انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

95 1073 100 1

معماری

/me'mAri/

برابر پارسی: ساختمان، آبادگری، رازی گری، مهرازی

معنی معماری در لغت نامه دهخدا

معماری. [ م ِ ] (حامص ) بنایی و علم بنایی و شغل معمار. (ناظم الاطباء). عمل و شغل معمار. || آبادانی. آبادسازی :
مصطفی آمده به معماری
که دلم را خراب دیدستند.
خاقانی.
به معماری کعبه چون دست برد
زمانه براهیم پنداشتش.
خاقانی.
این فسانه از بهر آن گفتم که تا آنگه که معماری این مزرعه به تو مفوض است نگذاری که بی عمارت گذارند. (مرزبان نامه ص 292).با این مقدمات معماری ولایت خوارزم بدو ارزانی داشتیم. (التوسل الی الترسل ص 112).

معنی معماری به فارسی

معماری
۱ - عمل و شغل معمار. ۲ - عمارت آبادانی : [ این فسانه از بهر آن گفتم که تا آنگه که معماری این مزرعه بتو مفوض است نگذاری که بی عمارت گذارند ]. ( مرزبان نامه . تهران سال ۱۳۱۷ ص ۲۹۲ ). [ با این مقدمات معماری ولایت خوارزم بدو ارزانی داشتیم . ] ( التوسل الی الترسل . ۱۱۲ )
بنایی و علم بنایی و شغل معمار یا آبادانی .
[architecture] [هنرهای تجسمی] 1. هنر طراحی و ساخت بنا 2. یکی از شاخه های مهندسی که موضوع آن طراحی و ساختِ بناهاست
[cloud-oriented architecture, COA] [رایانه و فنّاوری اطلاعات] معماری زیرساخت فنّاوری اطلاعات و برنامه های نرم افزاری که برای کاربرد در محیط های رایانش اَبری بهینه سازی شده باشد
[information architecture] [رایانه و فنّاوری اطلاعات، علوم کتابداری و اطلاع رسانی] مدل سازی یک سامانۀ اطلاعاتی برای گردآوری و سازمان دهی و ارائۀ اطلاعات درجهت اهداف خاص
[megalithic architecture] [باستان شناسی] اصطلاحی برای توصیف سازه های خرسنگی دوران نوسنگی و پس از آن
[cyclopean architecture, cyclopean masonry, cyclopean] [باستان شناسی] نوعی معماری که در آن سنگ های بزرگ نامنظم و بی ملاط، به صورت خشکه چین، بر روی هم چیده شده باشند
[computer architecture, architecture] [رایانه و فنّاوری اطلاعات] طرح و مشخصات کلی سامانۀ رایانه که نشان دهندۀ بخش های عمدۀ آن مانند حافظه و پردازشگر مرکزی و چگونگی ارتباط بین آنها باشد متـ . معماری
[operational architecture] [علوم نظامی] تشریح وظایف و عناصر عملیاتی و جریان های اطلاعاتی مورد نیاز برای اجرا یا پشتیبانی عملکرد رزمی
[landscape architecture] [مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست و جنگل] برنامه ریزی و طراحی فضای باز برای بهره مندی انسان
[architectural photogrammetry] [مهندسی نقشه برداری] شاخه ای از تصویرسنجی که به اندازه گیری و ارزیابی آثار معماری و میراث فرهنگی می پردازد

معماری در دانشنامه اسلامی

از پایان سده اول هجری فرمانروایان مسلمان، در نواحی فتح شده ساخت مسجدها و کاخ های باشکوه را آغاز کردند و کوشیدند تا آثار بزرگ تر و باشکوه تری از بناهای دوران پیش از اسلام به وجود آورند. اما از اوایل سده دوم هجری به بعد که کم کم سنتی معین و مشخص در هنر اسلامی به وجود آمد و رو به کمال گذارد، هنرمندان ناگزیر، ویژگی های قومی و ملی را از بناهایی که نیاز به تجدید می یافتند، می گرفتند و همه را بر سنت هنر اسلامی منطبق می ساختند.
معماری اسلامی در هیئت و شکل سه نوع بنای عمده به ظهور رسید: مساجد، مدارس و مقابر یا بقاع متبرک. «مسجد جامع دمشق» که بین سال های 87 تا 96 ق به روزگار «ولید» بر جای پرستشگاه ژوپیتر (خدای خدایان روم) ساخته شد، در شمار کهن ترین بناهای اسلامی است.
بنای دیگر آغاز عهد اسلامی، کاخ هشام بن عبدالملک (حک: 125-105 ق) است که «مشتّی » (سرای زمستانی) خوانده می شد و در بیابانی در نزدیکی اریحا برافراشته گشت. وجود شیرهای بالدار و برخی دیگر از جانوران افسانه ای - که از ویژگی های فلزکاری و پارچه بافی عهد ساسانی به شمار می آید - نشانه ای آشکار از تأثیر هنر ایرانی در آن کاخ باشکوه است.
مسجد جامع قرطبه با مناره های بلند و ستون های متعددش یکی دیگر از نمونه های زیبای هنر اسلامی در اسپانیا و در جهان اسلام است. این مسجد امروز به کلیسا بدل شده، اما هنوز قداست اسلامی اش بر نزهت مسیحی اش می چربد.
برای عبدالرحمان سوم در نزدیکی قرطبه در طول سیزده سال کاخی برافراشته گشت که «مدینةالزهرا» خوانده شد و اگرچه امروزه رو به ویرانی گذاشته، اما بخش هایی از آن مرمت شده و محافظت می شود.
وقتی سخن از هنر اسلامی در میان است، ایران و ایرانی جایگاهی ویژه در رشد و اعتلای آن دارد. از سده چهارم هجری تا آغاز سده دهم هجری که قیام صوفیان صفوی آغاز شد، ایران مهد هنر و هنرآفرینی در جهان اسلام بود. در حقیقت تشکیل دولت سلجوقی در ایران و بین النهرین و آسیای صغیر و قفقاز نقطه عطفی در بازگشت دوباره ایرانیان به فعالیت های هنری شد.
در معماری، نخستین بنای اصیلی که بدست معماران ایرانی در اوایل سده چهارم هجری ساخته شد، بنای آرامگاه شاه اسماعیل سامانی در بخارا بود که سرمشق برای ساخت دیگر آرامگاه های باشکوه قرار گرفت. بنای آرامگاه ها که در کنار مساجد و مدرسه ها نوع سومی از معماری اسلامی به شمار می رود، از حدود سال 390 ق تا پایان سده نهم هجری رواج داشت. این بناها در آغاز بیشتر ساده بود، مانند بنای آرامگاه قابوس وشمگیر در گنبد قابوس (به سال 397 ق) که بعدها نمای خارجی آن تزیین یافت. کم کم آرامگاه هایی ایجاد شد که به نقش های مفصل کاشی معرق مزین شد و بیشتر به دوره تیموریان تعلق دارد، مانند مزار خواجه عبداللَه انصاری در نزدیکی هرات که به سال 832 ق بنا شده است.
در مسجدسازی، ایرانیان مسلمان ابتدا از همان شیوه مسجدسازی با ستون - که در جهان عرب معمول بود - پیروی کردند؛ اما چندی نگذشت که پایه های آجری را جانشین ستون های سنگی ساختند و طاقهای قوس دار گوناگونی را ابداع کردند که با آجر بسته می شد. شیوه خاص مسجدسازی ایرانی نیز با استفاده از ایوان و رواق، از خانه ایرانی به مسجد و از آن به بنای مدارس رسمی که از نیمه دوم سده پنجم هجری برای طالبان علوم ساخته می شد، راه یافت.
در زمان های مختلف، در زمینه معماری و ساخت بناهایی با ویژگی های خاص، ابتکارهایی صورت گرفته است.
← ساخت سرای زیبای بلورین
 ۱. ↑ نمل/سوره۲۷، آیه۴۴.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۲، ص۴۷، برگرفته از مقاله «ابتکار در معماری».    
...



معماری در دانشنامه ویکی پدیا

معماری
معماری (فارسی سره: مهرازی) سبک طراحی و شیوه ساخت و ساز ساختمان ها و دیگر سازه های فیزیکی که به نیازهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اقوام، نگرش ها و جغرافیا است.
گرایش های معماری
معماری، هنر و فن طراحی و ساختن بناها، فضاهای شهری و دیگر فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ هماهنگ به نیازهای کارکردی و زیباشناسانه است. خلق فضاهای با خلوص بصری در معماری از عمده فعالیت های معماران است.
باید معماری را از مهندسی سازه و ساخت و ساز متمایز ساخت. گرچه عمده بناها (نظیر خانه ها و مکان های عمومی) کاملاً در حیطهٔ دانش معماری است، برخی سازه ها و بناهای دیگر (مثل یادمان ها، پل ها، کارخانه ها و...) وجود دارند که در مرزی بین معماری و مهندسی یا معماری و هنر قرار می گیرند.
عکس معماری
معماری ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
معماری
معماری منظر
معماری سازمانی
معماری اطلاعات
معماری سیستم
معماری رایانه
ریزمعماری
معماری نرم افزار
تاریخ معماری
طراحی محصول
یک معماری ۱-بیتی مجموعه ای از دستورالعمل ها برای پردازش عرض ثبات و مسیر داده با عرض یک بیت (۱/۸ هشت تایی) می باشد. مثال کنترل کنندگان منطقی برنامه پذیر هستند. همچنین اکثر ماشین حساب ها از طراحی ارتباط سریالی استفاده می کنند.نبو
دنبالۀ دستورهای معمول در یک برنامه که از معماری ۱-بیتی پیروی می کند، به صورت زیر است:
مدل 4+1 مدل 4+1 توسط فیلیپ کروتچن برای "توصیف معماری سیستم های نرم افزاری" معرفی شد. این مدل مبتنی بر استفاده از چند view است. view ها برای توصیف سیستم از دید مصرف کنندگان مختلف و سرمایه گذاران نرم افزار است مانند کاربران نهایی، برنامه نویسان نرم افزار و مدیران پروژه. 4 view در این مدل شامل مدل منطقی، توسعه، فرایند و فیزیکی می شود. از این ها گذشته از use case ها هم برای تشریح معماری استفاده می شود.
Logical view: دید منطقی درگیر فابلیت هایی است که سیستم برای کاربران نهایی فراهم می اورد. برای نمایش دید منطقی از نمودارهای کلاس، Communication، و نمودار Sequence استفاده می شود.
Development View: دید توسعه برای تشریح سیستم از دید یک برنامه نویس است و درگیر مدیریت نرم افزار است. به این View همچنین Implementation View هم می گویند. در UML از نمودار Component برای توصیف کمپوننت های سیستم استفاده می کند. برای نمایش این دید در UML از نمودار Package استفاده می کنیم.
Process View: دید فرایند، ، درگیر وجهه پویای سیستم است. پروسه های سیستم را توصیف کرده و نحوه تعامل ان ها با هم. همچنین بر رفتار سیستم در زمان اجرا تمرکز دارد. دید فرایند همزمانی (concurrentcy)، توزیع، کارایی و مقیاس پذیری را پوشش می دهد. در UML از نمودارهای Activity برای نمایش ان استفاده می شود.
Physical View: دید فیزیکی سیستم را از دید یک مهندس سیستم نمایش می دهد. این دید درگیر توپولوژی کمپوننت های نرم افزاری در لایه فیزیکی است، به علاوه ارتباطات فیزیکی بین این کمپوننت ها. در UML از نمودارهای Deployment برای نمایش لایه فیزیکی استفاده می شود.
Use Case: یا سناریو هه. توصیف معماری با استفاده از مجموعه ای از use case ها ، سناریوها انجام می شود. این سناریوها توصیفگر توالی ارتباطات بین اشیا و پروسه ها هستند.
معماری ۱۰۱ (انگلیسی: Architecture 101) فیلمی در ژانر درام و رمانتیک است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به هان گا این، بائه سوزی و جو جونگ-سوک اشاره کرد.
۲۲ مارس ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-03-۲۲)
یک معمار سی و پنج ساله در دفتر کار خود با یک زن ملاقات می کند. او ابتدا زن را نمی شناسد، اما بزودی پی می برد که او همان دختری است که اولین تجربه عشقی اش را در دوران کالج با او داشته است. اکنون این زن از او می خواهد که خانه اش را برای او از نو بسازد…
معماری ۲۰۳۰ (Architecture_2030) در آمریکا شکل گرفت. گروهی مدافع محیط زیست، معماری مدرن، انعطلاف پذیر با تمرکز برای حفاظت از محیط زیست جهانی با استفاده از نوآوری و حس مشترک و سرعت پیاده سازی با هدف توسعهٔ این معماری و راه حل های کاربردی برای حل مشکل گرم شدن کره زمین است.
همه ساختمان های جدید، برای استفاده از سوخت فسیلی بازسازی مجدد می شود، ۵۰٪ انرژی مصرف شده در ساختمان ها، در نهایت صرف تولید گازهای گلخانه ای می شود.
حداقل، تعدادی از ساختمان های موجود برابر است با ساختمان های جدیدی که قرار است در این منطقه ساخته شوند. انرژی استاندارد عملکرد ۵۰٪ برای منطقه یا کشور بطور متوسط برای هر نوع ساختمان.
استاندارد کاهش سوخت های فسیلی برای همه ساختمان های جدید رو به افزایش است:
۶۰٪ در سال ۲۰۱۰–۷۰٪ در سال ۲۰۱۵–۸۰٪ در سال ۲۰۲۰–۹۰٪ در سال ۲۰۲۵
این سازمان در سال ۲۰۰۳ توسط «ادوارد مازریا» به منظور بررسی سریع تغییرات آب هوایی جهان تأسیس شد. به صورت محلی، بین المللی و جهانی، ادوارد مازریا و معماری ۲۰۳۰ مسئول بخش ساختمان، بررسی و کنترل تغییر شکل آب و هوا و تولید گازهای گلخانه ای بودند. داده ها از اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که بخش ساختمان ها، مسئول انتشار نیمی از گازهای گلخانه ای در سال هستند. در سطح جهانی درصدی بیشتر است. در سال ۲۰۰۳ ادوارد مازریا سه مقاله منتشر کرد؛ "in solar today"، "metropolis magazine" و "LA Times". افشای این بخش ساختمان در ایالات متحده و سازمان جهانی گازهای گلخانه ای. در سال ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ سه سمپوزیم، در لس آنجلس، سانتافه و شهر نیویورک با عنوان "Key to The Global Thermostat" برگزار شد.
این اولین بار برای معماران، برنامه ریزان، دانشمندان، سیاستمداران، رسانه ها و دانشگاه ها بود که گرد هم آورده شدند و برای یادگیری و بحث در مورد بخش ساختمان و نقش آن در گرم شدن کره زمین پرداختند.
معماران ۲۰۳۰ مسئول ایجاد و رسیدگی سریع به فرصت هایی برای گفتگو دربارهٔ بخش ساختمان و گرم شدن زمین هستند.
در مهندسی نرم افزار، سیستم های نرم افزاری را به دلیل کاهش پیچیدگی و ساده تر شدن آن ها و همچنین به خاطر تسهیل در امر نگــهداری و اعمال تغییرات در آنها، به چـند زیر سیستم تقسیم کـرده و قسمت های مستقل سیستم را به صورت لایه های جداگانه و مستقل از هم طراحی می کنند. هر کدام از این لایه ها ضمن اینکه وظیفه خاص خود را دارند، با هم در ارتباط بوده به طوری که هر لایه به لایه های بالایی و پایینی خود سرویس داده و از آن ها سرویس می گیرد. انتقال اطلاعات و داده ها در بین این لایه ها از طریق Objectهایی که اصطلاحا DTO نامـیده می شوند، انجام می گیرد و کاربر نهایی فقط با لایه بیرونی در ارتباط بوده و کاری با لایه های دیگر ندارد. به این روش طراحی سیستم های نرم افزاری، معماری چندلایه یا N-Tier گفته می شود.
معماری ۳ لایه حالت خاصی از معماری چند لایه می باشد که سیستم ها بر اساس این معماری به ۳ لایه جداگانه تقسیم می شوند. این لایه ها عبارتنداز:
از مزایای معماری ۳ لایه یا چند لایه می توان به عدم وابستگی لایه ها به همدیگر اشاره نمود. مثلاً لایه داده مستقل از لایه های دیگر عمل کرده و در صورت لزوم می توان با سرعت بالا و هزینه پایین این لایه را تغییر داد. به عنوان مثال در برنامه ای که از بانک اطلاعاتی SQL Server استفاده می شود به راحتی می توان بانک اطلاعاتی را به اوراکل (کمیک) یا هر بانک اطلاعاتی دیگر تغییر داد یا مثلاً منطق اصلی برنامه را با کمترین هزینه می توان با تغییر لایه منطق تجاری تغییر داد. اما معماری ۳ لایه یا چند لایه همیشه راه حل مناسبی برای طراحــی سیستم ها نیست به عبارت دیگر برای طــراحی هر سیستمی به دلیل مـقرون به صــرفه نبودن نمی توان از این معماری استفاده کرد. مثلاً برای سیستم های کوچک استفاده از معماری ۳ لایه زمان بر و هزینه بر می باشد و در واقع هزینه Develope و نگهداری سیستم بالا می رود.
معماری چند لایه
معماری در آذربایجان (انگلیسی: Architecture of Azerbaijan) معماری ست که از تلفیق عناصر شرقی و غربی به وجود آمده است. خیلی از آثار باستانی نظیر قلعه دختر (باکو) و کاخ شروان شاهان در باکو در آذربایجان مدرن باقی می ماند.
فرهنگ مردم آذری
قلعه دختر
معماری آرم (به انگلیسی: ARM architecture) نوعی از معماری و ساختار پردازنده های رایانه ای است که به وسیلهٔ شرکت انگلیسی آرم هولدینگز طراحی شده است و بیش تر برای تلفن های هوشمند، تبلت ها و دستگاه های قابل حمل کاربرد دارد. معماری آرم دستورالعمل های ۳۲ بیتی را پردازش می کند و از دههٔ ۱۹۸۰ میلادی تا به امروز در حال توسعه و گسترش است. شرکت آرم هولدینگز خود تولیدکننده پردازنده ها نیست و گواهی نامهٔ به کارگیری از معماری آرم را به تولیدکنندگان نیمه هادی می فروشد. کمپانی ها نیز به راحتی تراشه های خود را براساس معماری آرم تولید می کنند. از جمله کمپانی هایی که پردازنده های خود را براساس معماری آرم طراحی می کنند می توان به اپل در تراشه های اختصاصی خود، سامسونگ الکترونیکس در پردازنده های اگزینوس، ان ویدیا در پردازشگرهای تگرا و کوالکام در پردازنده های اسنپ دراگون اشاره کرد. معماری آرم به گونه ای طراحی شده که برای هسته اصلی پردازشگر تنها به حدود ۳۵ هزار ترانزیستور نیاز است و این باعث می شود که پردازنده بسیار کم مصرف شود، کم تر داغ کند و نیازی به خنک کننده یا فن نداشته باشد بر خلاف معماری x86 به کار رفته در پردازنده های شرکت های اینتل و ای ام دی که نیازمند میلیون ها ترانزیستور هستند و همین مسئله باعث افزایش توان مصرفی و داغ شدن آنان می شود. شرکت آرم هولدینگز اعلام کرده که در سال ۲۰۱۴ معماری آرم با قابلیت پشتیبانی از دستورالعمل های ۶۴ بیتی در پردازنده های کورتکس-ای۵۳ و کورتکس-ای۵۷ که توسط این شرکت تولید خواهد شد، عرضه می شود.
معماری ایکس۸۶
اگزینوس
اسنپ دراگون
تگرا
ARM نوعی از معماری پردازنده های کامپیوتری است که بر طبق طراحی RISC CPU و توسط کمپانی بریتانیایی ARM Holding طراحی شده است. معماری ARM که دستورالعمل های ۳۲ بیتی را پردازش می کند از دهه ۱۹۸۰ تا به امروز در حال توسعه است.
ARM مخفف Advanced RISC Machine است و از آنجایی که این معماری براساس طراحی RISC بنا شده، هسته اصلی CPU نیاز به ۳۵ هزار ترانزیستور دارد این در حالی است که پردازنده های معمولی رایج x86 که براساس CISC طراحی شده اند حداقل نیاز به میلیون ها ترانزیستور دارند. مهمترین دلیل مصرف بسیار پایین انرژی در پردازنده های مبتنی بر ARM که باعث استفاده گسترده آن ها در ابزارهای پرتابل مانند تلفن هوشمند یا تبلت شده نیز همین موضوع است.
جالب است بدانید که شرکت ARM Holding خود تولیدکننده پردازنده نیست و در عوض گواهی استفاده از معماری ARM را به دیگر تولیدکنندگان نیمه هادی می فروشد. کمپانی ها نیز به راحتی تراشه های خود را براساس معماری ARM تولید می کنند. از جمله کمپانی هایی که پردازنده خود را براساس معماری ARM طراحی می کنند می توان به اپل در تراشه های Ax، سامسونگ در پردازنده های Exynos، انویدیا در تگرا و کوالکام در پردازنده های Snpdragon اشاره کرد.
معماری آفریقا، مانند سایر جنبه های فرهنگ آفریقا، بسیار متنوع است. در طول تاریخ آفریقا، آفریقایی ها سنت های معماری خود را داشته اند. در برخی موارد، سبک های گسترده تر می توانند شناسایی شوند، مانند معماری سودان منطقه ای از غرب آفریقا. یک تم مشترک در معماری سنتی آفریقایی استفاده از مقیاس هندسی است: بخش کوچکی از ساختار به نظر می رسد مانند قطعات بزرگتر مانند روستای دایره ای ساخته شده از خانه های دایره ای.
معماری آفریقایی همانند سنت های معماری دیگر جاهای دیگر، از ابتدای دوره هایی که شواهدی در دسترس است، به نفوذهای بی شماری اعمال می شود. معماری غربی از اواخر قرن بیستم تاکنون مناطق ساحلی را تحت تأثیر قرار داده و در حال حاضر یکی از مهمترین منابع بسیاری از ساختمان های بزرگ، به ویژه در شهرهای بزرگ است.
معماری آفریقایی از طیف گسترده ای از مواد استفاده می کند. یکی از ساختارهای موجود در ساحل، چوب، گلدان، زمین، و سنگ مورد استفاده قرار می گیرد، با توجه به مواد متفاوت در منطقه: شمال آفریقا برای سنگ و تراشیده زمین، شاخ آفریقا برای سنگ قبر و ملات، آفریقای غربی برای گل / آفریقای مرکزی برای لچ / چوب و مواد فاسد بیشتر، جنوب شرقی و جنوب آفریقا برای سنگ و ساحل / چوب.
۱ دامنه (کندو) ۲ مخروط در سیلندر ۳ مخروط بر روی قطب و سیلندر گلوله ۴ سقف کاذب ۵ مخروط سیلندر ۶ مستطیل با سقف گرد و شیب دار در انتهای ۷ مربع ۸ گنبد یا سقف تخت در جعبه خاک رس ۹ چهار ضلعی، اطراف یک حیاط باز است
معماری آلمان از تاریخی غنی، متنوع و طولانی برخوردار است و دربردارندهٔ تمام سبک های مهم اروپا از روم باستان گرفته تا پست مدرنیسم است. کشور آلمان در طی قرون متمادی، بارها تکه تکه شده و پادشاهان زیادی داشته است. همین موجب شده تا از تنوع منطقه ای بالایی برخوردار باشد بدین ترتیب سبک های بومی معماری این کشور، اغلب متنوع و نا متجانس هستند و معماری هر شهر با شهر دیگر کاملاً متفاوت است. در عین حال حتی در شهرهای کوچک نیز شاهد تنوع بالایی در سبک های معماری هستیم. علاوه بر مطالب گفته شده حجم بالای تخریب میراث معماری این کشور در جنگ جهانی دوم سبب شد تا پس از جنگ ساختمان های بسیاری با سبک مدرنیسم بازسازی شوند. مروری بر تاریخ معماری این کشور از دورهٔ روم باستان تا رومانسک خواهیم داشت.
معماری آلمان
امپراطوری روم زمانی از تاریخ بخش عظیمی از آلمان کنونی را در تصرف داشت. در این کشور بقایایی از معماری روم باستان مربوط به ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال پس از میلاد مسیح وجود دارد که از آن ها می توان به دیوارهای کهنی اشاره کرد که مرز امپراطوری روم را تعریف می کرده اند. علاوه بر ساختارهای نظامی مانند قلعه ها و استحکامات موجود در مرز روم باستان، بقایایی از یک پل رومی، چشمهٔ آب گرم و باسیلیکای کنستانتین در این کشور موجود است. با خروج رومی ها از این کشور، فرهنگ شهرنشینی آن ها و پیشرفت هایی که در معماری داشتند از کشور آلمان محو شد.
معماری پیش از رومانسک در هنر اروپای غربی از اواخر قرن ۸ میلادی آغاز شد و تا آغاز دورهٔ رومانسک در قرن ۱۱ میلادی ادامه داشت. از بناهای باقی ماندهٔ مربوط به این دوره می توان به صومعهٔ Lorsch اشاره کرد. از دیگر کلیساهای مهم این دوره نیز می توان به کلیسای میشل مقدس اشاره کرد که بین سال های ۱۰۰۱ تا ۱۰۳۱ میلادی ساخته شد برخی سبک این بنا را رومانسک آغازین می دانند.
معماری رومانسک به دلیل گرفتن برخی عناصر معماری روم به معنی رومی وارست. دورهٔ رومانسک از قرن ۱۰ میلادی آغاز شد و تا اوایل قرن ۱۳ میلادی ادامه داشت؛ و به تدریج به سبک گوتیک تبدیل شد. در معماری رومانسک کلیسا از جایگاه ویژه ای برخوردار بود و کلیسا تنها عملکرد مذهبی نداشت بلکه مکانی برای سخنرانی، موعظه و تجمع مردم نیز محسوب می شده است. از ویژگی های اصلی این دوره می توان به طاق های نیم دایره ای، ظاهر تنومند، دیوارهای کلفت، برج های کلیسایی مرتفع، پلان های متقارن، پنجره های جفت و کوچک و طاق های متقاطع اشاره کرد. بسیاری از کلیساهای قدیمی موجود در آلمان در این دوره ساخته شده اند که از آن ها می توان به ۱۲ کلیسای رومانسک در شهر قدیمی Colonge اشاره کرد. مهم ترین بنای این دوره کلیسای جامع Speyer می باشد که بزرگترین ساختمان دنیای مسیحیت در قرن ۱۱ میلادی بود. کلیسای جامع worms و Mainz مثال های دیگری از سبک رومانسک در کشور آلمان هستند.
ارتباط انسان با طبیعت در معماری ناظر بر طراحی معماری در تعامل با طبیعت است. طبیعت یعنی آسایش و آرامش. ما اگر ساختمان را طوری طراحی کنیم که رفتاری شبیه طبیعت داشته باشد و آرامش بخش باشد، این گونه است که می توانیم بگوییم به تعامل بین معماری و طبیعت رسیده ایم.
طبیعت علی رغم زیبایی و جذابیت آن، دو محدودیت برای انسان فراهم می کند:
هر دو عامل فوق سبب شکل گیری معماری محیط های متفاوت در دل طبیعت می شود.
مکاتب طبیعت ستیز (رودررویی با طبیعت) (مکتب تقابل)
استفاده از انرژی زمین گرمایی در معماری اقلیم های نیازمند سرما، قرار دادن ساختمان در زمین، دریافت گرما کاهش می یابد و همچنین باعث از دست دادن گرما می شود زیرا از طرفی باعث افزایش مقاومت حرارتی پوسته ساختمان شده و از طرفی تفاوت دمای بین داخل و خارج ساختمان را کاهش می دهد. در عمق بیشتر از ۶ متری زمین از نوسانات سالیانه هوا کاهیده می شود و برابر معدل درجه حرارت سالیانه در فضای خارج آن محل می باشد.
سیزان:
استفاده از استراتژی تماس به خاک در یک اقلیم خاص، به عواملی وابسته است از جمله نیاز ساختمان به گرمایش و سرمایش، تفاوت دما بین زمین و هوا و میزان رطوبت در تابستان که ممکن است بالقوه در تعرق دخالت کند؛ بنابراین چنانچه در موقعیت ساختمان شرایط مناسبی مهیا باشد، انرژی برای گرم کردن فضا را می توان، با استفاده از استراتژی تماس با خاک کاهش داد. در مناطق مرطوب به دلیل با بالا بودن سطح آب های زیرزمینی و نیاز به برقراری جریان هوا ساختمان ها فاقد زیرزمین می باشند اما در مناطق سرد و کوهستانی یا گرم و خشک ایران قرار دادن ساختمان در زیر زمین راهکار مناسبی است و می توان هزینه مصرف شده برای ایجاد گرما و سرما را در حدود هشتاد درصد نسبت به ساختمان های متعارف کاهش داد
پناه گرفتن در زمین به سه شکل اصلی می تواند انجام شود
در تمام این روش ها، تماس با خاک از بخشی از دیوارها شروع شده و تا پوشاندن همه دیوارها و حتی دیوارها و بام ادامه می یابد.
انیمیشن های معماری یک فیلم کوتاه معماری ایجاد شده در یک کامپیوتر است. یک کامپیوتر ساختمانی را همراه با منظره طبیعی به وجود می آورد و گاهی اوقات آدمها و خودروها را نیز حرکت می دهد. برخلاف ارائه معماری، که هر تصویر نتیجه یک جهت از یک منظره است، انیمیشن معماری یک مجموعه از صدها یا حتی هزاران تصویر ثابت است. هنگامی که این تصاویر مونتاژ و پخش شد، اثر فیلم تولید شده بسیار شبیه یک فیلم دوربین واقعی است، با این تفاوت که همه تصاویر مصنوعی است و به وسیله کامپیوتر خلق شده اند. ممکن است کامپیوتر، محیط ایجاد شده اطراف ساختمان را به منظور کمک به افزایش واقعیت و انتقال بهتر آن با محیط پیرامون ساختمان اضافه کند؛ همه اینها می تواند قبل از ساخته شدن پروژه به طراحان وسهام داران یک دیدگاه واقع بینانه از پروژه تکمیل شده بدهد. ارائه های معماری اغلب همراه با انیمیشن های معماری استفاده می شوند.
تجسم معماری:
تقاضای تجاری برای رندرهای ساخته شده کامپیوتر در حال افزایش است، اما مدل های مقیاس سه بعدی هنوز هم محبوب هستند. به طور نمونه اعضای AIA (انستیتو معماری آمریکا) و NAHB (انجمن ملی سازندگان خانه) استفاده از انیمیشن های سه بعدی و رندرهای تکی را برای ارئه به مشتریان خود قبل از شروع به ساخت پروژه ترجیح می دهند. حرفه ای ها اغلب مشتریان خود را پیدا می کنند و بدون کمک های بصری کامپیوتر در فهماندن پیچیدگی وکیفیت فضایی پروژه های بزرگ ناتوانند. انیمیشن ها و ارائه ها معمولاً توسط استودیوهای کوچک انیمیشن تولید می شوند.
جاناتان اینگرام در۱۹۷۴ به CSIRO پیوست و به پیشنهاد هوبارت از سازمان دادگاه های کشورهای منافع المشترک در ۱۹۷۷اولین خط پنهان انیمیشن های سه بعدی معماری را تولید کرد. این فیلم به تازگی در یک آرشیو پینهان شده، همراه با متریال های گرافیکی کشف شده است. این فیلم۲۲۵۰فریم سیاه و سفید۱۶میلی متری فیلم است تأسیس ساختمان و پیشنهاد کردن دادگاه جدید را نشان می دهد. نسخه اصلی آن را می توانید در اینجا ببینید. نسخه اصلی این فیلم در"مجموعه جاناتان اینگرام کتابخانه معماری بریتانیا، RIBA، موزه آلبرت وویکتوریا لندن باگانی است. جاناتان بیشتر برای کار مدل سازی اطلاعات ساختمان خود مشهور است.
انیمیشن های معماری بدون بلندپروازی ارائه های شرکت های کامپیوتری کوچک به حساب نمی آیند، زیرا وقت کم انسان و زمان ارائه کامپیوتری مستلزم تولید تعداد زیادی عکس های تکی است. همه استودیوها نرم افزار جمع آوری و ترکیب کردن مراحل فیلم و به ترتیب حرکت دادن آن را ندارند. برخی از شرکت های کوچکتر در کیفیت بالای رندرهای کامپیوتری صحنه های تکی تخصص دارند. انیمیشن های معماری به تیم بزرگی از هنرمندان و انیماتورهای رندرگیری نیاز دارند و همچنین به یک چارچوب زمانی طولانی برای تکمیل یک پروژه انیمیشن احتیاج دارند. با این حال بسیاری از شرکت های معماری در حال حاضر از انیمیشن معماری به دلیل جذب سرمایه گذار و مشتریان استفاده می کنند. انیمیشن معماری به آیندهای روشن بیش از آنچه که معماران و توسعه دهندگان واقعی املاک و مستغلات در برنامه های بازار یابی خود از انیمیشن کامپیوتری استفاده می کنند، توجه دارند.
پلان معماری(به انگلیسی: Architectural plan)، نقشه ای است که معمار آن را طراحی کرده و بنا به نوع آن، شامل اطلاعاتی چون طرح بنا، مشخصات و داده های فنی، جزئیات و … می شود.بانک   پناهگاه   قلعه   بارو   خانه   ساختمان قوه مقننه   آسیاب آبی   موزه   تالار اپرا   کاخ   ساختمان مذهبی   مدرسه   تئاتر   دانشگاه
بانک
پناهگاه
قلعه
تاریخ معماری به زمانی بر می گردد که آدمی برای زندگی مجبور به ساخت سرپناه برای خویش بود. معماری از دوره های پیش از تاریخ اساسی ترین نیازهای بشری را همچون ساخت سرپناه و خانه برآورده ساخته است. در عین حال معماری به دلیل قابلیت خلق طرح هایی در ابعاد بزرگ و با شکوه امکان یافته تا به عنوان واسط خود بزرگنمایی و نمایشی در خدمت افراد٬گروها یا کل جامعه قرار بگیرد.
دسته بندی بر پایه مصالح
دسته بندی بر پایه دوره تاریخی
به علاوه معماری بر خلاف ساخت ابزار مانند یک تبر سنگی یا یک جام سفالی تقریباً همیشه با کمک و تلاش جمعی صورت می گیرد و نه همت فردی٬در واقع نوعی فعالیت هدفمند و خلاق گروهی از افراد است که در درون یک محیط تاریخی خاص عمل می کنند. به همین علت معماری در طی زمان به هیچ وجه صرفاً یک مقوله مختص تاریخ هنر نبوده است. بلکه همیشه به عنوان عاملی مهم٬تاریخ اجتماعی نژادانسانی را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.
معماری نوسنگی، معماری دوران نوسنگی است. در جنوب غربی آسیا، فرهنگ نوسنگی درست بعد از ۱۰۰۰۰ سال قبل میلاد در سرزمین شام حضور پیدا کرد. و از آنجا به سمت شرق و غرب گسترش پیدا کرد. در آن جا فرهنگ های ابتدایی نوسنگی در آناتولی، سوریه و عراق در حدود ۸۰۰۰ ق.م. وجود داشت و اولین جامعهٔ تولیدکننده غذا ابتدا در جنوب شرقی اروپا در حدود ۷۰۰۰ ق. م؛ و در مرکز اروپا در حدود ۵۵۰۰ ق.م. به وجود آمد. البته با چند استثنا کوچک (سرمنشا تیشه های مسی و نیزه در منطقه «دریاچه های بزرگ» بود). مردم قاره آمریکا تا زمانی که اروپاییان با آن هاارتباط پیدا کردند در مرحله نوسنگی در تکنولوژی باقی ماندند.
مردم دوران نوسنگی در سرزمین شام، آناتولی، شمال بین النهرین و آسیای میانه بناهای بزرگی بودند و از آجر برای ساخت خانه و دهکده های خود استفاده می کردند. در کاتال هویوک (مکانی در ترکیه امروزی)، خانه ها گچ کاری و رنگ شده بودند و با صحنه هایی از انسان و حیوان تزیین شده بودند. در فرهنگ نوسنگیِ مردم مالت در اطراف دریای مدیترانه، مردم در معابد مگالیتک به پرستش می پرداختند.
نقشه کشی معماری یا نقشه کشی معمار طراحی فنی ساختمان (یا پروژه ساختمان) است که متعلق به طبقه بندی تعریف معماری است. نقشه های معماری توسط معماران و دیگران برای تعداد زیادی از اهداف استفاده می شود : به منظور توسعه یک ایده طراحی به یک طرح منسجم، برای برقراری ارتباط ایده ها و مفاهیم، برای متقاعد کردن مشتریان از محاسن طراحی، برای فعال کردن یک پیمانکار ساختمان برای ساخت آن، به عنوان سابقه ای از کار تکمیل شده، و برای ایجاد یک رکورد از یک ساختمان که در حال حاضر وجود دارد.برش (مقطع) عرضی کاخ گارنیه   پلان طبقات Queen's House
نقشه های معماری با توجه به مجموعه ای از قراردادها که شامل دیدگاه های خاص (طرح طبقه، بخش و غیره)، اندازه برگه، واحدهای اندازه گیری و مقیاس، حاشیه نویسی و ارجاع متقابل کشیده می شوند . مرسوم است که نقاشی با روان نویس بر روی کاغذ یا مواد مشابه ساخته شود، و هر گونه کپی ملزم شده است تا به زحمت با دست ساخته شود.قرن بیستم شاهد تغییر جهت به سمت نقاشی بر روی کاغذ ترسیم بود، به طوری که نسخه های مکانیکی می توانستند در آن به طور مؤثری اجرا شوند.
توسعه کامپیوتر تأثیر عمده ای بر روش های مورد استفاده برای طراحی و ایجاد نقشه های فنی، داشت طراحی کتابچه راهنمای تقریباً منسوخ شده است، و گشودن امکانات جدید از فرم با استفاده از اشکال ارگانیک و هندسه پیچیده است. امروز اکثریت قریب به اتفاق نقاشی های ایجاد شده با استفاده از نرم افزار کد (AutoCAD) انجام می گیرد.
برش (مقطع) عرضی کاخ گارنیه
فناوری معماری یا فناوری ساختمان، استفاده از فناوری در طراحی ساختمان ها است. این جزء ای از معماری و مهندسی ساختمان است و گاهی اوقات به عنوان یک انتظام متمایز یا زیرمجموعه دیده می شود. مواد و فناوری های جدید باعث به وجود آمدن چالش های طراحی جدید و روش های ساخت و ساز در طول تکامل ساختمان شدند، به ویژه از زمان ظهور صنعتی شدن در قرن نوزدهم. تکنولوژی معماری با عناصر مختلف یک ساختمان و تعاملات آن در ارتباط است و با پیشرفت علم ساختمان همکاری نزدیکی دارد.
معمار
معماری
مهندسی معماری
مصالح ساختمانی
طراحی به کمک کامپیوتر
مهندسی
فناوری های زیست محیطی
مدیریت پروژه
مهندس سازه
فناوری
فناوری معماری می تواند به عنوان «طراحی فنی و خبرگی بکار رفته در استفاده و ادغام فناوری های ساخت و ساز در روند طراحی ساختمان» خلاصه شود. یا به عنوان «توانایی تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزیابی عوامل طراحی ساختمان به منظور تولید راه حل های کارآمد و مؤثر طراحی فنی با رعایت ضوابط اجرا، تولید و تهیه ».
بسیاری از متخصصان و حرفه ای ها، نظریه های ویتروویوس را به عنوان پایه های فناوری معماری در نظر می گیرند. نظریات ویتروویوس سعی در طبقه بندی انواع ساختمان ها، سبک ها، مواد و روش های ساختمانی دارد و در به وجود آمدن بسیاری از رشته ها نظیر مهندسی عمران، مهندسی ساخت و ساز، فناوری معماری و سایر شیوه ها مؤثر بوده است که در حال حاضر و از قرن نوزدهم یک چارچوب مفهومی برای طراحی معماری ایجاد کرده است.
استیون اممیت در تحقیقات منتشر شده اش توضیح می دهد که در جامعه مدرن ما "رابطه بین فناوری ساختمان و طراحی را می توان در عصر روشنگری و انقلاب صنعتی، زمانی که پیشرفت فناوری و علم به عنوان راه پیش رو شناخته شد، و ادوار ایمان راسخ به پیشرفت، ردیابی کرد. . . هم زمان با پیشرفت تکنولوژی ها از نظر تعداد و پیچیدگی، حرفه ساختمان شروع به تکه شدن کرد.
جامعه تاریخ نگاران معماری (انگلیسی: Society of Architectural Historians) یک سازمان غیرانتفاعی بین المللی است که بر مطالعه و محافظت از آثار معماری و شهری تأکید دارد. مقر این سازمان در شیکاگوی ایالات متحده آمریکا است و تعداد اعضای آن به ۳۵۰۰ نفر شامل معماران، اساتید دانشگاه، فعالان محافظت گرایی و دانشجویان می رسد.
جهت گیری ساختمان ها و فرم های شهری باید بر مبنای برهم کنش آن ها با خورشید و بادهای غالب قرار گیرد. از آنجا که به ندرت آفتابگیری بهینه مقارن با جهت گیری باد می باشد، بنابراین در فرایند طراحی به نوعی همسازی نیازمندیم. شدت پرتو خورشیدی نازل بر سطوح منفرد را جهت آفتابگیری ساختمان تعیین می کند. معمولا، با نکته های پیش رو مواجه ایم.
پیرنیا،کریم،معماری اسلامی ایران،چاپ دوم خرداد،تهران1372،انتشارات دانشگاه علم و صنعت
کسمایی، مرتضی، ویراستهٔ محمد احمدی نژاد، اقلیم و معماری، چاپ پنجم، بهار۸۷
کوخ-نیلسن،هالگر، ترجمه محمد احمدی نژاد، تهویه طبیعی، چاپ اول، زمستان ۸۵
سطوح افقی بیشترین میزان پرتو خورشیدی را دریافت خواهند کرد.
در میان سطوح عمودی بیشترین میزان پرتو خورشیدی نصیب غرب نما و شرق نما خواهد شد. سطوح عمودی غرب نما و شرق نما به ترتیب در صبح و بعدازظهر پذیرای آفتاب هستند.
سطوح عمودی شمال نما و جنوب نما در عرض های جغرافیایی نزدیک به استوا و البته مدت کوتاهی از سال اندک پرتویی دریافت می کنند
چهار کتاب معماری (به ایتالیایی: I quattro libri dell'architettura) رساله ای در باب معماری و به زبان ایتالیایی است که توسط آندره پالادیو نوشته شده است. این رساله برای اولین بار در چهار جلد به سال ۱۵۷۰م در ونیز منتشر شد.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

معماری در دانشنامه آزاد پارسی

معماری (architecture)
تالار سنت جورج، لیورپول
تالار سنت جورج، لیورپول
تالار سنت جورج، لیورپول
تالار سنت جورج، لیورپول
تالار سنت جورج، لیورپول
تالار سنت جورج، لیورپول
تالار سنت جورج، لیورپول
تالار سنت جورج، لیورپول
تالار سنت جورج، لیورپول
تالار سنت جورج، لیورپول
هنر طراحی ساز ها. این اصطلاح، طراحی شکل ظاهری سازه۱، آرایش داخلی فضا، انتخاب مصالح ساختمانی داخلی و خارجی، طراحی یا انتخاب سیستم های نورپردازی طبیعی و مصنوعی، نیز تأسیسات مکانیکی، برقی، و سیستم لوله کشی، و طراحی یا انتخاب تزیینات و مبلمان را دربر می گیرد. سبک معماری ممکن است از تکامل فنون و سبک های خاص فرهنگ یک عصر، با معماران نامور یا بدون آنان، پدید آمده باشد؛ یا به یک معمار خاص یا گروهی از معماران که به اتفاق روی طرحی کار می کنند، منسوب باشد.معماری آغازین. از انواع آغازین معماری آثار چندانی باقی نمانده است، اما باستان شناسان بر روی بقایای امکنۀ پیش از تاریخ، روستاهایی با بناهای تیرچوبی۲، و ساخت وسازهای رو زمینی۳ با استفاده از مصالح آلی (گِل یا گِل وجگن۴)، از عصر دیرینه سنگی علیا۵، عصر میان سنگی۶، و عصر نوسنگی۷ در آسیا، خاورمیانه، اروپا، و امریکای شمالی و جنوبی و مرکزی مطالعه کرده اند. با تحقیق گسترده در قرون ۱۹ و ۲۰ در مصر باستان از بناهای معمولی و بناهای تاریخی، از جمله مقبره های هرمی واقع در نزدیکی قاهرۀ۸ امروزی و مجموعه های مقبره و معبد در لوکسور۹ و تبس (طیوه)۱۰، اطلاعات ارزشمندی حاصل شده است.
معماری کلاسیک. بین قرون ۱۶ تا ۲پ م، شکل بنیادین معماری کلاسیک۱۱ در یونان به وجود آمد. ویژگی معماری معابد و بناهای عمومی عبارت اند از: پایه و نعل درگاه۱۲ در شیوه های ستون سازیِ دوریسی۱۳، ایونیایی۱۴، و قُرنتی۱۵، با سرستون های ساده، طوماری، یا برگ کنگری برای ستون های تکیه گاه. رومی ها از شیوۀ کلاسیک یونانی تقلید کردند و آن را توسعه دادند، و به ویژه آجر و بتون را به کار گرفتند و تاق، قوس، و گنبد را در احداث بناهای عمومی و آباره۱۶ها ابداع کردند.
معماری بیزانسی (معماری بیزانسی۱۷).این گونۀ معماری از قرن ۴م در امپراتوری روم شرقی پدید آمد و مرکز آن در بیزانس بود (که بعدها قسطنطنیه۱۸ نام گرفت و امروز استانبول نامیده می شود). قوس و گنبد، عناصر غالب در این سبک بودند. در این دوره از اهمیت شیوه های کلاسیک کاسته شد. کلیساها، شاخص ترین تجلی گاه معماری بیزانسی اند که بعضی از آن ها بسیار عظیم اند و بر اساس طرح صلیب یونانی (ایاصوفیه۱۹ در استانبول، سان مارکو۲۰ در ونیز)، با نقوش هندسی و تزیینات موزائیکی۲۱ ساخته شده اند.
معماری اسلامی. این سبک از قرن ۸م، هم زمان با گسترش دین اسلام از مرکزیت خود در خاورمیانه، به سوی غرب تا اسپانیا و به سوی شرق تا چین و فیلیپین گسترش یافت. ویژگی های شاخص آن عبارت اند از ساخت گل دسته و گنبد و قوس های تیزه دار. معماری اسلامی، بیشتر از طریق بناهای اسپانیایی، همچون مسجد جامعِ۲۲ کوردووا (قرطبه)۲۳ و کاخ الحمراء۲۴ در گرانادا (غرناطه)۲۵، در معماری کلیساها تأثیری عمیق گذاشت؛ اقتباس قوس تیزه دارِ گوتیک۲۶ از آن جمله است. نیز ← اسلامی،_معماری رومانسک (رومی وار۲۷). این سبک در مسیحیت اروپای غربی، از قرون ۱۰ تا ۱۲م، شکوفا شد. کلیساهایی با دیوارهای عظیم به منظور ایجاد یکپارچگی سازه ای، قوس های دورتمام، پنجره های کوچک، و در نتیجه فضاهای داخلی تاریک، از مشخصات آن است. در انگلستان این سبک را معمولاً معماری نورماندیایی۲۸ می نامند. در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، بار دیگر سبک رومی وار در اروپا و امریکا رونق گرفت.
معماری گوتیک. این سبک از معماری رومانسک برخاست. ابداع قوس های تیزه دار و پشت بند۲۹های معلق، جاسپردن دیوارهای باربر ضخیم به دیوارهای خارجی سبک تر و پنجره های وسیع تر و شیشه های منقوش۳۰، و در نتیجه افزایش روشنایی فضاهای داخلی، از ویژگی های آن است. معماری گوتیک عمدتاً از قرن ۱۲ تا ۱۶م در فرانسه تکامل یافت. این سبک به گوتیک آغازین۳۱ (کلیسای جامع سان۳۲)، گوتیک متعالی۳۳ (کلیسای جامع شارتر۳۴) و گوتیک متأخر۳۵ یا گوتیک شعله سان۳۶ تقسیم می شود.
معماری رنسانس. قرن های ۱۵ و ۱۶ در اروپا، نوزایی نقش مایه ها و قالب کلاسیک جنبش نئوکلاسیک۳۷ ایتالیا را در پی داشت. آثار مارکوس ویتروویوس پولیو۳۸، مهندس رومی قرن ۱پ م، سرچشمۀ اصلی الهام معماران بزرگ دورۀ رنسانس۳۹ ـ آندرِ آ پالادیو۴۰، لئون باتیستا آلبرتی۴۱، فیلیپو برونلّسکی۴۲، دوناتو برامانته۴۳، و میکلانژ ـ بود.
معماری باروک (معماری باروک۴۴). سبکی در معماری اروپای در قرون ۱۷ و ۱۸، که جزئیات بسیار، و افراط در تزیین را به مدل های کلاسیک افزود. بناهای عمومی بزرگ در آثار بدیع جووانّی لورنتسو برنینی۴۵ و فرانچسکو بورّومینی۴۶ در ایتالیا، بهترین نمونه های این شیوه اند.
معماری روکوکو (معماری روکوکو۴۷). این شیوه تداوم معماری باروک است، اما با افراطی حتی بیشتر در استفاده از نقش مایه های طراحی و جزئیات جدید و عناصر طبیعت گرایانه۴۸، از جمله صدف، گل، و درخت.
معماری نئوکلاسیک. معماری اروپا در قرون ۱۷ و ۱۸ با الهام از یافته های باستان شناختی مجدداً بر اسلوب های جدی تر کلاسیک تمرکز یافت. بازسازی لندن در مقیاس بزرگ، توسط رابرت آدام۴۹ و جان نَش۵۰، و بعدها بازسازی پاریس توسط ژرژ اوسمان۵۱ از آن جمله اند.
معماری نئوگوتیک (معماری نئوگوتیک۵۲). در اواخر قرن ۱۹ سبک گوتیک در اروپا و امریکا احیا شد.
آرنوُو (آرنووُ۵۳). این شیوه در اواخر قرن ۱۹ پدیدار شد، و با شکل های پرپیچ و خم و موّاج بناها، طرح اتاق ها، و تزیینات داخلیِ سبک نئوگوتیک به مقابله برخاست.
معماری مدرنیستی. این سبک معماری، که جنبش مدرن۵۴ نیز نامیده می شود، در آغاز قرن ۲۰ با مکتب وین۵۵ و مکتب باوهاوس۵۶ در آلمان پا گرفت و در امریکا، کشورهای اسکاندیناوی، و فرانسه نیز گسترش یافت. کارکردگرایی۵۷ اساس بنیادین این سبک است؛ از جمله مشخصات بارز آن عبارت اند از استفاده از خطوط و شکل های اندک، تأکید بر خردگرایی۵۸، و حذف تزیینات و پیرایه ها. در این سبک از پیشرفت های فنّاوری در مصالحی همچون شیشه، فولاد، و بتون و پیشرفت در فنونِ ساخت که انعطاف پذیری طرح را امکان پذیر می سازد، بسیار استفاده می شود. فرانک لوید رایت۵۹، میس وان در روهه۶۰ و شارل ادوآر ژانره۶۱ مشهور به لوکوربوزیه۶۲، از برجسته ترین معماران مدرن اند. معماری مدرن به طراحی مجتمع های وسیع ساختمانی و طرح های جامع شهری نیز می پردازد.
معماری پسامدرن. این سبک، که در دهۀ ۱۹۸۰ در امریکا، انگلستان، و ژاپن ظهور کرد، کارکردگرایی جنبش مدرن را مردود می شمارد و آمیزه ای التقاطی از سبک ها و نقش مایه های غالباً کلاسیک را جانشین آن می کند. استفاده از کنایه، هجو، توهم زایی در معماری پسامدرن۶۳، با آرمان های مدرنیستی در تضاد شدید است که اساس آن بر برخورد صادقانه با مصالح و فُرم کارکردگرا مبتنی بود.
معماری های تک (معماری های تک۶۴ ). این سبک در دهۀ ۱۹۸۰ ظهور کرد، و آرمان های برگرفته از جنبش مدرن را با سازه های بسیار پیشرفته و نوآوری های فنی به اجرا درآورد. بانک هنگ کنگ و شانگهای۶۵ در هنگ کنگ، اثر نورمن فاستر۶۶، و عمارت ریچارد راجرز لویدز۶۷ ، در مرکز اقتصادی لندن۶۸، از آن جمله اند.
دکانستراکشنیسم. شیوه ای در معماری، که سبْک شمردن آن مورد تردید است. در این شیوه با جدا کردن عناصر معمول ساختمانی همچون کف، دیوار، و سقف، و شکستن فرم ها و فضاها، حسی از آشفتگی و جنبش ایجاد می شود.
نظریۀ معماری. نظریۀ معماری از دوران کلاسیک، در پی ایجاد موازنه میان سه ویژگی سودمندی، استواری، و زیبایی بوده است. دیری نگذشت که نظریه پردازان دریافتند که این موازنه باید با نوع بنا و شرایط ساخت آن تغییر کند؛ این نکته به ویژه در مورد رابطۀ بین سودمندی و زیبایی (در کارخانه، ویژگی سودمندی، و در بنای یادمانی زیبایی یا چشم نوازی غالب است) صدق می کند اما استواری در هر گونه معماری همواره یک ویژگی ضروری شناخته شده است. structure wooden-post above-ground wattle and daub Upper Palaeolithic Mesolithic Neolithic Cairo Luxor Thebes classical post-and-lintel construction Doric Ionic Corinthian aqueduct Byzantine Constantinople Hagia Sophia St Mark mosaic Great Mosque Cordoba Alhambra Granada Gothic Romanesque Norman buttress stained-glasses Early Gothic Sens Cathedral High Gothic Chartres Cathedral Late Gothic Flamboyant Gothic neoclassical Marcus Vitruvius Pollio Andrea Palladio Leon Battista Alberti Filippo Brunelleschi Donato Bramante baroque Giovanni Lorenzo Bernini Francesco Borromini rococo naturalistic Robert Adam John Nash Georges Haussman neo-Gothic art nouveau Modern Movement Vienna School Bauhaus Functionalism rationalism Frank Lloyd Wright Mies van der Rohe Charles Edouard Jeanneret Le Corbusier postmodernism high-tech Hong Kong and Shanghai Bank Norman Foster Richard Rogers’s Lloyds Building City of London

نقل قول های معماری

معماری هنر و فن طراحی و ساختن بناها، فضاهای شهری و دیگر فضاهای درونی و بیرونی برای پاسخ هم آهنگ به نیازهای کارکردی و زیباشناسانه است.
• «بناهای یادبود بیشتر از کلمات دوام دارند. تمدنهای قدیمی با ساختمانها شناخته می شوند. چیزی مهمتر از معماری وجود ندارد.» نیویورک تایمز -> فیلیپ جانسون
• «معماری به نظر من اولین پرداخت انسان است. اولین کاری است که انسان به محض آشنایی با طبیعت آغاز می کند. اولین برخوردش با طبیعت برای رفع نیازش، برای زندگی اش، برای اسکانش و برای معیشتش است. اولین دخل و تصرف انسان در طبیعت است. جایی که انسان ظهور پیدا می کند، معماری آغاز می شود و الفبای معماری از همان جاست و تداوم پیدا می کند. هرچه این فعالیت گسترش پیدا می کند دامنه معماری و به دنبال آن کار وسیع تر به مفهوم شهرسازی امکان گسترش می یابد.» -> باقر آیت الله زاده شیرازی
• «معماری به نظر من اولین پرداخت انسان است. اولین کاری است که انسان به محض آشنایی با طبیعت آغاز می کند. اولین برخوردش با طبیعت برای رفع نیازش، برای زندگی اش، برای اسکانش و برای معیشتش است. اولین دخل و تصرف انسان در طبیعت است. جایی که انسان ظهور پیدا می کند، معماری آغاز می شود و الفبای معماری از همان جاست و تداوم پیدا می کند. هرچه این فعالیت گسترش پیدا می کند دامنه معماری و به دنبال آن کار وسیع تر به مفهوم شهرسازی امکان گسترش می یابد.» -> باقر آیت الله زاده شیرازی

ارتباط محتوایی با معماری

معماری در جدول کلمات

معماری که قصر خورنق را ساخت
سنمار
از نقاط دیدنی و از شاهکارهای ممتاز معماری همدان
آرامگاه بابا طاهر
بزرگترین گنبد آجری جهان و مقبره الجایتو که از آثار مهم معماری پارسی و اسلامی به شمار می رود
گنبد سلطانیه
روستایی با معماری سنتی زیبا بین شهر های کاشان و نطنز
ابیانه
سبکی در معماری اروپایی
رومن
از آثار معماری ارزشمند استان مازندران متعلق به قرن پنجم هجری در سوادکوه
قلعه لاجیم
از آثار معماری صفویه
خانه پیرنیا

معنی معماری به انگلیسی

architecture (اسم)
فن معماری ، معماری ، سبک معماری ، مهرازی
architectural (صفت)
معماری ، وابسته به معماری

معنی کلمه معماری به عربی

معماری
معماري , هندسة معمارية
معماري

معماری را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

امین غیبی ١٥:١٧ - ١٣٩٨/٠٤/٣٠
سلام. ضمن تشکر از نویسنده ی محترم...
یه سایت راجع به خدمات معماری پیدا کردم به اسم خدمات یاب
هم کسب درآمد از طریق دریافت پروژه و هم انجام خدمات معماری:
https://khadamatyab.com/خدمات/معماری/
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• رشته معماری   • معماری ساختمان   • معماری چیست   • آموزش معماری   • شغل معماری   • دانلود معماری   • تعریف معماری   • معماری به انگلیسی   • معنی معماری   • مفهوم معماری   • معرفی معماری   • معماری یعنی چی   • معماری یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی معماری
کلمه : معماری
اشتباه تایپی : lulhvd
آوا : me'mAri
نقش : اسم
عکس معماری : در گوگل


آیا معنی معماری مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 95% )