انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 1037 100 1

ماروت

معنی ماروت در لغت نامه دهخدا

ماروت. (ص ) کلان و بزرگ. (ناظم الاطباء) (از فرهنگ جانسون ).

ماروت. (اِخ ) خدای طاعون. (یادداشت به خط مرحوم دهخدا). خدای طاعون درنزد هند و اروپاییها. و رجوع به تاریخ کرد ص 45 شود.

ماروت. (اِخ ) فرشته ای است نگونسار در چاه بابل. (ترجمان القرآن ). لغت اعجمی است. (المعرب جوالیقی ص 317). نام فرشته ای ، لغت اعجمی است یا مشتق از مروتة. (منتهی الارب ). نام فرشته ای که رفیق هاروت باشد. (ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد) : یعلمون الناس السحرو ما انزل علی الملکین ببابل هاروت و ماروت و مایعلمان من احد حتی یقولا انما نحن فتنة. (قرآن 102/2).
چو هاروت و ماروت لب خشک از آن
ابر شط و دجله مرآن بدنشان را.
ناصرخسرو.
بخواندی قصه ٔ هاروت و ماروت
حدیث خاتم و دیو و سلیمان.
ناصرخسرو.
همچو هاروت و چو ماروت آن دو پاک
بسته اند اینجا به چاه سهمناک.
مولوی.
همچو هاروت و چو ماروت شهیر
از بطرخوردند زهر آلوده تیر.
مولوی.
همچو هاروت چو ماروت از حزن
آه می کردم که ای خلاق من.
مولوی.
از خطر هاروت و ماروت آشکار
چاه بابل را بکردند اختیار.
مولوی.
و رجوع به هاروت در همین لغت نامه و ترجمه ٔ تفسیر طبری چ حبیب یغمایی ج 1 صص 95-98 شود.

ماروت. (اِخ ) (تلخی )موضعی است در دشت غربی یهودا. (قاموس کتاب مقدس ).

معنی ماروت به فارسی

ماروت
نام فرشته ایست : [ در آن ماروت پیوسته سلاسل در آن یاقوت او رسته جواهر . ]
موضعی است در دشت غربی یهودا
نام دو تن از فرشتگان افسانه ای که به زمین آمدند و مرتکب گناه شدند و در چاه بابل زندانی گشتند . داستان هاروت و مارت از قصص بسیار کهن است . دو کلمه نامبرده در السنه سامی نام دو فرشته محسوب میشده است و در ادبیات اوستائی بشکل دو واژه هئوروتات ( کمال ورسائی ) و امرتات ( جاودانی ) آمده و در ادبیات نامبرده این دو در ردیف هفت امپاسپندان محسوب شده اند در ادبیات اسلامی ( پارسی و تازی ) بواسطه ذکری که در قر آن مجید از دو فرشته نامبرده شده نام آندو بسیار مشهور و حتی ضرب المثل گردیده است . شرح حال این دو فرشته چنین است که اینها به زمین بابل نازل شدند و بعلت گناهی که مرتکب شدند در چاه بابل آویخته شدند. هاروت و ماروت بخاطر آنکه برای آموختن سحر به مردم جهت آشکار کردن مفاسد آنان بزمین آمدند و برای آزمایش و تنبیه دیگر فرشتگان معذب شدند مشهورند و بسبب این روایات نام هاروت و ماروت در سحر آموزی و حیله گری و عصیان و غرور در ادبیات پارسی و تازی مثل گردید فردوسی گوید : گهی می گسارید و گه جنگ ساخت تو گفتی که هاروت نیرنگ ساخت

ماروت در دانشنامه اسلامی

ماروت
معنی مَارُوتَ: نام يكي از فرشتگان (در روايتي از امام رضا عليه السلام آمده است كه :هاروت و ماروت دو فرشته بودند که سحر را به مردم ياد دادند ، تا بوسيله آن از سحر ساحران ايمن بوده و سحر آنان را باطل کنند و اين علم را به احدي تعليم نميکردند ، مگر آنکه بیم مي دادند که ...
معنی هَارُوتَ: نام يکي از فرشتگان (در روايتي از امام رضا عليه السلام آمده است که :هاروت و ماروت دو فرشته بودند که سحر را به مردم ياد دادند ، تا بوسيله آن از سحر ساحران ايمن بوده و سحر آنان را باطل کنند و اين علم را به احدي تعليم نميکردند ، مگر آنکه بیم مي دادند که ...
ریشه کلمه:
ماروت‌ (۱ بار)

. قرائت مشهور در «اَلْ‏مَلَکَیْن» فتح لام است و آنوقت به معنی دو فرشته می‏شود و به طور شاذ از ابن عباس و حسن به کسر لام نقل شده که به معنی دو پادشاه است. ظاهراً مراد از «اَالشَّیاطین» انسانهای متمرد و شروراند نه جن «وَ ما اُنْزِلَ» عطف است بر «ماتَتْلُوا» و بنا بر قرائت مشهور ظاهر آن است که هاروت و ماروت دو فرشته بودند ممثل به صورت بشر مثل ملکی و که بر مریم ممثل شد و نزول سحر بر آن دو برای امتحان انسانهای آن روز بود معنی آزاد آیه چنین است: یهود پیروی کردند از آنچه بدکاران راجع بر حکومت سلیمان می‏گفتند (که می‏گفتند سلیمان ساحر است و این حکومت را به وسیله سحر به دست آورده است) حال آنکه سلیمان کافر نشد (و به وسیله سحر حکومت را به دست نیاورد) بلکه بدکاران کافر شدند (که نسبت به حکومت او را به سحر دادند) و ایضاً یهود پیروی کردند از آنچه (از سحر) در بابل به دو ملک به نام هاروت و ماروت نازل شده بود ولی آنها به کسی سحر نمی‏آموختند مگر آنکه می‏گفتند: ما فته و امتحانی هستیم کافر مباش و اینکه به تو یاد دادیم در ضرر مردم به کار مبر، ولی آنها سحری یاد می‏گرفتند که به وسیله آن میان مرد و زنش جدائی می‏انداختند... درباره هاروت و ماروت بیشتر از این چیزی نمی‏دانیم و آنچه نقل شده هاروت و ماروت دو ملک بودند، اعمال بد مردم را دیدند، به درگاه خدا شکایت کردند، خدا به آنها قوه شهوت داد، به روی زمین آمده، زنا کردند، خمر خوردند، به بت سجده کردند، قتل نفس نمودند و خدا عذابشان کرد محققین گفته‏اند این قضیه مجعول و از اسرائیلیات است. این روایت به طور مرفوع در تفسیر عیاشی از امام باقر «علیه السلام» نقل شده که حجیت ندارد طبرسی رحمه اللَّه آن را در مجمع از تفسیر عیاشی نقل کرده و تصریح می‏کند که مرفوع است، معلوم است که آن را قبول ندارد. نظیر این قضیه از در منثور سیوطی از عبداللَّه بن عمر نقل شده است. در المیزان فرموده: این قصه خرافی است.
آیه هاروت و ماروت به آیه ۱۰۲ سوره بقره اطلاق می شود.
← جواز آموزش و انجام سحر
 ۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۱۰۲.    
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۱، ص۲۱۳.    
...
امام صادق (ع)فرموده اند:بعد از نوح(ع) ساحران و خیال پردازان فزونی یافتند، خداوند دو ملک را به سوی پیامبر آن عصر فرستاد تا راز ساحران را بر ملا سازد و شیوه ابطال سحر را به مردم بیاموزند.
نام (هاروت) و (ماروت) به عقیده بعضی از نویسند گان، ایرانی الاصل است او می گوید در کتاب ارمنی با نام (هرروت) به معنی حاصلخیزی و(مروت) به معنی (بی مرگی) برخورد کرده است، او معتقد است که هاروت و ماروت ماخوذ از این دو لفظ می باشد. ولی این استنباط دلیل روشنی ندارد.در (اوستا) الفاظ (هرودات) که همان (خرداد) باشد و همچنین (امردات) به معنی بی مرگ که همان (مرداد) است به چشم میخورد.دهخدا در لغت نامه خود نیز مطلبی در این زمینه نقل کرده است که بی شباهت به معنی اخیر نیست.و عجیب اینکه: بعضی هاروت و ماروت را دو مرد از ساکنان بابل دانسته اند و بعضی حتی آنها را به عنوان شیاطین معرفی کرده اند در حالی که آیه فوق به وضوح این مسائل را رد می کند.
هاروت و ماروت در قرآن
تنها ارتباط موضوعی داستان هاروت و ماروت با آنچه در روزگار حکومت سلیمان به وسیله شیاطین رخ داده،سبب شده که نام سلیمان در آیه۱۰۲ سوره بقره یاد شود. اغلب مفسران زمان رخداد واقعه را،عصر ادریس پیامبر می دانند و ربطی به عصر سلیمان نبی نداشته.خداوند در قرآن میفرماید:وَ اتَّبَعُوا مَا تَتْلُوا الشیَطِینُ عَلی مُلْکِ سلَیْمَنَ وَ مَا کفَرَ سلَیْمَنُ وَ لَکِنَّ الشیَطِینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاس السحْرَ وَ مَا أُنزِلَ عَلی الْمَلَکینِ بِبَابِلَ هَرُوت وَ مَرُوت وَ مَا یُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتی یَقُولا إِنَّمَا نحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَکْفُرْ فَیَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا یُفَرِّقُونَ بِهِ بَینَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ مَا هُم بِضارِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ یَتَعَلَّمُونَ مَا یَضرُّهُمْ وَ لا یَنفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشترَاهُ مَا لَهُ فی الاَخِرَةِ مِنْ خَلَقٍ وَ لَبِئْس مَا شرَوْا بِهِ أَنفُسهُمْ لَوْ کانُوا یَعْلَمُونَ(۱۰۲)وَ لَوْ أَنَّهُمْ ءَامَنُوا وَ اتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ خَیرٌ لَّوْ کانُوا یَعْلَمُونَ(۱۰۳). (یهود) از آنچه شیاطین در عصر سلیمان بر مردم می خواند ند پیروی می کردند، سلیمان هرگز (دست به سحر نیالود و کافر نشد، ولکن شیاطین کفر ورزید و به مردم تعلیم سحر دادند (و نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل (هاروت ) و (ماروت ) نازل شد پیروی کردند، (آنها طریق سحر کردن را برای آشنائی به طرز ابطال آن به مردم یاد می دادند) و به هیچ کس چیزی یاد نمی دادند مگر اینکه قبلا به او می گفتند ما وسیله آزمایش شما هستیم، کافر نشوید (و از این تعلیمات سوء استفاده نکنید) ولی آنها از آن دو فرشته مطالبی را می آموختند که بتوانند به وسیله آن میان مرد و همسرش جدائی بیا فکنند (نه اینکه از آن برای ابطال سحر استفاده کنند) ولی هیچگاه بدون فرمان خدا نمی توانند به انسانی ضرر برسانند، آنها قسمت هایی را فرا می گرفتند که برای آنان زیان داشت و نفعی نداشت، و مسلما می دانستند هر کسی خریدار این گونه متاع باشد بهره ای در آخرت نخواهد داشت و چه زشت و ناپسند بود آنچه خود را به آن می فروختند اگر علم و دانشی می داشتند!.و اگر آنها ایمان می آوردند و پرهیز کاری پیشه می کردند پاداشی که نزد خداوند بود برای آنان بهتر بود، اگر آگاهی داشتند.
سلیمان و ساحران بابل
از احادیث چنین بر می آید که در زمان سلیمان پیامبر (ع) گروهی در کشور او به عمل سحر و جادو گری پرداختند سلیمان دستور داد تمام نوشته ها و اوراق آنها را جمع آوری کرده در محل مخصوصی نگهداری کنند. این نگهداری شاید به خاطر آن بوده که مطالب مفیدی برای دفع سحر ساحران در میان آنها وجود داشته.پس از وفات سلیمان گروهی آنها را بیرون آورده و شروع به اشاعه و تعلیم سحر کردند، بعضی از این موقعیت استفاده کرده و گفتند سلیمان اصلا پیامبر نبود بلکه به کمک همین سحر و جادو گری ها بر کشورش مسلط شد و امور خارق العاده انجام می داد!گروهی از بنی اسرائیل هم از آنها تبعیت کردند و سخت به جادوگری دل بستند، تا آنجا که دست از تورات نیز برداشتند.هنگامی که پیامبر اسلام (ص) ظهور کرد و ضمن آیات قرآن اعلام نمود سلیمان از پیامبران خدا بوده است، بعضی از احبار و علمای یهود گفتند: از محمد تعجب نمی کنید که می گوید سلیمان پیامبر است در صورتی که او ساحر بوده.؟این گفتار یهود علاوه بر اینکه تهمت و افترای بزرگی نسبت به این پیامبر الهی محسوب می شد لازمه اش تکفیر سلیمان (ع) بود، زیرا طبق گفته آنان سلیمان مرد ساحری بوده که خود را به دروغ پیامبر خوانده و این عمل موجب کفر است.آیات فوق به آنها پاسخ می گوید. به هر حال نخستین آیه مورد بحث فصل دیگری از زشت کاری های یهود را معرفی می کند که پیامبر بزرگ خدا سلیمان را به سحر و جادوگری متهم ساختند، می گوید: آنها از آنچه شیاطین در عصر سلیمان بر مردم می خواندند پیروی کردند.ضمیر در جمله (و اتبعوا) ممکن است اشاره به یهودیان معاصر پیامبر باشد و یا معاصران سلیمان و یا همه آنان.منظور از(شیاطین) نیز ممکن است، انسانهای طغیان گر و یا جن و یا اعم از هر دو باشد.سپس قرآن به دنبال این سخن اضافه می کند سلیمان هرگز کافر نشد. او هرگز به سحر توسل نجست، و از جادوگری برای پیشبرد اهداف خود استفاده نکرد،(ولی شیاطین کافر شدند، و به مردم تعلیم سحر دادند). آنها (یهود) همچنین از آنچه بر دو فرشته بابل، هاروت و ماروت نازل گردید پیروی کردند.آری آنها از دو سو دست به سوی سحر دراز کردند، یکی از سوی تعلیمات شیاطین در عصر سلیمان، و دیگری از سوی تعلیماتی که بوسیله هاروت و ماروت دو فرشته خدا در زمینه ابطال سحر به مردم داده بودند.در حالی که دو فرشته الهی تنها هدف شان این بود که مردم را به طریق ابطال سحر ساحران آشنا سازند و لذا به هیچکس چیزی یاد نمی دادند، مگر اینکه قبلا به او می گفتند: ما وسیله آزمایش تو هستیم کافر نشو! و از این تعلیمات سوء استفاده مکن.خلاصه، این دو فرشته زمانی به میان مردم آمد ند که بازار سحر داغ بود و مردم گرفتار چنگال ساحران، آنها مردم را به طرز ابطال سحر ساحران آشنا ساختند ولی از آنجا که خنثی کردن یک مطلب (همانند خنثی کردن یک بمب ) فرع بر این است که انسان نخست از خود آن مطلب آگاه باشد و بعد طرز خنثی کردن آن را یاد بگیرد، ناچار بودند فوت و فن سحر را قبلا شرح دهند.ولی سوء استفاده کنند گان یهود همین را وسیله قرار دادند برای اشاعه هر چه بیشتر سحر و تا آنجا پیش رفتند که پیامبر بزرگ الهی، سلیمان را نیز متهم ساختند که اگر عوامل طبیعی به فرمان او است یا جن و انس از او فرمان می برند همه مولود سحر است آری این است راه و رسم بدکاران که همیشه برای توجیه مکتب خود، بزرگان را متهم به پیروی از آن می کنند. به هر حال آنها از این آزمایش الهی پیروز بیرون نیآ مد ند از آن دو فرشته مطالبی را می آمو ختند که بتوانند به وسیله آن میان مرد و همسرش جدائی بیا فکنند.ولی قدرت خداوند ما فوق همه این قدرتها است، آنها هرگز نمی توانند بدون فرمان خدا به احدی ضرر برسانند.آنها قسمت هایی را یاد می گرفتند که برای ایشان ضرر داشت و نفع نداشت.آری آنها این برنامه سازنده الهی را تحریف کردند بجای اینکه از آن به عنوان وسیله اصلاح و مبارزه با سحر استفاده کنند، آن را وسیله فساد قرار دادند با اینکه می دانستند هر کسی خریدار این گونه متاع باشد بهره ای در آخرت نخواهد داشت.چه زشت و ناپسند بود آنچه خود را به آن فروختند اگر علم و دانشی می داشتند.آنها آگاهانه به سعادت و خوشبختی خود و جامعه ای که به آن تعلق داشتند پشت پا زدند و در گرداب کفر و گناه غوطه ور شدند در حالی که اگر ایمان می آوردند و تقوا پیشه می کردند پاداشی که نزد خدا بود برای آنان از همه این امور بهتر بود، اگر توجه داشتند.
ماجرای هاروت و ماروت
...
هاروت و ماروت دو فرشته بودند که پس از وفات حضرت سلیمان(ص)به مردم، سحر می آموختند تا جادوی ساحران را از بین ببرند. اما مردم از این علم در راه شر استفاده کردند. قرآن در آیهٔ ۱۰۲ سوره بقره به ماجرای آن دو اشاره کرده است.
هاروت و ماروت، دو فرشته الهی بوده اند که خداوند آن ها را به شهر بابِل فرستاد: «وَ مَا أُنزِلَ عَلیَ الْمَلَکَینْ‏ِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَ مَارُوت‏؛ آنچه بر دو فرشته هاروت و ماروت در شهر بابل نازل شد.»
پیرامون واژه هاروت و ماروت، اختلاف وجود دارد:

ماروت را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• داستان هاروت و ماروت و زهره   • هاروت و ماروت چه کسانی بودند   • دانلود کتاب سحر هاروت و ماروت   • کتاب هاروت و ماروت   • عاقبت هاروت و ماروت   • داستان هاروت و ماروت در تورات   • چاه هاروت و ماروت   • طلسم هاروت و ماروت   • معنی ماروت   • مفهوم ماروت   • تعریف ماروت   • معرفی ماروت   • ماروت چیست   • ماروت یعنی چی   • ماروت یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی ماروت
کلمه : ماروت
اشتباه تایپی : lhv,j
عکس ماروت : در گوگل


آیا معنی ماروت مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )