انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

99 1060 100 1

كتاب المكاسب

كتاب المكاسب در دانشنامه اسلامی

کتاب المکاسب تألیف شیخ اعظم مرتضی بن محمد امین تستری نجفی انصاری (م 1281 ق)،
کتاب المکاسب یکی از مهم ترین کتب فقهی استدلالی و از بهترین و معروف ترین تألیفات شیخ اعظم انصاری (قده) و حاصل عمر و خلاصۀ افکار این فقیه الهی می باشد.
از زمان نگارش این کتاب به دلیل نحوۀ ورود به مباحث فقهی و کیفیت استدلال بی نظیرش مدار دروس در دورۀ سطح و محور بحث درس خارج فقه تجارت بوده و به همین دلیل شروح و حواشی متعددی بر آن زده شده است که مهم ترین آنها حواشی:
- آخوند خراسانی (م 1329 ق)،
- سید محمد کاظم یزدی (م 1337 ق)،
- میرزا علی ایروانی (م 1354 ق)،
مؤلف این کتابف شیخ الفقهاء و المجتهدین، شیخ اعظم مرتضی بن محمد امین تستری نجفی انصاری (م ۱۲۸۱ ق). کتاب المکاسب یکی از مهم ترین کتب فقهی استدلالی و از بهترین و معروف ترین تالیفات شیخ اعظم انصاری (قده) و حاصل عمر و خلاصۀ افکار این فقیه الهی می باشد.
از زمان نگارش این کتاب به دلیل نحوۀ ورود به مباحث فقهی و کیفیت استدلال بی نظیرش مدار دروس در دورۀ سطح و محور بحث درس خارج فقه تجارت بوده و به همین دلیل شروح و حواشی متعددی بر آن زده شده است که مهم ترین آنها حواشی: - آخوند خراسانی (م ۱۳۲۹ ق)، - سید محمد کاظم طباطبایی یزدی (م ۱۳۳۷ ق)، - میرزا علی ایروانی (م ۱۳۵۴ ق)، - آقا رضا همدانی (م ۱۳۲۲ ق)، - شیخ محمد حسین اصفهانی (م ۱۳۶۱ ق)، - میرزا محمد تقی شیرازی (م ۱۳۳۸ ق)، - آقا ضیاء الدین عراقی (م ۱۳۶۱ ق)، و محقق نائینی (م ۶۳۵۵ ق) است. اهمیت این حواشی به قدری است که محققین در زمینۀ فقه معاملات از مراجعه به کتب این بزرگان بی نیاز نیستند. بر کسی که از تاریخچۀ ادوار مباحث فقهی اطلاع داشته باشد پوشیده نیست که تالیفات شیخ اعظم از نظر عمق مطالب و دقت بی نظیر و وسعت تتبع و تحقیق در عین قلمی روان و بیانی سهل، در تاریخ فقه دیده نشده است، بخصوص کتاب المکاسب در بین تالیفات وی سرآمد آنان است. احاطۀ وی به اقوال متقدمین و متاخرین موجب این شده که آراء مختلف را در موضوعات و مسائل معین جمع آوری نموده و با اجتهاد عمیق و اسلوب جدیدی که مطابق با روح شریعت و مقتضیات زمان است کتابی را که مباحث آن جامع و مانع و دور از انحرافات و لغزش های فکری است تالیف نماید.
تاریخ تالیف و انتشار
از اتمام نگارش کتاب المکاسب اطلاع دقیقی در دسترس نیست اما با قرائن موجود این کتاب در اواخر عمر شریف ایشان تالیف شده و از آخرین تالیفاتش می باشد.
نسخه های کتاب
در الذریعة به نسخه ای اشاره شده که در زمان زندگانی مؤلف در سال ۱۲۸۰ ق با اشراف حاج محمد باقر چاپ شده است. یکی از این نسخه های چاپ شده که در اختیار شیخ علی کاشف الغطاء است بر این نسخه تعلیقاتی و حواشی از فرزندان شیخ علی بنام های شیخ احمد و شیخ محمد حسین وجود دارد که تعلیقات شیخ احمد پس از جمع آوری به نام «نیل المطالب لتحصیل المکاسب» و تعلیقات شیخ محمد حسین به نام «النظر الثاقب فی کتاب المکاسب» نام گذاری شده است. نسخه هایی که در انتشار کتاب موجود مورد استفاده واقع شده است در مقدمۀ ناشر ذکر نشده است اگر چه در چاپ جدید و تحقیق شده کتاب المکاسب بوسیلۀ گروه تحقیق تراث الشیخ الاعظم آمده است: اننا لم نعثر مع الاسف الی الآن علی مخطوطة المؤلف فی المکاسب الا علی قسم الخیارات منه. در چاپ موجود کتاب در ابتدای دو کتاب تحریم من جهة المصاهرة و کتاب المواریث که از ملحقات به کتاب می باشد آمده است: هذا ما وجد بخطه الشریف رحمه الله.
تقسیم بندی مطالب
...
«کتاب المکاسب تحقیق و تعلیق السید محمد کلانتر»، از جمله حواشی عربی کتاب مکاسب شیخ انصاری است که همواره مورد مراجعه و استفاده محققین بوده است. این کتاب در ۱۷ مجلد منتشر شده است.
کتاب به شیوه تفکیک متن از تعلیقه چاپ شده است؛ بدین ترتیب است که در بالای صفحه، متن مکاسب و با ذکر عدد در ذیل آن صفحه، تعلیقه کلانتر ارائه شده است. تغییر شماره عدد، وابسته به صفحات نبوده و منوط به تغییر عناوین اصلی است. مرحوم کلانتر در احیای برخی متون فقهی از جمله مکاسب شیخ انصاری نقش برجسته ای داشته است. وی اگرچه از دقت بالایی در شرح مطالب مکاسب برخوردار بوده، اما در برخی مباحث نیز دچار لغزش هایی شده است؛ به عنوان مثال در آغاز بحث خیار حیوان در شرح عبارت: «المشهور اختصاص هذا الخیار بالمشتری، حکی عن الشیخین و الصدوقین و الاسکافی و ابن حمزة و الشامیین الخمسة و الحلبیین الستة و معظم المتاخرین»، می نویسد: «مراد از شامیین پنج گانه شخصیت های زیر هستند: شهید اول محمد بن مکی عاملی جزینی (۷۳۴- ۷۸۶ ق)، زین الدین جبعی عاملی (۹۱۱- ۹۶۵ ق)، شیخ عبدالعالی کرکی (۹۴۰ ق)، فرزند محقق کرکی ، سید محمد موسوی عاملی (۱۰۰۹ ق)». این تفسیر چندان نزدیک به واقع نیست؛ زیرا سید محمد موسوی عاملی دو کتاب در فقه دارد با عنوان « مدارک الاحکام » و « نهایة المرام » و هیچ یک بحث بیع را ندارند و دیگر اینکه فرزند محقق کرکی شهرتی نداشته که فتاوای او مورد توجه فقها باشد در بیان مراد از واژه «الحلبیین الستة» نیز می نویسد: «ضبط این کلمه در نسخه های مکاسب گوناگون است؛ در پاره ای از نسخه ها، با «با» نوشته شده است؛ یعنی الحلبیین، جمع حلبی، منسوب به واژه حلب و در پاره ای از نسخه های مکاسب با «یا» نوشته شده است؛ الحلیین. در فرض اول باید به صیغه تثنیه خوانده شود و مراد از کلمه حلب، شهر حلب است... در این صورت کلمه حلبیین باید به صورت تثنیه خوانده شود و مراد از دو حلبی، عبدالعزیز بن براج (۴۰۰- ۴۸۱ ق) صاحب « مهذب » و سید ابوالمکارم ابن زهره (۵۸۵- ۵۱۱ ق) صاحب « غنیة النزوع » است. در این صورت، واژه «الستة» زاید خواهد بود و ضرورتی بر ذکر آن نیست. اما اگر به صیغه جمع و حلیین خوانده شد، منسوب به شهر حله خواهد شد. حله از شهرهای زیبای عراق است و آثار قدیمی بسیاری در آن وجود دارد. از این شهر شخصیت های برجسته ای برخاسته اند که از فروزنده ترین عالمان جهان اسلام بوده اند؛ بنابراین واژه سته زاید نخواهد بود و حلیین شش گانه عبارتند از: محقق حلی، علامه حلی ، فخرالدین حلی ، محمد بن ادریس حلی ، یحیی بن سعید حلی و فاضل مقداد سیوری حلی
وضعیت کتاب
در انتهای هریک از مجلدات، فهرست مباحث، تعلیقات، آیات ، احادیث ، اعلام ، کتب، اشعار و شهرها ذکر شده است. نویسنده بر برخی جلدهای کتاب، حواشی جدیدی نوشته که به انتهای آن جلد الحاق شده است.
کتاب المکاسب تحقیق و تعلیق السید محمد کلانتر، از جمله حواشی عربی کتاب مکاسب شیخ انصاری است که همواره مورد مراجعه و استفاده محققین بوده است. این کتاب در 17 مجلد منتشر شده است.
کتاب به شیوه تفکیک متن از تعلیقه چاپ شده است؛ بدین ترتیب است که در بالای صفحه، متن مکاسب و با ذکر عدد در ذیل آن صفحه، تعلیقه کلانتر ارائه شده است. تغییر شماره عدد، وابسته به صفحات نبوده و منوط به تغییر عناوین اصلی است.
مرحوم کلانتر در احیای برخی متون فقهی از جمله مکاسب شیخ انصاری نقش برجسته ای داشته است. وی اگرچه از دقت بالایی در شرح مطالب مکاسب برخوردار بوده، اما در برخی مباحث نیز دچار لغزش هایی شده است؛ به عنوان مثال در آغاز بحث خیار حیوان در شرح عبارت: «المشهور اختصاص هذا الخیار بالمشتری، حکی عن الشیخین و الصدوقین و الإسکافی و ابن حمزة و الشامیین الخمسة و الحلبیین الستة و معظم المتأخرین»، می نویسد: «مراد از شامیین پنج گانه شخصیت های زیر هستند: شهید اول محمد بن مکی عاملی جزینی (734 - 786ق)، زین الدین جبعی عاملی (911 - 965ق)، شیخ عبدالعالی کرکی (940ق)، فرزند محقق کرکی، سید محمد موسوی عاملی (1009ق)»
این تفسیر چندان نزدیک به واقع نیست؛ زیرا سید محمد موسوی عاملی دو کتاب در فقه دارد با عنوان «مدارک الأحکام » و «نهایة المرام» و هیچ یک بحث بیع را ندارند و دیگر اینکه فرزند محقق کرکی شهرتی نداشته که فتاوای او مورد توجه فقها باشد
در بیان مراد از واژه «الحلبیین الستّة» نیز می نویسد: «ضبط این کلمه در نسخه های مکاسب گوناگون است؛ در پاره ای از نسخه ها، با «با» نوشته شده است؛ یعنی الحلبیین، جمع حلبی، منسوب به واژه حلب و در پاره ای از نسخه های مکاسب با «یا» نوشته شده است؛ الحلیین. در فرض اول باید به صیغه تثنیه خوانده شود و مراد از کلمه حلب، شهر حلب است... در این صورت کلمه حلبیین باید به صورت تثنیه خوانده شود و مراد از دو حلبی، عبدالعزیز بن براج (400 - 481ق) صاحب «مهذب» و سید ابوالمکارم ابن زهره (585 - 511ق) صاحب «غنیة النزوع» است. در این صورت، واژه «الستة» زاید خواهد بود و ضرورتی بر ذکر آن نیست. اما اگر به صیغه جمع و حلیین خوانده شد، منسوب به شهر حلّه خواهد شد. حلّه از شهرهای زیبای عراق است و آثار قدیمی بسیاری در آن وجود دارد. از این شهر شخصیت های برجسته ای برخاسته اند که از فروزنده ترین عالمان جهان اسلام بوده اند؛ بنابراین واژه سته زاید نخواهد بود و حلیین شش گانه عبارتند از: محقق حلّی ، علامه حلّی، فخرالدین حلّی، محمد بن ادریس حلّی، یحیی بن سعید حلّی و فاضل مقداد سیوری حلّی
در انتهای هریک از مجلدات، فهرست مباحث، تعلیقات، آیات، احادیث، اعلام، کتب، اشعار و شهرها ذکر شده است. نویسنده بر برخی جلدهای کتاب، حواشی جدیدی نوشته که به انتهای آن جلد الحاق شده است.
حاشیة کتاب المکاسب تألیف محمدحسین بن محمدحسن معین التجار اصفهانی نجفی، مشهور به کمپانی (م 1361 ق).
کتاب المکاسب شیخ اعظم انصاری (م 1281 ق) از همان ابتدای نگارش مورد توجه محققین و فقهای عظام واقع شده است و شروح متعددی بر آن زده شده است که یکی از مشهورترین و معتبرترین این شروح، حاشیة کتاب المکاسب تألیف شیخ محمدحسین اصفهانی است.
این کتاب به نظر بعضی از فقهای معاصر همچون آیت اللهوحید بهبهانی و آیت الله سید محمد روحانی اولین و برترین شرح این کتاب می باشد. (به نقل از صفحۀ ب، مقدمۀ ناشر).
احاطۀ مؤلف به مبانی فقهی و اصولی و دقت بی نظیر او این کتاب را سرآمد شروح مکاسب قرار داده است، متن روان و وسعت تتبع و عمق مطالب، این شرح را از دیگران ممتاز نموده است و در جای جای کتاب نکات بدیع و ابتکارات مؤلف دیده می شود.
این کتاب به صورت شرح مزجی می باشد و کتاب مکاسب محرمه شرح نشده است و فقط کتاب های بیع و خیارات شرح داده شده است.
هدایة الطالب إلی مصادر کتاب المکاسب، اثر شیخ عبدالسلام کاظم جعفری، از علمای معاصر است. وی این کتاب را به زبان عربی، در باره شناخت مصادر کتاب مکاسب شیخ انصاری و شناخت مؤلفین آن ها نوشته است.
کتاب، با مقدمه محمدرضا فاضل کاشانی و سپس مقدمه مؤلف، آغاز و مطالب، در پنج بخش ارائه شده است.
در ابتدای کتاب، مقدمه ای از فاضل کاشانی و سپس مقدمه ای از مؤلف محترم در باره کتاب مکاسب، روش و جایگاه آن ذکر شده است.
از آنجایی که کتاب حاضر به جمع آوری و ذکر مصادر کتاب مکاسب پرداخته است، لازم است که روش مؤلف کتاب «هدایه» را در ذکر مصادر کتاب مکاسب ذکر نماییم:
فهرست مطالب کتاب، در پایان آن ذکر شده است.

كتاب المكاسب را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی كتاب المكاسب   • مفهوم كتاب المكاسب   • تعریف كتاب المكاسب   • معرفی كتاب المكاسب   • كتاب المكاسب چیست   • كتاب المكاسب یعنی چی   • كتاب المكاسب یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی كتاب المكاسب
کلمه : كتاب المكاسب
اشتباه تایپی : كjhf hglكhsf
عکس كتاب المكاسب : در گوگل


آیا معنی كتاب المكاسب مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 99% )