انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 951 100 1

قبر

/qabr/

مترادف قبر: آرامگاه، تربت، خاکجا، ضریح، گور، لحد، مثوی، مدفن، مرقد، مزار

برابر پارسی: گور، آرامگاه، مزار

معنی قبر در لغت نامه دهخدا

قبر. [ ق َ ] (ع اِ) گور. ج ، قبور. (منتهی الارب ).

قبر. [ ق َ ] (اِخ ) (خیف ذی الَ...) شهری است نزدیک عُسفان و آن خیف سلام است و ابوبکر همدانی گوید: به خیف ذی القبر مشهور شده است زیرا قبر احمدبن رضا آنجا است. (معجم البلدان ).

قبر. [ ق ُب ْ ب َ ] (ع اِ) چکاوک. قبرة. (منتهی الارب ). رجوع به قبرة شود.

قبر. [ ق ُ ب َ ] (ع اِ) نوعی از مرغان که چکاوک نامندش. (منتهی الارب ). رجوع به ماده ٔ بالا و رجوع به قبرة شود. || نوعی از انگور دراز سپید جید و نیکو. (منتهی الارب ).

قبر. [ ق ِ ] (ع اِ) جای کرم خورده از چوب ِ اَگَر. (منتهی الارب ).

معنی قبر به فارسی

قبر
گور، جائی که مرده رادفن کنند، قبورجمع
( اسم ) چکاوک جل .
جای کرم خورده از چوب
قریه ایست از نواحی بقعائ موصل
منزلی است در راه مکه از قادسیه به عذیب .
( اسم ) نیلوفر
مشهدی است بیرون شهر بغداد که از سورشهر نیم میل فاصله دارد .
گور گشاد و وسیع
( اسم ) پولی که برای حفر قبر بصاحب زمین دهند .
عمل بخاک سپردن مرده دفن کردن مرده را .
گوری که مانند خرپشته سازند
سنگ که بر زبر قبر نهند و گاه بر آن نام صاحب قبر و تاریخ وفات بر آن نقر کنند .
[gravestone, tombstone] [باستان شناسی] سنگی که محل یک تدفین را در خاک مشخص می کند و معمولاً منقوش یا دارای نوشته است
دهی از دهستان حومه بخش شاهین دژ شهرستان مراغه واقع در ۱۴ هزار گزی جنوب خاوری شاهین دژ و در مسیر راه ارابه رو شاهین دژ به تکاب موقع جغرافیایی آن کوهستانی و هوای آن معتدل سالم است .

معنی قبر در فرهنگ معین

قبر
(قَ) [ ع . ] (اِ.) گور. ج . قبور.

معنی قبر در فرهنگ فارسی عمید

قبر
جایی که مرده را در آن دفن می کنند، گور.

قبر در دانشنامه اسلامی

قبر
در مورد قبر مطالب متنوعی در آموزه های دینی مطرح شده است که به اهم آن ها در این مقاله اشاره می شود.
واژه قبر در بسیارى از روایات به معناى برزخ است و منظور از فشار قبر یا سؤال و جواب نکیر و منکر در شب اول قبر شب اول انتقال انسان از این دنیا به عالم برزخ است.در نتیجه اول شبى که انسان از دنیا رفته شب اول برزخ (قبر) او حساب مى شود و آن چه که مربوط به فشار قبر و سؤال و جواب و عذاب برزخی است، مربوط به شب اول مرگ آدمى است در نتیجه اگر کسى را حیوانات درنده بخورند یا در دریا غرق شود و… از شب اول قبر معاف نمى شود.لازم به توضیح است که این توجیه (قبر به معنای برزخ) از واژۀ قبر در تضاد با روایاتی مانند نماز لیلة الدفن نخواهد بود؛ چرا که این گونه روایات ناظر به جنبه های حداکثری مسائل و حوادث و رخدادها است؛ زیرا که هم در گذشته و هم در دنیای کنونی اکثر قریب به اتفاق انسان هایی که از دنیا می رفتند و می روند با فاصله کوتاهی به خاک سپرده می شوند و شب اول قبر آنها با شروع عالم برزخ فاصله چندانی ندارد.
احساس انسان در قبر
دنیای بعد از مرگ، دنیای ناشناخته ای است؛ زیرا آنانی که به این سفر رفته اند، به طور عادی مجال بازگشت و یا ارائه آن چه دیده اند را ندارند. بر این اساس، اصلی ترین راه شناخت ما از مرگ و بعد از آن، گفتار خداوند و یا پیشوایانی است که به درستی سخن آنان اعتماد داریم.پیامبر اکرم (ص)، در مورد وضعیت انسان بعد از مرگ و جای گرفتن در قبر می فرماید: قبر یا باغی از باغ های بهشت است و یا گودالی از گودال های جهنم.
بحار الانوار،ج۶،ص۲۷۵    
انسانی که از دنیا می رود به عالمی به نام برزخ وارد می شود و او را در خانه ای به نام قبر وارد می کنند و در قبر از عقاید و اعمال کلی پرسیده می شود. به میّت می گویند: خدایت که بود، پیغمبرت که بود، چه دینی داشتی؟ این را از هر فردی خواه مؤمن و خواه کافر و غیر مسلمان می پرسند، مگر از بچه های نابالغ، دیوانه و کم عقل؛
دستغیب، سید عبدالحسین، ۱۰۰۰ سؤال، ص ۳۳ و ۳۴
...
قبر
قبر در فرهنگ دینی، در دو معنا بکار رفته است:
مرحوم مجلسی می نویسد: پس از مرگ، روح به جسد مثالی لطیف تعلق می گیرد که در ظاهر، شباهت کامل به بدنهای اصلی دنیایی دارد و تنعّم و عذاب روح در همین بدن مثالی خواهد بود و بعید نیست که روح بر اثر پاره ای از آلامی که بر بدن اصلی وارد می شود نیز متألّم گردد، زیرا قبل از مرگ به آن بستگی و تعلق داشته است و ثواب قبر، عذاب قبر، گسترش و تنگی قبر، طیران روح در هوا، دیدن خانواده، مشاهده ائمّه طاهرین علیهم السلام به شکل خودشان، مشاهده دشمنان ائمّه که در عذابند، بر همین اساس است.
پس مراد از قبر که در اکثر اخبار آمده جایگاه روح در عالم برزخ است و این مطلبی است کامل، خواه روح را جسم لطیف بدانیم و خواه به تجرد روح قائل شویم. (البته واژه قبر در بسیاری از روایات به معنای برزخ است.)
در تعبیری دیگر، مرحله قبر دوره آرامش پیش از نشر و بروز کامل و طَور دیگر وجود است، خواه در زیر خاک دفن شود یا در دریا غرق گردد یا بدنش بسوزد و دود شود.
این واژه به صورت جمع (قبور)، در پنج آیه از قرآن آمده است: 4 انفطار، 7 حج، 22 فاطر، 13 ممتحنه، 9 عادیات،
همچنین یک بار به صورت مفرد : وَلاَ تُصَلِّ عَلَی أَحَدٍ مِّنْهُم مَّاتَ أَبَدًا وَلاَ تَقُمْ عَلَیَ قَبْرِهِ إِنَّهُمْ کَفَرُواْ بِاللّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُواْ وَهُمْ فَاسِقُونَ چون بمیرند، بر هیچ یک از آنان نماز مکن و بر قبرشان مایست اینان به، خدا و رسولش کافر شده اند و نافرمان مرده اند (84 توبه).
و یک بار به صورت فعل به کار رفته است:ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ آنگاه بمیراندش و در گور کند(21 عبس).
قبر
معنی مَّرْقَدِنَا: خوابگاهمان - قبرمان (کلمه مرقد اسم محل رقاد (خواب )است ، و مراد از آن قبر است )
معنی مَقَابِرَ: قبرها (جمع مقبره است ، که - به کسره ميم و فتحه آن - به معناي محل قبر است )
تکرار در قرآن: ۸(بار)
مدفن انسان. در قاموس و اقرب گفته: مدفن الانسان. در مفردات گفته: مَقَرُالْمَیِتِ.در نهج البلاغه حکمت 5 فرموده: «اَلْاِحْتِمالُ قَبْرُالْعُیُوبِ» . بر احدی از منافقان نماز مخوان و بالای قبرش نایست طبرسی فرموده: رسول خدا«صلی اللَّه علیه و آله» چون بر مؤمنان نماز می‏خواند مدتی بالای قبرش می‏ایستاد و بر آنها دعا می‏کرد ولی از نماز خواندن و ایستادن بر قبر منافقان نهی شد. . سپس او را بمیراند و در قبرکرد. جمع آن قبور است . *مقبره (به فتح وکسرمیم) محل قبر را گویند جمع آن مقابر است . ظاهرا مراد از «زُرْتُمُ الْمَقابِرَ» مرگ است یعنی رقابت در کثرت مال سرگرمتان کرد تا مردید و به مقابر رسیدید به عبارت دیگر غفلت همه عمر شما را گرفت. بعضی آن را اظهار فخر با شمردن اموات دانسته‏اند که انشاالله در «کثر» خواهدآمد. * . رجوع شود به «بعثر». * . مراد از «مَنْ فِی الْقُبُورِ» کسانی اند که گوش شنوا ندارند و از شنیدن کلام خدا معرض اند اینجاست که قرآن کفار عنود و لجوج را مرده و دفن شده تعبیرکرده است. یعنی: خدا آنکه را خواهد می‏شنواند (مومنیکه خدا قلبش را زنده کرده) و تو چیزی را به مردگان قبور نمی‏شنوانی.
قبر ابولهب در مکه قرار دارد.
ابولهب عموی پیامبر(صلی الله علیه وآله) بود.
دشمنی ابولهب با پیامبر
ابولهب یکی از تندخوترین دشمنان پیامبر بود که وجود ایشان را در طایفه بنی هاشم اسباب ضعف این طایفه و عاملی برای دشمنی طوایف دیگر با بنی هاشم می دانست. به همین دلیل می کوشید تا با مبارزه با رسول خدا(صلی الله علیه وآله) آن حضرت را از فعالیت باز دارد.
نام ابولهب در قران
همین دشمنی ها بود که خداوند، از میان دشمنان آن حضرت، تنها نام ابولهب را در قرآن یاد کرد و در سوره ای که نازل شد وی و همسرش را سخت توبیخ نمود.
محل دفن ابولهب
...
داخل صحن مطهر، در مجاورت کتاب خانه جوادین مسجدی قرار دارد که در داخل آن ابو یوسف، قاضی و فقیه اهل سنت عصر عباسی، به خاک سپرده شده است. در این مسجد اغلب اهل سنت نماز می گزارند.
وی در سال 166 ه ق به منصب قضاوت در بغداد، پایتخت خلافت بنی عباس برگزیده شد و نخستین کس در اسلام است که بعنوان (قاضی القضات) شهرت یافت. قبر او در جنوب شرقی صحن مطهر درون یکی از حجره ها می باشد
عتبات عالیات عراق ، دکتر اصغر قائدان ، نشر مشعر ، تهران ، ص 180
راهنمای اماکن زیارتی و سیاحتی در عراق ، دکتر احسان مقدس ، نشر مشعر ، تهران ، ص 278
این صفحه مدخلی از کتاب فرهنگ عاشورا است
اولین بار بنی اسد پس از دفن اجساد شهدا و پیکر سیدالشهدا، علامتی بر قبر نهادند. از این که توابین در سالهای 63 یا 64 بر سر قبر امام حسین علیه السلام می آمدند، می فهمیم که آن هنگام، آشنا و شناخته شده بوده است. بنا به تشویق اولیاء دین، مدفن آن حضرت از همان آغاز، مورد زیارت شیعه قرار گرفت، چه پنهانی و چه آشکار.
در زمان بنی امیه، قبه ای بر قبر شریف ساخته شد و تا زمان هارون الرشید باقی بود. وی قبر را خراب و محل آن را صاف کرد و درخت سدری را که (به نشانه قبر) در آنجا بود، قطع کرد.
بار دیگر در زمان مامون ساخته شد. سپس در سال 236 و 237 هجری به دستور متوکل عباسی، قبر و خانه های اطراف آن خراب شد و به جای آن زراعت کردند و مانع رفت و آمد مردم شدند. باز هم در سال 247 به دستور متوکل قبر را خراب کردند و چندین نوبت دیگر این تخریب انجام گرفت.
بنای فعلی مرقد و حرم سیدالشهدا به قرن هشتم هجری برمی گردد. البته بارها مرمت ها و اضافاتی انجام گرفته است. در سال 1216 هجری وهابیها با سپاهی از منطقه نجد حمله کرده و حرم حسینی را غارت و تخریب کردند و اسب ها را در صحن مطهر بستند.
جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، نشر معروف.
حر بن یزید ریاحی جزء شهدای کربلا است، و قبر آن بزرگوار، جدای از قبر سایر شهدا است.
مرحوم شهید اول (۷۸۶ق) ضمن بحث از ثواب زیارت امام حسین (علیه السّلام)، می نویسد: زمانی که امام حسین (علیه السّلام) را زیارت کردی، باید فرزندش علی اکبر، شهدا، برادرش عباس و حر بن یزید را زیارت کنی. اینکه مرحوم شهید اول، حر را جداگانه و در کنار حضرت عباس (علیه السّلام) بیان کرده است، حاکی از آن است که در قرن هشتم نیز مکانی به نام قبر حر بوده است و شهید اول، این امر را پذیرفته است. (محدث نوری نیز، با تکیه بر این سخن شهید اول، جدا بودن قبر حر را پذیرفته است. )
براساس برخی روایات، قبر حضرت آدم (علیه السلام) در نجف قرار دارد و قبر حضرت حوا در جده است.
در این زمینه به برخی روایات اشاره می کنیم:
← دسته اول
سید بن طاووس درباره قبر حضرت حوا (علیها السلام) در جده روایت کرده است:
← روایتی از سید بن طاووس
 ۱. ↑ جزایری، نعمت الله، النور المبین فی قصص الأنبیاء و المرسلین، ص۵۹، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، قم، چاپ اول، ۱۴۰۴ق.۲. ↑ جزایری، نعمت الله، قصص الانبیاء، ص۹۷، ترجمه مشایخ، فاطمه، انتشارات فرحان،۳. ↑ مسعودی، علی بن حسین، اثبات الوصیة للامام علی بن ابی طالب، ص۲۳، انتشارات انصاریان، قم، چاپ سعلی (علیه السلاموم، ۱۳۸۴ش.۴. ↑ مسعودی، علی بن حسین، ترجمه اثبات الوصیة، ص۲۰، مترجم: نجفی، محمدجواد، اسلامیه، تهران، ۱۳۶۲ش.۵. ↑ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح:غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج۴، ص۲۱۴، دارالکتب الاسلامیة، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق.    
...
درباره محل دقیق قبر مطهر حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) ۳ دیدگاه عمده مطرح شده است، که بعد از تحقیق و بررسی در منابع تاریخی و روایی و نظرات مختلف دانشمندان و علما، احتمال قوی تر در بین این دیدگاه ها، سرزمین شام می باشد؛ همچنین بر اساس قرائن و دلائل تاریخی ثابت می گردد که مدفن حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) در مصر و مدینه نیست.
درباره مزار حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) دیدگاه های مختلفی ارائه شده است که به بررسی آن تک تک آنها پرداخته و دیدگاهی را که صحیح تر است، برمی گزینیم. راجع به محل دفن حضرت زینب (سلام الله علیها) سه نظر وجود دارد:الف: مدینه منوره، کنار قبور خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السّلام) یعنی بقیع؛ب: قاهره مصر؛ج: مقام معروف و مشهوردر قریه راویه، واقع در منطقه غوطه دمشق.
قزوینی، سید محمد کاظم، زینب الکبری (علیهاالسّلام) من المهد الی اللحد، ص۵۹۵.    
برخی گفته اند که مرقد زینب کبری (سلام الله علیها) در شهر مدینه، در قبرستان بقیع است؛ البته بدون تعیین محل دقیق آن و ثبت مشخصات لازم. این عقیده، مبتنی بر ظن و گمان است؛ چرا که اگر چنین بود، بی گمان این مطلب، به صراحت، هم در کتاب های پیشین درباره مزارهای مدینه منوره ذکر می شد. این دیدگاه بر این اساس استوار است که می دانیم بدون تردید حضرت زینب (سلام الله علیها) پس از حادثه کربلا و اسارت غم بار کوفه و شام، به مدینه بازگشتند و مدتی در آن شهر زندگی کردند و دلیل کافی نیز بر خروج آن حضرت از مدینه در دست نیست. بنابراین، حتماً در همان شهر از دنیا رفته و حتماً در مکانی که اهل بیت (علیه السّلام) مدفونند، یعنی بقیع دفن شده است.
← ادله دیدگاه مدینه
برخی بر این عقیده هستند که حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) در مصر مدفون است. این دیدگاه، ناشی از اشتراک اسم «زینب» در میان بسیاری از بانوان است و ذهن انسان به سرعت، متوجه صاحب آن اسمی می شود که کامل تر است.
مغنیه، محمدجواد، بطلة الکربلاء، ص۳۹۶.    
...
قبر حضرت فاطمه(علیها السلام) بنا به شواهدی در بقیع و بنا به شواهدی دیگر در خانه خود حضرت می باشد.
درباره محل دقیق قبر حضرت فاطمه زهرا و این که آیا در خانه خود مدفون شد یا در بقیع، نمی توان با قاطعیت اظهار نظر کرد.
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، آن حضرت در بقیع مدفون گردید، همان گونه که شواهدی حکایت از آن می کند که در خانه خود که اکنون در حجره شریفه قرار دارد، دفن شد.

محل دفن حضرت فاطمه از دیدگاه اهل سنت
سنیان، از قدیم الأیام محل دفن حضرت را در بقیع دانسته اند و تنها احتمال وجود دفن حضرت را در خانه اش مطرح نموده اند.

محل دفن حضرت فاطمه از دیدگاه شیعه
در احادیث امامان شیعه بیشتر محل دفن، خانه خود حضرت معرفی شده است.

← نقل از امام صادق
...
«برزخ» به معنی چیزی است که در میان دو شیء حایل شود، سپس این معنی توسعه یافته و به هر امری که در میان دو چیز یا دو مرحله قرار گیرد، اطلاق شده است.
در سوره رحمان، آیه ۲۰ درباره دریای آب شیرین و شور که در کنار هم قرار دارند می فرماید: بینهما برزخ لا یبغیان. «در میان آن دو، برزخی است که مانع از غلبه یکی بر دیگری است». در اینجا منظور از «برزخ»، جهانی است که میان دنیا و عالم آخرت قرار دارد، یعنی هنگامی که روح از بدن جدا می شود، پیش از آنکه بار دیگر در قیامت به بدن اصلی باز گردد، در عالمی که میان این دو عالم است و برزخ نامیده می شود قرار خواهد داشت.برای اثبات عالم برزخ، دلیل عمده ما دلائلی نقلی و آیات و روایات است، هر چند این مسئله از طرق عقلی، یا حسی (از طریق تماس و ارتباط با ارواح) نیز امکان پذیر است.قرآن مجید گرچه بحث زیادی در مورد برزخ ندارد، و نسبتا از کنار این مساله، ساده گذشته است، ولی با این حال، تعبیرات صریح و روشنی در آیات متعدد در این زمینه دارد که می تواند اصول کلی مربوط به جهان برزخ را برای ما روشن سازد.
آیات مربوطه
با این اشاره به قرآن باز می گردیم و به آیات زیر گوش جان فرا می دهیم:۱ـ حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون ـ لعلی اعمل صالحا فیما ترکت کلا انها کلمة هو قائلها و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون. تا زمانی که مرگ یکی از آنان فرا رسد می گوید: پروردگار من! مرا باز گردان شاید در آنچه ترک کردم (و کوتاهی نمودم) عمل صالحی انجام دهم (به او می گویند) چنین نیست، این سخنی است که او به زبان می گوید (و اگر باز گردد برنامه اش همچون سابق است) و پشت سر آن ها برزخی است تا روزی که برانگیخته می شوند.۲ـ و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون ـ فرحین بما آتاهم الله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الا خوف علیهم و لا هم یحزنون. (ای پیامبر) هرگز گمان مبر آن ها که در راه خدا کشته شده اند مردگانند، بلکه آن ها زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند ـ آن ها به خاطر نعمت های فراوانی که خداوند از فضل خود به آن ها بخشیده است خوشحالند و به خاطر کسانی که (مجاهداتی که) بعد از آنان ملحق نشدند (نیز) خوشوقتند (زیرا مقامات برجسته آن ها را در آن جهان می بینند و می دانند) که نه ترسی بر آن ها است و نه غمی خواهند داشت.۳ـ و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء و لکن لا تشعرون. و به آن ها که در راه خدا کشته می شوند مرده مگوئید، بلکه آن ها زندگانند ولی شما نمی فهمید.۴ـ النار یعرضون علیها غدوا و عشیا و یوم تقوم الساعة ادخلوا آل فرعون اشد العذاب ـ و اذ یتحاجون فی النار فیقول الضعفاء للذین استکبروا انا کنا لکم تبعا فهل انتم مغنون عنا نصیبا من النار. عذاب آن ها آتش است که هر صبح و شام بر آن عرضه می شود و روزی که قیامت برپا می شود دستور می دهد آل فرعون را در سخت ترین عذاب ها وارد کنید ـ به خاطر بیاور هنگامی را که در آتش دوزخ با هم محاجه می کنند، ضعفاء به مستکبران می گویند: ما پیرو شما بودیم آیا (امروز) سهمی از آتش به جای ما پذیرا می شوید؟!۵ـ مما خطیئاتهم اغرقوا فادخلوا نارا فلم یجدوا لهم من دون الله انصارا. (آری سرانجام) همگی به خاطر گناهانشان غرق شدند و در آتش دوزخ وارد شدند و جز خدا یاورانی برای خود نیافتند!۶ـ قیل ادخل الجنة قال یا لیت قومی یعلمون ـ بما غفر لی ربی و جعلنی من المکرمین. (سر انجام او را شهید کردند و) به او گفته شد وارد بهشت شو گفت: ای کاش قوم من می دانستند ـ که پروردگارم مرا آمرزیده و از گرامی داشتگان قرار داده است.۷ـ و یوم تقوم الساعة یقسم المجرمون ما لبثوا غیر ساعة کذلک کانوا یؤفکون و روزی که قیامت برپا شود گنه کاران سوگند یاد می کنند که جز ساعتی (در عالم برزخ) درنگ نکردند! این چنین آن ها از درک حقیقت محروم می شدند.۸ـ قالوا ربنا امتنا اثنتین و احییتنا اثنتین فاعترفنا بذنوبنا فهل الی خروج من سبیل. آن ها می گویند پروردگارا! ما را دوباره میراندی و دو بار زنده کردی اکنون به گناهان خود معترفیم، آیا راهی برای خارج شدن (از دوزخ) وجود دارد!؟
برزخ و ویژگی هایش
نخستین آیه، بحث را از چگونگی وضع کفار و ظالمان و مجرمان آغاز کرده، می فرماید: آن ها همچنان به راه نادرست خویش ادامه می دهند «تا زمانی که مرگ یکی از آنان فرا رسد، در این حال می گوید: پروردگارا! مرا برگردانید شاید عمل صالحی انجام دهم در آنچه ترک کردم» (و گذشته تاریک خودم را جبران نمایم) (حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون ـ لعلی اعمل صالحا فیما ترکت)اما به زودی با جواب منفی آمیخته با دلیل و برهان روبرو می شود، به او می گویند: «چنین نیست، این سخنی است که او به زبان می گوید» (و اگر باز گردد همان برنامه های سابق را تکرار می کنند) (کلا انها کلمة هو قائلها)سپس می افزاید: «و پیش روی آن ها برزخی است تا روزی که مبعوث می شوند» (و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون). آغاز این آیه اشاره به منزلگاه اول یعنی منزلگاه «مرگ» است، و پایان آن اشاره به منزلگاه دوم یعنی «برزخ» است.گرچه بعضی اصرار دارند که برزخ را در اینجا به معنی حائلی که در میان انسان و درجات عالی بهشت قرار دارد تفسیر کنند، ولی جمله «الی یوم یبعثون» (تا روز رستاخیز) قرینه روشنی است بر اینکه عالم برزخ مرحله ای قبل از روز رستاخیز و بعد از مرگ است.بعضی نیز برزخ را به معنی مانعی برای بازگشت به این دنیا، تفسیر کرده اند، این معنی نیز با ذیل آیه که می گوید این برزخ تا روز قیامت ادامه دارد سازگار نیست. (دقت کنید).
← برزخ بین دنیا و آخرت
...
این صفحه مدخلی از کتاب فرهنگ عاشورا است
مرقد و حرم ابا عبدالله الحسین علیه السلام. به لحاظ آن که علی اکبر علیه السلام پایین پای آن حضرت دفن شده است، در آن قسمت هم دو گوشه برای ضریح اضافه شده و شش گوشه دارد.
شوق زیارت قبر شش گوشه آن امام، همواره در دل شیعیان بوده است.
                      
ناصرالدین شاه قاجار.                      
جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، نشر معروف.
قبر عثمان در بقیع قرار دارد.
عثمان بن عفّان، در ذی حجّه سال ۳۵ هجری، در شورشی که در مدینه بر ضدّ وی برپا شد و شمار زیادی از مسلمانان بصره، عراق و مصر نیز به عنوان اعتراض به آنجا آمده بودند، کشته شد.
محل دفن عثمان
عثمان را در بیشه ای که معروف به حَشِّ کوکب بود و در خارج از بقیع یا به عبارتی پشت بقیع قرار داشت، دفن کردند.
ساخت بقعه بر روی قبر عثمان
پس از روی کار آمدن معاویه، به دستور او، این بیشه را ضمیمه بقیع کردند و به احتمال زیاد، قبر عثمان را به صورتی مشخص نگهداشتند.بعدها که به مرور برای قبور مشهور در بقیع بقعه ساخته شد، برای عثمان نیز بقعه ای ساختند که در عهد وهّابیان تخریب شد.سید جعفر مدنی در قرن سیزدهم نوشته است: قبر بانی بقعه عثمان نیز در داخل مقبره او مشخص است.
← حش کوکب
...
به قرار دادن چهار زاویه قائمه برای قبر تربیع قبر گفته می شود.
مراد از تربیع آن است که قبر به صورت دایره یا مسدّس درست نشود؛ بلکه برای آن چهار زاویه قائمه قرار داده شود. برخی گفته‏اند: مراد از تربیع آن است که خلاف صورت کوهان شتر باشد
از این عنوان در باب طهارت سخن رفته است.
حکم تربیع قبر
تربیع قبر، مستحب است.

سؤال قبر، بازخواست شب اول قبر. بنابر روایات اسلامی، دو فرشته نَکیر و مُنکَر یا بَشیر و مُبَشِّر ، شب اول قبراز شخص مُرده درباره اعتقادات او می پرسند که آن را سوال قبر می خوانند.
بیشتر محدثان و متکلمان معتقدند که در همین بدن مادی و بیشتر فلاسفه بر آنند که در بدنی دیگر به نام بدن برزخی از انسان سؤال و جواب قبر می شود.
در شب اول قبر دو فرشته که مأموران بررسی اعتقادات شخص تازه در گذشته هستند وارد قبر او می شوند. در برخی روایات از این دو فرشته به «دو نگهبان قبر» تعبیر شده است. یکی در جانب راست و دیگری در جانب چپ متوفی قرار می گیرد و شروع به پرسیدن سؤالاتی از او می کنند. چنانچه فرد کافر یا گناهکار باشد آن دو ملک با چهره هایی وحشتناک بر او وارد می شوند و پس از آشکار شدن باطن میت و خباثت او، با عذابی شکننده از ناحیه آن دو که «نَکیر و مُنکَر» نام دارند مواجه شده و قبر او پر از آتش خواهد شد، و چنانچه فرد با ایمانی بوده و تقوای خدا را رعایت کرده باشد، با کمک و لطف اولیاء الهی می تواند پاسخ سؤالات این دو ملک را از عمق جان و روح خود بدهد و آن دو ملک با چهره هایی دلربا که «بَشیر و مُبَشِّر» نام دارند به او بشارت بهشت داده و قبر او را با نعمتهای الهی گسترش می دهند.
لَیلَةُ الدَّفن یا شب اول قبر نخستین شبی است که مرده را دفن کرده اند. در فرهنگ اسلامی از این شب و ویژگی ها و حوادث آن بسیار سخن رفته است. بنابر روایات، شب اول، شبی مهم برای شخص درگذشته است و مراحل مختلفی دارد. از جمله حوادث مهم این شب ورود فرشتگان مختلف بر میت، سوال و جواب و فشار قبر می باشد. برخی اعمال مانند نماز لیلة الدفن می توانند به میت در پشت سر گذاشتن این حوادث کمک کنند. شب اول قبر برای مؤمنین زیبا و آرامش بخش و برای کافران و بدکاران بسیار سخت و وحشتناک است.
مطابق آموزه های دینی و روایات، از زمان احتضار و لحظات آغازین مرگ، انسان نتیجه و پیامد اعمال خود را مشاهده می کند و از آن ها شادمان و یا در رنج و عذاب است. در ساعات و روزهای اول مرگ، روح در عین این که در برزخ است، خود را در کنار بدن مادی و به نوعی متحد با آن می یابد. بر اساس اُنس زیادی که در دنیا به بدن مادی داشته، توجه و ارتباط بیش تری با این بدن دارد و با حمل و حرکت و غسل دادن بدن، مثل این که با آن و به دنبال آن می باشد و با دفن بدن مادی، روح خود را در قبر می بیند.
به محض ورود میت به قبر، شب اول قبر او آغاز می شود و سخت ترین شبی است که میت تجربه می کند و گریزی از آن نیست. حالات شخص فوت شده در قبر به شدت متاثر از اعمال و باورهای او و مقدار علاقه و وابستگی او به دنیای مادی است.
عذاب قبر سختی ها و فشارهایی است که انسان پس از مرگ و وارد شدن به عالم بَرزخ با آن ها مواجه می شود. کیفیت و چگونگی فشار قبر تا حد زیادی بر ما پوشیده است؛ برخی آن را فشار بر جسم دفن شده در خاک می دانند و برخی بر روح و بدن برزخی. عذاب قبر اقسام مختلفی دارد که یکی از آن ها فشار قبر است. آیات قرآن و روایات اهل بیت بخشی از این حقایق را بازگو کرده اند، بر اساس روایتی از امام صادق(ع) افراد کمی عذاب قبر ندارند.
کیفیت و چگونگی فشار قبر تا حد زیادی بر ما پوشیده است و ماهیت فرامادی زندگی پس از مرگ درک آن را برای کسانی که از ابتدای تولد با دنیای مادی سروکار داشته اند دشوار می کند. آنچه در قرآن و روایات در توصیف این شرایط بیان شده نیز متناسب با ادراکات مادی بشر است و توصیف آنها همان قدر دشوار است که ما بخواهیم برای یک کور مادرزاد از تفاوت رنگها سخن بگوییم که در اینصورت ناچاریم از اصطلاحاتی استفاده کنیم که او با آنها آشنایی دارد ولی او تا زمانی که بینا نگردد هرگز با حقیقت رنگها آشنا نخواهد شد. اما مهم آن است که بدانیم چه چیزی سبب فشار و یا عذاب قبر می شود و چه اسبابی انسان را از این فشار و عذاب نجات می دهد.
در آیات و روایات به گوشه هایی از زندگی در قبر اشاره شده است. علامه مجلسی در جلد ششم بحار الانوار ۱۲۷ روایت در این موضوع نقل کرده است. در دعا و مناجات هایی که از اهل بیت نقل شده نیز بارها از هول و هراس و شدت عذاب قبر به خدا پناه برده شده است.
عذاب قبر یکی از مسائلی است که در روایات در حد تواتر به آن پرداخته شده است. از برخی روایات و یا سخنان عالمان مسلمان چنین برمی آید که قبر همان برزخ است و فشار یا عذاب بر حقیقت شخص وارد می شود اما او آن عذاب را به صورت فشار قبر می بیند نه اینکه در واقع قبر او را تحت فشار قرار دهد. چیزی شبیه مشاهدات انسان در خواب.
مرحوم شیخ مفید فرموده: اثبات عذاب قبر از طریق آیات و اخبار است نه عقل، اخبار از طریق عامه (اهل سنت) و شیعه درباره عذاب و فشار قبر در حد تواتر است.
چند نمونه از روایات مربوط به قبر:
از برخی دیگر از ائمه علیهم السلام احادیثی با همین عبارت در مورد قبر آمده است.
آیا مقصود از قبر همان قبر خاکی و متعارف است یا منظور چیز دیگری است؟ امام صادق علیه السلام فرمود: "البرزخ: القبر،... ". عالم برزخ، قبر است؛ ایشان در روایت دیگر فرمودند: "القبر منذحین موته الی یوم القیامة" مقصود از قبر برزخ انسان است که از لحظه ی مرگ تا روز رستاخیز است.
از این روایت و از روایاتی که درباره ی عذاب الهی قبر وارد شده است، استفاده می گردد که منظور از قبر عالم برزخ است، نه این "قبر خاکی".
آیت اللّه سبحانی می فرماید: واقعیت قبر همان برزخ است.
علامه حسن زاده آملی در مورد مشاهدات انسان پس از مرگ می فرمایند: «آن فشار و احوال دیگر بر حقیقت شخص وارد است که ادراکات اوست ولی در تمثل خود آنهمه را در قبرش می بیند یعنی آنچه را می بیند همه را در عالم قبرش می نگرد.
منظور از قبر، قبر ظاهری افراد نیست؛ زیرا در مکانی که میت دفن می شود هیچ تغییری ایجاد نمی شود، علاوه بر این که عده ای به گونه ای می میرند که جسد آنان از بین می رود و یا هرگز دفن نمی شوند تا آن که بدن شان از بین برود. عوامل متعددی که سبب از بین رفتن فشار قبر می شود در روایات بر شمرده شده است که از آن جمله می توان به مداومت بر قرائت برخی از سوره های قرآن؛ مانند سوره زخرف و سوره یاسین اشاره کرد. همچنین چهار بار انجام حج و زیارت امام حسین (علیه السّلام) نیز سبب از بین رفتن فشار قبر می شود.
فشار قبر یکی از حقایقی است که مؤمنان به آن اعتقاد دارند. منظور از قبر، قبر ظاهری افراد نیست؛ زیرا در مکانی که میت دفن می شود هیچ تغییری ایجاد نمی شود، علاوه بر این که عده ای به گونه ای می میرند که جسد آنان از بین می رود و یا هرگز دفن نمی شوند تا آن که بدن شان از بین می رود. در روایتی از امام صادق (علیه السّلام) از حال شخصی پرسیده می شود که بعد از کشته شدن همچنان بدنش بر "دار" باقی است، آیا چنین شخصی عذاب قبر دارد؟ حضرت فرمود: بله. بنابراین فشار قبر برای هر نوع مردنی قابل تصور است. در مورد فشار قبر، برخی از اعمال است که باعث فشار قبر می شود و برخی از اعمال است که فشار قبر را از بین می برد، که به هر دو مورد اشاره می شود.
عوامل ایجاد فشار قبر
در روایات وارد شده است که بیشترین علتی که انسان به عذاب قبر مبتلا می شود؛ به دلیل سخن چینی و بدخلقی و بی مبالاتی به نجاست بول (ادرار) است. در روایت دیگر از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) نقل شده است: «عذاب قبر به سزای سخن چینی، غیبت و دروغ است».
عوامل از بین رفتن فشار قبر
۱. امام صادق (علیه السّلام): هر چیزی قلبی دارد و قلب قرآن سوره یاسین است . کسی که آن را قرائت کند از فشار قبر ایمن خواهد بود، و... ۲. امام باقر (علیه السّلام): کسی که بر تلاوت سوره زخرف مداومت نماید، خداوند در قبر، او را از حشرات و حیوانات سمی زمین و فشار قبر ایمن می نماید تا زمانی که در پیشگاه خداوند حاضر شود. ۳. امام صادق (علیه السّلام): کسی که بین ظهر پنج شنبه تا ظهر جمعه از دنیا برود، خداوند او را از فشار قبر ایمن می گرداند. ۴. منصور بن حازم گوید: از امام صادق (علیه السّلام) پرسیدم پاداش کسی که چهار بار حج بجا آورده چیست؟ فرمود: ای منصور کسی که چهار بار حج بجای آورد هرگز فشار قبر نبیند. ۵. امیرالمؤمنین (علیه السّلام) فرمودند: کسی که در هر جمعه سوره نساء را بخواند از فشار قبر ایمن خواهد بود. ۶. امام باقر (علیه السّلام) در ضمن بیان اثرات زیارت امام حسین (علیه السّلام) می فرمایند: زیارت امام حسین باعث ایمن بودن زائر از عذاب قبر می شود. ۷. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرمود: سه طایفه از زن ها هستند که عذاب قبر از آنها برداشته شود و با حضرت فاطمه دختر حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله وسلّم) محشور می شوند؛ زنی که بر غیرت شوهرش صبر کند، زنی که با شوهر بد اخلاق بسازد و زنی که مهریه اش را ببخشد. ۸. از رسول خدا روایت شده است که صدقه دادن مؤمن از او آفت های دنیا و عذاب قبر و عذاب روز قیامت را برطرف می کند.
فشار قبر کفاره گناهان
...
نبش در لغت به معنای شکافتن گور، کندن زمین و بیرون آوردن چیزی از زمین می باشد.
منظور از نبش قبر آنست که جسد میتی که با دفن پوشیده شده آشکار شود، بنابراین اگر قبری را بکنند و خاک آن را بیرون بریزند، بدون آنکه جسد میت آشکار شود نبش حرام نیست و همچنین اگر میت را روی زمین قرار داده و بر او بنائی کرده باشند و یا در تابوتی از سنگ و مانند آن باشد سپس او را بیرون آورند (نبش حرام نیست).
برابر ماده 634 «قانون مجازات اسلامی» هر کس بدون مجوز مشروع نبش قبر نماید، به مجازات حبس از سه ماه و یک روز تا یک سال محکوم می شود و هرگاه جرم دیگری نیز با نبش قبر مرتکب شده باشد به مجازات آن جرم هم محکوم خواهد شد. برابر ماده 634 بین نبش قبر مسلمان فرقی گذاشته نشده است ولی از نظر فقهای امامیه تنها نبش قبر مسلمان حرام است.
برای تحقق جرم نبش قبر علاوه بر شرط عمد و قصد در بازکردن قبر، شرائط زیر نیز لازم است:
انگیزه و نبش قبر مؤثر در اساس جرم نیست، پس اگر شکافتن قبر به منظور بودن جواهر یا اشیاء قیمتی که بعضی از ملیّت های غیرمسلمان در داخل قبر مرده قرار می دهند، باشد. مرتکب علاوه بر مجازات نبش قبر به مجازات سرقت مقرون به هتک حرز نیز محکوم خواهد شد، همینطور نبش قبر برای تشریح جسد به منظور های علمی بدون اجازه مقامات قضائی مجاز نیست.
سید بن طاووس از حضرت رسول صلی الله علیه و آله روایت کرده که فرمود: نمی گذرد بر میّت ساعتی سخت تر از شب اول قبر، پس رحم نمایید مردگان خود را به صدقه و اگر نیافتی چیزی که صدقه بدهی، پس یکی از شما دو رکعت نماز بخواند و در رکعت اول سوره حمد یک مرتبه و سوره توحید دو مرتبه، و در رکعت دوم سوره حمد یک مرتبه و سوره تکاثر ده مرتبه، و سلام دهد و بگوید: «اللهم صل علی محمد و آل محمد وابعث ثوابها الی قبر ذلک المیت فلان بن فلان».
پس حق تعالی می فرستد همان ساعت هزار ملک به سوی قبر آن میت با هر ملکی جامه ای و حلّه ای و تنگی قبر او را وسعت دهد تا روز نفع صور عطا کند به نماز کننده به عدد آنچه آفتاب بر آن طلوع می کند حسنات و بالا برده می شود برای او چهل درجه.


قبر در جدول کلمات

قبر
گور
قبر و گور
مزار
قبر و مزار
گور
قبر کن
نباش
باستان شناس انگلیسی که قبر توتانخامون را کشف کرد
هاورد کارتر

معنی قبر به انگلیسی

grave (اسم)
خاک ، حفره ، گودال ، قبر
tomb (اسم)
خاک ، مقبره ، مزار ، ارامگاه ، قبر ، گور
sepulcher (اسم)
مقبره ، مزار ، دفن ، قبر ، مرقد ، گور ، قبر ساختن
sepulchre (اسم)
مزار ، دفن ، قبر ، مرقد ، گور

معنی کلمه قبر به عربی

قبر
قبر
قبر
مرثية
نبش
شاهد القبر
شاهد القبر , شاهدت القبر

قبر را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Google Plus Twitter LinkedIn

پیشنهاد شما درباره معنی قبر



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

مجید > آچمز
رضاخانی > substituted
منصورامامی.کردستان.سقز > تیام
تارا > یامین
نوال > آچمز
امیرحسین خفن زاده > dance on piano keyboard
AFSANE > گنگ
نازنین > god bless you

فهرست پیشنهادها | نگارش واژه نو

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• شب اول قبر در قرآن   • شب دوم قبر   • فیلم واقعی از شب اول قبر   • شب اول قبر صادق چوبک   • فیلم شب اول قبر   • اعمال شب اول قبر   • عکس شب اول قبر   • شب اول قبر از دیدگاه قران   • معنی قبر   • مفهوم قبر   • تعریف قبر   • معرفی قبر   • قبر چیست   • قبر یعنی چی   • قبر یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی قبر
کلمه : قبر
اشتباه تایپی : rfv
آوا : qabr
نقش : اسم
عکس قبر : در گوگل


آیا معنی قبر مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )