انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 1059 100 1

مهدی موعود

معنی مهدی موعود در لغت نامه دهخدا

مهدی موعود. [ م َ ی ِ م َ / مُو ] (اِخ ) امام زمان. امام منتظر. رجوع به مهدویت و مهدی شود.

معنی مهدی موعود به فارسی

مهدی موعود
امام زمان ( عج ) . امام منتظر ( عج )

مهدی موعود در دانشنامه اسلامی

مهدی موعود
مهدی موعود، ترجمه جلد سیزدهم کتاب بحارالانوار، علامه مجلسی است که توسط آقای علی دوانی در سال 1368ش ترجمه شده است.
این کتاب؛ مشتمل بر شناخت امام زمان غائب از انظار است، مفصل ترین و جامع ترین کتاب فارسی امام عصر(عج) می باشد.
مؤلف، کتاب را از مباحث عقلی و نقل شواهد تاریخی از منابع خودی و بیگانه و رد شبهات منکران آن حضرت خالی نگذاشته است. پاورقی های این کتاب نیز، از خود مترجم می باشد.
علاوه بر این ترجمه، سه ترجمه دیگر نیز بر جلد سیزدهم بحار الأنوار شده است. ولی تنها ترجمه مرحوم شیخ محمد حسن ارومی دو سه بار چاپ سنگی و حروفی شده است. هر چند سبک نثر نویسی آن، تا حدی ساده و قابل فهم عموم است، ولی چون مقید بوده، سلسله سند را نقل کند، و حشو و زوائد مطالب را در ترجمه هم بیاورد، با توجه به شیوه چاپ های آن، تقریبا مورد استفاده مردم امروز که اصولا حوصله مطالعه این گونه کتاب های مغلق و قدیمی را ندارند، قرار نمی گرفت. به علاوه چون فاقد هر گونه توضیح و پاورقی لازم است، لذا قسمتهایی از بعضی روایات آن مورد دستبرد و سوء استفاده فرقه بابی و بهایی و ازلی قرار گرفته و حداکثر استفاده از آن برای رواج آئین خود نموده و بدان وسیله بسیاری از مردم ساده لوح و بی اطلاع را گمراه ساخته اند!
به طوری که اطلاع داریم، بسیاری از خریداران آن ترجمه نیز فرقه بهایی می باشند! فرقه بهایی ترجمه سابق سیزدهم بحار (چاپ اسلامیه!!) را به محافل تبلیغی خود می برند و با نشان دادن مواردی که قبلا تعیین نموده و برای بدام انداختن افراد ساده دل و مسلمانان بی اطلاع تازه وارد، آماده ساخته اند، نخست آنها را در عقیده سابق خود متزلزل و گیج می کنند، آنگاه رفته رفته بی چاره فریب خورده را به دام افسون و نیرنگ بهائیت که ماسک «تحرّی حقیقت و گفتگوی مذهبی» به آن زده اند، می اندازند.
مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) کتابی مفصل در مهدویت است.
این کتاب، ترجمۀ جلد سیزدهم بحار الانوار است که به قلم مرحوم استاد علی دوانی به فارسی برگردان شده است. این اثر، حاوی گزارش تفصیلی با محتوای تاریخی - حدیثی در زندگانی حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
ساختار
ترجمۀ فارسی کتاب، با مقدمه و پاورقی های مبسوط مترجم همراه است. مقدمه و اضافات مترجم، با افزودن قصاید و قطعاتی چند از آثار ادب فارسی، نگارش یافته است.مترجم، در جای جای کتاب، در ردّ شبهات فرقۀ بهائیه و بابیه، نهایت تلاش خویش را به کار برده است.
عناوین مهم کتاب
عنوان های مهم کتاب، از این قرار است:
← عناوین مقدمه های کتاب
...
اعتقاد به مهدی موعود از عقاید مسلم نزد همه مسلمانان است. همه مسلمانان بر آن اند که شخصی که «مهدی» لقب دارد و با حضرت رسول (صلی الله علیه و آله وسلّم) همنام است، در آخرالزمان ظهور خواهد کرد، و دین اسلام را رواج داده، و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد
همه مسلمانان بر آن اند که شخصی که «مهدی» لقب دارد و با حضرت رسول (صلی الله علیه و آله وسلّم) همنام است، در آخرالزمان ظهور خواهد کرد، و دین اسلام را رواج داده، و جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد زیرا احادیث متواتری در این باره از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) روایت شده است، به گونه ای که کمتر مسئله ای را می توان یافت که احادیث مربوط به آن در این حد از تواتر باشد. و اعتبار حدیث متواتر مورد قبول همه علمای اسلام و حجیت و اعتبار حدیث متواتر خدشه ناپذیر است، و هیچ گونه شک و تردید را بر نمی تابد.برخی از محققان اهل سنت، در نقد کلام ابن خلدون که در احادیث مربوط به مهدی موعود شک و تردید نموده، گفته است: مسئله، مسئله یک حدیث و دو حدیث نیست، بلکه احادیث مربوط به مهدی موعود مجموعه ای از احادیث و آثار، و حدود هشتاد روایت می باشد که صدها راوی یا بیشتر آن ها را نقل کرده اند. با این حال، چگونه می توان این مجموعه بزرگ از احادیث را رد کرد؟! اگر چنین کار جایز باشد، اساس شریعت هم قابل تردید خواهد بود.
کتب اهل سنت
گذشته از کتاب های معتبر حدیث و تاریخ و علمای اهل سنت که احادیث مربوط به مهدی موعود را نقل کرده اند، عده ای دیگر از علمای اهل سنت، کتابهای مستقلی در این موضوع تالیف کرده اند که فهرست نام برخی از آنان را به همراه کتاب یا کتابهایی که در این زمینه نگاشته اند، یادآور می شویم:الف. ابونعیم اصفهانی (م ۴۳۰هـ. ق) کتابهای «مناقب المهدی»، «نعت المهدی» و «الاربعین حدیثا فی المهدی».ب. جلال الدین سیوطی، دو کتاب «العرف الوردی فی اخبار المهدی» و «علامات المهدی».ج. ابن حجر عسقلانی، کتاب «القول المختصر فی علامات مهدی».د. ملاعلی متقی هندی، مؤلف کتاب «کنز العمال»، «تلخیص البیان فی اخبار مهدی آخرالزمان».هـ. ملاعلی قاری هندی، کتاب «المشرب الوردی فی اخبار المهدی».و. حافظ ابوعبدالله گنجی شافعی، کتاب «البیان فی اخبار صاحبالزمان».ز. شیخ یوسف بن یحیی بن علی مقدسی شافعی، کتاب «عقد الدرر فی اخبار المهدی المنتظر».ح. شیخ مرعی بن یوسف مقدسی، کتابهای «فوائد الفکر فی الامام المنتظر» و «مرآة الفکر فی المهدی المنتظر».ط. حماد بن یعقوب رواحبی، کتاب «اخبار المهدی».ی. شیخ جمال الدین دمشقی، کتاب «عقد الورد فی اخبار الامام المنتظر».کتابهای دیگر که این کتاب گنجایش ذکر آن ها را ندارد.
اعتقاد اهل سنت
وجود امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) مورد اتفاق همة شیعیان است، ولی اهل سنت در این مورد دو دسته اند:۱. گروهی از آنان که اکثریت را تشکیل می دهند، بر آنند که امام زمان فعلا موجود نیست و قبل از قیامت به دنیا خواهد آمد.۲. جمعی دیگر در این مسئله با شیعه هم عقیده اند. اختلاف نظر دیگری که در مورد امام زمان (عجّل الله فرجه الشریف) وجود دارد، این است که از نظر شیعه و عده ای از علمای اهل سنت، آن حضرت از فرزندان امام حسین (علیه السّلام) است، ولی عده ای دیگر از علمای اهل سنت او را از فرزندان امام حسن (علیه السّلام) دانسته اند.منشا این اختلاف آن است که در منابع حدیث اهل سنت در این باره دو حدیث نقل شده است، ولی حدیثی که او را از اولاد امام حسین (علیه السّلام) می داند، مشهورتر است. با این حال، برخی از علمای شیعه و اهل سنت، وجوهی را برای توجیه حدیث دیگر نقل کرده اند.
دلایل وجود امام زمان
...
اندیشۀ ظهور مهدی موعود _بر خلاف پندار برخی_نه فقط ویژۀ شیعه نیست؛ بلکه بخش مهمّی از باورهای اسلامی به شمار می آید، که بر پایۀ بشارت های پیامبر گرامی اسلام (صلّی اللّه علیه واله وسلّم)، میان همۀ گروه ها و مذاهب اسلامی شکل گرفته است.
در حوزۀ اعتقادات اسلامی، کمتر موضوعی را می توان یافت که تا این اندازه به آن اهمیت داده شده باشد، ازاین رو در اصل اعتقاد به ظهور مهدی موعود، نوعی اتفاق نظر و وحدت فکر، شکل گرفته است.
منابع اهل سنت در مورد مهدویت
در مراجعه به منابع اهل سنت به روشنی به دست می آید در بسیاری از آن ها-با وجود برخی تحریفاتی که بویژه در دهه های اخیر در روایات مربوط به اهل بیت پیامبر (صلّی اللّه علیه واله وسلّم) در این منابع صورت گرفته است- احادیث مربوط به حضرت مهدی (عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف)، در کانون توجه قرار گرفته است؛ به گونه ای که در بیشتر این کتاب ها، از اوصاف و زندگی حضرت مهدی (عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف)، نشانه های ظهور، محل ظهور و بیعت، شمار یاران و دیگر موضوعات سخن به میان آمده است. این بدان گونه است که برخی از کسانی که به نوعی در بحث های مهدویت تردید کرده اند، دربارۀ اساس آن، چنین گفته اند:مشهور میان مسلمانان در طول تاریخ، این است که در آخر الزمان، مردی از اهل بیت (علیهم السّلام) ظهور کرده، عدالت را آشکار می کند. مسلمانان از او پیروی می کنند و او بر کشورهای اسلامی چیره می شود. نام او مهدی است. البته عدۀ کم شماری، از پذیرفتن اصل «مهدویّت» سر باز زده، با دلایلی سست و واهی، به انکار آن پرداخته و آن را فکری شیعی معرفی کرده اند.افزون بر روایات فراوانی که در منابع اهل سنّت به صورت پراکنده به چشم می خورد، تدوین و نگارش کتاب های حدیثی ویژۀ حضرت مهدی (علیه السّلام)، به وسیلۀ دانشمندان اهل سنّت، نیز کتاب های مفصل تحلیلی، گویای جایگاه والای «مهدویّت» نزد آنان است؛ از این رو منابع روایی اهل سنت را می توان به دو دسته تقسیم کرد:
← کتاب های عمومی
 ۱. ↑ عبد الرحمن ابن خلدون، مقدمة العبر، ص۲۴۵.۲. ↑ سلیمان ابن الاشعث، سنن ابی داود، ص ۷۱۲.۳. ↑ علی بن عیسی اربلی، کشف الغمة فی معرفة الائمة، ج ۳، ص۲۶۷.    
...
دانشمندان عامه و مهدی موعود(عج)، تألیف علی دوانی، فهرستی است از نظریات و اعتقادات صد و بیست تن از مشاهیر و بزرگان عامه درباره مهدی(عج) که از شخص محمد بن الحسن العسکری(عج)، به عنوان «حجت»، «قائم»، «مهدی» و «منتظر» نام برده و اعتراف به وجود مقدس امام زمان(عج) در عقیده شیعه نموده اند.
کتاب به زبان فارسی روان و با استفاده از ادبیات روز، در سال 1353ش، نوشته شده است.
مهم ترین کاری که در این اثر، نسبت به سایر تألیفات همسو، راجع به این دانشمندان انجام شده، این است که آنها را به ترتیب زمان از قرن چهارم هجری تا عصر حاضر، قرن به قرن، شناسانده و تاریخ درگذشت هرکدام را با تتبع بسیار در مظان آنها یادداشت کرده و کتابی بی بدیل را ارائه نموده است.
کتاب با سه مقدمه از مؤلف آغاز و مطالب در دو بخش اصلی ارائه شده است:
مؤلف در مراجعه به برخی از کتبی که در رابطه با موضوع این اثر نوشته شده اند، در بعضی از اسامی، القاب، تاریخ وفیات، اسامی کتب آنها و مطالب و مآخذ، متوجه اشتباهاتی شده که همه را پس از مراجعه به منابع و مدارک مربوطه، تصحیح کرده و توضیح داده است.
آنچه که از سایر کتب موجود در این زمینه نقل شده، به ترتیبی است که خود مؤلف آنها را صلاح دیده؛ یعنی گاهی تقدیم و تأخیری در نقل مطالب وجود دارد تا منظم تر و گویاتر باشند.

مهدی موعود در دانشنامه آزاد پارسی

رجوع شود به:امام مهدی (عج) (سامرا ۲۵۵ق)

مهدی موعود در جدول کلمات

لقب مهدی موعود (عج)
غایب
از جمله لقب هایی که برای مهدی موعود (عج) ذکر شده
غایب

مهدی موعود را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• کتاب مهدی موعود   • معنی اسم مهدی با کسره   • علائم ظهور مهدی موعود   • مهدی موعود کیست   • سایت مهدی موعود   • معنی مهدی به فارسی   • مهدی موعود آمد   • امام مهدی (عج)   • معنی مهدی موعود   • مفهوم مهدی موعود   • تعریف مهدی موعود   • معرفی مهدی موعود   • مهدی موعود چیست   • مهدی موعود یعنی چی   • مهدی موعود یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی مهدی موعود
کلمه : مهدی موعود
اشتباه تایپی : lind l,u,n
عکس مهدی موعود : در گوگل


آیا معنی مهدی موعود مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )