انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

99 1015 100 1

لودویگ فان بتهوون

لودویگ فان بتهوون در دانشنامه ویکی پدیا

لودویگ فان بتهوون
لودویگ فان بتهوون (به آلمانی: Ludwig van Beethoven)‏ (آلمانی: [ˈlu:tvɪç fan ˈbe:tˌho:fn̩] ( بشنوید)) (غسل تعمید در ۱۷ دسامبر ۱۷۷۰ – درگذشتهٔ ۲۶ مارس ۱۸۲۷) یکی از موسیقی دانان و آهنگ سازان برجستهٔ آلمانی بود که بیشتر زندگی خود را در وین (از ۱۷۹۲ تا پایان عمر) سپری کرد. او یکی از تأثیرگذارترین شخصیت های موسیقی در دوران کلاسیک و رمانتیک بود. بتهوون، به عنوان موسیقی دان، همیشه مورد ستایش قرار گرفته و آوازهٔ او موسیقی دانان، آهنگ سازان، نوازندگان، و شنوندگانش را در تمام دوران تحت تأثیر عمیق قرار داده است. بتهوون در ۳۰ سالگی ۱۶ سونات پیانو و ۱۳ واریاسیون برای پیانو نوشته بود، ولی به این دو فُرمِ موسیقی، با شهامتِ بسیار یک فُرم سوم اضافه کرد؛ او فُرم اسکرتسو را ابداع و جایگزین منوئهٔ قدیم کرد. شمار قابل توجهی از آثار بتهوون، که در زمانی کوتاه و به فاصلهٔ نُه سال از ۱۸۰۳ تا ۱۸۱۱ به وجود آمده است، از لحاظ عظمت و ژرفا فراتر از آثار هر هنرمند دیگری در جهان است؛ آن چنان که هرگز نتوانسته اند در زمانی به این کوتاهی، آثاری به این عظمت بیافرینند. از میان آثار شناخته شدهٔ بتهوون می توان از سمفونی سوم (حماسه)، سمفونی پنجم، سمفونی ششم (چوپانی)، سمفونی نهم (کُرال)، سونات پیانوی ۸ پیانو (بتهوون)">پاتِتیک، سونات پیانوی مهتاب، و سونات پیانوی هامرکلاویِر، اپرای فیدِلیو و میسا سولِمنیس نام برد. بتهوون برای هر سمفونی سال ها وقت صرف می کرد. سمفونی نهم او به تنهایی تا زمان تکمیل شدن، ده سال وقت گرفت؛ برای همین است که حدود چهل سمفونی از موتسارت و فقط نُه سمفونی از بتهوون مانده است.
سمفونی شماره ۱
سمفونی شماره ۲
سمفونی شماره شماره ۳ (بتهوون)">۳ (حماسه/ قهرمانی)
سمفونی شماره ۴
سمفونی شماره ۵
سمفونی شماره ۶ (چوپانی/ پاستورال)
سمفونی شماره ۷
سمفونی شماره ۸
سمفونی شماره ۹ (کُرال/ آوازی)
سمفونی شماره ۱۰ (بتهوون/کوپر) (ناتمام، منسوب)
برای الیزه (فور الیزه) (به آلمانی: Für Elise)
سونات پیانو شماره ۴
سونات پیانو شماره ۸ (پاتِتیک)
سونات پیانو شماره ۱۲
سونات پیانو شماره ۱۴ (مهتاب)
سونات پیانو شماره ۱۵
سونات پیانو شماره ۲۱
سونات پیانو شماره ۲۳ (آپاسیوناتا)
سونات پیانو شماره ۲۹
اُورتورِ اگمونت
اوورتورِ کوریولان
کوارتت زهی شماره ۱
کوارتت زهی شماره ۲
کوارتت زهی شماره ۳
کوارتت زهی شماره ۴
کنسرتو پیانو شماره ۵
تریپل کنسرتو
سونات ویولن شماره ۱
سونات ویولن شماره ۲
سونات ویولن شماره ۳
سونات ویولن شماره ۴
سونات ویولن شماره ۵ (بهار)
سونات ویولن شماره ۶
سونات ویولن شماره ۷
سونات ویولن شماره ۸
سونات ویولن شماره ۹ (کرویتزر)
سونات ویولن شماره ۱۰
سونات های ویولنسل شماره ۱ و ۲
سونات ویولنسل شماره ۳
سونات های ویولنسل شماره ۴ و ۵
میسا سولِمنیس
رمانس شماره ۱ برای ویولن
رمانس شماره ۲ برای ویولن
سِکستِت برای دو کُر و کوارتت زهی
سِپتِت
اُکتِت
آدلاید (آوازی)
دریای آرام و سفر پرشور
گِرمانیا (آوازی)
اپرای فیدِلیو
بتهوون در شهر بنِ آلمان متولد شد. پدرش، یوهان فان بتهوون، اهل هلند (فلاندر آن زمان) بود و مادرش، ماریا ماگدالِنا کِوِریش فان بتهوون، تبار اسلاو داشت. پدربزرگ پدری اش، لودویگ فان بتهوون (۱۷۱۲–۱۷۷۳)، در سال ۱۷۳۳ از هلند به بن نقل مکان کرده بود.
این خانواده صاحب هفت فرزند شد که چهار تن از آنان در کودکی درگذشتند. آنان که باقی ماندند عبارت بودند از سه برادر به نام های لودویگ، کاسپار کارل (۱۷۷۴–۱۸۱۵) و نیکولاوس یوهان (۱۷۷۶–۱۸۴۸).
اولین معلم موسیقی بتهوون پدرش بود. پدرش یکی از موسیقی دانان دربار بن بود. او مردی الکلی بود که سعی می کرد بتهوون را به زورِ کتک، به عنوان کودکی اعجوبه همانند موتسارت به نمایش بگذارد و از هنرنمایی های او کسبِ درآمد کند. البته استعداد بتهوون به زودی بر همگان آشکار شد. بعد از آن، بتهوون تحت آموزش کریستیان گوتلوب نیفه قرار گرفت. همچنین، بتهوون تحت حمایت مالیِ شاهزادهٔ اِلِکتور (همان درباری که پدرش در آن کار می کرد) قرار گرفت. بتهوون در ۱۷سالگی مادر خود را از دست داد و با پول اندکی که از دربار می گرفت، مسئولیت دو برادر کوچک ترش را بر عهده داشت.
عکس لودویگ فان بتهوون
لودویگ فان بتهوون (پدربزرگ) (به آلمانی: Ludwig van Beethoven، با نام اصلیِ «لودُویکوس فان بیتهوفن» (به هلندی: Ludovicus van Beethoven) یا «لودویک فان بیتهوفن» (به هلندی: Lodewijk van Beethoven)‏ (تلفظ هلندی: [ˈlo:dəʋɛik fɑm ˈbe:tɦo:və(n)]) (زادهٔ ۵ ژانویهٔ ۱۷۱۲، مشلان – درگذشتهٔ ۲۴ دسامبر ۱۷۷۳، بن) خواننده، موسیقی دان، و آهنگساز اهل هلند بود. او پدر یوهان فان بتهوون و پدربزرگ پدریِ لودویگ فان بتهوون، آهنگساز بزرگ آلمانی، بود.
لودویگ فان بتهوون
یوهان فان بتهوون
کاسپار آنتون کارل فان بتهوون
ماریا ماگدالِنا کِوِریش فان بتهوون
او فرزند یک نانوا به نام میشائل فان بتهوون (Michael van Beethoven؛‏ ۱۶۸۴–۱۷۴۹) و همسر او، ماریا لوئیزه استویکرس (Maria Louise Stuyckers‏؛ ۱۶۸۵–۱۷۴۹)، بود. میشائل، افزون بر نانوایی، به خرید و فروش املاک و همچنین تجارت لوازم منزل و تابلوهای عتیقه اشتغال داشت.
لودویگ فان بتهوون (پدربزرگ) در مارس ۱۷۳۳، یعنی در ۲۱سالگی، به بن نقل مکان کرد. او در ۱۷ سپتامبر ۱۷۳۳ با ماریا یوزفا پُل/ بال (Maria Josepha Poll/ Ball) ازدواج کرد. یوهان، پدر لودویگ (آهنگساز بزرگ) در آن شهر به دنیا آمد.
سمفونی های لودویگ فان بتهوون، مجموعهٔ ۹ سمفونی است که لودویگ فان بتهوون، آهنگ ساز بزرگ آلمانی، در فاصلهٔ سال های ۱۸۰۰/۱۷۹۹ تا ۱۸۲۴ به ترتیبِ شماره تصنیف کرد.
شمارهٔ ۱ در دو ماژور، اُپوس ۲۱ (تاریخ تصنیف: ۱۸۰۰/۱۷۹۹؛ تاریخ نخستین اجرا: ۲ آوریل ۱۸۰۰)
شمارهٔ ۲ در رِ ماژور، اپوس ۳۶ (تاریخ تصنیف: ۱۸۰۲؛ تاریخ نخستین اجرا: ۵ آوریل ۱۸۰۳)
شمارهٔ ۳ در می بِمُل ماژور، اپوس ۵۵ (سمفونی حماسه/ سمفونی قهرمانی) (تاریخ تصنیف: ۱۸۰۴/۱۸۰۳؛ تاریخ نخستین اجرا: ۷ آوریل ۱۸۰۵)
شمارهٔ ۴ در سی بِمُل ماژور، اپوس ۶۰ (تاریخ تصنیف: ۱۸۰۶؛ تاریخ نخستین اجرا: ۱۵ نوامبر ۱۸۰۶)
شمارهٔ ۵ در دو مینور، اپوس ۶۷ (تاریخ تصنیف: ۱۸۰۰–۱۸۰۸؛ تاریخ نخستین اجرا: ۲۲ دسامبر ۱۸۰۸)
شمارهٔ ۶ در فا ماژور، اپوس ۶۸ (سمفونی چوپانی) (تاریخ تصنیف: ۱۸۰۸/۱۸۰۷؛ تاریخ نخستین اجرا: ۲۲ دسامبر ۱۸۰۸)
شمارهٔ ۷ در لا ماژور، اپوس ۹۲ (تاریخ تصنیف: ۱۸۱۲/۱۸۱۱؛ تاریخ نخستین اجرا: ۲۲ دسامبر ۱۸۰۸)
شمارهٔ ۸ در فا ماژور، اپوس ۹۳ (تاریخ تصنیف: ۱۸۱۲/۱۸۱۱؛ تاریخ نخستین اجرا: ۲۷ فوریهٔ ۱۸۱۴)
شمارهٔ ۹ در رِ مینور، اپوس ۱۲۵ (سمفونی آوازی/ سمفونی کُرال) (تاریخ تصنیف: ۱۸۱۵–۱۸۲۴؛ تاریخ نخستین اجرا: ۷ مهٔ ۱۸۲۴)
سمفونی های نُه گانهٔ بتهوون عبارت اند از:
فرانتس لیست (۱۸۱۱–۱۸۸۶)، آهنگ ساز مجار، در فاصلهٔ سال های ۱۸۳۷ تا ۱۸۶۵، نُه سمفونی بتهوون را با عنوان «سمفونی های بتهوون» (به فرانسوی: Symphonies de Beethoven), S.464، با تنظیم برای پیانوی تنها منتشر کرد. این آثار جزوِ فنی ترین قطعاتِ نوشته شده برای پیانو در طول تاریخ موسیقی به شمار می روند.
یک سمفونی ناقص با عنوان شمارهٔ ۱۰ در می بِمُل ماژور نیز منسوب به بتهوون است که بَری کوپِر، موسیقی دان، آهنگ ساز، بتهوون شناس، و نوازندهٔ ارگ اهل بریتانیا، در سال ۱۹۸۸ از میان طرح های درهم ریخته ای از بتهوون برای موومانِ نخستِ اثر تدوین کرد. همهٔ طرح های جمع آوری شده به وضوح برای قالبِ سمفونی تصنیف شده و به نظر می رسد به دنبالِ سمفونی نهم نوشته شده اند. این طرح ها در دسته هایی کوچک نوشته شده اند. اساساً بتهوون، بعد از سمفونی نهم، قصدِ تصنیفِ سمفونیِ دهمی را در سر داشت. نُت های بَری کوپر نخستین بار در یک کنسرت در سال ۱۹۸۸ در انجمن سلطنتی فیلارمونیک لندن اجرا شد؛ همان جایی که بتهوون سمفونی نهمش را در سال ۱۸۲۷ به آن ارائه کرد. نُت های سمفونی منسوبِ دهم را «یونیورسال اِدیشن» (به انگلیسی: Universal Edition) در وین منتشر کرد و نسخهٔ تازه ای از آن را در سال ۲۰۱۳ انتشار داد. به هرحال، عموماً این اثر را جزو مجموعهٔ سمفونی های بتهوون به حساب نمی آورند.
فهرست آثار لودویگ فان بتهوون آثار موسیقاییِ لودویگ فان بتهوون (۱۷۷۰–۱۸۲۷)، آهنگساز بزرگ آلمانیِ دورهٔ کلاسیک و رمانتیک، هم بر اساس ژانر و هم بر مبنای شماره طبقه بندی می شود.
اپوس ۲۱: سمفونی شماره ۱ در دو ماژور (۱۷۹۹–۱۸۰۰، اجرا: ۱۸۰۰)
اپوس ۳۶: سمفونی شماره ۲ در رِ ماژور (۱۸۰۱–۱۸۰۲، اجرا: ۱۸۰۳)
اپوس ۵۵: سمفونی شماره ۳ در می بِمُل ماژور (حماسه/ قهرمانی/ اِروئیکا) (۱۸۰۳/۱۸۰۴، اجرا: ۱۸۰۵)
اپوس ۶۰: سمفونی شماره ۴ در سی بِمُل ماژور (۱۸۰۶، اجرا: ۱۸۰۷)
اپوس ۶۷: سمفونی شماره ۵ در دو مینور (سرنوشت) (۱۸۰۴–۱۸۰۸، اجرا: ۱۸۰۸)
اپوس ۶۸: سمفونی شماره ۶ در فا ماژور (چوپانی/ شبانی/ پاستورال) (۱۸۰۴–۱۸۰۸، اجرا: ۱۸۰۸)
اپوس ۹۲: سمفونی شماره ۷ در لا ماژور (۱۸۱۱–۱۸۱۲، اجرا: ۱۸۱۳)
اپوس ۹۳: سمفونی شماره ۸ در فا ماژور (۱۸۱۲، اجرا: ۱۸۱۴)
اپوس ۱۲۵: سمفونی شماره ۹ در رِ مینور (آوازی/ کُرال/ کورال) (۱۸۱۷–۱۸۲۴، اجرا: ۱۸۲۴)
هِس ۲۹۸: سمفونی در دو مینور (۱۷۹۱/۱۷۹۳، ناقص)
رایج ترین روش های شماره گذاری و طبقه بندی آثار بتهوون بر اساس شمارهٔ اُپوس همراه با ذکرِ نام و ژانرِ اثر است که توسط ناشران آثار آهنگساز در طول زندگی او تعیین شده است. برای مثال، از کوارتت زهیِ شماره ۱۴، که به عنوان اُپوس ۱۳۱ منتشر شده است، به دو شکل یاد می شود: «کوارتت زهی شماره ۱۴» و «کوارتت زهی اپوس ۱۳۱».
بسیاری از آثار منتشرنشدهٔ بتهوون یا آن دسته از آثار او که فاقد شمارهٔ اپوس اند، با «وو (بتهوون)" "WoO" (مخففِ عبارتِ آلمانیِ Werke ohne Opuszahl به معنی «آثارِ بدون عدد») یا "Anh" (مخففِ واژهٔ آلمانیِ "Anhang" به معنی «پیوست و ضمیمه») نام برده می شوند. به عنوان مثال، قطعهٔ کوتاهِ برای اِلیزه (به آلمانی: Für Elise)، که بتهوون برای پیانو نوشته است، غالباً به عنوان باگاتِل (bagatelle) شناخته می شود، و در فهرست ها و همراه ذکر مشخصات، این گونه از آن یاد می کنند: «باگاتل در لا مینور، وو ۵۹». بعضی آثارِ بتهوون نیز معمولاً با نام های مستعارِ آنها نام برده می شوند؛ مثال: «سونات کرویتزِر»، که نام مستعارِ سونات ویولن شماره ۹ است. همچنین، «سمفونی حماسه» یا «سمفونی قهرمانی» یا «سمفونی اروئیکا»، که به سمفونی شماره ۳ آهنگساز اطلاق می شود.
فهرست های آثار بتهوون، همهٔ شناسه های مربوط را دربرمی گیرند. البته فهرست های دیگر ‏(en)‏ نیز برای آثار او تهیه شده است؛ اما آنچه معرفی شد، عمومیت دارد و در فهرستِ حاضر نیز مبنا را بر همان فهرست های رایج و معمول قرار داده ایم. سال های درونِ پرانتز نشان دهندهٔ تاریخِ تصنیف یا انتشارِ آثار است.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

نقل قول های لودویگ فان بتهوون

لودویگ فان بتهوون یا لودویگ وان بتهوون (۱۶ دسامبر ۱۷۷۰ در بن - ۲۶ مارس ۱۸۲۷ در وین) آهنگساز آلمانی بود.
• «آنچه روزمره است مرا خسته می کند.» -> در نامه ای به «کارل فن بادن»، ۲۳ اوت ۱۸۲۳
• «برای «هندل» یک محفظهٔ مخصوص، این محفظه باید در هر اشکاف حاشیه ای داشته باشد تا جابه جایی را آسان کند؛ همچنین برای کتاب های بزرگ و کوچک.» -> دفتر خاطرات، دسامبر ۱۸۲۶، پس از این که یک دورهٔ کامل چهل جلدی از آثار «هندل» با چاپ اعلای «آرنولد» از طرف «یوهان آندره آس شتومف» به او هدیه شد.
• «حیف، حیف، دیر شد!» -> آخرین کلمات، او دیگر از محمولهٔ آخریِ شراب سفارشی لذت نخواهد برد. ۲۶ مارس ۱۸۲۷
• «دوستان، دست بزنید؛ کمدی به پایان رسید!» -> این کلمات، که در بستر مرگ ادا شده، به صورت های متفاوت تفسیر شده است؛ اما مورخ وی، «لودویگ نول»، می گوید: منظور بتهوفن از «کمدی»، زندگی در حال اتمام وی نبوده است، بلکه مراسم مذهبی بوده که به اصرار دوستانش توسط کشیش اجرا شد.
• «موسیقی مکاشفه ای بالاتر از هر فلسفه و حکمتی است. هرکس به آهنگ های من گوش فرادهد، باید از هر رنج و دردی که دیگران به دوش می کشند رهایی یابد.» -> دفتر خاطرات
• «اگر می خواهی خوشبخت باشی، برای خوشبختی دیگران بکوش زیرا آن شادی که ما به دیگران می دهیم، به دل خودمان برمی گردد.»
• «بیشتر از هنرم به فضیلت مدیونم که نگذاشت با خودکشی به زندگی خود خاتمه دهم.»
• «تا زمانی که مردم اطریش سوسیس و آبجو دارند، انقلاب نخواهند کرد.»
• «تکامل باید هدف اولیه همهٔ هنرمندان حقیقی باشد.»
• «حتی به ازای نصف کرهٔ زمین حاضر نیستم در مقابل هوی و هوس این و آن تسلیم شوم و مسلمأ چیزی را که از وجودم خارج نشده باشد حتمأ نخواهم نوشت.»
• «خزان زندگی من فرارسیده، می خواهم مثل درختان باروری باشم که با یک تکان میوه های لذیذ هم چون باران از آن می ریزد.»
• «در عالم چیزی بالاتر از محبت نمی بینم.»
• «در عهد ما به روح های قوی احتیاج است تا ارواح ضعیف و خوار را شلاق بزنند.»
• «در هنر هم مانند زندگی فقط آزادی و ترقی است.»
• «دوری از مردم شریر دریچه سعادت و نیک بختی است.»
• «زیانی که از اظهار حرف حق متوجه من گردد، به مراتب مرا گوارا و مطبوع تر است تا آن که با اخفای مطلبی ضرری به حق برسانم.»
• «مادر سازنده جهان و تابلوی آفریدگار است.»
• «من برای شادمانی به دنیا نیامده ام، آمده ام کارهای بزرگ انجام دهم.»
• «من به میان مردم وارد نمی شوم مگر وقتی که احتیاج شدیدی آنرا ایجاد کند، از این پس هم چو تبعیدشدگان زندگی می کنم.»
• «من می خواهم گریبان سرنوشت را بگیرم، او نمی تواند سر مرا در برابر زندگی خم کند.»
• «موسیقی از فکر تراوش می کند و به قلب می نشیند.»
• «موسیقی، سرزمینی است که روح من در آن حرکت می کند، در آنجا همه چیز گل های زیبا می دهد و هیچ علف هرزه ای در آن نمی روید، اما کمتر هستند اشخاصی که ب فهمند در هر قطعه از موسیقی چه شوری نهفته است.»
• «نمیدانم چه سری در هنرمندان حقیقی وجود دارد که هیچ کدام به دنیا روی خوش نشان نمی دهند.»
• «هنر من باید برای سعادت بیچارگان اختصاص یابد.»
• «هنر و دانش برگزیده ترین و بزرگوارترین مردم را به هم مربوط می سازد.»

ارتباط محتوایی با لودویگ فان بتهوون

لودویگ فان بتهوون را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی لودویگ فان بتهوون   • مفهوم لودویگ فان بتهوون   • تعریف لودویگ فان بتهوون   • معرفی لودویگ فان بتهوون   • لودویگ فان بتهوون چیست   • لودویگ فان بتهوون یعنی چی   • لودویگ فان بتهوون یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی لودویگ فان بتهوون
کلمه : لودویگ فان بتهوون
اشتباه تایپی : g,n,d' thk fji,,k
عکس لودویگ فان بتهوون : در گوگل


آیا معنی لودویگ فان بتهوون مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 99% )