انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

97 1038 100 1

لاهیجی

/lAhiji/

معنی لاهیجی در لغت نامه دهخدا

لاهیجی. (ص نسبی ) منسوب به لاهیجان. لاهیجانی. اهل لاهیجان.

لاهیجی. (اِخ ) نام دهی چهار فرسخ بیشتر میانه ٔ شمال و مغرب گاوکان. (فارسنامه ٔ ناصری ).

لاهیجی. (اِخ ) عبدالرزّاق. او راست شوارق الالهام و آن شرحی است بر تجریدالکلام خواجه نصیرالدین طوسی. و هم او راست گوهر مراد در حکمت به فارسی. رجوع به عبدالرزاق لاهیجی شود.

معنی لاهیجی به فارسی

لاهیجی
( ملا ) عبدالرزاق بن علی بن حسین گیلانی ملقب به فیض و فیاض متکلم منطقی ادیب و شاعر ایرانی ( و . ? - ف . ۱٠۵۱ یا ۱٠۷۲ ه . ) وی شاگرد ملا صدرا و ملا محسن فیض بود و در قم تدریس کرده . تالیفات بسیاری دارد که حاکی از تبحر وی هستند از جمله آنهاست : ۱ - [ شوارق الالهام ] شرح بر [ تجرید الکلام ] خواجه نصیر الدین طوسی ۲ - [ هر مراد ] در حکمت و منطق بفارسی که برای شاه عباس ثانی نوشته . ۳ - [ حدوث العالم ] . ۴ - [ دیوان شعر ] پارسی شامل پنج هزار بیت . ۵ - [ کلمات الطیبه ] در اصالت ماهیت وجود.
( صفت ) منسوب به لاهیجان از مردم لاهیجان .
عبدالرزاق . اوراست شوارق الالهام و آن شرحی است بر تجرید الکلام خواجه نصیر الدین طوسی
موصعی در چهار فرسخ و نیمی میانه شمال و مغرب گاوکان .
ابن عبدالرزاق بن علی بن حسین گیلانی لاهیجی قمی پدرش از حکما و فلاسفه بنام ایران در سده یازدهم بود و فیاض تخلص داشت
آقا رضا فرزند جمال الدین احمد
از شاعران لاهیجان و معاصر با صفویه است .
ملا نادم لاهیجی گیلانی از شاعران عصر صفویه است .
نورالدین محمد لاهیجی معروف به [ نورا ] و ملقب به خوشنویس ایران ازشاگردان میرعماد بود و نستعلیق را از همه شاگردان میر باو شبیه تر مینوشت . هنگام قتل میرعماد نورا از اصفهان به لاهیجان رفت پش از اندک زمانی شاه عباس ویرا باصفهان خواست و دوباره او را بکار کتابت گماشت. از آثار شیوای نورا [ جوامع الحکایات ] عوفی است که در کتابخانه سلطنتی که بسال ۱٠۴۸ ه.ق . کتابت آنرا آغاز و در ۱٠۵٠ ه.ق . یعنی آخرین سال حیات خود کتابت آنرا ناتمام گذارده است .
ملا محمد امین متخلص به واصل فرزند درویش محمد لاهیجی که در حدود ۱۱۱۵ هجری میزیست و نصر آبادی درباره او چنین آرد : ( جوان قابل آدمی روشی است ) .

معنی لاهیجی در فرهنگ فارسی عمید

لاهیجی
از مردم لاهیجان.

لاهیجی در دانشنامه ویکی پدیا

لاهیجی
لاهیجی، روستایی از توابع بخش زرقان شهرستان شیراز در استان فارس ایران است.که امروزه تعداد کمی سکنه دارد
این روستا در دهستان بندامیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۴ نفر (۶۴خانوار) بوده است.اما امروزه در سال ۱۳۹۵ به دلیل خشکسالی جمعیت آن کمتر از ۵۰ نفر است
شمس الدین محمد بن یحیی بن علی لاهیجی نوربخشی معروف به شمس الدین محمد لاهیجی و متخلص به فدائی یا اسیری از اعاظم و افاضل عرفای قرن نهم هجری بود. از سال ولادت او اطلاع دقیقی در دست نیست. اینکه برخی از معاصران او را متولد حدود سال ۸۴۰ قمری دانسته اند وی در ۸۴۹ق که دست ارادت به سید محمد نوربخش (درگذشته ۸۶۹ قمری) داده، در «عنفوانِ شباب» بوده است، جوانی که «علوم صوریه» را تحصیل کرده بود و می توانست به تنهایی و پنهان از بستگان به سفر رود، در این هنگام ظاهراً بایستی در حدود ۶ یا ۷ ساله بوده باشد، از این رو می توان گفت که ولادت او به تقریب در حدود سال ۸۳۳ق و قطعاً در لاهیجان یا نواحی آن بوده است.
لاهیجی، محمد. مفاتیح الاعجازفی شرح گلشن راز با مقدمه کیوان سمیعی. چاپ پنجم انتشارات سعدی ۱۳۷۱
شهرت بیشتر لاهیجی به واسطه شرح گلشن راز شیخ محمود شبستری است که شرحی است به فارسی به نام مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز.
شمس الدین به علت اطلاع وسیعی که از انواع علوم رسمیه و احاطه ای که بر علم کلام و حکمت و تصوف علمی و عملی داشت، مسائل ذوقی عرفان را در مواردی که دور از ادراک عقل بوده با استدلالات علمی توأم ساخت و بدین وسیله آنها را به ادراک نزدیک کرد. کتاب های دیگر مثنوی اسرار الشهود و دیوان اشعار است.
آثار منظوم او، اعم از مثنوی و غزل، از لحاظ لفظ و معنی متأثر از آثار مولوی و حافظ است. این تأثیر، البته در غزلیات اسیری بسیار آشکار است. او با مثنوی مولوی آشنا بوده است، و به قول خود، دفتر آن اثر، جان او را حیات بخشیده، و به او «جام شراب وحدت» نوشانده است.
امان الله خان بهاءالسلطنه لاهیجی از دیوان سالاران ایران در دوره مشروطیت و از چهره های برجستهٔ انقلاب مشروطیت گیلان بود. او در آغاز پیشکار محمدولی خان تنکابنی سپهدار اعظم بود و پس از انقلاب محرم ۱۳۲۷ ه. ق رشت و قتل سردار افخم با او به این شهر آمد و از سوی او به حکومت انزلی منصوب شد و سپس در دورهٔ حکومت سردار معتمد به فرمانداری رشت رسید. نامبرده پس از اعاده مشروطیت به خدمات دولتی مشغول شد و مدتی هم در زمان حکمرانی معیرالممالک در گیلان، معاونت او را بر عهده داشت و پس از عزیمت وی به تهران، چندی کفیل حکومت گیلان شد؛ ولی پس از آن به تهران عزیمت کرد.
تپه لاهیجی مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد تا سده های میانه دوران های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان شیراز، بخش زرقان، دهستان بند امیر، ۷۰۰ متری غرب روستای لاهیجی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۲۹۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
محمدعلی بن ابوطالب متخلص به حَزین و معروف به شیخ علی حزین در سال ۱۱۰۳ قمری در اصفهان زاده شد. او از تبار زاهدی ها و نوادگان شیخ زاهد گیلانی است. از استادان حزین می توان به امیر سید حسین طالقانی اشاره کرد.
عبدالرضا متین اصفهانی
او جهانگرد و همچنین دانشمندی جانورشناس بود. وی همچنین از آخرین شاعران بزرگ سبک هندی بود. از آثار او می توان به تذکره شعرا، دیوان اشعار، صفیر دل و حدیقه ثانی در برابر حدیقه سنایی و تذکارات العاشقین در برابر لیلی و مجنون اشاره کرد. تذکره حزین لاهیجی با سبکی ساده و پخته به نگارش درآمده است.
حزین در کتاب تاریخ خود به نام «زندگی شیخ حزین به قلم خود او» وضعیت اصفهان در زمان حمله افغانان و نیز اشغال ایران به وسیلهٔ ترکان عثمانی را شرح می دهد.
حزین از خانواده ای از علما و زمینداران در گیلان برخاسته بود و تبار او به شیخ زاهد گیلانی می رسید. پدر او در دورهٔ شاه سلیمان اول برای تحصیل به اصفهان رفت و محمد در دربار صفوی در سن کم به عنوان بحر العلوم و شاعر پرورش یافت. او در ایران و هند و تا عربستان سفرهای متعدد کرد.
میرزا حسن لاهیجی(متوفی: 1121 هجری قمری) ملقب به کاشفی، فرزند بزرگ ملا عبدالرزاق لاهیجی و از بزرگترین دانشمندان عصر صفوی است. از جمله آثار وی در زمینه حکمت اسلامی می توان به ظواهر الحکم،آئینه حکمت اشاره کرد.
آیینه حکمت
ابطال تناسخ
اثبات رجعت
اصول دین
جمال الصالحین
رساله در حدوث و قدم
روایع الحکمه
شمع یقین و آیینه دین
شرح صحیفه سجادیه
سر مخزون
به گفته رضا استادی ، تاریخ دقیق تولد وی معلوم نیست ولی می توان به گفته آقابزرگ تهرانی اعتماد کرد و تاریخ تولد میرزا حسن را حدود 1045 هجری قمری دانست. میرزا حسن لاهیجی در خانواده ای حکمی و مذهبی دیده به جهان گشود. وی به گفته سید جلال الدین آ آشتیانی فرزند بزرگ ملا عبدالرزاق لاهیجی، داماد ملاصدرای شیرازی و از بزرگترین شاگردان وی است. به نظر می رسد که در قم زاده شده است و پس از شاگردی نزد پدرش، برا ادامه تحصیلات به نجف رفته است.
از استادان وی فقط نام ملا عبدالرزاق لاهیجی یعنی پدرش شناخته شده است و کس دیگری شناخته شده نیست. در میان شاگردان وی، رضا استادی به دونفر به صورت احتمالی اشاره کرده است. یکی میر عبدالرحمان قمی و دیگری حزین لاهیجی است.
میرزا حسن دارای آثار بسیاری است. در میان آثار وی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
آیت الله سید ابوالقاسم لاهیجی، از مشاهیر لاهیجان و از عالمان قرن سیزدهم هجری است.
سایت آفتاب
او از شاگردان برجسته سید علی طباطبایی (صاحب ریاض) بود و به دریافت اجازه از استادش در سال ۱۲۳۰ق نایل شد.
میرمحمدعلی شهرستانی از شاگردان سید ابوالقاسم لاهیجی است.
از آثار او ریاض المؤمنین فی احوال المعصومین (ع)، است که در سال ۱۲۶۹ق تألیف شده است.
آیه الله سید عبدالکریم لاهیجی از مشاهیر لاهیجان، از عالمان بنام و از شاگردان برجسته شیخ انصاری در نجف بود.
مقالات علمی ایران
مجله پیام حوزه
سایت صالحین
مهمترین استاد او، شیخ انصاری است.
شیخ مرتضی زاهد، عارف نامی و نیز علامه تهرانی مولف کتاب گرانسنگ الذریعه، از شاگردان اویند.
علامه حاج ملا علی کنی وقتی که از موقعیت علمی و عملی وی اطلاع یافت، دخترش رابه عقد وی درآورد و او را به منصب تدریس در مدرسه مروی تهران گماشت.
شرح صحیفه لاهیجی یا تفسیر شریف لاهیجی یکی از شرح های صحیفه سجادیه است که توسط قطب الدین شریف لاهیجی در قرن یازدهم هجری نگاشته شده. این تفسیر ظاهراً در هندوستان به اتمام رسیده و صاحب تفسیر لوامع التنزیل و سواطع التأویل، سید ابوالقاسم رضوی قمی که ساکن هند بود، در تألیف خود از آن بهره جسته است. این اثر مانند بیشتر تفاسیر قرن یازدهم، متأثر از فضای فرهنگی و از دو ویژگی آن دوران برخوردار است: نخست گرایش به حدیث و دیگری داشتن صبغه عرفانی. مفسر در آغاز کتاب مقدمه ای نگاشته و در آن به انگیزه نگارش خود اشاره کرده است. وی هدف از نگارش این کتاب را ارائه تفسیری ساده و مورد اعتماد در مذهب امامیه برای برادران اهل ایمان می داند که اشتغالات و موانع روزگار آنها را از تحصیل علوم محروم کرده و خود را نیازمند به ترجمه قرآن می دانند؛ اما در حقیقت این کتاب فراتر از ترجمه است. روش مفسر بدین گونه است که ابتدا هر آیه را به طور فشرده ترجمه کرده، آن گاه به نقل روایات وارد شده، از اهل بیت عصمت و طهارت می پردازد. در این قسمت، تنها منبع نقل او مجامع حدیثی شیعه است. یکی از روشهای لاهیجی در نقل روایات، جمع بین روایات و رفع تعارض آنها در موارد خاص و ارزیابی های رجالی است. از نکات بارز این تفسیر، ارائه عقاید شیعه و دفاع از مواردی است که مورد اختلاف بین شیعه و دیگر مذاهب است.
این شرح در کتابخانه آیة الله مرعشی تحت شمارة ۴۸۲۹ مضبوط است.
این تفسیر در ۴ جلد به زبان فارسی به وسیله شرکت انتشارات علمی تهران، با تحقیق و تصحیح و مقدمه سید جلال الدین حسینی ارموی و دکتر محمد ابراهیم آیتی چاپ شده است. صاحب لوامع التنزیل و سواطع التأویل، سید ابوالقاسم رضوی قمی ساکن شهر لاهور (پاکستان فعلی بوده است.
شمس الدین محمد لاهیجی قاضی از علمای لاهیجان در قرن دهم هجری و متکفل تعالیم مذهبی اسماعیل به هنگام اقامت وی در لاهیجان، هنگام فرار از دست سپاهیان رستم آق قویونلو، بود. از او با عنوان قاضی، معلم و صدر شاه اسماعیل یاد شده و در انتساب به زادگاه اش به وی لاهیجی و گیلانی نیز گفته شده است.
شمس الدین محمد گیلانی مربی شاه اسماعیل صفوی، منصور داداش نژاد،
احسن التواریخ، حسن بیک روملو، تصحیح عبد الحسین نوایی، انتشارات بابک، ۱۳۷۵.
تاریخ جهان آرا، قاضی احمد غفاری قزوینی، انتشارات کتابفروشی حافظ، ۱۳۴۳.
تاریخ خانی، علی بن شمس الدین بن حاجی حسن لاهجی، تصحیح منوچهر ستوده، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، ۱۳۵۲.
تاریخ شاه اسماعیل و شاه طهماسب صفوی، امیر محمود خواند امیر، تصحیح محمد علی جراحی، نشر گشتره، ۱۳۷۰.
تحفه سامی، سام میرزای صفوی، تصحیح وحید دستگردی، کتابفروشی فروغی.
تکملة الاخبار، عبدی بیگ شیرازی، تصحیح عبد الحسین نوایی، نشر نی، ۱۳۶۹.
جهانگشای خاقان، مؤلف مجهول، مقدمه الله دتا مضطر، مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان، ۱۴۰۶.
خلاصة التواریخ، قاضی احمد قمی، تصحیح احسان اشراقی، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۵۹.
خلد برین، محمد یوسف واله اصفهانی، به کوشش میر هاشم محدث، موقوفات افشار، ۱۳۷۲.
الذریعه الی تصانیف الشیعه، آقا بزرگ الطهرانی، دارالاضواء، بیروت، ۱۴۰۳.
روضة الصفویه، میزار بیگ جنابذی، تصحیح غلامرضا مجد طباطبایی، موقوفات افشار، ۱۳۷۸.
زبدة التواریخ، محمد محسن مستوفی، به کوشش بهروز گودرزی، موقوفات افشار، ۱۳۷۵.
طبقات اعلام الشیعه، آغا بزرگ الطهرانی، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، قم، الطبعة الثانیه.
فهرست نسخه های هطی کتابخانه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، گرد آوری سید محمد باقر حجتی، دانشگاه تهران، ۱۳۴۵.
مجالس المؤمنین، قاضی نورا الله شوشتری، کتابفروشی اسلامیه، ۱۳۷۷.
وقایع السنین و الاعوام، خاتون آبادی، انتشارات کتابفروشی اسلامیه، ۱۳۵۲.
شاه اسماعیل از سال ۸۹۹ هجری به بعد به مدت پنج سال تحت سرپرستی کارکیا میرزا علی، فرمانروای کیایی بیه پیش که شیعه بود، به سر برد. او شمس الدین لاهیجی که یکی از علمای دینی سرزمین خود بود را به تربیت اسماعیل برگماشت. دربارهٔ شمس الدین محمد گیلانی در منابع اطلاعات کمی یافت می شود.
درکتب تاریخی در چند مقطع اشارهی گذرایی به وی شده است. این موارد به شرح زیر است:
اسماعیل وقتی که در گیلان بود، از محضر مولانا شمس الدین لاهیجی خواندن قرآن و آثار عربی و فارسی را فرا گرفت. لاهیجی مسلماً در روح شاگرد اش تأثیری فراوان داشت، زیرا او بود که کمی پس از جلوس اسماعیل به تخت شاهی، صاحب عالیترین مقام مذهبی در قلمرو امپراطوری شد، بعدها هم بنا بر گزارش تحفه سامی حضانت شاهزادگان بدو سپرده شد. بدین دلیل اطلاع از عقاید شمس الدین گیلانی از آن رو حائز اهمیت است که در تکوین عقاید شاه اسماعیل سهیم بوده و گفته شده اسماعیل در اثر آموزش های شمس الدین و اطرافیان به شیعه گرایش پیدا کرده است.
شهلا لاهیجی (متولد ۱۳۲۱) نویسنده، مترجم و ناشر ایرانی است. او، به گفته انجمن قلم، با پایه گذاری انتشارات روشنگران و مطالعات زنان در سال ۱۳۶۲، نخستین ناشر زن ایرانی به شمار می رود. ولی به شهادت دیگران، دکتر سیما کوبان با تأسیس انتشارات دماوند در سال ۱۳۶۰ اولین ناشر زن ایران محسوب می شود.
تصویر زن در آثار بهرام بیضایی، تهران: انتشارات روشنگران، ۱۳۶۸
پژوهشی در هویت تاریخی زنان ایران، تهران: انتشارات روشنگران، ۱۳۷۱. تألیف مشترک با مهرانگیز کار
زن در جستجوی رهایی.
شهلا لاهیجی در اردیبهشت سال ۱۳۲۱ در خانواده ای آزاداندیش در تهران زاده شد که در نوجوانی وی به شیراز رفتند. او از نوجوانی به مقاله نویسی در نشریات پرداخت و در ۱۵ سالگی در رادیو شیراز برنامه تهیه می کرد. مدتی بعد با انجمن جهانی زنان نویسنده و روزنامه نگار مکاتبه کرد و به عضویت آن درآمد. لاهیجی مدتی نیز در روابط عمومی سازمان زنان ایران کار کرد. در همین زمان به روش آموزش مکاتبه ای با دانشگاه آزاد لندن دوره فشرده ای در رشته جامعه شناسی گذراند.



چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

لاهیجی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

سیران > سیران
k-h > access sentral
بیتا > a couple
میثم علیزاده > juicy
میم-ب > a pity
Mohammadreza Akbarian > martyr
Mohammadreza Akbarian > martyrdom
مریم > depletion

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• اثر لاهیجی در جدول   • آهنگساز عهد ساسانی   • دکتر لاهیجی متخصص اطفال   • دکتر لاهیجی فوق تخصص دست   • سید عبدالکریم لاهیجی   • اثار لاهیجی   • اثر لاهیجی درحل جدول   • اشعار فیاض لاهیجی   • معنی لاهیجی   • مفهوم لاهیجی   • تعریف لاهیجی   • معرفی لاهیجی   • لاهیجی چیست   • لاهیجی یعنی چی   • لاهیجی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی لاهیجی
کلمه : لاهیجی
اشتباه تایپی : ghid[d
آوا : lAhiji
نقش : صفت
عکس لاهیجی : در گوگل


آیا معنی لاهیجی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 97% )