انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1065 100 1

مسافر

/mosAfer/

مترادف مسافر: سفرکننده، توریست، جهانگرد، سیاح، مهاجر

برابر پارسی: رهنورد، رهسپار، گشتار

معنی مسافر در لغت نامه دهخدا

مسافر. [م َ ف ِ ] (ع اِ) ج ِ مِسفرة. (اقرب الموارد). رجوع به مسفرة شود. || مَسافرالوجه ؛ آنچه پیدا و نمایان باشد از روی. (منتهی الارب ) (اقرب الموارد).

مسافر. [ م ُ ف ِ ] (ع ص ) سفرکننده. (دهار). آنکه در سفر است. رونده از شهری به شهری دیگر. (اقرب الموارد). مقابل مقیم. پی سپر. رونده.راهی. رهرو. سفری. کاروانی. آنکه به سفر می رود. سیاح. سفررفته. راه گذر و آنکه موقتاً در جایی اقامت می کند. (ناظم الاطباء). ابن الارض. ابن السبیل. ابن الطریق. ابن غبراء. ابن قسطل. دافه. سابلة. سافر. شاخص. ظاعن. عجوز. عریر. غرب. غریب. (منتهی الارب ) :
ای تو به حضر ساکن ونام تو مسافر
کردارتو با نام تو در هر سفری یار.
فرخی.
به شکل باد صبا در جهان مسافر باش
بسان خاک زمین ساکن و مقیم مشو.
(مقامات حمیدی ).
لیکن چو آب روی خضر از مسافریست
عزم مسافران به سفر در نکوتر است.
خاقانی.
پس مسافر آن بود ای ره پرست
که مسیر و روش در مستقبل است.
مولوی.
به شکر آنکه تو در خانه ای و اهلت پیش
نظر دریغ مدار از مسافر درویش.
سعدی.
بزرگان مسافر به جان پرورند
که نام نکوشان به عالم برند.
سعدی.
مقصد زایران و کهف مسافران. (گلستان سعدی ). همیدون مسافر گرامی بدار. (گلستان ). در قاع بسیط مسافری گم شده بود. (گلستان ). مُجهز؛ آنکه کارمسافر سازد. (دهار).
- مسافرسوز ؛ کنایه از بازدارنده ٔ مسافر از قصد سفر :
ز اول صبح تا به نیمه ٔ روز
من سفرساز و او مسافرسوز.
نظامی.
- ابومسافر ؛ پنیر. (دهار).
|| در اصطلاح تصوف ، آنکه با فکر خویش در معقولات و اعتبارات سفر کند و از وادی دنیا به وادی قصوی عبور کند. (از تعریفات جرجانی ). || سالک اِلی اﷲ. (از فرهنگ مصطلحات عرفا). || آنکه سیر و سطی را قصد کند و به مدت سه شبانه روز خانه های شهر خویش را ترک گوید. (از تعریفات جرجانی ).
- مسافران والا ؛ اولیاء اﷲ و سالکان و طالبان دین حق. (برهان ) (آنندراج ).

مسافر. [ م ُ ف ِ ] (اِخ )ابن ابی عمروبن اُمیةبن عبدالشمس. شاعر و از بزرگان بنی امیه در عهد جاهلی است. در حدود سال 10 هَ. ق. درگذشته است. (از اعلام زرکلی ج 8 ص 104 از الاغانی ).

معنی مسافر به فارسی

مسافر
هفتمین امیر کنگریان .
سفرکننده، رهرو
( اسم ) آنکه در سفر است : میگوید در حال جنابت نماز مکنید تا آنگه که غسل کنید مگر که مسافران باشید و آب نیابید . جمع : مسافرین . یامسافران والا.اولیائ الله طالبان حق .
ابن ابی عمرو ابن امیه
[passenger trip] [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] فردی که با استفاده از وسیلۀ نقلیۀ از یک مبدأ به مقصدی سفر می کند
دهی در شهرستان بندر عباس
[transfer passenger] [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] مسافری که برای رسیدن به یک مقصد مشخص از یک مسیر یا خط به مسیر یا خط دیگر انتقال می یابد
[standees] [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] تعداد مسافران ایستاده در یک وسیلۀ نقلیۀ عمومی
[revenue passenger] [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] مسافری که به صورت نقدی یا پیش پرداخت کرایه می پردازد
[replacement of a traveller] [گردشگری و جهانگردی] شخص ثالثی که برطبق شرایط مندرج در قرارداد مسافرتی میتواند به جای مسافر اصلی از خدمات گردشگری استفاده کند
[commuter] [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] مسافری که برای مراجعه به منزل یا رفتن به محل کار خود از حومه به داخل شهر یا برعکس سفر می کند
( اسم ) مهمانخانه ای که مسافران در آن سکونت کنند مهمانخانه کاروانسرا .
[disruptive passenger] [حمل ونقل هوایی] مسافری که به قوانین حاکم بر هواپیما در حین پرواز احترام نمی گذارد یا از راهنمایی های خدمه پیروی نمی کند و نظم و آرامش هواپیما را بر هم می زند
دهی در شهرستان چاه بهار
[leisure traveller] [گردشگری و جهانگردی] شخصی که به سفر فراغتی می رود
[shuttle train passenger] [حمل ونقل ریلی] مسافری که با قطار خطی سفر می کند
[transit passenger] [مشترک حمل ونقل] مسافری که از کشوری به قصد کشور دیگر، از کشور ثالث عبور کند
[choice rider] [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] شخصی که امکان استفاده از حداقل دو نوع وسیلۀ نقلیه را برای انجام یک سفر مشخص دارد
[captive rider] [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] شخصی که به دلایلی مجبور به استفاده از یک نوع سامانۀ حمل ونقل است
[captive transit rider] [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] شخصی که وسیلۀ نقلیۀ شخصی ندارد یا قادر به رانندگی نیست و ناچار است از وسایل نقلیۀ عمومی استفاده کند
نواختن مسافر
[frequent flyer] [حمل ونقل هوایی] مسافری که به کرّات با یک شرکت هواپیمایی سفر کرده است و به همین دلیل از تخفیف ویژه برخوردار می شود
از روات است
[emergency transfer] [حمل ونقل درون شهری-جاده ای] انتقال مسافر در شرایط اضطراری متـ . انتقال اضطراری

معنی مسافر در فرهنگ معین

مسافر
(مُ فِ) [ ع . ] (اِفا.) سفرکننده ، سفر - رونده .

معنی مسافر در فرهنگ فارسی عمید

مسافر
۱. سفرکننده.
۲. (تصوف) رهرو، سالک.

مسافر در دانشنامه اسلامی

مسافر
مسافر در فقه اسلامی کسی است که به سبب دور شدن از وطن شرعی، احکام خاصی بر برخی اعمال عبادی او مترتّب می شود. در فقه شیعه، به کسی مسافر گفته می شود که بخواهد حداقل هشت فرسخ (بین ۴۰ تا ۴۵ کیلومتر) از وطن خود دور شود. بر اساس آیات ۱۸۴ سوره بقره و ۱۰۱ نساء و همچنین روایات، چنین شخصی با شرایطی باید نمازها را شکسته بخواند و روزه نگیرد.
در آیه ۱۸۴ سوره بقره « روزهای معدودی . هر کس از شما بیمار یا در سفر باشد، تعدادی از روزهای دیگر ،» و آیه ۱۰۱ نساء «و چون در زمین سفر کردید، اگر بیم داشتید که آنان که کفر ورزیده اند به شما آزار برسانند، گناهی بر شما نیست که نماز را کوتاه کنید» احکام خاصی را درباره فردی که به سفر رفته است بیان شده است. ۳۱۲ روایت نیز در دو کتاب وسایل الشیعه و مستدرک الوسائل وجود دارد که عهده دار احکام این موضوع هستند.
در فقه اسلامی به کسی مسافر گفته می شود که شروط ذیل درباره او وجود داشته باشد:
بسیاری از مسائل فقهی، در گذشته، حکم ویژه ای داشته اند، به گونه ای که فقیهان پیشین، با این که به زمان ائمه (ع) نزدیک بوده اند، در آن مسأله، کما بیش، اتفاق نظر داشته اند، ولی فقیهان دیگر که پس از آنان پا به عرصه وجود گذاشتند، آن فتوای مورد اتفاق را نادیده گرفته و با ژرف نگری بیش تری، سبب دگرگونی آن گردیده اند، از جمله مسأله نجس شدن آب چاه است به ملاقات با نجس، بدون دگرگونی ویژگی های سه گانه به وسیله نجس و چگونگی پاک کردن آن، که هم اکنون طلاب حوزه های علمیه شیعه در شرح لمعه این فتوا را می خوانند.همین حکم قطعی نزد آنان، سرانجام دگرگون شده، تا آن جا که قرنهاست شاید هیچ یک از فقیهان شیعه آن فتوا را نداشته و ندارد.
آنچه در زمان ما، کما بیش، همه فقیهان شیعه ، بر آن اتفاق نظر دارند، این است که:فرد در سفر هشت فرسخ و یا چهار فرسخ رفت و چهار فرسخ برگشت، مسافر به شمار می آید و در نتیچه، نماز رکعتی او، شکسته و روزه او باطل می شود، به جز در جاهای ویژه، که به گونه تخصیصی، این حکم وجود ندارد.این موضوع، گاهی در برخی از کتاب ها و مقاله ها و یا محافل علمی خاص، مورد نقد و برسی قرار می گرفته است و به گمان، ریشه و عامل این انتقادها، هماهنگ نبودن ملاک یاد شده با حکمت گذاردن اساسی حکم است؛ زیرا آن گونه که از روایات بر می آید، شارع مقدس، از گذاردن حکمِ کم کردن نماز و برداشتن روزه مسافر، هدف داشته و آن همانا، سبک کردن و برداشتن بخشی ار عبادت روزانه، در برابر رنج و دشواری و خستگی پیمودن راه است و بسیار روشن است که در این زمان، پیمودن راه با عادی ترین رسانه های مسافری، به درازای چهار یا هشت فرسخ، رنج و خستگی بسیار اندکی دارد.
حکمت و شأن نزول آیات
هر چند، بر اساس استنباط به سبک جواهر، حکمت سبب آن نمی شود که حکمی دگرگون گردد؛ زیرا شاید آن حکمت، بسان شأن نزول آیات قرآن باشد که سبب ویژه شدن حکم به مورد نزول نمی شود.باید گفت:میان حکمت و شأن نزول آیات ، فرق بسیار است.باید برای حکمت حساب جداگان های در فقه باز شود و در آن جا که حکمت با حکم سازگاری ندارد، در آن حکم به دیده تردید نگریسته شود و بازنگری صورت پذیرد و در این راستا، زمان و مکان به گونه ای جدی و واقعی دخالت داده شوند و حتی اگر لازم باشد، در برخی از مبانی اصولی و قواعد فقهی بازنگری به عمل آید.به عنوان مثال:در قرآن کریم و روایات ، آثاری به عنوان حکمت حکم نماز بیان گردیده، از جمله:«نماز انسان را از فحشا و منکر باز می دارد».ولی ما بسیاری از نمازگزاران را می بینیم که این آثار در آن یافت نمی شود.در این گونه موارد، نباید در درستی آنچه را که خداوند فرموده است، تردید روا داریم، بلکه باید در چگونگی گزاردن نماز، تردید کنیم.بی گمان، این چنین نمازی، به گونه ناشایست گزارده شده که از ناشایسته ها باز نداشته است.مسأله استنباط احکام نیز، به همین گونه است.هر گاه فقیهی در زمان و با مکانی، فتوای خود را برابر حکمت نیافت، نباید تردیدِ خود را متوجه حکمت کند، بلکه باید این هماهنگ نبودن، انگیزه تردید او در فتوا بشود و همه مبانی فتوای خود را مورد ارزیابی دوباره قرار بدهد.بر این اساس و اندیشه بود که نگارنده پس از بررسی دقیق و مطالعه همه سویه و مباحثه با شماری از دوستان فرهیخته، به این نتیجه رسیدم که از دیدگاه اسلام کسی است که با عادی ترین و همگانی ترین رسانه های مسافری، به مدت یک روز عادی از روزهای سال و به گونه مستقیم و یا با رفت و برگشت، به سفر برود که این یک روز در زمان صدور روایات نماز مسافر به درازای هشت فرسخ بوده و اکنون شاید به درازای چهارصد کیلومتر و یا کم تر از آن برسد.
نکته
در این نوشتار، سخن از دگرگونی حکم تکلیفی نیست.حکم تکلیفی مسافر، همان کم شدن نماز و برداشته شدن روزه از عهده توست و هیچ گونه دلیلی بر دگرگونی آن وجود ندارد، بلکه سخن درباره دگرگونی یک حکم گذارده شده است و آن هم، نه به گونه ای که حکم ثابت شده ای را دگرگون کرده باشیم، بلکه ادعا این است که این حکم بر نهاده شده از اساس به گونه ای بوده که با هماهنگ با پیشرفت و گذشت زمان نمونه های ویژه ای را می یابد.
بررسی آیات
...
بر اساس آیات قرآن کریم و روایات، روزه در سفر صحیح نمی باشد و علت بطلان روزه مسافر بمانند برخی دیگر از احکام، بر ما پوشیده است.
حکم روزه مسافر چیست؟ روزه مسافر صحیح است یا باطل؟ چرا حکم روزه در سفر با حکم آن در حضر متفاوت است؟ فلسفه حکم به بطلان روزه در سفر چیست؟ آیا می توان مشقت و سختی سفر را فلسفه احکام مسافر دانست؟ با این فرض، آیا امروزه که سفرها همراه با آسایش و راحتی است این احکام همچنان پابر جاست؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات، لازم است «روزه مسافر» از دو جهت مورد بررسی قرار گیرد. از حیث حکم، و از جهت فلسفه آن.در این گفتار برآنیم تا به تبیین ادله بطلان روزه مسافر در آیات و روایات بپردازیم؛ تا برای حقیقت جویان علت تفاوت دیدگاه فقهای شیعه با فقهای اهل سنت در حکم روزه مسافر آشکار گردد.علاوه بر این، برخی تصور می کنند علت تامه و اصلی روزه مسافر، رفع سختی و مشقتی بوده که سفر به همراه داشته است. با این حال، آیا در زمان ما که سفرها همراه با آسایش و راحتی است حکم روزه مسافر همچنان پابرجاست؟ قبل از هر چیز در این مساله، باید به آیات و روایات اسلامی رجوع کرد.
روزه مسافر در قرآن
خداوند تنها در آیات ۱۸۴ و ۱۸۵ سوره بقره پس از بیان حکم وجوب روزه در آیه ۱۸۳، صراحتا حکم روزه مسافر را در کنار روزه مریض بیان می کند. در آیه ۱۸۴ سوره بقره آمده است که: «ایاما معدودات فمن کان منکم مریضا او علی سفر فعدة من ایام اخر... و ان تصوموا خیر لکم ان کنتم تعلمون»؛ روزهای محدودی را باید روزه بدارید و هر کس از شما بیمار یا مسافر باشد، باید روزه بدارد تعدادی از روزهای دیگر را... و روزه داشتن به نفع شماست اگر می دانستید. به دنبال آن در جهت تاکید بر این مطلب، در آیه ۱۸۵ می فرماید: «فمن شهد منکم الشهر فلیصمه و من کان مریضا او علی سفر فعدة من ایام اخر یرید الله بکم الیسر و لایرید بکم العسر و لتکملوا العدة»؛ پس آن کس از شما که در ماه رمضان در سفر نباشد، باید آن را روزه بدارد. و آن کس که بیمار یا در سفر است، باید روزهای دیگری را به همان مقدار، روزه بگیرد. خداوند، آسایش شما را می خواهد، نه زحمت شما را. هدف این است که این روزها را تکمیل کنید.علامه طباطبایی در تفسیر المیزان معتقد است دو آیه اول در مقام بیان حکم نبوده و تنها در مقام زمینه سازی می باشند و فقط در آیه سوم حکم وجوب روزه بیان شده است. پس آیه سوم مشتمل بر جمله تکراری نیست.
← تبیین و استدلال
روایات زیادی از اهل بیت (علیهم السلام) در این باره رسیده است. در کافی و وسائل الشیعة از امام باقر (علیه السّلام) نقل شده است که: «اما صوم السفر و المرض فان العامة قد اختلفت فی ذلک فقال قوم یصوم و قال آخرون لا یصوم و قال قوم ان شاء صام و ان شاء افطر و اما نحن فنقول یفطر فی الحالین جمیعا فان صام فی حال السفر او فی حال المرض فعلیه القضاء فان الله عزّوجلّ یقول فمن کان منکم مریضا او علی سفر فعدة من ایام اخر». شیخ حر عاملی در کتاب گران سنگ وسائل الشیعة، احادیث فراوانی را در مورد «روزه مسافر» نقل کرده است. ایشان این احادیث را در ذیل دو باب مطرح کرده که عبارتند از:۱- «باب وجوب الافطار فی السفر فی شهر رمضان مع الشرائط و ان قوی علی الصوم و وجوب قضائه له و ان صام». ۲- «باب ان من صام فی السفر عالما بوجوب الافطار لم یجزئه صومه و وجب علیه قضاؤه و ان کان جاهلا بذلک اجزاه». پس از آیات قرآن، همین روایات برای اثبات دیدگاه شیعه کفایت می کند. مرحوم طبرسی به نقل از ائمه (علیهم السلام) در مجمع البیان می گوید که جماعتی از صحابه وجوب افطار در سفر را پذیرفته اند.
← روایت اول
...
انسان باید در سفر، نمازهای چهار رکعتی را دو رکعت (شکسته) بخواند به شرط آن که مسافرتش (رفت و برگشت) از هشت فرسخ شرعی که حدود ۴۵ کیلومتر است کمتر نباشد.
«و اذا ضربتم فی الارض فلیس علیکم جناح ان تقصروا من الصّلوة ان خفتم ان یفتنکم الّذین کفروا انّ الکافرین کانوا لکم عدوّاً مبیناً؛ و هنگامی که سفر کنید گناهی بر شما نیست که نماز را کوتاه کنید اگر از فتنه (و خطر) کافران بترسید، زیرا کافران برای شما دشمن آشکاری هستند». در این آیه به مساله نماز مسافر اشاره کرده می فرماید: در مسافرت نماز را کوتاه کنید. در این آیه از سفر تعبیر به («ضرب فی الارض» شده است زیرا مسافر زمین را به هنگام سفر با پای خود می کوبد.در این جا سؤالی پیش می آید و آن این که در آیه فوق مسافر نماز قصر مشروط به ترس از خطر دشمن شده است، در حالی که در مباحث فقهی می خوانیم نماز قصر یک حکم عمومی است و تفاوتی در آن میان سفرهای خوفناک یا امن و امان نمی باشد، روایات متعددی که از طرق شیعه و اهل تسنن در زمینه ی نماز قصر وارد شده است نیز این عمومیت را تایید می کند. با توجه به تفسیر آیه در روایات فراوان اسلامی نماز مسافر اختصاصی به حالت ترس ندارد و بر همین دلیل پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) نیز در مسافرت های خود و حتی در مراسم حج (در سرزمین منی) نماز شکسته می خواند.
شرائط نماز مسافر
ضمناً باید توجه داشت که شرایط نماز مسافر، مانند شرایط و خصوصیات سایر احکام اسلامی در قرآن نیامده است بلکه در سنت به آن اشاره شده است. ۱ـ از جمله این که نماز قصر در سفرهای کمتر از هشت فرسخ نیست زیرا در آن زمان مسافر در یک روز معمولاً هشت فرسخ راه را طی می کرد. ۲ـ و نیز افرادی که همیشه در سفرند و یا سفر جزء برنامه ی زندگانی آن ها شده است از این حکم مستثنا هستند زیرا مسافرت برای آن ها جنبه ی عادی دارد نه جنبه فوق العاده.۳ـ و نیز کسانی که سفرشان سفر معصیت است مشمول این قانون نمی باشند زیرا این حکم یک نوع تخفیف الهی است و کسانی که در راه گناه سفر می کنند نمی توانند مشمول آن باشند. ۴ـ و نیز مسافر تا به حد ترخص نرسد (نقطه ای که صدای اذان شهر را نشنود و یا دیوارهای شهر را نبیند) نباید نماز قصر بخواند زیرا هنوز از قلمرو شهر بیرون نرفته و عنوان مسافر به خود نگرفته است و همچنین احکام دیگری که در کتب فقهی مشروحاً آمده و احادیث مربوط به آن را محدثان در کتب حدیث ذکر کرده اند.
حد ترخص
مسافر، زمانی باید نمازش را شکسته بخواند که از حد ترخص بگذرد، یعنی حداقل به مقداری دور شود که دیوارهای محل اقامتش را نبیند یا اذان آن جا را هم نشنود و چنانچه قبل از آن بخواهد نماز بخواند، باید تمام بخواند. اگر مسافر از جایی که نمازش تمام است، مثل وطن، حداقل چهار فرسخ می رود و چهار فرسخ بر می گردد، نمازش در این سفر هم شکسته است. مسافری که به وطنش بر می گردد، وقتی دیوار وطن خود را ببیند یا صدای اذان آنجا را بشنود، نمازش تمام است.
وطن
...

پاره ای از گزاره های فقهی، تنها در عرصه فقه، به بوته بررسی نهاده می شوند و حکم آنها، به خارج از فقه سریان نمی یابد.

امّا گاه، گزاره و فتوا و حکم فقهی، در دیگر مقوله ها و معارف اسلامی، اثر می گذارد و پیامدهایی به همراه دارد. در مَثَلْ مقوله نماز مسافر، اگر چه مسأله فقهی می نماد و در آغاز مسأله فقهی بوده که حکم آن را مقلّد از فقیه جویا می شده، ولی اندک اندک، با توجه به گوناگونی فتواها و پیدایش ماشین و صنعت واستفاده مردم از اتومبیل، قطار، و هواپیما در سفرها و پیمودن هشت فرسنگ راه، در مدتی بسیار کوتاه و به آسانی و با آرامش، شبهه هایی در اصل جعل حکم مسافر و پرسشهایی در باب چگونگی برابرسازی آن، با پدیده ماشین و کوتاه شدن زمان سفرها و پیمودن فرسنگها راه را در مدتی کوتاه، انگیزه گوناگونی فتاوای فقیهان، انگیزه پافشاری آنان بر مسافت هشت فرسنگ و… پدید آورده که جای طرح بحثهای گوناگون دارد.

بحث دیگری که ذهن و فکر پژوهش گران و صاحب نظران را به خود مشغول داشته این است که بسیاری از محققان، ادعا کرده اند: در قرآن کریم، حکم نماز مسافر بیان نشده و آیه شریفه:

(و اذا ضربتم فی الارض فلیس علیکم جناح ان تقصروا من الصلوة ان خفتم ان یفتنکم الذین کفروا…)۱
درباره نماز خوف است.این ادعا، از یک سو، جامع بودن قرآن را زیر سؤال می برد و از دیگر سوی، استدلالهای امامان(ع) را به آیه شریفه، برای ثابت کردن ناتمام بودن نماز در سفر، با اشکال رو به رو می سازد.

از این روی، برای پاسخ گویی به این پرسشها و پرداختن به این جستارها، بر آن شدیم، سبک بحث را در این مقال، به گونه ای دیگر رقم زنیم و به جای تأسیس اصل، بیان دیدگاه ها، بر شمردن احتمالهای موجود، بیان دلیلهای هر یک از احتمالها، برتر و پیش داشتن احتمال قوی، بیان اشکالها و پاسخ بدانها، راه و روش دیگری در پیش گرفته شود، تا با توجه به گستردگی جستارها و تنگناهای موجود، رسیدن به نتیجه ، در تمامی بحثها، آسان ترشود. بدین جهت، نخست، با طرح پرسشهای گوناگون، سعی شده که خوانندگان فرهیخته، با مشکل کلامی که پشت سر مشکل فقهی است، آشنا شوند، سپس با بهره گیری از معنای سفر در لغت، عرف، قرآن و روایات، روشن گردد که رفت و آمدهای هشت فرسنگی، نمونه و مصداق سفر، به شمار نمی روند، گرچه در دورانهای پیشین، چنین بوده است. بنابراین، این گونه رفت و آمدها، از دایره احکام مسافر خارج هستند.

آن گاه، آیه یکصد و یک سوره نساء، به شرح بحث شده، تا:

نخست آن که، ثابت شود، آیه در مقام بیان حکمِ نماز مسافر نیز هست.

دو دیگر، چگونه مسافری را در نظر دارد.

سه دیگر، کسانی را که آیه را در بردارنده حکم نماز مسافر نمی دانند، به پاسخ گویی پاره ای از اشکالها فر اخواند.

پس از آن، نوبت به روایات می رسد و در بوته بررسی نهاده می شوند و از آنها نظر برگزیده: معیار سفر، پیمودن، یا آهنگ پیمودنِ مسیری است که یک روز از زمان را به خود ویژه سازد.

در این بخش در پی آن بوده ایم که این نکته را بیان کنیم که روایات همین را می گویند و اگر واژه دیگری به میان آمده و مجال طرح یافته، مصداق همین معیار در آن زمان بوده اند و بنابراین، ناسازگاری بین روایات وجود ندارد،تا قولی از قولها، برتری داده شود; بلکه قول حق، یکی است.

پس از این، دیدگاه فقیهان پیشین طرح می شود، در این عرصه، تلاش شده که این نکته بیان شود که فقیهان هم، بر این باور بوده اند.

دیگر آن که بیان کرده ایم، سخن ما، سخن جدیدی نیست که نیاز به دلیل و برهان داشته باشد; بلکه روایات و سخن فقیهان هم بر همین مدار می چرخیده است و تنها سخن، بر سر مصداق بوده است.

آنان در آن عصر، مسیر هشت فرسنگ را مصداق یک روز راه می دانسته اند، نه این که برای هشت فرسنگ، موضوعیتی در برابر یک روز راه، باور داشته باشند. بنابراین، ما اگر در آن زمان می زیستیم ، آن مصداق را می پذیرفتیم و اگر آنان در زمان ما می زیستند، بر مسیر یک روز، همراهی می کردند.

پس از بحث از مقوله های یاد شده، سخنان دیدگاههای فقیهان صد سال اخیر را به بوته بررسی نهاده ایم که چرا اینان، با این که با صنعت و ماشین و شتاب و سرعت وسائل نقلیه آشنایی و با آنها سر و کار داشته اند، برای هشت فرسنگ موضوعیت قائل شده و سخنی از مسیر یک روز، به میان نیاورده اند؟

در این جا تلاش ورزیده ایم، به گونه ای مشکل آنان پاسخ داده شود، تا بتوانند با معیار و مسیر یک روز، نظر خود را هماهنگ سازند.

در پایان، اصلی را تأسیس کرده ایم که اگر کسی به شک خود باقی ماند، به آن تمسک جوید و از احتیاط و جمع بین نماز تمام و ناتمام، بپرهیزد که خلاف منت الهی بر بندگان است.

در بحث از این که آیا نماز تمام و ناتمام، اقل و اکثری است، یا بین آنها تباین؟ اقل و اکثری بودن پذیرفته شده، اگر چه بین سایر نمازهای دو رکعتی و چهاررکعتی، مانند صبح و عشا، تباین باشد.

بنابراین، بر هم زدن راه و روش شناخته شده مقاله های فقهی، نه به خاطر نبود برهان و دلیل برگزاره برگزیده و نه به جهت پذیرفته بودن آن راه در نزد ما بوده است، بلکه تمامی تلاش:

۱. برای بیان دقیق و موشکافانه گزاره برگزیده، در سخنی کوتاه و فشرده بوده است.

۲. برای قانع کردن دیگران بر پذیرش این روش، تا این فکر به عنوان نظری در کنارراهها و روشهای دیگر قرار نگیرد، بلکه تنها این راه مورد پذیرش واقع شود، تا به شبهه های کلامی مسأله مورد بحث ، پاسخ داده شود.

۳. از آیه شریفه قرآن، برای برهانی و ثابت کردن مطلب، استفاده شود و با این روش که در برابر هر ظاهری از ظواهر آیات قرآن، احتمالی مجال طرح یابد و در نتیجه، آیات قرآن از گردونه استدلال، بیرون بمانند، به رویارویی برخاسته شود و راه دیگری ، فرا روی اهل نظر قرار گیرد.


گمانه زنیها
گمانه نخست: نماز را کوتاه گزاردن، برابر آیه شریفه واجب نباشد، بلکه جایز باشد:

(اذا ضربتم فی الارض فلیس علیکم جناح ان تقصروا من الصلوة ان خفتم ان یفتنکم الذین کفروا، انّ الکافرین کانوا لکم عدوّاً مبیناً.)
چون در زمین سفر کردید، اگر بیم داشتید که کافران به شما آزار برسانند، گناهی بر شما نیست که نماز کوتاه گزارید; چرا که کافران، پیوسته برای شما دشمنی آشکارند.

بنابراین گمانه، از جمله :(لیس علیکم جناح) رخصت فهمیده می شود، نه واجب بودن.


نقد گمانه نخست:
این گمانه چند اشکال دارد:

۱. با روایات بسیار، ناسازگاری دارد. روایات، به روشنی بر مسافر واجب می دانند که نماز را کوتاه بگزارند. و (لیس علیکم جناح) بمانند.(لاجناح علیکم ان یطوفوا بهما) است; یعنی همان گونه که سعی صفا و مروه واجب است و در آن خلافی نیست،۲ (لیس علیکم جناح) بر مسافر واجب می داند که نماز خویش را کوتاه بگزارد.

۲. بخش پایانی آیه دلالت می کند که آیه، مربوط به نماز خوف است، نه نماز مسافر.


گمانه دوم:
...

مسافر در دانشنامه ویکی پدیا

مسافر
مسافر واژه ای است که به کسانی گفته می شود که در حال مسافرت هستند. مسافر ممکن است به موارد زیر اشاره داشته باشد:
مسافر نام آلبوم موسیقی اثر شادمهر عقیلی، هنرمند ایرانی است که در سبک پاپ تهیه و در تیرماه سال ۱۳۷۷ منتشر شده است. مسافر اولین آلبوم موسیقی با کلام از شادمهر عقیلی و همچنین یکی از اولین و پرفروش ترین آلبوم های تاریخ موسیقی پاپ ایرانی در بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ایران می باشد.
شادمهر عقیلی
ترانه شناسی شادمهر عقیلی
شادمهر عقیلی و بهروز صفاریان در سال ۷۶ در جریان رفت و آمد هایشان به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای ساخت موسیقی با یکدیگر آشنا می شوند. در همان زمان شادمهر به واسطهٔ آهنگسازی برای یک خواننده دیگر با نیلوفر لاری پور آشنا شده و به او سفارش ترانه ای را می دهد برای کسانی که از ایران رفتند و توی یه کشور دیگر زندگی می کنند که با این کلمه آغاز شود: مسافر خسته!
نیلوفر لاری پور در کمترین زمان ممکن کار را آماده می کند و به شادمهر می دهد. شادمهر با همفکری بهروز صفاریان کار را می سازد. قرار بود این آهنگ را به شبکه جام جم برای پخش ببرند اما در همان موقع تهیه کننده ای پیدا شده و قرار می شود شادمهر این آهنگ را به همراه تعدادی آهنگ دیگر در قالب یک آلبوم ارائه کند.
شادمهر عقیلی و بهروز صفاریان در کمترین زمان ممکن شروع به ساخت و تنظیم این آلبوم می کنند که در نهایت نتیجه اش می شود آلبوم مسافر.
مسافر نام یک آلبوم موسیقی اثر معین، هنرمند ایرانی است که در سبک پاپ تهیه شده و دارای ۵ آهنگ است.
نصرالله معین
مسافر واژه ای است که به کسانی گفته می شود که در حال مسافرت هستند. مسافر ممکن است به موارد زیر اشاره داشته باشد:
مسافرت
گردشگری
سرنشین کسی که با وسائل نقلیه در حال سفر است
عشایر
کولی
مسافر ترانه ای از جهانبخش پازوکی است که آهنگ سازی ان را نیز وی انجام داده است. ناصر چشم آذر این آهنگ را تنظیم کرد و سرانجام توسط افشین مقدم اجرا شد.
۲ - مسافر ۳ - به من نخند ۴ - آسمون ۵ - جاودانه ۶ - سینه ریز ستاره ۷ - گذشته ۸ - ای خدا ۹ - فانوس ماه ۱۰ - پاکباخته ۱۱ - گل افشین)
روزی که می خواستم، از شهرمون برم پیش هزاران چشم، تو گریه می کردی می گفتی با حسرت، دیگه بر نمی گردی گفتم که عمر این سفر کوتاهه کوتاهه گفتی که یاد من همیشه با تو همراهه گفتم مبادا جای من را دیگری گیرد گفتی که منتظر نشستن آخرین راهه حالا که بر گشتم، با آرزوهایم دست قشنگ تو، در دست من سرده میگه نگاه تو، کاش کی که بر گرده دل را اگر دادی به دیگری بگو بگو از من تو پیدا کردی بهتری بگو بگو دل را به این و آن سپردن خود بوَد گناه از بام من میخوای که بپری بگو بگو گفتم که عمر این سفر کوتاهه کوتاهه گفتی که یاد من همیشه با تو همراهه گفتم مبادا جای من را دیگری گیرد گفتی که منتظر نشستن آخرین راهه حالا که بر گشتم، با آرزوهایم دست قشنگ تو، در دست من سرده میگه نگاه تو، کاش کی که بر گرده دل را اگر دادی به دیگری بگو بگو از من تو پیدا کردی بهتری بگو بگو دل را به اینو آن سپردن خود بوود گناه از بام من میخوای که بپری بگو بگو گفتم که عمر این سفر کوتاه کوتاهه گفتی که یاد من همیشه با تو همراهه گفتم مبادا جای من را دیگری گیرد گفتی که منتظر نشستن آخرین راه حالا که بر گشتم با آرزوهایم دست قشنگ تو در دست من سرده میگه نگاه تو کاش کی که بر گرده دست قشنگ تو در دست من سرده میگه نگاه تو کاش کی که بر گرده دست قشنگ تو در دست من سرده میگه نگاه تو کاش کی که بر گرده...
در اثنای سفری که منجر به مرگ افشین مقدم شد، همراهان او متوجه می شوند که افشین مدام بخش آغازین این ترانه را می خواند. گویی از مرگ خود خبر دارد زیرا مدام از مرگ حرف می زند. بعدها این ترانه به این معروف شد که داستان مرگ این خواننده را شرح می دهد.
مسافر (جلال مهربان) فیلمی به کارگردانی و نویسندگی جلال مهربان ساختهٔ سال ۱۳۵۳ است.
مسافر فیلمی ایرانی به کارگردانی عباس کیارستمی و محصول سال ۱۳۵۳ است.
مسافر (جلال مهربان) فیلمی به کارگردانی و نویسندگی جلال مهربان ساختهٔ سال ۱۳۵۳ است.
منوچهر وثوق
سپیده
مرتضی عقیلی
بیژن تهرانچی
پرویز شاهین خو
ساغر
فرشته حیدری
اسکندر تقی زاده
محمود قانع
نوروزی
نریمان شیری فرد
رحمانی
صراف
پوررضوی
مریم (ساغر) با دوست پرستارش پروانه (سپیده) و پسرخاله اش مرتضی (مرتضی عقیلی) برای سفر تفریحی عازم شمال کشور می شوند...
مسافر فیلمی ایرانی به کارگردانی عباس کیارستمی محصول سال ۱۳۵۳ است.
جایزه ویژه هیئت داوران نهمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان تهران ۱۹۷۴
جایزه تلویزیون ملی ایران در نهمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان تهران ۱۹۷۴
فیلم دربارهٔ نوجوانی (با بازی حسن دارابی) اهل ملایر است که تصمیم دارد به تهران رفته و مسابقه فوتبال رادر ورزشگاه تماشا کند؛ برای تأمین هزینه های مسافرت با کمک دوستش (با بازی مسعود زند بگله) با چند ترفند به جمع آوری پول می پردازد. سپس به تنهایی به تهران رفته و به ورزشگاه محل برگزاری مسابقه می رود، ولی تا شروع مسابقه چند ساعتی باقی مانده است، بنابراین به جایی دیگر برای استراحت رفته و بر اثر خستگی زیاد به خواب می رود. زمانی که از خواب بیدار می شود، می بیند که چندین ساعت گذشته است و وقتی به محل برگزاری بازی برمی گردد، مشاهده می کند که مسابقه تمام شده است و او موفق به تماشای بازی نشده است.
مسافر (انگلیسی: Traveller) فیلمی آمریکایی در سبک جنایی و درام و به کارگردانی جک ان. گرین است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به بیل پاکستون، مارک والبرگ، جولیانا مارگولیس، جیمز گامون و نیکی دیلچ اشاره کرد.
۷ اوت ۱۹۹۷ (۱۹۹۷-08-۰۷)
«مسافر» (پرتغالی: O Viajante) یک فیلم است که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد.
ژوئیه ۱۹۹۹ (۱۹۹۹-07) (Moscow)
آخرین مسافر فیلم پرهیجان و دلهره آور به کارگردانی امید نوشین است. این فیلم در سال ۲۰۱۳ ساخته شد مورد توجه اکثر منتقدان و مردم قرار گرفت. در سال ۲۰۱۳ فیلم نامه آخرین مسافر به عنوان محبوب ترین فیلم نامه تولید نشده بریتانیایی در بریت لیست قرار گرفت و انتخاب گشت و بعد از آن فیلمی دو و نیم میلیون دلاری با بازی دوگری اسکات شد. نوشین نامزد دریافت جایزه Hickox داگلاس برای بهترین کارگردانی در جشنواره جایزه فیلم مستقل بریتانیایی شد.
۱۸ اکتبر ۲۰۱۳ (۲۰۱۳-10-۱۸)
«آخرین مسافر» فیلم پرهیجان و دلهره آور به کارگردانی امید نوشین است. فیلم با شرکنت کارا توینتون و دورِی اسکات، از یک روز معمولی و مکالمه بین یک زن و مرد غریبه مسافر قطار شروع می شود. ماجرا در پی از خط خارج شدن این قطار شهری با مسافران معمولی وارد مرحله تازه ای می شود. دورِی اسکات بازیگر می گوید: «قدیمی بودن سبک فیلم برای من جالب بود، منظورم قدیمی بودن با بار خیلی مثبت است، نه منفی. گاهی دلمان برای فیلم های سبک قدیمی که تمرکزش روی داستان و شخصیت پروری است تنگ می شود. آخرین مسافر، مثل فیلم های آلفرد هیچکاک روی شخصیت سرمایه گذاری می کند و سرنوشت این شخصیت ها برای مخاطب مهم می شود.» امید نوشین کارگردان، برای واقعی نشان دادن حوادث، فیلم را در واگنهای واقعی قطار و در استودیو ساخته است. این فیلم کم هزینه، تاکنون مورد توجه منتقدان قرار گرفته است.
مختصات: ۳۴°۳۷′۵″ شمالی ۵۷°۲۴′۵۲″ شرقی / ۳۴٫۶۱۸۰۶°شمالی ۵۷٫۴۱۴۴۴°شرقی / 34.61806; 57.41444
چاه مسافر، روستایی است از توابع بخش دستگردان و در شهرستان طبس استان خراسان جنوبی ایران.این روستا از شمال به شهرستان بردسکن(130کیلومتر) از جنوب به بشرویه(110کیلومتر) و از غرب به شهر عشق اباد در ارتباط است. تنها راه ارتباطی آسفالته این روستا با عشق اباد است که حدود70 کیلومتر می باشد. عمده دارمد این روستاییان از راه دامداری می باشد و به صورت کوچ نشین زندگی میکنند! از غذاهای سنتی این روستا می توان به کامه جوش، قروتی، بلغورشیر نام برد. به دلایل خشک سالی های پیدرپی وعدم توجه مسولین به قول خود مبنی بر زدن چاه موتور برای کشاورزی جمعیت این روستا رو به کاهش است به طوری که تا ده سال آینده خالی از سکنه خواهد شد.
این روستا در دهستان کوه یخاب قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن (۴۷خانوار) ۱۶۰نفر بوده است.
حماسه اینگوار بزرگ مسافر یا حماسه اینگوار، رهسپار بزرگ (به ایسلندی: Yngvars saga víðförla) افسانه ای حماسی است که توسط اُدر سنراسون در قرن دوازدهم، نوشته شده است.
Logan, Donald F. (1992). The Vikings in History 2nd ed. , p. 202. Routledge. ISBN 0-415-08396-6
Oddr Snorrason (translated by Theodore M. Andersson) (2003). The Saga of Olaf Tryggvason. Cornell University Press. ISBN 0-8014-4149-8
Ross, Margaret Clunies (2000). Old Icelandic Literature and Society. Cambridge University Press. ISBN 0-521-63112-2
داستان این حماسه ماجرایی است از واپسین اعزام نیروهای وایکینگ به دریای مازندران در سال ۱۰۴۱ میلادی و احتمالاً در رابطه با مبارزهٔ گرجستان-بیزانس در نبرد ساسیرتی که نیروهای وارنگیان در آن شرکت کردند. عناصر این داستان حماسی با رویدادهای تاریخی به میزان قابل توجهی در هم تنیده اند.
این لشکرکشی با سفر اینگوار بزرگ مسافر از سوئد آغاز شده و به سرزمین های جنوبی ولگا و سرکلند (به نروژی: Serkland) می رسد. حدود بیست و شش سنگ رونیک از اینگوار وجود دارد که ۲۳ عدد از آنان در دریاچهٔ مارلین در منطقهٔ اوپلاند است.
حالا، مسافر (به انگلیسی: Now, Voyager) فیلمی ۱۱۷ دقیقه ای به کارگردانی اروینگ رپر با بازی بت دیویس است.
۲۲ اکتبر ۱۹۴۲ (۱۹۴۲-10-۲۲) (نیویورک)
۳۱ اکتبر ۱۹۴۲ (۱۹۴۲-10-۳۱) (ایالات متحده)
حسین مسافر، روستایی از توابع بخش جزینک شهرستان زهک در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
این روستا در دهستان جزینک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۰ نفر (۲۶خانوار) بوده است.
«سرباز مسافر» (به انگلیسی: Travelin' Soldier) تک آهنگی از دیکسی چیکس است که در سال ۲۰۰۲ میلادی منتشر شد.
این تک آهنگ در چارت های در رتبه اول قرار گرفت.
سفری به دیار مسافر فیلمی به کارگردانی بهمن کیارستمی است که در سال ۱۹۹۳ میلادی (۱۳۷۲ خورشیدی) ساخته شد.
سفری به دیار مسافر در بانک اطلاعات اینترنتی فیلم ها (IMDb)
این مقاله شامل فهرست پررفت وآمدترین فرودگاه ها در هند برپایه جابه جایی مسافر است.
فهرست پررفت وآمدترین فرودگاه های جهان بر پایه شمار مسافر
فهرست فرودگاه های هند
Airports Council International's year-to-date figures as of full year 2015 are as follows:
^  Includes figures for فرودگاه بین المللی دن موئنگ from 1 January 2006 to 27 September 2006.
Airports Council International's full-year figures are as follows:
Airports Council International's full-year figures are as follows.
Airports Council International's year-to-date figures (January–July) are as follows.
این مقاله شامل فهرست پررفت وآمدترین فرودگاه های کره جنوبی برپایه جابه جایی مسافر است.
فهرست فرودگاه های کره جنوبی
فهرست فرودگاه ها بر پایه کد ایکائو: R#RK - South Korea
فهرست پررفت وآمدترین فرودگاه ها در استرالیا
فهرست پررفت وآمدترین فرودگاه ها در کانادا
فهرست پررفت وآمدترین فرودگاه های آمریکا
List of the largest airports in the Nordic countries
http://www.airport.kr/iiac/pds/sta/Sta_01.iia?lang=E http://kac.airport.co.kr/doc/www_eng/info/E040101.jsp


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

مسافر در دانشنامه آزاد پارسی

منظومه ای از سهراب سپهری. منظومه ای اَنْفسی و درونْ گرایانه، که نسبت به منظومۀ دیگر شاعر، «صدای پای آب» بیان و تصویرهای پیچیده ای دارد و نمونه ای از گرایش عرفانی سپهری به شمار می آید. این شعر در وزن نیمایی در ۱۳۴۵ش سروده شد و در همین سال در مجلۀ آرش نشر یافت.

مسافر در جدول کلمات

مسافر
راهی
مسافر امکنه مقدس
زایر
مسافر بر عمومی
اتوبوس
مسافر سرزمین عجایب
الیس, آلیس
مسافر و روان
راهی
به خودروهایی گفته می شود که با هدف بهره گیری از حداکثر فضای داخلی جهت حمل بار یا مسافر طراحی شده اند
امپیوی, ام پی وی
توقف مسافر وسط راه
اوت
مهمان یا مسافر را روانه کردن و با خوشرویی با او خداحافظی کردن
بدرقه
از بازیگران مسافر ری
حسن پور شیرازی

معنی مسافر به انگلیسی

traveler (اسم)
سالک ، غریب ، سیار ، سایر ، سیاح ، مسافر ، عابر ، رهنورد ، پی سپار رهنورد ، پی سپار
fare (اسم)
خوراک ، کرایه ، مسافر ، کرایه مسافر ، مسافر کرایهای
lodger (اسم)
ساکن ، مسافر ، مستاجر
tripper (اسم)
سیاح ، مسافر ، گشت گر ، دستگاه لغزاننده
passenger (اسم)
مسافر ، رونده ، گذرگر
pilgrim (اسم)
مسافر ، زائر ، حاج
roomer (اسم)
مسافر ، مستاجر
viator (اسم)
مسافر ، عابر ، رهگذر ، رهرو
peregrine (اسم)
مسافر ، قوش تیز پر

معنی کلمه مسافر به عربی

مسافر
حاج , مسافر
نزيل
ارنب بري
رجل الفضاء
اجرة
حقيبة السفر
اجرة

مسافر را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

ریحانه ١٤:٠١ - ١٣٩٥/١٢/٣٠
این واژه عربی است و پارسی آن این می باشد:
یاناک (یانا= سفر، واژه ای سنسکریت است + پسوند فاعلی اک)
|

علیرضا حاجیانی ١٤:٢٥ - ١٣٩٧/٠١/١٣
رهی
|

شهریار آریابد ٠٩:٠٥ - ١٣٩٧/٠٨/١٣
نوردشگر : از بن نوردیدن جایگزین واژه مسافر تازی پیشنهاد می گردد.
|

گلنار ١١:٥٤ - ١٣٩٧/١١/٠٤
روانه
|

امیرحسین ٠٠:١٣ - ١٣٩٧/١٢/٠٣
رهسپار
|

فر کیانی ١٤:٠٤ - ١٣٩٨/٠٨/٠٢
.
لغت سپر (س=داشتن پر=گذر) به مانای راه پیمودن رهسپردن شکل اسلی لغت آریایی سفر journey است که در آن پیشوند س به مانای دربرداشتن، شامل شدن، دارابودن و پر به مانای گذر است که از آن لغت پل bridge را ستانده‌اند.
پیشوند س در واژه سبک (س پوک=پوچ) و لغت سنسکریت सगर sagara به مانای زهردار-ژردار-گردار دیده میشود و ریشه پر در لغت اوستایی peretush به چَمارِ گذرگاه پاساژ پل به کار رفته که در زبان سغدی به شکل wrtn در زبان زروان-پهلوی به دیسه ی vartan در اوستایی به شکل varta در زبان تورفان پارت به دیسه ی wrdywn در آبخاز به شکل a-wardan در چچن به شکل vorda در یونانی به شکلporos و در انگلیسی کهن به دیسه ی faran به مانای سفر ثبت شده است.
دانستنی است ستاک سپردن sepordan به مانای تحویل، به امانت گذاشتن و تسلیم است که نباید آنرا با sapardan به مانای رهسپاری و سفر کردن یکی گرفت.
پی (پای) رخش رستم زمین بسپرد--- ز توران کسی را به کس نشمرد
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

سانیا > سانیا
رحیم > ارسام
اسماعیل بخشی > hole in the wall
امین جهانگرد > spangle
مهرآذین > مهرآذین
DORSA > درسا
fw.jj > at
سکوت > Take off

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی مسافر   • مسافر سهراب   • مسافر شعر   • سریال مسافران   • مسافر یاس   • نام دیگر مسافر   • مسافر (فیلم ۱۳۵۳ عباس کیارستمی)   • فیلم مسافران   • مفهوم مسافر   • تعریف مسافر   • معرفی مسافر   • مسافر چیست   • مسافر یعنی چی   • مسافر یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی مسافر
کلمه : مسافر
اشتباه تایپی : lshtv
آوا : mosAfer
نقش : اسم
عکس مسافر : در گوگل


آیا معنی مسافر مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )