودگردان فلسطین، حکومتی که بنا بر پیمان اسلو در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳ در نوار غزه و کرانه باختری تشکیل شد
سرزمین های فلسطینی ، اصطلاحی که در اشاره به نوار غزه و کرانه باختری و گاهی نیز مناطق تحت کنترل دولت فلسطین به کار می رود
قیمومت بریتانیا بر فلسطین، قلمرویی که از سال ۱۹۱۷ تا سال ۱۹۴۸ میلادی تحت سرپرستی پادشاهی متحده بود
پلستاین، آرکانزاس
پلستاین، ایلینوی
پلستاین، ایندیانا
پلستاین، اوهایو
پلستاین، تگزاس
فلسطین (عربی: جريدة فلسطين‎) از مهم ترین روزنامه های فلسطین و بزرگترین و پر تیراژترین آنهاست که توسط عیسی داوود العیسی در شهرستان یافا در سال ۱۹۱۱ منتشر شده است، این روزنامه در اوایل انتشار آن بطور محدود منتشر می شد ولی بعدها انتشار آن دو بار در هفته گردید و پس از آن تبدیل به یک روزنامه که روزانه منتشر می گردید شد، و نهایتاً نیز به یکی از مهم ترین روزنامه های فلسطینی تبدیل گردید. این روزنامه که تا سال ۱۹۶۷ منتشر می شد از بهترین روزنامه های فلسطین بود که قادر به بازکردن ستونهایی برای نویسندگان و ادبا گردید و منعکس کننده تصویر واقعی از زندگی ادبی و فرهنگی در فلسطین شد. روزنامه فلسطین بین سال های ۱۹۱۱–۱۹۶۷ منتشر می شد و یکی از بزرگترین روزنامه فلسطینی بود که افکار عمومی فلسطین را نمایندگی می کرد. این روزنامه در شهرهای فلسطین و روستاهای آن خوانده می شد، و نسخه هایی نیز در خارج از کشور توزیع می شد.محله عجمی، ۱۹۳۸   مقر روزنامه فلسطین در اورشلیم، ۱۹۵۰
اولین شماره روزنامه فلسطین در ۱۴ ژانویه ۱۹۱۱ منتشر گردید و انتشار آن در ۹ ژانویه ۱۹۱۴ متوقف شد؛ ولی چند ماه بعد از آغاز جنگ جهانی اول مجدداً منتشر شد اما سرمقاله آن حذف شده بود و صرفاً برای انتقال اخبار بود. آخرین نسخه آن که در طول جنگ منتشر شد، شماره ۳۶۵ در تاریخ ۱۲ نوامبر ۱۹۱۴ بود. روزنامه فلسطین در آغاز جنگ جهانی اول خواستار بیطرفی ترکیه شد که باعث توقیف روزنامه شد و صاحب امتیاز آن به آناتولی تبعید گردید. مدیر روزنامه در این دوره عیسی العیسی بود و اشرف یوسف العیسی نیز مدیر آن بود که این مسئولیت را از زمان تأسیس این روزنامه تا زمانی که در جریان جنگ جهانی اول توقیف شد برعهده داشت. روزنامه های عرب در دوران عثمانی به طور سنتی عنوان اداره و نام تحریرکننده و غیره را به زبان فرانسوی منتشر می کردند. این زبان در سراسر خاورمیانه در آن زمان رایج بود. پس از اشغال بریتانیا، فرانسه دیگر حضوری نداشت ولی روزنامه فلسطین تنها روزنامه ای بود که برای چندین سال کماکان به همان زبان فرانسه منتشر می شد.
محله عجمی، ۱۹۳۸
مقر روزنامه فلسطین در اورشلیم، ۱۹۵۰
فلسطین با ۲ ورزشکار در ۲ رشته ورزشی در بازی های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ که از ۵ تا ۲۱ آگوست ۲۰۱۶ در ریودوژانیرو برزیل برگزار خواهد شد٬ شرکت می کند.
ویکی پدیای انگلیسی٬ بازبینی در ۲۹ خرداد ۱۳۹۵.
فلسطین شرقی(به انگلیسی: East Palestine) شهری در ایالت اوهایو کشور ایالات متحده آمریکا است که جمعیت آن در سرشماری سال ۲۰۱۰ میلادی، ۴٬۷۲۱ نفر بوده است.
فهرست شهرهای اوهایو
فلسطین (به انگلیسی: Palestine) یک منطقهٔ مسکونی در ایالات متحده آمریکا است که در شهرستان فرانکلین، ایندیانا واقع شده است. فلسطین ۲۹۵٫۰۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
فهرست شهرهای ایالات متحده آمریکا
فلسطین (به انگلیسی: Palestine) یک منطقهٔ مسکونی در ایالات متحده آمریکا است که در شهرستان گرین بریر، ویرجینیای غربی واقع شده است. فلسطین ۴۹۲٫۸۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
فهرست شهرهای ایالات متحده آمریکا
آرم فلسطین (عربی: شعار فلسطين‎) نمادی است که توسط حکومت فلسطین یا ایالت فلسطین مورد استفاده قرار می گیرد. این آرم شامل عقاب صلاح الدین است که صلاح الدین ایوبی آنرا به عنوان آرم برای کشورش استفاده می کرد، در وسط پرچم فلسطین قرار دارد. لازم است ذکر شود که بسیاری از کشورهای عربی از همان آرم مصر استفاده می کنند که رنگ متفاوت دارند.
اتحادیه کل دانشجویان فلسطین (PUP) (عربی: الإتحاد العام لطلبة فلسطين‎)، سازمانی است که سازماندهی دانشجویان فلسطینی از اوایل دهه ۱۹۲۰ را مدیریت می کند که به طور کلی یکی از اولین موسسات فلسطینی بشمار می آید. این اتحادیه کارش را رسماً در سال ۱۹۵۹ در قاهره آغاز کرد. بسیاری از سیاستمداران، نویسندگان، روزنامه نگاران و رزمندگان فلسطینی عضویت یا رهبری این اتحادیه را بر عهده داشتند. از جمله آن ها یاسر عرفات، حنان عشراوی، فیصل حسینی، ولید خالدی و بسیاری دیگر می باشند. این سازمان عضو اتحادیه جوانان دموکراتیک جهان است.
مختصات: ۳۶°۱۸′۲٫۱۵″ شمالی ۵۹°۳۳′۴۷٫۲۲″ شرقی / ۳۶٫۳۰۰۵۹۷۲°شمالی ۵۹٫۵۶۳۱۱۶۷°شرقی / 36.3005972; 59.5631167
ایستگاه قطار شهری فلسطین یکی از ایستگاه های خط ۱ قطار شهری مشهد است که در بلوار ملک آباد، میدان فلسطین قرار دارد.
۱۰  وکیل آباد-غدیر ۳۸/۱  آزادی-شهدا ۹۱  فلسطین-وکیل آباد ۹۲  فلسطین-نوفل لوشاتو ۹۳  فلسطین-شهرک طالقانی ۹۶/۱  فلسطین-شهرک نیروی هوایی ۹۸  فلسطین-لویزان ۹۵  فلسطین-رضوی ۲۹  راه آهن-فلسطین ۲۸/۱  مصلی-فلسطین ۳۷/۱  مفتح-فلسطین ۷۳  بیت المقدس-فلسطین ۱ تندرو  وکیل آباد-غدیر
ایستگاه فلسطین در نزدیکی پایانه فلسطین قرار دارد که مبدأ ۱۳ خط اتوبوس رانی مشهد و حومه می گذرد.
بورس اوراق بهادار فلسطین (عربی: سوق فلسطين للأوراق المالية‎) یا بورس اوراق بهادار نابلس، تنها بازار اوراق بهادار در فلسطین واقع در نابلس است. اولین جلسه معاملاتی در تاریخ ۱۸ فوریه ۱۹۹۷ برگزار شد و اولین بورس اوراق بهادار عرب بود که اجازه استفاده از فناوری و مکانیزم الکترونیکی برای اوراق بهادار را خرید. با وجود پیش شرط های خود، در رشد تعداد سهام شرکت های ذکر شده، تعداد جلسات و حجم معاملات، رشد پایدار را نشان داد. تنها از تعداد کمی از شرکت های ذکر شده در اوایل سال ۱۹۹۷، ثبت شدند در سال ۲۰۰۹ به ۳۸ شرکت افزایش یافته است.
با وجودی که تکنولوژی فعلی در بازار قادر به انجام معاملات با بسیاری از ابزارهای مالی سرمایه گذاری نبود، بازار در حال حاضر تنها در سهام با برنامه های مداوم برای اجازه تجارت در سایر اوراق بهادار در آینده به تجارت می پردازد. سهام شرکت های ذکر شده در اغلب معاملات با دینار اردن فروخته می شود، در حالی که دیگران با دلار آمریکا معامله می شوند.
شاخص قیمت سهام در بورس اوراق بهادار نابلس شاخص اورشلیم نامیده می شود.
این بازار به عنوان اعضای خود ۹ شرکت کارگزاری را به تصویب رسانده است. این شرکت ها دارای دفاتر شعب در بسیاری از شهرهای فلسطین هستند.
بیانیه استقلال فلسطین یک اعلامیه است که شاعر فلسطینی محمود درویش آن را نوشت و یاسر عرفات در ۱۵ نوامبر ۱۹۸۸ آن را اعلام کرد. قبلاً شورای ملی فلسطین (بدنه قانون گذاری سازمان آزادی بخش فلسطین) آن را با ۲۵۳ رای موافق، ۴۶ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع تصویب کرده بود. این بیانیه در پایان جلسه ۱۹ شورای ملی فلسطین همراه با تشویق خوانده شده بود. در مارس ۱۹۸۹ شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین یاسر عرفات را به عنوان اولین رئیس جمهور کشور فلسطین انتخاب کرد.
به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین
اعلامیه استقلال اسرائیل
اعلامیه استقلال مرزهای فلسطین را مطابق مرزهای قیمومیت بریتانیا بر فلسطین که شامل تمام دولت اسرائیل و همچنین کرانه باختری رود اردن و نوار غزه می شد. این اعلامیه به طرح سازمان ملل برای تقسیم فلسطین در سال ۱۹۴۷ میلادی و «قطعنامه های سازمان ملل پس سال ۱۹۴۷» به عنوان عوامل مشروع برای تشکیل کشور فلسطین استناد می کند.
در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای قطعنامه ای رای گیری کرد که خواستار پایان اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور فلسطین تا سال ۲۰۱۷ بود. هشت عضو موافق با قطعنامه رای دادند (روسیه، چین، فرانسه، آرژانتین، چاد، شیلی، اردن و لوکزامبورگ). با این حال قطعنامه نتوانست حداقل نه رای مورد نیاز برای تصویب را کسب کند. استرالیا و ایالات متحده در مخالفت با قطعنامه رای دادند و بریتانیا، لیتوانی، نیجریه، کره جنوبی و رواندا رای ممتنع دادند.
پاوند فلسطین (به انگلیسی: Palestine pound) (به زبان بومی: ‏جنیه فلسطینی‏) یکای پول رایج در کشور قیومیت بریتانیا بر فلسطین است. مسئولیت کنترل این واحد پولی برعهدهٔ قرار دارد.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

فلسطین در دانشنامه آزاد پارسی

(یا: ارض مقدس) سرزمینی در انتهای جنوب شرقی دریای مدیترانه، در منطقۀ خاورمیانه. در اعصار قدیم نخست کنعان و بعدها یهودیه نامیده می شد. نام فلسطین از واژۀ فِلِسطیا، نام قومی قدیمی، مأخوذ است. قوم فلسطیا مردمی غیرسامی بودند، که در قرن ۱۲پ م از جزایر دریای اژه (احتمالاً جزیرۀ کرت) به این سرزمین آمده بودند و فلسطیان خوانده می شدند. در عهد عتیق، نخستین بار در کتاب زکریا، فلسطین «ارض مقدس» نامیده شده است. قسمت اعظم تاریخ اوایل فلسطین شرح تاخت و تاز اقوام مختلف است. مصریان، آشوریان، ایرانیان، یونانیان، رومیان، عرب ها، عثمانی ها و انگلیسی ها در طی تاریخ بر این سرزمین حکم رانده اند. بنی اسرائیل، که به رهبری حضرت موسی (ع) از اسارت مصر بازمی گشتند (ح ۱۲۲۵پ م) در زمان یوشع در پستی و بلندی های این سرزمین ساکن شدند. داود و سلیمان قدرت فلسطیان را درهم شکستند و داود اورشلیم را تصرف کرد. در مجموع داود و سلیمان حدود ۷۹ سال بر این منطقه حکومت کردند. پس از آن بختنصر (بخت النصر) فرمانروای آشور آن جا را اشغال کرد. فلسطین در دورۀ هخامنشیان بخشی از ایران بود. با حملۀ اسکندر تحت اشغال یونانیان و سپس رومیان قرار گرفت. فلسطین در ۱۷ق در زمان خلافت عمر به دست مسلمانان فتح شد. از اواسط قرن ۷م تا اوایل قرن ۱۶ فرمانروایان مسلمان بر فلسطین حکومت کردند. در جنگ های صلیبی فلسطین آوردگاه مسیحیان و مسلمانان بود. از اواخر قرن ۱۹، نهضت صهیونیسم به رهبری هرتصل برای بازگشت یهودیان به سرزمین فلسطین قوام گرفت و در ۱۸۹۷ کنگرۀ یهودیان جهان، در بال، تشکیل شد. در ۱۹۱۷ اعلامیۀ بالفور ایجاد «یک میهن ملی برای یهود» را تعهد کرد. در ۱۹۱۸ ژنرال آلِنبی قوای عثمانی را در فلسطین شکست داد و از آن جا بیرون راند. در ۱۹۲۲ قیمومیت انگلیس برقرار شد. با تسلط نازی ها در آلمان، سیل مهاجران یهودی به فلسطین سرازیر شد. در ۱۴ مه ۱۹۴۸ صهیونیست ها تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی را اعلام کردند و یک سازمان تروریستی یهودی، ساکنان عرب دهکدۀ دیر یاسین را قتل عام کرد. به این ترتیب، رژیم اشغالگر قدس با غصب سرزمین فلسطین و نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان، و با برخورداری از پشتیبانی های بی دریغ کشورهای غربی، به ویژه امریکا و انگلیس، شکل گرفت و بزرگ ترین فاجعۀ تاریخ معاصر که بی خانمان کردن یک ملت است، تحقق یافت. در همان سال نخستین جنگ اعراب و اسرائیل روی داد که به شکست اعراب انجامید. در ۱۹۵۶ با ملی شدن کانال سوئز اسرائیل به کمک انگلیس و فرانسه به مصر حمله برد، امّا فشار بین المللی سبب عقب نشینی این کشورها شد. در جنگ شش روزه (۱۹۶۷) اسرائیل مصر، سوریه و اردن را شکست داد و باریکۀ غزه، بیت المقدس شرقی و ساحل غربی را به تصرف درآورد و بیت المقدس را ضمیمۀ خاک خود ساخت و آن جا را پایتخت اسرائیل اعلام کرد. در ۱۹۷۳ انورسادات رئیس جمهور وقت مصر، در تعطیلات اسرائیلی یوم کیپور با حمله ای غافلگیرانه نیروهای اسرائیلی را از شبه جزیرۀ سینا عقب راند و از کانال سوئز گذشت؛ اردن، سوریه و عراق نیز وارد جنگ شدند، امّا سرانجام اسرائیل تهاجم اعراب را متوقف کرد و سپس قوای عربی را شکست داد. با سفر سادات به تل آویو و بعد انعقاد قرارداد کمپ دیوید (مارس ۱۹۷۹)، بین دو کشور صلح و روابط دیپلماتیک برقرار شد؛ امّا سازمان های مختلف شبه نظامی و سیاسی فلسطینی به مبارزات خود ادامه دادند. تشکیل حکومت خودگردان فلسطین به ریاست یاسر عرفات، و عقب نشینی اسرائیل از نوار غزه و بخش هایی از ساحل غربی رود اردن، تحت فشار مقاومت مردم فلسطین صورت گرفت. از هنگام تأسیس دولت اسرائیل در سرزمین فلسطین، نخست، سازمان های تروریستی یهودی، مانند هاگاناه، هاشومیر، اریگون، اشترن و گوش آمونیم با ارعاب و کشتار فلسطینی ها، و سپس جنگ های اعراب و اسرائیل، سبب فرار و آوارگی میلیون ها فلسطینی از سرزمین خود شدند. این آوارگان به کشورهای مختلف عربی، به ویژه اردن، لبنان، سوریه، کویت و بعضی کشورهای دیگر رفتند و غالباً در اردوگاه های فاقد امکانات اسکان داده شدند. سازمان ملل متحد قطعنامه های متعدد در محکومیت اسرائیل و در مورد حق حاکمیت مردم فلسطین صادر کرده که با وتوی امریکا یا بی اعتنایی اسرائیل مواجه شده و کشتار وحشیانه زنان و مردان و کودکان فلسطینی و محروم ساختن آنان از حقوق مسلم خود با بدترین و بی رحمانه ترین شیوه ها توسط رژیم اشغالگر قدس، همچنان ادامه دارد. ساکنان کرانۀ باختری رود اردن و نوار غزه مجموعاً در حدود ۴میلیون نفر است (۲۰۰۹).

نقل قول های فلسطین

منطقهٔ فلسطین، دولت فلسطین، سرزمین های فلسطینی نشین و حکومت خودگردان فلسطین موضوعات گفتارهای این صفحه است.

ارتباط محتوایی با فلسطین

فلسطین در جدول کلمات

فلسطین
بیت المقدس
قومی سامی در فلسطین قدیم
عبرانی

معنی فلسطین به انگلیسی

palestine (اسم)
فلسطین

معنی کلمه فلسطین به عربی

حرکة المقاومة الإسلامية (حماس)

فلسطین را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران درباره معنی فلسطین

مجید ٠٠:٥٩ - ١٣٩٧/٠٢/٢٦
نام فلسطین به معنی بازپس گرفتن از ارامنه و مسیحیان است در زبان کردی به ارامنه واژه فله اطلاق می شود و اسطین هم به معنی گرفتن می باشد یعنی از ارامنه دوباره پس گرفتن که اشاره به جنگ‌های صلیبی و بازپس گیری آن سرزمین مقدس توسط صلاح الدین ایوبی که قهرمانی ایرانی و از کردهای ارومیه بود دارد .
|

پیشنهاد شما درباره معنی فلسطین



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

سارا > چیپ
محمد عرب > Creepin
عباس زارعی > came in
مم > croissant
Mohammadreza Akbarian > moisturising
Mohammadreza Akbarian > geographical
hamid > brushstrokes
اسی > شیشه مخدر

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• دین مردم فلسطین   • کشور فلسطین   • نقشه فلسطین   • سرزمین فلسطین   • فلسطین و اسرائیل   • فلسطین اشغالی   • فلسطین سینما   • دولت فلسطین   • معنی فلسطین   • مفهوم فلسطین   • تعریف فلسطین   • معرفی فلسطین   • فلسطین چیست   • فلسطین یعنی چی   • فلسطین یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی فلسطین
کلمه : فلسطین
اشتباه تایپی : tgsxdk
آوا : felestin
نقش : اسم خاص مکان
عکس فلسطین : در گوگل


آیا معنی فلسطین مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 99% )