انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 1074 100 1

مدینه

/madine/

مترادف مدینه: بلد، شهر، ولایت

برابر پارسی: شهر

معنی اسم مدینه

اسم: مدینه
نوع: دخترانه
ریشه اسم: عربی
معنی: شهر، نام شهری در عربستان که پایگاه حکومت حضرت محمد (ص) بود

معنی مدینه در لغت نامه دهخدا

مدینة. [ م َ ن َ ] (ع اِ) شهر. (غیاث اللغات ) (آنندراج ) (منتهی الارب ). شهرستان. (دستور اللغة) (منتهی الارب ). شهر بزرگ. (دستور الاخوان ). شارستان. (مهذب الاسماء). ج ، مداین ، مدائن ، مُدُن :
نگه کن تا کجا بودی و اینجا
که آوردت در این بی در مدینه.
ناصرخسرو.
در بود مر مدینه علم رسول را
زیرا جز او نبود سزای امانتش.
ناصرخسرو.
آمدن صاحب اجل به سرایش
بر همه اصحاب کوی و قصر و مدینه.
سوزنی.
در مدینه ٔ قدس مریم یافتم
در حظیره انس حوا دیده ام.
خاقانی.
سعدی به عشقبازی خوبان علم نشد
تنها در این مدینه که در هر مدینه ای.
سعدی.
|| پرستار. (مهذب الاسماء). داه. (منتهی الارب ). تأنیث مَدین. رجوع به مدین شود. || قلعه. رجوع به معنی اول شود. || شهر مبنی بر معظم زمین. (منتهی الارب ). رجوع به معنی اول شود.

مدینة. [ م َ ن َ ] (اِخ ) شهری است [ به عربستان ] خوش ومردم بسیار و روضه مقدس پیغمبر (ص ) با بسیار صحابه آنجاست و از نواحی وی سنگ فسان خیزد که به همه ٔ جهان ببرند. (حدود العالم ). از شهرهای مهم عربستان سعودی است. این شهر پس از مهاجرت پیغامبر اسلام از مکه بدانجا، موقعیت خاصی پیدا کرد و نامش از یثرب به مدینة النبی تبدیل یافت مرقد حضرت رسول در این شهر است و مطاف و زیارتگاه مسلمانان جهان است. شهر مدینه 50 هزار تن جمعیت دارد. فاصله ٔ آن تا بحر احمر 175 کیلومترو با جده 425 کیلومتر است. مدینه در واحه ای قرار گرفته که آب آن نسبةً فراوان است. بدین جهت میوه و غلات فراوان در آنجا کاشته میشود. در عصر پیغمبر و ابوبکر و عمر و عثمان و آغاز خلافت امیرالمؤمنین علی (ع ) پیش از آنکه آن حضرت کوفه را مقر حکومت سازد، مرکز خلافت اسلامی بود. در حکومت امویان حکام مدینه از جانب خلیفه تعیین می شدند و در عصر عباسی نیز تا سال 248 هَ. ق. که محمد بن عبداﷲ طاهر از جانب المستعین به حکومت آن شهر تعیین شده بود جزء متصرفات عباسیان بشمار می آمد از سال 250 تا سال 923 که حکومت عثمانی آن شهر را تصرف کرد علویان از خانواده ٔ بنوالاَحیضِر و بنومهنا حکومت آنجا را بدست گرفتند. در سال 1219 وهابیان آن را تصرف کردند لکن محمد علی والی مصر به سال 1227 آن شهر را از ایشان پس گرفت. در سال 1335 هَ. ق. نیروهای شریف مکه بر آنجا دست یافتند و در سال 1343 هَ. ق. (1924 م.) ابن سعود آن را تصرف کرد و جزو دولت عربستان سعودی گردید. نام های دیگر مدینه عبارت است از: مدینةالسماء. مدینه ٔ مشرفه. مدینةالرسول. مدینةالنبی. مدینه ٔ منوره. مدینه ٔ طیبه. مدینه ٔ مکرمه. حرم الرسول. دارالهجرة. قریةالانصار. اثرب. یثرب. یندد. تید. نیدد. نیدر. موفیه. بحیرة. طیبة. مسکینه. طابة. محبة. محبوبه. مجببة. حبیبه. مرحومه :
فرخ و فرخنده و مبارک چونانک
آمدن مصطفی بر اهل مدینه.
سوزنی.

معنی مدینه به فارسی

مدینه
یکی از شهرهای عمده کشور عربستان سعودی و دومین شهر اسلامی از جهت عظمت و تقدس واقع در شمال شرقی مکه درناحیه حجازمیباشد نام اصلی این شهر ( یثرب ) بوده ولی پس از هجرت رسول اکرم ( ص ) از مکه باین شهر بنام مدینه النبی و یا مدینه طیبه و یا بالاختصار مدینه خوانده شده است . این شهر بیش از ۱۹۸٠٠٠ نفر جمعیت دارد و مدفن حضرت رسول اکرم و عده ای از اهل بیت رسول و سه تن از خلفای اول اسلام ( ابوبکر عمر عثمان) در این شهر است و پس از رحلت رسول اکرم تا سال ۳۵ هجری مرکز خلافت بوده است مدینه منوره.۲ - بطور عام بمعنی مطلق شهر است .
شهر، مدن و مدائن جمع
( اسم ) شهر بلد : چون مهد خواهر بمدین. تبریز رسید شهر را آیین و کله بستند و نثارهای فراوان ریختند . جمع: مداین ( مدائن ) . یا مدین. فاضله. مدینهای که ساکنان آن کوشش کنندکه سعادت حقیقی را بدست آورند .ادار. چنین مدینهای بدست حکیمان و فاضلان باشد .
نام شهری است به اسپانیا
مدینه فاضله
شهری است به فلسطین
از نامهای بخارا
نام دیگر شهر بلنسیه است
نام شهری به اسپانیا
لقب شهر آتن است
شهر بزرگی از بهترین شهرهای افریقیه
مدینه
شهری در اندلس
نام دیگر بغداد است
نام دیگر بعلبک
نام بخارا
لقب شهر سیستان
انطاکیه
در قزوین است
نام دیگر طلیلطه
بغداد
شهری در اندلس ( اسپانیا ) که قدما معتقد بودند بناهایش از سنگ بهت ( حجر الباهت ) ساخته شده بطوریکه هر کس به آن نظر میکرده از خنده و قهقهه خودداری نمیتوانسته بنماید تا میمرده است .

معنی مدینه در فرهنگ معین

مدینه
(مَ نِ) [ ع . مدینة ] (اِ.) شهر. ج . مدن ، مداین . ، ~ی فاضله آرمان شهر.

معنی مدینه در فرهنگ فارسی عمید

مدینه
شهر.
* مدینهٴ فاضله: شهری خیالی که مردم آن جهت به دست آوردن سعادت حقیقی کوشش کنند و ادارۀ چنین مدینه ای در دست فاضلان و حکیمان باشد.

مدینه در دانشنامه اسلامی

مدینه
مدینه یکی از شهرهای اصلی کشور عربستان هست.
مدینه (مدینة النبی) یکی از شهرهای اصلی کشور عربستان سعودی، در شمال شرقی مکه در ناحیه حجاز است و تا مکه ۴۵۰ کیلومتر فاصله دارد.
اسامی دیگر مدینه
نام اصلی این شهر «یثرب» بود ولی پس از هجرت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم از مکه به این شهر، «مدینة النبی» یا «مدینه طیبه» یا صرفا «مدینه» خوانده شد.غیر از این چند نام، برخی مورخین برای این شهر، نزدیک به صد نام ذکر کرده اند.
مهمترین نکته در جغرافیای داخلی مدینه
مهمترین نکته در جغرافیای داخلی مدینه این است که شهر در میان دو رشته حره(منطقه سنگلاخی که سنگ هایی شبیه به سنگ های آتشفشان و داغ شده دارد.)واقع شده که یکی در شرق با نام حرّه واقم و دیگری در غرب با نام حرّه وبره است.در جنوب یثرب، حرّه جنوبی قرار دارد که به آن حره شَوْران نیز می گویند. این حره نیز بخش جنوب را از حره شرقی تا غربی پوشانده و آنها را به یکدیگر متصل کرده است.
معنای حره
...
مدینه
مدینه یا مَدینَةُ النَّبی، به معنای شهر پیامبر، دومین شهر مهم مذهبی مسلمانان که در عربستان واقع است. هجرت پیامبر اکرم(ص) به این شهر، مبدأ تاریخ مسلمانان گشت. مسجد و مرقد پیامبر اکرم(ص)، قبرستان بقیع، مدفن چهار امام شیعه و بسیاری از بزرگان اسلام و نیز مکان های مقدس دیگری در آن جای گرفته است. با هجرت پیامبر اسلام(ص) به این شهر، نام آن از یثرب به مدینة النبی تغییر کرد و تا سال ۳۶ق پایتخت نخستین حکومت اسلامی بود. جنگ های مسلمانان با مشرکان، نبرد پیامبر با یهودیان مدینه، شورش علیه خلیفه سوم مسلمانان و کشته شدن او، واقعه حره، قیام نفس زکیه و قیام شهید فخ از حوادث بسیار مهم در تاریخ این شهر به شمار می روند. اکثر امامان شیعه در مدینه ساکن بوده اند.
سفر به مدینه و زیارت مکان های مقدس آن و نمازگزاردن در مسجد النبی جزء جدانشدنی سفر مسلمانانی است که عازم حج یا عمره هستند.
مدینه (نام پیش از هجرت : یثرب) از شهرهای اصلی کشور عربستان است و در ۴۵۰ کیلومتری شمال شرقی مکه در ناحیه حجاز قرار دارد.
مدینه
کلید واژه: مدینه، مدینة النبی، هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، تاریخ مدینه، مکان های مدینه، حکومت اسلامی
مدینه، هجرتگاه پیامبر صلی الله علیه و آله مرکز تأسیس حکومت اسلامی و نام آورترین شهرهای اسلامی پس از مکه معظمه است. که قبر مطهر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اسلام و عده ای از اهل بیت علیهم السلام و یاران او در آن قرار دارد. در قبرستان بقیع نیز چهار تن از امامان (امام حسن مجتبی، امام سجاد، امام باقر، امام صادق علیهم السلام) و بنابر روایتی، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام مدفون اند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مکه را حرم خدا و مدینه را حرم رسول الله شمرده اند.
مدینه به معنی شهر. و مدون به معنی اقامت است «مَدَنَ بِالْمَکانِ و مُدوناً: اَقامَ» ظاهرا شهر را از آن مدینه گویند که مردم در آن اقامت دارند اما تمدن که به معنی خروج از جهل و دخول به راه انسانیت و ترقی است ظاهرا از معانی مستحدثه است. بعضی مدینه را از «دان» دانسته و میم آن را زاید گرفته اند. در نهج البلاغه، خطبه: 180 آمده «اَیْنَ الَّذینَ... مَدَّنُوا الْمَداِئنَ» کجایند آن ها که شهرها بنا کردند.
مدینه یکی از شهرهای اصلی کشور عربستان سعودی می باشد که در شمال شرقی مکه در ناحیه حجاز است و تا مکه 450 کیلومتر فاصله دارد. مدینه منوره در 39 سی و نه درجه و 50 پنجاه دقیقه طول شرقی و 24 بیست و چهار درجه و 32 سی و دو دقیقه عرض شمالی است . ارتفاع این شهر از سطح دریا بین 597 تا 639 متر است. این شهر در شوره زار و سنگستان واقع است و بقدر نصف مکه آبادانی دارد.
مهمترین نکته در جغرافیای داخلی مدینه این است که شهر در میان دو رشته حره منطقه سنگلاخی که سنگ هایی شبیه به سنگ های آتشفشان و داغ شده دارد واقع شده که یکی در شرق با نام «حرّه واقم» و دیگری در غرب با نام «حرّه وبره» است.
در جنوب یثرب، حرّه جنوبی قرار دارد که به آن «حره شَوْران» نیز می گویند. این حره نیز بخش جنوب را از حره شرقی تا غربی پوشانده و آنها را به یکدیگر متصل کرده است.
حره به طور معمول به سنگ های سیاهی اطلاق می شود که به صورتی خشن سطح زمین را پوشانده و پستی و بلندی تپه ای دارد و به صورت کوه نیست. در فاصله های دورتری از مدینه حره های دیگری نیز وجود دارد.
مدینه
معنی مَدِينَةِ: شهر- مدینه ( در آیه شریفه 8 سوره مبارکه منافقون : "يَقُولُونَ لَئِن رَّجَعْنَا إِلَی ﭐلْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ ﭐلْأَعَزُّ مِنْهَا ﭐلْأَذَلَّ ..." )
معنی يَثْرِبَ: نام قديم شهر مدينه (کلمه يثرب نام قديمي مدينه طيبه است ، قبل از ظهور اسلام اين شهر را يثرب ميخواندند ، بعد از آنکه رسول خدا (صلياللهعليهوآلهوسلّم) به اين شهر هجرت کردند نامش را مدينة الرسول نهادند ، و سپس کلمه رسول را از آن حذف کرده و به مدينه مشهور ...
معنی مَدَائِنِ: شهرها (جمع مدينة)
معنی إِمَامٍ: پيشوا-راه اصلي(در جمله"إِنَّهُمَا لَبِإِمَامٍ مُّبِينٍ "يعني منزلگاه قوم لوط و قوم ايکه ، هر دو بر سر بزرگ راهي قرار داشت . مقصود از اين راه ، آن راهي است که مدينه را به شام وصل ميکند)
معنی أَيْکَةِ: کلمه ايکه به معناي درخت به هم پيچيده است ، و جمع آن ايک است ، و به طوري که گفته شده قوم ايکه در سرزميني پر درخت چون جنگل زندگي ميکردهاند که درختهايش سر به هم داده بود . اين مردم طايفه اي از قوم حضرت شعيب (عليهالسلام) بودند چون در جمله" انهما لبامام...
معنی يَسْتَفْتِحُونَ: طلب و آرزوي پيروزي مي کنند (عبارت "کَانُواْ مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَی ﭐلَّذِينَ کَفَرُواْ " يعني : به خودشان مژده پيروزی بر كافران میدادند . قبل از بعثت ، کفار عرب متعرض يهود ميشدند ، و ايشان را آزار ميکردند ، و يهود در مقابل ، آرزوي رسيدن بعث...
تکرار در قرآن: ۴(بار)
دومین اثر بزرگ معماری که در عصر دولت امویان اندلس بنا شده، مدینةالزهراء است که عبدالرحمن سوم و حَکَم دوم در سالهای 324 - 350 ق آن را بنا نهادند.
شهر الزهراء، پایتخت حاکمان اندلس بود. بعد از سقوط اندلس، الزهراء رو به ویرانی نهاد. در سال 1910 م، باستان شناسان توانستند قسمتی از شهر را از دل خاک بیرون بیاورند. بناهای داخل شهر در سه ردیف پلکانی شکل و با اختلاف سطح، پشت سر هم قرار گرفته است.
ردیف اول به قصرهای خلیفه، ردیف دوم به منزل درباریان و نگهبانان اختصاص داشت. در ردیف سوم تاکنون بقایای یک سالن بزرگ کشف شده است.
در ضلع شرقی حصار شهر، مسجدی است که مانند مسجد قرطبه از پنج ستون عمود بر دیوار قبله تشکیل شده است. عناصر معماری و تزیینی در مسجد الزهراء با مسجد قرطبه یکی است؛ با این تفاوت که معماری اسلامی در مسجد الزهراء به اوج خود رسیده و کنده کاری های آن به جای گچ، روی سنگ انجام شده که پدیده جدیدی در هنر معماری است. گوناگونی سبک ها و نوآوری معماری مانند تعدد طبقات طاق ها و مشبک و متقاطع بودن آنها و گنبدهای چند ضلعی از ابتکارات معماری این مسجد است.
مَدینةُ مَعاجز الأئمة الاثنی عَشَر وَ دَلائلُ الحُجَج عَلی البَشَر مشهور به مدینه المعاجز کتابی است اثر عالم شیعی، سید هاشم بحرانی که درباره معجزات ائمه اثنی عشر شیعه و به زبان عربی نگارش یافته است.
سید هاشم توبَلانی بحرانی مشهور به علامه بحرانی از فقها، محدثین و مفسرین شیعه در قرن یازدهم و اوایل قرن دوازدهم هجری قمری و اهل بحرین است. او مرجعیت دینی و اجتماعی اهالی بحرین را بر عهده داشت. کتاب تفسیری البرهان فی تفسیر القرآن از اوست. شیخ حر عاملی صاحب کتاب وسائل الشیعه شاگرد اوست. بحرانی در 1107 یا 1109ق وفات یافت و پیکرش در توبَلی ، در گورستان مشهور ماتینی به خاک سپرده شد.
نویسنده کتاب را به دوازده باب تقسیم کرده و هر بابی را به بیان معجزات یکی از امامان معصوم علیهم السلام اختصاص داده و مجموعاً بالغ بر دو هزار و شصت و شش معجزه از معجزات باهره ایشان را نقل کرده است. ذیل برخی از معجزات، روایات متعددی هم از مصادر و منابع معتبر فریقین که برخی از آنها تاکنون به چاپ نرسیده است، نقل می کند.
نویسنده در آغاز کتاب از بیش از صد کتاب که در موضوع امامت تا زمان وی نوشته شده، نام می برد و به آثاری چون: کتاب الامامة الکبیر، ابراهیم بن محمد بن سعید ابن هلال بن عاصم بن سعد بن مسعود ثقفی، کتاب الاستشفاء فی الامامة، اسماعیل بن علی بن اسحاق بن ابی سهل بن نوبخت، کتاب امامة علی علیه السلام، ابن خالویه، کتاب الامامة، ابومحمد حکم بن هشام بن حکم، کتاب الامامة الکبیر، فضل بن شاذان و... اشاره می کند.
این کتاب از فخیمترین آثاری است که درباره معجزات ائمه اطهار علیهم السلام نگاشته شده است و از این ویژگی مهم برخوردار است که در اکثر موارد به نقل معجزاتی می پردازد که راویان شیعی و سنی در آن اتفاق نظر دارند و برخی رویات احادیث این کتاب از رویات صحاح اهل سنت هستند.
علیرغم این ویژگی در برخی موارد روایات تکراری به چشم می خورد مثلا حدیثی را که در مورد معجزات حضرت امیرالمومنین علیه السلام نقل می کند به عینه در مورد معجزات حسنین علیهماالسلام نیز روایت می کند.
علاوه بر این در مواردی چند احادیثی نقل می کند که با مقام عصمت ائمه معصومین علیهم السلام ناسازگار است. همچنین در پاره ای موارد حدیثی را ذکر می کند که هیچ اثری از آن در آثاری که تا زمان وی نگاشته شده موجود نمی باشد.
علامه بحرانی در سوم جمادی الاول سال 1090 هـ.ق از نگارش این اثر فراغت یافته است. استنساخ این اثر در سال 1290 هـ.ق به قلم علی بن عباس قزوینی صورت گرفته و نخستین بار قبل از سال 1300 هـ.ق و بار دوم در سال 1300 هـ.ق به چاپ رسیده است.
«مدینة معاجز الائمة اثنی عشر و دلائل الحجج علی البشر»، تالیف سید هاشم بحرانی ، کتابی است درباره معجزات ائمه دوازده گانه شیعه که به زبان عربی نگارش یافته است.
کتاب حاضر دارای دوازده باب، در هشت جلد، به عدد امامان دوازده گانه شیعه علیه السّلام ، است که ذیل هر باب مولف به نقل معجزات یکی از ائمه علیه السّلام پرداخته است.
گزارش محتوا
مولف در هر باب، جداگانه به بیان معجزات امامان معصوم علیه السّلام پرداخته و درباره معجزات ایشان حدود دو هزار و شصت و شش معجزه را ذکر می کند و در ذیل برخی معجزات به نقل روایات متعددی از منابع و مصادر معتبر مورد قبول فریقین می پردازد. علامه بحرانی در آغاز کتاب به حدود صد اثر که درباره موضوع امامت تا زمان وی نگارش یافته اشاره می کند. از ویژگی های کتاب این است که در اثبات معجزات ائمه معصومین علیه السّلام به روایاتی استناد می کند که مورد پذیرش اهل سنت و شیعیان است و برخی از روات احادیث وی از جمله روات صحاح سته اهل سنت هستند. ولی با وجود این به جهت تکرار روایات در برخی موارد به نقص و کاستی دچار است، مثلا در بیان معجزات علی علیه السّلام ، به نقل روایتی می پردازد که همان روایت را بعینه به هنگام یاد کرد معجزات امام حسن علیه السّلام و امام حسین علیه السّلام نیز ذکر می کند و ثانیا در برخی موارد به نقل روایاتی می پردازد که با عصمت ائمه علیه السّلام ناسازگار است.
نسخه شناسی
علامه بحرانی در سوم جمادی الاولی سال ۱۰۹۰ ق، از نگارش این اثر فراغت یافته است. استنساخ این اثر در سال ۱۲۹۰ ق به قلم علی بن عباس قزوینی صورت گرفته و نخستین بار قبل از سال ۱۳۰۰ ق و بار دوم در سال ۱۳۰۰ ق به چاپ رسیده است. نسخه خطی این کتاب در کتابخانه آل عصفور بوشهر و نیز اداره اوقاف مرکزی ایران نگهداری می شود که متاسفانه نسخه ای است، ناقص و تاکنون نسخه ای کامل از این کتاب که شامل تمام معجزات ائمه معصومین علیه السّلام باشد، به دست نیامده است. نسخه حاضر در برنامه در قطع وزیری با جلد گالینگور در هشت جلد (ج اول ۵۵۹ صفحه، ج دوم ۴۹۲ صفحه، ج سوم ۵۶۱ صفحه، ج چهارم ۴۴۳ صفحه، ج پنجم ۴۷۳ صفحه، ج ششم ۴۶۳ صفحه، ج هفتم ۶۸۱ صفحه و ج هشتم ۳۹۹ صفحه) برای بار در سال توسط موسسه المعارف الاسلامیه، منتشر شده است.
«مدینة معاجز الائمة اثنی عشر و دلائل الحجج علی البشر»، تالیف سید هاشم بحرانی ، کتابی است درباره معجزات ائمه دوازده گانه شیعه که به زبان عربی نگارش یافته است.
کتاب حاضر دارای دوازده باب، در هشت جلد، به عدد امامان دوازده گانه شیعه علیه السّلام ، است که ذیل هر باب مولف به نقل معجزات یکی از ائمه علیه السّلام پرداخته است.
گزارش محتوا
مولف در هر باب، جداگانه به بیان معجزات امامان معصوم علیه السّلام پرداخته و درباره معجزات ایشان حدود دو هزار و شصت و شش معجزه را ذکر می کند و در ذیل برخی معجزات به نقل روایات متعددی از منابع و مصادر معتبر مورد قبول فریقین می پردازد. علامه بحرانی در آغاز کتاب به حدود صد اثر که درباره موضوع امامت تا زمان وی نگارش یافته اشاره می کند. از ویژگی های کتاب این است که در اثبات معجزات ائمه معصومین علیه السّلام به روایاتی استناد می کند که مورد پذیرش اهل سنت و شیعیان است و برخی از روات احادیث وی از جمله روات صحاح سته اهل سنت هستند. ولی با وجود این به جهت تکرار روایات در برخی موارد به نقص و کاستی دچار است، مثلا در بیان معجزات علی علیه السّلام ، به نقل روایتی می پردازد که همان روایت را بعینه به هنگام یاد کرد معجزات امام حسن علیه السّلام و امام حسین علیه السّلام نیز ذکر می کند و ثانیا در برخی موارد به نقل روایاتی می پردازد که با عصمت ائمه علیه السّلام ناسازگار است.
نسخه شناسی
علامه بحرانی در سوم جمادی الاولی سال ۱۰۹۰ ق، از نگارش این اثر فراغت یافته است. استنساخ این اثر در سال ۱۲۹۰ ق به قلم علی بن عباس قزوینی صورت گرفته و نخستین بار قبل از سال ۱۳۰۰ ق و بار دوم در سال ۱۳۰۰ ق به چاپ رسیده است. نسخه خطی این کتاب در کتابخانه آل عصفور بوشهر و نیز اداره اوقاف مرکزی ایران نگهداری می شود که متاسفانه نسخه ای است، ناقص و تاکنون نسخه ای کامل از این کتاب که شامل تمام معجزات ائمه معصومین علیه السّلام باشد، به دست نیامده است. نسخه حاضر در برنامه در قطع وزیری با جلد گالینگور در هشت جلد (ج اول ۵۵۹ صفحه، ج دوم ۴۹۲ صفحه، ج سوم ۵۶۱ صفحه، ج چهارم ۴۴۳ صفحه، ج پنجم ۴۷۳ صفحه، ج ششم ۴۶۳ صفحه، ج هفتم ۶۸۱ صفحه و ج هشتم ۳۹۹ صفحه) برای بار در سال توسط موسسه المعارف الاسلامیه، منتشر شده است.
آطام مدینه قلعه ها و دژهای بلند مدینه منوره.
پیامبر(ص) پس از هجرت به مدینه، آنها را زیور شهر نامید. از آطام برای محافظت از شهر، دیده بانی و حتی برپایی نماز جماعت استفاده می شده است.
آطام (اِطام) به معنای بناهای بلند و قلعه ها است. عرب هر خانه ‏ای را که مربع یا دایره شکل بود و با سقف مسطح ساخته می شد، اطم می نامید. در قرآن کریم نیز صیاصی به معنای دژها آمده است.
آیات مکی درباره اهل مدینه به آیاتی با ملاک های مکی، خطاب به مردم مدینه اطلاق می شود.
جلال الدین سیوطی و دیگران، به نقل از حسن بن محمد بن حبیب نیسابوری (صاحب کتاب التنبیه علی فضل علوم القرآن) در دسته بندی آیات ، از تقسیم آیات قرآن به "آیات مکی درباره اهل مدینه" و "آیات مدنی درباره اهل مکه" نام برده اند.مراد از "آیات مکی درباره اهل مدینه"، آیاتی است که به لحاظ معیار مشهور (ملاک زمان و مکان ) مکی به شمار آمده ولی مخاطب آن اهل مدینه اند و درباره آنان سخن می گویند؛ و به عکس، "آیات مدنی درباره اهل مکه" آیاتی است که طبق معیار مشهور، مدنی است؛ یعنی پس از هجرت و در شهر مدینه نازل شده اند؛ ولی درباره مردم مکه سخن می گویند.
چند نمونه از آیات مدنی درباره اهل مکه
برای قسم دوم این مثال ها را ذکر کرده اند:
← آیه اول سوره ممتحنه
 ۱. ↑ ممتحنه/سوره۶۰، آیه۱.    
...
اجماع اهل مدینه، اتفاق نظر اهل مدینه بر حکمی دینی است.
اجماع اهل مدینه، به معنای اتفاق اهل مدینه در حکمی از احکام دینی می باشد.
اعتبار
عده ای از اصولیون همانند « مالک بن اصبحی » و پیروان او معتقدند فقط اتفاق اهل مدینه معتبر بوده و در امر استنباط احکام شرعی به کار می آید.
دلیل اعتبار
دلیل این نظریه، به عقیده آنان، آگاه تر بودن مردم مدینه به احکام اسلامی است، زیرا مدینه محل نزول وحی ، دارالهجره ، مرکز حدیث ، شهر صحابه و انصار و مجمع فقها بوده است.در ابراز این عقیده، آنها به حدیثی از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) استدلال کرده اند که فرمود: «بدانید که مدینه چون کوره آهنگری است که ناخالصی ها را می زداید و خالص ها را عرضه می دارد و مردم را پاکیزه می سازد».در کتاب « الذریعه » آمده است:«حکی عن مالک أنه کان یجعل اجماع اهل المدینة حجة.. . والذی نقوله أنه إن کان امام الزمان الذی قد دلت الادلة علی عصمته مقیما فی المدینة فاجماع أهلها حجة لهذا العلة، لا لشیء یرجع الیها لانه لو انتقل عنها الی غیرها، زال هذا الحکم فلا تأثیر للمدینة؛از مالک بن اصبحی حکایت شده که اجماع اهل مدینه را حجت می داند، اما از دیدگاه من ( سید مرتضی ) اگر امام زمان (علیه السلام) که معصوم از خطا است مقیم در شهر مدینه باشد از این جهت که او داخل در مجمعین است اجماع اهل مدینه حجت است، اما اگر امام زمان (علیه السلام) از شهر بیرون رفت اجماع آنان بدون وجود آن حضرت حجیت ندارد».
اخبار مدینه، ترجمه فارسی «خلاصة الوفاء بأخبار دار المصطفی»، اثر علامه نورالدین سمهودی (844-911ق) در تاریخ مدینه است که با تصحیح و تعلیقات سید کمال حاج سیدجوادی، عرضه شده است.
کتاب با دو مقدمه از مصحح و مترجم آغاز و مطالب در هشت فصل، تنظیم شده است.
سمهودی برای تألیف کتاب خویش، عموم منابع و مآخذ مکتوب که تا آن زمان نگاشته شده بوده را در اختیار داشته و از آنها بهره جسته است. برخی از این مآخذ متأسفانه یا در گذر زمان از بین رفته و یا تاکنون اطلاعی از آنها نداریم، مانند کتاب ابن زباله، ابن النجار، مدائنی و... .
در مقدمه مصحح، ضمن شرح مختصری از احوال نویسنده و تألیفات وی، نگاهی به مطالب مندرج در کتاب گردیده است .
در مقدمه مترجم، به عناوین فصول کتاب، اشاره شده است .
حضور اسرای کربلا در شام و اقدامات تبلیغی آنها در شهر دمشق، سبب شد یزید از حضور آنها در این منطقه احساس نگرانی کند.
در منابع آمده است اهل بیت (علیه السّلام) حدود هفت روز در دمشق به عزاداری پرداختند، در روز هشتم یزید آنها را فراخواند و پیشنهاد ماندن در دمشق را به آنان مطرح کرد؛ اما اهل بیت (علیه السّلام) خواستار مراجعت به مدینه بودند. (و ندبوه علی ما نقل سبعة ایام- فلما کان الیوم الثامن دعاهن یزید- و عرض علیهن المقام فابین- و ارادوا الرجوع الی المدینة.)
مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۴۵، ص۱۹۶.    
وقتی کاروان آماده سفر شد، یزید نعمان بن بشیر را به ریاست گروهی مامور بازگرداندن آن ها به مدینه کرد نعمان بن بشیر و همراهانش موظف شدند با اسرا برخورد شایسته ای داشته باشند و احترام آن ها رعایت کرده و هنگام استراحت از کاروان آن ها فاصله بگیرند.
شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۲۲، ترجمه سید هاشم رسولی محلاتی، تهران دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۸.    
برخی معتقدند این که یزید عده ای را به عنوان همراه و محافظ اسرای کربلا می فرستد در واقع علاوه بر محافظت از آن ها سیطره بر اوضاع است، چرا که یزید از تاثیر اهل بیت در شهرها و نشر حقایق به سایر شهرها می ترسید. یزید هراس داشت که در شهرهای واقع در مسیر اسرا علیه او شورش هایی برپا شود.
امینی، محمد امین، الرکب الحسینی، ج۶، ص۲۷۳.    
...


مدینه در دانشنامه ویکی پدیا

مدینه
مدینه یا مدینةالنبی، (به عربی: المدینة المنورة) نام شهری است در کشور پادشاهی حجاز واقع در شبه جزیره عربستان. این شهر در شمال ریاض و در میانه نجد قرار گرفته و آب وهوایی خشک و بیابانی با تابستان های داغ و زمستان های سرد دارد. این شهر پیش از هجرت پیامبر اسلام به آن، یثرب نام داشت، که با ورود پیامبر، آن را مدینة النبی (یعنی: شهر پیامبر) نامیدند.
(تصویر ماهواره ای)
ستون حنانه
ستون توبه
ستون محرس
ستون محلقه
ستون وفود
شهری مدینه در ناحیه تاریخی حجاز در، این شهر پس از هجرت پیامبر اسلام، به مدینةالنبی (شهر پیامبر) معروف شد، در اولین شب ربیع الاول سال ۱۴ بعثت، «محمد» به «یثرب» مهاجرت نمود و سرآغاز تاریخ مسلمانان (تاریخ هجری)، از همان سال می باشد.
مسجدالنبی، مسجد قباء و مسجد ذوقبلتین در این شهر قرار دارند. مدینه امروزه از شهرهای مقدس مسلمانان به شمار می آید. مقبره پیامبر اسلام در این شهر و در داخل خانه پیامبر در کنار مسجد النبی قرار دارد و از مهم ترین زیارت گاه های مسلمانان است. برای نخستین بار تصاویری از داخل محل مرقد پیامبر منتشر شده است که این مرقد را بسیار ساده و با روپوشی از پارچه سبز نشان می دهد که بر روی آن کلمات «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» نوشته شده است
فاصله مدینه تا مکه حدود ۴۲۰ کیلومتر است.
عکس مدینه
مدینه نامی عربیست که در اسامی زیر بکار رفته است:
مدینه، عربستان سعودی
مدینا، اوهایو، آمریکا
مدینا، واشینگتن، آمریکا
مدینا، نیویورک، آمریکا
مدینه (شادگان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان شادگان در استان خوزستان ایران است.
فهرست روستاهای شهرستان شادگان
فهرست روستاهای ایران
این روستا در دهستان بوزی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۷ نفر (۲۵خانوار) بوده است.
مدینه نام مجموعه تلویزیونی به کارگردانی سیروس مقدم و به تهیه کنندگی زینب تقوایی که در ایام ماه رمضان سال ۹۳ از شبکه شبکه یک سیما پخش شد. داستان این فیلم دربارهٔ زنی به نام مدینه است که هم قهرمان است و هم ضد قهرمان و دچار فراز و نشیب هایی می شود.
مجید صالحی در نقش عزیز
پریوش نظریه در نقش مدینه کاشانی
شبنم مقدمی در نقش روحی
داستان فیلم دربارهٔ زنی به نام مدینه (پریوش نظریه) است که همسرش در اب دریا غرق شده است و کارخانهٔ به جا مانده از او را با پسر خوانده اش بهمن (مهرداد صدیقیان) که از بچگی او را بزرگ کرده است اداره می کند… عبدی (مهدی سلطانی) شریک کارخانه پس از مرگ جهان (آتیلا پسیانی) همسر مدینه مشکلاتی برای مدینه در کارخانه به وجود می آورد که در پی آن مدینه و بهمن قصد خرید سهم او را می کنند… بهمن برای حمایت از مدینه برای خرید سهم عبدی پول نزول می کند اما با مرگ عبدی همه چیز پیچیده می شود و مدینه و بهمن مجبور می شوند برای پرداخت پول های نزولی کارخانه را بفروشند… صاحب جدید کارخانه در ازای دادن سهمی از کارخانه به بهمن شرطی برای او می گذارد که انجام آن برای بهمن بسیار دشوار است…
مدینه(عربی: المدينة القديمة‎) بخشی متمایز از شهر در تعدادی از شهرهای شمال آفریقا و مالتا است. مدینه ها به طور معمول محصور، با تعداد زیادی خیابان های باریک و هزارتومانند هستند.
الجزیره، قصبه الجزیه مدینه ای است که نامش را از قلعه آن گرفته است.
دلس، قصبه دلس
محله های مدینه اغلب شامل چشمه های تاریخی، کاخ ها، مساجد، و گاهی کلیساها هستند.
از آنجا که خیابان های بسیار باریک هستند، مدینه ها به طور کلی دارای سواره رو نیستند و در برخی موارد حتی موتورسیکلت و دوچرخه نیز وجود ندارند. خیابان ها ممکن است کمتر از یک متر عرض داشته باشند. این امر آنها را در میان مراکز شهری پرجمعیت منحصر به فرد می کند. مدینه فاس یا فاس البالی یکی از بزرگترین مناطق شهری بدون خودرو در جهان محسوب می شود.
مدینه البعث (به عربی: مدینة البعث) یک منطقهٔ مسکونی در سوریه است که در استان قنیطره واقع شده است. مدینه البعث ۱٫۹ کیلومتر مربع مساحت و ۴٬۵۰۰ نفر جمعیت دارد و ۹۳۵ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
فهرست شهرهای سوریه
مدینه الحق (به عربی: مدینة الحق) یک منطقهٔ مسکونی در عمان است که در طاقه واقع شده است.
فهرست شهرهای عمان
مَدینَةُالرِّضا ؛ نام آیینی و یادمانی است برای نیشابور که به واقعه تاریخی حضور امام هشتم شیعیان در سال ۲۰۰ هجری قمری در این شهر و رویدادهای مرتبط با آن، اشاره می نماید. در دوران معاصر، پیشینه حضور علی بن موسی الرضا در نیشابور، مورد توجه ویژه قرار گرفته و این نام، در یادکرد و معرفی این پیشینه و نیز جایگاه این شهر در تاریخ و مذهب تشیع، در منابع اطلاع رسانی و گزارش های خبری، مورد استفاده قرار می گیرد. در این راستا، در روز دهم تیرماه به عنوان سالروز ورود امام رضا به نیشابور و خراسان، آیین ویژه ای برگزار می شود. دهم تیرماه، بر پایه مصوبه ۶۳ شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، با عنوان روز ملی خراسان نامگذاری شده است.
مدینه الطب (مدینة الطب) یکی از بزرگترین موسسه های بهداشتی در پایتخت عراق به حساب می آید.
جراحی عمومی
بیماری ها زنان و زایمان
بیماریهای داخلی
بیماریهای کلیوی و دیالز
سی سی یو – مراقبت های ویژه برای بیماران قلبی
مراقبت های ویژه برای بیماران ریوی
کشف سریع غده و تومور
مرکزها و قسمت های خاص و ویژه
مرکز و قسمت بیماری های پوستی
مرکز و قسمت مشکلات و بیماری های عصبی
مرکز و قسمت ضعف استخوان (پوک شدن استخوان)
مرکز و قسمت بیماریهای خون
مشاوره پزشکی غدد و تومورها
درمان طبیعی
مرکز و قسمت تنظیم و برنامه ریزی خانواده (Family planning)
این بیمارستان خدمات تشخیص درد، درمان، پزشکی، جراحی و آموزشی را در بخشهای مختلف پزشکی در اختیار بیماران قرار می دهد که شامل موارد زیر می باشد:
این بیمارستان برای دانشجویان پزشکی و دانشجویان دانشگاه های عالی امکان تمرین عملی را فراهم می کند. در این بیمارستان ۱۸۹ پزشک متخصص در تمامی موارد ذکر شده در بالا مشغول به کار هستند. گنجایش این بیمارستان بالغ بر ۱۰۰۰ تخت می باشد، ماهانه در این بیمارستان بالغ بر ۲۲۱۲ نفر بستری می گردند، تعداد عملیاتهای جراحی در این بیمارستان بالغ بر ۳۸۰ عمل جراحی در ماه می باشد، تعداد کسانی که در ماه در این بیمارستان توسط اطبا ویزیت می شوند بالغ بر ۲۶۸۸۳ نفر می باشد.
این بیمارستان خدمات تشخیص درد، درمان، پزشکی، جراحی و آموزشی را در بخشهای مختلف طب را ارائه می دهد که شامل موارد زیر می باشد:
مدینه ایر (به انگلیسی: Madina Air) یک شرکت هواپیمایی است که در تاریخ ۲۰۰۹ میلادی تأسیس شده است. دفتر مرکزی مدینه ایر در طرابلس، لیبی واقع شده است و قطب این شرکت هواپیمایی در فرودگاه بین المللی طرابلس قرار دارد.
مدینه بیت بالا، روستایی از توابع بخش تلنگ شهرستان قصرقند در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
این روستا در دهستان تلنگ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است.
استان مدینه (به عربی: المدينة المنورة) استانی در عربستان سعودی در غرب کشور، در کناره دریای سرخ است. مساحت این استان ۱۵۱،۹۹۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۱،۷۷۷،۹۷۳ (سرشماری ۲۰۱۰) است که با تقسیم به هفت امارت به گونه زیر است:
مرکز این استان شهر مدینه است.
تپه مدینه مربوط به دوره اشکانیان - دوره ساسانیان است و در شهرستان میانه، بخش کندوان، دهستان تیرچای، ۱ کیلومتری شرق روستای کزرج واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۵۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
جواهر مدینه (به انگلیسی: The Jewel of Medina) نام رمانی تاریخی نوشته شری جونز نویسنده آمریکایی است که چاپ آن برای سال ۲۰۰۸ توسط انتشارات رندوم هاوس برنامه ریزی شده بود، ولی در نهایت چاپ آن لغو شد. این رمان داستانی ساختگی از زندگی عایشه یکی از زنان محمد است که به گفته نویسنده آن را با هدف تکریم نقش همسران محمد پیامبر دین اسلام در شکل گیری این دین، نوشته است.
تصمیم به تعلیق انتشار این کتاب پس از هشدار پروفسور دنیس اسپیلبرگ استاد دانشگاه تگزاس آمریکا صورت گرفت. که در مورد احتمال خشمگین شدن مسلمانان اخطار داده بود. ناشر کتاب می گوید در تصمیم خود به لغو چاپ کتاب امنیت نویسنده، کارمندان شرکت انتشاراتی، فروشندگان کتاب و دیگر افراد و ارگان های دخیل در چاپ و نشر کتاب را در نظر داشته است و نویسنده حق دارد اثر خود را در جای دیگر منتشر کند.
دانشگاه اسلامی مدینه منوره (به عربی: الجامعة الإسلامیة بالمدینة المنورة) در ۲۵ ربیع الاول ۱۳۸۱ هجری قمری توسط دولت سعودی در شهر مدینه منوره تأسیس شد.
عبد العزیز بن علی الحربی- استاد دانشگاه ام القری
عبد الغنی کاسوبا - سیاست مدار اهل اندونزی
ابو عمار یاسر قاضی - نویسنده و استاد دانشگاه
عتیق احمد خان - سیاسیت مدار اهل جامو و کشمیر
بلال فیلیپس - مبلغ سلفی گری اهل کانادا
احسان الهی ظهیر - نویسنده اهل پاکستان
محمد هدایت نور واحد - سخنگوی مجمع مشورتی مردم نهاد اندونزی - عالم مسلمان با دیدگاه تکثرگرایی دینی
اسماعیل بن موسی منک - قاضی القضات زیمبابوه
مشاری راشد العفاسی - امام مسجد کویر دولت کویت
مقبل بن هادی الوادعی - مؤسس دارالحدیث الدماج در شهر دماج در یمن
ربیع المدخلی - رئیس اسبق دانشگاه
سعید ابوبکر زکریا - رئیس جامعهٔ اهل سنت عنبریه در تامالی
صفی الرحمن مبارکفوری - نویسنده اهل پاکستان
اولین رشتهٔ تحصیلی دانشگاه اسلامی در بدو تأسیس «شرع اسلامی» بود، به مرور امکان تحصیل در رشته های «علوم قرآنی»، «دعوت»، «اصول دین»، «حدیث» و «ادبیات عربی» در این دانشگاه فراهم شد.
دانشجویان این دانشکده می توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فارغ التحصیل شوند.
در سال ۲۰۱۲، با تأسیس دانشکدهٔ مهندسی امکان تحصیل در رشته های مهندسی من جمله مهندسی نرم افزار در دانشگاه اسلامی مدینه فراهم آمد.
دورگ مدینه، روستایی از توابع بخش رستم شهرستان ممسنی در استان فارس ایران است.
این روستا در دهستان رستم دو قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰ نفر (۴خانوار) بوده است.
شهرک مدینه (به انگلیسی: Madina Town) یک شهر در پاکستان است که در پنجاب واقع شده است.
فهرست شهرهای پاکستان
این مقاله به بیان زندگی محمد پیامبر اسلام در مدینه می پردازد.
Watt (۱۹۸۱) p. ۴۳۲;
Watt (۱۹۶۴) p. ۱۴۴.
جهت حل شکایت های طولانی مدت قبایل مختلف از هم، یکی از اولین کارهای محمد در مدینه مکتوب کردن سندی بود که به «قانون اساسی مدینه» شهرت یافت. این موافقت نامه، «فرمی از اتحاد یا فدراسیون» را بین هشت قبیله مدینه و مهاجرین مسلمان از مکه برقرار می کند که در آن حقوق و وظایف هر شهروند و نوع روابط بین گروه های مختلف (که شامل گروه مسلمانان و بقیه گروه ها خصوصاً یهودیان و بقیه اهل کتاب) مشخص شده بود. ساختار اجتماعی که در قانون اساسی مدینه تعریف شده بود، امت، ظاهری مذهبی داشت ولی ملاحظات عملی نیز در آن لحاظ شده بود و به صورت عمده ای قانون های قدیمی قبیله ای اعراب را حفظ می کرد. این معاهده عملاً اولین حکومت اسلامی را تشکیل داد.
اولین گروه بت پرستانی که به اسلام گرویدند اعضای آن خاندان هایی بودند که در آن ها رهبران بزرگی نداشته، و همچنین از رهبران جنگ دوست قبایل دیگر آزار دیده بودند. کمی بعد جمعیت بت پرست مدینه، جدای از چند استثنا، به صورت عمومی به اسلام گرویدند. این پذیرش عمومی، به گفته ابن اسحاق، تأثیر ایمان آوردن سعد بن معاذ، یکی از رهبران برجسته شهر مدینه به اسلام بود. از اهالی اهل مدینه، آن هایی که به اسلام گرویدند و به مهاجرین مسلمان از مکه در یافتن پناهگاه کمک کردند، به «انصار» شهرت یافتند. محمد پیمان برادری بین مهاجرین و انصار منعقد کرد، و خودش علی را به عنوان برادر انتخاب کرد.
با پذیرش عمومی اسلام توسط بت پرستان مدینه در اوایل هجرت محمد، مخالفت با محمد از طرف بت پرستان در مدینه هیچ وقت بسیار با اهمیت نبود. آن هایی که بت پرست باقی مانده بودند خیلی نسبت به پیشرفت اسلام تلخ مزاج بودند. خصوصاً عصما بنت مروان و ابو عفک اشعاری سروده بودند که در آن ها به مسلمانان متلک انداخته و توهین کرده بودند. این دو به قتل رسیدند و محمد هم آن را رد نکرد. هیچ کسی جرأت نکرد که به انتقام از خون آن ها برخیزد و برخی از اعضای خاندان آن ها که تا حالا اسلامشان را مخفی نگاه داشته بودند حالا علناً آن را آشکار می کردند. این حادثه پایان مخالفت آشکارا بت پرستان مدینه با محمد را رقم زد.
میثاق مدینه (به عربی: صحیفة المدینة) توسط محمد در سال ۶۲۲ میلادی نوشته شد. این بیانیه به صورت رسمی روابط بین محمد و قبایل و خاندان های مهم یثریب (که بعدها مدینه نامیده شد)، که شامل مسلمین، یهودیان و بت پرستان می شد را مشخص می کرد. هدف اصلی این سند پایان دادن به جنگ های خونریزی بود که بین اوس و خزرج و قبایل متحد با آنها در جریان بود. جهت انجام این کار، این سند با مشخص کردن حقوق و وظایف بین مسلمین، یهودیان و بت پرستان، آنها به صورت یک امت واحد تعریف می کرد.
ویکی پدیای انگلیسی
تاریخ دقیق مکتوب شدن موضوعی جدال آمیز بین محققین است هرچند عموماً نظر بر این است که زمان اندکی پس از هجرت مکتوب شده است. این قانون اساسی به صورت عملی اولین حکومت اسلامی را بنا نهاد. این سند مسائلی مانند امنیت جامعه، آزادی های مذهبی، نقش مدینه به عنوان حرم (ممنوع شدن خشونت)، امنیت زنان، روابط بین قبیله ای درون مدینه، سیستم مالیات جهت حمایت از جامعه در هنگام درگیری ها، شرایط برای تشکیل اتحادهای سیاسی با خارج، فرایندی برای اعطا حمایت از اشخاص، سیستم قضایی برای رفع اختلافات، و موضوع پرداخت خون بها را تحت پوشش قرار میداد.
یک هیئت که شامل دوازده تن از بزرگان خاندان های مهم مدینه بودند، از محمد دعوت نمودند تا به عنوان یک غریبه بیطرف، به داوری بین اهالی شهر مدینه بپردازد. ساکنان یثرب (اعراب و یهودیان)، تا قبل از سال ۶۲۰ میلادی حدود صد سال درگیر جنگ های داخلی بودند و کشت و کشتارهای مکرر و عدم توافق در زمینه پرداخت خون بهای کشته شدگان، خصوصاً پس از جنگ بُعاث که تمامی قبایل یثرب در آن مشارکت داشتند، این امر را برای ایشان آشکار ساخته بود که مفاهیم قبیله ای مانند «چشم برای چشم» دیگر قابل اعمال نبوده مگر اینکه شخصی صلاحیت دار در موارد مورد اختلاف داوری کند. نمایندگان فرستاده شده از مدینه، از طرف خود و اهالی شهر یثرب متعهد شدند تا محمد را در جامعه خویش پذیرفته و از او در مقابل خطرات جانی، مانند خود، محافظت به عمل آورند.
جهت حل شکایت های طولانی مدت قبایل مختلف از هم، یکی از اولین کارهای محمد در مدینه مکتوب کردن سندی بود که به «قانون اساسی مدینه» شهرت یافت. این موافقت نامه، «فرمی از اتحاد یا فدراسیون» را بین هشت قبیله مدینه و مهاجرین مسلمان از مکه برقرار می کند که در آن حقوق و وظایف هر شهروند و نوع روابط بین گروه های مختلف (که شامل گروه مسلمانان و بقیه گروه ها خصوصاً یهودیان و بقیه اهل کتاب) مشخص شده بود. ساختار اجتماعی که در قانون اساسی مدینه تعریف شده بود، امت، ظاهری مذهبی داشت ولی ملاحظات عملی نیز در آن لحاظ شده بود و به صورت عمده ای قانون های قدیمی قبیله ای اعراب را حفظ می کرد. این معاهده عملاً اولین حکومت اسلامی را تشکیل داد.
کانون موسیقی مدینه یکی از کانون های معتبر موسیقی حجاز پس از کانون موسیقی مکه به شمار می آید. هنرمندان معروفی از قبیل سائب خاثر، طویس، معبد (موسیقی دان)، جمیله و یونس دبیر و غیره در این کانون فعالیت داشته اند. خوانندگان و نوازندگان مدینه که برخی از ایشان در آغاز دوران عباسی به عراق آمده اند و آهنگسازی برای ترانه های عربی بر پایه آوازهای ایرانی کرده اند، بسیارند.نبو


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

مدینه در دانشنامه آزاد پارسی

مسجدالنبی و مقبره پیامبر اسلام (ص)، (یا: یَثرِب) شهری در منطقۀ حجاز و از شهرهای مهم عربستان و دومین شهر مقدس جهان اسلام. نام پیشین آن یثرب بود. پس از هجرت پیامبر (ص) این شهر مدینة النبی یا به اختصار مدینه نام گرفت. امروزه در غرب کشور عربستان و با فاصلۀ ۲۵۰ کیلومتر در شمال مکه و با فاصلۀ ۱۶۰ کیلومتر در شرق دریای سرخ است. ارتفاع آن از سطح آب های آزاد ۶۲۰ متر، مساحت آن ۲۷هزار هکتار و جمعیت آن ۶۰۸هزار نفر (۱۹۹۹) است. از غرب به کوه حجاج، از شمال غرب به کوه سلع از جنوب به کوه عیر، و از شمال به کوه اُحُد منتهی می شود. چند وادی از واحۀ مدینه، از جنوب به شمال، می گذرد که در کنار سفره های آب زیرزمینی، باعث شده این شهر از دیرباز خاکی حاصل خیز و سرسبز داشته باشد. گمان می رود که ساکنان اولیۀ آن عمالیق بوده باشند اما تاریخ مدینه از هجرت یهودیان به آن جا و آغاز کشت و زرع در آن شهر شروع می شود. سه گروه اصلی یهودیان مدینه بنی قُریظه، بَنی نَضیر، بَنی قَیْنُقاع بودند. پس از ویرانی سدّ مَأرب و پراکندگی قبایل یمن در شبه جزیرۀ عربی، قبیلۀ اوس و خزرج به یثرب آمدند. نخست زیر سلطۀ یهودیان بودند و سپس که قدرت یافتند بر سر تصاحب اراضی مرغوب پیوسته باهم در نزاع بودند که مهم ترین این نزاع ها جنگ بُعاث بود (ح ۶۱۷م) که آن را از بزرگ ترین جنگ های عرب جاهلی دانسته اند و همین نزاع ها از عوامل دعوت پیامبر اسلام به این شهر بود. پس از هجرت پیامبر، مهاجران مسلمان نیز بر این جمعیت افزوده شدند و مدینه مرکز نخستین حکومت اسلامی به رهبری پیامبر شد و تا دوران خلافت علی بن ابی طالب بر همین موقعیت ماند. بعد از آن اهمیت سیاسی خود را از دست داد اما همواره از مرکزهای مهم فکری و فرهنگی جهان اسلام بود. از مهم ترین حوادث در این دوره مخالفت اهل مدینه با حکومت یزید بود که یزید با ارسال لشکری به فرماندهی مسلم بن عقبه آن شهر را غارت کرد و بسیاری را کشت (۶۳ق). قیام محمد نفس زکیه (۱۴۵ق) و قیام صاحب فَخ (۱۶۹ق) از دیگر حوادث مهم تاریخ مدینه است. مالک بن اَنَس مؤسس مذهب مالکی، امام صادق (ع)، ابن قعقع مخزومی، مفسر بزرگ، و ابن زَباله، نخستین تاریخ نویس مدینه، همگی در این شهر می زیسته اند. در ۳۶۴ق عضدالدولۀ دیلمی باروی مرکزی شهر را ساخت و نورالدین محمد زنگی در ۵۵۷ق حصاری بزرگ تر برای آن بنا کرد. به علت آن که اکثر زایران خانۀ خدا برای زیارت مزار پیامبر اسلام (ص) به این شهر هم می آیند، همواره مورد توجه مسلمانان و حاکمان بوده است. اقتصاد مدینه در آغاز بر پایۀ کشاورزی و تجارت بوده است که گردشگری را نیز در دوران جدید باید به آن اضافه کرد. مهم ترین محصول کشاورزی آن خرماست و بیش از بیست نوع خرما تولید و صادر می کند. ساکنان کنونی آن، اعراب سنی و بیشتر حنبلیِ وهّابی اند و اقلیت کوچک شیعه (معروف به نخلاوی) نیز در آن زندگی می کنند. در قرآن یک بار نام یثرب (احزاب، ۱۳) و چهار بار نام شهر مدینه (توبه، ۱۰۱؛ ۱۲۰؛ احزاب، ۶۰؛ منافقون، ۸) آمده است.

نقل قول های مدینه

یثرب، مدینه یا مدینةالنبی، (به عربی: المدینة المنورة)، نام شهری است در ناحیه حجاز، در کشوری که امروزه عربستان سعودی نامیده می شود.پیش از هجرت محمد از مکه به این شهر،نام این شهر یثرب بوده است.مدت ها پس از ورود محمد پیامبر اسلام به این شهر ،نام این شهر به مدینةالنبی عوض شد.
• « هرگز پیامبر در بازگشت از هیچ سفرى، بر مدینه مُشرِف نشد، مگر آن که فرمود: اى پاک! اى سرور شهرها!.» ابن عمر
• «رسول خدا صلّى الله علیه و آله با دست خویش به مدینه اشاره کرد و فرمود: آن، حرمى ایمن است.» سهل بن حنیف
• «خداى متعال، مرا فرمان داد که مدینه را طیبه (پاک) بنامم.» -> محمد بن عبدالله
• «هر پیامبرى را، حرمى است و حرم من، مدینه است.» -> محمد بن عبدالله
• «تنها به سوى سه مسجد مسافرت مى شود: مسجد کعبه، مسجد من و مسجد ایلیا (در شهر بیت المقدس).» -> محمد بن عبدالله
• «مدینه، گنبد اسلام و خانه ایمان و سرزمین هجرت و جایگاه حلال و حرام است.» -> محمد بن عبدالله
• خورشید و ماه را به زمینی فروختند/ای کاش خاک تیره یثرب فدک نداشت امید مهدی نژاد
• اشاره به قضاوت خلیفه مسلمانان،ابوبکر صدیق درباره زمین فدک
• سکه که در یثرب و بطحا زدند//نوبت آخر به بخارا زدند. عبد الرحمان جامی
• نه مصطفی به سفر رفت جانب یثرب // بیافت سلطنت و گشت شاه صد کشور شمس تبریزی
• شدوتُ کطیرٍ مهیض الجناحِإلى یثربٍحیثُ الرسولُهنا وهناک حسن آل حمادة/27 صفر 1432هـ
• ماذا دهى لیلکِ یا یثربُ/فارقهُ العلمُ أمِ الکوکبُ العمری
• وَإِذْ قَالَت طَّآئِفَةٌ مّنْهُمْ یأَهْلَ.یَثْرِبَ لاَ مُقَامَ لَکُمْ فَارْجِعُواْ (الأحزاب: 13)

ارتباط محتوایی با مدینه

مدینه در جدول کلمات

مدینه فاضله سعدی
بوستان
آخرین سوره ای که در مدینه نازل شده است و 7 آیه دارد
ناس
این مسجد در وادی عقیق در غرب مدینه واقع است
عروه
مبدا تاریخ مسلمانان که زمان رفتن حضرت محمد(ص) از مکه به مدینه می باشد
هجرت
مسجدی در مدینه با نام دیگر بنی دینار
هوا
نبردی که میان سپاه مسلمانان مدینه به رهبری حضرت محمد (ص) و سپاه مکه به سرکردگی ابوسفیان درگرفت
غزوه احد

مدینه را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

یاسمین ١١:١٩ - ١٣٩٥/١٢/٢٣
این واژه از بنیاد پارسى و پهلوى ست. واژه ى مدینة را تازیان (اربان) از واژه مَدینا/مُدینا/مَدینک Madina/Modina/Madinak در پهلوى به معناى شهر ، شهرستان برداشته و معرب ساخته اند و سپس مدینة ، مدائن ، مدنیة ، مدنىّ ، تمدن ، متمدن و ... را ساخته اند!!!!
|

آرسام آرامیس ٢٢:٥٢ - ١٣٩٧/٠١/١٠
مدینه (madina) مادنه در زبان سانسکریته به معنای شهر ماد
در آنجا آثار سنگی مادی زیادی از تمدن ایران قدیم موجود می باشد
|

مدینه ١٢:٥٠ - ١٣٩٧/٠٢/٢٨
یک نام مبارک که رسول خدا به زبان آورده افتخار دارم که نام شهر پیامبر من اسم من است
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• سریال مدینه   • مدینه در سریال مدینه   • اسم مدینه   • گنبد حضرت محمد   • مدینه مناطق دیدنی   • دانشکدهٔ فنی مدینه   • مدینه مجموعه تلویزیونی   • مسجد النبی   • معنی مدینه   • مفهوم مدینه   • تعریف مدینه   • معرفی مدینه   • مدینه چیست   • مدینه یعنی چی   • مدینه یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی مدینه
کلمه : مدینه
اشتباه تایپی : lndki
آوا : madine
نقش : اسم خاص مکان
عکس مدینه : در گوگل


آیا معنی مدینه مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )