انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1063 100 1

نفس زکیه

معنی نفس زکیه در لغت نامه دهخدا

نفس زکیة.[ ن َ س ِ زَ کی ی َ / ی ِ ] (ترکیب وصفی ، اِ مرکب ) مراد نفوس اولیأاﷲ است. (از فرهنگ علوم عقلی ص 597).

نفس زکیه. [ ن َ س ِ زَ کی ی ِ / ی َ ] (اِخ ) محمدبن عبداﷲبن حسن بن علی بن ابی طالب ، مکنی به ابوعبداﷲ و ملقب و مشهور به نفس زکیه ، از مردم مدینه و از اصحاب حضرت امام صادق بود و در عهد آن حضرت دعوی امامت کرد و به سال 145 هَ. ق. کشته شد. (از ریحانة الادب ج 4 ص 223).

معنی نفس زکیه به فارسی

نفس زکیه
محمد ابن عبدالله بن حسن علی بن ابی طالب مکنی به ابو عبدالله و ملقب و مشهور به نفس زکیه از مردم مدینه و از اصحاب حضرت امام صادق بود و در عهد آن حضرت دعوی امامت کرد و به سال ۱۴۵ هجری قمری کشته شد .

نفس زکیه در دانشنامه اسلامی

نفس زکیه
نفس زکیه شخصی است به نام محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن است و به دلیل اینکه خیلی عابد و زاهد و پاک می باشد در روایات به او لقب نفس زکیه داده شده است.
وی از اولاد امام حسین (علیه السّلام) بوده و به عبارتی سید حسینی می باشد. اما برخی به گمان اینکه نام حسن - که جزء اسم می باشد - نام جد او است وی را سید حسنی می نامند در حالی که او با سید حسنی متفاوت است. زیرا سید حسنی کسی است که که وقتی به اذن خدا فرمان ظهور به حضرت بقیة الله (علیه السّلام) می رسد او به وسیله بعضی از خواص حضرت متوجه می شود که حضرت می خواهند ظهور کنند. لذا به نزد حضرت آمده و از ایشان استفسار می کند و آن حضرت ایشان را آگاه می کند.سپس او قبل از امام خروج می کند و به دست مردم کشته می شود و سرش به شام فرستاده می شود و همچنین با نفس زکیه ای که طبق روایات در پشت کوفه به همراه هفتاد نفر از یارانش شهید می شود متفاوت است. برخی از نویسندگان معاصر آن را به شهید حکیم و یارانش که در نجف (که در پشت کوفه قرار دارد) شهید شده اند تطبیق داده اند.
یکی از علایم حتمی ظهور
برای ظهور و قیام حضرت صاحب الامر (علیه السّلام) پنج علامت حتمی وجود دارد: یعنی به طور حتم این پنج علامت در رابطه با حضرت اتفاق خواهد افتاد. یکی از علائم حتمی ظهور، قتل نفس زکیه است.
وظیفه نفس زکیه
بنابر آنچه از روایات و اخبار به دست می آید وظیفه نفس زکیه پیام رسانی برای امام بوده است. همانطور که در روایت بیان شده است حضرت ولی عصر (عجّل الله فرجه الشریف) وقتی ظهور می کند و توسط صیحه دعوتشان علنی و جهانی می شود به یارانشان می فرمایند که مردم مکه مرا نمی خواهند در حالیکه برای هدایت فرستاده شده ام و شایسته است که شخصی همچون من این مطالب را برای ایشان بگوید تا برای آنها حجت تمام شود، سپس یکی از یارانش را می طلبد و به ایشان می فرماید: برو نزد اهل مکه و به ایشان بگو : ای اهل مکه من فرستاده فلانی هستم و او به شما می گوید:ما اهل بیت رحمت و معدن رسالت و خلافت هستیم و از ذریه محمد (صلی الله علیه و آله وسلّم) و سلاله پیامبرانیم. ما مظلوم واقع شده ایم و مردم به ما ستم کرده اند و ما را آواره ساخته اند و از هنگام رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) تا امروز حق ما غصب شده است. اکنون ما از شما چشم یاری داریم و از شما یاری می طلبیم، پس ما را یاری کنید.
قتل نفس زکیه
...
نفس زکیه
نفس زکیه فرزند عبدالله محض نوه امام حسن مجتبی علیه السلام است که معاصر امام صادق علیه السلام بود و در مقابل منصور دوانیقی قیام کرد و با همه طرفدارانش کشته شد. او از مدعیان مهدویت به شمار می رفت.
ابوعبدالله محمد «نفس زکیه» و ملقب به «صریح قریش» است در سال 100 هـ.ق به دنیا آمد. پدرش عبدالله فرزند حسن مثنی و نوه امام حسن مجتبی علیه السلام است. مادرش هند دختر ابی عبیدة بن عبدالله بن زمعه... است و چون مادران و مادربزرگ های محمد هیچکدام کنیز نبودند، برای همین هم لقب صریح قریش داشت.
محمد را از جهت کثرت زهد و عبادت و فقه و دانایی و شجاعت و کثرت فضائل "نفس زکیه" می گفتند. نزدیکان و بنی الحسن نیز از باب این که او همنام پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله بود و بین دو کتف او خال بزرگ سیاهی بود، عقیده داشتند که او مهدی اهل بیت علیهم السلام است.
در مورد نامیده شدنش به المهدی به روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله استناد می نمودند که «مهدی از فرزندان من نام او نام من و نام پدر او نام پدر من است. به نظر می رسد این حدیث را پیروان همین محمد درباره او ساخته اند، چه نام او محمد و نام پدرش عبدالله است. و یا جمله «اسم ابیه اسم ابی» را بر روایت «المهدی من ولدی اسمه اسمی» افزوده اند.
احمد حنبل این حدیث را با سه طریق در مسند خود نقل کرده که هر سه با جمله: یُواطِی ءُ اِسْمُهُ اِسْمی ختم شده. یعنی مهدی همنام من است. طبرانی آن را با 14 طریق از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت کرده که به همان جمله ختم شده است.
زمانی که حکومت بنی امیه رو به زوال رفت، عده ای از بنی عباس از جمله سفاح و منصور و... و عده ای از بنی هاشم از جمله عبدالله پدر همین محمد و ابراهیم و حسن دیباج و... در «ابواء» جمع شدند و با محمد بیعت کردند و همیشه منتظر و مترصد خروج او بودند.
عیسی بن عبدالله که نواده علی علیه السلام است گوید: فرستاده عبدالله بن حسن (پدر محمد نفس زکیه) نزد پدرم آمد و پیام آورد نزد ما بیا که برای کاری گرد آمده ایم و همین پیام را برای جعفر بن محمد علیه السلام برد. اما راوی دیگری گوید: عبدالله پدر محمد حاضران را گفت: جعفر را مخوانید که می ترسم کار شما را به هم زند.
عیسی گوید: پدرم مرا فرستاد تا پایان کار را ببینم. من نزد آن جمع رفتم. محمد را دیدم بر مصلایی بافته از برگ درخت خرما نماز می خواند، بدو گفتم: پدرم مرا فرستاده است تا بپرسم برای چه گرد آمده اید؟ عبدالله گفت: گرد آمده ایم تا با مهدی، محمد بن عبدالله بیعت کنیم. در این حال جعفر بن محمد علیه السلام هم رسید و عبدالله او را نزد خود جای داد و همان سخن را که به من گفته بود بدو گفت.
نفس زکیه ممکن است به یکی از اشخاص زیر اشاره داشته باشد:
دیگر از کسانی که در دوران زندگانی امام صادق علیه السلام خود را مهدی خوانده است، محمد پسر عبدالله نواده امام حسن علیه السلام است. در جمله روایت هایی که درباره ظهور مهدی موعود عجل الله در کتاب ها می بینیم، روایتی است بدین عبارت: «المهدی من ولدی اسمه اسمی و اسم ابیه اسم ابی». (مهدی از فرزندان من است نام او چون نام من و نام پدر او چون نام پدر من است.)
درباره این حدیث از دیر زمان گفتگو کرده اند. به نظر می رسد این حدیث را پیروان همین محمد درباره او ساخته اند، چه نام او محمد و نام پدرش عبدالله است. و یا جمله «اسم ابیه اسم ابی » را بر روایت «المهدی من ولدی اسمه اسمی » افزوده اند. چنان که در برخی سندها می بینیم مردی زائده نام این جمله را بر روایت افزوده است.-
محمد در پایان دوره امویان نظر کسانی را به خود جلب کرده بود، از جمله عباسیان نیز بدو دیده دوخته بودند و انتظار قیام او را می بردند.
ابوالفرج از عمیر بن فضل خثعمی روایت کرده است: روزی ابوجعفر منصور را دیدم در انتظار برون آمدن کسی بود که بعدا دانستم محمد بن عبدالله بن حسن است. چون از خانه برون آمد، ابو جعفر برجست و ردای او را گرفت تا سوار شد. آن گاه جامه های او را بر زین اسب مرتب ساخت. من ابوجعفر را می شناختم اما محمد را نه. از او پرسیدم: این که بود که او را چنین حرمت نهادی و رکاب او را گرفتی و جامه هایش را مرتب کردی؟ او را نمی شناسی؟ نه. او محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن، مهدی ما اهل بیت علیهم السلام است.-
شیخ مفید از عیسی بن عبدالله چگونگی بیعت کردن گروهی از بنی هاشم را با محمد پسر عبدالله و مهدی خواندن او را چنین نوشته است: تنی چند از بنی هاشم که ابراهیم بن محمد بن علی بن عبدالله بن عباس، ابو جعفر منصور، صالح بن علی، عبدالله بن حسن، پسران او، محمد و ابراهیم و محمد بن عبدالله بن عمرو بن عثمان میان آنان بودند در ابواء- گرد آمدند.
صالح گفت: می دانید مردم دیده به شما دوخته اند، خدا خواسته است امروز در این مجلس فراهم آیید. اکنون با یکی از خودتان بیعت کنید و بر آن پایدار مانید تا خدا گشایشی دهد. عبدالله بن حسن پس از سپاس خدا گفت: می دانید پسرم (محمد) مهدی است. با او بیعت کنیم.
ابوجعفر (منصور) گفت: چرا خود را فریب می دهید. مردم به هیچ کس چون این جوان چشم ندوخته اند و چون دعوت او دعوت کسی را پاسخ نمی گویند. حاضران گفتند راست گفتی. این را می دانیم و همگی با محمد بیعت کردند.
یکی نشانه های حتمی ظهور و قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، قتل نفس زکیه است.
«نفس زکیه» یعنی فرد بی گناه، پاک، کسی که قتلی انجام نداده است و جرمی ندارد.
توضیح
در آستانۀ قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در گیرودار مبارزات زمینه ساز انقلاب مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، فردی پاک باخته و مخلص، در راه امام (علیه السلام) می کوشد و مظلومانه کشته می شود. طبق بیان روایات، این رخداد عظیم، بین رکن و مقام ـ در بهترین مکان های زمین ـ اتفاق می افتد. فرد یادشده، از اولاد امام حسن مجتبی (علیه السلام) است که در روایات، گاهی از او به عنوان «نفس زکیه» و «سید حسنی» یاد کرده اند.
روایات
در این باره که «نفس زکیه» کیست، روایات چنین گفته اند:
← روایت اول
...
قتل نَفسِ زَکیّه به معنای کشته شدن انسانی با لقب «نفس زکیه»، در احادیث شیعه یکی از نشانه های ظهور امام زمان است که در برخی از آنها به حتمی بودن آن تصریح شده است. این حادثه پس از ظهور و پانزده شبانه روز قبل از قیام امام مهدی(عج) و در مسجد الحرام اتفاق می افتد. وی از فرزندان امام حسین(ع) است.
نفس زکیه شخصی است به نام محمد بن الحسن که به دلیل زهد و عبادت، در روایات به او لقب نفس زکیه داده شده است. وی از اولاد امام حسین(ع) بوده و به عبارتی سید حسینی است.
از ویژگی هایی که برای کشته شدن نفس زکیه بیان شده و اهمیت این رخداد را می نمایاند، حتمی بودن این واقعه است. روایات متعددی با تعابیر گوناگونی چون «محتوم»، «لابدّ ان یکون»، «لایخرج حتی» این مطلب را بیان می کنند. این حتمی بودن، در حدیث حمران بن اعین از امام صادق(ع) با تأکید بیشتری در کنار سایر علائم حتمی(صیحه آسمانی، خروج سفیانی، خروج یمانی، خسف بیداء) بیان شده است.
از جمله علائم حتمیه ظهور، کشته شدن نفس زکیه است یعنی: سیدی پاکدل که در مکه معظمه، بین رکن و مقام بدون جرم و گناه به شهادت می رسد.
از حضرت اباجعفر امام محمدباقر علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمود: یکی از علامات، کشته شدن مردیست از دودمان رسول خدا صلی الله علیه و آله در میان رکن و مقام و نام او محمد بن الحسن (نفس زکیه) است.
و در خبری است که فاصله ی میان کشته شدن او و ظهور فرج بیشتر از پانزده روز نخواهد بود و در حدیثی آمده است که فاصله ی بین کشته شدن نفس زکیه و خروج حضرت قائم علیه السلام پنج روز خواهد بود و در حدیث دیگری وارد شده که این نفس زکیه از اصحاب حضرت مهدی علیه السلام است که آن حضرت او را پیش از ظهور خود نزد مردم مکه می فرستد تا بشارت ظهور حضرتش را به مردم بدهد و چون او اظهار ظهور حضرت را می نماید، اهل مکه بر او یورش می برند و او را به قتل می رسانند.

...

نفس زکیه در دانشنامه ویکی پدیا

نفس زکیه
نفس زکیّه شخصیتی آخرالزمانی؛ در فرجام شناسی شیعی است. طبق روایات شیعه از آخرالزمان، وی جوانی از خاندان محمد است که نام اصلی او محمد بن حسن می باشد. بر اساس روایات، وی پیش از ظهور مهدی میان رکن و مقام ابراهیم در مسجدالحرام کشته می شود. گفته شده که بین کشته شدن او و قیام مهدی، بیش از چهارده یا پانزده شب فاصله نمی باشد.
محمد ابن عبدالله نفس زکیه
بحارالانوار جلد ۱۳ باب ۲۹
نفس زکیه در فرجام شناسی شیعه دوازده امامی، شخصیتی آخرالزمانی است که پیش از ظهور مهدی میان رکن و مقام ابراهیم در مسجدالحرام بدون گناه کشته می شود.
محمد ابن عبدالله نفس زکیه که در سال ۱۴۵ هـ.ق خروج کرد
نفس زکیه همچنین ممکن است به موارد زیر اشاره کند:
قتل نَفسِ زَکیّه به معنای کشته شدن نفس پاک، یکی از نشانه های ظهور مهدی در روایات شیعیان است. در برخی روایات به حتمی بودن آن تصریح شده است.
الکورانی العاملی، الشیخ علی؛ معجم أحادیث الإمام المهدی (ع)، قم، مؤسسه المعارف الإسلامیه، ۱۴۱۱ق
کمال الدین و تمام النعمه، محمد بن علی الصدوق (م. ۳۸۱ ق)، اول، بیروت، اعلمی، ۱۴۱۲ ق.
بحار الانوار، علامه مجلسی، مؤسسة الوفاء، بیروت، چاپ دوم، ۱۴۰۳ق
کتاب الغیبه، محمد بن ابراهیم النعمانی (م ۳۸۰ ق)، به کوشش علی اکبر غفاری، تهران، مکتبة الصدوق، .
تفسیر العیاشی، محمد بن مسعود العیاشی (م. ۳۲۰ ق)، به کوشش رسولی محلاّتی، تهران، المکتبة العلمیة الاسلامیة .
در حدیثی از امام صادق این حادثه در کنار چهار نشانه دیگر(صیحه آسمانی، خروج سفیانی، خروج یمانی، خسف بیداء) به عنوان علائم حتمی منجی بیان شده است.
در اعتقادات شیعه، پس از ظهور امام مهدی، وی فردی از یارانش را نزد اهل مکه می فرستد تا آنها را به پذیرش قیامش دعوت کند، وقتی او شروع به صحبت می کند مردم مکه بر او هجوم آورده و او را سر می برند.
کشته شدن نفس زکیه پس از ظهور و ۱۵ روز قبل از قیام امام مهدی خواهد بود. شیخ صدوق با ذکر سند از امام صادق نقل کرده است: بین قیام قائم آل محمّد و کشته شدن نفس زکیه تنها پانزده شب فاصله خواهد بود. در حدیثی از امام باقر، مکان این قتل در مسجد الحرام دانسته شده است.
محمد بن عبد الله بن الحسن بن الحسن بن علی الملقَّب النفس الزکیة (۱۰۰-۱۴۵ هـ. ق) ملقب به نفس زکیه (روح خالص). از امامان شیعه محمدیه که مهدی موعود پنداشته می شود و پس از مرگش بسیاری از پیروانش چنین می پنداشتند که او به غیبت رفته است و زمانی مجدد بازمی گردد. پیروان این فرقه شیعه را محمدیه می نامند.
محمد را به کثرت زهد و عبادت و فقه و دانایی معروف بود. او نامزد جمعی از بنی هاشم برای خلافت پس از امویان بود ولی با پیشی گرفتن بنی عباس به چنین مقامی نرسید. اما با آغاز حکومت عباسیان، حمایت عمومی در میان مردم و حتی دانشمندان و اهل حدیث برای او به وجود آمد. محمد در سال ۱۴۵ هـ. ق خروج کرد و با دویست و پنجاه نفر وارد مدینه شد و مردم به فتوای مالک بن انس با وی بیعت کردند. منصور او را ابتدا دعوت به صلح کرد، اما محمد نپذیرفت و با عده ای کمی از یارانش که هنوز بر بیعت خود پایدار بودند به نبرد سپاه خلیفه رفت و شکست خورد و مقتول شد. مدفن او در بقیع است. فرزندانش شش تن پسر و پنج تن دختر بودند: عبدالله، علی، طاهر، ابراهیم، حسن، یحیی، فاطمه، زینب، ام کلثوم، ام سلمه، ام سلمه (دیگر). طاهر و حسین و یحیی بلاعقب از دنیا رفتند.
جعفر صادق به دو دلیل با او مخالفت کرد: (۱) اصولاً او طرفدار اقدام نظامی نبود و (۲) پدر نفس زکیه فرزندش را مهدی اهل بیت می خواند.
دسته ای از شیعیان او که کشته شدن او را قبول داشتند. محمد ابن قاسم از نوادگاه حسین ابن علی امام سوم شیعه را به امامت برگزیدند. محمد ابن قاسم در طالقان سکنی داشت و سرانجام دستگیر شد و در زندان معتصم عباسی درگذشت. هرچند عده ای از پیروان او در دیلمان ظهور مجدد او را نیز پس از مرگش انتظار می کشیدند.
محمد بن عبد الله بن الحسن بن الحسن بن علی الملقَّب النفس الزکیة (۱۰۰-۱۴۵ هـ. ق) ملقب به نفس زکیه (روح خالص). از امامان شیعه محمدیه که مهدی موعود پنداشته می شود و پس از مرگش بسیاری از پیروانش چنین می پنداشتند که او به غیبت رفته است و زمانی مجدد بازمی گردد. پیروان این فرقه شیعه را محمدیه می نامند.
عبدالله
علی
طاهر
ابراهیم
حسن
یحیی
فاطمه
زینب
ام کلثوم
ام سلمه
ام سلمه آخر
الــلــهمحمد • علی • فاطمه • حسن • حسینسجاد • باقر • صادقکاظم • رضا • جواد • هادیعسکری • مهدی
محمد به کثرت زهد و عبادت و فقه و دانایی معروف بود. او نامزد جمعی از بنی هاشم برای خلافت پس از امویان بود ولی با پیشی گرفتن بنی عباس به چنین مقامی نرسید. اما با آغاز حکومت عباسیان، حمایت عمومی در میان مردم و حتی دانشمندان و اهل حدیث برای او به وجود آمد. محمد در سال ۱۴۵ هـ. ق خروج کرد و با دویست و پنجاه نفر وارد مدینه شد و مردم به فتوای مالک بن انس با وی بیعت کردند. منصور او را ابتدا دعوت به صلح کرد، اما محمد نپذیرفت و با عده ای کمی از یارانش که هنوز بر بیعت خود پایدار بودند به نبرد سپاه خلیفه رفت و شکست خورد و مقتول شد. مدفن او در بقیع است. فرزندانش شش تن پسر و پنج تن دختر بودند: عبدالله اشتر علوی ، علی، طاهر، ابراهیم، حسن، یحیی، فاطمه، زینب، ام کلثوم، ام سلمه، ام سلمه (دیگر). طاهر و حسین و یحیی بلاعقب از دنیا رفتند.
جعفر صادق به دو دلیل با او مخالفت کرد: (۱) اصولاً او طرفدار اقدام نظامی نبود و (۲) پدر نفس زکیه فرزندش را مهدی اهل بیت می خواند.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

نفس زکیه در دانشنامه آزاد پارسی

نَفْسِ زَکیّه ( ـ مدینه ۱۴۵ق)
(لقب محمد بن عبدالله محض بن حسن مثنّی) از بزرگان علویان و از نوادگان امام حسن (ع). اهل مدینه بود و از کودکی برخی بنابر نشانه هایی احتمال می دادند همان مهدی موعود باشد. از این رو پس از قتل ولید بن یزید (۱۲۶ ق) خلیفۀ بنی امیه، به تشویق پدرش، خاندان بنی هاشم و بسیاری از بزرگان با وی بیعت کردند و مالک بن اَنَس به اطاعت از وی فتوا داد و معتزله از او حمایت کردند حتی کسانی چون ابراهیم امام، ابوالعباس سفاح، و ابوجعفر منصور، سه برادری که در رأس سلسله بنی عباس قرار گرفتند، با او بیعت کردند و تنها امام جعفر صادق (ع) از بیعت سر باز زد و فرمود این کار صورت نخواهد گرفت و خلافت از آنِ بنی عباس خواهد شد. پس از انقراض بنی امیه و روی کار آمدن بنی عباس، سفاح خلیفۀ اول عباسی، کاری با او نداشت اما چون منصور به خلافت رسید با توجه به این که خود از بیعت کنندگان محمد نفس زکیه بوده و از محبوبیت او نزد اهل مدینه و حمایت بزرگان قوم از او خبر داشت، از وی به وحشت افتاد و سرانجام در ۱۴۵ ق با اعزام سپاهی مرکب از ۴ هزار نفر به مدینه، او و یارانش را شکست داد و سر از بدن وی جدا کردند و نزد منصور فرستادند. برادرش، ابراهیم قتیل باخمرا، نیز در درگیری نظامی با سپاه منصور در باخَمرا (دهی در ۱۶ کیلومتری کوفه) کشته شد. نیز ← قتیل باخمرا

نفس زکیه را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• آیا شیخ نمر نفس زکیه است   • نام زکیه   • محمد نفس زکیه   • فرورفتن سرزمین بیداء   • نفس زکیه کشته شد   • رکن و مقام کجاست   • نفس زکیه کیست   • خسف بیدا   • معنی نفس زکیه   • مفهوم نفس زکیه   • تعریف نفس زکیه   • معرفی نفس زکیه   • نفس زکیه چیست   • نفس زکیه یعنی چی   • نفس زکیه یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی نفس زکیه
کلمه : نفس زکیه
اشتباه تایپی : kts c;di
عکس نفس زکیه : در گوگل


آیا معنی نفس زکیه مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )