انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

99 1054 100 1

مهندسی عمران

مهندسی عمران در دانشنامه ویکی پدیا

مهندسی عمران
رشته عمران مهندسی عمران یکی از شاخه های مهندسی است، که به طراحی، نگهداری و ساخت سازه های مصنوعی شامل جاده ها، پل ها، کانال ها، سدها و ساختمان ها می پردازد. از لحاظ قدمت، مهندسی عمران پس از مهندسی جنگ، دومین نظام مهندسی به شمار می آید و امروزه مهندسی عمران، حد واصل مهندسی نظامی و مهندسی غیرنظامی محسوب می گردد. مهندسی محیط زیست، مهندسی ژئوتکنیک، ژئوفیزیک، ژئودزی، مهندسی حمل و نقل، علوم زمین، علوم جوی، مهندسی قانونی، مهندسی شهری، مهندسی هیدرولیک، علم مواد، مهندسی سازه های دریایی، مدیریت سواحل، نقشه برداری و مهندسی سازه از جمله شاخه های علمی هستند که به بهبود پروژه های مهندسی عمران کمک می کنند.
مهندس عمران
مهندسی و مدیریت ساخت
نقشه (فنی)
مهندسی راه آهن
انجمن مهندسان عمران آمریکا
مقررات ملی ساختمان
آغاز فعالیت های مهندسی عمران احتمالاً بین ۴۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و در مصر باستان و میان رودان بوده است. هنگامی که انسان ها زندگی عشایری را رها کردند؛ نیاز به ساخت وساز جهت تأمین سرپناه پدید آمد. در همان زمان گسترش حمل ونقل به نحو فزاینده ای اهمیت یافت و به اختراع چرخ و همچنین آغاز دریانوردی منجر شد.تا پیش از دوران مدرن، تفاوت واضحی بین مهندسی عمران و معماری وجود نداشت؛ و اغلب از این دو عنوان به جای یک دیگر استفاده می شد.
از ساخت هرم های مصری (۲۷۰۰–۲۵۰۰ پیش از میلاد) می توان به عنوان اولین نمونه از ساخت سازه های عظیم یاد کرد. از دیگر سازه های تاریخی عمرانی می توان به سامانهٔ مدیریت آب قنات در ایران باستان (با قدمت بیش از ۳۰۰۰ سال)، پارتنون در یونان باستان (۴۴۷–۴۳۸ پیش از میلاد)، جادهٔ آپیا در روم باستان (۳۱۲ پیش از میلاد) و دیوار بزرگ چین (۲۲۰ پیش از میلاد) اشاره کرد.
از آغاز وجود بشر مهندسی یک نمود از زندگی بوده است. اولین تمرین های مهندسی عمران ممکن است از ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ قبل از میلاد مسیح در مصر باستان و بین النهرین، وقتی انسان کوچ نشینی را ترک کرد آغاز شده باشد، که بنابر علت نیاز به ساختمان برای پناهگاه بوده است. در این مدت حمل و نقل به به طور فزاینده مهم شد و موجب پیشرفت چرخ و کشتیرانی شد، ساختار اهرام در مصر (در حدود ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح) می تواند به عنوان اولین سازهٔ پی ریزی شده در نظر گرفته شود. دیگر ساختمان های باستانی مهندسی عمران شامل: پارتنون (معبد خدای اتنا در اتن) بوسیلهٔ ایکتینوس (معمار) در یونان باستان(۴۴۷ تا ۴۳۸ سال قبل از میلاد مسیح)-راه اپین بوسیلهٔ مهندسین رومی (حدود ۳۱۲ سال قبل از میلاد) -دیوار بزرگ چین بوسیلهٔ جنرال امتیانگ تحت امر امپراتور چین کین چی هانگ (حدود ۲۲۰ سال قبل از میلاد) و گنبدهای ساخته شده در سریلانکای باستان مثل جتاوارانامایا و آبیاری وسیعی که در آنورادهاپورا کار می کند. رومی ها سازه های مهندسی را در پهنهٔ امپراتوری خود توسعه دادند، که به طور خاص شامل قنات-دستگاه عمارت اجاره نشینی-بندرها و برج ها سدها و راه ها است. تا عصر مدرن هیچ تمایزی بین مهندسی عمران و معماری نبود و اصلاح های مهندسی و معماری به طور عمده تفاوت های جغرافیایی بود که به یک فرد اشاره می کرد و قابل معاوضه بود. در قرن ۱۸ واژهٔ مهندسی عمران برای تمیز دادن از مهندسی نظامی استفاده شد. (هم چنین ببینید تاریخ مهندسی ساختمانی را) اولین کسی که خودش را به عنوان مهندس عمران معرفی کرد جان اسمیتون بود کسی که «ادی استون لایت هوس» را ساخت. در سال ۱۷۷۱ اسمیتون و برخی از همکارانش جامعهٔ مهندسین عمران را تشکیل دادند. یک گروه از رهبران این حرفه که به صورت غیررسمی سر شام یکدیگر را ملاقات کردند. به هر حال مدرک بعضی دیدارهای تکنیکی وجود داشت که ثابت می کرد آن کمی بیشتر از یک جامعهٔ دسته جمعی بود. در سال ۱۸۱۸ مؤسسهٔ مهندسین عمران در لندن تأسیس شد و در ۱۸۲۰ مهندس برجسته توماس تلفورد رئیس دانشگاه شد. در سال ۱۸۲۸ مؤسسه یک پروانهٔ سلطنتی دریافت کرد که به صورت رسمی مهندسی عمران را یک حرفه شناخت. پروانه تعریف کرد، مهندسی عمران را هنر هدایت کردن منابع بزرگ قدرت در طبیعت برای استفاده و آسودگی انسان و به عنوان ابزار تولید و ترافیک در ایالت ها، هر دو برای داد و ستد داخلی و خارجی و به عنوان کاربردی در ساخت راه ها، برج ها، قنات ها، کانال ها هدایت کنندهٔ رودخانه و لنگر گاه ها برای معاملهٔ داخلی و تبادل و در ساخت بندرها لنگر گاه ها آب بند موج شکن و فانوس دریایی و در هنر هدایت به وسیلهٔ قدرت ساختگی به منظور تجارت و در ساخت و کاربرد ماشین آلات و زه کشی شهرهای کوچک و بزرگ. اولین دانشگاه خصوصی برای تدریس مهندسی عمران در ایالات متحده آمریکا دانشگاه نورویچ بود که در سال ۱۸۱۹ به وسیلهٔ کاپیتان آلدرن پارتریج تأسیس شد. اولین مدرک مهندسی عمران در ایالات متحده در سال ۱۸۳۵ به وسیلهٔ مؤسسهٔ رنسلر پلی تکنیک داده شد. اولین مدرکی مانند این که به یک زن داده شد به وسیلهٔ دانشگاه کرنل به نورا استانتون بلیچ در سال ۱۹۰۵ داده شد.
عکس مهندسی عمران
رشته راه و ترابری یکی از گرایش های رشته مهندسی عمران در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد. دانشجویان این رشته در زمان تحصیل مطالب مختلفی از انواع طرح های هندسی مسیرهای زمینی شامل ریل و جاده و همچنین انواع روسازی های صلب و غیر صلب و هم چنین مدل های مختلفی از انواع حمل و نقل های هوایی و زمینی و دریایی را با آموزش در کنار پژوهش فراا می گیرند
مهندسی راه و ترابری گرایشی است که در آن اصول و استانداردهای نوین در ساخت راه های جدید و بهسازی راه های قدیمی مورد توجه و پژوهش قرار می گیرد.
هدف این دوره، آموزش افرادی است که در نهایت دارای توانایی های لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه های تخصصی در زمینه مهندسی راه و ترابری گردند و ضمناً توان تحقیقاتی کافی جهت حل مسائلی که در این زمینه ها با آن روبرو می شوند را دارا باشند. این پروژه های تخصصی می تواند شامل راه، راه آهن، فرودگاه، حمل و نقل و ترابری باشد.
مهندسی عمران محیط زیست یک رشته متنوع و پویا است که جامعه اثرات آن در جامعه برای پیشبرد تمدن و کیفیت زندگی است. در حال حاضر این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در ایران در چندین دانشگاه ارائه می شود. لازم است ذکر شود این رشته، رشته نوپایی در ایران است.
کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست دوره ای است آموزشی- پرورشی با تأکید بیشتر بر روی آموزش که مرکب از تعدادی دروس نظری، کاربردی و آزمایشگاهی و برنامه تحقیقاتی در زمینه مهندسی محیط زیست جهت افزایش اطلاعات کارشناسائی نظیر کارشناسان مهندسی عمران، مهندسی آب، مهندسی شیمی، مهندسی محیط زیست، مهندسی مکانیک و مهندسی بهداشت است.
این رشته با هدف طراحی، ساخت و ساز و تعمیر و نگهداری از محیط فیزیکی به طور طبیعی پایه گذاری شده است. وظایف کاری مهندسان محیط عمران محیط زیست حمایت از اقتصاد جهانی، تأمین سلامت و ایمنی از جوامع مختلف، حفظ و بهبود محیط زیست و کیفیت کلی زندگی است.
۱- شناخت و کنترل آلودگی منابع آب، خاک وهوا ۲- طراحی تأسیس های آب و فاضلاب شهری، روستایی و صنعتی ۳- کنترل آلودگی های حاصل از مواد زائد جامد ۴- برنامه ریز و مدیریت اجرای طرحهای زیست محیطی
از آغاز وجود بشر مهندسی یک نمود از زندگی بوده است. اولین تمرین های مهندسی عمران ممکن است از ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ قبل از میلاد مسیح در مصر باستان و بین النهرین وقتی انسان کوچ نشینی را ترک کرد آغاز شده باشد که بنابراین بعلت نیاز که ساختمان برای پناهگاه بوده است. در این مدت حمل و نقل به به طور فزاینده مهم شد و موجب پیشرفت چرخ و کشتیرانی شد ساختار اهرام در مصر (در حدود ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح) می تواند به عنوان اولیه مورد سازه های پی ریزی شده در نظر گرفته شود.
دیگر ساختمان های باستانی مهندسی عمران شامل: پارتنون (معبد خدای اتنا در اتن) بوسیلهٔ ایکتینوس (معمار) در یونان باستان(۴۴۷ تا ۴۳۸ سال قبل از میلاد مسیح)-راه اپین بوسیلهٔ مهندسین رومی (حدود ۳۱۲ سال قبل از میلاد) -دیوار بزرگ چین بوسیلهٔ جنرال امتیانگ تحت امر امپراتور چین کین چی هانگ (حدود ۲۲۰ سال قبل از میلاد) و گنبدهای ساخته شده در سریلانکای باستان مثل جتاوارانامایا و آبیاری وسیعی که در آنورادهاپورا کار می کند. رومی ها سازه های مهندسی را در پهنهٔ امپراتوری خود توسعه دادند که بطور خاص شامل قنات-دستگاه عمارت اجاره نشینی-بندرها و برج ها سدها و راه ها است.
تا عصر مدرن هیچ تمایزی بین مهندسی عمران و معماری نبود و اصلاح های مهندسی و معماری به طور عمده تفاوت های جغرافیایی بود که به یک فرد اشاره می کرد و قابل معاوضه بود. در قرن ۱۸ واژهٔ مهندسی عمران برای تمیز دادن از مهندسی نظامی استفاده شد. (هم چنین ببینید تاریخ مهندسی ساختمانی را) اولین کسی که خودش را به عنوان مهندس عمران معرفی کرد جان اسمیتون بود کسی که «ادی استون لایت هوس» را ساخت. در سال ۱۷۷۱ اسمیتون و برخی از همکارهایش جامعهٔ مهندسین عمران را تشکیل دادند. یک گروه از رهبران این حرفه که بصورت غیررسمی سر شام یکدیگر را ملاقات کردند.
به هر حال مدرک بعضی دیدارهای تکنیکی وجود داشت. آن کمی بیشتر از یک جامعهٔ دسته جمعی بود. در سال ۱۸۱۸ مؤسسهٔ مهندسین عمران در لندن تأسیس شد و در ۱۸۲۰ مهندس برجسته توماس تلفورد رئیس دانشگاه شد. در سال ۱۸۲۸ مؤسسه یک پروانهٔ سلطنتی دریافت کرد که به صورت رسمی مهندسی عمران را یک حرفه شناخت. پروانه تعریف کرد مهندسی عمران را هنر هدایت کردن منابع بزرگ قدرت در طبیعت برای استفاده و آسودگی انسان و به عنوان ابزار تولید و ترافیک در ایالت ها هر دو برای داد و ستد داخلی و خارجی و به عنوان کاربردی در ساخت راه ها برج ها قنات ها کانال ها هدایت کنندهٔ رودخانه و لنگر گاه ها برای معاملهٔ داخلی و تبادل و در ساخت بندرها لنگر گاه ها آب بند موج شکن و فانوس دریایی و در هنر هدایت به وسیلهٔ قدرت ساختگی به منظور تجارت و در ساخت و کاربرد ماشین آلات و زه کشی شهرهای کوچک و بزرگ.
اولین دانشگاه خصوصی برای تدریس مهندسی عمران در ایالات متحده آمریکا دانشگاه نورویچ بود که در سال ۱۸۱۹ به وسیلهٔ کاپیتان آلدرن پارتریج تأسیس شد.
اولین مدرک مهندسی عمران در ایالات متحده در سال ۱۸۳۵ به وسیلهٔ مؤسسهٔ رنسلر پلی تکنیک داده شد. اولین مدرکی مانند این که به یک زن داده شد به وسیلهٔ دانشگاه کرنل به نورا استانتون بلیچ در سال ۱۹۰۵ داده شد.
نرم افزارهای مختلفی برای تخصص های گوناگون رشته مهندسی عمران وجود دارند. بیشتر مهندسان عمران، در گرایش های مختلف ازقبیل مهندسی خاک و پی، مهندسی سازه، مهندسی ترابری، مهندسی هیدرولیک، مهندسی محیط، مدیریت پروژه و ساخت، مهندسی سواحل بنادر وسازه های دریایی و نقشه برداری فعالیت دارند.
طراحی به کمک رایانه
اتوکد
اتودسک
مایکروسافت اکسل
تمایل آن ها برای کار با برنامه های مهندسی عمران از علایق آموزشی شان برای ورود به قرن بیست و یکم با عنوان یک مهندس عمران ناشی می شود. امروزه این علایق و تمایلات محور ادامه تحصیلات شده است که ادامه تحصیلات نیز لازمه حفظ مجوزهای حرفه ای است. در نتیجه افزایش استفاده و تقاضا برای این نرم افزارها نیاز به مشاغلی همچون نقشه کشی کم تر شد؛ زیرا اکنون یک مهندس در نتیجه رفع نیاز به طراحی دستی، توانایی واردکردن پارامترهای طراحی را به برنامه دارد. نقشه کشی یکی از گرایش های تخصصی مهندسی عمران است که اتکای فراوانی به رایانه ای شدن صنعت دارد. آموزش برنامه های نرم افزاری در متون کتاب های دانشگاهی نیز گنجانده شده اند تا دانشجویان، تجربه کار با این برنامه ها را فراگیرند.
یکی دیگر از زیرشاخه های تخصصی این رشته، یعنی طراحی زیرساخت نیز وابستگی بالایی به برآورد میزان بار، فشار، زه کشی و جریان آب دارد. برخی از شرکت های تولیدکننده نرم افزار، در تلاش هستند تا برنامه های طراحی ویژه ای را برای رشته های گوناگون طراحی زیرساخت به صورت یکپارچه فراهم کنند. اگرچه معمولاً استفاده از نرم افزارهایی مثل مایکروسافت اکسل با قیمتی به مراتب پایین تر نیز مفید است. هنگام طراحی مرحله ساخت وساز، روش های مختلف مدیریت پروژه برای تخمین عواملی همچون قیمت، جدول زمان بندی و منابع مفید هستند. بسته های نرم افزاری گوناگون، بر مبنای معادلات و نظریات مختلفی که پایه و اساس این محاسبات هستند، ساخته شده اند. یک طراح جاده ممکن است برای مثال موقعیت کنونی لوله های زیر زمین را اصلاح کند. نرم افزار سیویل دیزاینر (به انگلیسی: Civil Designer) یک نمونه از بسته طراحی است که از جمع آوری داده های یک پارچه، ترسیم، مدل سازی سطحی و سیستم طراحی برای زیرساخت مهندسی عمران تشکیل شده است.
از نگاه مهندسان عمران، این گونه از نرم افزارها تنها برای زیرسازی زمین زیر ساختمان ها استفاده نمی شوند؛ بلکه برای حفاظت از آن ها نیز کاربرد دارند؛ آنچنان که اخیراً در سال ۲۰۱۱ برنامه هایی ساخته شده اند که به مهندس این اجازه را می دهند که ترک خوردگی در پل ها و ساختمان ها را زیر نظر بگیرند. همانطور که شبکه های توزیع آب، شکست و ترک در لوله های سطحی را از طریق سنسورهای نصب شده تحت کنترل دارند. این ویژگی، به مهندسان اجازه می دهد تا بخشی از هزینه های مربوط به بازرسی های انسانی را کاهش دهند. اتوکد سیویل ۲۰۱۲ این قابلیت را ارائه می کند که کار با این نرم افزار را آسان می کند؛ همانطور که برنامه های اتودسک دیگر با ساده کردن کار و کاهش دادن هزینه ها برای مهندسان این کار را انجام می دهند. در نتیجهٔ قابلیت ترکیب اطلاعات بیشتر در این نرم افزارها، نسبت به ورژن های ۵ سال سرعت بالاتری دارند.نرم افزارهای جدید مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM امروزه کمک بسزایی در تحول در مهندسی عمران و اجرای طرح های عمرانی کرده اند و تولیدکنندگان بزرگی همچون شرکت اتودسک نیز علاوه بر تولید نرم افزارهای قدیمی خود مانند اتوکد رو به طراحی نرم افزارهای جدید با هسته کاملاً متفاوت و مبتنی بر فلسفه مدل سازی اطلاعات ساختمان کرده است که ازجمله این نرم افزارها می توان به نرم افزار رویت Revit اشاره نمود.
نرم افزارهای رشته مهندسی عمران نرم افزارهایی هستند که برای رشته دانشگاهی عمران در مقاطع مختلف به کار می رود. با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی های روز جهان دانش نرم افزارهای هر رشته نیاز امروز بازار کار جهان است.
مدل سازی صفحاتی که ممکن است در آن ها لغزش یا جدایش اتفاق بیفتد.
طرح های تنش و کرنش صفحه ای و مدل های هندسی.
مدل المان های ساختاری برای مدلسازی نگهداری.
امکان رسم پلات و مشاهده چشمی تغییرات.
امکان آنالیزهای دینامیکی.
امکان مدلسازی خزش و رفتار ویسکوالاستیک.
امکان مدل کردن تأثیر تغییرات حرارتی.
امکان مدل کردن جریان آب زیر زمینی و توزیع فشار آن.
امکان افزودن امکانات جدید مورد نظر کاربر با زبان C++ توسط کاربر
مهندسین طراح در بیست سال گذشته، انواع مختلف سازه ها از قبیل ساختمان های مسکونی، آسمان خراش ها، مخازن ذخیره، تونل ها و حتی ساز پیانو را به کمک نرم افزار STAAD.Pro طراحی و محاسبه کرده اند. امروزه، STAAD.Pro یکی از بهترین انتخاب ها در صنعت نرم افزارهای سازه ای آنالیز استاتیکی، دینامیکی، P-Delta، آنالیز غیرخطی، کمانش و نیز آنالیز کابل به شمار می رود. از مهم ترین مزیت های این برنامه پشتیبانی از آیین نامه های طراحی با مصالح مختلف از قبیل: فولاد، بتن، چوب، آلومینیوم و مقاطع مرکب است. قابلیت های مربوط به محاسبات دینامیکی و بررسی رفتار اندرکنش خاک-سازه همراه با نتایج خروجی منحصر به فرد، STAAD.Pro را تبدیل به یک نرم افزار کاربردی کرده است.
STAAD.Pro نرم افزار سازه ای است که آیین نامه های ساختمانی بیش از ۴۰ کشور جهان از جمله ایالات متحده، انگلیس، کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، نروژ، فنلاند، هند و غیره را دارا بوده و به طور پیوسته آیین نامه های جدیدتری نیز بنا به درخواست مشتریان سایر کشورها به آن اضافه می شود.
از دیگر ویژگی های STAAD.Pro سازگاری با فن آوری COM - Component Object Model است.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

مهندسی عمران در دانشنامه آزاد پارسی

مهندسی عمران (civil engineering)
پل گلداستون، اسکاتلند، ساخته جان اسمیتون
شاخه ای از مهندسی. به ساختن راه، پل، فرودگاه، آبگذر، شبکۀ آب رسانی، تونل، کانال، شبکۀ آبیاری و بندر می پردازد. برای اولین بار در فرانسه مهندسی عمران به منزلۀ حرفه ای مستقل از معماری و مهندسی نظامی به رسمیت شناخته شد. فرانسوی ها برای احداث راه و پل ، اداره ای را سازمان دهی کردند که ، در ۱۷۶۳، به هیئت مهندسان پل تبدیل شد. جان اسمیتون، مهندس انگلیسی، برای جداکردن طرح های نظامی از غیرنظامی انجمن مهندسان عمران را پایه گذاری کرد (۱۷۷۱). در ایران این رشته ابتدا مهندسی راه و ساختمان نامیده می شد ولی اکنون مهندسی عمران خوانده می شود. دانشکده فنی تهران و تبریز از قدیمی ترین دانشکده هایی هستند که این رشته در آن ها تدریس می شد.

مهندسی عمران را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

ملیکا ٢٣:٢١ - ١٣٩٥/٠٧/٠٧
مجموعه مهندسی عمران یا رشته عمران یکی از رشته های پر اهمیت و جذاب در مجموعه رشته های آزمون سراسری است که داوطلب در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی می تواند آن را انتخاب کند. پیشرفت سریع جوامع و نیازهای روز افزون آنها به انجام طرحهای مختلف عمرانی از یک طرف و رشد و توسعه علوم مختلف از طرف دیگر، ایجاب می نماید تا با یک برنامه ریزی صحیح و همه جانبه و پرورش استعدادهای جوان و نیز استفاده بهینه از ابزار و امکانات موجود در جامعه ، گامی بلند در جهت ترقی و تعالی جامعه برداشته شود.
تعریف و شرح
تاریخچه ی مهندسی عمران به قرن هجدهم باز می گردد. در آن زمان مهندسی عمران در مقابل مهندسی نظامی قرار داشت. اصطلاحی که به همه ی امور مهندسی که به مسایل ساخت و ساز بناهای دست ساز بشر باز می گشت. مانند سدها، ساختمان ها، پل ها و کانال ها گفته می شد. البته طی گذشت سال های متمادی و با پیشرفت علم و تخصصی شدن علوم، به مرور علوم مختلف، از جمله مکانیک جدا شده اما این اصطلاح هم چنان نام خود را برای عمران حفظ مهندسی کرد.
این رشته قبلا به مهندسی راه و ساختمان موسوم بوده و به منظور تربیت مهندسان طراح ، محاسبه و اجرای پروژه های ساختمانی، صنعتی ، راه سازی و تاسیسات آبی و نظارت بر حسن اجرای طرحهای عمرانی در زمینه های فوق و همچنین همکاری با مهندسان مشاور یا محاسبه در زمینه های یاد شده ، به وجود آمده است. قسمت عمده دروس این رشته را مجموعه متنوعی از دروس نظری و پروژه های طراحی تشکیل می دهد و کنار آنها تعدادی دروس آزمایشگاهی و کارگاهی و نیز دو دوره کارآموزی در طی دو تابستان پیش بینی شده است. با توجه به سیاستهای عمرانی و سرمایه گذاریهای دولت برای ایجاد ساختمانها، راهها، پلها، سدها، نیروگاههای هسته ای و حرارتی ، رفع نیازهای عمرانی در زمینه مسکن و تاسیسات آبی جهت تامین آب آشامیدنی شهرها و روستاها همچنین بازسازی مناطق جنگ زده اهمیت این رشته مشخص می شود. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در وزارتخانه ها (نظیر وزارتخانه های راه و ترابری مسکن و شهرسازی و نیرو) و شرکتهای دولتی و شرکتهای خصوصی و مهندسان مشاور به کارهای طراحی ، محاسبه و اجرا بپردازند. در شرایط حاضر فارغ التحصیلان این رشته می توانند در دوره های مختلف کارشناسی ارشد سازه (آنالیز و طرح سازه ها) ، خاک و پی (مطالعه مسائل مربوط به رفتار خاکها و محاسبات پی ها) ، راه و ترابری (طرح راهها و شبکه ترابری) ، سازه های آبی (طراحی سازه های هیدرولیکی و مسائل آبی دیگر در ارتباط با سدها) در داخل کشور ادامه تحصیل دهند.
کاربرد و زیر شاخه ها
هدف از این رشته تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه های مختلف عمرانی در زمینه های ساختمان سازی، راه سازی، پل سازی، برج سازی، سازه ها و بناهای آبی، جمع آوری و دفع فاضلاب و غیره مسوولیت طراحی، محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند. مهندسی عمران از جمله رشته هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور باز می گردد، مانند: سد، فرودگاه، جاده، برج، تونل، دکل های مخابراتی، ساختمان های مقاوم در برابر زمین لرزه، سیل و آتش و نیروگاههای برق و مصالح سبک، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز، در حیطه کار مهندس عمران قرار می گیرد. برای آغاز تمامی پروژه های عمرانی به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه های فنی و اجرایی، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن یک اصل در مهندسی عمران است.
در ایران این رشته در سطح کارشناسی دارای سه گرایش عمران-عمران، عمران-نقشه برداری و عمران-آب و در بعضی دانشگاه ها گرایش های عمران-سازه، عمران-خاک و عمران-راه در سطح کارشناسی به آن اضافه می شود.
عمران-عمران
این رشته قبلاً به مهندسی راه و ساختمان موسوم بوده و به منظور تربیت مهندسان طراح، محاسبه و اجرای پروژه های ساختمانی، صنعتی، راه سازی و تأسیسات آبی و نظارت بر حسن اجرای طرحهای عمرانی در زمینه های فوق و همچنین همکاری با مهندسان مشاور یا محاسبه در زمینه های یاد شده، به وجود آمده است. مانند سایر رشته های مهندسی،این رشته دارای 23 واحد عمومی است.همچنین دانشجویان این رشته باید تعداد 25 واحد را به عنوان واحدهای پایه بگذرانند.علاوه بر این واحدها، ۹۵ واحد اختصاصی که دروسی از جمله کارآموزی و پروژه های فولاد و بتن و راه سازی نیز جزو دروس این دانشجویان می باشد. با توجه به سیاستهای عمرانی و سرمایه گذاریهای دولت برای ایجاد ساختمان ها، راه ها، پل ها، سدها، نیروگاه های هسته ای و حرارتی، رفع نیازهای عمرانی در زمینه مسکن و تأسیسات آبی جهت تامین آب آشامیدنی شهرها و روستاها همچنین بازسازی مناطق جنگ زده اهمیت این رشته مشخص می شود.فارغ التحصیلان این رشته می توانند در وزارتخانه ها (نظیر وزارتخانه های راه و ترابری،مسکن و شهرسازی و نیرو) و شرکتهای دولتی و خصوصی و مهندسان مشاور به کارهای طراحی، محاسبه و اجرا بپردازند.
عمران-نقشه برداری
طراحی و اجرای برنامه های عمرانی و مطالعات مربوط به زمین مستلزم وجود اطلاع دقیق مهندسی (مسطحاتی، ارتفاعی،چگونگی) به صورت نقشه های گوناگون(ترسیمی، رقمی، تصویری) از منطقه مورد نظر است.مجموعه نقشه برداری پاسخگوی این نیازها به گونه ای هماهنگ با دیگر رشته های عمران است و هدفش تربیت افرادی است که آگاهی علمی کافی و مهارت فنی لازم را در زمینه نقشه برداری داشته باشند. داوطلبان ورود به این رشته باید در ریاضیات و فیزیک قوی بوده(جالب است که بدانید این رشته بیشترین ریاضی را در تمام رشته های مهندسی دارا می باشد با داشتن ۲۱ واحد در دانشگاه) علاقه مندی و آمادگی جسمی(برای کارهای صحرایی و غیره) لازم را دارا باشند.
نقشه بردار
عمران-آب
این دوره(کارشناسی) به منظور تربیت متخصصانی تدوین شده است که بتوانند در زمینه های شناخت منابع آب و کنترل و بهسازی کیفیت منابع آب اطلاعات لازم را به دس ...
|

جمشید احمدی ١٢:٣٦ - ١٣٩٨/٠٥/٠٩
مهندسی سازندگی
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی مهندسی عمران   • مفهوم مهندسی عمران   • تعریف مهندسی عمران   • معرفی مهندسی عمران   • مهندسی عمران چیست   • مهندسی عمران یعنی چی   • مهندسی عمران یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی مهندسی عمران
کلمه : مهندسی عمران
اشتباه تایپی : liknsd ulvhk
عکس مهندسی عمران : در گوگل


آیا معنی مهندسی عمران مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 99% )