انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

99 1036 100 1

مسجدالحرام

معنی مسجدالحرام در لغت نامه دهخدا

مسجدالحرام. [ م َ ج ِ دُل ْ ح َ ] (اِخ ) (الَ...) کعبه. (اقرب الموارد). مسجدی که محیط بر کعبه است. مسجدی است که در مکه در گرداگرد کعبه واقع شده. مردم در اطراف کعبه ، خانه بنا می کردند تا اینکه به نزدیکی آن رسیدند و جای آن تنگ شد، عمر گفت ای مردم کعبه خانه ٔ خدا است خانه باید حیاطی داشته باشد، شما بکلی همه جا را گرفتید. در این هنگام مردم از این کار دست برداشتند، پس کسانی که مایل بودند قیمت گرفتند و آنان که راضی نبودند نفروختندو برای زمین ایشان قیمتی تعیین شد که بعدها بگیرند.دیوار مسجد را کمتر از یک قامت قرار دادند و چراغهارا روی آن می گذاردند. بعدها عثمان خانه های دیگری به قیمت گران خرید و هر کس راضی نبود خانه اش را بفروشدامر داد که آن را خراب کنند. مردم بنای داد و فریادگذاشتند، گفت حلم و ملایمت شما را به این کار وا می دارد و آنگاه دستور داد که اینان را به زندان ببرند. در این حال عبداﷲبن خالدبن سید آنان را از زندان رهایی داد. گویند عثمان اول کسی است که در وقت تجدید بنای مسجد رواقها قایل شد. ابن زبیر دیوارها بر وی افزود، اما به گشادگی و وسعت آن چیزی علاوه نکرد ولی درهای آن را زیاد کرد و ستونهای رخامی برپای نمود و زیبایی و شکوه آن را بیفزود. عبدالملک بن مروان دیوارهای آن را بلند کرد و حجاج به امر او کعبه را با پوشش دیباج بیاراست. ولیدبن عبدالملک به زیبایی و بهاء آن بیفزود و ناودان طلا و سقف طلایی برای آن ساخت و زر و سیم مائده ٔ سلیمان بن داود را برای این کار صرف نمود و این مائده را هنگام فتح اندلس از شهر طلیطله آورده بودند. سپس منصور عباسی و بعد از او پسرش مهدی بر شکوه و جلال مسجد و حسن منظره ٔ آن بیفزودند که به همان حال تاکنون (تا زمان یاقوت ) باقی است. (از معجم البلدان ). اخیراً از سال 1375 هَ.ق. دولت عربستان با هزینه ای در حدود 800 میلیون ریال سعودی به توسعه و تغییرات فراوانی در مسجدالحرام دست زده است که در نتیجه مساحت مسجدالحرام از 27 هزار متر مربع به 180هزارمتر مربع بالغ گشت و درهای قدیم مسجد با نامهای اولیه ٔ خود بر جای خویش باقی نهاده شد و چند در دیگر بدان افزوده گشت و اکنون این مسجد دارای 62 در بزرگ و کوچک است که سه تای آنها درهای اصلی و بزرگ هستند به نامهای باب الملک عبدالعزیز و باب العمرة و باب السلام و بر هر یک از این سه در دو منار هر کدام به ارتفاع 92 متر و با قاعده ای به ابعاد 7*7 متر قرار دارد که بر تارک هر منار هلالی به ارتفاع 5/6 متر از برنز مطلاّ به زر خالص نهاده شده. و هفتمین منار بر باب الصفا قرار گرفته که در کنار آن سقفی است با قبه ای که قطر خارجی آن 35 متر است و بر این قبه نیز هلالی از برنز مطلاّ به زر خالص نهاده شده. و اینک با این توسعه ٔ جدید مسجدالحرام گنجایش 500هزار نمازگزار را دارد. (ازنشریه ٔ دولت عربستان سال 1398 هَ.ق.) :
گوئی کانبوه حافظان مناسک
گرد در مسجدالحرام برآمد.
خاقانی.
تا تقبیل حجرالاسود و تعظیم مسجدالحرام تقدیم کند. (سندبادنامه ص 212).

مسجدالحرام در دانشنامه اسلامی

مسجدالحرام
مسجدالحرام، (عربی: المسجدالحرام) مشهورترین و مقدس ترین مسجد در اسلام، واقع در شهر مکه در کشور عربستان سعودی که کعبه، قبله مسلمانان، در آن است. اشیا، بناها و اماکن مقدسی همچون حجر الاسود، ملتزم، مستجار، حطیم و حجر اسماعیل در این مسجد جای گرفته اند. مسجدالحرام در فقه اسلامی، افزون بر احکام عمومی مسجد، احکامی ویژه نیز دارد. در شریعت اسلام بر هر مسلمانی واجب است در صورت استطاعت، یک بار در عمر خود به مکه سفر کند (سفر حج) و مناسکی را که برخی از آنها در این مسجد انجام می گیرد، انجام دهد.
مسجد الحرام، رویدادها، تغییرات، بازسازی ها و توسعه های متعددی داشته که در منابع تاریخی و روایی ثبت شده اندو مهمترین آنها عبارتند از:
مسجد الحرام، همزمان با بنای کعبه توسط حضرت آدم(علیه السّلام) شکل گرفت و در زمان حضرت ابراهیم(علیه السّلام) در تجدید بنای کعبه، حدود مسجد نیز مشخص گردید. البته این حدود از ناحیه مردم رعایت نشد و در اطراف کعبه و داخل محدوده مسجد الحرام، اقدام به خانه سازی کردند. پس از اسلام به مرور، حدود اولیه به مسجد بازگردانده شد و بخشی نیز به آن افزوده گشت. حسین بن نعیم روایت می کند: «سالت ابا عبدالله علیه السّلام عما زادوا فی المسجد الحرام عن الصلاة فیه فقال: ان ابراهیم و اسماعیل حدا المسجد ما بین الصفاء و المروه فکان الناس یحجون من المسجد الی الصفاء». این حدیث شریف و سایر احادیثی که در این مورد وارد شده، بیانگر آن است که حدود مسجد از قبل تعیین شده است.
مسجد الحرام علاوه بر احکام کلی مساجد، دارای آداب و احکام مخصوص نیز هست. وجود کعبه در درون مسجد، قداست ویژه ای را به آن بخشیده است؛ به گونه ای که عبادت، نماز، دعا و قرآن در آنجا قابل مقایسه با سایر اماکن نیست. مسجدالحرام، دارای تاریخی کهن و پرماجرا است؛ حضور پیامبران و طمع مشرکان در تسخیر و یا تخریب این مکان مقدس، از دیگر ویژگی های این مسجد است که آن را از سایر اماکن جدا می کند.
حکمت های قداست مسجدالحرام
آنچه در این نوشتار به آن پرداخته می شود، اسراری است که در ویژگی ها و آداب این مکان مقدس نهفته است:
مسجد الحرام بهانه ای برای وصال
غرض از مسجد و میخانه ام وصال شماست جز این خیال ندارم خدا گ واه من است امام صادق(علیه السّلام) می فرماید: به هنگام ورود به مسجد الحرام بگو: «اللهم انی عبدک و البلد بلدک و البیت بیتک جئت اطلب رحمتک و اؤم طاعتک مطیعا لامرک راضیا بقدرک اسالک مساله المضطر الیک الخائف لعقوبتک اللهم افتح لی ابواب رحمتک و استعملنی بطاعتک و مرضاتک». تمام فرازهای این دعای شریف، بیان این حقیقت است که حضور در مسجد، بهانه ای برای وصال به رحمت خداوند است: ای قوم به حج رفته کجایید کجایید؟ معشوق همین جاست بیایید، بیاییدمعشوق تو همسایه و دیوار به دیوار در بادیه سرگشته شما در چه هوایید؟گر صورت بی صورت معشوق ببینید هم خواجه و هم خانه و هم کعبه شماییدده بار از این راه بدان خانه برفتید یک بار از این خانه بر این بام برآیید
← وادی پاکان و طاهران
...
باب النبی در مسجدالحرام از درهای ضلع شرقی مسجدالحرام سومین ورودی از ورودی های قدیم مسجدالحرام است.
باب النبی سومین ورودی از ورودی های قدیم مسجدالحرام بوده که به علت ورود و خروج پیامبر (صلی الله علیه و اله) به مسجد از آن، هنگام سکونت در خانه خدیجه، در منابع نخست به این نام شهرت یافته است.
نام های دیگر
از این باب که آن را از مکان های استجابت دعا دانسته اند، در دوره های بعد با چندین نام یاد شده است؛ از جمله: باب الجنائز در منابع سده ۹ق. به سبب بیرون بردن جنازه ها از این در ؛ باب الافضلیه به علت هم جواری با مدرسه افضلیه ؛ و باب النساء در منابع سده ۱۳ق. به سبب اختصاص این در به ورود زنان. نیز از آن جا که در برابر این باب بازاری قرار داشت که در آن، زیورها و پارچه های ابریشمین به فروش می رسید، در سده ۱۰ق. از آن با نام باب القفص یاد شده؛ زیرا زنبیل های حاوی زیورهای فروشندگان کنار این در قرار داشته است. همچنین آن را باب الحریرین می گفتند؛ زیرا حریر فروشان کنار این در گرد می آمدند.
نخستین در مسجدالحرام
در گسترش مسجدالحرام در دوره مهدی عباسی (حک: ۱۵۸-۱۶۹ق.) نخستین بار دری با یک طاق (ورودی) به عرض هفت ذرع (حدود سه و نیم متر) و ارتفاع ۱۰ ذرع (حدود پنج متر) ساخته شد که با پنج پله به مسجدالحرام می رسید. از سده۵ق. برای این در دو ورودی گزارش شده؛ ولی به زمان ایجاد تغییرات در آن اشاره نشده است.
بازسازی در
...
باب علی علیه السلام از درهای ضلع شرقی مسجدالحرام است.
باب علی علیه السلام از درهای مسجدالحرام در جنوب دیوار شرقی مسجد است که در سده سوم ق. با نام باب البَطحاء به سبب قرار گرفتن در برابر مجرای وادی بطحاء و نیز باب سوق اللیل (جایی در مکه) و باب بنی هاشم از آن یاد شده است.
نامگذاری باب
نخستین بار در سده پنجم ق. به نام این باب و ورود حضرت علی علیه السلام از آن برای گزاردن نماز اشاره شده است. از آن هنگام تا کنون این در با همین نام شناخته می شود. برخی قرار گرفتن این باب در برابر شعب علی علیه السلام (بنی هاشم یا ابی طالب) را علت این نام گذاری دانسته اند.
باب گسترش مسجدالحرام
این باب در گسترش دوم دوران مهدی عباسی (حک:۱۵۸-۱۶۹ق.) به عنوان پنجمین و واپسین در دیوار شرقی ساخته شد. بنای آن را آغاز گسترش مسجدالحرام در این دوره دانسته اند. شماری بر این باورند که در این گسترش، پس از افزوده شدن ۹۰ ذراع (حدود پنجاه و پنج متر و نیم) به مساحت مسجد ، مجرایی برای عبور سیل به مسجد افزوده شد. از این رو، این در با طراحی مهندسی ویژه، در مکانی قرار گرفت که سیل از این در وارد و با کمترین آسیب رسانی از باب بقالین (حَزْوَرَه) در ضلع غربی مسجد خارج شود.
مشخصات باب
...
«تاریخ کعبه و مسجدالحرام» رساله ای فارسی از دانشمند شیعی، محمد معصوم دماوندی است.
این رساله با بهره گیری از روایات دینی شیعه و سنی و نیز گزارش های تاریخی منابع کهن، به گونه مختصر، به پیشینه مکه و مسجدالحرام و کعبه پرداخته و آگاهی هایی از اشیا، بناها و مکان های حرم و مسجدالحرام و کعبه به دست داده است. دانشمندان شیعه کمتر به نگارش تاریخ محلی مکه و مدینه پرداخته اند و همین نکته بر اهمیت رساله حاضر می افزاید. نزدیکی تاریخ تالیف رساله به بازسازی کعبه به دست سلطان مراد چهارم عثمانی و ثبت گزارشی از این رخداد در رساله، از وجوه دیگر اهمیت آن است. رساله فاقد عنوان است و نام تاریخ کعبه و مسجدالحرام را مصحح با توجه به محتوای آن برگزیده است.
هویت نویسنده
به گفته مصحح، از هویت نویسنده رساله گزارشی در دست نیست، جز این که خود را محمد معصوم بن محمد صالح دماوندی معرفی کرده است. از متن رساله برمی آید که او عالم شیعه اثنی عشری و ساکن هند بوده است. با توجه به قرائن موجود در متن از جمله واپسین تاریخی که در آن آمده (۱۰۰۴ق.) و از تجدید فرش مسجدالحرام به همت سلطان مراد عثمانی سخن گفته، مصحح حدس زده که نویسنده از دانشمندان سده یازدهم ق. باشد. وی افزوده است: از آن جا که بر پایه سطرهای واپسین رساله، نسخه موجود، ناتمام است، نمی توان صحت این حدس را قطعی دانست. گمان می رود واپسین گزارش کتاب به سال ۱۰۴۰ق. اشاره دارد که سلطان مراد چهارم (حک: ۱۰۳۲-۱۰۴۹ق.) کعبه را پس از سیل ویرانگر ۱۰۳۹ق. بازسازی کرد و سال بازسازی به اشتباه ۱۰۰۴ق. ثبت یا بازخوانی شده است. نویسنده همان محمد بن محمد صالح نصرالله دماوندی، متخلص به «عبرت»، دانشور هندی سده دوازده و سیزده ق. است که جنگی مشتمل بر شرح مخزن الاسرار گنجوی، ترجمه غنیة الانام فیض کاشانی (م. ۱۰۹۱ق.) که تاریخ تالیفش ۱۱۹۲ق. است و اثری دیگر با عنوان محبوب المؤمنین فی کیفیة حب الائمة الطاهرین به او نسبت داده اند.
هدف از تالیف
به گفته نویسنده، او رساله حاضر را به درخواست یکی از شاهزادگان هندی به نام ماه جهان دختر علیمردان خان نوشته است. گویا متن موجود تنها یک فصل از رساله ای است که دماوندی نگاشته است. به تصریح وی، این نوشته دارای مقدمه و پایان و سه فصل در آداب و مناسک ، تاریخ مکه و کعبه و سفرنامه حج بوده است. اما از آن ها تنها مقدمه و فصل تاریخ مکه و کعبه در دست است و دو فصل آداب و مناسک حج و نیز سفرنامه حج از دست رفته اند. به احتمال، اصل رساله، یک سفرنامه حج بوده که به روش معمول برخی سفرنامه نویسان، جز بیان رخدادهای سفر، خلاصه ای از تاریخ حرمین و مناسک و آداب حج نیز در آن آمده است. بدین سان، فصل اصلی و ارزشمندتر کتاب که شرح رخدادهای سفر و دیده های نویسنده بوده، از دست رفته است. بر پایه سخن دماوندی، سفرنامه شامل شرح رخدادهای راه مکه از بندر سورت در گجرات هند تا مدینه و مسیر بازگشت بوده است. مصحح احتمال داده است که دماوندی به تکمیل رساله توفیق نیافته یا کاتب نسخه بردار تنها یک فصل از رساله را استنساخ کرده است. در این که فصل موجود رساله به تمام و کمال آمده باشد، تردید می توان کرد.
ویژگی رساله
...

مسجدالحرام در دانشنامه ویکی پدیا

مسجدالحرام
مختصات: ۲۱°۲۵′۲۱٫۰۵″ شمالی ۳۹°۴۹′۳۴٫۳۴″ شرقی / ۲۱٫۴۲۲۵۱۳۹°شمالی ۳۹٫۸۲۶۲۰۵۶°شرقی / 21.4225139; 39.8262056
کعبه
مسجدالحرام یا مسجد اعظم، بزرگ ترین مسجد جهان اسلام و قبله گاه مسلمانان است. مسجدالحرام در شهر مکه در کشور عربستان سعودی قرار دارد. بنابر آموزه های اسلام هر انسان و موجود زنده ای که وارد آن شود ایمن است و نباید به او آسیب رسانده شود.
در صدر اسلام، مسجدالحرام بسیار کوچک بود. نخستین بار، عمر بن خطاب دستور داد خانه هایی بخرند و بر مساحت مسجد بیفزایند. تا آن زمان، به دور مسجد دیوار نبود. عمر دستور داد دور مسجد دیواری نیز بکشند. عثمان برای مسجد رواق ساخت و بدین گونه قسمت هایی از مسجد سر پوشیده شد. پس از آن ولید مسجد را به زیبایی بازسازی کرد و ناودان کعبه را با طلا ساخت. از آن زمان تاکنون بارها مسجدالحرام گسترش یافته است.
به کعبه، خانه خدا، بیت الله الحرام، بیت العتیق و بیت الحرام نیز می گویند. دلیل نام گذاری کعبه به بیت الحرام این است که خداوند ورود مشرکان را به این مکان مقدس حرام و ممنوع فرموده است. بیت الله الحرام در شهر مکه قرار دارد و در تاریخ، مورد احترام همگان بوده است. بنابر آیاتی از قرآن و روایات امامان شیعه، خانه کعبه نخستین و مقدس ترین بنا و اولین مسجدی است که بر روی زمین ساخته شده است.
عکس مسجدالحرام
تصرف مسجدالحرام در ۲۰ نوامبر ۱۹۷۹ برابر با ۲۹ آبان ۱۳۵۸ پس از حمله و اشغال مسجدالحرام و گروگان گیری حجاج توسط یک گروه مسلح بنیادگرای اسلامی مخالف دولت عربستان سعودی صورت گرفت. این گروه معتقد بودند که محمد عبدالله القحطانی منجی اسلام یا همان مهدی موعود می باشد و همه باید از او اطاعت کنند.
کنترل مسجدالحرام پس از دو هفته توسط نظامیان عربستان
اعدام جهیمان العتیبی و یارانش
پیروزی عربستان سعودی
عربستان سعودی
پاکستان
کتابخانهٔ مسجدالحرام یا کتابخانهٔ حرم شریف (به عربی: مكتبة الحرم المكي الشريف) کتابخانه ای بزرگ در مکه است که بیش از ۳۵۰ هزار نسخه خطی و کتاب نفیس را نگه می دارد. در ۱۹۷۹ فضای آن به بیرون از مسجدالحرام جابجا شد و گسترش آن در دستور کار وزات حج عربستان قرار گرفت.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

مسجدالحرام در دانشنامه آزاد پارسی

مسجدُالحَرام
نمای داخلی مسجد الحرام
نمای داخلی مسجد الحرام
نام مسجد بزرگ مکه، دربردارندۀ کعبه، چاه زمزم و مقام ابراهیم و مطاف و مقام و مصلای جداگانه برای هریک از چهار مذهب فقهی اهل سنّت. در قرآن کلمۀ مسجدالحرام پانزده بار به کار رفته است (بقره، ۱۱۴، ۱۴۴، ۱۴۹، ۱۵۰، ۱۸۷؛ مائده، ۲، ۹۷) و بیشتر مراد از آن مکه و کعبه است. در زمان پیامبر اسلام (ص) این مسجد دیوار نداشت و در سال ۸ق به دستور ایشان به صورت مسجد درآمد. در زمان عمر و عثمان خانه های اطراف آن را ضمیمۀ مسجد کردند و دور آن حصار کشیدند. پس از آن چندین بار نوسازی شد و توسعه یافت. ابن زبیر برای این مسجد سقف ساخت. این بنا به شکل فعلی خود در زمان سلطان سلیم دوم عثمانی ساخته شده و در این اواخر توسعۀ بیشتری یافته است. چندین در بزرگ و هفت مناره دارد. امروزه این مسجد گنجایش بیش از ۵۰۰ هزار نمازگزار را دارد. مسجدالحرام از آغاز ظهور اسلام مرکز علمی اسلامی بوده و در خود مسجد و اطراف آن رواق هایی برای تحصیل علوم دینی ساخته اند.

ارتباط محتوایی با مسجدالحرام

مسجدالحرام در جدول کلمات

مسجدالحرام را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

محسن ١٥:٠٣ - ١٣٩٨/٠٦/٢٠
مسجدالحرام یعنی مسجد گناه و من تحقیق کردم چرا به قبله مسلمین می گویند مسجد گناه و فردی عرب زبان گفت چون حتی کشتن یک پشه یا حیوان در آن گناه است ولی خیلی قانع نشدم.
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی مسجدالحرام   • مفهوم مسجدالحرام   • تعریف مسجدالحرام   • معرفی مسجدالحرام   • مسجدالحرام چیست   • مسجدالحرام یعنی چی   • مسجدالحرام یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی مسجدالحرام
کلمه : مسجدالحرام
اشتباه تایپی : ls[nhgpvhl
عکس مسجدالحرام : در گوگل


آیا معنی مسجدالحرام مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 99% )