انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

95 1093 100 1

محراب

/mehrAb/

مترادف محراب: قبله، جایگاه امام در مسجد، عبادتگاه، جایگاه کشیش، مقصوره، شاه نشین، صدر اطاق، پیشگاه مجلس

برابر پارسی: مهراب، مهرابه، نیایشگاه

معنی اسم محراب

اسم: محراب
نوع: پسرانه
ریشه اسم: عربی
معنی: (تلفظ: mehrāb) (عربی) جایی از مسجد (معمولاً با معماری خاص) در سمت قبله که امام جماعت هنگام نماز خواندن در آنجا می ایستد، بخشی از یک عبادت گاه که هنگام عبادت در آنجا می ایستند یا رو به آن قرار می گیرند، (در قدیم) (به مجاز) عبادت گاه، قبله، (در عرفان) هر مطلوب و مقصودی که دل متوجه بدان باشد آن را محراب گویند - بخشی از یک از عبادتگاه که پیش روی نمازگزاران و عبادت کنندگان است و پیش نماز یا کشیش در آنجا می ایستند

معنی محراب در لغت نامه دهخدا

محراب. [ م ِ ] (ع اِ) برواره. (منتهی الارب ). بالاخانه و حجره ٔ بالای حجره. غرفه. (اقرب الموارد). خانه. (غیاث ). || صدر مجلس. (ناظم الاطباء). پیشگاه. مقابل پایگاه. پیشگاه خانه. (از اقرب الموارد). صدر اطاق.پیشگاه مجلس و شریفترین موضع آن و فی الحدیث انه کان یکره المحاریب ؛ ای انه لم یحب ان یجلس فی صدرالمجلس و یرفع علی الناس. (از اقرب الموارد) (از منتهی الارب ). || جای نشستن پادشاهان که از مردمان دورو ممتاز باشند. (از اقرب الموارد) (از منتهی الارب ).مقصوره. شاه نشین. شریفترین جای نشیمن. (آنندراج ) (منتهی الارب ). شریف ترین جایگاه ملوک. (از اقرب الموارد). ج ، محاریب. || استادنگاه امام در مسجد. (منتهی الارب ) (از اقرب الموارد). جای امام در مسجد. (ترجمان علامه ٔ جرجانی ). جای امام در مزکت. (مهذب الاسماء). شریفترین جای در مسجد. (دهار). طاق درون مسجد که به طرف قبله باشد چون طاق مذکور آلت حرب شیطان است لهذا محراب نام کردند. (غیاث ). قبله. جایگاه امام در مسجد. (از اقرب الموارد). ج ، محاریب :
چو از زلف شب باز شد تابها
فرومرد قندیل محرابها.
منوچهری.
و آنجا جاهای نماز و محرابها نیکو ساخته و خلقی از متصوفه همیشه آنجا مجاور باشند. (سفرنامه ٔ ناصرخسرو چ دبیرسیاقی ص 33).
اینچنین بی هوش بر محراب و منبر کی شدی
گر ز چشم دل نه عامه جمله نابیناستی.
ناصرخسرو (دیوان ص 441).
اگر سگ به محراب اندر شود
مر آن را بزرگی سگ نشمریم.
ناصرخسرو.
سپس یار بد نماز مکن
که بخفته ست مار در محراب.
ناصرخسرو.
ابوالمظفر سلطان عالم ابراهیم
که خسروان را درگاه او بود محراب.
مسعودسعد.
امید خلق به درگاه او روا گردد
که خسروی را قبله است و ملک رامحراب.
مسعودسعد.
ز بس که از تو فغان میکنم به هر محراب
ز سوز سینه چو آتشکده ست محرابم.
خاقانی.
دیده ٔ قبله چراغی چکند
تاش محراب ز بدرالظلم است.
خاقانی.
در آن محراب کو رکن عراق است
کمربند ستون انحراق است.
نظامی.
جنبش این مهد که محراب تست
طفل صفت از پی خوشخواب تست.
نظامی.
فلک جز عشق محرابی ندارد
جهان بی خاک عشق آبی ندارد.
نظامی.
گهی سجاده و محراب جستیم
گهی رندی و قلاشی گزیدیم.
عطار.
کی دعای تو مستجاب شود
که به یک روی در دو محرابی.
سعدی.
مرا روی تو محراب است در شهر مسلمانان
وگر جنگ مغول باشد نگردانی ز محرابم.
سعدی.
نگه کرد قندیل و محراب دید
بسوز از جگر ناله ای برکشید.
سعدی.
و پولاد انواع است... بهترین آن بلارک شاهی باشد که جوهرش بزرگتر باشد و روی آن بیشتر شکل محرابها بود. (عرایس الجواهر ص 236).
- محراب ابرو ؛ خمیدگی ابرو. (یادداشت مرحوم دهخدا).
- || ابروی معشوق.
- محراب اقصی ؛قبله ٔ مسجد اقصی :
بگردانم ز بیت اﷲ قبله
به بیت المقدس و محراب اقصی.
خاقانی.
خبث ما را بارگاه قدس دور افکنداز آنک
خوک را محراب اقصی برنتابد بیش از این.
خاقانی.
رجوع به اقصی شود.
- محراب شکربوزه (بوره ) ؛ کنایه از سنبوسه ٔ قندی است. (آنندراج ).
|| قبله. جهت عبادت. آنجا که روی بدان عبادت کنند :
به یک هفته بر پیش یزدان بدند
مپندار کآتش پرستان بدند
که آتش بدان گاه محراب بود
پرستنده را دیده پر آب بود.
فردوسی.
|| این لفظ بر محل مقدس و هیکل دلالت مینمود که خدای تعالی مشیت خود را در آنجا برای بنی اسرائیل ظاهر میفرمود وگاهی از اوقات محراب قصد از تمام هیکل می باشد. (قاموس کتاب مقدس ). || آتشدان. (بیرونی ). المجمرة. (یادداشت مرحوم دهخدا). || محل اجتماع و نشستن مردم. (از اقرب الموارد). || مذبح. (منتهی الارب ). || کاخ ، عن ابی عمروبن العلاء قال : دخلت محراباً من محاریب حمیر، که مقصود شاعر کاخ و یا چیزی شبیه آن است. (از اقرب الموارد). بیشه. (منتهی الارب ). بیشه ٔ شیر. (اقرب الموارد). ج ، محاریب. || گردن ستور. (از منتهی الارب ). ج ،محاریب. || شیخک. صوفی. امام (در سبحه ). (یادداشت مرحوم دهخدا).

محراب. [ م ِ ] (ع ص ) محرب. (منتهی الارب ). مردی محراب ؛ مردی بسیار جنگ آور و دلیر. (از منتهی الارب ) (از اقرب الموارد).

محراب. [ م ِ ] (اِخ ) دهی است از دهستان ژاوه رود بخش دزاب شهرستان سنندج ، واقع در 43هزارگزی جنوب خاوری دزاب و 2هزارگزی تنگی سربا. دارای 500 تن سکنه. آب آن از چشمه و راه آن مالرو است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5).

معنی محراب به فارسی

محراب
دهی از دهستان ژاوه رود بخش رزاب شهرستان سنندج . سردسیر دارای ۵۵٠ تن سکنه .
بالای خانه، صدرمجلس ، جایگاه شیر ، محراب مسجد: جای ایستادن پیشنماز، قبله، طاق مسجدکه درسمت قبله است
( اسم ) ۱ - پیشگاه مجلس صدراطاق . ۲ - مقصوره شاه نشین . ۳ - جایی در مسجد که امام نماز در آنجا گزارد : و آنجا جا های نماز و محرابهای نیکو ساخته و خلقی از متصوفه همیشه آنجا مجاور باشند . جمع : محاریب . ۴ - قبله : که آتش بدان گاه محراب بود پرستنده را دیده پر آب بود . محراب ابرو . ابروی معشوق . یا محراب جمشید . ۱ - آفتاب . ۲ - آتش . ۳ - جام جهان نما . یا محراب شکر بوزه . سنبوس. قندی .
مردی بسیار دلیر
آفتاب
پیشنماز
شیر
هفت محراب فلک هفت کوکب هفت آبائ.

معنی محراب در فرهنگ معین

محراب
(مِ) [ ع . ] (اِ.) ۱ - بالای خانه و صدر مجلس . ۲ - جای ایستادن پیشنماز در مسجد. ۳ - بخشی از یک عبادتگاه که در هنگام عبادت رو به آن می ایستند. ج . محاریب .

معنی محراب در فرهنگ فارسی عمید

محراب
۱. جای ایستادن پیش نماز، طاق مسجد که در سمت قبله است، قبله.
۲. [قدیمی] بالای خانه.
۳. [قدیمی] صدر مجلس.
۴. [قدیمی] جایگاه شیر.

محراب در دانشنامه اسلامی

محراب
یکی از قسمت های معنوی مساجد، محراب نام دارد که از تقدس خاصی برخوردار است. محراب که به معنای محل جنگ، صدر مجلس و محل ایستادن امام جماعت در مسجد است، به معنای غرفه و اطاقک هم می باشد و محراب به این معنی، در زمان پیامبر نبوده و در عهد خلفای بعد از زمان عمر بن عبدالعزیز به بعد ساخته شده است. و اگر در برخی روایات هم تعبیر "محراب النبی" بیان شده، منظور محل نماز و مصلای ایشان است.
در مورد معنای لغت "محراب" میان علما و مفسرین اختلاف نظر وجود دارد. راغب می گوید: "محراب مسجد را از آن روی محراب گفته اند که محل جنگ با شیطان و هوای نفس است. و برخی گفته اند: محراب را از این جهت محراب می نامند که انسان باید در آن، حریب – عاری - از اشتغالات دنیوی و پریشانی خاطر باشد. و عده ای معتقدند اصل کلمه محراب به معنای صدر مجلس در خانه است. سپس صدر مسجد را نیز محراب نامیده اند. و عده ای برعکس گفته اند: اصل محراب در مورد مسجد است و این اسم مخصوص به صدر مسجد بوده سپس صدر اتاق را هم به محراب مسجد تشبیه نموده اند و گویا این قول صحیح تر به نظر می رسد.
لفظ محراب در قرآن
از برخی آیات قرآن مجید استفاده می شود که در شرایع قبل نیز مکانی به عنوان محراب و محل عبادت وجود داشته است، هر چند کیفیت این مکان ها که از چه شکل و خصوصیاتی برخوردار بوده اند، برای ما روشن نیست. قرآن کریم درباره حضرت سلیمان (علیه السّلام) می فرماید: "یَعْمَلُونَ لَهُ مَا یَشاءُ مِن محَرِیب وَ تَمَثِیلَ وَ جِفَانٍ کالجَْوَابِ وَ قُدُورٍ رَّاسِیَتٍ اعْمَلُوا ءَالَ دَاوُدَ شکْراً وَ قَلِیلٌ مِّنْ عِبَادِی الشکُورُ. " آن متخصصان برای او هر چه می خواست: از محراب ها و مجسمه ها و ظروف بزرگ مانند حوضچه ها و دیگ های چسبیده به زمین می ساختند. ای خاندان داود، شکرگزار باشید. که از بندگان من اندکی سپاسگزارند. محراب به معنای اطاقکی در بسته نیست، بلکه جای امام جماعت مسجد می باشد. محراب از جنگیدن (حرب) گرفته شده است، زیرا نمازگزار، با یافتن حضور قلب، در عبادت، با شیطان و با نفس خود می جنگد. و در شان حضرت زکریا (علیه السّلام) می فرماید: "فنادته الملائکة و هو قائم یصلی فی المحرابان الله یبشرک بیحیی مصدقا بکلمة من الله و سیدا و حصورا و نبیاً من الصالحین. " پس در حالی که وی ایستاده (و) در محراب (خود) دعا می کرد، فرشتگان، او را ندا در دادند که: خداوند تو را به (ولادت) یحیی- که تصدیق کننده (حقانیت) کلمة الله (حضرت عیسی) است، و بزرگوار و خویشتن دار و پیامبری از شایستگان است- مژده می دهد. و نیز در مورد مریم (علیهاالسلام)">حضرت مریم (علیهاالسلام) می فرماید: "فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسنٍ وَ اَنبَتَهَا نَبَاتاً حَسناً وَ کَفَّلَهَا زَکَرِیَّا کلَّمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَکَرِیَّا الْمِحْرَاب وَجَدَ عِندَهَا رِزْقاً قَالَ یَا مَرْیَمُ اَنی لَکِ هَذَا قَالَت هُوَ مِنْ عِندِاللهِ اِنَّ اللهَ یَرْزُقُ مَن یَشاءُ بِغَیرِ حِسابٍ. " پس پروردگارش وی (مریم) را با حسن قبول پذیرا شد و او را نیکو بار آورد، و زکریا را سرپرست وی قرار داد. زکریا هر بار که در محراب بر او وارد می شد، نزد او - نوعی - خوراکی می یافت. می گفت: "ای مریم، این از کجا برای تو آمده است؟ او در پاسخ می گفت: این از جانب خداست، که خدا به هر کس بخواهد، بی شمار روزی می دهد. ""محراب" محل ویژه ای است که در معبد برای امام آن معبد یا افراد خاصی در نظر گرفته می شود و برای نام گذاری آن به این اسم، جهاتی ذکر کرده اند که از همه بهتر، سه جهت زیر است: ۱. نخست این که از ماده "حرب" به معنی جنگ گرفته شده است چون مومنان، در این محل به مبارزه با شیطان و هوس های سرکش برمی خیزند. ۲. دیگر این که "محراب" اصولاً به معنی بالای مجلس است و چون محل محراب را در بالای معبد قرار می دهند به این نام نامیده شده است. در ضمن باید توجه داشت که وضع محراب در میان بنی اسرائیل چنانکه گفته اند با وضع محراب های ما تفاوت داشت، آنها محراب را از سطح زمین بالاتر می ساختند به طوری که چند پله می خورد و اطراف آن مانند دیوارهای اطاق، آن را محفوظ می کرد به طوری که افرادی که در داخل محراب بودند، از بیرون کمتر دیده می شدند. ۳. محراب به معنی تمام معبد است که جایگاه مبارزه با هوای نفس و شیطان بوده است.
نخستین محراب و مقصوره
"مقصوره" اطاقکی بود که یک دریچه داشت و مردم، از آنجا به پیش نماز نگاه می کردند و عثمان، اولین کسی بود که در مسجد، مقصوره ساخت. و این به دنبال کشته شدن عمر بود که مقصوره ای کوچک ساخت که داخل آن جای می گرفت و نماز می خواند. در این رابطه به عنوان مثال، عمل مروان بن حکم، خلیفه اموی، قابل ذکر است. وی به دنبال حادثه سوء قصدی که به او شد و کسی با چاقو به او حمله کرد و قصد ترورش را داشت و بالاخره دستگیر و زندانی و پس از مدتی، اعدام شد، به فکر ساختن مقصوره ای محکم افتاد و مروان، اولین کسی بود که در مسجد، مقصوره را با سنگ های نقش و نگاردار ساخت و برایش دریچه قرار داد. معاویه هم بعد از ماجرای سوء قصدی که به او شد، در مسجد، مقصوره درست کرد. محراب و محاریب و مقاصیری در شرع، نهی شده که بنای جبارین از ترس بوده و مامومین، آنها را درک نمی کردند. نخستین محراب را عثمان به منظور جلوگیری از خطر از خشت ساخت. گفته اند: مروان بعد از این که با کارد، مضروب شد، مقصوره ای مشبک در مسجد ساخت. همچنین معاویه در شام، پس از مضروب شدن از یک فرد خارجی، برای حفظ خود مقصوره ساخت. این نکته که محراب، رزمگاه است نکته بسیار عمیق و آموزنده ای است و مسلمان را حتی در حال نماز و عبادت هم، در حال جنگ با عوامل بازدارنده انسان از رشد معنوی و تکامل روحی می شمارد. آن کس که در جهاد اکبر و مبارزه با نفس بتواند قوای نفسانی خود را کنترل کرده و با زمام تقوا نفس سرکش را مهار زده و بر آن تسلط یابد، می تواند در کوران حوادث و بحران های اجتماعی و شدائد و حوادث هم بر سر ایمان و عقیده و مکتب و پاکی و فضائل اخلاقی، استوار و ثابت قدم بماند و انسان با خدا، می تواند در جهاد و مبارزه هم گامی بردارد و امت آشنا با مسجد و محراب و منبر، آن آگاهی و صلابت را دارند که با شناخت دوست و دشمن، آینده و تاریخ و نظام متقن اجتماعی را بر اساس مکتب بنا نهند. البته قابل ذکر است که اینگونه محاریب و مقاصیر و اطاقک های در بسته که خلفا می ساختند، حتی موجب بطلان نماز می شدند. در این باره امام باقر (علیه السّلام) می فرماید: نماز اقتدا کنندگان به چنین کسانی در اینگونه موارد صحیح نیست. و اما محراب به معنای اطاقکی در بسته نیست، بلکه جای امام جماعت مسجد می باشد. محراب از جنگیدن (حرب) گرفته شده است، زیرا نمازگزار، با یافتن حضور قلب، در عبادت، با شیطان و با نفس خود می جنگد. این نکته که محراب، رزمگاه است نکته بسیار عمیق و آموزنده ای است و مسلمان را حتی در حال نماز و عبادت هم، در حال جنگ با عوامل بازدارنده انسان از رشد معنوی و تکامل روحی می شمارد. آن کس که در جهاد اکبر و مبارزه با نفس بتواند قوای نفسانی خود را کنترل کرده و با زمام تقوا نفس سرکش را مهار زده و بر آن تسلط یابد، می تواند در کوران حوادث و بحران های اجتماعی و شدائد و حوادث هم بر سر ایمان و عقیده و مکتب و پاکی و فضائل اخلاقی، استوار و ثابت قدم بماند و انسان با خدا، می تواند در جهاد و مبارزه هم گامی بردارد و امت آشنا با مسجد و محراب و منبر، آن آگاهی و صلابت را دارند که با شناخت دوست و دشمن، آینده و تاریخ و نظام متقن اجتماعی را بر اساس مکتب بنا نهند.
محراب نمایی از هنر
...
محراب
محراب، طاق نمایی در مسجد است که جهت قبله را نشان می دهد و معمولا امام جماعت هنگام نماز در آن می ایستد. محراب به شکل کنونی در صدر اسلام موجود نبوده است. آن جایگزین صفحه سنگی یا چیزی دیگری شده که جهت قبله یا جایگاه نماز پیامبر(ص) را نشان می داده است.برخی احکام مرتبط با محراب در کتاب های فقهی مطرح شده است.
لغت شناسان برای محراب معانی مختلفی مانند صدر مجلس، صدر اتاق و شریف ترین جای مسجد ذکر کرده اند. در اصلاح طاق نمایی در مسجد را می گویند که به جهت قبله باشد. برخی درباره سبب نامگذاری آن گفته اند که محراب از ریشه حرب به معنای جنگ گرفته شده است و به معنای مکان جنگ انسان با شیطان است. راغب اصفهانی محراب را برگرفته از محراب البیت و به معنای صدر مجلس می داند.
محراب چهار بار و محاریب (جمع محراب) یک بار در قرآن به معانی جایگاه نماز، عبادتگاه و منزلگاه به کار رفته است. در برخی کتب فقهی شیعه در مبحث احکام مسجد، مباحثی درباره محراب مطرح شده است و در آنجا به روایاتی در این باره اشاره شده است.
محراب
(محراب) شریف ترین جای معبد است در قرآن آمده است: «کلما دخل علیها زکریا المحراب وجد عندها رزقاً»(سوره آل عمران/آیه32) هر گاه زکریا داخل می شد بر مریم در محراب نزد او خوراک می دید
در اسلام نیز محراب محلی در مسجد است که پیش نماز در آن می ایستد.
در مسجدها محراب در گوشه قبله مسجد قرار دارد، طرز قرار گرفتن محراب جهت قبله را در داخل مسجد مشخص می کند. وجود محراب در همه مساجد لازم نیست.
برخی بر این باورند که ریشه محراب از فعل حرب به معنی «جنگیدن» است و بنابراین محراب هم به معنی «میدان جنگ» است و اشاره به «محل جنگیدن با شیطان» دارد و برخی دیگر این توضیح را برای ارتباط این واژه و فعل کافی نمی دانند و به دنبال ریشه آن در زبان های دیگر هستند.
این واژه پیش از اسلام برای اشاره به نوعی بنا به کار می رفته است. همچنین به پرستش گاه های آیین مهرپرستی که در ایران و بین النهرین رواج داشته است مهرابه گفته می شده است. محراب، به معنای غرفه جای امام جماعت مسجد و معبد است.
این کلمه در عرب پیش از اسلام نیز معروف بوده چنانکه از عدی بی زید شعری مشتمل بر این لفظ منقول است (ح3ص23). کدمی العاج فی المحاریب أو کالنو رمن الارض زهره مستطیر وعدی پیش از اسلام در گذشت و مراد وی از محراب آن جای بتخانه است که در آن مجسمه عاج می گذاشتند. محراب در بیت المقدس جائی بود که تابوت سکینه را آنجا نهاده بودند و پیغمبران وحی را در آنجا می شنیدند.
گفته شد که محراب در تعابیر اهل معنا؛ محل حرب با شیطان و نفس اماره را گویند. به همین دلیل در مذهب شیعه آن را گود می سازند؛ تا از بروز غرور در نفس امام جماعت جلوگیری کند. البته از منظر فقهی گودی محراب به این خاطر است که مکان ایستادن امام باید از محل ایستادن مامومین بالاتر نبوده و حداقل مساوی باشد؛ لذا در مسجد باید کف محراب عبادت از محل ایستادن ماموم پائین تر باشد.
همچنین گفته شده که گودی محراب تداعی کننده سنگر مجاهدین و مبارزین در جبهه های جنگ است و این خود به امام جماعت این معنا را القاء می کند که در چه جایگاه خطیری قرار داشته و وظیفه دفاع از حقانیت دین را بر عهده دارد و باید متوجه باشد که در سنگر تبیین معارف دین و احکام اسلام و قرآن ایستاده است.
جایگاهی است که پیامبر صلی الله علیه و آله در مسجد برای نماز خود انتخاب کرد و آن در میانه منبر و حجره شریفه، کنار ستون مخلقه قرار دارد. در بازسازی مسجدالنبی به وسیله عمر بن عبدالعزیز ولی ولید بن عبدالملک در مدینه، آن محل به صورت معماری اسلامی رایج در آن عصر بنا گردید ولی بنای فعلی آن از آثار به جای مانده از سلطان اشرف قایتبای می باشد که به دنبال وقوع آتش سوزی در مسجد ساخته شد و کاشی کاری معرّق و نقوش مذهّب محراب که به خط ثلث بسیار زیبا تزیین شده یادگار دور عثمانی است.
محراب از دو سمت شرقی و غربی یا در امتداد دیوار قبلی مسجد زمان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به دو حصار مشبّک مسی محصور شده است. در سمت فوقانی مدخل فلزی غربی این کلمات به چشم می خورد: «لا إله إلّا اللّه الملک الحقّ المبین» و در قسمت فلزی غربی نوشته شده است: «سیّدنا محمّد رسول اللّه الصّادق الوعد الأمین» و در میان بنای محراب و مدخل فلزی غربی، ستونی است که با میله های مسی مشبک مزین شده، «ستون جزعه» را مشخص کرده است.
در جانب غربی ستون محراب با خط درشت و طلایی نوشته شده است «هذا مصلّی رسول الله صلی الله علیه و آله» و در قسمت فوقانی بنای محراب با خطوط طلایی بر زمینه سرخ شفاف نوشته شده است: «هذا محراب رسول الله صلی الله علیه و آله».
محمد محمدحسن شرّاب ، ترجمه حمیدرضا شیخی؛ فرهنگ اعلام جغرافیایی، تاریخی در حدیث و سیره نبوی.
این محراب محل شهادت آن حضرت نیز می باشد. این محراب در میانه دیوار جنوبی مسجد کوفه قرار دارد و در سمت راست آن جایگاه شبستان بزرگ دیگری است که بنابر برخی روایات، آنجا محراب و محل شهادت علی علیه السلام است.
اماکن زیارتی و سیاحتی عراق ، محمد رضا قمی ، نشر مشعر ، تهران ، ص 35
در مسجد النبی علاوه بر محراب اصلی چندین محراب دیگر وجود دارد.
محراب در محلی ساخته شده که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در آنجا نماز می گزارد و پیشانی خویش را به عنوان سجده در برابر حق تعالی بر خاک آن می نهاد.

معنای محراب
محراب به معنای صدر و بالای مجلس است و از نظر سابقه دینی، مربوط به محراب هایی است که در کلیساها بوده است.

محل نماز پیامبر
محل نماز رسول خدا(صلی الله علیه وآله) کاملا مشخص است و در اینکه محل آن، همین محراب فعلی است، تردیدی وجود ندارد.

تاریخچه ساخت محراب
...
در شبستان مسجد اموی چهار محراب قرار دارد که هر یک مخصوص یکی از فرق چهارگانه اهل سنت است.
یکی از آنها در وسط و دو محراب دیگر در سمت راست آن و محرابی نیز در سمت چپ آن قرار دارد. محراب وسط که اصلی و بزرگتر از بقیه است مخصوص مالکی ها است. محراب های سمت راست از حنفی ها و حنبلی ها و محراب سمت چپ نیز از آن شافعی ها است. در عصر ممالیک در هر چهار محراب نماز می گذاشته اند.
اصغر قائدان ، اماکن سیاحتی و زیارتی دمشق، نشر مشعر، تهران ، پاییز 1388، ص34.
شهادت در محراب میراث ماندگار اولین شهید محراب امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) است. شهید محراب کسی است که در محراب نماز به شهادت رسیده است.
شهدای محراب عبارتند از: ۱. امام علی بن ابی طالب؛ ۲. سید اسدالله مدنی تبریزی؛ ۳. سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی؛ ۴. سیدعبدالحسین دستغیب؛ ۵. محمد صدوقی؛ ۶. اشرفی اصفهانی؛ ۷. سیدمحمدباقر حکیم.
امام علی
شهادت در محراب میراث ماندگار اولین شهید محراب امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب است که در سال چهلم هجری اتفاق افتاد و آن حضرت توسط یکی از خوارج به نام ابن ملجم مرادی (لعنة الله علیه) در مسجد کوفه در شب نوزدهم ماه رمضان هنگام اقامه نماز صبح ضربت خورده و در شب بیست و یکم ماه رمضان از دنیا رفت و مدت عمر شریفشان شصت و سه سال بود و در شهر نجف اشرف مدفون است.
قاضی طباطبایی
شهید محراب آیت الله محمد علی قاضی طباطبایی فرزند حاج سیدباقر در سال ۱۲۹۳ ش در شهر تبریز متولد شد. وی تحصیلات مقدماتی را در تبریز خواند و در سال ۱۳۵۹ ق راهی حوزه علمیه قم شد و از دروس آیات عظام؛ سید محمد حجت کوه کمری، بروجردی و امام خمینی کسب علم نمود. در سال ۱۳۶۹ ق از قم عازم حوزه علمیه نجف شد و در نزد فقهای نامی چون آیت الله کاشف الغطاء مشغول کسب علم و دانش شد. با آغاز نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی، آیت لله قاضی رهبری و هدایت نهضت را در آذربایجان بر عهده گرفت، وی در این مدت چندین نوبت دستگیر، زندانی و تبعید شد.سرانجام شهید سید محمدعلی قاضی طباطبایی در شامگاه عید قربان و پس از اقامه آخرین نماز مغرب و عشاء در مسجد شعبان، در تاریخ ۱۰/۸/۵۸ به شهادت رسید.
سیداسدالله مدنی
...
شهید محراب، در عرف مسلمانان ایرانی، به کسی گفته می شود که در محراب نماز به شهادت رسیده است. از حضرت علی(ع) به عنوان اولین شهید محراب یاد می شود. این اصطلاح در ایران به ائمه جمعه ای اطلاق شد که در جریان برگزاری نماز جمعه به دست تروریست های مخالف جمهوری اسلامی ترور شدند. سید محمد علی قاضی طباطبایی، سید اسدالله مدنی، محمد صدوقی، سید عبدالحسین دستغیب، عطاءالله اشرفی اصفهانی پنج شهید محراب در دوره جمهوری اسلامی هستند. گاه سید محمدباقر حکیم نیز شهید محراب خوانده شده است.
شهادت در دین اسلام به معنای کشته شدن در راه خدا، و مِحراب طاقنمایی است که جهت قبله در مسجد را نشان داده و امام جماعت در آنجا به نماز می ایستد. شهید محراب به کسی گفته می شود که در مراسم برگزاری نماز به شهادت رسیده باشد. حضرت علی(ع) اولین شهید محراب است که ابن ملجم مرادی در مسجد کوفه با شمشیر فرق ایشان را شکافت و او با همین زخم به شهادت رسید از این رو امام علی(ع) اولین شهید محراب نام گرفت.
در سال های نخست تشکیل جمهوری اسلامی در ایران افراد زیادی در ترورهای مخالفان جمهوری اسلامی کشته شدند. برخی از این افراد امامان جمعه شهرها بودند که در ادبیات رسانه ای جمهوری اسلامی به شهدای محراب معروف شدند. هر چند ترور برخی از آنان هنگام نماز جمعه نبود.



محراب در دانشنامه ویکی پدیا

محراب
ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد.
محراب مسجد
محراب کلیسا یا تابوک
محراب (سنندج)، روستایی از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج در استان کردستان ایران است.
این روستا در دهستان میان رود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۱۹۲ نفر (۲۶۵خانوار) بوده است.
محراب آباد ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
محراب آباد (بویراحمد)
محراب آباد (خاش)
محراب آباد (بویراحمد)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.
این روستا در دهستان سررود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵ نفر (۸خانوار) بوده است.
محراب آباد (خاش)، روستایی از توابع بخش نوک آباد شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
فهرست روستاهای ایران
این روستا در دهستان نازیل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۱ نفر (۴۹خانوار) بوده است.
محراب امامزاده یحیی مربوط به سدهٔ ۵ و ۶ ه.ق است و در محلات، خیابان گلستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۵۵ با شمارهٔ ثبت ۱۳۰۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
محراب بازار، روستایی از توابع بخش پلان شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
این روستا در دهستان پلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۳ نفر (۱۰خانوار) بوده است.
محراب بیک اصفهانی (درگذشت ۱۰۶۱ ه‍ .ق) از خوشنویسان و نستعلیق نویسان صاحب نام سده یازدهم هجری است که از اهالی شهر اصفهان بود. او از شاگردان میرعماد خوشنویس بزرگ هم عصر با شاه عباس بود.
استادان خط نستعلیق در اصفهان
فضاپلی، حبیب الله. اطلس خط. انتشارات مشعل اصفهان. چاپ دوم، اصفهان۱۳۶۲ش
او به پرهیزکاری و صفات حمیده موصوف بوده است. تاریخ وفاتش سال ۱۰۶۱ ه‍ .ق است. این خوشنویس آثار اندکی از خود به یادگار گذاشته است.
محراب پور (به انگلیسی: Mehrabpur) یک شهر در پاکستان است که در ایالت سند واقع شده است. محراب پور ۳۰۰٬۰۰۰ نفر جمعیت دارد و ۲۸ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
فهرست شهرهای پاکستان
محراب زحل (لاتین: Ara Saturni)یک محراب قدیمی است که به خدای زحل اختصاص داشت. این محراب در قرن ششم پیش از میلاد ساخته شد و تا زمان فروپاشی امپراتوری روم ادامه یافت. این شهر در مقابل معبد زحل در فروم روم واقع شده است و بقایای آن در سال ۱۹۰۲ توسط رودلفو لانچیانی (Rodolfo Lanciani) کشف شد.
رودلفو لانچیانی، باستان شناس ایتالیایی، بقایای این محراب را در سال ۱۹۰۲ در نزدیکی قله سپتیمیوس سوروس کشف کرد. ابتدا تصور می کرد بقایای اجسادی هستند. محراب در مقابل معبد زحل، در کنار گودال ها و در جنوب فروم رم قرار دارد.
این محراب پیش از معبد کیوان در قرن ششم قبل از میلاد ساخته شد و تا زمان فروپاشی امپراتوری روم از آن استفاده می شد. از سوی پیلاسگیناس، اولین خدای سرپیتول که به افتخار او نامگذاری شده است، ساخته شده بود. منابع باستانی اعلام کردند که محراب زحل در نزدیکی محراب دیگری قرار دارد که به خدای دیس پاتر و رب النوع پروسرپینا مربوط است؛ این محراب به میزبانی جشن ساتونالیا (Saturnalia) است. محراب زحل مستطیلی است که ابعاد آن ۳٫۹۵ در ۲٫۸ متر است. (۱۳٫۰ تا ۹٫۲ فوت). این ساختمان از بلوک های تاف ساخته شده بود.
رومیان اعتقاد داشتند که دیس پاتر باید از طریق ارائه سرهای انسان به او خشنود شود و زحل می تواند با ارائه قربانیانش، از آن لذت ببرد؛ و به این صورت عمل می شد تا دیس پاتر را با ماسک هایی با چهره های انسانی بر روی آنها خنثی کند، و زحل با چراغ های مختلط خیره شد؛ این به خاطر تغییر در تفسیر phôta، که می تواند به معنای «چراغ» یا «مرد» باشد. این تغییر منجر به تبادل شمع در جشنواره ساتورنالیا (Saturnalia) شد.
محراب سلجوقی مربوط به دوره سلجوقیان است و در شهرستان سرخه، روستای جوین واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۱۹۹۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این محراب از معدود محرابهای موجود متعلق به دوران پیش از ایلخانیان است. از ویژگی های این محراب آرایش آن با تزیینات هندسی است که شباهت زیادی به گچبری میان ستونهای پیش از اسلام دارد. همچنین تاق نمای آن بر دو نیمه ستون مدور قرار گرفته که ستون سمت راست دارای تزئینات گچبری است و حاشیه تاق نما با کتیبه ای به خط نسخ تزئین شده است. در ضلع غربی داخل مسجد، محرابی کوچک وجود دارد که دارای قدمت بسیار است. البته سابقهٔ این محراب از خود مسجد فعلی بیشتر است، زیرا ساختمان قدیم مسجد را خراب کردند و مسجدی جدید به جای آن ساختند اما محراب مذکور دست نخورده و تقریباً سالم باقی ماند. اخیراً پایین دیوارهای طرفین محراب را تعمیر کرده اند و در نتیجه، بخشی از پوشش معماری محراب خراب شده است. روستای جوین یکی از مناطق خوش آب و هوای شهرستان سرخه است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
چاهوک محراب، روستایی از توابع بخش بزمان شهرستان ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
این روستا در دهستان بزمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳ نفر (۹خانوار) بوده است.
مسجد چهل محراب مربوط به سدهٔ ۷ تا دوره معاصر است و در یزد، محله فهادان، نزدیک مدرسه ضیائیه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۴۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
موشک محراب یک موشک سطح به هوا میان برد و رادار گریز است این موشک هوشمند قادر است در صورت ارسال سیگنال های اخلال گر محل ارسال این سیگنال ها را ردیابی و آن را مورد هدف قرار دهد. این موشک توانایی هدف گیری اهداف مختلف در سطح های زمینی، دریایی و هوایی را دار است و نخستین بار در رزمایش مدافعان ولایت ۹۰ رونمایی و آزمایش شد. موشک محراب شباهت هایی با موشک آمریکایی استاندارد sm1 دارد و گمان می رود نمونه ارتقاء یافته موشک آمریکایی باشد.
موشک محراب، یک موشک میان برد است که با بسیاری از سامانه های موشکی سطح به هوا، تفاوت اساسی دارد. از مهم ترین ویژگی های این موشک، این است که محراب قادر است با جنگ الکترونیکی دشمن نیز مقابله کند. در واقع، موشک محراب از یک سامانه "ضدسامانه های راداری" و البته هوشمند برخوردار است که در صورت تلاش دشمن برای ارسال سیگنال های اخلاگر و آغاز یک جنگ الکترونیکی برای منحرف کردن موشک، محراب هدف اولیه خود را رها کرده و با تشخیص و رهگیری مبدأ ارسال کننده سیگنال های اخلالگر، به سوی آن تغییر مسیر داده و آن سامانه ها را هدف قرار می دهد.
در صورت عدم وجود سیگنال های اخلالگر، موشک محراب با استفاده از امواج بازتاب یافته از هدف که توسط رادار متعلق به نیروهای خودی ارسال شده و توسط موشک دریافت می شود، ضمن مبدأیابی امواج بازتاب یافته، به سمت هدف هدایت می شود تا آن را مورد اصابت قرار دهد. این موشک از سوخت جامد برای حرکت به سمت اهداف استفاده می کند.
ایران توانسته پروژه موشکی محراب را به تولید انبوه رسانده و روی بسیاری از ناوها و ناوچه هایش نصب کند. در آخرین نمونه نیز ناوچه دماوند یا همان جماران 2 که این روزها مشغول گذراندن تست های عملیاتی سامانه ها و تجهیزات خود در آب های دریای خزر است، به این سامانه موشکی پیشرفته مجهز شده و قرار است به زودی با حضور فرماندهان ارتش، رسما به ناوگان نیروی دریایی ارتش در شمال، ملحق شود. پیشتر نیز، ناوچه جماران که در آب های جنوبی کشور و در اختیار نیروی دریایی ارتش است، به این سامانه موشکی مجهز شده بود.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

محراب در جدول کلمات

چهارمین شهید محراب انقلاب اسلامی
آیت الله صدوقی

معنی محراب به انگلیسی

adytum (اسم)
محراب ، حریم ، حرم ، خلوتگاه
altar (اسم)
محراب ، مذبح ، قربانگاه
sanctuary (اسم)
محراب ، حرم ، بستگاه ، پناه گاه ، مخفی گاه ، جایگاه مقدس ، تحصین ، حق بست نشینی

معنی کلمه محراب به عربی

محراب
مذبح

محراب را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

آرش ٠٠:٥١ - ١٣٩٥/٠٩/٠٧
محل جنگ (از ریشه حرب به معنای جنگ)
محل جنگ با شیطان
مکانی در مساجد که رو به قبله می سازند و تزیین های کاشی کاری ؛ گچبری و کتیبه دارد.
|

Mobina.r.1382 ١٥:٤١ - ١٣٩٧/٠٤/١٧
اسم یه خواننده
|

_BIG_M ١٧:٤١ - ١٣٩٧/٠٩/٠٤
M_PRODI@

یکی از بهترین آهنگسازان در سبک Electronic و Hip Hop
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• اسم محراب   • اهنگ محراب   • محراب به معنی شیر   • محراب یعنی شیر   • معنی محراب چیست   • محراب جدید   • معمای محراب   • سایت محراب   • مفهوم محراب   • تعریف محراب   • معرفی محراب   • محراب یعنی چی   • محراب یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی محراب
کلمه : محراب
اشتباه تایپی : lpvhf
آوا : mehrAb
نقش : اسم
عکس محراب : در گوگل


آیا معنی محراب مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 95% )